Meditatie Woonplannen gehandicapten enthousiast ontvangen Vervolg verhaal RAAD DAAD Beroepings- EN U Martin Mans geeft concert in Maassluis WERK Inleveren rommel- marktspullen Koor- en samenzang- avond Een aangrijpend vertrek en een genadevolle ontmoeting Fietsexcursie 'Beleef de Kop van Goeree' EIIAnDBI-niEUWS MET AKME LIEFDE MOEDEWLEKVERGROTINe NACHTMERRÊE BESTRIJDEN GEEN ZILVERVLOOT PAGINA 5 VRIJDAG 6 JUNI 2008 Blik op kerk \f en samenleving - Dienstplicht - Uitzonderingen Reeds geruime tijd ligt er een vraag uit de lezerskring. Of ik daar eens iets over wÜ schrij ven. Nou ja, dat wil ik wel, maar ik weet er ook niet zoveel vanaf. Dus wie hel beter weet, mag het zeggen... De vraag kwam kort en goed hierop neer: hoe kwam het toch dat geestelijken van de dienstplicht waren uitgezon derd? De vraag is dus enigszins gedateerd, want we kennen in ons land geen dienstplicht meer. Vroeger moest je op een bepaalde IceJtijd .soldaat wor den en als je medi.sch goed gekeurd was, dan werd je dat. je ei- zin in had of' niet. Er was echter één uitzondering. 'Geestelijken' of zij die tot zo'n ambt werden opgeleid kregen automatisch vrijstelling. Ra, ra, hoe zat dat? Juist heb ik recent iets over deze materie gelezen, ik geef' het maar door. De oude Romeinen kenden al deze uitzonderingsbepaling. Wie aan de goden offers bracht mocht z'n handen niet bezoe delen met mensenbloed... In de tijd van keizer Constantijn de Grote werd het christen dom staatsgodsdienst, maar de uitzondering uit de heidense periode bleef bestaan: de cle rus (geestelijkheid) was van de dienstplicht ontslagen. Later verbood het rooms-katholiek kerkrecht zelfs dat geestelijken de wapenrok zouden dragen: een militair verleden gold als belenmiering voor het ontvan gen van de priesterwijding. In de negentiende eeuw kwa men deze kanonieke bepa lingen in conflict met de aan spraken van de moderne staat. Napoleon had in vrijwel alle onderworpen gebieden de dienstplicht ingevoerd. Van vrijstelling wilde men meestal niet weten, er was geen enkele reden, vond men, om de gees telijken daarvan te ontslaan. Later werden de roomse the ologiestudenten toch vrijge steld, en deze regel werd ook toegepast op de protestanten, die er overigens niet zo geluk kig mee waren... Het strookte minder met hun opvattingen van burgerplicht, enz. Boven dien wilden ze graag dat ze anders waren dan die room se 'zwartrokken'. Zó was het onder andere in Duitsland. In Nederland werden 'bedie naren van den godsdienst' naar Europees model vrijgesteld en blijkbaar had niemand daar problemen mee. Het was een regeling die allereerst bedoeld was vofjr rooms-katholieken, maar de protestanten heb ben er dankbaar gebruik van gemaakt... De Hervormde Synode gaf als motief 'de bete re voortgang van de studie'. Een ethische modvering was er niet bij... Waarnemer Deze vraag- en anlwoordrubriek staal geheel len dienste van de lezer die n koslenloos gebruik van kan maken. Uiu vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus H, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending campleel met antwoord in deze rubriek xvorden gepubliceerd. In I'll rijs bekeek ik met iiiindaclil het beeld 'De Venus xmn Milo'. Nieiniiiul kon mij xierleUen hoe de stand van de iiiil/irekeiide armen is geweest. Heeft die godin iemand de hand gegeven, meegevoerd, omhelsd, of juist afgesloten^ Antwoord: Dil marmeren vrouwenbeeld is welisvvaar pas in l<S20 op het Griekse eiland Milos (Milo is de Itali aanse naam) gevonden, maar dateert blijkens het jongste onderzoek uit de laalhelle- nislische tijd, d.w.z. zo'n 100 jaar voor Christus en stelt de Griekse godin Afrodite voor. Helaas hebben de kiuistken- ners, ondanks de gevoerde polemieken, nooit kunnen vaststellen hoe de oorspron kelijke stand van de vermis te armen is geweest. Het is dus niet zekei, of de godin van de schoonheid, liefde en vruchdjaarheid iemand wilde begroeien of bewonde ren, meetroneu, omhelzen of afstoten, dan wel haar borsten met haar armen wilde bedek ken. De liiiitste lijd leerden mijn eerst x'itge moedeivlekken groter en donkerder. Er zijn er ook meer hij- gekiimen. Kim dat geen kxeiiad? Antwoord: Nee. Van de geboorte af aanwezige vlekjes zijn onschuldig, ook al worden ze op laleic leeftijd donkerder. Ook eerst onopvallende stip jes kunnen nu beter zichtbaar worden. Maar als de vorm ver andert van rond naar grillig, als 11 er een rode verkleuring omheen ziet verschijnen, of zo'n vlek gaat jeuken of bloe den, moet u gelijk naar uw hui.sarts toe. Is er iets te doen tegen verschrik kelijke dromen Antwoord: Uw nachtmerries kunnen bijverschijnselen zijn van koorts, angst, het gebruik van veel alcohol of van bepaal de medicijnen. In het laatste geval moet u de arts raadple gen die u het recept gaf, want die kan vaak wel een ander middel voorschrijven. Dat u er mee wakker wordt en er zich elk detail van herinnert, komt doordat u de nare avon turen meestal aan het einde van de nacht beleeft. Van de voorafgaande en prettige droomperioden herinnert u zich weinig. De inhoud van een nachtmerrie kan volgens psychologen worden terug gevoerd tot vroeger tijden en kan een aanwijzing zijir van een nare herinnering uit uw jeugd, of van een wezenlijk conflict uit later dagen. In dro men krijgen gebeurtenissen en personen uit het verleden vaak een plaats, zij het niet altijd duidelijk herkenbaar. Onze hersens houden zich daar blijkbaar nog mee bezig, zonder dat wij ons daarvan bewust zijn. Dat is vooral het geval bij mensen die sociaal ge'isoleerd leven en te weinig nieuwe contacten maken, of een eentonig bestaan hebben. Mensen met een druk bezet leven hebben veel meer onder werpen om aan te denken en van te dromen. Het kan zijn, dat u zich nog niet definitief van bepaalde situaties hebt weten los te maken, of dat u de dood van een overledene niet kunt aanvaarden. Voor uzelf is het beter die dromen niet te ernstig op te vatten. Kunt u zich er moeilijk van losma ken, bespreek het dan eens met uw huisarts. Zonodig kan hij u naar een specialist verwij zen. Er bestaan tegenwoordig medicijnen die het dromen kunnen onderdrukken. Heeft dat zilverpapier uit jxikken koffie nog waarde? Antwoord: Vroeger bestond zilverpapier uit geplet zui ver tin en dat metaal behield enige waarde, zodat dit voor diverse doeleinden werd inge zameld. Het zuivere tin werd echter verdrongen door blad- aluminium, ook wel alumini umfolie genaamd. De waarde daarvan ligt zoveel lager, dat het alleen in zéér grote hoe veelheden iets kan opleveren. Voor een particulier heeft het werkelijk geen zin het op te sparen. MAASSLUIS - Organist Martin Mans verzorgt op vrijdag 13 juni op het symfonisch Seifert-orgel van de Immanuëlkerk te Maassluis een gevarieerd orgelconcert, aanvang 20.15 uur. Een rijke schat aan Improvisa ties en eigen bewerkingen over bekende geestelijke liederen slaan op het programma. Er is bovendien .voldoende ruimte over voor Populaire Klassiekers zoals het bekende 'Mijn Gebed' van J. den Braber/D.C. Lewis, in de jaren zestig een succes nummer met Feike Asma aan het orgel. In de pauze kan de concertbezoeker een thema of lied opgeven waarover Martin Mans tot besluit zal improvise ren. Entree 6 voor volwas senen, 5 voor jongeren en 65-plussers. PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te Kootwijk/Koot- wijkerbroek (herv.), ds. W. Peene te Veen, die dit beroep heeft aangenomen; te Rotter- dam-Alexanderstad, ds. G. Geitenbeek te Terneuzen, die dit beroep heeft aangenomen; te Scharnegoutum-Loënga ca., ds. S. Ypma te Oost-Ter- schelling, die dit beroep heeft aangenomen; te Sprang-Ca- pelle e.o. (gerefds. J. Bol te Nieuwleusen, die dit beroep heeft aangenomen. Bedankt voor Genemuiden (hervormd wijk 2), ds. D. Breure te Biuchem-Kerkwijk/ Delwijnen; voor Kampen (hervormd wijk 3), ds. G. van Meijeren te Dirksland; voor Veendam (herv.), ds. K. Meijer te Grootegast. Beroepbaar: kandidaat E. Kroon, Keikewijk 194, 3904 JK Veenendaal. GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Gramsbergen, ds. K.A. van der Meer te Lopper- sum-Westeremden. NED. GEREE KERKEN Aangenomen naar Ede, ds. P.G. Sinia te Vancouver (Can ada, New VVestm. Chr. Ref Church). Preekconsent verleend door de regio Arnhem (voor één jaar): D.H.T. Posluma, Gentiaanstraat 161, 7322 BE Apeldoorn, tel. 055-3605509 CHR. GEREE KERKEN Beroepen te Boskoop, kandi daat M.B. Visser te Sliedrecht. Tweetal te Damwoude, ds. K. Vi,sser te Barendrecht en ds. J.R Boiten te Sliedrecht (Bethelkerk). GEREE GEMEENTEN Bedankt voor Boskoop, ds. M. Karens te Werkendam; voor Doeünchem, ds. J.J. Tanis te Kampen. OUDE-TONGE - Morgen, zaterdag 7 juni, kan men van 9.00-12.00 uur bij de familie Van den Doel aan de Lange- weg te Oude-Tónge voor de laatste keer spullen inleveren voor de rommelmarkt van C.B.S. De Bron. DREISCHOR - Op 21 juni a.s. hoopt het ruim 90 leden tellende Duivelands Mannen koor o.l.v. Dinant Struik en m.m.v. oi'ganist Stephan Fol- mer een zangavond te hou den in de Hervormde Kerk te Dreischor. Tevens werkt aan deze avond mee gemengd koor Asaf te Goes o.l.v. André Overbeeke en m.m.v. organist Jacco Goud, terwijl Christiaan Stomen op de piano te horen zal zijn. De avond vangt aan om 19.30 uur, om 19.00 uur gaan de kerkdeuren open. De toegang is gratis, wel zal er een collecte worden gehouden ter bestrijding van de onkosten. En Jezus van daar gaande, vertrok naar de delen van Tyrus en Sidon. En ziet, een Kananese vronxe, uit die landpale komende, riep tot Hem. zeggende: Heere! Gij Zone Davids, ontferm L' mijner! Mijn dochter is deerlijk van den duivel bezeten. (Mattheüs 15:21 en22) Een aangrijpend vertrek En Jezus van daar gaande... De Heere Jezus gaat weg. Zo op het eerste gezicht niets bij zonders. Toch is dat het wel. Waarom? De Heere heeft met de Schrift geleerden en de Farizeeën gesproken. Zij zijn uit Jeru zalem naar Galilea gekomen om Zijn werk te onderzoeken. Ze blijken zich aan het gedrag van de discipelen te storen en stellen Hem daarvoor verant woordelijk (vers 2). De Heeie Jezus stelt echter hun eigen leven aan de orde en noemt hen "geveinsden". Hij geeft met een citaat uit Jesaja pre cies aan waar het op vastzit: 'Dit volk genaakt Mij met hun mond, en eert Mij met de lip pen, maar hun hart houdt zich verre van Mij...' Wat verwekt dat bij de joodse godgeleerden ergernis. Geen buigen nu Hij hen de spiegel voorhoudt. De gestalte van de tollenaar is hen volkomen vreemd. Ze haten dat ontdekkende spreken van de Heere. Ze wensen met hun godsdienst overeind te blijven. Ze wensen niet te verliezen. Ze begeren geen genade. En Jezus vandaar gaande... Aangrijpend. Jezus verlaat het joodse land. 'Waar gaat Hij heen? Ongedacht! Hij gaat een bezoekje brengen aan een heldin. Hij ...vertrok naar de delen van Tyrus en Sidon. Voelt u het aangrijpende van het vertrek? 'Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen heb ben Hem niet aangenomen' (Johannes I: 11). Nu verlaat Hij het joodse land en gaat naar het heidenland. Bent u daar nooit bang voor? Dat de Heere vertrekt? Wat al vijandschap en haat in ons land tegen de Naam en het werk van de Heere. Alles wat maar enigszins herinnert aan Hem en Zijn dienst, moet verdwijnen. En wat dacht u van de kerk? De vormen zijn er. De Bijbel hebben we in ons bezit. We weten waar we het mee eens zijn en waar we het niet mee eens zijn. Maar waar is de gebrokenheid van hart en de verslagenheid van geest? Waar is het volkomen vastlopen met zichzelf? Waar is de klem? Waar is de roep: 'O God, wees mij zondaar gena dig'? Waar is de honger en de dorst naar de gerechtigheid? Waar is de in meer of mindere mate doorleefde kennis van Christus? Horen onze jonge mensen nog van Gods daden gewagen? Waar is de genade van de oude tijd? Het klinkt somber. Maar zeg zelf; zijn bovenstaande vra gen ver van de werkelijkheid af? O, als Jezus vertrekt, dan is het verdiend. Als Jezus ver trekt, dan is dat een oordeel. Overgegeven aan het goed dunken van het eigen hart. Een genadevolle ontmoeting En z(rf...Vestigt er uw aan dacht op! Nu gaat gebeuren wat in Galilea niet plaatsvond. Er is in dat heidense land een vrouw, die met haar nood aan de voeten van de Zaligmaker terecht komt. Zij valt aan Zijn voeten. Zij erkent Hem als de Messias. Ze gebruikt immers de benaming "Zone Davids". We kunnen uit dit vers ver schillende dingen leren. Ik noem enkele aspecten. Let er op dat het initiatief niet van de vrouw uitgaat. De Hee re Jezus brengt het bezoek. De Kananese vrouw zou ons onbekend zijn gebleven als Hij niet in Tyrus en Sidon was geiiomen. Hij is de Eerste. Het gaat eenzijdig van Hem uit. Hij moest naar dat gebied om die vrouw te ontmoeten. Wat een boodschap voor een volk dat maar niet bij Hem kan komen. Zo in de banden. Zo verstrikt in de omstandighe den. Hij weet ze te vinden. A\ gaat Hij onbegrepen wegen, al lijkt het wel dat ze wegge stuurd worden (zoals bij deze vrouw). Hij redt hen uiteinde lijk heerlijk. Bij de aanvang en de verdere voortgang. Deze vrouw heeft een dochter. Zij is deerlijk van den duivel beze ten. Met deze nood valt haar moeder aan de voeten van Christus. Wat zou het groot zijn als onze kindeien zulke ouders mochten hebben. Wat zou het een weldaad zijn als de gemeenten zulke ambtsdra gers en gemeenteleden moch ten kennen. Die in het ver borgen de nood van de jonge mensen (het hoeft tot hen ech ter niet beperkt te blijven) aan de troon der genade begeren kwijt te raken. .Al is het anders dan bij deze dochter, het geldt toch dat we van nature leven onder de banier van de vorst der duisternis en hij vrije toe gang heeft tot het hart. Welk onderhart zal deze nood bij de Heere begeren te brengen? Dat hart dat persoonlijk weet van dit gevaar heeft gekregen. Dat heeft gezien waar het uit eindelijk op uitloopt: de eeu wige ondergang. Zó'n vader heeft z'n jongen er niet voor over. Zó'n moeder begeert dat de Heere zaligmakend in het hart \an haar dochter zal wer ken. Mag u zó'n vadei, zó'n moeder zijn? Calvijn zegt op grond van de benaming "Gij Zone Davids" dat deze vrouw deelgenoot was van de beginselen van de godsvrucht. Hoe weinig ze ook van de Heere Jezus wist. Zijn gerucht was echter ook tot haar gekomen en de Hei lige Geest heeft dat geheiligd aan haar hart. Het komt aan op zaligmakende verbonden heid aan Christus. De Heere werke het ook onder ons uit. Zijn Naam ter eer. L.M. Jongejan, v.d.m., Middelharnis Op De Kop van Goeree zijn vele mooie natuurgebieden. Om er in korte tijd een aan tal aan te doen, is de fiets een ideaal vervoersmiddel. U voelt de wind, u ruikt de zee en ziet de hele omgeving. I'en gids van Natuurmonumenten gaat zaterdag 14 juni fietsend met u langs natuurgebieden die bij Natuurmonumenten in beheer zijn en geeft uit leg over wat er te zien is. Zo komen de planten en dieren die er leven, maar ook de historie van de gebieden aan bod. Bezocht worden o.a. de Scheelhoek, 't Kiekgat en De Kwade Hoek. En als er nog tijd is wordt ook richting vuurtoren gefietst. Als u mee wilt met de excur sie is aanmelden noodzake lijk. Dat kan via website www. natuurmonunienten.nl of bij VVV Ouddorp aan Zee, tel. 0187 681789. Het vertrek is om 13.00 uur bij de werk- schuur van Natuurmonumen ten aan de Meester Snijder- weg 44 nabij de binnenhaven van Stellendam. Rond 16.00 uur eindigt de excursie. Deel name kost 4 voor leden van Natuurmonumenten, 7 voor niet-leden en 2 voor kinderen t/m 12 jaar. Neemt u uw eigen fiets mee en iets te eten en drinken voor op een mooi plekje! Verder wordt u aangeraden om goede wandelschoenen te dragen en een verrekijker mee te nemen. De plannen om meer woonlocaties voor mensen met een verstandelijke handicap te realiseren op Goeree-Overflakkee zijn enthousiast ontvangen. Meer dan veertig mensen kwamen op 3 juni naar de bijeenkomst in de Grutte- wei in Oude-Tonge, waar initiatiefnemer de Gemi- va-SVG Groep een infor matiebijeenkomst organi seerde. "Het uit huis gaan van mensen met een verstandelijke handi cap is een niet te onderschatten ingrijpende stap, zowel voor de gehandicapte zelf als voor zijn ouders", benadrukt zorg- bemiddelaar Hans van Amstel van de Gemiva-SVG Groep. "Het verraste ons dan ook bij zonder dat er op de avond zelf al meteen concrete aanmeldin gen kwamen voor onze eer ste woonlocatie op het eiland. Kennelijk hebben we de juiste toon gezet. Meerdere belang stellenden beraden zich nog en een aantal geïnteresseerden heeft interesse in een ander wooninitiatief, dat we aan het ontwikkelen zijn. Al met al een erg goede start." De Gemiva-SVG Groep is met 3500 cliënten een grote zorg aanbieder in Zuid Holland, maar heeftzich in Zuid Holland- zuid tot dil jaar vooral gericht op dagbesteding en ambulante zorg, hulp bij mensen thuis, op school of op het werk. "Hier was al een woonaanbod, maar dat bleek de laatste jaren niet toereikend", aldus van Amstel. "Daarom stappen wij nu ook in het aanbieden van woonon- dersteuning. Elders in orga nisatie hebben wij daarmee veel ervaring. Zo is de laatste jaren het zogenaamde appar- tementswonen erg in trek. Verstandelijk gehandicapten hebben in een vleugel van een flatgebouw ieder een eigen appartement en er is één geza menlijk appartement waar de begeleiders zijn en waar bewo ners elkaar kurïnen ontmoe ten. Dat gaan we ook ontwik kelen op Goeree-Overflakkee, maar wij mogen niet vergeten dat er een grote groep gehan dicapten is die daar (nog) niet aan toe is. Voor hen is het zogenaainde groepswonen de meest passende vorm. Ieder een een eigen kamer en een gezamenlijke huiskamer en dan kleinschalig in een regu liere woonwijk. Dat wordt ons eerste project, in de Washing- tonstraat in Oude-Tonge. Er is plaats voor elf bewoners, waar voor de eersten nu dus al zijn aangemeld." De nieuwe woonlocatie aan de Washingtonstraat bestaat uit twee zeer royale twee-onder- één-kap-wotiingen, die ingrij pend worden verbouwd. "De woningen worden van binnen vrijwel volledig gestript", ver telt clustevmanger Jan Brink. "Er komen elf slaapkamers, waarvan er drie op de begane grond voor mensen die niet boven kunnen slapen. Het sani tair wordt volledig vernieuwd en denken aan domodca, dat zijn slimme electronische oplossingen die de veiligheid van de bewoners aanzienlijk vergroten. Het gaat dan om alarm- en waarschwingssyste- men." De gesprekken met zorgcen trum F^bbe en Vloed om appar- tementswonen te realiseren in Oude-'Fonge lopen goed. "We willen daar woningen realiseren voor zowel iriensen met een verstandelijke handi cap als voor mensen met een lichamelijke beperking of een niet-aangeboren hersenletsel. Totaal verschillende doelgroe pen, onze dienstverlening zal dan ook anders zijn per doel groep. Voor ons derde plan, woningen in Dirksland hebben we inmiddels goede gespreks partners gevonden. Als we over pakweg vijfjaar al'onze plan nen gerealiseerd hebben, is er een breed palet aan keuzemo gelijkheden. Maar nu richten wij ons op de Washingtonstraat in Oude-Tonge. Eind dit jaar starten we, zeker nu we weten dat onze plannen enthousiast ontvangen zijn." 91 Hij rent vader en de beide vrouwen achterna tot hij ze ingehaald heeft. Hij zal nog maar een van de peper- muntjes in zijn mond steken, dan voelt hij zijn dorst niet zo. Dat maakt de zaak echter niet beter, maar erger, want weldra heeft hij zijn mond weer vol taaie slijmen, net als gisteren na het eten van de chocolade. Hoe kon hij zo dom zijn om niet gauw even te drinken. Nu zal hij moeten wachten tot ze weer thuis komen na de kerk, want vader zal er vast niet op gesteld zijn als hij ergens om water wil gaan vragen. Vader, moeder, en Kee lopen over geestelijke dingen te praten. Wist Kee dat het avondmaal was vanmorgen? fa, ze had er iets van vernomen, maar omdat ze er niet zeker van was, had ze zich eigenlijk ook niet goed kunnen voorbereiden. Of was die ervaring van gistermiddag een voorbereiding door de Heere? Ze verbaast er zich in stilte over, hoewel ze er met geen woord over spreekt. Niettemin ont gaat het vader niet dat ze, zoals dat in hun kringen genoemd wordt, heel levendig gesteld is, hetgeen blijkt uit een benijclenswaardige tederheid, die uit al haar woorden spreekt. In de kerk worden Fransjes ogen dadelijk getrokken naar de met een smetteloos wit kleed bedekte tafel. die in de ruimte tussen de preekstoel en de voorlezerslessenaar opgesteld is. Er staan enkele voorwerpen op, hoewel hij die niet zien kan, want ze zijn eveneens bedekt met witte doe ken, die iemand heel netjes gestreken moet hebben, want de rechte vouwen staan er scherpomlijnd in. Fransje heeft nog nooit een avond maal meegemaakt, dus rijzen er met een series vragen in hem op. Maar hij kan die hier niet stellen, want vader duldt geen gepraat in de kerk, zelfs niet als dat fluisterend gebeurt. Daar om zit hij tegenwoordig ook niet meer tussen Kees en vader in, maar in het hoekje naast vader. Even later gaat de deur van de kon- sistoiiekamer open en treedt de ker- keraad binnen, voorafgegaan door de dominee. Fransje is terstond gefasci neerd door diens indrukwekkende gestalte. Het is een lange, magere man, die Fransje al heel oud toe schijnt. Maar het meest opvallend zijn z'n zachte gelaatstrekken en sneeuw witte haar dat in lange vlokken om zijn voorhoofd en slapen kranst. Fransje zit hem vanuit zijn hoekje stil en eeibiedig gade te slaan, en hij weet zo maar dat hij heel veel van die vreemde dominee houdt. Na het zingen en bidden houdt de dominee een korte inleiding tot zijn preek, naar aanleiding van zijn tekst- woorden die te vinden zijn in Open baringen 22:17 - En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die ck:)rst heeft, kome: en die wil, neme het water des levens om niet. Bij het horen van die woorden kijkt Fransje verbaasd op en hij is zich opeens weer hevig bewust van zijn grote dorst. Hoewel het de tweede keer is dat deze woorden vanmorgen gelezen worden, hoort Fransje ze nu voor het eerst, daar het hoofdstuk de eerste keer gelezen werd door de voorlezer en diens overbekende dreunstem heeft reeds lang opgehou den indruk op hem te maken, maar gaat over hem heen ais het klagen van de wind. Het is omdat de dominee die woorden heel indrukwekkend en met grote nadruk gelezen heeft dat Frans je gedwongen werd er naar te luiste ren. En daar ze hem krachtdadig aan zlin behoefte herinneren, wacht hij gespannen af wat de dominee verder gaat zeggen. Daai om slaat ook de eer ste zin als een schicht naar binnen als de dominee met de deur in huis valt en vraagt: Zijn er hier nog mensen die dorst, geestelijke dorst, hebben? Dan is hier vanmorgen laving te verkrijgen, want de Heere in Zijn onbegrijpelijke liefde en goedertierenheid heeft niet enkel water, maar zelfs wijn - brood en wijn - verschaft. En nu nodigt Hij alle ware hongerigen en dorstigen om te komen eten en drinken. De dorstigen - want daar gaat het voornamelijk over in deze tekst - kun nen hier hun dorst komen lessen aan die Fontein der hoven, die Put der levende wateren, waarmee verwezen wordt naar die dierbare Zone Gods, die zelf aan het kruishout geroepen heeft: Mij dorst! opdat Gods lieve kin deren nooit meer van eeuwige dorst zouden versmachten. Misschien zijn er wel zielen die dorst hebben, maar die zich te onwaardig achten om aan de tafel des Konings plaats te nemen. Of die aangevallen worden dat het bij hen geen ware, geen wezenlijke geestelijke dorst is. Of die niet geloven kunnen dat deze uitnodiging ook voor hen zou kun nen zijn. Misschien zijn er zielen die naar meerdere zekerheid zoeken en zuchten, en die maar niet geloven kunnen dat hun namen geschieven zouden kunnen zijn in het boek des levens en des Lams. Dat zijn zielen die met de uitverkiezing overhoop liggen, want die kunnen maar niet geloven dat God hen van eeuwigheid uitverkoren zou hebben. Maar laten zulke zielen dan deze tekstwoorden nog eens even nauwkeurig met hem lezen, en dan zullen ze zien dat er hier met geen woord over uitverkie zing gesproken wordt. Niet, omdat er geen uitverkiezing is, want als die er niet was, zou geen sterveling ooit tot God gekomen zijn of nog komen. Maar God de Heilige Geest heeft deze woorden zo gekozen om geen arme zuchters en zoekers af te schrik ken. Er staat eenvoudig: En die wil, kome! Zeker, daarmee wordt geen remonstrantse vrije wil bedoeld, dat zij verre! maar een wil die door God zelf gewrocht en gewerkt is, en die herkend kan worden als een altijd durend verlangen, een altijddurend heimwee en uitzien naar God. Wie er zo, meestal in stilte en door niemand anders geweten, naar God verlangt en als het ware bij dag en nacht uitroept: Och, dat Gij de hemelen scheurdet; dat Gij nederkwaamt! die wil het in de zin zoals het hier bedoeld wordt, want dat is een wil die door God zelf in het harte gelegd is. Welnu, als er hier vanmorgen dan zulke zielen zijn, dan zegt hij, domi nee Kok, hun van Godswege dat er hier een plaatsje voor hen is, dat zij hier mogen komen om te proeven en smaken dat de Heere goed is voor een mens die in zichzelve slecht is. (xoordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 5