Meditatie
Rabobank ledenconcert
massaal bezocht
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
4You
Beroepings-
EN U
WERK
EiiAnDEn-niEuws
Wl€ SCHREEF HET
WILHELMUS?
MEE ETENDE OREN
Xj'&t de to^h^oTTLJSt
Prof. Ouweneel
in Doops
gezinde kerk
Teken- en
schilderciub
exposeert in
het Blaeuwe
Huus
Tweedehands-
boekenmarkt in
Eben-Haëzer
Ruilbeurs
in het
Wijkcentrum
De lijfspreuk van Johannes
Reactiverings-
zwemmen
Oud papier
Stellendam
De weg
der kleine
Hoofdstuk 5
DOOP-AANVRAGE
PAGINA 5
VRIJDAG 7 NOVEMBER 2008
Deze vraag- en anliüoordrulmek slaat geheel ten diemle van de
lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
Postbus 8, 3240 \A Middelfiarnis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antworml in deze rubriek worden gepuhliceei'd.
()p school heb ik geleerd dat Mar-
mx van Sint Aldegonde ons volks
lied schreef, yiuutr veel leden van
het koor beloeren van niet. Hij zou
Willem de Zwijger toen nog niet
gekend hebhen. Weet n 't?
Antwoord: Philips van Mar-
nix, heer van Sint Altlegondc,
die in de Tachtigjarige oorlog
raadgever en rethferhand van
prins Willciri van Oranje Hcrrl,
leefde van \5'U) lot 1598 en
stamde uit een geslacht van
magistraten uit Savoye. Hij is
destijds degene geweest die
Willem de Zwijger en zijn gezin
in de Dillenburg lot de nieuwe
godsdieirsl bekeerde. In juli
1572 verscheen hij als verle-
genwooi tliger van de prins te
Dordreclil op de eerste Sta
tenvergadering in hel juist van
Spanjaartlen bevrijde deel van
Holland. Daarna werd hij aan
gesteld als militair gouverneur
van RoKeidani, Scliiedam en
Delft. .'\ls hel Wilhelmus uil die
jaren slamde, /.ou hij werkelijk
de dichter kunnen zijn. Schrij
ven kon hij heel goed. (lezien
de opzet van ons volkslied als
religieus en politiek propa-
gandalied, met de initialen van
Willem van .Na.ssov als eerste
letters van de 15 coupletten,
de per(<,'Ct toegepaste voor-
schrilteii van de toen in hoog
aanzien staande dichtkunst en
redekunsl, ja zelfs met verbin
dingen tussen de strofen die
elkaar in bet bail snijden, dan
moet er werkelijk een groot
geleerde, knap laalkunslenaar
en overtuigd (alvinisl als deze
Heer van Siiii Aldegonde aan
het werk zijn geweest. El zijn
echter hisloi ici die van mening
zijn, dat het lied van voor 1571
dateert en dal Maniix bet niet
in zijn Duilse lijd zal hebben
gemaakt. Nu is /ler vveJ moge
lijk dal ons Wilhelnms a\ opge
nomen was in de oudsie druk
van hel Geuzenliedboek, dal in
1573 verscheen, maar o.i. is hel
waarschijnlijk lol stand geko
men in de overwinningsroes
die over hel land uitwaaierde
na de inneming van Den Briel
door de Watergeuzen op 1 april
1572. Voordien had Willem de
Zwijger immers weinig kunnen
doen, doch nadat vele steden
het Spaan.se juk afschudden,
werd hij overal als leider aan-
vaaid. Dal het uit een eerder
jaar dateert betwijfelen wij sterk,
want toen spiak Oranje nog
niet zo tol de verbeelding. De
lekst kan dus werkelijk wel van
Philips van Mainix wezen. De
melodie slaml volgens onder
zoekingen van een oud Frans
soklalenlied en dal kan Juist
onze Heer van Sim Aldegonde
tijdens zijn studie te Parijs in de
oren hebben geklonken.
'T HALVE WERK
We hebben een nieuwe voordeur
nodig. Wat luiviseert u: een hele
deur met of zonder glas, of die
aardige antieke luilve deuren?
Antwoord: De voordeur moei
bij de si ijl van het huis passen,
maar een giotc ruil erin breekl
snel en kan gevaarlijk zijn i'oor
kinderen en huisdieren. Een
gesloten deur met een vergro
tend kijkglaasje is veiliger Voor
een oud buis kunt u halve deu
ren kiezen. Die zijn handig als
u vaak in uw voortuin bezig
benl en de ramen lapt, wanl de
gesloten onderdeur kan kinde
ren en honden tegenhouden,
maar dooi de openstaande
bovenhelfl kunt u de Ijaby, de
telefoon, de fluitketel en andere
geluiden in buis blijven horen.
Ook openl u snel de klink als u
er mei emmers water of luinge-
reedschap door moet.
De lange oorflappen -van onze
spaniel hangen (illijd in zijn eten,
niaor opbinden laat hij niet toe.
Wal is daar tegen te doen?
Antwoord: Er bestaan speciale
clensbukken voor zulke hon
den. Ze zijn dieper van formaat,
maar zo nauw dat de lange
oren er builen langs vallen en
schoon blijven. Die worden ook
gebruikt voor bloedhonden,
Maltezer leeuwtjes, pekineesjcs
en diverse andere la.ssen met
grote hangende oren.
Je ben( jong en dfoamt graag over je (oekoinsüge baan, huis, man en
kinderen, ik droom jelf ook graag en lieb ejgenlijk mijn hele leven
tje aJ uifgesdppeJd, eers( swderen, dan verpJeegkundage, h^t liefst
in Dirksland, trons^en en dan kinderfjes. En als ik kinderen lieb
tf il ik stoppen me( vlerken. Haar pas geleden werd ik even StilgeSef.
Et vloog door me lieen: 'Haar waf als je lielemaal nief frouwf, geen
kinderen krijgf en misschkn wel een lieel ander beroep krijgt?'
Oftewel: Sfel je voof dat de IJeere een andere weg mef je voor lleeff?
fat Overviel mij io! £r schoof door me heen: '5a maar!' Haar toen
hef iied: Vat de toekomst bfenge moge. Hij geleid des tfeertn handL
Toen drongen de woorden van.dit lied pas ^cht t°t me door, Vat mooi
als dit waarheid >ou worden. Lafen we dan maar veel bidden: yeere,
wilf 13 mijn leven leiden? Ook al wil ik hef vaak >elf nief!
PROTESTANTSE KERK IN
NEDERLAND
Beroepen te Apeldoorn (Osse-
veld-Woudhuis), ds. C.M. Baas
en ds. ).J. Kappers te Zaltbom-
niel, die dit beroep hebben
aangenomen; ie Bodegiaven
(herv. wijk 2),ds.J.A.W. Verhoe
ven te Oudewaler-Hekendorp;
te Joure ca., ds. M.W. jans te
Oudemirdum, Nijemirduni en
Sondel, die dit beroep heeft
aangenomen; ie Luljegasi, ds.
G.F. Heeneman te Katwijk aan
Zee, die dil beroep heeft aange
nomen; Ie .Moerkapelle (berv.),
ds. R.W. van Mourik ie Som-
melsdijk; te 'l Zandl-Godlinze,
ds. S. Alblas te Andijk, die dit
beroep heeft aangenomen; Ie
Waarder (herv.), ds. D. Breure
Ie Bruchein-Kerkwijk/Delwij-
nen.
Aangenomen naar Hallem
(hervormd wijk 2), ds. B.J.D.
van Vreeswijk te Sluipwijk;
naar Lent-Oosterhout-Ressen
(slreekgemeenle), ds. 1^. Kruyl
Ie Dokkum; naar Mastenbroek
(hervormd), kandidaat W.M.
Dekker te Ulrechl; naar Rijs-
.sen (hervormd wijk 2), ds. W.C.
Zuijderduijn te Nederlang-
broek; naar Westerhaar (gerei.;
deeltijd), ds. E. van Beesten te
Maiiënberg (werkzaam voor
stichting Mensenkinderen te
Almere).
Bedankt \'0(jr Klaaswaal (her-
vornifl) en voor Papendrechl
(hervormd wijk wesl), ds. T.
Jacobs te Broek op Langedijk.
Beroepbaar: kandidaat C.M.
den fiertog. Graafschap 73,
3524 IM Ulrechl; kandidaat
Roest, Adriaen vanOstade-
laan 109, 3583 AD Utrecht;
kandidaat M. Boevé, Beverak
ker 29, 3994 EK Houten; ds.
A.J. van Zanden, Beyerinck-
slraal 21, 7424 BB Deventer
(voorheen predikant te I)lst).
Tel. 0570-513020.
HERSTELD HERV KERK
Beroepen te Springford (Cana
da; Reformed Church), ds. A.
de Groot te Numansdorp.
Bedankt voor Hasselt-Rou-
veen-Zwolle, ds. U.W.C. Ruij-
grok Ie Monster; voor Uoon
op Zand, ds. D. Heem.skerk te
(jpheusden.
CHR. GEREE KERKEN
Aangenomen naar ütrecht-
Wesl, kandidaat A.'Y. van Ofst
ie Apeldoorn, die bedankte
voor de overige op hem uil
uitgebrachte beroepen.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen te Hoogvliet (i.c.m.
Spijkeni.sse), ds. G.J. van Aalst
te Klaaswaal, die bedankte
voor Hoofddorp; te Krabben-
dijke, ds. J.M.D. de Heer te
.Middelburg-Centrum.
Bedankt voor Terwolde-De
Vecht, ds. I'. Melis te Veen.
OU DDORP-Zondag 9 novem
ber zal in de Doopsgezinde
kerk te Ouddorp prof dr. Wil
lem J. Ouweheel voorgaan in
de avonddienst. In de woord-
verkondiging zal het gaan over
Uucas 4:16-21 en over Jes. 61.
De muzikale begeleiding op
orgel en vleugel wordt ver
zorgd door Piet Weslhoeve, de
samenzang zal mede begeleid
worden door het Koperensem
ble. De dienst begint om 18.30
uur.
OUDDORP- De gehele maand
november e.xpo.seert de teken
en schilderciub van Ceciel
Schöne-Sarlemijn in VVV kan
toor 't Blaeuwe Huus te Oud
dorp. Al jaren geeft Ceciel les
aan kinderen en volwassenen,
sinds enkele jaren ook in haar
atelier ie Goedereede. "Oe
drempel ligt niet hoog", vertelt
Ceciel. "Het gaal erom dat de
men.sen plezier hebben in het
creatieve proces en ik begeleid
ze daarbij." Er wordl met aller
lei materiaal gewerkt: houts
kool, pastel, inkt en acryl. De
volwassenen werken meestal
een eigen plan uil, de kinderen
werken via een opdracht. De
volwassenen hebben voor deze
exposide bijna allemaal een
acryldoek ingeleverd. De kin
deren hebben eerst buiten in
Goedereede getekend en naar
aanleiding daarvan en acryl-
schilderij gemaakt. De schilde
rijtjes vorinen samen een leuk
oud stadje met bruggen, klok-
gevels, trapgevels en enkele
torens. Benl u geïnteresseerd
en zou u of uw kind ook eens
willen lekenen of schilderen,
dan kunt u bellen naar 0187-
682818. De expositie is te zien
van maandag t/m vrijdag van
9.00-17.00 uur en opzalerdag
van 9.00-16.00 uur.
OUDDORP - Op zaterdag 8
november organiseert biblio
theek Eben-Haëzer ler gele
genheid van haar 25- jarig
bestaan een grote tweede
hands boekenmarkt in ver
enigingsgebouw Eben-Haëzer,
Preekhillaan 3 Ie Ouddorp.
Verschillende handelaren,
maar ook de medewerkers van
de bibliotheek zullen hier staan
met duizenden tweedehands
boeken, voor de jeugd, maar
ook romans', trillers, geschiede
nis, theologie, hobby, enz. Ook
kunt er koffie en een broodje
gebruiken. De boekenmarkt
wordl gehouden van 10.00 lol
16.00 uur.
MIDDEUHARNIS - Spaar je
de dierenplaaljes van de Agri-
markl en is je album nog niet
helemaal vol? Kom dan op
woensdagmiddag 12 novem
ber naar het Wijkcentrum aan
de Doetinchemsestraal Ie Mid-
delharnis. Daar kun Je lus.sen
13.30 en 15.30 uur dierenplaat
jes ruilen en zo Je verzameling
compleet maken. De ruilbeuis
vindt plaats op de eerste etage.
De toegang is gratis. Er mogen
geen plaatjes verkocht worden,
dus alleen geruild. Wil je meer
weten, dan kun je bellen naar
hel wijkcentrum, lel. 0187-
483366.
Mij moet ivassen. maar ik minder worden'. (Joh. 3:30)
.Johannes de Doper had een
''jfspreuk, die aan zijn leven
.richting en vastheid heeft
gegeven: 'Hij mo?l wassen,
maar ik minder worden'. Deze
tekst zou je de samenvatting
kimnen noemen van het Evan
gelie van Johannes. Moge dat
woord ook ons leven maar
bepalen. Het zal, als bet goed
IS, hel grote doel moeten zijn
van al Ciods kinderen. Want als
de geboorte van Christus heeft
plaatsgevonden in uw hart en
leven, kan het niet anders, of
dit gaat de praktijk worden in
een weg der heiligmaking: 'Hij
moet wassen, maar ik minder
Worden'.
Het zijn de beroemde woor
den van de 'zelfverloochening
der liefde' en daarmee gaf
Johannes de Doper heel spre
kend aan hoe hij de verhou
ding tussen Jezus en zichzelf
zag. Alle aandacht zou zich nu
gaan richten op de Meerdere.
tn dan begrijpt u wel, dat de
'begrippen 'wassen' en 'minder
worden' niet zozeer slaan op
het aantal aanhangers dal ze
beiden om zich heen wisten te
verzamelen. Er is meer aan ver
bonden. Zo zal de Heere Jezus
aan betekenis en invloed moe
ten toenemen in de wereld en
in de kerken. Maar ten diepste
gaat bet hier om het wassen van
Hem in ieder kind des Heeren.
Zo heel persoonlijkl Hij moet
wassen. Hij moet groeien.
Wal is dan nodig? Wel, dan
moet er geplant zijn. Want
waar niets is, kan ook niets
groeien. Dus wal is noodzake
lijk? Dat een mens van Adam
wordl afgesneden en Christus
wordt ingelijfd. Dan pas kan
dat groeiproces beginnen: 'Hij
tnoet wassen!' Bij de mens van
nature heeft Christus geen
plaats in het hart. Een natuur
lijk mens begrijpt niet de din
gen die des Geestes Gods zijn,
want zij zijn hem een dwaas
heid.
Daar moet dus plaats voor
gemaakt worden in hel leven.
Dat zal geschieden langs een
weg van Godskennis en zelf
kennis. Dat wordt bele\ing:
een missend mens vol zonde
en schuld. En daartegenover
Gods heilig recht. U begrijpt
wel, dal een mens dan niet ver
der leeft in een valse rust. De
Geest overtuigt en gaat in alle
waarheid leiden. Ze worden
heilig onrustig, want ze zijn
zonder God in de wereld, bui
ten Christus en hebben geen
hoop voor de eeuwigheid.
En toch zouden ze met al het
geluk van de wereld niet willen
ruilen. De brug naar de wereld
is opgehaald. Zeker, er zijn tij
den van benauwdheid. Ze zien
naar Gods kinderen als bomen
\an gerechtigheid. En ze den
ken: ik geloof dat iedereen
wel zalig kan worden, maar ik
niet meer! En als dat gebeurt,
is God rechtvaardig. Hoon u?
Dan worden ze het met God
eens. Dan vallen ze aan Zijn zij
de. Kijk, zo wordt er nu plaats
gemaakt voor Jezus. Waar
het afgesneden wordt aan de
zijde van de mens. Wal is Hij
dierbaar en kostelijk, wainieer
hun oog geopend mag worden
\()or de Koning in Zijn schoon
heid. Daar komt Christus Zich
te openbaren als mogelijkheid
\an zalig worden. Wat een zoe
te, zalige vrede. Geen leed zal
het ooit uit het geheugen wis
sen.
En dat is dus: 'Hij moet was
sen'? O nee, dan bent u er nog
niet. De pijl ligt verder. U staat
nog maar aan het begin Van
dal proces. Als er beginnende
kennis gekomen is van Chris
tus in uw lex'en, inoet in feite
de wasdom nog komen: 'Hij
ntoet wassen!' Als Profeet, als
Priester, als Koning! Maar ook
als de Weg, de Waarheid en
hel Leven! Christus zegt: 'Nie
mand komt tol de Vader dan
door Mij!'
En dan moet Hij wassen en ik
minder worden. O, dan moet
er heel wat uitgebannen wor
den uit mijn leven. Reeds in
het eerste wederbarende werk
des Geestes krijgt ons eigen 'ik'
in beginsel de doodsteek en in
een weg \an heiligmaking zal
de praktijk zijn: steeds armer
en minder worden in onszelf
Helaas is dal niet altijd prak
tijk. .-Als onze oude mens de
kop opsteekt, is er menigmaal
zo'n bedroevend handhaven
en zoeken van onszelf. Dat is
de mens eigen. Door die diepe
val zijn we zulke zelfbedoe-
lers geworden. In hoogmoed
ge\ allen. We willen zelf uitma
ken wat goed en kwaad is. Het
ongeloof wenst zich te handha
ven in een weg van hoogmoed.
Alleen dat geschonken geloof
in de beoefening kan ons bren
gen in de laagte!
Christus is gegeven lot een
xolkomen verlossing, maar
dan valt onze eigen persoon er
geheel builen. Dan moet onze
wijsheid aan de kant worden
gezel, dan moet onze gerech
tigheid worden \-eiacht als een
wegwerpelijk kleed en onze
heiligheid worden erkend als
louter verdorvenheid voor een
heilig en rechtvaardig God!
En dan gaan Gods kinderen
leren:
Eens ivaart Gij mets, ik xvas toen cd.
Toen werd Gij iels. doch ik bleef veel.
Gij werd toen veel, maar ik bleef iets.
Toen werd i)i niets, en Gij werd 't al.
Dirksland, ds. J. Schipper
Een keer zonder pijn en moei
te bewegen. Op een ontspan
nen manier bezig zijn mei
je lichaam. Dat kan tijdens
het 'Reacliveringszwemmen'.
Hebl u fibromyajgie, ME,
Bechterew of een andere reu
matische aandoening, of moet
u na een blessure of operatie
reactiveren? Dan is 'Reaclive
ringszwemmen' wellicht iets
vtjor u. In warm water doet
u wekelijks onlspannings-,
conditionele-, lenigheids-, en
vaardigheidsoefeningen. Door
hel warme water kunt u bewe
gingen maken die u normaal
gesproken niet kunt. Uw bewe
gingsmogelijkheden worden
zo aanmerkelijk vergiool. Het
reacliveringszwemmen wordt
gehouden in Stellendam op
donderdag van 9.00 tot 10.00
en van 10.00 tot 11.00 uur. Het
is mogelijk aan hel begin van
iedere maand in te slappen.
Voor meer informatie kunt u
tijdens werkdagen bellen naar
Careyn Keuzepakket, tel. (088)
1239988, of mailen naar keu-
zepakket(fficareyn.nl.
De Financiële commfssie van
hel open Hervormd Jeugd
werk te Stellendam hoopt
morgen, zaterdag 8 novem
ber, weer oud papier op te
halen. Hel ophalen begint om
9.00 uur vanaf de Molenkade,
Nieuweweg en de Schoolstraat.
Wilt u het papier tijdig en goed
gebundeld langs de weg zet
ten?
OUDDORP - Voor de tweede
maal, en speciaal voor haar
leden, organiseerde Rabobank
Goerce-Overfiakkee een leden-
concert, vorige week donder
dagavond in ni.f.g. Dorpstien-
den te Ouddorp. Graag doet de
bank iels terug voor de loyali
teit die leden met de Rabobank
hebben, en om daar uiting aan
te geven wordt het ledencon-
cert georganiseerd, dal gratis
toegankelijk is. De eerste keer
gebeulde dit in sporthal De
Ciooye te Dirksland, met een
bezoekersaantal van 250. Voor
het ledenconcert van afgelo
pen donderdagavond hadden
zich echter maar liefst ruim
1250 mensen aangemeld. In
de grote zaal van Dorpstienden
zouden aanvankelijk niet meer
dan 850 luisteraars plaats kun
nen nemen, maar door een effi
ciënte manier van gebruikma
ken van de mogelijkheden kon
er uiteindelijk plaats worden
geboden aan 1050 bezoekers.
Zo'n 220 mensen moesten dus
toch nog worden teleurgesteld.
Rabobank Goeree-Overflakkee
wilde haar klanten een concert
bieden met een hoog muzikaal
niveau, dil zowel met musici
van nationale komaf als van
Flakkeese bodem. Zo waren
de bekende pianist Louis van
Dijk en zangeres Marjon van
Iwaarden ge\'raagd om voor de
Rababankleden op te treden,
én Fanfareorkesl De Hoop uil
Stellendam. Hel programma
was zo samengesteld dat het uit
mondde in een climax: solospel
door Van Dijk, later aangevuld
met zang van Van Iwaarden en
tenslotte een compleet samen
spel van alle medewerkenden;
en dat, terwijl ze vooraf slechts
één keer met elkaar geoe
fend hadden. Voor Rabobank
Goeree-Overllakkee was hel 't
grootste indoor evenement dat
ze lot nog toe organiseerde.
Diverse medewerkers van de
bank traden deze avond ook
als vrijwilliger op om van de
avond een geslaagde happe
ning te maken. En blijkens de
vele enthousiaste reacties van
bezoekers is men daar zeker in
geslaagd.
P.A.deRoïcr
Hoe aangenaam klinken haar deze
woordÈn
"Vertrouwen op God, dat doen we,
dokter", zegt ze.
Nog even kijkt ze hem aan. Ziet ze nu
iets van weemoed in zijn grote, open
ogen? Of denkt ze dit maar?
Een zaterdagmiddag in de lente.
De Vertrouwen komt in Crayestein,
het dorp, waar Willem en Annemie
hun domicilie hebben, voor de wal.
Dat doen die schippers, als ze 't even
kroppen kunnen. Hoewel Willem
en Annemie geen huis aan de dijk
hebben, willen zij toch aan die oude
gewoonte vasthouden. Dirk Tromp
en moeder Uijn rekenen daar al op.
Pruimend staat Diik, de schipper in
ruste, in 't laiuv van een rijsschelf. Van
onder de korte, ronde klep van zijn
verschoten zijden petje tuurt hij over
de livier tot hij de Vertrouwen, die hij
nog altijd als zijn schuit beschouwt, af
ziet komen.
"Daar komt-ie. Dirk", zegt Leen den
Butter. "Hij \aart goed, is 't niet?"
"Hij \aarl best", antwoordt Dirk
tevreden, '"k Heb een goeie opvolger
gekregen."
"De jongen is omgedraaid as een blad
van een boom", meent Janus Achter
uit. "Kerel, wat was het vroeger een
dwarse."
Dirk antwoordt niet. Hij herinnert
zich de tijd, toen Willem volkomen
uit het lood geslagen was. Hij had
een moord kunnen begaan aan Giel
Kloot, die Annemie in de wacht dacht
te slepen. Dirk heeft hem zelf een
keer uit de kroeg van de Grok moe
ten halen. Naar goeie woorden wou
hij niet meer luisteren. Dirk zou z'n
eigen aan hem bezondigd hebben.
'Ja, jonges, as God ons niet vasthoudt,
dan binnen we tot rare diirgen in
staat", besluit hij zijn overpeinzing.
"Komt Annemie itog niet aan den dijk
weunen?" vraagt Odderjon de Neet.
"Ze wil d'r niks van weten.
"'t Bloed van d'r vader. Zoas die voer,
het geeneen het meer gedaan."
Met een fraaie bocht loopt de Vertrou
wen naar de dijk. Er staat een schip
per aan het roer. Voorop een vrouw,
de piekeval in haar handen.
De piek zwaait naar beneden. Willem
haait de schoot in. Het zeil komt over
de giek te liggen. Vlak daarop vliegt
de fok langs de stag omlaag. De gang
loopt uit de schuit.
Halverwege ratelt de ankerketting
door 't kluisgat. Diep onder in de
modder klauwt de brede hand van
hel anker om bouwvast.
\'oor al dit werk voorop hoeft Willem
geen hand uit te steken. Annemie
\'erricht het met de kalme zekerheid
\an de ervaren schipper. Geen woord
wordt er om gewisseld tussen hen bei
den. Hoogstens een korte blik.
.Als de Vertrouwen dicht bij de stort-
stenen van de dijk komt, neeiut .Anne
mie de vaarbooni uit het gangboord.
Een ogenblik balanceert cie boom in
haar sterke handen, dait valt hij neer
tegen de stenen. Ze zet haar rechter
voet .schoor tegen de klap. Haar gan
se lichaam is gespannen als ze tegen
de boom duwt. De kop van de schuit
deinst. Als uitgewerkt glijdt hij lang
zaam langs de dijk tot de ankerketting
houdt. Dan is alle gang er uil.
"deef je touw maar", zegt Dirk tegen
.Annemie. Ze zwaait hem een paar sla
gen van de tros toe en hij bevestigt die
aan een paal.
■Je mot je ketting wal aanhalen", zegt
Dirk. Annemie antwoordt niet. .Maar
de pal op de ankerspil klikt.
Willem gooit de loopplank uit en Dirk
komt aan boord. Hij geeft ze allebei
een hand.
"Goed gevaren?" vraagt hij. "Best."
Dan tegen Annemie; "Hoe is 't met 't
"Springlevend, je hoort hem al."
,,Hij schreeuwt niet veul, hoor. 't Is
een zoet jong", verdedigt Willem zijn
zoon.
,,Ze motten op zijn tijd janken", zegt
Dirk. ,,Dan krijgen ze goeie longen.
Jij heb wat afgejankt". Dit laatste
tegen Willem.
,,DaaroiTi is hij nou zo zwijgzaam
zeker", vindt Annemie en ze kijkt Wil
lem aan. Er is ondeugd in haar ogen.
'Jij zei vroeger 't vooronder ook wel
es bij mekaar geblèrt hebben", is 't
enige wat Willem hierop weet.
Annemie licht de klap op en daalt
in 't vooionder. Dirk en Willem vol
gen haar. Ze knoopt haar jak los. De
kleine Dirk mag zich laven en hij doet
het gulzig. Over Annemie komt een
diepe rust. De ouwe Dirk vindt, dat
zijn kleine naamgenoot een gezond
jong is.
Aan dek maakt Willem de schuit klaar
voor de zondag. Hij werkt met de lui
wagen van voor tot achter. Je moet van
de plecht kunnen eten. Dirk spoelt
met volle putsen na. Hij is de schip
per weer. Hij moet van tijd tot tijd
weer op de schuit zijn, waarop hij van
jongsaf zijn levensenergie uitgevierd
heeft. Na dit drukke, altijd beweeglij
ke leven, valt het zitten op de snijbank
in de hoepelmakersschuur niet mee.
Maar hij moet wat doen.
Toen hij pas van de schuit stapte,
kreeg hij al gauw van Lijn te horen:
"Man, loop toch niet de hele dag om
mijn achterste." Of: "Ik kan me niet
roeren, as jij maar de ganse dag ach
ter de kachel zit." Of: "Kerel, ga nou
es een poosje den dijk op." En zulk
soort echtelijke vermaningen ineer.
Wat doe je dan? Dan ga je de dijk
op. Bij een schelf rijs vind je een paar
schippers, die ook al de deur uitge-
boesjanderd zijn. Daar heb je een
poosje stof tot praten. Daar haal je
ouwe herinneringen op: van varen
onder een zware donderbui met een
hoge last hooi. Van otteren in de
modder van den Biesbos, om vóór
hoog water een vracht hout scheep
te krijgen. Van een arm stenen op je
voet, waardoor je een week of drie
verlet had.
Daar hoor je over de laatste kraam
van de vrouw van Odderjon de Neet.
't Mens loopt al tegen de vijftig.
Daar praatje over schepen en vracht
prijzen. Over die nieuwigheid; de
stoomboot; die zal ook wel weer gauw
verdwijnen, 't is een duvelsding.
Over die nieuwlichters uit Zwijn-
drecht; 't is raar volk, ze leven als zwij
nen onder mekaar.
(wordt vervolgd)