Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
Beroepmgs- Meditatie
EN H
WERK
EIIAnD01-niEUW5
MET
TiKSTGUOCm
WHLAFORM
8IJVEHDIENEN
KEUKSNPLANKSN
EU2A'S VLUCHT
Advent
Welkom-Dienst
Kerstnacht
diensten bij
kaarslicht
Kerstzang
avond in Geref.
Gemeente
Immanuël... God met ons?!
Kerstviering
Info-avonden
Borstvoeding
Kerststukje
maken in het
Wijkcentrum
De weg
der kleine
mensen
Hoofdstuk 8
BLOEDBRUIDEGOM
PAGINA 5
VRIJDAG 19 DECEMBER 2008
Deze vraag- en antwoordruhriek staat geheel ten dienste van de
lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
1 ostbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenruhriekvermeld. De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
Kunt u mij de volledige tekst leve
ren van het gedicht dat begint
met: "Iben op een mooie morgen/
De ooievaar hi] Bruinis binnen
vloog'. Hel gedicht moei daleren
uil de vroege jaren twintig van de
vorige eeuw.
Antwoord: Jaren geleden stel
de een lezer van onze krant
de/e vraag ook al. Nel zoals
toen konden we nu ook de vol
ledige tekst niet achterhalen.
Wel is bekend dat hel een recla
megedicht was van de bekende
broodbakker van destijds, Van
der Meer en Schoep. Helaas
kunnen we u dus niel aan de
ontbrekende regels helpen.
Wie mcl Briiini.s werd bedoeld
is ook niel Ie achterhalen.
Zou u voor mij kunnen nagaan
of Wellajorm de Luxe haarvel
nog heslaal en waar ik dit kan
kopen
Antwoord: De klantenservice
van Wella deelde ons mede dal
al een tijd uil hel assortiment
is. Voor een vergelijkbaar pro
duct kunt u zich het beste laten
voorlichten bij, een drogisterij
ol bij uw kapper
Iedereen mag lol een bepaald
bedrag iels bijverdienen. Nu ver
koop ik af en toe uil liejhebberij
zelfgemaakl werk, zoals schilde-
rijeri, htiirlen, enz. Mag ik dit
hi'tastiugvrij verkopen'? Tot welk
bedrag per jaar kan en mag ik
mijn sjmlleti 'veilig' verkopen'?
Antwoord: De belastingwetge
ving /egt dat inkomsten onbe
last zijn al.s ze niel plaatsvinden
in bet economisch verkeer, bij
voorbeeld degene die zijn of
haar oude moeder verzorgt als
een soort van onbetaalde al/a-
Imlp. Ook de incidentele ver
koop van eigen spulletjes op
o.a. Markt[)laats.nl blijft onbe
last. Ciaat u echter daadwerke
lijk in de/e spulletjes handelen
(dus kopen oF maken om ver
volgens te verkopen) dan komt
de lielastingdiensl in beeld, er
kan dan sprake /ijn van 'winst
uit onderneming'. De grens
is moeilijk te trekken. De vol
gende lactoien kunnen van
belang /ijn; onder andere hel
aantal klanten en de grootte
van de omzet. Gesteld kan
worden dat als u incidenteel
eigen werk verkoopt de fiscus
niel om de hoek kunt kijken,
wordt de productie en verkoop
groter van omvang dan kan er
sprake zijn van 'resultaat uit
overige werk/aamheden' ol
/elfs van 'winst uit onderne
ming'. In beide gevallen /uit
u dan inkomstenbelasting over
de winst moeten betalen.
WAAMM MIDWINTEK-
HOORN?
We boorden in Markelo de mid-
winlerhoorn blazen. Uil welke
lijd slaml dal en xmt is (of was)
de betekenis daanum
Antwoord: De meer dan een
meter lange hoorns die nu op
of' omstreeks de kortste dag
van het jaar of reeds in de
Adventstijd, dan wel lussen
Kerstmis en Driekoningen in
hel nooiden en ooslen van ons
land gebruikt woi den en waar
op vaak boven een put wordt
geblazen om het geluid nog
te versterken, stammen uil de
tijd van onze voorchristelijke
voorouders. De hoorns waren
toen van elzen- of' wilgenhout
gemaakt en het maken van
geluid hiermee en met andere
instrumenten als houten fluiten
en trommels, moest omstreeks
de kortste dag bijdragen aan
het verjagen van de boze gees
ten die hel zonlicht wegnamen.
Dat tiielp goed, want na al dat
'heidens lawaai' begonnen de
dagen prompt weer te lengen...
De 'zonnewendefeesten' wer
den evenwel na de komst van
het chiislendoni gekerstend
en men ging in lal van plaat
sen de komst van het kerstfeest
met het hoorngeschal aankon
digen. In sommige dorpen
volgde men daarbij precies de
kalender en blies men reeds
regelmatig tijdens de Advent,
dus in de vier weken voor
Kerstmis, maar elders bleef hel
blazen beperkt lot bijvoorbeeld
de kerstavond of -nacht. In
Zuid-Dienlhe trok men in de
kerstnacht al blazende naar de
kerk. Er zijn ook plaatsen waar
pas legen het eincie van hel jaar
de hoorns schalden. In vele
gemeenten is de strijd tegen de
boze geesten geleidelijk door
hel vuurwerk overgenomen.
Ook in Friesland kende men
vroeger liet lioornblazer, maar
daar heette hel instrument,
waarvan een exemplaar in het
Fries Museum te Leeuwarden
bewaard wordt, Sint-Steffens-
hoorn. 'Fegenwoordig zien we
al lioorns van blik en ander
modern materiaal, en wcjrden
we zelfs midden in de zomer in
het buitenland vergast op hel
geluid van alpenhoorns. Maar
dan wil men alleen de toeristen
een attractie bieden en heeft
het blazen niets meer met de
oude traditie te maken.
Een nicht iHin ons schrok ervan,
toen ze mij vlees en kip voor de
barbecue op mijn keukenplank
zag snijden. Ze wilde dat ik
dal mei verschillende onessen op
afzonderlijke planken of borden
(leed.
Antwoord: Die nicht heeft
gelijk. Kip en vlees zijn dragers
van (vele) verschillende bacte
riën die niel mei elkaar in aan
raking mogen komen. Vooral
varkensvlees kan ander vlees,
vis en gevogelte besmetten,
juist als hel lang en ongekoeld
buiten slaat te wachten lot de
barbecue begint. Gebruik lie
ver geen houten planken en
was alle keukengerei grondig.
Ik verzamel gedichlen uit bel-
overgivotmoeders lijd, maar mis
nog dal aandoenlijke verhaal
OUDDORP - Ook tijdens de
advenlsweken zal er een VV'el-
kom-Dienst worden gehou
den in de Doopsgezinde kerk
te Ouddorp. Op zondag 2!
december 's avonds om 18.30
uur zullen daarbij te gast zijn
hoboiste Diana Abspoel en
haar zus dwarsfluitiste Josefien
Abspoel. Voorganger is ds. J.
Smink. Iedereen is hartelijk
welkom.
OUDDORP - Zoals ieder jaar
worden ook dit jaar op 24
december weer twee kerst
nachtdiensten bij kaarslicht
gehouden in de Doopsgezinde
Gemeente Ouddorp, Dorp-
stienden 3.
De eerste Kerstnachldienst
begint om 20.00 uur. Een
groot mannenkoor, namelijk
hel Randstedelijk Mannen
koor o.l.v. Arjan Breukhoven is
uilgenodigd om in deze dienst
verschillende kerstliederen te
zingen.
In cie tweede Kerstnachldienst,
die om 22.00 uur begint, zal
worden gezongen door bet
Gospelkoor van de Doopsge
zinde Gemeente o.l.v. Petra
'froosl.
Aan de kerstvieringen wordt
verder muzikaal meegewerkt
door Ineke Sperling, orgel, en
Arjan Huizer, vleugel.
Op Eerste Kerstdag zal in de
morgendienst, die om 09.30
uur begint, gezongen worden
door het Kerkkoor van de
Doop.sgezinde Gemeente. Het
Koperensemble zal de samen
zang begeleiden.
De Kerstdagen worden afge
sloten met een zangdienst op
'fweede Kerstdag, de/e begint
om 10.00 uur. Organist is jan
'leeuw. Voorganger in alle
diensten is ds. j. Smink.
DIRKSLAND - Op dinsdag 23
december is er in het kerkge
bouw van de Gerefoimeerde
Gemeente te Dirksland een
kerst/angavond. Medewerking
wordt verleend door het Dirks-
lands Mannenkoor o.l.v. Frans
Cornet en Jeugdkoor luven-
la o.l.v. jan Looij. De avond
begint om 19.30 uur (en niet
om 19.00 uur, /oals vermeld in
de Concertagenda). Iedereen
is hartelijk welkom.
van de negerin die mei hcuir kind
over hel ijs van een rivier vlucht.
Weel u dat misschien te vinden
Antwoord: Dat fraaie gedicht
heel 'Eli/a's vlucht' en is van
de hand van prof Bernard ter
Haar (1806-1880), een predi
kant die hel schreef in 1854,
hel jaar dal hij hoogleraar
werd in LI Hecht. U vindt de
tekst en veel meer oude ver
dichtsels in de bundel 'Rachel,
de groenteverkoopsler en
andere gedichten', uitgave
J.J. Groen Zoon te Leiden,
ISBN-nummer 90.5030.0049.
U kunt het boekje bestellen bij
uw boekhandelaar.
PROTESTANTSE KERK IN
NEDERLAND
Beroepen te .Amsterdam (pas
toraal kerkelijk opbouwwerk
Ver. Vrijz. Prot. Noord-Hol
land), ds. H.A. Smits te Heiloo,
die dit beroep heeft aangeno
men; te Hallem (herv. wijk 1).
ds. D. Rodenburg te Enter; te
Ureterp (geref), kandidaat
mvv. J. van den Brink-Dekker
te Veenendaal; te Winsuni-
Oberguni, ds. H. Jansen ie
Drachten; te Overschie (prol.
gem.), ds. W. Koerselman te
's-Gravenzande; als legerpre
dikant, ds. C. Hoogerwerf te
Blauwkapel-Groenekan; als
jusliliepredikanl, ds. Y. Vier-
sen te Utiechl; te Stadskanaal,
ds. D.A. Warns te Groningen
(Steunpunt Noord PKN); te
Veen (herv), ds. R.W. van Mou-
rik te Sommelsdijk; te Veen
dam (herv.), ds. J.S. Kordeve te
Lemele; te Zoelermeer-Noord,
ds. N. de Lange te Beusicheni-
Zoelntond (herv.); te Rijssen
ds. C. van der Scheur te Vee
nendaal.
Benoemd: lol algemeen secre
taris Schrift en Belijden (Conf
Veren.; voor 40%), ds. B.H.
Weegink. Ds. Weegink blijft
levens verbonden aan Katwijk
aan Zee.
Aangenomen naar Ermelo
(hervormd Oude Kerk), ds.
RA. Verbaan te Berkel en
Rodenrijs; naar Stadskanaal,
ds. D.A. Wams te Groningen
(Steunpunt Noord PKN); naar
Nieuwpoort (herv.), kandidaat
E.G. de Kruijf te Rouveen;
naar 'Yerseke (herv.), ds. C.
Baggerman te Geesteren Gld.
Beroepbaar: kandidaat A.
Robbertsen, Bilitonstraal 5,
6714 AV Ede; kandidaat RA.
Baan, Madoerastraat 28, 2315
BZ Leiden.
Bedankt voor Rouveen (herv),
ds. P Molenaar te Scherpen-
zeel (C;ld).
HERSTELD HERV KERK
Beroepen te Andelsl-Zellen
e.o. in comb, met Ederveen,
kandidaat M. van Reenen te
Lunteren; te Doornspijk en te
Staphorst, ds. B. Reinders te
Harskamp; te Loon op Zand,
ds. J. Joppe te St. Maartens
dijk, die bedankte voor Neder-
hemerl, voor Ridderkerk en
voor Zuilichem-Nieuwaal.
Bedankt: voor Ter Aar, ds. J.G.
van Tilburg te Waddinxveen
(Dorpstraal).
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Nieuwegein, kan
didaat J. Roosenbrand te Zwol
le; te Hoofddorp, kandidaat
J. Roosenbrand te Zwolle; te
Kampen-Zuid, ds. M.H. Oos-
terhuis te Ede Noord.
Aangenomen naar IJmuiden
(CGK/GKV), ds. B. van Veen
te Lisse.
CHR. GEREE KERKEN
Beroepen te Lutten, S. Pos te
Utrecht.
NED. GEREE KERKEN
Beroepbaar: kandidaat C.J.
van Rhijn, Zeumerseweg 16,
3781 PC Voorlhuizen. Tel.
0342-478053.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen te Aalburg, ds. C.
Neele te Lisse; te Emmeloord,
ds. P. Mulder te Krimpen aan
den IJssel; te Leerdam, ds. R
Melis te Veen; te Nieuwdorp,
Krabbendijke en te Ooltgens-
plaat, ds. D. de Wit te Rijssen-
West; te Rhenen, ds. W.J. Karels
te Hardinxveld-Giessendam;
te Rilland-Balh en te Rotter-
...ziel. een maae.d zal zu'uiiger wonlen, en zij zal een 'Zoon huren,
en Zijn naam LMMANL'EL helen, (^jesaja 7:14b)
/iet, achter hel thema van
de meditatie heb ik zowel een
als een ge/et. Eerst maar dal
vraagteken... Is God wel met
ons....' Dal is een vraag, die
veel mensen in onze tijd bezig
houdt... Want, als dal zo is,
waar merk je dat dan aan? Voel
je dat dan... en hoe dan? God
IS toch heel ver weg..., eigens
hoog boven ons in de hemel?
En hoe kun je dan weten, dal
Hij hier op aarde mét ons is?
Gaal hel je dan altijd goed...?
Heb je dan succes in hel leven?
Nou, als dat waar zou zijn...,
zo zeggen veel mensen, dan
is God vast niel met mij, maar
tegen mij. Want ik zit zo vaak
in de hoek waar de klappen
vallen. Al die tegenspoed...,
komt dal dan omdat God niet
met ons is? Sommigen gaan
nog een stap verder, en vra
gen zich af of God wel bestaat.
Want als het waar is dat God er
is..., waarom heb ik dan zoveel
tegenslag in mijn leven?
Dat zijn vragen, die niet alleen
buiten de kerk gesteld worden.
Ook in de kerk liefje mensen
aan die met die vragen worste
len. Misschien zijn er onder de
lezers ook wel die dal bij zichzelf
herkennen. Want we kunnen er
ook wel eens al te vlot van uit
gaan dal God met ons is. Dat 't
als het ware bij God hoort, om
met ons te zijn. Als we bidden:
O God, wees met ons, want er
moet dit of dal gebeuren... Dal
we Hem nodig hebben alleen
maar om Iets te laten slagen.
En als het dan inderdaad goed
afloopt..., dan vinden we dat
eigenlijk maar heel gewoon.
Hoe vaak vergeten we niel de
Heere te danken...? Maar wat
nu, als het niet goed afloopt...,
als we blijven tobben met veel
ziekte..., of de ene na de ande
re tegenslag te verwerken krij
gen? Kunnen we dan nog van
harte zeggen dal God met ons
is...? Of is God dan misschien
tegen ons...?
We voelen wel aan, dat de
vraag zo steeds scherper op
ons afkomt: Wanneer is God
met ons?
Als we..., al is hel maar een
beetje..., beseffen Wie God is
en tevens het eigen hart heb
ben leren kennen, dan ver
dwijnt alle vanzelfsprekend
heid als hel gaal om de vraag
of Ciod met ons is! Is God wel
met ons...? ja, vroeger in het
paradijs, toen was God elke
dag met Adam en Eva. Ze leef
den dichtbij God en God was
altijd bij hen en met hen. Maar
de mens verbrak de band met
God.Die zo goed was, en altijd
met hen was. Toen was God
niet meer met de mens. Beter
kunnen we zeggen: toen was
de mens niet meer met God!
Toen moest de Heere immers
zeggen: Adam, waar ben je...?
Want je bent niel meer op de
plaats, waar Ik met je was!
Niet God was tegen de mens,
maar de mens keerde zich
tegen God en werd een vijand
van God! En eerlijk gemaakt
door Gods Geest leren we het
erkennen: we hebben het niel
verdiend, dal God met (ms is;
maar veel meer dal God Zich
helemaal tegen ons keert.
Maar God..., dal is hel rijke
evangelie van Kerst! Maar
God! Vanuil ons zelf geen
hoop, geen verwachting. Maar
God.Hij liet de gevallen mens
niet liggen, maar zocht Hem
weer op... Want alzo hief, weel
u wel! God had deze goddeloze
en afkerige wereld zo lief dal
Hij Zijn eniggeboren Zoon gaf
zodat het weer worden kan wal
het was: God met ons!
Jezus is Zelf die weg naar God.
De enige weg. Niemand, zo
heeft Hij Zelf gezegd, kan tot
de Vader komen, dan door Mij!
God gaf Hem aan ons men
sen... Moet u eens over naden
ken! Wat een liefde steekt daar
achter! Clod Zelf gaf Hem de
Naam Immanuël... God met
ons! Zo werd het immers aan
Maria verleid door de engel en
was hel eeuwen eerder al door
de profeet Jesaja voorzegd:
Ziel een maagd zal zwanger
worden, en zij zal een Zoon
baren en gij zult Hem de Naam
geven: Imvuiniiëll Wie tol deze
Immanuël gaat, en Hem door
hel geloof leert kennen, mag
weten dat God niet meer legeyi
hem is, maar voor hem. En viet
hem! Dan slaat er achter die
woorden 'God met ons' geen
meer, maar een Want de/e
Immanuël ging de weg van
smart en lijden; \an de kribbe
ging het naar het kruis. Daar
keerde Zijn Vader Zich tegen
Hem.... om in die weg weer
met ons te kunnen /ijn!
Lie\'e mensen, als Ave dat mogen
zien, wórdt Kerstfeest xoor ons
echt Chrislusfeest! U zegt: Hoe
kom ik daaraan? Hoe weel
ik nu zeker, dat God ook met
mij is? Dal mag u welen, als u
Christus persoonlijk kent..., als
u Hem nodig hebt en tot (jod
gaal en zegt: 'Heere,iU zou mij
voorbij kunnen gaan. Ik heb
het niet verdiend, dat L met
mij bent. Maar doe het alstu
blieft..., om Jezus wil! Wees mij
genadig en keer II niet tegen
mij... Wendt U Zich toch Uit
mij, want Ik kan u niel meer
zonder U...'
Wie zo lol Hem komt, mag het
welen: Immanuël..., God met
mij! Dal wordt onze troost! Ja,
het is de enige troost!
Immanuël.Ciod met ons! We
/ellen er daarom een groot uit
roepteken achter! God is niet
oneindig ver weg en onbereik
baar voor ons. Maar in Chris
tus is Hij met ons. dat weel het
geloof /eker. je/us^ g'ng wel
iswaar terug naar de hemel,
nadat Zijn verlossingstaak op
aarde was volbracht; maar wat
waren Zijn laatste woorden
voor Hij opvoer naar de hemel?
We vinden ze helemaal aan het
eind van Maltheus. Daar komt
dal 'Immanuël' terug! En ziet...
IK BEN MET al de dagen,
tot de voleinding van de wereld.
Amen.
Niet meer lichamelijk, maar
door Zijn Geest is Hij geble
ven. Wal een tr<50slvolle woor
dendal al de dagen!
We staan vlak \oor de jaarwis
seling. Wal zal 2009 ons bren
gen? We weten niel wat voor
dagen ons te wachten staan.
Misschien zijn er wel dagen
waar u nu al tegenop ziet.
Moeilijke dagen, omdat ze vol
herinneringen zijn..., en ieder
jaar komen die dagen weer
terug. Maar oiik van al die
dagen geldt: Ik ben met U!
Dat geldt ook, als we aange
komen zijn op on/e levens
avond..., en onze krachten
steeds meer voelen wijken.
In dagen van afl:)raak, als het
steeds dieper beleefd wordt
telkens weer te moeten iiile-
\eren. Ook dan klinkt het: Ik
ben met u! Zelfs als we de weg
die de Heere met ons gaat niet
begrijpen en we moeite hebben
die te volgen; dagen misschien
waarop we ons verlaten voelen.
Ook dan blijft die belofte staan:
Ik ben met u, alle dagen.
Die belofte geldt dus ook van
de dag xvaarop we moeten sler-
\en. \V'at kunnen we ook daar
soms tegenop zien, om elkaar
.en ook bet leven te moeten los
laten. Er tegenop zien ook om
die belangrijkste vraag in ons
leven: Kan ik sterven, is bel in
orde tussen God en mijn ziel?
Maar als de levende Christus
met mij is, ja, dan kan het.
Omdat Hij Zelf gestorven is,
en als de Opgestane die weg
gebaand beeft naar het eeu
wige le\en. Kerst verkondigt
ons Zijn liefde.... Zijn ontfer
ming.... Zijn bereidheid lot
ons Ie komen..., om met ons te
zijn.
Wat zou hel onlzeltend zijn, als
we aan die liefde voorbijgingen
en niel lol Hem gaan. Dan zal
de Heere moeten zeggen: Ik
wilde wel met u zijn, maar u
wilde niet met Mij zijn. Ga weg
van Mij! Dat is aangrijpend,
daar moeten we elkaar ook
\'oor waarschuwen.
Immaiiuël... Ik ben met u,
alle dagen. Leven we uit die
belofte? Dat is de beslis.sende
xiaag. Klennnen we ons aan
Zijn Woord vast? Want al wat
Hij beloofd beeft, zal beslaan!
Zeggen we daar met heel ons
hart 'amen' op? Al wordt hel
misschien zwaar aangevoch
ten en ligt bij u misschien alles
overhoop... Ga maar lol Hem,
en u zult ervaren dal Hij U
niet af zal wijzen. Hij is onze
Immanuël! Zo heet Hij..., en
zo is Hij!
Immanuël, een Naam vol
\'reiigde: (iod. Die met ons is.
Die naast je loopt; Hij, Die Zich
wil ontfermen.
Al ga je door een dal vol duis
ternis.
Hij is er bij! Zijn arm zal je
beschermen!
Ds. H.G. van der Ziel
dam-Alexanderpolder, ds. B.
van der Heiden te Alblasser-
dam; te Rotterdam-Centrum,
ds. A.J. Gunst te Nieuwerkerk;
te Vlaardingen en Ie Aalst, ds.
GJ. van Aalst te Klaaswaal, die
bedankte voor Ouddorp; te
Wolphaartsdijk, ds. CA. van
Dieren te Rijssen-Noord; te
Urk, ds. B.J. van Boven te De
Valk-Wekerom; te Genemui
den en te Markham (Canada),
ds. J.M.D. de Heer te Mid
delburg-Centrum; te Grand
Rapids (Covell Avenue) USA,
ds. G.j.N. Moens te Melis
kerke; te Ermelo, F. Mulder te
Wageningen; te Middelharnis,
A. Schreuder te Rijssen-Zuid;
te Apeldoorn, J.J. Tanis te
Kampen; te Rollerdam-IJs-
selmonde, ds. A.H. Verhoef
te St. Catharines (Canada); te
Moerkapelle, ds. W. Visscher
te Amersfoorl; te Bodegraven,
ds. L. Terlouw te Barendrecbt.
Bedankt te Meeuwen i.c.m.
Sprang-Capelle, ds. B. J. van
Boven te De Valk-Wekerom;
STAD AAN 'THARINCiVLIE'l'
- De zendings- en evangelisa-
liecommissies van de Gerefor-
iTieerde Ichtuskerk en de Her
vormde gemeente, houden op
woensdagavond 24 december
samen voor alle belangstellen
den een kerslavondviering in
verenigingsgebouw 't Trefpunt.
Hel thema voor deze viering is
'Er is een roos ontloken'. Aan
de hand hiervan is een pro
gramma opgesteld met o.a. een
videoclip, die via de beamer te
zien is. Hel zingen wordt bege
leid door een muziekgroep
waaraan ook leden van 'Klein
Gloria' uit Ooltgensplaai deel
nemen. Aanvang 20.30 uur. De
zaal gaat open om 20.00 uur.
voor Clifton (USA), ds. G.j.N.
Moens te Meliskerke; voor
Suiinyside (USA), ds. C. Son-
nevell te Lethbridge (Canada).
DIRKSLAND - Een aantal
keer per jaar organiseert de
lactaliekundige i.o. van hel
Van Weel-Bethesdaziekenhuis
een avond over het gexen \'an
borstvoeding.
Thema's die besproken wor
den zijn: bel belang van moe
dermelk, het op gang brengen
en liouden van borstvoeding,
hel aanleggen van de baby,
borstvoeding in bijzondere
situaties, kolven. De avonden
worden gegeven op maandag
12 januari, woensdag 1 april
en woensdag 3 juni 2009, van
20.00-22.00 uur. Opgeven kan
via e-mail laclatiekundige@
zhsdirksland.nl of telefbniscli
via 0187 607410 (tus,seii 9.00
en 14.00 uur). Inschrijven
geschiedt op volgorde van
binnenkomst. Zie voor meer
informatie website www./hs-
dirksland.nl.
MIDDELHARNIS - Op dins-
tlag 23 december organiseert
hel lokaal ouderenwerk van
Stichting C!oinpanen een
kerstmiddag in hel Wijkcen
trum, Doetinchemsestraat 27
te Middelharnis. Vanaf 14.00
uur bent u van harte welkom
om onder leiding van Margriet
de Jonge en frijnlje Heuker
een kerstslukje te maken. In
de pauze kunt u genieten van
een lekker glaasje glühwein of
warme chocolademelk. U dient
zich vooraf' op te geven i.v.m.
de aanschaf van de materia
len.
Dit kan t/m. maandag 22
december door te bellen naar
0187 483366 of te mailen naar
c.vermeulen@stichtingcompa-
nen.nl. Deelname aan de kerst
middag kost 7,50 p.p.
13-
P.A. de Rover
"En zeker, as je in de weg der gehoor
zaamheid bin", vult Job aan.
"Denk jij ook maar es goed na, vadei;
veiir je je in nesten steekt, je krijgt
een hoop beroerdiglieid en arremoei
as je afgeschaje wordt."
"Behouwe vaart, kijnder", zegt Dirk,
als hij reeds in de roeiboot staat.
"Cioei reis", zegt Job, "we zuUeit veur
mekaar bidden."
Annemie hanteert de spaak van de
ankerspil en de Vertrouwen gaat
opzeilen, een vracht steen halen in
Wamel. Willem staat aan 't roer. Hij
kijkt naar de vleugel en zwijgt. Hij
heeft alle lijd imi te prakke/eren. 't
C;aat met een rustig gangetje voor de
wind.
Juichend gaat de lente over de uit
gestrekte uiterwaarden langs de
rivier. Zij roept de zacht-paarse
pinkslerbloenien naar het licht; die
wiegelen bevallig op dunne stengel.
Zij roept de helgele boterbloemen
en viert haar feest in het pril-groene
gras. Een zachte bries uit het zuiden
strijkt over hel teestterrein en hoog
langs het puur-blauwe gewelf glijden
statig blanke wolken.
Bijen zoemen in nijvere vlucht. Al te
lang heeft de winter hen in de korf
gehouden. Ze zijn uitgevlogen en
hebben de stuifmeel- en nectarbron-
neii gevonden. Teruggekeerd hebben
ze hun vreugde uitgevierd in uitgela
ten dans op de raten: komt, zusters,
komt, de lente is daar met bloemen,
bloemen, zonder tal.
Vogelkens van velerlei vleugel en
kleur zingen hun lied tot eer van
Hem, Die 't al heeft geschapen.
De rivier rilt van verrukking als de
lichte bries haar streelt. De lente
wandelt over het water. Blank-zilver
geschubde visjes springen op. Een
aalscholver zit op een oude knotwilg
aan de oever, de kop zelfbewust ach
terover. Hij laat zich vallen van zijn
hoge zetel en in een fraaie glijvlucht
daalt hij op het water. Hij duikt en
zoekt naar buit.
Overal in de velden en in het water is
de geboorte...
Met de vreugde der lente in hun hart
hebben ze gevaren, Willem en Anne
mie. ledere dag was een feest van
zonnesprankeling op de rivier, ledere
avond was een feest van stilte, als de
wind zich terugtrok naar ongekende
diepten achter de horizon en de zon
groot wordend \'an verbazing om
deze rust, zonk achter een rij bomen
in de verte.
Maar nu? De stemming op de Ver
trouwen is gedrukt, als hij buiten de
Waterpoort te Gorcum meert.
Annemie spreekt weinig en Willem
zwijgt.
Enige weken hebben ze gevaren met
in beider hart de strijd. In stille ogen
blikken 's avonds heeft Aiuieniie Wil
lem gevraagd de briefte tekenen. Hij
heeft geweigerd. Wist ze dan niet, welk
een ellende hierdoor over hen komen
zou? Wist ze dan niet, dat armoe dan
hun deel zou zijn? Dat ze gesmaad,
gelasterd, vervolgd zouden worden?
Want klaar stond het in Willems den
ken: een verzoek om herdoop zou
geweigerd worden. En dan? Dan zou
een afgescheiden dominee hun kind
dopen. Dan zou de Vertrouwen wei
nig vracht meer hebben. Ze zouden
getekenden zijn.
Ook Annemie wist dit. Ook in haar
hart was dit weten een pijn. Maar
deze pijn werd in haar verzacht door
het vertrouwen, dat Willem miste.
En nu? Al enkele dagen was hij ziek,
hun kleine Dirk. De borst, waaruit hij
zo begerig het leven dronk, liet hij
schier onaangeroerd. Hij schreide,
schreide, tot zijn hese keeltje niet
meer schreien kon.
In Annemie was een hevige angst
gegroeid. God ging hen bezoeken.
God trad hen tegen, zoals Hij een
maal Zippora, Mozes' vrouw, tegen-
trad op de weg uit de woestijn naar
Egypte, tegentrad om haar zoon te
doden. Zippora nam een stenen mes
en besneed de voorhuid haars zoons
en deed hem zo opnemen in Gods
verbond.
Nu trad God hen tegen. Nu zou Hij
hun het kind ontnemen, waarnaar zij
samen zo verlangend hadden uitge
zien.
"Willem, als hij sterft", klaagde .A.nne-
mie.
Willem zweeg. Maar op haar \'erlan-
gen meerde hij buiten de Waterpoort
te Gorcum.
Er is een lichte verwondering in dok
ter Weyland, als hij Annemie in zijn
spreekkamer ziet slaan.
"Kijk, daar is de flinke moeder", zegt
hij luchtig, hoewel hij de angst in haar
ogen heeft gezien. "Ga er eens bij zit
ten en vertel es, wat scheelt eraan?"
"De kleine Dirk, dokter." En ze ver
telt, Annemie, gezeten op de punt van
zo'n fraaie stoel met gedraaide poten.
Ze N'ertelt haar verdriet uit en haar
angst. De dokter is zo'n rustige, vrien
delijke man. Hij luistert maar.
"Zeg, moeder, wat staat er ook alweer
op jullie schuit?"
"Vertrouwen, dokter, maar wal geelt
dat, als we niet vertrouwen kunnen?"
"Dat begrijp ik niet."
"Dat kan ik ook niet vertellen, dokter.
Dat zul je toch niet begrijpen."
'jespreektin raadsels, vrouwTromp."
Hij ziet Annemie met ongewone
opmerkzaamheid aan. Tracht hij te
peilen?
"Toch geen storing in jullie huwelijks
leven?" Hij heeft het gezegd, tnaar hij
kan het zelf niet geloven. Hij heeft
gezien, hoe goed het samenleven van
Willem en Annemie was.
"Geen storing tussen Willem en mijn,
dokter. O, nee." Annemie spreekt
zacht. "Maar de kleine Dirk is zo ziek.
En ik ben zo bang."
Nu staat de grote, forse dtjkter opeens
voor haar. Nu legt hij bei zijn handen
op haar schouders. Hij kijkt haar aan
met ogen vol bewogenheid en zegt:
"ik kom bij de kleine Dirk, moedertje
en we zullen zien, wat we voor hem
kunnen doen, met God.
Annemie kijkt hem aan. Met God? 't
Is of ze schrikt.
"En dan moet je me in jullie vooron
der eens alles venellen." "Dat zal niet
gaan, dokter."
"Waarom niet?" "Om mijn man." 'Ja
ja, ik ken dat ruige schippersvolk. Ik
kom praten."
(wordt vervolgd)