Meditatie
'Muzikale Hartewensen'
met dr. Pieter Vis
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
EN U
EIIJVtlE]EI1-t1IEUW5
•AET
,«iai&
WEER VOORSPELLEN
IJSVOGEL
BEPERKTE GELDIGHEID
EEN OUD STELLETJE
ANDERE KERSTDAGEN
Kerstconcert met Duivelands
mannenkoor, Psalite Deo en
trompetduo Drost
Oud papier
Stellenaam
Samen zingen
KERSTBROOD
Damvereniging
ENEO*52
Schaakver.
De Zwarte Pion
Ik kom!
Dam- en
schaak
vereniging
Ontspanning
PAGINA 5
VRIJDAG 12 DECEMBER 2008
üeze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de
lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriekvermeld. De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek luorden gepubliceerd.
ZWAHT-WIT PROBLEEM
Onze tekerderaar beweert, dal
zwart en wil geen kleuren zijn,
numr het ontbreken van kleur, of
alle kleuren. Hoe kan dat?
Antwoord; In «-n donkere
nacht ziet alles er zwart uit,
omdat er geen licht op de
voorwerpen valt. Bij te schaars
licht zien we eerst de vormen
en grijze vlakken. Pas hij een
hetere verlichting gaan we
kiemen onderscheiden. Dal
komt, doorrlal hel oppervlak
van hijv meiihelen, serviezen
en andere voorwerpen in huis
elk een hepaalde hoeveelheid
licht weerkaatsen en een ander
deel ahsorheren. Hoe meer
licht er op valt, des te helder
der de kleuren. Wortlt vrijwel
al hel zichthaie licht door hijv.
de verllaag opgeslokt en hoog
uit 10% ervan geieflecleerci,
dan ziet een ding er voor ons
oog zwart uil. Wordl méér
licht teruggekaatst, dan begin
nen we hepaalde linlen waar te
nemen, alliankelijk van de goll-
lengien van hel licht dal wei en
niet wordl geahsorheerd. Is een
voorwerp Ijeschilderd met een
kleurstof die al hel lic hl behalve
blauw opneemt, dan kaalst dal
hel blauwe lichl lerug en zien
ivij het oppervlak als blaiivv. U
weet, dal de regenboog laat
zien uit welke zeven hoofd
kleuren hel zonlicht be.staal,
De golflenglen variëren van
420 nanometer (nni) als we
violel kunnen zien, tol 770 um
voor het rode lic hl. Daar lussen
vloeien fle kleuren geleidelijk
in elkaar over. Zontlen we zon
regenboog Iciiigkaalsen in
een regendrup|)el dan krijgen
we uit al die kleuren hel wille
lichl lerug. Dat is wal uw leraar
fjedoelde met zijn uitspraak
dat wil geen kleur is, maar de
menging van alle kleuren. De
sanicuhiuuleling van de zeven
hoofdkleuren moet immers
wel wil zijn, omdal uil dal wille
licht die afzonderlijke kleuren
kunnen omslaan. Worden alk-
kleuren van hel speclnnn door
uw koelkast gereilecleerd. dan
kunt u ervaren dat die koelkast
wit is.
Er bestaan veel oude rijmpjes
en volksbijgeloof over komende
weersverarideringen, nuiar zijn
er ook betrouwbare vuistregels'
voor de leek, waaraan je tijdig
kunt merken of er bijv. storm op
fd is?
Antwoord: Helemaal zeker
kunnen wij in ons wisselval
lige klimaat nooit zijn, maar
er bestaan wel enkele vuistre
gels die beter uitkomen dan
die volksrijmpjes en ander
bijgeloof' van onze verre voor
ouders. Zo wordt abnorinaal
zacht weer in de winter vaak
door storm gevolgd. Komt de
z<m prachtig op, maar met een
lichte bries, dan kan die wind
sterk aanwakkeren. Het is dan
'veranderlijk' weer. Verslechte
ring wordt verder aangekon-
fligd door hoge vederwolken
of snel aandrijvende schaap
jeswolken uit iiet zuidwesten.
Onweer volgt veelal als er op
zeer warme dagen een och
tendnevel hangt, indien de
temperatuur 's avonds niet
daalt, en als er stapelwolken
met een aambeeldvormige top
(bestaande uit ijskristallen) in
zicht komen.
op een duiker van een sloot zag
ik een veelkleurige vogel zit
ten met vrij lange snavel, rood
bruine horst, korte rode poten en
een prachtig blauwgroen getinte
staart. Wat kan dat voor vreemde
vogel zijn?
Antwoord; Dat was dan zo'n
vrij zeldzame ijsvogel die hier
nog wel eens het gehele jaar
overblijft. Hij nestelt het liefst
bij heldere beekjes, maar die
wojclen schaais. Hij zoekt een
onderkomen in een hol in een
steile oever en gaat van daaruit
op visvangst, want het is een
(kleine) viseter. Van snavelpunt
U)l en met de korte staart meet
hij hooguit zo'n 16 cm.
WIJN OVERTIJO?
Wij hebhen negen jaar geleden
een grote fles Appelation Saumer
Controle VeuveAmiol, 12% alco
hol gekregen. Kunnen ive deze
wijn met Oud en nieuw nog aan
ome gasten aanbieden
Antwoord: Veuve Amiot is een
mousserende wijn voor alle
feestelijke gelegenheden. De
wijn is afkomstig uit de Fran
se .Saumur, in de Loire-vallei,
waar al sinds de 17e eeuw wij
nen worden gemaakt met een
natuurlijke sprankeling en ele
gantie. U schreef er niet bij of
het een rode, witte of rose vvijn
is, dit kan verschil uitmaken.
Volgens een geraadpleegde
deskundige is uw wijn behoor
lijk op leeftijd. Het beste is om
met Oud en Nieuw de wijn
even discreet van te voren te
keuren en een andere fles ach
ter de hand te houden.
Ik kan in een zwembad een 12-ba-
denkaart kofjen. Men hetaall dus
vooruit voor 12 keer zwemmen.
Sinds kort is de maximale geldig
heid van zo'n kaart vier maan
den. Zijn na. vier maanden niet
alle beurten opgemaakt dan ver
valt de rest. Kan dit zomaar en is
dit wel rechtmatig?
Antwoord: Uw vraag hebben
wij aan onze juridische mede
werker voorgelegd. De uitgever
van een bijv. een waardebon,
in uw geval een baden kaart,
is vrij in het stellen van voor
waarden. Dit houdt in dat hij
ook de geldigheidsduur mag
bepalen. In het Wetboek van
koophandel staat geen bepa
ling die dit verbiedt.
Ik kreeg onlangs een heel apart
pelroleumslelleije (zie de htjge-
voegde foto). Kunt u me zeggen
hoe oiM het is, in welke streek het
gebruikt werd en wat de ivaarde
ongeveer is
Antwoord: Het petroleumstel-
letje is destijds vervaardigd in
de fabriek van Cieorg Haller
Deze fabriek stond in Ham
burg in de wijk Ottensen. De
leeftijd is moeilijk in te schat
ten, maar waar,schijnlijk van
voor de Tweede Wereldoorlog.
Dergelijke stelletjes worden te
koop aangeboden van onge
veer 10 tot 40 euro, dit natuur
lijk afhankelijk van de staat van
het petroleumstelletje.
Hoe komt hel, dal de Grieken jtas
in januari Kerst vieren en Pasen
en Pinksteren er ook op andere
data vallen dan hij orts
Antwoord: Kerst is wel het
SOMMKI..SDI|K - Op 20
december oiganiseeri Mission
Music Concerten een Kerst
concert in de I ler\'o? mde kerk
aan het Marktveld te .Sommels-
dijk. Medewerking zal worden
verleend door het Duivelands
mannenkoor o.l.v. Dinant
Struik en het jongerenkoor
P.salite Deo o.l.v. johan Nijsse.
De koren worilen begeleid op
hel orgel door Slephan Folmer
en Anton VVeenink, die naast
de koren ook de samenzang
zullen begeleiden. Verder zal
het tronipelduo Henk-Jan
Drost en Maurice Veldhuizen
medewerking aan de avond
verlenen. Het programma
bestaat uit koor- en samen
zang, afgewisseld door instru
mentale intermezzo's. Het con
cert begint om 19.30 uur en de
kerk is open vanaf 18.45 uur.
De toegang voor volwassenen
bedraagt 6 en votn' kinde
ren t/m 12 jaar 3. Toegangs-
kaarten voor dit concert zijn te
bestellen telefonisch via num
mer 0187-603510, via e-mail
uiissionniusic(«'solcon.nl en bij
de boekhandels Van der Boom
te Sommelsdijk en Akershoek
Ie Ouddorp. Indien voorradig
zullen ook nog kaarten te koop
zijn bij de ingang van de kerk.
lie opbrengst van de avond is
bestemd voor het werk van de
Stichting O.Z.O.
De Financiële commissie van
het open Hervormd Jeugdweik
te Stellendam hoopt morgen,
zaterdag 13 december, weer oud
papier op te halen. Het opha
len begint om 9.00 uur vanaf de
Molenkade, Nieuweweg en de
Schoolstraat. Wilt u het papier
tijdig en goed gebundeld langs
de weg zetten?
OUDDORP - In de Doopsge
zinde Kerk aan de Dorpstien-
den te Ouddorp is er moigen-
avond, zaterdag 13 december,
om half acht weer een uurtje
'Samen zingen', o.a. ook met
Kerstliederen. Iedereen is har
telijk welkom.
feest waarbij de geboorte van
Jezus Christus wordt herdacht,
doch de juiste datum en zelis
het jaar van die geboorte staan
allerminst vast. Zijn geboor
te kan volgens vergelijkend
onderzoek hebhen plaatsge
vonden tussen het zevende en
het N'ierde jaar voor 't begin
van onze Christelijke jaartel
ling. .\len heeft later voor
de jaarlijkse herdenking een
willekeurige datum moeten
kiezen. In het Oostromeinse
(later Byzantijnse) Rijk kozen
de leidende christenen de dag
waarop levens het feest van de
verschijning van het Goddelijk
Wooicl gevierd werd en dat is
nu de 6e januari. De Kerk van
Rome had echter nog te maken
met de bestaande tradities bij
de bevolking van het (West)
Romeinse Rijk en liet zich rond
het jaar 330 bij haar keuze
voor een vaste cJatum inspire
ren door het bestaande Zon-
newendefeest. De Romeinen
N'ierden dan de terugkeer van
het licht als na de kortste dag
de dagen weer gingen lengen.
Door deze kerstening van dat
volksfeest kreeg het een extra
dimensie: de vreugde over de
komst van de Heiland, die 't
Licht der Wereld genoemd
kon worden. Daarom vieren
de gelovigen in het westen
Kerstfeest (dat Christusfeest
betekent) op 25 december en
doen de Orthodoxe kerken dat
in Oost-Europa op 6 januari.
Doordat de berekening van
de Paasdatum in oost en west
ook verschilt, vallen Pasen en
Pinksteren er in de regel ook
op andere data.
Ik las dal er vroeger kerstbrood
uit de toren werd geworpen en
dat degene die dat opving 'de
hroodkoning' werd. Waar luas
dat ergens?
Antwoord: Dat was in Cieleen.
De koster mocht daar voor
Kerst huis aan huis brood
ophalen. Als dank wierp hij op
eerste kerstdag een brood van
de toren. De jeugd verdrong
zich om het op te vangen, vvant
wie het ving was de 'broodjes
koning'. Het werpen is in 1842
afgeschaft omdat er veel kwa
jongens uit de omgeving slaags
raakten met de Geleense kin
deren.
MELISSANT-Uitslag van de
tweede bekerronde, gespeeld
op maandag jl.
Afdeling I:
H. Visbeen - B. Visbeen ..0-3
2' bekerronde:
C. Visbeen - H. de Geus..2-0
T. Goedegebuur -
A. Visbeen1-1
T. de Crcus - P Kom0-2
Overzicht voor ronde 14,
gespeeld op 8 december jl.
Moedt - Boeter (2)1-0
De Haan (2) - Bakelaar (2) 1-0
Dejager(2)-Vis(3)1-0
Smit (2) - van der Waal (2) 0-1
M. Lagendijk (3) -
Loosjes (2)0-1
Lesuis (3) -
W. Tieleman (3)1-0
Wolters (3) -
Van Huizen (3)1-0
Noordijk (3) -
Van der Velde (3)0-1
Toen .^prak Hij: Zie. Ik luim... (Hebr. 10:9)
Ik kom...! We horen het kin
deren wel eens zeggen in hun
spel. Als ze verstoppertje spe
len. Dan is het ogen dicht en
tot 100 tellen... en dan klinkt
het: Ik Kom...!
Verstoppertje spelen, onze
\oorouders Adam en E\a
deden het ook al! Ze verstop
ten zich achter de struiken toen
ze de Heeie ongehoorzaam
waren geworden. Waarom...?
Omdat ze de verantwoordelijk
heid voor hun daad niet wilden
dragen. En omdat ze heel goed
beseften dat ze fout waren en
nu de straf hadden verdiend
die de Heere genoemd had: de
doodstraf. En als de Heere hen
dan ter verantwoording roept,
dan verschuilen ze zich weer:
"de vrouw die U mij gegeven
hebt...", daar komt het door,
zegt Adam. En wat zegt Eva?
"De slang die zei...". Verstop
pertje spelensinds Genesis
3 zit de mens het in het bloed.
En ik hoop, dat ook wij ons
eigen beeld er in hebben leren
zien! Want zijn ook wij geen
meesters geworden in het ons
verschuilen voor de Heere?
Als wij geconfronteerd worden
met onze zonden, als je gewe
ien je aanklaagt, of je in de
spiegel van de wet kijkt... Hoe
reageren we dan? "Is dat nu zo
verkeerd..., iedereen doet het
toch...?" Je verschuilt je ach
ter een ander. 'Ja, ik ben nu
eenmaal zo..., daar kan ik ook
niets aan doen!" Je verschuilt
je achter je onmacht. "Maar
God had toch wel kunnen zor
gen dat Adam en Eva staande
gebleven waren?!" Je schuift
de schuld af op God. Zo zijn
we constant bezig om onszelf te
rechtvaardigen, of uitvluchten
te bedenken. Omdat ook wij
niet willen erkennen schuldig
te staan voor God. We komen
er niet mee voor de dag...,
maar we verschuilen ons ach
ter allerlei redeneringen en
uitvluchten.
En zo lang we niet tevoor
schijn komen, blijven we lig
gen onder het oordeel en de
toom van God. En uit zichzelf
zal ook nu geen mens tevoor
schijn komen.
Maar dan het wonder! En
dat is nu evangelie! Dan zegt
Christus Zie, IK kom...!"Addm,
waar zijt gij...? Zo klonk het in
het paradijs.
Toen wij om verhorgen in de hof
omdat wij daar
in onze naaktheid stonden
Zocht Hij ons op,
Hij noemde onze naam.
En heeft in Zijn ontferming
ons gevonden!
God zocht de mens weer op...
Waarom? Om hem te straffen?
Om hem nu voor eeuwig weg
te stoten? Nee, Hij kwam als
een vader! Een vader, die zijn
kind wel moet straffen, maar
dat doet met pijn in zijn hart.
Hij is de God van alle genade
en barmhartigheid... Die Zich
over het verlorene ontfermt.
Onbegrijpelijk toch?
Maar..., en dat moet ook
gezegd: ook is Hij heilig en
rechtvaardig en kan Hij de
ongehoorzaamheid niet onge
straft laten. De schuld moet
betaald, het vonnis moet wel
worden voltrokken. Ik sta
schuldig, en kan geen kant
meer op... En dan klinkt het:
Zie, IK kom...!!!! Hoort u het?
Het is de stem van mijn Red
der, mijn Middelaar, die in
die kloof wilde gaan staan die
mij van God scheidtl Dat is
.Advent..., dat is Kerst..., dat is
heerlijk evangelie, dat al in het
paradijs tot klinken kwam.
Kerst verkondigt ons de komst
van de Zaligmaker \'an zon
daren! Ik Kom.... het was een
komen dal voor Hem een
neerdalen betekende in onze
ellende. Hij kwam als Zaligma
ker, die zelfs nog dieper afdaal
de dan wij gevallen zijn.
Hij was veracht; Hij werd
bespot, geslagen en bespogen.
Als een vervloekte werd Hij
aan het kruis genageld.... maar
Hij zwijgt... Gewillig laat Hij
zich offeren, en op het diepsl
van Zijn lijden erxaarl Hij de
helse smarten, in een totale
Godverlatenheid. ZJe, Ik kom...,
het was een komen met het
vooruitzicht van dit peilloos
diepe lijden, dat zou eindigen
met de dood. En toch: een en
al bereidheid en gewilligheid!
Zie, Ik kom... Ik ben bereid om
die weg te gaan.
Als u nu nog twijfelt aan de
gewilligheid van de Heere
Jezus om ook u te redden,
dan kan die twijfel toch geen
stand houden? Het is echt
waar: tihristus is veel gewil
liger om ons te redden... dan
wij gewillig zijn om gered te
worden! Speel daarom niet
langer verstoppertje.... maar
kom tevoorschijn! Leg uiv zon
dige hart voor Hem open; dan
komt Hij om ook u op te halen
uit het duivelse moeras waarin
u verstrikt zit. Kom tot Hem.
en uw ziel zal leven!
Ik kom.... dat is de bood.schap
van .Advent! Advent verkondigt
ons dat de Heere ons leiden w il
op de enige weg waarop Zijn
wil van harte wordt gedaan. De
weg van het geloof in C^hristus
Jezus! Dat is de weg, die naar
het leven leidt! Om zo ons hart
en leven aan Hem te wijden,
zodat het wordt: "\'eem mijn
leven, laai hel Heere, loegewijd
zijn aan i'w eer". Dal! Daar
gaal het de Heere om! Omdat
Hij sprak: Zie, Ik kom... en ook
gekomen ïs.... di'uirom is er
voor ons een weg ten leven
en mogen we komen tot God.
en Hem in Christus zelfs onze
Vader noemen. Wat een rijk
komen loch, dat komen van
Christus! Wat een rijk advents-
evangelie, als we hel zo mogen
gaan verslaan! En wat een ver
wachting ook als we daarvoor
nujgen \alleii! Want het is ook
nu weer advent: tijd van ver
wachten. Want nog eenmaal
zal Hij komen! Om Zijn heils
werk te voltooien. Er koinl een
nieuwe hemel en een nieuwe
aarde waaro]) gcrechligheid
zal wonen.
|a, ik kom mei haast, zo zegt
Chrislus aan het eind van de
Bijbel. Al nader komt Hij. En
wie Hem mag kennen ziet
daar naar uit. En bidt: Ja, kom,
Heere Jezus! Want I'w konrst
is het, die mijn heil volmaakt!
Ds. H.G. van der Ziel,
Ooltgensplaat
OUDDORP - Uitslagen
van de huishoudelijke
competitie, gespeeld op 8
december jl.
Dammen
A. V. Huizen - J. v.d. OudenO-3
C. Mierop - J. v. Koppen 1-1
M. Appel - C. Tanis3-0
Schaken
Ab Boulassouak -
Karel d'Hond0-1
Krijn van der Wende -
Hans van Meenen'A'-'A
Jan Verzijden -
Peter DerrezV-i-'A
Jan Vonk -Jaap Santifort '/s-'/j
Bonne Faber -
Reinier van der Wende ..1-0
Mehdi Potters -
Ben Blakmoor0-1
Eeuwit Santifort -
Albert Schaefer0-1
Johan Oomkes -
Willie Tanis-Koole0-1
Arie Baas -
Willem-Jan Tanis0-1
Andre Kastelein -
Wim van Geelen1-0
Nieuwe leden zijn van harte
welkom.Er wordt elke maan
dagavond vanaf 20.00 gespeeld
in m.f.g. Dorpstienden te Oud
dorp.
Voor nadere informatie kunt u
bellen naar Willem-Jan Tanis,
tel. 06-54954480, of kijken op
website www.desvo.nl.
Op zaterdag 29 november
jl. overhandigde concert
zanger dr. Pieter Vis aan
minister-president mr.
dr. Jan Peter Balkenende
de eerste Kerst-cd van
de jonge musicus Len-
nert Knops. Even daar
voor werd de prestigieuze
Benelux-Europa Prijs
2008 toegekend aan pre
mier Balkenende en aan
de Belgische oud-premier
Wilfried Martens, dit van
wege hun uitzonderlijke
verdiensten voor de inter
nationale samenwerking,
cultuur en humaniteit in
Europa. Ze ontvingen deze
bijzondere prijs uit handen
van professor dr. Anton
van der Geld, president
stichter van het BeNeLux-
Universitair Centrum
en uit handen van prins
Charles-Louis de Merode
uit België, raadsheer, in de
voormalige residentie van
Prins Maurits van Nassau
'op het Kasteel Breda van
KMA te Breda.
Premier Balk'enende was die
dag omringd door familie
evenals oud-premier Martens
van België en circa 400 ere-
genodigden uit Nederland en
België. Musicus dr. Pieter Vis
was ook persoonlijk uitgeno
digd door prof. dr Anton van
der Geld, hij overhandigde
aan de zojuist gehuldigde pre
sident Balkenende een nieuwe
Kerst-cd met instrumentale
bewerkingen namens Maria
Knops-Baas (harpiste) en Len-
nert Knops (organist en arran
geur). De Papendrechtse nuisi-
cus Knops, voormalig bewoner
van Goeree-Overflakkee, selec
teerde en bewerkte verschillen
de internationale kerstliederen
en voerde ze op originele wijze
samen niet zijn vrouw Maria
en twee andere musici uit.
Op maandagavond 15 en 21
december a.s. kunt u afstemmen
op 'Muzikale Hartewensen' van
Radio Flakkee en wel tussen
18.00 en 19.00 uur. Op deze
tijdstippen hoort u het eerste
en tweede deel van drie nieuw
verschenen cd's met 'Kerst- en
Oud-en Nieuwjaarsliederen en
instrumentale kerstmuziek'. In
afwisseling klinken zowel de
stemmen van de alt Aafje Hey-
nis en de bas-bariton Pieter Vis
in bekende geestelijke liederen
zoals 'Haleluja Lofgezongen'.
'De Heilige Stad', 'Daar ruist
langs de wolken' en 'Wal de
toekomst brengen moge'. Uil
het omvangrijke muziekarchief
van musicoloog dr. Vis (circa
4000 kersüiederen op blad
muziek en grammofoonpfaten
alsook cd's) laat hij de luiste
raars dil jaar kennismaken met
bekende en minder bekende
Kerslgezangen en wel Oude-
en Nieuwjaarliederen.
In de laatsle uilzendingen van
dit jaar wordl hel goed beluis-
lercle radioprogramma 'Muzi
kale Hartewensen' voor de 4de
maal rond het thema Kersl en
Oud en Nieuw gepre.senteerd
door Pieter Vis. Speciaal vestigt
hij de aandac:ht op drie recent
verschenen Kersl-cd's. De
eerste cd beval inslrumenlale
bewerkingen van Kerstliederen
door Lennerl Knops en zijn 3
medewerkers; zijn echtgenote
Maria Knops, harpiste; de llui-
tiste Martha van C^ent en de vio
list Martin de Deugd. In wis.se-
ling van samenstelling spelen ze
de mooie bewerkingen en twee
medleys van Lennert's hand.
Deze bespeelt twee orgelimpro-
visalles en begeleidt de andere
musici op het befaamde Knol
orgel van de Grote Kerk van
Hasselt (Overijs.sel).
De instrumentale Kerst-cd van
Leunen Knops en de Jubi
leum cd-box nr. 1 van Pieter
Vis, met ruim 60 geliefde gees
telijke liederen (ter gelegen
heid van zijn komende 50-ja-
rig zanger.sj'ubileum, 2009),
getiteld 'Breng mij d'aloude
tijding' - 'k heb geloofd en
daarom zing ik U ter eer!' zijn
te koop voor een laag geredu
ceerde prijs. Inlichtingen bij
mevr. A. Knops, Korteweegje
5 te Nieuwe-Tonge, tel. 0187-
652373, e-mail adrieknopslo)
hotmail.com.
12-
Job vouwt de brief open, reikt hem
Willem en zegt: "Hier, lees maar es."
"Ik kan dat gekrabbel niet lezen", zegt
Willem stug.
,,Dan zei ik hem veurlezen", en Job
leest langzaam en plechtig,
Crayestein, 28 April 1837.
Eerwaarde Heeren!
De ondergeteekende, lid der Neder-
landsche Hervormde Kerk in deze
gemeente, heeft op 27 April 1.1. zijn
kind ten doop gehouden. Hij ver
wachtte, dat dit kind gedoopt zou
worden met dien Christelijken doop,
die, door Jezus Christus ingesteld,
ten allen tijde bij de Christelijke Kerk
in gebruik is geweest. In plaats van
dien echter, heeft de toen de dienst
waarnemende predikant, de heer A.
E. Boekhoudt, zijn kind alleen met
water besprengd, onder de enkele
verklaring, dat dit de zonde niet
afwaschte en het kind daarop voor
gedoopt verklaard.
Het zal u wel niet bevreemden. Eer
waarde Heeren! dat de ondergeteek
ende zulk een besprenging. in nie-
niands naam, van zulk een niets betee-
kerende verklaring vergezeld, niet kan
houden voor den Christelijken doop
in den Naam des Vaders, des Zoons
en des Heiligen Geestes, ja niet voor
een doop hoegenaamd. En daar hij,
als lid der gemeente, vermeent voor
zijn kind tot het ontvangen van den
Christelijken doop, zowel gerechtigd
als verplicht te zijn, zo verzoekt hij uwe
Eerwaarde Vergadering, als naar Art.
14, alin. 1 van het Algemeen Regle-
n'ient op de Kerkeraden, belast met
de zorg ook voor de bediening de.s
doops, opdat die aan zijn doel beant
woorde en tot de meeste stichting der
Gemeente verstrekke, - te willen zor
gen, dat zoo spoedig mogelijk aan het
kind van Ondeigeteekende de Chris
telijke Doop, in de Naam des Vaders,
des Zoons en des Heiligen Geestes, op
behoorlijke wijze worde toegediend,
naar de instelling van Christus en het
algemeen en onafgebroken gebruik
der Christelijke kerk van alle plaatsen
en tijden en benamingen.
Terwijl hij voorts aan uwe Vergade
ring in o\'enveging geeft, of het niet
noodig is, dat door UEw. het Classikaal
Bestuur, waaronder deze gemeente
ressorteert, worde verzocht den heer
Boekhoudt kerkelijk te bestrafTen
wegens de ergernis der gemeente in
het algemeen en hun in het bijzonder
gegeven door zoodanigen spotdoop,
als hij hun kind heeft toegediend en
wegens de verkorting zijner rechten
als lid der gemeente.
Met zegenbeden over Uwe Vergade
ring noemt hij zich
UEw. Dw. Dienaar,
Aan den Eerwaarden Kerkeraad
der Hervormde Gemeente te
Crayestein.
Een ogenblik is het stil op de Vertrou
wen. Willem kijkt strak over de rivier.
Annemie ziet beurtelings Ome Job en
haar man aan. Dirk is de eerste, die
spreekt.
"Wat zegje daarvan?" vraagt hij aan
Willem.
Willem keert langzaam zijn hoofd naar
hem toe. Hij kijkt zijn vader aan. Dan
zegt hij met nadruk op ieder woord:
"Ik tekent zo'n brief niet." Dan wendt
hij zijn blik weer over de rivier.
Er gaat een steek door Annemie. Ze
had dit antwoord verwacht. En toch...
nu blijft haar kind ongedoopt. Nu zal
haar kleine Dirk opgroeien als een
heiden. Willem weigert het te laten
opnemen in het Verbond. Hij zal een
oordeel over hen halen.
Ze kijkt naar vaders en Ome Job. In
haar ogen is een bede om hulp.
"En waarom wil je zo'n brief niet teke
nen?" vraagt Job rustig.
"Omdat er al herrie genog is op het
durp."
Job voelt de steek. Maar hij heeft voor
heter vuren gestaan. "Dus jij wil de
vrede? Een valse vrede. En daar ofter
jij je kijnd aan op. Wee de gerusten in
Sion. Christus heeft gezegd: "Meent
niet, dat ik gekomen ben om vrede
te brengen op de aarde, ik ben niet
.gekomen om vrede te brengen, maar
het zwaard."
"Doch-ie soms, dat ze 'een brieffie
terug zullen sturen: kom volgende
week maar weer, dan zullen we 't
beter doen?"
"W'at veur een brieffie ze terug zullen
sturen? Misschien sturen ze helemaal
geen brieffie. En dan mot je verder
zien. Dan laat je je kijnd bij een waar
achtige knecht van God dopen."
"En dat is bij een afgeschaje domenee.
En dan begint de harseer pas goed."
Willem, Willem, wat staat er op onze
schuit", zegt Dirk. "Daar staat Ver
trouwen op en dat betekent: Gods
vertrouwen. Dat mis jij. 't Is je veuls
te goed gegaan de leste tijd, jonchie."
Willem kijkt zijn vader verrast aan.
"Zou jij dan ook willen, dat ik het
jong bij een afgeschaje domenee liet
dopen?" vraagt hij.
"As er bij ons in de kark geen goede
Christelijke doop te krijgen is: Ja."
"W'at dinkjij ervan, Annemie?" vraagt
Job ineens.
Annemie heeft haar antwoord klaar:
"As ik het hoofd van ons gezin was,
dan stong mijn naam er al onder en
dan kregen ze dien brief vandaag
nog."
"Wat weet een vrouw van de hele
nasleep van zoiets?" vraagt Willem.
"Ik heb van mijn vader geleerd te zei
len, als 't mos, onder water deur. En
ik wit ook: al wie op God vertrouwt,
kan niet beschaamd uitkomen."
"Flinke taal, meid", zegt Job; er is
waaidering in zijn woorden. Wil
lem zwijgt. Is er ook in hem iets van
bewondering? Hij weet, dat dit van
Annemie geen ïvoorden alleen zijn.
Hij weet, dat zij er niet de daad ach
ter zal staan.
Het zeil boven hen begint te bewegen.
Er loopt een rilling over de rivier.
Hier en daar komen donkere vlek
ken. Een briesje komt aangestreken
uit het Zuidwesten.
"We gaan varen", zegt Willem. "Er
komt wijnd."
"En de brief?" vraagt job.
Hij houdt Willem de brief voor, maar
die steekt geen hand uit om hem aan
te nemen.
"Geef'm mijn maar", zegt Annemie.
Dirk en Job maken aanstalten de
schuit te verlaten.
"Denk er es over na, jo", zegt Dirk,
"wie op den Heere veitrouwt is wei-
gelukzalig."
(wordt venmlgd)