oncertagenda (3) vjsfrm Nieuws van de Wereldwinkel Knutselmiddag bij De Zwaluw EiiAiiDai-niEuwa DE CONCENTRATIE- EN VERNIETIGINGSKAMPEN De lijn van Israël loopt via Jakob Het land Izak en Ismaël MIDDEN-OOSÏEN. '»Zf:z' ■rvumtL^, IRAN ARASIJE SOEDAM i Het Joodse lijden Tussen 1938 en 1945 brachten de nazi's zes miljoen onschuldige Joodse burgers door dwangarbeid, honger, fusillades en vergassing om het leven, waaronder VA miljoen kinderen. ^e f •^iiEnmimiai'^y^a/^ ,/vJ-' .4iisclnvitz Vernietigingskampen en concentratiekampen Behalve Joden zaten ook tegenstanders van de nazi's. Jehova's getuigen, homosexuelen en zigeuners in de kampen. In veel kampen werden door zo'n 200 artsen medische eyperimenten op gezonde mensen uiteevoerd. Damver. Dirksland Paasmiddag bij ANBO PAGINA 6 VRIJDAG 7 MAART 2008 Israël, een bijzonder volk Iedereen meent zich met Israël te moeten bemoeien. Het ene plan na het ande re wordt bij de Israëlische regering op tafel gelegd. Maat laten we niet vergeten: Het is God die de geschie denis schrijft. Hij stuwt de geschiedenis van landen en volken voort naar het door Hem beoogde doel. En de wegen die Hij gaat. zijn voor ons onnaspeur lijk. Wat echter wel duide lijk is, in dif alles speelt Israël een centrale rol. De theologie had - op enkele uitzonde-ringen na - Isra el allang afgeschreven. Ze had de zegeningen die voor Israël golden zichzelf toe geëigend. De oordelen gol den nog steeds voor Israël. Ezechiël 37, Romeinen II en andere Schriftgedeelten maken ons evenwel duide lijk dat Israël - ondanks alles wat er momenteel gaande is - nog een rijke toekomst wacht. De geschiedenis van het Joodse volk begon met de roeping van Abraham: 'Ga uit uw land... Ik zal u tot een groot volk maken. Ik zal zegenen wie U zegent'. In de eerste acht verzen van Genesis 17 gebruikt de Heere zeven keer de uitdrukking: "Ik zal..." Het verbond dat God met Abraham sloof, omvat drie elementen: het land, het volk, een zegen. En dat verbond bevestigde Hij later met Izak (Genesis 22:15-18) en daarna ook met Jakob (Genesis 28:3 en 4 en 13 t/m 15). God heeft elk land zijn grenzen gesteld (Handelingen 17:26) Hij noemt Israël Zijn land. Hij gaf aan Abraham en zijn nage slacht Kanaan. Tot een eeuwige bezitting. Een belofte die maar liefst 46 maal, vaak onder ede, wordt herhaald. Onder die belofte vallen Izak en Jakob. Ismaël, de vader van de Ara- i.bieren, en Ezau zijn daarvan uitgesloten God verandert de naam Jakob - en niet die van Ismaël - in Israël (Gene sis 35:9-13). De aanspraak die de .Arabieren op het heilige land maken, zijn louter gefun deerd op politieke gronden, niet op de Schrift. Het land is Israels onvervreembaar recht. Dat laat onverlet dat ook aan Ismaël grote zegeningen zijn toegezegd, maar de verbonds lijn loopt via Abraham, Izak en Jakob. De verwijdering tussen Joden en Arabieren is begonnen met een conflict tussen twee broers, die dezelfde vader (Abraham) en een verschillende moe der (Hagar en Sara) hadden. Ismaël, de oudste zoon van Abraham, is de voorvader van de Arabische volken. Zijn moe der was Hagar, de dienstbode van Sara. Sara kreeg geen kin deren. Ze was onvruchtbaar. Daarom gaf ze haar dienstbode aan Abraham. Toen werd Isma ël geboren. Abraham die erg op Ismaël gesteld was, vroeg aan God: "Och mocht Ismaël voor Uw aangezicht leven". God antwoordde: "Ik zal Ismaël zegenen, hem vruchtbaar doen zijn, hem gans zeer vermenig vuldigen. Twaalf vorsten zullen uit hem voortkomen" (Qenesis 17:20). Vandaag leven er zo'n 200 a 300 miljoen Arabieren verspreid over 22 onaflianke- lijke staten in een uitgestrekt gebied, allemaal nazaten van Ismaël. Ze zouden met hun olie de wereldeconomie in een wurggreep kunnen nemen. "Ik zal hem - Ismaël - tot een groot volk maken", sprak God, "maar Mijn verbond zal Ik met Izak oprichten". Er wonen cir ca dertien miljoen Joden over de wereld verspreid. Het land Israël is kleiner dan Neder land. Het is op de wereldkaart nauwelijks te vinden. In het land zelf wonen ruim vijf mil- %ikM«s% tuuuaa^ m>UM4n uMMMnv^ WiiuimwisH tMhU. TCUKMKNiarAJt ^S^DW^ttte» ]fc.»S«9«***=*» -* «c, IHAK ^f »fit«« ^aam mmmt'* ïJ^V/J^ JLr im»i miAH *«^**9«^ .ya«t<^u^ jFimw* •«m. mmMM ^m>'»m»mi0>»ëmm» »sf^i$iJifissn^.^^i^xifmi'Si^^^t.ia ^-«i» joen Joden - minder dan Hit ler destijds liet ombrengen! - en olie is er niet. Een Jood zei eens: "Het is geen pretje om tot het uitverkoren volk te behoren, want dat betekent voor ons veel lijden. Ik wou dat God een ander land gekozen had". De profeet Zacharia heeft voorspeld dat van de bevolking tweederde deel uitgeroeid zou worden (Zacharia 13:8). Dat is in de loop van de tijd al wel gebeurd. Denk alleen maar aan de jaren 70 (de verwoesüng van de tempel) en 135 (de opstand van Bar Kochba). Tellen we daarbij dan ook nog eens de zes miljoen Joodse slachtoffers op van 1933-1945 (Hitler) en de vele Joden die tussentijds vermoord zijn, dan blijft nog hoogstens een derde deel over. En wat hangt de Joden verder nog boven het hoofd? Geen volk op aarde is 'zo gehaat, vervolgd en verstrooid als het volk der Joden, Ze heb ben door alle woestijnen van deze barre wereld als ballingen gezworven telkens weer om een veilig heenkomen te zoeken. Ze zijn naar gaskamers, ovens en kwikzilvermijnen afge voerd. Maar al werd het vuur nog zo heet gestookt, ze zijn er nog. Machtige volken zijn na een periode van grote bloei in de vergetelheid geraakt, maar de Joden hebben de eeuwen verduurd. Eeuwenlang woon den ze in een vreemde omge ving. Velen van hen waren zich nauwelijks meer van hun Jood-zijn bewust. Ze hadden zich geassimileerd, dat wil zeg gen: ze hadden zich aan de niet-Joodse omgeving waar ze woonden, aangepast, maar een Jood bleef een Jood! En ieder een in de buurt wist precies wie Jood was en wie niet. Ook Hitlers beulen hadden geen enkele moeite ze te vinden en in Rusland wist men hen bij de telkens weer opvlammende Jodenhaat zonder problemen te herkennen. Wat is toch het geheim van hun onsterfelijk heid? Daarop is maar één ant woord mogelijk: "Ik de Heere, word niet veranderd, daarom zijt gij, o kinderen van Jakob, niet verteerd" (Maleachi 3:6). De duivel richt zijn pijlen op het volk van God óm zo zijn haat tegen God zelf tot uitdrukking te brengen. Rechtse fascisti sche en nationaal socialistische en linkse communistische dic taturen reiken elkaar daarbij de hand. De haat tegen Israël was er reeds vanaf het begin. We bespeuren de demonische macht al bij de dwangarbeid die de Joden kregen opge legd bij de bouw van de steden Piton en Raamses. Ze werden door de Egyptische Farao's als slaven behandeld (Exodus 1). En de druk werd systematisch opgevoerd. Daarop volgde de moord op de pas geboren jongetjes. Ze moesten door de vroedvrouwen worden afge maakt. Omdat Sifra en Pua weigerden daaraan gehoor te geven, moesten die kinderen de Nijl in. Als het lijden daarna ondraaglijk wordt, grijpt God in. Mozes - zelf van de ver drinkingsdood gered en aan het hof van Farao opgevoed - moet het volk brengen naar een land dat God voor hen had uitgezocht (Exodus 6:1-7). We zien dan hoe Amalek het volk tijdens de woestijnreis op een laffe manier belaagt. Maar tel kens weer ontfermt God Zich over het volk, ondanks dat het keer op keer murmureert en zich aan Moloch, de Baals en Astartes van de omringende volken rondom vergrijpt. Ook Bileam, die niets liever had gedaan dan het volk vloe ken, staat met al zijn occulte en demonische begaafdheden machteloos tegenover de God van Israël. Hij moet het volk zegenen. Hoor zijn profetie: "Zie, het volk zal alleen wonen, het zal onder de heidenen niet gerekend worden" (Numeri 23:8-9). Weer later spant satan Haman voor zijn karretje om aan het bestaan van het Joodse volk een eind te maken. De datum en het uur waarop de Joden zouden worden ver delgd en omgebracht, stonden al vast. Daaraan viel niets meer te veranderen. Het was een wet van Meden en Perzen. En wilt u de reden van die eerste genocide weten: Burgerlijke ongehoorzaamheid en gebrek aan integratie! In Esther 3:8 zegt Haman: "Er is een volk, verstrooid en verdeeld onder de volken in al de landschap pen van uw (=Ahasveros') koninkrijk. Hun wetten zijn verscheiden van de wetten van alle volken; ook doen zij de wet ten van de koning niet; daarom is het de koning niet oorbaar hen te laten blijven". Haman is ondertussen wel eenwaar schuwend voorbeeld voor een ieder die zich aan Gods volk vergrijpt. Hij kwam ervoor aan de galg. Het poerimfeest en de Hamasoren voor de kinderen herinneren ons er nog elk jaar aan. De lijst van grote antisemieten: Farao, Amalek, Haman is ein deloos uit te breiden. En dan komt Hitler. Hij voerde volgens een weloverwogen systeem de antisemiüsche druk van tijd tot tijd op: 1. Het begon met de plunde ring van Joodse winkels, een boycot van het Joodse zaken- 5. Tenslotte kwam de Endlö sung. Achter de Wehrmacht aan kwamen de moordcom mando's, de Einsatzgruppen, die tot taak hadden Joden in massa's terecht te stellen. 6. Na 1941 werden de concen tratiekampen met werkkampen omgevormd tot slachtplaatsen. Nieuwe technische uitvindin gen moesten het tempo van de vernietiging opvoeren (Zyklon B-gas en crematoria). loden waren immers maar rat ten, waarop met een gerust geweten best afgrijselijke medi sche experimenten uitgevoerd konden worden, experimen ten die voor anderen tot nut zouden zijn. Misbaksels, zoals zwakzinni gen, gehandicapten, zigeuners. Joden, enz., moesten worden afgemaakt, vernietigd, omdat ze de voortgang van een evolu tieproces naar de Übermensch in de weg stonden. Zo handelde het Arische ras met het volk van God, de Untermenschen, de parasie ten, die leefden op kosten van de gastheren van de landen waar ze zich hadden gevestigd. Het resultaat was: zes miljoen slachtoffers, waaronder ander half miljoen kinderen. Maar God denkt daar anders over. Hij staat toch voor Israël in. Hij blijft trouw aan Zijn verbond, ondanks Israël, telkens weer. Er kohit een dag dat Israël in het midden van deze wereld veilig zal wonen en voor alle volken tot een zegen zal wezen. God heeft Israël niet uitverko ren ten bate van het volk zelf, maar om de wereld tot een zegen te zijn. Iedereen die Israël vervloekt, zal vervloekt worden. Wie Israël haat, haat de God van Israël. (Wordt vervolgd) vH ^y Nvtlh Ncuyngaiiimt Betgan-Balian^ leven en een mishandeling van Joden. 2. Toen kwamen de Nfeuren- berger wetten, die aan Joden het staatsburgerschap ontna men. Hun werd verboden met Ariërs te'trouwen en zij werden van het Duitse economische leven uitgesloten. 3. Daarna volgden massale arrestaties en deportaties naar concentratiekampen. Tot in 1939 konden Jodea tegen betaling van losgeld Duitsland nog verlaten. 4. Verder vonden deportaties van Joden uit Duitsland en Polen naar getto's plaats. \Jn R»virnbrüj;K SachianhaifS*n V'-Mlllalbitii Ooia Buclianwald^^ C E n M A N V ,r- Flosstnbttrg Cross Rotan \J- LULUlUUll "I '\J\ Plasiow Naltwaitar FRANCE e II "s, o Va K I A «SlV-N, Dachau .■*•-%■. HUNGARY f RUMANJA DIRKSLAND - De uitsla gen van de wedstrijden die gespeeld zijn bij Damvereni- ging Dirksland op maandag 3 maart, zijn als volgt: M. van 't Geloof- Joh. Wolfert3-0 W. Stolk - D. Wolfert0-3 J. Knöps - C. van Prooijen. 1-1 H. Keuvelaar - A. Jelier1-1 0UDE-T0NC;E - De ANBO houdt woensdag 13 maart as. een Paa.smidc(ag in m.fg. ClTutterswei te Oude-Tonge. De aanvang is om 14.00 uur, de zaal gaat open om 13.30 uur. Er wordt begonnen met kof fie, waarna drie bingorondes worden gespeeld. Verder zal de heer Pau Heerschap op de hem eigen wijze anekdotes en Nederlandse verhalen in het Flakkees vertellen. Aansluitend is er een gezamenlijk paasbuf- fet. Deelname aan de middag kosten 12,50 p.p. Wie ver voer nodig heeft, kan bellen naar 642752, b.g.g. 641515. De middag duurt tot ca. 19.00 uur. MIDDELHARNIS - In het stadje Kurunegala staan twee weverijen van Selijn. In dit prachtige project werken aan de weefgetouwen 200 vrouwen die alleen staan in de opvoe- dirig van hun kinderen. De ate liers waar gewerkt wordt zijn helder en schoon. Het is een ambacht dat veel aandacht, tijd en artistieke aanleg vereist. De vrouwen zijn zeer bedreven in deze bijzondere techniek. De producten die na het weven worden gemaakt variëren van tafellinnen tot lieve knuffels zoals konijntjes en beertjes. In de Wereldwinkel is vorige week weer heel veel ingekocht, en hebben de inkoopsters weer een aantal van die mooie knuf fels meegenomen. Ook zijn er veel nieuwe houten olifanten, giraffen, vogels en dergelijke, waar natuurlijk ook veel over te vertellen is. Al deze dingen zijn te zien in de Wereldwin kel Goeree-Overflakkee, op het Spuiplein in Middelharnis. Open op woensdag- en don derdagmiddag van 13.00 tot 17.00 uur, op vrijdag van 10.00 tot 18.00 uur, en op zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur. SOMMELSDIJK - Woensdag middag 12 maart is er bij Wijk- vereniging De Zwaluw een knutselmiddag voor de jeugd van 4 t/m 12 jaar. De middag duurt van 14.00 tot 15.30 uur. De entree bedraagt 1 voor leden en 1,20 voor niet leden (incl. limonade en een snoepje). En hulp van ouders is altijd welkom. 2008 Zaterdag 8 maart R.K. Kerk - Middelharnis -Uitvoeringvan koorwerken van Josef Gabriel Rheinber- ger en Felix Mendelssohn door het Opera- en Orato riumkoor Zuid-West-Neder land onder leiding van Bas van Houte. Organist: Arjen Leistra. Aanvang: 20.15 uur. Zaterdag 15 maart Hervormde Kerk - Goe- dereede. Een concert in verband met lijdenstijd en Pasen, uitgevoerd door het Chr. Jongerenkoor 'Rejoi ce' o.l.v. Warno Ruting uit Zwijndrecht. Meditatie: Ds. De Mots. Aanvang: 19.30 uur. Zaterdag 15 maart Hersteld Hervormde Rehobóthkerk - Sommels- dijk. Psalmzangavond van het Chr. Ouddorps Man nenkoor o.l.v. Ab Vroegin- deweij. Organist: Jan Hoek. Aanvang: 19.30 uur. Zaterdag 29 maart Gereformeerde Gemeente - Dirksland. Jubileumavond i.v.m. 25-jarig bestaan van het Dirkslands Mannen koor. Concert t.b.v. 'Hel pende Handen' door het Duivelands Mannenkoor o.l.v. Dinant Struik (orgel: Stephan Folmer) en het Dirkslands Mannenkoor o.l.v. Frans Cornet (orgel: Jan Hoek). Aanvang: 19.30 uur. Zaterdag 29 maart Hervormde Kerk - Middel harnis. Paul Kieviet speelt de tweede helft van de acht tien Leiziger Chorale in zijn 40'' Bachconcert. Aanvang: 20.00 uur Zaterdag 29 maart Gereformeerde Ciemeente - Dirksland. Jubileumzang avond i.v.m. 25-jarig bestaan van het Dirksland Mannen koor m.m.v. het Duivelands Mannenkoor o.l.v. Dinant Struik, (orgel: Stephan Fol mer) en het Dirkslands Man nenkoor o.l.v. Frans Cornet (orgel: Jan Hqek). Aanvang: 19.30 uur. Zaterdag 12 april Rooms Katholieke Kerk - Oude Tonge. Concert door 'Fiori MusicaH' met hoog tepunten uit de koorlitera tuur Aanvang: 20.00 uur Zaterdag 12 april Hersteld Hervormde Reho bóthkerk te Sommelsdijk. Orgelconcert met samen zang door Martin Mans. Aanvang: 20 uur. Zaterdag 17 mei Hervormde Kerk - Som melsdijk. Paul Kieviet geeft een concert met als thema 'Van Sweelinck tot Bach' op orgel en virginaal (afkomstig uit het atelier van Martin Butter - Ridderkerk). Aan vang: 15.30 uur. Zaterdag 14 juni Hervormde Kerk - Middel harnis. Een concert met als thema 'Orgelmuziek uit de dertiger jaren' met onder meer aandacht voor Hugo Disüer en Olivier Messiaen, die 100 jaar geleden werden geboren. Aanvang: 20.00 uur Vrijdag, 20 juni Hervormde Kerk - Som melsdijk. Orgelconcert door (jeugdige) leerlingen van Paul Kieviet. Aanvang: 19.30 uur. Zaterdag 5 juli Bij de Vuurtoren - Oud- dorp. Jubileumconcert van 'Deo Cantemus' uit Rotter dam. Organist: André de Jager. Meditade: Ds. Kant. Aanvang: 19.30 uur Woensdag 9 juli. Hervormde Kerk - Goede- reede. Zomerzangdienst. Aanvang: 20.00 uur Woensdag 23 juli Hervormde Kerk - Goe- dereede. Zomerzangdienst. Aanvang: 20.00 uur. Woensdag 6 augustus Hervormde Kerk - Goede- reede. Zomerzangdienst. Aanvang: 20.00 uur. Zaterdag 22 november Doopsgezinde Kerk - Oud- dorp. Jubileumconcert van het Interkerkelijk Gospel koor "Per Amore"uit Stel- lendam o.l.v. Ad de Joode. Pianist: Rob van Dijk. Aan vang: 20.00 UUI-. Zaterdag 13 december Hervormde Kerk - Cioeder- eede. Kerstzangdienst. Aan vang: 20.00 uur Woensdag 24 december Hervormde Kerk - Goede- reede. Kerstliederen The ma 2 voor 2008. Aanvang: 20.00 uur Woensdag 24 december Hervormde Kerk - Mid delharnis. Kerstzangavond door het Jongerenkoor 'Het Kleinood' uit Aagtekerke o.l.v. Jan Wisse en het Chr Gemengd Koor Jeduthun' uit Middelharnis eveneens o.l.v. Jan Wisse. Organist: Hans van Heemst. Aanvang: 19.30 uur. Deze rubriek - uitsluitend bedoeld voor kerkconcerten op Goeree en Overflakkée - beoogt een spreiding van de concertavonden te bewerk stelligen. Verenigingen kun nen zich bij het vaststellen van hun programma op boven staande informatie richten. Komen er onverhoopt toch meerdere concerten op een en dezelfde avond voor, dan wor den ze geplaatst in volgorde van binnenkomst. Stuurt u tijdig uw gegevens toe en niet enkele weken voordat het con cert plaatsvindt. We hopen deze rubriek elke eerste vrijdag van de maand te .plaatsen. Concerten tot een jaar na datum worden opge nomen. Aanmeldingen voor deze rubriek vindt plaats door mid del van formulieren, die kun nen worden aangevraagd via tel. 482560. Ook is het mogelijk een e-mail te sturen aan: jvanhoornfS) wxs.nl die inhoudelijk over eenkomt met de vragen van het formulier.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 6