Restauratie voertuig M67 goed voor Jan Voermanprijs 2008 Medita^ Vervolg verhaal DAAD Beroepings- RTM-museum: WERK EIIAIIDEn-niEUWS Kosten Veel lof De buitenkant en de binnenkant van het geloof Gedichten wedstrijd Kinder boekenweek EN HDG Kinder koren weer van start Opbrengst Monumenten- markt Gebakken vis Cursus 'Opkomen voor jezelf' PAGINA 5 VRIJDAG 19 SEPTEMBER 2008 OUDDORP - Het mag alom bekend zijn dat de vrijwilligers van het RTM-museum fors aan de (spoor)weg timmeren. Hun activiteiten worden steeds breder gewaar deerd; dat blijkt niet alleen uit de stijgende belang stelling voor het museum van de bezoekers, maar ook landelijke instanties weten het Trammuseum te waarderen. Zo kreeg het museum onlangs een erkenning van het minis terie en wordt er bij de planologie steeds meer rekening gehouden met het museum. Afgelopen zaterdag, op Open Monu mentendag, kreeg het museum erkenning van deskundige vakbroeders en ontving het de Jan Voermanprijs 2008. Door Adri van der Laan Sinds hel Rl M-niuscuin In 1989, nfkomslig uil Hdlc- voflsluis, luiar plaals aan lici begin van de BroLiwersdain haar plaats liccft gevonden, is hel museum gestaag gegloeid. Vooral in de beginjaren aan de lirouvveisdam was hel niet zo makkelijk om zijn huidig alom gewaardeerde jxisilie te behalen. In het begin keken zowel bestuurders als sponsors eerst de kal uil de boom. Maat- vooral de laatste jaren heelt men ontdekt dal hel niuseuin meer is dan een soort hobby- plaats voor 'mannen die graag met treintjes spelen', en is het museum een welkome aan vulling op het toeristiseh pro duct van de IJrouvversdam en omgeving. De erkenning voor hel museum en hun tijdend materieel is dan ook duidelijk geslegen. Hoogtepiiiilen als de verlenging van de spoorlijn over de piovinciegrens ritli- ting Middelplaat op Zeeuws grondgebied en de ol'lii iele erkenning van hel Minislerie van Verkeer eiV Watevslaal hebben hiei zeker toe bijge- tlragen. Dl' lii'cr 'l'ii'demii (midi) win lui ItTM-mtiMiiiii i-ii dr ri'sl/iiirii/i-iiiw. I>iisrii'ii vüiir ili' M 67. lulu:[dn van iln iMtui De kosten voor het museum worden vooral gedekt uit inci dentele subsidies en gelden van haar rlonateurs. Daarnaast is een belangrijke bron van inkomsten de linanciële en materiele bijstand van spon- scors, waarmee de vrijwilligers van het museum aan de slag kinnieii met de restauratie van veelal sterk verwaarloosde oude rijtuigen en loeoiriotie- veii. Zaterdag kregen de vrijwil ligers nog eens landelijke erkenning voor hun vele werk zaamheden. Uit handen van de heer J.J.I'h. Kunst, oud- directeur van rie RK T, ont\'ing het museum de Jan Voeritian- prijs. De heet Kunst vertegen woordigde een onalhankelijke beooidelingscomniissie die in o|jdracht van de Stithting Veleianen autobussen en de rrMmiveg-Stiehtiiig drie geno mineerden vooi de Jan Voer manprijs onderzocht wie voor de deze geldprijs in aanmer king zou komen. Lliteindelijk zouden voor deze prijs de res- tainatein's van de 'M 67' van liet R'l'M-niuseum de uilver- koienen zijn. Tijdens een korte ofhciële bij een koinst in de werkplaats van het R TM-mu.seuiri bleek dat de M 67 een "kat met negen levens" is. Het rijtuig werd in 191(i in gebruikgenomen als postwagen van de Maas Burnt Spoorweg. Toen de tramweg- maatschappij in de jaren der tig stevige concurrentie kreeg van de 'wilde bussen' ging men op zoek iraar een goedkopere manier om locomotieven te ontwikkelen. Hierbij werden enkele postwa gens, waaronder de huidige M 67, oingebouwd tot diesel- eiectrische motorwagens. Na de oorlog en na verschil lende keren in brand te heb ben gestaan bouwde de RTM het rijtuig weer op en kreeg het oHicieel zijn naam M 67. Tot aan het ophellën van de tramdienst werd het gebruikt. Na wat omwegen kwam hel (credit bij het Spooiïvegiiiiise- iim, waar het jarenlang stond te verkommeren. In 1991 werd het overgebracht naar Ouddorp, waar het nauwkeu rig werd gerestaureerd. Het rijtuig werd eigenlijk geheel opnieuw gebouwd, maar nu mei veilige materialen. De heer Kunst had veel lof voor de mensen van het RTM- museum, die zo nauwgezet hun werk hadden gedaan. Het was dan ook met veel plezier dat hij de prijs - een geldbedrag van 1.250 - aan tie tweede voor zitter van de Stichting, de heer Tiedema, kon overhandigen. Deze nam de prijs dankbaar in ontvangst, eit in zijn dank woord betrok hij ook de vier vrijwilligers die een groot aan deel hebben gehad in de res tauratie van de M 67; de heren In 't Veld, Poorlvliet, Van Rijn en Van den lol. De ]an Voermanprijs is de eer ste cultuurprijs voor histori sche rail- en wegvoertuigen in het land. Wijlen Jan Voerman was pen ningmeester van de Stichting Veteraan Autobussen en de Tiamweg-Stichting. Hij heeft een belangrijke bijdrage gele verd aan cultuurhistorisch onderzoek op hel gebied van openbaar vervoer in Neder land. De prijs is ingesteld toen Voerman op 80-jarige leeftijd aischeicl nam van beide slich tingen. Daniel nu nam voor in zijn hart, dat hij zich niet zou verontreinigen met de stukken van de spijze -van de koning.(Daniël 1 ;8) Daniël zal zo'n 13 jaar geweest zijn toen hij in Babel terecht kwam, aan het hof van Nebu- kadnessar. Daar krijgt hij een andere naam, een andere ideittiteit. Het onderwijs is doordrenkt met de Babylonische visie op het leven. Kortom, Daniël moet dingen accepteren. Maar hij weet ook van een grens. Hij zet ook ergens een streep. Bij de gerechten van de tafel van de koning. Die laat hij aan zich voorbijgaan. Daaraan doet Daniël niet mee. U'aarom trekt hij een grens bij de maaltijd? Ongetwijfeld raakt dat aan het opgeven van je zelfstandigheid. Wie deel heeft aan de koninklijke tafel die hoort bij Babel; die maakt daar echt deel van uit. Vast en zeker wilde Daniël ook ernst maken met de spijswetten uit de Thora. Het was een gelovi gejood verboden onrein voed sel te gebruiken. Hier spitst het zich voor Daniël toe. Om trouw te blijven aan de God van zijn vaderen. ■Ja maar, Daniël! weet toch wat je doet, je gooit je eigen gla zen inl" "Overdrijf je trouwens niet?" Nee. Het geloof heeft blijkbaar ook een buitenkant. Het geloof is niet alleen een innerlijke zaak, maar er zit ook een buitenkant aan. Het geloof is aan een bepaalde levensstijl te herkennen. Uit de 2" eeuw na Christus is er een brief bekend (aan Diognetus) waarin christenen worden beschreven. En de schrijver maakt duidelijk: die chi istenen zijn aan de ene kant heel gewone burgers. Ze heb ben dezelfde kleren aan en ze hebben m heel veel opzichten dezelfde gewoonten. Maar. op de een of andere manier blijven ze vreemdelingen. En hoe wordt dat zichtbaar? Nou bijvoorbeeld; Ze trouwen als ieder ander en ze krijgen kinderen, maar ze leggen hun kinderen niet te vondeling. Ze delen hun tafel met anderen, maar ze delen niet hun bed. Ze zijn 'in' het vlees maar leven niet 'naar' het vlees. Ze gehoor zamen de vastgestelde wetten, maar in hun eigen leven.over- tieflën ze die wetten. Blijkbaar waren de christenen in die tijd herkenbaar doi^r hun le\'ensstijl. Dal lijkt op wat Daniël hier doet. Het geloof heeft een zichtbare kantl Maar let er op, in hoofdstuk 1 (Statenvertaling) staat; Daniël nam voor in zijn hart dat hij zich niet zou verontreinigen met de stukken van de spijs van de koning. Het hart is in de bijbel de kern van je bestaan. Waar de beslissingen vallen. De uiterlijkheid van Daniël is diep geworteld. We moeten dus met twee woor den spreken. Aan de ene kant; geen eindeloze aanpassing aan de wereld. Daniël trekt een grens. De herkenbaarheid van de gemeente is in het geding. Maar de andere kant is...: je hart mag er niet buiten blijven. Soms kan chi-isten zijn heel wat lijken. Het ziet er goed uit. Heel stemmig of heel fris en fruitig. En de grenzen wor den helder genokken; dit wel, dat niet. Want; zo zijn we dat gewend in onze traditie. Of; zo (loen wij dat als bewuste chris ten vandaag... Prachtig. Maar als je hart niet meedoet, kom je in de vormendienst terecht. Dan verstart en versteent ons uiterlijk gedrag. Dan breken de daden op je woorden. Dan hou je het niet \o! in Babel. .Als het er om gaat spannen. Daniël had hel zich in zijn hart voorgeno men... Hij liet zich leiden door Gods geboden. Die geboden te doen gaf hem vreugde. Zo bleef hij staande. Ds. G. van Meijeren, Dirksland Borrelen er mooie zinnen in je hoofd, heb je zin om zinnen te verzinnen? Doe dan ntee met de gedrchtenwedstrijd van Bibliotheek Zuid-Hollandse Delta. Tijdens de Kinderboe kenweek, die van 1 t/m 11 okto ber wordt gehouden, kun je je eigen zinnen verzintien en er een mooi gedicht van maken. Mail dit gedicht naar activitei ten (gbibliotheekzuidholland- sedelta.nl met vermelding van je naam, leeftijd en adres. Je gedicht mag overal over gaan en je mag het in elke vorm .schrijven. Elfjes, limericks, haiku's of een poëzieveisje, het mag allemaal. Het gedicht mag echter niet langer zijn dan 30 dichtregels. Er zijn twee leef tijdscategorieën, van 6 t/m 8 en van 9 t/m 12 jaar. In elke categorie is er voor de winnaar een prijs: een jaarabonnement van een tijdschrift naar eigen keuze. Di^e vriKig- en (nilwoordndmek slaat ge'heei len dienste van de lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u .sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus (V, 3240 AA Middclhanüs, met in de linkerbovenhoek 'Vrageiirubrlek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet mei antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. MDIN'S DSNKSK Wat liiid liiid/n i'iior hedoe/ing met zijn beeld 'De denker'? Antwoord: Dat was, met een aarual andere, bestemd voor een bionzen deui-, die moest komen in het Musje des Arts Décoratifs in Parijs. Rodin maakte hiervoor irlzortrlei- lijke voorstudies. Hij wilde op de deur uitbeelden wat er in het mnseirm voor decora tieve kunsten allemaal te zien was. Vandaar Le Penseur mei het oog op de resultaten vair 't diepe nadenken, Le Baiser als uitbeelding van de men selijke liefde en bijv. Adam et Eve vanwege de mense lijke .schcppirrgsdrang. Rodin werkle hieraan lot zijn dood iir 1917. Daarna werden de voorstudies als beelden ten- loorrgesteld en werden ze talloze malen nagetekend, gefotografeerd, geschilderd en nagehouwen in steen. De bronzen deur raakte in het vergeetboek en is nooit gere aliseerd. Wij kochten een bestek, dat vol gens de xvinkelier van 'pleet' zil ver gemaakt is. Wat is dat pre cies en hoeveel zUver zit erin'? Antwoord: Hel verneder landste woord pleet kcjmt van het Engelse silver plating en dat wil zeggen, dat er een laagje zilver is aangebracht op ander metaal. Een betere vertaling is natirurlijk; verzil- veretr, tuaar blijkbaar wilde deze winkelier het bestek als eert soort zilver verkopen. Bij het bedoelde 'tafelzilver' gaat men uit xan zgn. vvrtmetaal, bestaande uit koper met wat nikkel om het le harden. Als dal gereed is, wordt er een laagje zilver op aangebracht Dat getal 90 betekent, dat er 90 gram zilver is gebruikt voor een bijeen behorende lepel en vork. Als het bestek werkelijk van zilver gemaakt was, zou er een keurteken van de Waarborg goud en zilver' op moeten staan. HISTORISCHS DAG Op welke dag en datum is Ame rika nu werkelijk ontdekt? Antwoord: Op vrijdag 12 oktober 1492, maar dat werd destijds gerekend volgens de Juliaanse kalender. Op 4 oktober 1582 volgde gelijk 15 oktober van onze huidige Gregoriaanse kalender. Van eerdere ontdekkingen weet men wel iets af, maar daarvan zijn geen data meer te achter halen. BALKON ONTGROENEN Ons houten balkon slaat groen uit. Hoe komt dal en wal is daar legen le doen? Antwoord: Er zijn algen of mossen in het spel. Sporen daarvan zijtr door de wind aangevoerd en hebben zich op het hout gehecht. Bij voldoen de vocht en warmte zijn er vorig jaar piepkleine plantjes tot ontwikkeling gekomen die nu verder uitgroeien. U kunt ze weg boenen na xrjf dagen droogte, als de wortels weinig houvast meer hebben. Neem daarvoor', een oude borstel, die u vochtig maakt in lauw water met een scheut cbkior-. Als u daarna het houtwerk behandelt met een houtbe schermingsmiddel, dat tevens rotting kan voorkomen, of uw balkon flink in de verf houdt, dan krijgen algen en mossen geen kans meer in het hout te wortelen. PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te Eindhoven (stu dentenpastor), ds.. M.J. Kreeft te Hoogeloon-Eersel, die dit beroep heeft aangenomen; te Leidschendam (Heuvelwijk), ds. F.J.M, de Vries Bouwstra te Warnrenhuizen/Harenkarspel (herv.); te Rotterdam-Lombar- dijen (geref), ds. J. Breder- veld te Rotterdani-Zurd-Ka- tendrecht, die dit beroep heeft aangenomen; te 's-Gravenzan- de (hervormd wijk 1), ds. D. van Duijvenbode te Urk. HERSTELD HERV KERK Bedankt voor Nijkerk-Zwar- tebroek/Terschuur, ds. L.W.C. Ruijgrok te Monster. GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Vlissingen, ds. P.R. Baas te Doornspijk (voorm. zend.pred.). CHR. GEREE KERKEN Beroepbaar: kandidaat A. van Olst, Gentiaanstraat 235, 7322 BH Apeldoorn. Tel. 055- 3662493; kandidaat S. Pos, H. Elconiussttaat 16 bis, 3553 VD Utrecht. Tel. 06-16060245. GEREE GEMEENTEN Beroepen: te Apeldoorn, ds. P. van Ruitenburg te Chilliwack (Can.); te Boskoop, ds. G.J. van Aalst te Klaaswaal; te Drachtetr, ds. B.J. van Boven te De Valk- Wekerom; te Groningen, ds. M. Karens te Werkendam; te Kalamazoo (VS), ds. J.M.D. de Heer te IVIiddelburg-Centruni; te Krabbendijke, ds. A.H. Ver hoef te St. Catharines (Ontario- Canada); te Leiderdorp, ds. W. Visschei' te Amersfoort; te Pic ture Butte (Canada), ds. D. de Wit te Rijssen-West; te Rhenen, ds. D. de Wit te Rijssen-West; te Terneuzen, ds. A.B. van der Heiden te Bentliuizen; te Vlaardingen, ds. W. Silfhout te Capelle aan den IJssel-Middel- watering. GEREE GEM. IN NED. Bedankt voor Urk, ds. A. Schultink te Bruinisse. SOMMELSDIJK - Het Jonge- land en Hetjeugdland nodigen jou uit om te komen zingen. In deze twee HDG kinderkoren worden door zo'n 50 kinde ren christelijke kinderliedjes, opwekkingsliedjes en oude bekende zondagsschoolliede ren gezongert, begeleid door piano, dwarsfluit en gitaar-. De repetities worden elke vrijdag avond van 19.00 tot 20.00 uur gehouden in 'De Samaritaan' te Sonniielsdijk. De eerste keer van het nieuwe seizoen is op vanavond, vrijdag 19 septem ber; Als je graag zingt, mag je gerust eens meedoen. Alle kinderen van de basisscliool, ook uit omliggende dorpen, zijn welkom. De kinderkoren verlenen een aantal keer hun medewerking aan de sanien- zangdiensten op zondagmid dag die in 'De Lukaskapel' varr verpleeghuis 'De Samaritaan' gehouden worden. Ook wordt er af en toe op de afdelingen van 'De Samaritaan' gezongen. Daarnaast zijn er nog uitvoe ringen rond Kerst en Pasen. Voor meer informatie over de koren kan contact worden opgenomen met Marianne de Vries, tel. 487519, of met Nelleke van den Boogerl, tel. 489712. GOEDEREEDE - De Monu- mentenmai'kt te Goedereede heeft 9500 opgebracht. De prijzen (zie nieronder) die gewonnen zijn met het Rad van avontuttr kunnen tegen inlevering van het lot worden afgehaald aan het adres Oostdijkseweg 55 te Goedereede. Fietstas: blauw 76; Boek4-DVD: blauw 22; Schoenpoetsmachine: oranje 60; Telefoon: oranje 45; Puz zeldoos: groen 93; Bedelket- ting: groen 8; Sporttas: groen 22; Jeugdboek: groen 120. STELLEN DAM - Op zaterdag 27 september zal Fanfareor kest De Hoop vis bakken op het Oranjepletn te Stellendam. Vanaf 8.00 uur zijn de Stel- lendamse tong, schar, schol en poon weer verkrijgbaar'. De opbrengst komt geheel ten goede aan het iristrirmenten- fonds van de fanfare. In Het Diekhuus in Middel- harnis en in het Haegse Huus in Stellendar-ri start op 24 sep tember de cursus 'Opkomen voor jezelf' voor jongeren van 7 t/ni 15 jaai', die meer zeUver- trouïven willen krijgen 'm de omgang met leeftijdsgenoten. De ouderbijeenkomst is op woerrsdag 17 september om 19.00 uur. De cursirs is tien keer op woensdagen vanaf 24 september'. Er zijn twee groe pen, van 14.30-16.00 in Het Diekhuus en van 17.00-18.30 uur in het Haegse Huus. Wil je meer vrienden of vriendin nen maken, kritiek en peste rijen makkelijk van je afzetten, uitkomen voor je rrrening en ook eerrs een keertje 'nee' zeg gen in plaats van 'ja' of gewoon omdat je iets echt niet wilt, dan is de cursus 'Opkomen voor Jezelf wellicht iets voor jou. In een groep met leeftijdsgenoten oefen je om een goed contact op le bouwen met jongens err meisjes op jouw school, in jouw buurt, op je sportclub, e.d.', en krijg je meer zelfvertrouwen. Je raakt ook meer bedreven in van jezelf afbijten als dat nodig is, zodat je je üjner' voelt op school, op straal en waar je ook bent. De kosten van de cursus bedragen 50. De organisatie is in handen van Jongeren werk Goeree-Overflakkee. IJ kunt zich aanmelden of meer informatie opvragen bij Mari an Eikelhof tel. 010-4186953. -121 Er spreekt zulk een blijdschap uit haar woorden, dat haar laatste zin bijna als een juichkreet klinkt. Bijna niemand in het hele gezel schap heeft zijn ontroering kunnen bedwingen en als Kee zwijgt hebben de meeste vrouwen en ook een aantal mannen hun zakdoek nodig om de sporen ervan weg te wissen. Alleen vaders broers uit Holland zitten met bleke gezichten op hun handen le staren. Nu gaat vader over zijn ervaringen in het riet vertellen. Ofschoon zijn stem van ontroering en aandoening trilt, klinkt ook uit zijn woorden gro te vreugde, daar hij nu reeds de \'ei'- lioring van zijn gebed mag zien, dat Fransje een koninklijke begrafenis zou hebben. Hij raakt zo in vervoe- r'ing, dat hij zomaar een gezang op Snelt dun jaren, snelt vrij henen, Met uw hiijdscbap en verdriet Welke ramp ik moog' beivenen. God, mijn God, verandert niet. Blijft ons alles hier begeven. Voortgeleid door Zijne hand, Schouw ik, uü dit nietig leven, In mijn eeuwig vaderland.' Dan is het moeders beurt om te spre ken. Met een x'oor haar ongewone vrijmoedigheid zegt ze; Och, dan eit dat 'n belofte ewist, toen amme vorige weke uut Jesaja vièrtig elez.en aen: Hij zal Zijne kudde weiden gelijk een herder; Hij zal de lammeren in Zijne armen vergaderen, en in Zijnen schoot dragen! Fransje is tiius! roept ze met hoge stem - maar wordt dan door blijdschap en smart overmand. Het leven gaat door. Het varken en de helft van de aardap pels HOi'den verkocht. De opbrengst daarvan en de inhoud van vaders zorgvuldig aangelegde spaarpotje zijn juist voldoende om de rekening van het ziekenhuis te betalen, afge zien dan van het kistje. En toch is ook dat betaald, en dat niet alleen, maar de begrafenis, en het graf, en het luiden van de klok, en de vele extra boodschappen uit de winkel eveneens. }a, want het geld dat vader van de vrouwe van d'oeve en van Van Houientje gekreger-r heeft, is niet het enige dat den trze is komen bin- neiistromen. Vaders broers hebben eveneens diep in hun zakken getast en Kee heeft ook vijfentwintig gul den onder haar bordje laten liggen. En De Visser, die als buurman een der dragers was, heeft eveneens een bankbiljet achtergelaten, even als de vader van Jan Blok, en wie al niet meer'. Zelfs La Bruyère heeft tien gulden laten bezorgen. Het is allemaal te veel om op te noemen. Precies een week na de begrafenis kwam de laatste liefdegift binnen, en toen vader al dat geld bij elkaar opgeteld en de onkosten er afge trokken had, bleek er zoveel over te zijn, dat moeder daar rouwgoed voor de kinder'en van heeft kunnen kopen, tegen kontaitte betaling. En toen was het geld ook op - er was geen cent te kort en er was geen cent te veel. Fransje was dus wel degelijk een Koningskind, en de Koning zelf lieeft er voor gezorgd, dat Zijn prinsje een koninklijke begrafenis had. Maar er is nog r-neer. Hoewel de sierlijke pronk waarmee sommige graven worden omgeven in hun ogen een gruwel is, zal dat van Fransje geen onherkenbaar, na enige jaren overwoekerd heuveltje blij ven, met als enig kenteken een ver- \veerd paaltje ntet een nummer erop. Daar heeft Leentje de Visser voor gezorgd. Op een zaterdagmiddag ts ze op de fiets naar \ader en moeder gereden, en heeft toen het beleefde maar heel dringende verzoek tot hen gericht of ze een klein zerkje op Fransje's graf mocht laten plaatsen. Daar keken vader en moeder eerst wel 'n beetje vreemd van op, en heel even heeft moeder zich afgevraagd of ze wel aan die 'roomse gewoonte' konden toege ven. Maar Leentje heeft hen zo sme kend aangekeken, en er sprak zo'n (mgeveinsde liefde voor hun kind uit haar blik en woorden, dat ze het hart niet hadden dat verzoek te weigeren. Dat steentje staat nu aan Fransje's hoofdeinde en draagt het eenvoudige opschrift: FRANSJE WESTSTRATE Daaronder staat de datum ^an zijn geboorte en overlijden, en verder alleen nog: Jesaja 40 vers 11. Als Fransje zelf de twee naar elkaar toe gebogen takken, die deze woorden omlijsten, eens had kunnen zien, zou hij vast in verrukking geweest zijn. En aan het voeteneinde heeft Kees de Visser, ongevraagd, een klein maar volkomen gaaf denneboompje geplant. Daar is hij helemaal voor naar een boomkwekerij in Brabant geweest. Het leven gaat door. Langzaam maar zeker rijen zich de dagen aaneen tot weken, en even lang zaam maar zeker wordt de afstand tus sen hen en Fransje groter. En r'raar die mate wordt het schreeuwende heim wee en verlangen naar zijn dierbare gestalte sterker en ondraaglijker. Wel honderden keren besterft de vraag op hun lippen: Waar is Fransje? Wantje, in haar onschuld, heeft het zelfs een keer hardop gezegd. Moeder lieeft de rietpluimen ver brand, omdat ze het gezicht ervan rriet langer verdragen kon vanwege de smartelijke herinneringen die deze onweerstaanbaar bij haar oprie pen. Het kroesje van het verdronken land staat op de boverrste plank in de spinne, waar niemand het kan zien. En zijn ledikantje staat met het laag ste gedeelte zo ver onder het schui ne dak geschoven als het maar kan. Bovendien is het overdekt met een grote doek, gemaakt van twee licht- bonte schorten, die moeder nu toch niet draagt. Toch komen ze dagelijks honderden kleine dingen van hem tegen, die hen in al hun stomheid als het ware toeschreeuwen; Waar is Fransje? En herinnert niet elk plekje in en om het huis voortdurend aan hem? Er zijn dagen dat rnoeder, terwijl ze stil haar werk loopt te doen, van stap tot stap al die wrede laatste dagen opnieuw doorleeft. (wordt venolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 5