ij^n^ on: en: Schapenbedrijf stopt door milieueisen ^ktohr rs Vragend(er)wijs ^iot 1,3 Miljoen per jaar extra voor openbaar vervoer EllfVtlDEtl-niELWS V/tW &DfH -/CjO oonikojeugdhoekie@filtemet.nl ^kU^er iS BIJBELBOEK. 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 39 44 9 49 47 26 3 48 35 29 13 33 28 22 31 7 41 45 16 37 42 24 11 18 38 25 23 2 1 34 40 6 4 14 15 30 36 10 8 43 19 21 17 12 5 27 32 46 20 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 Margreet Ossewijer (Den Bommel), Jolize en Hendriëtte v.d. Valk (Nieuwe-Tonge) hebben een bon toegestuurd gekregen. Ik hoor wel wat jullie gekocht hebben. HERVORJVIINGSIDAG Ingezonden: I^ern^^ettkt: Komende week, 4 november, is Corina van Gurp (Ouddorp) jarig. Van harte gefeliciteerd namens ons allemaal! Q Janneke van Schaik (Sommelsdijk) Fijn, Janneke datje mee gaat doen met de puzzels. Ik hoop datje er veel plezier aan zult beleven. Bedankt datje zo snel je geboortedatum door gegeven liebt. Aan het einde van deze maand gekomen, heb ik de papieren er maar eens bijgenomen. Ik mis nog van verschillende jongens en meisjes verhalen over hun vakantiereisjes. O nee... ik maak een fout, ik zoek luat andere dingen, namelijk van september de oplossingen. Stuur ze nu snel mogelijk op naar de krant, anders heb je weer een achterstand. Schrijf op ook snel de antwoorden van oktober op papier, dan kijk ik ze na met groot plezier Misschien krijg je dan een boekenbon en kun je leun in de lekkere winterzon. Iet op: bij nummer 1 een stukje van het antwoord, met iets grotere letter en vetgedrukt Waterschapsverkiezingen - Let op uw zaak! Milieu- en Natuur organisaties grootste vervuilers Ontwikkelopdracht PAGINA 7 VRIJDAG 31 OKTOBER 2008 Puzzelreglement 1Stuur je oplossingen aan het eind van de maand naar Oom Ko, p/a Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 A/\ Middelharnis. 2. Per maand zijn er 100 a 120 punten te verdienen. Zelfgemaakte raadsels voorzien van oplossing leveren 15 extra punten op. 4. 5. Zelfgemaakte puzzels met de oplos sing erbij, die via de e-mail verstuurd worden, leveren 20 punten extra op als ze geplaatst worden. Stuur af en toe een briefje, dat wordt beantwoord. Bij 500 punten ont vang je een boeken- bon van 10,-. Wie eenjaar geen oplossingen inlevert, verliest zijn/haar punten en begint weer met O punten. De liijbel lezen. Voor jou is dat heel gewoon. [e doet het elke dag. Of niet soms? In de tijd van Luther was dit niet gewoon. Alleen de priesters konden en mochten de Bijbel lezen. De Bijbel was in het Latijn geschreven. De 'gewone man en vrouw' konden die taal niet lezen. Volgens de priesters was dat ook niet nodig. Zij vertelden het volk wel wat goed en niet goed was. Dat het volk de Bijbel niet eens begreep, vonden ze niet belangrijk. Luther vond dit wel belangrijk. Hij vond dat de mensen zelfde Bijbel moes ten kunnen lezen. Ciewoon in hun eigen taal: in de Duitse taal. Daarom heelt hij de Bijbel vertaald, in het Duits. De LIeere heelt hem daarvoor de tijd gege ven. Lulher heelt het grootste gedeelte van de Bijbel vertaald op de Wartburg. Zie je hoe God zoigt? Merk je hoe wonderlijk Gods wegen zijn? juist in de tijd van de Reformatie zag men hoe belangrijk het is om de Bijbel in je eigen taal te lezen. Daarom heb jij nu ook een eigen Nederlandse Bijbel. Ben je daar dank baar voor? Wil je ook helpen om andere mensen een Bijbel te geven in hun eigen taal? Er zijn veel organisaties die daar aan mee helpen. Een hele bekende organisatie is 'Wycliffe'. Ze werken in heel veel landen om de Bijbel in zoveel mogelijk talen beschikbaar te krij gen. Wat gegevens; Talen waarin (een deel van) de Bijhei beschikbaar is: 2426 talen Tillen waarin gewerkt wordt aan bijbelver taling: 1953 talen Talen waarin een bijbelvertaling nog nodig is: 2251 talen Er is dus nog werk genoeg. Bid jij voor dit werk? Geef je ook iets van je (zak)geld? Adriaan Knuist (Sommelsdijk) schrijft bij deze puzzel: 'Ik ben een tekst uit een boek uit de Bijbel. Als je de vragen goed beantwoordt, kom je de tekst, het Bijbelboek en het vers te weten. Vul eerst alle antwoorden in. Dan schrijf je alle letters met een cijfer ook in het onder ste blok bij hetzelfde cijfer. Je krijgt dan in het onderste blok een tekst, het Bijbelboek en het vers. I)a( is de opJ<w.sing. 1. De Bijbel bestaat uit Testamenten. Hoeveel? 2. 1 let Bijbelboek dat bedoeld wordt, staat in het laatste Testament. Hoe noem je dat Testament? (2 woorden) .'i. Aan wie schreef Lukas zijn Bijbelboek Handelingen? (Handelingen 1:1) 4. Welke koning liet Johannes de Doper onthoofden? (Mattheüs 14) 5. Hoe wordt deze koning ook wel genoemd? Een(Mattheüs 14 1). Deze koning liet Johannes, voor hij onthoofd werd, opsluiten in de (Mattheüs 11 2). 7. Hoeveel zonen heeft Noach? Zoveel hoofdstukken heeft ook het bedoelde Bijbelboek. 8. Hoe heette de tweede zoon van Noach? 9. Van welke vreselijke straf werden Noach en zijn gezin gered? Hoe noem je die straf? De 10. Het bedoelde Bijbelboek is geschreven door een apostel. Deze apostel heeft eerst de gemeenten Ciods vervolgd, maar is door de Heere bekeerd. Hoe heet hij? 1 IPaiihis is in de Bijbel vooral bekend door zijn vele en verre reizen. Hoe noem je deze reizen? 12. Weet je mijn naam al? Als je alles goed hebt ingevuld kun je hem lezen in de hokjes 3:? t/m .37.' Vandaag is het Hervormingsdag. Jullie hebben allemaal op school of op de zondagsschool wel eens een verhaal over Luther gehoord. Luther heeft een tijd gevangen gezeten op de Wartburg. De kleurplaten gaan hierover. Zoek de 15 verschillen op in de tweede plaat. Je mag de platen kopiëren. Je mag ook de ver schillen opschrijven met je eigen woorden. Oom Ko steekt zijn vinger op in de groep met puzzelaars. Hij wil graag iets leren en jullie moeten hem daar bij helpen. Daarom stelt hij twee vragen (voor elk antwooi-d krijg je 5 pimten): ■I. Op het schoolbord staal een teke ning. Welk spreekwoord wordt hier bedoeld? Parels... 2. Schrijf met je eigen woorden op wat dit spreekwoord betekent. Anja Herweijer (Dirksland) Die leraren kunnen er wat van: altijd moeten ze nog een berg Iniisïverk opgeven voor de vakantie! Hoe zijn je 5 repetities van deze week gegaan? Huiswerk maken is niet zo'n fijne vakantie besteding, tiiaar ja soms moet het gewoon! Moetje ook nog werkstuk ken maken? Hoe was de logeerpar tij met je vriendin? Gezellig om samen nietje zus sen naar de Weg- wijsbeurs te gaan! Weer stopt er een bedrijf door extreme milieuei sen. Dit keer een bedrijf dat beeldbepalend is voor Flakkee. Schapen zullen op de Flakkeese dijken waar schijnlijk voorgoed ver dwijnen. Dartele lammetjes die in het voorjaar altijd veel bekijks hebben, zullen tot het verleden behoren, een stukje echte natuur gaat dan verloren. L' gelooft het niet, maar het is echt te wijten aan buiten sporige milieueisen, waar ook het Waterschap Hollandse Delta aan meewerkt, die ken nelijk aan de leiband loopt van natuur- en milieuorgani saties. Navraag bij de bewuste schapenhouder leverde het volgende feitelijke verhaal. De schapenhouderij is sowieso geen winstgevende zaak, finan cieel en arbeidstechnisch is het een moeilijke sector, men moet beslist liefhebberij in deze tak van veehouderij bezitten. De werkomstandigheden op de 25 km dijk en ondertaluds zijn verre van ideaal. Onderhoud en verzorging zijn op schuine taluds, zoals u kunt begrijpen, bepaald niet eenvoudig. De dagelijkse rondgang langs die 25 km dijkroute, met 26 hek ken en/of uitneembare paal tjes, met steeds ingewikkelder wordende constructies, maakt dit dagelijkse ritueel op zich al een martelgang. Zwerfvuil - aangespoeld of door de wind gedreven vanuit het Grevelin- genmeer en/of de natuurgebie den - moet opgeruimd worden. De extra werkzaamheden die door extreme milieueisen ver groot werden, zijn de druppel die de emmer doet overlopen. De schaapherder moet met een rugspuit de stekelplaag bestrijden die - hoe kan het zo uitkomen - ook in de eerste plaats door het milieubeleid is ontstaan. Alle buitengebieden zijn de laatste decennia kweek- plaatsen geworden van stekels, distels en ander moeilijk te bestrijden onkruiden. Massaal vindt zaadverstuiving plaats vanuit de aangelegen natuur gebieden - die elk jaar ook nog verder uitgebreid wor den - de laatste jaren een ware plaag geworden, ook voor de aangelegen akkerbouwgron den, waar vooral de buitendij ken mee te maken hebben. De watervoorziening voor de scha pen mag niet meer met voer tuigen plaats vinden. Ook het vee drijven moet op de ouder wetse manier plaatsvinden, deze en dergelijke maatregelen dwingen de schaapherder te stoppen, er is geen tijd en geen geld voor dergelijke arbeidsin tensieve onzin. Aan de vooravond van de Waterschapsverkiezingen over enkele weken, is het een hoogst belangrijke zaak voor de bur gers in dit gebied om goed op te letten en op de juiste men sen te stemmen. Want hoe je hel ook wendt of keert, de gewone man is veelal onkun dig en onwetend van al de diverse en ingewikkelde regels van hel milieubeleid en daar door meestal de dupe van al die overtrokken milieimiaat- regels, die in dit land steeds meer een zware lol gaat eisen. Het zijn beslist niet alleen de bedrijven die hier schade van ondervinden. Denk, om maar één voorbeeld te noemen, aan hel fileprobleem waar miljoe nen forenzen dagelijks mee te maliën hebben. De oorzaken ook hiervan zijn: Milieu Defensie en de talrijke Milieu- en Natuurorganisaties. In de eerste plaats houden ze steeds alle plannen voor nood zakelijke uitbreiding van hel wegennet tegen en/of traine ren ze dit op alle mogelijke manieren. En in de tweede plaats zijn ze indirect daardoor ook de veroorzaker van extra milieuverontreiniging. Want auto's die in file rijden, pro duceren 10 lot 15 keer zoveel schadelijke slofi'en, waaronder de C02. Dat al deze onzinnige eisen en tegenwerking gigantisch veel geld kosten en dal u en ik dit op moeten brengen, is duide lijk. Diverse milieuheffingen en belastingverhogingen zijn hieraan te wijlen, die voor een groot deel bedoeld zijn om onzinnige milieu- en natuur praktijken Ie financieren. Het zijn vooral de linkse partijen (zoals Groen Links en D66, doorgaans de partijen waar milieuclubjes onderdak vin den) die de gewone man voor de kosten op laat draaien. Dit in tegenstelling lol wat deze partijen u zo graag willen doen geloven, nl. dat zij voor de belangen van de minst draag- krachligen strijden. Niets is minder waar. Forenzen meest gedupeerde groep van fileprobleem Wie zijn de dupe van al die waanzinnige milieuregels en de daarbij behorende belasting verhoging? Wie zullen als eer ste hun autootje moeten laten staan of er voorgoed afscheid van moeten nemen? Hel ant woord zal van de gewone man moeien komen, en die zitten vooral bij de linkse partijen. Mijn advies is: spreek uw voor mannen aan, tot in de hoogste regionen, en laat u niet met een kluitje in het riet sturen. Want er zijn andere partijen die nog wel redelijk kunnen denken en handelen. C. v.d. Veer, Nieuwe-Tonge DEN HAAG - Met de inzet van kwalitatief hoogwaardi ge 'Q-liners', extra inzet op drukke trajecten en meer vaste ritten wil de provincie Zuid-Holland het openbaar vervoer in de Hoeksche Waard en op Goeree-Over- flakkee verbeteren. Naar aanleiding van reacties van klanten, reizigerstellingen en ervaringen van chauffeurs, heeft vervoerder Arriva de pro vincie voorstellen gedaan om de dienstregeling en de kwali teit van het openbaar vervoer te verbeteren. Asje van Dijk (CDA), gedeputeerde Verkeer en Vervoer van de provincie Zuid-Holland: "De voorstellen van Arriva zijn een echte kwa- liteitsxerbetering waardoor meer mensen met het open baar vervoer gaan reizen. Daar zetten we graag extra geld voor in." De verbeteringen zijn zichtbaar vanaf 4 januari 2009, wanneer de nieuwe dienstre geling ingaat. De kwaliteitsimpuls valt uiteen in een aantal verbeteringen. Tijdens de spits gaan er meer bussen rijden, en de spitstij den worden verlengd. Er is hierbij extra ingezet op speci fieke lijnen, zoals lijn 168, de sneldienst lussen Heinenoord en Dordrecht en lijn 139, de sneldienst lussen Ouddorp, Middelharnis en Rotterdam. Daarnaast start Arriva rijden met lijn 396, een Q-liner van Goeree-Overflakkee richting Rotterdam. De Q-liner is een kwalitatief hoogwaardige bus die op langere afstanden wordt ingezet om reizigers snel en comfortabel te vervoeren. De provincie hoopt dat met de inzet van de Q-liner de zit plaatsgarantie voor reizigers vergroot wordt. Tot slot zet Arriva een aantal ritten die nu als beitaxi rijden, om in ritten met een vaste dienstregeling. Het gaat bijvoorbeeld om de lijn 565 lussen Numansdorp en Strijen en lijn 567 tussen Strijen en Strijensas. Arriva verzorgt sinds 1 janu ari 2008 het busvervoer in de Hoeksche Waard en op Goe ree-Overflakkee. Arriva is na haar komst direct actief gestart met de invulling van de zoge naamde ontwikkelopdracht. De provincie geeft deze opdracht aan haar vervoerders om het vervoer continu te verbeteren en te kunnen aanpassen aan wijzigende omstandigheden. Reacties van klanten en veran deringen in de markt worden zo gesignaleerd en omgezet in een kwalitatief verbeterd product. Zo werken Arriva en de provincie samen aan het afstemmen van het openbaar vervoer op de wensen en reis patronen van de inwoners en bezoekers in de regio.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 7