oncertagenda
(3)
vjsfrm
Nieuws van de
Wereldwinkel
Knutselmiddag
bij De Zwaluw
EiiAiiDai-niEuwa
DE CONCENTRATIE- EN VERNIETIGINGSKAMPEN
De lijn van Israël loopt
via Jakob
Het land
Izak en Ismaël
MIDDEN-OOSÏEN.
'»Zf:z'
■rvumtL^,
IRAN
ARASIJE
SOEDAM
i
Het Joodse lijden
Tussen 1938 en 1945 brachten
de nazi's zes miljoen
onschuldige Joodse burgers
door dwangarbeid, honger,
fusillades en vergassing om
het leven, waaronder VA
miljoen kinderen.
^e
f
•^iiEnmimiai'^y^a/^
,/vJ-'
.4iisclnvitz
Vernietigingskampen
en
concentratiekampen
Behalve Joden zaten
ook tegenstanders
van de nazi's.
Jehova's getuigen,
homosexuelen en
zigeuners in de
kampen. In veel
kampen werden door
zo'n 200 artsen
medische
eyperimenten op
gezonde mensen
uiteevoerd.
Damver. Dirksland Paasmiddag
bij ANBO
PAGINA 6
VRIJDAG 7 MAART 2008
Israël, een bijzonder volk
Iedereen meent zich met
Israël te moeten bemoeien.
Het ene plan na het ande
re wordt bij de Israëlische
regering op tafel gelegd.
Maat laten we niet vergeten:
Het is God die de geschie
denis schrijft. Hij stuwt de
geschiedenis van landen
en volken voort naar het
door Hem beoogde doel.
En de wegen die Hij gaat.
zijn voor ons onnaspeur
lijk. Wat echter wel duide
lijk is, in dif alles speelt
Israël een centrale rol. De
theologie had - op enkele
uitzonde-ringen na - Isra
el allang afgeschreven. Ze
had de zegeningen die voor
Israël golden zichzelf toe
geëigend. De oordelen gol
den nog steeds voor Israël.
Ezechiël 37, Romeinen II
en andere Schriftgedeelten
maken ons evenwel duide
lijk dat Israël - ondanks
alles wat er momenteel
gaande is - nog een rijke
toekomst wacht.
De geschiedenis van het Joodse
volk begon met de roeping van
Abraham: 'Ga uit uw land... Ik
zal u tot een groot volk maken.
Ik zal zegenen wie U zegent'.
In de eerste acht verzen van
Genesis 17 gebruikt de Heere
zeven keer de uitdrukking: "Ik
zal..." Het verbond dat God
met Abraham sloof, omvat drie
elementen: het land, het volk,
een zegen. En dat verbond
bevestigde Hij later met Izak
(Genesis 22:15-18) en daarna
ook met Jakob (Genesis 28:3
en 4 en 13 t/m 15).
God heeft elk land zijn grenzen
gesteld (Handelingen 17:26)
Hij noemt Israël Zijn land. Hij
gaf aan Abraham en zijn nage
slacht Kanaan. Tot een eeuwige
bezitting. Een belofte die maar
liefst 46 maal, vaak onder ede,
wordt herhaald. Onder die
belofte vallen Izak en Jakob.
Ismaël, de vader van de Ara-
i.bieren, en Ezau zijn daarvan
uitgesloten God verandert
de naam Jakob - en niet die
van Ismaël - in Israël (Gene
sis 35:9-13). De aanspraak die
de .Arabieren op het heilige
land maken, zijn louter gefun
deerd op politieke gronden,
niet op de Schrift. Het land is
Israels onvervreembaar recht.
Dat laat onverlet dat ook aan
Ismaël grote zegeningen zijn
toegezegd, maar de verbonds
lijn loopt via Abraham, Izak en
Jakob.
De verwijdering tussen Joden
en Arabieren is begonnen met
een conflict tussen twee broers,
die dezelfde vader (Abraham)
en een verschillende moe
der (Hagar en Sara) hadden.
Ismaël, de oudste zoon van
Abraham, is de voorvader van
de Arabische volken. Zijn moe
der was Hagar, de dienstbode
van Sara. Sara kreeg geen kin
deren. Ze was onvruchtbaar.
Daarom gaf ze haar dienstbode
aan Abraham. Toen werd Isma
ël geboren. Abraham die erg op
Ismaël gesteld was, vroeg aan
God: "Och mocht Ismaël voor
Uw aangezicht leven". God
antwoordde: "Ik zal Ismaël
zegenen, hem vruchtbaar doen
zijn, hem gans zeer vermenig
vuldigen. Twaalf vorsten zullen
uit hem voortkomen" (Qenesis
17:20). Vandaag leven er zo'n
200 a 300 miljoen Arabieren
verspreid over 22 onaflianke-
lijke staten in een uitgestrekt
gebied, allemaal nazaten van
Ismaël. Ze zouden met hun
olie de wereldeconomie in een
wurggreep kunnen nemen.
"Ik zal hem - Ismaël - tot een
groot volk maken", sprak God,
"maar Mijn verbond zal Ik met
Izak oprichten". Er wonen cir
ca dertien miljoen Joden over
de wereld verspreid. Het land
Israël is kleiner dan Neder
land. Het is op de wereldkaart
nauwelijks te vinden. In het
land zelf wonen ruim vijf mil-
%ikM«s%
tuuuaa^
m>UM4n
uMMMnv^
WiiuimwisH
tMhU.
TCUKMKNiarAJt
^S^DW^ttte»
]fc.»S«9«***=*» -*
«c,
IHAK
^f
»fit«« ^aam
mmmt'*
ïJ^V/J^ JLr
im»i
miAH
*«^**9«^
.ya«t<^u^
jFimw*
•«m.
mmMM
^m>'»m»mi0>»ëmm»
»sf^i$iJifissn^.^^i^xifmi'Si^^^t.ia ^-«i»
joen Joden - minder dan Hit
ler destijds liet ombrengen!
- en olie is er niet. Een Jood
zei eens: "Het is geen pretje
om tot het uitverkoren volk
te behoren, want dat betekent
voor ons veel lijden. Ik wou dat
God een ander land gekozen
had".
De profeet Zacharia heeft
voorspeld dat van de bevolking
tweederde deel uitgeroeid zou
worden (Zacharia 13:8). Dat
is in de loop van de tijd al wel
gebeurd. Denk alleen maar aan
de jaren 70 (de verwoesüng van
de tempel) en 135 (de opstand
van Bar Kochba). Tellen we
daarbij dan ook nog eens de
zes miljoen Joodse slachtoffers
op van 1933-1945 (Hitler) en
de vele Joden die tussentijds
vermoord zijn, dan blijft nog
hoogstens een derde deel over.
En wat hangt de Joden verder
nog boven het hoofd?
Geen volk op aarde is 'zo
gehaat, vervolgd en verstrooid
als het volk der Joden, Ze heb
ben door alle woestijnen van
deze barre wereld als ballingen
gezworven telkens weer om een
veilig heenkomen te zoeken.
Ze zijn naar gaskamers, ovens
en kwikzilvermijnen afge
voerd. Maar al werd het vuur
nog zo heet gestookt, ze zijn er
nog. Machtige volken zijn na
een periode van grote bloei in
de vergetelheid geraakt, maar
de Joden hebben de eeuwen
verduurd. Eeuwenlang woon
den ze in een vreemde omge
ving. Velen van hen waren
zich nauwelijks meer van hun
Jood-zijn bewust. Ze hadden
zich geassimileerd, dat wil zeg
gen: ze hadden zich aan de
niet-Joodse omgeving waar ze
woonden, aangepast, maar een
Jood bleef een Jood! En ieder
een in de buurt wist precies
wie Jood was en wie niet. Ook
Hitlers beulen hadden geen
enkele moeite ze te vinden en
in Rusland wist men hen bij
de telkens weer opvlammende
Jodenhaat zonder problemen
te herkennen. Wat is toch het
geheim van hun onsterfelijk
heid? Daarop is maar één ant
woord mogelijk: "Ik de Heere,
word niet veranderd, daarom
zijt gij, o kinderen van Jakob,
niet verteerd" (Maleachi 3:6).
De duivel richt zijn pijlen op het
volk van God óm zo zijn haat
tegen God zelf tot uitdrukking
te brengen. Rechtse fascisti
sche en nationaal socialistische
en linkse communistische dic
taturen reiken elkaar daarbij
de hand. De haat tegen Israël
was er reeds vanaf het begin.
We bespeuren de demonische
macht al bij de dwangarbeid
die de Joden kregen opge
legd bij de bouw van de steden
Piton en Raamses. Ze werden
door de Egyptische Farao's als
slaven behandeld (Exodus 1).
En de druk werd systematisch
opgevoerd. Daarop volgde
de moord op de pas geboren
jongetjes. Ze moesten door de
vroedvrouwen worden afge
maakt. Omdat Sifra en Pua
weigerden daaraan gehoor te
geven, moesten die kinderen
de Nijl in. Als het lijden daarna
ondraaglijk wordt, grijpt God
in. Mozes - zelf van de ver
drinkingsdood gered en aan
het hof van Farao opgevoed
- moet het volk brengen naar
een land dat God voor hen had
uitgezocht (Exodus 6:1-7). We
zien dan hoe Amalek het volk
tijdens de woestijnreis op een
laffe manier belaagt. Maar tel
kens weer ontfermt God Zich
over het volk, ondanks dat het
keer op keer murmureert en
zich aan Moloch, de Baals en
Astartes van de omringende
volken rondom vergrijpt.
Ook Bileam, die niets liever
had gedaan dan het volk vloe
ken, staat met al zijn occulte
en demonische begaafdheden
machteloos tegenover de God
van Israël. Hij moet het volk
zegenen. Hoor zijn profetie:
"Zie, het volk zal alleen wonen,
het zal onder de heidenen niet
gerekend worden" (Numeri
23:8-9). Weer later spant satan
Haman voor zijn karretje om
aan het bestaan van het Joodse
volk een eind te maken. De
datum en het uur waarop de
Joden zouden worden ver
delgd en omgebracht, stonden
al vast. Daaraan viel niets meer
te veranderen. Het was een
wet van Meden en Perzen. En
wilt u de reden van die eerste
genocide weten: Burgerlijke
ongehoorzaamheid en gebrek
aan integratie! In Esther 3:8
zegt Haman: "Er is een volk,
verstrooid en verdeeld onder
de volken in al de landschap
pen van uw (=Ahasveros')
koninkrijk. Hun wetten zijn
verscheiden van de wetten van
alle volken; ook doen zij de wet
ten van de koning niet; daarom
is het de koning niet oorbaar
hen te laten blijven". Haman
is ondertussen wel eenwaar
schuwend voorbeeld voor een
ieder die zich aan Gods volk
vergrijpt. Hij kwam ervoor aan
de galg. Het poerimfeest en de
Hamasoren voor de kinderen
herinneren ons er nog elk jaar
aan.
De lijst van grote antisemieten:
Farao, Amalek, Haman is ein
deloos uit te breiden. En dan
komt Hitler. Hij voerde volgens
een weloverwogen systeem de
antisemiüsche druk van tijd tot
tijd op:
1. Het begon met de plunde
ring van Joodse winkels, een
boycot van het Joodse zaken-
5. Tenslotte kwam de Endlö
sung. Achter de Wehrmacht
aan kwamen de moordcom
mando's, de Einsatzgruppen,
die tot taak hadden Joden in
massa's terecht te stellen.
6. Na 1941 werden de concen
tratiekampen met werkkampen
omgevormd tot slachtplaatsen.
Nieuwe technische uitvindin
gen moesten het tempo van de
vernietiging opvoeren (Zyklon
B-gas en crematoria).
loden waren immers maar rat
ten, waarop met een gerust
geweten best afgrijselijke medi
sche experimenten uitgevoerd
konden worden, experimen
ten die voor anderen tot nut
zouden zijn.
Misbaksels, zoals zwakzinni
gen, gehandicapten, zigeuners.
Joden, enz., moesten worden
afgemaakt, vernietigd, omdat
ze de voortgang van een evolu
tieproces naar de Übermensch
in de weg stonden.
Zo handelde het Arische ras
met het volk van God, de
Untermenschen, de parasie
ten, die leefden op kosten van
de gastheren van de landen
waar ze zich hadden gevestigd.
Het resultaat was: zes miljoen
slachtoffers, waaronder ander
half miljoen kinderen. Maar
God denkt daar anders over.
Hij staat toch voor Israël in. Hij
blijft trouw aan Zijn verbond,
ondanks Israël, telkens weer.
Er kohit een dag dat Israël in
het midden van deze wereld
veilig zal wonen en voor alle
volken tot een zegen zal wezen.
God heeft Israël niet uitverko
ren ten bate van het volk zelf,
maar om de wereld tot een
zegen te zijn. Iedereen die
Israël vervloekt, zal vervloekt
worden. Wie Israël haat, haat
de God van Israël.
(Wordt vervolgd)
vH
^y
Nvtlh
Ncuyngaiiimt
Betgan-Balian^
leven en een mishandeling van
Joden.
2. Toen kwamen de Nfeuren-
berger wetten, die aan Joden
het staatsburgerschap ontna
men. Hun werd verboden met
Ariërs te'trouwen en zij werden
van het Duitse economische
leven uitgesloten.
3. Daarna volgden massale
arrestaties en deportaties naar
concentratiekampen. Tot in
1939 konden Jodea tegen
betaling van losgeld Duitsland
nog verlaten.
4. Verder vonden deportaties
van Joden uit Duitsland en
Polen naar getto's plaats.
\Jn R»virnbrüj;K
SachianhaifS*n
V'-Mlllalbitii Ooia
Buclianwald^^
C E n M A N V ,r-
Flosstnbttrg
Cross
Rotan
\J-
LULUlUUll
"I '\J\ Plasiow
Naltwaitar
FRANCE
e II
"s,
o Va
K I A
«SlV-N,
Dachau
.■*•-%■.
HUNGARY
f
RUMANJA
DIRKSLAND - De uitsla
gen van de wedstrijden die
gespeeld zijn bij Damvereni-
ging Dirksland op maandag 3
maart, zijn als volgt:
M. van 't Geloof-
Joh. Wolfert3-0
W. Stolk - D. Wolfert0-3
J. Knöps - C. van Prooijen. 1-1
H. Keuvelaar - A. Jelier1-1
0UDE-T0NC;E - De ANBO
houdt woensdag 13 maart
as. een Paa.smidc(ag in m.fg.
ClTutterswei te Oude-Tonge.
De aanvang is om 14.00 uur, de
zaal gaat open om 13.30 uur.
Er wordt begonnen met kof
fie, waarna drie bingorondes
worden gespeeld. Verder zal
de heer Pau Heerschap op de
hem eigen wijze anekdotes en
Nederlandse verhalen in het
Flakkees vertellen. Aansluitend
is er een gezamenlijk paasbuf-
fet. Deelname aan de middag
kosten 12,50 p.p. Wie ver
voer nodig heeft, kan bellen
naar 642752, b.g.g. 641515.
De middag duurt tot ca. 19.00
uur.
MIDDELHARNIS - In het
stadje Kurunegala staan twee
weverijen van Selijn. In dit
prachtige project werken aan
de weefgetouwen 200 vrouwen
die alleen staan in de opvoe-
dirig van hun kinderen. De ate
liers waar gewerkt wordt zijn
helder en schoon. Het is een
ambacht dat veel aandacht, tijd
en artistieke aanleg vereist. De
vrouwen zijn zeer bedreven in
deze bijzondere techniek. De
producten die na het weven
worden gemaakt variëren van
tafellinnen tot lieve knuffels
zoals konijntjes en beertjes.
In de Wereldwinkel is vorige
week weer heel veel ingekocht,
en hebben de inkoopsters weer
een aantal van die mooie knuf
fels meegenomen. Ook zijn er
veel nieuwe houten olifanten,
giraffen, vogels en dergelijke,
waar natuurlijk ook veel over
te vertellen is. Al deze dingen
zijn te zien in de Wereldwin
kel Goeree-Overflakkee, op
het Spuiplein in Middelharnis.
Open op woensdag- en don
derdagmiddag van 13.00 tot
17.00 uur, op vrijdag van 10.00
tot 18.00 uur, en op zaterdag
van 10.00 tot 17.00 uur.
SOMMELSDIJK - Woensdag
middag 12 maart is er bij Wijk-
vereniging De Zwaluw een
knutselmiddag voor de jeugd
van 4 t/m 12 jaar. De middag
duurt van 14.00 tot 15.30 uur.
De entree bedraagt 1 voor
leden en 1,20 voor niet
leden (incl. limonade en een
snoepje). En hulp van ouders
is altijd welkom.
2008
Zaterdag 8 maart
R.K. Kerk - Middelharnis
-Uitvoeringvan koorwerken
van Josef Gabriel Rheinber-
ger en Felix Mendelssohn
door het Opera- en Orato
riumkoor Zuid-West-Neder
land onder leiding van Bas
van Houte. Organist: Arjen
Leistra. Aanvang: 20.15
uur.
Zaterdag 15 maart
Hervormde Kerk - Goe-
dereede. Een concert in
verband met lijdenstijd en
Pasen, uitgevoerd door het
Chr. Jongerenkoor 'Rejoi
ce' o.l.v. Warno Ruting uit
Zwijndrecht. Meditatie: Ds.
De Mots. Aanvang: 19.30
uur.
Zaterdag 15 maart
Hersteld Hervormde
Rehobóthkerk - Sommels-
dijk. Psalmzangavond van
het Chr. Ouddorps Man
nenkoor o.l.v. Ab Vroegin-
deweij. Organist: Jan Hoek.
Aanvang: 19.30 uur.
Zaterdag 29 maart
Gereformeerde Gemeente -
Dirksland. Jubileumavond
i.v.m. 25-jarig bestaan van
het Dirkslands Mannen
koor. Concert t.b.v. 'Hel
pende Handen' door het
Duivelands Mannenkoor
o.l.v. Dinant Struik (orgel:
Stephan Folmer) en het
Dirkslands Mannenkoor
o.l.v. Frans Cornet (orgel:
Jan Hoek). Aanvang: 19.30
uur.
Zaterdag 29 maart
Hervormde Kerk - Middel
harnis. Paul Kieviet speelt
de tweede helft van de acht
tien Leiziger Chorale in zijn
40'' Bachconcert. Aanvang:
20.00 uur
Zaterdag 29 maart
Gereformeerde Ciemeente
- Dirksland. Jubileumzang
avond i.v.m. 25-jarig bestaan
van het Dirksland Mannen
koor m.m.v. het Duivelands
Mannenkoor o.l.v. Dinant
Struik, (orgel: Stephan Fol
mer) en het Dirkslands Man
nenkoor o.l.v. Frans Cornet
(orgel: Jan Hqek). Aanvang:
19.30 uur.
Zaterdag 12 april
Rooms Katholieke Kerk -
Oude Tonge. Concert door
'Fiori MusicaH' met hoog
tepunten uit de koorlitera
tuur Aanvang: 20.00 uur
Zaterdag 12 april
Hersteld Hervormde Reho
bóthkerk te Sommelsdijk.
Orgelconcert met samen
zang door Martin Mans.
Aanvang: 20 uur.
Zaterdag 17 mei
Hervormde Kerk - Som
melsdijk. Paul Kieviet geeft
een concert met als thema
'Van Sweelinck tot Bach' op
orgel en virginaal (afkomstig
uit het atelier van Martin
Butter - Ridderkerk). Aan
vang: 15.30 uur.
Zaterdag 14 juni
Hervormde Kerk - Middel
harnis. Een concert met als
thema 'Orgelmuziek uit de
dertiger jaren' met onder
meer aandacht voor Hugo
Disüer en Olivier Messiaen,
die 100 jaar geleden werden
geboren. Aanvang: 20.00
uur
Vrijdag, 20 juni
Hervormde Kerk - Som
melsdijk. Orgelconcert door
(jeugdige) leerlingen van
Paul Kieviet. Aanvang:
19.30 uur.
Zaterdag 5 juli
Bij de Vuurtoren - Oud-
dorp. Jubileumconcert van
'Deo Cantemus' uit Rotter
dam. Organist: André de
Jager. Meditade: Ds. Kant.
Aanvang: 19.30 uur
Woensdag 9 juli.
Hervormde Kerk - Goede-
reede. Zomerzangdienst.
Aanvang: 20.00 uur
Woensdag 23 juli
Hervormde Kerk - Goe-
dereede. Zomerzangdienst.
Aanvang: 20.00 uur.
Woensdag 6 augustus
Hervormde Kerk - Goede-
reede. Zomerzangdienst.
Aanvang: 20.00 uur.
Zaterdag 22 november
Doopsgezinde Kerk - Oud-
dorp. Jubileumconcert van
het Interkerkelijk Gospel
koor "Per Amore"uit Stel-
lendam o.l.v. Ad de Joode.
Pianist: Rob van Dijk. Aan
vang: 20.00 UUI-.
Zaterdag 13 december
Hervormde Kerk - Cioeder-
eede. Kerstzangdienst. Aan
vang: 20.00 uur
Woensdag 24 december
Hervormde Kerk - Goede-
reede. Kerstliederen The
ma 2 voor 2008. Aanvang:
20.00 uur
Woensdag 24 december
Hervormde Kerk - Mid
delharnis. Kerstzangavond
door het Jongerenkoor 'Het
Kleinood' uit Aagtekerke
o.l.v. Jan Wisse en het Chr
Gemengd Koor Jeduthun'
uit Middelharnis eveneens
o.l.v. Jan Wisse. Organist:
Hans van Heemst. Aanvang:
19.30 uur.
Deze rubriek - uitsluitend
bedoeld voor kerkconcerten
op Goeree en Overflakkée -
beoogt een spreiding van de
concertavonden te bewerk
stelligen. Verenigingen kun
nen zich bij het vaststellen van
hun programma op boven
staande informatie richten.
Komen er onverhoopt toch
meerdere concerten op een en
dezelfde avond voor, dan wor
den ze geplaatst in volgorde
van binnenkomst. Stuurt u
tijdig uw gegevens toe en niet
enkele weken voordat het con
cert plaatsvindt.
We hopen deze rubriek elke
eerste vrijdag van de maand
te .plaatsen. Concerten tot een
jaar na datum worden opge
nomen.
Aanmeldingen voor deze
rubriek vindt plaats door mid
del van formulieren, die kun
nen worden aangevraagd via
tel. 482560.
Ook is het mogelijk een e-mail
te sturen aan: jvanhoornfS)
wxs.nl die inhoudelijk over
eenkomt met de vragen van
het formulier.