Reactie op het rapport 'Meer dan de status alleen Groenplan voor voormalig Mavoterrein Kerk diensten Lege Wat vindt van embryoonderzoek Beroepings- WERK EIIAI1DEI1-I1IE1JW5 Verkoop perkplanten Geslaagd Open Huis Vroonlande Provincie dingt met Brouwersdam mee naar Europese subsidie EIIIVt1I]Et1.niElJW5 PAGINA 2 VRIJDAG 18 APRIL 2008 Ethiek Prof. Dr. H. Jochemsen Gisteren presenteerde het Rathenau instituut een onder zoeksrapport aan staatssecreta ris Bussemaker van VWS. (Het Rathenau instituut ondersteunt de overheid bij besluitvorming over nieuwe technieken met onderzoek en debatten daar over). Dit rapport doet verslag van een publieksonderzoek naar embryo-onderzoek in Nederland en daarmee ver wante zaken. De achtergrond is dat momenteel een politieke discussie loopt over de wense lijkheid om het verbod op het tot stand brengen van mense lijke embryo's te handhaven of op te heffen. Deze coalitie heeft afgesproken dat men dat verbod vooralsnog wil hand haven. Maar de oppositie wil dat opheffen zoals eerder de bedoeling was. Ik geef hier puntsgewijze een eerste reactie op dit rapport. 1Allereerst een vooropmer king. We hebben in dit rapport te maken met een driehoeks verhouding tussen publieke opinie, ethiek en politiek. De verhouding tussen die drie is gecompliceerd. In hoeverre vormen onderzoeksgegevens over meningen in de bevol king een ethische overweging? Dat draagvlak onder de bevol king belangrijk is voor politiek beleid is duidelijk. Maar daar mee hoeft het overheidsbeleid nog niet zonder meer een neer slag te zijn van meerderheids opvattingen van dat moment (contra Verdonk). De politiek zal zich ook willen baseren op ethische overwegingen. Maar is de ethiek van de meerderheid dan de juiste? Over deze span ningsvelden zegt het rapport niets. Een uitvoerige bespre king hiervan valt begrijpelij kerwijze buiten de context van dit rapport, maar nu blijft de status van dit publieksonder zoek wel wat onduidelijk. In het voorwoord zegt de direc teur van het Rathenau insti tuut: "Om een goede afweging te kunnen maken is het belang rijk om te weten wat Neder landers vinden van embryo- onderzoek en welke kennis ze ervan hebben". Maar waaróm dat belangrijk is en wat met die kennis gedaan moet worden, blijft onduidelijk. De Rathenau onderzoekers zeggen in hun interpretatie van de resultaten dat dit onderzoek informatie biedt over de overwegingen en argumenten van burgers als het gaat om het gebruik van embryo's voor onderzoek en welke argumenten daarbij het zwaarst wegen. Deze inzichten kunnen in debat gebracht wor den bij de poliueke besluitvor ming (p.l5, 16). Maar welke rol ze daarbij zouden kunnen spelen is onduidelijk. 2. Het opinieonderzoek laat zien dat er behoorlijke verschil len van mening bestaan onder de bevolking ten aanzien van de waardigheid van het men selijke embryo en de toelaat baarheid van medisch-weten- schappelijk onderzoek met menselijke embryo's. Al vindt een ruime meerderheid dat dit laatste toelaatbaar moet zijn. Interessant is wel dat globaal gesproken grotere bezwaren leven tegen het lot stand brengen van embryo's voor onderzoek dan het gebruik van restembryo's daarvoor (restembryo's zijn embryo's die overbleven bij behandeling met reageerbuis bevruchting). Er bestaan ove rigens de nodige spanningen tussen diverse uitkomsten uit het onderzoek. De onderzoe kers van het Rathenau insti tuut interpreteren dit zo dat de samenleving voor een belang rijk deel bestaat uit mensen die wel dezelfde voor- en tegenar gumenten zien maar deze ver schillend wegen en zo tot ver schillende conclusies komen (p. 18). De meeste mensen hebben dus begrip voor zowel argumenten voor als tegen, maar verbinden daaraan ver schillende conclusies. Dit is een tamelijk welwillende interpre tatie. Mijns inziens kunnen we de vraag stellen of het uitein delijke ja of nee tegen gebruik van embryo's bij onderzoek (waarbij die embryo's dood gaan) wel uitkomst is van een zorgvuldige en rationele afwe ging van de argumenten die men zegt belangrijk te vinden. In de eerste plaats moeten we ons realiseren dat de argumen ten door de onderzoekers wor den aangereikt. De geïnter viewden kunnen dan zeggen in welke mate men die belang rijk vindt. Tussen het uiteinde lijke standpunt en het belang dat men zegt te hechten aan bepaalde argumenten bestaan op zijn minst inspanningen. Bijvoorbeeld: van degenen die instemmen of neigen naar instemmen met het tot stand brengen van embryo's voor onderzoek vindt 43 resp. 64% het argument 'omdat tot stand gebrachte embryo's men selijk leven zijn, moeten ze beschermd worden" belangrijk of heel belangrijk. Maar als men embryo's voor onderzoek wil gebruiken, hoe belang rijk vindt men dat genoemde argument, dat zich op zichzelf immers tegen dergelijk onder zoek verzet? Natuurlijk kan men zeggen: men vindt het argument dat door dat onder zoek straks misschien patiën ten (beter) behandeld kunnen worden, nog belangrijker. Maar wat zegt het dan nog dat men iets belangrijk vindt? 3. Ik ben geneigd de resulta ten iets anders te interpreteren. Er leeft onder de bevolking wel iswaar een zeker onbehagen en een gevoel van dreiging waar het gaat om medisch onder zoek met menselijk leven, dus ook met embryo onderzoek. Tegelijkertijd vindt een groot deel van de burger medische vooruitgang en het kunnen behandelen van patiënten waarden die zwaarder wegen dan de bescherming van het menselijke embryo. Zeker als aan dat onderzoek enkele voor waarden worden verbonden, waadoor men de indruk krijgt dat de besluitvorming daarom trent zorgvuldig verloopt (het geen, denk ik, op zich wel zo is, maar een zorgvuldig geno men besluit is nog geen ethisch goed besluit). In zekere zin vind ik voor deze visie steun in het rapport. De onderzoekers schrijven op pagina 22 dat burgers minder zoeken naar categorische ant woorden en meer gericht zijn op het identificeren van ver schillen in handelingssituaties. Hierbij gaat het om vragen die een meer resultaatgericht karakter hebben. Maar is een dergelijke meer pragmatische en op gewenste resultaten gerichte benadering niet ken merkend voor de overheer sende toonzetting in de media als het over dergelijke kwes ties gaat? Ligt het niet voor de hand dat in onze op consensus gerichte samenleving mensen wel bezwaren zien maar uitein delijk toch voor het gewenste resultaat gaan? Opmerkelijk in dit verband is dat van de mensen die instem men met het tot statid brengen van embryo's voor onderzoek, 62 docent het argument 'Het is onmogelijk om de ontwikkelin gen van de wetenschap tegen te houden' (heel) belangrijk vindt, terwijl dit percentage veel lager ligt dan mensen die zulk onderzoek afwijzen of daartoe neigen. Het lijkt erop alsof men voor het toelatende standpunt steun zoekt bij de gedachte dat je het toch niet tegenhoudt. Het (gezonde) leven hier wordt tot de hoogste waarde waaraan bijna alles onderge schikt gemaakt dreigt te wor den. 4. Dit alles neemt niet weg dat ik voor het grootste deel met de aanbevelingen kan instem men. Goede en evenwichtige voorlichting over embryo's en embryo-onderzoek over de mogelijkheden en onmoge lijkheden ervan, en niet in de laatste plaats over onderzoek naar lichaamsstamcellen, is inderdaad wenselijk. Ook vind ik het goed als in de samen leving en in de politiek over deze dingen op geïnformeerde wijze gedebatteerd wordt. En terecht wordt gepleit voor een bezinning op zaken die de wet nu wel toestaat, maar waarbij nadere bezinning en regeling wenselijk kan zijn. En eerlijk gezegd vind ik dat het ook in dit onderzoek wel eens aan adequate voorlichting ontbreekt. Op pagina 46 van het rapport wordt informatie gegeven over stamcelonder zoek. In die informatieve tekst wordt gesuggereerd dat de mogelijkheden van lichaams stamcellen en embryonale stamcellen voor medisch thera peutisch gebruik gelijkwaardig zijn. Dat is niet zo. Als hierbij vermeld was dat met lichaams stamcellen vele klinische proe ven lopen en heel wat patiënten succesvol behandeld zijn, ter wijl bij embryonale stamcellen (bij mijn weten) nog niet één patiënt baat heeft gehad, maar dat integendeel embryonale stamcellen een ernstig risico inhouden van tumorgroei, dan hadden de uitkomsten bij een aantal vragen er waarschijnlijk heel anders uitgezien. En dan had men niets anders gedaan dan de feitelijke stand van zaken op dit morrtent melden. Een tweede voorbeeld is vraag 330 op pagina 143. Daar wordt de vraag gesteld 'Vindt u het juist dat ook bij het samenbrengen van een eicel en een andere lichaamscel dan de zaadcel wordt gespro ken over een embryo?' Ik vind dat hier de kloontechniek van schaap Dolly op een onheldere en eufemistische manier wordt verwoord. Als hierbij vermeld was dat hier de techniek wordt bedoeld waarmee het kloon- lammetje Dolly tot stand was gebracht, dan was deze vraag naar mijn overtuiging anders beantwoord. Besluit Al met al biedt dit onderzoek interessante gegevens. Over de interpretatie ervan kunnen de meningen nog verschillen. En dat geldt nog sterker over de vraag wat we er in het beleid eigenlijk mee moeten. Mis schien is de belangrijkste func tie 'van dit rapport wel dat 't het debat zal (kunnen) bevor deren. PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te Bruchterveld, ds. J. Schipper te Ommen; te Linschoten (herv.), ds. B.M. van den Bosch té Mas tenbroek; te Nieuweroord- Noordscheschut (herv.), ds. J. Prosman te Genderen; te Putten (hervormd wijk 5), ds. F. Hoek te Ijsselmuiden- Grafhorst; te Wanneper- veen/Belt-Schutsloot, ds W.J. Menkveld te Tange-Alteveer (parttime). Aangenomen naar Amsterdam (vereniging van vrijz. protes tanten), kandidaat J.J. van der Vaart te Amsterdam. Beroepbaar: kandidaat A.C. de Kruijf, Gorinchemseweg 26, 4231 BH Meerkerk; kandidaat H.C. Mulderij, Jaltadaheerd 151, 9737 HK Groningen. GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Almere-West, ds. M.A. van Leeuwen te Rotter dam-Oost. NED. GEREE KERKEN Beroepen te Hengelo (i.s.m. CGK), ds. M. de Kreek te Rijs bergen. CHR. GEREE KERKEN Beroepen te Damwoude, ds. C.P. de Boer te Werkendam; te Den Haag (justitiepredi- kant te Zoetermeer), ds. W.J. Plantinga te Den Haag-West, die dit beroep heeft aangeno men. GEREE GEMEENTEN Beroepen te Groningen, ds. W. Harinck te Woerden; te Rand- bui^ (Zuid Afrika), ds. F. Mulder te Wageningen; te Terwolde-De Vecht, ds. A. Schot te Nunspeet. Bedankt voor Borssele, ds. J.M.D. de Heer te Middel burg-Centrum; voor Elspeet, ds. C.A. van Dieren te Rijssen- Noord; voor Rotterdam-Zuid- wijk, ds. A.B, van der Heiden te Benthuizen; voor Westkapelle, ds. A.J. Gunst te Nieuwerkerk. GEREE GEM. IN NED. Beroepen te Ederveen en te IJsselmuiden, ds. J. Roos te Barneveld, die bedankte voor Alblasserdam. OUD GER. GEM. IN NED. Aangenomen naar Wekerom, kandidaat TL. Zwartbol te Barneveld, die bedankte voor de overige op hem uitgebrach te beroepen. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v. Verschijning: dinsdag hiuis-aan-huis vrijdag abonnementen uitgave Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE Tel. (0187)471020 E-mail: algemeen@gebr-dewaal.com Tarief per mm 0,36. Contracttarieven op aanvraag Sluitingstermijn zal<elijl<e advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur Sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 7.30 uur Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-verkoop: Gert Venweij, tel. (06) 50448359 e-mail: g.verweij@gebr-dewaal.com REDACTIE hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)471022 e-mail: j.villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEI<l: Ationnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch veriengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Postbank 167930 Ratiobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). STELLENDAM - Vier leerlin gen van het Edudelta College (de Groenschool) te Sommels dijk hebben als studiepro ject een groenplan opgesteld voor het voormalige Mavo terrein in Stellendam. Door Woningbouwvereniging Beter Wonen is voor dit terrein een bouwplan ontwikkeld voor 49 appartementen/woningen en een fysioruimte. Dit plan wordt gebouwd in drie woon blokken. Aan de aankleding van het gebied is veel aandacht besteed. Wat dat betreft is het terrein er niet alleen voor de bewoners, maar ook voor andere Stellendammers. Spontaan zegde de Groen- school toe te willen meewer ken aan het opstellen van een groenplan. De vier leerlingen Johan Brussaard, Sandra van Assen, Kevin Osterwalder en Bram Broere zijn er bij hun plan van uitgegaan dat er een aantrekkelijk gebied ontstaat met een variatie aan plan tensoorten en bovendien ook onderhoudsvriendelijk. Ook aan zithoekjes is gedacht. Het plan geeft naast een overzicht van de te planten struiken en bomen een overzicht van het onderhoud door de jaren heen. Het plan werd afgelopen woensdag officieel aan het Bestuur van de Woningbouw vereniging overhandigd (zie foto). Het Bestuur is erg blij met het resultaat. Vooral ook omdat het belangrijk is dat hier de theorie in de praktijk wordt gebracht. Bovendien krijgt Stellendam er een prach tig stuk groen bij. Zondag 20 april 2008 OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorp.skerk: 9.30 uur ds. H. Lassche, bediening Heili ge Doop en 18.30 uur kand. Joh. Fekkes, Nijkerk. Eben- Haëzer: 9.30 uur leesdienst en 18.30 uur ds. H. Lassche - Herv. Gem. 9.45 uur ds. J. B. ten Hove, Katwijk aan Zee en 18.00 uur kand. J. A. de Kruijf Oud-Alblas - Geref. Kerk 10.00 uur de heer K. Baas en 18.30 uur ds. H. L. van der Eijk - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. A. M. Langhout en 18.30 uur ds. J.Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. J. Catsburg en 18.30 uur ds. E, de Mots - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. Koppelaar, Abben- broek en 18.00 uur kand. J. P Stoel, Spijk. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. C. Kunz, Dordrecht en 17.00 uur de heer T R. Rietveld, Ridder kerk - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. M. van der Linden en 18.30 uur kand. M. Diepeveen - Geref. Kerk 10.00 uur de heer A. Bijl en T. Troost en 18.30 uur ds. H. Mast. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Korteweg, v.m. bediening Heilige Doop - Geref. Kerk 9.30 uur ds. G. Toes - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur ds. J. Schipper - Ger. Gem. in Ned. 10.00 uur (H.A.) en 18.00 uur (H.D.) ds. A. Schultink. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Willemsen en 18.00 uur ds. I. Hoornaar, Ermelo - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Schipper - Ziekenhuis: 14.30 uur de heer J. Keuning. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur kand. A. A. Teeuw, Ridderkerk en 18.00 uur kand. D. Jonge- neel, Oud-Alblas - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. van W^ijk en 18.00 uur ds. J. Joppe, Sint Maartensdijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P Blok. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. D. J. van Eckeveld, Katwijk aan Zee en 18.00 uur ds. R. W. van Mourik - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. Th. W. H. van der Heijden - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 17.00 uur ds. L. M. Jongejan - Exodus 10.00 uur ds. T. Verduijn - Remonstrantse Gem. 10.00 uur da. R. H. J. Boeijinga-Alders - CAMA Gem. 14.30 uur de heer K. van Holten. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. Har- kema, bevestiging ambtsdrager en 18.00 uur ds. H. Talsma, Middelburg - Geref. Kerk 10.00 en 14.45 uur ds. L.J. Lingen - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A. A. Egas - Geref. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en 17.00 uur ds. O. Reitsema. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. Maas, bediening Heilig Doop en 18.00 uur ds. E. Versluis, Sint Annaland - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. H. J. Boeren 18.00 uur ds. W M. van der Linden, Stel lendam - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur student J. van Rijswijk. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. Goedvree, Arnemuiden en 18.00 uur ds. L. de Wit - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur student J. van Rijswijk. STAD a/h HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. D. SiebeHnk, Reeuwijk en 18.00 uur ds. F. Stevens, Hoogeveen - Geref. Kerk 10.00 uur ds. N. J. A. van Exel en 18.00 uur ds. A. W. Estié - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. C. Doorneweerd - Geref. Kerk 10.00 uur de heer J. Anninga (gecombineerde dienst met Geref. Kerk Ooltgensplaat) en 18.00 uur ds. G. van den Dool. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. H. G. van der Ziel en 18.00 uur ds. L. W. den Boer, Sint Philips- land - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur kand. B. D. Bou- man, Poortvlieten 16.00 uur ds. W. M. van der Linden, Stellendam - Geref. Kerk 10.00 uur dienst in Geref. Kerk Den Bommel en 18.00 uur de heer K. Baas - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur kand. A. van Kra lingen, Ridderkerk. Het zien op Jezus "Looking unto Jesus "-zoheethet boek dat in 1658 in Engeland verscheen. Dit jaar dus precies 3'/2 eeuw geleden. De schrijver was een zekere Isaac Ambrose, een eenvoudige Engelse domi nee, een man met een rustig en bedeesd karakter. Hij was een ernstige predikant die zich nogal eens te paard in de bos- sen terugtrok om te mediteren en te bidden. In ons land is hij bekend gewor den als Isaac Ambrosius. Zijn naam is dus verlatijnsd. Menig een denkt dat hij dezelfde is als de kerkvader Artibrosius uit de vroeg-christelijke kerk. Hij is het dus niet. Want die Ambro sius leefde 1300 jaar eerder. Ambrose werd in 1604 gebo ren in Olmskirk in Engeland als zoon van een predikant. Na zijn zesjarige theologische stu die werd hij in 1627 bevestigd als predikant van Castletown. Van 1631 tot 1640 was hij rondreizend predikant. Daar na diende hij de gemeente van Preston. Hij overleed in 1663, minder dan 60 jaar oud. Van deze dominee zijn tijdens zijn leven enkele boeken ver schenen. Maar vooral heeft hij toch bekendheid gekregen door het boek dat ik al noem de. In 1664, dus maar zes jaar na verschijning, kwam het uit in onze taal. Vertaald door ds. Joannes Lampe, predikant in Obdam [NH]. De Nederlandse titel luidt: Het zien op Jezus. Nog steeds wordt het gelezen. Zelf bezit ik de 10" druk uit 1910, met een voorwoord van dr. G.A. Wumkes. In 2003 ver scheen de 18' druk. Door mid del van dat artikeltje wil ik aan dacht vragen voor een uitgaaf in dagboekvorm, in 2006 uit gekomen bij uitgeverij Groen te Heerenveen en verzorgd door de heer J.M. Vermeulen. Het oorspronkelijke boek van Ambrosius telt vele honderden bladzijden. Ik vermoed dat ook hiervoor geldt: veel geprezen, maar weinig gelezen. Dat zal te maken hebben met de omvang, maar ongetwijfeld ook met het verouderde taalgebruik. Het is met het oog op een zo mogelijk grotere toegankelijkheid dat de heer Vermeulen, die ook ande re dagboeken samenstelde, een selectie uit dit omvangrijke boek heeft gemaakt en het alles in de vorm van een dagboek heeft gegoten. Ik meen dat hij dat op zorgvuldige manier heeft gedaan. De tekst is gere digeerd, zinnen zijn ingekort en verouderde woorden zijn vervangen. En dat alles zonder de oorspronkelijke auteur te kort te doen. Vermeulen heeft de oorspron kelijke (volg)orde van Ambrosi us' boek keurig aangehouden. Elk dagboekstukje heeft een eigen kern en afsluiting. Per dag is een bijbeltekst afgedrukt uit de geselecteerde tekst. De te lezen schriftgedeelten zijn zo uitgekozen dat zoveel mogelijk bijbelgedeelten uit het Oude en Nieuwe Testament aan bod komen. Wat Ambrosius met zijn boek heeft bedoeld, blijkt uit de uit voerige ondertitel: Een gezicht van liet eeuwig Evangelie of van de zielsogen op Jezus, zoals Hij het grote werk van 's mensen zaligheid heeft uitgevoerd van eeuwigheid voor alle tijden, in de duistere tijd voor Zijn komst, en verder in de volheid des tijds in Zijn geboorte, leven, lijden, sterven, opstanding, hemelvaart, zitten en bidden ter rechterhand Gods en wederkomst tot het laatste oordeel. Dit boek van Ambrosius is ontstaan vanuit de prediking. Deze bescheiden en eenvou dige dominee was vooral door één ding gegrepen. En dat was: de Heere Jezus te zien. Niet met de gewone, lichame lijke ogen, maar met de ogen van het geloof Hem te zien, en door het zien Hem te kennen. En door het kennen Hem te overdenken. En door het over denken Hem te aanbidden. Het oorspronkelijke boek bestaat, na de inleiding, uit een viertal delen. 1) Het zien op Jezus zoals Hij was voor alle tijden tot de schepping. 2) Het zien op Jezus zoals Hij was van de schepping tot Zijn menswor ding. 3) Het zien op Jezus zoals Hij was en is van Zijn mens wording tot Zijn wederkomst. 4) Het zien op Jezus zoals Hij zal zijn in Zijn wederkomst. Ambrosius verklaart in elk van die onderdelen eerst het Voor werp van het zien, namelijk de Heere Jezus Christus. Daarna bespreekt hij dan de kunst van het zien op dit Voorwerp. Dal tekent hij als een geloofswerk- zaamheid. Of eigenlijk: wel negen geloofswerkzaamheden, namelijk het kennen van de Heere Jezus, het overdenken van Hem, het verlangen naar en het hopen op Hem, het geloven in Hem, hel beminnen van, het verblijden in en het aanroepen van Hem en ten slotte het gelijkvormig worden aan de Heere Jezus. Vermeulen houdt deze onder delen ook keurig aan in zijn samenvattende publicatie in de vorm van dit dagboek. Laat ik tenslotte iets weergeven uit het begin van Ambrosius' boek, in het dagboek te vinden onder 1 januari. "Christus alleen is hel geheel en al van des mensen gelukzaligheid: een Zon om te ver lichten, een Medicijnmeester om te genezen, een vurige Muur om te beschermen, een Vriend om te ver troosten, een Parel om te verrijken, een Ark om hem te dragen, een Rots om hem in de droevigste ver drukkingen te ondersteunen. Een Verberging tegen de wind en een Schuilplaats tegen de vloed. Alleen Christus is de ladder tussen hemel en aarde, de Middelaar tussen God en de mens, een verborgenheid waann de engelen des hemeb bege rig zijn om in te zien. Hier is een recht zalig onderwerp. En wie zou niet begerig zijn om dat in te zien, om daar kennis van te mogen heb ben Kom dan en laat om deze Zon der gerechtigheid aanschouwen.. U begrijpt dat dit tegelijkertijd een uitnodiging is om u dage lijks te laven aan de inhoud van dit prachtige boek. N.a.v.: Isaac Ambrosius, Het zien op Jezus. Bijbels dagboek. Samengesteld en inge leid door J.M. Vermeu len. Uitgeverij Groen te Heerenveen. Gebonden. ISBN 90-5829-683-0. 399 pag. Prijs €22,50. J.M.J. Kieviet NIEUWE-TONGE - Op zater dag 26 april van 9.00-12.30 uur worden bij het kerkge bouw van de Gereformeerde Gemeente te Nieuwe-Tonge weer perkplanten van De Waal Hoveniers verkocht. Ook wor den er bloembakken verkocht die vorstbestendig zijn, en u kunt ook zelf uw bakken laten vullen, waarvoor tevens de benodigde kwahteitspotgrond te koop is. DIRKSLAND - Op zater dag 12 april heeft serviceflat Vroonlande een Open Huis gehouden. Er zijn meer dan 100 bezoekers geweest, die belangstelling hebben getoond voor het wonen met service in Vroonlande. De bezoe kers kregen onder het genot van koffie met gebak op een groot scherm de nieuwe web site van Vroonlande te zien (www.vroonlande.nl). Bestuur en directie hebben persoonlijk alle bezoekers geïnformeerd over het wonen met zorg en service in Vroonlande. DEN HAAG - Zuid-Holland gaat meedoen aan het Euro pese project MEET. MEET staat voor de Engelse woorden mobility, environment, event en traffic. De integrale bereik- baarheidsinitiatieven binnen het project Brouwersdam slui ten hier goed bij aan. Dit pro ject is erop gericht om, samen met onder meer de gemeenten Goedereede en Schouwen- Duiveland, de ondernemers en de provincie Zeeland, het gebied Brouwersdam te ont wikkelen tot trendsettend strand- en watersportcentrum. Hiervoor is in november 2007 de Economische Visie Brou wersdam opgesteld. Voor de integrale bereikbaarheid gaat het om plannen voor vaar- verbindingen (watertaxi), een historische stoomtram en een betere en toeristische benut ting van bestaande vervoers mogelijkheden (Goereebus). Voor het gehele project MEET wordt samen met andere (bui tenlandse) partners een subsi dieaanvraag ingediend bij de Europese Unie. In september dit jaar besluit de EU of deze wordt goedgekeurd.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 2