Het zwaard van de wet AWGB SportMenu helpt schoolkinderen bewegen en bezorgt sport verenigingen nieuwe leden Kerk diensten Lege 4You Het weer van volgende week. De kou is uit de lucht EIIAnDEII-IIIEUWS 3D-materiaal en workshop Richteren EIIAIlDeii.niELIWS Clinics Sociaal leven Uw auto én caravan V, PAGINA 2 VRIJDAG 28 MAART 2008 Ethiek De titel Het klinkt erg strijdlustig. Dat is ook de bedoeling. Men moet dan wel bedenken wie dat zwaard hanteert. Ik kom hieronder daarop terug. Toen de wet Algemene Wet Gelijke Behandeling (afgekort AWGB) in de jaren tachtig en begin negentig werd bespro ken en ingevoerd, heb ik aan de discussie daarover deelge nomen. Ik heb toen met dank baarheid erop gewezen dat in het toenmalige voorstel alle rechten dezelfde impact had den. Hiermee bedoel ik dat het ene recht niet boven het andere ging. Dus: dat er respect moest zijn voor elk recht afzonderlijk. Tegelijk heb ik erop gewezen dat deze wet gemakkelijk tot een groot gevaar zou kunnen worden voor wat ik nu maar noem: de vrijheid van het bele ven van godsdienst, als name lijk een van de rechten tot (wat ik nu maar noem) norm of maatstaf over de andere rech ten verheven zou worden. Dan was het evenwicht verstoord. En daarmee was het met een deel van de vrijheidsrechten gedaan. De mogelijkheid dat dit zou gebeuren heb ik nu bijna twintig jaar geleden in discus sies en artikelen met nadruk genoemd. Ik schaam me er niet voor te zeggen dat ik toen met dankbaarheid erop gewezen heb, dat dit (nog) niet het geval was. Niettemin voelde ik het als mijn plicht hoorders en lezers op deze mogelijke verschuiving te wijzen. Gebruik hiervoor wat mij betreft 'een eventueel toe komstig scenario'. Veranderingen Het ziet er - helaas - naar uit dat het toen gevreesde nu werkelijkheid gaat worden. De mogelijkheid die ik nog vóór de invoering van de wet opperde wordt nu - als God het niet verhoedt - werkelijk heid. Wat is namelijk het geval: van veel kanten wordt ervoor gepleit het gelijkheidsbeginsel - of wel het nondiscrirainatie- beginsel - tot norm te verhef fen. Daaraan worden dan alle grondrechten ondergeschikt verklaard. U kunt ook zeggen: zij zijn alleen van kracht als zij niet in strijd zijn met het gelijk heidsbeginsel. Laat ik het duidelijk mogen zeggen: dit gelijkheidsbeginsel of wat emotioneler geformu leerd: dit non-discriminatiebe- ginsel is te vergelijken met het eerste van Gods Tien geboden. Doch dan als eerste gebod in een geseculariseerde samenle ving, waarin de mens de maat stafvan alle wetten is. Vérstrekkende gevolgen Het zal duideujk zijn dat een dergelijke verschuiving voor het christen-zijn in het publieke leven vérstrekkende gevolgen heeft. Dan worden alle publieke handelingen, beslissingen en posities gemeten aan de norm van het humanistisch geïnterpreteerde gelijkheids beginsel. Mocht het pleidooi voor deze verschuiving in de waar dering van de grondrechten bij wet geregeld worden, dan betekent dit dat allerlei beslis singen in christelijke organi saties gemeten, beoordeeld en eventueel veroordeeld worden op grond van het non-discri- minatieartikel. Dit is een verschuiving ver geleken met de positie van twintig jaar geleden. Niette min was de mogelijkheid dat dit zou gebeuren, te voorzien en te vrezen. De buitenste schil Verdedigers van deze ver schuiving stellen christenen gerust door te zeggen dat door deze wettelijke maatregel slechts de buitenste schil van de godsdienstvrijheid wordt geraakt. Het zal zo'n vaart niet lopen. Daartegen breng ik twee bezwaren in: christenen die nen mensen te zijn van één stuk, van één beginsel, dat hun hele leven, ook hun publieke optreden bepaalt. Als aan hun vrijheid op wat hun tegen standers noemen een onder geschikt punt te kort wordt gedaan, voelen zij zich in het beleven van hun christen-zijn aangetast. Zeg: beknot. Daar komt een tweede punt bij: wie de afkeer van het christelijk geloof, inclusief het christen-zijn in onze samen leving waarneemt, weet dat daarin een intensieve voort gang zit. Het blijft niet bij de buitenste schil. Een parlement dat de buitenste schil aanpakt, zal er niet voor terugschrikken ook een volgende schil van het christen-zijn af te pellen, enzo voort, enzovoort. De lezer begrijpt dat ik dat woord 'schil' in dit verband verafschuw; alsof we bepaalde gestalten van ons christen-zijn kunnen uittrekken en naast ons neerleggen. W, H. ^^LEMA Het gaat om het christen zijn uit één stuk. De aanval op de buitenste schil is een signaal van wat ver der zal komen. Dynamiek van het kwaad Dat is de innterlijke dyna- fniek van het kwaad. Wie de ontwikkelingen van onze samenleving sinds de jaren zestig heeft gevolgd, weet dat er een bijna onstuitbare voort gang is in het van kwaad tot erger. De voortgang is alleen te stuiten als er een innerlijke omkeer in ons volk plaats vindt. Dat we daarom bidden. Tegelijk dienen we waakzaam te zijn! Ik herinner nog eens aan mijn column van enkele weken geleden over Huizinga als cultuurcriticus. Hij zag de schaduwen van morgen - die nu heden zijn geworden - opdoemen, waar - om het in mijn woorden te zeggen - de mens met zijn humaniteit tot norm verheven wordt. Dat zien we nu gebeuren. De humanistische interpretatie van de AWGB is het zwaard dat tegen christelijke organisaties wordt opgeheven. Tamelijk goed nieuws is er voor diegenen die eindelijk eens wat milder weer behoeven de komende tijd. De venijnige vlokkenveroorzakers hebben zich inmiddels afgemeld en elke dag boekt de temperatuur nu een bescheiden winst. Toch was het bijzonder, zo'n koude en sneeuwrijke Pasen op de eilanden, met op sommige plaatsen 4 tot 5 centime ter sneeuw (Tweede Paasdag, omgeving Goedereede) en het leek warempel bijna even een kerstplaatje her en der. Het lijkt erop de laatste jaren (met als schoolvoorbeeld de 'sneeuwtsunami' begin maart 2005) dat hoe zachter de (hoofd)winter uitpakt, des te feller koning winter later in het seizoen terugslaat. Het is deels ook wel te verklaren; belangrijk gegeven daarbij is dat gedurende de hoogwin- ter zachte westcirculaties nu eenmaal sterker ontwikkeld zijn en er dientengevolge relatief minder kans is voor een noordtype stroming. Aanvankelijk zagen de prognosekaarten er zonder meer florissant uit, met rond de maandwisseling temperatuur- opbouw tot om en nabij de 20 graden, maar voorbije dins dagochtend vroeg werd dit droomscenario alweer goed deels teruggedraaid. Weertechnisch, dus qua voorspelbaarheid, is de periode maart (en april) de moeilijkste fase van het jaar en zijn de grilligheden van de atmosfeer doorgaans het grootst. Zo'n twintig graden in de verwachting kan dan de volgende dag ineens zijn 'omgebogen' naar een magere 8 graden bijvoorbeeld. Ondanks de voorzichtige teniperatuuropbouw die momenteel al actueel is, houden we die wisselvalligheid deze vrijdag en ook in het weekeinde. Op vrijdag regent het met name in de middag weer bij een stevige vrij zui delijke wind. De zaterdag pakt wat beter uit op Goeree Overflakkee. Het is dan nagenoeg droog en met 12 graden niet echt koud. Op zondag lijkt de regenkans alweer veel groter, blijft die stevige wind doorstaan en kalft het kwik weer iets af (11 graden). Echt lente wordt het ook volgende week nog niet, hoewel een hogedrukgebied later wel naar de Benelux uitbreidt en bij ons waarschijnlijk voor een aantal droge(re) dagen gaat zorgen. Noordelijke hogedrukgebieden op de weer kaarten voor de lange termijn verraden echter dat de kou de nog altijd op de loer blijft liggen en er hoeft niet veel te gebeuren of een portie kou stroomt zo weer uit tot over de Lage Landen. Wel lijkt een iets drogere trend aanstaande te zijn vanaf eind komend week. Weerman Mare Putto Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag Uitgave: uitgeversmij. Eiianden Nieuws b.v. Verschijning: dinsdag huis-aan-huls vrijdag abonnementen uitgave Tei. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Middeiharnis. Langeweg 13, Sommeisdijk ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE Tei. (0187)471020 E-maii: aigemeen@gebr-dewaal.com Tarief per mm 0,36. Contracttarieven op aanvraag Sluitingstermijn zakelijl^e advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur Sluitingstermijn overiijdensberichten: dinsdag en vrijdag 7.30 uur Voor foutief gepiaatste advertenties ais gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentle-verl^oop: Gert VerweiJ, tei. (06) 50448359 e-mali: g.verweij@gebr-dewaai.com REDACTIE hoofdredacteur: J.Viiierius, tel. (0187)471022 e-maii: j.vilierius@gebr-dewaai.oom Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóör 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor Ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank Goeree-Overfiakkee 3420.01.108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). DIRKSLAND - Vier basis scholen in de gemeente Dirksland en een aantal sportverenigingen slaan de handen ineen om de schoolkinderen aan het bewegen te krijgen. Dat gebeurt via het program ma SportMenu, dat nog dit schooljaar van start gaat, naar verwachting half mei. Meer bewegen voor kinderen is een pri oriteit in het subsidie beleid van de gemeente. Volgens wethouder Wim Bruggeman ligt er 10.000 euro klaar voor drie jaar SportMenu. Door Kees van Rixoort De basisscholen die het pro ject willen oppakken zijn De Inktvis en Prins Maurits in Dirksland en Roxenisse en De Regenboog in Melissant. De vijfde basisschool binnen de gemeente. Prins Johan Friso in Herkingen, doet (nog) niet mee. Elke basisschool heeft een coördinator voor SportMenu, terwijl voor de algehele coör dinatie van het project nog een oplossing moet worden gevonden. Voorlopig neemt Peter Keuker, directeur van De Inktvis, deze taak op zich. Hij had zijn medecoör dinatoren en een hele serie sportverenigingen uitgeno digd om dinsdagavond naar zijn schoolgebouw te komen. Dit om uitleg te krijgen over SportMenu, contacten te leg gen en vervolgstappen af te spreken. Een flink aantal ver enigingen was op de uitnodi ging van Keuker ingegaan. Aanwezig waren bijvoorbeeld vertegenwoordigers van drie voetbalclubs, de tafeltennis vereniging, twee gymnastiek verenigingen, de twirlclub en honk- en softbalvereniging The Islanders. Daarnaast, zo maakte Peter Keuker dui delijk, hadden eerder onder meer de zwemvereniging, de tennisclub en de aikidovereni- ging al aangegeven interesse te hebben om mee te doen aan SportMenu. Dus: niet alleen verenigingen uit de gemeente Dirksland, maar ook clubs met een eilandelijk bereik, zoals de in Oude-Tonge gevestigde Islanders. SportMenu komt niet zomaar uit de lucht vallen. Vorig jaar was er reeds een pilotproject op De Inktvis. Kinderen van die basisschool konden tijdens de gymlessen en na school tijd meedoen aan clinics van zes verenigingen. De pilot, die behalve in Dirksland ook in Oegstgeest plaatsvond, kon draaien op subsidie van de provincie en met ondersteu ning van Sportservice Zuid- Holland. Volgens Peter Keu ker was SportMenu een succes op zijn school. Reden om met vier basisscholen verder te gaan, nu met financiële steun van de gemeente Dirksland. "Dertig procent van de kin deren beweegt te weinig en is te zwaar", gaf de gastheer het belang van SportMenu aan. "De gemeente vindt ook dat er wat aan gedaan moet wor den. Zes, zeven jaar geleden was er daarom het program ma 'Be cool, be smart, be active'. Dat bestond uit diverse spor tieve activiteiten en sportmid dagen. De activiteiten werden goed bezocht en de gemeente trok er graag geld voor uit." Het succes had echter een schaduwzijde: het programma leverde met meer sportende schoolkinderen op. 'Daarom draaien we het nu om en bren gen we de sport naar de kin deren in plaats van andersom. Dat kan door verenigingen uit te nodigen op school en tijdens de gymles een clinic te verzorgen." Dat is uiteraard verplicht voor de kinderen. Een clinic op een ander tijd stip en op een andere locatie is dat niet. Toch moet ook die mogelijkheid open blijven, aldus Keuker. Al is het alleen maar om onnodig gesleep met bijvoorbeeld tafeltennistafels naar school te voorkomen. "Het mes snijdt aan twee kan ten", kregen de aanwezige vertegenwoordigers te horen. "Aan de ene kant gaan de kinderen meer bewegen en gezonder leven. Aan de ande re kant krijgen de verenigin gen leden erbij. Ik ben ervan overtuigd dat het werkt. De verenigingen krijgen er ook meer naamsbekendheid door. Nu zijn ze niet altijd bij ieder een bekend." Volgens Keuker en diverse andere aanwezigen bieden sportverenigingen de jeugd niet alleen beweging, maar ook een sociaal leven. "Je komt in een netwerk." Anderen meldden dat les sen van 'experts' ook indruk maken op schoolkinderen. Peter Keuker riep de vereni gingen op zich aan te melden voor SportMenu, waarna het programma half mei van start zou kunnen gaan. Per school jaar zou het programma twee keer moeten plaatsvinden. De meeste verenigingen reageer den positief op het initiatief en kwamen ook met (aanvullen de) ideeën. Enkele verenigin gen, waaronder de gymver- enigingen, meldden moeite te hebben om voldoende leiding op te hoesten. Wethouder Bruggeman, dins dagavond ook present, meldde dat de gemeente nog 10.000 euro in kas heeft om SportMe nu te subsidiëren. Het gaat om geld dat eerder bestemd was voor het project Buurtsport, dat voortijdig werd beëindigd omdat het de verwachtingen niet kon waarmaken. Brug geman riep de tijdelijke coör dinator op met een begroting te komen en die in te dienen bij de gemeenteraad. "Als er een goed plan ligt, gaat het door", blikte de wethouder vooruit op de besluitvorming. Hij plaatste het project - meer bewegen en sociale contacten - in het kader van de Wet Maat schappelijke Ondersteuning (WMÓ), die qua uitvoering in handen is van de gemeente. "Laten we zo gauw mogelijk starten en proberen de clinics in te roosteren", klonk het aan het eind van de geani meerde bijeenkomst in De Inktvis. Nog wat afstemming, coördinatie en planning en de schoolkinderen in Dirksland en Melissant kunnen in bewe ging komen. Elke eerste dinsdag van de maand bent u tussen 10.00 en 16.00 uut hartelijk wel kom in 'De Staver'. In vertrouwde handen Zondag 30 maart 2008 OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. H. Lassche en 18.30 uur kand. M. van Reenen, Veenendaal. Eben-Haëzer: 9.30 uur kand. M. van Ree nen en 18.30 uur ds. H. Lassche - Herv. Gem. 9.45 uur kand. G. A. van Ginkel, Maartensdijk en 18.00 uur kand. E C. H. Kleinbloe- sem. Goudswaard - Geref. Kerk geen opgave - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. D. van Beveren en 18.30 uur ds. H. van Ham. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur de heer T. R. Riet veld, Papendrecht en 17.00 uur kand. J. T. Maas, Papen drecht - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. J.W. van Estrik, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. C. Oorschot, Stellendam. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur kand. K. M. Teeuw, Papendrecht en 17.00 uur kand. J. T. Maas, Papendrecht - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. K. ten Klooster, Ridderkerk en 18.00 uur ds. W.M. van der Linden - Geref. Kerk 10.00 uur de heer A. Bijl en 18.30 uur ds. L. C. van der Eijk. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. G. Blom, Nieuw-Leusen - - Geref. Kerk 9.30 uur ds. E van Hall - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. G. de Graaff, Rotterdam en 18.00 uur ds. G. van Meijeren - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Schipper - Zie kenhuis: 14.30 uur de heer J. de Bruijne. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. G. van der Ziel en 18.00 uur kand. A. Teeuw, Papendrecht - Her steld Herv. Gem. 9.30 uur ds. C. Oorschot, Stellen- dam en 18.00 uur ds. K. ten Klooster, Ridderkerk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. E Blok. SOMMELSDIIK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. J. V. d. Plas, Zwijndrecht en 18.00 uur ds. R. W. van Mourik - Luk- askapel HDG 10.30 uur ds. T. W. van Bennekom en 15.30uurds. Th. W. H, van der Heijden, zangdienst, Het Jongeland I Het Jeugdland - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 17.00 uur ds. L. M. Jon- gejan - Exodus 10.00 uur mevr. A. Nijman - Remon strantse Gem. 10.00 uur samenkomst - CAMA Gem. 10.00 uur de heer L. Post. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. Har- kema en 18.00 uur ds. W C. Meeuse, Bilthoven - Geref. Kerk 10.00 uur ds. L. J. Lin- gen en 17.00 uur ds. C. G. Kant - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. B. L. C. Aarnoudse - Geref. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur ds. E J. Trimp en 17.00 uur leesdienst. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. Maas en 18.00 uur ds. J. A. van den Berg, Nieuw-Lekker- land - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur kand. R. van de Kamp, Scherpenzeel - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. E J. Teeuw, Fapendrecht en 18.00 uur ds. L. de Wit - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.30 uur ds. L. Blok - Beréa Gem. 10.00 uur de heer H. Scheermeijer. STAD a/h HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. Belder en 18.00 uur ds. C. Doorneweerd - Geref. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.00 uur ds. A. W Estié - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Doorne weerd en 18.00 uur ds. T. W. van Bennekom - Geref. Kerk 10.00 uur ds. L, van Dalfsen en 18.00 uur ds. L. J. Lingen. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. W. Ver boom, Bleskensgraaf en 18.00 uur kand. E M. van 't Hof, Sint Annaland - Hersteld Herv. Gem. 9.15 uur ds. L. Groenenberg, Schoonrewoerd en 16.00 uur ds. H. van der Ziel, Poe- deroijen - Geref. Kerk 9.30 uur de heer Knoester en 18.00 uur ds. Sonneveld - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst. LANGSTRAAT - Herv. Gem. kand. M. K. de Wilde, Rid derkerk. "Er was geen koning in die tijd. En toch was er een Koning. God in de hemel. En de Koning, die God beloofd had, was onderweg. Toen nog verscholen in de schoot van liet volk. Maar wachtend op de volheid des tijds. Toen kwam Hij. In bepaalde opzichten was Hij vooraf geschaduwd in het optreden van de verschillende richters, die ook 'verlossers' genoemd worden. Maar als Hij er eenmaal is, laat Hij zien wat echte verlossing is. Zo wil Hij de hoogste Richter zijn. En de Koning, die wel leiding geeft. Volmaakt. Met deze woorden besluit het boek dat de even eenvoudige als duidelijke titel heeft: Rich teren. Een verwijzing natuurlijk naar het gelijknamige bijbel boek. Over het boek Richte ren hield ds. E den Butter, op Flakkee welbekend, in 2007 een serie radiolezingen. De bijbelstudies, eenendertig in getal, vonden plaats in het programma 'De Bijbel Open' van de Evangelische Omroep. Enkele weken geleden zijn alle uitgesproken teksten, voorzien van gespreksvragen, in het al aangeduide boek verschenen. Eerder kwam in dezelfde serie, eveneens van de hand van ds. Den Butter, een serie bijbelstu dies over Jozua uit. Fijn dat nu dit boek daaraan toegevoegd is. Immers, elke toegewijde bijbellezer weet dat Jozua en Richteren bij elkaar horen. Er is een opeenvolging in geschied schrijving. Waar het eerste bijbelboek eindigt, begint het tweede. Jozua' beschrijft voor al de intocht van het volk Israël in het beloofde land. De Heere had aan het volk "het land dat van melk en honing is vloeien de" beloofd. Hij heeft die toe zegging ook trouw vervuld. De vraag is: is nu het volk, nu het zich eenmaal gevestigd heeft, ook trouw aan haar Heere? Het antwoord op die vraag is in het boek Richteren te lezen. Helaas moet het antwoord ont kennend luiden. Israël verlaat de Heere en dient de afgoden. "Als daartegenover dan steeds weer blijkt dat de Heere tot hulp van Zijn ontrouwe volk gereed blijft staan en dat Hij niet verandert, dan is des te duidelijker dat het heil alleen van God komt. Daarom kan aan het eind van dit boek toch ook weer gezegd worden: alleen God komt de eer toe!" [9]. Ds. Den Butter heeft zijn boek dan ook de ondertitel meegegeven: Trouw tegenover ontrouw. Als de tijd van het boek Rich teren ergens door getypeerd wordt, dan door de woorden die we enkele keren lezen: "In die dagen was er geen koning in Israël. Een iegelijk deed wat recht was in zijn ogen." Jozua, de opvolger van Mozes, was gestorven. Maar een nieuwe opvolger kwam er niet. De Heere bedoelde, aldus ds. Den Butter, aan het volk een bestuursvorm te geven waarin Hij Zelf de Koning zou zijn. Op geen enkele wijze moest er een scheiding tussen 'kerk' en 'staat' zijn. Helaas, het volk was onwillig om de Heere, hun God, van harte en consequent te dienen. Ze waren weerspan nig. Zo doende werd de theo cratie onmogelijk. "Daarin zit de tragiek van het boek Rich teren. Het volk is ontrouw. Het volk, dat zo rijk gezegend is, verlaat de Heere. De Heere krijgt niet waar Hij recht op heeft. De Heere wordt verdriet aangedaan" [13]. Maar om het volk niet geheel over te geven aan de dwaas heid van hun eigen hart, gaf de Heere keer op keer 'sjofetiem', rechters, leiders, in de Staten vertaling genoemd: richteren. Ze hadden tot taak om recht te spreken, maar meer nog dan dat: om het aangevallen en verdrukte volk van de vijand te bevrijden. Namens de Heere, de God van het verbond. In eenentwintig hoofdstukken vertelt de Bijbel de lotgevallen van het volk in deze roerige tijd, die zich waarschijnlijk uit strekt over wel drie eeuwen. Het is de periode van de dood van Jozua tot aan het aantre den van koning Saul. Het laat ste deel van deze tijdsspanne moeten we overigens al weer in het eerste boek van Samuel lezen. Dominee Den Butter is een goede gids door dit heftige bijbelboek Richteren heen. Nauwkeurig onderzoekt hij de overgeleverde tekst en vertelt het gebeurde in heldere woor den na. In overeenstemming met de taal van Richteren zelf is de navertelde geschiede nis hier en daar met spanning geladen. Ik denk bijvoorbeeld aan de manier waarop het slot van Richteren 4 wordt weerge geven: de geschiedenis van Jaël die de Kanaanitische legeraan voerder Sisera ter dood brengt. "Gods executeur", zo wordt ze hier genoemd. Of aan de met emotie geladen weergave van de ontmoeting van Jefta en zijn dochter, verhaald in Richteren 11Deze laatste geschiedenis bergt nog een moeilijkheid in zich. Wat is er tenslotte met Jefta's dochter gebeurd, nu haar vader haar aan de Heere heeft toegewijd? Heeft hij haar daadwerkelijk geofferd? Ds. Den Butter geeft zijn gedach ten weer, die hij overigens zoekt te staven met andere bij belse gegevens. Zijn keus is wat mij betreft overtuigend. Deze bijbelstudies bevatten tal van aanzetten tot verdere overdenking. De lijn naar de actualiteit wordt keer op keer getrokken. De gespreksvragen geven goede mogelijkheid om in meditatie en/of gesprek de lessen van dit boek Richteren tot persoonlijk nut te maken. "Zo ontvangen we ook dit boek als heilig en canoniek; als een onderdeel van Gods geïnspi reerde en daarom onfeilbare Woord, dat nuttig is, alle eeu wen door, tot onderwijs. Met dien verstande dat dit boek met name in de kanon is terecht gekomen met de bedoeling om ons te waarschuwen. Zon de blijft niet ongestraft. Gods oordeel sluimert niet. Terwijl tegelijk ook door dit hele boek heen de stem klinkt die zegt, dat de Heere in de toorn aan Zijn ontfermingen gedenkt" [15]. N.a.v.: Ds. F den Butter, Rich teren. Trouw tegenover ontrouw. Uitgeverij Buij- ten &f Schipperheijn, Amsterdam. Paperback. ISBN 90-5881-219-3. 197pag. Prijs €13,90. J.M.J. Kieviet ik ben afgelopen waterdag naar een jDijeenkorast gevfeesf. ye( (Jiema tftas: Topnju^iefe! Duivels?!' v/e iijn mef een grofe groep van de jv daarljeen gewees;. Wa(as daf een indrukwekkende avond. £r uas een esJ-dj, Koos de Jong, en die verborgde de avond. We liebben veel clipjes geiien «aarin we ^agen Ijoe popniusiek on(s(aan is en W vreselijk hef nu is W'e iagen filnipjes van bekende iangers/^ange- ressen. Gelukkig s(oad de vermaling er ook bij- tfoewej we Jiiervan schrokken, was h^-t goed om (z ^ien en (e horen wat er allemaal om ons afspeel;. Je jag duizenden mensen die Madonna nasclireeuw- den da( >e naar de hel wilden. Ook sag je de rappers £minem. 2ij vertelde je even hoe je je vrouw moest vermoorden en haar meteen op kon ruimen. Koos de Jong vertelde hierbij dat een man dit echt nagedaan heeft, gewoon puur omdat hij het ^oveel gehoord had. W'e waren aan het einde allemaal helemaal ontdaan. Toen gingen we «ngen: £eas *f&s ik eea vreemdeling voor God en xaijn isr(; IJf gevoelde geen Sciuld en ik kende geen smart- ik vroeg niet:„Hijn iiele door ^iet gij üw lo(? ijoe iült gij rechtvaardig verschijnen voor God? £n \t{ laatste couplet was: jSTü reis ik getroost onder het heiligend kruis, ï^&sr het erfgoed déiar hoven, in het Vaderlijk ifuis, Hijn Jeius geleidt mij door de aardse voesfijn, 'Gestorven voor mijl'ial mijn wanemang iijn.' Toen schoot er door me heen dat we allemaal wel kunnen denken dat dit vreselijke mensen waren. Ba misschien voelden wij ons ook wel wat beter. Haar als we nog steeds een vreemdeling iijn voor God dan sijn we van binnen net io jwart! Kunnen we dat laatste couplet rai.t ons hele hart Singen...?

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 2