Meditatie Informatiebij eenkoinst over eetstoornissen Vervolg verhaal Het weer van volgende week.. Opnieuw prachtig weer in het weekeinde Beroepings- WERK Open Ochtend voor Vrouwen: Bekeringsvrucht (2) 'Zorg om de jeugd' EIIAIIDEtl-IIIElJWS venster 'Het leven van een zendingsvroiiw' Astrid Bleijenberg griffier van Overschie Cursus Geestelijke Vorming: PAGINA 5 VRIJDAG 15 FEBRUARI 2008 Blik op kerk en samenkving - Lourdes - Maria-verering Hel zou me zeker zijn ontgaan, ware het niet dat ik het over de radio hoorde: vandaag - 11 februari - is het precies 150 jaar geleden dal Maria zich openbaarde aan een meisje 'm Lourdes. Sindsdien is deze Zuid-Franse plaats een Rooms- Katholiek bedevaartsoord. En dat wordt uiteraard deze hek- week gevieid! De geschiedenis is gauw verteld. Louides, in Zuid-Frankrijk,aan de voet van de Pyreneeën is de plaats waar Maria - het dogma van haar len-hemel-opneniing was nog maar vier Jaar tevoren (1854) afgekondigd - zou zijn verschenen aan een meisje van 14 jaar, liernadelte .Soubirous. Twee andere kindeien die bij haar waren hebben echter niets gezien of gehoord. Maria zou zich hebben voorgesteld als 'de Onbevlekte Ontvangenis' en de opdracht hebben gegeven om een kapel te bouwen en processies te houden. iN'a een langdurig onderzoek heeft de bisschop de verschij ning bevestigd, later is Berna- dette door verschillende pau sen zalig en heilig verklaard. Inmiddels was Lourdes één van de meest bezochte bede vaartsplaatsen waar vele gene- zingswonderen hebben plaats gehad. Wat moeten wij, als Protes tanten, van deze en dergelijke vrome devotie zeggen Laten we eerlijk zijn, ook van Rooms- Katholieke zijde worden hier vraagtekens geplaatst. Maar Lourdes staat, wat dit betreft, niet alleen! Het is slechts een onderdeel van een hele reeks Maria-verschijningen, bij voorkeur aan kinderen. Ook al is het misschien historisch niet allemaal te verklaren, dan nog hebben, volgens Rome, in Lourdes vele genezingen plaats gehad en hebben veel eenvou dige Roomsen er kracht geput en zijn versterkt in hun geloof Uiteraard staan wij zeer gere serveerd tegenover deze Mariaverering. Nergens geeft de Heilige Schrift daarvoor enige grond. Nooit heeft Maria zichzelf in het middelpunt gezet, of opdracht gegeven, tot haar glorie kerken of kapellen te bouwen, processies te hou den, enz. Ook Maria als Mede- verlosseres of als Middelares brengt ons in conflict met het enige en volmaakte offer van haar Zoon, Jezus Christus. En wat moeten we dan denken van de zogenaamde verschij ningen? Ik denk dat daar veel sugges tie bijkomt. Sommige mensen blijken gevoelig te zijn voor dat soort hallucinaties. Het is in ieder geval onbegrijpelijk dat de Roomse Kerk in het ver leden deze ervaringen heeft gelegaliseerd. Het is zeer de vraag of ze dal vandaag nog zou doen. Mgezien daarvan, wij bouwen ons geloof niet op wat mensen zogenaamd hebben ervaren of gezien. We hebben het profe tisch Woord, dat zeer vast is... Waarnemer Zeldzaam fraai voorjaarsweer gaf het vorige weekeinde en dat formidabele weekendweer kreeg afgelopen maandag en dinsdag gewoon nog een vervolg met overvloedige zon neschijn en apiilse temperaturen. Het' kwik scheerde hoge toppen en de 14 graden werd gehaald op de Eilanden. Mooier lenteweer is eigenlijk niet mogelijk in dit jaargetij de en vijf dagen op rij zulk voortreffelijk weer was eigenlijk uniek in de sprokkelmaand. Donderdag wns er, net als op woensdag, even afwisseling van de hogedrukwacht, hetgeen gepaard ging met meer wolken in beduidend vochtiger lucht. De zon zagen we niet meer overtuigend branden en het lentegevoel \'eifhvecn dan ook .snel in een kille en soms mistige atmosleer. De (erriperafijtir Jevercie flink in overdag en stokte op een kille 3 graden woensdagmiddag. Een zeer krachtig hogedrukgcbied boven Zuid-Scandina- vië geelt een enorme koude-injectie richting Noordoost- Europa en Balkan op dit moment (Moskou naar -20 gra den zondag), maar de extreem koude vrieslucht bereikt ons niet. Deze vrijdag en het aanstaande weekeinde pakken weder om goed uit met aanhoudend droog weer en opnieuw veel zon, maar de dagtemperaturen halen dus bij lange na niet het 'verwenniveau' van het vorige vijfsten enweek- eiiide. Zo wordt het vi ijdagmiddag amper 5 graden bij een schrale oostenwind. Het krachtige hogedrukbastion komt min <if meer boven ons land te liggen hel weekeinde en geeft bovendien niet veel wind op zaterdag en zondag. Let eens op de huisbaronieter die bijna 1045 millibar aan geeft en dat is een uiterst hoge waarde. In de komende twee heldere nachten is zelfs matige vorst (tot ruim -5) mogelijk, zelfs op de grotendeels door water omringde Eilanden. Met name vlak boven de grond in open veldjes moet rekening gehouden worden met stevige vorst. Overdag (vooral zondag) kan hel met behulp van de soms felle zon misschien wel plus 7 giaden worden op Goeree Overtlakkee en is het lentegevoel alweer een beetje terug. Begin volgende week ruimt de stroming naar zuid tot zuidwest en wordt hel zachter met later in de week waar schijnlijk een toenemende kans op regen. De 'winter' is voorbij en de kans op schaatsijs zal zich in theorie pas weer in december aandienen. De komende 10-14 dagen is er geen kans op een onver valste late koudegolf, hoewel het later in de periode best een keer tot wat noordelijke kou kan komen met een sneeuwbui. Weerman Mare Putto PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te Driel, ds. P. Kam per te Doorwerth, die dit beroep heeft aangenomen; te Herwijnen (interim-predikant' in algemene dienst), ds. j. van Dijk te Herwijnen; te Okken- broek, kandidaat J. van Essen- Abarbanel te Biddinghuizen; te Ommen (wijkgeineente 3; hervormd), ds. mw. J. de Haan te Rotterdam-Zuid; te Oud- Beijerland (hervormd wijkg. West), ds. H. Schipaanboord te Waddinxveen; te Vroomshoop (herv.), ds. E Schipper te Coe- vorden; te Wezep-Hattemer- broek (herv. wijk I), ds. A. (Joedvree te Arnemuiden. Aangenomen naar Drieber- gen-Rijsenburg (wijkgemeente Grote Kerk), ds. J.T. Baart te Hoek van Holland; naar Kat wijk aan Zee (herv. wijkgem. Betliel), d.s. F. van den Bosch te Harderwijk. Beroepbaar: kandidaat D. Geertsma, Hofstraat 12, 8261 BZ Kampen; kandidaat Th. P. de Jong, Ds. Joh. van Andel- slraat 11, 3553 TG Utrecht; kandidaat E. Bouman, Ros molen 77, 2406 JX Alphen a/d Rijn; kandidaat A.W. van Kletmen, Havenkade 24, 2312 RT Leiden; kandidaat. G. van Schuppen, NZ. Voorburgwal 238 d, 1012 RR Amsterdam. HERSTELD HERV KERK Beroepen: te 's-Grevelduin- Capelle, ds. J. Post te Putten. GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Doesburg i.c.m. Doetinchem (deeltijd), ds. C. van de Beek te Enschede; te Steenwijk, ds. G.J. Slotman te Dalfsen. Aangenomen naar Wezep (2e predikantsplaats), ds. Z.J.C, van Harten te Blije-Holwerd/ Ferwerd-Hallum, die bedankte voor Den Ham en voor Enu- matil. Bedankt voor Veenendaal- Oost, ds. J. Holtland te Zee- wolde. NED. GEREE KERKEN Aangenomen naar Nijverdal, OUDDORP - In de Doops gezinde Gemeente Ouddorp zal op woensdag 20 februari weer een Open Ochtend voor Vrouwen worden gehouden. De gastspreekster op deze och tend is Sarah Tanis uit Mozam bique. Sarah Tanis woont met haar man Kees Tanis (atVomstig van Goedereede Havenhoofd) en hun twee kinderen in Chi- moio in Mozambique, waar zij in de missiepost 'Maforga Christian Mission' de zorg heb ben voor 50 weesjongens in de leeftijd van 7-22 jaar. Jongens die ouders en familie verloren gedurende de burgeroorlog of aan aids. Er wordt nauw samen gewerkt met voorgangers van kerken om Ijulp in de tireedste zin te bieden. Ook wordt elke zondag samen met de jongens de gevangenis bezocht om een dienst te leiden en voedsel uit te delen. De gevangenis is eeii kleine ruimte waar honderden gehurkt bij elkaar zitten en zo maanden doorbrengen met minimaal te eten. Sarah en Kees Tanis en hun kinderen verblijven tijdelijk in Goedereede. Ook in 2006 waren zij al eens te gast in de Doopsgezinde Gemeente. Sarah Tanis zal deze morgen spieken over: 'Het leven van een zen- dingsvTouw'. De Open Och tend begint om 09.30 uur, vanaf 09.00 uur is de zaal open. MIDDELRARNIS-Na de pre sentatie van het nieuwe Water- plan Goeree-Overflakkee in hel ISGO gebouw in Middelharnis, werd woensdagavond afscheid genomen van ISGO-inede- werkster Astrid Bleijenberg. Waterwethouder Gen-Jan van der Valk dankte haar hartelijk voor haar werkzaaiuheden als 'water-ambassadeur' en over handigde haar een fraaie bos bloemen. Astrid Bleijenberg vertrekt bij het ISGO, omdat zij een functie heeft aanvaard als griffier van de Rotterdamse deelgemeente Overschie. Haar opvolger is Kees Jongejan, die vanuit het Waterschap Hol landse Delta voor twee dagen in de week bij het ISGO wordt gedetacheerd. 'Laat hem nog dit jaar.(Lukas 13:6-9) kandidaat H.H. Deventer. Scheffer te CHR. GEREE KERKEN Aangenomen naar Hasselt, ds. J. Germs te Broek op Lange- dijk. Beroepbaar: kandidaat H.J. Vazquez, Waterloseweg 56, 7311 JK Apeldoorn. Tel. 06-47193238; kandidaat J.G. Kortleven, Nieuwe Maander- buurtweg 5,6717 AM Ede. Tel. 0318-634727. GEREE GEMEENTEN Beroepen te Ermelo, ds. M. Karens te Werkendam; te Gro ningen, ds. A.B. van der Hei den te Benthuizen; te Hoofd dorp, ds. J.J. Tanis te Kampen, die bedankte voor Emme- loord. Bedankt voor Ridderkerk- Slikkerveer, ds. A. Schreuder te Rijssen-Zuid. De vijgenboom in deze gelijke nis staat niet in een bos en is ei' niet \'oor de schaduw. Deze boom is er om vrucht voort Ie brengen. De eigenaar van de boom maakt zijn besluit bekend aan de eigenaar van de wijngaard. Deze boom put de grond uit door sappen te ont trekken, maar er is geen vrucht te bekennen. Vandaar het ver zoek van de eigenaar van de vijgenboom om de boom om te hakken. De wijngaardenier vindt dat het vonnis moet wor den opgeschort: De eigenaar van de wijngaard verzoekt de baas van de boom om het nog eenjaar aan te zien. Hij zal de grond rond de boom oiuwoe- len en mesl geven. Het vierdejaar Het is een bijzondere periode. Volgens kenners van de vijgen boom.is het haast uitgesloten om nog vrucht te verwachten. Men denkt tijdens deze bijzon dere periode van uitstel aan de lijd van Jezus omw'andeling. Profeten en priesters hadden het volk bearbeid. Dieper ging het werk van Christus. Bij het opwoeien van de bodem kun nen we denken aan de verse kracht van het Evangelie, aan het roepende en lokkende Woord dat Hij sprak. Hij was met ontferming bewogen over schapen die geen herder had den. Hij kwam zijn ziel geven tot een losprijs voor velen. Wat een uiterste krachünspanning om zondaren te bekeren. Van daag is de bodem nog steeds goed en vruchtbaai-, omdat het werk van Christus over de wereld wordt voortgezet. Ook vandaag kunnen we bewogenheid van de Heiland horen en ervaren. Daar was de goede hand van God in ons volksleven. De reformatie legde beslag op ons volk. De Staten-Generaal vonden het \'an het grootste belang dat in elk huisgezin een bijbel was, afgedrukt in de gangbare taal. Kerken werden gebouwd. De Nadere Refoiinatie heeft de MIDDELHARNIS - Maan dag 18 februari is er weer een cursusavond geestelijke vorming. Voor deze avond is ds. A.A. Egas uit Middel harnis uitgenodigd. Hij zal een lezing houden met ais thema: 'De zorg om de jeugd van de Christelijke gemeente in deze tijd'. Iedereen wordt hartelijk uit genodigd deze avond bij te wonen die gehouden wordt in verenigingsgebouw De Hoeksteen aan de Ring te Middelharnis. De aanvang is 19.45 uur, en de avond duurt tot ongeveer 21.4,5 uur. De kosten voor deze avond zijn 3,-. Voor meer infor matie kunt u terecht bij dhr. A. van .Alphen, tel. 0187- 482197. nadruk gelegd op de eenheid van leer en leven. Waar zijn de vruchten vandaag? Het stellen van de vraag is al een antwoord geven. Er zijn goede dingen (5m dankbaar voor te zijn. Wie de media volgt, schrikt van de dingen die zomaar gebeuren. Een mens is niet geroepen om een sierboom te zijn. De roe ping gaat uit om vruchtboom te zijn. In veel levens wordt veel tijd verspild. Wie niet bedoeld worden Sommige zieken of ouderen voelen zich aangesproken omdat hun leven zo weinig vrucht kan dragen. Hier denkt de Heere Jezus niet aan. Hij denkt niet aan men sen die geconfronteerd wor den met wal ze niet (meer) kunnen. Aan mensen die psy chisch beschadigd zijn, geheel of gedeeltelijk arbeidsonge schikt, gehandicapten. Ze denken soms: Wat heeft luijn leven nog voor waarde, ik ben maar tot last en ik kost de maatschappij veel geld. Het is het gevoel van vergeefsheid en leegheid. Het kan soms door alle beslommeringen heen breken. Maar dat wordt hier niet bedoeld. Uitstel Daar is de wijngaardenier, de toezichthouder. Hij vraagt om de boom nog rust te gun nen. Hij zal zijn uiterste best doen en zal cle grond nog eens omspitten, opnieuw bemes ten. De bijl kan er altijd nog in. Hij houdt er rekening mee dat hel nog iels kan worden en dat de on\'rnchtbaarheid niet van doorslaggevende aard is. Geduld heeft hij, aandacht voor wat onvruchtbaar, wat zonder waarde is. De takken zijn nog leeg. Vruchtbaar leven Mensen van tegen de 50 jaar vragen zich nogal eens af wat ze bereikt hebben? Het heeft te tuaken met een midlife crisis. Het antwoord is vaak teleur stellend. Wat is er van de ide alen terecht gekomen? Er is niet bereikt wat ze verwacht hadden. Wanneer de vruchten ontbreken en er niets is ter ver heerlijking van God, komt er een eind van het geduld. Het geduld van de eigenaar raakt uitgeput. We ontvangen een waarschu wing vandaag door het Woord van deze gelijkenis. Soms wordt die waarschuwing ondersteund door een ziekbed, het plotse linge overlijden van een goede bekende. Waarschuwingen moetje niet in de wind slaan. De eigenaar van de wijngaard neemt het op voor de vijgen boom. Hij lijkt op een advo caat. Zo pleitte Abraham voor het behoud van Sodom. De eigenaar vertoont het beeld van de Heere Jezus Chris tus. Om Christus' wil is zal de Rechter van de ganse aarde recht doen en lankmoedig zijn. Het is de voorbede van Christus. Wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus de Rechtvaar- dige. Hij pleit. Dat is Hem op het lijf geschreven. Zo'n pleit bezorger is er. Ook als onze kansen verkeken lijken te zijn. Hij geeft ons nog een kans. Hij laat Zijn Woord horen dag voor dag. Zo legt hij mest rondom onze levensboom. De grond wordt omgewoeld. De Heilige Geest werkt door het Woord, bevruchtend. Het uit stel is niet onbeperkt. Slechts een jaar. De tijd gaal zo snel, zeggen we legen elkaar. Ons levenstempo ligt zo hoog. Echter, onverwacht kan ons levenseinde er zijn. Denk aan de achttien bouwvakkers, die tijdens een bedrijfsongeval omkwamen. De dood wenkt ieder uur. Christus roept elk ogenblik om naar Zijn stem te horen. "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem van de Zoon van God, en die ze gehoord hebben zullen leven" (Johan nes 5:25). Wat een belofte! Tragiek van Israël Veel Israëlieten hebben die kans niet gegrepen en het woord van de Heiland gelaten voor wat het was. Velen van het volk verwierpen Hem. Toen dit duidelijk werd heeft Jezus twee dagen voor Zijn arresta tie en dood een onvruchtbare vijgenboom vervloekt (Markus 11:11). Het was vlak voor het Pascha. Hij keek naar de voor vijgen, klein vruchtjes die gelijk met de bladeren verschenen. Het oordeel heeft nog bijna veertig jaar geduurd. De bijl is gevallen voor Jeruzalem in het jaar 70. Hel is geen definitief einde. Nog krijgt Israël een kans. Nog is er het heden van de genade, ook voor Israël. Vruchtbaar leven God vindt ons leven geslaagd als het voor Hem vrucht voort brengt. Heden indien gij Zijn Slem hoort, verhardt u niet, maar laat u leiden tot geloof en bekering. Vruchtbaar leven is: als de vruchten van de Geest zijïi te vinden die we lezen Gala ten 5:22. Dietlrich Bonhoeflfer schreef het 70 jaar geleden in zijn boek 'Navolging'. "Wat bete kent vrucht? Er zijn veel werken van het vlees, maar er is maar één vrucht van de Geest. Wer ken worden verricht door men senhand, de vrucht ontspruit en gioeil zonder dat de boom hel weel. Werken zijn dood, de vrucht leeft en is de drager van het zaad dat nieuwe vrucht voortbrengt. Vrucht is altijd hel heel wonderbaarlijke: niet het gewilde, maar het gegroei de. Wie haar draagt weel er zo weinig van als de boom van de vrucht. Hij weet alleen van de kracht van Hem, uit wie hij leeft. Hier is geen sprake van eigen roem; hier is alleen de altijd inniger vereniging met de oorsprong, met Christus". De vruchten zijn wat schaars. De Wijngaardenier, Christus leeft nog. Sommelsdijk, ds. T.W. van Bennekom Het is een droom, een doei, een nachtmerrie: afvallen. Nadat velen op 1 januari het voornemen hadden om af te vallen is de komst van de lente en daarna de zomer ook weer een stok achter de deur voor lijnen, balans- dagen en meer sporten. Maar wat als gewicht, eten en afvallen een obsessie worden? Door de non-stop obsessie met eten en gewicht kunnen eetstoornissen enorme, soms levensbedreigen de, gevolgen voor de persoon in kwestie heb ben. In Nederland lijden naar schatting ongeveer 5500 mensen aan Anorexia Ner vosa en 22.000 aan Boulimia Nervosa. De schatting is dal ongeveer 160.000 mensen lijden aan de eetbuistoornis (Binge Ealing Disorder). Wanneer het vermoeden bestaat dal iemand in de omgeving een eetstoornis heeft, is het belangrijk om tijdig aan de bel te trekken. Want hoe eerder een eet stoornis als zodanig herkend wordt, hoe beter de voor uitzichten op herstel zijn. Behandeling is gelukkig vaak mogelijk. Op donderdagavond 28 februari wordt door Context, Centrum voor GGZ preventie (onderdeel van Bavo Euro poort) een lezing georgani seerd over eetstoornissen in de bibliotheek Middelharnis. Mare Godschalk, deskundig op het gebied van eetstoor nissen en de behandeling hiervan (PsyQ Rijnmond) zal informatie geven over eetstoornissen en behande lingsmogelijkheden. Hierna komen ervaringsdeskundi gen aan het woord die hun verhaal delen en is er ruim tijd om vragen te stellen. Om 19.30 zal de lezing aan vangen en de avond zal om 21.30 worden afgesloten. U kunt zich vooraf aanmel den bij Context, centrum voor GGZ preventie (Marie ke Pernet), telefoon 010- 4933565 e mail m.perneKo) context-ggzpreventie.nl of bij Bibliotheek Middelharnis Kerkepad 11 3241 CH Mid delharnis via de site www. bibliotheekzuidhollandse- delta.nl Aan de informatiebijeen komst zijn geen kosten ver bonden (financieel mogelijk gemaakt door de Gemeenten op Goeree Overflakkee). ■60- Er is een onzichtbare, geruisloze kracht aan het werk die als een leven wekkende adem door de polder vaart en tluistert: "De winter is voorbij de zangtijd genaakt." De lijsters, die al weken als verkleum de, opgerolde bruine sokken door de sneeuw gehipt hebben, vlijen hun veren plat tegen hun veiniagerde lichaampjes en trachten de honger- brand binnen in hen te blussen door onder de graspollen van de slootkant naar wormen en insekten te zoeken. Fransie heeft er met verbaasde ogen naar staan kijken hoe ze zich hele maal onder dat dode gras begraven. Als hij ze niet had zien verdwijnen, zou niets hun aanwezigheid verraden dan de stukjes hooi en kleine kluitjes grond die uit de dulfkant viiegen. Het gezicht van die verdwijnende vogels roept een oerinstinkt in hem wakker dat hem regelrecht verbindt met de halfnaakte, met dierenhui den beklede heidenen die eeuwen geleden rondwaarden in de moeras sen die thans een deel uitmaken van de verdronken gedeelten rond het eiland. Hij heeft die drang al eerder in zich gevoeld, vóór de barre winter begon, toen hij zo graag een schote visje wilde vangen. Maar deze keer is die drang veel sterker. Hij ondergaat hem als een geheel nieuwe ervaring. die zijn hart onstuimig doet slaan en het bloed in zijn slapen doet kloppen. Hij zou meteen naar die vogel toe willen vliegen, maar dal mysterieuze instinkt waarschuwt hem tegelijker tijd kalm aan te doen. Zijn gedach ten jagen als vmde paarden door zijn hoofd. Maar zijn sterke wit grijpt ze fors en vastberaden bij de teugels en dwingt ze in een ordelijk gelid. Hij wil zo'n vogel vangen, en hij weet hoe hij dat aan moet leggen. Hij wacht tot hij er een met deinende vlucht neer ziel strijken. Zijn ogen gra veren de plaats waar de lijster gaal zit ten scherp in zijn geheugen. Roerloos en nauwelijks ademend blijft hij slaan tol de vogel in 't gras en daarmee uit 't gezicht verdwenen is. Gelukkig zit hij aan deze kant en niet te ver naar beneden. Hij hoeft er niet eens voor in den duif te kruipen, hoewel daar geen gevaar by zou zitten, daar het ijs onder de sneeuw nog sterk genoeg is. Maar zo is het des te beter. Dan hoeft hij ook zijn conscientie geen geweld aan te doen. Langzaam en geluidloos sluipt hij naar de plaats die hij met zijn ogen afgemeten en diep in zijn geheugen geprent heeft. Hij is er nu vlak bij, ongeveer een halve meter van de slootkant. Daar moet hij eerst zijn jagend hart tot kalmte dwingen. Zij delings buigt hij zijn bovenlichaam over de rand. Nauwelijks kan hij een schreeuw van vreugde onder drukken, want hij ziet nel de staart van de lijster met een puntje tussen het gras uitsteken. Hij zou die zelfs niet ontdekt hebben, omdat de kleur zoveel op de onmiddeuijke omge ving lijkt, als de lijster geen kleine rukbewegingen gemaakt had. Alles hangt nu van Fransje's eerstvol gende bewegingen af. Behoedzaam trekt hij zijn hoofd terug en zinkt geruisloos op zijn knieën. Daarna gaat hij languit op zijn buik in de sneeuw liggen, met zijn hoofd juist boven de slootrand. Bevend brengt hij zijn rechterhand omhoog. Dan slaat hij toe, en zijn hand sluit zich om het achterlijf van de niets ver moedende vogel. De lijster stoot een verschrikte slag uit, met een geluid als van metaal. Hij boort zijn ijzeidfaadachtige klauwtjes in Fransje's pols. Maar die laat hem niet meer los, al zou de vogel hem nog zo'n pijn doen. Met een zwaai brengt hij het diertje op de kant, vlak naast zijn gezicht. Hij kijkt in de heldere oogjes, naar het sierlijke kopje, de sterke snavel, en de blozende borst. En Fransje is meteen verliefd op dat schone schepseltje. Moeilijk komt hij overeind en pakt zijn schat beter \as.t. met beide handen. Die moet hij aan moeder laten zien. Moeder is maar matig ingenomen met zijn vangst. Ze vraagt: Wat mö je mie dat erme stomme dier doen? Laet 'n wee mae gauw wigvliegen. Fransjeprotesteerlhevig, en niet enkel omdat zijn jagersvreugde bedreigd wordt, maar omdat hij geen afstand meer van dal lieve diertje doen. Hij wendt al zijn overredingskracht aan om moeder van gedachten te doen veianderen. Tenslotte zegt ze; Me zun wè es zien wat a je vader der van zeit. Ondertussen is Fransje's brein aan hel werken. De stappen die hij nemen moet ontvouwen zich een voor een voor zijn ogen, in een logische orde. Poete, zetje de trap es rechte voe me? vraagt hij lief. Wat mö je op de zolder gaen doen? Dae stae ommes dat ouwe veugelkoai- tje achter de valle! Dae kan'k m'n veu- gel in doen toet a vader tuus komt. Dat vogelkooitje behoort aan vader. Daar heeft hij vroeger kneutjes in gehouden. Het staat nu achter het val- luik tussen andere zelden gebruikte voorwerpen. Ook daar oppert moe der bezwaar tegen, want vader kan beslist niet verdragen dat zijn kinde ren aan zijn persoonlijke bezittingen komen. Maar ze begrijpt tevens dat Fransje die vogel maar moeilijk tot vanavond in zijn handen kan houden. Ze licht de ladder van zijn pin en zet die schuin tegen de muur. Dan klimt ze zelf naar boven en komt even later terug met het kooitje. Met zenuwach tige handen laat Fransje zijn schat door het deurtje glippen. E)e lijster fladdert eerst wild tegen de tralies en zit daarna met uitgespreide staart en vleugels en zwoegend borstje op de bodem. Ie mó eten aen! roept Fransje. Ie eit zo'n onger! Hij rent naar de spinne om een korst brood. Hij brokkelt die in kleine stukjes door de tralies. En drienken! voegt hij aan zijn eerste uit roep toe. Hij trekt het glazen fontein tje met het blauwe topje vantussen de tralies uit en vult het met water. Maar de bange lijster eet noch drinkt. Fransje neemt het hem kwalijk dat hij zijn goede gaven niet aanvaardt. Maar moeder troost hem door te zeggen dat de vogel later wel eten en drin ken zal, als hij wat uitgerust en niet zo bang meer is. Ze moeten hem maar een poosje rustig alleen laten. Fransje gaat mee in den uze. Maar elke twee minuten gaat hij naar het achterhuis om poolshoogte te nemen. De enige beweging die hij zijn lijster ziet maken is zijn veren uitschudden. (wordt vervolgd) t

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 5