Meditatie
Moedige Moeders
aangemoedigd
Vervolg'
verhaal
RAAD
DAAD
Beroepings-
EN U
WERK
EIIAIIDEII-niEUWS
Instrumenten
parade
Muziekschool
Goeree-
Overflakkee
Tien Zuid-
Hollandse
landschappen
aangemeld voor
Canon
De voorbede van Abraham
Zomer-
zangavond
Avondvierdaagse
Ooltgensplaat
PAGINA 5
VRIJDAG 30 MEI 2008
Blik op kerk
en snmenieiiing
- Lintjesregen
- De hoogste onderscheiding
Cledurende de vorige maand
werd ik door een bevriende
relatie gelipi om eens iels Ie
schrijven over de lintjes. Door
omstandigheden moest ik toen
verstek laten gaan, inaar ik wil
het alsnog wel doen. Alleen
wordt het nu een beetje mos
terd na de maaltijd, want het
is inmiddels al meer dan een
maand geleden daf de lintjes
regen neerdaalde.
Lintjesregen... Ik denk dal
ieder wel weet wat ermee
bedoeld wordt. Op de ver
jaardag van de koningin, of
vlak daarvoor, worden tal van
landgenoten onderscheiden
- geridderd. Ze kiijgen dan
een 'lintje', wat betekent dat ze
Ridder, o( lid van de orde van
Oranje-Nassau worden. Dat
gebeurt met de vaste formu
le: "Het heeft Hare Majesteit
behaagd, enz."
Hare Majesteit weet daar ove
rigens niets vanaf, kent in de
regel de geridderde niet eens.
Maar de burgemeester des te
beter... Want die moet over
tuigd zijn van de prestaties die
de ridder in spé heeft gele-
veid. En de onderscheiding
moet lang van tevoren worden
aangevraagd en dan wordt
alles nog eens nagetrokken.
Kortom, er komt nogal wat
voor kijken.
Als ik goed ben ingelicht, krijgje
een lintje niet zómaar. Vroeger
kreeg je het bijna automatisch
als je bijvoo! beeld zoveel jaar
bij dezelfde baas had gewerkt.
Maar tegenwoordig moet je
je bepaald wel hebben onder
scheiden door iets te hebben
geflaan, laten wc zeggen <jp
het terrein van liefdadigheid.
In ieder geval ligt de nadruk
niel meer op het geTvone werk,
maar op onbetaalde arbeid.
Het is me altijd een raadsel
geweest, en het is dat eigenlijk
nóg, dat mensen op de bewuste
dag met een smoesje naar het
gemeentehuis worden gelokt,
en dat ze er dan totaal onkun
dig van zijn wat hun boven
het hoofd hangt... Maar het
gebeurt toch ieder jaar weer.
Het komt ook voor dat een lintje
geweigerd wordt. Soms omdat
de gegadigde een hekel heeft
aan het Koninklijk Huis, vaker
omdat men niet onderscheiden
wil worden. Men heeft gewoon
z'n plicht gedaan en wil daar
voor niet in het zonnetje wor
den gezet... Bovendien blijft
altijd de vraag open: "Waarom
hij wel en ik niet...?" Dat kan
eenvoudig zijn omdat niemand
je heeft voorgedragen. Verder
moet daar echt niet teveel ach
ter worden gezocht.
In de Bijbel lees ik ook over
een koninklijke onderschei
ding. Op de jongst dag zullen
er zijn die te horen krijgen:
"Kom in, wairt over weinig
zijt gij getrouw geweest, over
veel zal Ik u zetten..." En de
bewuste persoon wéét dat niet
eens, hij heeft het zelf niet bij
gehouden. Maar het is wel de
hoogste onderscheiding die je
krijgen kimt,,.
Waarnemer
Deze vraag- en anlwoordrubriek staal geheel len diensle van de.
lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunl u sluren aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
Postbus 8, '3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek xuorden gepubliceerd.
OPEN HAAG
Een oude ligii.ster/iaag verloonl
hier en daar npcn plekken, die
niet meer dichtgroeien. Hoe krijg
ik die delen weer aan de groeit
Antwoord: Zulke slechte delen
moet u eind maart (maar niet
bij vorst) Hink terugsnoeien.
Knip of zaag van alle takken
daar gerust tweederde deel af
en knip ook de zijscheuten van
de hoofdtakken lenig tol er 2
a 3 knoppen aan overblijven.
Bestrijk de snoeiwonden met
een wondbehandelingsmiddel.
Vervang de stammen die dood
blijken te zijn door nieuwe.
Maak een sleuf langs beide zij
den van de haag op zo'ii cm
afstand. Steek daar de wortels
door en vul de sleuf met wat
verteerde mest, dan kunnen
nieuwe haarwortels de gehele
heg tot nieuwe groei brengen.
LUCHTGEVENDE ROZEN
Eén van mijn kinderen heeft
astma. Nu raden kennissen ons
(lan om altijd een vans rozen in.
de kamer te zetten. Dat zou ver
licht ing brengen.
Antwoord: Inderdaad schenkt
een bos rozen veel astmapa
tiënten verlichting. Hel zijn
vooral de etherische oliën uil
deze bloemen die er toe bijdra
gen, dat onze luchtwegen wor-
clen veiw'ijd. Daarom wordt
van zulke etherische oliën de
bekende rozenolie vervaar
digd. Vermengd met alcohol
levert die de nog heilzamere
eau de cologne op (Keuls water
dus). Een paar druppels daar
van kunnen ook helpen bij
astma aanvallen. In zeer oude
geschriften wordt al melding
gemaakt van de 'geneeskracht'
van rozen. Maar de bloemen of
aftreksels van de bloemblaadjes
genezen niet. De geur kan iiw
kind wel goed doen, mits de
kamer niet te groot is en er niet
Ie veel geventileerd wordt.
HET DUYVELS6AT
In mijn vioonplnats bevindt zich
een 'Duyvelsgnthrug'. Nu ken ik
een Duivelsgrachl in Gorkvm,
liet Dnivelshuis in Arnhem, de
Dumelshoek in Brussel, enkele
Üuivelskoiken en de Duivels-
schniir te Vilvoorde, maar geen
nwns kan verklaren xvaarorn. deze
brug naar het gat van de duivel
vemijst.
Antwoord: Omstreeks 1450
werd er een stadswatermolen
gebouwd bij genoemde brug,
die vers water van buiten in de
stadsgrachten wierp ten behoe
ve van de vele brouwerijen,
die indertijd het grachtwater
gebruikten om er bier van te
maken. Door het voortduren
de malen ontstond er onder de
brug zo'n sterke stroom, dat de
goegemeente die kolk al spoe
dig 't Duyvelsgat noemde. Ook
na afbraak \an de watermolen
bleef deze naam bewaard in die
van de nog aanwezige brug.
VEWALIENDE DATUM
.Ms t<erp(dde vleeswaren worden
geopend, blijft, dan de uiterste
vemoojnlatum op het pakje wel
van kracht?
Antwoord: Nee, die geldt alleen
voor de ongeopende pakjes.
Zodra er lucht bij de inhoud
komt, kunnen de vleeswaren
precies zo snel bederven als de
verse. Die mag u dus slechts
enkele dagen in de koelkast
bewaren.
Op vrijdag 6 juni, aan
vang 19.00 uur, treden
de jongste leerlingen van
muziekschool 'Goeree-
Overflakkee' voor het
voetlicht. In de Aula van
de Technische School aan
de Schoolstraat te Mid
delhamis kunt u genieten
van veel prille muzikan
ten. De toegang is gratis
en voor wie overweegt om
volgend schooljaar met
muzieklessen te begin
nen is de avond zeker een
aanrader.
De drie groepen kinderen die
nu bijkans een schooljaar bezig
zijn met de basislessen Algeme
ne Muzikale Vorming vormen
het hart van deze presentatie.
Ruim 30 kinderen hebben met
hun docent Peter van Deerse
een leuk programma ingestu
deerd dat illustratiefis voor de
inhoud van deze lessen. Deze
lessen zijn een vooropleiding
voor hel leren bespelen van
een instrument. Omdat het de
bedoeling is dat deze kinde
ren volgend schooljaar begin
nen met instrumentale lessen
is er op deze voorspeelavond
voor hen ook een kennisma
king met allerlei instrumenten
georganiseerd.
De 'instrumentenparade' heeft
veel leuke onderdelen en u
kunt presentaties verwach
ten van blokfluit, dwarsfluit,
gitaar, harp, viool, keyboard,
piano en uiteraard de Harnio-
nie/Fanfare-instrumenten.
Voor iedereen is dit een goed
moment om te zien wat er
bij de muziekschool G-O 'te
koop' is.
Kinderen en volwassenen die
willen horen en zien hoe leuk
en waardevol muziek maken is
en vooral ook willen meema
ken hoe veelkleurig dat alle
maal toe kan gaan, zijn harte
lijk welkom.
PROTESTANTSE KERK IN
NEDERLAND
Aangenomen: het beroep tot
legerpredikant, ds. B.C. Breu-
nesse te Gramsbeigen; naar
Polsbroek en Vlist (herv.),
kandidaat J.T. Maas te Papen-
drecht, die bedankte voor
Besoyen; naar Surhuisterveen-
Boelenslaan (comb, geref./
herv.), ds. W.J. van Dijk te
Zwaagwesteinde.
Bedankt voor Brakel (herv.),
ds. F.J.K. van Santen te Noord-
horn en Saaksum; voor Gies-
sendam/Neder-Hardin.xveld,
ds. J.A.W. Verhoeven te Oude-
waler-Hekendorp.
HERSTELD HERV KERK
Beroepen te Andelst-Zetten
e.o. i.c.m. Ederveen, ds. C.M.
Visser te Boven-Hardinxveld.
Aangenomen: naar Oldebroek-
'l Harde, kandidaat G.J. Blan
kets te Bruchem.
Bedankt voor Siijansland, ds.
P.C. Hoek te St, Annaland.
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te y\ssen-Marsdijk,
ds. R. A. Schipper te Drachten-
Nijega.
Aangenomen naar Enschede-
Noord, ds. G.F. Overweg te
Schildwolde; naar Heerenveen,
ds. P. Groen te Assen-West.
NED. GEREE KERKEN
Beroepen te Ede, ds. P.G. Sinia
te Vancouver (Canada, New
Westm. Chr Ref. Church).
GEREE GEMEENTEN
Beroepen te Sunnyside (USA),
ds. (i. Clements te Gouda.
Bedankt voor Meeuwen i.c.m.
Sprang-Capelle, ds. B.J. van
Boven te De Valk-Wekerom;
voor Tholen (t.b.v. zending in
Albanië), ds. G. Clements te
Gouda; voor Utrecht, ds. B.
van der Heiden te Alblasser-
dam.
OUD GER. GEM. IN NED.
Beroepen te Leersum, ds. T.
Klok te Urk.
DEN HAAG - De provincie
heeft tien Zuid-FÏollandse
landschappen aangemeld voor
de Canon van Nederlandse
Landschappen.
- De Krimpenerwaard en hel
gebied Bodegraven Noord
die behoren bij de veenwei-
denlandschappen van voor
1600;
- De duinen en de binnen-
duinrand, inclusief de land
goederen, tussen Den Haag
en Katwijk, de Kop van
Goeree en de Bollenstreek
uil de categorie duinen en
kustgebied.
- De in 1768 drooggelegde
Polder Vierambachl ten
noorden van Alphen aan de
Rijn.
- De Hoeksche Waard, nati
onaal landschap en onder
deel van het kleipoldei land
schap.
- Het glastuinbouwgebied
A\'estland en de Deltawate-
ren met buitendijkse gron
den uit de serie moderne
landschappen.
- De Maasvlakte, een puur
industrieel landschap.
'...rnaar Abraham bleef nog staande voor het aangezicht des HEEREN'
(Genesis 18: 22b)
De Heere is op bezoek geweest
bij Abraham. Aan het eind van
de ontmoeting deelt de Heere
Zijn vriend (Jakobus 2:23) mee,
dat Hij voornemens is Sodom
en Gomorra aan een nauwkeu
rig onderzoek te onderwerpen.
■Abraham begrijpt direct wat
dit betekent. Als de sleden de
maat hebben vol gezondigd, zal
de Heere Sodom en Gomorra
niet sparen. Abraham weet van
de gruwelijke goddeloosheden
die hier worden bedreven.
Wat doet Abraham? Dankt hij
de Heere voor de verkregen
informatie? Zegt hij: "Het is
ook hun eigen schuld"? Nee,
hij gaat voor de stad voorbede
doen. 'Maar .Abraham bleef nog
staande voor het aangezicht
des HEEREN'. Wat een les!
Onze tijd is vergelijkbaar met
die van Sodom en Gomorra.
Het kwade wordt goed en hel
goede wordt kwaad genoemd.
U of jij maakt het wellicht van
heel dichtbij mee. Op school,
tijdens het werk. En we weten,
wie God verlaat heeft smart
op smart te vrezen. Wat nu?
Klagen over die jongen die
zich aan de zonde te builen
gaal? Schande spreken over
die collega? Met verontwaar
diging de donkere tijd waarin
wij leven uitmeten? We hoeven
het zeker niet goed te pralen.
Dat mag zelfs niet. Maar er is
een betere weg. In bewogen
heid slaan voor hel aangezicht
van de Heere om voorbede te
doen voor land en volk, kerk
en maatschappij, uw collega, je
klasgenoot, tmze omgeving. O
God, ontferm U.
Hoe komt het dat Abraham
voorbede doel voor g<3ddeloze
sleden als Sodom en Gomorra?
W'aarom laat hij hen niet aan
hun lot over? Alléén omdat
Lot in hun midden een plaats
heeft en hij zijn neef niet voor
de ondergang over heeft? Niet
alleen, er is meer. .Abraham
heeft de totaliteit van de sle
den Sodom en Gomorra niet
over voor het \erderf! Hel
gaat hem om de eer van Gods
Naam en de zaligheid van zon
daren. De drijfveer? .Abraham
weet uit eigen ondervinding
van het baririhartig handelen
\an God in zijn le\'en. \Vas hij
in Ur ook niel een afgoden
dienaar geweest? En moet hij
zich na ontvangen genade niet
aanklagen vanwege zijn onge
loof? Abraham kan zich niet
boven deze steden verheffen.
Hij kent zijn verleden en weet
wie hij zelf is.
En u? Heeft u weel van Gods
barmhartig handelen in uw
leven? In Christus? Heb jij
een ontmoeting met de Heeie
gehad? 'Deze ontvangt de zon
daars en eet met hen' (Lukas
15: 2). Hij was bewogen met
zondaren. Zonder hun zonden
goed te praten. Als de liefde
van God in Christus hel hart
vervult, komt er wederliefde.
Liefde tot God én lot de mede
mens. Dan kun je zelfs bidden
voor je vijanden. Denk aan Slé-
phanus. Hoe goddeloos was de
houding van zijn tegenstan
ders. Echter: 'Heere, reken
hun deze zonde niet toe'. O
Zoon, maak ons Uw beeld
gelijk.
Als je hel gebed van Abraham
leest, valt een aantal dingen op.
We noemen er twee. In de eer
ste plaats het besef van ootmoed.
.Abraham nadert niet tot de
Heere alsof Hij zijn buuiman
is. Hij beseft de grootheid van
God én de kleinheid \an zich
zelf; de majesteit van de .Aller
hoogste én de nietigheid van de
allerminste; de reinheid van de
Heilige én de onreinheid van
de schuldige. 'Zie toch; ik heb
mij onderwonden te spreken
tot de Heere, hoewel ik stof en
as ben'.
"Ootmoed" is een van de ken
merken van het ware gebed.
'Wat behoort tot zulk een
gebed, dat Gode aangenaam is
en \'an Hem verhoord wordt?
dat wij onze nood en ellen
digheid recht en grondig ken
nen, opdat wij ons voor hel
aangezicht Zijner majesteit
verootmoedigen' (Zondag 45).
Abraham heeft geen recht; Lot
e\enmin; Sodom en Gomorra
hebben het verzondigd; de
Heere is niets verplicht. Dat
betekent dat Hij het nooit ver
keerd kan doen.
Herkent u het? Ootmoed, ook
in de voorbede voor een ander.
Omdat je in aanraking bent
gekomen met Gods heiligheid.
En daartegenover je eigen
goddeloosheid. Zodat je voor
de Heere buigt. Niet slaafs.
Hartelijk. In hel besef dat Hij
nietje gelijke is. Neergebogen
in het slof. 'Zijt met de ootmoe
digheid bekleed; want God
wedei'staat de hovaardigeit,
maar de nederigen geeft Hij
genade' (1 Petrus 5: 5b).
Hel tweede aspect dal we noe
men is "vrijmoedigheid". Dit
svoord heeft bij ons vaak een
negatieve klank. We verwar
ren het dan echter met "vrij-
posligheid". Abraham nadert
niel "vrijpostig" tol de Heere.
Iemand die vrijpostig in zijn
spreken is, is ovennoedig.
Iemand die vrijmoedig tot de
Heere mag spreken, doel dal
openhartig. De zaken mogen
vrijuit tegen de Heere worden
gezegd. Zo zegt .Abraham, met
eerbied gesproken, wat hij op
zijn hart heeft. 'En hij voer
voort nog tot Hem te spre
ken...'
Kan dal wel? Staan "ootmoed"
en "vrijmoedigheid" niet tegen
over elkaar? Nee. In Christus
is er een verse en le\'ende weg
tot het heiligdom van de .Aller
hoogste. Zonder Christus is het
onmogelijk lot God te nade
ren. Ook wat betreft het gebed.
Door Christus is de weg tot de
Vader echter geopend. Wat
een zegen voor een mens die
wordt geconfronteerd met zijn
of haar onwaardigheid. Hoe
zou je xan de Heere iets durven
te begeren? Voor jezelf of voor
een ander? Misschien durf je je
mond tegenover de Heere niet
meer te openen. Hel kan ook
niel in jezelf. Alleen in Chris
tus is er een voortdurende toe
gang tot God,
Hoe het ook met Sodom is
gegaan, Abraham deed voor
bede. De Heere geve de gena
de van de voorbede voor land
en volk; voor onze omgeving;
voor onze huisgenoten... Maar
dat we onszelf niet zouden ver
geten en daarom boven alles
de voorbede zouden nodig
hebben van de biddende en
dankende Hogepriester, Die
zit aan 's Vaders rechterhand
en Wiens bloed reinigt van alle
zonden.
L.M. Jongejan v.d.m., Middelhamis
DEN BOMMEL - Op zater
dag 7 juni 2008 om 19.30 uur
zal er in de Hervormde kerk
te Den Bommel eeii zang
avond worden gehouden.
Medewerkenden zijn hel Chr.
Gem. Koor Soli Deo Gloria
uit Stad a/h Haringvliet o.l.v.
Corné de Geus, het Chr. Gem.
Koor Maranatha uit Den
Bommel o.l.v. René Hokke en
het Kinderkoor Cioed Nieuws
uit Den Bommel o.l.v. Esther
Hollestein, fluitiste Alinda den
Hoed, de organisten mevr. J.
Doorneweerd en de heer P.
Bechtum en voorganger ds.
C. Doorneweerd. Op hel pro
gramma is veel ruimte voor
samenzang.
De Suchling Internationale
Triënnale Apeldoorn zal uit
alle aanmeldingen een selectie
maken van vijf landschappen
per provincie. De geselecteer
de zestig landschappen wor
den deze zomer geprojecteerd
op billboardformaal en krijgen
een plaats in een fotoroute
lussen het NS station en de
Nettenfabriek in Apeldoorn.
Behalve de tentoonstelling
verzorgt de slichting een publi
catie met fotomateriaal en een
toelichting op de betekenis van
de Canon van het Nederlands
Landschap.
Op de Havendag gaan de
soroptimisten Flakkeese
kruudplaetjes bakken. Met
de verkoop daarvan willen
ze niet alleen geld ophalen,
maar ook en vooral bekend
heid geven aan 'Moedige
Moeders'. Hoezo moedige
moeders? Moet je moedig
zijn om de problemen van je
eigen kind in te zien? Moet
je moed hebben om daar
wat aan te doen? Heb je de
moed om andere ouders
helpen te voorkomen dat
hen niet overkomt wat jou
wel overkomen is?
Wal veel ouders niet weten,
maar uit gesprekken met jon
geren telkens weer naar voren
komt, is dat er vooral thuis
wordt geëxperimenteerd met
de eerste drugs. Gewoon tij
dens het 'zitten' met vrienden
en vriendinnen als de ouders
niel thuis zijn. Ouders hebben
dat soms niet in de gaten en
veronderstellen dal hun kin
deren veilig thuis en niet op
straat zijn.
In navolging van andere plaat
sen in Nederland waar vooral
moeders de 'koppen' bij elkaar
gesloken hebben om samen
sterk te zijn en niet te willen dat
hun kind de vernieling ingaat.
hebben de Moedige Moeders
Middelhamis zich georgani
seerd om de strijd aan te bin
den tegen de verleidingen van
hun kinderen. Ze zetten zich
in voor het hele eiland om de
jeugd en hun ouders weerbaar
te iTiaken om nee te leren zeg
gen tegen alcohol, drugs en
gokken.
Op de Havendag staan de
soropdmisten en de Moeders
samen in de kraam voor de
kruudplaetjes en voor infor
matie, zie verder: www.moedi-
genioeders.nl
De Soroptimisten afdeling
Goeree-Overllakkee maakt
onderdeel uit van een wereld
wijde service-organisatie. Zij
zetten zich in voor het welzijn
van vrouwen en kinderen, voor
mensenrechten voor allen en
voor gelijkheid, ontwikkeling
en vrede in de wereld.
Zij hebben de Moedige Moe
ders als doel gekozen om de
komende twee jaar met geld,
kennis en kunde te helpen bij
hun moedige taak.
Toen de soroptimisten hun
nieuwe doel voor de komen
de twee jaai^ kozen, verloor
hel werk van Geert Kik in Sri
Lanka met een klein stemmen-
verkies van de Moedige Moe
ders. Het is daarom dat er in
de kraam ook speciale flesjes
OOLFGENSPLj\AT - Van
maandag 2 juni tot en met
vrijdag 6 juni wordt voor de
twintigste keer de Avondvier
daagse gehouden. Ook dit jaar
is gekozen voor vijf avonden,
zodat er volop de mogelijkheid
is om een medaille in de wacht
te slepen.
Er kan gekozen worden uil
twee afstanden: 5 km en 10
km. De start vindt plaats vanaf:
C.B.S. 'De Hoeksteen', ingang
Julianastraat. U kunt mee-
wandelen door betaling van
hel starlgeld ten bedrage van
4,50. De start is steeds om
18.00 uur. Vrijdags is er een
kleine wijziging, want dan ver
trekt de 5 km tocht om 18.30
uur. Want dan zullen de wan
delaars waarschijnlijk met
muziek verwelkomd worden.
Opgave kan bij de start van de
Avondvierdaagse of tevoren op
school.
water verkocht worden om ook
moeders en kinderen in Sri
Lanka te helpen, alhoewel hun
problemen van geheel andere
aai'd zijn. Zij zijn geholpen met
drinkwater, liefst uil een kraan
dicht bij huis, waardoor ziektes
voorkomen kunnen worden.
Zie ook website www.Lama-
Gramaya.nl.
■89-
Bij de dijk gekomen, wassen de jon
gens hun bemodderde benen en
klompen in een kuiltje zeewater tus
sen de bazaltblokken, waarna ze die,
in het gras gelegen, door de zon laten
drogen. Even later klimt Fransje op
de dijk om het dorp in ogenschouw te
nemen. Een eindje verderop ziet hij
een afrit, die zich in een kronkelend
weggetje voortzet dat naar het dorp
leicTt, ongeveer een kilometer verder
de polder in. Hij vraagt zich af hoe
ze daarna de weg naar huis zullen
vinden. Bovendien ziet fiij tegen die
lange wandeling op, daar hij opeens
doodmoe is. Hij laat zijn ogen over de
wijde wereld gaan, maar hij vermijdt
met opzet de plek waar het verdron
ken land moet liggen. Dan hoort hij
Kees roepen. Die vraagt of hij een
paar sneden brood wil hebben. Hij
daalt weer naar beneden, hoewel hij
meer dorst dan honger heeft.
Moeder heeft zes sneden brood mee
gegevendus zijn er voor elk twee, daar
Jan er niet aan gedacht heeft iets mee
te brengen. Het smaakt goed, hoewel
het biood, dat ze droog moeten eten.
Fransjes dorst nog erger maakt. .Met
moeite kan hij slechts één snee naar
binnen krijgen. Daarom vraagt hij:
Gaen me noe agauw naer uus?
Ja, het is hoog tijd dat ze opstappen.
Hoe laat zou het al zijn? Voor zover
hun klompen nog nat zijn zullen hun
kousen die wel verder drogen.
In het dorp speuren ze naar iets dat op
een ijskarretje lijkt, maar hun moeite
wordt niel beloond. Tenslotte vraagt
Jan aan een groepje kleuters of ze ook
weten of er ergens op het dorp ijsco
verkocht wordt. Maar het grut weet
blijkbaar niet eens wat dat is. Ze staan
hem dom aan te gapen. Dan slente
ren de jongens langzaam het dorp uit,
tot ze tenslotte nog een klein snoep-
winkeltje ontdekken. Daar kopen ze
een paar repen chocola, en hoewel
dal onder normale omstandigheden
een zelden genoten lekkernij is voor
Fransje, ditmaal heeft hij spijt niet
wat anders gekocht te hebben, omdat
zijn mond vol taaie slijmen komt die
hij nauwelijks weg kan slikken. Hij
vraagt of ze niet ergens water kunnen
krijgen. Jan antwoordt: Bedièmend
oor Fransje, amme 'n ende vadder
bin. Me motten opschieten.
Spoedig hebben ze het dorp achter
zich. Ze zijn weer omringd door de
wijde velden, die zich gereedmaken
voor de oogst. De verre dijken schij
nen er de nadruk op te leggen hoe
lang het drietal nog moet lopen eer ze
weer in een hun bekende omgeving
zullen zijn. Gelukkig schijnen Kees en
Jan de weg te weten, daar ze spoedig
een zijweggetje inslaan dat voorbij
een smal rijtje huizen voert, de laatste
in heel de omtrek. Fransje zegt nog
maals dat hij zo'n doist heeft, en Kees
belooft dal ze bij een van die huizen
om water zullen gaan vragen.
Als ze wat dichter bij de huizen
komen, zien ze dat voor het mid
delste, dat tevens het grootste is,
een met één paard bespannen drie-
w'ielskar staat. Het grote voskleurige
paard is op de gebruikelijke manier
aan het hekpaaltje gebonden. Er
komt een man naar voren met een
grote, zware zak op zijn schouders
die hij even later in de kar laat plof
fen. Een boerenvrouw staat er met
de handen in haar zij naar te kijken.
De jongens zijn nog te ver van hen
vandaan om hun gezichten te kun
nen onderscheiden, en beschouwen
dit tafereeltje alleen maar als een
geschikte gelegenheid daar om een
teug water te vragen.
Maar Fransje heeft opeens een vreem
de gewaarwording. Ook hij kan de
gezichten niet onderscheiden, maar
de gestalte der vrouw doet opeens, hij
weet zelf niet waarom, een grote blijd
schap in hem opwellen. Niet omdat
ze hem door haar klederdracht aan
z'n moeder doet denken, want de
meeste volwassen vrouwen gaan hier
zo gekleed. Maar ze roept opeens de
zoete vreugde van zijn schone droom
van lang geleden op. Hij voelt opeens
geen dorst meer, en toch versnelt hij
zijn pas om vlugger bij haar te zijn.
De man gaat weer naar achteren,
zeker weer om een zak. Maar de
vrouw loopt langzaam voorbij de
paardekop, die ze even streelt, en
neemt dan een houding aan alsof ze
het drietal op staat te wachten. En
dan weet Fransje opeens wie dat is,
al kan hij nog steeds haar gelaats
trekken niet duidelijk zien. Iets in
haar houding, of een mysterieuze
verwantschap, zegt hem heel duide
lijk dat het Kee is - Kee van Kapelle.
En wat hem vaag verbaast is niet,
dat ze daar voor hem staat, maar dat
hij helemaal niet aan haar gedacht
heeft toen vanmorgen de jongens
vertelden dat het dorp achter de dijk
Kapelle was.
Hij laat de twee jongens in de steek
en holt naar Kee toe. De vrouw steekt
reeds haar armen uit om hem daaiin
op te vangen. Dag Fransje, in'n jonks-
je! zegt ze. Wae kom jie toch vandaen,
en waer aen julder toch nae toe ewist,
zo varre van uus?
Fransje houdt het kruikje omhoog en
zegt: Nae 't verdroenken land, mie
Kees en Jan.
En weet je moeder wè da je zó varre
van uus bin?
Fransje knikt.
Kom mae gauw mee in uus, dan zum-
me es een glasje melk en een süksje
zoetekoeke voe julder klaermaeken.
Ze wacht op Jan en Kees, die ze met
een vriendelijke glimlach en een
hoofdwenk mee naar binnen nodigt,
en volgt hen met Fransje op haar arm
in het achterhuis.
Kiek es, Lukas, wien amme ier aen!
Dat is Fran.sje Westraete en z'n broer
en die z'n kammeraadje. Dan zet ze
Fransje neer en daalt de trappen naar
de kelder af Weldra is ze terug met
een grote witte kan bij zich. Uit een
kast haalt ze vervolgens een grote
ontbijtkoek en een paar glazen, die ze
boordevol melk giet, terwijl ze nodigt:
Allee, jongers, drienk mae lekker uut.
juider zü'n wè dost aen van zo'n ende
lopen.
Jan en Kees zijn min of meer verle
gen, maar Fransje in het geheel niet.
Met gulzige teugen slokt hij de koele
drank naar binnen.
Lukas heeft een zware bromstem,
maar een goedig gezicht. Hij zegt:
Dat treffen julder zó es. Ik mö mie 'n
paer zakken terve nae den meulenaer
op Valckenisse. Dae ae'k van d'ièle
weke nog 'gin tied voe ehad. An jul
der willen, dan kistje net moai zóvarre
meerien.
(wordt vervolgd)