Wegwerkzaamheden zelfs op zaterdagavond Meditatie Visie 'Goeree- Overflakkee 2030' Vervolg' verhaal RAAD DAAD Beroepings- werk EiiivnD^-tiiEuws MET EN U De onrust overwonnen Adriaan Workshop kerstkaarten maken Bingo bij ANBO Thema's Toerisme Duurzame energie Innovatieve landbouw en visserij Woningbouiv Mobiliteit Hoe nu verder -8- Hoofdstuk 6 DOOP PAGINA 5 VRIJDAG 14 NOVEMBER 2008 Slnidtviakers vanjohan Kwakemaak (Grondwerk en Groen) bezig met het renoveren mm hel trottoir aan het Korleweegje. NIEUWE-njNGE - Menig voorbijganger /al zaterdag avond wat vreemd hebben opgekel<en toen hij of zij de wegwerkzaamheden aan hel Korteweegje in Nieuwe 'l'onge zag. Wellicht zal men gedacht hebben dat de gemeente Mid- delharnis in hel kader van de dorpsvernieuwing het beste beentje voor wil zetten. Maar als je dan vervolgens een post bode, een brandweerman op de liets, en een militair in vol ornaat in het dorp ziet, ga je toch vermoeden dat er iets anders aan de hand moet zijn. Dat was dan ook het geval. Hel Zaterdagavond jeugdwerk (ZAjW) van de Gereformeerde Ciemeente en de Hersteld Her vormde (iemecnte hield name lijk een vossenjacht. Een vijftal groepen kreeg de opdracht om de verschillende vossen, 'verstopt' in het dorp, op te sporen. Dit viel niet altijd mee want .sommige vossen hielden zicht goed schuil. Naast eerder genoemde vossen waren er ook nog een bakker, twee oude dames, een oude heer, een gevaarlijke waakhond en twee vissers. Het weer was die avond erg goed en het spel werd door de deelnemers als zeer positief ervaren. Het ZAJW wordt om de 14 dagen gehouden en is bestemd voor de jeugd vanaf 15 jaar. Nieuwe bezoekers zijn altijd welkom. '^k'-^j^é^^^ üeze vraag- en anlwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uzv vrage?i op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuivs, Postbus S, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek 'Vmgt'nriihrii'h' xifrmeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. te Meppel op 47-jarige leeftijd overleden. Er is in 1984 bij de Frie,se Boekerij te Leeuwarden een boek verschenen, getiteld 'Het mysterie Wardenier', waar in vele onverklaarde gebeurte nissen worden besproken. Zo zou Philips hem uit het concen tratiekamp hebben laten halen. Of Wardenier werkelijk ziek was toen hij in dat Groningse gesticht werd opgenomen of dat hem eigenlijk niets mankeerde, is nooit opgehelderd. HSTELUCHTMOTOR (hit lich ik griioiird dal een Friese technicus iil een lieh' tijd i!;eleden eeti lietcliiclilniotor zon hehheti iiil- get'imdeti. Die Fries zou ontvoerd zijn door toedoen tiaii olieniaginiten ofbeiiziiiemotorjhbriktinteii. Weel u hoe lu:t niet die uitvinder is (ijgelo- pen? Antwoord: Johamies Wardenier heette de tf)en 21-jarige Kries uit Wolvega. die in 1934 over de gehele wereld bekend werd als uitvinder van een brandstolloze motor die op hele lucht zou wer ken. Uit binnen- en buitenland kwamen ge'inleresseerdeu naar Friesland. De gemeente Wolvega wilde reeds een grote fabriek laten bouwen. Nadat de moge lijkheden van een hetelucht- niolor voor auto 's en de moge lijke klap voor'de oliebaronnen wekenlang ovei de gehele wereld in kranten en tijd.schriften waren besproken, bleek de uitvinder zelf plotseling verdwenen te zijn. Hij was in alle stilte ter observa tie opgenomen in een kliniek in Groningen. Menigeen vermoed de dat belanghebbenden uit de olielanden of de aulo-industrie de hand in zijn verdwijning had den, jarenlang bleef er een waas van geheimzinnigheid hangen rondom de kwestie omdat er met de heteluchtmotor nog altijd geëxperimenteerd werd. Velen bleven aan de mogelijkheden geloven en in 1938 kwam Philips mei het bericht dat met de bouw van een heteluchtmotor werd begonnen. In 1972 sloten Phi lips en Ford een overeenkomst om deze motor veider te ont wikkelen en voor auto 's te gaan gebruiken. In 1985 berichtten de Brit.se dagbladen, dat Spen cer Mather voixleringeii maakte met hel venolmaken \'an deze krachtbron. De uitvinding zou dus Kxh levensvatbaar zijn. War denier zelf heeft niet meer aan zijn uitvinding gewerkt. Hij deed nuttig verzetswerk in de oorlog, maar werd dcxir de Duitsers in België gegrepen. Hij kwam in een Duits concentratiekamp terecht en is daar zo ernstig inis- handeld dat o.a. zijn rugwervels werden beschadigd. De gevolgen daarvan is hij niimner te boven gekomen. Op 27 juli 1960 is hij in het Diaconessenziekenhuis WHAT'S IN A NAME? De naam van de voethaklid) NAC is een afkorting van Noad Advertdo Combinatie. Maar wat betekenen die woorden Noad Advendo Antwoord: NO,AD is een alkor- ting van de naam "Nooit Ophou den Altijd Doorspelen" van de Bredase voetbalveieniging die fuseerde met de dub ADVEN DO en dat waren de beginletters van de even zinvolle naam ",A;in- genaam Door Vermaak EN Door Ontspanning". Maar bij de spot t- uitslagen kan men geen lang ver haal als 'Nooit Ophouden .Altijd Doorspelen Aitngenaam Door Vermaak EN Door Ontspanning C'ombinatie' gebruiken. Daarom werd dit afgekort tot NAC. KRAAG ONTMANTELEN Hoe ontvel ik een m/intelkr/mg zon der daarin kringen te maken? Mijn vorige mantel heb ik bedorven door een wasbeurt. Antwoord: Het beste kunt u die kraag loslornen \'an de mantel en dan afzonderlijk te laten stomen, of zelf niet wasbenzine ontvetten. Wasbenzine ontkleurt kleding stukken vrijwel niet, zodat dit een veilige werkwijze is, mits u dat wassen buitenshuis uitvoert zonder vuur in de omgeving. PROTESTANTSE KERK M' NEDERLAND Beroepen te Brakel, ds. B.A. Belder te Schelluinen; t^ Elbiirg (herv. wijkgem. West en Oostendorp), ds. H. Rus- scher te Barneveld; te Gro ningen (Martinikerk herv.), ds. J.A. van den Berg te Ste- dum-Lellens-Wittewieruni- Ten Post, die dit beroep heeft aangenomen en die bedankte voor Hattem (herv. wijk 1); te Nijkerk (herv.; wijkgem. 1). ds. H. Westerhout te Har derwijk; als pred. met bijz. opdi-. (arbeid Nes Ammim, Israël), ds. A.M. van Andel te Zaandain; te Waverveen, kandidaat E.G. de Kruijf t<; RoLiveen. Aangenomen naar Holland- scheveld (herv. Rehoboth), ds. A.N. van der Wind te Hagestein; naar Sliedrecht (hervormd), ds. H.J. van der Veen te Putten (herv. wijk 6), die bedankte voor Leerdam (herv. wijk West). Bedankt voor Amersfoort (Adventkerk) en voor Sprang (hervormd), ds. T. Jacobs te Broek op Langedijk; voor Arnemuiden (herv.), ds. D. Breure te Bruchem- Kerkwijk/Delwijnen; voor Cienemuiden (herv. wijkgem 2), ds. A.L. van Zwel te Wou denberg (herv.); voor Hasselt (herv.), ds. C.G. Graafland te Aalsmeer; voor Veen (her vormd), ds. H. Westerhout te Harderwijk; voor Voorthui- zen (hervormd wijk 1), ds. J.A.W. Verhoeven te Oude- water-Hekendorp. Beroepbaar: kandidaat R. Mager, Stadionlaan 8, 3583 RD Utrecht; kandidaat PA. Pronk, Akker 16, 1156 AE Marken; kandidaat M. Die- penbioek, Balijelaan 2 bis A, 3521 GR Utrecht; kandidaat M.C, Hage, Tolakker 201, 3738 JM Maartensdijk; kan didaat T. Doornebal, Dorp 67, 3405 BA Benschop. HERSTELD HERV KERK Aangenomen naar Genemui den, ds. D. Heemskerk te Opheusden; naar Oud-Be- ijerland, ds. P. Korteweg te Melissant. Bedankt voor Poederoijen en Loevestein en Haaften/Waar- dcnburg, ds. J.C. den Ouden te Rijssen. GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Assen-Marsdijk, cfs. J. r. RüzemuUer te Zwart sluis; te Assen-West, ds. G.O. Sander te Siegerswoude- Frieschepalen. Beroepbaar: kandidaat G.P. Hommes, Thorbeckeslraat 368, 6702 CG Wageningen. Tel. 0317-412058. NED. GEREE KERKEN Beroepen te Hengelo (NGK/ CGK), ds. L.G. Compagnie te Katwijk. CHR. GEREE KERKEN Beroepen te Meerkerk, ds. L.W. van der Meij te Drieber- gen-Rijsenburg. GEREE GEMEENTEN Beroepen te Ede, ds. P. Mul der te Krimpen aan den IJs- sel; te Ouddorp, ds. G.J. van Aalst te Klaaswaal. Aangenomen naar Oud- Beijerland, ds. G. Pater te Opheusden. Bedankt voor Doetinchem, ds.J.M.D. de Heer te Middel burg-Centrum; voor Gouds waard, ds. P. Melis te Veen; voor Westzaan, ds. A.J. Gunst te Nieviwerkerk. Ui We leven in een wereld die vol is van onrust, en waarin vele mensen allerlei eisen stellen voor zichzelf terwijl ze onver draagzamer worden tegenover anderen. Daardoor horen we in deze tijd ook steeds meer van mensen die overspannen worden, die veel dingen niet meer aan kunnen, die met zichzelf in de knoop komen of in opstand komen tegen heel de maatschappij. Dan lijkt Psalm 42 weer heel actueel als de dichter zegt: wat buigt gij u neder, o mijn ziel, en zijl onrustig in mij? Dit is geen kreet van vertwijfeling. Hier is een mens aan het vragen, maar in zijn vragen ligt niets van opstand tegen God, niets van doodsangst. Deze mens is met zichzelf in de knoop geraakt, en nu stormen er allerlei tegen gestelde gedachten door zijn hart. Het ene moment voelt hij zich opgejaagd, verward, door een ieder verlaten, eenzaam, en denkt hij dat hij helemaal alleen staat. Daardoor is hij dan eig onrustig. Op een ander moment weet hij zich dan weer boven alles uitgetild, omdat hij dan weer weet en ervaart: God is er nog! Hoop op God, want ik zal Hem nog loven. Zo leven er als het ware twee mensen in die ene mens. Deze man is een gelovige, hij weet wie God is, en hij vertrouwt op zijn God. En toch Het leven heeft hem zoveel lijden gebiecht, zoveel moei lijkheden, zoveel verdriet en zoveel dat onbegrijpelijk is, dat het leven hem bijna ontglipt en het in zijn hart een heksenke tel wordt. Hij kan schreeuwen tegen de bergen rondom hem, tegen de bomen, tegen de effen blauwe lucht. Hij kan als een waanzinnige het uitschreeuwen an ontzetting. En velen zullen dit mee kunnen voelen bij alles nat er in deze wereld gebeurt en bij alles wat er in ons per soonlijk leven gebeurt. .Als we /.\en naar het verschrikkelijke lijden in het leven van velen, naar de zinloze moorden, naar al de oorlogen en de voortdu rende dieiging die er is. Ook als we zien hoe moeilijk het leven van sommige mensen is, hoe inensen elkaar soms het leven bijna onmogelijk maken, en elkaar zoveel verdriet aan doen. Dan komen de vragen op ons af en soms de \ertwijfeling. Maar we lezen in deze Psalm dan ook dat deze zelfde man dan ineens ergens kan gaan zitten, misschien zo maar op een steen, en het dan met innige zekerheid tegen zichzelf kan zeggen: wat zijt gij onrus tig in mij, o mijn ziel? God is Psalm 42 vers 6 er nog! Ja, God is er. Die C-od, Die mij, zondaar, genadig is in de ondoorgrondelijke groot heid van Zijn liefde. Die God, Die niet met mij speelt, maar Die een heilig plan heeft met heel mijn schijnbaar uit elkaar geslagen leven. En eenmaal zal ik komen en voor Zijn aange zicht verschijnen! Hier neemt een verslagen mens bij al de chaotische ver warring die er in zijn leven is, toch weer de toevlucht tot God. Hier komt het geloof weer tevoorschijn, hel geloof dat zich niet laat meevoeren op de stromen van de eigen ontzet ting, maar dat zich vastgrijpt aan het sterke W'oord van God. De onrust wordt overwonnen door de overgave aan Clod en het zich helemaal verlaten op de beloften van C.od. Dirksland, ds.]. Willemsen Ik heb mij vaak afgevraagd: Adriaan, waar haal je de moed vandaan. Wat bewonder ik jou, je trouw waarmee je haar omringd en verzorgt. Alles met haar onderneemt en doet, alles op haar genekt. Je uit geen klacht. Maar je bent getekend, ik zie het aan je gezicht. De lijnen, de groeven die nooit meer zullen verdwijnen, altijd zichtbaar zullen zijn. Het verdriet, de pijn. Als ik er naar vraag, morgen of vandaag dan kijkje mij aan met een blik van verwondering. 'Ze is toch mijn vrouw?' is het antwoord dat ik krijg. Ik zwijg maar ik zie om in bewoTidering. Je bent zo toegewijd, bereid om alles op te geven. Je eigen leven opzij te zetten, dat alleen voor haar. Els van Wageningen, Speciaal geschreven voor de Dag van de Mantelzorg OUDE-TONGE - Op donder dagmorgen 20 november van 9.30-11.30 uur houdt de SWO een workshop kerstkaarteii maken in het Infocentrum, Beinhardstraat 27 te Oude- Tonge. Deelname kost €4,50, inclusief 2 pakketjes om de kaarten te maken en koffie/ thee. Aanmelden kan tot 17 november bij de SWO, tel. 641344. In 2030 zoef je vanuit Rot terdam met de zweefbaan naar je onderwaterhotel op Goere-Overflakkee waar je 's avonds bij de eilan- delijke seafoodketen de versgevangen vis van die dag verorbert. De volgen de dag bezoek je eerst het safaripark op de Slikken van Flakkee en daarna ver gaap je je aan het grootste Nederlandse waterorgel in de Grevelingen. Deze wilde ideeën werden door raadsleden gepresenteerd tijdens één van de twee toekomstavonden bij het ISGO, eind september. Hoe inspirerend en vermake lijk ook, deze avonden vormen onderdeel van een belangrijk proces: de ontwikkehng van een intergemeentelijke struc tuurvisie. De vier gemeenten op Goeree-Overflakkee heb ben namelijk besloten om voor het eiland gezamenlijk één structuurvisie op te stellen waarin de ontwikkelingen op het gebied van leefbaarheid, economie, mobiliteit, land schap en huisvestiging tot 2030 worden geschetst. Ongeveer 30 vertegenwoor digers van maatschappelijke organisaties en de raadsleclen van de vier gemeenten hebben tijdens twee toekomstavonden de volgende vragen bespro ken: - Hoe kunnen we de nega tieve sociaaleconomische spiraal op ons eiland duur zaam keren? - Hoe behouden we het authentieke karakter van de kernen en de rust en open heid van het buitengebied? - Hoe gaan we om met de toe komstige woningbouw (uit breiding, herstructurering, leegstand)? - Hoe kunnen we de bekend heid en het iinago van het eiland verbeteren? - Hoe gaan we om met kli maatverandering, zeespie- gelrijzing, verzilting en de toekomst van de landbouw? Zowel de vertegenwoordigers van maatschappelijke t)rgani- saties als de raadsleden gaven als knelpunt aan dat er te wei nig als regio wordt gedacht en opgetreden. Ook de verpau perde kernen, de leegloop en de verdwijnende voorzienin gen werden als knelpunten genoemd. Door natuur, landbouw en recreatie te bundelen, kan eco- toerisme als nieuwe markt wor den aangeboord. Niet alleen met hotels aan het water voor de watersporters, maar ook met rust, ruimte en een toeganke lijke, robuuste natiuir langs de oevers, lok je toeristen, Een energieneutraal eiland moet meer dan haalbaar zijn in 2030. Momenteel wordt 75*% van de gebruikte ener gie op het eiland lokaal opge wekt. Door het realiseren van meer duurzame energiebron nen, zoals wind-, zonne- en getijdencentrales, kan Goe- ree-Overilakkee wellicht een belangrijke energierol binnen de provincie innemen. Het opzetten van een uitge breide agro-industrie met een hele keten aan bedrijven en een daaraan gerelateerd ken niscentrum kan de economie van het eiland verder verbe teren. Uiteraard moet men de mogelijkheden en effecten eerst onderzoeken, maar je kunt denken aan het bundelen van kweek, veiling, verpak king, distributie en alle oplei dingen die daarvoor nodig zijn. Zodoende zou zeker 75% van de eigen bevolking kun nen werken op het eiland. Als je hypotheken voor star ters op de woningmarkt kop pelt aan werken op het eiland, bereik je meerdere doelen. Je behoud de jeugd en gaat leeg loop, vergrijzing en verpaupe ring tegen. Desondanks zal er gekozen moeten worden welke voorzieningen in welke kernen behouden blijven. Misschien kun je meer woningen bouwen dan je voor de eigen bevolking nodig hebt om zodoende inwo ners van buiten aan te trekken. Of je combineert zorg, wonen en recreatie en biedt dat com mercieel aan. Op zo'n vitaal eiland mogen goede verbindingen niet ont breken. In het kader van de wilde ideeën werden metro's, ov-snelverbindingen, lighlrail en watertaxi's genoemd. Het is duidelijk dal de uitvoering wellicht niet zo wild zal zijn, maar het is ook duidelijk dat de mobiliteit een aandachts punt is dat cieatieve oplossin gen vergt. De uitkomsten van beide toe komstavonden worden meege nomen in de koersnotitie, die in oktober uitgewerkt wordt. In de eerste helft van 2009 worden de keuzes en de koers bepaald in overleg met raads leden en vertegenwoordigers van maatschappelijke orga nisaties. Dit resulteert in een (concept) ontwerpvisie. In de tweede lielft van 2009 volgt inspraak en vaststelling. MIDDELHARNIS - ANBO M W Flakkee organiseert woensdag 19 november weer een bingomiddag in het wijk centrum aan de Doetinchemse- straat te Middelharnis. Ieder een, jong en oud, lid of geen lid, is welkom De aanvang is om 13.30 uur. Je praat over die afgescheiden drij vers, die hier en daar bar vervolgd worden; 't is goed, dat Job Verhey er niet bij staat. Je pruimt over het laat ste nieuws, over de oordelen Gods als de keléra (cholera) en de zenuvvzin- kingkoorts (typhus). Daar loop je drie stappen heen en drie terug. Daar kijk je over de rivier en je ziet hoe zo'n lompe keulenaar af komt sjouwen. En daar kom je ten leste ook uitgekeken en uitgepruinid. Daar krijgje bar kouwe voeten deur je klompen heen, ook al leg je er een wis- sie stro in. De kou trekt langs je benen omhoog en dat geeft weer koliekerig- heid in je ingewanden, of je krijgt er rimmetiek van in je schoer, zodat je je 's nachts niet verleggen kan. En wat ga je dan doen? Dan loop je naar een hoepelmakersbaas; je vraagt wat hout en een snijbank en zo'n nieuwerwets draaimesien. Je snort een oud kacheltje op en je zit binnen. Je bent van schipper hoepelmaker geworden. Je moet hard "'erken om een paar gul den in de week te verdienen. Maar je hebt alle tijd om over Gods Woord na te denken- De preek van zondag zou je daar stof toe geven, als die lichtmuts van een dominee er maar niet wat van niaakte. En 's avonds met je voeten op de kachelplaat lees je de vrouw wat voor uit vader Brakel of Smytegelt. Die laatste leverde hon derd vijf en veertig preken over één tekst. Jongejonge, wat was die man diep ingeleid. Zo leeft Dirk Tromp als schipper-op- nonactief Breed heeft hij het niet. Hij verdient er wat bij. Hij krijgt wat van de kerk. Willem stopt hem wat toe; die vaart voorspoedig. Ze leven zo'n beetje aan de zelfkant van het leven. Dirk en Lijn. Ze hebben het nooit breed gehad. Ze zijn een sober leven gewend. Als Willem in zicht is, dan wordt Dirk weer de schipper-inacrie. Dan is de Vertrouwen weer van heinzelf. 'Je mot de mast nodig es een kwassie olie geven zegt hij tegen Willem. "Als je van de zoiner gaat banken, dan zal ik je een handje helpen." Door de week is de dijk in de buurt van de kerk na den donker uitgestor ven. Maar 's zaterdagsavonds is dat anders. Dan is de kerkbuurt van 't jonge x'olk. De jongens zitten achter de meisjes aan, wier luide gillen van protest even zoveel aanmoedigingen voor hen zijn. Een aangeschoten schipper laveert door de drukte en veroorzaakt aanva ringen. Voor sommigen is een stuk in de kraag vaste prik op zaterdagavond. Dan zit het mes los in de broekzak. En met een koperen tabaksdoos sla je met één klap een oog dicht of een paar tanden overdwars. En 't vrouw volk thuis heeft er de harseer van. Als 't al te bont wordt, grijpt de dien der in. Voor hem hebben ze ontzag. Hij neemt het op tegen de bonkigste schipper en de pezigste dijkwerker. Zijn handen zijn breed en dik. Vaste klanten slapen hun roes uit in 't hok onder 't gemeentehuis. Soms gaat de deur van de kroeg van de Grok open en kwakt een dronken schipper naar buiten, gelijk met een klets geel licht en een plons liederlijk gezang. Achter een der steunberen van de kerk wordt een meisje gezoend. Door de drukte van de kerkbuurt gaat Willem Tromp. Hij zeilt dwars door de gillende meiden en zingen de jongens. Hij moet oploeven voor een man met een snee in zijn oor en volhouden voor een paar opgescho ten kerels, die een vete uit te vechten hebben. Willem gaat langs de kroeg van de Grok en het gejoel daar brengt hem in herinnering, dat hij er eens een stoel kapotgeslagen heeft op de ruige kop van Giel Kloot, die een blauwe scheen gelopen had bij Annemie en deswege smalend over haar sprak. De herinnering wekt weerzin in hem op. Hij is veranderd, Willem. In den trouwdag gaan de wilde haren er uit. Het is Annemie, die heel wat van die haren weggewerkt heeft. Willem gaat naar dominee Boek houdt, vragen of zijn kind morgen gedoopt kan worden. Daar is niets tegen. De dominee praat wat over vracht en varen; niet over de beteke nis van de doop. Dat valt Willem toch wel op. Ze kunnen morgen komen. Weer zwerft Willem door de drukte van de kerkbuurt. Bij vaders en moe ders vindt hij Annemie met de kleine Dirk. "Wat zei den domenee?" vraagt Anne mie. "Dat jij morgen niet mee mag kom men. Je bint te goddeloos gewist de leste tijd." "Spot niet, Willem", zegt ze ernstig. "De doop is heilig." Dan praat hij ver standiger taal. In Annemie is de voorvreugde om wat morgen komen gaat: haar kind den Heere opdragen, zoals eens Hanna deed. "Wie bringt hem in de karkr" \iaagt Dirk. "Moeder, dat spi eekt", zegt .Annemie. "Of zie je d'r tegen op?" "Nee-e hoor, ik doet het", zegt Lijn. Het in de kerk brengen is een gunst, waarnaar gedongen wordt op het dorp. Zondagmorgen. De rivier is een blok blank metaal. De Vertrouwen ligt roerloos op zijn spiegelbeeld. De kop, besche nen door de moigenzon, is van oud goud. De vleugel op de top van de mast is een slangentong, die hoog in de lucht en diep in het water steekt. De tong is verstijfd, de slang is dood, omdat de wind dood is. De knotwilgen aan de oever zijn over- togen met de tere tint van jonggebo ren groen. Het riet heft spitse punten omhoog; een gebed van fijne handen, recht ten hemel strevend. De dijk is een werkloze bonk aarde, versteend aan de flanken. De kribben zijn grijs van dioogte. Nieuw leven spruit uit hun ronde ruggen. Van hun koppen wijkt het water in don kere boog. Hoog door de lucht trekt een kudde schapewolkjes; witte dotjes met gril lige randen. (wordt venolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 5