Schroeiende doek zorgt voor veel
sirenegeloei
perfect
PI
Het weer van volgende week...
Zaterdag zacht en zondag
regenkansen
Psalmzang
avond met CD-
opname
Damvereniging
Dirksland
Leven, brieven
en gezelschaps
kring van een
schipper
AËEMEC
Openings
tijden
bibliotheken
EILiVtHiEn-IIIEUWS
U wilt uw
complete huisstijl
gedrukt hebben?
full
copy-service
Zondag 16 maart - 18.30 uur
WELKOM-DIENST
Doopsgezinde Gemeente Ouddorp
MAGAZIJN medewerker
PAGINA 4
VRIJDAG 14 MAART 2008
SOMMELSIJK - Morgen
avond, zaterdag 15 maart,
wordt in de Rehobothkerk
te Sommelsdijk een psalm
zangavond (met tegen
stem) gehouden waarvan
tevens een CD-opname
wordt gemaakt.
Medewerking wordt verleend
door het t;hr. Ouddorps Man
nenkoor o.l.v. Ab Vroeginde-
weij en rrt.m.v. organist Jan
Hoek. De opening en medita
tie worden verzorgd door ds.
H. Lassche, terwijl ds. L.M.
Jongejan de avond zal sluiten.
De avond begint om 19.30 uur,
de kerkdeuren gaan open om
19.00 uur. De toegang is gratis,
wel zal er een collecte worden
gehouden ter bestrijding van
de onkosten. Iedereen is har
telijk welkom.
Uitslagen van maandag 10
maart jl.
Afdeling 1:
M. van 't Geloof - W. Stolk 1-1
A. Jelier-Joh. Wolfert0-3
M.' Poortvliet - j. Knöps0-3
H. Keuvelaar -
C. van Prooijen3-0
DIRKSLAND - Even zat de
schrik er goed in bij de cli
ënten van activiteitencen
trum d'n Duyt en kinder
dagcentrum De Regenboog
uit Middelharnis. Zij zijn
tijdelijk gehuisvest in het
voormalige Rabobankkan-
toor aan de Burg. C. Zaaij-
erlaan te Dirksland en daar
leek het gisterenmorgen
even na tienen heus mis te
gaan.
Tekst en foto: Hans Vilierius
Afgaande op de brandlucht
die zich meester maakte van
het gebouw, moest er binnen
ergens iets flink aan het schroei
en of aa'n het ontbranden zijn.
Daarom werd de brandweer
van Dirksland gealarmeerd
en die schaalde na aankomst
meteen op naar middelbrand,
want er waren 25 mensen van
het activiteitencentrum aanwe
zig. Door adequaat optreden
van hun begeleiders waren de
deelnemers echter allemaal al
naar buiten en in veiligheid
gebracht. Intussen arriveer
den ook de brandweerofFicier
van dienst, de brandweer van
Melissant en enkele politieau
to's, zodat het sirenegeloei in
het 'Hart van Dirksland' even
niet van de lucht was. En ken
nelijk werd de situatie zo hoog
opgenomen dat zelfs poli
tieagenten de handen uit de
mouwen staken om de slangen
uit de brandweerauto te rol
len. Maar gelukkig bleek alles
mee te vallen: na enig speur
werk bleek in een opslagruim
te een handdoek tegen een
lamp te liggen en te zijn gaan
smeulen. De 'brandhaard'
werd snel buiten op de stoep
gelegd (foto-inzet) en zo liep
het met een sisser af. Na ont
ruiming van het pand werden
de gebruikers van het centrum
en hun begeleiders opgevan
gen in Hervormd verenigings
gebouw 'Onder de Wiek', een
eindje verder. "Natuurlijk zijn
we allemaal in eerste instantie
erg geschrokken", vertelt Jan
Brink, clustermanager van de
Gemiva-SVG Groep, waar D'n
Duyt een onderdeel van is.
"Maar gelukkig kon iedereen
het pand heel rustig verlaten
en was er geen persoonlijk let
sel. Ook de materiële schade
blijkt erg mee te vallen." Mede
werkers van het activiteitencen
trum hebben zo snel mogelijk
de familie en woonbegeleiders
van hun cliënten gebeld en hun
geïnformeerd over de situatie.
Over de opvang in Onder de
Wiek is Brink uitermate tevre
den: "De beheerders van het
verenigingsgebouw hebben dit
echt fantastisch gedaan. Ze heb
ben zelfs friet gebakken voor
de cliënten! Echt geweldig. De
cliënten hebben hier gewoon
een gezellige ochtend gehad."
Aan het begin van de middag
konden de cliënten en begelei
ders weer terug naar het acti
viteitencentrum, waar zij weer
hun gebruikelijke activiteiten
kunnen verrichten. "Al zal dat
vandaag wel wat anders zijn
dan anders, met de gebeurte
nis van vanochtend nog zo vers
in het geheugen", zegt Brink.
"Het lijkt het er nu op dat de
ergste schrik achter de rug is,
maar onze medewerkers zullen
de cliënten goed in de gaten
houden. Waar nodig zullen we
extra nazorg verlenen."
Gebr. de Waal bv
Drukkerij
Sommelsdijk
(0187)47 10 20
Enige tijd geleden ver
scheen van de hand van
de heer J. Mastenbroek uit
Goudahetboekje'De Schip
per van de Eben-Haëzer.
Leven, brieven en gezel
schapskring van Jan Geen-
se'. Eind vorig jaar kregen
we het al toegezonden ter
recensie. In diverse ande
re bladen heeft het boekje
ook al belangstelling geno
ten middels een bespre
king ervan. En kennelijk
hecht de auteur eraan dat
ook Eilanden-Nieuws een
bespreking eraan wijdt: bij
herhaling verzocht hij hier
om. Welnu, tijd dus om ook
in onze kolommen - en dan
nu maar wat uitvoeriger -
aandacht te besteden aan
het boekje over de schip
per van de 'Eben-Haëzer',
Jan Geense, die leefde van
1848-1933 en die onder
Gods volk landelijk bekend
heid genoot.
Over het leven van Jan Geense
bestond al een boekje, door
hemzelf geschreven, een soort
autobiografie dus. Toch ver
zocht de uitgever. Tekstservice
Vermeulen te Meteren, de
auteur van de nu uitgegeven
levensbeschrijving om opnieuw
zo'n boekje samen te willen
stellen. En dat deed hij. Boven
op de bestaande gegevens, die
opnieuw werden beschreven,
kwamen al speurend diverse
nieuwe gegevens aan het licht,
alsmede een aantal nagelaten
maar verder onbekend geble
ven brieven van Geense die
hij aan zielenvrienden schreef
Dit alles werd verwerkt tot
een nieuw geheel, aangevuld
met een veelheid van foto's en
afbeeldingen, dat werd vorm
gegeven tot een waardevol
boekwerkje. "Het resultaat",
zo schrijft Mastenbroek zelf in
zijn Verantwoording voorin
het boek, "is een eenvoudige
beschrijving van het leven van
een eenvoudige man. Oot
moedig, lage gedachten van
zichzelf, hoge gedachten van
zijn Schepper en Formeerder.
Een man met haast profetische
gaven, die de nauwe, verbor
gen omgang met de Heere
kende en die over die omgang
niet kon zwijgen, omdat de
liefde mededeelzaam is."
Daarin is inderdaad, kort
samenvattend, alles verwoord
wat in dit boek te lezen is. Vanaf
Geenses jonge jaren, hoe hij
door Gods Geest werd stilgezet
en verder bearbeid, zijn gezins
leven, zijn werk als schipper en
later als kruidenier, het gezel-
schapsleven, zijn vriendenkring
en de brieven (met voorbeel
den daarvan) die hij aan hen
schreef, zijn hartelijke verbon
denheid aan ds. L. Boone, zijn
'kerkelijke' samenkomsten, tot
zijn begrafenis toe.
Zonder hier verder in detail te
treden over het leven van Jan
Geense en wat de auteur daar
over heeft geschreven, valt
naar mijn beleving dit boek
min of meer in tweeën te ver
delen,'of anders gezegd: zie ik
twee lijnen in de inhoud van
het geschrevene. En dat heeft
er wellicht mee te maken dat ik
dit werkje ook met gemengde
gevoelens heb gelezen, wat in
het verdere hierna duidelijk
moge worden.
Voorop mag worden gesteld
dat Mastenbroek - in de bevin
delijk gereformeerde gezindte
en met name binnen de Gere
formeerde Gemeenten geen
onbekende - zowel een begaafd
schrijver als verteller is. En die
gaven komen ook tot uitdruk
king in 'De schipper van de
Eben-Haëzer'. Boeiend en pak
kend geschreven verwoordt de
auteur het leven van Jan Geen
se en zijn - dikwijls zeer bijzon
dere - levenservaringen, waar
in overduidelijk naar voren
komt dat de HEERE regeert en
dat Hij het is Die het leven van
een mens leidt, en op een wel
bijzondere wijze dat van Zijn
kinderen. Zoals de HEERE op
een heel speciale wijze veertig
jaar lang het volk Israël door de
woestijn geleid en onderhou
den heeft, waardoor de omrin
gende volken onmiskenbaar
moesten inzien dat alleen de
HEERE God is en dat Hij voor
Zijn kinderen als een bescher
mende muur om hen heen is,
zo heeft de HEERE daar ook
iets van laten zien in het leven
van Jan Geense. En dat is naar
mijn beleving dé meerwaarde
van dit nieuwe boekje van de
hand van Mastenbroek. Zodat
nóg gelezen kan worden Wie
de HEERE ook nu nog wil zijn
voor een mens die het in zijn
leven alleen maar meer van
Hem kan en begeert te heb
ben.
Eén voorbeeld uit het boek
wil ik daarvan vermelden. Als
schipper vervoerde Jan Geense
uiteenlopende vrachten, waar
onder graan. En meer dan
eens moest hij dit in de haven
van Antwerpen lossen. Toen
Geense eens aan 't eind van de
week in Antwerpen aankwam,
kreeg hij 's zaterdags te horen
dat de volgende dag zijn schuit
gelost zou worden. De handel
moest immers doorgaan, dus
loste men ook op zondag. De
zondag als 'de dag des HEE-
REN' was Jan Geense echter
heilig. Maar zijn bezwaren
werden door de werklui weg
gewuifd: Hij zou geen vinger
uit zou hoeven te steken bij
het lossen van zijn schip, zelfs
de scheepsluiken zou hij niet
open hoeven te zetten of te
sluiten; alles zou voor hem wor
den gedaan. Maar Geense kon
niet toestaan dat er op zondag
gelost zou worden. Dat leverde
hem niet langer welwillend,
maar boos en schamperend
walpersoneel op; Zondag zou
gelost worden, en daarmee uit.
Zoals hij al zo vaak had gedaan,
legde Geense ook nu zijn nood
voor God neer in het gebed.
En daar, in het vooronder van
zijn schip, kreeg hij te geloven
dat de HEERE de andere dag
uitkonist zou geven en beto
nen zou van hem af te weten,
al wist Geense zelf niet hoe.
De volgende morgen, toen de
schipper wakker werd, was het
opvallend stil in de haven. Geen
rumoer van werkende mensen
of van wat ook. Wat was er
gebeurd? Hoewel het al april
was en zulk weer er helemaal
niet meer in zat, had het die
nacht geijzeld... Alles was spek
glad en er kon geen slag werk
worden verricht! En Geenses
schip bleef dicht... 's Maan
dags daarentegen was het weer
mooi voorjaarsweer geworden
en was alle ijzel weg gedooid!
En toen werd Geenses schip als
eerste gelost... Het gebeurde
werd alom als zeer opmerkelijk
ervaren, en het walpersoneel
vroeg Geense dan ook in welke
God hij geloofde...
Zo verhaalt het boek verschei
dene van dergelijke bijzondere
besturingen van God in Geen
ses leven. En zo is pakweg de
eerste helft van dit werkje er
min of meer één getuigenis van
- zoals ik hierboven al aangaf-
Wie en Wat God voor Zijn kin
deren wil zijn: Als een in alles
beschermend en (ver)zorgend
God, in 't bijzonder oolc als
het in het leven moeilijk is of
zelfs helemaal mis lijkt te gaan.
Waardevol en indrukwekkend
om te lezen, mogelijk ook
menigeen tot jaloersheid' wek
kend om die God ook zelf ten
deel te hebben. Hiermee heb
ik tevens de ene lijn genoemd
die ik onder het lezen van dit
boekje heb ervaren.
Maar dan is er ook die andere,
laten we zeggen menselijke lijn,
die pakweg de tweede helft van
het boek omvat. Daarin wor
den de accenten min of meer
verlegd. Meer centraal komt
nu te staan het innerlijke ziels-
leven van Jan Geense. En niet
alleen van hem, maar tegelij
kertijd wordt daarmee ook het
theologisch klimaat getekend
in de (gezelschaps)kring waar
in veelal geleefd werd als men
de bevindelijke waarheid zocht
maar deze vanaf de kansels niet
(meer) hoorde. En de auteur
ontkomt er vanzelf niet aan
om ook dat klimaat naar voren
te laten komen. Kort gezegd,
en het mag reeds bekend zijn,
gaat het er daarin ondermeer
om dat een prediking wordt
begeerd waarin 'het hart het
meest wordt verklaard'. Een
prediking waarvan de inhoud
voornamelijk wordt gevormd
door de dingen die in het
(eigen) zielenleven ervaren en
ingeleefd (kunnen) worden.
Immers, als dat ontbreekt, is er
geen voedsel voor de ziel. Met
andere woorden; de grond
voor mijn troost en mijn rust
is gelegen of zoek ik in mijn
eigen innerlijk. Mijn bevindin
gen moeten uitwijzen of ik bij
Gods volk mag horen en of het
dus goed ligt voor de eeuwig
heid. En het is pas dan waar in
mijn ziel als en voor zover ik de
dingen gevoel. Anders kan het
niets zijn. En in mijn bevinding
moet ook een vaste volgorde op
te luisteren zijn waarbij ik dit
kan vertellen en dat kan vertel
len, anders klopt het niet. En
zeker ook; het moet krachtig
in mijn ziel geklonken hebben
dat ik persoonlijk door (iod
ben vrijgesproken van schuld
en straf, anders kan ik geen
ware zekerheid hebben. Deze
geestelijke ligging was ook
duidelijk de overtuiging in de
kring waarin Geense leefde.
Als we deze dingen echter eer
lijk naast het getuigenis van
Schrift en belijdenis leggen,
moet ook eerlijk worden vast
gesteld dat genoemde opvat
tingen daar niet volkomen
mee in overeenstemming zijn.
Al bedoel ik daarmee niet te
zeggen dat in het geestelijke
leven de dingen niet zo beleefd
kunnen worden. Maar dient
juist daarom voor een gevallen
menselijk geslacht, en zeker
vooreen bekommerde ziel, niet
een algenoegzame, beschik
bare en gewillige Christus dé
inhoud van de prediking te
zijn, Die wacht om genadig te
zijn, om iedere zondaar die tot
Hem vlucht te redden? Dient
dat niet veel meer de inhoud
van de prediking te zijn dan
een zondaar op zichzelf en zijn
eigen bevindingen te werpen?
En dienen de Evangelieno-
digingen en de daaraan ver
bonden beloften niet de grond
voor mijn geloof en voor mijn
troost te zijn? Dat ik het van
wege mezelf, mijn eigen ver
dorvenheid, verlorenheid en
doemwaardigheid het alleen
maar meer kan, maar ook mag
hebben van een Cirond buiten
mij in plaats van de bevinding
in mij waarvan we bovendien
belijden dat we die toch ook
weer kwijt moeten raken. Want
met een vanaf de kansel ver
klaard hart kan ik toch en nog
steeds niet voor Gods rechter
stoel verschijnen. En is het ten
diepste ook niet een slag in het
aangezicht van Christus als ik
meer troost, rust of grond zoek
te vinden vanuit de inleving en
de innerlijke kenmerken dan
dat ik mijn rust vind in Zijn vol
brachte werk en in Gods eigen
beloften, die in Christus ja en
amen zijn? Dat mijn zekerheid
dus ligt in die onwankelbare
beloften van het Evangelie dat
een zondaar die tot Christus
de toevlucht neemt bij God al
rechtvaardig verklaard is, en
dat dit, als het erop aankomt,
het enige kenmerk is dat over
blijft om straks zonder ver
schrikken voor Gods rechter
stoel te kunnen verschijnen?
Het geeft onmiskenbaar aan
dat een tijd waarin het aan
Schriftuurlijke theologische
onderlegging en sturing ont
breekt er gemakkelijk ontspo
ringen ontstaan die daarna een
eigen leven gaan leiden, en die
er per definitie de oorzaak
van zijn dat veel bekommer
den langer of veelvuldiger in
het duister leven dan naar de
Schrift nodig zou zijn. Dat een
mens meer uit zijn gevoel leeft
dan uit de Schrift.
Niettemin is Mastenbroek er
zeer in geslaagd om ook van
de doorleving van de dingen
zoals men die in Geenses tijd
en kring voorstond - en zoals
nog gebeurt - een duidelijk
beeld te schetsen.
Zo is 'De schipper van de Eben-
Haëzer' een waardevol boekje
geworden dat op heldere wijze
een klein stukje 'kleine kerk
geschiedenis' weergeeft. Ten
slotte is het helemaal waar wat
de heer J.B. Philibert uit Gel-
dermalsen in een Ten Geleide,
helemaal voorin het boek,
schrijft; "Mij viel op, en het trok
mijn aandacht, dat dit geschrift
Dorpstlenden 3
Zang:
Gospelkoor Laetare
Orgel:
Voorgangers:
Rembrandt Minderhoud
Jan leeuw
Ds. J. Snnink
Deze Welkom-Dienst wordt, evenals alle kerkdiensten
uitgezonden via Radio Goeree Lokaal
Ether 105.6 FM - Kabel 105.9 FM
ABEMEC bv
STEENffiRGEN «""«"««iMo»
UW MECHANISATIE PARTNER!
Door sterk toegenomen bedrijfs
activiteiten hebben wij plaats voor een
Funct/e eisen:
Technisch inzicht en goede communicatie.
'èe\an<^ste\\\nql
Bel Wim Harteveld 06.53.699.404 of
Schrijf naar:
ABEMEC bv STEENBERGEN
Brooijmansdreef 6
4651 HA STEENBERGEN
Het was opnieuw stovmachtiig op de eiVaiiden, voorbije
woensdag, en de wind was nog wat onstuimiger dan
afgelopen maandagmiddag. Toen kwam het rumoer uit
de ongebruikelijke zuidsector, maar woensdag kwam het
windgeweld uit de klassieke westhoek. In het open Flak-
keese veld zijn er brutale stormstoten tot bijna 100 kilome
ter per uur gemeten en dat was toch wel wat minder dan
door het KNMI verwacht.
De Biltse semi-ambtenaren kwamen zoals gewoonlijk weer
met een windalarm, maar hierbij blijven toch wat kantte
keningen op z'n plaats. Waarom werd er in de jaren tachtig
- en negentig, toen het regelmatig veel harder waaide dan
tegenwoordig, nooit (zoveel) gewaarschuwd als er storm in
de lucht zat.Kennelijk zijn dit soort bezorgde voorwaar
schuwingen de 'revenuen' van de hedendaagse bereke
nende, risicomijdende en overinformatieve maatschappij.
Interessant was het trouwens voor de oplettende huisbaro-
meterbezitter begin deze week, want de luchtdruk maakte
als het ware een vrije val en wees de voorbije maandag
avond een waarde aan van minder dan 975 millibar in
menig Dirkslandse of Bommelse huiskamer. Inmiddels is
de druk weer enkele tientallen millibaren gerezei).
Vrijdag blijft het waarschijnlijk bijna droog op de meeste
momenten, nadat de regen in de nacht zal zijn gevallen.
Een redelijke weerdag met wat zon en de wind houdt zich
netjes koest.
In het weekeinde tekent zich even een licht herstel af,
althans wat het thermische gedeelte betreft, want het wordt
tijdelijk zachter. Misschien wordt het wel bijna 13 of 14 gra
den op zaterdagmiddag, als we korte tijd een golf zachte
lucht over ons heen geblazen krijgen. Van de zon moeten
we het niet zozeer hebben, want die komt dan nauwelijks
of niet om de hoek kijken. Wel houden we het goeddeels
droog zaterdag. Op zondag regent het alweer periodiek op
Goeree-Overflakkee en hebben we dus andermaal druile
righeid troef enige tijd.
Volgende week kentert de stroming naar een meer noor
delijke variant en blijft die wisselvalligheid er op een aantal
dagen, maar langdurige regenfasen zijn dan niet aan zet.
Het kwik moet vooral overdag inleveren en tijdens een
pittige maartse bui kan het even afkoelen tot een graad
of 3-4.
Richting Pasen zit het koude(re) interval met noor
denwinden (en natte sneeuwkans) er dus nog steeds
in. Een paar vorstige nachten koinen er ook dan.
Wemnan Mare Putto
niet gaat over de wonderen en
wondertekenen die jan Geense
gedaan heeft, maar die de Gód
van Jan Geense en van al Zijn
volk gedaan heeft". En dat sluit
ook geheel aan bij de woorden
waarmee de auteur zelf zijn
Verantwoording besluit: "Eial
dit boekje zou mogen opwek
ken en aansporen om de (iod
van Geense te zoeken, is mijn
enige bedoeling bij het samen
stellen en schrijven geweest."
N.a.v.: 'De schipper van de
Eben-Haëzer'. Auteur J.
Mastenbroek. Uitgeverij
Tektservice Vermeulen,
Meteren (2007). ISBN
9788078164043. NUR
680. Gebonden, 128
ma's. Prijs €17,90.
Hans Vilierius
De bibliotheekvestigingen
Ouddorp 011 Oude-longe van
Bibliotheek Zuid-Hollandse
Delta zijn op Goede \'rijdag
21 maarl de hele dag geslo
ten. Donderdag 'JO maart is
er in Ouddorp, naast de och
tenduil leen, ook 's middags
uitleenmogelijkheid. De vesti
ging te Middelharnis sluit op
Goede Vrijdag oin 18.00 uur.
Tweede Paasdag, maandag
24 maart, zijn alle vestigin
gen gesloten. Zie \oor meer
informatie website www.bibli-
otheekzuidhollandsedelta.nl.