Fiesta Titanium. De absolute top. Met luxe, luxer, Launch Pack. Fordgarage Witvliet adverteerder van het eerste uur in Eilanden-Nieuws Automobielbedrijf Witvliet B.V. MJk^ 16.000,- ril!5!GSll»T]IinjP?S Het summum van luxe. Normaal gesproken alleen voorbehouden aan veel grotere auto's. Koningin Julianaweg 60, 3241 XC Middelharnis. Telefoon 0187-48 26 44. Feel the difference Jubileumuitgave 7 oktober 2008 21 MIDDELHARNIS - Fordgarage Witvliet aan de Koningin Julianaweg in Middelharnis is ook één van de bedrijven die al heel vroeg hun advertenties in Eilanden-Nieuws plaatsten. Het bedrijf was in vroeger dagen gesitueerd aan het Beneden Zandpad, op de plaats van de huidige Lijnbaanpromenade. Door de verkoop van Ford personenauto's had het bedrijf een belangrijk aandeel in de toename van de mobiliteit van de eilanders. Daarnaast was het bedrijf een belangrijke spil bij de mechanisatie van de landbouw, door de verkoop van Ford tractoren. Door Adri van der Laan Jan \/an der Made, de huidige directeur van Automobielbedrijf Witvliet is al meer dan 47 jaar verbonden aan dit bedrijf en heeft daarmee een belangrijk deel van de geschiedenis van het autobedrijf, waar hij als 'smeerjongen' begon, meegemaakt. Ruim 84 jaar geleden - op 19 maart 1924-begon de familie Witvliet een garagebedrijf aan het Zandpad in Middelharnis. Later kwamen ook de heren Koert en Verolme in de directie van het bedrijf. Rondom de verhuizing van het Zandpad naar het huidige pand aan de Koningin Julianaweg (de oude RTM-remise) vormde Jan van der Made samen met de inmiddels overleden Aren Grootenboer er de directie. Tot aan die tijd had het bedrijf een belangrijke functie voor autorijdend Goeree-Overflakkee en de agrariërs, want vanaf de eerste jaren van Garage Witvliet werden er zowel auto's als landbouwtractoren verkocht. De merken waarvan het bedrijf in de eerste jaren dealer was waren verbonden met Ford; Lincoln en Fordson. De landbouwtractoren waren van dit laatste merk. Witvliet was dan ook nauw betrokken bij de mechanisering van de landbouw, waarbij de boeren de overstap maakten van de natuuriijke naar de mechanische paardenkrachten. Ook in de autoverkoop heeft het bedrijf de groei meegemaakt van de tijd waarin de aanschaf van een auto nog lang niet voor iedereen vanzelfsprekend was, tot de huidige tijd waar twee of meer auto's per gezin niet uitzonderlijk is. GEZELLIG Volgens Jan van der Made, die een groot deel van de groei van het bedrijf heeft meegemaakt, was er vroeger aan het Zandpad 'veel meer leven in de brouwerij'. Zeker in de tijd dat er nog de combinatie was van tractoren en auto's. In het bedrijf kwamen toen veel klanten over de vloer: sommigen voor de aanschaf van een nieuwe tractor of auto en anderen voor reparaties. In de huidige automobielwereld zijn beide reden voor een bezoek aan de garage sterk teruggelopen, en dat vindt Jan van der Made wel jammer. Hij geeft aan dat het vroeger "veel gezelliger" was. En dat niet alleen, maar door het contact met de klanten wist men ook precies wat de klant wilde en kon daar commercieel op worden ingespeeld. Verder herinnert Jan zich dat in vroeger tijden de koop van een nieuwe auto een heel gebeuren was, voor zowel de koper als de verkoper Men nam er toen alle tijd voor en de autoverkoper bezocht ook 's avonds de mensen thuis om over de aanschaf te praten, en rondom de aflevering van de auto werd meestal een feestje gebouwd. "Dat gebeurt tegenwoordig natuurlijk niet meer en dat kan niet meer ook, maar je had wel veel contact met klanten. Het is allemaal onpersoonlijker geworden en dat is jammer" verzucht Jan van der Made. Doordat de moderne auto's minder storinggevoelig zijn en storingen in de elektronica door de diagnoseapparatuur vlugger kunnen worden opgelost, is ook het bezoek aan de garage minder geworden. "Vroeger was een monteur soms anderhalve dag bezig aan één auto als er bijvoorbeeld een lager moest worden verwisseld. Buiten de servicebeurten om zie je nu auto's maar nauwelijks meer in de garage". INTERNET Hoewel Jan van der Made wel de voordelen van internet ziet, is hij er "niet zo weg van" dat internet heel veel gebruikt wordt door mensen die op zoek zijn naar occasions. "Er wordt alleen maar naar de prijs gekeken, maar niet naar de service". En door het gebruik van internet komen er ook steeds minder mensen neuzen in de showroom. Ondanks dat de automobielbranche sterk aan verandering onderhevig is, ziet Jan van der Made de toekomst zonder zorgen tegemoet. Hij legtuitdatditligtaan het merk Ford: "We hebben op het ogenblik een steengoeie Mondeo, die het dan ook goed doet, evenals de Ford Focus. Daarnaast staat ook de Ford Ka nog hoog in de top en ook in de bedrijfswagens zitten we goed...", aldus een optimistische Jan van der Made. -I BtW'tiPM e,d kosten rt^ktav m»en er 1 Al.ieOe^iOe .luto kan alwiken van slaiidaardspecilreaiies Gemifldeld btandstofverDfuik en CO,-uitsloot: kro/liter van 19,2-11,2: litet/100 kr ABS Airconditioning Automatisch activerende noodverlichting Buitenspiegels in carrosseriekleur Centrale po rtierverg ren deling met afstandsbediening Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels Ford EasyFuel systeem In hoogte en axiaal verstelbaar stuurwiel In hoogte verstelbare bestuurdersstoel Intelligent Protection System (IPS) met 5 airbags Radio/CD-speler met bediening op het stuurwiel en 6 speakers AUX-aansluiting Lichtmetalen velgen Boordcomputer Halogeen projector koplampen Met leer bekleed stuurwiel en versnellingspook Luxe afgewerkt interieur Mistlampen vóór Afgewerkt met chroomdetails Launch Pack voor nog meer luxe: Automatische airconditioning Automatisch dimmende binnenspiegel Bluetooth/voice control Cruisecontrol Electrisch inklapbare buitenspiegels Parkeersensoren achter Groot multifunctioneel scherm Regensensor Voorruitverwarming Er is al een Fiesta voor 14.100,-

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 29