Meditatie Noodhulp Zimbabwe, de eerste 5.000 zijn overhandigd! Vervolg' verhaal RAAD ÜAMi itSX EN U Vakantie Bijbel Club Stellendam Welkom-Dienst Koffie voor buren Diekhuus Een kist die preekt! EllATIDBI-niEIJWS CD-Presentatie STELLENDAM - Op 31 mei jL werd in de Hervormde Kerk te Dirksland een koor- en samenzangavond gehouden met begelei ding van de bekende organist Jan Zwanepol. Van deze avond is een CD-opname gemaakt, en afgelopen zaterdag avond werd de gepre senteerd. De netto ver koopopbrengst komt ten goede aan het Mor genster Mission Hospi tal in Zimbabwe. Hoofdstuk 4 Geboorte PAGINA 5 VRIJDAG 17 OKTOBER 2008 Blik op kerk en samenkving - Doopfeesten - Overdoop? Vorige keer harlden we het over 'doopfeesten'. Vanuit het hele land worden opa's, otna's, ooms en tantes, famihe en vrienden uitgenodigd, de doopdienst van de baby mee te maken. De do(jp wo)dt op deze manier een lamiliegebeu- len, terwijl het een zaak moest zijn van de hele gemeente. Als ik hel goed zie, is er in onze tijd een probleem bijge komen. Jonge mensen vragen aan vader of'moeder, soms aan opa of oma: "Komt u dan en dan, want dan word ik over- gedoopt..." Dat in het bijzon der ouders daarmee zitten is volkomen begrijpelijk. Hun eerste reaktie zal zijn: "Maar je bent toch gedoopt? Was die doop als kind dan geen echte doop"'" Enfin, we kunnen deze problematiek, die ons allen wel bekend is, eindeloos uitbrei den. Laten we dit vooropstellen, als jongelui zover zijn dat ze overgetïoopt zullen worden, dan is daar al het een en ander aan voorafgegaan. Die zoge naamde 'overdoop' komt niet uit de lucht vallen. Dan is er meestal een afliaken geweest van wat hun thuis bijgebracht is, een onder invloed komen van vrienden die bij een bepaalde evangelische groep behoren, enz. Ouders heb ben dat natuurlijk wel gezien en bemerkt, maar hebben die overdoop toch maar voor zich uitgeschoven. Als het dan eenmaal zo ver komt, dan is Leiden in last! Maar eigenlijk is het aan de late kant. In de meeste geval len is niet met de jongeren gesproken over de waarde van de kinderdoop, en over de eenmaligheid daarvan. Want nogmaals, het is begrijpelijk als ouders reageren in de trant van: "Hebben wij het dan niet goed gedaan?" Maar de Hee- re heeft toen al Zijn belofte gedaan, en die is nooit herroe pen. Dat is méér dan de belofte van de ouders. Ik heb nu geen antwoord gegeven op de vraag of ouders en andere familieleden tegen woordig moeten zijn bij een overdoop. Eerlijk gezegd durf ik dat niet zo goed. Ik heb er begrip voor als dat geweigerd wordt met het argument: "Nee hoor, we hebben je eenmaal laten dopen, en we zien dit als een verloochening van die doop". Ik heb er ook begrip voor wanneer familiebanden sterk zijn. Maar ook in het laat ste geval is er vooraf wel over gepiaat... Waarnemer Deze vraag- en ajihmordrubriek slaat geheel ten dienste van de lexer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuius, Postbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antivoord in deze rubriek worden gepubliceerd. DKUGS 21JN OUDER DAN U DENKT As het iiii'l mijt op zeven, om nu al die figuren op te sporen die drugs maken en verhande len'^ Was het niet verstandiger geweest om de uilvinders ervan de doodstraf te geven en hun fnhrieksgelieimen te vernieti gen. Antwoord: De uitvinders van de nieesle verdovende inidflelen zijn al dood en begraven, wam het gebruik van die, door ii bedoelde rocs- iniddvlcn .stamt uil de lijd van vele jaren vóór Christus. Pre cies als de alcohol. Al tientallen eeuwen geleden schoven Chi nezen al opium en kauwden er andeie volkeren op caiina- bisblaadjcs. Aiabieren, oude Crieken en Indianen gebruik ten en verhandelden krui- denextiacten die bedwelmend werkten. Ook cocaïne was bij onze vooioudeis bekend. De toepassing is toegenomen door de verwerking in pijnstillende en verdovende middelen in de geneeskunde. Anders ligt het met de chemische verbin dingen als lyserginezuui- diëthylmide (LSD), dat in 19;i8 voor heel andere doeleinden werd samenge steld door Stoll en Hofman en waarvan de haliucino- gene werking pas in 1943 bij toeval werd waargenomen. En zo zijn er meer preparaten voor nuttige tt)epassingen, die nu (en wie weet later) kunnen worden misbruikt doordat men ze gaat opsnuiven, of zich er mee inspuit. De ontdekkers van industriële stoften kan men toch niet verantwoorde lijk stellen voor later misbruik. weet hoe het met de tabak gegaan is: de indianen kenden het genotmiddel al, de Span jaarden brachten het naar Europa en hier werden de tabaksproducten wijd en zijd verspreid, omdat men er een heilzame werking aan toe- .schreef. SKOMEUA BLOEIDE NIET Mijn hromelia wilde dit jaar niet bloeien, al gaf ik nog zoveel water op aarde en schoteitje. Wal kan de oorzimk zijn Antwoord: Deze bromelia (Vriesea speciosa major) moet zijn water ook in de bladko ker ontvangen om te kunnen bloeien. In de vrije natuur regent t ook daarin en juist in die bladkoker moet zich de bloemstengel gaan ontwik kelen, 's Winters is het echter beter daar geen water in te gie ten teneinde rotting te voor komen. Voor de jonge plantjes geld hetzelfde. SITTEKKOEKJES Goede hiUerhoehjes zijn zo prijzig dal ik ze zelf wil bat^ken. Maur hebt u nog hel oudenvetse recept met echte amandelspijs? Antwoord: Probeer eens het volgende oude recept. Maal 85 g zoete en 40 g bittere gepelde amandelen met 250 g kristal suiker en 2 eiwitten tot een tamelijk fijne spijs. Daarvoor hebt u wel goecl gedroogde amandelen nodig, want verse nemen te weinig eiwit op en daarin schuilt één van de oor zaken van mislukking. Zorg er ook voor dat de massa goed taai is. Voeg zo veel eiwit bij de spijs dat het mengsel nog juist kan worden gespoten. Leg enkele velletjes ouwel op een bakplaat en spuit daarop met gladde spuit kleine bolletjes, op korte afstand van elkaar. De herfstvakantie komt er weer aan en jij wilt je natuurlijk niet vervelen! Daaiom ben je op 21, 22 en 23 oktober welkom bij de Vakantie Bijbel Club in Stellendam. Het thema is 'IT anders'. Op de club is van alles te doen en te beleven: luisteren naar Bijbelverhalen, spelletjes doen, muziek maken, sketches, knutselen, pantienkoeken eten en nog veel meer. Ook komt er nog een groot springkus.sen. Het dagprogramma is voor alle kinderen van groep 1 t/m 7 van de basis.scholen. De VBC begint op dinsdag en woens dag om 13.15 uur en duurt tot ongeveer 16.00 uur Inschrij ven kan vanaf 13.00 uur in 'De Rank' aan de Bosschieter- straat, naast de Hervormde kerk. De toegang is gratis. Op donderdag wordt om 12.05 uur gestart met pannenkoeken eten. Inschrijven kan die dag vanaf 11.45 uur. Voor ouders en belangstellenden is er don derdagavond van 19.00-20.30 uur een slotavond in De Rank. Tijdens deze avond zal worden getoond wat er deze dagen allemaal is gedaan. Voor de tieners uit groep 8 van de basisscholen en uit de eerste twee klassen van het voortgezet onderwijs is er een speciaal tie nerprogramma. Nieuwsgierig? Dan ben je op 21 en 22 okto ber welkom in het clubgebouw 'De Schuur' aan de Bosschie- terstraat. De avonden worden gevuld met een stukje Bijbel studie, sport, spel, ontspan ning en gezelligheid. De eer ste avond duurt van 19.00 tot 21.20 uur. De schuur is open vanaf 18.45 uur. De toegang is gratis. Op woensdag gaat de Schuur al open om 17.00 uur, want dan wordt er patat.gege ten. Wie meer wil weten, kan bellen naar 0187-492722. Bexochtig dan de oppervlakte van die deegbollen met een nat gemaakt kwastje en bak uw koekjes in een goed voor- veiwarmde oven bij 180 a 200° goed gaar. Dat vergt in de regel zo'n 20 minuten. OUDDORP - Zondag 19 okto ber zal, zoals iedere derde zondag in de maand, weer een Welkom-Dienst worden gehouden in de Doopsgezinde Gemeente. In deze dienst, die om 18.30 uur aanvangt, zingt het Gereformeerd Kerkkoor uit Zwijndrecht o.l.v dirigent Cor de Haan, Edwin Vooys begeleidt de zang op het orgel- Voorganger is ds J. Smink. MIDDELHARNIS - Het Diek huus organiseert op vrijdag 24 oktober weer een Buren- ochtend. De koffie staat vanaf 10.00 uur klaar. Bienefelt's Bakkerij trakteert op gebak. Medewerkers en bezoekers van het Diekhuus waarde ren de prettige en positieve manier waarop de omgeving meeleeft met de activiteiten in het gebouw en op het plein. De Nationale Burendag was de goede aanleiding voor een gezellige inloop, een initiauef dat nu een vervolg krijgt. Tij dens de Burenochtend is er gelegenheid voor een praatje en er is weer een fotopresen tatie van Oud-Middelharnis/ Sommelsdijk, mogelijk met van de melkfabriek aan de Lan- geweg en de Weistraatjes. De ochtend wordt afgesloten met erwtensoep met brood. Deel name aan de maaltijd kost 3. Vooraf aanmelden is gewenst. Dat kan via tel. 0187 482400. 'Door hel ireloof heeft Jozef bevel gegeven van zijn gebeente'. (Hebieeën 11:22b) In de lange rij van geloofs getuigen uit het Oude Testa ment, in dat bekende hoofd stuk 11 van de Hebreeënbrief, neemt ook jozef een plaats in. U'e kennen hem wel. Wat heeft hij allemaal niet meegemaakt. Door zijn broers verkocht en in Egypte terechtgekomen. Eerst in de gevangenis geze ten, maar later onderkoning geworden. De één na machtig ste man van dat grote wereld rijk. Hoe wonderlijk kan het lopen in een leven. Nu zou men vervsachten dat als de apostel wat gaat beschrijven ^an het geloofsleven \'an Jozef hij iets zou weergeven van deze wonderlijke leiding in het leven van Jozef. Maar dat noenu hij niet. Twee dingen worden van Jozef vermeld. Twee zaken die te maken hebben met het ein de van zijn leven. Eerst geeft de apostel weer dat J(jzef op zijn sterfbed gesproken heeft over de uittocht van het volk Israël uit Egypte. Daar geloof de dus Jozef stellig in dat dit zou gebeuren. En in de twee de plaats zegt hij iets over zijn beenderen. Daar wil ik in deze meditatie de vinger bij leg gen. Wie over enige bijbelvastheid beschikt, weet ongetwijfeld dat Jozef op zijn sterfbed heeft gezegd dat zijn gebeente niet bijgezet zou moeten worden in één of andere grote piramide, maar in een kist bewaard moest worden om t.z.t. meegenomen te worden naar Kanaan als het volk daar weer naar toe zou gaan. Aan het einde van het boek Genesis kun je daarover lezen. Dat was wel opmerke lijk van hem. Hij wil dus niet een staatsbegrafenis met alle pracht en praal van dien, maar een een\oudige, sobere begra fenis in zijn vaderland waar hij thuis hoort. Dat is een prachtige trek van het geloofsleven van Jozef. Daar wordt hij door de apostel mee getypeerd. Dat kenmerkt nu bij uitstek zijn geloof. Daai- voor wordt hij nu opgenomen in die lange rij van geloofsge tuigen. Met dat bevel over zijn beenderen geeft hij aan dat zijn thuis niet lag in Egypte, maar in Kanaan. Niet de rijk dom van de cultuur bepaalt zijn leven, maar de rijkdom van het geloof dat weet van een ander vaderland. Die kist met die beenderen van Jozef heeft lange tijd in Egypte gestaan. Het duurde immers nog wel een tijd voor dat het volk uiteindelijk uit Egypte vertrok. Er moest heel wat voor gebeuren voordat de toenmalige farao toestemming .gaf voor vertrek. Maar toen ze dan ten langen leste ver trokken ging de kist nret het gebeente van Jozef mee. Al die tijd is die meegedragen door de woestijn. Toen ze in Kana an kwamen is het gebeente van Jozef bijgezet in een graf en is het bevel van Jozef, zoveel jaren daarvoor uitgesproken, uitgevoerd. Ondertussen ging er van die kist een prediking uit. Tel kens als de Israëlieten de kist in Egypte zagen staan was het voor hen een aansporing om te geloven dat Ciod hen eenmaal zou veiTossen. Israël, hecht je niet aan Egypte, maar richt je op het vaderland wat wenkt. E[i toen het volk er mee rond- sjouwde in de woestijn was deze kist een middel om haar scherp te houden in de ver- uachting dat er een eind zou komen aan de woestijnreis en dat het beloofde land bereikt zou worden. Die prediking \'ia deze kist was nodig. Heel snel zou de rijkdom van Egypte meer bekoring ktnnien heb ben dan de rijkdom van Kana- aj). Heel snel zou het geloof in het bereiken van Kanaan kun nen verzwakken. Vandaar die kist die preekt! Kennen wij dat geloof ook? Dat geloof dat weet dat het niet gaat om de dingen van deze aarde, maar dat we heb ben te zoeken de dingen die Boven zijn. Het geloof dat weet dat het niet gaat om deze aarde, maar om een Vader land wat wenkt. Zijn we pel grims onderweg? Onderweg naar de Stad die fundamen ten heeft en Welks BouwTieer CU:)d is. We hebben immers hier geen blijvende stad, maar we zoeken, als het goed is, de toekomende. Laat dat geloof ons lexen hier mogen bepalen. Het beste komt nog. Dat wist Jozef, maar dat hebben ook wij te weten. De kist van Jozef preekte. Zijn er ook nu zaken die kunnen preken? In de kerk kennen we water, brood en wijn waar een prediking vanuit gaat. Het doopwater spoort ons aan om deze wereld te verzaken en in een nieuw godzalig leven te wandelen totdat we eindelijk onder de gemeente van de uit- \erkorenen onbevlekt gesteld zullen worden. Het brood en de wijn van het avondmaal predikt ons dat we onder weg zijn. We krijgen teerkost voor onderweg. We vieren het avondmaal totdat Hij, dat is Jezus, komt. Aan het avond maal hebben we uitzicht op het avondmaal van de Bruiloft van het Lam. Het beste komt nog. Hier nog alles in onvolmaakt heid, maar straks in storeloze vreugde. De kist van Jozef preekte: hier is het niet, maar het gaat om wat anders. Wij hebben het woord der prediking dat ons zegt: hier beneden is het niet, maar daarboven is een zalig oord. Door de nacht van smart en zorgen gaat er een stoet van pelgrims voort, zingend lie deren van de nieuwe dag die gloort. Bent u, ben jij, ook zo'n pelgrim? Ds. R.W. van Mourik, Sommelsdijk Zimbabwe is een land in ver val. Met dat nieuws worden we met regelmaat in de media geconfronteerd. Economisch zit het land aan de grond. Hieiaan lijden de Zimbabwa- nen. Zo ook het Morgenster Mission Hospital. Er is veel te weinig geld en er zijn veel te weinig middelen om het zie kenhuis functionerend te hou den. Met veel inzet en impro visatie weten ondermeer de Nederlandse zendingsartsen Herman ten Hove en Arian Paul de nodige ingrepen te verrichten. Hierbij worden ze ondersteund door een grote staf (circa 135 medewerkers) aan lokaal personeel. Om dit in stand te houden is hulp dringend nodig. Het salaris dat aan deze mensen kan wor den betaald is verre van vol doende om in hun onderhoud te kruinen voorzien. Veel staf leden vragen zich inmiddels af waarom ze nog zullen blijven werken, ze schieten er immers zelf weinig mee op! Het func tioneren van het ziekenhuis loopt hierdoor gevaar, en dat zoekt men te voorkomen. Door het houden van deze koor- en samenzangavond en de verkoop van de CD's wordt geld ingezameld wat ten goede komt aan het Mor genster Mission Hospital. Aan de CD werkten mee: Jan Zwanepol (orgel), Sander van den Houten (piano), Ricardo Redert (trompet), Jurgen van Oostenbrugge (trombone), Chr. Mannenkoor 'Door Een dracht Verbonden' uit Stel lendam o.l.v. Corné de Geus, Chr. Kinderkoor 'Tot Zijn eer' uit Sommelsdijk o.l.v. Sander van den Houten, Samenge steld gemengd koor bestaande uit Chr. Gem. Zangvereniging 'Soli Deo Gloria' uit Stad a/h Haringvliet o.l.v. Corné de Geus, Chr. Gem. Zangver eniging 'Sursum Corda' uit Dirksland en Chr. Stadskoor 'Goeree' uit Goedereede beide o.l.v. Jaap de Geus. Per jaar is op dit moment circa 25.000 aan extra inkomsten nodig om de nood onder de stafleden iets te verlichten. Daarnaast is er geld nodig om middelen en medicijnen te kunnen aanschaften voor de zo nodige ingrepen en behandelingen. Tijdens de presentatie kon al een deel van de beoogde opbrengst 5.000) worden overhandigd aan de thuisfrontcominissie van de familie Paul. De totale opbrengst wordt geschat op circa 10.000. De CD is vanaf nu verkrijg baar en kan op verschillende manieren worden gekocht. Als u een koorlid kent van één van de meewerkende koren kunt u bij hem oThaar een CD kopen/ bestellen. U kunt ook bestel len per e-mail: johndegeus(5) kliksafe.nl. of telefonisch via de nummers (0187) 487756 of 481561. Daarnaast is de CD ook te koop bij Van der Boom boeken en muziek te Sommels dijk en boekhandel Akershoek te Ouddorp. De prijs is 15. ^4 Ze legt het touw om de bolder en hotidt de schuit als ze meren moeten; ze neemt de vaarboom, plant de knop onder haar rechterschouder als altijd en duwt de schuit af met haar voeten schoor tegen de klap en haar handen aan het want. Ze wil niet, dat Willem de boom van haar overneemt en mop perend laat hij haar begaan. Ze wil ook niet, dat Willem 't neergooit, als ze bij vriezend weer af komen klap pen en 't overkomende buiswater ijs wordt op de plecht. Vaak is er bezorgdheid in zijn blik, in zijn stem, als hij 't van haar over nemen wil. Zij kan aan 't roer gaan staan. Ze vaart de schuit immers even veilig als hij. Dan zal hij op de gladde voorplecht de tok bedienen. Ze heeft het steeds geweigerd met een glimlach op haar bruin gelaat en een vastberaden blik in haar ogen. Wat ze wil, zal ze volbrengen. Ze is immers gezond. T)e schippers schertsen erom en zeg gen, dat de broek sterk is. De schip- persvrouwen ■neggen verontwaar digd, dat Willem zijn wijf naar de wal moet sturen, .Vnnemie draagt zwaar. Maar Willem haalt zijn schotideis op en pruimt stratTer. Aiiiiemie zal die wijven laten zien, wat een schippers- vrouw moet kunnen. Op 't dek blijft ze de flinke knecht. Ms ze op gaan zeilen voor de wind, neemt ze het roer van hem over, opdat hij kan gaan eten. Dan vaart ze met vaste hand kort langs de zandbanken, die ver in 't water liggen even buiten de stroom. Dan beheerst ze de schuil, de wind en het water. Willem kan rustig eten. Annemie bezit zijn Vertrouwen. Maar 's avonds als de stilte over de rivier vroeg komt en groot is; als vlugge golfjes hun lichte coinposi- ties uitvoeren tegen de kop van de schuit, dan kan ze vermoeid rus ten in zijn armen in het vooronder, zoals een kind, moegespeeld, voldaan rusten kan bij vader. Dan zingt het water in de ronde ketel op de kachel zijn lijzig-bewogen fijn-ijle lied. Dan is er het woordeloze geluk van hun beider innige verwachting Dan kan er soms iets van vrees zijn in Anne mie om het onbekende, smartelijke, dat onafwendbaar komen gaat. Dan kan er weemoed zijn in haar hart, om wat straks onherroepelijk voorbij zal zijti. Maar die vrees en die weemoed worden overstemd door de vreugde om het geschenk, het geschenk dat ze Willem geven zal... Des morgens laat ze toe, dat hij eerst de kooi uitstapt, de kachel aanmaakt en kofïie zet. "Hier, moeder van mijn zoon, koffie op bed", schertst hij en ze hoort het geluk in zijn woorden, die niet vele zijn. "Afwachten", Willem, 't wordt een dochter", plaagt ze. "Als dat waar is, zet ik je allebei aan de wal." Op een stille winterdag, als de lucht hoog is en fijn-koud, gaan ze voor Tiel ten anker. "Hier gaan we wat inkopen doen, Willem", zegt Annemie, Willem begrijpt haar. Maar toch... "Dat is wijvenwerk", bromt hij, "dat kan je best alleen." "Oja, heel best", zegt ze luchtig, "maar toch wou ik graag datje meeging." "As ik niet oppas, maak je een wijf van me", mompelt hij. Maar, vooruit, hij zal meegaan. Weiger zo'n vrouw nou es wat! "Een wijf maak ik nooit van je. Ik zou een kerel van je maken, as je 't nog niet was." En ze deiikt aan zijn felle strijd om haar, een jaar of drie gele den, toen hij op een zaterdagax-ond in een kroeg Giel Kloot zo toegeta keld heeft, dat die haar niet meer aan heeft durven kijken. De ogen van die kerel zaten dicht en zijn gebit was niet gaaf meer en hij lag laveloos voor de wereld. Zo deed Willem Tiomp. Toen men 't haar vertelde, was er trots en vreugde in haar. Die Giel deugde niet en van Willem hield ze. "Vooruit", zegt Willem "stap in." De roeiboot schiet naar de wal. Maar in het winkeltje staat hij er wat schutterig bij. Wat heeft hij voor ver stand van doeken en prutskleertjes, van mutsjes, kantjes en strikjes, van lintjes en bakerspelden? 's Avonds in 't vooronder leert ze hem, hoe je met dat fijne spul om moet gaan. Je kunt nooit weten, oT't niet es nodig is- Hij knort wat; wijvenwerk. En iii Anne mie is een grote tevredenheid. Des avonds werkt ze met oneindige tederheid aan de kleertjes voor de nieuwe wereldburger. Des morgens staat ze weer op de plecht, ombruist van wind, ombriest van buiswater, in haar zware laarzen, haar glimmende oliejas, haar drui pende zuidwester. Een vrouw is een wonder wezen. En een schippersx'rouw is een dubbel wezen, een man en een vrou*\ tege lijk, een knecht met lang haar. Zo varen ze door de winter, die niet streng is. Een enkele maal probeert de vorst de rivier in boeien te slaan, maar de rivier ontspringt de dans, doordat milder luchten de vorst op de vlucht drijven, nadat hij een week latig zijn ijzige dreiging heeft doen gevoelen. De wind is als een kip, die d'r ei niet kwijt kan. Dan zit hij in de ene hoek, dan in de andere. Nu zendt de lente haar herauten door de lucht. Er waait een kalme bries vlak uit het Zuiden. Het gras op de uiterwaarden wordt blij-groen. De duizenden boterbloemen, de blij- hartige kindertjes van de lente, ont sluieren hun gouden gezichtjes. De knoppen der knotwilgen aan de oever zwellen en springen open tot zilveren dotjes. De verre roep van de koekoek klinkt over het water: de ongeduldige roep om nieuw leven, dat zich openbaren moet. De spichtige, teer-gele punten van het riet boren zich boven water. Op iedere plek in de velden is de geboorte. Onder de rustige bries uit het Zuiden rilt de rivier van verrukking. De Vertrouwen komt leeg aflopen. De vracht riet is in Nijmegen gelost. {wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 5