1948 - Israël jubileert - 2008
36e Ouddorpse Avond-
driedaagse
Feestelijke opening
Festival des Flutes
Een recensie van bladmuziek
voor de koning der instrumenten
- het orgel
Inleveren
rommel
marktspullen
'Amalia'
EIIIVI1D^.niEIJWS
De Joden
zijn een onsterfelijk volk
De Joden
zijn een apart volk
Ergernis
i* c« 'i* i" c« c« :i
STICHTING
DIERENBELANG
HOEKSCHE
WAARD
Zesentwintig pagina 's
Aanbevelingen
Muziek achter de noten
De actieve componist
Muzikaal
Bewerkingen
Aanbevelingen
Meer informatie
Vogels
PAGINA 6
VRIJDAG 16 MEI 2008
(1)
Op 15 mei 1948 begon de Joodse staat opnieuw. Na
bijna 1900 jaar van omzwervingen kregen de Joodse
ballingen weer een tehuis. De onbetwiste architect was
David Ben Goerion. In de zaal van een kunstmuseum,
ergens in Tel Aviv, legde hij de onafhankelijkheids
verklaring af. Boven zijn hoofd hing het portret van
Theodor Herzl, de man die de stoot tot het zionisme
gaf, de schrijver van het geruchtmakende boek 'Der
Judenstaat'. De proclamatie van de nieuwe staat staat
niet los van de inspanningen van deze Theodor Herzl.
Het zionisme was een beweging die aan het eind van de
19e eeuw op gang kwam; een beweging waarbij Joden
werden opgeroepen naar het land der vaderen terug
te keren. En ze zijn gegaan. De basis die deze pioniers
gelegd hebben - vaak door heel veel diepten heen -
heeft uiteindelijk geleid tot de stichting van de staat
Israël.
Ten diepste echter zijn het niet
de groten van deze aarde die
de wereld besturen, maar is
het God die dé geschiedenis
schrijft. Hij is de grote Archi
tect, Die het wereldbestuur in
handen heeft en Die mensen
gebruikt om het door Hem
gemaakte bestek uit te voeren.
We mogen de wedergeboorte
van Israël toch wel als een van
de meest ingrijpende gebeur
tenissen van de vorige eeuw
beschouwen. Drie jaar nadat
de geraamten uit de concen
tratiekampen te voorschijn
waren gekomen, was Israël
terug in het land dat God hun
had gegeven.
15 mei 1948. Tóen kon het.
Niet eerder en ook niet laten
God had dit moment uitge
kozen. Op diezelfde dag nog
vielen vijf Arabische landen -
Syrië, Jordanië, Libanon, Irak
en Egypte - de nieuwe staat
binnen. Het grondgebied van
Israël omvatte toen 1% van dat
van de vijand; het inwonertal
bedroeg nog geen 2%. Alleen
de in het geheim opgeleide
verzetsgroepen hadden wat
wapens. Verder had het land
niets'
Wie had toen durven denken
dat dit volk de grootmachten
van deze - op een vulkaan
levende - wereld voor de
grootste problemen zou gaan
stellen? Er gaat vrijwel geen
dag voorbij of Israël haalt de
voorpagina van de kranten.
Dat geeft de bijzondere posi
tie van Israël in de huidige
wereldsituatie aan.
Eigenlijk zou je van een volk
dat door alle eeuwen heen zo
gehaat en vervolgd, zo gemar
teld en vernederd, zo geplun
derd en schandelijk behandeld
is, van een volk dat naar gaska
mers, ovens en kwikzilvermij-
nen gevoerd is, van een volk
dat door alle woestijnen van
deze barre wereld als ballingen
gezworven heeft, niets moeten
merken. Maar ook al maakt het
nog niet 1/2000 deel van de
wereldbevolking uit, je hoort
er altijd en overal van.
Waar zijn de Babyloniërs, de
Perzen en de Romeinen geble
ven? Van de Egyptische Farao's,
die over miljoenen de scepter
hebben gezwaaid, zijn alleen
de piramiden nog over Van
het glorieuze Griekenland zijn
nog wat brokstukken en resten
van verweerde zuilen over En
Rome, eens het glanspunt van
deze wereld, toont ons nog een
paar triomfbogen, wijzend op
vergane glorie. Al deze lan
den zijn na een pe;"iode van
grote bloei in de vergetelheid
geraakt.
Maar de Joden hebben de eeu
wen verduurd. We bespeuren
bij hen geen enkel teken van
verzwakking of verval. Ook
al werd het vuur nog zo heet
gestookt, ook al leek het volk
in de jaren 70 - na de ver
woesting van Jeruzalem door
de Romeinen - en in 1945, na
Hitlers holocaust voorgoed van
de aarde te zijn verdwenen, we
zien nog steeds diezelfde ener
gie, intelligentie en inzet.
Als geen ander volk woonden
ze verstrooid over de wereld.
Overal trokken ze heen, altijd
weer om een veilig heenko
men te zoeken. Ze hebben zich
onderworpen aan een hard kli
maat, aan bittere vijandschap,
aan eeuwenlange vervolging.
Toch bleven ze wie ze waren.
Of ze nu in Ethiopië woon
den of in Polen, in Jemen of in
Amerika, nooit is het volk ten
onder gegaan. Een wonder,
dat alleen te begrijpen is met
de Bijbel in de hand.
Na bijna 1900 jaar kwamen ze
terug, uit 120 verschillende
landen en ze spraken meer
dan 70 verschillende talen. Zo
ontstond een volk dat bestond
uit een bonte mengeling van
talen, culturen en gewoonten.
Wat toch is het geheim van
hun onsterfelijkheid? Daarop
is maar één antwoord moge
lijk: "Want Ik, de Heere, word
niet veranderd, daarom zijt gij,
o kinderen' van Jakob, niet ver
teerd" (Maleachi 3:6).
Er waren Joden die zich ter wille
van een positie assimileerden,
die hun Joodse namen Heten
veranderen, die met een niet-
Jood trouwden, maar... ook al
pasten deze Joden zich in het
land waar ze woonden nog zo
aan hun niet-Joodse omgeving
aan, een Jood bleef een Jood.
Verreweg de meesten hielden
zich aan de Joodse gebrui
ken: de sabbat, de besnijdenis,
de voedsel-voorschriften, de
Joodse feesten en nog zoveel
andere zaken meer.
Ook al hebben ze de geboden
en inzettingen van de Heere
vaak vergeten - de oorzaak
van veel ellende en verstrooi
ing - toch hebben ze vastge
houden aan het: "Hoor Israël,
de Heere, onze God is een enig
Heere" en duizenden zijn met
deze belijdenis op de lippen de
gaskamers ingegaan.
Het waren Joden die ons
de Bijbel hebben gegeven.
We maken deel uit van een
gemeente, waarvan Joodse
profeten en apostelen het fun
dament zijn. Mozes, Mattheüs
en Paulus waren echte Joden.
Wekelijks luisteren miljoenen
mensen naar de Joodse wet:
de 10 geboden, en minstens
evenveel mensen zingen uit
het Joodse liedboek: de psal
men. Uit dit volk werd de Mes
sias geboren. De zaligheid is uit
de Joden!
Laten we ons niet aan dat volk
vergrijpen. Wie Gods volk aan
raakt, raakt Zijn oogappel aan.
Omdat we behoren tot een
kerk, gegroeid uit het Jezus
Christus' belijdend deel van het
Jodendom, omdat we een Bij
bel hebben, geschreven door
Joden, past ons ten opzichte
van het volk van Israël alleen
maar bescheidenheid.
Ons past alleen maar schuld.
De kerk heeft in de loop der
geschiedenis droevig gefaald.
Aan de oproep van Paulus
om de Joden tot jaloersheid te
verwekken, is weinig gehoor
gegeven. We hebben verzuimd
te zien dat er een schat in aar
den vaten verborgen lag, dat
de Joden de beminden zijn-om
der vaderen wil. Toen de chris
telijke kerk rond het jaar 200
zijn Joodse wortels begon te
verliezen, kwam ze tot de the
ologie: Het ware Israël dat zijn
wij. Het oude volk werd afge
schreven. Het was door God
verstoten, want het had Jezus
gekruisigd. Hoe zou God zich
ooit nog achter dat ongelovige,
onbekeerlijke volkje kunnen
stellen. In het jaar 70 - nadat
Jeruzalem en de tempel met de
grond gelijk gemaakt waren -
zou aan de bemoeienis van de
Heere met Zijn volk een eind
gekomen zijn. Men deed alsof
Ezechiël 37 en Romeinen 11
niet in de Bijbel voorkwamen.
Overal waar in de Schrift Israël
stond, moest Israël door kerk
vervangen worden, behalve als
het over de oordelen ging. En
zo heeft men alles wat in de
Bijbel stond vergeestelijkt. Je
kunt je afvragen waar wij de
geestelijke hoogmoed vandaan
haalden. Alsof wij het er met
onze geloofsafval, leergeschil
len en scheuringen binnen
onze kerken en sekten zo best
afgebracht hebben.
Er waren heel wat geestelijke
leiders (Chrysostomus, Ambro-
sius, Hieronimus, Luther) die
zich in hun ergernis over de
onbekeerlijkheid van de Joden
tot felle anti-Joodse uitspra-
"David Ben Goerion roept op 14 mei 1948 de staat Israël uit.
ken hebben laten verleiden.
Hun uitspraken in woord en
geschrift hebben soms ernstige
gevolgen gehad. Ze zijn aanlei
ding geweest tot discriminatie
en zelfs tot gruwelijke vervol
gingen. De christenen waren in
de tijd van Constantijn de Grote
315) zo met haat tegenover
de Joden vervuld dat de datum
van Pasen - op het concilie van
Nicea - zó werd vastgesteld
dat deze niet kon samenval
len met het Joodse Paasfeest.
En daarbij bleef het niet. In de
Middeleeuwen zijn ze erop uit
getrokken, de kruisvaarders.
Onder het motto: 'God wil het'
hebben ze huizen geplunderd,
vrouwen verkracht, kinderen
vermoord, synagogen vernield
en heilige boeken verbrand. Ze
trokken sporen van macht en
geweld in plaats van barmhar
tigheid en vrede en die sporen
tref je in Israël nog overal aan.
Berucht zijn ook de bloedige
Jodenvervolgingen door de
Spaanse Inquisitie in 1492.
Maar liefst 160.000 Joden wer
den het land uitgejaagd en zij,
die niet verbannen werden,
moesten in getto's gaan wonen,
mochten haast geen beroep
meer uitoefenen en werden
met het mes op de keel tot de
doop gedwongen.
In de loop der tijden heeft men
drie strategieën gevolgd:
1. Joden moesten zich beke
ren;
2. Joden werden verbannen
en
3. Joden werden vernietigd.
En zo is aan het leven van min
stens 13 miljoen Joden door
vervolging eèn eind gekomen.
Toch waren er die er op grond
van de Bijbel anders tegen
over de Joden stonden. Toen
koning Frederik van Pruisen
aan zijn hofprediker vroeg
'Bewijs nu eens dat er een
God is", antwoordde deze; "de
Joden, sire!"
Ook de Puriteinen in Engeland
(MacCheyne, Cromwell), de
Piëtisten in Duitsland (Francke)
en de mannen van de Nadere
Reformatie in Nederland (a
Brakel) hadden de Joden niet
afgeschreven. Zij vormden
echter een kleine minderheid.
De christelijke kerk zou zich
er eens wat meer van bewust
moeten zijn dat haar wortels
in het Jodendom liggen, dat
Israël onze oudste broeder is,
dat Israël de edele olijfboom is
en dat wij als vreemde takken
op die olijfboom geënt zijn.
Nadrukkelijk waarschuwt Pau
lus ons ervoor dat we ons niet
boven Israël zullen verheffen.
"Wees niet hooggevoelende",
zegt hij, "maar vrees", anders
zullen de gevolgen ingrijpend
zijn (Romeinen 11:18-21).
Laten we de volgorde die deze
apostel aangeeft niet uit het oog
verliezen: Eerst de Jood, en ook
de Griek (Romeinen 2:16). Hij
noemt ons mede-erfgenamen
en mede-deelgenoten van de
beloften in Christus (Efeze 3:6).
En daardoor kunnen ook wij tot
de kennis der zaligheid komen,
bij Israël worden ingelijfd en de
naam van Sions kinderen dra
gen. En zo mag Jafeth wonen in
Sems tenten! (wordt vervolgd)
vH
C« ^i> 'fi 'fi
.5" /ihw .V*
i& t& i& i& fff vs *'4*
ff k*
Deze week nog maar eens een herhaalde
oproep voor Saartje en Trix, twee honden
die al lang in het asiel verblijven en voor
wie het maar niet lukt om een nieuw baasje
te vinden. Het zijn toch echt lieve honden,
al hebben ze dan een beetje een gebruiks
aanwijzing. Saartje is een kruising Border
Collie Labra-
dor, zwart-wit,
een teefje van
4 jaar. Ze heeft
een consequen
te baas nodig,
iemand die haar
voldoende aan
dacht en leiding
kan geven. En
ze heeft ook
veel beweging
nodig. Saartje
is waaks, kan
niet bij kleine kinderen en niet bij katten.
Trix is een Boerenfox, een teefje, 10 jaar
oud. Trix heeft wat tijd nodig om aan je te
wenneh. Ze is erg waaks en zou een prima
hondje zijn voor op een boerderij. Ze kan
niet bij kleine kinderen en andere huisdie
ren.
Dan zoekt ook Beau nog een goed tehuis,
een leuke bastaard, een teefje, zwart en
één jaar oud. Beau is heel aanhankelijk en
nogal druk en vraagt veel aandacht. En ze
moet nog leren alleen thuis te blijven zon
der de boel te slopen. Ze is hef voor kleine
kinderen, kan ook bij andere honden, met
katten samen is wat minder geslaagd.
Dino, een Jack Russell Terrier, een reutje
van 6 jaar, wil ook graag weer een nieuwe
baas. Het is een leuk en lief klein hondje,
kan bij kleine kinderen en andere hon
den. Katten is niet bekend.
Ook de twee tamme ratjes zijn nog niet
Beau is ook op zoek
naar een nieuw
geplaatst. Twee
leuke diertjes van
9 maanden oud,
beiden mannetjes,
de ene grijs en de
andere wit-grijs.
Snuffie, het grijze
konijntje zit er ook
nog. Het is een
konijntje voor binnen, een mannetje van
3 jaar. En tot slot Snuf en Chip, twee leuke
cavia's. Snuf is crèmekleurig en 1 jaar oud
en Chip is een driekleur van 9 maanden.
Wie geeft deze dieren weer een gezellig
thuis?
U vindt dierenasiel De Dierenstee aan de
Groene Kruisweg 14a te Numansdorp.
Tel. 0186-655150. Openingstijden: maandag
t/m zaterdag van 11.00 uur tot 16.00 uur
Website: www.dierenstee.nl
.OUDDORP - Zaterdag 21 juni
hoopt Christelijk Peuterspeel
zaal Prinses Amalia weer een
zomerverkoping te houden. De
verkoping wordt gehouden op
het schoolplein van School met
de Bijbel 'Koningin Beatrix',
Margrietweg 6 te Ouddorp.
Net als vorig jaar zullen er ook
weer rommelmarktkramen
worden ingericht. Hiervoor
kunnen op maandag 19 mei
en maandag 9 juni rommel
marktspullen (geen meubel
stukken) worden ingeleverd bij
de hoofdingang van de school
aan de Margrietweg. Van 13.00
tot 13.45 uur zal op genoemde
data iemand aanwezig zijn om
spullen in ontvangst te nemen.
De opbrengst van de verko
ping op 21 juni zal geheel ten
goede komen aan de Christe
lijk Peuterspeelzaal.
Bij muziekuitgeverij Can-
tique uit Rijssen verschij
nen regelmatig interessan
te bundels bladmuziek voor
orgel. De ene keer meer
romantisch de andere keer
meer op de barokstijl geori
ënteerd. Soms ook uitga
ven met een meer modern
karakter. We bespreken dit
keer twee bundels: 'Psal
men voor eenklaviersor-
gel'van Jaap Niewenhuijse
en Psalmen voor orgel 5
van Jan Vermeulen.
Op veler verzoek verschijnt
er sinds kort bij de uitgeverij
Cantique orgelmuziek voor
een eenklaviersorgel. Een van
de componisten die aan dit
project meewerkt, is Jaap Nie
wenhuijse. Ik denk dat deze
serie in een behoefte voorziet.
Er zijn inderdaad organisten
die met beperkte middelen
geconfronteerd worden. Dat
is een vak apart. Aan de ene
kant stimuleert dat wel tot
nadenken en creativiteit maar
de mogelijkheden beperkt.
Veel bewerkingen van psalmen
wordt tegenwoordig voor twee
klavieren gecomponeerd. Toch
kan muziek voor een klavier
best mooi zijn.
Deze bundel bevat bewerkin
gen van de psalmen: 32, 38, 81
en 85. Zesentwintig pagina's
orgelmuziek. In een goed ver
zorgde uitgave. Een bundel
met afwisselende variaties in
allerlei maatsoorten en met
bewerkingen in kwart- achtste
en zestiende noten. Bij een aan
tal bewerkingen is ook pedaal-
spel nodig. De bundel is dus
voor een eenklaviersorgel met
pedaal. Elke bewerking wordt
afgesloten met een koraal.
Tenslotte enkele aanbevelin
gen voor de volgende bundel:
In plaats 'van bekende psal
men te bewerken is er ook een
behoefte aan bewerkingen van
onbekende psalmen. Blijkbaar
leeft bij sommige componisten
het de voorkeur om bekende
melodieën te bewerken. Zoals
sommige organisten vaak
dezelfde melodieën spelen.
Een andere punt is meer toe
lichting op de opbouw van
de composities. De registratie
aanwijzingen zijn volgens de
componist vrijblijvend. Toch
ligt hier een kans de organist
op dit vlak suggesties te doen
die juist verder gaan dan de
voor de hand liggende keuzes.
Er verschijnt de laatste jaren
(te?)veel orgelnuiziek op de
markt. Als er dan nu ook maar
gestudeerd wordt. Het wordt
dan ook tijd om de aandacht
niet alleen te richten op de
noten maar ook op de registra
tie en de uitvoeringspraktijk.
Muziek maken is meer dan
techniek en orgelspelen meer
dan registreren. 'Echte muziek
zit achter de noten'. Kortom
een interessante bundel die
hier en daar best wel enige stu
die vraagt.
Jaap Niewenhuijse werd in
1941 te Middelburg gebo
ren. Hij begon zijn muzikale
loopbaan met het volgen van
pianolessen bij de plaatselijke
muziekleraar Th. C. Ferwerda.
Later studeerde hij orgel bij
Feike Asma en voltooide zijn
studie aan het Rotterdams
Conservatorium bij Arie J.
Keijzer, waar hij in 1972 het
solistendiploma voor orgel
behaalde. Al op jonge leeftijd
was zijn interesse voor het com
poneren gewekt. Aanvankelijk
componeerde hij in de stijl
van Jan Zwart en Feike Asma.
Later onderging hij andere
invloeden, van voornamelijk
Adriaan C. Schuurman. Diens
harmonie-en contrapimtles-
sen maakten grote indruk op
hem. Kortom: Niewenhuijse
is een actieve componist met
vakwerk en heeft veel noten op
zijn muzikale zang.
De tweede bundel is van com
ponist Jan Vermeulen. Jan
(1971) stamt uit een muzikale
familie. Zijn eerste stappen op
het muzikale pad zette hij aan
de hand van zijn oudste broer,
waarna hij nogjarenlang orgel
les heeft gehad. Al heel vroeg
begon hij ook te improviseren.
Dat heeft hij later voortgezet
en diverse organisten maken
in de kerkdiensten dankbaar
gebruik van zijn composities.
Daarnaast geniet Jan - hoe
wel niet als musicus werk
zaam - het voorrecht in zijn
werkkring met muziek bezig
te kunnen zijn. Enkele malen
per jaar leidt hij muziekgroe
pen van het Driestarcollege in
Gouda en worden koorwerken
van zijn hand uitgevoerd. Zijn
liefde voor klassieke muziek is
te merken aan vorm en inhoud
van diverse orgelcomposities.
Is de ene variatie geschreven
in een romantische stijl die
knipoogt naar Widor of Men-
delssohn, andere bewerkingen
zijn weer veel barokker van
karakter.
De bundel bevat bewerkingen
van psalm 45, 81 en 146. De
mooie melodie van psalm 45 is
twee keer bewerkt als orgelko
raal en daarna als trio. Mooie
variaties die wel enige studie
kunnen gebruiken. Psalm 81
opent met een vreugde vol
orgelkoraal daarna volgt een
trio en een rustige 3-stem-
mige manualiter bewerking.
De bundel sluit af met psalm
146. Na het preludium volgt
een trio. Aan de bewerking
zijn twee koralen toegevoegd,
waarvan een met de melodie in
de tenor Een goed verzorgde
uitgave met een mooie foto op
de voorzijde.
Tenslotte ook enkele aanbeve
lingen voor de volgende bun
dels: In plaats van bekende
psalmen te bewerken is er ook
een behoefte aan bewerkingen
van onbekende psalmen. Een
andere punt is een toelichting
op de registraties. Het zou fijn
als componisten ook eens ver
der keken als alleen noten...
Voor muziekvoorbeelden uit
deze bundel en/of verdere
informatie of andere muziek-
uitgaven wordt verwezen naar
www.cantque.nl.
Jaap Hollaar
OUDDORP - Op 20, 21 en 22
mei a.s. organiseert Sportver
eniging 'De Kriekel' al weer
voor de 36'' keer de Ouddorp
se Avonddriedaagse. Ook deze
keer met routes van 5 en 10 km
en elke avond met muzikale en
lekkere verrassingen van start
tot finish. Een alternatieve rou
te voor rolstoel en kinderwagen
is voorhanden! Op de eerste
avond wordt gezellig gestart
om 19,00 uur bij de voor-/
hoofdingang van 'De Dorp-
stienden'. Op dinsdagavond
spelen Ouddorpse muzikanten
in de tuin van 't Blaeuwe Huus
en op donderdagavond zorgen
zij ook weer voor een sfeer
volle aankomst en onderweg is
het dan ook genieten van een
dwarsfluitconcert in de Marij-
keweg. Op woensdagavond
gaat de I O-kilometer-wande
ling door Goedereede en daar
speelt op de Markt, 'Apollo'.
Vooraf inschrijven is mogelijk
t/m dinsdag 20 mei, tot 17.00
uur in 't Blaeuwe HuuS, het
VVV-kantoor aan de Bosweg
2 te Ouddorp. Deelname aan
deze drie fantastische wandel
avonden kost 2,50 voor de
jeugd en 3,50 vanaf 13 jaar
Inschrijven op de 1'' wandel
avond zelf is mogelijk en kost
3,- en 4,-. Slechts 1 avond
wandelen is ook mogelijk
en kost: 2,-. Op de laatste
avond worden traditioneel de
leukst verklede wandelaars, in
het zonnetje gezel. Dit jaar is
het thema echt voor iecïereen
toegankelijk: 'Wandelen in 't
Groen...Doen!' en er zijn weer
leuke prijzen te winnen. Wil
je zien hoe gezellig en mooi
het wandelen in Ouddorp is,
bekijk dan de foto's op www.
dekriekel.nl
ZIERIKZEE - Het Festival
des Flutes, dat van mei tot
oktober wordt gehouden in
de Nieuwe Kerk van Zierik-
zee, zal morgen, zaterdag
middag 17 mei, op feeste
lijke wijze worden geopend
met een speels concert
waarin diverse elementen
van het festival al in te her
kennen zullen zijn.
In een middagconcert dat
begint om 15.00 uur zal rtjen
kunnen genieten van de spran
kelende muziek van het blok
fluittrio Sub Rosa. Dit trio is
ontstaan aan het Koninklijk
Conservatorium in Den Haag,
maar bestaat nu uit drie pro
fessionele jonge blokfluitisten
die op allerlei soorten blokflui
ten muziek ten gehore zullen
brengen uit de Middeleeuwen,
de Renaissance maar daarnaast
ook verrassende, eigentijdse
muziek. Janet Forbes, Nadine
Stolk en Kim Stockx zullen
iets van de 'geheimen' van de
blokfluitmuziek ontsluieren
hetgeen tot uiting komt in de
naam 'Sub Rosa'.
Een tweede element is de
zang van de bekende zan-
Blokfluittrio Sub Rosa
geres Marijke Nieuwenweg,
sopraan. Zij vertolkt, met Mar
van der Veer achter de vleugel,
een aantal liederen van com
ponisten die teksten gebruikt
hebben die over de vogels en
vooral de vogelzang hebben,
zoals ,'^n die Nachtigall (Franz
Schubert) en The Seabird
(Roger Quilter). De derde en
laatste muzikale bijdrage is van
organist Rinus Verhage, die
zal laten horen dat het groot
ste fluitorkest het orgel is:
duizend pijpen die zich tot de
fluitenfamilie mogen rekenen.
Het festival zal op feestelijke
wijze worden ingeluid door
Huib Uil, gemeentearchivaris
van Schouwen-Duiveland. Na
afloop is er onder het genot
van een drankje en een hap
je, dat alles met het festival te
maken heeft, gelegenheid om
in contact te komen met de
concertgevers. Het concert is
bedoeld voor alle sponsoren,
alle vrijwilligers die mee zullen
werken aan de realisatie van
het festival maar tegelijk voor
alle muziekliefhebbers die inte
resse hebben in fluitmuziek.