Wegwerkzaamheden zelfs
op zaterdagavond
Meditatie
Visie 'Goeree-
Overflakkee 2030'
Vervolg'
verhaal
RAAD
DAAD
Beroepings-
werk
EiiivnD^-tiiEuws
MET
EN U
De onrust overwonnen
Adriaan
Workshop
kerstkaarten
maken
Bingo bij
ANBO
Thema's
Toerisme
Duurzame energie
Innovatieve landbouw en
visserij
Woningbouiv
Mobiliteit
Hoe nu verder
-8-
Hoofdstuk 6
DOOP
PAGINA 5
VRIJDAG 14 NOVEMBER 2008
Slnidtviakers vanjohan Kwakemaak (Grondwerk en Groen) bezig met het renoveren mm hel trottoir
aan het Korleweegje.
NIEUWE-njNGE - Menig
voorbijganger /al zaterdag
avond wat vreemd hebben
opgekel<en toen hij of zij de
wegwerkzaamheden aan hel
Korteweegje in Nieuwe 'l'onge
zag. Wellicht zal men gedacht
hebben dat de gemeente Mid-
delharnis in hel kader van de
dorpsvernieuwing het beste
beentje voor wil zetten. Maar
als je dan vervolgens een post
bode, een brandweerman op
de liets, en een militair in vol
ornaat in het dorp ziet, ga je
toch vermoeden dat er iets
anders aan de hand moet zijn.
Dat was dan ook het geval.
Hel Zaterdagavond jeugdwerk
(ZAjW) van de Gereformeerde
Ciemeente en de Hersteld Her
vormde (iemecnte hield name
lijk een vossenjacht. Een vijftal
groepen kreeg de opdracht
om de verschillende vossen,
'verstopt' in het dorp, op te
sporen. Dit viel niet altijd mee
want .sommige vossen hielden
zicht goed schuil. Naast eerder
genoemde vossen waren er
ook nog een bakker, twee oude
dames, een oude heer, een
gevaarlijke waakhond en twee
vissers. Het weer was die avond
erg goed en het spel werd door
de deelnemers als zeer positief
ervaren. Het ZAJW wordt om
de 14 dagen gehouden en is
bestemd voor de jeugd vanaf
15 jaar. Nieuwe bezoekers zijn
altijd welkom.
'^k'-^j^é^^^
üeze vraag- en anlwoordrubriek staat geheel ten dienste van de
lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uzv vrage?i op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuivs,
Postbus S, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek
'Vmgt'nriihrii'h' xifrmeld. De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
te Meppel op 47-jarige leeftijd
overleden. Er is in 1984 bij de
Frie,se Boekerij te Leeuwarden
een boek verschenen, getiteld
'Het mysterie Wardenier', waar
in vele onverklaarde gebeurte
nissen worden besproken. Zo
zou Philips hem uit het concen
tratiekamp hebben laten halen.
Of Wardenier werkelijk ziek
was toen hij in dat Groningse
gesticht werd opgenomen of dat
hem eigenlijk niets mankeerde,
is nooit opgehelderd.
HSTELUCHTMOTOR
(hit lich ik griioiird dal een Friese
technicus iil een lieh' tijd i!;eleden
eeti lietcliiclilniotor zon hehheti iiil-
get'imdeti. Die Fries zou ontvoerd
zijn door toedoen tiaii olieniaginiten
ofbeiiziiiemotorjhbriktinteii. Weel u
hoe lu:t niet die uitvinder is (ijgelo-
pen?
Antwoord: Johamies Wardenier
heette de tf)en 21-jarige Kries
uit Wolvega. die in 1934 over de
gehele wereld bekend werd als
uitvinder van een brandstolloze
motor die op hele lucht zou wer
ken. Uit binnen- en buitenland
kwamen ge'inleresseerdeu naar
Friesland. De gemeente Wolvega
wilde reeds een grote fabriek
laten bouwen. Nadat de moge
lijkheden van een hetelucht-
niolor voor auto 's en de moge
lijke klap voor'de oliebaronnen
wekenlang ovei de gehele wereld
in kranten en tijd.schriften waren
besproken, bleek de uitvinder
zelf plotseling verdwenen te zijn.
Hij was in alle stilte ter observa
tie opgenomen in een kliniek in
Groningen. Menigeen vermoed
de dat belanghebbenden uit de
olielanden of de aulo-industrie
de hand in zijn verdwijning had
den, jarenlang bleef er een waas
van geheimzinnigheid hangen
rondom de kwestie omdat er
met de heteluchtmotor nog altijd
geëxperimenteerd werd. Velen
bleven aan de mogelijkheden
geloven en in 1938 kwam Philips
mei het bericht dat met de bouw
van een heteluchtmotor werd
begonnen. In 1972 sloten Phi
lips en Ford een overeenkomst
om deze motor veider te ont
wikkelen en voor auto 's te gaan
gebruiken. In 1985 berichtten
de Brit.se dagbladen, dat Spen
cer Mather voixleringeii maakte
met hel venolmaken \'an deze
krachtbron. De uitvinding zou
dus Kxh levensvatbaar zijn. War
denier zelf heeft niet meer aan
zijn uitvinding gewerkt. Hij deed
nuttig verzetswerk in de oorlog,
maar werd dcxir de Duitsers
in België gegrepen. Hij kwam
in een Duits concentratiekamp
terecht en is daar zo ernstig inis-
handeld dat o.a. zijn rugwervels
werden beschadigd. De gevolgen
daarvan is hij niimner te boven
gekomen. Op 27 juli 1960 is hij
in het Diaconessenziekenhuis
WHAT'S IN A NAME?
De naam van de voethaklid) NAC
is een afkorting van Noad Advertdo
Combinatie. Maar wat betekenen
die woorden Noad Advendo
Antwoord: NO,AD is een alkor-
ting van de naam "Nooit Ophou
den Altijd Doorspelen" van de
Bredase voetbalveieniging die
fuseerde met de dub ADVEN
DO en dat waren de beginletters
van de even zinvolle naam ",A;in-
genaam Door Vermaak EN Door
Ontspanning". Maar bij de spot t-
uitslagen kan men geen lang ver
haal als 'Nooit Ophouden .Altijd
Doorspelen Aitngenaam Door
Vermaak EN Door Ontspanning
C'ombinatie' gebruiken. Daarom
werd dit afgekort tot NAC.
KRAAG ONTMANTELEN
Hoe ontvel ik een m/intelkr/mg zon
der daarin kringen te maken? Mijn
vorige mantel heb ik bedorven door
een wasbeurt.
Antwoord: Het beste kunt u die
kraag loslornen \'an de mantel en
dan afzonderlijk te laten stomen,
of zelf niet wasbenzine ontvetten.
Wasbenzine ontkleurt kleding
stukken vrijwel niet, zodat dit
een veilige werkwijze is, mits u
dat wassen buitenshuis uitvoert
zonder vuur in de omgeving.
PROTESTANTSE KERK M'
NEDERLAND
Beroepen te Brakel, ds. B.A.
Belder te Schelluinen; t^
Elbiirg (herv. wijkgem. West
en Oostendorp), ds. H. Rus-
scher te Barneveld; te Gro
ningen (Martinikerk herv.),
ds. J.A. van den Berg te Ste-
dum-Lellens-Wittewieruni-
Ten Post, die dit beroep heeft
aangenomen en die bedankte
voor Hattem (herv. wijk 1); te
Nijkerk (herv.; wijkgem. 1).
ds. H. Westerhout te Har
derwijk; als pred. met bijz.
opdi-. (arbeid Nes Ammim,
Israël), ds. A.M. van Andel
te Zaandain; te Waverveen,
kandidaat E.G. de Kruijf t<;
RoLiveen.
Aangenomen naar Holland-
scheveld (herv. Rehoboth),
ds. A.N. van der Wind te
Hagestein; naar Sliedrecht
(hervormd), ds. H.J. van der
Veen te Putten (herv. wijk 6),
die bedankte voor Leerdam
(herv. wijk West).
Bedankt voor Amersfoort
(Adventkerk) en voor Sprang
(hervormd), ds. T. Jacobs
te Broek op Langedijk;
voor Arnemuiden (herv.),
ds. D. Breure te Bruchem-
Kerkwijk/Delwijnen; voor
Cienemuiden (herv. wijkgem
2), ds. A.L. van Zwel te Wou
denberg (herv.); voor Hasselt
(herv.), ds. C.G. Graafland te
Aalsmeer; voor Veen (her
vormd), ds. H. Westerhout te
Harderwijk; voor Voorthui-
zen (hervormd wijk 1), ds.
J.A.W. Verhoeven te Oude-
water-Hekendorp.
Beroepbaar: kandidaat R.
Mager, Stadionlaan 8, 3583
RD Utrecht; kandidaat PA.
Pronk, Akker 16, 1156 AE
Marken; kandidaat M. Die-
penbioek, Balijelaan 2 bis A,
3521 GR Utrecht; kandidaat
M.C, Hage, Tolakker 201,
3738 JM Maartensdijk; kan
didaat T. Doornebal, Dorp
67, 3405 BA Benschop.
HERSTELD HERV KERK
Aangenomen naar Genemui
den, ds. D. Heemskerk te
Opheusden; naar Oud-Be-
ijerland, ds. P. Korteweg te
Melissant.
Bedankt voor Poederoijen en
Loevestein en Haaften/Waar-
dcnburg, ds. J.C. den Ouden
te Rijssen.
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Assen-Marsdijk,
cfs. J. r. RüzemuUer te Zwart
sluis; te Assen-West, ds. G.O.
Sander te Siegerswoude-
Frieschepalen.
Beroepbaar: kandidaat G.P.
Hommes, Thorbeckeslraat
368, 6702 CG Wageningen.
Tel. 0317-412058.
NED. GEREE KERKEN
Beroepen te Hengelo (NGK/
CGK), ds. L.G. Compagnie te
Katwijk.
CHR. GEREE KERKEN
Beroepen te Meerkerk, ds.
L.W. van der Meij te Drieber-
gen-Rijsenburg.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen te Ede, ds. P. Mul
der te Krimpen aan den IJs-
sel; te Ouddorp, ds. G.J. van
Aalst te Klaaswaal.
Aangenomen naar Oud-
Beijerland, ds. G. Pater te
Opheusden.
Bedankt voor Doetinchem,
ds.J.M.D. de Heer te Middel
burg-Centrum; voor Gouds
waard, ds. P. Melis te Veen;
voor Westzaan, ds. A.J. Gunst
te Nieviwerkerk.
Ui
We leven in een wereld die vol
is van onrust, en waarin vele
mensen allerlei eisen stellen
voor zichzelf terwijl ze onver
draagzamer worden tegenover
anderen. Daardoor horen we
in deze tijd ook steeds meer
van mensen die overspannen
worden, die veel dingen niet
meer aan kunnen, die met
zichzelf in de knoop komen of
in opstand komen tegen heel
de maatschappij.
Dan lijkt Psalm 42 weer heel
actueel als de dichter zegt: wat
buigt gij u neder, o mijn ziel, en
zijl onrustig in mij? Dit is geen
kreet van vertwijfeling. Hier is
een mens aan het vragen, maar
in zijn vragen ligt niets van
opstand tegen God, niets van
doodsangst. Deze mens is met
zichzelf in de knoop geraakt,
en nu stormen er allerlei tegen
gestelde gedachten door zijn
hart. Het ene moment voelt hij
zich opgejaagd, verward, door
een ieder verlaten, eenzaam,
en denkt hij dat hij helemaal
alleen staat. Daardoor is hij
dan eig onrustig. Op een ander
moment weet hij zich dan weer
boven alles uitgetild, omdat hij
dan weer weet en ervaart: God
is er nog! Hoop op God, want
ik zal Hem nog loven.
Zo leven er als het ware twee
mensen in die ene mens. Deze
man is een gelovige, hij weet
wie God is, en hij vertrouwt op
zijn God. En toch
Het leven heeft hem zoveel
lijden gebiecht, zoveel moei
lijkheden, zoveel verdriet en
zoveel dat onbegrijpelijk is, dat
het leven hem bijna ontglipt en
het in zijn hart een heksenke
tel wordt. Hij kan schreeuwen
tegen de bergen rondom hem,
tegen de bomen, tegen de effen
blauwe lucht. Hij kan als een
waanzinnige het uitschreeuwen
an ontzetting. En velen zullen
dit mee kunnen voelen bij alles
nat er in deze wereld gebeurt
en bij alles wat er in ons per
soonlijk leven gebeurt. .Als we
/.\en naar het verschrikkelijke
lijden in het leven van velen,
naar de zinloze moorden, naar
al de oorlogen en de voortdu
rende dieiging die er is.
Ook als we zien hoe moeilijk
het leven van sommige mensen
is, hoe inensen elkaar soms het
leven bijna onmogelijk maken,
en elkaar zoveel verdriet aan
doen.
Dan komen de vragen op ons
af en soms de \ertwijfeling.
Maar we lezen in deze Psalm
dan ook dat deze zelfde man
dan ineens ergens kan gaan
zitten, misschien zo maar op
een steen, en het dan met
innige zekerheid tegen zichzelf
kan zeggen: wat zijt gij onrus
tig in mij, o mijn ziel? God is
Psalm 42 vers 6
er nog! Ja, God is er. Die C-od,
Die mij, zondaar, genadig is in
de ondoorgrondelijke groot
heid van Zijn liefde. Die God,
Die niet met mij speelt, maar
Die een heilig plan heeft met
heel mijn schijnbaar uit elkaar
geslagen leven. En eenmaal zal
ik komen en voor Zijn aange
zicht verschijnen!
Hier neemt een verslagen
mens bij al de chaotische ver
warring die er in zijn leven is,
toch weer de toevlucht tot God.
Hier komt het geloof weer
tevoorschijn, hel geloof dat
zich niet laat meevoeren op de
stromen van de eigen ontzet
ting, maar dat zich vastgrijpt
aan het sterke W'oord van God.
De onrust wordt overwonnen
door de overgave aan Clod en
het zich helemaal verlaten op
de beloften van C.od.
Dirksland, ds.]. Willemsen
Ik heb mij vaak afgevraagd:
Adriaan, waar haal
je de moed vandaan.
Wat bewonder ik jou,
je trouw
waarmee je haar omringd
en verzorgt.
Alles met haar onderneemt
en doet,
alles op haar genekt.
Je uit geen klacht.
Maar je bent getekend,
ik zie het aan je gezicht.
De lijnen, de groeven
die nooit meer zullen
verdwijnen,
altijd zichtbaar zullen
zijn.
Het verdriet, de pijn.
Als ik er naar vraag,
morgen of vandaag
dan kijkje mij aan
met een blik van verwondering.
'Ze is toch mijn vrouw?'
is het antwoord dat ik krijg.
Ik zwijg
maar ik zie om in
bewoTidering.
Je bent zo toegewijd,
bereid om alles
op te geven.
Je eigen leven opzij te zetten,
dat alleen voor haar.
Els van Wageningen,
Speciaal geschreven voor de
Dag van de Mantelzorg
OUDE-TONGE - Op donder
dagmorgen 20 november van
9.30-11.30 uur houdt de SWO
een workshop kerstkaarteii
maken in het Infocentrum,
Beinhardstraat 27 te Oude-
Tonge. Deelname kost €4,50,
inclusief 2 pakketjes om de
kaarten te maken en koffie/
thee. Aanmelden kan tot 17
november bij de SWO, tel.
641344.
In 2030 zoef je vanuit Rot
terdam met de zweefbaan
naar je onderwaterhotel op
Goere-Overflakkee waar
je 's avonds bij de eilan-
delijke seafoodketen de
versgevangen vis van die
dag verorbert. De volgen
de dag bezoek je eerst het
safaripark op de Slikken
van Flakkee en daarna ver
gaap je je aan het grootste
Nederlandse waterorgel
in de Grevelingen. Deze
wilde ideeën werden door
raadsleden gepresenteerd
tijdens één van de twee
toekomstavonden bij het
ISGO, eind september.
Hoe inspirerend en vermake
lijk ook, deze avonden vormen
onderdeel van een belangrijk
proces: de ontwikkehng van
een intergemeentelijke struc
tuurvisie. De vier gemeenten
op Goeree-Overflakkee heb
ben namelijk besloten om
voor het eiland gezamenlijk
één structuurvisie op te stellen
waarin de ontwikkelingen op
het gebied van leefbaarheid,
economie, mobiliteit, land
schap en huisvestiging tot 2030
worden geschetst.
Ongeveer 30 vertegenwoor
digers van maatschappelijke
organisaties en de raadsleclen
van de vier gemeenten hebben
tijdens twee toekomstavonden
de volgende vragen bespro
ken:
- Hoe kunnen we de nega
tieve sociaaleconomische
spiraal op ons eiland duur
zaam keren?
- Hoe behouden we het
authentieke karakter van de
kernen en de rust en open
heid van het buitengebied?
- Hoe gaan we om met de toe
komstige woningbouw (uit
breiding, herstructurering,
leegstand)?
- Hoe kunnen we de bekend
heid en het iinago van het
eiland verbeteren?
- Hoe gaan we om met kli
maatverandering, zeespie-
gelrijzing, verzilting en de
toekomst van de landbouw?
Zowel de vertegenwoordigers
van maatschappelijke t)rgani-
saties als de raadsleden gaven
als knelpunt aan dat er te wei
nig als regio wordt gedacht en
opgetreden. Ook de verpau
perde kernen, de leegloop en
de verdwijnende voorzienin
gen werden als knelpunten
genoemd.
Door natuur, landbouw en
recreatie te bundelen, kan eco-
toerisme als nieuwe markt wor
den aangeboord. Niet alleen
met hotels aan het water voor
de watersporters, maar ook met
rust, ruimte en een toeganke
lijke, robuuste natiuir langs de
oevers, lok je toeristen,
Een energieneutraal eiland
moet meer dan haalbaar zijn
in 2030. Momenteel wordt
75*% van de gebruikte ener
gie op het eiland lokaal opge
wekt. Door het realiseren van
meer duurzame energiebron
nen, zoals wind-, zonne- en
getijdencentrales, kan Goe-
ree-Overilakkee wellicht een
belangrijke energierol binnen
de provincie innemen.
Het opzetten van een uitge
breide agro-industrie met een
hele keten aan bedrijven en
een daaraan gerelateerd ken
niscentrum kan de economie
van het eiland verder verbe
teren. Uiteraard moet men
de mogelijkheden en effecten
eerst onderzoeken, maar je
kunt denken aan het bundelen
van kweek, veiling, verpak
king, distributie en alle oplei
dingen die daarvoor nodig
zijn. Zodoende zou zeker 75%
van de eigen bevolking kun
nen werken op het eiland.
Als je hypotheken voor star
ters op de woningmarkt kop
pelt aan werken op het eiland,
bereik je meerdere doelen. Je
behoud de jeugd en gaat leeg
loop, vergrijzing en verpaupe
ring tegen. Desondanks zal er
gekozen moeten worden welke
voorzieningen in welke kernen
behouden blijven. Misschien
kun je meer woningen bouwen
dan je voor de eigen bevolking
nodig hebt om zodoende inwo
ners van buiten aan te trekken.
Of je combineert zorg, wonen
en recreatie en biedt dat com
mercieel aan.
Op zo'n vitaal eiland mogen
goede verbindingen niet ont
breken. In het kader van de
wilde ideeën werden metro's,
ov-snelverbindingen, lighlrail
en watertaxi's genoemd. Het
is duidelijk dal de uitvoering
wellicht niet zo wild zal zijn,
maar het is ook duidelijk dat
de mobiliteit een aandachts
punt is dat cieatieve oplossin
gen vergt.
De uitkomsten van beide toe
komstavonden worden meege
nomen in de koersnotitie, die
in oktober uitgewerkt wordt.
In de eerste helft van 2009
worden de keuzes en de koers
bepaald in overleg met raads
leden en vertegenwoordigers
van maatschappelijke orga
nisaties. Dit resulteert in een
(concept) ontwerpvisie. In de
tweede lielft van 2009 volgt
inspraak en vaststelling.
MIDDELHARNIS - ANBO
M W Flakkee organiseert
woensdag 19 november weer
een bingomiddag in het wijk
centrum aan de Doetinchemse-
straat te Middelharnis. Ieder
een, jong en oud, lid of geen
lid, is welkom De aanvang is
om 13.30 uur.
Je praat over die afgescheiden drij
vers, die hier en daar bar vervolgd
worden; 't is goed, dat Job Verhey er
niet bij staat. Je pruimt over het laat
ste nieuws, over de oordelen Gods als
de keléra (cholera) en de zenuvvzin-
kingkoorts (typhus).
Daar loop je drie stappen heen en
drie terug.
Daar kijk je over de rivier en je ziet
hoe zo'n lompe keulenaar af komt
sjouwen. En daar kom je ten leste ook
uitgekeken en uitgepruinid.
Daar krijgje bar kouwe voeten deur je
klompen heen, ook al leg je er een wis-
sie stro in. De kou trekt langs je benen
omhoog en dat geeft weer koliekerig-
heid in je ingewanden, of je krijgt er
rimmetiek van in je schoer, zodat je je
's nachts niet verleggen kan.
En wat ga je dan doen? Dan loop je
naar een hoepelmakersbaas; je vraagt
wat hout en een snijbank en zo'n
nieuwerwets draaimesien. Je snort
een oud kacheltje op en je zit binnen.
Je bent van schipper hoepelmaker
geworden.
Je moet hard "'erken om een paar gul
den in de week te verdienen. Maar
je hebt alle tijd om over Gods Woord
na te denken- De preek van zondag
zou je daar stof toe geven, als die
lichtmuts van een dominee er maar
niet wat van niaakte. En 's avonds
met je voeten op de kachelplaat lees
je de vrouw wat voor uit vader Brakel
of Smytegelt. Die laatste leverde hon
derd vijf en veertig preken over één
tekst. Jongejonge, wat was die man
diep ingeleid.
Zo leeft Dirk Tromp als schipper-op-
nonactief Breed heeft hij het niet. Hij
verdient er wat bij. Hij krijgt wat van
de kerk. Willem stopt hem wat toe;
die vaart voorspoedig. Ze leven zo'n
beetje aan de zelfkant van het leven.
Dirk en Lijn. Ze hebben het nooit
breed gehad. Ze zijn een sober leven
gewend.
Als Willem in zicht is, dan wordt Dirk
weer de schipper-inacrie. Dan is de
Vertrouwen weer van heinzelf.
'Je mot de mast nodig es een kwassie
olie geven zegt hij tegen Willem. "Als
je van de zoiner gaat banken, dan zal
ik je een handje helpen."
Door de week is de dijk in de buurt
van de kerk na den donker uitgestor
ven. Maar 's zaterdagsavonds is dat
anders. Dan is de kerkbuurt van 't
jonge x'olk. De jongens zitten achter
de meisjes aan, wier luide gillen van
protest even zoveel aanmoedigingen
voor hen zijn.
Een aangeschoten schipper laveert
door de drukte en veroorzaakt aanva
ringen. Voor sommigen is een stuk in
de kraag vaste prik op zaterdagavond.
Dan zit het mes los in de broekzak.
En met een koperen tabaksdoos sla
je met één klap een oog dicht of een
paar tanden overdwars. En 't vrouw
volk thuis heeft er de harseer van.
Als 't al te bont wordt, grijpt de dien
der in. Voor hem hebben ze ontzag.
Hij neemt het op tegen de bonkigste
schipper en de pezigste dijkwerker.
Zijn handen zijn breed en dik. Vaste
klanten slapen hun roes uit in 't hok
onder 't gemeentehuis. Soms gaat de
deur van de kroeg van de Grok open
en kwakt een dronken schipper naar
buiten, gelijk met een klets geel licht
en een plons liederlijk gezang.
Achter een der steunberen van de
kerk wordt een meisje gezoend.
Door de drukte van de kerkbuurt
gaat Willem Tromp. Hij zeilt dwars
door de gillende meiden en zingen
de jongens. Hij moet oploeven voor
een man met een snee in zijn oor en
volhouden voor een paar opgescho
ten kerels, die een vete uit te vechten
hebben.
Willem gaat langs de kroeg van de
Grok en het gejoel daar brengt hem
in herinnering, dat hij er eens een
stoel kapotgeslagen heeft op de ruige
kop van Giel Kloot, die een blauwe
scheen gelopen had bij Annemie en
deswege smalend over haar sprak.
De herinnering wekt weerzin in hem
op. Hij is veranderd, Willem. In den
trouwdag gaan de wilde haren er uit.
Het is Annemie, die heel wat van die
haren weggewerkt heeft.
Willem gaat naar dominee Boek
houdt, vragen of zijn kind morgen
gedoopt kan worden. Daar is niets
tegen. De dominee praat wat over
vracht en varen; niet over de beteke
nis van de doop. Dat valt Willem toch
wel op. Ze kunnen morgen komen.
Weer zwerft Willem door de drukte
van de kerkbuurt. Bij vaders en moe
ders vindt hij Annemie met de kleine
Dirk.
"Wat zei den domenee?" vraagt Anne
mie.
"Dat jij morgen niet mee mag kom
men. Je bint te goddeloos gewist de
leste tijd."
"Spot niet, Willem", zegt ze ernstig.
"De doop is heilig." Dan praat hij ver
standiger taal.
In Annemie is de voorvreugde om wat
morgen komen gaat: haar kind den
Heere opdragen, zoals eens Hanna
deed.
"Wie bringt hem in de karkr" \iaagt
Dirk.
"Moeder, dat spi eekt", zegt .Annemie.
"Of zie je d'r tegen op?" "Nee-e hoor,
ik doet het", zegt Lijn.
Het in de kerk brengen is een gunst,
waarnaar gedongen wordt op het
dorp.
Zondagmorgen. De rivier is een
blok blank metaal.
De Vertrouwen ligt roerloos
op zijn spiegelbeeld. De kop, besche
nen door de moigenzon, is van oud
goud.
De vleugel op de top van de mast is
een slangentong, die hoog in de lucht
en diep in het water steekt. De tong is
verstijfd, de slang is dood, omdat de
wind dood is.
De knotwilgen aan de oever zijn over-
togen met de tere tint van jonggebo
ren groen. Het riet heft spitse punten
omhoog; een gebed van fijne handen,
recht ten hemel strevend.
De dijk is een werkloze bonk aarde,
versteend aan de flanken. De kribben
zijn grijs van dioogte. Nieuw leven
spruit uit hun ronde ruggen. Van
hun koppen wijkt het water in don
kere boog.
Hoog door de lucht trekt een kudde
schapewolkjes; witte dotjes met gril
lige randen. (wordt venolgd)