Maatschappelijke
betekenis van de kerken
Landschapspaden
Kerk
diensten
Lege
Het weer van volgende week...
Nog geruime tijd
wisselvallig weer
De naijver of
jaloezie van de
HEERE
EIIAtlDBt-tllEyWS
Ecclesia
Zomerexcursie
Groene Strand
Fietstocht
Bond tegen het
Vloeken
EIIAUDBi^lElJWS
Zondag 10 augustus 2008
J.M.J. Kieviet
PAGINA 2
VRIJDAG 8 AUGUSTUS 2008
Ethiek
In het nieuws
Men kon in de afgelopen
week geen krant opslaan of
daarin werd melding gemaakt
van de maatschappelijke hulp
die kerken bieden.
Het iniüatief tot het onder
zoek in de stad Rotterdam is
genomen door een motie van
een lid van de gemeenteraad.
Remco Oosterhoff (vertegen
woordiger van de Christen-
Unie en de SGP) had per motie
om een dergelijk onderzoek
gevraagd. Het Nijmeegs Insti
tuut voor Missiologie van de
Radbout-Universiteit heeft dit
onderzoek uitgevoerd.
Hulp in Rotterdam
De Kerken, waaronder ook
in niet geringe mate de immi
grantenkerken bieden hulp
aan 500.000 tot 600.000 men
sen - voor een bedrag van 110-
130 miljoen Euro.
86 procent van de hulpver
lening vanuit de kerken wordt
verricht door vrijwilligers.
Door de uitslag van dit
onderzoek is de stad Rotter
dam - het gemeentebestuur en
de raad - op de feiten gewe
zen. Wat misschien enigszins
vermoed werd maar nooit met
cijfers gestaafd is, staat nu als
een paal boven water: de maat
schappelijke betekenis van de
kerkelijke hulpverlening - op
psycho-sociaal en maatschap
pelijk terrein.
NRC Handelsblad van 18juli
citeert de opgetogen amclusie
van het genoemde gemeente
raadslid. "Het rapport bete
kent publieke erkenning van
wat de kerk op maatschappe
lijk terrein betekent. Zelf zijn
de kerken zich de laatste jaren
weer bewuster geworden van
hun missionaire taak in de
samenleving. Ooit hebben ze,
vaak tegen hun zin, een deel
van hun sociale activiteiten
aan de overheid afgestaan. Nu
is er sprake van een beweging
terug, waarbij de overheid met
de kerken wil samenwerken";
eind van dit citaat uit de toe
lichting van Oosterhoff voor de
situatie in het Rotterdamse!
Ook Trouw informeert
Trouw heeft het overzicht
van maatschappelijke hulp
verlening door de Kerken ver
breed. Zie 'De verdieping' in
Trouw van 19 juli 2008. Het
blad kopt: "vrijwilligers van
Kerk onbetaalbaar". Het blad
gebruikt op de voorpagina
zelfs een werkwoord dat ik in
Van Dale (1999) niet tegen
kom, namelijk: Kerk ontzei^
Nederlandse samenleving.
Ik vermeld dat het maat
schappelijk rendement neer
komt op 442.355 euro, waar
van 378.311 euro door vrij
willigers wordt opgebracht.
Nadere specificatie laat ik ach
terwege.
Wel noem ik een aantal acti
viteiten van de kerk - zieken
bezoek, hulp bij rouwverwer
king, relatietherapie, kleding
inzamelen en verdelen, finan
ciële nood-hulpverlening, kerk
openstellen als inloophuis,
hulp aan dak- en thuislozen,
slachtofferhulp, hulp aan pros
tituees, cursussen, lezingen,
workshops, taalles, jongeren
kampen, huiswerkbegeleiding
en open maaltijden.
Ik vermeld deze gegevens
niet om de Kerken zich op de
borst te laten kloppen.
Ik releveer deze gegevens
om naar de samenleving toe
te laten zien dat de Kerk haar
diaconale roeping in de twin
tigste en eenentwintigste eeuw
verstaat.
De_ Kerk niet langer
buiten spel
Toen in 1965 De Algemene
Bijstandswet werd ingevoerd,
heb ik gewezen op het feit dat
daarmee de Kerk door de over
heid buiten spel dreigde gezet
te worden. Er was toen iets van
een euforie in de samenleving:
we hebben het kerkelijk diaco
naat niet meer nodig. De over
heid voorziet zelf in de behoef
ten van haar burgers. Daarop
leek het toen. Desniettemin
heb ik mijn twijfels geuit bij
het socialistisch streven van de
overheid.
We zijn nu bijna vijftig jaar
verder en we zien dat de over
heid deze naar zich toegetrok
ken hulpverlening niet meer
aankan.
Kerkelijk diaconaat
Het heeft me getroffen dat
een vertegenwoordiger van
twee kleine partijen om dit
onderzoek heeft gevraagd.
Wat in zekere zin in stilte
door de kerken op een breed
maatschappelijk terrein werd
en wordt gedaan, is nu uit de
anonimiteit gehaald.
Mijn conclusie - niet om
onszelf op de borst te slaan,
maar om aan de werkelijk
heid recht te doen - is dat de
samenleving gebaat is bij, ja in
zekere zin niet kan buiten de
W. H. VfeLEMA
diaconale hulpverlening van
christenen.
Ik noemde het diaconale
hulpverlening. Dat wil niet
zeggen dat het kerkelijk diaco
naat zich overal in mengt.
Men mag dit vrijwilligers
werk van christenen ook als
diaconale dienst typeren, zelfs
zonder dat daarbij officiële dia
conieën betrokken zijn.
Terug als in de eerste
eeuwen van de
kerkgeschiedenis
Dit doet' mij denken aan
de verbreiding van het chris
telijk geloof in de eerste eeu
wen van onze jaartelling. Die
verbreiding ging gepaard met
diaconaal dienstbetoon aan de
samenleving. Soms ging dat
dienstbetoon voorop.
Zo moge het ook nu zijn. Als
de Kerk maar dezelfde bood
schap brengt als in die eerste
eeuwen: Redding en behoud
door Jezus Christus; gekruisigd
om onze zonden, opgestaan tot
ons eeuwig behoud.
De Kerk verstaat haar roe
ping in apostolaat en diaconaat
- ook in deze eeuw!
In het tWéede gebod van de
tien geboden lezeti we dat de
HEERE een 'ijverig' of'naijve-
rig' God is. Sommige predi
kanten lezen in plaats daarvan
wel 'jaloers'. Dat sluit aan bij
de Engelse King James Versi
on die 'jealous' vertaalt. In het
Hebreeuws staat er het woord
'qna'. Het Griekse equivalent
in het Nieuwe Testament is
'dzèlos'. Het is niet eenvoudig
deze woorden adequaat te ver
talen. Bij ijverig gaat het niet
om iemand die zijn best doet,
maar iemand die voor zichzelf
opkomt. Probleem is dat zowel
de woorden 'naijver' als 'jaloe
zie' bij ons altijd een negatieve
klank hebben. De naijver of
jaloezie van God is echter altijd
positief. De Bijbel kan ook over
de naijver of jaloezie van men
sen in positieve zin spreken.
Dat is het geval als hun naijver
is verbonden met God en Zijn
dienst.
De naijver van de HEERE Zelf
is altijd een reactie op het die
nen van de afgoden door het
volk van IsraëL Gods naijver is
gericht op Zijn eigen naam en
glorie en keert zich tegen Israël
als het volk zich schuldig maakt
aan het dienen van afgoden.
De afgoden zelf zijn nooit het
voorwerp van Gods naijver. De
reden daarvan iaat zich mak
kelijk raden. De afgoden zijn
ijdelheden. Zij bestaan slechts
in de gedachten van hun ver
eerders. De naijver van God is
een belangrijke indicatie van
het monotheïstische karakter
van de godsdienst van Israël.
Het beeld van het huwelijk
voor het verbond tussen God
en Zijn volk heeft in het kader
van de naijver van God een
belangrijke plaats. Gods naijver
is Zijn gekrenkte liefde. Ze zijn
te vergelijken met de gevoe
lens van een bruidegom wiens
bruid hem ontrouw werd.
Ons woord 'jaloezie' geeft dat
beter weer dan het woord '(na)
ijver'. In navolging van de Sta
tenvertaling hanteer ik ech
ter toch het woord '(na)ijver'.
Vooral bij de profeet Ezechiël
komt het thema van de naijver
van de HEERE vaak voor. De
naijver van de HEERE leidt
tot de verwoesting van Jeruza
lem en de tempel. Echter juist
omdat de HEERE ijvert voor
Zijn eigen Naam wordt zo de
weg geopend voor het herstel
van stad en tempel. Ezechiël -
en trouwens ook de profeten
die na de ballingschap hebben
geprofeteerd - spreken over
een naijver van de HEERE die
zich richt op Israels vijanden.
De vijanden van Israël mogen
'niet de indruk krijgen dat de
HEERE niet bij machte was
Israël te verlossen. Hun spot
wordt door het optreden van
de HEERE ontkracht.
Voorbeelden van mensen die
met een heilige naijver voor
God en Zijn dienst waren
vervuld zijn Pinehas, Elia en
David. Vooral bij Pinehas en
Elia is duidelijk dat hun naijver
voor God zich richt tegen de
afgodendienst. In het Nieuwe
Testament kunnen we als het
gaat om naijver voor God niet
in de laatste plaats aan Paulus
denken. Van een ijveraar voor
de wet werd hij een apostel
vervuld met een heilige ijver
voor het evangelie van Gods
genade. Als apostel heeft de
naijver van de apostel te maken
inet valse leringen. Tussen
de naijver voor God en Zijn
dienst onder de oude en onder
de nieuwe bedeling bestaat
Gmstelijk streekblad op gereformeerde grondslag
Uitgave: uitgeversmij. Blaraden Nieuws b.v.
Verscihijning: dinsdag hiais-^in-huis
vrijdag abonnementen uitgave
Tei. 1(0187) 471020. Fax (0187) 4B5736
Postbus 8,3240 AA Middeltiamis. Langeweg 13, Sommelsdijk
AmSRTENTIES B<l ADMINSnunnE
Tel. (0187) 471020
E-mail: algemeenÖgetor-dewsGü-cami
TarieJ per mm 0,36. Contracttarieven op aanvraag
SluitingStBrmijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
Sluitingstermijn overlijdensberichten: maandag 17.00 uur
©n vrijdag 7.30 uur. Voor foutief geplaatste advertenfies als gevolg
lian onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Bladmanager: Gert Venweij, tel. (06) 50448359
Advertentie-verkoüp: e-mail: g.vervi/eij©gebr-dewaal.com
hoofdredacteur J. Villerius, tel <0187| 471022
e-mail: j.villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf
van redenen worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden
automatisdh verlengd. Opzeggingen sctiriftelijk vóór 30 november.
VSZijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
Rosttsank 167930
Ratx*iankGoeree-Overflakkee 3420.01.108
LJdNNP
V!an toepassing zijn de Regelen voor het Advertentjewezen (ROT^-
overigens een niet onbelang
rijk verschil. Onder de oude
bedeling was geweld in dit
kader gerechtvaardigd. Dat is
onder de nieuwe bedeling niet
meer het geval. In dit verband
is de notie van voortgang in de
openbaring van groot belang.
Ik wijs er terzijde op dat deze
notie in de islam onbekend is.
De koran dient zich ook niet
aan als een boek waarin de
openbaring een geschiedenis
doorloopt. Dat nog afgezien
van de vraag of er hier wel
van openbaring sprake is. Een
vraag die wij in het licht van
de Bijbel alleen maar ontken
nend kunnen beantwoorden.
Wel is van belang op te merken
dat de bede om wraak die wij
in het Oude Testament tegen
komen, laat zien dat de oud
testamentische gelovigen het
recht niet in eigen handen wil
len nemen, maar het leggen in
de handen van God. Dit oud
testamentische Schriftgegeven
wordt niet achterhaald door
de nieuwtestamentische open
baring. Bij de wederkomst van
Christus worden de vijanden
van Zijn kerk geoordeeld.
Vanuit de naijver van David
kunnen we mede in het licht
van Psalm 69 een lijn trekken
naar de Heere Jezus Christus.
De tempelreiniging staat in het
kader van de naijver voor het
huis van God. In de heilige
naijver voor God is de Heere
Jezus verteerd. Zijn naijver
voor God en Diens recht kreeg
op zijn diepst gestalte in Zijn
plaatsvervangend lijden en
sterven aan het kruis. Het
thema van naijver is uitermate
actueel in een samenleving die
van de gelijkwaardigheid van
alle godsdienstige overtuigin
gen uitgaat. Daartegenover
dient de christen in heilige
naijver te belijden dat niemand
tot God kan naderen dan alleen
door Jezus Christus.
N.a.v.: Godly Jealousy:
A theology of intole
rant love door K. Erik
Tlwennes, uitgave
Christian Focus Publica
tions, Tain, Ross-shire,
Scotland 2005; ISBN
1-84550-027-X; pb.
297 pag. Prijs 10,99.
Dat is ongeveer
16,50.
ds. P. de Vries, Waarder
De komende pakweg anderhalve week zitten we nog opge
scheept met een voortvarende weststroming.
Voor het Zuid-Hollandse weerbeeld iets heel gewoons,
zo'n lange periode met overwegend westelijke winden,
maar in de hoogzomer toch minder gebruikelijk, zeker in
het perspectief van de voorbije warme zomers, waarin die
'westerse' luchtaanvoer meestal ontbrak.
Het weer van de afgelopen tijd doet meer denken aan de
dikwijls zeer gematigde zomers uit de jaren zeventig en
tachtig.
Toch is er een essentieel verschil met die koele zomers van
destijds en dat is de gemiddelde temperatuur, die tegen
woordig veel sneller en gemakkelijker boven de normaal
uitkomt.
De afgelopen julimaand had nu niet het predicaat super
en kenmerkte zich door periodiek regenweer, relatieve
somberte en voor het gevoel was het zeker niet warm
Laat deze modeste maand het nu toch gepresteerd hebben
om uiteindelijk ruim een halve graad boven normaal uit
te komen.
De laatste week van de hooimaand heeft een belangrijke
thermische bijdrage geleverd, niet in de laatste plaats door
de extreem warme nachtelijke uren.
Deze vrijdag geeft toch ook weer geen volledig droog weer
met een flinke buienkans, een koele aanlandige wind en
amper 20 graden. De kans op vallende regendruppels lijkt
in de ochtend het grootst te zijn. In de middag stabiliseert
de atmosfeer geleidelijk.
Op zaterdag zouden we even beter weer in huis moeten
krijgen, maar het oogt vrij fragiel, dus een geheel droge
dag valt te betwijfelen. Waarschijnlijk nadert een regen
brengend front al in de (na)middag en avond, maar met
wat geluk dus toch een goed en bruikbaar daggedeelte.
Ook zondag komt het dan vervolgens weer tot onvermij
delijke regenval van de volgende oceanische waterdrager.
De middagtemperatuur op de Eilanden blijft steeds zo
rond die 19-20 graden uitkomen en dat is iets aan de koele
katit als we het langjarige gemiddelde bekijken.
Al met al blijft die paraplu nodig de komende tijd als we
naar buiten gaan en is het zoals vaak deze zomer een kwes
tie van de betere weermomenten pakken.
Ook volgende week hebben we nog de nodige dynamiek
in de atmosfeer met behoorlijk wat regenuren, maar rond
midden augustus zou het mooi(er) weer kunnen gaan wor
den.
weerman Mare Putto
VOORNE-PUTTEN - In
samenwerking met land
schapsarchitecte Iija Verwe-
ijen heeft de Stichting MiUeu
Dichterbij een viertal land
schapspaden ontwikkeld die
gelopen kunnen worden in
Heenvliet, Rockanje, 'Brielle
en Rozenburg. Het doel van
de landschapspaden is in de
eerste plaats kinderen in het
gebied kennis te laten maken
met het verhaal van de plek
waar zij wonen. Ofwel, met
het al dan niet zichtbare ver
leden en met het heden van
het landschap, hun dorp of
stad. Door meer te weten van
de omgeving zal ook de waar--
dering van de kinderen daar
voor toenemen.
De landschapspaden bestaan
uit een folder met routebe
schrijving, teksten over het
landschap en de dorpen/ste
den, albeeldingen en opdrach
ten. De opzet maakt de paden
geschikt voor groepen kinde
ren die de paden in klassikaal
verband kunnen lopen. In
september zullen de paden
aan de scholen op Voorne
Putten en Rozenburg worden
uitgereikt.
Ook voor individueel gebruik
door recreanten met kinderen
zijn de landschapspaden zeer
geschikt. Om die reden zul
len de ontwikkelde paden ook
via de VVV's worden aange
boden. Per 11 augustus zijn
de paden hier te koop voor
€1,50.
De ontwikkeling van de paden
is medegefinancierd door het
Prins Bernhard Fonds en het
VSB fonds en ondersteund
door de gemeenten Westvoor-
ne. Rozenburg, Brielle en Ber-
nisse. Stichting Milieu Dich
terbij voert in opdracht van
bovengenoemde gemeenten
jaarlijks een milieu-educatief
programma uit.
OUDDORP - Hersteld Herv.
Gem. Dorpskerk: 9.00 uur
kand. J. A. Kloosterman,
11.00 uur kand. A. A. F.
van de Weg, Oldebroek en
18.30 uur leesdienst. Eben-
Haèzer: 9.00 uur kand. A.
A. F. van de Weg, Olde
broek en 18.30 uur kand.
J. A. Kloosterman - Herv.
Gem. 9.45 uur ds. G. C. de
Jong, Moordrecht en 18.00
uur ds. R. D. Kwint, Sir-
jansland - Geref. Kerk 9.00
en 10.30 uur ds. C. G. Kant
en 18.30 uur ds. H. L. v. d.
Eijk - Ger. Gem. 9.30 en
18.30 uur ds. W. Harinck
- Doopsgezinde Gem. 9.30
uur ds. J. Smink, 11.15 uur
Pfr. J. Weise, Duitstalig en
18.30 uur ds. J. Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem.
10.00 uur ds. T. W. van Ben-
nekom en 18.30 uur ds. P.
J. Stam, Katwijk - Hersteld
Herv. Gem. 9.00 uur geen
voorganger; 11.00 uur ds.
C. M. Visser, Boven Har-
dinxveld en 18.00 uur kand.
G. Kater, Kruiningen.
STELLEN DAM - Herv. Gem.
10.00 uur kand. R B. van
den Breukel, Ridderkerk
en 17.00 uur ds. H. van
Ginkel, Goes - Hersteld
Herv. Gem. 11.00 uur
kand. G. Pater, Kruiningen
en 18.00 uur ds. J. Joppe,
Sint Maartensdijk - Geref.
Kerk 10.00 uur de heer K.
Baas en 18.30 uur ds. C. G.
Kant.
M ELI SSANT - Hersteld Herv.
Gem. 10.00 uur ds. R Korte
weg en 18.00 uur ds. IJ. R.
Bijl, Waddinxveen - Geref.
Kerk 9.30 uur ds. H.J.Zel-
denrijk - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Gem. in Ned. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
DIKSLAND - Herv. Gem.
10.00 uur kand. G, Lug-
thart en 18.00 uur ds. R
Zeedijk, Stavenisse - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst - Ziekenhuis:
14.30 uur ds. J. Maas.
HERKINGEN - Herv. Gem.
10.00 uur ds. R Janse, Mid
delburg en 18.00 uur ds.
J. Maas - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 uur nog onbe
kend en 19.00 uur kand. A.
N. Donselaar, Oosterland -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. P Blok, v.m. bedie
ning Heilige Doop.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem.
10.00 uur ds. J. Vis, Meer
kerk en 18.00 uur kand. R
C. Zorge, Ouderkerk a/d
IJssel - Lukaskapel HDG
10.30 uur ds. J. Willem-
sen - Hersteld Herv. Gem.
9.30 en 16.00 uur ds. N. R
J. Kleiberg, Achterberg -
Exodus: 10.00 uur ds. T
Verduin - Remonstrantse
Gem. 10.00 uur geen dienst
- CAMA Gem. 10.00 uur T.
Boone.
MIDDELHARNIS - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. H. Har-
kema en 18.00 uur ds. T.
W. van Bennekom - Geref.
Kerk 9.30 uur ds. W. A.
Boer en 17.00 uur ds. T.
W. H. van der Heijden -
Ger. Gem. 9.30 en 18.00
uur leesdienst - Chr. Geref.
Kerk 9.30 uur leesdienst
en 18.30 uur ds. J. M. J.
Kieviet - Geref. Kerk (Vrij
gemaakt) 9.30 uur ds. Van
Diggele en 17.00 uur lees
dienst.
NIEUWE TONGE - Herv.
Gem. 9.30 uur ds. J. Maas
en 18.00 uur kand. Klein-
bloesem - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 uur onbekend
en 16.00 uur kand. G. J.
Blankers, Oldebroek - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem.
10.00 uur ds. J. C. Breu-
gem. Goudswaard en 18.00
uur ds. O. J. V. d. Ploeg,
Capelle a/d IJssel - Ger.
Gem. 10.00 en 15.30 uur
kand. B. Labee - Evangelie
Gem. Flakkee 10.00 uur de
heer D. Pieterman.
STAD a/h HARINGVLIET
- Herv. Gem. 10.00 uur
kand. L. Walhout, Kapelle
en 18.00 uur ds. J. Kooien,
IJsselstein - Geref. Kerk
9.00 uur ds. A. S. Rienstra
en 18.00 uur de heer K.
Baas - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
DEN BOMMEL - Herv. Gem.
10.00 uur ds. J. C. Mesu,
Nw.enSt.Jooslanden 18.00
uur kand. K. Hage, Utrecht
- Geref. Kerk 10.30 uur ds.
A. S. Rienstra en 18.00 uur
de heer J. Anninga.
OOLTGENSPLAAT - Herv.
Gem. 9.30 en 18.00 uur
ds. H. G. van der Ziel -
Hersteld Herv. Gem. 9.00
uur kand. B. D. Bouman,
Poortvliet en 16.00 uur
leesdienst.
LANGSTRAAT - Herv. Gem.
10.00 uur ds. Th. W. H. van
der Heijden.
Het Latijnse woord dat hier
boven staat, wordt wel ver
taald met: gemeente, of kerk.
Het is ontleend aan een Grieks
werkwoord dat letterlijk bete
kent: uit-roepen, bijeen-roepen,
en daarom ook: vergaderen.
De gemeente van God is dus
de vergadering die door de
Heere bijeengeroepen is uit de
wereld. Maar het gaat mij in dit
artikeltje niet om dat woord op
zichzelf Ik wil erop wijzen dat
er al 99 jaar lang een tweemaal
per week verschijnend blad is
dat die naam draagt. Althans,
de laatste tientallen jaren heet
het zo. Voorheen was de naam
gewoon Kerkblaadje. Let wel,
het is geen plaatselijk kerkblad,
gebonden aan een bepaalde
gemeente. Het is een lande
lijk kerkblad. Het is, zo staat
er onder de naam, het "orgaan
van de Stichting Vrienden van dr.
H.E Kohlbmgge."
Al eerder schreef ik in deze
kolommen over dat kerkelij
ke tijdschrift. Sinds 1972 ben
ik zelf abonnee. De stichting
heeft ook een website: www.
errlesianet.nl. Wanneer u die
site opzoekt, treft u onder 'his
torie' het artikel aan dat ik voor
Eilanden-Nieuws van 12 maart
2004 schreef Aan dezelfde site
ontleen ik de doelstelling van
de stichting: "Het doel van de
Slichting Vrienden van dr. H. F.
Kohlbmgge is: de bevordering van
de bezinning op de grondslagen
van de reformatorische prediking
en theologie, zoals die in het bij
zonder in het 19e eeuxuse Reveil
en in de geschriften van dr. Her
mann Friedrich Kohlbmgge (1803
- 1875) naar voren zijn gekomen.
Zij tracht dit doel te bereiken door
de uitgave van de tweewekelijkse
periodiek Ecclesia, door het beleg
gen van een of meer conferenties
per jaar en door de uitgave van
geschriften."
Periodiek belegt de stichting
dus een conferentie voor de
'vrienden van Kohlbrugge'.
Dit jaar gebeurde dat op 31
mei jongstleden in de Grote
Kerk van Vianen. De refera
ten die tijdens die conferentie
werden gehouden, zijn in het
laatst uitgekomen nummer (26
juli 2008) afgedrukt. Het is de
directe reden dat ik opnieuw
aandacht voor het blad vraag.
Naast die twee lezingen is een
meditatie van wijlen dr. W. Aal-
ders opgenomen, alsmede een
artikel van dr. H. Klink over
De betekenis vanfezus Sirach voor
zijn en voor onze tijd.
In Vianen refereerde dit jaar
prof. dr. A. de Reuver over een
aspect van Kohlbrugge's the
ologie en prediking, namelijk
over de leerstuk van de hei
ligmaking. De lector schreef
boven zijn bijdrage: De vlinder
en de larve. Kohlbrugge over de
paradox van de heiliging. Wat
bedoelt hij met die paradox?
Ik kan dat het beste aanduiden
met de woorden waarmee het
artikel ongeveer eindigt: "De
onheilige in zichzelf is in Christus
nochtans heilig. En dat 'in Chris
tus'is geen hersenspinsel, maareen
hartsgeheim dat in de levenswan
del tot vervulling komt." In de
Bijbel komt de roeping die van
Godswege tot de mens komt
als volgt naar voren: "Wees hei
lig. Want Ik, de Heere, ben heilig.
Maar, zo is de vraag, hoe zal
dat kunnen? Hoe zal ik voor
God heilig zijn? Er is in mijn
leven zoveel dat niet deugt.
Het is te zeggen met de woor
den van het gebed van Psalm
130: "Zo Gij, Heere, de ongerech
tigheid gadeslaat, Heere, wie zal
bestaan?" Hoe zal ik, onheilige,
nochtans heilig zijn?
Het antwoord op die vraag
geeft De Reuver vanuit een
tweetal preken van Kohlbrug
ge over Kolossenzen 3. Deze
beide preken zijn in dit ver
band, aldus De Reuver, "van
groot gewicht. Allereerst omdat
ze een samenvatting mogen heten
van Kohlbrugge's strikt christocen-
trische heiligingsleer In de tweede
plaats omdat ze een bijbebe weer
legging bieden van het ook thans
weer veldwinnende idee dat een
christenmens, op de wijze van het
groeimodel, steeds heiliger worden
moet en dus vooruitgang boeken
kan. In de derde plaats omdat ze
een krachtige bemoediging behel
zen voor christenen die vanwege
hun blijvende onheiligheid veel
eer van mening zijn, alleen maar
achteruit te gaan. Kohlbrugge zet
beide groepen de voet dwars, kri
tisch maar heilzaam. Het is
dit grondpatroon dat Kohlbrugge
ons in zijn Kolossenzenpreken
inscherpt." Kohlbrugge, en in
zijn spoor. De Reuver kiezen
voor het beeld van de rups en
de vlinder.
De tweede conferentielezing
werd gehouden door ds. L.J.
Geluk, hervormd emeritus
predikant te Rotterdam. Hij
tjespreekt de actualiteit van
de ideologieën die heden ten
dage opgeld doen. Gids door
een land van -ismen, zo heeft hij
zijn lezing genoemd. Ds. Geluk
geeft er in zijn referaat blijk van
dat hij de geesten van deze tijd
beproeft. Daarmee trekt hij het
spoor verder van zieners als
Groen van Prinsterer uit de 19'
eeuw en dr. W. Aalders uit de
20'' eeuw. Evenals toen kunnen
we ook nu niet zonder mensen
die de geesten beproeven of ze
uit God zijn. Gods Kerk heeft
immers de strijd niet tegen
vlees en bloed, maar tegen de
machten, de geweldhebbers
der wereld, tegen de geeste
lijke boosheden in de licht.
Ds. Geluk signaleert terecht
dat gedurende de laatste tien
tallen jaren veel waardevols
van onze Europese, christelijke
cultuur verloren is gegaan. "De
secularisatie heeft op alle fronten
gewonnen, het christelijk geloof is
gemarginaliseerd, de kerken zijn
innerlijk verdeeld en zonder
enige invloed op de samenleving.
De aanval is gericht geweest en
is nog gericht op allerlei vor
men van gezag en op de "ach
terhaalde instituties van huwelijk
en gezin. Met succes: het huwelijk
is ontluisterd, het gezin geteisterd.
Daar ligt een van de hoofdoorza
ken van de tegenwoordige ontred
dering van de samenleving mei
haar vele geweld en criminaliteil.
Het artikel geeft iets weer van
een diepteboring die verder
gaat dan de opsomming van de
symptomen alleen. Ds. Geluk
tracht een analyse te geven van
de geestelijke crisis van onze
tijd. "Helpostmodernisme in gezel
schap van een reeks andere -ismen
brengt een benauwende geestelijke
leegte. Zal die leegde nog weer
worden gevuld met Christus, of
met Allahf", zo vraagt hij zich
af Wat dit laatste betreft, voegt
hij er aan toe: "De situatie ook in
dit opzicht is veel dreigender dan
wordt beseft.
Is er slechts reden tot defai
tisme en moedeloosheid? Dat
is niet de gedachte van de
spreker/schrijver. Eén is er ook
nu nog die de geschiedenis
schrijft. Het artikel eindigt met
de verwijzing naar Hem die,
"ook nu, in dit kantelend tijdperk,
de zijnen niet zal verlaten, al gaat
Hij met hen de diepte door. Hij, de
Goede Herder, is op elke tijd, op
elke cultuur, berekend.
U bent het misschien wel met
me eens: dit nummer van Eccle
sia is de moeite van het lezen
waard. Dat geldt doorgaans van
elke aflevering. Een jaarabon
nement kost slechts 22,00
per jaar. Opgaaf is mogelijk via
het internet (gm.v.ommen®
kpnplanet.nl^ en het telefoon
net: 0529 - 45 67 29. Aanbe
volen!
OOSTVOORNE - De Stich
ting Het Zuid-Hollands
Landschap organiseert op
zaterdag 16 augustus om
10.00 uur een zomerexcur
sie naar het Groene Strand.
Een ervaren natuurgids ver
telt u over de karakteristieke
duinplanten die nu in de
vochtige duinvalleien bloeien
en gaat in op het grootscha-
Uge natuurherstelproject dat
onlangs is afgerond. Natuur
lijk staat ook een bezoek aan
de vogelrijke Lagune op het
programma. Vooraf aanmel
den is verplicht. Dit kan via
de natuuragenda op wwv^f.
zuidhollandslandschap.nl of
telefonisch (010) 272 22 22
op werkdagen tussen 09.30
en 12.00 uur.
KERKWERVE - Op Schou-
wen-Duiveland is al bijna 15
jaar een werkgroep van de
Bond tegen het vloeken actief.
De leden van deze werkgroep
hebben opnieuw een schitte
rende fietstocht uitgestippeld.
Dit jaar is de Christelijk Gere
formeerde Kerk in Kerkwerve
het vertrek- en eindpunt. Op
woensdag 13 augustus, tussen
10 en 13 uur kunt u daar een
route-beschrijving verkrijgen.
De route is ong. 25 kilome
ter lang, en voert langs rus
tige Binnenwegen en mooie
plekjes. Geniet van de rust en
fiets mee voor 3 euro per per
soon, en maximaal 15 euro
per gezin. Er is een koffiestop
gepland en een prijsvraag om
op te lossen.