1948 - Israël jubileert - 2008 36e Ouddorpse Avond- driedaagse Feestelijke opening Festival des Flutes Een recensie van bladmuziek voor de koning der instrumenten - het orgel Inleveren rommel marktspullen 'Amalia' EIIIVI1D^.niEIJWS De Joden zijn een onsterfelijk volk De Joden zijn een apart volk Ergernis i* c« 'i* i" c« c« :i STICHTING DIERENBELANG HOEKSCHE WAARD Zesentwintig pagina 's Aanbevelingen Muziek achter de noten De actieve componist Muzikaal Bewerkingen Aanbevelingen Meer informatie Vogels PAGINA 6 VRIJDAG 16 MEI 2008 (1) Op 15 mei 1948 begon de Joodse staat opnieuw. Na bijna 1900 jaar van omzwervingen kregen de Joodse ballingen weer een tehuis. De onbetwiste architect was David Ben Goerion. In de zaal van een kunstmuseum, ergens in Tel Aviv, legde hij de onafhankelijkheids verklaring af. Boven zijn hoofd hing het portret van Theodor Herzl, de man die de stoot tot het zionisme gaf, de schrijver van het geruchtmakende boek 'Der Judenstaat'. De proclamatie van de nieuwe staat staat niet los van de inspanningen van deze Theodor Herzl. Het zionisme was een beweging die aan het eind van de 19e eeuw op gang kwam; een beweging waarbij Joden werden opgeroepen naar het land der vaderen terug te keren. En ze zijn gegaan. De basis die deze pioniers gelegd hebben - vaak door heel veel diepten heen - heeft uiteindelijk geleid tot de stichting van de staat Israël. Ten diepste echter zijn het niet de groten van deze aarde die de wereld besturen, maar is het God die dé geschiedenis schrijft. Hij is de grote Archi tect, Die het wereldbestuur in handen heeft en Die mensen gebruikt om het door Hem gemaakte bestek uit te voeren. We mogen de wedergeboorte van Israël toch wel als een van de meest ingrijpende gebeur tenissen van de vorige eeuw beschouwen. Drie jaar nadat de geraamten uit de concen tratiekampen te voorschijn waren gekomen, was Israël terug in het land dat God hun had gegeven. 15 mei 1948. Tóen kon het. Niet eerder en ook niet laten God had dit moment uitge kozen. Op diezelfde dag nog vielen vijf Arabische landen - Syrië, Jordanië, Libanon, Irak en Egypte - de nieuwe staat binnen. Het grondgebied van Israël omvatte toen 1% van dat van de vijand; het inwonertal bedroeg nog geen 2%. Alleen de in het geheim opgeleide verzetsgroepen hadden wat wapens. Verder had het land niets' Wie had toen durven denken dat dit volk de grootmachten van deze - op een vulkaan levende - wereld voor de grootste problemen zou gaan stellen? Er gaat vrijwel geen dag voorbij of Israël haalt de voorpagina van de kranten. Dat geeft de bijzondere posi tie van Israël in de huidige wereldsituatie aan. Eigenlijk zou je van een volk dat door alle eeuwen heen zo gehaat en vervolgd, zo gemar teld en vernederd, zo geplun derd en schandelijk behandeld is, van een volk dat naar gaska mers, ovens en kwikzilvermij- nen gevoerd is, van een volk dat door alle woestijnen van deze barre wereld als ballingen gezworven heeft, niets moeten merken. Maar ook al maakt het nog niet 1/2000 deel van de wereldbevolking uit, je hoort er altijd en overal van. Waar zijn de Babyloniërs, de Perzen en de Romeinen geble ven? Van de Egyptische Farao's, die over miljoenen de scepter hebben gezwaaid, zijn alleen de piramiden nog over Van het glorieuze Griekenland zijn nog wat brokstukken en resten van verweerde zuilen over En Rome, eens het glanspunt van deze wereld, toont ons nog een paar triomfbogen, wijzend op vergane glorie. Al deze lan den zijn na een pe;"iode van grote bloei in de vergetelheid geraakt. Maar de Joden hebben de eeu wen verduurd. We bespeuren bij hen geen enkel teken van verzwakking of verval. Ook al werd het vuur nog zo heet gestookt, ook al leek het volk in de jaren 70 - na de ver woesting van Jeruzalem door de Romeinen - en in 1945, na Hitlers holocaust voorgoed van de aarde te zijn verdwenen, we zien nog steeds diezelfde ener gie, intelligentie en inzet. Als geen ander volk woonden ze verstrooid over de wereld. Overal trokken ze heen, altijd weer om een veilig heenko men te zoeken. Ze hebben zich onderworpen aan een hard kli maat, aan bittere vijandschap, aan eeuwenlange vervolging. Toch bleven ze wie ze waren. Of ze nu in Ethiopië woon den of in Polen, in Jemen of in Amerika, nooit is het volk ten onder gegaan. Een wonder, dat alleen te begrijpen is met de Bijbel in de hand. Na bijna 1900 jaar kwamen ze terug, uit 120 verschillende landen en ze spraken meer dan 70 verschillende talen. Zo ontstond een volk dat bestond uit een bonte mengeling van talen, culturen en gewoonten. Wat toch is het geheim van hun onsterfelijkheid? Daarop is maar één antwoord moge lijk: "Want Ik, de Heere, word niet veranderd, daarom zijt gij, o kinderen' van Jakob, niet ver teerd" (Maleachi 3:6). Er waren Joden die zich ter wille van een positie assimileerden, die hun Joodse namen Heten veranderen, die met een niet- Jood trouwden, maar... ook al pasten deze Joden zich in het land waar ze woonden nog zo aan hun niet-Joodse omgeving aan, een Jood bleef een Jood. Verreweg de meesten hielden zich aan de Joodse gebrui ken: de sabbat, de besnijdenis, de voedsel-voorschriften, de Joodse feesten en nog zoveel andere zaken meer. Ook al hebben ze de geboden en inzettingen van de Heere vaak vergeten - de oorzaak van veel ellende en verstrooi ing - toch hebben ze vastge houden aan het: "Hoor Israël, de Heere, onze God is een enig Heere" en duizenden zijn met deze belijdenis op de lippen de gaskamers ingegaan. Het waren Joden die ons de Bijbel hebben gegeven. We maken deel uit van een gemeente, waarvan Joodse profeten en apostelen het fun dament zijn. Mozes, Mattheüs en Paulus waren echte Joden. Wekelijks luisteren miljoenen mensen naar de Joodse wet: de 10 geboden, en minstens evenveel mensen zingen uit het Joodse liedboek: de psal men. Uit dit volk werd de Mes sias geboren. De zaligheid is uit de Joden! Laten we ons niet aan dat volk vergrijpen. Wie Gods volk aan raakt, raakt Zijn oogappel aan. Omdat we behoren tot een kerk, gegroeid uit het Jezus Christus' belijdend deel van het Jodendom, omdat we een Bij bel hebben, geschreven door Joden, past ons ten opzichte van het volk van Israël alleen maar bescheidenheid. Ons past alleen maar schuld. De kerk heeft in de loop der geschiedenis droevig gefaald. Aan de oproep van Paulus om de Joden tot jaloersheid te verwekken, is weinig gehoor gegeven. We hebben verzuimd te zien dat er een schat in aar den vaten verborgen lag, dat de Joden de beminden zijn-om der vaderen wil. Toen de chris telijke kerk rond het jaar 200 zijn Joodse wortels begon te verliezen, kwam ze tot de the ologie: Het ware Israël dat zijn wij. Het oude volk werd afge schreven. Het was door God verstoten, want het had Jezus gekruisigd. Hoe zou God zich ooit nog achter dat ongelovige, onbekeerlijke volkje kunnen stellen. In het jaar 70 - nadat Jeruzalem en de tempel met de grond gelijk gemaakt waren - zou aan de bemoeienis van de Heere met Zijn volk een eind gekomen zijn. Men deed alsof Ezechiël 37 en Romeinen 11 niet in de Bijbel voorkwamen. Overal waar in de Schrift Israël stond, moest Israël door kerk vervangen worden, behalve als het over de oordelen ging. En zo heeft men alles wat in de Bijbel stond vergeestelijkt. Je kunt je afvragen waar wij de geestelijke hoogmoed vandaan haalden. Alsof wij het er met onze geloofsafval, leergeschil len en scheuringen binnen onze kerken en sekten zo best afgebracht hebben. Er waren heel wat geestelijke leiders (Chrysostomus, Ambro- sius, Hieronimus, Luther) die zich in hun ergernis over de onbekeerlijkheid van de Joden tot felle anti-Joodse uitspra- "David Ben Goerion roept op 14 mei 1948 de staat Israël uit. ken hebben laten verleiden. Hun uitspraken in woord en geschrift hebben soms ernstige gevolgen gehad. Ze zijn aanlei ding geweest tot discriminatie en zelfs tot gruwelijke vervol gingen. De christenen waren in de tijd van Constantijn de Grote 315) zo met haat tegenover de Joden vervuld dat de datum van Pasen - op het concilie van Nicea - zó werd vastgesteld dat deze niet kon samenval len met het Joodse Paasfeest. En daarbij bleef het niet. In de Middeleeuwen zijn ze erop uit getrokken, de kruisvaarders. Onder het motto: 'God wil het' hebben ze huizen geplunderd, vrouwen verkracht, kinderen vermoord, synagogen vernield en heilige boeken verbrand. Ze trokken sporen van macht en geweld in plaats van barmhar tigheid en vrede en die sporen tref je in Israël nog overal aan. Berucht zijn ook de bloedige Jodenvervolgingen door de Spaanse Inquisitie in 1492. Maar liefst 160.000 Joden wer den het land uitgejaagd en zij, die niet verbannen werden, moesten in getto's gaan wonen, mochten haast geen beroep meer uitoefenen en werden met het mes op de keel tot de doop gedwongen. In de loop der tijden heeft men drie strategieën gevolgd: 1. Joden moesten zich beke ren; 2. Joden werden verbannen en 3. Joden werden vernietigd. En zo is aan het leven van min stens 13 miljoen Joden door vervolging eèn eind gekomen. Toch waren er die er op grond van de Bijbel anders tegen over de Joden stonden. Toen koning Frederik van Pruisen aan zijn hofprediker vroeg 'Bewijs nu eens dat er een God is", antwoordde deze; "de Joden, sire!" Ook de Puriteinen in Engeland (MacCheyne, Cromwell), de Piëtisten in Duitsland (Francke) en de mannen van de Nadere Reformatie in Nederland (a Brakel) hadden de Joden niet afgeschreven. Zij vormden echter een kleine minderheid. De christelijke kerk zou zich er eens wat meer van bewust moeten zijn dat haar wortels in het Jodendom liggen, dat Israël onze oudste broeder is, dat Israël de edele olijfboom is en dat wij als vreemde takken op die olijfboom geënt zijn. Nadrukkelijk waarschuwt Pau lus ons ervoor dat we ons niet boven Israël zullen verheffen. "Wees niet hooggevoelende", zegt hij, "maar vrees", anders zullen de gevolgen ingrijpend zijn (Romeinen 11:18-21). Laten we de volgorde die deze apostel aangeeft niet uit het oog verliezen: Eerst de Jood, en ook de Griek (Romeinen 2:16). Hij noemt ons mede-erfgenamen en mede-deelgenoten van de beloften in Christus (Efeze 3:6). En daardoor kunnen ook wij tot de kennis der zaligheid komen, bij Israël worden ingelijfd en de naam van Sions kinderen dra gen. En zo mag Jafeth wonen in Sems tenten! (wordt vervolgd) vH C« ^i> 'fi 'fi .5" /ihw .V* i& t& i& i& fff vs *'4* ff k* Deze week nog maar eens een herhaalde oproep voor Saartje en Trix, twee honden die al lang in het asiel verblijven en voor wie het maar niet lukt om een nieuw baasje te vinden. Het zijn toch echt lieve honden, al hebben ze dan een beetje een gebruiks aanwijzing. Saartje is een kruising Border Collie Labra- dor, zwart-wit, een teefje van 4 jaar. Ze heeft een consequen te baas nodig, iemand die haar voldoende aan dacht en leiding kan geven. En ze heeft ook veel beweging nodig. Saartje is waaks, kan niet bij kleine kinderen en niet bij katten. Trix is een Boerenfox, een teefje, 10 jaar oud. Trix heeft wat tijd nodig om aan je te wenneh. Ze is erg waaks en zou een prima hondje zijn voor op een boerderij. Ze kan niet bij kleine kinderen en andere huisdie ren. Dan zoekt ook Beau nog een goed tehuis, een leuke bastaard, een teefje, zwart en één jaar oud. Beau is heel aanhankelijk en nogal druk en vraagt veel aandacht. En ze moet nog leren alleen thuis te blijven zon der de boel te slopen. Ze is hef voor kleine kinderen, kan ook bij andere honden, met katten samen is wat minder geslaagd. Dino, een Jack Russell Terrier, een reutje van 6 jaar, wil ook graag weer een nieuwe baas. Het is een leuk en lief klein hondje, kan bij kleine kinderen en andere hon den. Katten is niet bekend. Ook de twee tamme ratjes zijn nog niet Beau is ook op zoek naar een nieuw geplaatst. Twee leuke diertjes van 9 maanden oud, beiden mannetjes, de ene grijs en de andere wit-grijs. Snuffie, het grijze konijntje zit er ook nog. Het is een konijntje voor binnen, een mannetje van 3 jaar. En tot slot Snuf en Chip, twee leuke cavia's. Snuf is crèmekleurig en 1 jaar oud en Chip is een driekleur van 9 maanden. Wie geeft deze dieren weer een gezellig thuis? U vindt dierenasiel De Dierenstee aan de Groene Kruisweg 14a te Numansdorp. Tel. 0186-655150. Openingstijden: maandag t/m zaterdag van 11.00 uur tot 16.00 uur Website: www.dierenstee.nl .OUDDORP - Zaterdag 21 juni hoopt Christelijk Peuterspeel zaal Prinses Amalia weer een zomerverkoping te houden. De verkoping wordt gehouden op het schoolplein van School met de Bijbel 'Koningin Beatrix', Margrietweg 6 te Ouddorp. Net als vorig jaar zullen er ook weer rommelmarktkramen worden ingericht. Hiervoor kunnen op maandag 19 mei en maandag 9 juni rommel marktspullen (geen meubel stukken) worden ingeleverd bij de hoofdingang van de school aan de Margrietweg. Van 13.00 tot 13.45 uur zal op genoemde data iemand aanwezig zijn om spullen in ontvangst te nemen. De opbrengst van de verko ping op 21 juni zal geheel ten goede komen aan de Christe lijk Peuterspeelzaal. Bij muziekuitgeverij Can- tique uit Rijssen verschij nen regelmatig interessan te bundels bladmuziek voor orgel. De ene keer meer romantisch de andere keer meer op de barokstijl geori ënteerd. Soms ook uitga ven met een meer modern karakter. We bespreken dit keer twee bundels: 'Psal men voor eenklaviersor- gel'van Jaap Niewenhuijse en Psalmen voor orgel 5 van Jan Vermeulen. Op veler verzoek verschijnt er sinds kort bij de uitgeverij Cantique orgelmuziek voor een eenklaviersorgel. Een van de componisten die aan dit project meewerkt, is Jaap Nie wenhuijse. Ik denk dat deze serie in een behoefte voorziet. Er zijn inderdaad organisten die met beperkte middelen geconfronteerd worden. Dat is een vak apart. Aan de ene kant stimuleert dat wel tot nadenken en creativiteit maar de mogelijkheden beperkt. Veel bewerkingen van psalmen wordt tegenwoordig voor twee klavieren gecomponeerd. Toch kan muziek voor een klavier best mooi zijn. Deze bundel bevat bewerkin gen van de psalmen: 32, 38, 81 en 85. Zesentwintig pagina's orgelmuziek. In een goed ver zorgde uitgave. Een bundel met afwisselende variaties in allerlei maatsoorten en met bewerkingen in kwart- achtste en zestiende noten. Bij een aan tal bewerkingen is ook pedaal- spel nodig. De bundel is dus voor een eenklaviersorgel met pedaal. Elke bewerking wordt afgesloten met een koraal. Tenslotte enkele aanbevelin gen voor de volgende bundel: In plaats 'van bekende psal men te bewerken is er ook een behoefte aan bewerkingen van onbekende psalmen. Blijkbaar leeft bij sommige componisten het de voorkeur om bekende melodieën te bewerken. Zoals sommige organisten vaak dezelfde melodieën spelen. Een andere punt is meer toe lichting op de opbouw van de composities. De registratie aanwijzingen zijn volgens de componist vrijblijvend. Toch ligt hier een kans de organist op dit vlak suggesties te doen die juist verder gaan dan de voor de hand liggende keuzes. Er verschijnt de laatste jaren (te?)veel orgelnuiziek op de markt. Als er dan nu ook maar gestudeerd wordt. Het wordt dan ook tijd om de aandacht niet alleen te richten op de noten maar ook op de registra tie en de uitvoeringspraktijk. Muziek maken is meer dan techniek en orgelspelen meer dan registreren. 'Echte muziek zit achter de noten'. Kortom een interessante bundel die hier en daar best wel enige stu die vraagt. Jaap Niewenhuijse werd in 1941 te Middelburg gebo ren. Hij begon zijn muzikale loopbaan met het volgen van pianolessen bij de plaatselijke muziekleraar Th. C. Ferwerda. Later studeerde hij orgel bij Feike Asma en voltooide zijn studie aan het Rotterdams Conservatorium bij Arie J. Keijzer, waar hij in 1972 het solistendiploma voor orgel behaalde. Al op jonge leeftijd was zijn interesse voor het com poneren gewekt. Aanvankelijk componeerde hij in de stijl van Jan Zwart en Feike Asma. Later onderging hij andere invloeden, van voornamelijk Adriaan C. Schuurman. Diens harmonie-en contrapimtles- sen maakten grote indruk op hem. Kortom: Niewenhuijse is een actieve componist met vakwerk en heeft veel noten op zijn muzikale zang. De tweede bundel is van com ponist Jan Vermeulen. Jan (1971) stamt uit een muzikale familie. Zijn eerste stappen op het muzikale pad zette hij aan de hand van zijn oudste broer, waarna hij nogjarenlang orgel les heeft gehad. Al heel vroeg begon hij ook te improviseren. Dat heeft hij later voortgezet en diverse organisten maken in de kerkdiensten dankbaar gebruik van zijn composities. Daarnaast geniet Jan - hoe wel niet als musicus werk zaam - het voorrecht in zijn werkkring met muziek bezig te kunnen zijn. Enkele malen per jaar leidt hij muziekgroe pen van het Driestarcollege in Gouda en worden koorwerken van zijn hand uitgevoerd. Zijn liefde voor klassieke muziek is te merken aan vorm en inhoud van diverse orgelcomposities. Is de ene variatie geschreven in een romantische stijl die knipoogt naar Widor of Men- delssohn, andere bewerkingen zijn weer veel barokker van karakter. De bundel bevat bewerkingen van psalm 45, 81 en 146. De mooie melodie van psalm 45 is twee keer bewerkt als orgelko raal en daarna als trio. Mooie variaties die wel enige studie kunnen gebruiken. Psalm 81 opent met een vreugde vol orgelkoraal daarna volgt een trio en een rustige 3-stem- mige manualiter bewerking. De bundel sluit af met psalm 146. Na het preludium volgt een trio. Aan de bewerking zijn twee koralen toegevoegd, waarvan een met de melodie in de tenor Een goed verzorgde uitgave met een mooie foto op de voorzijde. Tenslotte ook enkele aanbeve lingen voor de volgende bun dels: In plaats van bekende psalmen te bewerken is er ook een behoefte aan bewerkingen van onbekende psalmen. Een andere punt is een toelichting op de registraties. Het zou fijn als componisten ook eens ver der keken als alleen noten... Voor muziekvoorbeelden uit deze bundel en/of verdere informatie of andere muziek- uitgaven wordt verwezen naar www.cantque.nl. Jaap Hollaar OUDDORP - Op 20, 21 en 22 mei a.s. organiseert Sportver eniging 'De Kriekel' al weer voor de 36'' keer de Ouddorp se Avonddriedaagse. Ook deze keer met routes van 5 en 10 km en elke avond met muzikale en lekkere verrassingen van start tot finish. Een alternatieve rou te voor rolstoel en kinderwagen is voorhanden! Op de eerste avond wordt gezellig gestart om 19,00 uur bij de voor-/ hoofdingang van 'De Dorp- stienden'. Op dinsdagavond spelen Ouddorpse muzikanten in de tuin van 't Blaeuwe Huus en op donderdagavond zorgen zij ook weer voor een sfeer volle aankomst en onderweg is het dan ook genieten van een dwarsfluitconcert in de Marij- keweg. Op woensdagavond gaat de I O-kilometer-wande ling door Goedereede en daar speelt op de Markt, 'Apollo'. Vooraf inschrijven is mogelijk t/m dinsdag 20 mei, tot 17.00 uur in 't Blaeuwe HuuS, het VVV-kantoor aan de Bosweg 2 te Ouddorp. Deelname aan deze drie fantastische wandel avonden kost 2,50 voor de jeugd en 3,50 vanaf 13 jaar Inschrijven op de 1'' wandel avond zelf is mogelijk en kost 3,- en 4,-. Slechts 1 avond wandelen is ook mogelijk en kost: 2,-. Op de laatste avond worden traditioneel de leukst verklede wandelaars, in het zonnetje gezel. Dit jaar is het thema echt voor iecïereen toegankelijk: 'Wandelen in 't Groen...Doen!' en er zijn weer leuke prijzen te winnen. Wil je zien hoe gezellig en mooi het wandelen in Ouddorp is, bekijk dan de foto's op www. dekriekel.nl ZIERIKZEE - Het Festival des Flutes, dat van mei tot oktober wordt gehouden in de Nieuwe Kerk van Zierik- zee, zal morgen, zaterdag middag 17 mei, op feeste lijke wijze worden geopend met een speels concert waarin diverse elementen van het festival al in te her kennen zullen zijn. In een middagconcert dat begint om 15.00 uur zal rtjen kunnen genieten van de spran kelende muziek van het blok fluittrio Sub Rosa. Dit trio is ontstaan aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, maar bestaat nu uit drie pro fessionele jonge blokfluitisten die op allerlei soorten blokflui ten muziek ten gehore zullen brengen uit de Middeleeuwen, de Renaissance maar daarnaast ook verrassende, eigentijdse muziek. Janet Forbes, Nadine Stolk en Kim Stockx zullen iets van de 'geheimen' van de blokfluitmuziek ontsluieren hetgeen tot uiting komt in de naam 'Sub Rosa'. Een tweede element is de zang van de bekende zan- Blokfluittrio Sub Rosa geres Marijke Nieuwenweg, sopraan. Zij vertolkt, met Mar van der Veer achter de vleugel, een aantal liederen van com ponisten die teksten gebruikt hebben die over de vogels en vooral de vogelzang hebben, zoals ,'^n die Nachtigall (Franz Schubert) en The Seabird (Roger Quilter). De derde en laatste muzikale bijdrage is van organist Rinus Verhage, die zal laten horen dat het groot ste fluitorkest het orgel is: duizend pijpen die zich tot de fluitenfamilie mogen rekenen. Het festival zal op feestelijke wijze worden ingeluid door Huib Uil, gemeentearchivaris van Schouwen-Duiveland. Na afloop is er onder het genot van een drankje en een hap je, dat alles met het festival te maken heeft, gelegenheid om in contact te komen met de concertgevers. Het concert is bedoeld voor alle sponsoren, alle vrijwilligers die mee zullen werken aan de realisatie van het festival maar tegelijk voor alle muziekliefhebbers die inte resse hebben in fluitmuziek.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 6