^'""tlT; Meditatie Cliëntenraad bedankt personeel De Samaritaan Vervolg verhaal RAAD DAAD EN U EIIAI1D^-t1IEUW5 vensier WERK De laatste vijand (1) VBHBASTSft- SPMAKWOORDEN WAAMM RUST? AFZAKKERTJES Expositie Anke Burgers in Blaeuwe Huus Winkelmiddag in de Mauritshof PAGINA 5 VRIJDAG 13 JUNI 2008 Blik ofj kfrk en sanifiilruinf^ - Vrijheid van meningsuiting - Onbeperkt? Vrijheid van iiiciiinKsiiiiinfr is in ons land één van de grond rechten. Daar wordt door geen enkele burger antlers over gedacht. Dat wordt door links en rechts geaccepteerd. I^at moei ook zo blijven, leder kan denken en zeggen - of schrijven! - wat hij ol' zij wil. Pas achteraf is beroep op de rechter mogelijk. Die moet dan maar uitmaken ol de bewuste per.soon de bedoeling had om iemand Ie Ijcledigen óf te kwet sen. Die rechter slaat voor een bijna onmenselijke taak. Want kan die met zekerfieid zeggen of er opzet in het spel was? Of de zegsman of de columnist de bedoeling had iemand te bele digen of z'n goede naam aan te tastend- In de afgelopen tijd wordt er stevig gediscussieerd over de vraag hoe ver die vrijheid van meningsuiting mag gaan. Sinds de moord op '1 beo van Gogh bijvoorbeeld - die naar sommi ge mensen toe zich nogal wat veroorloofde... Maar ook in ander erband wordt die vraag wel gesteld. Zijn er grenzen aan de vrijheid van meningsuiting? Die vraag is niet eenvoudig Ie beantvv<j(jrden. Want de één voelt zich nu eenmaal gauwer gekwetst dan de ander... Dikwijls wordt de tolerantie van de Republiek tot voor beeld gesteld. In de 17e en 18e eeuw was onze overheid erg verdraagzaam. Boeken en pamllelten die in het buiten land geen kans kregen, moch ten hier worden gedrukt en verkochl. Vooral het .Amster dam van toen was een eldo rado voor andersdenkenden... Daar kou en mocht werkelijk alles... I()ch is dal maar zeer betrekke lijk. Ik heb dezer dagen nogal wat over die tijd en die situatie gelezen. En dan blijkt wel dat vooral de predikanten, maar ook de overheid met bepaalde vrijgeesten nogal moeite had den. De dominees gooiden vrijwel alle sekten op één hoop; en sekten waren er nogal wat... Men sprak van 'schaadelijck adderengebroed, zoals Deïs- ten, Hattemisten, Deurhovis- ten, Leenhovisten, Mvstiken en diergelijke toomelooze V'rij- gee.sten'. En telkens klopten de predi kanten bij de overheid aan om er toch iets aan te doen. Met wisselend succes, dat moet gezegd worden. Want stjms werd de vrijgeesten de mond gesnoerd, soms liet men ze maar een beetje begaan. Maar - zo werd het verwoord door een spiaakmakende predi kant uit die tijd - men moest er toch niet aan denken als de bedwingende macht van de overheid daar niet tegenover zou staan... Ik bedoel maar: het was de overheid niet onverschillig wat er gezegd of gedrukt werd. Kom daar vandaag eens om... Waarnemer Deze vmair- m anlwoorilruhriek slnal geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos jrebruik van kan maken. Uiu vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan.: Redactie Eilanden-Nieaws, Postbus H, 3240 AA Middelharnis, viel in de linkerbovenhoek 'Vragenndmek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet mei antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Kimt II mij iiilleggcn imiitieer een hns klopt, luie je lunicr eii gort leert kennen, xvetk boontje inii zijn loontje kwam, welke dnns je moet ontspringen, wie de klare Kees of veelwetende /oust leas? Antwoord: Dal zijn allemaal verbasleringen \'an vroe ger wèl logi.sche gezegden of spreekwoorden. Onze voor- oudeis zei(/en; 'dal .sluit a/s een bus' en 'dat klopt als een zwerende vinger', maar die iwee uitdrukkingen werden saniengelrokken U)l de (nooit hoinbaar!) kloppende bus. Met gezegde 'iemand van haver lot gort kennen' luidde laug gele den 'iemand vauaver tot aver kennen', d.w.z. van ouder tot ouder, ofwel van geslacht op geslacht, maar het woordje aver raakte in onbruik. Haver kende men wel, en toen gree|) een grapjas naar de gort om de zaak compleet te maken, maar dat .slaat natmirlijk nergens meer op. De Boontje die om zijn loontje kwam, was een bode die een goede tijding bracht en dan op zijn bodeloon, een fooitje dus, tekende. Bode-tje rijmde niet op loontje of fooitje en daardoor werd het Boontje met een n erin. Iemand kon een hekel aan dansen heb ben, maar hoefde toch geen sprong te maken om er aan te ontkomen. Dat gezegde stamt uit de tijd van galg en rad en luidde: 'De dans van de lad der (van de beul bij de galg) ontspringen' maar tlie ladder werd er later uit weggelaten. Het betrof dus mensen die ter nauwernood aan een vouuis of terechtstelling ontkwamen. Wie van oudsher 'botje bij bol- je' legde, probeerde echt geen geraamte te reconstrueren, maar zamelde met anderen kleine geldslukken in. Op de Vlaamse zilveren plak of dub bele gro(j| stond namelijk een leeuw afgebeeld met een grote helm op zijn kop en dat muntje werd daarom 'boldrager' (van pol dragende leeuw) of 'bot' genoemd. Beslist fout is: 'Hel maaki niet uit of je van de kal of de hond gehelen wordt'. Ken kleine beet'of een grote vleeswond maakt wel degelijk verschil en het juiste spreek woord luidt; 'Hel maakt niet uit of je van de kal of de kaler gebeten wordt'. Men kon sla pende waakhonden best laten opletten, maar een oud spreek woord waarschuwde ervoor 'geen slapende wolven wakker te maken'! Eu waarom weet u nu nog niet hoe een koe een haas vangt? Dat komt omdat uw overgroolouders zeiden: 'Dat is even onwaarschijnlijk als dat een koe een haas vangt'. De boerin verzuchtte ook niet 'Klaar is Kees', maar 'Klaar is de kaas', want zelf kaas maken was een langdurige klus voor de vrouwen. De veel wetende Joo.st tenslotte is niet de dui vel maar juisl een geleerde die in 1586 in geboren werd, zo geleerd was dat zijn geleerd- lieid spreekwoordelijk werd. Waar komt toch dat gebruik van daan om rijst te strooien bij een hrniloft? Antwoord: Rijst symboliseert in verre landen de vrucht baarheid en de welvaart, die men het jonge paar toewenst. Het is hierheen overgewaaid via de Angefsaksische landen, waar men gevoelig bleek te zijn voor dat bijgeloof. Eigen lijk staat het op één lijn met het uitstrooien van bloemen door bruidsmeisjes en -jonkers op het pad van het bruidspaan Overigens heeft deze lieflijke gewoonte het heel vroeger gebruikelijke toewerpen van kleine geldstukken door de rijken vervangen. Men dachl lang geleden immers nog, dat geld geluk kon biengen... Men weet nu wel beter! Als ik mijn met bant gevoerde jinnlo/Jels draag, ztikken mijn kousen aj. Is bont magnetisch of kiniil hel door statische elektrici teit? Antwoord: We nemen met bont gevoerde pantoffels altijd iels ruimer, omdat de lucht tus sen de haren van het bont de warmte moet vasthouden. De voet mag deze lucht niet weg drukken uit de pantoffel. Maar door die extra ruimte kan de kous tijdens fiet lopen langs de voet naar voren schuiven. Die beweging heefi tot gevolg, tlal de rest van de kous naar beneden wordt getrokken. Een (extra) kousenband kan dat afzakken tegengaan. OUDDORP - In het Blaeu we Huus in Otiddorp is in de maand juni een exposi tie te zien met werk van de Eeidse beeldend kunstenares Anke Burgers. Anke Burgers gebruikt, aquarel-, acryl- of olieverf, maar haar \'oorkeur gaat uit naar aquarelverf, "omdat het snelle, verrassende en vaak ongrijpbare karakter daarvan ntij .sterk aanspreekt", zo zegt zij. Schilderijen van haar, die zich kenmerken door een stevige kleurstelling, zijn al menigmaal tentoongesteld, o.ni. in galerieën, schouwbur gen, kunstcentra en bij hel Ministerie van OC&W. PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te .Amsterdam (g.v. Buitenamstel Geestgronden), ds. M.C.J. de Mooij-de Greef te pred. bijz. opdr Nootdorp- Ypenburg (g.v. St. IPSE); te Borger, cis K.A. jager te S»'it- terbant; te Den Haag (Mar- cuskerk), ds. R. de Reuver te Boskoop; te Papendrecht (her vormd wijk west), ds. J. van Holten te Wezep-Hattemer- broek (wijk 4); te Strijen (her vormd wijk 1), ds. H. Wester hout te Harderwijk; te Tholen (herv.), ds. D. Breure te Bru- cliem-Kerkwijk/Deiwijnen. Aangenomen naar Britsum. Cornjum en Jelsum (geref.), d.s. A.R. van der Honing te (japelle aan den IJssel. Bedankt voor Sliedrecht (herv. wijk 3), ds. A. jonker te Baarn. Beroepbaar: kandidaat J. Overeeiii, Damsluis 25, 3831 SP Leusden. HERSTELD HERV KERK Aangenomen naar Hoevela ken, ds. RG. Hoek te St. Aima- land. Bedankt \'oor Nederhemerl, ds. A. Vlietstra te Katwijk aan Zee (wijkgemeente Morgen ster). OEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Den Ham (Ov) en te Kantens i.c.m. Uithui- zermeeden, ds. D. de Jong te 's-Gravenhage-Zuid/Rijswijk;te Enimeloord, ds. J.H.E Schaef- (ér te Wageningen. Aangenomen naar Ciramsber- gen, ds. K.A. van der Meer te l.oppersum-Westeremden. NED. GEREE KERKEN Beroepen te Zeist (deeltijd), ds. A. van der Dussen te Eindho- GHR. GEREE KERKEN Beroepen te Bunschoten, ds. PD.j. Buijs te Hardeiwijk. GEREE GEMEENTEN Bedankt voor Genemuiden, ds. C. Hogchem te Barneveld. DIRKSLAND - Maan dag 16 juni organiseert Winkeltijd een gezellige winkelmiddag in de Mau ritshof, Irenelaan 13a te Dirksland. Iedereen is van harte ■welkom, de entree is gratis. 'fijdens deze winkelmiddag presenteren o.a. Goop Com pact Kool, Wolwinkel Het zwarte schaap, Professionele Voetverzorging Eiising, Onaf hankelijke Herbalife Distribu teurs en Verbotmi 3D Materi alen hun assortiment en heb ben ze mooie aanbiedingen in petto. U kunt deze bedrijven vinden in de lecreatiezaal van de Mauritshof, waar een gezel lige sfeer hangt en waar u naar harlenlust kunt winkelen, rondsnuffelen of lekker bijklet sen met familie en/of vrienden, onder het genot van een kopje koffie. Er wordt ook aan de kinderen gedacht, ledereen is tussen 14.00 en 17.00 uur har telijk welkom. De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood. (1 Korinthe 15 20) lil 1 Korinthe 15 maakt de apostel Paulus duidelijk dat de opstanding van Christus één \an de voornaamste heilsfeiten IS. .\ls Hij niet was opgestaan, dan zouden de prediking en het geloof ijdel, dat is leeg, en le\ergeefs zijn. Dan zou er ook geen opstanding der doden 'ijn. 'Maar nu', mag hij dan in ^ers 20 uitroepen, 'Christus is •'Pgewekt uit de doden en is de Eersteling geworden dergenen die ontslapen zijn.' Vervolgens gaat hij in op de opstanding der doelen. Be apostel Paulus ziet in dit hoofdstuk de dood als de laat ste \ijand. Wie \an ons ziet het anders? Sommigen weten uit eigen ervaring hoe de dood als een vijand ineens of langzaam aan het liefste bezil wegrukt. En zelf zullen we het ook van die vijand niet kunnen winnen. ^\élke middelen er qok wor den aangewend om deze vij and tegen te houden. 'Wie leeft er, die den slaap des doods niet eens zal slapen? Wie redt zijn ziel van 't graP' zegt de dichter \'an Psalm'89. De dood is onze vijand en niet onze vriend. Het gebeurt in onze tijd soms dat mensen deze vijand tot een vriend verklaien en de dood als een verlossing xerheerlijken. Men spreekt dan over een zachte dood, of een g(5ede dood, wat de letterlijke vertaling van het woord 'euthanasie' is. Men denkt dat de dood als een \riend een eind maakt aan alle leed en pijn, aan alle moeite en zorg. Maar de werkelijkheid zal totaal anders zijn. De dood is een vijand. Hij heet dé koning der verschrikking. Wie daar niet \an wil iveleii, miskent de ernst van de dood en ontkent de aanklacht van de dood. De dood is immers een felle beschuldigingaan het adres van ons mensen. Hij behoort niet tot Gods goede schepping. Want in het paradijs was geen dood, daar was alleen maar het leven. .Vdam en Eva mochten \'an alle bomen in de hof eten, behalve van die ene boom, de boom der kennis des goeds en des kwaad-s. Goc\ had gezegd: "Feil dage als ge daarvan eet, zult ge de dood sterven.' Maar de iTiens heeft gegeten. Op ingeven van de duivel en door moedwillige ongehoorzaam heid. Door de zonde kwam de dood in de wereld. Hij is als een vijand Gods goede schepping binnengedrongen. Wij hebben in onze diepe val de dood ver kozen boven het leven. De dood is een vijand waar we zelf voor hebben gekozen, die we hebben toegelaten. De dood herinnert ons aan onze ongehoorzaam heid en opstand tegen de hoge en heilige Ciod. De dood ver klaart ons schuldig. Het is hel l(jon op de zonde. Lezer(es), is dat nu al de nood van uw en jouw leven gewor den? Straks te moeten sterven en dat verdiend, maar nu niet te kunnen sterven, omdat u nog leeft zonder Borg, met een openstaande schuld, die u met geen mogelijkheid kunt betalen. Niet te kunnen ster ven, omdat je nog geen nieuw hart hebt. En je weet: als ik de Heere mag kennen met dat nieuwe hart dat door en voor Hem klopt, kan ik de Heere ontmoeten. Belijd het maar en \'raag het inaar: 'Geef me Jezus, of ik sterf, want buiten Hem is geen leven, maar een eeuwig zielsveiderf leder mens krijgt met die vij and te maken en moet sterven. Maar het maakt wel een groot verschil hoe een mens sterft. Want wie in C^hristtis sterft, wie door een waar geloof aan Hem \erbonden is, \oor die is dood een doorgang naar hel eeu wige leven. Dan is sterven niet gemakkelijk. Welk kind van God zou niet tegen de dood opzien? Die Doodsjordaan kan zo benauwen. Maar dan is er wel een heerlijk uitzicht! Want 'na de dood is 't lesen mij bereid. God neemt mij op in Zijne heerlijkheid.' De woorden uit onze tekst over de laatste \ijand zijn bedoeld als een aansporing om die toekomende toorn te ontvlie den, om ons te haasten om ons levenswil naar die Vrijstad Jezus Christus, waar vergeving en leven uit genade te verkrij gen is voor des doods schul dige zondaren. Vandaag nog, morgen misschien iriet meer als die laatste vijand u en jou heeft overmeesterd. Vandaag is het nog hel heden der genade. De dag der zaligheid. Wendt u naar Hem toe en wordt behou den. Wie Hem aanroept in den nood, vindt Zijn gunst onein dig groot. Sint-Maartensdijk, Ds.J.Joppe SOMMELSDIJK - 't Is altijd leuk om onverwachts in het zonnetje gezet te worcJen. Dit overkwam het personeel van verpleeghuis De Samaritaan te Sommelsdijk. Op dinsdag morgen 10 juni wachtte de cliëntenraad het personeel op terwijl men nietsvermoedend koffie kwamen drinken in de recreatiezaal. Toen de voor zitter van de cliëntenraad, de heer van Alphen, achter de microfoon plaatsnam, werd het al sne! duidelijk. In vriendelij ke bewoordingen bedankte hij het personeel voor hun gewel dige inzet. Met name in de ach terliggende maanden was het erg druk in het verpleeghuis. Een virus waarde rond, vvaar- door zowel bewoners als per soneelsleden geveld werden. Toch ging hel werk door en werd er op een zo goed moge lijke manier zorg verleend. Alle disciplines hebben hun steenlje bijgedragen, al kostte het wel de nochge inspanning. Dit alles was voor de cliënten raad een goede reden om in actie te komen. Op spontane wijze werden sponsors bena derd. Aardappelhandel West hoeve, Tuincentrum Voogd, Aannemersbedrijf GMB Infra Zuid We.st b.v. en hoofdspon sor Albert Heijn te Otiddorp maakten het mogelijk dat alle personeelsleden van het ver pleeghuis kunnen genieten van een doos zeebanket. (l-nlu: Hans \lllnnis) -93 Maar vader, die zo'n vreselijke hekel aan lluisteren in de kerk heeft, moet er zich ditmaal zelf aan schuldig maken door Fransje op het hart te drukken te blijven zitten als vader straks naar voren gaat, want die tafel is niet Noor kleine guust. Voor Fransje naar de middagkerk gaat - op eigen dringend verzoek, om weer dicht bij die lieve dominee te zijn zorgt hij er eerst voor dat hij niet weer door clorst gekweld zal worden. Hij drinkt zoveel ivater, dat hij zich nu aan het gevaar blootstelt nogmaals de dienst te moeten verstoren door uit de kerk te moeien xaimege een ande re grote behoelte. Gelukkig valt hij al vroeg in slaap en hij wordt pas weer wakker als het tijd is om naar huis te gaan. Zodra hij buiten het doip is, vliegt hij achter een boom en ontlast zich van zijn pij'ilijk ongerief. Nogmaals uit zuivere verering voor de dominee, wiens hand hij nog op zijn hoofd voelt, dringt hij er op aan ook mee naar de avondkerk te mogen, hoewel moeder hem net zo lief thuis zou willen laten hij een van de grote guust. Hij is nog nooit driemaal op één dag naar de kerk geweest, en met die vreselijke hitte zal het niet meeval len zo lang stil te moeten zitten. )a, het is haast ondraaglijk benauwd geworden. Reeds de hele dag zijn er wazige onweerskoppen langs de ein der geschoven, die weinig goeds voor spellen. De kerk is tjokvol, ook mede door de vele bezoekers uit naburige dorpen, vooral jonge mensen, die deze gelegenheid waarnemen om een verkoelende fietstocht aan de uitoefe ning van hun zondagsplicht te verbin den. Er moeten zelfs stoelen voor de preekstoel en in de paden geplaatst worden om allen een zitplaats te ver schaffen. Ook ditmaal hoort Fransje geen woord van wat de voorlezer afdreunt uit Ezechiël 37. Maar als de dominee zijn tekst mededeelt, wordt Fransje voor de tweede maal vandaag getrof fen, en opeens bevindt hij zich in gedachten weer op het verdronken land. Het gaat over een dal vol dorre doodsbeenderen, die op Gods bevel en het woord \an de profeet weer levend worden. Dat mag een gepaste nabetrachting zijn op het avcjndmaal van vanmor gen, door de schriftuurlijke wijze waarop de dominee dit alles ver geestelijkt en op de toestand van een mensenziel overbrengt, als God zo'n ziel door w'ederbarende genade van dood levend maakt maar dit alles gaat boven Fransjes bevatting. En ook kan de dominee niet vermoeden dat er twee uitzonderingen zijn op zijn vei-onderstelling dat er in hun midden wel niemand zal zijn die ooit zoveel mensenbeenderen bij elkaar gezien heeft als de profeet zag in zijn visioen. Daarom gaat hij er tamelijk breedvoerig op in en beschrijft met maar al te duidelijke en kleurrijke taal de troosteloze, lugubere vallei vol van blikkerende beenderen. Hij kan evenmin vermoeden dat Fransje hem in zijn hart telkens korrigeert door de beenderen die hij ziet blauwzwart te X erven alsof ze in inkt gedoopt zijn. Hij luistert ingespannen toe naar wat er mee ging gebeuren, in de stille hoop dat dit ook nog eens plaats mag hebben met die andere beenderen daar in de schone. Hij luistert zo aandachtig, dat hij niet eens gemerkt heeft dat het zo vreemd donker begint te worden in de kerke, en ook heeft hij het zachte verre gerommel van de donder niet gehooi d. Dan heeft er iets merkwaardigs plaats. Op hetzelfde ogenblik dat de domi nee de profeet met luide stem "Leeft!" laat roepen - en bij wijze van uitzondering, speciaal voor die gele genheid, zijn stem door de kerk laat schallen schiet een paarse vlam langs de ramen, onmiddellijk gevolgd door een oorverdovende donderslag die de aarde doet kraken en dreunen. Vlak daarop herhaalt zich die slag met telkens afnemend geweld in de echo in de dikke wolkenzolders. Het klinkt net als het holle gebrul van een op de vlucht geslagen wild dier. De meeste mensen schrikken toch nog van deze geweldsexplosie en werpen bezorgde blikken naar de vensters, waarvan de bovenste valramen wijd open staan. Maar F'ransje, die zich \'an geen onweer bewust was, is haast van de schrik van zijn zitplaats geschoten, zodat hij zich met beide handen aan vaders broekspijp vastklampt. De dominee is even opgehouden en werpt eveneens een blik vanuit de hoogte naar de ramen. Maar die zijn reeds veranderd in glazen «as- borden van de strpmen water die er langs afglijden en de beelden erach ter onheikenbaar verminken. De kos ter staat haastig op van zijn plaats en begint zenuwachtig aan de touwen van de valramen in zijn buurt te trek ken. De mannen die het dichtst bij de ramen zitten volgen zijn voorbeeld, en dan is er niets dan het gedempte geluid van de stortregen. Tijdens dit oponthoud heeft de Hee re gelegenheid de dorre doodsbeen deren te verzamelen, ze met spieren en zenuwen te verbinden, met vlees te overtrekken, eri er een gave nieuwe huid over te spannen. En zo presen teert de dominee het herrezen dal aan de gemeente. De akelige zwarte beenderen zijn uit Fransjes gezicht verdwenen, ook al willen zijn gedach ten telkens nog even achter die huid en dat vlees gluren, omdat hij daar onder toch die zwarte beenderen nog weet. Maar nu voert de dominee hem mee naar de jongste dag, waartjp alle doodsbeenderen met nieuwe lichamen bekleed en tot nieuw leven gewekt zullen tvorden. En o, wat een heerlijke lichamen zullen dat zijn voor Gods lieve volk en kinderen! Daar zal geen vlek of rimpel meer aan te bekennen zijn, en geen tranen zullen er ooit meer uit die helclérstra- lende ogen vlieten. En geen van hen zal ooit meer zeggen: Ik ben ziek. En juist als Fransje zich afvraagt of al die mensen daar zo maar naakt voor God staan en rondlopen, bekleedt de dominee ze geheel vanzelfsprekend met de lange witte klederen des heils - dezelfde die de engelen in Fransjes bijbelse geschiedenisboek dragen, en hij geeft ze de groene palmtakken van overwinning in de hand en plaatst gouden kronen op hun hoofden. En dan gaat het feest worden in de hemel - het bruiloftsfeest van Jezus en Zijn bruid. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 5