De man mit de borstels in de bezums Meditatie 4You Vervolg verhaal BeroepingS' WERK EIIAIIDE'^-^IEIJWS Op z'n Flakkees geschreve: gf:ree kerken (VRIjg.) Gods gedachten over Christus' bloed Kees Kraaijenoord naar Ouddorp S^T^^'^m^ v-aii der Sloot Lisa PAGINA 5 VRIJDAG 22 FEBRUARI 2008 Blik (>p kerk en samenlnjing - Boer zoekt vrouw - Niet zo romantisch In media-hind keek men er nog al van óp. 'Boer zoekl vrouw' IS een leievisie-prograninia waar ongelooflijk veel Neder landers naar gekeken hebben. Zelfs hel sport-gebeiiren - toch anders ook een veel bekeken programma - moest het afleg gen. C;ecn wonder dat alleilei beschouwingen tei\ beste zijn gegeven die alle cirkelen om de vraag waaraan die enorme populariteit Ie danken is. Men is hel er wel over eens dat het leven op hel plalleland door velen wordl geïdealiseerd. Vele landgenolen blijken nog te leven in het verleden, toen Po<jt (die overigens weinig zag in het leven van een agraiiërj dichtte-. 'Hoe genoeglijk rolt hel leven Desgerusten landmans heen.. Het leven van de landman was inderdaad in het verleden nogal aantrekkelijk. .Mtijd bui ten, vrij rustig, aan niemand verantwoording schuldig, enz. f> moest uileraard hard gewerkt worden en je was lot op zekere hoogte afhankelijk \an het ween .Maar daar stond tegenover dat je een rust en een \rijlieid genoot waarvan stedelingen niet durfden dro men. Het programma trok waarschijnlijk daarom zoveel kijkers omdat vele .Nederlan ders van gedachten zijn dat de boer op zoek is naar een vrouw om met hem het mooie leven op hel platteland te delen. Iets romanliscli sluimert blijkbaar in ieder mens. Het is echter zeer de vraag of het leven van een agrariër zo romantisch is als vele mensen denken. Vroeger had een boer twee paardenknechts, enkele arbeiders en in het seizoen nog een paar meer. En de boer zelf deed niet veel anders dan van het ene stuk land naar het andere gaan om te zien of zijn personeel wel hard genoeg werkte... Vandaag zit de boer \an 's morgen vroeg tot 's avonds laat op de tractor en zijn vrouw helpt zoveel moge lijk mee in het bedrijf. En dan nog weten ze samen nauwelijks hoe ze de eindjes aan elkaar moeten knopen, want de prij zen voor landbouwproducten zijn naar verhouding laag. Het meiendeel van de bedrij ven van middelbare grootte moet derhalve steeds meer iets zoeken buitenshuis om wat bij te verdienen. Temeer nu de politiek aawstuurt op .schaal vergroting, en de landbouwer aan allerlei regeltjes moet vol doen. Dal is wel gunstig voor de handel en de export, maar het romantische van het platte landsleven is er voor een groot deel wel af... Waarnemer "'t VVoidi lied dalle man mit de borstels in de bezums weer us langs komt". Deze woor den kvvamme weer in iiuin gedachlen, loeng 'k iium eige vanochend een hoedje zocht in de schtiure naer un lesoen- lukke borstel. Borstels biinie bie Manna mar dun gezaoid oor. In gedachten was ik ope- ans vaare vrom in dun lied. Ik hoarende nuiii moeder weer praelc. "'t Wordt lied datte man mil de borstels in bezo- ums langs komt". Wie was uoe die man? Nou, wa'k tui as kind van her- innere is dit. Of in toe kwam duiun manopun bakfielsdeur de siraele. Die bakfiels was vol- gelaeje mit raegebollen mil korte of lange steelen, bezums, liorstels in aollerlei soorten in maelen, haide in zochie. mit korte in lanjre haereu. vloer- vaarkes, neluurspoenzen, ech te /eainela|)pen. Uuilepuesers, zeepklussers, pannespoenzen. Alhcht zal de man nog wel mear diengen verkocht hao, mar dit was toch wel zo ongeveer zun handeltje. Ik hoare mun moe der nog zaage: "Manna lang'l vloervaarke us". Dat was in dun lied dadde de maansen de vloere nog anvoge. 'I'oen had ommers iedeiean nog zeil mil uu vloerklead lurop. Laeter zei mun moeder: "Blik in veeger", dat wee'k nog wel. Zo had je nogal us wat noadug bie zoa'n koapman ee. Toen wier dur nog gewaarkt deur de vrou wen! Moeder ging dan zaall naer de bakliets, in zocht uut wat te pas kwam. Vooral zee- melappen iititzoeke, was un secuur waarkje. want moeder wouw un zochie'zeemelappe hao. In gedachlen ziej'k ze nog slae. Dan nam ze un /earn in dur handen in voelende dan of un goed was of niet. moe der was 'taei un pikeur in. De btiuvrotiw kwam measlal oak, in dan stoenge ze 'n pasjes te oreren nefTen die bakliets. Moeder in buuvrouw hadde aollebeije un half schorlje voor, of un jasschorte an, ze stoenge dan nog lange te klessen oor, de man mit de bakliets was dan al un aandje vaarder gereje. )ae zo gieng dal vioeger. Heal aoriis as noe. 'k Mot eerluk zaage da'k nie veiil borstels mear hoa, daeroin mos ik zo zoeke. A'k dan naer vroeger kieke... Wiele hadde tuus un pompe, in daer lagge aollied wel un stik of wat bor stels oender. Un oud borsleltje mil ofgeslele haeren, die was om de vuulbak uut te schureij. Dan lag ttir un borstel om ut sloepje Ie schuren. Wiele had de nog un greihete sloepje bie de voordeure. Wat diengk je? Aalke weke schure mil vim oor Dat sloepje mos schoan weze ee. Azze de matten in kleejen uutgeklopt vvazze, moste ze oak nog olgeborsleld vs'orre, in goed oak, diengk tur om dat je j»aeM haerlje liet zitle. Daer had je dan weer un aore bor stel voor noadug. Jae vroeger had je v<5or duuzend dingen mi borstel in gebniuk. Mar wie klopt lur noe nog mallen in kleejen? Ik hao de eigesie matteklopper nog van mun trouwen. Ik zag 'n vanochend nog hange in de schuure an un spieker. Dan boel je dus niks te vraegen! Ik zuuge de matten oallied, want ut binne geau kokusmallen mear, in kleejen hao'k niet, dus waer zon je un matteklopper voor motte gebi'uuke? Vroeger wie- re oak de bedden naer btiulen gesleept mil de schoanmaek. Kloppe joenges... kloppe...! In dan borstele... Waer zie'je nog bedden bnuten? Ik diengke dadde de mcaste maansen de bedden zuuge mil de slolzuu- ger. In wat diengk je van de raegebol? Vroeger wiere aalke weke de raemen "gewasse". Waeter uut de [)ompe. Earst mit de raegebol de raemen olborstele, in dan mit un oud steelpannetje de raemen olgie- te mil .schoan waeter. Zo helder as un zunnetjc nettiurluk! Mar wie heit tur noe nog regenwae- ler? Dat olgieten was tfouwens un kunst apart oor, as je dat voor 't eerst dee, was je zaalf oak klesnat. Mar aldoende lea- rt men ee, ik doewe 't noe heal of in toe oak nog wel us mar dan mil waeter uut de regen- lonne, want wie heit tur nog un pompe? Ik gebruuke noe measlal un trekker op un lange sleele, mil un lappe dur op mit kliiieband. Dal gael oak prima oor 't Valt juule messchien wel wat tegen van Hanna, da'k as echte Flakeejenaer nie vetil schoaher binne? Vroeger wier dur nog gewaarkt ee! 'k Hao 't oak nog geleard oor, mar 'k bin oak hard achteruut gegaen. Ik doewe nie mear zo ak ut gelea rd binne, mar wiele komme dur oak oor, al binne mtm dan in de oagen van vroeger 'poeljes'. Dat woord gebruukende mun moeder aollied as ze voend dat iemand nie schoan was. Ik geloave dat ut un heal oud Flakkees woord is. Weet je, in mien stoidoekemandje zit oak nog un meubelborstel. Oak nog van oens trouwen, 'loen had mun moeder netjes un stofdoekemandje klaerge- maekt. Daer zat vanaollus in. Stoldoeken, un zulveidoek, un doasje boenwas (un blikke doasje mit un deksltje mil zoan wurvtiltje), un stofkwasje in oak un meubelborstel. Noe'k daer an diengke sprienge de Iraenen haest in mun oagen, dal mandje, mil zuvvel liefde in ztirg klaergemaekt! Wat un herinneriengen zilte daer an vast. Zouwe dur noe nog moe ders weze die dat doewe as tur dochters gae trouwe? Stof- doekemandjes klaermaeke, in naoidoazen intuuge? 'k Zou ut weilus wille wete, want stofdoe- kemaudjes bestaen nog oor. Jae dit binne zomar wat mijne- riengen van vroeger. Wie die man mit borstels in bezums was, wee'k gean eans. Ik docht dat 'n wel in Meneerse wen nende. Messchien binne dur nog ouwere maansen die 't wete? Noe stop ik tur mee oor. Aolemaele de groeten van Hanna PROTESTANTSE KERK IN NEDERLiND Beroepen door de generale synode, interim-predikant m algemene dienst, ds. J- '''an Dijk te Herwijnen; te Harder wijk (hervormd wijkgemeente 4), ds. F.A. van Velzen te Rijn- saterwoude; te Hendrik ld" Ambacht (gereformeerd D<^ Open Hof), ds. J. Robbers te Rhenoy-Gellucum; te Nieu- werkerk aan den IJssel (her vormd wijk 1ds. G. Lustig te Voorthuizen; te Papendrecht (hervormd wijk west), ds. G. van Meijeren te Dirksland; te Strijen (hervormd wijk 1), ds. A.A. Floor te Elburg (herv.); te 't Woudt-Den Hoorn (prol. gem.), kandidaat B.H. van de Weg te Utrecht; te Tricht (herv), ds. D.J. Brans te Haastrecht, die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen naar Maarn- Maarsbergen (prol. gem. i.w.), ds. S.J. Dingemanse te Meppel; naar Woerden (herv.; wijkgeni. West), ds. G. Schouten te De Lier. Bedankt voor Genemuiden (herv. Wijkgem 2), ds. A.N. van der Wind te Hagestein; voor Giessendam/Neder-Hardinx- veld (wijkgemeente 3 Zuid), ds. C. Boele te Moerkapelle. HERSTELD. HERV. KERK Beroepen te Nieuw-Lekker- land, ds. N. den Ouden te Genemuiden. Bedankt voor Zuilichem en Nieuw aal, ds. E den Ouden te Wouterswoude. Aangenomen naar Kanipen- Noord, ds. G. Zomer te Zwolle- West; naar Voorburg, kandi daat J.A. Francke te Zwolle, die bedankte voor Driebergen-Rij- senburg, voor Eindhoven-Best en voor Vlissingen. Bedankt voor Hattem-Noord, ds. A.J.van Zuijlekom te Dor drecht. NED. GEREE KERKEN Beroepbaar(naarart.5.4AKS): kandidaat RA. van Veelen, Dr Schaepmanlaan 71, 2104 VC Heemstede. Tel. 023-5472032. CHR. GEREE KERKEN Beroepen te Maarssen en te Nieuw Amsterdam i.c.m. Emmen, kandidaat H.J. Vazquez te Apeldoorn. GEREE GEMEENTE:N Beroepen te Ede, ds. J.J. Tanis te Kampen; te Krabbendijke, ds. A, Schot te Nunspeet; te Nijkerk, ds. C. van Krimpen te Oud-Beijerland; te Poederoij- en, ds. W. Silfhout te Capelle aan den IJssel-Middelwale- ring. Bedankt voor Bodegra\'en, ds. W. Visscher te Amers- fooit; voor Doetinchem, ds. A. Schreuder te Rijssen-Zuid; voor Zoetermeer, ds. G.J. van Aalst te Klaaswaal. GEREE GEM. in NED. Beroepen te Lethbridge/ Monarch (Canada), ds. J. Roos te Barneveld. Bedankt voor Vlaardingen, ds. A. van Voorden te De Beek/ Uddel. OUD GEREE GEMEENTEN Beroepen te Rijssen (Bever voorde; als leiend ouderling), kandidaat D.C. Flapper te Staphorst. Het bloed van Zijn Zoon is voor Ciod oneindig kostbaar! \'eel kostbaarder dan alle vtrgankelijke dingen, zil ver en goud. De waarde van dit bloed kan alleen worden 'dgemeten bij de grootheid van Hem, uit Wiens lichaam l'et vloeide. Ook de kracht ervan is in Gods ogen grenze loos! Hij acht hel geschikt om zelfs de érgste gevallen van schuld en ongerechtigheid te leinigen. Hij ziet het als het bloed van het "onbestraffelijk en onbevlekt Lam". Geen schaduw van zon de ziet Hij er in. Het lam, dat Israël in de tabernakeldienst als brandoffer moest ofïeren, moest een "éénjarig ram, zon der enig gebrek" zijn. En met dit voorbeeld maakte God \ele eeuwen eerder al bekend, wat het Lam zou zijn, dat eenmaal in de volheid der lijden door Zijn bloedstorling de zonde van de wereld zou verzoenen. Zelfs Ciods eigen oog kon geen vlek in dat Lam of in Zijn Woed ontdekken! Het bloed dat rei nigt, moet zélf rein zijn en dat was het ook! Vanaf de dag, dat de eerste mens zondigde, begon Ciod Zijn gedachten over dat bloed aan de mensheid te openbaren en de waaide die Hij er aan hechtte, aan hen te tonen. Hij begon de zondaren bekend te maken, dat er zonder bloed storling geen vergeving van zonde kon zijn; maar Hij begon óók Zijn waardeoordeel over dat bloed te verklaren, zodat de men.s zou leren dat dit geen gewoon bloed was. Vanaf de dag, dal de eerste mens zon digde, tot op het tijdstip van de geboorte van de Zaligmaker, werd er in de Clodsopenbaring een voortdurend getuigenis over de waarde van dit bloed onderhouden! Door woord en daad, door belofte, profetie en typering in bepaalde perso nen, werd dit getuigenis van eeuw tot eeuw doorgegeven. Bloed zonder één vlek, bloed van een onmetelijke prijs, was de inhoud van dal getuigenis' En in dat getuigenis was het héle Evangelie, de verheugen de tijding van grote blijdschap Noor de mens, samengevat. Vooruitziende op de kracht en de zegen \an dat bloed, begon (lod het v\erk \an de verzoening en zette het voort, lang x'oordat de Verzoener Zélf gekomen was. Op rekening \an hel bloed van het Godde lijk Lam begon Hij zondaren zalig te maken, al vier duizend jaren \óé)rdat hel gestort werd (Rom. 3;2,5 en Hebr. 9:1.5). Want de vx'aarde ervan was onalhankelijk \an de tijd wan neer het wérkelijk gestort zou worden. Daardoor kon God in alle rechtvaardigheid aan zondaren vergeving schenken, nog voordat dit bloed werke lijk gestort werd. Dal tijdstip van storting was van minder belang in de ogen \an Hem, xoor Wie één dag is als duizend jaren; maar de waarde van het bloed was wél volstrekt bepalend, wanneer er een plaatsvervanging of zonde- wegdraging of zondereiniging moest plaatsvinden. Hij sKmd de mens dan ook nooit toe om die waarde, al was het ook maar voor één dag, uit hel oog te verliezen! Gedurende die vier duizend jaren sprak Ciod voortdurend over dat bloed, wees er op, nodigde elk oog uit om er op te zien en kondigde de waar de ervan op allerlei manieren aan. Alles wat tijdens die eer ste tijdsperiode gesproken of gedaan werd, had betrekking op dit bloed, of werd ermee in verband gebracht. Elk altaar dal opgericht werd, van dat van Abel af tot aan dal van Israël in de woestijn, was een Goddelijk getuigenis voor de kracht van dat bloed! y\lles in de tabernakel - de gordijnen, de deurposten, de vloer, de heiboom, de tafels, de vaten, de ark, de priesteis - diende alle maal om daarvan te getuigen; of het nu was door de daarbij behorende besprenkeling met bel bloed, of door de rode kar- mozijnklein- van de zorgvuldig bewerkte en door God aange wezen aankleding. Het was niet mogelijk, dat het bloed van de op het altaar geofferde stieren of bokken de zonde kon wegnemen of enige waarde kon hebben in de ogen van C;od. Toch werd het gezien als gewijd en heilig, omdat dit bloed een uitbeelding was van een loekomslige bétere ofïe- rande! Zó voortreffelijk was hel bloed van de Gekruisigde, dat het zelfs voortreffelijkheid verleende aan de uitbeelding daarvan. Zo was éiók de alles doordringende kracht van het "betere bloed", dat vele eeu wen later zou worden gestort. .\ls God op grond van het cere moniële bloed, dal toch alle kracht aan het andere - nog komende - bloed ontleende, al zó\ cel voor Israël deed, wat zal flij dan niet doen voor hen, die zich bedienen van hel andere bloed, wat die kracht wérkelijk mededeelt? In de oude bede ling mocht een zondaar als een aangenomen aanbidder in de Noorhoven des Heeren komen, alléén al omdat hij God het bloed van stieren en bokken aanbood. Zou een zondaar dan nu niet in de werkelijke en directe tegenwoordigheid van Ciod mogen verschijnen, met nog grotere zekerheid \'an aanneming, do(n' alleen zich te beroepen op het Goddelijk bloed, dat van het Lam Gods gevloeid heeft; het Lam Gods, dat als het vlees geworden Woord Zijn ziel tot een schiil- doffer stelde en Zijn leven gaf tot een losprijs voor velen? (Jes, .53:10 en Matth. 20:28). Hel allaar in Israël kon "met deze offeranden, die alle jaar gedurig geofferd werden, nooit heiligen degenen, die daar toe gingen", omdat de Wet tijdens het oude Verbond alleen maar "de schaduw der toekomende goederen" was. Zij kon de zon daar niet volkomen heiligen, door het wegnemen van de schuld van het beladen gewe ten! .Als dat wél mogelijk zou zijn geweest, "dan zouden van toen at' de aanbidders eenmaal gereinigd geweest zijnde, geen bexvustheid der zonden meer gehad hebben" (Hebt-. 10: I en 2). Maar uat de Wet niet kon doen met het vergieten van kerkelijk ingesteld bloed, dat is door de eenmalige offerande van C!hristus ééns en votn' eeu wig gedaan! En zij, die alleen maar plei tend op dat bloed U)t God wil len gaan, zullen ondervinden dal het \olmaakl kan heiligen datgene, wat naar de woorden \an de .\postel. zelfs dooi- al de zonen van Levi niet volmaakt geheiligd kon worden! Het bloed van de Gekruisigde kan "hen, die hiertoe komen" hei ligen, het kan de aanbidders zó leinigen dal zij "geen bewust heid meer zidlen hebben van zonden". Laten wij dit unieke bloed dan ook gebruiken, zoals Israël het andere oHérbloed gebruikte en wij zullen onder- \inden. hoe krachtig het is om hel schuldige geweten Ie reini gen, om een \()lmaakte vrede te schenken aan bet onrustige hart en om ons met vrijmoe digheid en blijdschap in de tegenwo(3i-digheid \'an God te brengen. (Hebr 4:16 en 9:14). .\ls een Isi aëliel een met zonde belast geweten had, hoefde hij alleen maar naar zijn kudde te gaan. een lam te nemen en het naar hel altaar te biengen; en hoewel bet niet alles voor zijn geweten kon doen, kon bet wél véél doen. Maar ons Lam is al geslacht en geofferd; ja, ook tol een volkomen verzoe ning van onze schuld aangeno men! Wij hoeven er ons alleen maar van te bedienen - het te gebruiken - niets meer! Hel is altijd tot onze zegen, altijd lol ons gebruik gereed. En wij gebruiken hel, door tot God te gaan, een\'oudig gelovend wat Hij heeft gezegd van de kracht van en Zijn welbehagen in dit bloed. Gaande in de volle ver- zekerdbeid van hel geloof, met géén andere i^leitgrond, hetzij binnen of buiten ons, dan dit bloed alleen! Horatius Bonar (1808-1889) Het Evangelisch Werkverband (EW) start in 2008 met het 'Lucas 15'jaar. Misschien ken je het verhaal uit Lucas 15 wel: de zoon die met het geld van zijn vader vertrekt naar een ver land, in de problemen komt en vervolgens mei knikkende knieën weer terug naar huis gaal. Zijn vader staal te wach ten met open armen en zegt: 'Welkom thuis!' In het voorjaar van 2008 gaan Kees Kraay- enoord Band het hele land door In samenwerking met het EW geven zij 20 c(3ncer- ten: de 'Welkom Thuis Tour'. De Gereformeerde kerken van Stellendam en Ouddorp orga niseren een concert van Kees Kraaijenoord op vrijdag 14 maart 2008 in sporthal 'Dorp- stienden" te Ouddorp. De deu ren gaan om 19.45 uur open, het concert begint om 20.00 uur. Toegangskaarten kosten €12,50 en zijn te reserveren via website www.lucasl5.nl. 'Oal? aJle.s cjaaf over Aiz loTS.m van der Sloo; zeyf 'iea, 't is tpck watf" Z° praa( iedereen ovzf dje Wam. Haar ^e hebben gelijk. ye( JS gewoon stom wat hiJ heeft gedaan! Dat is nogaJ sjrapel Iedereen vjndt ietp een vreSeljjke man. Haar denk eens aan ii]ri fanulje. Dje ^al ook blij >ijn mzt een beetje slecllte buren. Fiet dus' W'anf als iz slerJife buren jouden hebben - ih Seg niet d&t iet •^o js! - w-orden Je natuurlijk gehaat door hen. Dje buren jetten waar.schjjnlijk hef hele jaakje op stelten en jeften de hele Straat tegen ie op als Je niet oppassen. Haar ja, je fyM °ok nog de kans dat Je goede buren hebben. £n dat hoop ik eigenlijk wel voor Je. Als Je goede buren hebben proberen die iedereen (e vertellen dat die mensen er ook niks aan kunnen doen dat hun joon ^ok(s in jijn hoofd haalt- Die (^amiliz van Fatalee tfoUoway jal wel helemaal verschrikkelijk kwaad op h^m jijn! Vat mc^t Ivt iijn oru je dochtef op die manier te verliejen?,' tfaar moeder IS hier in Nederland geweest. Haar daar heeft Je waarschijnlijk ook niet veel aan gehad. 2e heeft haar hart 'geleegd' m de serie van Oprah Winfrey (daar was rl'atalee's broer ook bij). iJu weten Je nog steeds niet Jeker of Joram van der Sloot kif wel gedaan heeft- l^atalee's moeder kan k^t niet geloven dat Joram en jijn vrienden onschuldig jouden jijn. 2e hebben al Zx eerder voor deje jaak moeten verschijnen en werden toen weer vrijgesproken, omdat er een gebrek aan bewjjs had- ik Jelf denk dat die Joram wel een hele slimme gast is- 2e Jeggen dat ?eter I^. de Vries hem f- slim afwas. Haar misschien was hij "Peter B. de Vries wel fe slim af ik denk wel dat hij Fatalee iJoUoway vermoord heeft of heeft laten verdrinken of wat dan ook. Haar ik denk dat hiJ haar dood op jijn geweten heeft. -62- Er komt geen antwoord van moeder, die hem blijkbaar niet gehoord heeft. Maar Neellje geeft hein een antwoord waar hij allerminst op gerekend heeft. En dat treft hem feller dan een klap in zijn gezicht. Ze smaalt: üiiiu~uiïih, sliep uut! Jie zei nog poete tegen je moeder, net as de kleine gtuist! FYansje .staat haar sprakeloos aan te staren. Ze heeft zijn teerste plek aan geraakt of, beter gezegd, zijn twee gevoelig-ste plekken. In de eerste plaats zet ze hem terug op de lage plaats der heel kleine guust, terwijl hij zo dolgraag gauw groot wil zijn; en in de tweede plaats tast ze hem aan in zijn grote lieide voor zijn moeder, wier naam poete alles inhoudt wat ze voor hem betekent. Even staat hij te overwegen hoe hij op zijn beurt Neeltje het pijnlijkst kan treffen. Hij zou haar een klap in haar gezicht kunnen geven - hij is veel ster ker dan zij - maar dan bewijst hij dat hij inderdaad een klein jongetje is, en zou daarmee Neeltje gelijk geven. Neeltje staat hem uitdagend aan te kijken. Hij gooit de oude lepel met de gebroken steel, waar hij mee gegra ven heeft, tegen de grond, en snauwt: Uut oanzen tuun! Ik spele nie mi mie je! Neeltje aarzelt geen ogenblik. Ze hup pelt hel tuintje uit naar de weg. Daar staat ze tartend te zingen: Uüiiüüüh, sliep uut! Fransje is nog een klein kindje! Ie zei nog Poete tegen z'n moeder. Uiii^iüüüh, sliep uut! Dat doet de maat overlopen. Met een hoofd als vuur bukt hij zich en grijpt een grote droge kluit. Gelukkig mist hij Neeltje, die treiterend lachend wegloopt. Diep vertiederd rent hij den uze in. Moeder ziet dat er iets aan de hand is, en vraagt: Ei je wee an 't ruzie stoken ewist mie Neeltje? Daarmee dient ze hem onbewust eveneens een klap in zijn gezicht toe, daar die ruzie om haar eer ging. Het ellendigste is, dat hij geen woorden heeft orn uitleg te geven of zich te verdedigen. Zonder er op in te gaan, vraagt hij: Magge'k 'n steutje in dat plaeteboek kieken? Moeder geeft het hem en gaat ver der met haar werk. Ditmaal begint Fransje van achter naar voren om de plaatjes te bekijken. Er is een plaat van een verschrikke lijke brand, met laaiende vlammen en brakende rookkolommen. In het midden van die wolken is echter een ruimte opengelaten waarin twee gro te scharen mensen getekend zijn die, van elkaar gescheiden, allen naar het midden kijken waar Iemand op een hoge stoel zit. Die heeft blijkbaar iets tegen al die mensen te zeggen. Er zijn ook nog de vage omtiekken \'an vlie gende gestalten, waarschijnlijk enge len. Hij heeft dat plaatje wel eerder gezien, tnaar omdat het zo gecompliceerd is, heeft hij er nooit lang bij stilgestaan. Deze keer houdt het hem gevangen, en daar hij er niets van maken kan, moet hij er Moeder naar vragen. Gelukkig is het juist tijd om koffie te drinken, en als Moeder rustig gezeten is, vraagt hij: Moeder, wat bin aal die mensen ier an 't doen, en waerom ist er ier zö'n groaten waerom brandt het ier zó ard? Moeder is enigszins verw-onderd dat hij haar als moeder aanspreekt, en ze moet glimlachen om zijn gewijzigde zinsbouw, daar hij zeker het woord brand als zelfstandig naamwoord nog niet kent. Ze kijkt naar het plaatje en ieest het onderschrift. Dan zegt ze dat dit het laatste oordeel \ooi~stelt. Er kotnt een dag, die de allerlaatste dag zal zijn. Dan zal de hele wereld door vuur gelouterd woiden. Eerst laat de Heere al de graven openen en zal Hij alle mensen hun lichamen terugge ven, en dan moet iedereen voor Zijn ■Stoel verschijnen om een verslag van zijn leven te geven en om geoordeeld te worden. Ze schildert zo goed en zo eenvoudig als ze kan de apocalyptische taferelen van de jongste dag en legt uit dat dan de eeuyvigheid is aangebi-oken voor elk mensenkind. Dat wil niet zeggen dat ze zelf een duidelijk begrip van al die dingen heeft, want terwijl ze aan het verklaren is, tijzen er honderden vragen in haar eigen hart en verstand op, maar die legt ze in eenvoudig geloof naast zich neer. Ze beseft niet eens dat haar simpele uideg zulke felgekleurde, scherp omlijnde vooi- stellingen in Fransje's verbeelding oproept. Ook ditmaal valt hij haar niet in de rede en stelt geen enkele vraag meer. Hij kijkt nog eenmaal lang en aandachtig naar hel plaatje en cloet dan het boek dicht. Ik gae wee nae buten spelen, zegt hij op een toon waar weinig geestdrift uit spreekt. Hij slentert in het tuintje en raapt de lepel op. Maar hij heeft geen zin meer om te tuinieren. Traag loopt hij naar de overkant van de weg en gaat in het holletje tussen twee bovengrondse wortelarmen van een dikke olm zit ten. Achteloos schraapt hij met de bolle kant van de lepel over de grond tussen zijn benen. Een torretje draaft met driftige rukbeweginkjes lussen de sprietjes en steentjes door, die het zeker voor hoge muren en beigen aanziet. Fran,sje rijdt er met de lepel ovei- tot het insektje dood is. Nog even liiemelen de kleine pootjes heen en weer. Dan is het beestje stil. Die is dood, denkt Fransje. Maar dat torretje gaat noch naar de hemel noch naar de hel. Dood is dood voor een beest, omdat dieren geen ziel hebben. Maar een mens heeft wel een ziel. Fran.sje heeft ook een ziel. En als je naar het kerkepitje gaat, ligt je lichaam daar te wachten tot de laatste dag. Dan wordt het eeuwigheid. Hoeveel nachtjes slapen zou dat zijn? Moeder heeft gezegd dat er nooit, nooit, nooit een einde aan de eeuwigheid komt. Dus heeft het geen zin die in nachtjes slapen af te meten. Hij is'vier jaar, en Kees heeft hem voorgerekend dat dat meer dan duizend dagen zijn. Dus ook meer dan duizend nachtjes. Maar in de eeuwigheid is zelfs duizend jaar nog maar een druppel in de zee. Hij tracht zich een onmetelijk groot tijdperk voor te stellen. Maar telkens wil zijn eindig verstand tot een rust punt, een eindpunt komen. Maar dan zweept dat onverbiddelijk begrip hem weer voort. Hij is net een lijster die met deinende vlucht een rustplaats zoekt. Hij wil dat begrip overvleuge len, in zijn verbeelding omvat hij een onmogelijk groot tijdperk en zegt halfluid: Honderdduizend jaar. Maar achter honderdduizend jaar ligt nog meet- tijd. (ivordt venmlgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 5