Vervolg verhaal RAAD DAAD Beroepmgs- Meditatie EN H WERK EIIAnD01-niEUW5 MET TiKSTGUOCm WHLAFORM 8IJVEHDIENEN KEUKSNPLANKSN EU2A'S VLUCHT Advent Welkom-Dienst Kerstnacht diensten bij kaarslicht Kerstzang avond in Geref. Gemeente Immanuël... God met ons?! Kerstviering Info-avonden Borstvoeding Kerststukje maken in het Wijkcentrum De weg der kleine mensen Hoofdstuk 8 BLOEDBRUIDEGOM PAGINA 5 VRIJDAG 19 DECEMBER 2008 Deze vraag- en antwoordruhriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, 1 ostbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenruhriekvermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Kunt u mij de volledige tekst leve ren van het gedicht dat begint met: "Iben op een mooie morgen/ De ooievaar hi] Bruinis binnen vloog'. Hel gedicht moei daleren uil de vroege jaren twintig van de vorige eeuw. Antwoord: Jaren geleden stel de een lezer van onze krant de/e vraag ook al. Nel zoals toen konden we nu ook de vol ledige tekst niet achterhalen. Wel is bekend dat hel een recla megedicht was van de bekende broodbakker van destijds, Van der Meer en Schoep. Helaas kunnen we u dus niel aan de ontbrekende regels helpen. Wie mcl Briiini.s werd bedoeld is ook niel Ie achterhalen. Zou u voor mij kunnen nagaan of Wellajorm de Luxe haarvel nog heslaal en waar ik dit kan kopen Antwoord: De klantenservice van Wella deelde ons mede dal al een tijd uil hel assortiment is. Voor een vergelijkbaar pro duct kunt u zich het beste laten voorlichten bij, een drogisterij ol bij uw kapper Iedereen mag lol een bepaald bedrag iels bijverdienen. Nu ver koop ik af en toe uil liejhebberij zelfgemaakl werk, zoals schilde- rijeri, htiirlen, enz. Mag ik dit hi'tastiugvrij verkopen'? Tot welk bedrag per jaar kan en mag ik mijn sjmlleti 'veilig' verkopen'? Antwoord: De belastingwetge ving /egt dat inkomsten onbe last zijn al.s ze niel plaatsvinden in bet economisch verkeer, bij voorbeeld degene die zijn of haar oude moeder verzorgt als een soort van onbetaalde al/a- Imlp. Ook de incidentele ver koop van eigen spulletjes op o.a. Markt[)laats.nl blijft onbe last. Ciaat u echter daadwerke lijk in de/e spulletjes handelen (dus kopen oF maken om ver volgens te verkopen) dan komt de lielastingdiensl in beeld, er kan dan sprake /ijn van 'winst uit onderneming'. De grens is moeilijk te trekken. De vol gende lactoien kunnen van belang /ijn; onder andere hel aantal klanten en de grootte van de omzet. Gesteld kan worden dat als u incidenteel eigen werk verkoopt de fiscus niel om de hoek kunt kijken, wordt de productie en verkoop groter van omvang dan kan er sprake zijn van 'resultaat uit overige werk/aamheden' ol /elfs van 'winst uit onderne ming'. In beide gevallen /uit u dan inkomstenbelasting over de winst moeten betalen. WAAMM MIDWINTEK- HOORN? We boorden in Markelo de mid- winlerhoorn blazen. Uil welke lijd slaml dal en xmt is (of was) de betekenis daanum Antwoord: De meer dan een meter lange hoorns die nu op of' omstreeks de kortste dag van het jaar of reeds in de Adventstijd, dan wel lussen Kerstmis en Driekoningen in hel nooiden en ooslen van ons land gebruikt woi den en waar op vaak boven een put wordt geblazen om het geluid nog te versterken, stammen uil de tijd van onze voorchristelijke voorouders. De hoorns waren toen van elzen- of' wilgenhout gemaakt en het maken van geluid hiermee en met andere instrumenten als houten fluiten en trommels, moest omstreeks de kortste dag bijdragen aan het verjagen van de boze gees ten die hel zonlicht wegnamen. Dat tiielp goed, want na al dat 'heidens lawaai' begonnen de dagen prompt weer te lengen... De 'zonnewendefeesten' wer den evenwel na de komst van het chiislendoni gekerstend en men ging in lal van plaat sen de komst van het kerstfeest met het hoorngeschal aankon digen. In sommige dorpen volgde men daarbij precies de kalender en blies men reeds regelmatig tijdens de Advent, dus in de vier weken voor Kerstmis, maar elders bleef hel blazen beperkt lot bijvoorbeeld de kerstavond of -nacht. In Zuid-Dienlhe trok men in de kerstnacht al blazende naar de kerk. Er zijn ook plaatsen waar pas legen het eincie van hel jaar de hoorns schalden. In vele gemeenten is de strijd tegen de boze geesten geleidelijk door hel vuurwerk overgenomen. Ook in Friesland kende men vroeger liet lioornblazer, maar daar heette hel instrument, waarvan een exemplaar in het Fries Museum te Leeuwarden bewaard wordt, Sint-Steffens- hoorn. 'Fegenwoordig zien we al lioorns van blik en ander modern materiaal, en wcjrden we zelfs midden in de zomer in het buitenland vergast op hel geluid van alpenhoorns. Maar dan wil men alleen de toeristen een attractie bieden en heeft het blazen niets meer met de oude traditie te maken. Een nicht iHin ons schrok ervan, toen ze mij vlees en kip voor de barbecue op mijn keukenplank zag snijden. Ze wilde dat ik dal mei verschillende onessen op afzonderlijke planken of borden (leed. Antwoord: Die nicht heeft gelijk. Kip en vlees zijn dragers van (vele) verschillende bacte riën die niel mei elkaar in aan raking mogen komen. Vooral varkensvlees kan ander vlees, vis en gevogelte besmetten, juist als hel lang en ongekoeld buiten slaat te wachten lot de barbecue begint. Gebruik lie ver geen houten planken en was alle keukengerei grondig. Ik verzamel gedichlen uit bel- overgivotmoeders lijd, maar mis nog dal aandoenlijke verhaal OUDDORP - Ook tijdens de advenlsweken zal er een VV'el- kom-Dienst worden gehou den in de Doopsgezinde kerk te Ouddorp. Op zondag 2! december 's avonds om 18.30 uur zullen daarbij te gast zijn hoboiste Diana Abspoel en haar zus dwarsfluitiste Josefien Abspoel. Voorganger is ds. J. Smink. Iedereen is hartelijk welkom. OUDDORP - Zoals ieder jaar worden ook dit jaar op 24 december weer twee kerst nachtdiensten bij kaarslicht gehouden in de Doopsgezinde Gemeente Ouddorp, Dorp- stienden 3. De eerste Kerstnachldienst begint om 20.00 uur. Een groot mannenkoor, namelijk hel Randstedelijk Mannen koor o.l.v. Arjan Breukhoven is uilgenodigd om in deze dienst verschillende kerstliederen te zingen. In cie tweede Kerstnachldienst, die om 22.00 uur begint, zal worden gezongen door bet Gospelkoor van de Doopsge zinde Gemeente o.l.v. Petra 'froosl. Aan de kerstvieringen wordt verder muzikaal meegewerkt door Ineke Sperling, orgel, en Arjan Huizer, vleugel. Op Eerste Kerstdag zal in de morgendienst, die om 09.30 uur begint, gezongen worden door het Kerkkoor van de Doop.sgezinde Gemeente. Het Koperensemble zal de samen zang begeleiden. De Kerstdagen worden afge sloten met een zangdienst op 'fweede Kerstdag, de/e begint om 10.00 uur. Organist is jan 'leeuw. Voorganger in alle diensten is ds. j. Smink. DIRKSLAND - Op dinsdag 23 december is er in het kerkge bouw van de Gerefoimeerde Gemeente te Dirksland een kerst/angavond. Medewerking wordt verleend door het Dirks- lands Mannenkoor o.l.v. Frans Cornet en Jeugdkoor luven- la o.l.v. jan Looij. De avond begint om 19.30 uur (en niet om 19.00 uur, /oals vermeld in de Concertagenda). Iedereen is hartelijk welkom. van de negerin die mei hcuir kind over hel ijs van een rivier vlucht. Weel u dat misschien te vinden Antwoord: Dat fraaie gedicht heel 'Eli/a's vlucht' en is van de hand van prof Bernard ter Haar (1806-1880), een predi kant die hel schreef in 1854, hel jaar dal hij hoogleraar werd in LI Hecht. U vindt de tekst en veel meer oude ver dichtsels in de bundel 'Rachel, de groenteverkoopsler en andere gedichten', uitgave J.J. Groen Zoon te Leiden, ISBN-nummer 90.5030.0049. U kunt het boekje bestellen bij uw boekhandelaar. PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te .Amsterdam (pas toraal kerkelijk opbouwwerk Ver. Vrijz. Prot. Noord-Hol land), ds. H.A. Smits te Heiloo, die dit beroep heeft aangeno men; te Hallem (herv. wijk 1). ds. D. Rodenburg te Enter; te Ureterp (geref), kandidaat mvv. J. van den Brink-Dekker te Veenendaal; te Winsuni- Oberguni, ds. H. Jansen ie Drachten; te Overschie (prol. gem.), ds. W. Koerselman te 's-Gravenzande; als legerpre dikant, ds. C. Hoogerwerf te Blauwkapel-Groenekan; als jusliliepredikanl, ds. Y. Vier- sen te Utiechl; te Stadskanaal, ds. D.A. Warns te Groningen (Steunpunt Noord PKN); te Veen (herv), ds. R.W. van Mou- rik te Sommelsdijk; te Veen dam (herv.), ds. J.S. Kordeve te Lemele; te Zoelermeer-Noord, ds. N. de Lange te Beusicheni- Zoelntond (herv.); te Rijssen ds. C. van der Scheur te Vee nendaal. Benoemd: lol algemeen secre taris Schrift en Belijden (Conf Veren.; voor 40%), ds. B.H. Weegink. Ds. Weegink blijft levens verbonden aan Katwijk aan Zee. Aangenomen naar Ermelo (hervormd Oude Kerk), ds. RA. Verbaan te Berkel en Rodenrijs; naar Stadskanaal, ds. D.A. Wams te Groningen (Steunpunt Noord PKN); naar Nieuwpoort (herv.), kandidaat E.G. de Kruijf te Rouveen; naar 'Yerseke (herv.), ds. C. Baggerman te Geesteren Gld. Beroepbaar: kandidaat A. Robbertsen, Bilitonstraal 5, 6714 AV Ede; kandidaat RA. Baan, Madoerastraat 28, 2315 BZ Leiden. Bedankt voor Rouveen (herv), ds. P Molenaar te Scherpen- zeel (C;ld). HERSTELD HERV KERK Beroepen te Andelsl-Zellen e.o. in comb, met Ederveen, kandidaat M. van Reenen te Lunteren; te Doornspijk en te Staphorst, ds. B. Reinders te Harskamp; te Loon op Zand, ds. J. Joppe te St. Maartens dijk, die bedankte voor Neder- hemerl, voor Ridderkerk en voor Zuilichem-Nieuwaal. Bedankt: voor Ter Aar, ds. J.G. van Tilburg te Waddinxveen (Dorpstraal). GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Nieuwegein, kan didaat J. Roosenbrand te Zwol le; te Hoofddorp, kandidaat J. Roosenbrand te Zwolle; te Kampen-Zuid, ds. M.H. Oos- terhuis te Ede Noord. Aangenomen naar IJmuiden (CGK/GKV), ds. B. van Veen te Lisse. CHR. GEREE KERKEN Beroepen te Lutten, S. Pos te Utrecht. NED. GEREE KERKEN Beroepbaar: kandidaat C.J. van Rhijn, Zeumerseweg 16, 3781 PC Voorlhuizen. Tel. 0342-478053. GEREE GEMEENTEN Beroepen te Aalburg, ds. C. Neele te Lisse; te Emmeloord, ds. P. Mulder te Krimpen aan den IJssel; te Leerdam, ds. R Melis te Veen; te Nieuwdorp, Krabbendijke en te Ooltgens- plaat, ds. D. de Wit te Rijssen- West; te Rhenen, ds. W.J. Karels te Hardinxveld-Giessendam; te Rilland-Balh en te Rotter- ...ziel. een maae.d zal zu'uiiger wonlen, en zij zal een 'Zoon huren, en Zijn naam LMMANL'EL helen, (^jesaja 7:14b) /iet, achter hel thema van de meditatie heb ik zowel een als een ge/et. Eerst maar dal vraagteken... Is God wel met ons....' Dal is een vraag, die veel mensen in onze tijd bezig houdt... Want, als dal zo is, waar merk je dat dan aan? Voel je dat dan... en hoe dan? God IS toch heel ver weg..., eigens hoog boven ons in de hemel? En hoe kun je dan weten, dal Hij hier op aarde mét ons is? Gaal hel je dan altijd goed...? Heb je dan succes in hel leven? Nou, als dat waar zou zijn..., zo zeggen veel mensen, dan is God vast niel met mij, maar tegen mij. Want ik zit zo vaak in de hoek waar de klappen vallen. Al die tegenspoed..., komt dal dan omdat God niet met ons is? Sommigen gaan nog een stap verder, en vra gen zich af of God wel bestaat. Want als het waar is dat God er is..., waarom heb ik dan zoveel tegenslag in mijn leven? Dat zijn vragen, die niet alleen buiten de kerk gesteld worden. Ook in de kerk liefje mensen aan die met die vragen worste len. Misschien zijn er onder de lezers ook wel die dal bij zichzelf herkennen. Want we kunnen er ook wel eens al te vlot van uit gaan dal God met ons is. Dat 't als het ware bij God hoort, om met ons te zijn. Als we bidden: O God, wees met ons, want er moet dit of dal gebeuren... Dal we Hem nodig hebben alleen maar om Iets te laten slagen. En als het dan inderdaad goed afloopt..., dan vinden we dat eigenlijk maar heel gewoon. Hoe vaak vergeten we niel de Heere te danken...? Maar wat nu, als het niet goed afloopt..., als we blijven tobben met veel ziekte..., of de ene na de ande re tegenslag te verwerken krij gen? Kunnen we dan nog van harte zeggen dal God met ons is...? Of is God dan misschien tegen ons...? We voelen wel aan, dat de vraag zo steeds scherper op ons afkomt: Wanneer is God met ons? Als we..., al is hel maar een beetje..., beseffen Wie God is en tevens het eigen hart heb ben leren kennen, dan ver dwijnt alle vanzelfsprekend heid als hel gaal om de vraag of Ciod met ons is! Is God wel met ons...? ja, vroeger in het paradijs, toen was God elke dag met Adam en Eva. Ze leef den dichtbij God en God was altijd bij hen en met hen. Maar de mens verbrak de band met God.Die zo goed was, en altijd met hen was. Toen was God niet meer met de mens. Beter kunnen we zeggen: toen was de mens niet meer met God! Toen moest de Heere immers zeggen: Adam, waar ben je...? Want je bent niel meer op de plaats, waar Ik met je was! Niet God was tegen de mens, maar de mens keerde zich tegen God en werd een vijand van God! En eerlijk gemaakt door Gods Geest leren we het erkennen: we hebben het niel verdiend, dal God met (ms is; maar veel meer dal God Zich helemaal tegen ons keert. Maar God..., dal is hel rijke evangelie van Kerst! Maar God! Vanuil ons zelf geen hoop, geen verwachting. Maar God.Hij liet de gevallen mens niet liggen, maar zocht Hem weer op... Want alzo hief, weel u wel! God had deze goddeloze en afkerige wereld zo lief dal Hij Zijn eniggeboren Zoon gaf zodat het weer worden kan wal het was: God met ons! Jezus is Zelf die weg naar God. De enige weg. Niemand, zo heeft Hij Zelf gezegd, kan tot de Vader komen, dan door Mij! God gaf Hem aan ons men sen... Moet u eens over naden ken! Wat een liefde steekt daar achter! Clod Zelf gaf Hem de Naam Immanuël... God met ons! Zo werd het immers aan Maria verleid door de engel en was hel eeuwen eerder al door de profeet Jesaja voorzegd: Ziel een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren en gij zult Hem de Naam geven: Imvuiniiëll Wie tol deze Immanuël gaat, en Hem door hel geloof leert kennen, mag weten dat God niet meer legeyi hem is, maar voor hem. En viet hem! Dan slaat er achter die woorden 'God met ons' geen meer, maar een Want de/e Immanuël ging de weg van smart en lijden; \an de kribbe ging het naar het kruis. Daar keerde Zijn Vader Zich tegen Hem.... om in die weg weer met ons te kunnen /ijn! Lie\'e mensen, als Ave dat mogen zien, wórdt Kerstfeest xoor ons echt Chrislusfeest! U zegt: Hoe kom ik daaraan? Hoe weel ik nu zeker, dat God ook met mij is? Dal mag u welen, als u Christus persoonlijk kent..., als u Hem nodig hebt en tot (jod gaal en zegt: 'Heere,iU zou mij voorbij kunnen gaan. Ik heb het niet verdiend, dat L met mij bent. Maar doe het alstu blieft..., om Jezus wil! Wees mij genadig en keer II niet tegen mij... Wendt U Zich toch Uit mij, want Ik kan u niel meer zonder U...' Wie zo lol Hem komt, mag het welen: Immanuël..., God met mij! Dal wordt onze troost! Ja, het is de enige troost! Immanuël.Ciod met ons! We /ellen er daarom een groot uit roepteken achter! God is niet oneindig ver weg en onbereik baar voor ons. Maar in Chris tus is Hij met ons. dat weel het geloof /eker. je/us^ g'ng wel iswaar terug naar de hemel, nadat Zijn verlossingstaak op aarde was volbracht; maar wat waren Zijn laatste woorden voor Hij opvoer naar de hemel? We vinden ze helemaal aan het eind van Maltheus. Daar komt dal 'Immanuël' terug! En ziet... IK BEN MET al de dagen, tot de voleinding van de wereld. Amen. Niet meer lichamelijk, maar door Zijn Geest is Hij geble ven. Wal een tr<50slvolle woor dendal al de dagen! We staan vlak \oor de jaarwis seling. Wal zal 2009 ons bren gen? We weten niel wat voor dagen ons te wachten staan. Misschien zijn er wel dagen waar u nu al tegenop ziet. Moeilijke dagen, omdat ze vol herinneringen zijn..., en ieder jaar komen die dagen weer terug. Maar oiik van al die dagen geldt: Ik ben met U! Dat geldt ook, als we aange komen zijn op on/e levens avond..., en onze krachten steeds meer voelen wijken. In dagen van afl:)raak, als het steeds dieper beleefd wordt telkens weer te moeten iiile- \eren. Ook dan klinkt het: Ik ben met u! Zelfs als we de weg die de Heere met ons gaat niet begrijpen en we moeite hebben die te volgen; dagen misschien waarop we ons verlaten voelen. Ook dan blijft die belofte staan: Ik ben met u, alle dagen. Die belofte geldt dus ook van de dag xvaarop we moeten sler- \en. \V'at kunnen we ook daar soms tegenop zien, om elkaar .en ook bet leven te moeten los laten. Er tegenop zien ook om die belangrijkste vraag in ons leven: Kan ik sterven, is bel in orde tussen God en mijn ziel? Maar als de levende Christus met mij is, ja, dan kan het. Omdat Hij Zelf gestorven is, en als de Opgestane die weg gebaand beeft naar het eeu wige le\en. Kerst verkondigt ons Zijn liefde.... Zijn ontfer ming.... Zijn bereidheid lot ons Ie komen..., om met ons te zijn. Wat zou hel onlzeltend zijn, als we aan die liefde voorbijgingen en niel lol Hem gaan. Dan zal de Heere moeten zeggen: Ik wilde wel met u zijn, maar u wilde niet met Mij zijn. Ga weg van Mij! Dat is aangrijpend, daar moeten we elkaar ook \'oor waarschuwen. Immaiiuël... Ik ben met u, alle dagen. Leven we uit die belofte? Dat is de beslis.sende xiaag. Klennnen we ons aan Zijn Woord vast? Want al wat Hij beloofd beeft, zal beslaan! Zeggen we daar met heel ons hart 'amen' op? Al wordt hel misschien zwaar aangevoch ten en ligt bij u misschien alles overhoop... Ga maar lol Hem, en u zult ervaren dal Hij U niet af zal wijzen. Hij is onze Immanuël! Zo heet Hij..., en zo is Hij! Immanuël, een Naam vol \'reiigde: (iod. Die met ons is. Die naast je loopt; Hij, Die Zich wil ontfermen. Al ga je door een dal vol duis ternis. Hij is er bij! Zijn arm zal je beschermen! Ds. H.G. van der Ziel dam-Alexanderpolder, ds. B. van der Heiden te Alblasser- dam; te Rotterdam-Centrum, ds. A.J. Gunst te Nieuwerkerk; te Vlaardingen en Ie Aalst, ds. GJ. van Aalst te Klaaswaal, die bedankte voor Ouddorp; te Wolphaartsdijk, ds. CA. van Dieren te Rijssen-Noord; te Urk, ds. B.J. van Boven te De Valk-Wekerom; te Genemui den en te Markham (Canada), ds. J.M.D. de Heer te Mid delburg-Centrum; te Grand Rapids (Covell Avenue) USA, ds. G.j.N. Moens te Melis kerke; te Ermelo, F. Mulder te Wageningen; te Middelharnis, A. Schreuder te Rijssen-Zuid; te Apeldoorn, J.J. Tanis te Kampen; te Rollerdam-IJs- selmonde, ds. A.H. Verhoef te St. Catharines (Canada); te Moerkapelle, ds. W. Visscher te Amersfoorl; te Bodegraven, ds. L. Terlouw te Barendrecbt. Bedankt te Meeuwen i.c.m. Sprang-Capelle, ds. B. J. van Boven te De Valk-Wekerom; STAD AAN 'THARINCiVLIE'l' - De zendings- en evangelisa- liecommissies van de Gerefor- iTieerde Ichtuskerk en de Her vormde gemeente, houden op woensdagavond 24 december samen voor alle belangstellen den een kerslavondviering in verenigingsgebouw 't Trefpunt. Hel thema voor deze viering is 'Er is een roos ontloken'. Aan de hand hiervan is een pro gramma opgesteld met o.a. een videoclip, die via de beamer te zien is. Hel zingen wordt bege leid door een muziekgroep waaraan ook leden van 'Klein Gloria' uit Ooltgensplaai deel nemen. Aanvang 20.30 uur. De zaal gaat open om 20.00 uur. voor Clifton (USA), ds. G.j.N. Moens te Meliskerke; voor Suiinyside (USA), ds. C. Son- nevell te Lethbridge (Canada). DIRKSLAND - Een aantal keer per jaar organiseert de lactaliekundige i.o. van hel Van Weel-Bethesdaziekenhuis een avond over het gexen \'an borstvoeding. Thema's die besproken wor den zijn: bel belang van moe dermelk, het op gang brengen en liouden van borstvoeding, hel aanleggen van de baby, borstvoeding in bijzondere situaties, kolven. De avonden worden gegeven op maandag 12 januari, woensdag 1 april en woensdag 3 juni 2009, van 20.00-22.00 uur. Opgeven kan via e-mail laclatiekundige@ zhsdirksland.nl of telefbniscli via 0187 607410 (tus,seii 9.00 en 14.00 uur). Inschrijven geschiedt op volgorde van binnenkomst. Zie voor meer informatie website www./hs- dirksland.nl. MIDDELHARNIS - Op dins- tlag 23 december organiseert hel lokaal ouderenwerk van Stichting C!oinpanen een kerstmiddag in hel Wijkcen trum, Doetinchemsestraat 27 te Middelharnis. Vanaf 14.00 uur bent u van harte welkom om onder leiding van Margriet de Jonge en frijnlje Heuker een kerstslukje te maken. In de pauze kunt u genieten van een lekker glaasje glühwein of warme chocolademelk. U dient zich vooraf' op te geven i.v.m. de aanschaf van de materia len. Dit kan t/m. maandag 22 december door te bellen naar 0187 483366 of te mailen naar c.vermeulen@stichtingcompa- nen.nl. Deelname aan de kerst middag kost 7,50 p.p. 13- P.A. de Rover "En zeker, as je in de weg der gehoor zaamheid bin", vult Job aan. "Denk jij ook maar es goed na, vadei; veiir je je in nesten steekt, je krijgt een hoop beroerdiglieid en arremoei as je afgeschaje wordt." "Behouwe vaart, kijnder", zegt Dirk, als hij reeds in de roeiboot staat. "Cioei reis", zegt Job, "we zuUeit veur mekaar bidden." Annemie hanteert de spaak van de ankerspil en de Vertrouwen gaat opzeilen, een vracht steen halen in Wamel. Willem staat aan 't roer. Hij kijkt naar de vleugel en zwijgt. Hij heeft alle lijd imi te prakke/eren. 't C;aat met een rustig gangetje voor de wind. Juichend gaat de lente over de uit gestrekte uiterwaarden langs de rivier. Zij roept de zacht-paarse pinkslerbloenien naar het licht; die wiegelen bevallig op dunne stengel. Zij roept de helgele boterbloemen en viert haar feest in het pril-groene gras. Een zachte bries uit het zuiden strijkt over hel teestterrein en hoog langs het puur-blauwe gewelf glijden statig blanke wolken. Bijen zoemen in nijvere vlucht. Al te lang heeft de winter hen in de korf gehouden. Ze zijn uitgevlogen en hebben de stuifmeel- en nectarbron- neii gevonden. Teruggekeerd hebben ze hun vreugde uitgevierd in uitgela ten dans op de raten: komt, zusters, komt, de lente is daar met bloemen, bloemen, zonder tal. Vogelkens van velerlei vleugel en kleur zingen hun lied tot eer van Hem, Die 't al heeft geschapen. De rivier rilt van verrukking als de lichte bries haar streelt. De lente wandelt over het water. Blank-zilver geschubde visjes springen op. Een aalscholver zit op een oude knotwilg aan de oever, de kop zelfbewust ach terover. Hij laat zich vallen van zijn hoge zetel en in een fraaie glijvlucht daalt hij op het water. Hij duikt en zoekt naar buit. Overal in de velden en in het water is de geboorte... Met de vreugde der lente in hun hart hebben ze gevaren, Willem en Anne mie. ledere dag was een feest van zonnesprankeling op de rivier, ledere avond was een feest van stilte, als de wind zich terugtrok naar ongekende diepten achter de horizon en de zon groot wordend \'an verbazing om deze rust, zonk achter een rij bomen in de verte. Maar nu? De stemming op de Ver trouwen is gedrukt, als hij buiten de Waterpoort te Gorcum meert. Annemie spreekt weinig en Willem zwijgt. Enige weken hebben ze gevaren met in beider hart de strijd. In stille ogen blikken 's avonds heeft Aiuieniie Wil lem gevraagd de briefte tekenen. Hij heeft geweigerd. Wist ze dan niet, welk een ellende hierdoor over hen komen zou? Wist ze dan niet, dat armoe dan hun deel zou zijn? Dat ze gesmaad, gelasterd, vervolgd zouden worden? Want klaar stond het in Willems den ken: een verzoek om herdoop zou geweigerd worden. En dan? Dan zou een afgescheiden dominee hun kind dopen. Dan zou de Vertrouwen wei nig vracht meer hebben. Ze zouden getekenden zijn. Ook Annemie wist dit. Ook in haar hart was dit weten een pijn. Maar deze pijn werd in haar verzacht door het vertrouwen, dat Willem miste. En nu? Al enkele dagen was hij ziek, hun kleine Dirk. De borst, waaruit hij zo begerig het leven dronk, liet hij schier onaangeroerd. Hij schreide, schreide, tot zijn hese keeltje niet meer schreien kon. In Annemie was een hevige angst gegroeid. God ging hen bezoeken. God trad hen tegen, zoals Hij een maal Zippora, Mozes' vrouw, tegen- trad op de weg uit de woestijn naar Egypte, tegentrad om haar zoon te doden. Zippora nam een stenen mes en besneed de voorhuid haars zoons en deed hem zo opnemen in Gods verbond. Nu trad God hen tegen. Nu zou Hij hun het kind ontnemen, waarnaar zij samen zo verlangend hadden uitge zien. "Willem, als hij sterft", klaagde .A.nne- mie. Willem zweeg. Maar op haar \'erlan- gen meerde hij buiten de Waterpoort te Gorcum. Er is een lichte verwondering in dok ter Weyland, als hij Annemie in zijn spreekkamer ziet slaan. "Kijk, daar is de flinke moeder", zegt hij luchtig, hoewel hij de angst in haar ogen heeft gezien. "Ga er eens bij zit ten en vertel es, wat scheelt eraan?" "De kleine Dirk, dokter." En ze ver telt, Annemie, gezeten op de punt van zo'n fraaie stoel met gedraaide poten. Ze N'ertelt haar verdriet uit en haar angst. De dokter is zo'n rustige, vrien delijke man. Hij luistert maar. "Zeg, moeder, wat staat er ook alweer op jullie schuit?" "Vertrouwen, dokter, maar wal geelt dat, als we niet vertrouwen kunnen?" "Dat begrijp ik niet." "Dat kan ik ook niet vertellen, dokter. Dat zul je toch niet begrijpen." 'jespreektin raadsels, vrouwTromp." Hij ziet Annemie met ongewone opmerkzaamheid aan. Tracht hij te peilen? "Toch geen storing in jullie huwelijks leven?" Hij heeft het gezegd, tnaar hij kan het zelf niet geloven. Hij heeft gezien, hoe goed het samenleven van Willem en Annemie was. "Geen storing tussen Willem en mijn, dokter. O, nee." Annemie spreekt zacht. "Maar de kleine Dirk is zo ziek. En ik ben zo bang." Nu staat de grote, forse dtjkter opeens voor haar. Nu legt hij bei zijn handen op haar schouders. Hij kijkt haar aan met ogen vol bewogenheid en zegt: "ik kom bij de kleine Dirk, moedertje en we zullen zien, wat we voor hem kunnen doen, met God. Annemie kijkt hem aan. Met God? 't Is of ze schrikt. "En dan moet je me in jullie vooron der eens alles venellen." "Dat zal niet gaan, dokter." "Waarom niet?" "Om mijn man." 'Ja ja, ik ken dat ruige schippersvolk. Ik kom praten." (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 5