Meditatie Moedige Moeders aangemoedigd Vervolg' verhaal RAAD DAAD Beroepings- EN U WERK EIIAIIDEII-niEUWS Instrumenten parade Muziekschool Goeree- Overflakkee Tien Zuid- Hollandse landschappen aangemeld voor Canon De voorbede van Abraham Zomer- zangavond Avondvierdaagse Ooltgensplaat PAGINA 5 VRIJDAG 30 MEI 2008 Blik op kerk en snmenieiiing - Lintjesregen - De hoogste onderscheiding Cledurende de vorige maand werd ik door een bevriende relatie gelipi om eens iels Ie schrijven over de lintjes. Door omstandigheden moest ik toen verstek laten gaan, inaar ik wil het alsnog wel doen. Alleen wordt het nu een beetje mos terd na de maaltijd, want het is inmiddels al meer dan een maand geleden daf de lintjes regen neerdaalde. Lintjesregen... Ik denk dal ieder wel weet wat ermee bedoeld wordt. Op de ver jaardag van de koningin, of vlak daarvoor, worden tal van landgenoten onderscheiden - geridderd. Ze kiijgen dan een 'lintje', wat betekent dat ze Ridder, o( lid van de orde van Oranje-Nassau worden. Dat gebeurt met de vaste formu le: "Het heeft Hare Majesteit behaagd, enz." Hare Majesteit weet daar ove rigens niets vanaf, kent in de regel de geridderde niet eens. Maar de burgemeester des te beter... Want die moet over tuigd zijn van de prestaties die de ridder in spé heeft gele- veid. En de onderscheiding moet lang van tevoren worden aangevraagd en dan wordt alles nog eens nagetrokken. Kortom, er komt nogal wat voor kijken. Als ik goed ben ingelicht, krijgje een lintje niet zómaar. Vroeger kreeg je het bijna automatisch als je bijvoo! beeld zoveel jaar bij dezelfde baas had gewerkt. Maar tegenwoordig moet je je bepaald wel hebben onder scheiden door iets te hebben geflaan, laten wc zeggen <jp het terrein van liefdadigheid. In ieder geval ligt de nadruk niel meer op het geTvone werk, maar op onbetaalde arbeid. Het is me altijd een raadsel geweest, en het is dat eigenlijk nóg, dat mensen op de bewuste dag met een smoesje naar het gemeentehuis worden gelokt, en dat ze er dan totaal onkun dig van zijn wat hun boven het hoofd hangt... Maar het gebeurt toch ieder jaar weer. Het komt ook voor dat een lintje geweigerd wordt. Soms omdat de gegadigde een hekel heeft aan het Koninklijk Huis, vaker omdat men niet onderscheiden wil worden. Men heeft gewoon z'n plicht gedaan en wil daar voor niet in het zonnetje wor den gezet... Bovendien blijft altijd de vraag open: "Waarom hij wel en ik niet...?" Dat kan eenvoudig zijn omdat niemand je heeft voorgedragen. Verder moet daar echt niet teveel ach ter worden gezocht. In de Bijbel lees ik ook over een koninklijke onderschei ding. Op de jongst dag zullen er zijn die te horen krijgen: "Kom in, wairt over weinig zijt gij getrouw geweest, over veel zal Ik u zetten..." En de bewuste persoon wéét dat niet eens, hij heeft het zelf niet bij gehouden. Maar het is wel de hoogste onderscheiding die je krijgen kimt,,. Waarnemer Deze vraag- en anlwoordrubriek staal geheel len diensle van de. lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunl u sluren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, '3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek xuorden gepubliceerd. OPEN HAAG Een oude ligii.ster/iaag verloonl hier en daar npcn plekken, die niet meer dichtgroeien. Hoe krijg ik die delen weer aan de groeit Antwoord: Zulke slechte delen moet u eind maart (maar niet bij vorst) Hink terugsnoeien. Knip of zaag van alle takken daar gerust tweederde deel af en knip ook de zijscheuten van de hoofdtakken lenig tol er 2 a 3 knoppen aan overblijven. Bestrijk de snoeiwonden met een wondbehandelingsmiddel. Vervang de stammen die dood blijken te zijn door nieuwe. Maak een sleuf langs beide zij den van de haag op zo'ii cm afstand. Steek daar de wortels door en vul de sleuf met wat verteerde mest, dan kunnen nieuwe haarwortels de gehele heg tot nieuwe groei brengen. LUCHTGEVENDE ROZEN Eén van mijn kinderen heeft astma. Nu raden kennissen ons (lan om altijd een vans rozen in. de kamer te zetten. Dat zou ver licht ing brengen. Antwoord: Inderdaad schenkt een bos rozen veel astmapa tiënten verlichting. Hel zijn vooral de etherische oliën uil deze bloemen die er toe bijdra gen, dat onze luchtwegen wor- clen veiw'ijd. Daarom wordt van zulke etherische oliën de bekende rozenolie vervaar digd. Vermengd met alcohol levert die de nog heilzamere eau de cologne op (Keuls water dus). Een paar druppels daar van kunnen ook helpen bij astma aanvallen. In zeer oude geschriften wordt al melding gemaakt van de 'geneeskracht' van rozen. Maar de bloemen of aftreksels van de bloemblaadjes genezen niet. De geur kan iiw kind wel goed doen, mits de kamer niet te groot is en er niet Ie veel geventileerd wordt. HET DUYVELS6AT In mijn vioonplnats bevindt zich een 'Duyvelsgnthrug'. Nu ken ik een Duivelsgrachl in Gorkvm, liet Dnivelshuis in Arnhem, de Dumelshoek in Brussel, enkele Üuivelskoiken en de Duivels- schniir te Vilvoorde, maar geen nwns kan verklaren xvaarorn. deze brug naar het gat van de duivel vemijst. Antwoord: Omstreeks 1450 werd er een stadswatermolen gebouwd bij genoemde brug, die vers water van buiten in de stadsgrachten wierp ten behoe ve van de vele brouwerijen, die indertijd het grachtwater gebruikten om er bier van te maken. Door het voortduren de malen ontstond er onder de brug zo'n sterke stroom, dat de goegemeente die kolk al spoe dig 't Duyvelsgat noemde. Ook na afbraak \an de watermolen bleef deze naam bewaard in die van de nog aanwezige brug. VEWALIENDE DATUM .Ms t<erp(dde vleeswaren worden geopend, blijft, dan de uiterste vemoojnlatum op het pakje wel van kracht? Antwoord: Nee, die geldt alleen voor de ongeopende pakjes. Zodra er lucht bij de inhoud komt, kunnen de vleeswaren precies zo snel bederven als de verse. Die mag u dus slechts enkele dagen in de koelkast bewaren. Op vrijdag 6 juni, aan vang 19.00 uur, treden de jongste leerlingen van muziekschool 'Goeree- Overflakkee' voor het voetlicht. In de Aula van de Technische School aan de Schoolstraat te Mid delhamis kunt u genieten van veel prille muzikan ten. De toegang is gratis en voor wie overweegt om volgend schooljaar met muzieklessen te begin nen is de avond zeker een aanrader. De drie groepen kinderen die nu bijkans een schooljaar bezig zijn met de basislessen Algeme ne Muzikale Vorming vormen het hart van deze presentatie. Ruim 30 kinderen hebben met hun docent Peter van Deerse een leuk programma ingestu deerd dat illustratiefis voor de inhoud van deze lessen. Deze lessen zijn een vooropleiding voor hel leren bespelen van een instrument. Omdat het de bedoeling is dat deze kinde ren volgend schooljaar begin nen met instrumentale lessen is er op deze voorspeelavond voor hen ook een kennisma king met allerlei instrumenten georganiseerd. De 'instrumentenparade' heeft veel leuke onderdelen en u kunt presentaties verwach ten van blokfluit, dwarsfluit, gitaar, harp, viool, keyboard, piano en uiteraard de Harnio- nie/Fanfare-instrumenten. Voor iedereen is dit een goed moment om te zien wat er bij de muziekschool G-O 'te koop' is. Kinderen en volwassenen die willen horen en zien hoe leuk en waardevol muziek maken is en vooral ook willen meema ken hoe veelkleurig dat alle maal toe kan gaan, zijn harte lijk welkom. PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Aangenomen: het beroep tot legerpredikant, ds. B.C. Breu- nesse te Gramsbeigen; naar Polsbroek en Vlist (herv.), kandidaat J.T. Maas te Papen- drecht, die bedankte voor Besoyen; naar Surhuisterveen- Boelenslaan (comb, geref./ herv.), ds. W.J. van Dijk te Zwaagwesteinde. Bedankt voor Brakel (herv.), ds. F.J.K. van Santen te Noord- horn en Saaksum; voor Gies- sendam/Neder-Hardin.xveld, ds. J.A.W. Verhoeven te Oude- waler-Hekendorp. HERSTELD HERV KERK Beroepen te Andelst-Zetten e.o. i.c.m. Ederveen, ds. C.M. Visser te Boven-Hardinxveld. Aangenomen: naar Oldebroek- 'l Harde, kandidaat G.J. Blan kets te Bruchem. Bedankt voor Siijansland, ds. P.C. Hoek te St, Annaland. GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen te y\ssen-Marsdijk, ds. R. A. Schipper te Drachten- Nijega. Aangenomen naar Enschede- Noord, ds. G.F. Overweg te Schildwolde; naar Heerenveen, ds. P. Groen te Assen-West. NED. GEREE KERKEN Beroepen te Ede, ds. P.G. Sinia te Vancouver (Canada, New Westm. Chr Ref. Church). GEREE GEMEENTEN Beroepen te Sunnyside (USA), ds. (i. Clements te Gouda. Bedankt voor Meeuwen i.c.m. Sprang-Capelle, ds. B.J. van Boven te De Valk-Wekerom; voor Tholen (t.b.v. zending in Albanië), ds. G. Clements te Gouda; voor Utrecht, ds. B. van der Heiden te Alblasser- dam. OUD GER. GEM. IN NED. Beroepen te Leersum, ds. T. Klok te Urk. DEN HAAG - De provincie heeft tien Zuid-FÏollandse landschappen aangemeld voor de Canon van Nederlandse Landschappen. - De Krimpenerwaard en hel gebied Bodegraven Noord die behoren bij de veenwei- denlandschappen van voor 1600; - De duinen en de binnen- duinrand, inclusief de land goederen, tussen Den Haag en Katwijk, de Kop van Goeree en de Bollenstreek uil de categorie duinen en kustgebied. - De in 1768 drooggelegde Polder Vierambachl ten noorden van Alphen aan de Rijn. - De Hoeksche Waard, nati onaal landschap en onder deel van het kleipoldei land schap. - Het glastuinbouwgebied A\'estland en de Deltawate- ren met buitendijkse gron den uit de serie moderne landschappen. - De Maasvlakte, een puur industrieel landschap. '...rnaar Abraham bleef nog staande voor het aangezicht des HEEREN' (Genesis 18: 22b) De Heere is op bezoek geweest bij Abraham. Aan het eind van de ontmoeting deelt de Heere Zijn vriend (Jakobus 2:23) mee, dat Hij voornemens is Sodom en Gomorra aan een nauwkeu rig onderzoek te onderwerpen. ■Abraham begrijpt direct wat dit betekent. Als de sleden de maat hebben vol gezondigd, zal de Heere Sodom en Gomorra niet sparen. Abraham weet van de gruwelijke goddeloosheden die hier worden bedreven. Wat doet Abraham? Dankt hij de Heere voor de verkregen informatie? Zegt hij: "Het is ook hun eigen schuld"? Nee, hij gaat voor de stad voorbede doen. 'Maar .Abraham bleef nog staande voor het aangezicht des HEEREN'. Wat een les! Onze tijd is vergelijkbaar met die van Sodom en Gomorra. Het kwade wordt goed en hel goede wordt kwaad genoemd. U of jij maakt het wellicht van heel dichtbij mee. Op school, tijdens het werk. En we weten, wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen. Wat nu? Klagen over die jongen die zich aan de zonde te builen gaal? Schande spreken over die collega? Met verontwaar diging de donkere tijd waarin wij leven uitmeten? We hoeven het zeker niet goed te pralen. Dat mag zelfs niet. Maar er is een betere weg. In bewogen heid slaan voor hel aangezicht van de Heere om voorbede te doen voor land en volk, kerk en maatschappij, uw collega, je klasgenoot, tmze omgeving. O God, ontferm U. Hoe komt het dat Abraham voorbede doel voor g<3ddeloze sleden als Sodom en Gomorra? W'aarom laat hij hen niet aan hun lot over? Alléén omdat Lot in hun midden een plaats heeft en hij zijn neef niet voor de ondergang over heeft? Niet alleen, er is meer. .Abraham heeft de totaliteit van de sle den Sodom en Gomorra niet over voor het \erderf! Hel gaat hem om de eer van Gods Naam en de zaligheid van zon daren. De drijfveer? .Abraham weet uit eigen ondervinding van het baririhartig handelen \an God in zijn le\'en. \Vas hij in Ur ook niel een afgoden dienaar geweest? En moet hij zich na ontvangen genade niet aanklagen vanwege zijn onge loof? Abraham kan zich niet boven deze steden verheffen. Hij kent zijn verleden en weet wie hij zelf is. En u? Heeft u weel van Gods barmhartig handelen in uw leven? In Christus? Heb jij een ontmoeting met de Heeie gehad? 'Deze ontvangt de zon daars en eet met hen' (Lukas 15: 2). Hij was bewogen met zondaren. Zonder hun zonden goed te praten. Als de liefde van God in Christus hel hart vervult, komt er wederliefde. Liefde tot God én lot de mede mens. Dan kun je zelfs bidden voor je vijanden. Denk aan Slé- phanus. Hoe goddeloos was de houding van zijn tegenstan ders. Echter: 'Heere, reken hun deze zonde niet toe'. O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk. Als je hel gebed van Abraham leest, valt een aantal dingen op. We noemen er twee. In de eer ste plaats het besef van ootmoed. .Abraham nadert niet tot de Heere alsof Hij zijn buuiman is. Hij beseft de grootheid van God én de kleinheid \an zich zelf; de majesteit van de .Aller hoogste én de nietigheid van de allerminste; de reinheid van de Heilige én de onreinheid van de schuldige. 'Zie toch; ik heb mij onderwonden te spreken tot de Heere, hoewel ik stof en as ben'. "Ootmoed" is een van de ken merken van het ware gebed. 'Wat behoort tot zulk een gebed, dat Gode aangenaam is en \'an Hem verhoord wordt? dat wij onze nood en ellen digheid recht en grondig ken nen, opdat wij ons voor hel aangezicht Zijner majesteit verootmoedigen' (Zondag 45). Abraham heeft geen recht; Lot e\enmin; Sodom en Gomorra hebben het verzondigd; de Heere is niets verplicht. Dat betekent dat Hij het nooit ver keerd kan doen. Herkent u het? Ootmoed, ook in de voorbede voor een ander. Omdat je in aanraking bent gekomen met Gods heiligheid. En daartegenover je eigen goddeloosheid. Zodat je voor de Heere buigt. Niet slaafs. Hartelijk. In hel besef dat Hij nietje gelijke is. Neergebogen in het slof. 'Zijt met de ootmoe digheid bekleed; want God wedei'staat de hovaardigeit, maar de nederigen geeft Hij genade' (1 Petrus 5: 5b). Hel tweede aspect dal we noe men is "vrijmoedigheid". Dit svoord heeft bij ons vaak een negatieve klank. We verwar ren het dan echter met "vrij- posligheid". Abraham nadert niel "vrijpostig" tol de Heere. Iemand die vrijpostig in zijn spreken is, is ovennoedig. Iemand die vrijmoedig tot de Heere mag spreken, doel dal openhartig. De zaken mogen vrijuit tegen de Heere worden gezegd. Zo zegt .Abraham, met eerbied gesproken, wat hij op zijn hart heeft. 'En hij voer voort nog tot Hem te spre ken...' Kan dal wel? Staan "ootmoed" en "vrijmoedigheid" niet tegen over elkaar? Nee. In Christus is er een verse en le\'ende weg tot het heiligdom van de .Aller hoogste. Zonder Christus is het onmogelijk lot God te nade ren. Ook wat betreft het gebed. Door Christus is de weg tot de Vader echter geopend. Wat een zegen voor een mens die wordt geconfronteerd met zijn of haar onwaardigheid. Hoe zou je xan de Heere iets durven te begeren? Voor jezelf of voor een ander? Misschien durf je je mond tegenover de Heere niet meer te openen. Hel kan ook niel in jezelf. Alleen in Chris tus is er een voortdurende toe gang tot God, Hoe het ook met Sodom is gegaan, Abraham deed voor bede. De Heere geve de gena de van de voorbede voor land en volk; voor onze omgeving; voor onze huisgenoten... Maar dat we onszelf niet zouden ver geten en daarom boven alles de voorbede zouden nodig hebben van de biddende en dankende Hogepriester, Die zit aan 's Vaders rechterhand en Wiens bloed reinigt van alle zonden. L.M. Jongejan v.d.m., Middelhamis DEN BOMMEL - Op zater dag 7 juni 2008 om 19.30 uur zal er in de Hervormde kerk te Den Bommel eeii zang avond worden gehouden. Medewerkenden zijn hel Chr. Gem. Koor Soli Deo Gloria uit Stad a/h Haringvliet o.l.v. Corné de Geus, het Chr. Gem. Koor Maranatha uit Den Bommel o.l.v. René Hokke en het Kinderkoor Cioed Nieuws uit Den Bommel o.l.v. Esther Hollestein, fluitiste Alinda den Hoed, de organisten mevr. J. Doorneweerd en de heer P. Bechtum en voorganger ds. C. Doorneweerd. Op hel pro gramma is veel ruimte voor samenzang. De Suchling Internationale Triënnale Apeldoorn zal uit alle aanmeldingen een selectie maken van vijf landschappen per provincie. De geselecteer de zestig landschappen wor den deze zomer geprojecteerd op billboardformaal en krijgen een plaats in een fotoroute lussen het NS station en de Nettenfabriek in Apeldoorn. Behalve de tentoonstelling verzorgt de slichting een publi catie met fotomateriaal en een toelichting op de betekenis van de Canon van het Nederlands Landschap. Op de Havendag gaan de soroptimisten Flakkeese kruudplaetjes bakken. Met de verkoop daarvan willen ze niet alleen geld ophalen, maar ook en vooral bekend heid geven aan 'Moedige Moeders'. Hoezo moedige moeders? Moet je moedig zijn om de problemen van je eigen kind in te zien? Moet je moed hebben om daar wat aan te doen? Heb je de moed om andere ouders helpen te voorkomen dat hen niet overkomt wat jou wel overkomen is? Wal veel ouders niet weten, maar uit gesprekken met jon geren telkens weer naar voren komt, is dat er vooral thuis wordt geëxperimenteerd met de eerste drugs. Gewoon tij dens het 'zitten' met vrienden en vriendinnen als de ouders niel thuis zijn. Ouders hebben dat soms niet in de gaten en veronderstellen dal hun kin deren veilig thuis en niet op straat zijn. In navolging van andere plaat sen in Nederland waar vooral moeders de 'koppen' bij elkaar gesloken hebben om samen sterk te zijn en niet te willen dat hun kind de vernieling ingaat. hebben de Moedige Moeders Middelhamis zich georgani seerd om de strijd aan te bin den tegen de verleidingen van hun kinderen. Ze zetten zich in voor het hele eiland om de jeugd en hun ouders weerbaar te iTiaken om nee te leren zeg gen tegen alcohol, drugs en gokken. Op de Havendag staan de soropdmisten en de Moeders samen in de kraam voor de kruudplaetjes en voor infor matie, zie verder: www.moedi- genioeders.nl De Soroptimisten afdeling Goeree-Overllakkee maakt onderdeel uit van een wereld wijde service-organisatie. Zij zetten zich in voor het welzijn van vrouwen en kinderen, voor mensenrechten voor allen en voor gelijkheid, ontwikkeling en vrede in de wereld. Zij hebben de Moedige Moe ders als doel gekozen om de komende twee jaar met geld, kennis en kunde te helpen bij hun moedige taak. Toen de soroptimisten hun nieuwe doel voor de komen de twee jaai^ kozen, verloor hel werk van Geert Kik in Sri Lanka met een klein stemmen- verkies van de Moedige Moe ders. Het is daarom dat er in de kraam ook speciale flesjes OOLFGENSPLj\AT - Van maandag 2 juni tot en met vrijdag 6 juni wordt voor de twintigste keer de Avondvier daagse gehouden. Ook dit jaar is gekozen voor vijf avonden, zodat er volop de mogelijkheid is om een medaille in de wacht te slepen. Er kan gekozen worden uil twee afstanden: 5 km en 10 km. De start vindt plaats vanaf: C.B.S. 'De Hoeksteen', ingang Julianastraat. U kunt mee- wandelen door betaling van hel starlgeld ten bedrage van 4,50. De start is steeds om 18.00 uur. Vrijdags is er een kleine wijziging, want dan ver trekt de 5 km tocht om 18.30 uur. Want dan zullen de wan delaars waarschijnlijk met muziek verwelkomd worden. Opgave kan bij de start van de Avondvierdaagse of tevoren op school. water verkocht worden om ook moeders en kinderen in Sri Lanka te helpen, alhoewel hun problemen van geheel andere aai'd zijn. Zij zijn geholpen met drinkwater, liefst uil een kraan dicht bij huis, waardoor ziektes voorkomen kunnen worden. Zie ook website www.Lama- Gramaya.nl. ■89- Bij de dijk gekomen, wassen de jon gens hun bemodderde benen en klompen in een kuiltje zeewater tus sen de bazaltblokken, waarna ze die, in het gras gelegen, door de zon laten drogen. Even later klimt Fransje op de dijk om het dorp in ogenschouw te nemen. Een eindje verderop ziet hij een afrit, die zich in een kronkelend weggetje voortzet dat naar het dorp leicTt, ongeveer een kilometer verder de polder in. Hij vraagt zich af hoe ze daarna de weg naar huis zullen vinden. Bovendien ziet fiij tegen die lange wandeling op, daar hij opeens doodmoe is. Hij laat zijn ogen over de wijde wereld gaan, maar hij vermijdt met opzet de plek waar het verdron ken land moet liggen. Dan hoort hij Kees roepen. Die vraagt of hij een paar sneden brood wil hebben. Hij daalt weer naar beneden, hoewel hij meer dorst dan honger heeft. Moeder heeft zes sneden brood mee gegevendus zijn er voor elk twee, daar Jan er niet aan gedacht heeft iets mee te brengen. Het smaakt goed, hoewel het biood, dat ze droog moeten eten. Fransjes dorst nog erger maakt. .Met moeite kan hij slechts één snee naar binnen krijgen. Daarom vraagt hij: Gaen me noe agauw naer uus? Ja, het is hoog tijd dat ze opstappen. Hoe laat zou het al zijn? Voor zover hun klompen nog nat zijn zullen hun kousen die wel verder drogen. In het dorp speuren ze naar iets dat op een ijskarretje lijkt, maar hun moeite wordt niel beloond. Tenslotte vraagt Jan aan een groepje kleuters of ze ook weten of er ergens op het dorp ijsco verkocht wordt. Maar het grut weet blijkbaar niet eens wat dat is. Ze staan hem dom aan te gapen. Dan slente ren de jongens langzaam het dorp uit, tot ze tenslotte nog een klein snoep- winkeltje ontdekken. Daar kopen ze een paar repen chocola, en hoewel dal onder normale omstandigheden een zelden genoten lekkernij is voor Fransje, ditmaal heeft hij spijt niet wat anders gekocht te hebben, omdat zijn mond vol taaie slijmen komt die hij nauwelijks weg kan slikken. Hij vraagt of ze niet ergens water kunnen krijgen. Jan antwoordt: Bedièmend oor Fransje, amme 'n ende vadder bin. Me motten opschieten. Spoedig hebben ze het dorp achter zich. Ze zijn weer omringd door de wijde velden, die zich gereedmaken voor de oogst. De verre dijken schij nen er de nadruk op te leggen hoe lang het drietal nog moet lopen eer ze weer in een hun bekende omgeving zullen zijn. Gelukkig schijnen Kees en Jan de weg te weten, daar ze spoedig een zijweggetje inslaan dat voorbij een smal rijtje huizen voert, de laatste in heel de omtrek. Fransje zegt nog maals dat hij zo'n doist heeft, en Kees belooft dal ze bij een van die huizen om water zullen gaan vragen. Als ze wat dichter bij de huizen komen, zien ze dat voor het mid delste, dat tevens het grootste is, een met één paard bespannen drie- w'ielskar staat. Het grote voskleurige paard is op de gebruikelijke manier aan het hekpaaltje gebonden. Er komt een man naar voren met een grote, zware zak op zijn schouders die hij even later in de kar laat plof fen. Een boerenvrouw staat er met de handen in haar zij naar te kijken. De jongens zijn nog te ver van hen vandaan om hun gezichten te kun nen onderscheiden, en beschouwen dit tafereeltje alleen maar als een geschikte gelegenheid daar om een teug water te vragen. Maar Fransje heeft opeens een vreem de gewaarwording. Ook hij kan de gezichten niet onderscheiden, maar de gestalte der vrouw doet opeens, hij weet zelf niet waarom, een grote blijd schap in hem opwellen. Niet omdat ze hem door haar klederdracht aan z'n moeder doet denken, want de meeste volwassen vrouwen gaan hier zo gekleed. Maar ze roept opeens de zoete vreugde van zijn schone droom van lang geleden op. Hij voelt opeens geen dorst meer, en toch versnelt hij zijn pas om vlugger bij haar te zijn. De man gaat weer naar achteren, zeker weer om een zak. Maar de vrouw loopt langzaam voorbij de paardekop, die ze even streelt, en neemt dan een houding aan alsof ze het drietal op staat te wachten. En dan weet Fransje opeens wie dat is, al kan hij nog steeds haar gelaats trekken niet duidelijk zien. Iets in haar houding, of een mysterieuze verwantschap, zegt hem heel duide lijk dat het Kee is - Kee van Kapelle. En wat hem vaag verbaast is niet, dat ze daar voor hem staat, maar dat hij helemaal niet aan haar gedacht heeft toen vanmorgen de jongens vertelden dat het dorp achter de dijk Kapelle was. Hij laat de twee jongens in de steek en holt naar Kee toe. De vrouw steekt reeds haar armen uit om hem daaiin op te vangen. Dag Fransje, in'n jonks- je! zegt ze. Wae kom jie toch vandaen, en waer aen julder toch nae toe ewist, zo varre van uus? Fransje houdt het kruikje omhoog en zegt: Nae 't verdroenken land, mie Kees en Jan. En weet je moeder wè da je zó varre van uus bin? Fransje knikt. Kom mae gauw mee in uus, dan zum- me es een glasje melk en een süksje zoetekoeke voe julder klaermaeken. Ze wacht op Jan en Kees, die ze met een vriendelijke glimlach en een hoofdwenk mee naar binnen nodigt, en volgt hen met Fransje op haar arm in het achterhuis. Kiek es, Lukas, wien amme ier aen! Dat is Fran.sje Westraete en z'n broer en die z'n kammeraadje. Dan zet ze Fransje neer en daalt de trappen naar de kelder af Weldra is ze terug met een grote witte kan bij zich. Uit een kast haalt ze vervolgens een grote ontbijtkoek en een paar glazen, die ze boordevol melk giet, terwijl ze nodigt: Allee, jongers, drienk mae lekker uut. juider zü'n wè dost aen van zo'n ende lopen. Jan en Kees zijn min of meer verle gen, maar Fransje in het geheel niet. Met gulzige teugen slokt hij de koele drank naar binnen. Lukas heeft een zware bromstem, maar een goedig gezicht. Hij zegt: Dat treffen julder zó es. Ik mö mie 'n paer zakken terve nae den meulenaer op Valckenisse. Dae ae'k van d'ièle weke nog 'gin tied voe ehad. An jul der willen, dan kistje net moai zóvarre meerien. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 5