Israël, een bijzonder volk (4)
'Auf^
Begrotingsperikelen lijken al
op algemene beschouwingen
perfect
Week van het
Christelijke Boek:
'Toen ik een kind was
Gospelkoor
Welkom-Dienst
Geslaagde
regioavond
Voorspeelavond Inleveren
blokfluit en rommei-
piano marktspullen
Lezing
'Bromsnor op
het platteland'
Paaszangavond
EHAnpEn-niEüws
De zaligheid is uit de
Joden
Israël een zegen
Christus' wederkomst
1948 kwam
De dorre doodsbeenderen
Economische Visie
full copy-service
PAGINA 6
VRIJDAG 14 MAART
Israël, een klein landje, speelt in de wereldgeschiedenis
van vandaag een belangrijke rol. De grote mogendheden,
maar ook de kleinere landen, verenigd in de Europese
Unie, menen zich met Israël te moeten bezig houden. Er
zijn zelfs organisaties - ook christelijke - die het patent
schijnen te hebben op de oplossing van het Midden-
Oostenprobleem. Het komt er echter wel op neer dat zij
aangeven hoe Israël het beste zijn eigen ondergang kan
bewerkstelligen en zijn religieuze en historische erfgoed
kan verkwanselen. Eén ding wordt bij dit alles over het
hoofd gezien. Het zijn niet de Verenigde Staten of Rusland,
ook niet de Europese Unie of de Wereldraad van kerken,
die de koers bepalen, maar het is God die de geschiedenis
schrijft en die de geschiedenis leidt naar het door Hem
beoogde doel.
Thomas Boston.
De Heere Jezus, geboren uit
een Joodse moeder, gebruikte
met zijn Joodse discipelen de
Joodse maaltijd op het Joodse
Paasfeest in Jeruzalem. Het
Laatste Avondmaal was dus
een compleet Joodse aangele
genheid. Ook bij het Pinkster
feest waren alleen maar Joden
en Jodengenoten - mensen
die de Joodse godsdienst had
den aangenomen - betrok
ken. Pas later komen de hei
denen erbij. Cornelius was
de eerste. De gelovigen uit de
besnijdenis waren daar stom
verbaasd over, ook Petrus. De
christelijke gemeente was dus
van oorsprong Joods. Ze had
haar bestaan aan Jezus en Zijn
apostelen te danken. De eerste
martelaar binnen de gemeente
van het nieuwe verbond was
de Messiasbelijdende Jood
Stefanus. Hij werd door de
Joden gestenigd omdat hij zijn
volksgenoten berispte vanwe
ge hun ongehoorzaamheid en
verzet tegen de profeten en de
Heilige Geest en omdat ze de
komst van de Rechtvaardige
hadden weerstaan {Handelin
gen 6 en 7). Heidenen werden
als vreemde loten op de oude
wortel geënt.
Is het geen wonder dat God
Zijn eigen volk tijdelijk opzij
gezet heeft; de takken van de
olijfboom afbrak om de gelo
vigen uit de heidenen daarop
in te enten? Maar de tijd komt
dat de Heere met Israël verder
zal gaan. Hij zal de natuurlijke
takken opnieuw in de olijfboom
inenten, omdat Hij Zijn trouw
aan Israël nooit gekrenkt heeft
en omdat Hij aan Zijn verbond
gedenkt (Romeinen 11:23 en
24).
Laten wij ons maar niet boven
Israël verheffen. Paulus waar
schuwt ons er ernstig voor.
"Wees niet hooggevoelende",
zegt hij, "maar vrees!" (Romei
nen 11: 20). Het Joodse volk
zal thuiskomen, Israël zal her
leven! De Verlosser is in aan
tocht. Wat een moment zal dat
zijn als ook Israël mag gaan zien
wie Jezus is. Zacharia heeft het
al zien gebeuren: "Doch over
het huis van David en over de
inwoners van Jeruzalem, zal Ik
uitstorten de Geest der genade
en der gebeden en zij zullen
Mij aanschouwen, die zij door
stoken hebben..."{Zacharia
12:10-14).
Als de (gedeeltelijke) verwer
ping van het Joodse volk al zo
zeer tot zegen voor de wereld
is geweest, wat zal dan hun
aanneming wel niet wezen.
Een leven uit de doden! De
Heere heeft ze in het land
der vaderen teruggebracht
omdat Hij ze daar ontmoeten
wil. De tijd is aanstaande dat
Israël tot zegen van de wereld
zal zijn.
De kerk is echt niet in de plaats
van Israël gekomen. Laten we
maar eens beginnen de Bijbel
letterlijk te nemen (2 Petrus
1:19-21) en het woord Israël
te laten staan waar Israël staat.
Dat hoeft ons niet te beletten
om uit zo'n tekst daarnaast ook
geestelijke lessen te trekken.
Maar Israël is Israël, en Israël
blijft Israël!
Ik zal zegenen wie U zegent...
(Genesis 12:3, Numeri 22:12).
Wat heeft het overgrote deel
van de christelijke kerk die
belofte aan Zijn volk de eeu
wen door genegeerd en mis
bruikt. En wat hebben onze
kerken die zegen veronacht
zaamd en wat waren de gevol
gen voor de Joden daardoor
vaak desastreus. "Verlangt U
naar een opwekking, een gees
telijk ontwaken, bidt dan voor
de bekering van de Joden", zei
Thomas Boston. En die tijd
komt, de tijd dat geheel Israël
zal zalig worden (Jeremia 31:33
en 34 en Romeinen 11:26), dat
de Geest der genade en gebe
den op de Joden zal worden
uitgestort (Ezechiël 37:24 e.v.)
Dat zal tot zegen zijn van de
Joden, maar ook van de heide
nen, van de hele wereld.
De Schrift leert ons dat de
Zoon des Mensen eens zal
wederkomen. De discipelen
vroegen: "Wanneer zal dat
zijn?" Het antwoord dat ze
volk? Daar roept de Bijbel one
toch toe op! °"5
Wat doen we nu, nu de mach
ten van de duisternis opnieuw
oprukken en Israël opnieuw
benauwen? Nu het antisemi
tisme in oude en nieuwe vor
men opnieuw de kop opsteekt?
Hoe gedragen we ons, ieder
persoonlijk? Hoe gedraagt
de kerk zich? Welke politieke
beslissingen neemt de over
heid?
In 1948 is de staat Israël
opnieuw begonnen, ook al
werd de Balfour Declaratie
waarin de Britse regering dé
Joden een thuisland in héél
Palestina had beloofd (1917)
uitge-
slechts zeer ten dele
Falasja man leest de Kebra Nagast.
kregen, luidde: "Dat weet nie
mand, dat weten ook de enge
len niet, zelfs de Zoon weet dat
niet" (Markus 13:32). Toch is
er wel een aantal tekenen dat
op die komst wijst. Negatieve
tekenen: valse christenen,
valse profeten, oorlogen, hon
gersnoden, haat, ziekten, aard
bevingen, verkilling van de
liefde. Ook positieve tekenen:
de terugkeer van Israël en een
wereldwijde verkondiging van
het Evangelie.
Er komt een tijd dat vrede
vanuit Jeruzalem de ganse
aarde bedekken zal. De Mes
sias zal de troon van Zijn vader
David innemen. Dan zal Hij de
volken vragen wat ze met een
van deze Zijn minste broeders
gedaan hebben op het moment
dat ze onder hen vertoefden,
en veracht, vertrapt, geslagen,
berooid, beroofd, in gevan
genissen gegooid en in con
centratiekampen vermoord
werden (Mattheüs 25:31-46).
Hebben we de Joden tot
jaloersheid verwekt? (Romei
nen 11:14). Baden we om de
vrede voor Jeruzalem? (Mat
theüs 25:31-46). Vroegen we
om de uitstorting van de Hei
lige Geest binnen het Joodse
voerd. Uit heel de wereld zijn
de immigranten naar Israël
gekomen. Onder hen waren
blinden, kreupelen en zwan-
geren (Jeremia 31:8). Ze kwa
men over land, soms zelfs te
voet. Ze kwamen bij kleine»
hoeveelheden met gammele
schepen. Voor de komst van de
Falasha's uit Ethiopië was een
gedurfde Israëlische luchtope-
ratie nodig. Door de ineenstor
ting van het communisme, een
gebeurtenis die door niemand
was voorzien, ging in Rusland
- een land met een verschrik
kelijk antisemitisch verleden -
de poort zo maar ineens voor
meer dan een miljoen Joden
open. Later kwamen ze uit
Argentinië, en nu komen ze uit
Frankrijk en de Verenigde Sta
ten. En er zullen er tengevolge
van discriminatie of vervolging
nog veel meer volgen.
Met de terugkeer van het Jood
se volk gaan Bijbelse profetieën
in vervulUng (o.a. Jesaja 43:5-6
en Jeremia 16:14-16). Uit alles
blijkt dat God bezig is om het
volk, uit Abraham gesproten,
op een wonderlijke wijze te
herstellen.
Niet voor niets eindigt Paulus
zijn beschouwing over de toe
komst van Israël met de lof
zang op het wonder: "O diepte
des rijkdoms, beide der wijs
heid en der kennis Gods, hoe
ondoorzoekelijk zijn Zijn oor
delen en onnaspeurlijk Zijn
wegen. Wie heeft de zin des
Heeren gekend? Of wie is Zijn
raadsman geweest? Uit Hem
en door hem, en tot Hem zijn
alle dingen" (Romeinen I L-33
e.v.).
God staat
voor Zijn volk in
De Joden zijn uit meer dan 120
landen, uit alle windstreken
van deze aarde naar het land
gekomen dat God hun in een
verbond tot een eeuwige bezit
ting gegeven had (Genesis
13:15, Psalm 105:7-11, Jesaja
43:5-6). Toen Israël in 1948
begon, woonden er in Pales
tina 600.000 Joden, nu zijn
het er 5.400.000 en ze (zullen)
blijven komen. Met een onge
looflijke ijver zijn ze nu al tien
tallen jaren bezig de vervallen
rorticB «(Ut.
MVfoibtr ai«. UIT.
1 Mv* nieh plMtur» In convtylng to yov. ea
MtakU of Hta MlMtys covcrrMni. uw followti«
MeUratiOD of «yapatiiy with jewitb zieoiot MpmttOM
■Meb Ma bttn mtalttod to. and «pprovtd by. Uw Ctbliwt.
'MU Wjaatya OonmBcnt vi«w *itb rmrour tbt
tatablxaiiMBt m Paltstm* of aatioosl hsM for tht
JfwUh.ptoplo. and will ua« tb*ir twit codeavoura to
tacllitata tht tcnitvtmtot of thia objtct. tt «tta(
eltarly undtrateoa tut nothtac ahall bt doat «*itc)t
MV prtjudiet tnt civil and rtUgioua rltbU of
tnatins non-Jtwitb cotnuBititt in paltatiM, er tM
rttftU and political atatua tnjoytd ty Jtw la aay
eitttr country*
X abould bt irattfttl if you «ould brins Uila
«Mlarttloa to tM movitdct of tlit ziontat rtdtratloa.
steden weer op te bouwen en
onvruchtbaar land tot grote
bloei te brengen en ze blijven
ermee doorgaan. Zelfs de woes
tijn bloeit er als een roos.
De Heere staat voor Zijn volk
in. Heeft hij Israël lief omdat
het groter is dan andere vol
ken? Het tegendeel is waar
(Deuteronomium 7:7-9).
Omdat Israël een gehoorzame
zoon geworden is? Ook dat is
niet het geval. Israël is nog in
niets veranderd. Het is in de
verste verte geen theocratie,
wel een moderne democratie.
Het overgrote deel van het
volk is doof en blind voor h^t
Evangelie.
Het mysterie van de liefde
van God voor Israël is niet te
verklaren. Hij nam redenen
uit zichzelf Hij koos Israël uit
om Zichzelf aan de wereld te
openbaren. Er mag dan een
gedeeltelijke verharding over
het volk gekomen zijn. Dat
zal niet zo blijven. Als de vol
heid der heidenen zal geko
men zijn, zal gans Israël zalig
worden. Dat zal gebeuren als
de Verlosser uit Sion komen
zal en de goddeloosheden van
Zijn volk (Jakob) zal afwen
den (Romeinen 11:25 en 26).
Op een nationaal herstel volgt
een geestelijk herstel (Ezechiël
36:24-28). Maar eerst moeten
alle Joden terug zijn.
Ezechiël had vele eeuwen gele
den de terugkeer van het over
de wereld verstrooide Israël al
voorzegd. We lezen erover in
hoofdstuk 37 (vers 12). Hij zag
hoe God de beenderen, waar
geen greintje leven meer in
zat en die in de zon verbleekt
waren, verzamelde en in dat
dal bracht. Wankelend en uit
gemergeld zijn ze vanuit de
concentratiekampen op weg
'naar huis' gegaan! Zelfs Hider
en de tsaar van Rusland hebben
er nog aan meegewerkt. En de
Britten hebben geprobeerd ze
tegen te houden. Maar Gods
tijd was aangebroken. God liet
aan Ezechiël nog meer zien.
Er zou leven in die beenderen
komen. Zover is het nu nog
niet. Maar dat komt ook nog
(Ezechiël 36:24-27).
De tekenen der tijden
Als tekenen die op Christus'
wederkomst wijzen, noemt
de Schrift, zoals gezegd: oor
logen, aardbevingen, ziekten
en honger. Deze oordelen zijn
er altijd al geweest, maar in
de vorige eeuw zijn daardoor
meer mensen omgekomen
dan in alle eeuwen daarvoor.
Ook de valse profeten hebben
ontstellend veel slachtoffers
gemaakt. Door het Nationaal
Socialisme kwamen vele mil
joenen mensen om; het com
munisme kostte aan tientallen
miljoenen het leven; hoeveel
slachtoffers eiste het schrikbe
wind van Mao Tse Toeng niet.
En wat brengt Mohammed
niet allemaal teweeg. Om over
de aard- en zeebevingen, aids,
kanker, vogelgriep, enz., nog
maar niet te spreken.
Maar naast dezenegatieve oor
delen noemt de Bijbel ook twee
positieve tekenen.
1) De wereldwijde verkondi
ging van het Evangelie, via
zending en moderne com
municatiemiddelen, en 2) de
bekering van Israël (Romeinen
11:25 en 26).
Er komt een dag dat Israël zal
gaan zien wie Jezus is. Dat is
ook de reden waarom God de
Joden naar hun land terug
bracht. In Israël wil Hij ze
ontmoeten. Als de ogen voor
de Messias geopend worden,
zal de ware vrede voor Israël
aanbreken.
(Wordt vervolgd)
vH
MIDDELHARNIS - De nieuwe vergaderstijl met infor
matieve, opiniërende en besluitvormende bijeenkomsten
van de raad biedt toch mogelijkheid voor onduidelijkheid
of anders gesteld: interpretatiekansen. Zo geeft het presi
dium aan onder welke noemer de agendastukken worden
geplaatst: bespreken of hamerstukken. Maar die afspra
ken worden evenzo gemakkelijk verlaten. Want niemand
wil iemand anders desgevraagd de mond snoeren. Zo
kon het gebeuren dat ABB-er Haffert, met sympathieke
support van Van Dam (SGP), toch zijn standpunt over de
Economische Visie kon bespreken, hoewel dit onderwerp
uitvoerig in de opiniërende en informatieve bijeenkomst
al aan de orde was geweest. Ook de modernisering Wet
Sociale Werkvoorziening kreeg een ander agendalabel. Als
inspreker schaarde de secretaris van de WMO-adviesraad
zich achter het gestoelte. Hij toonde zich teleurgesteld dat
de raad onderwerpen liet passeren (zoals OGGZ) waar
over nog geen, of niet volledig, advies was verstrekt. 'We
willen op tijd mee kunnen praten', luidde de boodschap.
De raad begreep de boodschap, maar kon niet veel met de
teleurstellende reactie omdat er wel degelijk gelegenheid
was geweest bij conceptstukken om advies te geven. Dat
was ook gebeurd, maar blijkbaar niet volledig.
Van een onzer verslaggevers
Het vragenuurtje leverde vier
onderwerpen op. VDB78 zou
graag onderzocht hebben of er
op meer plaatsen dan alleen in
het gemeentehuis huwelijken
voltrokken zouden kunnen
worden. Met enige terughou
dendheid omtrent stijlvol, pas
send en status willen de frac
ties zich hier wel over buigen.
Zij wachten een notitie van het
college af die burgemeester
mevrouw De Vries toezegde.
Ook de voorzitter wees op het
speciale karakter van de huwe
lijksplechtigheid. Het moet
passen in en op de locatie.
Zoiets doe je niet op eigen erf
Vervolgens gaf de burgemees
ter aan dat, op vragen van
VDB78, de proef met ver
ruiming van de horecaslui-
tingstijd nog niet is begonnen,
omdat een procedure nog niet
is afgerond.
Wethouder Van den Berg ver
telde dat het college opnieuw
een brief stuurt naar het col
lege van GS over de onvei
lige situatie bij de bushalte in
NieuweTbnge. Hierin wordt
ondersteiming gevonden uit
een rapport van de Politie Rot
terdam-Rijnmond.
Tenslotte vroeg de SGP-fractie
welke maatregelen het college
treft om overlast te voorkomen
als er aan de Molenweg in Mid-
delharnis een jongerencen
trum-disco wordt gevestigd.
Geen disco zei de wethouder,
een JAC. Al meer dan hon
derd reacties zijn er ontvan
gen, zowel positief als negatief
orritrent het voornemen. Wij
kijken goed naar maatregelen
zei de wethouder onder andere
ten aanzien van geluidsoverlast
en parkeren.
Wethouder Kleingeld toonde
zich verheugd over de regio
nale Economische Visie waar
mee alle fracties, behalve ABB,
instemden. Hier liggen kansen
om het proces, de economie,
de werkgelegenheid eindelijk
weer vlot te trekken. Het is
(te) lang blijven Hggen. Haf
fert maakte zich zorgen om de
geplande invulling van de zoge
naamde 400 meter schil rond
het eiland waar allerlei groot
schalige recreatieve activiteiten
mogelijk zouden kunnen zijn.
Het eindelandelijk karakter
zou worden aangetast.
Instemming was er met de
WMO-visie en support voor
het meerjarenbeleidsplan
Mantelzorg. Het vaststellen
van de uitgangspunten pro
grammabegroting 2009 en de
meerjarenbegroting tot en met
2012 leverde de meeste discus
siestof op. Voorgesteld werd
om de procedure en de tech
nische en financiële uitgangs
punten voor het opstellen van
de begrotingen vast te stellen.
En algemene beschouwingen
hierover te houden in de ver
gadering van mei 2008, met
daarbij als uitgangspunt een
geschat 'tekort voor 2009 van
afgerond 174.000 euro. En
daar wrong al flink de schoen
SGP, CU en ABB vonden dat
er geen recht werd gedaan aan
de afspraken in raads- en col
legeprogramma omdat daarin
sprake is van sluitende begro
tingen. Zij gaven al direct aan
niet akkoord te gaan met de
voorstellen. Voorts werd in
het geschatte negatieve saldo
ook rekening gehouden met
een extra verhoging van de
OZB-tarieven met 5 procent
bovenop de normale 2 pro
cent verhoging. Dat is in twee
jaar liefst 16 procent, scham
perde Van Dam (SGP). Over
en weer golfde de discussie
over tafel en de aanzet voor
algemene beschouwingen leek
gemaakt... Wethouder financi
ën Bert Kleingeld begreep de
commotie niet. "Hier wordt u
een actueel bedrag genoemd,
nu 174.000 euro negatief'
maar dat kan in de loop der
maanden flinke wijzigingen
ondergaan. Positief maar ook
negatief Er zijn op dit moment
nog veel onzekerheden. Zo is
de Algemene uitkering uit het
gemeentefonds niet bekend en
ook cao-gevolgen moeten nog
worden geconcretiseerd".
Vreugde (VDB 78) en Vermeu-
OUDDORP - In de Doopsge
zinde kerk zal zondag 16 maart
de maandelijkse Welkom-
Dienst weer worden gehouden.
Muzikale medewerking wordt
verleend door Gospelkoor
Laetare uit Burgh Haamstede
o.l.v. Rembrandt Minderhoud
onder begeleiding van een
combo. De gemeentezang zal
op het orgel worden begeleid
door Jan Teeuw uit Berg-
schenhoek. Voorganger is ds.
J. Smink. De dienst begint om
18.30 uur. Iedereen is hartelijk
welkom.
len (PvdA) verdedigden de col
legevoorstellen. Samenvattend
stelden zij dat kwaliteitsaspec
ten in het uit te voeren beleid
nu eenmaal geld kosten. Zo
min mogelijk lastenverhoging
voor de burger is daarbij wel
de basis. Met spanning worden
de algemene beschouwingen in
mei nu tegemoet gezien, want
dan zullen er keuzes bekend
moeten worden gemaakt. Van
de provincie is een signaal
ontvangen aangaande het
toezichtsregime voor 2008.
GS menen dat de begroting
materieel in evenwicht is. Dit
betekent dat structurele lasten
worden gedekt door structu
rele baten. Daarom geldt een
repressief begrotingstoezicht.
De jaarschijven 2009 en 2010
zijn niet sluitend. De gemeente
moet daarom haar uiterste best
doen om de meerjarenbegro
ting 2009-2012 in de eindfase
zonder te korten te presente
ren.
Gebr. de Waal bv
Drukkerij
Sommelsdijk
(0187)47 10 20
algemeen®
gebr.dewaal.com
U V^/ilt UW
complete huisstijl
gedrul<t hebben?
vwwv.drukkerijde\A/aal.nI
GOEDEREEDE - Op don
derdag 6 maart vond in ver
enigingsgebouw De Ark de
jaarlijkse contactavond plaats
van de Hervormde Vrouwen
verenigingen op G.G. regio
Goeree-Overflakkee plaats. De
zaal zat vol: 95 vrouwen van de
verschillende vrouwenvereni
gingen van Goeree-Overflak
kee waren samengekomen en
werden welkom geheten door
de regiopresidente mw. A.
Den Hertog. De spreker van
deze avond was ds. H. Har-
kema uit Middelharnis. Hij
hield een lezing met als thema
'Een Boodschap in Heel Veel
Talen', over de talen die Heere
Jezus sprak. In de pauze was
er gelegenheid om elkaar te
ontmoeten en er werd een col
lecte gehouden voor de G.Z.B.
Na de pauze werd door middel
van vragen vanuit de zaal nog
dieper op de talen van Heere
Jezus ingegaan. Eén van de
leden van de vrouwenvereni
ging van Goedereede las een
gedicht voor en gezamenlijk
werd het Bondlied gezongen.
Aan het einde van de avond
bedankte mw. Den Hertog
alle aanwezigen, en in bijzon
der ook ds. Harkema voor zijn
boeiende lezing.
Van 12 tot en met 22 maart
wordt voor de vijfde maal
de Week van het Christe-
liike Boek in de christelij
ke boekhandel Akershoek
gehouden. Deze promotie
campagne wil de aandacht
van de consument extra op
het christelijke boek rich
ten, in dezelfde periode als
de Boekenweek.
Het thema van de Week van
het Christelijke Boek 2008 is
'Toen ik een kind was - ouderen in
christelijke boeken'. In de folder
die de boekhandel verspreidt,
worden christelijke boeken
gepresenteerd die aan het the
ma gerelateerd zijn. Dit jaar
zal het BCB-actieboek voor het
eerst gratis weggeven worden
bij aankoop van 11,50 aan
boeken.
Het BCB-actieboek Droom-
kind is geschreven door Sjaak
Verboom. Stijn Lammers,
getrouwd met Karin, is een
vrolijk en levenslustig mens.
Zijn leven komt op de kop te
staan door de geboorte van zijn
eerste zoon. De tomeloze derti
ger is ineens vader... Maar Stijn
heeft zin in het vaderschap. De
baby is nog maar nauwelijks
geboren of hij ziet zich al met
hem op de tennisbaan staan.
Opvoeden beschouwt hij als
een waanzinnig avontuur.
Maar als zijn kind dodelijk
ziek wordt, slaat de aanvanke
lijke euforie plotseling om in
wanhoop. Stijn leert een totaal
andere kant van zichzelf ken
nen. Leven is niet langer van
zelfsprekend. Hoe reageert
Stijn als hij zijn kind dreigt te
verliezen? Waarom vlucht hij
steeds opnieuw naar zijn oude
vriend Bulgers? Welk geheim
draagt Bulgers met zich mee?
Droomkind is een vertelling
over de wankele basis van wat
wij leven noemen. Een novelle
over het verglijden van de tijd,
over een zoektocht naar zeker
heid die uitstijgt boven de
mens.
Sjaak Verboom is fotojournalist,
meestal werkzaam in Neder
land, maar ook in het buiten
land. In de loop der jaren heeft
hij grote delen van de wereld
bereisd. Verbooms fotografie
kenmerkt zich door een bewo
gen en betrokken cameravoe
ring. Hij won met zijn foto's
verschillende prijzen.
De weerslag van zijn reizen is
terug te vinden in zijn romans:
Brandglas en De val van de
Aleph. Brandglas speelt tegen
de achtergrond van de oorlog
in Kosovo. De val van de Aleph
is gesitueerd in Israël. De lei
dende vraag in de roman is
hoe samen te leven in de door
haat verscheurde wereld van
het Midden-Oosten. Verboom
onderzoekt welke rol de kunst
hierin kan spelen.
MIDDELHARNIS - Graag
nodigt Muziekschool Goeree-
Overflakkee u uit voor een
voorspeelavond op vrijdag
14 maart. Het 'concert' wordt
gegeven in de grote zaal van
het Diekhuus, Beneden Zand
pad 7 te Middelharnis en
begint om f9.30 uur. Een flink
aantal blokfluit- en pianoleer-
lingen treedt op. Niet minder
dan 27 blokfluitisten laten van
zjc.h horen. De jongst^n.zijn^.Q,
jaar - waaronder
9 debutantjes die in september
pas begonnen zijn, en de oud
sten zijn 14 jaar. Docente
EUy Bakker heeft met veel
enthousiasme weer een veel
zijdig repertoire met haar
leerlingen ingestudeerd. Zoals
volksliedjes uit Engeland, een
mars van Mozart, een sonate
van Chedeville en een sonatine
van F. Konschinsky. De meest
gevorderden spelen drie eigen
tijdse 'London Scenes' van San-
derman en het jongste blok
fluitensemble 'Allegro Vivace'
speelt vier Noorse dansen van
Heilbut. Overwegend wordt er
één tot driestemmig gespeeld
en dat veelal op sopraan- en
altfluiteij, waarbij veel compo
sities door Piet Westhoeve op
de piano begeleid worden. In
de bijdrage van ensemble Alle
gro Vivace zijn ook de tenor
en basblokfluit te horen.
Royaal is ook het piano-aan
deel van deze avond met 12
leerlingen, waarbij er 4 debu
tanten zijn die voor het eerst
voor publiek zullen musiceren.
Docent Piet Westhoeve heeft
weer gedreven gewerkt aan de
voorbereiding van het geheel,
en uit de vleugel zullen aller
lei prachtige klanken getoverd
gaan worden.
De pianomuziek waarvan
u kunt gaan genieten komt
hoofdzakelijk uit de gehan
teerde lesmethodes, maar ook
enkele popliedjes en muziek
uit de film 'Amélie' staan op
het programma. Aardig detail
is ook dat er twee optredens
zijn van de combinatie 'Broer
en Zus', met blok/piano en als
pianoduo.
De toegang is gratis en iedereen
is hartelijk welkom! De organi
satie hoopt op een grote - en
dus stimulerende - belangstel
ling.
LANGSTRAAT - Op 7 juni
organiseert belangenvereni
ging Langstraat een rom
melmarkt. Heeft U overtollig
speelgoed of huisraad op zol
der of in de schuur staan waar
u van afwilt, dan kunt u dit
inleveren op zaterdag 19 april
van 15.00-17.30 uur Bijna alles
is welkom, behalve meubels,
kleding, computer-, audio-
en videoapparatuur Ook op
afspraak kunnen spujl^fi ^\ypf-
den ingeleverd. Bel daarvoor
naar Madeleine Eggermonl,
lel. 631926, of naar Jeanel
Leroy, tel. 632846.
STELLENDAM - Op zaterdag
29 maart houd het mannen
koor Door Eendracht Verbon
den haar jaarlijkse Paaszang
avond in de Hervormde kerk
te Stellendam. Aan deze avond
werkt mee het gemengd koor
Soli Deo Gloria uit Stellendam
o.l.v. Chr. Meijboom. De medi
tatie zal verzorgd worden door
Ds. Van Mourik. Het orgel
wordt bespeeld door M. van
Oostenbrugge, de algehele
leiding is in handen van C. de
Geus. Er is deze avond ook veel
ruimte voor samenzang. De
avond begint om 20.00 uur, de
kerkdeuren gaan open vanaf
19.30 uur.
MIDDELHARNIS - Vereni
ging De Motte organiseert op
dinsdag 18 maart een lezing
die verzorgd zal worden door
de heer Albert Kort in het
Streekarchief te Middelhar
nis, aanvang 20.00 uur. Het
thema is 'Bromsnor op het
Zeeuwse en Zuid-Hollandse
platteland'. De voordracht gaat
over de gemeenteveldwacht in
Zeeland, met name Tholen
en Schouwen-Duiveland. Na
eerst de geschiedenis te schet
sen van de koddebeier in het
algemeen (in de periode 1795-
1943) zal de heer Kort ingaan
op de situatie op Tholen en
Schouwen-Duiveland. Mn de
orde komen het (omvangrijke)
takenpakket van de veldwach
ter, de (geringe) verdiensten en
de vele bijbanen die noodzake
lijk waren als aanvulling op het
lage salaris, het functioneren
van de veldwachter (gedrag,
ijver, dronkenschap, disfuncti
oneren) en de maatregels die
tegen slecht functionerende
koddebeiers werden genomen.
Het verhaal wordt omlijst met
vele concrete voorbeelden,
waarbij de heer Kort probeert
de veldwachter uit het verle
den tot een mens van vlees en
bloed te maken voor wie niets
menselijks vreemd was. Op de
foto veldwachter Pape (1856-
1918) uit St. Maartensdijk, die
zich rond 1890 ook in Dirks-
land vestigde.