^''"t!T'^ Meditatie Vervolg' verhaal RAAD DAAD Inleveren rommel markt- spullen 'Amalia' Verlenging actie Jubilee Campaign voor Belarus WERK EN U EiiAnDEn-niEuw5 Ook Thomas gelooft VOORRANG VOOR SCHEPEN? HAAR OVER EIEREN BEWAREN Verplaatsing glasbak Nieuwe onderwater verlichting De Staver PAGINA 5 VRIJDAG 4 APRIL 2008 Blik op kerk i en sfune7Üming - De film van Wilders - Een meevaller? 'k Had nic ernstig voorgeno men, niet Ie schrijven over de film van Geert Wilders. Daar over zijn al 7y)veel meningen geuit en daarover is al zóveel gepraat en geschreven dat het bijna onmogelijk is er nog iets nieuws aan toe te voegen. 'I()ch moet ik op m'n oorspronkelijk plan terugkomen. ïn de 17e en 18e eeuw kwam hel nogal eens voor dat iemand een 'afgeperste' verklaring het licht deed zien. U begrijpt vast wel wat daarmee werd bedoeld. Iemand was niet van plan te reageren, maar hij was ei als het ware toe gedwongen, het was hein 'afgeperst'. Nu, zo erg is het bij mij niet, maar ik voel me nu toch enigszins gedron gen erop in te gaan. In Den Haag was men een beetje opgelucht toen de film eindelijk gezien was. Het valt allemaal wel mee, zeiden poli tici en journalisten bijna uit één mond. Tussen haakjes, Bas van der Vlies heeft nog een beetje op z'n kop gekregen van de beide vice-premiers, Bos en Rouvoet. Hij was te mild geweest, vonden ze. Nou ja, vrijheid van meningsuiting is een groot goed, vinden we. "l'och...? Maar Bas - hoewel hij nooit zo'n film zou maken, zei hij - vond dat Wilders tenmin ste feiten had genoemd. Daar op berustte zijn film. Anders niets. Fitna - zo heet de film van Geert Wilders - heeft in ieder geval tot nog toe niet geleid tot terrorisdsche aanslagen waar men blijkbaar bang voor was. Kitna heeft, als ik een bepaalde krant mag geloven, alleen maar een glimlach opgeroepen. Dat was een opluchting, kennelijk een mee\aller Men had erger verwacht. Iben ik daarvan kennis had genomen, begonnen bij mij toch enkele lichtjes te branden. Zeker, de film had veel erger gekund. Maar opgelucht? Meegeval len? Nu kom ik toch terug op die uitspraak van Bas van der Vlies: de film berust op fei ten. En die fisiten waren onder andere: vliegtuigen die zich in de TwinTowers boorden en daar ongeveer 3000 mensen doodden, explosies in metro's, enz. Kan men zulke vreselijke zaken lol de meevallers reke nen? Ik begrijp best wat er met dat begrip 'meevaller' bedoeld werd, maar gelukkig gekozen vind ik dat woord niet... Het blijkt bepaald niet mee te val len, slachtoffer van Allah te zijn. Dat is het tocli wat (Jeert wilders ons wilde voorhouden? Over de methode kan men verschillend denken, maar met de inhoud moeten we het wel eens zijn. En dat valt niet echt mee, vind ik... Waarnemer Di^e vraag- en anixuoordrubriek slaat geheel ten dienste van de lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middethamis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek xuorden gepubliceerd. hl ('I'll file voor de beriichle lirie- nenoordhrug hoorde ik dal sche pen diitir altijd voorrang hebben. Is (lat hij /lib' bruggen zo? Antwoord: Het lijkt er wel eens op als u voor de gesloten bomen slaat te wachten, maar de scheepvaart heefi géén onbe twiste voorrang op het wegver keer Zelfs in ons waterrijke land is het eerder ander.som. U .hebt ualuur/ijk wel ecn.s inee^e- maakl dat u moest wachten bij een brug of een sluis, omdat er een binnenschip naderde dat vier sU)len op de hoorn of de stoomlluil (voor zover nog aan wezig) gaf. Maar het gebeurt vaak dal .schippers uren lang, of zelfs bepaalde dagen, moe ten blijven liggen voor een kunstwerk, oindal dit niet voor hen geopend wordt. Hel is de eigenaar of beheerder van een beweegbare brug die, in overleg met belanghebbende instanlies, vaslstell op welke tijden deze voor de scheepvaart zaUkan worden geopend dan wel geslo ten moet blijven. Denkt u maar eens aan de vele bruggen die op zon- en feestdagen of gedu rende de nacht gesloten zijn. Vergeet ook niet de dagelijkse spitsuren van het wegverkeer, want daarin hebben juist de weggebruikersin vele geval len voorrang en moeten zoveel mogelijk bruggen beschik baar blijven om opstoppingen ter land te voorkomen. Een groot aantal gemeenten heeft voor de gemeenlelijke brug gen bepaalde openingstijden vastgesteld, fletzelfde gebeurt met polders en provincies, enz. Bij spoorbruggen wordt reke ning gehouden met de dienst regeling van de NS. Bij diverse verkeersbruggen hebben de autobusondernemingen enige inspraak. Ook wordt gelet op de ordeningsregelingen van nabij gelegen bruggen in ande re gemeenten, resp. polders, zodat het scheepvaartverkeer tenminste een aansluitende doorvaartmogelijkheid houdt en niet de ene dag wordt opge houden in de ene plaats en de volgende dag in een aanslui tend kanaalvak. De brugwach- lers hebben in 't algemeen tot taak hun brug te openen als zich schepen melden geduren de de tijden waarop deze mag worden geopend. Wat is volgens u de beste methode om overtollig liaar te verwijde ren? Ik heb meer last van haar groei op armen en henen dan andere meisjes xmn mijn leeftijd. Antwoord: Gezien die laatste zin is het noodzakelijk, dal u éérst uw huisarts raadpleegt. Die kan de oorzaak van die sterke haargroei vaststellen en misschien tegenmaatrege len voorschrijven. Het is niet verstandig alle haren met die ladyshave te lijf te gaan. 'Voor gelaat en hals, enz. is ook elek trische epilalie of een haisbe- handeling mogelijk. Op de romp, armen en benen kunt u ontharingshars of ontharings- crème gebruiken, maar met crèmes moet u voorzichtig zijn, daar u hiervoor allergisch kunt zijn of worden. De eierboer rondde altijd aan de OUDDORP - Op zater dag 21 juni hoopt Ghris- telijke Peuterspeelzaal Prinses Amalia weer een Zomerverkoping te hou den. De verkoping wordt gehouden op het school plein van School met de Bijbel 'Koningin Beatri.x', Margrietweg 6 te Oud- dorp. Net als vorig jaar zullen er ook weer roni- melmarktkramen wor den ingericht. Hiervoor kunnen op dinsdag 8 april, maandag 19 mei en maandag 9 juni rom melmarktspullen (geen meubelstukken) worden ingeleverd bij de hoofd ingang van de school aan de Margrietweg. Van 13:00 tot 13:45 uur zal op genoemde data iemand aanwezig zijn om spullen in ontvangst te nemen. De opbrengst van de verkoping op 21 juni zal geheel ten goede komen aan de Christelijke Peu terspeelzaal. gekochte verse eieren beslist niet \n de koelkast te bewaren, maar nu zijn er in de afgelopen zomer toch veel bedomen. Wat is dan de beste plek Antwoord: Verse eieren kunt u het beste bewaren bij een temperatuur van circa 10 gra den C. Ze blijven bij 18" ook enkele weken eetbaar, maar 30 graden en meer is teveel. Dan kunnen ze beter in de kelder, of kelderkast, of koelkastdeur. In de praktijk nemen ze echter snel iets van de smaak over van sterkriekende spijzen of voor raden over Die moet u er ver van houden. PROTESTANTSE KERK IM NEDERLAND Beroepen te -\msterdain (ver eniging \'an vrijz. protestanten), kandidaat J.J. \'an der Vaart te .Vmsterdam, die dit beroep heeft aangenomen; te Gouda (herv St.-janskerk wijkgem. B), ds. C. van Duijn te .Amster dam; te Haltem (herv. wijk 2), ds. '1. Jacobs te Broek op Lan- gedijk; te Klundert (geref),ds. j.A. Dekker te Zwartsluis; te Sliedrecht (herv. wijk 4), ds. C. van de Scheur te Veenendaal; te t Harde (herv. gem! Elim). ds. C. Boele te Moerkapelle, die bedankte voor 't Harde; te Twello-léuge (herv), ds. M.H. Valk te W'ijhe; te VVartengaiie (Watten, Wergea en \V;us- tiens), kandidaat A. Buizer- Ichiengang te Leeuwarden. Aangenomen naar Den Haag (Bergkerk/Bethelkapel), kan didaat -A.L. VVicke te .Amster dam; naar Heilouw (herv.), ds. Schaap te Rijssen; naar IJsselmuiden-Gralhorst (herv. wijk 1ds. J.A. van den Berg te Nieuw-Lekkerland; naar Oud- Beijerland (hervormd wijk Oost), ds. C. Boele te Moerka pelle; naar 's-Hertogenbosch (prot. kerkgemeensch.), ds. mw. J.E. Scheenstra te Brielle (pt); naar Wapenveld (herv), ds. L.t;. 'falsma te Rouveen. Bedankt voor Kampen (her vormd wijk 3), ds. C. van Duijn te Amsterdam; voor Leerdam (hervormd wijk West), ds. F. Hoek te IJsselmuiden-Gral horst; voor 'Verseke (herv), ds. J. Jongejan ie 's-Gravendeel. Beroepbaar: kandidaat D. Ophoff, Wilde Zwaan 6, 3752 KD Bunschoten-Spakenburg; kandidaat P. de Vries, Dorps straat 6IA, 6931 BD Wester- voort; kandidaat C;.B. (iross. Eikenlaan 19, 4334 BN Mid delburg. HERSTELD HERV. KERK Beroepen te Barneveld e.o. en te Nijkerk-Zwartebroek/'Ier- schuur, ds. P. den Ouden ie Wouterswoude. GEREE KERKEN (VRIJG.) Aangenomen naar Alphen aan den Rijn, ds. K. van clen Geest te Hengelo (O), die bedankte voor Veenendaal-West; naar Groningen-Helpnian, ds. Timmermans te Clorinchem/ Sliedrecht. NED. GEREE KERKEN Aangenomen naar Den Helder, kandidaat P.,'\. \an Veelen te Heemstede; naar Emmeloord, ds. PJ. Weij te Zoetermeer. CHR. GEREE KERKEN Aangenomen naar Maarssen, kandidaat H.J. Vazquez te Apeldoorn, die bedankte voor Eemdijk, voor Luiten i.c.m. Noordscheschuten voor Nieuw .Amsterdam i.c.m. Emmen. Bedankt voor Deventer, ds. M.VV. Vrijhof te .Arnhem (tomb. c:c;K/NciK). GEREE GEMEENTEN Beroepen te Apeldoorn, ds. J J Tanis te Kampen; te Genemui den, ds. B.J. van Boven te De X'alk-VVekerom, die bedankte voor Rotterdam-IJsselmonde; te Puttershoek, ds. B. van der Heiden te .Ublasserdam. Bedankt voor Drachten, ds. C.A. van Dieren te Rijssen-Noord; voor Goudswaard en voor Kat wijk aan Zee, ds. A.J. Gunst te Nieuwerkerk; voor Leiderdorp, ds. C.G. Vreugdenhil te Vlissin- gen; voor Nieuwdctrp, ds. C. de Jongste te Tholen; voor Ridder kerk-Slikkerveer, ds. P. van Rui- Mijn Heere en mij God.' (Joh. 20:28) Het werkt nogal aansteke lijk op de 'nakomelingen van 1 homas', eerst zien en dan geloven! 't Is de roep van de moderne mens: als ik iets niet bewezen zie, dan geloof ik het ook niet! Was Thomas dan ook zo'n \erharde vrijdenker? Een man die op geen enkele wijze wilde geloven in de ver lossing doof een Ander? Die ook sprak met de vrijzinnigen: 'Verlost worden door Jezus, dat komt mijn eer te na'? Ach nee, Thomas was een kind van God. In zijn hart was de liefde Ciods uitgestort door de Heilige Geest. Hij had zelfs eens zijn bereidheid getoond om samen met Jezus maar de dood in te gaan. Hij vond het beter met Jezus te sterven dan zonder Hem verder te leven. Maar dat éne verstond hij niet, namelijk: Ik voor u, daar gij anders de eeuwige dood moet sterven. Ook zijn verwachting sloeg stuk op het kruis. Hij kon het maar niet ontcijferen. Hoe kon de Messias nu toch ster ven? Die was toch gekomen om Israël te verlossen? Die zou toch in eeuwigheid zitten op Davids troon? En waarom dan dat kruis? Hoe moesten Gods beloften nu vervuld wor den? O, in zijn hart was een brandend verlangen naar ver lossing. Zijn ziel schreeuwde naar de geestelijke vrijmaking. Maar de weg daartoe verstond hij niet. Ten diepste besefte hij nog niet hoe groot zijn zonde en ellende waren. Het vrese lijk karakter van de zonde was niet tot hem doorgedrongen. Er kan geen vrede met God zijn dan door een weg van het recht. En Thomas kon met zijn vernieuwd leven dit recht nooit voldoen. Dat moest Christus ook voor hem doen. Maar daar komt hij pas achter als de Heere de scbellen van zijn ogen neemt. Ook hier is niet Thomas, maar Christus alleen groot. Wat Thomas deed was een kwalijke zaak en het werkt zeer aanstekelijk ook op ons. Is het niet dikwijls ook onze kwaal: eerst willen zien? Niet aan het Woord vasthouden. Niet genoeg hebben aan het getuigenis Gods dat Hij van Zijn Zoon getuigt? Vanwaar anders dat zoeken om zalig gesproken te worden door de mensen? Dat betrouwen op het t)ordeel van deze of die domi nee, of welk mens ook? Dat zoeken van zekerheid in de oprechtheid en waarheid van bekering, wedergeboorte of allerlei bevindingen? Nee, het vasthouden van fhomas aan zijn 'eerst zien en dan geloven' is schandelijk ongeloof Maar het zou toch goed zijn, om Christus waarlijk te leren ken nen als de Verlosser, om eens op deze zeef terecht te komen. In deze weg verliezen wij zoveel ballast en wordt de Hee re verheerlijkt. Wat zou er van Christus' werk terecht komen als wij eerst wilden zien om te geloxen? Christus is immers naar de hemel. Zoals Thomas Hem zag, kan niemand Hem meer zien. Maar dat is ook niet nodig om te geloven! Er is een zien des geloofs, en dat is veel helderder dan het zien met het oog. Dat zien des geloofs is het gevolg van de werkingen van Gods Geest in ons hart. Wan neer nu de Heere de Schiften opent, als wij beladen onder het kruis de weg niet meer \veten, ^vanneer wij door een zee \an ramp moedeloos beginnen te worden, wanneer wij de hele nacht niets gevangen hebben met de discipelen en koud, moe, nat, afgesloofd ineen zit ten, alle moed verloren, dan weten wij het: ónze krachten zijn te gering, ons uithoudings vermogen komt tekort. Zelfs onze uiterste krachtsinspan ningen kunnen een gesloten hemel niet openen. Maar zie, daar komt de Levensvolst en toont Johannes de sleutels van de dood en de hel. Daar staat de Opstanding en het Leven en zegt Hij bij Lazarus' graf Hij is niet gestorven, maar leeft. Zo staat Hij ook bij de puinhoop van ons leven en roept ons toe: 'Ik ben de Eerste en de Laat ste en Ik ben dood geweest, maar Ik leefV O, vertroostende aanblik voor onze hongerige en dorstige ziel. Dan perst het spontaan uit onze ziel: Mijn Heere en mijn God'. De min ste openbaring van Zijn macht en heerlijkheid doet ons geloof opveren. Hij ontsteekt ons ban aan de warmte van Zijn liefde. Dan is de wintertijd voorbijge gaan. Geliefde lezer, kent u die strijd tussen geloof en ongeloof? De weg naar Sion gaat door het jammerdal. denkt u daar toch om. .Als uw pad altijd elfen is, als u altijd geloven kunt, bent u niet op de goede weg. O nee, niet om het ongeloof en kroon op te zetten; het is God- onterend en smartelijk als wij eraan ontdekt worden. Maar het is wel de weg van elk kind van God om ook door deze verzoeking te moeten gaan. Hoe zal C^hristus ooit dierbaar worden en onze hoop geheel op Hem staan als het onze niet in de dood is gegaan? Bedenkt hel, Christus wil u gaarne red den, maar Hij deelt die eer niet met anderen. Er is niets dat ons waarlijk een Christen maakt dan te proeven hoe zoet Christus is wanneer Hij de doodschadtiwen verdrijf in de morgenstond. Dan zingt onze ziel: O mijn ziel. mil hiiigl g'u neder? WfKirloe zij g'in mij onirust? Voed hel oud vertrouwen weder; Zoek in 's Hoogslen lof uw lust. Menigiverf'heeft Hij uw druk Doen vemnd'ren in geluk; Hoop op Hem, .da 't oog naar boven: Ik zal God. mijn God, nog loven. Wijlen ds. L. Huisman SOMMELSDIJK - In verband met de verkeersveiligheid aan de Dorpsweg te Sommelsdijk heeft de gemeente Middel- harnis besloten om de onder grondse glasbak tegenover de Exoduskerk te verplaatsen naar het nieuwe wooncomplex aan de Sperwer. Met ingang van vandaag, vrijdag 4 april, is de glastjak verplaatst. tenbuig te C'hilliwack (Can.); voor Tricht-Geldermalsen, ds. W. Sillhout te Capelle aan den IJssei-Middelwatering. GEREE GEM. IN NED. Beroepen te Elspeet, ds. l.R. Treur te C'hilliwack (Can.), die bedankte voor Terneuzen. Bedankt voor Krimpen aan den IJssel, ds. A. Schultink te Bruinisse; voor Opheusden en voor Scherpenzeel, ds. J. Roos te Barneveld; voor Terneuzen, ds. TR. Treur te Chilliwack (Can.). OUD GER. GEM. IN NED. Beroepen te Achterberg, te Ermelo, te Kinderdijk en te Nietiw-Beijerland, ds. G. Ger ritsen te Stavenisse; te Barne veld en te Dordrecht, ds. T Klok te Urk; te Bergambacht, te Hardinxveld Giessendam, te Kampen, te Langbroek, te Lienden, te Sint Philipsland, te Sliedrecht, te Utrecht, kandi daat L.L. Zwartbol, te Wekerom en te Werkendam, kandidaat I.L. Zwartbol te Barneveld. Onder het regime van Alexan der Lukashenko, Europa's laat ste dictatuur, worden de men senrechten en fundamentele vrijheden van het Belarussi- sche volk stelselmatig geschon den. De Europese Unie vindt het hoog tijd om hier een einde aan te maken. In Belarus, ofwel Wit- Rus land, lijkt de tijd stil te staan. Het totalitaire controle regi me, dat de Sovjetunie tijdens de Koude Oorlog kenmerkte, bestaat nog steeds voort in een land dat door velen wordt beschouwd als de laatste dicta tuur in Europa. Vrijheid van meningsuiting, vereniging en geloof worden onderdrukt door een regering die weigert echte democratie te omarmen. De Belarussische regering lijkt bijna alle uitingen van zelfstan dig denken en actievoeren te willen onderdrukken. Zodra de opposide in Belarus de straat op gaat om te proteste ren zijn er binnen de kortste keren meer politie en militie op de been dan demonstranten. De metro wordt stilgezet, tele foonverkeer wordt gestoord, om op elke mogelijke manier maar te zorgen dat er geen nieuwe demonstranten bijko men. In veel gevallen wordt een demonstrerende menigte met geweld uiteen geslagen, iets was ook Jonathan van Ton geren van PerspectieF Chris- tenUnie-jongeren, met eigen ogen afgelopen januari zag gebeuren in Minsk. Leiders en leden van natio nale bewegingen en organisa ties die oproepen om vrijheid en herziening van het onder drukkende beleid van hun overheid bevinden zich zodra ze zich uitspreken binnen de kortste keren achter slot en grendel. Enkele tientallen jon ge Belarussische actievoerders. met wie Jonathan ook demon streerde, werden kort tijd na de demonstratie in janu ari verhoord en voor 15 dagen vastgezet vanwege zogenaamd 'slecht taalgebruik'. Ook kerken en andere geloofs gemeenschappen hebben het zwaar te verduren in Belarus. 'Ongeregistreerde' kerken en hun voorgangers worden regelmatig geconfronteerd met dwarsliggende overheids functionarissen en boetes die soms meerdere malen een maandsalaris overstijgen. De wet van 2002 op Vrijheid van Geweten en Godsdienstige Organisaties vormt een grote bron van kwaad in dit alles: de wet, die aangenomen is zonder enige inspraak van de verschil lende religieuze groepen, is in directe strijd met de grondwet maar ook met de internatio nale verdragen die ook Bela rus heeft ondertekend. De wet schrijft voor dat iedere religi euze activiteit van niet-geregi- streerde kerken illegaal is. Jubilee Campaign en Per spectieF zijn samen een peti- SOMMELSDIJK - Zwem bad De Staver is voorzien van nieuwe onderwaterverlichting. De oude lampen gebruikten \'eel energie, maar met nieuwe technologieën kon een bespa ring worden bereikt van 309Ï' op stroomverbruik. De leukste bijkomstigheid is echter dat door led verlichting diverse kleuren - zoals rood, groen, paars en blauw - in het water kunnen schijnen. Tevens kun nen deze kleuren verlopen zodat automatisch steeds wis selende kleuren onderwater verschijnen. Het mooiste effect is zichtbaar wanneer hel bui ten donker is, dus 's morgens bij het vroege vogels zwemmen en 's avonds bij het vrij zwem men. tie gestart die pleit voor meer democratie en vrijheidsrech ten in Belarus. GocLsdienst- vrijheid vormt een belangrijk aandachtspunt hierin. De peti tie is te tekenen op de website van Jubilee Campaign www. jubileecampaign.nl en Per spectief*" www.perspectief nu. De eilandelijke kontaktgroep Jubilee Campaign blijft even eens doorgaan, de komende zes weken, met deze actie een ieder in eigen regio in kerken, clubs en groeperingen. Inl. 0111-651521. 74- Hij kijkt zo af en toe naar Fransje, en stelt vast dat die hem geen last zal bezorgen. Die zit kennelijk te genie ten, ook al zegt hij geen woord, en hij neemt alles in zich op. Het valt hem echter op dat het keieltje een bij zonder ernstige uitdrukking op zijn gezicht heeft, die eigenlijk niet bij zijn leeftijd past. Hij vraagt zich af wat er op dit ogenblik in dat kleine hoofd omgaat. Maar hij valt hem niet lastig met onnodig gepraat. Dat ventje kan zich blijkbaar wel alleen vermaken. De schuit naden een inham in het riet aan de overkant. Daar staan enkele stokken in het water, waaraan in het water verdwijnende touwen bevestigd zijn. De boer duwt de schuit tegen het riet en steekt de lange paal ach ter Fransjes rug in de bodem. Stille bluve zitten oor Fransje! zegt hij. Dan begint hij de touwen los te maken en trekt langzaam en geleidelijk een bruin weefsel uit het water. Frans jes ogen staan wagenwijd open. Dat moet dan zo'n palingfuik zijn waar Eine het over had. Het bruine weef sel vernauwt zich tot een lange slurf waarin op geregelde afstanden ronde hoepels bevestigd zijn, die geleidelijk kleiner worden. Opeens slaakt Fransje een luide schreeuw en roept: Een slange. een slange! De boer .schrikt eerst van die onver wachte uitroep na zo'n lange stilte, maar dan moet hij lachen. Kalme rend zegt hij: Niè, Fransje, dat is gin slange. Dat is 'n pillik, Dae ziin der nog we mier in zitten, wach niae. Telkens ziet Fransje iets langwerpigs wild kronkelend door een vernauwing glippen om dan weer onder water te verdwijnen als het in de volgende, smallere inkeling glijdt. De boer moet de schuit wat dichterbij duwen om het touw aan het boveneind van de verste paal los te kunnen maken. Dan hijst hij de hele fuik in de boot. Nu kan Fransje de rusteloze massa van dichtbij bekijken.. De palingen lijken nog meer op slangen dan hij eerst van een afstand vermoed had. •Hij is bang van die beesten, en toch wordt hij er op een haast magische wijze door aangetrokken. Dat oude oerinstinkt wordt weer wakker in hem, zodat hij moeite heeft zich te bedwingen om niet van zijn plaats te vliegen en zich van die w riemelende kluit meester te maken. Maar het zijn de boer zijn palingen, en bovendien, hoe zou hij dat moeten aanvangen? Het koude zweet van opgewonden heid en heimelijke angst breekt hem uit. De boer opent het eindstuk en laat de hele massa in een kist ploffen. Maar daar zijn de palingen niet van gediend. Met slangachüge rukbewe- gingen kruipen ze tegen de wanden van hun droge gevangenis op. Frans je is bang dat ze ontsnappen zullen, en in gedachten ziet hij de dikste en langste al naar hem toe komen. Maar de boer trekt er zich weinig van aan. Op zijn gemak zet hij de lange fuik weer uit. En daar eerst geen der palingen er werkelijk in slaagt uit de kist te geraken, vraagt Fransje of hij die beesten eens van dichtbij mag bekijken. De boer vindt het goed en leidt hem er bij de hand naar toe. Daar gaat Fransje op zijn knieën bij de kist zitten. Slangen, denkt hij - gevaarlijke kron kelende slangen, net als op dat ene plaatje in zijn bijbelse geschiedenis boek. Maar het zijn geen slangen. Het -^ijn palingen, en palingen zijn een soort vissen, die de mensen bakken en eten. Zouden die lekker smaken? De enige vis die ze thuis wel eens eten zijn bokkingen, maar die zien er heel imders uit, en die zijn zo stijf als een plank. En verder nog stokvis, die een liele nacht in het water moet staan, en die nog veel stijver is. \'oor Fransje er erg in heeft, gelukt het een van de grootste palingen inderdaad over de rand te glippen. Insünktief wil Fransje hem grijpen en in zijn gevangenis terug gooien. Even voelt hij iets kouds en vettigs in zijn hand. Dat was de paling, die nu al onder zijn zitplaats ligt te kronkelen. De boer heeft hem stil gadegesla gen. Hij moet lachen om Fransjes beduusde gezicht. Dan legt hij uit dat je palingen niet met je blote handen vast kunt houden. Daar zijn ze veel te glad en te vlug voor. je moet eerst je handen nat maken en ze in zand of koolgruis wrijven. Dan kunnen die slijmerige beesten je niet meer ont snappen. Na nog op twee andere plekken de fuiken gelicht te hebben, legt de boer de schuit weer vast op zijn oude plaats. Hij heeft een goede vangst vandaag. Hij schat dat er wel tien, twaalf kilo paling in zijn van visnet gemaakte draagzak zit. Fransje heeft niet vergeten om zijn bos vergeetmenietjes onder zijn zit plaats vandaan te halen. Het spijt hem wel dat hij die niet voor moeder mee kan nemen, maar die heerlijke boottocht was dat offer wel waard. De bloempjes hangen wel een beetje slap, maar dan moet de vrouwe ze maar gauw in water zetten, dan zullen ze wel opfleuren. De boer kijkt op zijn horloge. Het is vijf over half twaalf. Ze hebben nog mooi tijd om hun schatten aan de vrouwe te laten zien, \oor vader en de jongens Fransje op komen halen. Het grote huis staat tegenover de oos telijke gevel van de geweldige schuur. Daartussen ligt een grasveld waarin de ronde cirkel van het looppad om de rosmolen door vele paardepoten is kaalgetrapt. Een grintpad loopt van de achterdeur van het huis naar de deur in het midden van de hoge houten muur van de schuur. Er staat een rij lindebomen langs de achter kant van het huis. Die zijn zodanig gesnoeid en geknipt dat ze een hoge haag vormen, een haag op dikke stel ten. Groepjes kippen liggen onder aan de \oet van de bomen in het zand te kroelen. Juist als ze bij het hekje komen, bedenkt dp boer dat hij nog even iets uit de schuur moet gaan halen. Daarom zegt hij tegen Fransje: Gae jie mae avast veruut nae de vrouwe. Ik komme sebiet ok. Fransje gehoorzaamt. Ook de vrouwe kent hij nog niet, maar over het alge meen is hij minder schuw tegenover vrouwen dan tegenover mannen. Onbeschrcjomd volgt hij het grintpad naast de lindebomen en begeeft zich naar de achterdeur, waarvan alleen de onderhelft gesloten is. {wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 5