Meditatie
Woonplannen gehandicapten
enthousiast ontvangen
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
Beroepings-
EN U
Martin Mans
geeft concert in
Maassluis
WERK
Inleveren
rommel-
marktspullen
Koor- en
samenzang-
avond
Een aangrijpend vertrek en een
genadevolle ontmoeting
Fietsexcursie
'Beleef de Kop
van Goeree'
EIIAnDBI-niEUWS
MET
AKME LIEFDE
MOEDEWLEKVERGROTINe
NACHTMERRÊE
BESTRIJDEN
GEEN ZILVERVLOOT
PAGINA 5
VRIJDAG 6 JUNI 2008
Blik op kerk \f
en samenleving
- Dienstplicht
- Uitzonderingen
Reeds geruime tijd ligt er een
vraag uit de lezerskring. Of ik
daar eens iets over wÜ schrij
ven. Nou ja, dat wil ik wel,
maar ik weet er ook niet zoveel
vanaf. Dus wie hel beter weet,
mag het zeggen...
De vraag kwam kort en goed
hierop neer: hoe kwam het
toch dat geestelijken van de
dienstplicht waren uitgezon
derd? De vraag is dus enigszins
gedateerd, want we kennen
in ons land geen dienstplicht
meer. Vroeger moest je op een
bepaalde IceJtijd .soldaat wor
den en als je medi.sch goed
gekeurd was, dan werd je dat.
je ei- zin in had of' niet. Er
was echter één uitzondering.
'Geestelijken' of zij die tot zo'n
ambt werden opgeleid kregen
automatisch vrijstelling. Ra, ra,
hoe zat dat?
Juist heb ik recent iets over
deze materie gelezen, ik
geef' het maar door. De oude
Romeinen kenden al deze
uitzonderingsbepaling. Wie
aan de goden offers bracht
mocht z'n handen niet bezoe
delen met mensenbloed... In
de tijd van keizer Constantijn
de Grote werd het christen
dom staatsgodsdienst, maar de
uitzondering uit de heidense
periode bleef bestaan: de cle
rus (geestelijkheid) was van de
dienstplicht ontslagen. Later
verbood het rooms-katholiek
kerkrecht zelfs dat geestelijken
de wapenrok zouden dragen:
een militair verleden gold als
belenmiering voor het ontvan
gen van de priesterwijding.
In de negentiende eeuw kwa
men deze kanonieke bepa
lingen in conflict met de aan
spraken van de moderne staat.
Napoleon had in vrijwel alle
onderworpen gebieden de
dienstplicht ingevoerd. Van
vrijstelling wilde men meestal
niet weten, er was geen enkele
reden, vond men, om de gees
telijken daarvan te ontslaan.
Later werden de roomse the
ologiestudenten toch vrijge
steld, en deze regel werd ook
toegepast op de protestanten,
die er overigens niet zo geluk
kig mee waren... Het strookte
minder met hun opvattingen
van burgerplicht, enz. Boven
dien wilden ze graag dat ze
anders waren dan die room
se 'zwartrokken'. Zó was het
onder andere in Duitsland.
In Nederland werden 'bedie
naren van den godsdienst' naar
Europees model vrijgesteld en
blijkbaar had niemand daar
problemen mee. Het was een
regeling die allereerst bedoeld
was vofjr rooms-katholieken,
maar de protestanten heb
ben er dankbaar gebruik van
gemaakt... De Hervormde
Synode gaf als motief 'de bete
re voortgang van de studie'.
Een ethische modvering was
er niet bij...
Waarnemer
Deze vraag- en anlwoordrubriek staal geheel len dienste van de
lezer die n koslenloos gebruik van kan maken. Uiu vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
Postbus H, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
campleel met antwoord in deze rubriek xvorden gepubliceerd.
In I'll rijs bekeek ik met iiiindaclil
het beeld 'De Venus xmn Milo'.
Nieiniiiul kon mij xierleUen hoe de
stand van de iiiil/irekeiide armen
is geweest. Heeft die godin iemand
de hand gegeven, meegevoerd,
omhelsd, of juist afgesloten^
Antwoord: Dil marmeren
vrouwenbeeld is welisvvaar
pas in l<S20 op het Griekse
eiland Milos (Milo is de Itali
aanse naam) gevonden, maar
dateert blijkens het jongste
onderzoek uit de laalhelle-
nislische tijd, d.w.z. zo'n 100
jaar voor Christus en stelt de
Griekse godin Afrodite voor.
Helaas hebben de kiuistken-
ners, ondanks de gevoerde
polemieken, nooit kunnen
vaststellen hoe de oorspron
kelijke stand van de vermis
te armen is geweest. Het is
dus niet zekei, of de godin
van de schoonheid, liefde
en vruchdjaarheid iemand
wilde begroeien of bewonde
ren, meetroneu, omhelzen of
afstoten, dan wel haar borsten
met haar armen wilde bedek
ken.
De liiiitste lijd leerden mijn eerst
x'itge moedeivlekken groter en
donkerder. Er zijn er ook meer hij-
gekiimen. Kim dat geen kxeiiad?
Antwoord: Nee. Van de
geboorte af aanwezige vlekjes
zijn onschuldig, ook al worden
ze op laleic leeftijd donkerder.
Ook eerst onopvallende stip
jes kunnen nu beter zichtbaar
worden. Maar als de vorm ver
andert van rond naar grillig,
als 11 er een rode verkleuring
omheen ziet verschijnen, of
zo'n vlek gaat jeuken of bloe
den, moet u gelijk naar uw
hui.sarts toe.
Is er iets te doen tegen verschrik
kelijke dromen
Antwoord: Uw nachtmerries
kunnen bijverschijnselen zijn
van koorts, angst, het gebruik
van veel alcohol of van bepaal
de medicijnen. In het laatste
geval moet u de arts raadple
gen die u het recept gaf, want
die kan vaak wel een ander
middel voorschrijven. Dat u
er mee wakker wordt en er
zich elk detail van herinnert,
komt doordat u de nare avon
turen meestal aan het einde
van de nacht beleeft. Van de
voorafgaande en prettige
droomperioden herinnert u
zich weinig. De inhoud van
een nachtmerrie kan volgens
psychologen worden terug
gevoerd tot vroeger tijden en
kan een aanwijzing zijir van
een nare herinnering uit uw
jeugd, of van een wezenlijk
conflict uit later dagen. In dro
men krijgen gebeurtenissen
en personen uit het verleden
vaak een plaats, zij het niet
altijd duidelijk herkenbaar.
Onze hersens houden zich
daar blijkbaar nog mee bezig,
zonder dat wij ons daarvan
bewust zijn. Dat is vooral het
geval bij mensen die sociaal
ge'isoleerd leven en te weinig
nieuwe contacten maken, of
een eentonig bestaan hebben.
Mensen met een druk bezet
leven hebben veel meer onder
werpen om aan te denken en
van te dromen. Het kan zijn,
dat u zich nog niet definitief
van bepaalde situaties hebt
weten los te maken, of dat u de
dood van een overledene niet
kunt aanvaarden. Voor uzelf
is het beter die dromen niet
te ernstig op te vatten. Kunt
u zich er moeilijk van losma
ken, bespreek het dan eens
met uw huisarts. Zonodig kan
hij u naar een specialist verwij
zen. Er bestaan tegenwoordig
medicijnen die het dromen
kunnen onderdrukken.
Heeft dat zilverpapier uit jxikken
koffie nog waarde?
Antwoord: Vroeger bestond
zilverpapier uit geplet zui
ver tin en dat metaal behield
enige waarde, zodat dit voor
diverse doeleinden werd inge
zameld. Het zuivere tin werd
echter verdrongen door blad-
aluminium, ook wel alumini
umfolie genaamd. De waarde
daarvan ligt zoveel lager, dat
het alleen in zéér grote hoe
veelheden iets kan opleveren.
Voor een particulier heeft het
werkelijk geen zin het op te
sparen.
MAASSLUIS - Organist
Martin Mans verzorgt
op vrijdag 13 juni op het
symfonisch Seifert-orgel
van de Immanuëlkerk te
Maassluis een gevarieerd
orgelconcert, aanvang
20.15 uur.
Een rijke schat aan Improvisa
ties en eigen bewerkingen over
bekende geestelijke liederen
slaan op het programma. Er is
bovendien .voldoende ruimte
over voor Populaire Klassiekers
zoals het bekende 'Mijn Gebed'
van J. den Braber/D.C. Lewis,
in de jaren zestig een succes
nummer met Feike Asma aan
het orgel. In de pauze kan de
concertbezoeker een thema of
lied opgeven waarover Martin
Mans tot besluit zal improvise
ren. Entree 6 voor volwas
senen, 5 voor jongeren en
65-plussers.
PROTESTANTSE KERK IN
NEDERLAND
Beroepen te Kootwijk/Koot-
wijkerbroek (herv.), ds. W.
Peene te Veen, die dit beroep
heeft aangenomen; te Rotter-
dam-Alexanderstad, ds. G.
Geitenbeek te Terneuzen, die
dit beroep heeft aangenomen;
te Scharnegoutum-Loënga
ca., ds. S. Ypma te Oost-Ter-
schelling, die dit beroep heeft
aangenomen; te Sprang-Ca-
pelle e.o. (gerefds. J. Bol te
Nieuwleusen, die dit beroep
heeft aangenomen.
Bedankt voor Genemuiden
(hervormd wijk 2), ds. D.
Breure te Biuchem-Kerkwijk/
Delwijnen; voor Kampen
(hervormd wijk 3), ds. G. van
Meijeren te Dirksland; voor
Veendam (herv.), ds. K. Meijer
te Grootegast.
Beroepbaar: kandidaat E.
Kroon, Keikewijk 194, 3904
JK Veenendaal.
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Gramsbergen, ds.
K.A. van der Meer te Lopper-
sum-Westeremden.
NED. GEREE KERKEN
Aangenomen naar Ede, ds.
P.G. Sinia te Vancouver (Can
ada, New VVestm. Chr. Ref
Church).
Preekconsent verleend door de
regio Arnhem (voor één jaar):
D.H.T. Posluma, Gentiaanstraat
161, 7322 BE Apeldoorn, tel.
055-3605509
CHR. GEREE KERKEN
Beroepen te Boskoop, kandi
daat M.B. Visser te Sliedrecht.
Tweetal te Damwoude, ds.
K. Vi,sser te Barendrecht en
ds. J.R Boiten te Sliedrecht
(Bethelkerk).
GEREE GEMEENTEN
Bedankt voor Boskoop, ds. M.
Karens te Werkendam; voor
Doeünchem, ds. J.J. Tanis te
Kampen.
OUDE-TONGE - Morgen,
zaterdag 7 juni, kan men van
9.00-12.00 uur bij de familie
Van den Doel aan de Lange-
weg te Oude-Tónge voor de
laatste keer spullen inleveren
voor de rommelmarkt van
C.B.S. De Bron.
DREISCHOR - Op 21 juni
a.s. hoopt het ruim 90 leden
tellende Duivelands Mannen
koor o.l.v. Dinant Struik en
m.m.v. oi'ganist Stephan Fol-
mer een zangavond te hou
den in de Hervormde Kerk
te Dreischor. Tevens werkt
aan deze avond mee gemengd
koor Asaf te Goes o.l.v. André
Overbeeke en m.m.v. organist
Jacco Goud, terwijl Christiaan
Stomen op de piano te horen
zal zijn. De avond vangt aan
om 19.30 uur, om 19.00 uur
gaan de kerkdeuren open. De
toegang is gratis, wel zal er een
collecte worden gehouden ter
bestrijding van de onkosten.
En Jezus van daar gaande, vertrok naar de delen van Tyrus en Sidon. En ziet, een
Kananese vronxe, uit die landpale komende, riep tot Hem. zeggende: Heere! Gij
Zone Davids, ontferm L' mijner! Mijn dochter is deerlijk van den duivel bezeten.
(Mattheüs 15:21 en22)
Een aangrijpend vertrek
En Jezus van daar gaande... De
Heere Jezus gaat weg. Zo op
het eerste gezicht niets bij
zonders. Toch is dat het wel.
Waarom?
De Heere heeft met de Schrift
geleerden en de Farizeeën
gesproken. Zij zijn uit Jeru
zalem naar Galilea gekomen
om Zijn werk te onderzoeken.
Ze blijken zich aan het gedrag
van de discipelen te storen en
stellen Hem daarvoor verant
woordelijk (vers 2). De Heeie
Jezus stelt echter hun eigen
leven aan de orde en noemt
hen "geveinsden". Hij geeft
met een citaat uit Jesaja pre
cies aan waar het op vastzit:
'Dit volk genaakt Mij met hun
mond, en eert Mij met de lip
pen, maar hun hart houdt zich
verre van Mij...' Wat verwekt
dat bij de joodse godgeleerden
ergernis. Geen buigen nu Hij
hen de spiegel voorhoudt. De
gestalte van de tollenaar is hen
volkomen vreemd. Ze haten
dat ontdekkende spreken van
de Heere. Ze wensen met hun
godsdienst overeind te blijven.
Ze wensen niet te verliezen. Ze
begeren geen genade.
En Jezus vandaar gaande...
Aangrijpend. Jezus verlaat
het joodse land. 'Waar gaat Hij
heen? Ongedacht! Hij gaat
een bezoekje brengen aan een
heldin. Hij ...vertrok naar de
delen van Tyrus en Sidon. Voelt
u het aangrijpende van het
vertrek? 'Hij is gekomen tot
het Zijne, en de Zijnen heb
ben Hem niet aangenomen'
(Johannes I: 11). Nu verlaat
Hij het joodse land en gaat
naar het heidenland.
Bent u daar nooit bang voor?
Dat de Heere vertrekt? Wat
al vijandschap en haat in ons
land tegen de Naam en het
werk van de Heere. Alles wat
maar enigszins herinnert aan
Hem en Zijn dienst, moet
verdwijnen. En wat dacht u
van de kerk? De vormen zijn
er. De Bijbel hebben we in
ons bezit. We weten waar we
het mee eens zijn en waar we
het niet mee eens zijn. Maar
waar is de gebrokenheid van
hart en de verslagenheid van
geest? Waar is het volkomen
vastlopen met zichzelf? Waar
is de klem? Waar is de roep: 'O
God, wees mij zondaar gena
dig'? Waar is de honger en de
dorst naar de gerechtigheid?
Waar is de in meer of mindere
mate doorleefde kennis van
Christus? Horen onze jonge
mensen nog van Gods daden
gewagen? Waar is de genade
van de oude tijd?
Het klinkt somber. Maar zeg
zelf; zijn bovenstaande vra
gen ver van de werkelijkheid
af? O, als Jezus vertrekt, dan
is het verdiend. Als Jezus ver
trekt, dan is dat een oordeel.
Overgegeven aan het goed
dunken van het eigen hart.
Een genadevolle ontmoeting
En z(rf...Vestigt er uw aan
dacht op! Nu gaat gebeuren
wat in Galilea niet plaatsvond.
Er is in dat heidense land een
vrouw, die met haar nood aan
de voeten van de Zaligmaker
terecht komt. Zij valt aan Zijn
voeten. Zij erkent Hem als de
Messias. Ze gebruikt immers
de benaming "Zone Davids".
We kunnen uit dit vers ver
schillende dingen leren. Ik
noem enkele aspecten.
Let er op dat het initiatief niet
van de vrouw uitgaat. De Hee
re Jezus brengt het bezoek.
De Kananese vrouw zou ons
onbekend zijn gebleven als
Hij niet in Tyrus en Sidon was
geiiomen. Hij is de Eerste. Het
gaat eenzijdig van Hem uit.
Hij moest naar dat gebied om
die vrouw te ontmoeten. Wat
een boodschap voor een volk
dat maar niet bij Hem kan
komen. Zo in de banden. Zo
verstrikt in de omstandighe
den. Hij weet ze te vinden. A\
gaat Hij onbegrepen wegen,
al lijkt het wel dat ze wegge
stuurd worden (zoals bij deze
vrouw). Hij redt hen uiteinde
lijk heerlijk. Bij de aanvang en
de verdere voortgang.
Deze vrouw heeft een dochter.
Zij is deerlijk van den duivel beze
ten. Met deze nood valt haar
moeder aan de voeten van
Christus. Wat zou het groot
zijn als onze kindeien zulke
ouders mochten hebben. Wat
zou het een weldaad zijn als de
gemeenten zulke ambtsdra
gers en gemeenteleden moch
ten kennen. Die in het ver
borgen de nood van de jonge
mensen (het hoeft tot hen ech
ter niet beperkt te blijven) aan
de troon der genade begeren
kwijt te raken. .Al is het anders
dan bij deze dochter, het geldt
toch dat we van nature leven
onder de banier van de vorst
der duisternis en hij vrije toe
gang heeft tot het hart. Welk
onderhart zal deze nood bij
de Heere begeren te brengen?
Dat hart dat persoonlijk weet
van dit gevaar heeft gekregen.
Dat heeft gezien waar het uit
eindelijk op uitloopt: de eeu
wige ondergang. Zó'n vader
heeft z'n jongen er niet voor
over. Zó'n moeder begeert dat
de Heere zaligmakend in het
hart \an haar dochter zal wer
ken. Mag u zó'n vadei, zó'n
moeder zijn?
Calvijn zegt op grond van de
benaming "Gij Zone Davids"
dat deze vrouw deelgenoot
was van de beginselen van de
godsvrucht. Hoe weinig ze
ook van de Heere Jezus wist.
Zijn gerucht was echter ook
tot haar gekomen en de Hei
lige Geest heeft dat geheiligd
aan haar hart. Het komt aan
op zaligmakende verbonden
heid aan Christus. De Heere
werke het ook onder ons uit.
Zijn Naam ter eer.
L.M. Jongejan, v.d.m.,
Middelharnis
Op De Kop van Goeree zijn
vele mooie natuurgebieden.
Om er in korte tijd een aan
tal aan te doen, is de fiets
een ideaal vervoersmiddel. U
voelt de wind, u ruikt de zee
en ziet de hele omgeving. I'en
gids van Natuurmonumenten
gaat zaterdag 14 juni fietsend
met u langs natuurgebieden
die bij Natuurmonumenten
in beheer zijn en geeft uit
leg over wat er te zien is. Zo
komen de planten en dieren
die er leven, maar ook de
historie van de gebieden aan
bod. Bezocht worden o.a. de
Scheelhoek, 't Kiekgat en De
Kwade Hoek. En als er nog
tijd is wordt ook richting
vuurtoren gefietst.
Als u mee wilt met de excur
sie is aanmelden noodzake
lijk. Dat kan via website www.
natuurmonunienten.nl of bij
VVV Ouddorp aan Zee, tel.
0187 681789. Het vertrek
is om 13.00 uur bij de werk-
schuur van Natuurmonumen
ten aan de Meester Snijder-
weg 44 nabij de binnenhaven
van Stellendam. Rond 16.00
uur eindigt de excursie. Deel
name kost 4 voor leden van
Natuurmonumenten, 7
voor niet-leden en 2 voor
kinderen t/m 12 jaar.
Neemt u uw eigen fiets mee en
iets te eten en drinken voor op
een mooi plekje!
Verder wordt u aangeraden
om goede wandelschoenen
te dragen en een verrekijker
mee te nemen.
De plannen om meer
woonlocaties voor mensen
met een verstandelijke
handicap te realiseren op
Goeree-Overflakkee zijn
enthousiast ontvangen.
Meer dan veertig mensen
kwamen op 3 juni naar de
bijeenkomst in de Grutte-
wei in Oude-Tonge, waar
initiatiefnemer de Gemi-
va-SVG Groep een infor
matiebijeenkomst organi
seerde.
"Het uit huis gaan van mensen
met een verstandelijke handi
cap is een niet te onderschatten
ingrijpende stap, zowel voor
de gehandicapte zelf als voor
zijn ouders", benadrukt zorg-
bemiddelaar Hans van Amstel
van de Gemiva-SVG Groep.
"Het verraste ons dan ook bij
zonder dat er op de avond zelf
al meteen concrete aanmeldin
gen kwamen voor onze eer
ste woonlocatie op het eiland.
Kennelijk hebben we de juiste
toon gezet. Meerdere belang
stellenden beraden zich nog
en een aantal geïnteresseerden
heeft interesse in een ander
wooninitiatief, dat we aan het
ontwikkelen zijn. Al met al een
erg goede start."
De Gemiva-SVG Groep is met
3500 cliënten een grote zorg
aanbieder in Zuid Holland,
maar heeftzich in Zuid Holland-
zuid tot dil jaar vooral gericht
op dagbesteding en ambulante
zorg, hulp bij mensen thuis, op
school of op het werk. "Hier
was al een woonaanbod, maar
dat bleek de laatste jaren niet
toereikend", aldus van Amstel.
"Daarom stappen wij nu ook
in het aanbieden van woonon-
dersteuning. Elders in orga
nisatie hebben wij daarmee
veel ervaring. Zo is de laatste
jaren het zogenaamde appar-
tementswonen erg in trek.
Verstandelijk gehandicapten
hebben in een vleugel van een
flatgebouw ieder een eigen
appartement en er is één geza
menlijk appartement waar de
begeleiders zijn en waar bewo
ners elkaar kurïnen ontmoe
ten. Dat gaan we ook ontwik
kelen op Goeree-Overflakkee,
maar wij mogen niet vergeten
dat er een grote groep gehan
dicapten is die daar (nog) niet
aan toe is. Voor hen is het
zogenaainde groepswonen de
meest passende vorm. Ieder
een een eigen kamer en een
gezamenlijke huiskamer en
dan kleinschalig in een regu
liere woonwijk. Dat wordt ons
eerste project, in de Washing-
tonstraat in Oude-Tonge. Er is
plaats voor elf bewoners, waar
voor de eersten nu dus al zijn
aangemeld."
De nieuwe woonlocatie aan de
Washingtonstraat bestaat uit
twee zeer royale twee-onder-
één-kap-wotiingen, die ingrij
pend worden verbouwd. "De
woningen worden van binnen
vrijwel volledig gestript", ver
telt clustevmanger Jan Brink.
"Er komen elf slaapkamers,
waarvan er drie op de begane
grond voor mensen die niet
boven kunnen slapen. Het sani
tair wordt volledig vernieuwd
en denken aan domodca,
dat zijn slimme electronische
oplossingen die de veiligheid
van de bewoners aanzienlijk
vergroten. Het gaat dan om
alarm- en waarschwingssyste-
men."
De gesprekken met zorgcen
trum F^bbe en Vloed om appar-
tementswonen te realiseren
in Oude-'Fonge lopen goed.
"We willen daar woningen
realiseren voor zowel iriensen
met een verstandelijke handi
cap als voor mensen met een
lichamelijke beperking of een
niet-aangeboren hersenletsel.
Totaal verschillende doelgroe
pen, onze dienstverlening zal
dan ook anders zijn per doel
groep. Voor ons derde plan,
woningen in Dirksland hebben
we inmiddels goede gespreks
partners gevonden. Als we over
pakweg vijfjaar al'onze plan
nen gerealiseerd hebben, is er
een breed palet aan keuzemo
gelijkheden. Maar nu richten
wij ons op de Washingtonstraat
in Oude-Tonge. Eind dit jaar
starten we, zeker nu we weten
dat onze plannen enthousiast
ontvangen zijn."
91
Hij rent vader en de beide vrouwen
achterna tot hij ze ingehaald heeft.
Hij zal nog maar een van de peper-
muntjes in zijn mond steken, dan
voelt hij zijn dorst niet zo. Dat maakt
de zaak echter niet beter, maar erger,
want weldra heeft hij zijn mond weer
vol taaie slijmen, net als gisteren na
het eten van de chocolade. Hoe kon
hij zo dom zijn om niet gauw even te
drinken. Nu zal hij moeten wachten
tot ze weer thuis komen na de kerk,
want vader zal er vast niet op gesteld
zijn als hij ergens om water wil gaan
vragen.
Vader, moeder, en Kee lopen over
geestelijke dingen te praten. Wist Kee
dat het avondmaal was vanmorgen?
fa, ze had er iets van vernomen, maar
omdat ze er niet zeker van was, had ze
zich eigenlijk ook niet goed kunnen
voorbereiden. Of was die ervaring
van gistermiddag een voorbereiding
door de Heere? Ze verbaast er zich
in stilte over, hoewel ze er met geen
woord over spreekt. Niettemin ont
gaat het vader niet dat ze, zoals dat
in hun kringen genoemd wordt, heel
levendig gesteld is, hetgeen blijkt uit
een benijclenswaardige tederheid, die
uit al haar woorden spreekt.
In de kerk worden Fransjes ogen
dadelijk getrokken naar de met een
smetteloos wit kleed bedekte tafel.
die in de ruimte tussen de preekstoel
en de voorlezerslessenaar opgesteld
is. Er staan enkele voorwerpen op,
hoewel hij die niet zien kan, want ze
zijn eveneens bedekt met witte doe
ken, die iemand heel netjes gestreken
moet hebben, want de rechte vouwen
staan er scherpomlijnd in.
Fransje heeft nog nooit een avond
maal meegemaakt, dus rijzen er met
een series vragen in hem op. Maar hij
kan die hier niet stellen, want vader
duldt geen gepraat in de kerk, zelfs
niet als dat fluisterend gebeurt. Daar
om zit hij tegenwoordig ook niet meer
tussen Kees en vader in, maar in het
hoekje naast vader.
Even later gaat de deur van de kon-
sistoiiekamer open en treedt de ker-
keraad binnen, voorafgegaan door de
dominee. Fransje is terstond gefasci
neerd door diens indrukwekkende
gestalte. Het is een lange, magere
man, die Fransje al heel oud toe
schijnt. Maar het meest opvallend zijn
z'n zachte gelaatstrekken en sneeuw
witte haar dat in lange vlokken om
zijn voorhoofd en slapen kranst.
Fransje zit hem vanuit zijn hoekje
stil en eeibiedig gade te slaan, en hij
weet zo maar dat hij heel veel van die
vreemde dominee houdt.
Na het zingen en bidden houdt de
dominee een korte inleiding tot zijn
preek, naar aanleiding van zijn tekst-
woorden die te vinden zijn in Open
baringen 22:17 - En de Geest en de
Bruid zeggen: Kom! En die het hoort,
zegge: Kom! En die ck:)rst heeft, kome:
en die wil, neme het water des levens
om niet.
Bij het horen van die woorden kijkt
Fransje verbaasd op en hij is zich
opeens weer hevig bewust van zijn
grote dorst. Hoewel het de tweede
keer is dat deze woorden vanmorgen
gelezen worden, hoort Fransje ze nu
voor het eerst, daar het hoofdstuk
de eerste keer gelezen werd door
de voorlezer en diens overbekende
dreunstem heeft reeds lang opgehou
den indruk op hem te maken, maar
gaat over hem heen ais het klagen van
de wind. Het is omdat de dominee die
woorden heel indrukwekkend en met
grote nadruk gelezen heeft dat Frans
je gedwongen werd er naar te luiste
ren. En daar ze hem krachtdadig aan
zlin behoefte herinneren, wacht hij
gespannen af wat de dominee verder
gaat zeggen. Daai om slaat ook de eer
ste zin als een schicht naar binnen als
de dominee met de deur in huis valt
en vraagt:
Zijn er hier nog mensen die dorst,
geestelijke dorst, hebben? Dan is
hier vanmorgen laving te verkrijgen,
want de Heere in Zijn onbegrijpelijke
liefde en goedertierenheid heeft niet
enkel water, maar zelfs wijn - brood
en wijn - verschaft. En nu nodigt Hij
alle ware hongerigen en dorstigen om
te komen eten en drinken.
De dorstigen - want daar gaat het
voornamelijk over in deze tekst - kun
nen hier hun dorst komen lessen aan
die Fontein der hoven, die Put der
levende wateren, waarmee verwezen
wordt naar die dierbare Zone Gods,
die zelf aan het kruishout geroepen
heeft: Mij dorst! opdat Gods lieve kin
deren nooit meer van eeuwige dorst
zouden versmachten.
Misschien zijn er wel zielen die dorst
hebben, maar die zich te onwaardig
achten om aan de tafel des Konings
plaats te nemen. Of die aangevallen
worden dat het bij hen geen ware,
geen wezenlijke geestelijke dorst is.
Of die niet geloven kunnen dat deze
uitnodiging ook voor hen zou kun
nen zijn. Misschien zijn er zielen die
naar meerdere zekerheid zoeken en
zuchten, en die maar niet geloven
kunnen dat hun namen geschieven
zouden kunnen zijn in het boek des
levens en des Lams. Dat zijn zielen
die met de uitverkiezing overhoop
liggen, want die kunnen maar niet
geloven dat God hen van eeuwigheid
uitverkoren zou hebben. Maar laten
zulke zielen dan deze tekstwoorden
nog eens even nauwkeurig met hem
lezen, en dan zullen ze zien dat er
hier met geen woord over uitverkie
zing gesproken wordt. Niet, omdat
er geen uitverkiezing is, want als die
er niet was, zou geen sterveling ooit
tot God gekomen zijn of nog komen.
Maar God de Heilige Geest heeft
deze woorden zo gekozen om geen
arme zuchters en zoekers af te schrik
ken. Er staat eenvoudig: En die wil,
kome! Zeker, daarmee wordt geen
remonstrantse vrije wil bedoeld, dat
zij verre! maar een wil die door God
zelf gewrocht en gewerkt is, en die
herkend kan worden als een altijd
durend verlangen, een altijddurend
heimwee en uitzien naar God. Wie er
zo, meestal in stilte en door niemand
anders geweten, naar God verlangt en
als het ware bij dag en nacht uitroept:
Och, dat Gij de hemelen scheurdet;
dat Gij nederkwaamt! die wil het in de
zin zoals het hier bedoeld wordt, want
dat is een wil die door God zelf in het
harte gelegd is.
Welnu, als er hier vanmorgen dan
zulke zielen zijn, dan zegt hij, domi
nee Kok, hun van Godswege dat er
hier een plaatsje voor hen is, dat zij
hier mogen komen om te proeven en
smaken dat de Heere goed is voor een
mens die in zichzelve slecht is.
(xoordt vervolgd)