Meditatie Rabobank ledenconcert massaal bezocht Vervolg verhaal RAAD DAAD 4You Beroepings- EN U WERK EiiAnDEn-niEuws Wl€ SCHREEF HET WILHELMUS? MEE ETENDE OREN Xj'&t de to^h^oTTLJSt Prof. Ouweneel in Doops gezinde kerk Teken- en schilderciub exposeert in het Blaeuwe Huus Tweedehands- boekenmarkt in Eben-Haëzer Ruilbeurs in het Wijkcentrum De lijfspreuk van Johannes Reactiverings- zwemmen Oud papier Stellendam De weg der kleine Hoofdstuk 5 DOOP-AANVRAGE PAGINA 5 VRIJDAG 7 NOVEMBER 2008 Deze vraag- en anliüoordrulmek slaat geheel ten diemle van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 \A Middelfiarnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antworml in deze rubriek worden gepuhliceei'd. ()p school heb ik geleerd dat Mar- mx van Sint Aldegonde ons volks lied schreef, yiuutr veel leden van het koor beloeren van niet. Hij zou Willem de Zwijger toen nog niet gekend hebhen. Weet n 't? Antwoord: Philips van Mar- nix, heer van Sint Altlegondc, die in de Tachtigjarige oorlog raadgever en rethferhand van prins Willciri van Oranje Hcrrl, leefde van \5'U) lot 1598 en stamde uit een geslacht van magistraten uit Savoye. Hij is destijds degene geweest die Willem de Zwijger en zijn gezin in de Dillenburg lot de nieuwe godsdieirsl bekeerde. In juli 1572 verscheen hij als verle- genwooi tliger van de prins te Dordreclil op de eerste Sta tenvergadering in hel juist van Spanjaartlen bevrijde deel van Holland. Daarna werd hij aan gesteld als militair gouverneur van RoKeidani, Scliiedam en Delft. .'\ls hel Wilhelmus uil die jaren slamde, /.ou hij werkelijk de dichter kunnen zijn. Schrij ven kon hij heel goed. (lezien de opzet van ons volkslied als religieus en politiek propa- gandalied, met de initialen van Willem van .Na.ssov als eerste letters van de 15 coupletten, de per(<,'Ct toegepaste voor- schrilteii van de toen in hoog aanzien staande dichtkunst en redekunsl, ja zelfs met verbin dingen tussen de strofen die elkaar in bet bail snijden, dan moet er werkelijk een groot geleerde, knap laalkunslenaar en overtuigd (alvinisl als deze Heer van Siiii Aldegonde aan het werk zijn geweest. El zijn echter hisloi ici die van mening zijn, dat het lied van voor 1571 dateert en dal Maniix bet niet in zijn Duilse lijd zal hebben gemaakt. Nu is /ler vveJ moge lijk dal ons Wilhelnms a\ opge nomen was in de oudsie druk van hel Geuzenliedboek, dal in 1573 verscheen, maar o.i. is hel waarschijnlijk lol stand geko men in de overwinningsroes die over hel land uitwaaierde na de inneming van Den Briel door de Watergeuzen op 1 april 1572. Voordien had Willem de Zwijger immers weinig kunnen doen, doch nadat vele steden het Spaan.se juk afschudden, werd hij overal als leider aan- vaaid. Dal het uit een eerder jaar dateert betwijfelen wij sterk, want toen spiak Oranje nog niet zo tol de verbeelding. De lekst kan dus werkelijk wel van Philips van Mainix wezen. De melodie slaml volgens onder zoekingen van een oud Frans soklalenlied en dal kan Juist onze Heer van Sim Aldegonde tijdens zijn studie te Parijs in de oren hebben geklonken. 'T HALVE WERK We hebben een nieuwe voordeur nodig. Wat luiviseert u: een hele deur met of zonder glas, of die aardige antieke luilve deuren? Antwoord: De voordeur moei bij de si ijl van het huis passen, maar een giotc ruil erin breekl snel en kan gevaarlijk zijn i'oor kinderen en huisdieren. Een gesloten deur met een vergro tend kijkglaasje is veiliger Voor een oud buis kunt u halve deu ren kiezen. Die zijn handig als u vaak in uw voortuin bezig benl en de ramen lapt, wanl de gesloten onderdeur kan kinde ren en honden tegenhouden, maar dooi de openstaande bovenhelfl kunt u de Ijaby, de telefoon, de fluitketel en andere geluiden in buis blijven horen. Ook openl u snel de klink als u er mei emmers water of luinge- reedschap door moet. De lange oorflappen -van onze spaniel hangen (illijd in zijn eten, niaor opbinden laat hij niet toe. Wal is daar tegen te doen? Antwoord: Er bestaan speciale clensbukken voor zulke hon den. Ze zijn dieper van formaat, maar zo nauw dat de lange oren er builen langs vallen en schoon blijven. Die worden ook gebruikt voor bloedhonden, Maltezer leeuwtjes, pekineesjcs en diverse andere la.ssen met grote hangende oren. Je ben( jong en dfoamt graag over je (oekoinsüge baan, huis, man en kinderen, ik droom jelf ook graag en lieb ejgenlijk mijn hele leven tje aJ uifgesdppeJd, eers( swderen, dan verpJeegkundage, h^t liefst in Dirksland, trons^en en dan kinderfjes. En als ik kinderen lieb tf il ik stoppen me( vlerken. Haar pas geleden werd ik even StilgeSef. Et vloog door me lieen: 'Haar waf als je lielemaal nief frouwf, geen kinderen krijgf en misschkn wel een lieel ander beroep krijgt?' Oftewel: Sfel je voof dat de IJeere een andere weg mef je voor lleeff? fat Overviel mij io! £r schoof door me heen: '5a maar!' Haar toen hef iied: Vat de toekomst bfenge moge. Hij geleid des tfeertn handL Toen drongen de woorden van.dit lied pas ^cht t°t me door, Vat mooi als dit waarheid >ou worden. Lafen we dan maar veel bidden: yeere, wilf 13 mijn leven leiden? Ook al wil ik hef vaak >elf nief! PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te Apeldoorn (Osse- veld-Woudhuis), ds. C.M. Baas en ds. ).J. Kappers te Zaltbom- niel, die dit beroep hebben aangenomen; ie Bodegiaven (herv. wijk 2),ds.J.A.W. Verhoe ven te Oudewaler-Hekendorp; te Joure ca., ds. M.W. jans te Oudemirdum, Nijemirduni en Sondel, die dit beroep heeft aangenomen; ie Luljegasi, ds. G.F. Heeneman te Katwijk aan Zee, die dil beroep heeft aange nomen; Ie .Moerkapelle (berv.), ds. R.W. van Mourik ie Som- melsdijk; te 'l Zandl-Godlinze, ds. S. Alblas te Andijk, die dit beroep heeft aangenomen; Ie Waarder (herv.), ds. D. Breure Ie Bruchein-Kerkwijk/Delwij- nen. Aangenomen naar Hallem (hervormd wijk 2), ds. B.J.D. van Vreeswijk te Sluipwijk; naar Lent-Oosterhout-Ressen (slreekgemeenle), ds. 1^. Kruyl Ie Dokkum; naar Mastenbroek (hervormd), kandidaat W.M. Dekker te Ulrechl; naar Rijs- .sen (hervormd wijk 2), ds. W.C. Zuijderduijn te Nederlang- broek; naar Westerhaar (gerei.; deeltijd), ds. E. van Beesten te Maiiënberg (werkzaam voor stichting Mensenkinderen te Almere). Bedankt \'0(jr Klaaswaal (her- vornifl) en voor Papendrechl (hervormd wijk wesl), ds. T. Jacobs te Broek op Langedijk. Beroepbaar: kandidaat C.M. den fiertog. Graafschap 73, 3524 IM Ulrechl; kandidaat Roest, Adriaen vanOstade- laan 109, 3583 AD Utrecht; kandidaat M. Boevé, Beverak ker 29, 3994 EK Houten; ds. A.J. van Zanden, Beyerinck- slraal 21, 7424 BB Deventer (voorheen predikant te I)lst). Tel. 0570-513020. HERSTELD HERV KERK Beroepen te Springford (Cana da; Reformed Church), ds. A. de Groot te Numansdorp. Bedankt voor Hasselt-Rou- veen-Zwolle, ds. U.W.C. Ruij- grok Ie Monster; voor Uoon op Zand, ds. D. Heem.skerk te (jpheusden. CHR. GEREE KERKEN Aangenomen naar ütrecht- Wesl, kandidaat A.'Y. van Ofst ie Apeldoorn, die bedankte voor de overige op hem uil uitgebrachte beroepen. GEREE GEMEENTEN Beroepen te Hoogvliet (i.c.m. Spijkeni.sse), ds. G.J. van Aalst te Klaaswaal, die bedankte voor Hoofddorp; te Krabben- dijke, ds. J.M.D. de Heer te .Middelburg-Centrum. Bedankt voor Terwolde-De Vecht, ds. I'. Melis te Veen. OU DDORP-Zondag 9 novem ber zal in de Doopsgezinde kerk te Ouddorp prof dr. Wil lem J. Ouweheel voorgaan in de avonddienst. In de woord- verkondiging zal het gaan over Uucas 4:16-21 en over Jes. 61. De muzikale begeleiding op orgel en vleugel wordt ver zorgd door Piet Weslhoeve, de samenzang zal mede begeleid worden door het Koperensem ble. De dienst begint om 18.30 uur. OUDDORP- De gehele maand november e.xpo.seert de teken en schilderciub van Ceciel Schöne-Sarlemijn in VVV kan toor 't Blaeuwe Huus te Oud dorp. Al jaren geeft Ceciel les aan kinderen en volwassenen, sinds enkele jaren ook in haar atelier ie Goedereede. "Oe drempel ligt niet hoog", vertelt Ceciel. "Het gaal erom dat de men.sen plezier hebben in het creatieve proces en ik begeleid ze daarbij." Er wordl met aller lei materiaal gewerkt: houts kool, pastel, inkt en acryl. De volwassenen werken meestal een eigen plan uil, de kinderen werken via een opdracht. De volwassenen hebben voor deze exposide bijna allemaal een acryldoek ingeleverd. De kin deren hebben eerst buiten in Goedereede getekend en naar aanleiding daarvan en acryl- schilderij gemaakt. De schilde rijtjes vorinen samen een leuk oud stadje met bruggen, klok- gevels, trapgevels en enkele torens. Benl u geïnteresseerd en zou u of uw kind ook eens willen lekenen of schilderen, dan kunt u bellen naar 0187- 682818. De expositie is te zien van maandag t/m vrijdag van 9.00-17.00 uur en opzalerdag van 9.00-16.00 uur. OUDDORP - Op zaterdag 8 november organiseert biblio theek Eben-Haëzer ler gele genheid van haar 25- jarig bestaan een grote tweede hands boekenmarkt in ver enigingsgebouw Eben-Haëzer, Preekhillaan 3 Ie Ouddorp. Verschillende handelaren, maar ook de medewerkers van de bibliotheek zullen hier staan met duizenden tweedehands boeken, voor de jeugd, maar ook romans', trillers, geschiede nis, theologie, hobby, enz. Ook kunt er koffie en een broodje gebruiken. De boekenmarkt wordl gehouden van 10.00 lol 16.00 uur. MIDDEUHARNIS - Spaar je de dierenplaaljes van de Agri- markl en is je album nog niet helemaal vol? Kom dan op woensdagmiddag 12 novem ber naar het Wijkcentrum aan de Doetinchemsestraal Ie Mid- delharnis. Daar kun Je lus.sen 13.30 en 15.30 uur dierenplaat jes ruilen en zo Je verzameling compleet maken. De ruilbeuis vindt plaats op de eerste etage. De toegang is gratis. Er mogen geen plaatjes verkocht worden, dus alleen geruild. Wil je meer weten, dan kun je bellen naar hel wijkcentrum, lel. 0187- 483366. Mij moet ivassen. maar ik minder worden'. (Joh. 3:30) .Johannes de Doper had een ''jfspreuk, die aan zijn leven .richting en vastheid heeft gegeven: 'Hij mo?l wassen, maar ik minder worden'. Deze tekst zou je de samenvatting kimnen noemen van het Evan gelie van Johannes. Moge dat woord ook ons leven maar bepalen. Het zal, als bet goed IS, hel grote doel moeten zijn van al Ciods kinderen. Want als de geboorte van Christus heeft plaatsgevonden in uw hart en leven, kan het niet anders, of dit gaat de praktijk worden in een weg der heiligmaking: 'Hij moet wassen, maar ik minder Worden'. Het zijn de beroemde woor den van de 'zelfverloochening der liefde' en daarmee gaf Johannes de Doper heel spre kend aan hoe hij de verhou ding tussen Jezus en zichzelf zag. Alle aandacht zou zich nu gaan richten op de Meerdere. tn dan begrijpt u wel, dat de 'begrippen 'wassen' en 'minder worden' niet zozeer slaan op het aantal aanhangers dal ze beiden om zich heen wisten te verzamelen. Er is meer aan ver bonden. Zo zal de Heere Jezus aan betekenis en invloed moe ten toenemen in de wereld en in de kerken. Maar ten diepste gaat bet hier om het wassen van Hem in ieder kind des Heeren. Zo heel persoonlijkl Hij moet wassen. Hij moet groeien. Wal is dan nodig? Wel, dan moet er geplant zijn. Want waar niets is, kan ook niets groeien. Dus wal is noodzake lijk? Dat een mens van Adam wordl afgesneden en Christus wordt ingelijfd. Dan pas kan dat groeiproces beginnen: 'Hij tnoet wassen!' Bij de mens van nature heeft Christus geen plaats in het hart. Een natuur lijk mens begrijpt niet de din gen die des Geestes Gods zijn, want zij zijn hem een dwaas heid. Daar moet dus plaats voor gemaakt worden in hel leven. Dat zal geschieden langs een weg van Godskennis en zelf kennis. Dat wordt bele\ing: een missend mens vol zonde en schuld. En daartegenover Gods heilig recht. U begrijpt wel, dal een mens dan niet ver der leeft in een valse rust. De Geest overtuigt en gaat in alle waarheid leiden. Ze worden heilig onrustig, want ze zijn zonder God in de wereld, bui ten Christus en hebben geen hoop voor de eeuwigheid. En toch zouden ze met al het geluk van de wereld niet willen ruilen. De brug naar de wereld is opgehaald. Zeker, er zijn tij den van benauwdheid. Ze zien naar Gods kinderen als bomen \an gerechtigheid. En ze den ken: ik geloof dat iedereen wel zalig kan worden, maar ik niet meer! En als dat gebeurt, is God rechtvaardig. Hoon u? Dan worden ze het met God eens. Dan vallen ze aan Zijn zij de. Kijk, zo wordt er nu plaats gemaakt voor Jezus. Waar het afgesneden wordt aan de zijde van de mens. Wal is Hij dierbaar en kostelijk, wainieer hun oog geopend mag worden \()or de Koning in Zijn schoon heid. Daar komt Christus Zich te openbaren als mogelijkheid \an zalig worden. Wat een zoe te, zalige vrede. Geen leed zal het ooit uit het geheugen wis sen. En dat is dus: 'Hij moet was sen'? O nee, dan bent u er nog niet. De pijl ligt verder. U staat nog maar aan het begin Van dal proces. Als er beginnende kennis gekomen is van Chris tus in uw lex'en, inoet in feite de wasdom nog komen: 'Hij ntoet wassen!' Als Profeet, als Priester, als Koning! Maar ook als de Weg, de Waarheid en hel Leven! Christus zegt: 'Nie mand komt tol de Vader dan door Mij!' En dan moet Hij wassen en ik minder worden. O, dan moet er heel wat uitgebannen wor den uit mijn leven. Reeds in het eerste wederbarende werk des Geestes krijgt ons eigen 'ik' in beginsel de doodsteek en in een weg \an heiligmaking zal de praktijk zijn: steeds armer en minder worden in onszelf Helaas is dal niet altijd prak tijk. .-Als onze oude mens de kop opsteekt, is er menigmaal zo'n bedroevend handhaven en zoeken van onszelf. Dat is de mens eigen. Door die diepe val zijn we zulke zelfbedoe- lers geworden. In hoogmoed ge\ allen. We willen zelf uitma ken wat goed en kwaad is. Het ongeloof wenst zich te handha ven in een weg van hoogmoed. Alleen dat geschonken geloof in de beoefening kan ons bren gen in de laagte! Christus is gegeven lot een xolkomen verlossing, maar dan valt onze eigen persoon er geheel builen. Dan moet onze wijsheid aan de kant worden gezel, dan moet onze gerech tigheid worden \-eiacht als een wegwerpelijk kleed en onze heiligheid worden erkend als louter verdorvenheid voor een heilig en rechtvaardig God! En dan gaan Gods kinderen leren: Eens ivaart Gij mets, ik xvas toen cd. Toen werd Gij iels. doch ik bleef veel. Gij werd toen veel, maar ik bleef iets. Toen werd i)i niets, en Gij werd 't al. Dirksland, ds. J. Schipper Een keer zonder pijn en moei te bewegen. Op een ontspan nen manier bezig zijn mei je lichaam. Dat kan tijdens het 'Reacliveringszwemmen'. Hebl u fibromyajgie, ME, Bechterew of een andere reu matische aandoening, of moet u na een blessure of operatie reactiveren? Dan is 'Reaclive ringszwemmen' wellicht iets vtjor u. In warm water doet u wekelijks onlspannings-, conditionele-, lenigheids-, en vaardigheidsoefeningen. Door hel warme water kunt u bewe gingen maken die u normaal gesproken niet kunt. Uw bewe gingsmogelijkheden worden zo aanmerkelijk vergiool. Het reacliveringszwemmen wordt gehouden in Stellendam op donderdag van 9.00 tot 10.00 en van 10.00 tot 11.00 uur. Het is mogelijk aan hel begin van iedere maand in te slappen. Voor meer informatie kunt u tijdens werkdagen bellen naar Careyn Keuzepakket, tel. (088) 1239988, of mailen naar keu- zepakket(fficareyn.nl. De Financiële commfssie van hel open Hervormd Jeugd werk te Stellendam hoopt morgen, zaterdag 8 novem ber, weer oud papier op te halen. Hel ophalen begint om 9.00 uur vanaf de Molenkade, Nieuweweg en de Schoolstraat. Wilt u het papier tijdig en goed gebundeld langs de weg zet ten? OUDDORP - Voor de tweede maal, en speciaal voor haar leden, organiseerde Rabobank Goerce-Overfiakkee een leden- concert, vorige week donder dagavond in ni.f.g. Dorpstien- den te Ouddorp. Graag doet de bank iels terug voor de loyali teit die leden met de Rabobank hebben, en om daar uiting aan te geven wordt het ledencon- cert georganiseerd, dal gratis toegankelijk is. De eerste keer gebeulde dit in sporthal De Ciooye te Dirksland, met een bezoekersaantal van 250. Voor het ledenconcert van afgelo pen donderdagavond hadden zich echter maar liefst ruim 1250 mensen aangemeld. In de grote zaal van Dorpstienden zouden aanvankelijk niet meer dan 850 luisteraars plaats kun nen nemen, maar door een effi ciënte manier van gebruikma ken van de mogelijkheden kon er uiteindelijk plaats worden geboden aan 1050 bezoekers. Zo'n 220 mensen moesten dus toch nog worden teleurgesteld. Rabobank Goeree-Overflakkee wilde haar klanten een concert bieden met een hoog muzikaal niveau, dil zowel met musici van nationale komaf als van Flakkeese bodem. Zo waren de bekende pianist Louis van Dijk en zangeres Marjon van Iwaarden ge\'raagd om voor de Rababankleden op te treden, én Fanfareorkesl De Hoop uil Stellendam. Hel programma was zo samengesteld dat het uit mondde in een climax: solospel door Van Dijk, later aangevuld met zang van Van Iwaarden en tenslotte een compleet samen spel van alle medewerkenden; en dat, terwijl ze vooraf slechts één keer met elkaar geoe fend hadden. Voor Rabobank Goeree-Overllakkee was hel 't grootste indoor evenement dat ze lot nog toe organiseerde. Diverse medewerkers van de bank traden deze avond ook als vrijwilliger op om van de avond een geslaagde happe ning te maken. En blijkens de vele enthousiaste reacties van bezoekers is men daar zeker in geslaagd. P.A.deRoïcr Hoe aangenaam klinken haar deze woordÈn "Vertrouwen op God, dat doen we, dokter", zegt ze. Nog even kijkt ze hem aan. Ziet ze nu iets van weemoed in zijn grote, open ogen? Of denkt ze dit maar? Een zaterdagmiddag in de lente. De Vertrouwen komt in Crayestein, het dorp, waar Willem en Annemie hun domicilie hebben, voor de wal. Dat doen die schippers, als ze 't even kroppen kunnen. Hoewel Willem en Annemie geen huis aan de dijk hebben, willen zij toch aan die oude gewoonte vasthouden. Dirk Tromp en moeder Uijn rekenen daar al op. Pruimend staat Diik, de schipper in ruste, in 't laiuv van een rijsschelf. Van onder de korte, ronde klep van zijn verschoten zijden petje tuurt hij over de livier tot hij de Vertrouwen, die hij nog altijd als zijn schuit beschouwt, af ziet komen. "Daar komt-ie. Dirk", zegt Leen den Butter. "Hij \aart goed, is 't niet?" "Hij \aarl best", antwoordt Dirk tevreden, '"k Heb een goeie opvolger gekregen." "De jongen is omgedraaid as een blad van een boom", meent Janus Achter uit. "Kerel, wat was het vroeger een dwarse." Dirk antwoordt niet. Hij herinnert zich de tijd, toen Willem volkomen uit het lood geslagen was. Hij had een moord kunnen begaan aan Giel Kloot, die Annemie in de wacht dacht te slepen. Dirk heeft hem zelf een keer uit de kroeg van de Grok moe ten halen. Naar goeie woorden wou hij niet meer luisteren. Dirk zou z'n eigen aan hem bezondigd hebben. 'Ja, jonges, as God ons niet vasthoudt, dan binnen we tot rare diirgen in staat", besluit hij zijn overpeinzing. "Komt Annemie itog niet aan den dijk weunen?" vraagt Odderjon de Neet. "Ze wil d'r niks van weten. "'t Bloed van d'r vader. Zoas die voer, het geeneen het meer gedaan." Met een fraaie bocht loopt de Vertrou wen naar de dijk. Er staat een schip per aan het roer. Voorop een vrouw, de piekeval in haar handen. De piek zwaait naar beneden. Willem haait de schoot in. Het zeil komt over de giek te liggen. Vlak daarop vliegt de fok langs de stag omlaag. De gang loopt uit de schuit. Halverwege ratelt de ankerketting door 't kluisgat. Diep onder in de modder klauwt de brede hand van hel anker om bouwvast. \'oor al dit werk voorop hoeft Willem geen hand uit te steken. Annemie \'erricht het met de kalme zekerheid \an de ervaren schipper. Geen woord wordt er om gewisseld tussen hen bei den. Hoogstens een korte blik. .Als de Vertrouwen dicht bij de stort- stenen van de dijk komt, neeiut .Anne mie de vaarbooni uit het gangboord. Een ogenblik balanceert cie boom in haar sterke handen, dait valt hij neer tegen de stenen. Ze zet haar rechter voet .schoor tegen de klap. Haar gan se lichaam is gespannen als ze tegen de boom duwt. De kop van de schuit deinst. Als uitgewerkt glijdt hij lang zaam langs de dijk tot de ankerketting houdt. Dan is alle gang er uil. "deef je touw maar", zegt Dirk tegen .Annemie. Ze zwaait hem een paar sla gen van de tros toe en hij bevestigt die aan een paal. ■Je mot je ketting wal aanhalen", zegt Dirk. Annemie antwoordt niet. .Maar de pal op de ankerspil klikt. Willem gooit de loopplank uit en Dirk komt aan boord. Hij geeft ze allebei een hand. "Goed gevaren?" vraagt hij. "Best." Dan tegen Annemie; "Hoe is 't met 't "Springlevend, je hoort hem al." ,,Hij schreeuwt niet veul, hoor. 't Is een zoet jong", verdedigt Willem zijn zoon. ,,Ze motten op zijn tijd janken", zegt Dirk. ,,Dan krijgen ze goeie longen. Jij heb wat afgejankt". Dit laatste tegen Willem. ,,DaaroiTi is hij nou zo zwijgzaam zeker", vindt Annemie en ze kijkt Wil lem aan. Er is ondeugd in haar ogen. 'Jij zei vroeger 't vooronder ook wel es bij mekaar geblèrt hebben", is 't enige wat Willem hierop weet. Annemie licht de klap op en daalt in 't vooionder. Dirk en Willem vol gen haar. Ze knoopt haar jak los. De kleine Dirk mag zich laven en hij doet het gulzig. Over Annemie komt een diepe rust. De ouwe Dirk vindt, dat zijn kleine naamgenoot een gezond jong is. Aan dek maakt Willem de schuit klaar voor de zondag. Hij werkt met de lui wagen van voor tot achter. Je moet van de plecht kunnen eten. Dirk spoelt met volle putsen na. Hij is de schip per weer. Hij moet van tijd tot tijd weer op de schuit zijn, waarop hij van jongsaf zijn levensenergie uitgevierd heeft. Na dit drukke, altijd beweeglij ke leven, valt het zitten op de snijbank in de hoepelmakersschuur niet mee. Maar hij moet wat doen. Toen hij pas van de schuit stapte, kreeg hij al gauw van Lijn te horen: "Man, loop toch niet de hele dag om mijn achterste." Of: "Ik kan me niet roeren, as jij maar de ganse dag ach ter de kachel zit." Of: "Kerel, ga nou es een poosje den dijk op." En zulk soort echtelijke vermaningen ineer. Wat doe je dan? Dan ga je de dijk op. Bij een schelf rijs vind je een paar schippers, die ook al de deur uitge- boesjanderd zijn. Daar heb je een poosje stof tot praten. Daar haal je ouwe herinneringen op: van varen onder een zware donderbui met een hoge last hooi. Van otteren in de modder van den Biesbos, om vóór hoog water een vracht hout scheep te krijgen. Van een arm stenen op je voet, waardoor je een week of drie verlet had. Daar hoor je over de laatste kraam van de vrouw van Odderjon de Neet. 't Mens loopt al tegen de vijftig. Daar praatje over schepen en vracht prijzen. Over die nieuwigheid; de stoomboot; die zal ook wel weer gauw verdwijnen, 't is een duvelsding. Over die nieuwlichters uit Zwijn- drecht; 't is raar volk, ze leven als zwij nen onder mekaar. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 5