Meditatie Vervolg verhaal RAAD DAAD Beroepings- Workshop Scrapbooking EN U Hoe het weer goed komt met God WERK Concert- Opbrengst Concert twee fanfares Samenzang- avond rond oude en jonge psalmberijming EIIAnD^-niEUW5 MEER NEDERLANDERS? DRUIF SNOEIEN OPROEP: PAGINA 5 VRIJDAG 21 MAART 2008 Blik op kerk "f m .•iamenlming - De commissie Dijsselbloem - School en kerk Het lieclt al uitvoering in de kranten gestaan: een rege ringscommissie onder leiding van de heer Dijsselbloem heeft een onderzoek ingesteld naar de onderwijsvernieuwingen van de laatste jaren. Die com missie heelt daar geen spaan van heel gelaten! We wisten het uileraard al lang, maar nu staat hel zwart op wil: de overheid is ernstig tekorlgeschoien in één van haar voornaamste taken: hel zeker stellen van de kwali teit van het onderwijs. De ministers die ervoor verant woordelijk waren, geven niet thuis - dat is gemakkelijk! - en weinigen van het Nederlandse volk zullen erom wakker lig gen. Hï In het onderwijs moest het iedere keer weer anders. Blijk baar is het in het verleden nooit goed gegaan. Wij zullen eens laten zien dal het anders en beter kan! Daarbij heeft men zich laten leiden door nieuwere didactische inzichten. Of deze inzichten ook wetenschappelijk waren onderbouwd, daarover bekreunde men zich niet. Nog minder oi deze nieuwe inzich ten en de nieuwe methodes tot hel gewenste doel leidden. Een beetje cru gezegd: men vond het niet belangrijk of het fun dament degelijk was, men liet zich leiden door de waan van de dag. Om een voorbeeld te noemen, het leerhuis werd van boven af gepropageerd. De leraar voor tie klas moest niet langer iemand zijn die zijn leerlingen kennis bijbracht, maar de coach op wie ze zonodig een beroep konden doen... Tenslotte komt het niet aan op kennis, maar op vaardigheid... Mou, dat hebben we gewe ien...! Maar dat kon men van Ie voren wel uitrekenen. Want als de elementaire kennis ont breekt, wat valt er dan nog te leren r En - dat wou ik eigenlijk kwijl - is dat niet een tendens die we ook in de kerk(en) kun nen waarnemen? Ik schreef er vorige week al over: men gaat wel prat op Schrift en belijde nis, maar weet men ook waar men het over heeft? Onlangs hoorde ik nog een inmiddels bejaarde predikant zeggen dat mensen vroeger de Insütuüe van Calvijn lazen, of de Redelijke Godsdienst van Brake), terwijl ze tegenwoor dig volstaan met 'ik denk' en 'ik vind'. Met dejongeren in de gemeen te is het vaak niet beter gesteld. Ze willen discussiëren over alles en nog wat, maar parate kennis ontbreekt vaak... En wat valt er dan nog te praten? Als er geen basis ligt, kun je ook moeilijk op een basis bouwen. Waarnemer OUDE-TONGE - De Slich- üng Welzijnswerk Oostflakkee organiseert op de woensdag avonden 9 en 23 april van 19.15 tot 21.45 uur een work shop 'scrapbooking', waar u kunt leren op een decoratieve en creatieve manier uw fotos in te plakken. De workshop wordt gegeven door .Samantlw van der Wolf. Deelname kost 5,50 per keer, inclusief scrapvellen en koffie of thee. Deeineiners dienen zelf etn schaar, mesje, potlood, üm- aal, en 6 tot 8 foto's mee te brengen. Een snijmalje is ook handig. De workshop wordt gehouden in het Infocentriim. Bernhardstraat 27 te OuAt:- Tonge en is voor iedereen toe gankelijk. Voor beide avonden zijn nog enkele plaatsen vrij. Aanmel den kan tot vrijdag 28 maart bij de SWO, tel, '641344 of e-mail tsr(a s-w-o.nl met ver melding van uw naam, adres en telefoonnummer. Deze vraag- en anlxuoordrubriek staal geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus H, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriekveimeld. De vragen worden door deskundigen beanttvoord en zullen binnen enkele lueken na de inzending compleet mei antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Als ik de overlijdensadverten ties lees in de kriiiUeti verlmos ik me over de gevarieerdheid in de familienamen. Men krijgt zo liet idee dat er veel meer riiensen in Nederland gewoond hebben dan de hexKilkitigstian/allen uit hel verleden iiiingeven. Is dat te xier- Marenf Antwoord: Ei- hebfjen echt niet meer mensen in Nederland gewoond dan de bevolkings- aaiilallen nu aangeven. De tel lingen deslijds waren misschien niel /o nauwkeurig als d\e van nu, maar veel verschil mei de werkelijke aanlallen zal er wel niet geweest ziji^. Uw indruk dat er vroeger veel meer men sen zijn geweest wordt gewekt door de inderdaad grote ver scheidenheid in familienamen. HOOFDLUIS? ISijgexioegde witte dingetjes vind ik regelmatig in het haar van mijn dochter. Hoofdluis heb ik nooit kannen vinden. Zijn die dingetjes misschien neten Antwoord: Helaas hebben wij die witte dingetjes niel aan- gelrolïén op het bijgevoegde l)apiertie. Het kunnen inder daad neten zijn van hoofdluis, dtl zijn giijs-vvitle eitjes. Ze zit ten als wille bolletjes aan de haren vastgekleefd, meestal diclil bij de hoofdhuid. Ze zijn moeilijk los Ie krijgen, dit in tegenstelling tol roos. Hoofd- hiizen zijn hardnekkig. Ze ver spreitien zich doordal de eitjes aan iemands haren vastkleven en moeilijk zijn te verwijde ren De besmetting vindt vaak plaats via jassen die aan kap stokken dicht naast elkaar han gen. Gonlioleer daarom dage lijks de jassen en vooral de kra gen! Onze medische adviseur raadt u aan de haren (heel) kort Ie knippen en vaak te was sen mei een speciale shampoo. Vraag bij uw drogist naar een goed melk. Voorts dient u een kam te gebruiken waarvan de landen dicht tegen elkaar aan staan. Hel is verder raadzaam de kleren vaak te wassen of zo nodig te laten stomen. Als uw dochter nog naar school gaal, kuni u het ook melden aan een leerkracht van de school. Zit ten de vs'itte dingetjes niel vast gekleefd aan hel haar dan kan hel ook simpelweg roos zijn. VEERTIGDAGENTIJD op welke gronden begint de Veer tigdagentijd in verscheidende kerken van de ReforrmUie op de 7e zondag voor Pasen"? In o.a. de R.K.-kerk begint men Ie lellen op de woensdag voor de zesde zon dag voor Pasen. Antwoord: Vastentijd, Veer- ligtlageniijd of Quadragesima is de periode als voorberei ding op het Paasfeest. Paus C;regorius de Grote (590-604) fjepaalde in 602 dal de vas tentijd voortaan aanving met Aswoensdag. Daardoor omvat- Ie de periode tot Pasen zes weken en vier dagen, tezamen dus welgeteld 46 dagen. Maar omdat op zondagen niet wordt gevast, bleven er tol Pasen 40 werkelijke vastendagen over Deze praktijk werd door paus Urbanus lï (1088-1099) lot Kerkwet geformuleerd. Strikt genomen eindigt de liturgische veertigdagentijd overigens op het moment dat het Paastridu- uin (Witte Dondertlag, Goede Vrijdag en Stille Zaterdag) aan vangt. De vastentijd daarente gen omvatte ook Cloede Vrij- clag en Stille Zaterdag. Sommi ge kerken van de Reformatie tellen deze dagen niel mee. vandaar dal bij hen de Veertig dagentijd eerder begint op de zevende zondag voor Passen. Binnen het protestantisme is er overigens geen expliciete gezamenlijke traditie van vas tenperioden. Wel zijn er indi viduele protestanten die vasten in de Veertigdagentijd. WAAROM PAASEIEREN? Met Pasen' verbaas ik me .steeds over die onzinnige chocoladen fmaseieren. Wat hebben die met het Paasfeest te maken Antwoord: Het uitkomende broedei was vroeger een zin nebeeld van Christus, die uit het gesloten graf tevoorschijn kwain. Toen men in het verle den het broedproces nog niet goed kende, maakte het grote indruk dat een ei, waaraan uiterlijk niets te zien viel, op een gegeven dag in de lente open brak en dal daar een levend vogeltje uitstapte. Men kende nog niet de invloed van de daglengte op de leg, zodat de kippen pas tegen Pasen de leg hervatten. De kerstening heeft hier een rol gespeeld, want voor de komst van het cliristen- dom waren de eieren al aan de goden Ostara (wier naam nog voortleeft in het Duitse woord Ostern voor Pasen) gewijd. Veel oude gebruiken vloeiden daaruit voort zoals eiertikken, eierctans, eieren versieren. En nog altijd zijn open eieren en kuikentjes in de meeste landen op het noordelijk halfrond in allerlei vormen de verkondi gers van de lente en/of Pasen. HOLLE OGEN Bij grote vermoeidheid lijkt hel wel, alsoj onze ogen dieper in de kassen liggen dan als je lichame lijk goed fit bent. Hoe komt dat? Antwoord: Dat komt voor namelijk, omdat bij grote vetnioeidheid de bloeddruk daalt. De remedie is dus: uit rusten. Maar wie zegt u, dat de betrokkene vermoeid is? Holle ogen ontstaan ook bij onder voeding, vergiftiging, hartrit mestoringen, shock en flauw vallen, eveneens via de bloed druk. Zendt u dat famihelid eens naar de huisarts. Het kan bijv. wel een vegetariër zijn die onvoldoende vervangings middelen van hel afgezworen vlees gebruikt, of een jeugdige kamerbewoner die er een potje van maakt, als hij zelf z'n potje moet koken.... STINKGORDIJN Onlangs kocht ik een leuk gekleurd plastic douchegordijii, maar nu is het m de hadkaiiier niet meer te harden van de stank. Bovendien krijg je hoofdjjijn van de rare lucht, die dat jdttstic afgeeft. Luchten helpt niet. Antwoord: Brengt u dat gor dijn maar terug naar de win kel en eis een betere soort. Dit is namelijk gemaakt van een geheel verkeerde socjrt kunst stof, waaraan een zgn. weeknia- ker is toegevoegd die bij warmte tevoorschijn komt en deze stank veroorzaakt. Als u die er zelf uit wilt halen, zou u het gordijn herhaaldelijk in heet water moe ten wassen, maar het gevolg zou zijn (buiten de stank in uw huis),- dal het plastic zo bros wordt, dal het bij de geringste aanraking inscheurt en afbrokkelt! Hoe moet een jong druivenboom- pje gesnoeid xuoraen? Er komen nu allemaal dode einden aan de takken. Antwoord: U kunt de lengte- groei inkorten tot Q\> levend hout. Een druif groeit in het najaar vaak zo lang door, dat de toppen niet goci\ afiijpen en 's winters afsterven. U moet dan gesteltakken vormen, die op 40 cm afstand van elkaar lilijven. Daarop ontwikkelt u het vrucht hout, door de zijtakjes daarvan allemaal in te snoeien tol één oog. U mag op twee ogen snoei en, maai dan moet u - zodra ze uitlopen - één ervan wegbreken. De druif bloeit namelijk uit een gemengde scheut. De bemes ting moet u, zolang de druif flink groeit, achterwege laten. Pas als de groei mindert, mag u rond de voet van de boom, in een halve cirkel met twee meter middellijn, wat goed verteerde mest strooien en die door de grond werken of erop laten liggen. Meer is niet nodig en .teveel is zelfs schadelijk, omdat de druif dan teveel takken en bladeren vormt en (veel) te wei nig vruchthout. Een lezer van onze vragenru briek schrijft dal hij in de oorlog houtsblokken naast de kachel hod zien liggen die een lichtejfect te zien gaven. Hij vraagt zich af hoe dit kon. Als een meclelezer(es) hier meer vanaf weet dan hoort de redactie dit gracig! Want Christus heejt ook eens voor de zonden geleden, Hij rechtvaardig voor de onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen (1 Petr. 3:18a) "at heeft Petrus een moeite gehad met het lijden en ster ven van Jezus. Wat heeft hij op verschillende momenten 'aten zien dat hij totaal niets begreep van wat Christus aan hei einde van Zijn leven moest gaan doen. Zodra Jezus over Zijn lijden en sterven begint te spreken, bestraft Petrus Hem. Als het zwaarste lijden daar is, loopt hij zijn Meester voort durend voor de voeten, ver zwaart hij verschillende keren Zijn lijden en komt hij zelfs tot een verloochening van Hem. Nee, Jezus heeft niet veel steun gehad van Petrus in Zijn lijden. Ondanks de grote woorden \'an de Petrus vlucht ook hij als fiet er werkelijk op aankomt. Toch heeft Petrus door het onderwijs van Jezus na Zijn opstanding en door de leiding yan de Heilige Geest later wél een duidelijk en diep zicht op het lijden en sterven van Chris tus gekregen. We zien dat heel duidelijk in de tekst die boven deze meditatie staat. In een enkele zin vat hij daarin het e\angelie op een verrassende wijze samen. Dit is er inder daad gebeurd en dit is het resultaat ervan. Zullen we met elkaar eens lezen wat Petrus heeft geschreven? Dat Cliristus geleden heeft, is Petrus van nabij bekend. Veel van dat lijden heeft hij van dichtbij meegemaakt. Wat zal er door Petrus heengegaan zijn, toen hij het eerste deel van onze tekst schreef! Wat herin nerde hij het zich nog goed, de laatste dagen van Jezus' leven vóór Zijn heengaan. \Vat had Petrus niet gehoord en gezien in Gethsémané? Wat had hij niet vernomen in het paleis van Kajafas? En van het gebeu ren rondom het kruis was hij ook wat te weten gekomen. En later had zijn Meester hem er nog meer over verteld. Petrus weet het heel zeker: Christus heeft eens geleden. Christus heeft eens heel diep geleden. En waarom deed Hij dat? Christus heeft geleden voor de zonden, schrijft Petrus. Nee, niet voor de zonden die Hij Zélf bedreven had, want Hij had geen zonden. Christus heeft geleden voor de zonden van Zijn volk. Die had Hij op Zich genomen. Om die zonden moest Hij lijden ondergaan. Lijden aan Zijn lichaam. Lijden aan Zijn geest. Lijden aan Zijn ziel. We kunnen ons er geen voorstelling van maken hoe diep Christus heeft geleden. Hebben we er een indruk van gekregen in de lijdenstijd die nu bijna achter ons ligt? Zijn we echt bezig geweest met het lijden en sterven van Christus? En wat heeft de overdenking daarvan ons gedaan en gege ven? Is uw zicht op het offer van Christus verdiept? Is er meer zekerheid in uw gees telijk leven gekomen? Is uw verwondering en aanbidding, ziende op Christus in Zijn lij den, groter geworden? ja, inderdaad, Christus leed terwijl Hij rechtxaardig was. Hij was in alles in overeen stemming met Gods heilige wet. En zo alleen kon Hij voor onrechtvaardigen lijden. In hun plaats gaan staan en vol doen bij God wal zij nooit meer kunnen voldoen. Zo alleen kon Zijn lijden en sterven vrucht dragen. Was er één zonde in Zijn leven geslopen, heel Zijn verlossingswerk zou tevergeefs zijn geweest. Maar er is geen zonde in Zijn leven geslopen, want Hij leed als de rechtvaar dige. Zo voldeed Hij aan Gods recht. Zo verheerlijkte Hij de eigenschappen van Zijn Vader. Zo droeg Hij de straf van de Zijnen en betaalde hun schuld. En zo verwierf Hij wat Petrus zo zegt: 'opdat Hij ons tot God zou brengen'. Wat een prachtige zin! Hier hebben we omschreven wat verzoening is. Wat betekent het als een zondaar met God verzoend wordt? Dan word je door Christus tot God gebracht, schrijft Petrus. En dan zegt Christus: 'Vader, ver los hem. Ik wil niet dat deze in het verderf nederdaalt; Ik heb verzoening voor hem gevon den (vgl. Job 33:24). En zó wordt een zondaar dan met God verzoend. Op grond van het werk van Christus. PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen Ie Den Haag (Berg- kerk/Belhelkapel), kandidaat A.L. Wicke te Amsterdam; te Giessendam/Neder-Hardinx- veld (wijk 3 Zuid), ds. W.G. Hulsman te Genemuiden; te Middelburg (wijkgem. De Ont moeting), ds. C. van Duijn te .Amsterdam; te Wormer, kandi daat 1- Veldhuizen te Amster dam-Zuidoost. Aangenomen: het beroep van elf CJenerale Synode (als leger predikant), ds. A.F. de Oude te Loosdrecht; naar Resteren (herv.), ds. H. Roseboom te Hollandscheveld; naar Klun- dert (herv.), ds. A. Slingerland te Ferwerd; naar Ridderkerk (herv.), ds. H.J. Lam te Rijssen; naar Vlaardingen (Centrum- West; pt), kandidaat. M.A.D. Noordzij-Hijweege te Maas sluis; naar Wormer, kandidaat L. Veldhuizen te Amsterdam- Zuidoost. HERSTELD HERV KERK Aangenomen naar Atnemuiden, kanclidaat H. Juffer te Elspeet. Bedankt voor Ouddorp, ds. P den Ouden te Wouterswoude. GEREE KERKEN (VRIJG.) Bedankt voor Emmeloord, voor Leerdam i.c.m. Hardinxveld- Giessendam en voor Steenwijk, ds. G.J. Slotman te Dalfsen. NED. GEREE KERKEN Beroepen te Den Helder, kan didaat RA. van Veelen te Heem stede; te Zeist, ds. J. van 't Hof te Voorthuizen/Barneveld. CHR. GEREE KERKEN Beroepen te Deventer, ds. M.W. Vrijhof te Arnhem (comb. CGK/ Zijn wij al met God verzoend? Zijn wij al door Christus tot God gebracht? Het kan nog, want wat er voor nodig is, heeft Hij voldaan. En we hebben het ook allemaal absoluut nodig, want o hoe erg zal het zijn. als we onveizoend met God zullen sterven. De Bijbel zegt ons heel eerlijk dat we dan voor eeuwig verloren zullen gaan. Wilt u dat? Lijkt jou dat wel wat? Om straks voor eeuwig in de hel te zijn? Met alle klem roep ik het u en jou toe: laat u met God verzoenen! Vlucht tot Chris tus opdat Hij u met Zijn Vader \'erzoenen zal! Wat is het heerlijk als Christus je tol Zijn Vader brengt. Als Hij je deel geeft aan de verzoening met God. Dan daalt er een vrede af in je hart die alle ver stand te boven gaat. Dan komt een mens pas echt tol rust. Dan welt er een blijdschap op in je hart die niet te verwoorden is. Het beste kun je in die omstan digheden maar gaan zingen of voor de HEERE neerknielen in verwondering en aanbidding. En wie met God verzoend is, blijft met God verzoend. Wie eenmaal bij de Vader is gebracht, hgt in Zijn handen. En daar zal niemand ons uil- rukken, hoe erg er ook aan ons gerukt wordt. Wat is Gods volk toch een gelukkig volk! Ds. C.J. Droger De collecte die gehouden werd tijdens het Mission Music con cert van 1 maart jl. in de Herv. kerk te Sommelsdijk heeft 394,47 opgebracht, wat is bestemd voor het werk van Open Doors. NGK); te Lutten i.c.m. Noord- scheschut, kandidaat H.J. Vazquez te Apeldoorn; te Mep- pel, kandidaat J.C;. Kortleven te Ede. GEREE GEMEENTEN Beroepen te Beekbergen, ds, C. Sonnevelt te Lethbridge (Can.); te Borssele, ds. J.M.l^. de Heer te Middelburg-Centrum; te Elspeet, ds. CA. van Dieren te Rijssen-Noord; te Emmeloord, ds. A. Schot te Nunspeet; te Oostkapelle, ds. G. Clements te Gouda; te Rhenen, ds. G. Beens te Kootwijkerbroek; te Rotterdam-Alexanderpolder, ds. W. Harinck te Woerden; te Westkapelle, ds. A.J. Gunst te Nieuwerkerk; te Westzaan, ds. J.J. van Eckeveld te Zeist; te Yerseke, ds. C. van Krimpen te Oud-Beijerland. GEREE GEM. IN NED. Beroepen te Hendrik Ido Ambacht en te Krimpen a.d. IJs- sel, ds. A. Schultink te Bruinisse; te Leerdam, ds. A. Schultink te Bruinisse; te Veenendaal, ds. T.R. Treur te Chilliwack (Can.), die bedankte voor Waarden burg. Bedankt voor Lethbridge/ Monarch (Canada) en ^■oor Vriezenveen, ds. J. Roos te Barneveld. MIDDELHARNIS - Op zaterdag 29 maart orga niseert de Koninklijke Muziekvereniging Sem- pre Crescendo te Middel- harnis-Sommelsdijk een concert in de Aula van de Technische School aan de Schoolstraat te Middel- harnis. Het fanfareorkest van Sempre Crescendo staat sinds 1 februari 2008 tijdelijk onder leiding van dirigent Leon Zwijgers, die, na het vertrek van Joop Nijholt, als interim dirigent werd aan gesteld. Leon Zwijgei's is een lid van de - in muziekkringen zeer bekende - familie Zwij gers uit de Hoeksche Waard. Ondanks zijn jonge leeftijd heeft Leon al een stevige plaats in de muzikale wereld bezet. Al een aantal jaren is hij als kla rinettist in dienst van de Mari nierskapel en onlangs behaalde hij het diploma kaïnermuziek aan het conservatorium in Til burg. Ook heeft hij de leiding van het Hoeksche Waards Houtblazers Ensemble en is hij dirigent van muziekvereniging Harmonie uit Oud-Beijerland. Dat laatste bracht het bestuur van Sempre op het idee om deze vereniging als gast uit te nodigen voor dit concert. Anders dan de naam doet ver moeden is muziekvereniging Harmonie geen harmonie maar een fanfare. Met oprich tingsjaar 1882 is de Harmonie de oudste muziekvereniging in de Hoeksche Waard. Samen met het in 1889 opge- In de Sionkerk van de Gere formeerde Gemeente te Goes, Louise de Colignylaan 177, wordt zaterdagavond 29 maart een samenzangavond georga niseerd ten bate van de Jeugd- bond van de Gereformeerde Gemeenten. In deze kerk zal organist Peter Wildeman de iso-ritmische psalmen begelei den op het drieklavers kerk- orgel. In Nederland wordt de psalmberijming uit 1773 nog steeds in vele christelijke ker ken gezongen. In zo'n zelfde stijl heeft drs. ds. C.J. Meeu- se, predikant van de Geref Gemeente van Goes, een aan tal psalmen gedicht. Tijdens de zangavond worden er zowel psalmen gezongen in de berij ming van toen (1773) en van nu (Meeuse). Ds. Meeuse zal de te zingen psalmen ook inlei den. De avond begint om 19.30 uur, de kerkdeuren gaan open om 18.45 uur De toegang is vrij, wel wordt er een collecte gehouden voordeJBGG. richte Sempre zullen zij ech ter een bijdetijds programma verzorgen waarbij u zeker niet bang hoeft te zijn voor oubol lige toestanden. Sempre Crescendo nodigt iedereen uit om dit concert bij te wonen. Het concert begint om 20.00 uur, de zaal is vanaf 19.30 uur open. De toegang is gratis. 70- Die bekken zijn geelomrand, net of ze een snee brood gegeleh hebben waar van de boter aan hun bek is blijven zitten. Fransje heeft dat nest toevallig ontdekt toen hij bij de hokken aan het scharrelen was, en de broedende merel opeens verschrikt en luid alarm slaand opvloog. Als Fransje op een omgekeerde emmer staat, en de tak ken wat opzij buigt, kan hij net in het nest kijken. Soms komt hij wel eens in de verleiding te proberen een van die donzige diertjes uit hel nest te nemen en tegen zijn wang te vlijen, maar hij weet bij ervaring dat hij ze niet kan bereiken. Het nest zit te diep in de dichte doornige takken. Bovendien wil hij hun veilige rust niet verstoren, want hij ziet in elk der vier jongen een klein beetje zichzelf, en in het nest zijn ledikantje. Eigenlijk maakt hij zich een beetje wijs dat dit het nest is van zijn dode lijster, ook al lijken de donkere ouders in het geheel niet op hem. Alleen hun gefluit lijkt een beetje op dat van een lijstei'. al is dat van merels eigenlijk nog mooier. En dan weet Fransje nog het over koepelde nest van een kleinduim- pje te zitten, hoog in het bolvormige uitgroeisel van de doornhaag dat vader daar door gestadig snoeien gekweekt heeft. Dat is net een groot groen hoofd op een dunne hals, die gevormd wordt door de dikke tak die recht uit de haag opsteekt. Dat nestje heeft Fransje niet zelf ontdekt. Daai heeft Eine hem op attent gemaakt. En al de andere broers en zusters weten het ook. Ook daar moeten jon gen in zitten, wat Fransje afleidt uit het drukke heen en weer vliegen der ouders, die zelf nog veel kleiner zijn dan de jonge merels. Maar hoeveel jongen er zijn weet hij niet. Hij zou wel eens graag door dat kleine holletje aan de zijkant van het grappige nest willen kijken. Dat nest je lijkt nog veel meer op zijn ledikant- je, dat ook een overkapping heeft, 's Avonds ligt hij zich soms voor te stel len dat zijn bed het kleinduimpjes- nest is en dat hij dan net zo klein is als een der jonge vogeltjes. Dat geeft hem dan zo'n heerlijk gevoel van \ci- ligheid en van verwantschap. Hij heeft geen der buurkinderen ver teld dat hij twee nesten in hun doorn haag weet te zitten, omdat hij bang is dat Pier het dan op de duur eveneens te weten zal komen, En hij weet zeker dat die gemenerik de nesten dan zal verstoren. Fransje zucht nogmaals. Hij heeft daar al zo lang roerloos staan pein zen, dat hij niet eens gemerkt heeft dat het schoteltje in zijn hand hoe langer hoe schuiner is gaan hangen. De groene blaadjes zijn allemaal op de grond gevallen. Maar het kan hem niets schelen. Hij heeft toch al genoeg van dat spelletje. Hij gaat nu eens goed tussen de takken van de haag kijken of hij daar geen meikevers kan ontdekken. Kees heeft gezegd dat die keveis niets liever eten dan mei doorngroen. Kees heeft zo'n meikever in een janipotje op de vensterbank van het achterhuis. Daar heeft hij ook mei doornblaadjes in gedaan, en de roen- kel - zoals de meikever hier genoemd wordt eet er goed van. Fransje zou ook dolgraag een paar van die beest jes hebben. Als ze dan zo graag mei doorngroen lusten, zullen ze zeker hun haag wel ontdekt hebben. En dan kon het ook best zijn dat ze zich daarin verscholen hebben tot het donker is, want Kees heeft gezegd dat roenkels alleen maar vliegen als het donker is, en dat ze overdag in een schuilhoekje slapen. Maar Kees heeft de zijne aan de lange dijk gevangen waar hij 's avonds met zijn vrienden op de meikeverjacht gaat. Pier heeft er zelfs twee. Na schooltijd bindt hij een eind garen aan een van hun vele poten en slingert de kever net zo lang in de rondte tot hij zijn vleugels open doet en gaat vliegen. Kees doet dat niet, en als Fransje er een heeft, zal hij dat evenmin doen, want dat is iets dat vader ten strengste verboden heeft, je mag geen dieren kwellen. Ratten en muizen en vliegen en muggen mag je wel dood maken, maar dan ineens, zodat ze zo min mogelijk pijn voelen. Dieren kwellen is een grote zonde. Dat wil de Heere volstrekt niet heb ben. Maar schadelijke dieren ineens dood maken is geen zonde. Daar heeft Fransje wel een beetje moeite mee. .Als je die toch uitroeien mag, waaroiTi heeft de Here dan de moeite genomen ze te maken? Hij zit op zijn hurken en keert de blaadjes van de doornhaag vlakbij voorzichng om. Hij besteedt speciale aandacht aan de bosjes bloemknopjes die zich hier en daar gevonnd hebben. Maar zijn moeite wordt niet beloond. Hij vindt het dom van de kevers om niet in hun haag te komen, w'aar vol op eten te vinden is. Maar Kees heeft beloofd dat hij een keer met hein mee mag als hij weer naar de lange dijk gaat. Als het goed weer is, en niet te hard waait, miss(;hien vanavond al. Maar het moet niet waaien, want dan vliegen de roenkels niet. Juist als hij zijn schoteltje op wil rapen om het weer in het achterhuis te bren gen, hoort hij gekloefer van paarde- poten op de teerweg. Dat is op zich zelf niets vreemds, maar een bekende mannestem roept: O! en dan houden de paarden stil. Fransje kijkt op. Daar is vader, die net bezig is de leidsels om de boom voor hun huis te binden. Dat is vreemd. Vader is geen paar- deknecht, maar een arbeider, en arbeiders rijden gewoonlijk niet met paarden. Fransje holt naar voren en roept: Ah Vader! Wae mo jie nae toe mie die paeren? Zoa, groate knecht! antwoordt vader, inet een zweem van een komende verrassing in zijn stem. Ik bin mie de paeren nae de smid ewist, en noe mok wee terug nae d'oeve. Waerom mos jie mie de paeren nae de smid? wil Fransje weten. Vader moet glimlachen om die pien tere opmerking. Hij legt uit dat de paardeknecht ziek is, en dat de boer toen hèm gevraagd heeft naar de smid te gaan. Een der paarden draagt een gareel, maar het andere heeft slechts een toom en gebit in de bek. Ook daar wil Fransje een verklaring voor heb ben. Vader zegt dat dat gareel gere pareerd moest worden, en dus moest het paard het toen zelf maar dragen. En belde paarden moesten nieuwe hoefijzers hebben, (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 5