Nogmaals twee Koninklijke Duizenden uren werk aan modelbouw
Onderscheidingen ^0^^^^. ^^der en zoon Zandburff
in Middelharnis
n
I
Nog 13 dagen!
BEZORGER
mmiimiim
Fotoclub De Rarekiek
exposeert op AM GO
manifestatie
Opdracht van Amerikaan die kotter om laat houwen tot jacht
80e jaargang Nr. 7714 Vrijdag 30 mei 2008
Prijs losse nummers 0,80
Christelijk streekhlad op gereformeerde grondslag
Hobby
Amerikaan
Verf
Gezocht
in LANGSTRAAT/
ACHTHUIZEN
per 1 juli 2008
en
'm ZUIDZIJDE
8-22 ju 112008
Tel. 47 10 20
Beurzen
Zink
Werk genoeg
Zorgen
In Middelharnis werden deze week opnieuw Koninklijke
Onderscheidingen uitgereikt. Eén van hen zou de Onder
scheiding al tijdens de 'lintjesregerf van 25 april jl. uitge
reikt hebben gekregen, maar door omstandigheden kon
dat niet doorgaan. Het betreft mevrouw G. Vroegindeweij-
Zwerus uit Middelharnis, en zij kreeg de versiersels jl.
woensdagmiddag alsnog opgespeld. De andere decoran-
dus is de heer G.Jansen, die jl. dinsdagavond onderschei
den werd ter gelegenheid van zijn afscheid als vrijwillig
brandweerman bij de blusgroep Sommelsdijk. Beide zijn
benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau en allebei
kregen ze hun versierselen opgespeld door burgemeester
De Vries van de gemeente Middelharnis.
Door Hans Villerius
Mevrouw G(eesie) Vioeginde-
weij (1936) heei't zich al jaren
lang belangeloos ingezet voor
de medemens, en daarmee
dus voor de samenleving. Ze
voelt zich in hoge mate ver
antwoordelijk voor het welzijn
van de zwakkeren in de samen
leving. Voor degenen die bui
ten een regeling van veizor-
ging of opvang vallen, staat zij
klaar en is ze zeer betrokken.
Al vanaf 1954, tot 2001, ver
richtte ze vrijwilligerswerk
voor de afdeling Middelhar
nis van het Nederlandse Rode
Kruis, alwaar ze sinds 198tj
een bestninsfimctie vervulde
m.b.l. aangepaste vakantiepro
jecten. Daarnaast is ze sinds
1997 vrijwilliger en coördina
tor voor Vrouwen Integratie
Goeree-Overllakkee, alwaar
ze zich inet veel enthousiasme
inzet voor de begeleiding van
buitenlandse vluchtelingen,
met name vrouwen, naar bijv.
de huisarts, het gemeentehuis,
e.d., maar in het geven van
naai-, kook- en zwemlessen.
Verder is sinds 2005 ook actief'
als vrijwilliger bij bloedbank
Sanqnin van Nederlandse
Rode Kruis afdeling Middel
harnis.
De heer G(erard) Jansen (1955)
is jarenlang vrijwillig brand
weerman geweest in Sommels
dijk. Overigens begoji )iij die
carrière al bij de brandweer
te MeJissant. 'm. 197,5, iiiaar'
in 1976 werd hij benoemd in
Sommelsdijk, waar hij vanaf
2001 de funcde van Eerste
Bevelvoerder vervulde en in
2002 Brandmeestei- iverd. Ook
hij, maar dat geldt \'oor iedere
brandweerman, vervulde zijn
taken met grote en enthou
siaste inzet. Sinds 2002 was
hij ook secretaris van de com
mandantenvereniging ('.oeree-
Overttakkee. Daarnaast was hij
van 1988-2004 zondagschool-
bestuurslid. Hoewel Jansen
fornieel vorig jaar al afscheid
van de brandweer had geno
men, werden hem deze week
de Koninklijke versiersels uit
gereikt, i'n de brandweerkazer
ne van Sonmielsdijk.
f'olas: Fmimm Flakhr
Drukkerij Gebr. de Waal bv
met informatiestand op
Agrarische IVIanifestatie Goeree-Overflakkee
donderdag 12
vrijdag 13
op het terrein
van N. Mijnden
ZIE !~~J teHAelissant
www.AMGO.NU zaterdag 14 juni
f. -:
Gebruikt was nog
nooit zo nieuw.
Knopt BV - largewg 113 32iS KG - SommelMÈ;li - 0187 4?6747
AtieröQOi BV Klooittfweq 2 - W U. Naydjwjw - 0!l! iO^U7
OUDDORP - Maar liefst
2.800 uren werk op de
schuurzolder zitten er in de
op schaal nagebouwde kot
ter HD 23. Krijn Zandburg
en zijn zoon Peter (Piet) heb
ben voor het eerst een der
gelijke karwei in opdracht
geklaard. De klus werd
gedaan in opdracht van een
Amerikaan, die de kotter
heeft gekocht om hem bij
Maaskant Shipyards te laten
ombouwen tot pleziervaar
tuig. Krijn en Peter kijken
met gemengde gevoelens
terug op deze klus, die hen
veel voldoening heeft gege
ven maar hen ook heeft
bepaald bij de zorgen in de
visserijsector.
Door Adri van der Laan
Ze zijn heel tevreden en blij
dat ze een schaalmodel konden
maken van deze 46 meter lange
kotter "Dit is één van de sterkste
en mooiste soort kotters die er
zijn gebouwd. Het is een prach
tig schip. De mooiste kotter die
we ooit hebben gemaakt", aldus
deZandbingen. Daarnaaststeint
de bouw van dit schaalmodel
ben ook een beetje ti'iest, wanl
de reden dat ze dit schaalmodel
tnoesten maken is verbonder
aan de teruggang van de visse
rij, waardoor vissersschepen een
andere bestemming krijgen of
him eind vinden onder de slo
pershamer.
Krijn Zandburg legt uit dat hij al
achtendertig jaar de modelbouw
van schepen als hobby beoefent
en daarnaast is hij altijd aan de
visserij verbonden geweest. Hij
was 13 jaar toen zijn vader, die
zeevisser was, overleed. "Ik zou
eigenlijk nog de zevende en
achtste klas \'an de lagere school
moeten doen, maar dat kon
niet omdat het weduwenpensi-
oen toen nog niet zo hoog was
en mijn moeder verder geen
inkomen had; ik moest kostwin
ner ï\'orden. Meester Spuibroek
zorgde er toen voor dat ik toch
\an school kon en kon gaan
varen". Krijn viste dertig jaar,
maar uiteindelijke moest hij om
gezondlieidsredenen stoppen
met vissen...
In de tussentijd was hij in de
Vissersstraat in Ouddorp gaan
wonen en toen de klussen aan het
nieuwe huis ten einde liep zocht
hij een nieuwe liobby; die vond
hij in de niodelbomv. Inmiddels
heeft hij zo'n tien schepen 'afge
leverd' en dat doet hij altijd met
veel plezier. Overdag repareert
hij netten en maakt hij korren
voor de OD 6 en OD 8, maar
in de avonduren en op zater
dagmiddag is hij altijd te vin
den op de schuurzolder, want
de hobb)' heeft hem behoorlijk
in zijn greep genomen. Krijn
legt uit dat zijn hobby natuurlijk
\cei tijd vergt en beslag legt op
zijn vrije tijd. "Zaterdagsmiddag
mee gaan winkelen is er voor
mij niet bij..." ,Samen met zijn
zoon en twee andere hobbyisten
- Krijn de Ronde en Klaas Groe
nendijk - is hij in de vrije uren
op de schuurzolder te vinden,
v\aar momenteel hard wordt
gevverkt aan een model van een
stoomlogger
De uit Nederland afkomstige
.\merikaanse zakenman Dik
\'onk was op zoek naar een kotter
om deze om te bouwen tot jacht.
Samen met l.eun \an Koppen
\an Maaskant Shipyards ging
hij in Nederland op zoek naar
een geschikt vaartuig. De .Ame
rikaan koos voor de HD 23 om
deze kotter uit Den Helder om
te bouvven tot een plezieijacht.
Inmiddels is men bij Maaskant
Shipyards al geruime tijd bezig
met deze ombouw. Bijna twee
jaar geleden kwam de echtge
note van Vonk op het idee om
haar man te verrassen met een
schaalmodel \an de originele
HD 23. Via Maaskant kwam men
Krij}i (rcchls) eti Pctfr Zaïidhing met hun op schaal geiiKiahtc fxattt' kopk' van dt' f/D 23.
terecht bij de familie Zandburg.
Natuurlijk waren bij Maaskant
de originele bouwtekeningen
van het in 1968 gebomvde schip
nog aanwezig en Peter - die bij
Maaskant werkt - en Krijn gin
gen aan de hand van deze teke
ningen aan de slag.
Het model is exact nagebouwd
op een schaal van 1 op 32. De
modelbouwers hebben deze
schaal dan ook nauwkeurig
gehanteerd, want precisiewerk
is hiui 'handelsmerk'. Dit bete
kent dat het schip tot in de
kleinste details op schaal wordt
nagebouwd. Het is dan ook een
heel karwei om aan de juiste
materialen te komen. Een voor
beeld is de minuscuul kleine
schroefjes die Horden gebruikt,
veel moertjes zijn maar een mil
limeter. Daarom werken ze met
allerhande precisiegereedschap,
dat veel lijkt op het instrumen
tarium van een chirurg. Ook is
het niet zo gemakkelijk om aan
de juiste materialen te kometi.
Krijn Zandburg noemt in dit
verband ook de kleine staal-
draadjes, die niet z(j gemakkelijk
zijn te verkrijgen. Het aanbren
gen van het kleinste detail \ergt
dan ook meestal vele uren.
Daar de vraag van het .Vme-
rikaanse echtpaar was dat het
schaalmodel ook in de originele
kleuren werden gemaakt, was
het zoeken van de juiste verf een
Reacties:
\erhaal apart. Als voorbeeld noe
men ze de schoorstenen, die nu
niet meer in de originele kleur
zijn. Op de «'erf \'an Maaskant
hebben ze de later opgebrachte
verflagen verwijderd, tot ze bij
de originele kleur kwamen. Met
een stukje verf is men naar de
schilder gegaan die de juiste -
originele - kleur kon mengen.
"De opdracht was om alles tot
in de puntjes na te bouwen en
daarom is het juist leuk om met
dit kaï'wei bezig te zijn".
Regelmatig bezoeken de hob
byisten modelbeurzen, waar
hun collega's uit heel het land
hun producten tonen. Het
blijkt dan veelal dal ze zich niet
behoe\'en te schamen voor hun
modelschepen. "Wij kijken er
anders naar dan leken, want
de geringste afwijking van het
origineel zien we direct". Voor
hen is het dan ook een sport om
juist op de kleinste details te let
ten. Een \'oorbeeld hiervan is de
stuurhut. Voorheen lieten ze die
leeg omdat men er toch niet in
keek. De modelbouwers richten
zich dan ook voornaineiijk op de
buitenkant. Maar het bleek dat,
als de stuurhut van het schaal
model verlicht is, het de toe
schouwers juist opvalt dat deze
leeg was. En daarom heeft men
besloten oin ook het interieur
van de stuurhut exact op schaal
na te bouwen. Voor de verschil
lende handels werden spelden
gebi uikt en voor de bedienings
knoppen weiden de kopjes van
de spelden gebruikt.
Om aan een goed gelijkende
reddingboot achter op het schip
te komen, uerden de speel
goedwinkels afgestruind, maar
zonder resultaat, en daarom
besloot men ook dit bootje zelf
te maken. "Achteraf zijn we hier
blij om want we hebben nu een
exacte kopie van het origineel".
Het casco van het modelschip is
\an polyester gemaakt, maar de
opbouw is vervaardigd uit zink.
Vroeger gebruikte men hier
voor kunststof, maar het blijkt
dat zink veel beter te verwer
ken is en ook een strak resultaat
geeft.
Ms het schip is afgebouwd,
wordt het weer helemaal gede
monteerd. Dit kan doordat men
geen lijm heeft gebruikt. Ver-
\olgens worden de originele
kleuren tot zelfs op het kleinste
onderdeeltje aangebracht.
Voorlopig staat het ruim 1.40
nieter lange schaalmodel nog
in de huiskamer \an de familie,
maar zodra dit mogelijk is zal
het naar het 'moederschip' \'er-
huizen bij Maaskant.
De Amerikaanse opdrachtgever
is regelmatig wezen kijken bij de
modelbouwers. Volgens Krijn
Zandbing is deze man heel
goed op de hoogte en heeft hij
erg in de kleinste details. Vonk
is dolenthousiast over het kar
wei en dat geeft vader en zoon
Zandburg nog meer moed om
htm werk steeds verder te per
fectioneren.
Wel heeft Krijn de Amerikaan
verzekerd dat, als het model
schade oploopt, het maar opge-
stiau'd moet worden, "want
vliegen doe ik niet". En hoewel
men met plezier aan het model
heeft gewerkt, heeft Krijn de
toekomstige eigenaar ook op het
hart gedrukt om legen niemand
te zeggen wie het schaalmodel
l-<>lo:.],lnv,ni,lrt I.Nmi
heeft gebouwd, want werk heefi
hij nog genoeg.
Krijn en Peter beseffen dat hun
werk steeds meer waarde krijgt.
Ze wijzen hierbij op de zorgen
die er in de visserij zijn, nu er
\'ele kotters worden gcs\o(i\n of
een andere bestemming krijgen.
"Dat doet je toch wel iets als je
ziet dat schepen waarin fami
liebedrijven miljoenen hebben
geïnvesteerd, op de scliroot-
hoop belanden". Ze zijn dan
ook blij dat ze met hun hobby
nog iets van het roemrijke verle
den van de Nederlandse visserij
kunnen bewaren. Ze wijzen dan
ook enigszins weemoedig op
hun schaalmodel van de HD 23.
"Dit was nog een écht visserchip,
één van de besten die ooit zijn
gebouwd..."
Al meer dan 50 jaar is Fotoclub
De Rarekiek uit Sommelsdijk
bezig de interesse in de foto
grafie als serieuze hobby te sti
muleren. In die periode is de
club gegroeid tot meer dan 40
leden die gemiddeld drie maal
per maand bijeenkomen om
te leren van de discussie over
eikaars fotowerk. Er worden
gastfotografen uitgenodigd
om hun fotowerk te laten zien
of het fotowerk an leden van
De Rarekiek te bespreken.
Ook zijn er uitwisselingen met
andere fotoclubs, soms uit het
buitenland. Door de mogelijk
heden van het Internet is het
steeds makkelijker contacten te
leggen en digitale beelden uit
te wisselen. Regelmatig gaan
leden van De Rarekiek geza
menlijk op pad om te fotogra
feren. Interessante onderwer
pen hoeven eigenlijk niet ver
gezocht te worden. Goeree-
Overflakkee heeft fotografisch
veel te bieden. Vroeg en laat op
de dag of in de winter kan,het
licht bovendien heel mooi zijn
en meewerken aan pakkende
beelden. Soms worden die
beelden gevonden in de kleur
rijke tulpenteelt op Goeree-
Overflakkee. Een voorbeeld
hiervan is te zien in deze foto
van Willy Mijs-van Rossum, die
de tulpen in haar zoeker kreeg
toen er behoorlijk wat wind
stond. De geëxposeerde foto's
hebben een agrarisch of Flak-
kees thema als onderwerp.