Schoolkinderen op bezoek bij Fabert Mode Meditatie Vervolg verhaal RT praktijk Goeree-Overflakkee Activiteiten 'Vrouwen rondom Goeree' RAAD DAAD Wat is uw antwoord? ENy Informatie avonden voor zwangeren Ophalen papier Oude-Tonge EIIAnDEtl-tllEUWS 1 APRIL PAGINA 5 VRIJDAG 28 MAART 2008 C/imliiii' v/iii Dirnlli (1.) hmiilwixmü de vragen van de kinderen van gmej) I en 2 van de CHS Prins Manrih. MIDDELHARNIS - Kin deren zullen zich door gaans al vlug vervelen als ze samen met hun ouders een kledingwinkel bezoe ken. Maar bij de leerlin gen van de groepen 1 en 2 van de Christelijke Basis school Prins Maurits uit Dirksland was er woens dagochtend geen sprake van verveling toen ze op bezoek waren bij Fabert Mode in Middelharnis. Door Adri van der Laan llcl Invofk aan liet niodchuis in MiddclliaiMis \c>iid plaals in liet kader van hel pnijcil waar de leerlingen van groep I en 2 de/.e tijd aan werken. Zes weken lang zijn ze bezig met kleding en de verkoop ervan op de Dirkslandse school. In de school is een htii.s - 'hel Hobbelpaard' - gebouwd é-ii een winkel waar ook kleren worden verkocht. De kinderen kunnen op deze manier ook zeil btui kleren kopen. Maar helemaal écht i.s het natuur lijk niel in de kla,s en daarom gingen de kinderen op bezoek bij Kabert Mode in Middelhar nis. Voor Caroline van Drenth- Kaberl was het de eerste keer dal schoolklassen een bezoek brachten aan haar winkel en zij vond het een leuk idee oni de kindei en iets over het reilen en zeilen van een modezaak te vertellen. De kinderen werden in de kinderafdeling ontvangen en kregen de gelegenheid om hun vragen aan Caroline te stellen. Nieuwsgierig waren ze naar tal van zaken, zoals hoe de prijskaartjes gemaakt wor den en hoe men de broeken en t-shirts maakt. Maar ook of' er wel haakjes in de paska mer bij Kabert zijn, want op school blijken ze de haakjes in de zelfgemaakt paskamer te zijn vergeten... C)p een vraag van één van de kinderen of er wel eens iemand 'vergeet' Ie betalen, antwoordcie Caro line dat dit wel eens voorkomt. I-<il<i: Adri r/n> {In hian Maar om deze vergeetachtige klanten te waarschtiwen, zijn alle kledingstukken beveiligd. En of die beveiliging werkt, mochten twee kinderen zelf uitproberen. Met een shirt mochten zij naar de uitgang, waar hel alarm dan ook direct afging! Verder kregen de kinderen een rondleiding oxer alle afde lingen in de winkel en zelfs in het kantoor, want ze waren natuurlijk wel nieuwsgierig hoe men de prijskaartjes uit print. En vanzelf kregen ook de verschillende voorzienin gen voor de kinderen, zoals een speelhuis, de speelhoek en de video en zelfs de Play-stati- on alle aandachi. Remedial Teaching (RT) praktijk Goeree-Overflak kee (GO) geeft advies en begeleiding aan kinderen in de basisschoolleeftijd die problemen of een stoor nis hebben op het gebied van lezen (o.a. dyslexie), spelling, begrijpend lezen, rekenen (o.a. dyscalculie) en schrijven. Op de basisschool doel de leer kracht alle inoeile om ook deze leerlingen dal Ie bieden wal ze nodig hebben, maar soms onlbieekl het de leerkracht bijvoorbeeld aan mankracht of lijd, of heeft men niel de juisie middelen die nodig zijn waar door juisl deze leerling beter zou kunnen presteren. Een particuliere RT praktijk kan dan een uiikonisl zijn. Bin nen de inaktijk wordt na een gedegen onderzoek een han delingsplan opgesteld. Hierin staat naar welk doel vooi' deze leerling toe wordt gewerkt, ook hoe en wanneer gedacht woidl dit doel te bereiken. In deze laatste maanden naar de zonierxakanlie toe kan er heel gerichl gewerkt worden aan een bepaald probleem. In de praktijk wordt doorgaans 43 minuten individueel met een leerling gewerkt. Hiervoor heelt een leerkracht in de praktijk nauwelijks ruimte. Middels deze individuele ses sies is hel mogelijk dal het kind met nel wat meer bagage, kennis, plezier en zekerheid kan begiinien aan een nieuw schooljaar. Wie meer informa tie wil, kan kijken op website www.rtpraktijkg(>.nl of geheel \rijblijvend contact opne men met de praktijkhondei. jeanel rillema-Schuriug, lel. 06-2185;u;24, e-mail info(» rtpraklijkgo.nl. De vereniging 'Vrouwen rondom (ioeree' heelt voor de komende maand de volgende activiteiten op de agenda staan. Op dinsdag 8 april zal, in samenwerking met Woning inrichting Hameeteman te Ouddorp, de heer Arjan van Allen van LUXAFLEX Neder land een presentatie verzorgen over l^ixaflex zonwering en raamdecoratie. Aan de hand van voorbeelden zal hij laten zien dat er meer is dan een rolgordijn en een jaloezie. Ook wordt er een promotie- filmpje vertoond en zal van de aanwezigen de kennis worden gelest van diverse ondeidelen, waarmee ook leuke prijsjes zijn te winnen. De avond wordt gehouden in verenigingsge bouw Oostdam, aanvang 20.00 uur Zowel leden als niet-leden zijn welkom. Niet-leden beta len b entree. Opgeven voor deze avond kan op maandag 31 maart van 19.00-21.00 uur bij I5ea Hameeteman, tel. 01<S7 ()830;n). De laatste excursie van dit seizoen wordt gehouden op donderdag 17 april a.s. De tocht gaat naar Miniatuur Walcheien te Middelbuig. In de mooi aangelegde tuin met 1.400 bonsaiboouNpjes, 30.000 bloembollen en een grote ver scheidenheid aan plantensoor ten bevinden zich veel minia- ttiren, o.a. van hel indrukwek kende Middelbingse stadhuis en de Vlissingse haven. Het vertrek (met eigen vervoer) is om 9.30 uur vanaf Dorp- stienden te Ouddorp. Het is de bedoeling lussen 15.00 en 15.30 uur weer huiswaarts te gaan. Deelname aan de excur sie kost 12, incl. entree en koffie met gebak. Opgeven kan t/m dinsdag 8 april. Wie geen vervoer heeft, kan dit melden bij opgave. Hebt gij mij lief? {]o\\. 21:1 (Sb) Daar zitten ze aan de oever van (Ie Zee van Tiberias in het glo- i'en \an de dageraad: de Heere Jezus en zeven van Zijn disci pelen. In een omgeving die sprekend is voor hen allemaal. Zijn sommigen van hen hier met geroepen tot vissers van mensen? Hebben zij hier niet veel onderwijs \an hun Mees ter ontvangen?' Zijn hierop het water geen wonderlijke dingen gebeurd? Heel kort geleden is dat nog gebeurd. In de nacht cue aan deze dag is voorafge gaan. Heel de nacht hadden ze gevist en helemaal niets gevangen. En toen had daar een Man op het strand gestaan en Die had gezegd dat ze het nel aan de andere kant van het schip o\'erboord moesten zetten. Ze hadden het gedaan en bin nen de kortste keren had het net boordevol vis gezeten. Later bleken hel 153 grote vis sen te zijn. .«Mlemaal grote vis sen. Johannes was de eerste geweest die ingezien had Wie die Vreemdeling was. Hij had het eerst tegen Petrus gezegd en toen ook tegen de rest. En daar zitten ze clan, samen met Jezus op het .strand van de Zee \an Tiberias. Wal een wonder lijk tieffen. Wat heerlijk dat Hij hen weer heeft opgezocht. /\ls ze gegeten hebben (het grootste deel van de maal tijd was Jezus' gave), komt het opeens tot een wonderlijk gesprek tussen Jezus en Petrus. Terwijl de andere zes erbij zijn. Zij horen duidelijk dat Jezus drie keer aan Petrus vraagt ot hij Hem lieflieelt. En ze horen ook duidelijk dat Petrus heel ootmoedig op Jezus' vragen antwoordt. Ze horen zelfs dat Petrus niet eens hetzelfde woord voor 'lielliebben' in zijn mond durft te nemen als Jezus gebruikt. Wat is Petrus veran derd sinds de nacht in Cethsé- niané! Iben had hij zo hoog opgegeven van zichzelf. En zijn medediscipelen zo laag wegge zet. Er is niets meer van over. Petrus is vernederd onder de krachtige hand van God (vgl. I Petr 5:6). Er was nogal wat gebeurd in zijn leven. Zoveel, dat hij niet eens durft te zeg gen dat hij zijn Meester innig en hartelijk liefheeft. IVtrus brengt het niet verder dan te zeggen: 'Meester, ik houd van U'. De derde keer zegt hij dat zelfs onder tranen, omdat hij de indruk krijgt dat ook dat door zijn Meester betwijfeld H'ordt. Waarom vraagt Hij immers drie keer of hij Hem liefheeft? En waar doet drie keer órjk aan denken? Wat zou é)ns antwoord zijn als de Heere Jezus aan óns vroeg: 'Hebt gij Mij lief? Hebt u Mij lief met heel uw hart en leven? Sta ik bovenaan in uw leven en gaat heel uw hart naar Mij uit?' Er zullen er onder de lezers zijn die moeten zeggen: 'Hee re |ezus, ik heb niet lief'. Inderdaad, zo is het bij ons van nature. Van huis uil is er geen liefde tot de HeereJezus in ons leven. Van naturp zijn we lief hebbers van ons zelf en gaal ons hart uit naar de wereld en de dienst van de zonde. Is dat bij u of bij jou nóg zo? Ach, vlucht dan toch tot Christus en snteek Hem of Hij het u geven wil: de liefde tot Hem! U uilt toch niet als een vijand van Hem blijven doorleven en ster\en? Wat een vreselijke toekomst zal ii dan te wachten staanI Er zullen er onder de lezers ook zijn, die twijfelen als aan hen de vraag gesteld wordt: 'f-Iebt gij Mij lief?' Ze kunnen niet ontkennen dat hun hart in zekere zin naar de Heere Jezus uitgaat, maar aan de andere kant ontdekken ze in hun leven ook, dat hun hart ook nog op zoveel verkeerde dingen gericht is. Wat staan soms andere dingen weer op de eerste plaals. Liefde tot de HeereJezus: is dat er wel echt? Ik zou zeggen: vlucht tot Hem en smeek Hem om duidelijk heid in UW' leven! '\'\'at ik \oe\ en merk in mijn leven, is dat echt, Heere Jezus? Bent L' in mijn leven gekomen of vergis ik mij?' Er zullen er ook onder de lezers zijn, die 'ja' zullen zeggen op de vraag van Jezus: 'Hebt gij Mij lief?' Dat is voor hen nel zo vanzelfsprekend als een beves tigend antwoord op de vraag of zij houden van iemand die Deze vraag- en anlumordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die ei' kostenloos gebruik van kan maken. Uiu vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuivs, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Waar komt eigenlijk dal vreemde gebruik vandaan om elkaar of) de eerste april voor 't lapje Ie houden? Ik hoorde, dat ze 't iii Noord-A inerika ook doen eii die hebben nooit van Alva en zijn bri(e)l, gehoord. Antwoord: De inneming van Den Briel \'ond toe\'allig op 1 april 1572 plaals, maar dat heelt niets te maken met hel toen leeds internationale gebruik om elkaar die dag voor de gek te houden. In de gehele Indo- Cermaanse wereld kent men de aprilgrap. De Vlamingen noemen hef 'Verzenderkens- dag', omdat je iemand ergens naar toe zendt voor een onmo gelijke boodschap. In Duits land heet het 'Narrentag' naat de nar. Beetgenomen Fran sen worden spottend 'poisson d'avril' ofwel aprilvis genoemd. In de Engels sprekende lan den, dus ook Noord-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland, heet 1 april 'Allfoolsday', de dag van alle gekken. Waar het gebitiik vandaan komt? Het is al zo oud als- de weg naar Rome, want de Romeinen hiel den elkaar al voor 't lapje op 'Quirinalia', hun narrenfeest gewijd aan Romulus, de legen darische stichter van Rome die de Sabijnse maagden roofde. Maar dat feest werd op f7 februari gevieixl. ACHTERNEVEN Mijn (>iide>s hebhen hel iwer aehter- neveii als zij het over kinderen en kleinkinderen van him ooms en tan tes hebben. Wal zijn die i'iin mij? Antwoord: Strikt genomen zijn dat geen achlerneven en ach- lernichten van u. De broer van uw grootvader is uw oudoom, dus zijn kinderen zouden bijv. oud-neven en oud-nichten genoemd kunnen worden, maar die term bestaat niet. Achterneven en -nichten zijn de kinderen van echte neven en nichten. Maar voor het gemak duidt men véél afstam- hen dierbaar is. ^Llar, is het wel zo vanzelfsprekend dal wij xan de Heere Jezus houden? Dat is niel vanzelfsprekend! Het is een wonder als het zo is! Een werk van Gods Geest in ons leven. Laten we ons zelf dus onderzoeken of het wel echte liefde in ons hart is als we zeggen dat we de Heere Jezus liefhebben! Het zal ook in ons hele leven blijken als dal zo is. Blijkt dat ook? F'.r zullen ook lezers zijn die in alle ootmoed met Petrus kun nen zeggen: 'Heere, Gij weet alle dingen. Gij weet dal ik U liefheb. Ondanks dat er nog zoveel in mijn leven is dat dat lijkt te weerspreken. Ondanks dat mijn hart nog zo \'aak uit gaat naar de wereld en de zon de en ik V vergeet. Ondanks dat er dagen in mijn leven zijn dat ik de band met U niel voel en beleef, omdat ik zo druk ben met van alles en nog wat. Ondanks dat, Heeie Jezus, weet U dat ik V liefheb. Dat ik zonder U niet meer kan leven. Dat ik U heb nodig gekregen x'oor de verzoening \'an mijn zonden en cfe vergeving van mijn schuld. Ondanks alles, L' weet het, HeereJezus: ik houd onuitsprekelijk veel van U. .Als ik LI niel zou hebben, zou ik de ongelukkigste mens in de wereld zijn!' Wie deze taal geleerd heefi door Gods Geest, heeft de HeereJezus écht lief! Ds. C.J. Droger melingen van familieleden met de term achterneven en -nich ten aan. Ze komen 'achter de neven en nichten', vandaar. PAN IN DIEPVRIES? Kun je gebraden vlees nwt pan en al in de diepvriezer zetten Antwoord: Het kan wel, als tl die pan maar eerst terdege laat alLoelen. Overigens is plaatsing in een diepvriezer zelden nodig. Als u de braad pan kokend beet wegzet op uw aaniecht en laat afkoelen, vormt zich een laagje vet op de inhoud die het vlees luchtdicht afsluit. Zodia dat het geval is, kunt u het gebraden vlees in een gewone koelkast (dus bij temperatinen tussen nul en vier graden) bewaren. Grotere koude heeft dan geen invloed meer. TELLENDE ROMEINEN Hoe kioamen de Romeinen ertoe om een V te schrijven voor 5 en een X voor 10 Antwoord: Doordat ze begon nen Ie turven, zoals wij wel eens doen als we op papier bijhouden hoeveel stuks we tellen. Zij zetten dait rechtop staande streepjes en dat werd hun cijfer f, later geschreven (en in steen gebeiteld) als de letter 1. Wij kruisen (nu) vier streepjes door als we de vijfde tel aanstrepen en zij maakten bij de tiende tel een kruis. Dat werd de X. Toen ze later in plaats van vijf I'tjes een enkel teken kozen voor het getal \'ijf, namen ze een halve X als helft van de tien en dal werd hun V. Daarna ontstonden IV en VI DIRKSIAND - In het restau rant van hel Van Weel-Belhes- daziekenhuis te Dirksland wor den weer informatieavonden voor zwangeren gegeven. De avonden vinden plaats op de woensdagen 2 april. 1 1 juni, 10 september en 19 november. Als onderwerpen komen daarbij o.a. aan de orde 'Poliklinisch bevallen of thuis?', 'Borst- of llessenvoeding?' en er wordt een rondleiding gegeven over de kraamafdeling en de verlos kamers. De avonden beginnen om 20.00 uur Vooraf aanmel den kan dagelijks van 8.30- 15.00 uur via telefoonnummer 0187-607410. Morgen, zaterdag 29 maart, zal in heel Oude-Tonge het oud papier weer worden opge haald. Gelieve het papier voor 9.00 uur duidelijk zichtbaar buiten te zetten. De opbrengst is bestemd voor bet restaura tiefonds van de Hervormde Gemeente van Otide-Tonge. voor 4 en 6, omdat ze afspra ken dat een streep vóór een grotere eenheid moest wor den afgetrokken en een streep erachter daarbij moest worden opgeteld. 72- Hij vraagt zich af of de ganzen er nog zijn. Maar niet Vader erbij, en dan zo hoog op een paarderug, hoeft hij daar niet bang voor te zijn. Hij is a! heel viat vrijmoediger op zijn hoge golvende heuvel. Hij wil weten hoe zijn paard heet. Dan zegt hij: Allee, Sare! wat helemaal overbodig is, daar Sare er zich niet in het minst aan stoort. Alleen keert ze haar gevoelige oren even naar achteren. Verder blijft ze rustig knikkend voortstappen. Fransje wordt spraakzaam en praat honderchiit over van alles en nog wat. Vader gromt zo nu en da'n goedmoe dig iets terug. Maar dan wil Fransje weten of vader ook vogelnestjes weet te zitten op liet land, en of er mis- sciiien ook een is waar een koekoek haar ei in gedragen heeft. Vader weet inderdaad zo'n nestje te zitten en zegt dat als ze de paarden in de wei gebracht hebben. Fransje met hem mee naar het land mag. Dan zal hij het hem wel aanwijzen en laten zien. Fransje roept dat hij dan dat lelijke ei van die gemene koekoek wel eens kapot zal maken. Dat verbiedt vader hem echter. Hij zegt dat koekoeken niet beter weten en dat de Heere ze zo geschapen heeft. Op vaders gezag is F'iansje desnoods bereid de koekoe ken te verontschuldigen, maar dan is het de Heere Zijn schuld... Gelukkig gaat vader er nog even verder op in door te zeggen dat alles wat de Heere gemaakt heeft goed is, en dat dieren niet denken kunnen zoals mensen, en dus ook geen zonde doen. En al zou Fransje dat koekoeksel uit het nest gooien, dan zonden de vogeltjes die het gebouwd hebben het toch verla ten, en dus zou er dan van hun eigen eitjes nog niets terecht komen. Ten slotte beseft F]-an.sje vaag dat God op deze manier een zeker evenwicht in de natuur bewaart, dat op de een of andere hem onbekende manier nuttig en nodig is. En daarmee heeft vader de duivel belet Fiansjes gedachten in een gevaarlijke richdng te sturen. Bij het achterste gedeelte van de reus achtig grote schuur, dat het spankot heet, tilt vader hem van zijn hoge zitplaats. Daarna trekt hij het gareel over Sare's oren en neus en laat het paard op eigen houtje naar de wei de lopen, op de voet gevolgd door vaders paard, dat Prins heet. Fransje staat houterig zijn stijve benen uit te strekken. Zijn onderbroek kleeft aan zijn zitvlak en voelt nat aan van het zweet. Maar dat geeft niets. Het is heerlijk geweest. Hij is nu toch stellig wel groot. Hij kan al paardrijden. En alsof vader zijn gedachten leest, zegt deze: Jie bin a zo es een groate knecht! Jie kun noe a mie de paeren rien! Bij het passeren van de grote schuur heeft Fransje naar de paardeput gekeken. Die is haast aan alle kanten omringd door wuivend groen fiet, behalve dan waar de paarden gere geld afdalen om te drinken. Daar waren inderdaad enkele ganzen, maar die zaten zich rustig te zonnen of hun veren in orde te brengen. Ze keken nauwelijks naar de twee rui ters, en .scholden hen helemaal niet achterna. Fransje zou giaageens even teruggaan om die grote vogels wat van naderbij te bekijken, maar vader heeft geen tijd voor zo'n uitstapje. Flij moet terug naar het veld en suikerbie ten gaan wieden. Bram en Eine zijn daar de hele morgen al bezig geweest. Vader heeft dat stuk bieten voor een zeker bedrag 'aangenoinen', dat w'il zeggen, dat hij het voor een bepaald bedrag onderhouden moet tot de bie ten gerooid en geleverd zijn van het najaar. Het hangt nu van hem en de jongens af of ze daar iets extra's inee kunnen veidienen; en dus hoe har der ze werken, hoe groter de kans op die extra verdienste. Misscliien kan \ader daar zox'eel mee overboeren dat hij nu voor de winter een nieuw varkenshok kan bouwen. Het bietenveld grenst aan het Hon- tenissegat en kan bereikt worden door de welde over te steken waarin de twee paarden nu rustig lopen te grazen. 'Vader neemt grote stappen, zodat Fransje op een drafje moet lopen om hem bij te houden. In de wei staan alletJei bloemen die FTansje graag zou plukken, maar vader zegt dat er naast het bietenveld nog veel ineer staan. Dan moet hij die maar plukken. Bram en Eine kijken verrast op als ze hun broertje met vader zien aanko- inen. Ze viagen of hij hen komt hel pen. Maar Fransje vertelt trots dat hij op Sare zijn rug gezeten heeft. Dan zegt Eine hetzelfde wat vader bij het spankot gezegd heeft: jie bin a zo es een groate knecht, jie kun noe a mie de paeren rien! Fransje blijft een poosje met de wie dende mannen meelopen, maar al spoedig begint hem dat te vervelen. Hij dwaalt naar de zijkant van het x'eld lot bij het lange gat. Vader roept hem nog na dat hij niet bij het water mag komen, wat Fransje met een armzwaai belooft. Naast het bietenveld loopt een diepe voor, die gedeeltelijk met kort riet en lang onkruid begroeid is. .^an de kant van het Hontenissegat vormt die een laag dijkje dat geleidelijk athelt naar het water. Daartussen is echter een brede strook mals, hoog gras, en dichter bij het water staat het jonge riet zacht ritselend te wuiven. De langste stengels hebben al nieuwe pluimen gevormd, maar die lijken in het geheel niet op de wollige poe sels die thuis op het kamrnenet staan. Deze hebben een paarsigbruine kleur en staan niet rechtop,' maar hangen met een boogje zijwaarts. Fransje wil er graag heen om zo'n pluiin eens van dichtbij te bekijken, maar hij herinnert zich vaders verbod en zijn eigen belofte. Hij waagt zich echter een eindje in het gras. Opeens ont dekt hij een heel veldje hemelsblauwe bloempjes. Er zijn er wel duizend, en ze hebben alleiTiaal een helder oranje geel hartje. Hij gaat er op zijn hurken bij zitten en begint ijverig te plukken. Die zal hij meenemen voor moeder. Juist als hij overeind komt, hoort hij vadeis stem doordringend zijn naam roepen. Hij is zeker bang dat Fransje te dicht bij het water zit. Fran.sje moet zijn vondst aan vader en de jongens gaan laten zien. Hij klautert behoed zaam over het dijkje en steekt het bie tenveld over. Hij zorgt er goed voor niet op de jonge bieten te trappen, want daar zou vader niet op gesteld zijn, en de boer nog veel minder. Reeds van een afstand ziet hij dat de mannen bezoek gekregen hebben tij dens zijn afwezigheid. (wordt venmlgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 5