Meditatie 'Muzikale Hartewensen' met dr. Pieter Vis Vervolg verhaal RAAD DAAD EN U EIIJVtlE]EI1-t1IEUW5 •AET ,«iai& WEER VOORSPELLEN IJSVOGEL BEPERKTE GELDIGHEID EEN OUD STELLETJE ANDERE KERSTDAGEN Kerstconcert met Duivelands mannenkoor, Psalite Deo en trompetduo Drost Oud papier Stellenaam Samen zingen KERSTBROOD Damvereniging ENEO*52 Schaakver. De Zwarte Pion Ik kom! Dam- en schaak vereniging Ontspanning PAGINA 5 VRIJDAG 12 DECEMBER 2008 üeze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriekvermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek luorden gepubliceerd. ZWAHT-WIT PROBLEEM Onze tekerderaar beweert, dal zwart en wil geen kleuren zijn, numr het ontbreken van kleur, of alle kleuren. Hoe kan dat? Antwoord; In «-n donkere nacht ziet alles er zwart uit, omdat er geen licht op de voorwerpen valt. Bij te schaars licht zien we eerst de vormen en grijze vlakken. Pas hij een hetere verlichting gaan we kiemen onderscheiden. Dal komt, doorrlal hel oppervlak van hijv meiihelen, serviezen en andere voorwerpen in huis elk een hepaalde hoeveelheid licht weerkaatsen en een ander deel ahsorheren. Hoe meer licht er op valt, des te helder der de kleuren. Wortlt vrijwel al hel zichthaie licht door hijv. de verllaag opgeslokt en hoog uit 10% ervan geieflecleerci, dan ziet een ding er voor ons oog zwart uil. Wordl méér licht teruggekaatst, dan begin nen we hepaalde linlen waar te nemen, alliankelijk van de goll- lengien van hel licht dal wei en niet wordl geahsorheerd. Is een voorwerp Ijeschilderd met een kleurstof die al hel lic hl behalve blauw opneemt, dan kaalst dal hel blauwe lichl lerug en zien ivij het oppervlak als blaiivv. U weet, dal de regenboog laat zien uit welke zeven hoofd kleuren hel zonlicht be.staal, De golflenglen variëren van 420 nanometer (nni) als we violel kunnen zien, tol 770 um voor het rode lic hl. Daar lussen vloeien fle kleuren geleidelijk in elkaar over. Zontlen we zon regenboog Iciiigkaalsen in een regendrup|)el dan krijgen we uit al die kleuren hel wille lichl lerug. Dat is wal uw leraar fjedoelde met zijn uitspraak dat wil geen kleur is, maar de menging van alle kleuren. De sanicuhiuuleling van de zeven hoofdkleuren moet immers wel wil zijn, omdal uil dal wille licht die afzonderlijke kleuren kunnen omslaan. Worden alk- kleuren van hel speclnnn door uw koelkast gereilecleerd. dan kunt u ervaren dat die koelkast wit is. Er bestaan veel oude rijmpjes en volksbijgeloof over komende weersverarideringen, nuiar zijn er ook betrouwbare vuistregels' voor de leek, waaraan je tijdig kunt merken of er bijv. storm op fd is? Antwoord: Helemaal zeker kunnen wij in ons wisselval lige klimaat nooit zijn, maar er bestaan wel enkele vuistre gels die beter uitkomen dan die volksrijmpjes en ander bijgeloof' van onze verre voor ouders. Zo wordt abnorinaal zacht weer in de winter vaak door storm gevolgd. Komt de z<m prachtig op, maar met een lichte bries, dan kan die wind sterk aanwakkeren. Het is dan 'veranderlijk' weer. Verslechte ring wordt verder aangekon- fligd door hoge vederwolken of snel aandrijvende schaap jeswolken uit iiet zuidwesten. Onweer volgt veelal als er op zeer warme dagen een och tendnevel hangt, indien de temperatuur 's avonds niet daalt, en als er stapelwolken met een aambeeldvormige top (bestaande uit ijskristallen) in zicht komen. op een duiker van een sloot zag ik een veelkleurige vogel zit ten met vrij lange snavel, rood bruine horst, korte rode poten en een prachtig blauwgroen getinte staart. Wat kan dat voor vreemde vogel zijn? Antwoord; Dat was dan zo'n vrij zeldzame ijsvogel die hier nog wel eens het gehele jaar overblijft. Hij nestelt het liefst bij heldere beekjes, maar die wojclen schaais. Hij zoekt een onderkomen in een hol in een steile oever en gaat van daaruit op visvangst, want het is een (kleine) viseter. Van snavelpunt U)l en met de korte staart meet hij hooguit zo'n 16 cm. WIJN OVERTIJO? Wij hebhen negen jaar geleden een grote fles Appelation Saumer Controle VeuveAmiol, 12% alco hol gekregen. Kunnen ive deze wijn met Oud en nieuw nog aan ome gasten aanbieden Antwoord: Veuve Amiot is een mousserende wijn voor alle feestelijke gelegenheden. De wijn is afkomstig uit de Fran se .Saumur, in de Loire-vallei, waar al sinds de 17e eeuw wij nen worden gemaakt met een natuurlijke sprankeling en ele gantie. U schreef er niet bij of het een rode, witte of rose vvijn is, dit kan verschil uitmaken. Volgens een geraadpleegde deskundige is uw wijn behoor lijk op leeftijd. Het beste is om met Oud en Nieuw de wijn even discreet van te voren te keuren en een andere fles ach ter de hand te houden. Ik kan in een zwembad een 12-ba- denkaart kofjen. Men hetaall dus vooruit voor 12 keer zwemmen. Sinds kort is de maximale geldig heid van zo'n kaart vier maan den. Zijn na. vier maanden niet alle beurten opgemaakt dan ver valt de rest. Kan dit zomaar en is dit wel rechtmatig? Antwoord: Uw vraag hebben wij aan onze juridische mede werker voorgelegd. De uitgever van een bijv. een waardebon, in uw geval een baden kaart, is vrij in het stellen van voor waarden. Dit houdt in dat hij ook de geldigheidsduur mag bepalen. In het Wetboek van koophandel staat geen bepa ling die dit verbiedt. Ik kreeg onlangs een heel apart pelroleumslelleije (zie de htjge- voegde foto). Kunt u me zeggen hoe oiM het is, in welke streek het gebruikt werd en wat de ivaarde ongeveer is Antwoord: Het petroleumstel- letje is destijds vervaardigd in de fabriek van Cieorg Haller Deze fabriek stond in Ham burg in de wijk Ottensen. De leeftijd is moeilijk in te schat ten, maar waar,schijnlijk van voor de Tweede Wereldoorlog. Dergelijke stelletjes worden te koop aangeboden van onge veer 10 tot 40 euro, dit natuur lijk afhankelijk van de staat van het petroleumstelletje. Hoe komt hel, dal de Grieken jtas in januari Kerst vieren en Pasen en Pinksteren er ook op andere data vallen dan hij orts Antwoord: Kerst is wel het SOMMKI..SDI|K - Op 20 december oiganiseeri Mission Music Concerten een Kerst concert in de I ler\'o? mde kerk aan het Marktveld te .Sommels- dijk. Medewerking zal worden verleend door het Duivelands mannenkoor o.l.v. Dinant Struik en het jongerenkoor P.salite Deo o.l.v. johan Nijsse. De koren worilen begeleid op hel orgel door Slephan Folmer en Anton VVeenink, die naast de koren ook de samenzang zullen begeleiden. Verder zal het tronipelduo Henk-Jan Drost en Maurice Veldhuizen medewerking aan de avond verlenen. Het programma bestaat uit koor- en samen zang, afgewisseld door instru mentale intermezzo's. Het con cert begint om 19.30 uur en de kerk is open vanaf 18.45 uur. De toegang voor volwassenen bedraagt 6 en votn' kinde ren t/m 12 jaar 3. Toegangs- kaarten voor dit concert zijn te bestellen telefonisch via num mer 0187-603510, via e-mail uiissionniusic(«'solcon.nl en bij de boekhandels Van der Boom te Sommelsdijk en Akershoek Ie Ouddorp. Indien voorradig zullen ook nog kaarten te koop zijn bij de ingang van de kerk. lie opbrengst van de avond is bestemd voor het werk van de Stichting O.Z.O. De Financiële commissie van het open Hervormd Jeugdweik te Stellendam hoopt morgen, zaterdag 13 december, weer oud papier op te halen. Het opha len begint om 9.00 uur vanaf de Molenkade, Nieuweweg en de Schoolstraat. Wilt u het papier tijdig en goed gebundeld langs de weg zetten? OUDDORP - In de Doopsge zinde Kerk aan de Dorpstien- den te Ouddorp is er moigen- avond, zaterdag 13 december, om half acht weer een uurtje 'Samen zingen', o.a. ook met Kerstliederen. Iedereen is har telijk welkom. feest waarbij de geboorte van Jezus Christus wordt herdacht, doch de juiste datum en zelis het jaar van die geboorte staan allerminst vast. Zijn geboor te kan volgens vergelijkend onderzoek hebhen plaatsge vonden tussen het zevende en het N'ierde jaar voor 't begin van onze Christelijke jaartel ling. .\len heeft later voor de jaarlijkse herdenking een willekeurige datum moeten kiezen. In het Oostromeinse (later Byzantijnse) Rijk kozen de leidende christenen de dag waarop levens het feest van de verschijning van het Goddelijk Wooicl gevierd werd en dat is nu de 6e januari. De Kerk van Rome had echter nog te maken met de bestaande tradities bij de bevolking van het (West) Romeinse Rijk en liet zich rond het jaar 330 bij haar keuze voor een vaste cJatum inspire ren door het bestaande Zon- newendefeest. De Romeinen N'ierden dan de terugkeer van het licht als na de kortste dag de dagen weer gingen lengen. Door deze kerstening van dat volksfeest kreeg het een extra dimensie: de vreugde over de komst van de Heiland, die 't Licht der Wereld genoemd kon worden. Daarom vieren de gelovigen in het westen Kerstfeest (dat Christusfeest betekent) op 25 december en doen de Orthodoxe kerken dat in Oost-Europa op 6 januari. Doordat de berekening van de Paasdatum in oost en west ook verschilt, vallen Pasen en Pinksteren er in de regel ook op andere data. Ik las dal er vroeger kerstbrood uit de toren werd geworpen en dat degene die dat opving 'de hroodkoning' werd. Waar luas dat ergens? Antwoord: Dat was in Cieleen. De koster mocht daar voor Kerst huis aan huis brood ophalen. Als dank wierp hij op eerste kerstdag een brood van de toren. De jeugd verdrong zich om het op te vangen, vvant wie het ving was de 'broodjes koning'. Het werpen is in 1842 afgeschaft omdat er veel kwa jongens uit de omgeving slaags raakten met de Geleense kin deren. MELISSANT-Uitslag van de tweede bekerronde, gespeeld op maandag jl. Afdeling I: H. Visbeen - B. Visbeen ..0-3 2' bekerronde: C. Visbeen - H. de Geus..2-0 T. Goedegebuur - A. Visbeen1-1 T. de Crcus - P Kom0-2 Overzicht voor ronde 14, gespeeld op 8 december jl. Moedt - Boeter (2)1-0 De Haan (2) - Bakelaar (2) 1-0 Dejager(2)-Vis(3)1-0 Smit (2) - van der Waal (2) 0-1 M. Lagendijk (3) - Loosjes (2)0-1 Lesuis (3) - W. Tieleman (3)1-0 Wolters (3) - Van Huizen (3)1-0 Noordijk (3) - Van der Velde (3)0-1 Toen .^prak Hij: Zie. Ik luim... (Hebr. 10:9) Ik kom...! We horen het kin deren wel eens zeggen in hun spel. Als ze verstoppertje spe len. Dan is het ogen dicht en tot 100 tellen... en dan klinkt het: Ik Kom...! Verstoppertje spelen, onze \oorouders Adam en E\a deden het ook al! Ze verstop ten zich achter de struiken toen ze de Heeie ongehoorzaam waren geworden. Waarom...? Omdat ze de verantwoordelijk heid voor hun daad niet wilden dragen. En omdat ze heel goed beseften dat ze fout waren en nu de straf hadden verdiend die de Heere genoemd had: de doodstraf. En als de Heere hen dan ter verantwoording roept, dan verschuilen ze zich weer: "de vrouw die U mij gegeven hebt...", daar komt het door, zegt Adam. En wat zegt Eva? "De slang die zei...". Verstop pertje spelensinds Genesis 3 zit de mens het in het bloed. En ik hoop, dat ook wij ons eigen beeld er in hebben leren zien! Want zijn ook wij geen meesters geworden in het ons verschuilen voor de Heere? Als wij geconfronteerd worden met onze zonden, als je gewe ien je aanklaagt, of je in de spiegel van de wet kijkt... Hoe reageren we dan? "Is dat nu zo verkeerd..., iedereen doet het toch...?" Je verschuilt je ach ter een ander. 'Ja, ik ben nu eenmaal zo..., daar kan ik ook niets aan doen!" Je verschuilt je achter je onmacht. "Maar God had toch wel kunnen zor gen dat Adam en Eva staande gebleven waren?!" Je schuift de schuld af op God. Zo zijn we constant bezig om onszelf te rechtvaardigen, of uitvluchten te bedenken. Omdat ook wij niet willen erkennen schuldig te staan voor God. We komen er niet mee voor de dag..., maar we verschuilen ons ach ter allerlei redeneringen en uitvluchten. En zo lang we niet tevoor schijn komen, blijven we lig gen onder het oordeel en de toom van God. En uit zichzelf zal ook nu geen mens tevoor schijn komen. Maar dan het wonder! En dat is nu evangelie! Dan zegt Christus Zie, IK kom...!"Addm, waar zijt gij...? Zo klonk het in het paradijs. Toen wij om verhorgen in de hof omdat wij daar in onze naaktheid stonden Zocht Hij ons op, Hij noemde onze naam. En heeft in Zijn ontferming ons gevonden! God zocht de mens weer op... Waarom? Om hem te straffen? Om hem nu voor eeuwig weg te stoten? Nee, Hij kwam als een vader! Een vader, die zijn kind wel moet straffen, maar dat doet met pijn in zijn hart. Hij is de God van alle genade en barmhartigheid... Die Zich over het verlorene ontfermt. Onbegrijpelijk toch? Maar..., en dat moet ook gezegd: ook is Hij heilig en rechtvaardig en kan Hij de ongehoorzaamheid niet onge straft laten. De schuld moet betaald, het vonnis moet wel worden voltrokken. Ik sta schuldig, en kan geen kant meer op... En dan klinkt het: Zie, IK kom...!!!! Hoort u het? Het is de stem van mijn Red der, mijn Middelaar, die in die kloof wilde gaan staan die mij van God scheidtl Dat is .Advent..., dat is Kerst..., dat is heerlijk evangelie, dat al in het paradijs tot klinken kwam. Kerst verkondigt ons de komst van de Zaligmaker \'an zon daren! Ik Kom.... het was een komen dal voor Hem een neerdalen betekende in onze ellende. Hij kwam als Zaligma ker, die zelfs nog dieper afdaal de dan wij gevallen zijn. Hij was veracht; Hij werd bespot, geslagen en bespogen. Als een vervloekte werd Hij aan het kruis genageld.... maar Hij zwijgt... Gewillig laat Hij zich offeren, en op het diepsl van Zijn lijden erxaarl Hij de helse smarten, in een totale Godverlatenheid. ZJe, Ik kom..., het was een komen met het vooruitzicht van dit peilloos diepe lijden, dat zou eindigen met de dood. En toch: een en al bereidheid en gewilligheid! Zie, Ik kom... Ik ben bereid om die weg te gaan. Als u nu nog twijfelt aan de gewilligheid van de Heere Jezus om ook u te redden, dan kan die twijfel toch geen stand houden? Het is echt waar: tihristus is veel gewil liger om ons te redden... dan wij gewillig zijn om gered te worden! Speel daarom niet langer verstoppertje.... maar kom tevoorschijn! Leg uiv zon dige hart voor Hem open; dan komt Hij om ook u op te halen uit het duivelse moeras waarin u verstrikt zit. Kom tot Hem. en uw ziel zal leven! Ik kom.... dat is de bood.schap van .Advent! Advent verkondigt ons dat de Heere ons leiden w il op de enige weg waarop Zijn wil van harte wordt gedaan. De weg van het geloof in C^hristus Jezus! Dat is de weg, die naar het leven leidt! Om zo ons hart en leven aan Hem te wijden, zodat het wordt: "\'eem mijn leven, laai hel Heere, loegewijd zijn aan i'w eer". Dal! Daar gaal het de Heere om! Omdat Hij sprak: Zie, Ik kom... en ook gekomen ïs.... di'uirom is er voor ons een weg ten leven en mogen we komen tot God. en Hem in Christus zelfs onze Vader noemen. Wat een rijk komen loch, dat komen van Christus! Wat een rijk advents- evangelie, als we hel zo mogen gaan verslaan! En wat een ver wachting ook als we daarvoor nujgen \alleii! Want het is ook nu weer advent: tijd van ver wachten. Want nog eenmaal zal Hij komen! Om Zijn heils werk te voltooien. Er koinl een nieuwe hemel en een nieuwe aarde waaro]) gcrechligheid zal wonen. |a, ik kom mei haast, zo zegt Chrislus aan het eind van de Bijbel. Al nader komt Hij. En wie Hem mag kennen ziet daar naar uit. En bidt: Ja, kom, Heere Jezus! Want I'w konrst is het, die mijn heil volmaakt! Ds. H.G. van der Ziel, Ooltgensplaat OUDDORP - Uitslagen van de huishoudelijke competitie, gespeeld op 8 december jl. Dammen A. V. Huizen - J. v.d. OudenO-3 C. Mierop - J. v. Koppen 1-1 M. Appel - C. Tanis3-0 Schaken Ab Boulassouak - Karel d'Hond0-1 Krijn van der Wende - Hans van Meenen'A'-'A Jan Verzijden - Peter DerrezV-i-'A Jan Vonk -Jaap Santifort '/s-'/j Bonne Faber - Reinier van der Wende ..1-0 Mehdi Potters - Ben Blakmoor0-1 Eeuwit Santifort - Albert Schaefer0-1 Johan Oomkes - Willie Tanis-Koole0-1 Arie Baas - Willem-Jan Tanis0-1 Andre Kastelein - Wim van Geelen1-0 Nieuwe leden zijn van harte welkom.Er wordt elke maan dagavond vanaf 20.00 gespeeld in m.f.g. Dorpstienden te Oud dorp. Voor nadere informatie kunt u bellen naar Willem-Jan Tanis, tel. 06-54954480, of kijken op website www.desvo.nl. Op zaterdag 29 november jl. overhandigde concert zanger dr. Pieter Vis aan minister-president mr. dr. Jan Peter Balkenende de eerste Kerst-cd van de jonge musicus Len- nert Knops. Even daar voor werd de prestigieuze Benelux-Europa Prijs 2008 toegekend aan pre mier Balkenende en aan de Belgische oud-premier Wilfried Martens, dit van wege hun uitzonderlijke verdiensten voor de inter nationale samenwerking, cultuur en humaniteit in Europa. Ze ontvingen deze bijzondere prijs uit handen van professor dr. Anton van der Geld, president stichter van het BeNeLux- Universitair Centrum en uit handen van prins Charles-Louis de Merode uit België, raadsheer, in de voormalige residentie van Prins Maurits van Nassau 'op het Kasteel Breda van KMA te Breda. Premier Balk'enende was die dag omringd door familie evenals oud-premier Martens van België en circa 400 ere- genodigden uit Nederland en België. Musicus dr. Pieter Vis was ook persoonlijk uitgeno digd door prof. dr Anton van der Geld, hij overhandigde aan de zojuist gehuldigde pre sident Balkenende een nieuwe Kerst-cd met instrumentale bewerkingen namens Maria Knops-Baas (harpiste) en Len- nert Knops (organist en arran geur). De Papendrechtse nuisi- cus Knops, voormalig bewoner van Goeree-Overflakkee, selec teerde en bewerkte verschillen de internationale kerstliederen en voerde ze op originele wijze samen niet zijn vrouw Maria en twee andere musici uit. Op maandagavond 15 en 21 december a.s. kunt u afstemmen op 'Muzikale Hartewensen' van Radio Flakkee en wel tussen 18.00 en 19.00 uur. Op deze tijdstippen hoort u het eerste en tweede deel van drie nieuw verschenen cd's met 'Kerst- en Oud-en Nieuwjaarsliederen en instrumentale kerstmuziek'. In afwisseling klinken zowel de stemmen van de alt Aafje Hey- nis en de bas-bariton Pieter Vis in bekende geestelijke liederen zoals 'Haleluja Lofgezongen'. 'De Heilige Stad', 'Daar ruist langs de wolken' en 'Wal de toekomst brengen moge'. Uil het omvangrijke muziekarchief van musicoloog dr. Vis (circa 4000 kersüiederen op blad muziek en grammofoonpfaten alsook cd's) laat hij de luiste raars dil jaar kennismaken met bekende en minder bekende Kerslgezangen en wel Oude- en Nieuwjaarliederen. In de laatsle uilzendingen van dit jaar wordl hel goed beluis- lercle radioprogramma 'Muzi kale Hartewensen' voor de 4de maal rond het thema Kersl en Oud en Nieuw gepre.senteerd door Pieter Vis. Speciaal vestigt hij de aandac:ht op drie recent verschenen Kersl-cd's. De eerste cd beval inslrumenlale bewerkingen van Kerstliederen door Lennerl Knops en zijn 3 medewerkers; zijn echtgenote Maria Knops, harpiste; de llui- tiste Martha van C^ent en de vio list Martin de Deugd. In wis.se- ling van samenstelling spelen ze de mooie bewerkingen en twee medleys van Lennert's hand. Deze bespeelt twee orgelimpro- visalles en begeleidt de andere musici op het befaamde Knol orgel van de Grote Kerk van Hasselt (Overijs.sel). De instrumentale Kerst-cd van Leunen Knops en de Jubi leum cd-box nr. 1 van Pieter Vis, met ruim 60 geliefde gees telijke liederen (ter gelegen heid van zijn komende 50-ja- rig zanger.sj'ubileum, 2009), getiteld 'Breng mij d'aloude tijding' - 'k heb geloofd en daarom zing ik U ter eer!' zijn te koop voor een laag geredu ceerde prijs. Inlichtingen bij mevr. A. Knops, Korteweegje 5 te Nieuwe-Tonge, tel. 0187- 652373, e-mail adrieknopslo) hotmail.com. 12- Job vouwt de brief open, reikt hem Willem en zegt: "Hier, lees maar es." "Ik kan dat gekrabbel niet lezen", zegt Willem stug. ,,Dan zei ik hem veurlezen", en Job leest langzaam en plechtig, Crayestein, 28 April 1837. Eerwaarde Heeren! De ondergeteekende, lid der Neder- landsche Hervormde Kerk in deze gemeente, heeft op 27 April 1.1. zijn kind ten doop gehouden. Hij ver wachtte, dat dit kind gedoopt zou worden met dien Christelijken doop, die, door Jezus Christus ingesteld, ten allen tijde bij de Christelijke Kerk in gebruik is geweest. In plaats van dien echter, heeft de toen de dienst waarnemende predikant, de heer A. E. Boekhoudt, zijn kind alleen met water besprengd, onder de enkele verklaring, dat dit de zonde niet afwaschte en het kind daarop voor gedoopt verklaard. Het zal u wel niet bevreemden. Eer waarde Heeren! dat de ondergeteek ende zulk een besprenging. in nie- niands naam, van zulk een niets betee- kerende verklaring vergezeld, niet kan houden voor den Christelijken doop in den Naam des Vaders, des Zoons en des Heiligen Geestes, ja niet voor een doop hoegenaamd. En daar hij, als lid der gemeente, vermeent voor zijn kind tot het ontvangen van den Christelijken doop, zowel gerechtigd als verplicht te zijn, zo verzoekt hij uwe Eerwaarde Vergadering, als naar Art. 14, alin. 1 van het Algemeen Regle- n'ient op de Kerkeraden, belast met de zorg ook voor de bediening de.s doops, opdat die aan zijn doel beant woorde en tot de meeste stichting der Gemeente verstrekke, - te willen zor gen, dat zoo spoedig mogelijk aan het kind van Ondeigeteekende de Chris telijke Doop, in de Naam des Vaders, des Zoons en des Heiligen Geestes, op behoorlijke wijze worde toegediend, naar de instelling van Christus en het algemeen en onafgebroken gebruik der Christelijke kerk van alle plaatsen en tijden en benamingen. Terwijl hij voorts aan uwe Vergade ring in o\'enveging geeft, of het niet noodig is, dat door UEw. het Classikaal Bestuur, waaronder deze gemeente ressorteert, worde verzocht den heer Boekhoudt kerkelijk te bestrafTen wegens de ergernis der gemeente in het algemeen en hun in het bijzonder gegeven door zoodanigen spotdoop, als hij hun kind heeft toegediend en wegens de verkorting zijner rechten als lid der gemeente. Met zegenbeden over Uwe Vergade ring noemt hij zich UEw. Dw. Dienaar, Aan den Eerwaarden Kerkeraad der Hervormde Gemeente te Crayestein. Een ogenblik is het stil op de Vertrou wen. Willem kijkt strak over de rivier. Annemie ziet beurtelings Ome Job en haar man aan. Dirk is de eerste, die spreekt. "Wat zegje daarvan?" vraagt hij aan Willem. Willem keert langzaam zijn hoofd naar hem toe. Hij kijkt zijn vader aan. Dan zegt hij met nadruk op ieder woord: "Ik tekent zo'n brief niet." Dan wendt hij zijn blik weer over de rivier. Er gaat een steek door Annemie. Ze had dit antwoord verwacht. En toch... nu blijft haar kind ongedoopt. Nu zal haar kleine Dirk opgroeien als een heiden. Willem weigert het te laten opnemen in het Verbond. Hij zal een oordeel over hen halen. Ze kijkt naar vaders en Ome Job. In haar ogen is een bede om hulp. "En waarom wil je zo'n brief niet teke nen?" vraagt Job rustig. "Omdat er al herrie genog is op het durp." Job voelt de steek. Maar hij heeft voor heter vuren gestaan. "Dus jij wil de vrede? Een valse vrede. En daar ofter jij je kijnd aan op. Wee de gerusten in Sion. Christus heeft gezegd: "Meent niet, dat ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde, ik ben niet .gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard." "Doch-ie soms, dat ze 'een brieffie terug zullen sturen: kom volgende week maar weer, dan zullen we 't beter doen?" "W'at veur een brieffie ze terug zullen sturen? Misschien sturen ze helemaal geen brieffie. En dan mot je verder zien. Dan laat je je kijnd bij een waar achtige knecht van God dopen." "En dat is bij een afgeschaje domenee. En dan begint de harseer pas goed." Willem, Willem, wat staat er op onze schuit", zegt Dirk. "Daar staat Ver trouwen op en dat betekent: Gods vertrouwen. Dat mis jij. 't Is je veuls te goed gegaan de leste tijd, jonchie." Willem kijkt zijn vader verrast aan. "Zou jij dan ook willen, dat ik het jong bij een afgeschaje domenee liet dopen?" vraagt hij. "As er bij ons in de kark geen goede Christelijke doop te krijgen is: Ja." "W'at dinkjij ervan, Annemie?" vraagt Job ineens. Annemie heeft haar antwoord klaar: "As ik het hoofd van ons gezin was, dan stong mijn naam er al onder en dan kregen ze dien brief vandaag nog." "Wat weet een vrouw van de hele nasleep van zoiets?" vraagt Willem. "Ik heb van mijn vader geleerd te zei len, als 't mos, onder water deur. En ik wit ook: al wie op God vertrouwt, kan niet beschaamd uitkomen." "Flinke taal, meid", zegt Job; er is waaidering in zijn woorden. Wil lem zwijgt. Is er ook in hem iets van bewondering? Hij weet, dat dit van Annemie geen ïvoorden alleen zijn. Hij weet, dat zij er niet de daad ach ter zal staan. Het zeil boven hen begint te bewegen. Er loopt een rilling over de rivier. Hier en daar komen donkere vlek ken. Een briesje komt aangestreken uit het Zuidwesten. "We gaan varen", zegt Willem. "Er komt wijnd." "En de brief?" vraagt job. Hij houdt Willem de brief voor, maar die steekt geen hand uit om hem aan te nemen. "Geef'm mijn maar", zegt Annemie. Dirk en Job maken aanstalten de schuit te verlaten. "Denk er es over na, jo", zegt Dirk, "wie op den Heere veitrouwt is wei- gelukzalig." (wordt venmlgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 5