Meditatie
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
Beroepings-
Workshop
Scrapbooking
EN U
Hoe het weer goed komt met God
WERK
Concert-
Opbrengst
Concert twee
fanfares
Samenzang-
avond rond
oude en jonge
psalmberijming
EIIAnD^-niEUW5
MEER NEDERLANDERS?
DRUIF SNOEIEN
OPROEP:
PAGINA 5
VRIJDAG 21 MAART 2008
Blik op kerk "f
m .•iamenlming
- De commissie
Dijsselbloem
- School en kerk
Het lieclt al uitvoering in de
kranten gestaan: een rege
ringscommissie onder leiding
van de heer Dijsselbloem heeft
een onderzoek ingesteld naar
de onderwijsvernieuwingen
van de laatste jaren. Die com
missie heelt daar geen spaan
van heel gelaten! We wisten het
uileraard al lang, maar nu staat
hel zwart op wil: de overheid is
ernstig tekorlgeschoien in één
van haar voornaamste taken:
hel zeker stellen van de kwali
teit van het onderwijs.
De ministers die ervoor verant
woordelijk waren, geven niet
thuis - dat is gemakkelijk! - en
weinigen van het Nederlandse
volk zullen erom wakker lig
gen.
Hï
In het onderwijs moest het
iedere keer weer anders. Blijk
baar is het in het verleden nooit
goed gegaan. Wij zullen eens
laten zien dal het anders en
beter kan! Daarbij heeft men
zich laten leiden door nieuwere
didactische inzichten. Of deze
inzichten ook wetenschappelijk
waren onderbouwd, daarover
bekreunde men zich niet. Nog
minder oi deze nieuwe inzich
ten en de nieuwe methodes tot
hel gewenste doel leidden. Een
beetje cru gezegd: men vond
het niet belangrijk of het fun
dament degelijk was, men liet
zich leiden door de waan van
de dag.
Om een voorbeeld te noemen,
het leerhuis werd van boven
af gepropageerd. De leraar
voor tie klas moest niet langer
iemand zijn die zijn leerlingen
kennis bijbracht, maar de coach
op wie ze zonodig een beroep
konden doen... Tenslotte komt
het niet aan op kennis, maar
op vaardigheid...
Mou, dat hebben we gewe
ien...! Maar dat kon men van
Ie voren wel uitrekenen. Want
als de elementaire kennis ont
breekt, wat valt er dan nog te
leren r En - dat wou ik eigenlijk
kwijl - is dat niet een tendens
die we ook in de kerk(en) kun
nen waarnemen? Ik schreef er
vorige week al over: men gaat
wel prat op Schrift en belijde
nis, maar weet men ook waar
men het over heeft?
Onlangs hoorde ik nog een
inmiddels bejaarde predikant
zeggen dat mensen vroeger de
Insütuüe van Calvijn lazen, of
de Redelijke Godsdienst van
Brake), terwijl ze tegenwoor
dig volstaan met 'ik denk' en
'ik vind'.
Met dejongeren in de gemeen
te is het vaak niet beter gesteld.
Ze willen discussiëren over alles
en nog wat, maar parate kennis
ontbreekt vaak... En wat valt
er dan nog te praten?
Als er geen basis ligt, kun je ook
moeilijk op een basis bouwen.
Waarnemer
OUDE-TONGE - De Slich-
üng Welzijnswerk Oostflakkee
organiseert op de woensdag
avonden 9 en 23 april van
19.15 tot 21.45 uur een work
shop 'scrapbooking', waar u
kunt leren op een decoratieve
en creatieve manier uw fotos
in te plakken. De workshop
wordt gegeven door .Samantlw
van der Wolf. Deelname kost
5,50 per keer, inclusief
scrapvellen en koffie of thee.
Deeineiners dienen zelf etn
schaar, mesje, potlood, üm-
aal, en 6 tot 8 foto's mee te
brengen. Een snijmalje is ook
handig. De workshop wordt
gehouden in het Infocentriim.
Bernhardstraat 27 te OuAt:-
Tonge en is voor iedereen toe
gankelijk.
Voor beide avonden zijn nog
enkele plaatsen vrij. Aanmel
den kan tot vrijdag 28 maart
bij de SWO, tel, '641344 of
e-mail tsr(a s-w-o.nl met ver
melding van uw naam, adres
en telefoonnummer.
Deze vraag- en anlxuoordrubriek staal geheel ten dienste van de
lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
Postbus H, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriekveimeld. De vragen worden door deskundigen
beanttvoord en zullen binnen enkele lueken na de inzending
compleet mei antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
Als ik de overlijdensadverten
ties lees in de kriiiUeti verlmos ik
me over de gevarieerdheid in de
familienamen. Men krijgt zo liet
idee dat er veel meer riiensen in
Nederland gewoond hebben dan
de hexKilkitigstian/allen uit hel
verleden iiiingeven. Is dat te xier-
Marenf
Antwoord: Ei- hebfjen echt niet
meer mensen in Nederland
gewoond dan de bevolkings-
aaiilallen nu aangeven. De tel
lingen deslijds waren misschien
niel /o nauwkeurig als d\e van
nu, maar veel verschil mei de
werkelijke aanlallen zal er wel
niet geweest ziji^. Uw indruk
dat er vroeger veel meer men
sen zijn geweest wordt gewekt
door de inderdaad grote ver
scheidenheid in familienamen.
HOOFDLUIS?
ISijgexioegde witte dingetjes vind
ik regelmatig in het haar van
mijn dochter. Hoofdluis heb ik
nooit kannen vinden. Zijn die
dingetjes misschien neten
Antwoord: Helaas hebben wij
die witte dingetjes niel aan-
gelrolïén op het bijgevoegde
l)apiertie. Het kunnen inder
daad neten zijn van hoofdluis,
dtl zijn giijs-vvitle eitjes. Ze zit
ten als wille bolletjes aan de
haren vastgekleefd, meestal
diclil bij de hoofdhuid. Ze zijn
moeilijk los Ie krijgen, dit in
tegenstelling tol roos. Hoofd-
hiizen zijn hardnekkig. Ze ver
spreitien zich doordal de eitjes
aan iemands haren vastkleven
en moeilijk zijn te verwijde
ren De besmetting vindt vaak
plaats via jassen die aan kap
stokken dicht naast elkaar han
gen. Gonlioleer daarom dage
lijks de jassen en vooral de kra
gen! Onze medische adviseur
raadt u aan de haren (heel)
kort Ie knippen en vaak te was
sen mei een speciale shampoo.
Vraag bij uw drogist naar een
goed melk. Voorts dient u een
kam te gebruiken waarvan de
landen dicht tegen elkaar aan
staan. Hel is verder raadzaam
de kleren vaak te wassen of zo
nodig te laten stomen. Als uw
dochter nog naar school gaal,
kuni u het ook melden aan een
leerkracht van de school. Zit
ten de vs'itte dingetjes niel vast
gekleefd aan hel haar dan kan
hel ook simpelweg roos zijn.
VEERTIGDAGENTIJD
op welke gronden begint de Veer
tigdagentijd in verscheidende
kerken van de ReforrmUie op de
7e zondag voor Pasen"? In o.a. de
R.K.-kerk begint men Ie lellen op
de woensdag voor de zesde zon
dag voor Pasen.
Antwoord: Vastentijd, Veer-
ligtlageniijd of Quadragesima
is de periode als voorberei
ding op het Paasfeest. Paus
C;regorius de Grote (590-604)
fjepaalde in 602 dal de vas
tentijd voortaan aanving met
Aswoensdag. Daardoor omvat-
Ie de periode tot Pasen zes
weken en vier dagen, tezamen
dus welgeteld 46 dagen. Maar
omdat op zondagen niet wordt
gevast, bleven er tol Pasen 40
werkelijke vastendagen over
Deze praktijk werd door paus
Urbanus lï (1088-1099) lot
Kerkwet geformuleerd. Strikt
genomen eindigt de liturgische
veertigdagentijd overigens op
het moment dat het Paastridu-
uin (Witte Dondertlag, Goede
Vrijdag en Stille Zaterdag) aan
vangt. De vastentijd daarente
gen omvatte ook Cloede Vrij-
clag en Stille Zaterdag. Sommi
ge kerken van de Reformatie
tellen deze dagen niel mee.
vandaar dal bij hen de Veertig
dagentijd eerder begint op de
zevende zondag voor Passen.
Binnen het protestantisme is
er overigens geen expliciete
gezamenlijke traditie van vas
tenperioden. Wel zijn er indi
viduele protestanten die vasten
in de Veertigdagentijd.
WAAROM PAASEIEREN?
Met Pasen' verbaas ik me .steeds
over die onzinnige chocoladen
fmaseieren. Wat hebben die met
het Paasfeest te maken
Antwoord: Het uitkomende
broedei was vroeger een zin
nebeeld van Christus, die uit
het gesloten graf tevoorschijn
kwain. Toen men in het verle
den het broedproces nog niet
goed kende, maakte het grote
indruk dat een ei, waaraan
uiterlijk niets te zien viel, op een
gegeven dag in de lente open
brak en dal daar een levend
vogeltje uitstapte. Men kende
nog niet de invloed van de
daglengte op de leg, zodat de
kippen pas tegen Pasen de leg
hervatten. De kerstening heeft
hier een rol gespeeld, want
voor de komst van het cliristen-
dom waren de eieren al aan de
goden Ostara (wier naam nog
voortleeft in het Duitse woord
Ostern voor Pasen) gewijd.
Veel oude gebruiken vloeiden
daaruit voort zoals eiertikken,
eierctans, eieren versieren. En
nog altijd zijn open eieren en
kuikentjes in de meeste landen
op het noordelijk halfrond in
allerlei vormen de verkondi
gers van de lente en/of Pasen.
HOLLE OGEN
Bij grote vermoeidheid lijkt hel
wel, alsoj onze ogen dieper in de
kassen liggen dan als je lichame
lijk goed fit bent. Hoe komt dat?
Antwoord: Dat komt voor
namelijk, omdat bij grote
vetnioeidheid de bloeddruk
daalt. De remedie is dus: uit
rusten. Maar wie zegt u, dat de
betrokkene vermoeid is? Holle
ogen ontstaan ook bij onder
voeding, vergiftiging, hartrit
mestoringen, shock en flauw
vallen, eveneens via de bloed
druk. Zendt u dat famihelid
eens naar de huisarts. Het kan
bijv. wel een vegetariër zijn
die onvoldoende vervangings
middelen van hel afgezworen
vlees gebruikt, of een jeugdige
kamerbewoner die er een potje
van maakt, als hij zelf z'n potje
moet koken....
STINKGORDIJN
Onlangs kocht ik een leuk
gekleurd plastic douchegordijii,
maar nu is het m de hadkaiiier
niet meer te harden van de stank.
Bovendien krijg je hoofdjjijn
van de rare lucht, die dat jdttstic
afgeeft. Luchten helpt niet.
Antwoord: Brengt u dat gor
dijn maar terug naar de win
kel en eis een betere soort. Dit
is namelijk gemaakt van een
geheel verkeerde socjrt kunst
stof, waaraan een zgn. weeknia-
ker is toegevoegd die bij warmte
tevoorschijn komt en deze stank
veroorzaakt. Als u die er zelf uit
wilt halen, zou u het gordijn
herhaaldelijk in heet water moe
ten wassen, maar het gevolg zou
zijn (buiten de stank in uw huis),-
dal het plastic zo bros wordt, dal
het bij de geringste aanraking
inscheurt en afbrokkelt!
Hoe moet een jong druivenboom-
pje gesnoeid xuoraen? Er komen
nu allemaal dode einden aan de
takken.
Antwoord: U kunt de lengte-
groei inkorten tot Q\> levend
hout. Een druif groeit in het
najaar vaak zo lang door, dat de
toppen niet goci\ afiijpen en 's
winters afsterven. U moet dan
gesteltakken vormen, die op 40
cm afstand van elkaar lilijven.
Daarop ontwikkelt u het vrucht
hout, door de zijtakjes daarvan
allemaal in te snoeien tol één
oog. U mag op twee ogen snoei
en, maai dan moet u - zodra ze
uitlopen - één ervan wegbreken.
De druif bloeit namelijk uit een
gemengde scheut. De bemes
ting moet u, zolang de druif
flink groeit, achterwege laten.
Pas als de groei mindert, mag
u rond de voet van de boom, in
een halve cirkel met twee meter
middellijn, wat goed verteerde
mest strooien en die door de
grond werken of erop laten
liggen. Meer is niet nodig en
.teveel is zelfs schadelijk, omdat
de druif dan teveel takken en
bladeren vormt en (veel) te wei
nig vruchthout.
Een lezer van onze vragenru
briek schrijft dal hij in de oorlog
houtsblokken naast de kachel hod
zien liggen die een lichtejfect te
zien gaven. Hij vraagt zich af
hoe dit kon. Als een meclelezer(es)
hier meer vanaf weet dan hoort
de redactie dit gracig!
Want Christus heejt ook eens voor de zonden geleden, Hij rechtvaardig voor de
onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen (1 Petr. 3:18a)
"at heeft Petrus een moeite
gehad met het lijden en ster
ven van Jezus. Wat heeft hij
op verschillende momenten
'aten zien dat hij totaal niets
begreep van wat Christus aan
hei einde van Zijn leven moest
gaan doen. Zodra Jezus over
Zijn lijden en sterven begint te
spreken, bestraft Petrus Hem.
Als het zwaarste lijden daar is,
loopt hij zijn Meester voort
durend voor de voeten, ver
zwaart hij verschillende keren
Zijn lijden en komt hij zelfs tot
een verloochening van Hem.
Nee, Jezus heeft niet veel steun
gehad van Petrus in Zijn lijden.
Ondanks de grote woorden
\'an de Petrus vlucht ook hij als
fiet er werkelijk op aankomt.
Toch heeft Petrus door het
onderwijs van Jezus na Zijn
opstanding en door de leiding
yan de Heilige Geest later wél
een duidelijk en diep zicht op
het lijden en sterven van Chris
tus gekregen. We zien dat heel
duidelijk in de tekst die boven
deze meditatie staat. In een
enkele zin vat hij daarin het
e\angelie op een verrassende
wijze samen. Dit is er inder
daad gebeurd en dit is het
resultaat ervan. Zullen we met
elkaar eens lezen wat Petrus
heeft geschreven?
Dat Cliristus geleden heeft, is
Petrus van nabij bekend. Veel
van dat lijden heeft hij van
dichtbij meegemaakt. Wat zal
er door Petrus heengegaan
zijn, toen hij het eerste deel van
onze tekst schreef! Wat herin
nerde hij het zich nog goed, de
laatste dagen van Jezus' leven
vóór Zijn heengaan. \Vat had
Petrus niet gehoord en gezien
in Gethsémané? Wat had hij
niet vernomen in het paleis
van Kajafas? En van het gebeu
ren rondom het kruis was hij
ook wat te weten gekomen. En
later had zijn Meester hem er
nog meer over verteld. Petrus
weet het heel zeker: Christus
heeft eens geleden. Christus
heeft eens heel diep geleden.
En waarom deed Hij dat?
Christus heeft geleden voor de
zonden, schrijft Petrus. Nee,
niet voor de zonden die Hij
Zélf bedreven had, want Hij
had geen zonden. Christus
heeft geleden voor de zonden
van Zijn volk. Die had Hij op
Zich genomen. Om die zonden
moest Hij lijden ondergaan.
Lijden aan Zijn lichaam. Lijden
aan Zijn geest. Lijden aan Zijn
ziel. We kunnen ons er geen
voorstelling van maken hoe
diep Christus heeft geleden.
Hebben we er een indruk van
gekregen in de lijdenstijd die
nu bijna achter ons ligt? Zijn
we echt bezig geweest met het
lijden en sterven van Christus?
En wat heeft de overdenking
daarvan ons gedaan en gege
ven? Is uw zicht op het offer
van Christus verdiept? Is er
meer zekerheid in uw gees
telijk leven gekomen? Is uw
verwondering en aanbidding,
ziende op Christus in Zijn lij
den, groter geworden?
ja, inderdaad, Christus leed
terwijl Hij rechtxaardig was.
Hij was in alles in overeen
stemming met Gods heilige
wet. En zo alleen kon Hij voor
onrechtvaardigen lijden. In
hun plaats gaan staan en vol
doen bij God wal zij nooit meer
kunnen voldoen. Zo alleen kon
Zijn lijden en sterven vrucht
dragen. Was er één zonde in
Zijn leven geslopen, heel Zijn
verlossingswerk zou tevergeefs
zijn geweest. Maar er is geen
zonde in Zijn leven geslopen,
want Hij leed als de rechtvaar
dige. Zo voldeed Hij aan Gods
recht. Zo verheerlijkte Hij de
eigenschappen van Zijn Vader.
Zo droeg Hij de straf van de
Zijnen en betaalde hun schuld.
En zo verwierf Hij wat Petrus
zo zegt: 'opdat Hij ons tot God
zou brengen'.
Wat een prachtige zin! Hier
hebben we omschreven wat
verzoening is. Wat betekent
het als een zondaar met God
verzoend wordt? Dan word
je door Christus tot God
gebracht, schrijft Petrus. En
dan zegt Christus: 'Vader, ver
los hem. Ik wil niet dat deze in
het verderf nederdaalt; Ik heb
verzoening voor hem gevon
den (vgl. Job 33:24). En zó
wordt een zondaar dan met
God verzoend. Op grond van
het werk van Christus.
PROTESTANTSE KERK IN
NEDERLAND
Beroepen Ie Den Haag (Berg-
kerk/Belhelkapel), kandidaat
A.L. Wicke te Amsterdam; te
Giessendam/Neder-Hardinx-
veld (wijk 3 Zuid), ds. W.G.
Hulsman te Genemuiden; te
Middelburg (wijkgem. De Ont
moeting), ds. C. van Duijn te
.Amsterdam; te Wormer, kandi
daat 1- Veldhuizen te Amster
dam-Zuidoost.
Aangenomen: het beroep van
elf CJenerale Synode (als leger
predikant), ds. A.F. de Oude
te Loosdrecht; naar Resteren
(herv.), ds. H. Roseboom te
Hollandscheveld; naar Klun-
dert (herv.), ds. A. Slingerland
te Ferwerd; naar Ridderkerk
(herv.), ds. H.J. Lam te Rijssen;
naar Vlaardingen (Centrum-
West; pt), kandidaat. M.A.D.
Noordzij-Hijweege te Maas
sluis; naar Wormer, kandidaat
L. Veldhuizen te Amsterdam-
Zuidoost.
HERSTELD HERV KERK
Aangenomen naar Atnemuiden,
kanclidaat H. Juffer te Elspeet.
Bedankt voor Ouddorp, ds. P
den Ouden te Wouterswoude.
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Bedankt voor Emmeloord, voor
Leerdam i.c.m. Hardinxveld-
Giessendam en voor Steenwijk,
ds. G.J. Slotman te Dalfsen.
NED. GEREE KERKEN
Beroepen te Den Helder, kan
didaat RA. van Veelen te Heem
stede; te Zeist, ds. J. van 't Hof te
Voorthuizen/Barneveld.
CHR. GEREE KERKEN
Beroepen te Deventer, ds. M.W.
Vrijhof te Arnhem (comb. CGK/
Zijn wij al met God verzoend?
Zijn wij al door Christus tot
God gebracht? Het kan nog,
want wat er voor nodig is, heeft
Hij voldaan. En we hebben het
ook allemaal absoluut nodig,
want o hoe erg zal het zijn. als
we onveizoend met God zullen
sterven. De Bijbel zegt ons heel
eerlijk dat we dan voor eeuwig
verloren zullen gaan. Wilt u
dat? Lijkt jou dat wel wat? Om
straks voor eeuwig in de hel te
zijn? Met alle klem roep ik het
u en jou toe: laat u met God
verzoenen! Vlucht tot Chris
tus opdat Hij u met Zijn Vader
\'erzoenen zal!
Wat is het heerlijk als Christus
je tol Zijn Vader brengt. Als Hij
je deel geeft aan de verzoening
met God. Dan daalt er een
vrede af in je hart die alle ver
stand te boven gaat. Dan komt
een mens pas echt tol rust. Dan
welt er een blijdschap op in je
hart die niet te verwoorden is.
Het beste kun je in die omstan
digheden maar gaan zingen of
voor de HEERE neerknielen in
verwondering en aanbidding.
En wie met God verzoend
is, blijft met God verzoend.
Wie eenmaal bij de Vader is
gebracht, hgt in Zijn handen.
En daar zal niemand ons uil-
rukken, hoe erg er ook aan ons
gerukt wordt. Wat is Gods volk
toch een gelukkig volk!
Ds. C.J. Droger
De collecte die gehouden werd
tijdens het Mission Music con
cert van 1 maart jl. in de Herv.
kerk te Sommelsdijk heeft
394,47 opgebracht, wat is
bestemd voor het werk van
Open Doors.
NGK); te Lutten i.c.m. Noord-
scheschut, kandidaat H.J.
Vazquez te Apeldoorn; te Mep-
pel, kandidaat J.C;. Kortleven te
Ede.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen te Beekbergen, ds, C.
Sonnevelt te Lethbridge (Can.);
te Borssele, ds. J.M.l^. de Heer
te Middelburg-Centrum; te
Elspeet, ds. CA. van Dieren te
Rijssen-Noord; te Emmeloord,
ds. A. Schot te Nunspeet; te
Oostkapelle, ds. G. Clements
te Gouda; te Rhenen, ds. G.
Beens te Kootwijkerbroek; te
Rotterdam-Alexanderpolder,
ds. W. Harinck te Woerden; te
Westkapelle, ds. A.J. Gunst te
Nieuwerkerk; te Westzaan, ds.
J.J. van Eckeveld te Zeist; te
Yerseke, ds. C. van Krimpen te
Oud-Beijerland.
GEREE GEM. IN NED.
Beroepen te Hendrik Ido
Ambacht en te Krimpen a.d. IJs-
sel, ds. A. Schultink te Bruinisse;
te Leerdam, ds. A. Schultink te
Bruinisse; te Veenendaal, ds.
T.R. Treur te Chilliwack (Can.),
die bedankte voor Waarden
burg.
Bedankt voor Lethbridge/
Monarch (Canada) en ^■oor
Vriezenveen, ds. J. Roos te
Barneveld.
MIDDELHARNIS - Op
zaterdag 29 maart orga
niseert de Koninklijke
Muziekvereniging Sem-
pre Crescendo te Middel-
harnis-Sommelsdijk een
concert in de Aula van de
Technische School aan de
Schoolstraat te Middel-
harnis.
Het fanfareorkest van Sempre
Crescendo staat sinds 1 februari
2008 tijdelijk onder leiding van
dirigent Leon Zwijgers, die, na
het vertrek van Joop Nijholt,
als interim dirigent werd aan
gesteld. Leon Zwijgei's is een
lid van de - in muziekkringen
zeer bekende - familie Zwij
gers uit de Hoeksche Waard.
Ondanks zijn jonge leeftijd
heeft Leon al een stevige plaats
in de muzikale wereld bezet. Al
een aantal jaren is hij als kla
rinettist in dienst van de Mari
nierskapel en onlangs behaalde
hij het diploma kaïnermuziek
aan het conservatorium in Til
burg. Ook heeft hij de leiding
van het Hoeksche Waards
Houtblazers Ensemble en is hij
dirigent van muziekvereniging
Harmonie uit Oud-Beijerland.
Dat laatste bracht het bestuur
van Sempre op het idee om
deze vereniging als gast uit te
nodigen voor dit concert.
Anders dan de naam doet ver
moeden is muziekvereniging
Harmonie geen harmonie
maar een fanfare. Met oprich
tingsjaar 1882 is de Harmonie
de oudste muziekvereniging in
de Hoeksche Waard.
Samen met het in 1889 opge-
In de Sionkerk van de Gere
formeerde Gemeente te Goes,
Louise de Colignylaan 177,
wordt zaterdagavond 29 maart
een samenzangavond georga
niseerd ten bate van de Jeugd-
bond van de Gereformeerde
Gemeenten. In deze kerk zal
organist Peter Wildeman de
iso-ritmische psalmen begelei
den op het drieklavers kerk-
orgel. In Nederland wordt de
psalmberijming uit 1773 nog
steeds in vele christelijke ker
ken gezongen. In zo'n zelfde
stijl heeft drs. ds. C.J. Meeu-
se, predikant van de Geref
Gemeente van Goes, een aan
tal psalmen gedicht. Tijdens
de zangavond worden er zowel
psalmen gezongen in de berij
ming van toen (1773) en van
nu (Meeuse). Ds. Meeuse zal
de te zingen psalmen ook inlei
den. De avond begint om 19.30
uur, de kerkdeuren gaan open
om 18.45 uur De toegang is
vrij, wel wordt er een collecte
gehouden voordeJBGG.
richte Sempre zullen zij ech
ter een bijdetijds programma
verzorgen waarbij u zeker niet
bang hoeft te zijn voor oubol
lige toestanden.
Sempre Crescendo nodigt
iedereen uit om dit concert bij
te wonen. Het concert begint
om 20.00 uur, de zaal is vanaf
19.30 uur open. De toegang is
gratis.
70-
Die bekken zijn geelomrand, net of ze
een snee brood gegeleh hebben waar
van de boter aan hun bek is blijven
zitten. Fransje heeft dat nest toevallig
ontdekt toen hij bij de hokken aan
het scharrelen was, en de broedende
merel opeens verschrikt en luid alarm
slaand opvloog. Als Fransje op een
omgekeerde emmer staat, en de tak
ken wat opzij buigt, kan hij net in het
nest kijken. Soms komt hij wel eens in
de verleiding te proberen een van die
donzige diertjes uit hel nest te nemen
en tegen zijn wang te vlijen, maar hij
weet bij ervaring dat hij ze niet kan
bereiken. Het nest zit te diep in de
dichte doornige takken. Bovendien
wil hij hun veilige rust niet verstoren,
want hij ziet in elk der vier jongen een
klein beetje zichzelf, en in het nest zijn
ledikantje.
Eigenlijk maakt hij zich een beetje
wijs dat dit het nest is van zijn dode
lijster, ook al lijken de donkere ouders
in het geheel niet op hem. Alleen hun
gefluit lijkt een beetje op dat van een
lijstei'. al is dat van merels eigenlijk
nog mooier.
En dan weet Fransje nog het over
koepelde nest van een kleinduim-
pje te zitten, hoog in het bolvormige
uitgroeisel van de doornhaag dat
vader daar door gestadig snoeien
gekweekt heeft. Dat is net een groot
groen hoofd op een dunne hals, die
gevormd wordt door de dikke tak die
recht uit de haag opsteekt. Dat nestje
heeft Fransje niet zelf ontdekt. Daai
heeft Eine hem op attent gemaakt.
En al de andere broers en zusters
weten het ook. Ook daar moeten jon
gen in zitten, wat Fransje afleidt uit
het drukke heen en weer vliegen der
ouders, die zelf nog veel kleiner zijn
dan de jonge merels.
Maar hoeveel jongen er zijn weet hij
niet. Hij zou wel eens graag door dat
kleine holletje aan de zijkant van het
grappige nest willen kijken. Dat nest
je lijkt nog veel meer op zijn ledikant-
je, dat ook een overkapping heeft, 's
Avonds ligt hij zich soms voor te stel
len dat zijn bed het kleinduimpjes-
nest is en dat hij dan net zo klein is
als een der jonge vogeltjes. Dat geeft
hem dan zo'n heerlijk gevoel van \ci-
ligheid en van verwantschap.
Hij heeft geen der buurkinderen ver
teld dat hij twee nesten in hun doorn
haag weet te zitten, omdat hij bang is
dat Pier het dan op de duur eveneens
te weten zal komen, En hij weet zeker
dat die gemenerik de nesten dan zal
verstoren.
Fransje zucht nogmaals. Hij heeft
daar al zo lang roerloos staan pein
zen, dat hij niet eens gemerkt heeft
dat het schoteltje in zijn hand hoe
langer hoe schuiner is gaan hangen.
De groene blaadjes zijn allemaal op
de grond gevallen. Maar het kan hem
niets schelen. Hij heeft toch al genoeg
van dat spelletje. Hij gaat nu eens
goed tussen de takken van de haag
kijken of hij daar geen meikevers kan
ontdekken. Kees heeft gezegd dat
die keveis niets liever eten dan mei
doorngroen.
Kees heeft zo'n meikever in een
janipotje op de vensterbank van het
achterhuis. Daar heeft hij ook mei
doornblaadjes in gedaan, en de roen-
kel - zoals de meikever hier genoemd
wordt eet er goed van. Fransje zou
ook dolgraag een paar van die beest
jes hebben. Als ze dan zo graag mei
doorngroen lusten, zullen ze zeker
hun haag wel ontdekt hebben. En
dan kon het ook best zijn dat ze zich
daarin verscholen hebben tot het
donker is, want Kees heeft gezegd dat
roenkels alleen maar vliegen als het
donker is, en dat ze overdag in een
schuilhoekje slapen. Maar Kees heeft
de zijne aan de lange dijk gevangen
waar hij 's avonds met zijn vrienden
op de meikeverjacht gaat. Pier heeft
er zelfs twee. Na schooltijd bindt hij
een eind garen aan een van hun vele
poten en slingert de kever net zo lang
in de rondte tot hij zijn vleugels open
doet en gaat vliegen. Kees doet dat
niet, en als Fransje er een heeft, zal hij
dat evenmin doen, want dat is iets dat
vader ten strengste verboden heeft, je
mag geen dieren kwellen. Ratten en
muizen en vliegen en muggen mag
je wel dood maken, maar dan ineens,
zodat ze zo min mogelijk pijn voelen.
Dieren kwellen is een grote zonde.
Dat wil de Heere volstrekt niet heb
ben. Maar schadelijke dieren ineens
dood maken is geen zonde. Daar
heeft Fransje wel een beetje moeite
mee. .Als je die toch uitroeien mag,
waaroiTi heeft de Here dan de moeite
genomen ze te maken?
Hij zit op zijn hurken en keert de
blaadjes van de doornhaag vlakbij
voorzichng om. Hij besteedt speciale
aandacht aan de bosjes bloemknopjes
die zich hier en daar gevonnd hebben.
Maar zijn moeite wordt niet beloond.
Hij vindt het dom van de kevers om
niet in hun haag te komen, w'aar vol
op eten te vinden is. Maar Kees heeft
beloofd dat hij een keer met hein mee
mag als hij weer naar de lange dijk
gaat. Als het goed weer is, en niet te
hard waait, miss(;hien vanavond al.
Maar het moet niet waaien, want dan
vliegen de roenkels niet.
Juist als hij zijn schoteltje op wil rapen
om het weer in het achterhuis te bren
gen, hoort hij gekloefer van paarde-
poten op de teerweg. Dat is op zich
zelf niets vreemds, maar een bekende
mannestem roept: O! en dan houden
de paarden stil. Fransje kijkt op. Daar
is vader, die net bezig is de leidsels om
de boom voor hun huis te binden.
Dat is vreemd. Vader is geen paar-
deknecht, maar een arbeider, en
arbeiders rijden gewoonlijk niet met
paarden. Fransje holt naar voren en
roept: Ah Vader! Wae mo jie nae toe
mie die paeren?
Zoa, groate knecht! antwoordt vader,
inet een zweem van een komende
verrassing in zijn stem. Ik bin mie de
paeren nae de smid ewist, en noe mok
wee terug nae d'oeve.
Waerom mos jie mie de paeren nae
de smid? wil Fransje weten.
Vader moet glimlachen om die pien
tere opmerking. Hij legt uit dat de
paardeknecht ziek is, en dat de boer
toen hèm gevraagd heeft naar de
smid te gaan.
Een der paarden draagt een gareel,
maar het andere heeft slechts een
toom en gebit in de bek. Ook daar
wil Fransje een verklaring voor heb
ben. Vader zegt dat dat gareel gere
pareerd moest worden, en dus moest
het paard het toen zelf maar dragen.
En belde paarden moesten nieuwe
hoefijzers hebben,
(wordt vervolgd)