weIk Meditatie
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
Eerste Muziekschool
uitvoering
in het nieuwe schooljaar
De Beilialsraadsman (2)
EN U
Industrie
gebied Oostplaat
wordt 60 km-
zone
Jeugdsurvival
op
Tiengemeten
Tijdelijk
parkeer
verbod
zuidwest
zijde van de
Ringstraat
Korte cursus
keramiek
V venster
K
EIIArtDEI1-niELW5
fAET
thubhuin
sAmms
2EELAND3WG
(;eree kerken i 'rijg.)
Hoofdstuk 3
Vrouw
PAGINA 5
Blik of, ki'iit
en sanii'ntni'mjr
- Doopbevestiging
- Doopfeest?
ck- joiigsie syiiixlf van de
l'KN was een praalsiuk aan de
orde ondei- de lilel 'doopbe-
vesliging'. Kr Ijlijken gemeen
teleden Ie zijn die in linn jeugd
gedoo|)i /ijri, maar hel een
tijdlang liebben laten /illen en
dan tol gelool komen. Die lieb-
hen ei soms belioelle aan, hun
doop opuieiivv te beleven. Non,
het is niets geworden, want de
aigumenlen waren niet sterk,
liovendien wenst de synode -
dal is in haar te |)iij/en - vast
te houden aan een éénmalige
doop. Maar bij die gelegenheid
liel /e vallen, ook niet geluk
kig te /.ijn mei 'doopleesten'.
Nou, dal hebben de eerwaarde
dames en lieren geweten! De
kranten slonden er bol van.
Wal nioesl ei nu voor aan
merking ge'inaakl worden op
doopleeslen?
VRIJDAG 10 OKTOBER 2008
Degenen die zieh legen de zgn.
doopleesten verzetten staan,
misschien zonder dat ze het
weten, in een goede tracliue.
In de 17e en 18e eeuw, vooral
in plaatsen waar de Nadere
Relormatie aktief was, vverd
nogal eens vermanend opge
treden tegen ouders die al te
uitbundig waren geweest in de
uilnodigingen of bij de maal
tijden ter gelegenheid van de
doop...
Vooral het aantal peters en
meters - dat was een lucratie
ve zaak! - werd gezien als een
(werblijfsel uit de roomse tijd
en moest derhalve drastisch
worden beperkt.
Die tijden zijn wel voorbij. Later
kon een beetje meer aandacht
\oor de doopsbediening geen
kwaad. Ik herinner me uit m'n
jeugd dat het formulier haas-
lig vverd gelezen, dal er daarna
een stuk of vier kinderen wer
den gedoopt. Maar in de rest
van de dienst was eigenlijk niet
Ie merken dat hel een doop-
dierrst was. Kr werd alleen van
tevoren 'even' gedoopt.
Dat is weer veranderd. In de
meeste gemeenten was iede
re maand - later om de twee
maanden - een doopdienst.
Kinderen werden gedoopt en
in de prediking werd de hele
gemeente bij de doop bepaald.
Op deze manier was de doop
een zaak van de hele gemeen
te. Zo hoort het ook. Vaders en
moeders, opa's en oma's heb
ben ook eenmaal oi meerdere
keren bij het doopvont gestaan
en worden telkens weer aan
hun belofte herinnerd.
Maar langzamerhand is de
doop geworden tot een fami
liegebeuren. Uit het hele land
- iedereen is tegenwoordig
mobiel! - trekken opa's en
oma's, ooms en tantes, naar
die en die gemeente, vvani daar
wordt gedoopt!
Zo ontstaat dan dat 'doopfeest'.
Het is echter geen zaak van de
familie, de gemeente is erbij
betrokken. Cledoopten en niet-
gedooplen en zij die afgehaakt
hebben, enz.
Afgezien van de vraag o(
we mogen spreken van een
'feest'... Want die kleine kin
deren zijn vuil - anders boei
den ze niet gewassen Ie wor
den. Om met het formulier te
spreken; ze zijn kinderen des
toorns. Dat desondanks de
Drieënige C^od met hen een
Verbond wil aangaan, ja dal is
met recht een feest!
Of het ook zo beleeld wordt?
Waarnemer
DKLf vrang- rii niilwoonlnthriek slanl geheel ten dienste van de
lezer die er Iwstenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kuni ii sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
Postbus <V, 3240 AA Alidde/haniis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen
beirnlii'imrd en zulle)/ binnen enkele weken na de inzending
conifjlrel inel antuuxnd in deze rubriek worden gepubliceerd.
OL JOLSON
II; beu nji -jirb naar gegevens
ovi'r (Iw hi'yociiiilc uegerzuuger
/Il Jdbnson. die 7ji bekend weril
door dal lied (roer zijn zoon Son
ny Boy. Ik kan zijn inuiiii ner
gens viinlen.
Antwoord: l'i'a was geen negei"
en hij heelte niet Al |ohnsoii,
maar volgens zijn geboorlere-
gisler Asa Yoelsoii. 1 lij werd op
'2.S maart 1 S<S(i in Sint l'eters-
burg uil joodse ouders gebo
ren, liet gezin moest wegens
Russische pogroms naar de
V.S. emigreren. Asa zong er
in een koor (The children
of llie gliello), maar liep \aii
huis weg en slool zich aan bij
een circus als down. In I9()()
begon bij mei vaudeville. Hij
trad in !San franeiscd op tij
dens de grote aardbexing,
maar zong de volgende avond
in een tent. Omdat hel alle
maal niet meezat, scliminkle
hij zich op aanraden van zijn
zwarte knecht "lot neger en
toen boekte liij succes o]) suc
ces onder de naam Al jolsoii.
Wereldberoemd is hij gewor
den door de komst van de
sprekende lilm. b'.en der eer-
sle was riie jazz .Singer \an
1927 en daarin zong hij het
genoemde lied: Sunny Boy.
in 1946 is er een historische
film uitgebrachl over zijn
leven. Hij slicrfop 23 oktober
1950 in de stad San Francisco,
dicht bij de plaats waar hij in
19(16 optrad tijdens de aard
beving.
Ouulat ik alleen ben, maak ik
Ibee niet een zakje in mijn kop
je. Maar bij het afwassen zie ik
altijd een bruine rand. Is dat
eigenlijk een schadelijke stoj die
7ve (lok naar binnen krijgen?
Antwoord: In elke sooi't thee
bladeren bevindt zich een beet
je van de planlenbase alkalheo-
sopine, die verantwoordelijk is
voor die bruine aanslag op uw
aardewerk. Het gehalte varieert
nogal naar de soort thee. In uw
geval is alleen van belang, dal de
lijiie thee uit het zakje deze slof
zo snel in oplossing brengt, dat
ze vrijwel meteeti vasthecht aan
uw kopje. Zet u daarentegen
thee in een pot, dan blijft een
groot deel van die stof in de pot
achter en bovendien krijgt de
slof concin renten in de oplos
sing, die afzetting op de wand
van hel kopje bemoeilijkt. Nu
u het over schadelijke slofTen
hebt, moeten we wel opbiech
ten dat gedroogde theeblade
ren behalve 'i lot 4% cafeïne
en 10-14% looistoffen ook nog
zo'n 0,25 mg/g lluor bevatten,
voorts kleine hoeveelheden
theofyiiine (dat in de genees
kunde wfjrdt gebruikt tegen
astma, waterzucht en storingen
in de bloedsomloop), tliebio-
mine (dat aangewend wordt
tegen bepaalde hoofdpijnen en
angina pastorie) en xtinthinen,
de oerstof van cafeïne Zelfs is er
wel eens een spoor van blauw-
ztiur in thee aangetoond. In
zuivere vorm zou dat een zwaar
vergif zijn, maar het gaat hier
om ppni, dat zijn parts (deel
tjes) per miljoen andere delen.
In een kop thee bevindt zich zo
weinig van al die bestanddelen,
dat men er nog nooit de schade
lijke werking van heeft kiuinen
aantonen. Wilt u de schadelijke
invloed uitschakelen, doe dan
een scheutje melk in uw thee.
En drink uw thee zo slap moge
lijk. Zet dus uw thee liever met
ruim water in een theepotje
dan in de kop waaruit u haar
wil drinken. En verwijder hel
theezakje zodra de smaak goed
TWSWNGZUSTEti
Ik las een uitspraak van Sartre
over zijn tweelingzuster. Ik het
nooit geweten dal hij van een
tweeling was. Kunt u mij iets
over zijn zuster vertellen
Antwoord: Wij hebben hel
voor u nagekeken bij de bur
gerlijke stand in Parijs. Jean
Paul Sarlre is daar op 21 juni
1905 geboren als eenling. Tij
dens zijn studie aan de Sorbon-
ne vond hij echter zijn toekom
stige levenspartner, namelijk
Sinione de Beauvoir, sUidenIe
in de filosofie, die op 9 januari
1908 in Parijs werd geboren.
Zij werkte tot 1943 als lerares
in Marseille, Rouaan en Parijs
en schreef daarna boeken en
toneel.siukkeii. Enkele daar
van zijn door de R.K.-kerk o])
de index geplaatst, want zij
schreef scherp analytisch en
maatschappijkritisch. Zij werd
niet alleen existentialiste aan
de zijde \'aii haar levensgezel,
maar bovendien radicaal femi
niste. Sartre noemde haar om
die reden wel eens "mijn gees
telijke tweelingzuster".
Hoe lang is de Zeelundhrug en
wat is de doorvaarthoogte'?
Antwoord: Als we de op- en
afritten niet meerekenen, is de
Zeelandbrug (vroeger Oosler-
scheidebrug genaamd) boven
water 5022 meter lang. De
doorvaarthoogle is 17 meter
boven N. A. p'
PROTESTANl'SE KERK IS
NEDERIAND
Beroepen te .Ameland (herv),
ds. Schellevis te Noorde-
loos (gerei.), die dit beroep
heeft aangenomen; te Capelle
aan den Ijssel (Oostgaarde),
ds. H. lalstna te Kolluiner-
zwaag; te Eethen en üronge-
len (herv.), kandidaat K. Hage
te Litrecht; te Piershil (herv.).
ds. R. ten Napel te Honselei-
dijk; te Pulten (herv. wijkgeni.
5), ds. A. Jonker te Baarn; te
Rolterdam-Znid (herv. wijk
geni. Lombardijen), ds. O. van
de Pol te Rijnsburg; te Veenen-
daal (hervormd wijk 8), ds. J.S.
Heutink te Ede; Ie Vorden, d.s.
EW. Brandenburg (e Halle.
Aangenomen naar IJ muiden-
West (herv. wijkgeni. De Nieu
we Kerk), ds. L.P.j. van Brug
gen te Lopikerkapel (voorheen
zendingspredikani te Indo
nesië); naar 's-Gravenzande
(hervormd wijk I), ds. D. van
Diiijvenbode te Urk.
Beroepbaar: kandidaat ,A. ten
Brinke, Van Eesterensingel
246, 2951 AS Alblasserdani;
kandidaat M. Pi onk, Mavstraal
95, 2593 V r Den Haag; 'kandi
daat H.A. Schenderling-Snielt,
Kerksingel 10, 2651 CC Berkel
en Rodenrijs; kandiflaat j.C:,
Verlinde, Hyaciiitstraat 24 bis,
3551 GW Utrecht; kandidaat
A.D.J. Wessels, Waterwegsiraat
14, .3363 CS Sliedrech'l. Tel.
0184-42192(1.
HERSTELD HER}: KERK
Beroepen te Nijkerk-Zwarte-
broek/lërsehuur, kandidaat
B.D. Bonman te Poorlvliel; te
Soest, kandidaat A.A.F, van de
Weg te Oldebroek.
Beroepen te Hattem-Noord,
ds. R.H. Kniggete Amsterdam-
Zuid-Wesl (Leidsche Rijn).
Beroepbaar; kandidaat j. Roo-
senbrand, (note Baan 16, 8011
AZ Zwolle. Tel. 038-3,329598.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen te Nieuwdorp, ds.
J.[. Faiiis te Kampen; Ie Rot-
lerdam-Alexanderpolder, ds.
J.S. van der Net te Houten; te
'l'erwolde-De Veclu. ds. P Melis
Ie Veen.
Bedankt voor Drachlen, ds.
B.J. van Boven Ie De Valk-
Wekertjin; voor Leiderdorp,
ds. W. Visscher te Amersfoort;
voor Terneuzeii, ds. A.B. van
der Heiden te Bentliuizen;
voor Vlaardingen, ds. W. Sill-
lioul te Capelle aan den IJssel-
Middelwatering.
OUD GEREE GEMEENTEN
Beroepen te Rjjssen (Bever
voorde), ds. C.L. Onderdelin-,
den (e Oldebroek.
MIDDELHARNIS - Vanaf
maandag 13 oktober geldt in
hel Industriegebied Oosl|ilaat
eeii maximale snelheid van 60
km per uur De maatregel is
bedoeld om de verkeersveilig
heid te bevorderen. Op vrij
dag 10 en zaterdag 11 oktober
wordt een tahidmarkeiing
aangebracht t)p de kruisingen.
Op niaandagochtend 13 okto
ber worden borden geplaatst,
waarop de maximale snelheid
staat aangegeven.
Zie op de hergen, de voelen van degene die het goede boodschapt,
die vrede doet horen. Want de BeUidsman zid voortaan niet meer door u
doorgaan, hij is geheel uitgeroeid.
(Nahum I:15a en c)
V\e gaan nog even door op
het werk van de Belialsraads-
nian. Want hij heeft hel juist
ook gemunt op de kudde van
Gorl. Zijn gemeente. Opdat
ook wij maar kwaad gaan den
ken c-n doen tegen de HEERE.
Hij is er alleen maar op uit om
ieder hart op te zetten tegen de
HKERE. Niet alleen in cle the
ologie maar ook heel persoon
lijk in de gezinnen. IVIisschien
merken we het thuis in een
negatief denken van kinderen
over de kerk. Over het geloof,
de oeverloze discussies en con-
fliclen die er zijn. Ruzies over
de kerkgang, de besteding van
de zaterdagavond. Onenighe
den over hel te laat thuisko
men, over wal wel en niet mag.
Ov er de omgang met je vriend,
je vriendin.
Hebben we door hoe gemak
kelijk hij ons weet op te stoken
tegen de HEERE? Op te zet
ten tégen Zijn dienst en Zijn
Woord? Voor we het welen
geven wij hem een plaats! In
ons hart, in ons huwelijk, in
ons gezin, in de gemeente.
Door ons in te laten mei zijn
ïverk en naar zijn adviezen te
luisteren. Zoals Eva al deed in
het paradijs: plaats geven aan
de duivel. Ons hart is er zó
toe genei'gd..., het zit zelfs in
ons om dat te doen... Wat een
kwaad weet deze Belialsraads-
man ie brengen! Zijn onze ogen
daar al voor opengegaan? Zien
we hoe hij vandaag bezig is?
Hoe anders is de boodschap
die de inwoners van Juda ook
mogen horen. Zie op de bergen
de voeten van degenen die hel
goede boodschapt, die vrede
doet horen! Ziet! Kijk, let toch
op! Hoor toch eens wal daar te
zien is, daar over de bergen!
Daar is een zeer rijke en heer
lijke boodschap in aantocht!
Nahum mag al vooruitkijken:
de Belialsraadsman heeft niet
het laatste vvcjord. Dat is aan de
FIEERE Die laat zien en weten
wat Hij met vijanden doet.
De Belialsraadsman zal niet
meer doorgaan: Ninevé, het
wereldrijk Assyrië, zal vallen!
Dat is de andere tijding die
gebracht mag worden: een
goede tijding! Een heerlijke
en bemoedigende tijding voor
allen die het benauwd hebben!
(Nahum 1:7)
Over de bergen van Juda wor
den de voetstappen gehoord
van boodschappers. Die met
goed nieuws komen na alle
slechtnieuws berichten' Zij
roepen sjalom, vrede, uit voor
het benauwde volk van juda.
Omdat de geduchte aartsvijand
-Assvrië ten onder is gegaan. Dit
is hét nieuws van Gods verlos
send ingrijpen in de geschie
denis van Zijn volk. Liefelijke
tijding, bron van hartsverblij-
ding. Evangeliewoord!
De woortfen van de tekst zijn
zeer bekend geworden. Ze
worden ook gebruikt in Jesaja
52 vers 7 en Romeinen 10 vers
15. Hoe liefelijk zijn de voeten
van degenen, die vrede ver
kondigen. Die het goede ver
kondigen! Paulus past het daar
toe op de verkondigers van het
Woord. Zij mogen deze blijde
bood.schap verkondigen. Het
Ev angelie, de vreugde in Chris
tus. Vrede, verlossing, mogen
én moeten zij laten horen! De
grote en heerlijke verlossing,
aangebracht door de Heere
Jezus Christus, Die hel geroe
pen heeft op Golgotha: Het is
volbracht! Jezus is het die de
echte vrede brengt, verzoening
tussen God en mensen. Hij is
het. Die de Belialsraadsman,
de grote rustverstoorder, heeft
overwonnen. Hij is het die de
kop van de satan heelt vermor
zeld.
Die victorie van C:hri.stus mag
worden uilgeroepen in alle
landen. Die boodschap moet
(elke zondag) de deur uit!
Want Hij is gekomen om de
leerken van de duivel te verbreken
(1 Johannes 3:8). Om zonda
ren te bevrijden uit de kettin
gen, uit de boeien, van deze
Belial. Ouderen en jongeren
die erachter (zijn ge)konien
dal zij kwaad denken tegen de
HEF:RE. Hoor dan deze heer
lijke boodschap, deze heerlijke
tijding! De Belial heeft niet hel
laatste woord. Hij oyevwon.
Die Sterke Held! Kniel en buig
V(5or Hem neer, val Hem te
voet. Voordat Zijn oordeel ook
over uw en jouw leven gaat.
Hij biedt u nog vrede aan in
Zijn Zoon Jezus Christus! Hel
duurt niet lang meer of dit zal
gebeuren: De God des vredes zal
leethaasi de satan onder uw voelen
verjdelleren (Romeinen 16:20).
Straks komt de volstiekte vre
de! Nog een kleine tijd. Houd
moed. Hoor tot die tijd de bood
schap van vrede. Luister naar
Crods vredesgezanten. Let er
vooral op of u Zijn voetstappen
al hoort... De voeten van Dé
Vredesboodscliapper Die Zelf
Vrede is, Jezus C.hristus. Hij is
onderweg! Om Zijn eeuwige
Vrederijk te laten aanbreken.
Ds. E. de Mots, Goedereede
TIENGEMETEN - Binnen
kort is hel herfstvakantie en
daarom organiseert Natuur
monumenten op zaterdag 18
oktober een jeugdsurvival,
voor kinderen van 6 jaar of
ouder Ben Je 6 jaar of ouder?
Irek dan je oude kleding en
laarzen aan en stap op de pont
in het dorpje Nieuwendijk bij
Zuid Beijerland.
Op de pont worden de kinderen
ontvangen door de boswach
ter. Die neemt ze mee naar het
eiland waar er gezocht wordt
naar naluuischallen en de kin
deren van alles wordt geleerd
over de dieren die men legen-
kouK op Tiengemeten. De kin
deren kunnen ook zelf aan de
slag: mei een vlot mogen ze
sloten en kreken oversteken,
slingeren in de boom met een
lekker lang louw. Bij een sur
vival hoort uiteraard ook het
werken met een kompas, eten
in de natuur en zelf de loop
route zoeken. Als de kinderen
moe zijn geworden, mogen ze
op een vliegend tapijt gaan zit-
.ten dat voorgetrokken wordt
door Irekpaarden. De honger
kan gestild worden met geliak-
ken brood en een kippelje aan
het spit.
Aanmelden hiervoor kan op
www.iialuurmonumenten.nl
bij 'De natuur in'. Er kan op
deze dag ook een leuk kinder-
iéest geoiganiseerd worden.
De kosten zijn voor leden van
Natuurmonumenten 8,- per
kind en voor niet leden 10,-
|)er kind. Dit is inclusief de
pont en versnaperingen. Er
kan om 11.00, 12.00 of 13.00
uur gestart worden bij de pont
en na vier uur en twintig minu
ten is men weer aan vaste wal.
SOMMELSDIJK-Momen
teel wordt de voorma
lige Ibyotagarage aan de
Dorpsweg gesloopt. Als
gevolg van de reconstruc-
tiewerkzaanr heden aan
de Dorpsweg, is het vanaf
donderdag 9 oktober a.s.
niel meer mogelijk om
bouw- en sloopmaterialen
aan en af te voeren. Om
het terrein van de voorma
lige 'Foyotagarage bereik
baar te houden, wordt ter
hoogte van de Ringstraat
een toegang gemaakt. Dit
betekent dat hel bouw-
verkeer vanaf de Groene
Zoom via de Violierstraat
en de Ringstraat naar het
voormalig 'Foyotaterrein
moei rijden.
In de Ringstraat kan
aan beide zijden worden
geparkeerd, hierdoor blijft
er een smalle rijrnimte
voor hel bouwverkeei
over. Om te voorkomen
dal geparkeerde auto's
worden beschadigd, wordt
aan de zuidwest zijde van
de Ring.straat tus.sen de
Violierslraal en de Dorps
weg een tijdelijk par
keerverbod ingesteld. Dit
parkeerverbod gaal in op
donderdag 9 oktober 2008
en duurt, afliankelijk van
de werkzaamheden, lot 19
december 2008.
MIDDELHARNIS - De
Muziekschool 'Goeree-
Overflakkee' houdt vrij
dag 17 oktober om 19.30
uur, haar eerste leerlin-
genuitvoering in het pas
begonnen schooljaar. De
uitvoering wordt in het
Diekhuus aan het Bene
den Zandpand in Middel-
harnis gehouden.
Van lijd tot lijd heeft de piano-
afdeling van de Muziekschool
een uilvoering waarin voor een
keer niet samengewerkt wordt
met andere instrumenten,
maar waarbij de piano 'exclu
sief' centraal staat.
Niel minder dan 25 pianisten
laten hun inslrument op zeer
uileenlopende wijze horen en
het beloofd een buitengew<jon
boeiend concert te worden.
Naliuniijk speelt hierbij de
docent een vitale rol en met
ere mag dan ook Piet West
hoeve genoemd worden die
al veel jaren verantwoordelijk
is voor de pianislische gang
van zaken binnen de Muziek
school. Vooral aan bod komt
deze avond het samenspel op
de piano, hoewel enkele solo
optredens niet ontbreken.
Naast lee) 4-liandige muziek
uit de diverse methodes klinkt
aan het slot van de avond zelfs
een compositie voor 8(1) pia
nisten.
Een greep uit het programma:
Voor piano 4-liaiiden spelen
Annemijn en Floris Willenisen
'Alligaior Blues', terwijl Eline
de Gast samen met doceiil
Piet Westhoeve "Fhe Arrival of
the Queen of Slieba' van G.F.
Handel ten gehore zal bren
gen. Renske Oosthoek speelt
muziek uit de film 'Amélie'
en Anke Oosthoek swingt met
Lhis is the life' van Amy Mac
Donald. Verder klinken ook
diverse dansen van G. Flenge-
veld en de spectaculaire Sabel
dans van Katchatoerian.
Het mag duidelijk zijn dat
iedereen die de pianomuziek
een warm hart toedraagt deze
piesentade zou moeten bijwo
nen. Uiteraaid is er door de
betrokkenen hard aan gewerkt
en alle spelers, de docent, het
bestuur en de directie hopen
dan ook op een royale belang
stelling.
OUDE-TONGE - De SWO
organiseert o]) de dinsdag
avonden 21 en 28 oktober en
4 november een korte cur
sus (3 lessen) keramiek. De
cursus wordt gegeven in het
Infocentrum, Bernhardstraat
27 in ()ude l'onge. De kosten
zijn (i2,5Ü inclusief materi
aal en koffie. De cursus wordt
gegeven door kunstenaar Cees
t^irkzwager. Er zijn nog enke
le plaatsen vrij. LJ kunt zich
aanmelden bij de SW(.), tel;
641344.
-3-
"Annemie, wat een geluk", fluislert
hij. Hij neem! haar hoofd in zijn
armen en drukt het tegen zijn borst.
Hij kust haar haar; hij kust haar voor-
iioofd; dan zoeken zijn lippen de hare
en vinden ze...
Een hevig gesis op de kachel brengt
hen tot de werkelijkheid terug. Het
afwaswater in de ketel kookt over.
"Nou zei ik een knecht zien te krijgen",
zegt Willem, "je mot je sparen."
Hij heeft gezien, dat haar trekken ver-
sciierpt zijn en meent iets van moe
heid in haar oogopslag te bespeuren.
"D'r komt geen knecht aan boord.
We varen samen tot de tijd er is",
antwoordt ze resoluut. Het is het ant
woord, dat hij venvacht lieefT
Een half u ur later gaan ze weer afklap-
pen. Annemie klost in haar zware
laarzen voorop. Het buiswater ketst
weg van haar glimmende rug. De
zuidwester staat diep in haar ogen.
Willem moet naar haar kijken van het
roer. In zijn ziel is het diepe geluk der
liefde scliier tastbaar. Liefde is hoge
bewondering.
In de nacht zit ze rechtop in de kooi.
Hij voelt haar onrust en woidt wak
ker.
"Wat mekeert eraan?"
"Willem, zal je geen knecht nemen?"
vraagt ze.
"Zolang jij zo flink bin as nou, komt er
geen knecht aan boorcL"
"Dan is 't goed", zegt ze en met haar
arm om hem heengeslagen, slaapt ze
weer in. De onrust is weg uit haar. De
onrust, die een wolkschaduw was over
de zonlichte rivier van haar geluk.
Zaterdagavond. In een van de
lage huisjes, wier dak nauwelijks
boven de dijk uitsteekt, zitten ze
rond de potkachel, Willem en Anne-
isie, Dirk Tromp en Lijn Verhe)-, Wil-
tenis vader en moeder. Als de Vertrou
wen voor de wal ligt, gaan Willem en
Annemie steevast 's zalerdagsavonds
naar vaders en moeders. De mannen
pruimen dan over de gebeurtenissen
van de week, de vrouwen hebben hun
eigen gesprek. Op de kachel geurt de
koffie en zeurt de koperen ketel het
oude, eentonige, vergelen lied.
Al enkele malen heeft moeder Lijn
haar schoondochter opmerkzaam
aangekeken. Dat heeft ze al meer
gedaan de laatste tijd. maar steeds
vv:is het resultaat een teleurstelling.
Nu heeft ze de onmiskenbare teke
nen, waarnaar ze zocht met een zeker
verlangen, ontdekt.
'j>i, kijk maar es goed", zegt Annemie
met een glimlach.
"Ik? Kijken? Waarnaar?" vraagt Lijn
met goedgespeelde verwondering.
Dirk en Willein laten hun onderwerp,
de laatste nieuwtjes betreffende de
Algescheidenen, in de steek en 't is
opeens gespannen-stil in de woonka
mer-keuken.
■"k Heb w'el gezien, datje me de leste
tijil wal straffer aankeek", zegt Anne
mie als tegen een betrapt kind. "Maar
't is zo wijd, hoor."
"Da's goed, kijnd", zegt moeder Lijn
met een diepe tevredenlieid in haar
stem. "Nou een beetje op d'r passé,
Willem."
"Ik wil een knecht zien te krijgen,
maar je mol er niet om kommen bij
d'r."
"Da's niet verstandig", vindt Lijn.
"Neem een goeie raad aan van mijn;
ga naar de wal tot alles achter de rug
is; je kan bij ons kommen."
"Zolang ik goed bin, blijf ik mil
W illem varen. Ik loop niet oni een
wissewassie weg. Daar dink ik niet
over."
'Je bin gerizzeleveerd genog", zegt
Dirk met bewondering. "Maar 't heeft
z'n bezwaren aan boord. Je moeder
wou ook op de schuit blijven, maar ik
heb ze d'r toch afgekregen."
"Mijn kiijgen ze d'r niel af, wat jij,
Willem? We verletten d'r een paar
dagen om."
'Je praat er wel luclit over, kijnd. Als
alles goed gaat, is 't mooi. Maar 't kan
ook anders", meent Lijn
"Ons leven is in Gods hand, moe
der. Je weet wat vader op de schuit
geverfd heeft. Vertrouwen, dat doen
we. En dan zal God wel helpen."
"Zulke taal mag ik horen", zegt I^irk.
"Wie op God vertrouwt, zei niet
beschaamd uitkomen."
"Maar we maggen niet roekeloo.s niit
onze gezondheid omspringen", ver
dedigt Lijn zich.
'Je heb gelijk, moeder, maar as 't
nodig is, zijn we zo aan de wal, dal
geef ik je op een brieffie", zes^t Wil
lem. "Ik zei goed op d'r passen, dat
beloof ik je." In zijn stem is de tere
klank van iemand, die zorgt.
Annemie kijkt hem aan met ogen vol
liefde.
"Schink nog maar es in; da's goed
veur 't zog", schertst Willem. Maar
van Lijns gezicht wil de ernstige trek
niet weg. Ze weet, dat Annemie een
wil heeft en dat is goed. Dat moet
een schippei svrouw hebben en zeker
de vrouw van Willem, die nel als z'n
vader soms zo'n groot kind kan zijn.
Maar die wil moet gepaard gaan met
verstand.
Als ze weggaan om half tien, zegt
ze: "Genacht, hoor, en kijk uit op de
plank in den donker."
De plank is een zware badding, die
van de schuit naar de ondervoet van
de dijk gelegd is. De schuit kan niet
tegen de dijk liggen; dan zou hij op
de slortstenen vloeien. De schipper
kent de verende gang op deze loop
plank.
De avond is donker en al.s ze bij de
plank aangekomen zijn, zegt Willem;
"Blijf even slaan, Annemie, dan haal
ik een lantaarn."
Dat heeft hij nog nooit gezegd,
maar Annemie blijft even staan en
laat hem de lantaarn halen. Het
geeft haar een prettig gevoel, dat hij
bezorgd is. Ze moet hem laten zor
gen. Ze zal nog gelegenheid krijgen
om te laten zien, dat ze haar flink
heid niet verliest.
Naarmate de winter verstrijkt, wordt
^Annemie's gang op de schuit lang
zamer. Het trapje naar 't vooronder
daalt ze voorzichtiger af Voorzichti
ger stapt Willem over haar heen in de
kooi.
Maar op 't dek is ze dezelfde geble
ven.
(wordt vervolgd)