Schoolkinderen op bezoek
bij Fabert Mode
Meditatie
Vervolg
verhaal
RT praktijk
Goeree-Overflakkee
Activiteiten 'Vrouwen
rondom Goeree'
RAAD
DAAD
Wat is uw antwoord?
ENy
Informatie
avonden voor
zwangeren
Ophalen papier
Oude-Tonge
EIIAnDEtl-tllEUWS
1 APRIL
PAGINA 5
VRIJDAG 28 MAART 2008
C/imliiii' v/iii Dirnlli (1.) hmiilwixmü de vragen van de kinderen van gmej) I en 2 van de CHS Prins Manrih.
MIDDELHARNIS - Kin
deren zullen zich door
gaans al vlug vervelen als
ze samen met hun ouders
een kledingwinkel bezoe
ken. Maar bij de leerlin
gen van de groepen 1 en 2
van de Christelijke Basis
school Prins Maurits uit
Dirksland was er woens
dagochtend geen sprake
van verveling toen ze op
bezoek waren bij Fabert
Mode in Middelharnis.
Door Adri van der Laan
llcl Invofk aan liet niodchuis
in MiddclliaiMis \c>iid plaals
in liet kader van hel pnijcil
waar de leerlingen van groep I
en 2 de/.e tijd aan werken. Zes
weken lang zijn ze bezig met
kleding en de verkoop ervan
op de Dirkslandse school. In
de school is een htii.s - 'hel
Hobbelpaard' - gebouwd é-ii
een winkel waar ook kleren
worden verkocht. De kinderen
kunnen op deze manier ook
zeil btui kleren kopen. Maar
helemaal écht i.s het natuur
lijk niel in de kla,s en daarom
gingen de kinderen op bezoek
bij Kabert Mode in Middelhar
nis. Voor Caroline van Drenth-
Kaberl was het de eerste keer
dal schoolklassen een bezoek
brachten aan haar winkel en
zij vond het een leuk idee oni
de kindei en iets over het reilen
en zeilen van een modezaak te
vertellen.
De kinderen werden in de
kinderafdeling ontvangen en
kregen de gelegenheid om
hun vragen aan Caroline te
stellen. Nieuwsgierig waren ze
naar tal van zaken, zoals hoe
de prijskaartjes gemaakt wor
den en hoe men de broeken
en t-shirts maakt. Maar ook
of' er wel haakjes in de paska
mer bij Kabert zijn, want op
school blijken ze de haakjes in
de zelfgemaakt paskamer te
zijn vergeten... C)p een vraag
van één van de kinderen of
er wel eens iemand 'vergeet'
Ie betalen, antwoordcie Caro
line dat dit wel eens voorkomt.
I-<il<i: Adri r/n> {In hian
Maar om deze vergeetachtige
klanten te waarschtiwen, zijn
alle kledingstukken beveiligd.
En of die beveiliging werkt,
mochten twee kinderen zelf
uitproberen. Met een shirt
mochten zij naar de uitgang,
waar hel alarm dan ook direct
afging!
Verder kregen de kinderen
een rondleiding oxer alle afde
lingen in de winkel en zelfs
in het kantoor, want ze waren
natuurlijk wel nieuwsgierig
hoe men de prijskaartjes uit
print. En vanzelf kregen ook
de verschillende voorzienin
gen voor de kinderen, zoals
een speelhuis, de speelhoek en
de video en zelfs de Play-stati-
on alle aandachi.
Remedial Teaching (RT)
praktijk Goeree-Overflak
kee (GO) geeft advies en
begeleiding aan kinderen
in de basisschoolleeftijd
die problemen of een stoor
nis hebben op het gebied
van lezen (o.a. dyslexie),
spelling, begrijpend lezen,
rekenen (o.a. dyscalculie)
en schrijven.
Op de basisschool doel de leer
kracht alle inoeile om ook deze
leerlingen dal Ie bieden wal
ze nodig hebben, maar soms
onlbieekl het de leerkracht
bijvoorbeeld aan mankracht of
lijd, of heeft men niel de juisie
middelen die nodig zijn waar
door juisl deze leerling beter
zou kunnen presteren. Een
particuliere RT praktijk kan
dan een uiikonisl zijn. Bin
nen de inaktijk wordt na een
gedegen onderzoek een han
delingsplan opgesteld. Hierin
staat naar welk doel vooi' deze
leerling toe wordt gewerkt,
ook hoe en wanneer gedacht
woidl dit doel te bereiken. In
deze laatste maanden naar de
zonierxakanlie toe kan er heel
gerichl gewerkt worden aan
een bepaald probleem. In de
praktijk wordt doorgaans 43
minuten individueel met een
leerling gewerkt. Hiervoor
heelt een leerkracht in de
praktijk nauwelijks ruimte.
Middels deze individuele ses
sies is hel mogelijk dal het
kind met nel wat meer bagage,
kennis, plezier en zekerheid
kan begiinien aan een nieuw
schooljaar. Wie meer informa
tie wil, kan kijken op website
www.rtpraktijkg(>.nl of geheel
\rijblijvend contact opne
men met de praktijkhondei.
jeanel rillema-Schuriug, lel.
06-2185;u;24, e-mail info(»
rtpraklijkgo.nl.
De vereniging 'Vrouwen
rondom (ioeree' heelt voor de
komende maand de volgende
activiteiten op de agenda staan.
Op dinsdag 8 april zal, in
samenwerking met Woning
inrichting Hameeteman te
Ouddorp, de heer Arjan van
Allen van LUXAFLEX Neder
land een presentatie verzorgen
over l^ixaflex zonwering en
raamdecoratie. Aan de hand
van voorbeelden zal hij laten
zien dat er meer is dan een
rolgordijn en een jaloezie.
Ook wordt er een promotie-
filmpje vertoond en zal van de
aanwezigen de kennis worden
gelest van diverse ondeidelen,
waarmee ook leuke prijsjes zijn
te winnen. De avond wordt
gehouden in verenigingsge
bouw Oostdam, aanvang 20.00
uur Zowel leden als niet-leden
zijn welkom. Niet-leden beta
len b entree. Opgeven voor
deze avond kan op maandag
31 maart van 19.00-21.00 uur
bij I5ea Hameeteman, tel. 01<S7
()830;n).
De laatste excursie van dit
seizoen wordt gehouden op
donderdag 17 april a.s. De
tocht gaat naar Miniatuur
Walcheien te Middelbuig. In
de mooi aangelegde tuin met
1.400 bonsaiboouNpjes, 30.000
bloembollen en een grote ver
scheidenheid aan plantensoor
ten bevinden zich veel minia-
ttiren, o.a. van hel indrukwek
kende Middelbingse stadhuis
en de Vlissingse haven. Het
vertrek (met eigen vervoer)
is om 9.30 uur vanaf Dorp-
stienden te Ouddorp. Het is
de bedoeling lussen 15.00 en
15.30 uur weer huiswaarts te
gaan. Deelname aan de excur
sie kost 12, incl. entree en
koffie met gebak. Opgeven kan
t/m dinsdag 8 april. Wie geen
vervoer heeft, kan dit melden
bij opgave.
Hebt gij mij lief? {]o\\. 21:1 (Sb)
Daar zitten ze aan de oever van
(Ie Zee van Tiberias in het glo-
i'en \an de dageraad: de Heere
Jezus en zeven van Zijn disci
pelen. In een omgeving die
sprekend is voor hen allemaal.
Zijn sommigen van hen hier
met geroepen tot vissers van
mensen? Hebben zij hier niet
veel onderwijs \an hun Mees
ter ontvangen?' Zijn hierop het
water geen wonderlijke dingen
gebeurd? Heel kort geleden is
dat nog gebeurd. In de nacht
cue aan deze dag is voorafge
gaan.
Heel de nacht hadden ze gevist
en helemaal niets gevangen.
En toen had daar een Man
op het strand gestaan en Die
had gezegd dat ze het nel aan
de andere kant van het schip
o\'erboord moesten zetten. Ze
hadden het gedaan en bin
nen de kortste keren had het
net boordevol vis gezeten.
Later bleken hel 153 grote vis
sen te zijn. .«Mlemaal grote vis
sen. Johannes was de eerste
geweest die ingezien had Wie
die Vreemdeling was. Hij had
het eerst tegen Petrus gezegd
en toen ook tegen de rest. En
daar zitten ze clan, samen met
Jezus op het .strand van de Zee
\an Tiberias. Wal een wonder
lijk tieffen. Wat heerlijk dat Hij
hen weer heeft opgezocht.
/\ls ze gegeten hebben (het
grootste deel van de maal
tijd was Jezus' gave), komt
het opeens tot een wonderlijk
gesprek tussen Jezus en Petrus.
Terwijl de andere zes erbij zijn.
Zij horen duidelijk dat Jezus
drie keer aan Petrus vraagt ot
hij Hem lieflieelt. En ze horen
ook duidelijk dat Petrus heel
ootmoedig op Jezus' vragen
antwoordt. Ze horen zelfs
dat Petrus niet eens hetzelfde
woord voor 'lielliebben' in zijn
mond durft te nemen als Jezus
gebruikt. Wat is Petrus veran
derd sinds de nacht in Cethsé-
niané! Iben had hij zo hoog
opgegeven van zichzelf. En zijn
medediscipelen zo laag wegge
zet. Er is niets meer van over.
Petrus is vernederd onder de
krachtige hand van God (vgl.
I Petr 5:6). Er was nogal wat
gebeurd in zijn leven. Zoveel,
dat hij niet eens durft te zeg
gen dat hij zijn Meester innig
en hartelijk liefheeft. IVtrus
brengt het niet verder dan te
zeggen: 'Meester, ik houd van
U'. De derde keer zegt hij dat
zelfs onder tranen, omdat hij
de indruk krijgt dat ook dat
door zijn Meester betwijfeld
H'ordt. Waarom vraagt Hij
immers drie keer of hij Hem
liefheeft? En waar doet drie
keer órjk aan denken?
Wat zou é)ns antwoord zijn als
de Heere Jezus aan óns vroeg:
'Hebt gij Mij lief? Hebt u Mij
lief met heel uw hart en leven?
Sta ik bovenaan in uw leven
en gaat heel uw hart naar Mij
uit?'
Er zullen er onder de lezers
zijn die moeten zeggen: 'Hee
re |ezus, ik heb niet lief'.
Inderdaad, zo is het bij ons van
nature. Van huis uil is er geen
liefde tot de HeereJezus in ons
leven. Van naturp zijn we lief
hebbers van ons zelf en gaal ons
hart uit naar de wereld en de
dienst van de zonde. Is dat bij
u of bij jou nóg zo? Ach, vlucht
dan toch tot Christus en snteek
Hem of Hij het u geven wil: de
liefde tot Hem! U uilt toch niet
als een vijand van Hem blijven
doorleven en ster\en? Wat een
vreselijke toekomst zal ii dan te
wachten staanI
Er zullen er onder de lezers
ook zijn, die twijfelen als aan
hen de vraag gesteld wordt:
'f-Iebt gij Mij lief?' Ze kunnen
niet ontkennen dat hun hart
in zekere zin naar de Heere
Jezus uitgaat, maar aan de
andere kant ontdekken ze in
hun leven ook, dat hun hart
ook nog op zoveel verkeerde
dingen gericht is. Wat staan
soms andere dingen weer op
de eerste plaals. Liefde tot de
HeereJezus: is dat er wel echt?
Ik zou zeggen: vlucht tot Hem
en smeek Hem om duidelijk
heid in UW' leven! '\'\'at ik \oe\
en merk in mijn leven, is dat
echt, Heere Jezus? Bent L' in
mijn leven gekomen of vergis
ik mij?'
Er zullen er ook onder de lezers
zijn, die 'ja' zullen zeggen op
de vraag van Jezus: 'Hebt gij
Mij lief?' Dat is voor hen nel zo
vanzelfsprekend als een beves
tigend antwoord op de vraag
of zij houden van iemand die
Deze vraag- en anlumordrubriek staat geheel ten dienste van de
lezer die ei' kostenloos gebruik van kan maken. Uiu vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuivs,
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
Waar komt eigenlijk dal vreemde
gebruik vandaan om elkaar of)
de eerste april voor 't lapje Ie
houden? Ik hoorde, dat ze 't iii
Noord-A inerika ook doen eii die
hebben nooit van Alva en zijn
bri(e)l, gehoord.
Antwoord: De inneming van
Den Briel \'ond toe\'allig op 1
april 1572 plaals, maar dat heelt
niets te maken met hel toen
leeds internationale gebruik
om elkaar die dag voor de gek
te houden. In de gehele Indo-
Cermaanse wereld kent men
de aprilgrap. De Vlamingen
noemen hef 'Verzenderkens-
dag', omdat je iemand ergens
naar toe zendt voor een onmo
gelijke boodschap. In Duits
land heet het 'Narrentag' naat
de nar. Beetgenomen Fran
sen worden spottend 'poisson
d'avril' ofwel aprilvis genoemd.
In de Engels sprekende lan
den, dus ook Noord-Amerika,
Australië en Nieuw-Zeeland,
heet 1 april 'Allfoolsday', de
dag van alle gekken. Waar het
gebitiik vandaan komt? Het
is al zo oud als- de weg naar
Rome, want de Romeinen hiel
den elkaar al voor 't lapje op
'Quirinalia', hun narrenfeest
gewijd aan Romulus, de legen
darische stichter van Rome die
de Sabijnse maagden roofde.
Maar dat feest werd op f7
februari gevieixl.
ACHTERNEVEN
Mijn (>iide>s hebhen hel iwer aehter-
neveii als zij het over kinderen en
kleinkinderen van him ooms en tan
tes hebben. Wal zijn die i'iin mij?
Antwoord: Strikt genomen zijn
dat geen achlerneven en ach-
lernichten van u. De broer van
uw grootvader is uw oudoom,
dus zijn kinderen zouden bijv.
oud-neven en oud-nichten
genoemd kunnen worden,
maar die term bestaat niet.
Achterneven en -nichten zijn
de kinderen van echte neven
en nichten. Maar voor het
gemak duidt men véél afstam-
hen dierbaar is. ^Llar, is het
wel zo vanzelfsprekend dal wij
xan de Heere Jezus houden?
Dat is niel vanzelfsprekend!
Het is een wonder als het zo
is! Een werk van Gods Geest
in ons leven. Laten we ons zelf
dus onderzoeken of het wel
echte liefde in ons hart is als we
zeggen dat we de Heere Jezus
liefhebben! Het zal ook in ons
hele leven blijken als dal zo is.
Blijkt dat ook?
F'.r zullen ook lezers zijn die in
alle ootmoed met Petrus kun
nen zeggen: 'Heere, Gij weet
alle dingen. Gij weet dal ik U
liefheb. Ondanks dat er nog
zoveel in mijn leven is dat dat
lijkt te weerspreken. Ondanks
dat mijn hart nog zo \'aak uit
gaat naar de wereld en de zon
de en ik V vergeet. Ondanks
dat er dagen in mijn leven zijn
dat ik de band met U niel voel
en beleef, omdat ik zo druk
ben met van alles en nog wat.
Ondanks dat, Heeie Jezus,
weet U dat ik V liefheb. Dat ik
zonder U niet meer kan leven.
Dat ik U heb nodig gekregen
x'oor de verzoening \'an mijn
zonden en cfe vergeving van
mijn schuld. Ondanks alles, L'
weet het, HeereJezus: ik houd
onuitsprekelijk veel van U.
.Als ik LI niel zou hebben, zou
ik de ongelukkigste mens in
de wereld zijn!' Wie deze taal
geleerd heefi door Gods Geest,
heeft de HeereJezus écht lief!
Ds. C.J. Droger
melingen van familieleden met
de term achterneven en -nich
ten aan. Ze komen 'achter de
neven en nichten', vandaar.
PAN IN DIEPVRIES?
Kun je gebraden vlees nwt pan en
al in de diepvriezer zetten
Antwoord: Het kan wel, als
tl die pan maar eerst terdege
laat alLoelen. Overigens is
plaatsing in een diepvriezer
zelden nodig. Als u de braad
pan kokend beet wegzet op
uw aaniecht en laat afkoelen,
vormt zich een laagje vet op de
inhoud die het vlees luchtdicht
afsluit. Zodia dat het geval is,
kunt u het gebraden vlees in
een gewone koelkast (dus bij
temperatinen tussen nul en
vier graden) bewaren. Grotere
koude heeft dan geen invloed
meer.
TELLENDE ROMEINEN
Hoe kioamen de Romeinen ertoe
om een V te schrijven voor 5 en
een X voor 10
Antwoord: Doordat ze begon
nen Ie turven, zoals wij wel
eens doen als we op papier
bijhouden hoeveel stuks we
tellen. Zij zetten dait rechtop
staande streepjes en dat werd
hun cijfer f, later geschreven
(en in steen gebeiteld) als de
letter 1. Wij kruisen (nu) vier
streepjes door als we de vijfde
tel aanstrepen en zij maakten
bij de tiende tel een kruis. Dat
werd de X. Toen ze later in
plaats van vijf I'tjes een enkel
teken kozen voor het getal \'ijf,
namen ze een halve X als helft
van de tien en dal werd hun V.
Daarna ontstonden IV en VI
DIRKSIAND - In het restau
rant van hel Van Weel-Belhes-
daziekenhuis te Dirksland wor
den weer informatieavonden
voor zwangeren gegeven. De
avonden vinden plaats op de
woensdagen 2 april. 1 1 juni, 10
september en 19 november. Als
onderwerpen komen daarbij
o.a. aan de orde 'Poliklinisch
bevallen of thuis?', 'Borst- of
llessenvoeding?' en er wordt
een rondleiding gegeven over
de kraamafdeling en de verlos
kamers. De avonden beginnen
om 20.00 uur Vooraf aanmel
den kan dagelijks van 8.30-
15.00 uur via telefoonnummer
0187-607410.
Morgen, zaterdag 29 maart,
zal in heel Oude-Tonge het
oud papier weer worden opge
haald. Gelieve het papier voor
9.00 uur duidelijk zichtbaar
buiten te zetten. De opbrengst
is bestemd voor bet restaura
tiefonds van de Hervormde
Gemeente van Otide-Tonge.
voor 4 en 6, omdat ze afspra
ken dat een streep vóór een
grotere eenheid moest wor
den afgetrokken en een streep
erachter daarbij moest worden
opgeteld.
72-
Hij vraagt zich af of de ganzen er nog
zijn. Maar niet Vader erbij, en dan
zo hoog op een paarderug, hoeft hij
daar niet bang voor te zijn.
Hij is a! heel viat vrijmoediger op zijn
hoge golvende heuvel. Hij wil weten
hoe zijn paard heet. Dan zegt hij:
Allee, Sare! wat helemaal overbodig is,
daar Sare er zich niet in het minst aan
stoort. Alleen keert ze haar gevoelige
oren even naar achteren. Verder blijft
ze rustig knikkend voortstappen.
Fransje wordt spraakzaam en praat
honderchiit over van alles en nog wat.
Vader gromt zo nu en da'n goedmoe
dig iets terug. Maar dan wil Fransje
weten of vader ook vogelnestjes weet
te zitten op liet land, en of er mis-
sciiien ook een is waar een koekoek
haar ei in gedragen heeft. Vader weet
inderdaad zo'n nestje te zitten en
zegt dat als ze de paarden in de wei
gebracht hebben. Fransje met hem
mee naar het land mag. Dan zal hij
het hem wel aanwijzen en laten zien.
Fransje roept dat hij dan dat lelijke
ei van die gemene koekoek wel eens
kapot zal maken. Dat verbiedt vader
hem echter. Hij zegt dat koekoeken
niet beter weten en dat de Heere ze zo
geschapen heeft. Op vaders gezag is
F'iansje desnoods bereid de koekoe
ken te verontschuldigen, maar dan is
het de Heere Zijn schuld... Gelukkig
gaat vader er nog even verder op in
door te zeggen dat alles wat de Heere
gemaakt heeft goed is, en dat dieren
niet denken kunnen zoals mensen, en
dus ook geen zonde doen. En al zou
Fransje dat koekoeksel uit het nest
gooien, dan zonden de vogeltjes die
het gebouwd hebben het toch verla
ten, en dus zou er dan van hun eigen
eitjes nog niets terecht komen. Ten
slotte beseft F]-an.sje vaag dat God op
deze manier een zeker evenwicht in
de natuur bewaart, dat op de een of
andere hem onbekende manier nuttig
en nodig is. En daarmee heeft vader
de duivel belet Fiansjes gedachten in
een gevaarlijke richdng te sturen.
Bij het achterste gedeelte van de reus
achtig grote schuur, dat het spankot
heet, tilt vader hem van zijn hoge
zitplaats. Daarna trekt hij het gareel
over Sare's oren en neus en laat het
paard op eigen houtje naar de wei
de lopen, op de voet gevolgd door
vaders paard, dat Prins heet. Fransje
staat houterig zijn stijve benen uit te
strekken. Zijn onderbroek kleeft aan
zijn zitvlak en voelt nat aan van het
zweet. Maar dat geeft niets. Het is
heerlijk geweest. Hij is nu toch stellig
wel groot. Hij kan al paardrijden. En
alsof vader zijn gedachten leest, zegt
deze: Jie bin a zo es een groate knecht!
Jie kun noe a mie de paeren rien!
Bij het passeren van de grote schuur
heeft Fransje naar de paardeput
gekeken. Die is haast aan alle kanten
omringd door wuivend groen fiet,
behalve dan waar de paarden gere
geld afdalen om te drinken. Daar
waren inderdaad enkele ganzen,
maar die zaten zich rustig te zonnen
of hun veren in orde te brengen. Ze
keken nauwelijks naar de twee rui
ters, en .scholden hen helemaal niet
achterna. Fransje zou giaageens even
teruggaan om die grote vogels wat
van naderbij te bekijken, maar vader
heeft geen tijd voor zo'n uitstapje. Flij
moet terug naar het veld en suikerbie
ten gaan wieden. Bram en Eine zijn
daar de hele morgen al bezig geweest.
Vader heeft dat stuk bieten voor een
zeker bedrag 'aangenoinen', dat w'il
zeggen, dat hij het voor een bepaald
bedrag onderhouden moet tot de bie
ten gerooid en geleverd zijn van het
najaar. Het hangt nu van hem en de
jongens af of ze daar iets extra's inee
kunnen veidienen; en dus hoe har
der ze werken, hoe groter de kans op
die extra verdienste. Misscliien kan
\ader daar zox'eel mee overboeren
dat hij nu voor de winter een nieuw
varkenshok kan bouwen.
Het bietenveld grenst aan het Hon-
tenissegat en kan bereikt worden
door de welde over te steken waarin
de twee paarden nu rustig lopen te
grazen. 'Vader neemt grote stappen,
zodat Fransje op een drafje moet
lopen om hem bij te houden. In de
wei staan alletJei bloemen die FTansje
graag zou plukken, maar vader zegt
dat er naast het bietenveld nog veel
ineer staan. Dan moet hij die maar
plukken.
Bram en Eine kijken verrast op als ze
hun broertje met vader zien aanko-
inen. Ze viagen of hij hen komt hel
pen. Maar Fransje vertelt trots dat hij
op Sare zijn rug gezeten heeft. Dan
zegt Eine hetzelfde wat vader bij het
spankot gezegd heeft: jie bin a zo es
een groate knecht, jie kun noe a mie
de paeren rien!
Fransje blijft een poosje met de wie
dende mannen meelopen, maar al
spoedig begint hem dat te vervelen.
Hij dwaalt naar de zijkant van het
x'eld lot bij het lange gat. Vader roept
hem nog na dat hij niet bij het water
mag komen, wat Fransje met een
armzwaai belooft.
Naast het bietenveld loopt een diepe
voor, die gedeeltelijk met kort riet
en lang onkruid begroeid is. .^an de
kant van het Hontenissegat vormt die
een laag dijkje dat geleidelijk athelt
naar het water. Daartussen is echter
een brede strook mals, hoog gras, en
dichter bij het water staat het jonge
riet zacht ritselend te wuiven. De
langste stengels hebben al nieuwe
pluimen gevormd, maar die lijken
in het geheel niet op de wollige poe
sels die thuis op het kamrnenet staan.
Deze hebben een paarsigbruine kleur
en staan niet rechtop,' maar hangen
met een boogje zijwaarts. Fransje wil
er graag heen om zo'n pluiin eens
van dichtbij te bekijken, maar hij
herinnert zich vaders verbod en zijn
eigen belofte. Hij waagt zich echter
een eindje in het gras. Opeens ont
dekt hij een heel veldje hemelsblauwe
bloempjes. Er zijn er wel duizend, en
ze hebben alleiTiaal een helder oranje
geel hartje. Hij gaat er op zijn hurken
bij zitten en begint ijverig te plukken.
Die zal hij meenemen voor moeder.
Juist als hij overeind komt, hoort hij
vadeis stem doordringend zijn naam
roepen. Hij is zeker bang dat Fransje
te dicht bij het water zit. Fran.sje moet
zijn vondst aan vader en de jongens
gaan laten zien. Hij klautert behoed
zaam over het dijkje en steekt het bie
tenveld over. Hij zorgt er goed voor
niet op de jonge bieten te trappen,
want daar zou vader niet op gesteld
zijn, en de boer nog veel minder.
Reeds van een afstand ziet hij dat de
mannen bezoek gekregen hebben tij
dens zijn afwezigheid.
(wordt venmlgd)