Meditatie 4You Vervolg verhaal RAAD DAAD Beroepings- EN U WERK EiuvnuEii-niEuws 8REDER0 Avond Geestelijke Vorming: 'Het eeuwige leven' Dienst Vredes- week 2008 Een bewogen en liefdevolle vermaning van de Heere Jezus (2) Ko-xTLxsch. full copy-service Rommelinarkt verpleeghuis De Samaritaan Viswedstrijd voor kinderen PAGINA 5 VRIJDAG 12 SEPTEMBER 2008 Blik (>p kerk i en samenlming - Het Woord bij een uitvaart - De mens centraal? Ongeveer twee weken geleden schreef Prol. Dr. W.H. Velema in deze krant een artikeltje over hel Woord bij een uitvaait. Ik heb dat niet intense belangstel ling gelezen en wa,s het er hele maal mee eens. Dat ik er toch op terugkom, is hoogstens om wat na te denken en misschien aan te vullen. Onze vaderen waren viuirbang voor mensverheerlijking. Bij Room.se uitvaarten stonden de verdiensten van de overledene nogal in het middelpunt. Wat hij gedaan had voor olgegeven had aan de kerk, enz. Vandaar dal de oudste synoden in ons land aandrongen op afschaffen van de zgn. 'lijkpredicatiën'. En waar dal moeilijk was, daar mocht vooral niet teveel goeds van de dode worden gezegd. Zo kon het gebeuren dat grote mannen stilzwijgend ter aarde werden besteld. 'Met hel bad water hel kind weggooien', noemen ze dal... Men zegt dat het aan die rigou reusheid te danken is dal nog altijd het leiden van begrafe nissen niet tot de taak van een predikant behoort. Hel zou vreemd overkomen wanneer een dominee gevraagd werd een begrafenis te leiden, en hij zou zeggen: 'Daar ben ik niet voor ingehuurd'. Maar strikt formeel heeft hij gelijk, want een rouwdienst hoort niet tot zijn takenpakket... De.sondanks is de dominee natuurlijk aanwezig bij rou wende families en spreekt hij een woord bij een uitvaart. Vroeger gebeurde dal meestal thuis, later in een gebouw of in de kerk. De plaats doel er niet veel toe, als hel Woord maar centraal staat. En als ik het nu eerlijk mag zeggen, ik heb daar zo mijn zorg over. Vroeger kon je van het begin af het Woord laten spreken, dat verwachtten de omstanders ook. Vandaag zijn er kinderen of kleinkinderen die blijkbaar zitten te wachten op een soort 'In memoriam'. Soms geven ze zelf een schetsje van het leven van vader of opa en daarna moet die dominee het maar bekijken. Ik bedoel, ik alle voorzichdg- heid: zijn we niet een beetje terug bij af? Hel Woord is van z'n centrale plaats verdrongen en de gestorven mens staat in het middelpunt. Hebben onze vaderen toch niet een beetje gelijk gehad met hun afkeer van lijkpredicatiën? Tenslotte een wal vrolijke noot aan dit sombere verhaal. Het moet jaren geleden zijn dat een bedienaar der begrafenissen rondom de geopende groeven de dominee bedankte voor zijn "troosteloze" woorden... Die dominee was remonstrants, dus misschien was de vergis sing wel juist. 'Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staal geheel ten dienste van de lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelhamis, mei in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beanlxvoord. en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek ivorden gepubliceerd. NICOTINEVINGERS Hoe krijg ik (Ie }>rnine nicoline- vlehken van mijn vingers'? Antwoord: Nicotine is een hel dere vloeistof en geeft geen vlekken. Wal u aan uw vingers ziel na hel roken, is niels anclers dan leer, die zich ook in uw longen afzei. De leer is wel van uw vingers te verwijderen als u ze eersl insmeeri mei een klein kliiilje boler. Dal .smell door di; liefiaaiM.swarrMlt'. I.aaf het een kwartierlje inirekken, zodat de leer in het vel oplost. Was daarna uv/ vingers in wasben zine (niet roken bij dal werk en niet bij waakvlam ermee!). De lichte en verse vlekken krijgt u dan wel weg. De oudere zult u moeten behandelen met xyleen. Dat is erg giftig, dus oppas.sen ermee en goed de handen wassen erna. En als u weer gaal roken de sigaret met de brandende kop naar boven vasthouden, zodat de rook niet meer langs uw vingers strijkt. Dan vermijdt u teervlekken op uw vingers. WAAROM 'SflADiRIE' Jaarlijks wordl er in mijn dorp 'een xiiinkebveek gehouden met kraampjes op s/raat. Ik vraag me aj', waarom ze dat braderie noe men en niet als vroeger getvoon ma rktdag oj' winkelactie. Antwoord: Een nieuwe naam trekt meer aandacht, maar dit is een oud woord. Zowel in België als in Erankrijk gebruik ten de Vlamingen al 'brade- rij' bij feestelijke gelegenhe den, omdat er veel gebraden vleesgerechten bij genuttigd werden. De Krans sprekende bezoekers gingen dat Vlaamse gebeuren toen iriet een Franse uilgang 'braderie' noeinen. Het Eranse werkwoord 'bra- der', dat verkopen tegen een verminderde prijs ofwel versja cheren betekent, speelde daar bij een rol. Via Erankrijk is die aanduiding 'braderie' naar het noorden teruggekeerd, vooral voor verkopingen langs de openbare weg, waarbij naast normale winkelgoederen ook wel lujisvlijt, tweedehands goederen en diverse dranken en etenswaren te koop zijn. Vergelijk de geschiedenis van ons woord 'mannequin', dat als hel Vlaamse 'manneken' voor een paspop in Vlaande ren werd gebruikt. Toen de Parijse modeontwerpers leven de pasdames gingen gebrui ken, gaven zij die de verfranste naam (manneken, op z'n Frans geschreven). GARNALEN ETEN Als je garnalen koopt die in ons land gekweekt zijn, wat eet je dan: rauwe dieren compleet met de ingeimnden, of gekookte die tevoren helemaal schoongemaakt zijn Wat haalt men er af bij het pellen f Antwoord: Garnalen wor den niet in bakken of vij vers gekweekt, maar levend gevangen in wateren langs de kust of in zeegaten. Vervolgens worden ze gestoomd (dus niet gekookt) en gepeld. Bij dat pellen wordl slechts het uit wendige geraamte verwijderd en al het overige wordt gege ten. Bij het gebruik eet je dus de ingewanden mee. Het pel len gebemt nu nog voorname lijk met de hand, hetgeen de verkoopprijzen de laatste jaren flink deed stijgen. Er is wel een pelmachine uitgevonden die dit handwerk overbodig kan maken en ook hygiënischer is, maar de aanschaffingskosten zijn voor veel garnalenvissers en -verwerkers te hoog. Rauw is een garnaal wel te eten, maar ze zijn dan niet zo inals als na hel stomen. Als ze op de vei lingen de minimumprijs niet halen en doorgedraaid worden, wordl er veevoer of garnalen- meel van gemaakt. Ze zijn zeer voedzaam, dus voor hel vee is het uitstekend voeder. En ver der hebben de Hollandse gar nalen volgens de liefliebbers een veel betere smaak hebben dan vele buitenlandse. Hoe kwam onze grote dichter Bredero aan die lijfspreuk en .signatuur "'t Kan verkeren?" Je leest er vaak over, maar nergens vind ik het waarom en waar van daan. Antwoord: Volgens onze lelter- kimdige medewerker heeft hij zowel zijn naam als de bedoel de zinspreuk ontleend aan het uithangbord van z'n vader. Die was namelijk schoenlap per in Amsterdam en had een uithangbord bij zijn zaak opge hangen, waarop graaf Hendrik van Brederode was afgebeeld. Hel advies van die 'grote Geus' was lussen 1531 en 1561 'Peul- élre'. Dal vertalen wij nu met 'misschien' uit het Frans, maar in die lijd betekende het ook wel "t kan wezen' en "t kan ver keren'. K. ter Laan heeft daar al eens op gewezen. Bredero was dus niet zo origineel met zijn signatuur. CAPPUCCINO Hoe maken ze in Italië toch die heerlijke Kapoetsjino Antwoord: Hel Italiaanse woord is cappuccino en dat betekent Kapucijner (monnik). Naar de bruine kleur van zijn pij is ook kofTie met melk daar zo genoemd. U vindt die kolTie waarschijnlijk zo lekker, omdat ze extra sterk is en de bittere smaak van die sterke koffie wordt weggenomen door toe voeging van slagroom en extra suiker. Bovendien wordt de koffie aan veel butTetlen bereid op de manier van de 'espresso' o.m. met stoom die door een PROTEST.ih'TSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te Eindhoven (Johannesgemeenie), kandi daat. K.M. Wuijsler te Utrecht, die dit beroep heeft aangeno men; te Krabbendam (geref), ds. R Monsma te Middenmeer, die dit beroep heeft aange nomen; te Nijland, ds. J-RA- Vlasblom te IJlst (herv.), die dit beroep heeft aangenomen; te Randwijk, kandidaat E. Kroon te Veenendaal; te Rouveen (herv.), ds. K.E. Schonewille te 's-Gravenmoer; te Strijen (herv. Wijk 1), ds. C. Door- neweerd te Den Bommel; te Waarder (herv.), ds. L. de Wit te Oude Tonge. HERSTELD HERV KERK Beroepen te Sirjansland, ds. C.M. Visser te Boven-Hardinx- veld. CHR. GEREE KERKEN Aangenomen naar Bunscho ten, ds. j.L. de Jong te Nieuw- Vennep, die bedankte voor Eemdijk; naar Doornspijk, ds. B.L.C. Aarnoudse te Meer kerk. GEREE GEMEENTEN Beroepen te Berkenvvoude, ds. J.S. van der Nel te Houten; te Scherpenisse, ds. E. Bakker Ie Urk. MIDDELHARNIS - Maandag 15 september is er weer een avond geestelijke vorming. De eerste in dit seizoen. Voor deze avond is ds. M. van Campen uil Zwanebroekrierschuur uitgenodigd. Hij zal een lezing houden met als thema: Hel eeuwige leven. Iedereen wordt hartelijk uitgenodigd deze avond bij te wonen, die gehouden wordl in vereni gingsgebouw De Hoeksteen aan de Ring te Middelharnis. De avond duurt van 19.45 tot 21.45 uur. De kosten voor deze avond zijn 3. Wie meer wil weten, kan bellen naar dhr. A. van Alphen, tel. 0187-482197. De Oecumenische Werkgroep Goeree-Overflakkee nodigt ii ook dit jaar uit voor een dienst in het kader van de vredes- week. Hel thema dit jaar is 'Kiezen voor vrede'. De dienst wordt gehouden op woens dag 17 september om 19.00 uur in het kerkgebouw van de Evangelie Gemeente Flakkee, Emmastraat 24-a te Oude-Ton- ge. Iedereen is welkom. vol bakje koffie wordl gebla zen. U kunt het zelf wel nama ken, door veel meer bonen (van goede kwaliteit) te nemen dan anders en koffie te zetten die zo'n drie maal sterker is dan u gewend beirl. LI krijgt dan wel meer coffeïne, room en suiker naar binnen, dus drink er niet teveel van! Overigens krijgt u geuriger koffie van verse bcinen dan van de zakjes poeder die u dagelijks gebruikt. Gedmihl aan de vnniw van Lul! Lukas 17:32 Bedankt voor uw geduld, lezers. Ik \roeg u \'oiige keer irnmers of u, wal hel doorklin ken van hel Evangelie in deze meditatie betreft, even geduld zou hebben. Welnu, onze tekst IS toch echt een bewogen en liefdevol Evangeliewoord van de Heere Jezus hoori U zult toch niet graag onze Zaligma ker \'an het tegendeel durven beschuldigen? Dacht u, dat het niet enkel liefde was, toen Hij zei: "(ledenkt aan de vrouw van Lot!?" Is hel niet enkel ontferming, als Hij probeert om de schijnheilige te ontmas keren? Zou het niet Zijn bedoe ling zijn, dal dit woord ons uit- drij\e naar Hem? Vreselijk was hel ofjrdeel t)ver de vrouw van Lot, vreselijk hel oordeel over Sodom en Gomorra. Er is ech ter nog een vreselijker oordeel. De Heiland voorspelt een nog zwaarder gericht, dat losbar sten zal over allen, die geleefd hebben onder de bediening van het evangelie van vrije genade, maar die zich van Hem hebben afgewend. Hoor maar eens wat Hij elders zegt: "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: hel zal de lande van Sodom en Gomorra verdraaglijker zijn in de dag des oordeels dan ulie den!" Welk een waarschuwing voor ons allen. "Zie niet om! Gedenkt dan aan de vrouw van Lol!" Hebben we 't wel eens ingeleefd? Gods kinde ren leven in, wal Lots vrcjuw uideefde. Vandaar dat ze tel kens weer schrikken voor dit ernstige woord. Waarom? Wel, omdat zij in zichzelf zulke hui chelaars zijn. Ze zeggen: Er is geen groter omkijker dan ik. Ze kunnen Lots vrouw best begrijpen, maar door ontdek kend Licht des Geesles dragen ze er een diep verdriet o\'er. Gelooft 11 niet dat ze zeggen: Het is geen wonder dat de vrouw van Lot omzag; 'l is een veel groter wonder dat ik het niet meer kan!! Met Paulus moeten ze telkens weer belijden; "Ik weet, dat in mij, dat is in mijn vlees, geen goed woont. En 't goede dat ik wil, dat doe ik niet, maar 't kwade dal ik niet wil, dal doe ik, ik ellendig mens. wie zal mij verlossen \an hel lichaam dezes doods?" Maar dan komt het; "Ik dank God, door Jezus Christus, onze Heere!" Ziet. dat is hel, lezers. Voor zulken is hel oordeel wal zij verdien den \oltrokken aan een Ander! Zij hebben de vlammen van Sodom, de vlammen der hel horen knetteren. Ja, die vlam men der hel hebben hen op de hielen gezeten, vanwege al die zonde en al dat omkijken \;ui binnen. In tegenstelling tot de vrouw van Lol, die waarschijn lijk heeft gedacht dal liet zo'n vaart niet lopen zou, hebben zij echt gedacht, dat ze door de \lammen zouden verteerd worden. Maar ziel, daar zijn ze neergedaald op Hem, Die op Ciolgolha in de vlammen van Gods toorn onder ging, en die voor allen, voor wie dat vrome, weieldse, omkijkende hart lot diepe siriarl is gewor den, een oorzaak van eeuwige vreugde is. (De trap en de maal waarin dit alles beleefd wordt, laten we \anzelf aan Ciod o\er! We gaan elkaar geen wetten \oorschrij\'en!) Nu zegt u mis schien, ik ben bang dat ik ooit nog eens zal achterhaald wor den! Echt waar? Lots vrouw niet hoor! Ze had omgekeken, want ze had geen inzicht in haar boze en verdorven hart. Haar geloof was (hooguit een vernist) buitenkan Igelooll De Heere vraagt naar waarheid in 'l binnenste! Nu shiakl u mis schien wel een hele grote zucht en II zegt: Ach waarheid in 't binnenste? In mijn binnenste zii niets anders dan bedrog! En dat kan ik wel begrijpen. Daar- iiiii moet dan ook maar gedu- I ivr uw gebed \\'ezen; "Zend uw liclii en uw waarheid, dat die niij leiden, dat zij mij brengen tilt de berg uwer heiligheid en lot Lw ivoningen!" Ziet, nani dal mist de huichelaar. Die ziel eit>en licht aan \üor de glans \an de hemel. "Gedenkt aan tic vrouw van Lot!" Hel is een ei listige waarschuxving voor ■■tussenbeide mensen!" voor mensen, die misschien wel optrekken met het volk dat Cod vreest. Die \room gewor den zijn en de besmetting der werekl zijn ontvloden. Die ook wel enige aantrekkelijkheid zien in de Heere Jezus. Maar die niet de onrust kennen van het gebod: "Zie niet achter II om!". Nogmaals lezers, u hebt toch nooit gehoord dal de Heere Jezus heeft gezegd: "Wie Sodom onuluchl! die zal z;ilig worden!" Nee. wie in de Heere Jezus gelooft, die zal zalig worden! (Mark. 16:16) Om 't met de geschiedenis te zeggen: Wie naar Zoar vlucht, die zal behouden worden! En toch.... C) grote paradox, toch worden zulke omkijkers zalig. .\iel in de uitleving, maar wat betreft de inleving! Dal doet met verwondering uilroe pen: "Waarom was 't op mij gemunt, daar zovelen gaan \'erloren!" Zalig daarom zij, die door genade met Paahis mogen belijden; "Niet dat ik het airede gekregen heb of airede volmaakt ben, maar ik jaag daarnaar of ik hel ook grijpen mocht, waartoe ik van Christus Jezus ook gegrepen ben. Broeders, ik acht niet, dat ik zeil bel gegrepen heb. Maar één ding doe ik. vergetende hetgeen dat achter is, en strek kende mij lot hetgeen \'oor is, jaag ik naar het wit tot de prijs der roeping Gods, die van boven is in Christus Jezus!" Dal is: Die dcxir de verdiensten van Christus alleen ie verkrijgen is en die daarom, en door Hem ons gegeven wordl! (Kantt.) Kijk lezers, dat is het wat de Heere Jezus met deze liefde volle en ernstige vermaning bedoelt; \luchten naar en gelo ven hl Mij, dat redt alleen van de eeuwige dood en zal straks door het oordeel heen behou den worden! V>, waag het nooit zonder Hem! Ik ben wel eens o zo bang, dat \'eel zogenaam de bekommering onder ons \reemd is aan de ware bevin ding! .Als men bij\'oorbeeld de dominee hoort "dóen ze vele dingen en ze horen hem gaarne" soms (Mark. 6;20b), maar... er is onder de predi king van hel Evangelie geen schreeuwen naar de Heere Jezus! ï!n dal, terwijl de Heere hel gebed van een 'slappe' Lot om naar Zoar te mogen vluchten, terstond verhoorde! (Gen. 19:17-22) Echt lezer, neem de bewogen en liefde volle vermaning van de Heere Jezus ter harte en haast u tot Hem! En bidt en belijdt met mond en hart met zeker dich ter: Liefde, boven alle liefde, vreugde Gods, daal in ons neer; want ons hart. boe 't U ook griefde, vind/ slec/i/s msl in V, ii Lieer'! Jezus. g7o»/ i>i )iu'dedngeu. kom Gij in ons bevend hart! Red o/i.s'. door ge)ul beu'ogen, Uil de billerbeid der smart! Ouddorp, ds. G. Meuleman ledereen heeft vjel eenS een koWiek of cabarefie-f aan )ie( weri; Miiai. En jedereen Jioop; nawurJjjk dat als je een mop ver/e]; dat de raensen er DIB gaan lachen. Toch ben je nie( a](ijd korm-sch als je een mop veffelf die rpensen leur, vinden. Of hef raozt na(uuf- Ijjk een Jielï Saaie mop iiyi, die je ^o huk v/ee; /'e brengen da,* de menSen er (och oiB gaan lachen. Komisch iijn j.s meer dan mensen mef grappige (eks(en aan he( lachen (e krijgen, natuurlijk he( IS de fcedoeijng dat de mensen lach^^n maar ni^t op die manier, 'tjet is de bedoelingen van komieken om mensen mef grappige (ek- sfen, geiichfsuifdrukkingen en sfemwisselingen (e lafen lachen. l^afuurJijk be(ekenf hei! nie,; dat de («ksfen doodserjeus moeden :jjjn, maar >e mioi(tn een clou hebben die pas opval( als hij leuk gebracht word- DeJe column sal nief ïo leuk iijn voor veel mensen die denken daf ïe bijna een professionele komiek ïijn, wani* h°mkh iijn is mef alleen (alenf hebben, maar ook veel oefenen en de kneepje."? van he( vak leren kennen. Tot jover, en eh, wanneer je komisch *^jl SJJn, blijven proberen.' Gebr. de Waal BV Drukkerij Langeweg 13 3245 KE .Sommelsdijk Poslbus 27 .1 I e e m e e n tfli g e b r 3240 .'VA Middelharnis Tel: (0187) 47 10 20 F;K;(niS7)4S.S7 36 d e w a a 1 c o in vwvw.drukkerijdewaal.nl SOMMELSDIJK - De voorbe- leidiiigen zijn in volle gang: op zaterdag 27 september 2008 staan van 9.00-1(5.00 uur de deuren van het verpleeg huis te Sommelsdijk weer wijd open voor de traditionele rom melmarkt, die jaarlijks eind september en eind maart in Verpleeghuis De Samaritaan wordt gehouden. Alles is weer georganiseerd en er is \'(ior elk wat wils. Naast de 'rommer brengt de boe kenmarkt ook veel moois en er \v()rdt mooie tweedehands kleding aangeboden, ook voor een hige prijs. De stand met de mooie kaarten zal ook nu weer niet ontbreken. En ook de tiuilldames uil Ouddorp zijn er weer. In hun kraam, in de hal van het verpleeghuis, vindt u sloffen om te c|uilten, dit tegen een lage prijs. Tussendoor is er gelegenheid voor een kopje koffie met wat lekkers of een kopje .soep. De opbrengst van de rommelmarkt komt vol ledig ten goede aan de bewo ners van De Samaritaan. De aclivileiten die de welzijnszorg organiseert worden bekostigd uit de opljrengst van de rom- nieliiiarkten. Dit jaar is ook de SOMMELSDIJK - Woensdag middag 17 september is er een \isivedstiijd alleen voorkin deren (van 4 t/m 12 jaar), geor ganiseerd door Wijkvereniging de Zwaluw te Sommelsdijk. L)e vislocalie is de kreek achter üe Slaver. De inschrijving is om 13.30 uur, waarna van 14.00 tot 15.30 uur de viswedstrijd gehouden wordt. Deelname kost 1 per kind, incl. lootje, limonade en een snoepje. Bij veel regen gaal hel niet door, zie telelekstpagina 505. aankleding van de recreatiezaal één van de doelen. Een groot gedeelte van de bewoners en hun familie maakt dagelijks gebruik van deze ruimte. De kopers op de rommelmarkt steunen dus een goed doel. Vanwege de verkopingen in de schuur op donderdag zal er dit jaar géén veiling plaatsvin den. Voor wie geïnteresseerd is in curiosa en antiek, zal een vrijblijvend bezoek aan de schuur op hel terrein van De Samaritaan, wellicht de moeite waard zijn. De schuur is iedere donderdagavond geopend van 18.30 tol 20.30 uur. 119- Verder komt hij nietwant het is opeens of de hemel neergedaald is en hem in de nietigheid en verbrokenheid van zijn hart omvangt. Neen, hij twijfelt er geen sekonde aan of deze woor den wel van God komen. In de eerste plaats omdat hij maar al te duidelijk de ontroering herkent die hem altijd vervult als God tot hem spreekt. En in de tweede plaats omdat hij in geen jaren die psalniverzen meer gehoord of gezongen heeft. Hij betwijfelt of hij die wel ooit uit zijn hoofd gekend heeft toen hij als jongeman nog naar de Hervormde kerk ging. Zijn trouw rust zelfs op 't late nage slacht... Bedoelen die woorden dat zijn Fransje dus...? En weer smelt hij weg in een vloed van tranen. En opnieuw stort hij in stamelende woor den en gebroken zinnen zijn hart uit voor de Heere. O God, als dat waar is, als hij dat geloven mag, dan was, dan is Fransje een Koningskind. En wilt U hem dan - neen dan ziilt U hem ook een koninklijke begrafenis geven, zoals Gij dat aan al Uw volk doet! Een koninklijke begrafenis - wat bedoelt vader daar mee? Niets anders dan dat vele mensen, ongevraagd, hun belangstelling zullen lonen, en dat deze en gene van Gods volk zal komen en zo mogelijk iets zal meede len dat een duidelijke bevestiging zal zijn van wat hij thans ervaart. Maar dan wordt hij opeens weer her innerd aan die andere last, waaron der hij de laatste dagen ook gebukt gegaan is. Hij wil beslist niet dat de kerk de ziekenluiisrekening zal beta len. En ook niet voor de kist. Hij heeft reeds besloten dat ze hun varken zid- len verkopen, evenals al de aardappels die ze te veel hebben. De opbrengst daarvan, samen met het \erborgen spaarpotje voor het nieuwe varkens- hok, is voor het ziekenhuis bestemd. En al moet hij dan nog maanden en zelfs jaren zwoegen om het tekcirt aan te vullen, dat zal dan zijn liefdesoffer zijn voor zijn lam. Maar de begrafe nis kost ook geld, en een koninklijke begrafenis zal koninklijk geld kosten - en dat hebben ze niet. Thans valt die gedachte echter niet als een nieuwe last op zijn schouders. Integendeel, zijn geloofsoog ziet nog steeds de eeuwigheidsgloed \'aii de geopende hemel rondom zich. En hij besluit zijn haspelend gebed met de eenvoudige woorden: Daar zult U dan ook voor zorgen, lieve Heere! Het is tijd om naar huis te gaan. Van middag zal hij terugkomen om zijn werk voort te zetten. Hij trekt zijn jas aan en steekt het weiland over naar de dreef die langs de boerde rij loopt. Een koninklijke begrafenis - daar hoort ook het luiden van de klok bij. Vanmiddag moet een van de kinderen met de boodschap naar de koster van de grote kerk. De boerin staat hem op hetzelfde plekje op te wachten waar ze hem van de zomer samen met Fransje heeft opgewacht. Als hij dichterbij komt, wenkt ze hem naar haar toe te komen. Ze heeft een zakje eieren in haar haitd, dat ze hem woordeloos toereikt. Terwijl ze met één hand haastig enkele tranen uit haar ogen veegt, wroet ze met de andere onder haar schort. Nog steeds zonder iets te kunnen zeggen stopt ze een opgevouwen bankbiljet in zijn jaszak. Dan keert ze zich vlug om en sloft haastig naar de achterdeur Beduusd staat vader haar na te kijken. Gelukkig heeft hij de tegenwoordig heid van geest om nog gauw^ dankje wel te roepen. Halverwege de dreef diept hij hel bankbiljet uit zijn zak op en kijkt ver holen wat het is. Zijn hart bonst in zijn keel als hij ziet dat hij vijfentwindg gulden in zijn hand houdt. Juist als hij de bakkerswinkel pas seert, komt Van Houtentje naar bui ten, met een paar broden onder zijn arm. Zodra hij vader ziet, roept hij: Heu, Marien! Wach es even! Bij vader gekomen, staat hij onhandig naar woorden van deelneming te zoeken. Maar halverwege barst hij in tranen uit. Hij heeft hel al huilencl over xioe- keii en waarschuwen, maar omdat die geschiedenis angstvallig voor vader verborgen gehouden was, begrijpt deze niets van wat het manrielje staat te haspelen. Tenslotte zegt \an Hou ten: Ier dat mö'k je geven, terwijl hij eveneens een bankbiljet in vaders hand drukt. Hel is verfromnield en vuil, maar met één blik ziet lader dat hel rien gulden is. Hij bedankt hel mannetje en vervolgt, diep bewogen, zijn weg. Het is inderdaad een koninklijke begrafenis geworden en dat voor zo'n klein jonksje. Dat wil niet zeggen dat het geen droevige en hartverscheu rende aangelegenheid was. Maar het was ook glorieus. Nimmer zijn er zoveel mensen over de vloer geweest als op die dag. En op het kerkhof leek het nel "f liet halve dorp was komen kijken. Zelfs de schoolguusl uil de klassen van .\rjaan en Kees en VVantje waren er. onder toezicht van l;un meesters en juffrouw, heengekomen. En behalve dominee Kok, die de begrafenis leid de, waren ook de predikanten en som mige ouderlingen van de Henormde en Gerefoi meerde kerk onder A^ '"c- schoLiwers. Waar(jm waren die geko men? Misschien om eens te horen hoe een dominee van die groep zoiets deed, en dus uit nieuwsgierigheid. Misschien ook omdat God hun ver telde er heen te gaan, omdat een van Zijn lammeren begraven werd. Onder ademloze stilte heeft die gro te schare geluisterd naar het korte woord dal dominee Kok sprak naar aanleiding van 2 Samuel 12:22-23; Als het kind nog leefde, heb ik gevast en geweend... Maar nu is het dood, waarom zou ik nu vasten?Ik zal wel lol hem gaan, maar hij zal tot mij niet wederkomen. In de kerkelijke kidng van Fransje's ouders is het niet de gewoonte om de doden te verheerlijken, noch om hen "zo maar de hemel in te praten". Ook dominee Kok, die overigens veel evangelischer is dan de meeste van zijn ambtgenoten, zei niet ronduit dat Fransje nu in de hemel was. Trouwens, dat zou op de meeste aanwezigen, die niet van zijn kerk waren, een vreem de indruk gemaakt hebben, daar die dat als vanzelfsprekend beschouwen. Maar zijn verklaring van het tekstver band en van het geloof van de man naar t;ods hart, liet aan duidelijkheid niets té wensen over en maakte een diepe indruk op de schare. (wordt veroolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 5