Maatschappelijke betekenis van de kerken Landschapspaden Kerk diensten Lege Het weer van volgende week... Nog geruime tijd wisselvallig weer De naijver of jaloezie van de HEERE EIIAtlDBt-tllEyWS Ecclesia Zomerexcursie Groene Strand Fietstocht Bond tegen het Vloeken EIIAUDBi^lElJWS Zondag 10 augustus 2008 J.M.J. Kieviet PAGINA 2 VRIJDAG 8 AUGUSTUS 2008 Ethiek In het nieuws Men kon in de afgelopen week geen krant opslaan of daarin werd melding gemaakt van de maatschappelijke hulp die kerken bieden. Het iniüatief tot het onder zoek in de stad Rotterdam is genomen door een motie van een lid van de gemeenteraad. Remco Oosterhoff (vertegen woordiger van de Christen- Unie en de SGP) had per motie om een dergelijk onderzoek gevraagd. Het Nijmeegs Insti tuut voor Missiologie van de Radbout-Universiteit heeft dit onderzoek uitgevoerd. Hulp in Rotterdam De Kerken, waaronder ook in niet geringe mate de immi grantenkerken bieden hulp aan 500.000 tot 600.000 men sen - voor een bedrag van 110- 130 miljoen Euro. 86 procent van de hulpver lening vanuit de kerken wordt verricht door vrijwilligers. Door de uitslag van dit onderzoek is de stad Rotter dam - het gemeentebestuur en de raad - op de feiten gewe zen. Wat misschien enigszins vermoed werd maar nooit met cijfers gestaafd is, staat nu als een paal boven water: de maat schappelijke betekenis van de kerkelijke hulpverlening - op psycho-sociaal en maatschap pelijk terrein. NRC Handelsblad van 18juli citeert de opgetogen amclusie van het genoemde gemeente raadslid. "Het rapport bete kent publieke erkenning van wat de kerk op maatschappe lijk terrein betekent. Zelf zijn de kerken zich de laatste jaren weer bewuster geworden van hun missionaire taak in de samenleving. Ooit hebben ze, vaak tegen hun zin, een deel van hun sociale activiteiten aan de overheid afgestaan. Nu is er sprake van een beweging terug, waarbij de overheid met de kerken wil samenwerken"; eind van dit citaat uit de toe lichting van Oosterhoff voor de situatie in het Rotterdamse! Ook Trouw informeert Trouw heeft het overzicht van maatschappelijke hulp verlening door de Kerken ver breed. Zie 'De verdieping' in Trouw van 19 juli 2008. Het blad kopt: "vrijwilligers van Kerk onbetaalbaar". Het blad gebruikt op de voorpagina zelfs een werkwoord dat ik in Van Dale (1999) niet tegen kom, namelijk: Kerk ontzei^ Nederlandse samenleving. Ik vermeld dat het maat schappelijk rendement neer komt op 442.355 euro, waar van 378.311 euro door vrij willigers wordt opgebracht. Nadere specificatie laat ik ach terwege. Wel noem ik een aantal acti viteiten van de kerk - zieken bezoek, hulp bij rouwverwer king, relatietherapie, kleding inzamelen en verdelen, finan ciële nood-hulpverlening, kerk openstellen als inloophuis, hulp aan dak- en thuislozen, slachtofferhulp, hulp aan pros tituees, cursussen, lezingen, workshops, taalles, jongeren kampen, huiswerkbegeleiding en open maaltijden. Ik vermeld deze gegevens niet om de Kerken zich op de borst te laten kloppen. Ik releveer deze gegevens om naar de samenleving toe te laten zien dat de Kerk haar diaconale roeping in de twin tigste en eenentwintigste eeuw verstaat. De_ Kerk niet langer buiten spel Toen in 1965 De Algemene Bijstandswet werd ingevoerd, heb ik gewezen op het feit dat daarmee de Kerk door de over heid buiten spel dreigde gezet te worden. Er was toen iets van een euforie in de samenleving: we hebben het kerkelijk diaco naat niet meer nodig. De over heid voorziet zelf in de behoef ten van haar burgers. Daarop leek het toen. Desniettemin heb ik mijn twijfels geuit bij het socialistisch streven van de overheid. We zijn nu bijna vijftig jaar verder en we zien dat de over heid deze naar zich toegetrok ken hulpverlening niet meer aankan. Kerkelijk diaconaat Het heeft me getroffen dat een vertegenwoordiger van twee kleine partijen om dit onderzoek heeft gevraagd. Wat in zekere zin in stilte door de kerken op een breed maatschappelijk terrein werd en wordt gedaan, is nu uit de anonimiteit gehaald. Mijn conclusie - niet om onszelf op de borst te slaan, maar om aan de werkelijk heid recht te doen - is dat de samenleving gebaat is bij, ja in zekere zin niet kan buiten de W. H. VfeLEMA diaconale hulpverlening van christenen. Ik noemde het diaconale hulpverlening. Dat wil niet zeggen dat het kerkelijk diaco naat zich overal in mengt. Men mag dit vrijwilligers werk van christenen ook als diaconale dienst typeren, zelfs zonder dat daarbij officiële dia conieën betrokken zijn. Terug als in de eerste eeuwen van de kerkgeschiedenis Dit doet' mij denken aan de verbreiding van het chris telijk geloof in de eerste eeu wen van onze jaartelling. Die verbreiding ging gepaard met diaconaal dienstbetoon aan de samenleving. Soms ging dat dienstbetoon voorop. Zo moge het ook nu zijn. Als de Kerk maar dezelfde bood schap brengt als in die eerste eeuwen: Redding en behoud door Jezus Christus; gekruisigd om onze zonden, opgestaan tot ons eeuwig behoud. De Kerk verstaat haar roe ping in apostolaat en diaconaat - ook in deze eeuw! In het tWéede gebod van de tien geboden lezeti we dat de HEERE een 'ijverig' of'naijve- rig' God is. Sommige predi kanten lezen in plaats daarvan wel 'jaloers'. Dat sluit aan bij de Engelse King James Versi on die 'jealous' vertaalt. In het Hebreeuws staat er het woord 'qna'. Het Griekse equivalent in het Nieuwe Testament is 'dzèlos'. Het is niet eenvoudig deze woorden adequaat te ver talen. Bij ijverig gaat het niet om iemand die zijn best doet, maar iemand die voor zichzelf opkomt. Probleem is dat zowel de woorden 'naijver' als 'jaloe zie' bij ons altijd een negatieve klank hebben. De naijver of jaloezie van God is echter altijd positief. De Bijbel kan ook over de naijver of jaloezie van men sen in positieve zin spreken. Dat is het geval als hun naijver is verbonden met God en Zijn dienst. De naijver van de HEERE Zelf is altijd een reactie op het die nen van de afgoden door het volk van IsraëL Gods naijver is gericht op Zijn eigen naam en glorie en keert zich tegen Israël als het volk zich schuldig maakt aan het dienen van afgoden. De afgoden zelf zijn nooit het voorwerp van Gods naijver. De reden daarvan iaat zich mak kelijk raden. De afgoden zijn ijdelheden. Zij bestaan slechts in de gedachten van hun ver eerders. De naijver van God is een belangrijke indicatie van het monotheïstische karakter van de godsdienst van Israël. Het beeld van het huwelijk voor het verbond tussen God en Zijn volk heeft in het kader van de naijver van God een belangrijke plaats. Gods naijver is Zijn gekrenkte liefde. Ze zijn te vergelijken met de gevoe lens van een bruidegom wiens bruid hem ontrouw werd. Ons woord 'jaloezie' geeft dat beter weer dan het woord '(na) ijver'. In navolging van de Sta tenvertaling hanteer ik ech ter toch het woord '(na)ijver'. Vooral bij de profeet Ezechiël komt het thema van de naijver van de HEERE vaak voor. De naijver van de HEERE leidt tot de verwoesting van Jeruza lem en de tempel. Echter juist omdat de HEERE ijvert voor Zijn eigen Naam wordt zo de weg geopend voor het herstel van stad en tempel. Ezechiël - en trouwens ook de profeten die na de ballingschap hebben geprofeteerd - spreken over een naijver van de HEERE die zich richt op Israels vijanden. De vijanden van Israël mogen 'niet de indruk krijgen dat de HEERE niet bij machte was Israël te verlossen. Hun spot wordt door het optreden van de HEERE ontkracht. Voorbeelden van mensen die met een heilige naijver voor God en Zijn dienst waren vervuld zijn Pinehas, Elia en David. Vooral bij Pinehas en Elia is duidelijk dat hun naijver voor God zich richt tegen de afgodendienst. In het Nieuwe Testament kunnen we als het gaat om naijver voor God niet in de laatste plaats aan Paulus denken. Van een ijveraar voor de wet werd hij een apostel vervuld met een heilige ijver voor het evangelie van Gods genade. Als apostel heeft de naijver van de apostel te maken inet valse leringen. Tussen de naijver voor God en Zijn dienst onder de oude en onder de nieuwe bedeling bestaat Gmstelijk streekblad op gereformeerde grondslag Uitgave: uitgeversmij. Blaraden Nieuws b.v. Verscihijning: dinsdag hiais-^in-huis vrijdag abonnementen uitgave Tei. 1(0187) 471020. Fax (0187) 4B5736 Postbus 8,3240 AA Middeltiamis. Langeweg 13, Sommelsdijk AmSRTENTIES B<l ADMINSnunnE Tel. (0187) 471020 E-mail: algemeenÖgetor-dewsGü-cami TarieJ per mm 0,36. Contracttarieven op aanvraag SluitingStBrmijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur Sluitingstermijn overlijdensberichten: maandag 17.00 uur ©n vrijdag 7.30 uur. Voor foutief geplaatste advertenfies als gevolg lian onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Bladmanager: Gert Venweij, tel. (06) 50448359 Advertentie-verkoüp: e-mail: g.vervi/eij©gebr-dewaal.com hoofdredacteur J. Villerius, tel <0187| 471022 e-mail: j.villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisdh verlengd. Opzeggingen sctiriftelijk vóór 30 november. VSZijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Rosttsank 167930 Ratx*iankGoeree-Overflakkee 3420.01.108 LJdNNP V!an toepassing zijn de Regelen voor het Advertentjewezen (ROT^- overigens een niet onbelang rijk verschil. Onder de oude bedeling was geweld in dit kader gerechtvaardigd. Dat is onder de nieuwe bedeling niet meer het geval. In dit verband is de notie van voortgang in de openbaring van groot belang. Ik wijs er terzijde op dat deze notie in de islam onbekend is. De koran dient zich ook niet aan als een boek waarin de openbaring een geschiedenis doorloopt. Dat nog afgezien van de vraag of er hier wel van openbaring sprake is. Een vraag die wij in het licht van de Bijbel alleen maar ontken nend kunnen beantwoorden. Wel is van belang op te merken dat de bede om wraak die wij in het Oude Testament tegen komen, laat zien dat de oud testamentische gelovigen het recht niet in eigen handen wil len nemen, maar het leggen in de handen van God. Dit oud testamentische Schriftgegeven wordt niet achterhaald door de nieuwtestamentische open baring. Bij de wederkomst van Christus worden de vijanden van Zijn kerk geoordeeld. Vanuit de naijver van David kunnen we mede in het licht van Psalm 69 een lijn trekken naar de Heere Jezus Christus. De tempelreiniging staat in het kader van de naijver voor het huis van God. In de heilige naijver voor God is de Heere Jezus verteerd. Zijn naijver voor God en Diens recht kreeg op zijn diepst gestalte in Zijn plaatsvervangend lijden en sterven aan het kruis. Het thema van naijver is uitermate actueel in een samenleving die van de gelijkwaardigheid van alle godsdienstige overtuigin gen uitgaat. Daartegenover dient de christen in heilige naijver te belijden dat niemand tot God kan naderen dan alleen door Jezus Christus. N.a.v.: Godly Jealousy: A theology of intole rant love door K. Erik Tlwennes, uitgave Christian Focus Publica tions, Tain, Ross-shire, Scotland 2005; ISBN 1-84550-027-X; pb. 297 pag. Prijs 10,99. Dat is ongeveer 16,50. ds. P. de Vries, Waarder De komende pakweg anderhalve week zitten we nog opge scheept met een voortvarende weststroming. Voor het Zuid-Hollandse weerbeeld iets heel gewoons, zo'n lange periode met overwegend westelijke winden, maar in de hoogzomer toch minder gebruikelijk, zeker in het perspectief van de voorbije warme zomers, waarin die 'westerse' luchtaanvoer meestal ontbrak. Het weer van de afgelopen tijd doet meer denken aan de dikwijls zeer gematigde zomers uit de jaren zeventig en tachtig. Toch is er een essentieel verschil met die koele zomers van destijds en dat is de gemiddelde temperatuur, die tegen woordig veel sneller en gemakkelijker boven de normaal uitkomt. De afgelopen julimaand had nu niet het predicaat super en kenmerkte zich door periodiek regenweer, relatieve somberte en voor het gevoel was het zeker niet warm Laat deze modeste maand het nu toch gepresteerd hebben om uiteindelijk ruim een halve graad boven normaal uit te komen. De laatste week van de hooimaand heeft een belangrijke thermische bijdrage geleverd, niet in de laatste plaats door de extreem warme nachtelijke uren. Deze vrijdag geeft toch ook weer geen volledig droog weer met een flinke buienkans, een koele aanlandige wind en amper 20 graden. De kans op vallende regendruppels lijkt in de ochtend het grootst te zijn. In de middag stabiliseert de atmosfeer geleidelijk. Op zaterdag zouden we even beter weer in huis moeten krijgen, maar het oogt vrij fragiel, dus een geheel droge dag valt te betwijfelen. Waarschijnlijk nadert een regen brengend front al in de (na)middag en avond, maar met wat geluk dus toch een goed en bruikbaar daggedeelte. Ook zondag komt het dan vervolgens weer tot onvermij delijke regenval van de volgende oceanische waterdrager. De middagtemperatuur op de Eilanden blijft steeds zo rond die 19-20 graden uitkomen en dat is iets aan de koele katit als we het langjarige gemiddelde bekijken. Al met al blijft die paraplu nodig de komende tijd als we naar buiten gaan en is het zoals vaak deze zomer een kwes tie van de betere weermomenten pakken. Ook volgende week hebben we nog de nodige dynamiek in de atmosfeer met behoorlijk wat regenuren, maar rond midden augustus zou het mooi(er) weer kunnen gaan wor den. weerman Mare Putto VOORNE-PUTTEN - In samenwerking met land schapsarchitecte Iija Verwe- ijen heeft de Stichting MiUeu Dichterbij een viertal land schapspaden ontwikkeld die gelopen kunnen worden in Heenvliet, Rockanje, 'Brielle en Rozenburg. Het doel van de landschapspaden is in de eerste plaats kinderen in het gebied kennis te laten maken met het verhaal van de plek waar zij wonen. Ofwel, met het al dan niet zichtbare ver leden en met het heden van het landschap, hun dorp of stad. Door meer te weten van de omgeving zal ook de waar-- dering van de kinderen daar voor toenemen. De landschapspaden bestaan uit een folder met routebe schrijving, teksten over het landschap en de dorpen/ste den, albeeldingen en opdrach ten. De opzet maakt de paden geschikt voor groepen kinde ren die de paden in klassikaal verband kunnen lopen. In september zullen de paden aan de scholen op Voorne Putten en Rozenburg worden uitgereikt. Ook voor individueel gebruik door recreanten met kinderen zijn de landschapspaden zeer geschikt. Om die reden zul len de ontwikkelde paden ook via de VVV's worden aange boden. Per 11 augustus zijn de paden hier te koop voor €1,50. De ontwikkeling van de paden is medegefinancierd door het Prins Bernhard Fonds en het VSB fonds en ondersteund door de gemeenten Westvoor- ne. Rozenburg, Brielle en Ber- nisse. Stichting Milieu Dich terbij voert in opdracht van bovengenoemde gemeenten jaarlijks een milieu-educatief programma uit. OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.00 uur kand. J. A. Kloosterman, 11.00 uur kand. A. A. F. van de Weg, Oldebroek en 18.30 uur leesdienst. Eben- Haèzer: 9.00 uur kand. A. A. F. van de Weg, Olde broek en 18.30 uur kand. J. A. Kloosterman - Herv. Gem. 9.45 uur ds. G. C. de Jong, Moordrecht en 18.00 uur ds. R. D. Kwint, Sir- jansland - Geref. Kerk 9.00 en 10.30 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. H. L. v. d. Eijk - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. W. Harinck - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. J. Smink, 11.15 uur Pfr. J. Weise, Duitstalig en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. T. W. van Ben- nekom en 18.30 uur ds. P. J. Stam, Katwijk - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur geen voorganger; 11.00 uur ds. C. M. Visser, Boven Har- dinxveld en 18.00 uur kand. G. Kater, Kruiningen. STELLEN DAM - Herv. Gem. 10.00 uur kand. R B. van den Breukel, Ridderkerk en 17.00 uur ds. H. van Ginkel, Goes - Hersteld Herv. Gem. 11.00 uur kand. G. Pater, Kruiningen en 18.00 uur ds. J. Joppe, Sint Maartensdijk - Geref. Kerk 10.00 uur de heer K. Baas en 18.30 uur ds. C. G. Kant. M ELI SSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. R Korte weg en 18.00 uur ds. IJ. R. Bijl, Waddinxveen - Geref. Kerk 9.30 uur ds. H.J.Zel- denrijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur kand. G, Lug- thart en 18.00 uur ds. R Zeedijk, Stavenisse - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ziekenhuis: 14.30 uur ds. J. Maas. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. R Janse, Mid delburg en 18.00 uur ds. J. Maas - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur nog onbe kend en 19.00 uur kand. A. N. Donselaar, Oosterland - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P Blok, v.m. bedie ning Heilige Doop. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Vis, Meer kerk en 18.00 uur kand. R C. Zorge, Ouderkerk a/d IJssel - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. J. Willem- sen - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 16.00 uur ds. N. R J. Kleiberg, Achterberg - Exodus: 10.00 uur ds. T Verduin - Remonstrantse Gem. 10.00 uur geen dienst - CAMA Gem. 10.00 uur T. Boone. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. Har- kema en 18.00 uur ds. T. W. van Bennekom - Geref. Kerk 9.30 uur ds. W. A. Boer en 17.00 uur ds. T. W. H. van der Heijden - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Chr. Geref. Kerk 9.30 uur leesdienst en 18.30 uur ds. J. M. J. Kieviet - Geref. Kerk (Vrij gemaakt) 9.30 uur ds. Van Diggele en 17.00 uur lees dienst. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. Maas en 18.00 uur kand. Klein- bloesem - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur onbekend en 16.00 uur kand. G. J. Blankers, Oldebroek - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. Breu- gem. Goudswaard en 18.00 uur ds. O. J. V. d. Ploeg, Capelle a/d IJssel - Ger. Gem. 10.00 en 15.30 uur kand. B. Labee - Evangelie Gem. Flakkee 10.00 uur de heer D. Pieterman. STAD a/h HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur kand. L. Walhout, Kapelle en 18.00 uur ds. J. Kooien, IJsselstein - Geref. Kerk 9.00 uur ds. A. S. Rienstra en 18.00 uur de heer K. Baas - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. C. Mesu, Nw.enSt.Jooslanden 18.00 uur kand. K. Hage, Utrecht - Geref. Kerk 10.30 uur ds. A. S. Rienstra en 18.00 uur de heer J. Anninga. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. H. G. van der Ziel - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur kand. B. D. Bouman, Poortvliet en 16.00 uur leesdienst. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. Th. W. H. van der Heijden. Het Latijnse woord dat hier boven staat, wordt wel ver taald met: gemeente, of kerk. Het is ontleend aan een Grieks werkwoord dat letterlijk bete kent: uit-roepen, bijeen-roepen, en daarom ook: vergaderen. De gemeente van God is dus de vergadering die door de Heere bijeengeroepen is uit de wereld. Maar het gaat mij in dit artikeltje niet om dat woord op zichzelf Ik wil erop wijzen dat er al 99 jaar lang een tweemaal per week verschijnend blad is dat die naam draagt. Althans, de laatste tientallen jaren heet het zo. Voorheen was de naam gewoon Kerkblaadje. Let wel, het is geen plaatselijk kerkblad, gebonden aan een bepaalde gemeente. Het is een lande lijk kerkblad. Het is, zo staat er onder de naam, het "orgaan van de Stichting Vrienden van dr. H.E Kohlbmgge." Al eerder schreef ik in deze kolommen over dat kerkelij ke tijdschrift. Sinds 1972 ben ik zelf abonnee. De stichting heeft ook een website: www. errlesianet.nl. Wanneer u die site opzoekt, treft u onder 'his torie' het artikel aan dat ik voor Eilanden-Nieuws van 12 maart 2004 schreef Aan dezelfde site ontleen ik de doelstelling van de stichting: "Het doel van de Slichting Vrienden van dr. H. F. Kohlbmgge is: de bevordering van de bezinning op de grondslagen van de reformatorische prediking en theologie, zoals die in het bij zonder in het 19e eeuxuse Reveil en in de geschriften van dr. Her mann Friedrich Kohlbmgge (1803 - 1875) naar voren zijn gekomen. Zij tracht dit doel te bereiken door de uitgave van de tweewekelijkse periodiek Ecclesia, door het beleg gen van een of meer conferenties per jaar en door de uitgave van geschriften." Periodiek belegt de stichting dus een conferentie voor de 'vrienden van Kohlbrugge'. Dit jaar gebeurde dat op 31 mei jongstleden in de Grote Kerk van Vianen. De refera ten die tijdens die conferentie werden gehouden, zijn in het laatst uitgekomen nummer (26 juli 2008) afgedrukt. Het is de directe reden dat ik opnieuw aandacht voor het blad vraag. Naast die twee lezingen is een meditatie van wijlen dr. W. Aal- ders opgenomen, alsmede een artikel van dr. H. Klink over De betekenis vanfezus Sirach voor zijn en voor onze tijd. In Vianen refereerde dit jaar prof. dr. A. de Reuver over een aspect van Kohlbrugge's the ologie en prediking, namelijk over de leerstuk van de hei ligmaking. De lector schreef boven zijn bijdrage: De vlinder en de larve. Kohlbrugge over de paradox van de heiliging. Wat bedoelt hij met die paradox? Ik kan dat het beste aanduiden met de woorden waarmee het artikel ongeveer eindigt: "De onheilige in zichzelf is in Christus nochtans heilig. En dat 'in Chris tus'is geen hersenspinsel, maareen hartsgeheim dat in de levenswan del tot vervulling komt." In de Bijbel komt de roeping die van Godswege tot de mens komt als volgt naar voren: "Wees hei lig. Want Ik, de Heere, ben heilig. Maar, zo is de vraag, hoe zal dat kunnen? Hoe zal ik voor God heilig zijn? Er is in mijn leven zoveel dat niet deugt. Het is te zeggen met de woor den van het gebed van Psalm 130: "Zo Gij, Heere, de ongerech tigheid gadeslaat, Heere, wie zal bestaan?" Hoe zal ik, onheilige, nochtans heilig zijn? Het antwoord op die vraag geeft De Reuver vanuit een tweetal preken van Kohlbrug ge over Kolossenzen 3. Deze beide preken zijn in dit ver band, aldus De Reuver, "van groot gewicht. Allereerst omdat ze een samenvatting mogen heten van Kohlbrugge's strikt christocen- trische heiligingsleer In de tweede plaats omdat ze een bijbebe weer legging bieden van het ook thans weer veldwinnende idee dat een christenmens, op de wijze van het groeimodel, steeds heiliger worden moet en dus vooruitgang boeken kan. In de derde plaats omdat ze een krachtige bemoediging behel zen voor christenen die vanwege hun blijvende onheiligheid veel eer van mening zijn, alleen maar achteruit te gaan. Kohlbrugge zet beide groepen de voet dwars, kri tisch maar heilzaam. Het is dit grondpatroon dat Kohlbrugge ons in zijn Kolossenzenpreken inscherpt." Kohlbrugge, en in zijn spoor. De Reuver kiezen voor het beeld van de rups en de vlinder. De tweede conferentielezing werd gehouden door ds. L.J. Geluk, hervormd emeritus predikant te Rotterdam. Hij tjespreekt de actualiteit van de ideologieën die heden ten dage opgeld doen. Gids door een land van -ismen, zo heeft hij zijn lezing genoemd. Ds. Geluk geeft er in zijn referaat blijk van dat hij de geesten van deze tijd beproeft. Daarmee trekt hij het spoor verder van zieners als Groen van Prinsterer uit de 19' eeuw en dr. W. Aalders uit de 20'' eeuw. Evenals toen kunnen we ook nu niet zonder mensen die de geesten beproeven of ze uit God zijn. Gods Kerk heeft immers de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de machten, de geweldhebbers der wereld, tegen de geeste lijke boosheden in de licht. Ds. Geluk signaleert terecht dat gedurende de laatste tien tallen jaren veel waardevols van onze Europese, christelijke cultuur verloren is gegaan. "De secularisatie heeft op alle fronten gewonnen, het christelijk geloof is gemarginaliseerd, de kerken zijn innerlijk verdeeld en zonder enige invloed op de samenleving. De aanval is gericht geweest en is nog gericht op allerlei vor men van gezag en op de "ach terhaalde instituties van huwelijk en gezin. Met succes: het huwelijk is ontluisterd, het gezin geteisterd. Daar ligt een van de hoofdoorza ken van de tegenwoordige ontred dering van de samenleving mei haar vele geweld en criminaliteil. Het artikel geeft iets weer van een diepteboring die verder gaat dan de opsomming van de symptomen alleen. Ds. Geluk tracht een analyse te geven van de geestelijke crisis van onze tijd. "Helpostmodernisme in gezel schap van een reeks andere -ismen brengt een benauwende geestelijke leegte. Zal die leegde nog weer worden gevuld met Christus, of met Allahf", zo vraagt hij zich af Wat dit laatste betreft, voegt hij er aan toe: "De situatie ook in dit opzicht is veel dreigender dan wordt beseft. Is er slechts reden tot defai tisme en moedeloosheid? Dat is niet de gedachte van de spreker/schrijver. Eén is er ook nu nog die de geschiedenis schrijft. Het artikel eindigt met de verwijzing naar Hem die, "ook nu, in dit kantelend tijdperk, de zijnen niet zal verlaten, al gaat Hij met hen de diepte door. Hij, de Goede Herder, is op elke tijd, op elke cultuur, berekend. U bent het misschien wel met me eens: dit nummer van Eccle sia is de moeite van het lezen waard. Dat geldt doorgaans van elke aflevering. Een jaarabon nement kost slechts 22,00 per jaar. Opgaaf is mogelijk via het internet (gm.v.ommen® kpnplanet.nl^ en het telefoon net: 0529 - 45 67 29. Aanbe volen! OOSTVOORNE - De Stich ting Het Zuid-Hollands Landschap organiseert op zaterdag 16 augustus om 10.00 uur een zomerexcur sie naar het Groene Strand. Een ervaren natuurgids ver telt u over de karakteristieke duinplanten die nu in de vochtige duinvalleien bloeien en gaat in op het grootscha- Uge natuurherstelproject dat onlangs is afgerond. Natuur lijk staat ook een bezoek aan de vogelrijke Lagune op het programma. Vooraf aanmel den is verplicht. Dit kan via de natuuragenda op wwv^f. zuidhollandslandschap.nl of telefonisch (010) 272 22 22 op werkdagen tussen 09.30 en 12.00 uur. KERKWERVE - Op Schou- wen-Duiveland is al bijna 15 jaar een werkgroep van de Bond tegen het vloeken actief. De leden van deze werkgroep hebben opnieuw een schitte rende fietstocht uitgestippeld. Dit jaar is de Christelijk Gere formeerde Kerk in Kerkwerve het vertrek- en eindpunt. Op woensdag 13 augustus, tussen 10 en 13 uur kunt u daar een route-beschrijving verkrijgen. De route is ong. 25 kilome ter lang, en voert langs rus tige Binnenwegen en mooie plekjes. Geniet van de rust en fiets mee voor 3 euro per per soon, en maximaal 15 euro per gezin. Er is een koffiestop gepland en een prijsvraag om op te lossen.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 2