weIk Meditatie Vervolg verhaal RAAD DAAD Eerste Muziekschool uitvoering in het nieuwe schooljaar De Beilialsraadsman (2) EN U Industrie gebied Oostplaat wordt 60 km- zone Jeugdsurvival op Tiengemeten Tijdelijk parkeer verbod zuidwest zijde van de Ringstraat Korte cursus keramiek V venster K EIIArtDEI1-niELW5 fAET thubhuin sAmms 2EELAND3WG (;eree kerken i 'rijg.) Hoofdstuk 3 Vrouw PAGINA 5 Blik of, ki'iit en sanii'ntni'mjr - Doopbevestiging - Doopfeest? ck- joiigsie syiiixlf van de l'KN was een praalsiuk aan de orde ondei- de lilel 'doopbe- vesliging'. Kr Ijlijken gemeen teleden Ie zijn die in linn jeugd gedoo|)i /ijri, maar hel een tijdlang liebben laten /illen en dan tol gelool komen. Die lieb- hen ei soms belioelle aan, hun doop opuieiivv te beleven. Non, het is niets geworden, want de aigumenlen waren niet sterk, liovendien wenst de synode - dal is in haar te |)iij/en - vast te houden aan een éénmalige doop. Maar bij die gelegenheid liel /e vallen, ook niet geluk kig te /.ijn mei 'doopleesten'. Nou, dal hebben de eerwaarde dames en lieren geweten! De kranten slonden er bol van. Wal nioesl ei nu voor aan merking ge'inaakl worden op doopleeslen? VRIJDAG 10 OKTOBER 2008 Degenen die zieh legen de zgn. doopleesten verzetten staan, misschien zonder dat ze het weten, in een goede tracliue. In de 17e en 18e eeuw, vooral in plaatsen waar de Nadere Relormatie aktief was, vverd nogal eens vermanend opge treden tegen ouders die al te uitbundig waren geweest in de uilnodigingen of bij de maal tijden ter gelegenheid van de doop... Vooral het aantal peters en meters - dat was een lucratie ve zaak! - werd gezien als een (werblijfsel uit de roomse tijd en moest derhalve drastisch worden beperkt. Die tijden zijn wel voorbij. Later kon een beetje meer aandacht \oor de doopsbediening geen kwaad. Ik herinner me uit m'n jeugd dat het formulier haas- lig vverd gelezen, dal er daarna een stuk of vier kinderen wer den gedoopt. Maar in de rest van de dienst was eigenlijk niet Ie merken dat hel een doop- dierrst was. Kr werd alleen van tevoren 'even' gedoopt. Dat is weer veranderd. In de meeste gemeenten was iede re maand - later om de twee maanden - een doopdienst. Kinderen werden gedoopt en in de prediking werd de hele gemeente bij de doop bepaald. Op deze manier was de doop een zaak van de hele gemeen te. Zo hoort het ook. Vaders en moeders, opa's en oma's heb ben ook eenmaal oi meerdere keren bij het doopvont gestaan en worden telkens weer aan hun belofte herinnerd. Maar langzamerhand is de doop geworden tot een fami liegebeuren. Uit het hele land - iedereen is tegenwoordig mobiel! - trekken opa's en oma's, ooms en tantes, naar die en die gemeente, vvani daar wordt gedoopt! Zo ontstaat dan dat 'doopfeest'. Het is echter geen zaak van de familie, de gemeente is erbij betrokken. Cledoopten en niet- gedooplen en zij die afgehaakt hebben, enz. Afgezien van de vraag o( we mogen spreken van een 'feest'... Want die kleine kin deren zijn vuil - anders boei den ze niet gewassen Ie wor den. Om met het formulier te spreken; ze zijn kinderen des toorns. Dat desondanks de Drieënige C^od met hen een Verbond wil aangaan, ja dal is met recht een feest! Of het ook zo beleeld wordt? Waarnemer DKLf vrang- rii niilwoonlnthriek slanl geheel ten dienste van de lezer die er Iwstenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kuni ii sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus <V, 3240 AA Alidde/haniis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beirnlii'imrd en zulle)/ binnen enkele weken na de inzending conifjlrel inel antuuxnd in deze rubriek worden gepubliceerd. OL JOLSON II; beu nji -jirb naar gegevens ovi'r (Iw hi'yociiiilc uegerzuuger /Il Jdbnson. die 7ji bekend weril door dal lied (roer zijn zoon Son ny Boy. Ik kan zijn inuiiii ner gens viinlen. Antwoord: l'i'a was geen negei" en hij heelte niet Al |ohnsoii, maar volgens zijn geboorlere- gisler Asa Yoelsoii. 1 lij werd op '2.S maart 1 S<S(i in Sint l'eters- burg uil joodse ouders gebo ren, liet gezin moest wegens Russische pogroms naar de V.S. emigreren. Asa zong er in een koor (The children of llie gliello), maar liep \aii huis weg en slool zich aan bij een circus als down. In I9()() begon bij mei vaudeville. Hij trad in !San franeiscd op tij dens de grote aardbexing, maar zong de volgende avond in een tent. Omdat hel alle maal niet meezat, scliminkle hij zich op aanraden van zijn zwarte knecht "lot neger en toen boekte liij succes o]) suc ces onder de naam Al jolsoii. Wereldberoemd is hij gewor den door de komst van de sprekende lilm. b'.en der eer- sle was riie jazz .Singer \an 1927 en daarin zong hij het genoemde lied: Sunny Boy. in 1946 is er een historische film uitgebrachl over zijn leven. Hij slicrfop 23 oktober 1950 in de stad San Francisco, dicht bij de plaats waar hij in 19(16 optrad tijdens de aard beving. Ouulat ik alleen ben, maak ik Ibee niet een zakje in mijn kop je. Maar bij het afwassen zie ik altijd een bruine rand. Is dat eigenlijk een schadelijke stoj die 7ve (lok naar binnen krijgen? Antwoord: In elke sooi't thee bladeren bevindt zich een beet je van de planlenbase alkalheo- sopine, die verantwoordelijk is voor die bruine aanslag op uw aardewerk. Het gehalte varieert nogal naar de soort thee. In uw geval is alleen van belang, dal de lijiie thee uit het zakje deze slof zo snel in oplossing brengt, dat ze vrijwel meteeti vasthecht aan uw kopje. Zet u daarentegen thee in een pot, dan blijft een groot deel van die stof in de pot achter en bovendien krijgt de slof concin renten in de oplos sing, die afzetting op de wand van hel kopje bemoeilijkt. Nu u het over schadelijke slofTen hebt, moeten we wel opbiech ten dat gedroogde theeblade ren behalve 'i lot 4% cafeïne en 10-14% looistoffen ook nog zo'n 0,25 mg/g lluor bevatten, voorts kleine hoeveelheden theofyiiine (dat in de genees kunde wfjrdt gebruikt tegen astma, waterzucht en storingen in de bloedsomloop), tliebio- mine (dat aangewend wordt tegen bepaalde hoofdpijnen en angina pastorie) en xtinthinen, de oerstof van cafeïne Zelfs is er wel eens een spoor van blauw- ztiur in thee aangetoond. In zuivere vorm zou dat een zwaar vergif zijn, maar het gaat hier om ppni, dat zijn parts (deel tjes) per miljoen andere delen. In een kop thee bevindt zich zo weinig van al die bestanddelen, dat men er nog nooit de schade lijke werking van heeft kiuinen aantonen. Wilt u de schadelijke invloed uitschakelen, doe dan een scheutje melk in uw thee. En drink uw thee zo slap moge lijk. Zet dus uw thee liever met ruim water in een theepotje dan in de kop waaruit u haar wil drinken. En verwijder hel theezakje zodra de smaak goed TWSWNGZUSTEti Ik las een uitspraak van Sartre over zijn tweelingzuster. Ik het nooit geweten dal hij van een tweeling was. Kunt u mij iets over zijn zuster vertellen Antwoord: Wij hebben hel voor u nagekeken bij de bur gerlijke stand in Parijs. Jean Paul Sarlre is daar op 21 juni 1905 geboren als eenling. Tij dens zijn studie aan de Sorbon- ne vond hij echter zijn toekom stige levenspartner, namelijk Sinione de Beauvoir, sUidenIe in de filosofie, die op 9 januari 1908 in Parijs werd geboren. Zij werkte tot 1943 als lerares in Marseille, Rouaan en Parijs en schreef daarna boeken en toneel.siukkeii. Enkele daar van zijn door de R.K.-kerk o]) de index geplaatst, want zij schreef scherp analytisch en maatschappijkritisch. Zij werd niet alleen existentialiste aan de zijde \'aii haar levensgezel, maar bovendien radicaal femi niste. Sartre noemde haar om die reden wel eens "mijn gees telijke tweelingzuster". Hoe lang is de Zeelundhrug en wat is de doorvaarthoogte'? Antwoord: Als we de op- en afritten niet meerekenen, is de Zeelandbrug (vroeger Oosler- scheidebrug genaamd) boven water 5022 meter lang. De doorvaarthoogle is 17 meter boven N. A. p' PROTESTANl'SE KERK IS NEDERIAND Beroepen te .Ameland (herv), ds. Schellevis te Noorde- loos (gerei.), die dit beroep heeft aangenomen; te Capelle aan den Ijssel (Oostgaarde), ds. H. lalstna te Kolluiner- zwaag; te Eethen en üronge- len (herv.), kandidaat K. Hage te Litrecht; te Piershil (herv.). ds. R. ten Napel te Honselei- dijk; te Pulten (herv. wijkgeni. 5), ds. A. Jonker te Baarn; te Rolterdam-Znid (herv. wijk geni. Lombardijen), ds. O. van de Pol te Rijnsburg; te Veenen- daal (hervormd wijk 8), ds. J.S. Heutink te Ede; Ie Vorden, d.s. EW. Brandenburg (e Halle. Aangenomen naar IJ muiden- West (herv. wijkgeni. De Nieu we Kerk), ds. L.P.j. van Brug gen te Lopikerkapel (voorheen zendingspredikani te Indo nesië); naar 's-Gravenzande (hervormd wijk I), ds. D. van Diiijvenbode te Urk. Beroepbaar: kandidaat ,A. ten Brinke, Van Eesterensingel 246, 2951 AS Alblasserdani; kandidaat M. Pi onk, Mavstraal 95, 2593 V r Den Haag; 'kandi daat H.A. Schenderling-Snielt, Kerksingel 10, 2651 CC Berkel en Rodenrijs; kandiflaat j.C:, Verlinde, Hyaciiitstraat 24 bis, 3551 GW Utrecht; kandidaat A.D.J. Wessels, Waterwegsiraat 14, .3363 CS Sliedrech'l. Tel. 0184-42192(1. HERSTELD HER}: KERK Beroepen te Nijkerk-Zwarte- broek/lërsehuur, kandidaat B.D. Bonman te Poorlvliel; te Soest, kandidaat A.A.F, van de Weg te Oldebroek. Beroepen te Hattem-Noord, ds. R.H. Kniggete Amsterdam- Zuid-Wesl (Leidsche Rijn). Beroepbaar; kandidaat j. Roo- senbrand, (note Baan 16, 8011 AZ Zwolle. Tel. 038-3,329598. GEREE GEMEENTEN Beroepen te Nieuwdorp, ds. J.[. Faiiis te Kampen; Ie Rot- lerdam-Alexanderpolder, ds. J.S. van der Net te Houten; te 'l'erwolde-De Veclu. ds. P Melis Ie Veen. Bedankt voor Drachlen, ds. B.J. van Boven Ie De Valk- Wekertjin; voor Leiderdorp, ds. W. Visscher te Amersfoort; voor Terneuzeii, ds. A.B. van der Heiden te Bentliuizen; voor Vlaardingen, ds. W. Sill- lioul te Capelle aan den IJssel- Middelwatering. OUD GEREE GEMEENTEN Beroepen te Rjjssen (Bever voorde), ds. C.L. Onderdelin-, den (e Oldebroek. MIDDELHARNIS - Vanaf maandag 13 oktober geldt in hel Industriegebied Oosl|ilaat eeii maximale snelheid van 60 km per uur De maatregel is bedoeld om de verkeersveilig heid te bevorderen. Op vrij dag 10 en zaterdag 11 oktober wordt een tahidmarkeiing aangebracht t)p de kruisingen. Op niaandagochtend 13 okto ber worden borden geplaatst, waarop de maximale snelheid staat aangegeven. Zie op de hergen, de voelen van degene die het goede boodschapt, die vrede doet horen. Want de BeUidsman zid voortaan niet meer door u doorgaan, hij is geheel uitgeroeid. (Nahum I:15a en c) V\e gaan nog even door op het werk van de Belialsraads- nian. Want hij heeft hel juist ook gemunt op de kudde van Gorl. Zijn gemeente. Opdat ook wij maar kwaad gaan den ken c-n doen tegen de HEERE. Hij is er alleen maar op uit om ieder hart op te zetten tegen de HKERE. Niet alleen in cle the ologie maar ook heel persoon lijk in de gezinnen. IVIisschien merken we het thuis in een negatief denken van kinderen over de kerk. Over het geloof, de oeverloze discussies en con- fliclen die er zijn. Ruzies over de kerkgang, de besteding van de zaterdagavond. Onenighe den over hel te laat thuisko men, over wal wel en niet mag. Ov er de omgang met je vriend, je vriendin. Hebben we door hoe gemak kelijk hij ons weet op te stoken tegen de HEERE? Op te zet ten tégen Zijn dienst en Zijn Woord? Voor we het welen geven wij hem een plaats! In ons hart, in ons huwelijk, in ons gezin, in de gemeente. Door ons in te laten mei zijn ïverk en naar zijn adviezen te luisteren. Zoals Eva al deed in het paradijs: plaats geven aan de duivel. Ons hart is er zó toe genei'gd..., het zit zelfs in ons om dat te doen... Wat een kwaad weet deze Belialsraads- man ie brengen! Zijn onze ogen daar al voor opengegaan? Zien we hoe hij vandaag bezig is? Hoe anders is de boodschap die de inwoners van Juda ook mogen horen. Zie op de bergen de voeten van degenen die hel goede boodschapt, die vrede doet horen! Ziet! Kijk, let toch op! Hoor toch eens wal daar te zien is, daar over de bergen! Daar is een zeer rijke en heer lijke boodschap in aantocht! Nahum mag al vooruitkijken: de Belialsraadsman heeft niet het laatste vvcjord. Dat is aan de FIEERE Die laat zien en weten wat Hij met vijanden doet. De Belialsraadsman zal niet meer doorgaan: Ninevé, het wereldrijk Assyrië, zal vallen! Dat is de andere tijding die gebracht mag worden: een goede tijding! Een heerlijke en bemoedigende tijding voor allen die het benauwd hebben! (Nahum 1:7) Over de bergen van Juda wor den de voetstappen gehoord van boodschappers. Die met goed nieuws komen na alle slechtnieuws berichten' Zij roepen sjalom, vrede, uit voor het benauwde volk van juda. Omdat de geduchte aartsvijand -Assvrië ten onder is gegaan. Dit is hét nieuws van Gods verlos send ingrijpen in de geschie denis van Zijn volk. Liefelijke tijding, bron van hartsverblij- ding. Evangeliewoord! De woortfen van de tekst zijn zeer bekend geworden. Ze worden ook gebruikt in Jesaja 52 vers 7 en Romeinen 10 vers 15. Hoe liefelijk zijn de voeten van degenen, die vrede ver kondigen. Die het goede ver kondigen! Paulus past het daar toe op de verkondigers van het Woord. Zij mogen deze blijde bood.schap verkondigen. Het Ev angelie, de vreugde in Chris tus. Vrede, verlossing, mogen én moeten zij laten horen! De grote en heerlijke verlossing, aangebracht door de Heere Jezus Christus, Die hel geroe pen heeft op Golgotha: Het is volbracht! Jezus is het die de echte vrede brengt, verzoening tussen God en mensen. Hij is het. Die de Belialsraadsman, de grote rustverstoorder, heeft overwonnen. Hij is het die de kop van de satan heelt vermor zeld. Die victorie van C:hri.stus mag worden uilgeroepen in alle landen. Die boodschap moet (elke zondag) de deur uit! Want Hij is gekomen om de leerken van de duivel te verbreken (1 Johannes 3:8). Om zonda ren te bevrijden uit de kettin gen, uit de boeien, van deze Belial. Ouderen en jongeren die erachter (zijn ge)konien dal zij kwaad denken tegen de HEF:RE. Hoor dan deze heer lijke boodschap, deze heerlijke tijding! De Belial heeft niet hel laatste woord. Hij oyevwon. Die Sterke Held! Kniel en buig V(5or Hem neer, val Hem te voet. Voordat Zijn oordeel ook over uw en jouw leven gaat. Hij biedt u nog vrede aan in Zijn Zoon Jezus Christus! Hel duurt niet lang meer of dit zal gebeuren: De God des vredes zal leethaasi de satan onder uw voelen verjdelleren (Romeinen 16:20). Straks komt de volstiekte vre de! Nog een kleine tijd. Houd moed. Hoor tot die tijd de bood schap van vrede. Luister naar Crods vredesgezanten. Let er vooral op of u Zijn voetstappen al hoort... De voeten van Dé Vredesboodscliapper Die Zelf Vrede is, Jezus C.hristus. Hij is onderweg! Om Zijn eeuwige Vrederijk te laten aanbreken. Ds. E. de Mots, Goedereede TIENGEMETEN - Binnen kort is hel herfstvakantie en daarom organiseert Natuur monumenten op zaterdag 18 oktober een jeugdsurvival, voor kinderen van 6 jaar of ouder Ben Je 6 jaar of ouder? Irek dan je oude kleding en laarzen aan en stap op de pont in het dorpje Nieuwendijk bij Zuid Beijerland. Op de pont worden de kinderen ontvangen door de boswach ter. Die neemt ze mee naar het eiland waar er gezocht wordt naar naluuischallen en de kin deren van alles wordt geleerd over de dieren die men legen- kouK op Tiengemeten. De kin deren kunnen ook zelf aan de slag: mei een vlot mogen ze sloten en kreken oversteken, slingeren in de boom met een lekker lang louw. Bij een sur vival hoort uiteraard ook het werken met een kompas, eten in de natuur en zelf de loop route zoeken. Als de kinderen moe zijn geworden, mogen ze op een vliegend tapijt gaan zit- .ten dat voorgetrokken wordt door Irekpaarden. De honger kan gestild worden met geliak- ken brood en een kippelje aan het spit. Aanmelden hiervoor kan op www.iialuurmonumenten.nl bij 'De natuur in'. Er kan op deze dag ook een leuk kinder- iéest geoiganiseerd worden. De kosten zijn voor leden van Natuurmonumenten 8,- per kind en voor niet leden 10,- |)er kind. Dit is inclusief de pont en versnaperingen. Er kan om 11.00, 12.00 of 13.00 uur gestart worden bij de pont en na vier uur en twintig minu ten is men weer aan vaste wal. SOMMELSDIJK-Momen teel wordt de voorma lige Ibyotagarage aan de Dorpsweg gesloopt. Als gevolg van de reconstruc- tiewerkzaanr heden aan de Dorpsweg, is het vanaf donderdag 9 oktober a.s. niel meer mogelijk om bouw- en sloopmaterialen aan en af te voeren. Om het terrein van de voorma lige 'Foyotagarage bereik baar te houden, wordt ter hoogte van de Ringstraat een toegang gemaakt. Dit betekent dat hel bouw- verkeer vanaf de Groene Zoom via de Violierstraat en de Ringstraat naar het voormalig 'Foyotaterrein moei rijden. In de Ringstraat kan aan beide zijden worden geparkeerd, hierdoor blijft er een smalle rijrnimte voor hel bouwverkeei over. Om te voorkomen dal geparkeerde auto's worden beschadigd, wordt aan de zuidwest zijde van de Ring.straat tus.sen de Violierslraal en de Dorps weg een tijdelijk par keerverbod ingesteld. Dit parkeerverbod gaal in op donderdag 9 oktober 2008 en duurt, afliankelijk van de werkzaamheden, lot 19 december 2008. MIDDELHARNIS - De Muziekschool 'Goeree- Overflakkee' houdt vrij dag 17 oktober om 19.30 uur, haar eerste leerlin- genuitvoering in het pas begonnen schooljaar. De uitvoering wordt in het Diekhuus aan het Bene den Zandpand in Middel- harnis gehouden. Van lijd tot lijd heeft de piano- afdeling van de Muziekschool een uilvoering waarin voor een keer niet samengewerkt wordt met andere instrumenten, maar waarbij de piano 'exclu sief' centraal staat. Niel minder dan 25 pianisten laten hun inslrument op zeer uileenlopende wijze horen en het beloofd een buitengew<jon boeiend concert te worden. Naliuniijk speelt hierbij de docent een vitale rol en met ere mag dan ook Piet West hoeve genoemd worden die al veel jaren verantwoordelijk is voor de pianislische gang van zaken binnen de Muziek school. Vooral aan bod komt deze avond het samenspel op de piano, hoewel enkele solo optredens niet ontbreken. Naast lee) 4-liandige muziek uit de diverse methodes klinkt aan het slot van de avond zelfs een compositie voor 8(1) pia nisten. Een greep uit het programma: Voor piano 4-liaiiden spelen Annemijn en Floris Willenisen 'Alligaior Blues', terwijl Eline de Gast samen met doceiil Piet Westhoeve "Fhe Arrival of the Queen of Slieba' van G.F. Handel ten gehore zal bren gen. Renske Oosthoek speelt muziek uit de film 'Amélie' en Anke Oosthoek swingt met Lhis is the life' van Amy Mac Donald. Verder klinken ook diverse dansen van G. Flenge- veld en de spectaculaire Sabel dans van Katchatoerian. Het mag duidelijk zijn dat iedereen die de pianomuziek een warm hart toedraagt deze piesentade zou moeten bijwo nen. Uiteraaid is er door de betrokkenen hard aan gewerkt en alle spelers, de docent, het bestuur en de directie hopen dan ook op een royale belang stelling. OUDE-TONGE - De SWO organiseert o]) de dinsdag avonden 21 en 28 oktober en 4 november een korte cur sus (3 lessen) keramiek. De cursus wordt gegeven in het Infocentrum, Bernhardstraat 27 in ()ude l'onge. De kosten zijn (i2,5Ü inclusief materi aal en koffie. De cursus wordt gegeven door kunstenaar Cees t^irkzwager. Er zijn nog enke le plaatsen vrij. LJ kunt zich aanmelden bij de SW(.), tel; 641344. -3- "Annemie, wat een geluk", fluislert hij. Hij neem! haar hoofd in zijn armen en drukt het tegen zijn borst. Hij kust haar haar; hij kust haar voor- iioofd; dan zoeken zijn lippen de hare en vinden ze... Een hevig gesis op de kachel brengt hen tot de werkelijkheid terug. Het afwaswater in de ketel kookt over. "Nou zei ik een knecht zien te krijgen", zegt Willem, "je mot je sparen." Hij heeft gezien, dat haar trekken ver- sciierpt zijn en meent iets van moe heid in haar oogopslag te bespeuren. "D'r komt geen knecht aan boord. We varen samen tot de tijd er is", antwoordt ze resoluut. Het is het ant woord, dat hij venvacht lieefT Een half u ur later gaan ze weer afklap- pen. Annemie klost in haar zware laarzen voorop. Het buiswater ketst weg van haar glimmende rug. De zuidwester staat diep in haar ogen. Willem moet naar haar kijken van het roer. In zijn ziel is het diepe geluk der liefde scliier tastbaar. Liefde is hoge bewondering. In de nacht zit ze rechtop in de kooi. Hij voelt haar onrust en woidt wak ker. "Wat mekeert eraan?" "Willem, zal je geen knecht nemen?" vraagt ze. "Zolang jij zo flink bin as nou, komt er geen knecht aan boorcL" "Dan is 't goed", zegt ze en met haar arm om hem heengeslagen, slaapt ze weer in. De onrust is weg uit haar. De onrust, die een wolkschaduw was over de zonlichte rivier van haar geluk. Zaterdagavond. In een van de lage huisjes, wier dak nauwelijks boven de dijk uitsteekt, zitten ze rond de potkachel, Willem en Anne- isie, Dirk Tromp en Lijn Verhe)-, Wil- tenis vader en moeder. Als de Vertrou wen voor de wal ligt, gaan Willem en Annemie steevast 's zalerdagsavonds naar vaders en moeders. De mannen pruimen dan over de gebeurtenissen van de week, de vrouwen hebben hun eigen gesprek. Op de kachel geurt de koffie en zeurt de koperen ketel het oude, eentonige, vergelen lied. Al enkele malen heeft moeder Lijn haar schoondochter opmerkzaam aangekeken. Dat heeft ze al meer gedaan de laatste tijd. maar steeds vv:is het resultaat een teleurstelling. Nu heeft ze de onmiskenbare teke nen, waarnaar ze zocht met een zeker verlangen, ontdekt. 'j>i, kijk maar es goed", zegt Annemie met een glimlach. "Ik? Kijken? Waarnaar?" vraagt Lijn met goedgespeelde verwondering. Dirk en Willein laten hun onderwerp, de laatste nieuwtjes betreffende de Algescheidenen, in de steek en 't is opeens gespannen-stil in de woonka mer-keuken. ■"k Heb w'el gezien, datje me de leste tijil wal straffer aankeek", zegt Anne mie als tegen een betrapt kind. "Maar 't is zo wijd, hoor." "Da's goed, kijnd", zegt moeder Lijn met een diepe tevredenlieid in haar stem. "Nou een beetje op d'r passé, Willem." "Ik wil een knecht zien te krijgen, maar je mol er niet om kommen bij d'r." "Da's niet verstandig", vindt Lijn. "Neem een goeie raad aan van mijn; ga naar de wal tot alles achter de rug is; je kan bij ons kommen." "Zolang ik goed bin, blijf ik mil W illem varen. Ik loop niet oni een wissewassie weg. Daar dink ik niet over." 'Je bin gerizzeleveerd genog", zegt Dirk met bewondering. "Maar 't heeft z'n bezwaren aan boord. Je moeder wou ook op de schuit blijven, maar ik heb ze d'r toch afgekregen." "Mijn kiijgen ze d'r niel af, wat jij, Willem? We verletten d'r een paar dagen om." 'Je praat er wel luclit over, kijnd. Als alles goed gaat, is 't mooi. Maar 't kan ook anders", meent Lijn "Ons leven is in Gods hand, moe der. Je weet wat vader op de schuit geverfd heeft. Vertrouwen, dat doen we. En dan zal God wel helpen." "Zulke taal mag ik horen", zegt I^irk. "Wie op God vertrouwt, zei niet beschaamd uitkomen." "Maar we maggen niet roekeloo.s niit onze gezondheid omspringen", ver dedigt Lijn zich. 'Je heb gelijk, moeder, maar as 't nodig is, zijn we zo aan de wal, dal geef ik je op een brieffie", zes^t Wil lem. "Ik zei goed op d'r passen, dat beloof ik je." In zijn stem is de tere klank van iemand, die zorgt. Annemie kijkt hem aan met ogen vol liefde. "Schink nog maar es in; da's goed veur 't zog", schertst Willem. Maar van Lijns gezicht wil de ernstige trek niet weg. Ze weet, dat Annemie een wil heeft en dat is goed. Dat moet een schippei svrouw hebben en zeker de vrouw van Willem, die nel als z'n vader soms zo'n groot kind kan zijn. Maar die wil moet gepaard gaan met verstand. Als ze weggaan om half tien, zegt ze: "Genacht, hoor, en kijk uit op de plank in den donker." De plank is een zware badding, die van de schuit naar de ondervoet van de dijk gelegd is. De schuit kan niet tegen de dijk liggen; dan zou hij op de slortstenen vloeien. De schipper kent de verende gang op deze loop plank. De avond is donker en al.s ze bij de plank aangekomen zijn, zegt Willem; "Blijf even slaan, Annemie, dan haal ik een lantaarn." Dat heeft hij nog nooit gezegd, maar Annemie blijft even staan en laat hem de lantaarn halen. Het geeft haar een prettig gevoel, dat hij bezorgd is. Ze moet hem laten zor gen. Ze zal nog gelegenheid krijgen om te laten zien, dat ze haar flink heid niet verliest. Naarmate de winter verstrijkt, wordt ^Annemie's gang op de schuit lang zamer. Het trapje naar 't vooronder daalt ze voorzichtiger af Voorzichti ger stapt Willem over haar heen in de kooi. Maar op 't dek is ze dezelfde geble ven. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 5