ij^n^
on:
en:
Schapenbedrijf stopt
door milieueisen
^ktohr rs
Vragend(er)wijs
^iot
1,3 Miljoen per jaar
extra voor openbaar
vervoer
EllfVtlDEtl-niELWS
V/tW &DfH -/CjO
oonikojeugdhoekie@filtemet.nl
^kU^er iS
BIJBELBOEK.
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
39
44
9
49
47
26
3
48
35
29
13
33
28
22
31
7
41
45
16
37
42
24
11
18
38
25
23
2
1
34
40
6
4
14
15
30
36
10
8
43
19
21
17
12
5
27
32
46
20
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
Margreet Ossewijer (Den Bommel), Jolize en Hendriëtte v.d.
Valk (Nieuwe-Tonge) hebben een bon toegestuurd gekregen.
Ik hoor wel wat jullie gekocht hebben.
HERVORJVIINGSIDAG
Ingezonden:
I^ern^^ettkt:
Komende
week,
4 november,
is Corina van
Gurp
(Ouddorp)
jarig.
Van harte
gefeliciteerd
namens ons
allemaal!
Q
Janneke van Schaik
(Sommelsdijk)
Fijn, Janneke datje
mee gaat doen met de
puzzels. Ik hoop datje
er veel plezier aan zult
beleven.
Bedankt datje zo snel
je geboortedatum door
gegeven liebt.
Aan het einde van deze maand gekomen,
heb ik de papieren er maar eens bijgenomen.
Ik mis nog van verschillende jongens en
meisjes
verhalen over hun vakantiereisjes.
O nee... ik maak een fout, ik zoek luat
andere dingen,
namelijk van september de
oplossingen.
Stuur ze nu snel mogelijk op naar de krant,
anders heb je weer een achterstand.
Schrijf op ook snel de antwoorden
van oktober op papier,
dan kijk ik ze na met groot plezier
Misschien krijg je dan een boekenbon
en kun je leun in de lekkere winterzon.
Iet op: bij nummer 1 een stukje van het
antwoord, met iets grotere letter en
vetgedrukt
Waterschapsverkiezingen
- Let op uw zaak!
Milieu- en Natuur
organisaties grootste
vervuilers
Ontwikkelopdracht
PAGINA 7
VRIJDAG 31 OKTOBER 2008
Puzzelreglement
1Stuur je oplossingen
aan het eind van de
maand naar
Oom Ko,
p/a Eilanden-Nieuws,
Postbus 8,
3240 A/\
Middelharnis.
2. Per maand zijn
er 100 a 120
punten
te verdienen.
Zelfgemaakte
raadsels voorzien
van oplossing
leveren 15 extra
punten op.
4.
5.
Zelfgemaakte
puzzels met de oplos
sing erbij, die via
de e-mail verstuurd
worden, leveren 20
punten extra op als ze
geplaatst worden.
Stuur af en toe een
briefje, dat wordt
beantwoord.
Bij 500 punten ont
vang je een boeken-
bon van 10,-.
Wie eenjaar geen
oplossingen inlevert,
verliest zijn/haar
punten en begint weer
met O punten.
De liijbel lezen.
Voor jou is dat heel gewoon.
[e doet het elke dag.
Of niet soms?
In de tijd van Luther was dit niet gewoon.
Alleen de priesters konden en mochten de
Bijbel lezen.
De Bijbel was in het Latijn geschreven.
De 'gewone man en vrouw' konden die taal
niet lezen.
Volgens de priesters was dat ook niet nodig.
Zij vertelden het volk wel wat goed en niet
goed was.
Dat het volk de Bijbel niet eens begreep,
vonden ze niet belangrijk.
Luther vond dit wel belangrijk.
Hij vond dat de mensen zelfde Bijbel moes
ten kunnen lezen.
Ciewoon in hun eigen taal: in de Duitse taal.
Daarom heelt hij de Bijbel vertaald, in het
Duits.
De LIeere heelt hem daarvoor de tijd gege
ven.
Lulher heelt het grootste gedeelte van de
Bijbel vertaald op de Wartburg.
Zie je hoe God zoigt?
Merk je hoe wonderlijk Gods wegen zijn?
juist in de tijd van de Reformatie zag men
hoe belangrijk
het is om de
Bijbel in je eigen
taal te lezen.
Daarom heb jij
nu ook een eigen
Nederlandse
Bijbel.
Ben je daar dank
baar voor?
Wil je ook helpen om andere mensen een
Bijbel te geven in hun eigen taal?
Er zijn veel organisaties die daar aan mee
helpen.
Een hele bekende organisatie is 'Wycliffe'.
Ze werken in heel veel landen om de Bijbel
in zoveel mogelijk talen beschikbaar te krij
gen.
Wat gegevens;
Talen waarin (een deel van) de Bijhei
beschikbaar is: 2426 talen
Tillen waarin gewerkt wordt aan bijbelver
taling: 1953 talen
Talen waarin een bijbelvertaling nog nodig
is: 2251 talen
Er is dus nog werk genoeg.
Bid jij voor dit werk?
Geef je ook iets van je (zak)geld?
Adriaan Knuist (Sommelsdijk) schrijft bij deze puzzel: 'Ik ben een tekst uit een boek uit
de Bijbel. Als je de vragen goed beantwoordt, kom je de tekst, het Bijbelboek en het vers te
weten. Vul eerst alle antwoorden in. Dan schrijf je alle letters met een cijfer ook in het onder
ste blok bij hetzelfde cijfer. Je krijgt dan in het onderste blok een tekst, het Bijbelboek en het
vers. I)a( is de opJ<w.sing.
1. De Bijbel bestaat uit Testamenten. Hoeveel?
2. 1 let Bijbelboek dat bedoeld wordt, staat in het laatste Testament.
Hoe noem je dat Testament? (2 woorden)
.'i. Aan wie schreef Lukas zijn Bijbelboek Handelingen? (Handelingen 1:1)
4. Welke koning liet Johannes de Doper onthoofden? (Mattheüs 14)
5. Hoe wordt deze koning ook wel genoemd? Een(Mattheüs 14 1).
Deze koning liet Johannes, voor hij onthoofd werd, opsluiten in de
(Mattheüs 11 2).
7. Hoeveel zonen heeft Noach? Zoveel hoofdstukken heeft ook het bedoelde Bijbelboek.
8. Hoe heette de tweede zoon van Noach?
9. Van welke vreselijke straf werden Noach en zijn gezin gered? Hoe noem je die straf?
De
10. Het bedoelde Bijbelboek is geschreven door een apostel. Deze apostel heeft eerst de
gemeenten Ciods vervolgd, maar is door de Heere bekeerd. Hoe heet hij?
1 IPaiihis is in de Bijbel vooral bekend door zijn vele en verre reizen. Hoe noem je deze
reizen?
12. Weet je mijn naam al? Als je alles goed hebt ingevuld kun je hem lezen in de hokjes
3:? t/m .37.'
Vandaag is het Hervormingsdag. Jullie hebben allemaal op school of op de zondagsschool
wel eens een verhaal over Luther gehoord. Luther heeft een tijd gevangen gezeten op de
Wartburg.
De kleurplaten gaan hierover.
Zoek de 15 verschillen op in de tweede plaat. Je mag de platen kopiëren. Je mag ook de ver
schillen opschrijven met je eigen woorden.
Oom Ko steekt zijn vinger op in de
groep met puzzelaars. Hij wil graag
iets leren en jullie moeten hem daar
bij helpen. Daarom stelt hij twee
vragen (voor elk antwooi-d krijg je 5
pimten):
■I. Op het schoolbord staal een teke
ning. Welk spreekwoord wordt
hier bedoeld? Parels...
2. Schrijf met je eigen woorden op
wat dit spreekwoord betekent.
Anja Herweijer (Dirksland)
Die leraren kunnen er wat
van: altijd moeten ze nog
een berg Iniisïverk opgeven
voor de vakantie! Hoe zijn
je 5 repetities van deze week
gegaan? Huiswerk maken
is niet zo'n fijne vakantie
besteding, tiiaar ja
soms moet het gewoon!
Moetje ook nog werkstuk
ken maken? Hoe was de
logeerpar
tij met je
vriendin?
Gezellig
om samen
nietje zus
sen naar
de Weg-
wijsbeurs
te gaan!
Weer stopt er een bedrijf
door extreme milieuei
sen. Dit keer een bedrijf
dat beeldbepalend is voor
Flakkee. Schapen zullen op
de Flakkeese dijken waar
schijnlijk voorgoed ver
dwijnen. Dartele lammetjes
die in het voorjaar altijd
veel bekijks hebben, zullen
tot het verleden behoren,
een stukje echte natuur
gaat dan verloren.
L' gelooft het niet, maar het
is echt te wijten aan buiten
sporige milieueisen, waar ook
het Waterschap Hollandse
Delta aan meewerkt, die ken
nelijk aan de leiband loopt
van natuur- en milieuorgani
saties. Navraag bij de bewuste
schapenhouder leverde het
volgende feitelijke verhaal. De
schapenhouderij is sowieso
geen winstgevende zaak, finan
cieel en arbeidstechnisch is het
een moeilijke sector, men moet
beslist liefhebberij in deze tak
van veehouderij bezitten. De
werkomstandigheden op de
25 km dijk en ondertaluds zijn
verre van ideaal. Onderhoud
en verzorging zijn op schuine
taluds, zoals u kunt begrijpen,
bepaald niet eenvoudig. De
dagelijkse rondgang langs die
25 km dijkroute, met 26 hek
ken en/of uitneembare paal
tjes, met steeds ingewikkelder
wordende constructies, maakt
dit dagelijkse ritueel op zich
al een martelgang. Zwerfvuil
- aangespoeld of door de wind
gedreven vanuit het Grevelin-
genmeer en/of de natuurgebie
den - moet opgeruimd worden.
De extra werkzaamheden die
door extreme milieueisen ver
groot werden, zijn de druppel
die de emmer doet overlopen.
De schaapherder moet met
een rugspuit de stekelplaag
bestrijden die - hoe kan het
zo uitkomen - ook in de eerste
plaats door het milieubeleid is
ontstaan. Alle buitengebieden
zijn de laatste decennia kweek-
plaatsen geworden van stekels,
distels en ander moeilijk te
bestrijden onkruiden. Massaal
vindt zaadverstuiving plaats
vanuit de aangelegen natuur
gebieden - die elk jaar ook
nog verder uitgebreid wor
den - de laatste jaren een ware
plaag geworden, ook voor de
aangelegen akkerbouwgron
den, waar vooral de buitendij
ken mee te maken hebben. De
watervoorziening voor de scha
pen mag niet meer met voer
tuigen plaats vinden. Ook het
vee drijven moet op de ouder
wetse manier plaatsvinden,
deze en dergelijke maatregelen
dwingen de schaapherder te
stoppen, er is geen tijd en geen
geld voor dergelijke arbeidsin
tensieve onzin.
Aan de vooravond van de
Waterschapsverkiezingen over
enkele weken, is het een hoogst
belangrijke zaak voor de bur
gers in dit gebied om goed op
te letten en op de juiste men
sen te stemmen. Want hoe
je hel ook wendt of keert, de
gewone man is veelal onkun
dig en onwetend van al de
diverse en ingewikkelde regels
van hel milieubeleid en daar
door meestal de dupe van al
die overtrokken milieimiaat-
regels, die in dit land steeds
meer een zware lol gaat eisen.
Het zijn beslist niet alleen de
bedrijven die hier schade van
ondervinden. Denk, om maar
één voorbeeld te noemen, aan
hel fileprobleem waar miljoe
nen forenzen dagelijks mee te
maliën hebben.
De oorzaken ook hiervan zijn:
Milieu Defensie en de talrijke
Milieu- en Natuurorganisaties.
In de eerste plaats houden ze
steeds alle plannen voor nood
zakelijke uitbreiding van hel
wegennet tegen en/of traine
ren ze dit op alle mogelijke
manieren. En in de tweede
plaats zijn ze indirect daardoor
ook de veroorzaker van extra
milieuverontreiniging. Want
auto's die in file rijden, pro
duceren 10 lot 15 keer zoveel
schadelijke slofi'en, waaronder
de C02.
Dat al deze onzinnige eisen en
tegenwerking gigantisch veel
geld kosten en dal u en ik dit
op moeten brengen, is duide
lijk. Diverse milieuheffingen
en belastingverhogingen zijn
hieraan te wijlen, die voor een
groot deel bedoeld zijn om
onzinnige milieu- en natuur
praktijken Ie financieren. Het
zijn vooral de linkse partijen
(zoals Groen Links en D66,
doorgaans de partijen waar
milieuclubjes onderdak vin
den) die de gewone man voor
de kosten op laat draaien. Dit
in tegenstelling lol wat deze
partijen u zo graag willen doen
geloven, nl. dat zij voor de
belangen van de minst draag-
krachligen strijden. Niets is
minder waar.
Forenzen meest
gedupeerde groep van
fileprobleem
Wie zijn de dupe van al die
waanzinnige milieuregels en de
daarbij behorende belasting
verhoging? Wie zullen als eer
ste hun autootje moeten laten
staan of er voorgoed afscheid
van moeten nemen? Hel ant
woord zal van de gewone man
moeien komen, en die zitten
vooral bij de linkse partijen.
Mijn advies is: spreek uw voor
mannen aan, tot in de hoogste
regionen, en laat u niet met een
kluitje in het riet sturen. Want
er zijn andere partijen die nog
wel redelijk kunnen denken en
handelen.
C. v.d. Veer, Nieuwe-Tonge
DEN HAAG - Met de inzet
van kwalitatief hoogwaardi
ge 'Q-liners', extra inzet op
drukke trajecten en meer
vaste ritten wil de provincie
Zuid-Holland het openbaar
vervoer in de Hoeksche
Waard en op Goeree-Over-
flakkee verbeteren.
Naar aanleiding van reacties
van klanten, reizigerstellingen
en ervaringen van chauffeurs,
heeft vervoerder Arriva de pro
vincie voorstellen gedaan om
de dienstregeling en de kwali
teit van het openbaar vervoer
te verbeteren. Asje van Dijk
(CDA), gedeputeerde Verkeer
en Vervoer van de provincie
Zuid-Holland: "De voorstellen
van Arriva zijn een echte kwa-
liteitsxerbetering waardoor
meer mensen met het open
baar vervoer gaan reizen. Daar
zetten we graag extra geld
voor in." De verbeteringen zijn
zichtbaar vanaf 4 januari 2009,
wanneer de nieuwe dienstre
geling ingaat.
De kwaliteitsimpuls valt uiteen
in een aantal verbeteringen.
Tijdens de spits gaan er meer
bussen rijden, en de spitstij
den worden verlengd. Er is
hierbij extra ingezet op speci
fieke lijnen, zoals lijn 168, de
sneldienst lussen Heinenoord
en Dordrecht en lijn 139, de
sneldienst lussen Ouddorp,
Middelharnis en Rotterdam.
Daarnaast start Arriva rijden
met lijn 396, een Q-liner van
Goeree-Overflakkee richting
Rotterdam. De Q-liner is een
kwalitatief hoogwaardige bus
die op langere afstanden wordt
ingezet om reizigers snel en
comfortabel te vervoeren. De
provincie hoopt dat met de
inzet van de Q-liner de zit
plaatsgarantie voor reizigers
vergroot wordt. Tot slot zet
Arriva een aantal ritten die nu
als beitaxi rijden, om in ritten
met een vaste dienstregeling.
Het gaat bijvoorbeeld om de
lijn 565 lussen Numansdorp
en Strijen en lijn 567 tussen
Strijen en Strijensas.
Arriva verzorgt sinds 1 janu
ari 2008 het busvervoer in de
Hoeksche Waard en op Goe
ree-Overflakkee. Arriva is na
haar komst direct actief gestart
met de invulling van de zoge
naamde ontwikkelopdracht. De
provincie geeft deze opdracht
aan haar vervoerders om het
vervoer continu te verbeteren
en te kunnen aanpassen aan
wijzigende omstandigheden.
Reacties van klanten en veran
deringen in de markt worden
zo gesignaleerd en omgezet
in een kwalitatief verbeterd
product. Zo werken Arriva en
de provincie samen aan het
afstemmen van het openbaar
vervoer op de wensen en reis
patronen van de inwoners en
bezoekers in de regio.