^''"t!T'^ Meditatie
Vervolg'
verhaal
RAAD
DAAD
Inleveren
rommel
markt-
spullen
'Amalia'
Verlenging actie Jubilee
Campaign voor Belarus
WERK
EN U
EiiAnDEn-niEuw5
Ook Thomas gelooft
VOORRANG VOOR
SCHEPEN?
HAAR OVER
EIEREN BEWAREN
Verplaatsing
glasbak
Nieuwe
onderwater
verlichting
De Staver
PAGINA 5
VRIJDAG 4 APRIL 2008
Blik op kerk i
en sfune7Üming
- De film van Wilders
- Een meevaller?
'k Had nic ernstig voorgeno
men, niet Ie schrijven over de
film van Geert Wilders. Daar
over zijn al 7y)veel meningen
geuit en daarover is al zóveel
gepraat en geschreven dat het
bijna onmogelijk is er nog iets
nieuws aan toe te voegen. 'I()ch
moet ik op m'n oorspronkelijk
plan terugkomen. ïn de 17e
en 18e eeuw kwam hel nogal
eens voor dat iemand een
'afgeperste' verklaring het licht
deed zien. U begrijpt vast wel
wat daarmee werd bedoeld.
Iemand was niet van plan te
reageren, maar hij was ei als
het ware toe gedwongen, het
was hein 'afgeperst'. Nu, zo erg
is het bij mij niet, maar ik voel
me nu toch enigszins gedron
gen erop in te gaan.
In Den Haag was men een
beetje opgelucht toen de film
eindelijk gezien was. Het valt
allemaal wel mee, zeiden poli
tici en journalisten bijna uit
één mond. Tussen haakjes, Bas
van der Vlies heeft nog een
beetje op z'n kop gekregen
van de beide vice-premiers,
Bos en Rouvoet. Hij was te
mild geweest, vonden ze. Nou
ja, vrijheid van meningsuiting
is een groot goed, vinden we.
"l'och...? Maar Bas - hoewel hij
nooit zo'n film zou maken, zei
hij - vond dat Wilders tenmin
ste feiten had genoemd. Daar
op berustte zijn film. Anders
niets.
Fitna - zo heet de film van
Geert Wilders - heeft in ieder
geval tot nog toe niet geleid tot
terrorisdsche aanslagen waar
men blijkbaar bang voor was.
Kitna heeft, als ik een bepaalde
krant mag geloven, alleen maar
een glimlach opgeroepen. Dat
was een opluchting, kennelijk
een mee\aller Men had erger
verwacht.
Iben ik daarvan kennis had
genomen, begonnen bij mij
toch enkele lichtjes te branden.
Zeker, de film had veel erger
gekund.
Maar opgelucht? Meegeval
len? Nu kom ik toch terug op
die uitspraak van Bas van der
Vlies: de film berust op fei
ten. En die fisiten waren onder
andere: vliegtuigen die zich
in de TwinTowers boorden en
daar ongeveer 3000 mensen
doodden, explosies in metro's,
enz.
Kan men zulke vreselijke
zaken lol de meevallers reke
nen? Ik begrijp best wat er met
dat begrip 'meevaller' bedoeld
werd, maar gelukkig gekozen
vind ik dat woord niet... Het
blijkt bepaald niet mee te val
len, slachtoffer van Allah te
zijn. Dat is het tocli wat (Jeert
wilders ons wilde voorhouden?
Over de methode kan men
verschillend denken, maar met
de inhoud moeten we het wel
eens zijn. En dat valt niet echt
mee, vind ik...
Waarnemer
Di^e vraag- en anixuoordrubriek slaat geheel ten dienste van de
lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
Postbus 8, 3240 AA Middethamis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek xuorden gepubliceerd.
hl ('I'll file voor de beriichle lirie-
nenoordhrug hoorde ik dal sche
pen diitir altijd voorrang hebben.
Is (lat hij /lib' bruggen zo?
Antwoord: Het lijkt er wel
eens op als u voor de gesloten
bomen slaat te wachten, maar
de scheepvaart heefi géén onbe
twiste voorrang op het wegver
keer Zelfs in ons waterrijke
land is het eerder ander.som. U
.hebt ualuur/ijk wel ecn.s inee^e-
maakl dat u moest wachten bij
een brug of een sluis, omdat er
een binnenschip naderde dat
vier sU)len op de hoorn of de
stoomlluil (voor zover nog aan
wezig) gaf. Maar het gebeurt
vaak dal .schippers uren lang,
of zelfs bepaalde dagen, moe
ten blijven liggen voor een
kunstwerk, oindal dit niet voor
hen geopend wordt. Hel is de
eigenaar of beheerder van een
beweegbare brug die, in overleg
met belanghebbende instanlies,
vaslstell op welke tijden deze
voor de scheepvaart zaUkan
worden geopend dan wel geslo
ten moet blijven. Denkt u maar
eens aan de vele bruggen die
op zon- en feestdagen of gedu
rende de nacht gesloten zijn.
Vergeet ook niet de dagelijkse
spitsuren van het wegverkeer,
want daarin hebben juist de
weggebruikersin vele geval
len voorrang en moeten zoveel
mogelijk bruggen beschik
baar blijven om opstoppingen
ter land te voorkomen. Een
groot aantal gemeenten heeft
voor de gemeenlelijke brug
gen bepaalde openingstijden
vastgesteld, fletzelfde gebeurt
met polders en provincies, enz.
Bij spoorbruggen wordt reke
ning gehouden met de dienst
regeling van de NS. Bij diverse
verkeersbruggen hebben de
autobusondernemingen enige
inspraak. Ook wordt gelet op
de ordeningsregelingen van
nabij gelegen bruggen in ande
re gemeenten, resp. polders,
zodat het scheepvaartverkeer
tenminste een aansluitende
doorvaartmogelijkheid houdt
en niet de ene dag wordt opge
houden in de ene plaats en de
volgende dag in een aanslui
tend kanaalvak. De brugwach-
lers hebben in 't algemeen tot
taak hun brug te openen als
zich schepen melden geduren
de de tijden waarop deze mag
worden geopend.
Wat is volgens u de beste methode
om overtollig liaar te verwijde
ren? Ik heb meer last van haar
groei op armen en henen dan
andere meisjes xmn mijn leeftijd.
Antwoord: Gezien die laatste
zin is het noodzakelijk, dal u
éérst uw huisarts raadpleegt.
Die kan de oorzaak van die
sterke haargroei vaststellen
en misschien tegenmaatrege
len voorschrijven. Het is niet
verstandig alle haren met die
ladyshave te lijf te gaan. 'Voor
gelaat en hals, enz. is ook elek
trische epilalie of een haisbe-
handeling mogelijk. Op de
romp, armen en benen kunt u
ontharingshars of ontharings-
crème gebruiken, maar met
crèmes moet u voorzichtig zijn,
daar u hiervoor allergisch kunt
zijn of worden.
De eierboer rondde altijd aan de
OUDDORP - Op zater
dag 21 juni hoopt Ghris-
telijke Peuterspeelzaal
Prinses Amalia weer een
Zomerverkoping te hou
den. De verkoping wordt
gehouden op het school
plein van School met de
Bijbel 'Koningin Beatri.x',
Margrietweg 6 te Oud-
dorp. Net als vorig jaar
zullen er ook weer roni-
melmarktkramen wor
den ingericht. Hiervoor
kunnen op dinsdag 8
april, maandag 19 mei
en maandag 9 juni rom
melmarktspullen (geen
meubelstukken) worden
ingeleverd bij de hoofd
ingang van de school
aan de Margrietweg. Van
13:00 tot 13:45 uur zal op
genoemde data iemand
aanwezig zijn om spullen
in ontvangst te nemen.
De opbrengst van de
verkoping op 21 juni zal
geheel ten goede komen
aan de Christelijke Peu
terspeelzaal.
gekochte verse eieren beslist niet
\n de koelkast te bewaren, maar
nu zijn er in de afgelopen zomer
toch veel bedomen. Wat is dan de
beste plek
Antwoord: Verse eieren kunt
u het beste bewaren bij een
temperatuur van circa 10 gra
den C. Ze blijven bij 18" ook
enkele weken eetbaar, maar 30
graden en meer is teveel. Dan
kunnen ze beter in de kelder,
of kelderkast, of koelkastdeur.
In de praktijk nemen ze echter
snel iets van de smaak over van
sterkriekende spijzen of voor
raden over Die moet u er ver
van houden.
PROTESTANTSE KERK IM
NEDERLAND
Beroepen te -\msterdain (ver
eniging \'an vrijz. protestanten),
kandidaat J.J. \'an der Vaart
te .Vmsterdam, die dit beroep
heeft aangenomen; te Gouda
(herv St.-janskerk wijkgem.
B), ds. C. van Duijn te .Amster
dam; te Haltem (herv. wijk 2),
ds. '1. Jacobs te Broek op Lan-
gedijk; te Klundert (geref),ds.
j.A. Dekker te Zwartsluis; te
Sliedrecht (herv. wijk 4), ds. C.
van de Scheur te Veenendaal;
te t Harde (herv. gem! Elim).
ds. C. Boele te Moerkapelle,
die bedankte voor 't Harde; te
Twello-léuge (herv), ds. M.H.
Valk te W'ijhe; te VVartengaiie
(Watten, Wergea en \V;us-
tiens), kandidaat A. Buizer-
Ichiengang te Leeuwarden.
Aangenomen naar Den Haag
(Bergkerk/Bethelkapel), kan
didaat -A.L. VVicke te .Amster
dam; naar Heilouw (herv.),
ds. Schaap te Rijssen; naar
IJsselmuiden-Gralhorst (herv.
wijk 1ds. J.A. van den Berg te
Nieuw-Lekkerland; naar Oud-
Beijerland (hervormd wijk
Oost), ds. C. Boele te Moerka
pelle; naar 's-Hertogenbosch
(prot. kerkgemeensch.), ds.
mw. J.E. Scheenstra te Brielle
(pt); naar Wapenveld (herv),
ds. L.t;. 'falsma te Rouveen.
Bedankt voor Kampen (her
vormd wijk 3), ds. C. van Duijn
te Amsterdam; voor Leerdam
(hervormd wijk West), ds. F.
Hoek te IJsselmuiden-Gral
horst; voor 'Verseke (herv), ds.
J. Jongejan ie 's-Gravendeel.
Beroepbaar: kandidaat D.
Ophoff, Wilde Zwaan 6, 3752
KD Bunschoten-Spakenburg;
kandidaat P. de Vries, Dorps
straat 6IA, 6931 BD Wester-
voort; kandidaat C;.B. (iross.
Eikenlaan 19, 4334 BN Mid
delburg.
HERSTELD HERV. KERK
Beroepen te Barneveld e.o. en
te Nijkerk-Zwartebroek/'Ier-
schuur, ds. P. den Ouden ie
Wouterswoude.
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Aangenomen naar Alphen aan
den Rijn, ds. K. van clen Geest
te Hengelo (O), die bedankte
voor Veenendaal-West; naar
Groningen-Helpnian, ds.
Timmermans te Clorinchem/
Sliedrecht.
NED. GEREE KERKEN
Aangenomen naar Den Helder,
kandidaat P.,'\. \an Veelen te
Heemstede; naar Emmeloord,
ds. PJ. Weij te Zoetermeer.
CHR. GEREE KERKEN
Aangenomen naar Maarssen,
kandidaat H.J. Vazquez te
Apeldoorn, die bedankte voor
Eemdijk, voor Luiten i.c.m.
Noordscheschuten voor Nieuw
.Amsterdam i.c.m. Emmen.
Bedankt voor Deventer, ds.
M.VV. Vrijhof te .Arnhem (tomb.
c:c;K/NciK).
GEREE GEMEENTEN
Beroepen te Apeldoorn, ds. J J
Tanis te Kampen; te Genemui
den, ds. B.J. van Boven te De
X'alk-VVekerom, die bedankte
voor Rotterdam-IJsselmonde;
te Puttershoek, ds. B. van der
Heiden te .Ublasserdam.
Bedankt voor Drachten, ds. C.A.
van Dieren te Rijssen-Noord;
voor Goudswaard en voor Kat
wijk aan Zee, ds. A.J. Gunst te
Nieuwerkerk; voor Leiderdorp,
ds. C.G. Vreugdenhil te Vlissin-
gen; voor Nieuwdctrp, ds. C. de
Jongste te Tholen; voor Ridder
kerk-Slikkerveer, ds. P. van Rui-
Mijn Heere en mij God.' (Joh. 20:28)
Het werkt nogal aansteke
lijk op de 'nakomelingen van
1 homas', eerst zien en dan
geloven! 't Is de roep van de
moderne mens: als ik iets niet
bewezen zie, dan geloof ik het
ook niet! Was Thomas dan
ook zo'n \erharde vrijdenker?
Een man die op geen enkele
wijze wilde geloven in de ver
lossing doof een Ander? Die
ook sprak met de vrijzinnigen:
'Verlost worden door Jezus,
dat komt mijn eer te na'? Ach
nee, Thomas was een kind
van God. In zijn hart was de
liefde Ciods uitgestort door de
Heilige Geest. Hij had zelfs
eens zijn bereidheid getoond
om samen met Jezus maar de
dood in te gaan. Hij vond het
beter met Jezus te sterven dan
zonder Hem verder te leven.
Maar dat éne verstond hij niet,
namelijk: Ik voor u, daar gij
anders de eeuwige dood moet
sterven. Ook zijn verwachting
sloeg stuk op het kruis. Hij kon
het maar niet ontcijferen. Hoe
kon de Messias nu toch ster
ven? Die was toch gekomen
om Israël te verlossen? Die
zou toch in eeuwigheid zitten
op Davids troon? En waarom
dan dat kruis? Hoe moesten
Gods beloften nu vervuld wor
den? O, in zijn hart was een
brandend verlangen naar ver
lossing. Zijn ziel schreeuwde
naar de geestelijke vrijmaking.
Maar de weg daartoe verstond
hij niet. Ten diepste besefte hij
nog niet hoe groot zijn zonde
en ellende waren. Het vrese
lijk karakter van de zonde was
niet tot hem doorgedrongen.
Er kan geen vrede met God
zijn dan door een weg van het
recht. En Thomas kon met zijn
vernieuwd leven dit recht nooit
voldoen. Dat moest Christus
ook voor hem doen. Maar
daar komt hij pas achter als
de Heere de scbellen van zijn
ogen neemt. Ook hier is niet
Thomas, maar Christus alleen
groot. Wat Thomas deed was
een kwalijke zaak en het werkt
zeer aanstekelijk ook op ons.
Is het niet dikwijls ook onze
kwaal: eerst willen zien? Niet
aan het Woord vasthouden.
Niet genoeg hebben aan het
getuigenis Gods dat Hij van
Zijn Zoon getuigt? Vanwaar
anders dat zoeken om zalig
gesproken te worden door de
mensen? Dat betrouwen op het
t)ordeel van deze of die domi
nee, of welk mens ook? Dat
zoeken van zekerheid in de
oprechtheid en waarheid van
bekering, wedergeboorte of
allerlei bevindingen? Nee, het
vasthouden van fhomas aan
zijn 'eerst zien en dan geloven'
is schandelijk ongeloof Maar
het zou toch goed zijn, om
Christus waarlijk te leren ken
nen als de Verlosser, om eens
op deze zeef terecht te komen.
In deze weg verliezen wij
zoveel ballast en wordt de Hee
re verheerlijkt. Wat zou er van
Christus' werk terecht komen
als wij eerst wilden zien om te
geloxen? Christus is immers
naar de hemel. Zoals Thomas
Hem zag, kan niemand Hem
meer zien. Maar dat is ook niet
nodig om te geloven! Er is een
zien des geloofs, en dat is veel
helderder dan het zien met het
oog. Dat zien des geloofs is het
gevolg van de werkingen van
Gods Geest in ons hart. Wan
neer nu de Heere de Schiften
opent, als wij beladen onder het
kruis de weg niet meer \veten,
^vanneer wij door een zee \an
ramp moedeloos beginnen te
worden, wanneer wij de hele
nacht niets gevangen hebben
met de discipelen en koud,
moe, nat, afgesloofd ineen zit
ten, alle moed verloren, dan
weten wij het: ónze krachten
zijn te gering, ons uithoudings
vermogen komt tekort. Zelfs
onze uiterste krachtsinspan
ningen kunnen een gesloten
hemel niet openen. Maar zie,
daar komt de Levensvolst en
toont Johannes de sleutels van
de dood en de hel. Daar staat
de Opstanding en het Leven en
zegt Hij bij Lazarus' graf Hij is
niet gestorven, maar leeft. Zo
staat Hij ook bij de puinhoop
van ons leven en roept ons toe:
'Ik ben de Eerste en de Laat
ste en Ik ben dood geweest,
maar Ik leefV O, vertroostende
aanblik voor onze hongerige
en dorstige ziel. Dan perst het
spontaan uit onze ziel: Mijn
Heere en mijn God'. De min
ste openbaring van Zijn macht
en heerlijkheid doet ons geloof
opveren. Hij ontsteekt ons ban
aan de warmte van Zijn liefde.
Dan is de wintertijd voorbijge
gaan.
Geliefde lezer, kent u die strijd
tussen geloof en ongeloof? De
weg naar Sion gaat door het
jammerdal. denkt u daar toch
om. .Als uw pad altijd elfen is,
als u altijd geloven kunt, bent
u niet op de goede weg. O
nee, niet om het ongeloof en
kroon op te zetten; het is God-
onterend en smartelijk als wij
eraan ontdekt worden. Maar
het is wel de weg van elk kind
van God om ook door deze
verzoeking te moeten gaan.
Hoe zal C^hristus ooit dierbaar
worden en onze hoop geheel
op Hem staan als het onze niet
in de dood is gegaan? Bedenkt
hel, Christus wil u gaarne red
den, maar Hij deelt die eer
niet met anderen. Er is niets
dat ons waarlijk een Christen
maakt dan te proeven hoe zoet
Christus is wanneer Hij de
doodschadtiwen verdrijf in de
morgenstond. Dan zingt onze
ziel:
O mijn ziel. mil hiiigl g'u neder?
WfKirloe zij g'in mij onirust?
Voed hel oud vertrouwen weder;
Zoek in 's Hoogslen lof uw lust.
Menigiverf'heeft Hij uw druk
Doen vemnd'ren in geluk;
Hoop op Hem, .da 't oog
naar boven:
Ik zal God. mijn God, nog loven.
Wijlen ds. L. Huisman
SOMMELSDIJK - In verband
met de verkeersveiligheid aan
de Dorpsweg te Sommelsdijk
heeft de gemeente Middel-
harnis besloten om de onder
grondse glasbak tegenover
de Exoduskerk te verplaatsen
naar het nieuwe wooncomplex
aan de Sperwer. Met ingang
van vandaag, vrijdag 4 april, is
de glastjak verplaatst.
tenbuig te C'hilliwack (Can.);
voor Tricht-Geldermalsen, ds.
W. Sillhout te Capelle aan den
IJssei-Middelwatering.
GEREE GEM. IN NED.
Beroepen te Elspeet, ds. l.R.
Treur te C'hilliwack (Can.), die
bedankte voor Terneuzen.
Bedankt voor Krimpen aan
den IJssel, ds. A. Schultink te
Bruinisse; voor Opheusden en
voor Scherpenzeel, ds. J. Roos
te Barneveld; voor Terneuzen,
ds. TR. Treur te Chilliwack
(Can.).
OUD GER. GEM. IN NED.
Beroepen te Achterberg, te
Ermelo, te Kinderdijk en te
Nietiw-Beijerland, ds. G. Ger
ritsen te Stavenisse; te Barne
veld en te Dordrecht, ds. T
Klok te Urk; te Bergambacht,
te Hardinxveld Giessendam,
te Kampen, te Langbroek, te
Lienden, te Sint Philipsland, te
Sliedrecht, te Utrecht, kandi
daat L.L. Zwartbol, te Wekerom
en te Werkendam, kandidaat
I.L. Zwartbol te Barneveld.
Onder het regime van Alexan
der Lukashenko, Europa's laat
ste dictatuur, worden de men
senrechten en fundamentele
vrijheden van het Belarussi-
sche volk stelselmatig geschon
den. De Europese Unie vindt
het hoog tijd om hier een einde
aan te maken.
In Belarus, ofwel Wit- Rus
land, lijkt de tijd stil te staan.
Het totalitaire controle regi
me, dat de Sovjetunie tijdens
de Koude Oorlog kenmerkte,
bestaat nog steeds voort in
een land dat door velen wordt
beschouwd als de laatste dicta
tuur in Europa. Vrijheid van
meningsuiting, vereniging en
geloof worden onderdrukt
door een regering die weigert
echte democratie te omarmen.
De Belarussische regering lijkt
bijna alle uitingen van zelfstan
dig denken en actievoeren te
willen onderdrukken. Zodra
de opposide in Belarus de
straat op gaat om te proteste
ren zijn er binnen de kortste
keren meer politie en militie op
de been dan demonstranten.
De metro wordt stilgezet, tele
foonverkeer wordt gestoord,
om op elke mogelijke manier
maar te zorgen dat er geen
nieuwe demonstranten bijko
men. In veel gevallen wordt
een demonstrerende menigte
met geweld uiteen geslagen,
iets was ook Jonathan van Ton
geren van PerspectieF Chris-
tenUnie-jongeren, met eigen
ogen afgelopen januari zag
gebeuren in Minsk.
Leiders en leden van natio
nale bewegingen en organisa
ties die oproepen om vrijheid
en herziening van het onder
drukkende beleid van hun
overheid bevinden zich zodra
ze zich uitspreken binnen de
kortste keren achter slot en
grendel. Enkele tientallen jon
ge Belarussische actievoerders.
met wie Jonathan ook demon
streerde, werden kort tijd
na de demonstratie in janu
ari verhoord en voor 15 dagen
vastgezet vanwege zogenaamd
'slecht taalgebruik'.
Ook kerken en andere geloofs
gemeenschappen hebben het
zwaar te verduren in Belarus.
'Ongeregistreerde' kerken
en hun voorgangers worden
regelmatig geconfronteerd
met dwarsliggende overheids
functionarissen en boetes die
soms meerdere malen een
maandsalaris overstijgen.
De wet van 2002 op Vrijheid
van Geweten en Godsdienstige
Organisaties vormt een grote
bron van kwaad in dit alles: de
wet, die aangenomen is zonder
enige inspraak van de verschil
lende religieuze groepen, is in
directe strijd met de grondwet
maar ook met de internatio
nale verdragen die ook Bela
rus heeft ondertekend. De wet
schrijft voor dat iedere religi
euze activiteit van niet-geregi-
streerde kerken illegaal is.
Jubilee Campaign en Per
spectieF zijn samen een peti-
SOMMELSDIJK - Zwem
bad De Staver is voorzien van
nieuwe onderwaterverlichting.
De oude lampen gebruikten
\'eel energie, maar met nieuwe
technologieën kon een bespa
ring worden bereikt van 309Ï'
op stroomverbruik. De leukste
bijkomstigheid is echter dat
door led verlichting diverse
kleuren - zoals rood, groen,
paars en blauw - in het water
kunnen schijnen. Tevens kun
nen deze kleuren verlopen
zodat automatisch steeds wis
selende kleuren onderwater
verschijnen. Het mooiste effect
is zichtbaar wanneer hel bui
ten donker is, dus 's morgens
bij het vroege vogels zwemmen
en 's avonds bij het vrij zwem
men.
tie gestart die pleit voor meer
democratie en vrijheidsrech
ten in Belarus. GocLsdienst-
vrijheid vormt een belangrijk
aandachtspunt hierin. De peti
tie is te tekenen op de website
van Jubilee Campaign www.
jubileecampaign.nl en Per
spectief*" www.perspectief nu.
De eilandelijke kontaktgroep
Jubilee Campaign blijft even
eens doorgaan, de komende
zes weken, met deze actie een
ieder in eigen regio in kerken,
clubs en groeperingen. Inl.
0111-651521.
74-
Hij kijkt zo af en toe naar Fransje,
en stelt vast dat die hem geen last zal
bezorgen. Die zit kennelijk te genie
ten, ook al zegt hij geen woord, en hij
neemt alles in zich op. Het valt hem
echter op dat het keieltje een bij
zonder ernstige uitdrukking op zijn
gezicht heeft, die eigenlijk niet bij zijn
leeftijd past. Hij vraagt zich af wat er
op dit ogenblik in dat kleine hoofd
omgaat. Maar hij valt hem niet lastig
met onnodig gepraat. Dat ventje kan
zich blijkbaar wel alleen vermaken.
De schuit naden een inham in het riet
aan de overkant. Daar staan enkele
stokken in het water, waaraan in het
water verdwijnende touwen bevestigd
zijn. De boer duwt de schuit tegen
het riet en steekt de lange paal ach
ter Fransjes rug in de bodem. Stille
bluve zitten oor Fransje! zegt hij. Dan
begint hij de touwen los te maken
en trekt langzaam en geleidelijk een
bruin weefsel uit het water. Frans
jes ogen staan wagenwijd open. Dat
moet dan zo'n palingfuik zijn waar
Eine het over had. Het bruine weef
sel vernauwt zich tot een lange slurf
waarin op geregelde afstanden ronde
hoepels bevestigd zijn, die geleidelijk
kleiner worden.
Opeens slaakt Fransje een luide
schreeuw en roept: Een slange. een
slange!
De boer .schrikt eerst van die onver
wachte uitroep na zo'n lange stilte,
maar dan moet hij lachen. Kalme
rend zegt hij: Niè, Fransje, dat is gin
slange. Dat is 'n pillik, Dae ziin der
nog we mier in zitten, wach niae.
Telkens ziet Fransje iets langwerpigs
wild kronkelend door een vernauwing
glippen om dan weer onder water te
verdwijnen als het in de volgende,
smallere inkeling glijdt. De boer moet
de schuit wat dichterbij duwen om
het touw aan het boveneind van de
verste paal los te kunnen maken. Dan
hijst hij de hele fuik in de boot.
Nu kan Fransje de rusteloze massa
van dichtbij bekijken.. De palingen
lijken nog meer op slangen dan hij
eerst van een afstand vermoed had.
•Hij is bang van die beesten, en toch
wordt hij er op een haast magische
wijze door aangetrokken. Dat oude
oerinstinkt wordt weer wakker in
hem, zodat hij moeite heeft zich te
bedwingen om niet van zijn plaats te
vliegen en zich van die w riemelende
kluit meester te maken. Maar het zijn
de boer zijn palingen, en bovendien,
hoe zou hij dat moeten aanvangen?
Het koude zweet van opgewonden
heid en heimelijke angst breekt hem
uit.
De boer opent het eindstuk en laat
de hele massa in een kist ploffen.
Maar daar zijn de palingen niet van
gediend. Met slangachüge rukbewe-
gingen kruipen ze tegen de wanden
van hun droge gevangenis op. Frans
je is bang dat ze ontsnappen zullen,
en in gedachten ziet hij de dikste en
langste al naar hem toe komen. Maar
de boer trekt er zich weinig van aan.
Op zijn gemak zet hij de lange fuik
weer uit. En daar eerst geen der
palingen er werkelijk in slaagt uit de
kist te geraken, vraagt Fransje of hij
die beesten eens van dichtbij mag
bekijken. De boer vindt het goed en
leidt hem er bij de hand naar toe.
Daar gaat Fransje op zijn knieën bij
de kist zitten.
Slangen, denkt hij - gevaarlijke kron
kelende slangen, net als op dat ene
plaatje in zijn bijbelse geschiedenis
boek. Maar het zijn geen slangen. Het
-^ijn palingen, en palingen zijn een
soort vissen, die de mensen bakken
en eten. Zouden die lekker smaken?
De enige vis die ze thuis wel eens eten
zijn bokkingen, maar die zien er heel
imders uit, en die zijn zo stijf als een
plank. En verder nog stokvis, die een
liele nacht in het water moet staan, en
die nog veel stijver is.
\'oor Fransje er erg in heeft, gelukt
het een van de grootste palingen
inderdaad over de rand te glippen.
Insünktief wil Fransje hem grijpen en
in zijn gevangenis terug gooien. Even
voelt hij iets kouds en vettigs in zijn
hand. Dat was de paling, die nu al
onder zijn zitplaats ligt te kronkelen.
De boer heeft hem stil gadegesla
gen. Hij moet lachen om Fransjes
beduusde gezicht. Dan legt hij uit dat
je palingen niet met je blote handen
vast kunt houden. Daar zijn ze veel te
glad en te vlug voor. je moet eerst je
handen nat maken en ze in zand of
koolgruis wrijven. Dan kunnen die
slijmerige beesten je niet meer ont
snappen.
Na nog op twee andere plekken de
fuiken gelicht te hebben, legt de boer
de schuit weer vast op zijn oude plaats.
Hij heeft een goede vangst vandaag.
Hij schat dat er wel tien, twaalf kilo
paling in zijn van visnet gemaakte
draagzak zit.
Fransje heeft niet vergeten om zijn
bos vergeetmenietjes onder zijn zit
plaats vandaan te halen. Het spijt
hem wel dat hij die niet voor moeder
mee kan nemen, maar die heerlijke
boottocht was dat offer wel waard. De
bloempjes hangen wel een beetje slap,
maar dan moet de vrouwe ze maar
gauw in water zetten, dan zullen ze
wel opfleuren.
De boer kijkt op zijn horloge. Het is
vijf over half twaalf. Ze hebben nog
mooi tijd om hun schatten aan de
vrouwe te laten zien, \oor vader en
de jongens Fransje op komen halen.
Het grote huis staat tegenover de oos
telijke gevel van de geweldige schuur.
Daartussen ligt een grasveld waarin
de ronde cirkel van het looppad om
de rosmolen door vele paardepoten
is kaalgetrapt. Een grintpad loopt
van de achterdeur van het huis naar
de deur in het midden van de hoge
houten muur van de schuur. Er staat
een rij lindebomen langs de achter
kant van het huis. Die zijn zodanig
gesnoeid en geknipt dat ze een hoge
haag vormen, een haag op dikke stel
ten. Groepjes kippen liggen onder
aan de \oet van de bomen in het zand
te kroelen.
Juist als ze bij het hekje komen,
bedenkt dp boer dat hij nog even
iets uit de schuur moet gaan halen.
Daarom zegt hij tegen Fransje: Gae
jie mae avast veruut nae de vrouwe.
Ik komme sebiet ok.
Fransje gehoorzaamt. Ook de vrouwe
kent hij nog niet, maar over het alge
meen is hij minder schuw tegenover
vrouwen dan tegenover mannen.
Onbeschrcjomd volgt hij het grintpad
naast de lindebomen en begeeft zich
naar de achterdeur, waarvan alleen
de onderhelft gesloten is.
{wordt vervolgd)