Reformatieherdenkingen Kerk diensten Lege Beroepings- Het weer van volgende week... Zanguur Ouddorp EIIAIIDEII-tllEUWS WERK Komende dagen minder koud Bingo voor 55-plussers Opbrengst koekverkoop Calvijn, een mens. Luther, een mens Najaarsbeurs De Krukel Reformatie- herdenking Dirksland EIIIVt1I]Bi.|ilEIJWS Uitslagen PAGINA 2 Ethiek Wat beweegft ons? Met opzet gebruik ik het meervoud. Er worden rond 31 oktober tal van bijeenkomsten belegd ter herdenking van de Reformatie. Wat beweegt men sen en wat beogen zij daarmee? Juist als er in heel wat plaatsen zulke, soms regionale, samen komsten worden georgani seerd, mag die vraag gesteld worden en vraagt zij ook om een antwoord. Het zou kunnen zijn dat dergelijke bijeenkomsten voor velen iets weg hebben van de diensten die in maart en november op bid- en dank- dagen belegd worden, al zijn het dan geen officiële kerk diensten. Ze horen dan min of meer thuis op de kerkelijke kalender. Dat is een te waarderen motief. Men wil ermee tot uitdrukking brengen dank baarheid voor wat God door Luther, en later door Calvijn, in Zijn Kerk in Europa heeft gedaan. Het gaat dan vooral om een blik op het verleden. Men wil dat vasthouden. Is een blik op het verleden genoeg? Als dat mensen beweegt tot het organiseren van een Refor matieherdenking is dat prij zenswaardig. Maar is het ook genoeg? Moet er niet meer aan de orde komen? In veel bijeen komsten zal het heden afgezet worden tegen het verleden. De spits van de herdenking zal er dan op neerkomen: Dat ver leden moeten we vasthouden. Dan komt zo'n herdenking neer op een actualisering van de boodschap van de Refor matie in het heden. Wat doen we nu met de Reformatie van toen? In het bovenstaande zullen velen zich herkennen. Heeft geschiedenis geen gezag? Onilangs las ik in het Refor matorisch Dagblad een artikel (2 augustus 2008) waarvan de kop luidde: "Geschiedenis heeft geen gezag. Identiteit van de Kerk ligt niet in het verle den, maar in haar toekomst." De eerste zin van het arti kel luidt: "Respect voor het verleden is belangrijk voor christenen, maar mag er niet toe leiden dat ze zich door de geschiedenis laten gijzelen." De schrijver van het artikel toont wel respect voor het ver leden, maar ontleent - om het in mijn woorden te zeggen - zijn koers aan de toekomst. Dat maak ik op uit de ondertitel, dat de identiteit van de Kerk in haar toekomst ligt. Ik ga er vanuit dat deze weergave in de krant conform de bedoeling is van de spreker/schrijver. Dit artikel en de daarin ver woorde positiekeus heeft mij beziggehouden bij de voorbe reiding van een toespraak voor een Reformatieherdenking. Is zo'n bijeenkomst eigen lijk een vlucht in het verleden, waarbij je met je rug naar de toekomst staat? Heb je geen oog voor de veranderingen in de tijd, en sluit je je eigenlijk af voor het heden en vooral voor de toekomst? Op zichzelf is dat mogelijk. Een beroep op het verleden mag er nooit toe leiden om uit het heden weg te vluch ten in het verleden. Wie dat doet heeft geen oog voor wat om hem heen gebeurt, en wel allerminst een oog voor de toekomst. Wij, mensen, wor den geroepen om de toekomst tegemoet te gaan; om in de toekomst het pand van het ver leden te bewaren. Met opzet gebruik ik deze woorden. Hoe bewaren we het verleden? De vraag is dan wel: hoe bewaren we het verleden in de wereld van vandaag en mor gen? Naar mijn gedachte vraagt dat om een open houding tegenover vandaag en morgen. Dus niet met de rug naar de toekomst staan, maar rondkij ken in het heden en een open oog hebben voor wat komt en voor wat dan van ons wordt gevraagd. Dat is echter niet het enige. Bij zo'n opstelling in het heden naar de toekomst, gaat het er ook om het verleden te respec teren en te honoreren. Nu ben ik weer terug bij her denkingen van de Reformatie. Wat doen we op zo'n avond? In verschillende bewoordingen halen we de kern van wat in de Reformatie hervonden en beleden werd, naar voren. Dat belijden van de Refor matie - samengevat in de drie sola's, alleen het Woord, de genade en het geloof- raakt de identiteit van de Kerk. Zal de Kerk in de toekomst nog haar reformatorische identiteit heb ben - dan alleen door de pre diking waarvan deze drie sola's het hart vormen. Daarmee is niet alles gezegd. Er moet iets aan toegevoegd worden. Die harde kern van de Reformatie - het is de kern van enkel genade en alleen geloof - moet wel in de situatie van vandaag vertolkt worden. Actualiseren Daarom dient een Reforma tieherdenking de boodschap van de Reformatie te actuali seren. Hiermee bedoel ik: Wat toen hervonden en beleden werd, een plaats te geven in de situatie van vandaag. Dat is in confrontatie met de geest van deze tijd, en met moderne dwalingen in kerk en theolo gie. Ze zijn er - helaas - net als in de zestiende en voorgaande eeuwen. Welnu, de boodschap van de Reformatie - u kunt ook zeggen: haar schat en haar hart - is niet verouderd of achterhaald. Ik hoop dat ze als levend en als levenwekkend wordt ervaren en gepredikt. Dat moet echter wel gebeu- W. H. Velema ren voor mensen die in een andere tijd leven en met ande re problemen, dwalingen en verzoekingen te maken hebben dan vijfhonderd jaar geleden. Het is de grote opdracht van Kerk en theologie om .die oude boodschap, die reforma torische kern voor de mens en de wereld van vandaag te actu aliseren. Hiermee bedoel ik: die bo()d.schap te confronteren met de geest van de tijd, en haar in bewoordingen en pro bleemstellingen van onze tijd door te geven. Heeft de geschiedenis geen gezag? Ja, wat God deed in de geschiedenis heeft beslissende betekenis voor vandaag. Dat betekent: niet alleen maar repeteren, doch vooral actualiseren: ingaan op de pro blemen, dwalingen en verwar ring van vandaag. De identiteit van de Kerk ligt niet primair in haar toekomst. Het /al erom gaan of zij in de toekomst de haar door God geschonken identiteit weet te bewaren en vruchtbaar weet te maken. Daar hoort bij een Reforma tieherdenking ook vooruitzien in en naar de toekomst bij. Dat zou wezenlijk moeten zijn bij een Reformatieherdenking. De Reformatie eindigt pas met de wederkomst van onze Heere Jezus Ghristus! MIDDELHARNIS/SOMMELSDIJK Uitslagen van maandag 27oktober 2008 Afdeling 1 M. Klink - J. van Hoorn 1-1 C. Polder - G. Spee0-3 I. Koese- J.A. Dekker0-3 R Hermelink - I. Mackloet3-0 Van Hoorn en Klink speelden een evenwichtige partij, waarin zich geen verrassingen voorde den. Het werd remise. Polder hield zich tegenover Spee lang staande. Tot ver in de avond leek het op remise uit te draai en, maar op het laatst ging Pol der toch nog in de fout. Koese is zijn draai kwijt. Al in het begin van de wedstrijd ging het mis. En kort daarop nog een keer. Toen was het bekeken. Het heeft er naar uitgezien dat Mackloet het zou gaan maken. Hij kwam tegenover Hermelink een schijf voor te staan. Een moeilijk te verde digen schijf, maar toch een schijf. Het zou Hermelink niet zijn geweest als hij die niet had terugveroverd. Het lukte hem zelfs als overwinnaar uit de strijd te komen. Afdeling 2 M. in't Veld - J.J. Meiaard.. 3-0 S. Maliepaard -J.A. Nipius 3-0 G. Kamp - R.Kwakernaak 3-0 R. Hage - R. van Rijnberk3-0 W. Vroegindeweij - R.Jacobs3-0 J. Jordaan - B. du Pree3-0 J.J. Meiaard - S.W. Keijzer. 0-3 Het wil met Meiaard op dit moment helemaal niet meer lukken. Tegen In 't Veld ging het al in de beginfase van de strijd mis. Deze wist door een slagzet twee schijven voor te komen, en wat Meiaard ook probeerde, het lukte niet meer. En zo verging het hem ook tegen Keijzer. Nauwelijks waren ze van start gegaan of Meiaard stond al een schijf achter en ook daarna ging het nog een paar keer fout. Maliepaard deed het tegen Nipius erg goed. Nipius hield lang stand, maar op den duur lukte het niet meer. De nieuwelingen Kamp en Kwakernaak speelden een boeiende partij, waarin Kamp door een mooie slagzet op dam wist te komen. Toen was er voor Kwakernaak geen hou den meer aan. Hage bouwde tegenover Van Rijnberk lang zaam maar zeker een overwicht op. Een mooie combinatie van Hage was uiteindelijk beslis send. Jacobs zat op een com binatie te loeren, maar ging daardoor in de mist. Met een schijf achterstand wist hij het niet te redden. Jordaan kwam in zijn partij met Du Pree al vrij snel een paar stukken voor. Dat werd voor Du Pree fataal. Morgen, zaterdag 1 novem ber, zal in verenigingsgebouw Eben-Haëzer, Preekhillaan 3 te Ouddorp het maandelijkse zangimr weer worden gehou den, van 18.45-19.45 uur. Na het zingen is er tot 20.15 uur gelegenheid om een kopje kof fie te gebruiken. Iedereen is hartelijk welkom. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v. Verschijning: dinsdag huis-aan-huis vrijdag abonnementen uitgave Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN AOMINSTRATIE Tel. (0187)471020 E-mail: algemeen@gebr-dewaal.com Tarief per mm 0,36. Contracttarieven op aanvraag Sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur Sluitingstermijn overiijdensbericiiten: maandag 17.00 uur en vrijdag 7.30 uur. Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Bladmanager Gert Venweij, tel. (06) 50448359 Advertentie-verkoop: e-mail: g.verweij@gebr-dewaal.com REDACTIE hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187) 471022 e-mail: j.villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch veriengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te Genemuiden (herv. wijkgem 2), ds. A.L. van Zwet te Woudenberg; te Groningen (g.v. Martinizie kenhuis), ds. R. Koorneef te Heerenveen, die dit beroep heeft aangenomen; te Hasselt (herv.), ds. G.G. Graafland te Aalsmeer; te Hoogkerk-Oost- wold (prot. gem. i.w.), ds. A. Bruin te Didam; te Leerdam (hervormd wijk West), ds. H.J. van der Veen te Putten; te Lent-Oosterhout-Ressen (streekgemeente), ds. D. Kruyt te Dokkum; te Middelburg (herv. Ontmoetingskerk), ds. K. van Meijeren te Barne- veld; te Ommen (geref), ds. J.J.N. Wilmink te Zwolle-Zuid (Adventskerk); te Sliedrecht (herv.), ds. J.A, Brussaard te Barneveld (herv. wijk 5); te Voorthuizen (hervormd wijk 1), ds. J.A.W. Verhoeven te Oudewater-Hekendorp. Aangenomen naar Capelle aan den IJssel (Oostgaarde), ds. H. Talsma te KoUumerzwaag; naar Ommen (geref), ds. J J.N. Wilmink te Zwolle-Zuid; het beroep van de synode tot pred. met bijz. opdr. (univers. docent Univ. Utrecht), ds. H. van den Belt te Utrecht; naar Putten (herv. wijkgem. 5), ds. A. Jonker te Baarn; naar Vught (justitiepredikant; door de Gen. Synode), ds. A.C. van Voorst te Brede*oort. Bedankt voor Elim-'t Harde, ds. R.W. van Mourik te Som melsdijk; voor Veenendaal (hervormd wijk 8), ds. J.S. Heutink te Ede. Beroepbaar: kandidaat J.S. Tel genhof, Hoogeweg 2, 9746 TN Dorkwerd. Tel. 050-5774230; ds. G. Nieuwburg, Lijsterbe- soord 32, 1112 EH Diemen. Tel. 020-6950505; kandidaat J. Visser, Willem Schuylenbur- glaan 46, 3571 SJ Utrecht. HERSTELD HERV. KERI^ Aangenomen naar Nijkerk- Zwartebroek/Terschuur, kandidaat B.D. Bonman te PoortvUet, die bedankte voor Andelst-Zetten e.o. in combi natie met Ederveen en voor Sirjansland. GEREE KERKEN (VRIJG.) Aangenomen naar Hattem- Noord, ds. R.H. Knigge te Amsterdam-Zuid-West, die bedankte voor Almere-West, voor Enumatil en voor Leer dam icm Hardinxveld-Gies- sendam. CHR. GEREE KERKEN Bedankt voor Kerkwerve, ds. H. Polinder te Urk (Maranat- hakerk). GEREE GEMEENTEN Beroepen te Apeldoorn, ds. W. Visscher te Amersfoort; te Arn hem, ds. C.G. Vreugdenhil te Vlissingen; te Oosterland, ds. D. de Wit te Rijssen-West. We zaten de afgelopen dagen, en zitten ook nu nog, in een opmprkelijke koude slotfase van oktober. Ook de eerste novemberdag zal zeker niet bepaald zacht starten op de eilanden, maar vooral komende week gaan de temperatu ren richting de 13 graden overdag. Zo extreem koud als in 1980, toen het kwik op 3 november zelfs het hele etmaal rond nul bleef, wordt het zeker niet, maar we zitten nog even beneden de langjarige temperatuurgemiddelden. De belangrijkste schaakstukken op het weertoneel werden de voorbije week drastisch verzet. Een krachtig hogedruk- gebied op de noordelijke Adantische Oceaan was, teza men met een omvangrijke lagedruktrog, richting Noord- Europa en de Benelux weerbepalend. Lagedrukgebieden gevuld met koude lucht werden zo gedwongen via onze omgeving richting Frankrijk te koersen. Die lagedrukge- biedjes zaten nogal ruim in hun jasje, zodat wind en regen (buien) eigenlijk wel meevielen in de eilandenstreek. Deze vrijdag leverde ook nog wel aardig weer op, maar het was wel vrij koud (opkomende oostenwind). Afgelopen dinsdagnamiddag zijn overigens de eerste nafte sneeuw vlokken gesignaleerd in het land (zeer vroeg in het sei zoen!). Op Goeree-Overflakkee werden nog geen 'natte flatsen' gezien, zoals de kletsnatte of smekende sneeuw vlokken ook wel worden genoemd. Overdag kwamen we nog niet aan de 10 graden op deze vrijdag, terwijl de nacht al minder koud verHep zonder noemenswaardige vorst in de velden. De wind, aanvankelijk nog matig, is trouwens omgegaan naar het noordoosten en nam deze vrijdag al wat toe in kracht. Er zou er op zaterdag met name toch nog wat regen vanuit het zuidwesten kunnen binnenlekken van wege genoemde Franse depressie. Echt een jofel weekein de wordt het niet, want er zal meestentijds wel bewolking zijn in Zuidwest-Nederland. Zondag zal relatief de betere weerdag zijn. Waarschijnlijk maakt de toegenomen noordooster het aan vankelijk nog vrij koud voor het gevoel.. In het algemeen gaan vanaf zaterdag de temperaturen Wel wat omhoog en dat lijkt niet meer dan logisch, want kou der dan nu is het zelden in deze tijd van het jaar. Een terugkeer van het veel te koude weer met stevige nachtvorsten is niet te verwachten binnen een (ruime) week. Wellicht dat we tegen half november wat serieuzere koude krijgen. Weerman Mare Putto ACHTHUIZEN - De Plaatse lijke Commissie van de SWO in Achthuizen organiseert op woensdag 12 november a.s. een grote bingo voor alle 55-plussers van Oostflakkee in 't Buurthuus, Kloosterstraat 10 te Achthuizen. De bingomid dag begint om 14.00 uur. Deel name kost 4. Er zijn mooie prijzen te winnen. Bedankt voor Beekbergen, ds. A. Schreuder te Rijssen-Zuid; voor Brakel, ds. W.J. Karels te Hardinxveld-Giessendam; voor Nijkerk, ds. A. Schot te Nunspeet; voor Rotterdam- Alexanderpolder, ds. J.S. van der Net te Houten; voor Sche- veningen, ds. G.J. van Aalst te Klaaswaal; voor Utrecht, ds. A.B. van der Heiden te Benthuizen. MIDDELHARNIS - Op donderdag 16 oktober jl. hield de Christelijke Scholengemeenschap 'Prins Maurits' te Mid delharnis de traditionele verkoopactie ten bate van financieel geadopteerde kinderen in India, Haiti en Guatamala. Deze actie is bijzonder suc cesvol verlopen. De netto opbrengt bedraagt ruim 8000 euro. Dankzij uw aankoop ontvangen deze kinderen het komende jaar weer voed sel, kleding en onderwijs via een betrouwbare Nederland se hulpverleningsorganisa tie met overheidskeurmerk (C.B.F.). Iedereen die aan dit resultaat heeft bijgedra gen wordt hiervoor hartelijk bedankt. Zondag 2 november 2008 OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. DorJKkerli: 9.30 uur kand. J. R Stoel, Spijk en 18.30 uur ds. H. Lassche. Eben-Haëzer: 9.30 imr ds. H. Lassche en 18.30 uur kand. J. R Stoel, Spijk - Herv. Gem. 9.45 uur kand. F C. H. Klein- bloesem, Nieuw-Lekkerland en 18.00 uur ds. D. J. van Eckeveld, Katwijk aan Zee - Geref. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kanten 18.30 uur ds. F. den Hartogh - Oer. Gem. 9.30 leesdienst en 14.30 uur student S. Maljaars - Doops gezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J.Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. de Mots, bediening Heilige Doop -en 18.30 uur ds. L. Wüllschle- ger, Vlissingen - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. Kot, Huizen en 18.00 uur ds. H. Verheul, Woudenberg. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.30 uur ds. R. W. van Mourik, bevestigingsdienst ds. D. Hoolwerfexi 14.30 uur ds. D. Hoolwerf, inlrededienst - Hersteld Herv. Gem. H.OO uur ds. A. van Wijk, Her kingen en 18.00 uur ds. W. M. van der Linden - Geref. Kerk 10.00 uur ds. J. Koster en 18.30uurds. C.G. Kant. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. - P. Korteweg, v.m. herdenking reformatie - Geref. Kerk 9.30 uur ds. M. de Zeeuw - Gen Gem. 10.00 en 18.00 uur student M. Maljaars - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. S. J. van der Vlies, Rotterdam en 17.30 uur ds. G. van Meijeren, leerdienst I radio-opname IKON-Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Schipper, v.m. bediening Heilige Doop - Ziekenhuis: 14.30 uur ds. H. Lassche. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur kand.- K. M. Teeuw, Papendrecht en 18.00 uur ds. J. Maas - Her steld Herv. Gem. 9.30 uur kand. drs. J. B. Boesaard, Katwijk aan Zee en 18.00 uur ds. W. J. Teunissen, Melissant - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. R Blok. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 Uur ds. L. Quist- Groot-Ammers en 18.00 uur ds. A. W. van der Plas, Waddinxveen - Lukaskapel HDG 10.30 en 15.30 uur ds. T. W. van Bennekom, samen- zangdienst - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 17.00 uur ds. L. M. Jongejan - Exodus 10.00 uur (H.D.) ds. T. Ver- duijn - Remonstrantse Gem. 10.00 uur ds. J. F. Klijnsma - CAMA Gem. 10.00 uur de heer J. Nugter. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. H. Harkema, v.m. bediening Heilige Doop - Geref. Kerk 10.00 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen (H.A.) - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A. A. Egas - Geref. Kerk (Vrijge maakt) 9.30 uur leesdienst en 17.00 uur ds. D. J. van Diggele. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. Maas en 18.00 uur ds. W. E Emaus, Lekkerkerk - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur ds. A. van Wijk, Herkingen en 18.00 uur ds. J. W. van Estrik, Goe- dereede - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. L. de Wit, v.m. bediening Hei lige Doop - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur ds. J. Schipper -.evangelie Gem. Flakkee 10.00 uur getuigenisdienst. STAD a/h HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Kralingen, Ridder kerk en 18.00 uur ds. B. A. Belder, Schelluinen - Geref. Kerk 10.00 uur ds. W. Jeroense en 18.00 uur ds. I. J. Bijlsma - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. van Ginkel, Goes en 18.00 uur Prof Dr. W. Balke, 's-Gravenhage - Geref. Kerk 10.00 uur ds. I. J. Bijlsma en 18.00 uur de heer J. van Geest. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur kand. A. ten Brinke, Goes en 18.00 uur ds. J. den Hoed, Sliedrecht - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur kand. W. J. van den Brink, Ede en 16.00 uur ds. W. J. Teunissen, Melissant - Geref. Kerk 9.30 uur ds. Ver meulen en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Doorne- weerd. Deze krant verschijnt op de 31' oktober. In de protestantse kerken is dat vanouds de dag waarop wordt teruggezien naar het wonder van de 16" eeuw: de Reformatie van de kerk, de uit leiding van Christus' gemeente uit de Babylonische gevange nis van Rome. Bij deze herden king past geen enkele vorm van enige zelIverhefBng. Want ze is helemaal het werk van Boven geweest. De Heere Zelf heeft Zijn Woord weer als een licht op de kandelaar geplaatst. Waardoor de duisternis van ongeloof en bijgeloof verdre ven werd. Ondertussen heeft Hij daarvoor wel mensen als instrumenten gebruikt. Welke namen horen daarbij? Die van Zwingli in Zurich, van Bucer in Straatsburg en van Knox in Edinburgh. Maar vooral natuurlijk die van Luther in Wittenberg en van Calvijn in Geneve. Met name over de laatste komt langzamerhand een stroom van publicaties op gang; 2009 zal namelijk Cal- vijnjaar zijn, het 500" geboorte jaar van Johannes Calvijn. En dat zal (kerkelijk) Nederland weten... Het eerste gelegenheidsge- schrift is er al. Enkele weken geleden kwam een biografie van Calvijn uit. De schrijver is prof dr. H.J. Selderhuis, hoog leraar kerkgeschiedenis aan de Theologische Universiteit te Apeldoorn en tevens direc teur van het Instituut voor Reformatieonderzoek. Eerlijk gezegd: het is niet de eerste levensbeschrijving van Calvijn die verschijnt. Veel andere auteurs gingen Selderhuis voor. Als ik alleen al naar m'n eigen boekenplankje kijk, zie ik de volgende namen op allerlei boekenruggen: E. Doumergue (1907), W.F. Dankbaar (1957), W.J. Bouwsma (1991), A.E. McGrath (1994) en B. Cottret (2005). En nu opnieuw zoiets. En toch anders dan de vorige. Dat vindt de auteur natuurlijk. Anders had hij zich niet aan het schrijven ervan gezet. Selder huis verantwoordt de verschij ning van zijn eigen boek op zijn manier. Zoals hij ook dit boek op de hem typerende wijze vol schreef "Ik heb dit boek niet uit vriendschap, noch uit vijandsclmp geschreven, want ik lieb bij Calvijn geen van beide gevoelens. Ik lieb eerlijk gez£gd bij Calvijn helemaal geen gevoelens, maar de man fas cineert doordat hij onbewust een wereldwijde geloofsgemeenschap in het leven heeft geroepen, zowel veel jubel als afkeer wist op te wekken, met zoveel beperkingen toch zoveel wist te produceren." Selderhuis vervolgt met te zeggen dat hij heeft geprobeerd het levensver haal van zijn hoofdpersoon te vertellen, met het doel "hoe die man in elkaar zat.Calvijn heeft zelf ooit gezegd dat een mens in zijn brieven het meest zichtbaar wordt. Welnu, Calvijns brieven zijn "de belangrijkste bron voor dit boek." Hoewel ook gebruik is gemaakt van zijn preken en andere geschriften. In ieder geval: er is niet zozeer geput uit boeken die anderen over hem schreven.. De schrijver is bewust terug gegaan naar de bronnen van Calvijn zelf Maar dat mag van een historicus natuurlijk ook verwacht worden. Ik moet zeggen: dit boek leest als een roman. Ja, een beetje als een psychologische roman. Selderhuis wil de lezer in de huid van Calvijn laten kruipen en hem zo van binnenuit doen kennen. Ik zeg niet dat hem dat wat mij betreft geheel gelukt is, maar wel geeft hij af en toe een verrassende kijk op de mens Calvijn. Een klein beetje gekun steld is de opzet overigens wel. De lijn in het boek is chronolo gisch en tegelijkertijd geeft de schrijver voor elke periode - het zijn er tien -een typering van de reformator. Hij probeert hem achtereenvolgens te tekenen als wees, pelgrim, vreemdeling, vluchteling, prediker, slachtof fer, weduwnaar, patiënt, zeiler en soldaat. Niet zozeer dus als denker, schrijver, pastor, leraar en kerkstichter - zoals anderen hem wel hebben beschreven. Het boek is vlot geschreven. Af en toe naar mijn indruk wel wat al te frivool. I)e stijl is in ieder geval niet die van de streng- schijnende Calvijn zelf Maar er is veel uit dit prettig lezende boek te leren. Blijft de vraag: wie was deze man nu? Wat heeft hem nu vooral gemaakt tot wie hij was? Wel, dan kom ik terecht bij wat Calvijn - zij het summier - heeft getuigd over zijn eigen VRIJDAG 31 OKTOBER 2008 bekering. Hij noemt zijn beke ring subila. Meestal wordt dat vertaald met 'plotseling', maar volgens Selderhuis bedoelde Calvijn vooral 'onverwacht'. Hoe het zij, ik denk dal hel niet zo ver van elkaar vandaan ligt. C^alvijn zegt er nog meer over. In dit boek is het geciteerd op pagina 27: "Ik was Zijn (Gods) doodvijand, en er was in mij geen spatje gehooizaamlieid aan Hem, maar ik was vol boosaardigheid, vol hoognwed en van een duivelse hardnekkigheid om tegen God in te gaan en mijzelf in de eeuwige dood te storten. En zo was het met mij gegaan als mijn God mij niet in Zijn medelijden ontvangen had en Hij de eindeloze scluillen van Zijn baiinhaiiigheid voor mij ontsloten luid. Van Calvijn naar Luther. Uitge verij De Banier liet een boekje verschijnen in de serie Graankor rels, dat Luthers preek over de bruiloft te Kana weergeeft. Hij hield deze preek op 15 januari 1525 in Wittenberg. Het was in het jaar dat hijzelf trouwde met de voormalige non Katharina von Bora. Het is een heel praktische preek. Luther geeft daarin de regels van het huwelijk, zoals hij ze in de Heilige Schrift las. Hij behandelt gaandeweg vier aandachtspunten: 1) de grote eer van de huwelijke staat, 2) hoe de echtelijke staat godzalig te beginnen, 3) hoe in het chris telijk huwelijk te leven en 4) of man en vrouw ook weer van elkaar mogen scheiden. Wat dat laatste betreft, is het antwoord: nee', met een korte toelichting. Over de andere drie punten is Luther uitvoeriger. Bijvoor beeld als het gaat over de eer van het christelijke huwelijk. Die bestaat uit acht delen, vol gens hem. Het eerste is dat God het huwelijk heeft inge steld. Hij is er de initiator van. Als het tweede noemt Luther dat de Heere het huwelijk al in het paradijs aan de mens heeft gegeven. Het huwelijk is ouder dan de zonde op aarde. God heeft ook bijzondere voorrech ten aan de gehuwden gegeven. Dat is de vijfde eer. Als zevende voorrecht geldt dat de Heere Jezus Zijn openbare optreden is begonnen "om het feest van enke le boerenmensen bij te wonen..." Aangaande die bruiloft, aldus Luther, "gedraagt de Heere Jezm Zich net als de andere mensen. Hij gaat ook broederlijk en vriendelijk met hen om. Hij straalt hier geen goddelijke nmjesteit uit, maar Hij vertoont Zich >in de eenvoudigste knechtsgestalte" [27^. Gods Zoon is mens geworden. Het blijkt al te Kana in Galilea, waar Hij het beginsel von Zijn tekenen deed. De Zaligmaker als mens onder de mensen - voor een mens als Luther was. N.a.v.: Dr Herman J. Selderhuis, Calvijn een mem. Uitge verij De Groot Goudriaan te Kampen. Hard cover ISBN 90-435-1527-6. 336pag. Prijs €24,90. Maarten Luther, De gou den huwelijhregels. Serie Graankorreb, 2. Uitgeverij De Banier, Utrecht. Klein formaat. ISBN 90-336- 0767-7. 64 pag. Prijs 7,90. J.M.J. Kieviet GOEDEREEDE - Peuterspeel zaal De Krukel houdt zaterdag 8 november a.s. van 9.00-12.00 uur haar najaarskinderkle- ding- en speelgoedbeurs in de peuterspeelzaal aan Jongkoen- straat 1 te Goedereede. Ook wordt er ovenverse zelfgebak- ken taart en cake verkocht. Heeft u nog kinderkleding en speelgoed liggen waar u van af wilt maar dat nog verkocht kan worden, dan kunt u dit vanaf donderdag 6 november a.s. inleveren bij de peuter speelzaal. Ook als u voor De Krukel wilt bakken, kunt u zich aanmelden, telefonisch via nummer 0187 490202. Alle opbrengsten zijn ten baten van peuterspeelzaal De Krukel. In het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente te Dirksland wordt heden vrij dagavond een Reformatieher denking gehouden. De heer G. Slootweg uit Middelharnis zal iets vertellen over het leven van Guido de Brés. Het Dirks- lands Mannenkoor en kinder koor luventa uit Dirksland zullen eveneens hun mede werking verlenen. De aanvang is om 19.00 uur. Er wordt een collecte gehouden voor het Deputaatschap Bijbelversprei ding van de Gereformeerde Gemeenten.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 2