Schroeiende doek zorgt voor veel sirenegeloei perfect PI Het weer van volgende week... Zaterdag zacht en zondag regenkansen Psalmzang avond met CD- opname Damvereniging Dirksland Leven, brieven en gezelschaps kring van een schipper AËEMEC Openings tijden bibliotheken EILiVtHiEn-IIIEUWS U wilt uw complete huisstijl gedrukt hebben? full copy-service Zondag 16 maart - 18.30 uur WELKOM-DIENST Doopsgezinde Gemeente Ouddorp MAGAZIJN medewerker PAGINA 4 VRIJDAG 14 MAART 2008 SOMMELSIJK - Morgen avond, zaterdag 15 maart, wordt in de Rehobothkerk te Sommelsdijk een psalm zangavond (met tegen stem) gehouden waarvan tevens een CD-opname wordt gemaakt. Medewerking wordt verleend door het t;hr. Ouddorps Man nenkoor o.l.v. Ab Vroeginde- weij en rrt.m.v. organist Jan Hoek. De opening en medita tie worden verzorgd door ds. H. Lassche, terwijl ds. L.M. Jongejan de avond zal sluiten. De avond begint om 19.30 uur, de kerkdeuren gaan open om 19.00 uur. De toegang is gratis, wel zal er een collecte worden gehouden ter bestrijding van de onkosten. Iedereen is har telijk welkom. Uitslagen van maandag 10 maart jl. Afdeling 1: M. van 't Geloof - W. Stolk 1-1 A. Jelier-Joh. Wolfert0-3 M.' Poortvliet - j. Knöps0-3 H. Keuvelaar - C. van Prooijen3-0 DIRKSLAND - Even zat de schrik er goed in bij de cli ënten van activiteitencen trum d'n Duyt en kinder dagcentrum De Regenboog uit Middelharnis. Zij zijn tijdelijk gehuisvest in het voormalige Rabobankkan- toor aan de Burg. C. Zaaij- erlaan te Dirksland en daar leek het gisterenmorgen even na tienen heus mis te gaan. Tekst en foto: Hans Vilierius Afgaande op de brandlucht die zich meester maakte van het gebouw, moest er binnen ergens iets flink aan het schroei en of aa'n het ontbranden zijn. Daarom werd de brandweer van Dirksland gealarmeerd en die schaalde na aankomst meteen op naar middelbrand, want er waren 25 mensen van het activiteitencentrum aanwe zig. Door adequaat optreden van hun begeleiders waren de deelnemers echter allemaal al naar buiten en in veiligheid gebracht. Intussen arriveer den ook de brandweerofFicier van dienst, de brandweer van Melissant en enkele politieau to's, zodat het sirenegeloei in het 'Hart van Dirksland' even niet van de lucht was. En ken nelijk werd de situatie zo hoog opgenomen dat zelfs poli tieagenten de handen uit de mouwen staken om de slangen uit de brandweerauto te rol len. Maar gelukkig bleek alles mee te vallen: na enig speur werk bleek in een opslagruim te een handdoek tegen een lamp te liggen en te zijn gaan smeulen. De 'brandhaard' werd snel buiten op de stoep gelegd (foto-inzet) en zo liep het met een sisser af. Na ont ruiming van het pand werden de gebruikers van het centrum en hun begeleiders opgevan gen in Hervormd verenigings gebouw 'Onder de Wiek', een eindje verder. "Natuurlijk zijn we allemaal in eerste instantie erg geschrokken", vertelt Jan Brink, clustermanager van de Gemiva-SVG Groep, waar D'n Duyt een onderdeel van is. "Maar gelukkig kon iedereen het pand heel rustig verlaten en was er geen persoonlijk let sel. Ook de materiële schade blijkt erg mee te vallen." Mede werkers van het activiteitencen trum hebben zo snel mogelijk de familie en woonbegeleiders van hun cliënten gebeld en hun geïnformeerd over de situatie. Over de opvang in Onder de Wiek is Brink uitermate tevre den: "De beheerders van het verenigingsgebouw hebben dit echt fantastisch gedaan. Ze heb ben zelfs friet gebakken voor de cliënten! Echt geweldig. De cliënten hebben hier gewoon een gezellige ochtend gehad." Aan het begin van de middag konden de cliënten en begelei ders weer terug naar het acti viteitencentrum, waar zij weer hun gebruikelijke activiteiten kunnen verrichten. "Al zal dat vandaag wel wat anders zijn dan anders, met de gebeurte nis van vanochtend nog zo vers in het geheugen", zegt Brink. "Het lijkt het er nu op dat de ergste schrik achter de rug is, maar onze medewerkers zullen de cliënten goed in de gaten houden. Waar nodig zullen we extra nazorg verlenen." Gebr. de Waal bv Drukkerij Sommelsdijk (0187)47 10 20 Enige tijd geleden ver scheen van de hand van de heer J. Mastenbroek uit Goudahetboekje'De Schip per van de Eben-Haëzer. Leven, brieven en gezel schapskring van Jan Geen- se'. Eind vorig jaar kregen we het al toegezonden ter recensie. In diverse ande re bladen heeft het boekje ook al belangstelling geno ten middels een bespre king ervan. En kennelijk hecht de auteur eraan dat ook Eilanden-Nieuws een bespreking eraan wijdt: bij herhaling verzocht hij hier om. Welnu, tijd dus om ook in onze kolommen - en dan nu maar wat uitvoeriger - aandacht te besteden aan het boekje over de schip per van de 'Eben-Haëzer', Jan Geense, die leefde van 1848-1933 en die onder Gods volk landelijk bekend heid genoot. Over het leven van Jan Geense bestond al een boekje, door hemzelf geschreven, een soort autobiografie dus. Toch ver zocht de uitgever. Tekstservice Vermeulen te Meteren, de auteur van de nu uitgegeven levensbeschrijving om opnieuw zo'n boekje samen te willen stellen. En dat deed hij. Boven op de bestaande gegevens, die opnieuw werden beschreven, kwamen al speurend diverse nieuwe gegevens aan het licht, alsmede een aantal nagelaten maar verder onbekend geble ven brieven van Geense die hij aan zielenvrienden schreef Dit alles werd verwerkt tot een nieuw geheel, aangevuld met een veelheid van foto's en afbeeldingen, dat werd vorm gegeven tot een waardevol boekwerkje. "Het resultaat", zo schrijft Mastenbroek zelf in zijn Verantwoording voorin het boek, "is een eenvoudige beschrijving van het leven van een eenvoudige man. Oot moedig, lage gedachten van zichzelf, hoge gedachten van zijn Schepper en Formeerder. Een man met haast profetische gaven, die de nauwe, verbor gen omgang met de Heere kende en die over die omgang niet kon zwijgen, omdat de liefde mededeelzaam is." Daarin is inderdaad, kort samenvattend, alles verwoord wat in dit boek te lezen is. Vanaf Geenses jonge jaren, hoe hij door Gods Geest werd stilgezet en verder bearbeid, zijn gezins leven, zijn werk als schipper en later als kruidenier, het gezel- schapsleven, zijn vriendenkring en de brieven (met voorbeel den daarvan) die hij aan hen schreef, zijn hartelijke verbon denheid aan ds. L. Boone, zijn 'kerkelijke' samenkomsten, tot zijn begrafenis toe. Zonder hier verder in detail te treden over het leven van Jan Geense en wat de auteur daar over heeft geschreven, valt naar mijn beleving dit boek min of meer in tweeën te ver delen,'of anders gezegd: zie ik twee lijnen in de inhoud van het geschrevene. En dat heeft er wellicht mee te maken dat ik dit werkje ook met gemengde gevoelens heb gelezen, wat in het verdere hierna duidelijk moge worden. Voorop mag worden gesteld dat Mastenbroek - in de bevin delijk gereformeerde gezindte en met name binnen de Gere formeerde Gemeenten geen onbekende - zowel een begaafd schrijver als verteller is. En die gaven komen ook tot uitdruk king in 'De schipper van de Eben-Haëzer'. Boeiend en pak kend geschreven verwoordt de auteur het leven van Jan Geen se en zijn - dikwijls zeer bijzon dere - levenservaringen, waar in overduidelijk naar voren komt dat de HEERE regeert en dat Hij het is Die het leven van een mens leidt, en op een wel bijzondere wijze dat van Zijn kinderen. Zoals de HEERE op een heel speciale wijze veertig jaar lang het volk Israël door de woestijn geleid en onderhou den heeft, waardoor de omrin gende volken onmiskenbaar moesten inzien dat alleen de HEERE God is en dat Hij voor Zijn kinderen als een bescher mende muur om hen heen is, zo heeft de HEERE daar ook iets van laten zien in het leven van Jan Geense. En dat is naar mijn beleving dé meerwaarde van dit nieuwe boekje van de hand van Mastenbroek. Zodat nóg gelezen kan worden Wie de HEERE ook nu nog wil zijn voor een mens die het in zijn leven alleen maar meer van Hem kan en begeert te heb ben. Eén voorbeeld uit het boek wil ik daarvan vermelden. Als schipper vervoerde Jan Geense uiteenlopende vrachten, waar onder graan. En meer dan eens moest hij dit in de haven van Antwerpen lossen. Toen Geense eens aan 't eind van de week in Antwerpen aankwam, kreeg hij 's zaterdags te horen dat de volgende dag zijn schuit gelost zou worden. De handel moest immers doorgaan, dus loste men ook op zondag. De zondag als 'de dag des HEE- REN' was Jan Geense echter heilig. Maar zijn bezwaren werden door de werklui weg gewuifd: Hij zou geen vinger uit zou hoeven te steken bij het lossen van zijn schip, zelfs de scheepsluiken zou hij niet open hoeven te zetten of te sluiten; alles zou voor hem wor den gedaan. Maar Geense kon niet toestaan dat er op zondag gelost zou worden. Dat leverde hem niet langer welwillend, maar boos en schamperend walpersoneel op; Zondag zou gelost worden, en daarmee uit. Zoals hij al zo vaak had gedaan, legde Geense ook nu zijn nood voor God neer in het gebed. En daar, in het vooronder van zijn schip, kreeg hij te geloven dat de HEERE de andere dag uitkonist zou geven en beto nen zou van hem af te weten, al wist Geense zelf niet hoe. De volgende morgen, toen de schipper wakker werd, was het opvallend stil in de haven. Geen rumoer van werkende mensen of van wat ook. Wat was er gebeurd? Hoewel het al april was en zulk weer er helemaal niet meer in zat, had het die nacht geijzeld... Alles was spek glad en er kon geen slag werk worden verricht! En Geenses schip bleef dicht... 's Maan dags daarentegen was het weer mooi voorjaarsweer geworden en was alle ijzel weg gedooid! En toen werd Geenses schip als eerste gelost... Het gebeurde werd alom als zeer opmerkelijk ervaren, en het walpersoneel vroeg Geense dan ook in welke God hij geloofde... Zo verhaalt het boek verschei dene van dergelijke bijzondere besturingen van God in Geen ses leven. En zo is pakweg de eerste helft van dit werkje er min of meer één getuigenis van - zoals ik hierboven al aangaf- Wie en Wat God voor Zijn kin deren wil zijn: Als een in alles beschermend en (ver)zorgend God, in 't bijzonder oolc als het in het leven moeilijk is of zelfs helemaal mis lijkt te gaan. Waardevol en indrukwekkend om te lezen, mogelijk ook menigeen tot jaloersheid' wek kend om die God ook zelf ten deel te hebben. Hiermee heb ik tevens de ene lijn genoemd die ik onder het lezen van dit boekje heb ervaren. Maar dan is er ook die andere, laten we zeggen menselijke lijn, die pakweg de tweede helft van het boek omvat. Daarin wor den de accenten min of meer verlegd. Meer centraal komt nu te staan het innerlijke ziels- leven van Jan Geense. En niet alleen van hem, maar tegelij kertijd wordt daarmee ook het theologisch klimaat getekend in de (gezelschaps)kring waar in veelal geleefd werd als men de bevindelijke waarheid zocht maar deze vanaf de kansels niet (meer) hoorde. En de auteur ontkomt er vanzelf niet aan om ook dat klimaat naar voren te laten komen. Kort gezegd, en het mag reeds bekend zijn, gaat het er daarin ondermeer om dat een prediking wordt begeerd waarin 'het hart het meest wordt verklaard'. Een prediking waarvan de inhoud voornamelijk wordt gevormd door de dingen die in het (eigen) zielenleven ervaren en ingeleefd (kunnen) worden. Immers, als dat ontbreekt, is er geen voedsel voor de ziel. Met andere woorden; de grond voor mijn troost en mijn rust is gelegen of zoek ik in mijn eigen innerlijk. Mijn bevindin gen moeten uitwijzen of ik bij Gods volk mag horen en of het dus goed ligt voor de eeuwig heid. En het is pas dan waar in mijn ziel als en voor zover ik de dingen gevoel. Anders kan het niets zijn. En in mijn bevinding moet ook een vaste volgorde op te luisteren zijn waarbij ik dit kan vertellen en dat kan vertel len, anders klopt het niet. En zeker ook; het moet krachtig in mijn ziel geklonken hebben dat ik persoonlijk door (iod ben vrijgesproken van schuld en straf, anders kan ik geen ware zekerheid hebben. Deze geestelijke ligging was ook duidelijk de overtuiging in de kring waarin Geense leefde. Als we deze dingen echter eer lijk naast het getuigenis van Schrift en belijdenis leggen, moet ook eerlijk worden vast gesteld dat genoemde opvat tingen daar niet volkomen mee in overeenstemming zijn. Al bedoel ik daarmee niet te zeggen dat in het geestelijke leven de dingen niet zo beleefd kunnen worden. Maar dient juist daarom voor een gevallen menselijk geslacht, en zeker vooreen bekommerde ziel, niet een algenoegzame, beschik bare en gewillige Christus dé inhoud van de prediking te zijn, Die wacht om genadig te zijn, om iedere zondaar die tot Hem vlucht te redden? Dient dat niet veel meer de inhoud van de prediking te zijn dan een zondaar op zichzelf en zijn eigen bevindingen te werpen? En dienen de Evangelieno- digingen en de daaraan ver bonden beloften niet de grond voor mijn geloof en voor mijn troost te zijn? Dat ik het van wege mezelf, mijn eigen ver dorvenheid, verlorenheid en doemwaardigheid het alleen maar meer kan, maar ook mag hebben van een Cirond buiten mij in plaats van de bevinding in mij waarvan we bovendien belijden dat we die toch ook weer kwijt moeten raken. Want met een vanaf de kansel ver klaard hart kan ik toch en nog steeds niet voor Gods rechter stoel verschijnen. En is het ten diepste ook niet een slag in het aangezicht van Christus als ik meer troost, rust of grond zoek te vinden vanuit de inleving en de innerlijke kenmerken dan dat ik mijn rust vind in Zijn vol brachte werk en in Gods eigen beloften, die in Christus ja en amen zijn? Dat mijn zekerheid dus ligt in die onwankelbare beloften van het Evangelie dat een zondaar die tot Christus de toevlucht neemt bij God al rechtvaardig verklaard is, en dat dit, als het erop aankomt, het enige kenmerk is dat over blijft om straks zonder ver schrikken voor Gods rechter stoel te kunnen verschijnen? Het geeft onmiskenbaar aan dat een tijd waarin het aan Schriftuurlijke theologische onderlegging en sturing ont breekt er gemakkelijk ontspo ringen ontstaan die daarna een eigen leven gaan leiden, en die er per definitie de oorzaak van zijn dat veel bekommer den langer of veelvuldiger in het duister leven dan naar de Schrift nodig zou zijn. Dat een mens meer uit zijn gevoel leeft dan uit de Schrift. Niettemin is Mastenbroek er zeer in geslaagd om ook van de doorleving van de dingen zoals men die in Geenses tijd en kring voorstond - en zoals nog gebeurt - een duidelijk beeld te schetsen. Zo is 'De schipper van de Eben- Haëzer' een waardevol boekje geworden dat op heldere wijze een klein stukje 'kleine kerk geschiedenis' weergeeft. Ten slotte is het helemaal waar wat de heer J.B. Philibert uit Gel- dermalsen in een Ten Geleide, helemaal voorin het boek, schrijft; "Mij viel op, en het trok mijn aandacht, dat dit geschrift Dorpstlenden 3 Zang: Gospelkoor Laetare Orgel: Voorgangers: Rembrandt Minderhoud Jan leeuw Ds. J. Snnink Deze Welkom-Dienst wordt, evenals alle kerkdiensten uitgezonden via Radio Goeree Lokaal Ether 105.6 FM - Kabel 105.9 FM ABEMEC bv STEENffiRGEN «""«"««iMo» UW MECHANISATIE PARTNER! Door sterk toegenomen bedrijfs activiteiten hebben wij plaats voor een Funct/e eisen: Technisch inzicht en goede communicatie. 'èe\an<^ste\\\nql Bel Wim Harteveld 06.53.699.404 of Schrijf naar: ABEMEC bv STEENBERGEN Brooijmansdreef 6 4651 HA STEENBERGEN Het was opnieuw stovmachtiig op de eiVaiiden, voorbije woensdag, en de wind was nog wat onstuimiger dan afgelopen maandagmiddag. Toen kwam het rumoer uit de ongebruikelijke zuidsector, maar woensdag kwam het windgeweld uit de klassieke westhoek. In het open Flak- keese veld zijn er brutale stormstoten tot bijna 100 kilome ter per uur gemeten en dat was toch wel wat minder dan door het KNMI verwacht. De Biltse semi-ambtenaren kwamen zoals gewoonlijk weer met een windalarm, maar hierbij blijven toch wat kantte keningen op z'n plaats. Waarom werd er in de jaren tachtig - en negentig, toen het regelmatig veel harder waaide dan tegenwoordig, nooit (zoveel) gewaarschuwd als er storm in de lucht zat.Kennelijk zijn dit soort bezorgde voorwaar schuwingen de 'revenuen' van de hedendaagse bereke nende, risicomijdende en overinformatieve maatschappij. Interessant was het trouwens voor de oplettende huisbaro- meterbezitter begin deze week, want de luchtdruk maakte als het ware een vrije val en wees de voorbije maandag avond een waarde aan van minder dan 975 millibar in menig Dirkslandse of Bommelse huiskamer. Inmiddels is de druk weer enkele tientallen millibaren gerezei). Vrijdag blijft het waarschijnlijk bijna droog op de meeste momenten, nadat de regen in de nacht zal zijn gevallen. Een redelijke weerdag met wat zon en de wind houdt zich netjes koest. In het weekeinde tekent zich even een licht herstel af, althans wat het thermische gedeelte betreft, want het wordt tijdelijk zachter. Misschien wordt het wel bijna 13 of 14 gra den op zaterdagmiddag, als we korte tijd een golf zachte lucht over ons heen geblazen krijgen. Van de zon moeten we het niet zozeer hebben, want die komt dan nauwelijks of niet om de hoek kijken. Wel houden we het goeddeels droog zaterdag. Op zondag regent het alweer periodiek op Goeree-Overflakkee en hebben we dus andermaal druile righeid troef enige tijd. Volgende week kentert de stroming naar een meer noor delijke variant en blijft die wisselvalligheid er op een aantal dagen, maar langdurige regenfasen zijn dan niet aan zet. Het kwik moet vooral overdag inleveren en tijdens een pittige maartse bui kan het even afkoelen tot een graad of 3-4. Richting Pasen zit het koude(re) interval met noor denwinden (en natte sneeuwkans) er dus nog steeds in. Een paar vorstige nachten koinen er ook dan. Wemnan Mare Putto niet gaat over de wonderen en wondertekenen die jan Geense gedaan heeft, maar die de Gód van Jan Geense en van al Zijn volk gedaan heeft". En dat sluit ook geheel aan bij de woorden waarmee de auteur zelf zijn Verantwoording besluit: "Eial dit boekje zou mogen opwek ken en aansporen om de (iod van Geense te zoeken, is mijn enige bedoeling bij het samen stellen en schrijven geweest." N.a.v.: 'De schipper van de Eben-Haëzer'. Auteur J. Mastenbroek. Uitgeverij Tektservice Vermeulen, Meteren (2007). ISBN 9788078164043. NUR 680. Gebonden, 128 ma's. Prijs €17,90. Hans Vilierius De bibliotheekvestigingen Ouddorp 011 Oude-longe van Bibliotheek Zuid-Hollandse Delta zijn op Goede \'rijdag 21 maarl de hele dag geslo ten. Donderdag 'JO maart is er in Ouddorp, naast de och tenduil leen, ook 's middags uitleenmogelijkheid. De vesti ging te Middelharnis sluit op Goede Vrijdag oin 18.00 uur. Tweede Paasdag, maandag 24 maart, zijn alle vestigin gen gesloten. Zie \oor meer informatie website www.bibli- otheekzuidhollandsedelta.nl.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 4