Israël, een bijzonder volk (4) 'Auf^ Begrotingsperikelen lijken al op algemene beschouwingen perfect Week van het Christelijke Boek: 'Toen ik een kind was Gospelkoor Welkom-Dienst Geslaagde regioavond Voorspeelavond Inleveren blokfluit en rommei- piano marktspullen Lezing 'Bromsnor op het platteland' Paaszangavond EHAnpEn-niEüws De zaligheid is uit de Joden Israël een zegen Christus' wederkomst 1948 kwam De dorre doodsbeenderen Economische Visie full copy-service PAGINA 6 VRIJDAG 14 MAART Israël, een klein landje, speelt in de wereldgeschiedenis van vandaag een belangrijke rol. De grote mogendheden, maar ook de kleinere landen, verenigd in de Europese Unie, menen zich met Israël te moeten bezig houden. Er zijn zelfs organisaties - ook christelijke - die het patent schijnen te hebben op de oplossing van het Midden- Oostenprobleem. Het komt er echter wel op neer dat zij aangeven hoe Israël het beste zijn eigen ondergang kan bewerkstelligen en zijn religieuze en historische erfgoed kan verkwanselen. Eén ding wordt bij dit alles over het hoofd gezien. Het zijn niet de Verenigde Staten of Rusland, ook niet de Europese Unie of de Wereldraad van kerken, die de koers bepalen, maar het is God die de geschiedenis schrijft en die de geschiedenis leidt naar het door Hem beoogde doel. Thomas Boston. De Heere Jezus, geboren uit een Joodse moeder, gebruikte met zijn Joodse discipelen de Joodse maaltijd op het Joodse Paasfeest in Jeruzalem. Het Laatste Avondmaal was dus een compleet Joodse aangele genheid. Ook bij het Pinkster feest waren alleen maar Joden en Jodengenoten - mensen die de Joodse godsdienst had den aangenomen - betrok ken. Pas later komen de hei denen erbij. Cornelius was de eerste. De gelovigen uit de besnijdenis waren daar stom verbaasd over, ook Petrus. De christelijke gemeente was dus van oorsprong Joods. Ze had haar bestaan aan Jezus en Zijn apostelen te danken. De eerste martelaar binnen de gemeente van het nieuwe verbond was de Messiasbelijdende Jood Stefanus. Hij werd door de Joden gestenigd omdat hij zijn volksgenoten berispte vanwe ge hun ongehoorzaamheid en verzet tegen de profeten en de Heilige Geest en omdat ze de komst van de Rechtvaardige hadden weerstaan {Handelin gen 6 en 7). Heidenen werden als vreemde loten op de oude wortel geënt. Is het geen wonder dat God Zijn eigen volk tijdelijk opzij gezet heeft; de takken van de olijfboom afbrak om de gelo vigen uit de heidenen daarop in te enten? Maar de tijd komt dat de Heere met Israël verder zal gaan. Hij zal de natuurlijke takken opnieuw in de olijfboom inenten, omdat Hij Zijn trouw aan Israël nooit gekrenkt heeft en omdat Hij aan Zijn verbond gedenkt (Romeinen 11:23 en 24). Laten wij ons maar niet boven Israël verheffen. Paulus waar schuwt ons er ernstig voor. "Wees niet hooggevoelende", zegt hij, "maar vrees!" (Romei nen 11: 20). Het Joodse volk zal thuiskomen, Israël zal her leven! De Verlosser is in aan tocht. Wat een moment zal dat zijn als ook Israël mag gaan zien wie Jezus is. Zacharia heeft het al zien gebeuren: "Doch over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem, zal Ik uitstorten de Geest der genade en der gebeden en zij zullen Mij aanschouwen, die zij door stoken hebben..."{Zacharia 12:10-14). Als de (gedeeltelijke) verwer ping van het Joodse volk al zo zeer tot zegen voor de wereld is geweest, wat zal dan hun aanneming wel niet wezen. Een leven uit de doden! De Heere heeft ze in het land der vaderen teruggebracht omdat Hij ze daar ontmoeten wil. De tijd is aanstaande dat Israël tot zegen van de wereld zal zijn. De kerk is echt niet in de plaats van Israël gekomen. Laten we maar eens beginnen de Bijbel letterlijk te nemen (2 Petrus 1:19-21) en het woord Israël te laten staan waar Israël staat. Dat hoeft ons niet te beletten om uit zo'n tekst daarnaast ook geestelijke lessen te trekken. Maar Israël is Israël, en Israël blijft Israël! Ik zal zegenen wie U zegent... (Genesis 12:3, Numeri 22:12). Wat heeft het overgrote deel van de christelijke kerk die belofte aan Zijn volk de eeu wen door genegeerd en mis bruikt. En wat hebben onze kerken die zegen veronacht zaamd en wat waren de gevol gen voor de Joden daardoor vaak desastreus. "Verlangt U naar een opwekking, een gees telijk ontwaken, bidt dan voor de bekering van de Joden", zei Thomas Boston. En die tijd komt, de tijd dat geheel Israël zal zalig worden (Jeremia 31:33 en 34 en Romeinen 11:26), dat de Geest der genade en gebe den op de Joden zal worden uitgestort (Ezechiël 37:24 e.v.) Dat zal tot zegen zijn van de Joden, maar ook van de heide nen, van de hele wereld. De Schrift leert ons dat de Zoon des Mensen eens zal wederkomen. De discipelen vroegen: "Wanneer zal dat zijn?" Het antwoord dat ze volk? Daar roept de Bijbel one toch toe op! °"5 Wat doen we nu, nu de mach ten van de duisternis opnieuw oprukken en Israël opnieuw benauwen? Nu het antisemi tisme in oude en nieuwe vor men opnieuw de kop opsteekt? Hoe gedragen we ons, ieder persoonlijk? Hoe gedraagt de kerk zich? Welke politieke beslissingen neemt de over heid? In 1948 is de staat Israël opnieuw begonnen, ook al werd de Balfour Declaratie waarin de Britse regering dé Joden een thuisland in héél Palestina had beloofd (1917) uitge- slechts zeer ten dele Falasja man leest de Kebra Nagast. kregen, luidde: "Dat weet nie mand, dat weten ook de enge len niet, zelfs de Zoon weet dat niet" (Markus 13:32). Toch is er wel een aantal tekenen dat op die komst wijst. Negatieve tekenen: valse christenen, valse profeten, oorlogen, hon gersnoden, haat, ziekten, aard bevingen, verkilling van de liefde. Ook positieve tekenen: de terugkeer van Israël en een wereldwijde verkondiging van het Evangelie. Er komt een tijd dat vrede vanuit Jeruzalem de ganse aarde bedekken zal. De Mes sias zal de troon van Zijn vader David innemen. Dan zal Hij de volken vragen wat ze met een van deze Zijn minste broeders gedaan hebben op het moment dat ze onder hen vertoefden, en veracht, vertrapt, geslagen, berooid, beroofd, in gevan genissen gegooid en in con centratiekampen vermoord werden (Mattheüs 25:31-46). Hebben we de Joden tot jaloersheid verwekt? (Romei nen 11:14). Baden we om de vrede voor Jeruzalem? (Mat theüs 25:31-46). Vroegen we om de uitstorting van de Hei lige Geest binnen het Joodse voerd. Uit heel de wereld zijn de immigranten naar Israël gekomen. Onder hen waren blinden, kreupelen en zwan- geren (Jeremia 31:8). Ze kwa men over land, soms zelfs te voet. Ze kwamen bij kleine» hoeveelheden met gammele schepen. Voor de komst van de Falasha's uit Ethiopië was een gedurfde Israëlische luchtope- ratie nodig. Door de ineenstor ting van het communisme, een gebeurtenis die door niemand was voorzien, ging in Rusland - een land met een verschrik kelijk antisemitisch verleden - de poort zo maar ineens voor meer dan een miljoen Joden open. Later kwamen ze uit Argentinië, en nu komen ze uit Frankrijk en de Verenigde Sta ten. En er zullen er tengevolge van discriminatie of vervolging nog veel meer volgen. Met de terugkeer van het Jood se volk gaan Bijbelse profetieën in vervulUng (o.a. Jesaja 43:5-6 en Jeremia 16:14-16). Uit alles blijkt dat God bezig is om het volk, uit Abraham gesproten, op een wonderlijke wijze te herstellen. Niet voor niets eindigt Paulus zijn beschouwing over de toe komst van Israël met de lof zang op het wonder: "O diepte des rijkdoms, beide der wijs heid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oor delen en onnaspeurlijk Zijn wegen. Wie heeft de zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest? Uit Hem en door hem, en tot Hem zijn alle dingen" (Romeinen I L-33 e.v.). God staat voor Zijn volk in De Joden zijn uit meer dan 120 landen, uit alle windstreken van deze aarde naar het land gekomen dat God hun in een verbond tot een eeuwige bezit ting gegeven had (Genesis 13:15, Psalm 105:7-11, Jesaja 43:5-6). Toen Israël in 1948 begon, woonden er in Pales tina 600.000 Joden, nu zijn het er 5.400.000 en ze (zullen) blijven komen. Met een onge looflijke ijver zijn ze nu al tien tallen jaren bezig de vervallen rorticB «(Ut. MVfoibtr ai«. UIT. 1 Mv* nieh plMtur» In convtylng to yov. ea MtakU of Hta MlMtys covcrrMni. uw followti« MeUratiOD of «yapatiiy with jewitb zieoiot MpmttOM ■Meb Ma bttn mtalttod to. and «pprovtd by. Uw Ctbliwt. 'MU Wjaatya OonmBcnt vi«w *itb rmrour tbt tatablxaiiMBt m Paltstm* of aatioosl hsM for tht JfwUh.ptoplo. and will ua« tb*ir twit codeavoura to tacllitata tht tcnitvtmtot of thia objtct. tt «tta( eltarly undtrateoa tut nothtac ahall bt doat «*itc)t MV prtjudiet tnt civil and rtUgioua rltbU of tnatins non-Jtwitb cotnuBititt in paltatiM, er tM rttftU and political atatua tnjoytd ty Jtw la aay eitttr country* X abould bt irattfttl if you «ould brins Uila «Mlarttloa to tM movitdct of tlit ziontat rtdtratloa. steden weer op te bouwen en onvruchtbaar land tot grote bloei te brengen en ze blijven ermee doorgaan. Zelfs de woes tijn bloeit er als een roos. De Heere staat voor Zijn volk in. Heeft hij Israël lief omdat het groter is dan andere vol ken? Het tegendeel is waar (Deuteronomium 7:7-9). Omdat Israël een gehoorzame zoon geworden is? Ook dat is niet het geval. Israël is nog in niets veranderd. Het is in de verste verte geen theocratie, wel een moderne democratie. Het overgrote deel van het volk is doof en blind voor h^t Evangelie. Het mysterie van de liefde van God voor Israël is niet te verklaren. Hij nam redenen uit zichzelf Hij koos Israël uit om Zichzelf aan de wereld te openbaren. Er mag dan een gedeeltelijke verharding over het volk gekomen zijn. Dat zal niet zo blijven. Als de vol heid der heidenen zal geko men zijn, zal gans Israël zalig worden. Dat zal gebeuren als de Verlosser uit Sion komen zal en de goddeloosheden van Zijn volk (Jakob) zal afwen den (Romeinen 11:25 en 26). Op een nationaal herstel volgt een geestelijk herstel (Ezechiël 36:24-28). Maar eerst moeten alle Joden terug zijn. Ezechiël had vele eeuwen gele den de terugkeer van het over de wereld verstrooide Israël al voorzegd. We lezen erover in hoofdstuk 37 (vers 12). Hij zag hoe God de beenderen, waar geen greintje leven meer in zat en die in de zon verbleekt waren, verzamelde en in dat dal bracht. Wankelend en uit gemergeld zijn ze vanuit de concentratiekampen op weg 'naar huis' gegaan! Zelfs Hider en de tsaar van Rusland hebben er nog aan meegewerkt. En de Britten hebben geprobeerd ze tegen te houden. Maar Gods tijd was aangebroken. God liet aan Ezechiël nog meer zien. Er zou leven in die beenderen komen. Zover is het nu nog niet. Maar dat komt ook nog (Ezechiël 36:24-27). De tekenen der tijden Als tekenen die op Christus' wederkomst wijzen, noemt de Schrift, zoals gezegd: oor logen, aardbevingen, ziekten en honger. Deze oordelen zijn er altijd al geweest, maar in de vorige eeuw zijn daardoor meer mensen omgekomen dan in alle eeuwen daarvoor. Ook de valse profeten hebben ontstellend veel slachtoffers gemaakt. Door het Nationaal Socialisme kwamen vele mil joenen mensen om; het com munisme kostte aan tientallen miljoenen het leven; hoeveel slachtoffers eiste het schrikbe wind van Mao Tse Toeng niet. En wat brengt Mohammed niet allemaal teweeg. Om over de aard- en zeebevingen, aids, kanker, vogelgriep, enz., nog maar niet te spreken. Maar naast dezenegatieve oor delen noemt de Bijbel ook twee positieve tekenen. 1) De wereldwijde verkondi ging van het Evangelie, via zending en moderne com municatiemiddelen, en 2) de bekering van Israël (Romeinen 11:25 en 26). Er komt een dag dat Israël zal gaan zien wie Jezus is. Dat is ook de reden waarom God de Joden naar hun land terug bracht. In Israël wil Hij ze ontmoeten. Als de ogen voor de Messias geopend worden, zal de ware vrede voor Israël aanbreken. (Wordt vervolgd) vH MIDDELHARNIS - De nieuwe vergaderstijl met infor matieve, opiniërende en besluitvormende bijeenkomsten van de raad biedt toch mogelijkheid voor onduidelijkheid of anders gesteld: interpretatiekansen. Zo geeft het presi dium aan onder welke noemer de agendastukken worden geplaatst: bespreken of hamerstukken. Maar die afspra ken worden evenzo gemakkelijk verlaten. Want niemand wil iemand anders desgevraagd de mond snoeren. Zo kon het gebeuren dat ABB-er Haffert, met sympathieke support van Van Dam (SGP), toch zijn standpunt over de Economische Visie kon bespreken, hoewel dit onderwerp uitvoerig in de opiniërende en informatieve bijeenkomst al aan de orde was geweest. Ook de modernisering Wet Sociale Werkvoorziening kreeg een ander agendalabel. Als inspreker schaarde de secretaris van de WMO-adviesraad zich achter het gestoelte. Hij toonde zich teleurgesteld dat de raad onderwerpen liet passeren (zoals OGGZ) waar over nog geen, of niet volledig, advies was verstrekt. 'We willen op tijd mee kunnen praten', luidde de boodschap. De raad begreep de boodschap, maar kon niet veel met de teleurstellende reactie omdat er wel degelijk gelegenheid was geweest bij conceptstukken om advies te geven. Dat was ook gebeurd, maar blijkbaar niet volledig. Van een onzer verslaggevers Het vragenuurtje leverde vier onderwerpen op. VDB78 zou graag onderzocht hebben of er op meer plaatsen dan alleen in het gemeentehuis huwelijken voltrokken zouden kunnen worden. Met enige terughou dendheid omtrent stijlvol, pas send en status willen de frac ties zich hier wel over buigen. Zij wachten een notitie van het college af die burgemeester mevrouw De Vries toezegde. Ook de voorzitter wees op het speciale karakter van de huwe lijksplechtigheid. Het moet passen in en op de locatie. Zoiets doe je niet op eigen erf Vervolgens gaf de burgemees ter aan dat, op vragen van VDB78, de proef met ver ruiming van de horecaslui- tingstijd nog niet is begonnen, omdat een procedure nog niet is afgerond. Wethouder Van den Berg ver telde dat het college opnieuw een brief stuurt naar het col lege van GS over de onvei lige situatie bij de bushalte in NieuweTbnge. Hierin wordt ondersteiming gevonden uit een rapport van de Politie Rot terdam-Rijnmond. Tenslotte vroeg de SGP-fractie welke maatregelen het college treft om overlast te voorkomen als er aan de Molenweg in Mid- delharnis een jongerencen trum-disco wordt gevestigd. Geen disco zei de wethouder, een JAC. Al meer dan hon derd reacties zijn er ontvan gen, zowel positief als negatief orritrent het voornemen. Wij kijken goed naar maatregelen zei de wethouder onder andere ten aanzien van geluidsoverlast en parkeren. Wethouder Kleingeld toonde zich verheugd over de regio nale Economische Visie waar mee alle fracties, behalve ABB, instemden. Hier liggen kansen om het proces, de economie, de werkgelegenheid eindelijk weer vlot te trekken. Het is (te) lang blijven Hggen. Haf fert maakte zich zorgen om de geplande invulling van de zoge naamde 400 meter schil rond het eiland waar allerlei groot schalige recreatieve activiteiten mogelijk zouden kunnen zijn. Het eindelandelijk karakter zou worden aangetast. Instemming was er met de WMO-visie en support voor het meerjarenbeleidsplan Mantelzorg. Het vaststellen van de uitgangspunten pro grammabegroting 2009 en de meerjarenbegroting tot en met 2012 leverde de meeste discus siestof op. Voorgesteld werd om de procedure en de tech nische en financiële uitgangs punten voor het opstellen van de begrotingen vast te stellen. En algemene beschouwingen hierover te houden in de ver gadering van mei 2008, met daarbij als uitgangspunt een geschat 'tekort voor 2009 van afgerond 174.000 euro. En daar wrong al flink de schoen SGP, CU en ABB vonden dat er geen recht werd gedaan aan de afspraken in raads- en col legeprogramma omdat daarin sprake is van sluitende begro tingen. Zij gaven al direct aan niet akkoord te gaan met de voorstellen. Voorts werd in het geschatte negatieve saldo ook rekening gehouden met een extra verhoging van de OZB-tarieven met 5 procent bovenop de normale 2 pro cent verhoging. Dat is in twee jaar liefst 16 procent, scham perde Van Dam (SGP). Over en weer golfde de discussie over tafel en de aanzet voor algemene beschouwingen leek gemaakt... Wethouder financi ën Bert Kleingeld begreep de commotie niet. "Hier wordt u een actueel bedrag genoemd, nu 174.000 euro negatief' maar dat kan in de loop der maanden flinke wijzigingen ondergaan. Positief maar ook negatief Er zijn op dit moment nog veel onzekerheden. Zo is de Algemene uitkering uit het gemeentefonds niet bekend en ook cao-gevolgen moeten nog worden geconcretiseerd". Vreugde (VDB 78) en Vermeu- OUDDORP - In de Doopsge zinde kerk zal zondag 16 maart de maandelijkse Welkom- Dienst weer worden gehouden. Muzikale medewerking wordt verleend door Gospelkoor Laetare uit Burgh Haamstede o.l.v. Rembrandt Minderhoud onder begeleiding van een combo. De gemeentezang zal op het orgel worden begeleid door Jan Teeuw uit Berg- schenhoek. Voorganger is ds. J. Smink. De dienst begint om 18.30 uur. Iedereen is hartelijk welkom. len (PvdA) verdedigden de col legevoorstellen. Samenvattend stelden zij dat kwaliteitsaspec ten in het uit te voeren beleid nu eenmaal geld kosten. Zo min mogelijk lastenverhoging voor de burger is daarbij wel de basis. Met spanning worden de algemene beschouwingen in mei nu tegemoet gezien, want dan zullen er keuzes bekend moeten worden gemaakt. Van de provincie is een signaal ontvangen aangaande het toezichtsregime voor 2008. GS menen dat de begroting materieel in evenwicht is. Dit betekent dat structurele lasten worden gedekt door structu rele baten. Daarom geldt een repressief begrotingstoezicht. De jaarschijven 2009 en 2010 zijn niet sluitend. De gemeente moet daarom haar uiterste best doen om de meerjarenbegro ting 2009-2012 in de eindfase zonder te korten te presente ren. Gebr. de Waal bv Drukkerij Sommelsdijk (0187)47 10 20 algemeen® gebr.dewaal.com U V^/ilt UW complete huisstijl gedrul<t hebben? vwwv.drukkerijde\A/aal.nI GOEDEREEDE - Op don derdag 6 maart vond in ver enigingsgebouw De Ark de jaarlijkse contactavond plaats van de Hervormde Vrouwen verenigingen op G.G. regio Goeree-Overflakkee plaats. De zaal zat vol: 95 vrouwen van de verschillende vrouwenvereni gingen van Goeree-Overflak kee waren samengekomen en werden welkom geheten door de regiopresidente mw. A. Den Hertog. De spreker van deze avond was ds. H. Har- kema uit Middelharnis. Hij hield een lezing met als thema 'Een Boodschap in Heel Veel Talen', over de talen die Heere Jezus sprak. In de pauze was er gelegenheid om elkaar te ontmoeten en er werd een col lecte gehouden voor de G.Z.B. Na de pauze werd door middel van vragen vanuit de zaal nog dieper op de talen van Heere Jezus ingegaan. Eén van de leden van de vrouwenvereni ging van Goedereede las een gedicht voor en gezamenlijk werd het Bondlied gezongen. Aan het einde van de avond bedankte mw. Den Hertog alle aanwezigen, en in bijzon der ook ds. Harkema voor zijn boeiende lezing. Van 12 tot en met 22 maart wordt voor de vijfde maal de Week van het Christe- liike Boek in de christelij ke boekhandel Akershoek gehouden. Deze promotie campagne wil de aandacht van de consument extra op het christelijke boek rich ten, in dezelfde periode als de Boekenweek. Het thema van de Week van het Christelijke Boek 2008 is 'Toen ik een kind was - ouderen in christelijke boeken'. In de folder die de boekhandel verspreidt, worden christelijke boeken gepresenteerd die aan het the ma gerelateerd zijn. Dit jaar zal het BCB-actieboek voor het eerst gratis weggeven worden bij aankoop van 11,50 aan boeken. Het BCB-actieboek Droom- kind is geschreven door Sjaak Verboom. Stijn Lammers, getrouwd met Karin, is een vrolijk en levenslustig mens. Zijn leven komt op de kop te staan door de geboorte van zijn eerste zoon. De tomeloze derti ger is ineens vader... Maar Stijn heeft zin in het vaderschap. De baby is nog maar nauwelijks geboren of hij ziet zich al met hem op de tennisbaan staan. Opvoeden beschouwt hij als een waanzinnig avontuur. Maar als zijn kind dodelijk ziek wordt, slaat de aanvanke lijke euforie plotseling om in wanhoop. Stijn leert een totaal andere kant van zichzelf ken nen. Leven is niet langer van zelfsprekend. Hoe reageert Stijn als hij zijn kind dreigt te verliezen? Waarom vlucht hij steeds opnieuw naar zijn oude vriend Bulgers? Welk geheim draagt Bulgers met zich mee? Droomkind is een vertelling over de wankele basis van wat wij leven noemen. Een novelle over het verglijden van de tijd, over een zoektocht naar zeker heid die uitstijgt boven de mens. Sjaak Verboom is fotojournalist, meestal werkzaam in Neder land, maar ook in het buiten land. In de loop der jaren heeft hij grote delen van de wereld bereisd. Verbooms fotografie kenmerkt zich door een bewo gen en betrokken cameravoe ring. Hij won met zijn foto's verschillende prijzen. De weerslag van zijn reizen is terug te vinden in zijn romans: Brandglas en De val van de Aleph. Brandglas speelt tegen de achtergrond van de oorlog in Kosovo. De val van de Aleph is gesitueerd in Israël. De lei dende vraag in de roman is hoe samen te leven in de door haat verscheurde wereld van het Midden-Oosten. Verboom onderzoekt welke rol de kunst hierin kan spelen. MIDDELHARNIS - Graag nodigt Muziekschool Goeree- Overflakkee u uit voor een voorspeelavond op vrijdag 14 maart. Het 'concert' wordt gegeven in de grote zaal van het Diekhuus, Beneden Zand pad 7 te Middelharnis en begint om f9.30 uur. Een flink aantal blokfluit- en pianoleer- lingen treedt op. Niet minder dan 27 blokfluitisten laten van zjc.h horen. De jongst^n.zijn^.Q, jaar - waaronder 9 debutantjes die in september pas begonnen zijn, en de oud sten zijn 14 jaar. Docente EUy Bakker heeft met veel enthousiasme weer een veel zijdig repertoire met haar leerlingen ingestudeerd. Zoals volksliedjes uit Engeland, een mars van Mozart, een sonate van Chedeville en een sonatine van F. Konschinsky. De meest gevorderden spelen drie eigen tijdse 'London Scenes' van San- derman en het jongste blok fluitensemble 'Allegro Vivace' speelt vier Noorse dansen van Heilbut. Overwegend wordt er één tot driestemmig gespeeld en dat veelal op sopraan- en altfluiteij, waarbij veel compo sities door Piet Westhoeve op de piano begeleid worden. In de bijdrage van ensemble Alle gro Vivace zijn ook de tenor en basblokfluit te horen. Royaal is ook het piano-aan deel van deze avond met 12 leerlingen, waarbij er 4 debu tanten zijn die voor het eerst voor publiek zullen musiceren. Docent Piet Westhoeve heeft weer gedreven gewerkt aan de voorbereiding van het geheel, en uit de vleugel zullen aller lei prachtige klanken getoverd gaan worden. De pianomuziek waarvan u kunt gaan genieten komt hoofdzakelijk uit de gehan teerde lesmethodes, maar ook enkele popliedjes en muziek uit de film 'Amélie' staan op het programma. Aardig detail is ook dat er twee optredens zijn van de combinatie 'Broer en Zus', met blok/piano en als pianoduo. De toegang is gratis en iedereen is hartelijk welkom! De organi satie hoopt op een grote - en dus stimulerende - belangstel ling. LANGSTRAAT - Op 7 juni organiseert belangenvereni ging Langstraat een rom melmarkt. Heeft U overtollig speelgoed of huisraad op zol der of in de schuur staan waar u van afwilt, dan kunt u dit inleveren op zaterdag 19 april van 15.00-17.30 uur Bijna alles is welkom, behalve meubels, kleding, computer-, audio- en videoapparatuur Ook op afspraak kunnen spujl^fi ^\ypf- den ingeleverd. Bel daarvoor naar Madeleine Eggermonl, lel. 631926, of naar Jeanel Leroy, tel. 632846. STELLENDAM - Op zaterdag 29 maart houd het mannen koor Door Eendracht Verbon den haar jaarlijkse Paaszang avond in de Hervormde kerk te Stellendam. Aan deze avond werkt mee het gemengd koor Soli Deo Gloria uit Stellendam o.l.v. Chr. Meijboom. De medi tatie zal verzorgd worden door Ds. Van Mourik. Het orgel wordt bespeeld door M. van Oostenbrugge, de algehele leiding is in handen van C. de Geus. Er is deze avond ook veel ruimte voor samenzang. De avond begint om 20.00 uur, de kerkdeuren gaan open vanaf 19.30 uur. MIDDELHARNIS - Vereni ging De Motte organiseert op dinsdag 18 maart een lezing die verzorgd zal worden door de heer Albert Kort in het Streekarchief te Middelhar nis, aanvang 20.00 uur. Het thema is 'Bromsnor op het Zeeuwse en Zuid-Hollandse platteland'. De voordracht gaat over de gemeenteveldwacht in Zeeland, met name Tholen en Schouwen-Duiveland. Na eerst de geschiedenis te schet sen van de koddebeier in het algemeen (in de periode 1795- 1943) zal de heer Kort ingaan op de situatie op Tholen en Schouwen-Duiveland. Mn de orde komen het (omvangrijke) takenpakket van de veldwach ter, de (geringe) verdiensten en de vele bijbanen die noodzake lijk waren als aanvulling op het lage salaris, het functioneren van de veldwachter (gedrag, ijver, dronkenschap, disfuncti oneren) en de maatregels die tegen slecht functionerende koddebeiers werden genomen. Het verhaal wordt omlijst met vele concrete voorbeelden, waarbij de heer Kort probeert de veldwachter uit het verle den tot een mens van vlees en bloed te maken voor wie niets menselijks vreemd was. Op de foto veldwachter Pape (1856- 1918) uit St. Maartensdijk, die zich rond 1890 ook in Dirks- land vestigde.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 6