Meditatie
Informatiebij eenkoinst over
eetstoornissen
Vervolg
verhaal
Het weer van volgende week..
Opnieuw prachtig weer
in het weekeinde
Beroepings-
WERK
Open Ochtend
voor Vrouwen:
Bekeringsvrucht (2)
'Zorg om de
jeugd'
EIIAIIDEtl-IIIElJWS
venster
'Het leven van een
zendingsvroiiw'
Astrid Bleijenberg
griffier
van Overschie
Cursus Geestelijke
Vorming:
PAGINA 5
VRIJDAG 15 FEBRUARI 2008
Blik op kerk
en samenkving
- Lourdes
- Maria-verering
Hel zou me zeker zijn ontgaan,
ware het niet dat ik het over de
radio hoorde: vandaag - 11
februari - is het precies 150
jaar geleden dal Maria zich
openbaarde aan een meisje
'm Lourdes. Sindsdien is deze
Zuid-Franse plaats een Rooms-
Katholiek bedevaartsoord. En
dat wordt uiteraard deze hek-
week gevieid!
De geschiedenis is gauw verteld.
Louides, in Zuid-Frankrijk,aan
de voet van de Pyreneeën is de
plaats waar Maria - het dogma
van haar len-hemel-opneniing
was nog maar vier Jaar tevoren
(1854) afgekondigd - zou zijn
verschenen aan een meisje van
14 jaar, liernadelte .Soubirous.
Twee andere kindeien die bij
haar waren hebben echter niets
gezien of gehoord. Maria zou
zich hebben voorgesteld als 'de
Onbevlekte Ontvangenis' en
de opdracht hebben gegeven
om een kapel te bouwen en
processies te houden.
iN'a een langdurig onderzoek
heeft de bisschop de verschij
ning bevestigd, later is Berna-
dette door verschillende pau
sen zalig en heilig verklaard.
Inmiddels was Lourdes één
van de meest bezochte bede
vaartsplaatsen waar vele gene-
zingswonderen hebben plaats
gehad.
Wat moeten wij, als Protes
tanten, van deze en dergelijke
vrome devotie zeggen Laten
we eerlijk zijn, ook van Rooms-
Katholieke zijde worden hier
vraagtekens geplaatst. Maar
Lourdes staat, wat dit betreft,
niet alleen! Het is slechts een
onderdeel van een hele reeks
Maria-verschijningen, bij
voorkeur aan kinderen. Ook
al is het misschien historisch
niet allemaal te verklaren, dan
nog hebben, volgens Rome, in
Lourdes vele genezingen plaats
gehad en hebben veel eenvou
dige Roomsen er kracht geput
en zijn versterkt in hun geloof
Uiteraard staan wij zeer gere
serveerd tegenover deze
Mariaverering. Nergens geeft
de Heilige Schrift daarvoor
enige grond. Nooit heeft Maria
zichzelf in het middelpunt
gezet, of opdracht gegeven, tot
haar glorie kerken of kapellen
te bouwen, processies te hou
den, enz. Ook Maria als Mede-
verlosseres of als Middelares
brengt ons in conflict met het
enige en volmaakte offer van
haar Zoon, Jezus Christus.
En wat moeten we dan denken
van de zogenaamde verschij
ningen?
Ik denk dat daar veel sugges
tie bijkomt. Sommige mensen
blijken gevoelig te zijn voor dat
soort hallucinaties. Het is in
ieder geval onbegrijpelijk dat
de Roomse Kerk in het ver
leden deze ervaringen heeft
gelegaliseerd. Het is zeer de
vraag of ze dal vandaag nog
zou doen.
Mgezien daarvan, wij bouwen
ons geloof niet op wat mensen
zogenaamd hebben ervaren of
gezien. We hebben het profe
tisch Woord, dat zeer vast is...
Waarnemer
Zeldzaam fraai voorjaarsweer gaf het vorige weekeinde en
dat formidabele weekendweer kreeg afgelopen maandag
en dinsdag gewoon nog een vervolg met overvloedige zon
neschijn en apiilse temperaturen.
Het' kwik scheerde hoge toppen en de 14 graden werd
gehaald op de Eilanden.
Mooier lenteweer is eigenlijk niet mogelijk in dit jaargetij
de en vijf dagen op rij zulk voortreffelijk weer was eigenlijk
uniek in de sprokkelmaand.
Donderdag wns er, net als op woensdag, even afwisseling
van de hogedrukwacht, hetgeen gepaard ging met meer
wolken in beduidend vochtiger lucht.
De zon zagen we niet meer overtuigend branden en het
lentegevoel \'eifhvecn dan ook .snel in een kille en soms
mistige atmosleer.
De (erriperafijtir Jevercie flink in overdag en stokte op een
kille 3 graden woensdagmiddag.
Een zeer krachtig hogedrukgcbied boven Zuid-Scandina-
vië geelt een enorme koude-injectie richting Noordoost-
Europa en Balkan op dit moment (Moskou naar -20 gra
den zondag), maar de extreem koude vrieslucht bereikt
ons niet.
Deze vrijdag en het aanstaande weekeinde pakken weder
om goed uit met aanhoudend droog weer en opnieuw
veel zon, maar de dagtemperaturen halen dus bij lange
na niet het 'verwenniveau' van het vorige vijfsten enweek-
eiiide. Zo wordt het vi ijdagmiddag amper 5 graden bij een
schrale oostenwind.
Het krachtige hogedrukbastion komt min <if meer boven
ons land te liggen hel weekeinde en geeft bovendien niet
veel wind op zaterdag en zondag.
Let eens op de huisbaronieter die bijna 1045 millibar aan
geeft en dat is een uiterst hoge waarde.
In de komende twee heldere nachten is zelfs matige vorst
(tot ruim -5) mogelijk, zelfs op de grotendeels door water
omringde Eilanden. Met name vlak boven de grond in
open veldjes moet rekening gehouden worden met stevige
vorst.
Overdag (vooral zondag) kan hel met behulp van de soms
felle zon misschien wel plus 7 giaden worden op Goeree
Overtlakkee en is het lentegevoel alweer een beetje terug.
Begin volgende week ruimt de stroming naar zuid tot
zuidwest en wordt hel zachter met later in de week waar
schijnlijk een toenemende kans op regen.
De 'winter' is voorbij en de kans op schaatsijs zal zich in
theorie pas weer in december aandienen.
De komende 10-14 dagen is er geen kans op een onver
valste late koudegolf, hoewel het later in de periode best
een keer tot wat noordelijke kou kan komen met een
sneeuwbui.
Weerman Mare Putto
PROTESTANTSE KERK IN
NEDERLAND
Beroepen te Driel, ds. P. Kam
per te Doorwerth, die dit
beroep heeft aangenomen; te
Herwijnen (interim-predikant'
in algemene dienst), ds. j. van
Dijk te Herwijnen; te Okken-
broek, kandidaat J. van Essen-
Abarbanel te Biddinghuizen;
te Ommen (wijkgeineente 3;
hervormd), ds. mw. J. de Haan
te Rotterdam-Zuid; te Oud-
Beijerland (hervormd wijkg.
West), ds. H. Schipaanboord te
Waddinxveen; te Vroomshoop
(herv.), ds. E Schipper te Coe-
vorden; te Wezep-Hattemer-
broek (herv. wijk I), ds. A.
(Joedvree te Arnemuiden.
Aangenomen naar Drieber-
gen-Rijsenburg (wijkgemeente
Grote Kerk), ds. J.T. Baart te
Hoek van Holland; naar Kat
wijk aan Zee (herv. wijkgem.
Betliel), d.s. F. van den Bosch
te Harderwijk.
Beroepbaar: kandidaat D.
Geertsma, Hofstraat 12, 8261
BZ Kampen; kandidaat Th. P.
de Jong, Ds. Joh. van Andel-
slraat 11, 3553 TG Utrecht;
kandidaat E. Bouman, Ros
molen 77, 2406 JX Alphen
a/d Rijn; kandidaat A.W. van
Kletmen, Havenkade 24, 2312
RT Leiden; kandidaat. G. van
Schuppen, NZ. Voorburgwal
238 d, 1012 RR Amsterdam.
HERSTELD HERV KERK
Beroepen: te 's-Grevelduin-
Capelle, ds. J. Post te Putten.
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Doesburg i.c.m.
Doetinchem (deeltijd), ds. C.
van de Beek te Enschede; te
Steenwijk, ds. G.J. Slotman te
Dalfsen.
Aangenomen naar Wezep (2e
predikantsplaats), ds. Z.J.C,
van Harten te Blije-Holwerd/
Ferwerd-Hallum, die bedankte
voor Den Ham en voor Enu-
matil.
Bedankt voor Veenendaal-
Oost, ds. J. Holtland te Zee-
wolde.
NED. GEREE KERKEN
Aangenomen naar Nijverdal,
OUDDORP - In de Doops
gezinde Gemeente Ouddorp
zal op woensdag 20 februari
weer een Open Ochtend voor
Vrouwen worden gehouden.
De gastspreekster op deze och
tend is Sarah Tanis uit Mozam
bique.
Sarah Tanis woont met haar
man Kees Tanis (atVomstig
van Goedereede Havenhoofd)
en hun twee kinderen in Chi-
moio in Mozambique, waar
zij in de missiepost 'Maforga
Christian Mission' de zorg heb
ben voor 50 weesjongens in de
leeftijd van 7-22 jaar. Jongens
die ouders en familie verloren
gedurende de burgeroorlog of
aan aids. Er wordt nauw samen
gewerkt met voorgangers van
kerken om Ijulp in de tireedste
zin te bieden. Ook wordt elke
zondag samen met de jongens
de gevangenis bezocht om een
dienst te leiden en voedsel uit
te delen. De gevangenis is eeii
kleine ruimte waar honderden
gehurkt bij elkaar zitten en zo
maanden doorbrengen met
minimaal te eten.
Sarah en Kees Tanis en hun
kinderen verblijven tijdelijk
in Goedereede. Ook in 2006
waren zij al eens te gast in de
Doopsgezinde Gemeente. Sarah
Tanis zal deze morgen spieken
over: 'Het leven van een zen-
dingsvTouw'. De Open Och
tend begint om 09.30 uur, vanaf
09.00 uur is de zaal open.
MIDDELRARNIS-Na de pre
sentatie van het nieuwe Water-
plan Goeree-Overflakkee in hel
ISGO gebouw in Middelharnis,
werd woensdagavond afscheid
genomen van ISGO-inede-
werkster Astrid Bleijenberg.
Waterwethouder Gen-Jan van
der Valk dankte haar hartelijk
voor haar werkzaaiuheden als
'water-ambassadeur' en over
handigde haar een fraaie bos
bloemen. Astrid Bleijenberg
vertrekt bij het ISGO, omdat
zij een functie heeft aanvaard
als griffier van de Rotterdamse
deelgemeente Overschie. Haar
opvolger is Kees Jongejan, die
vanuit het Waterschap Hol
landse Delta voor twee dagen
in de week bij het ISGO wordt
gedetacheerd.
'Laat hem nog dit jaar.(Lukas 13:6-9)
kandidaat H.H.
Deventer.
Scheffer te
CHR. GEREE KERKEN
Aangenomen naar Hasselt, ds.
J. Germs te Broek op Lange-
dijk.
Beroepbaar: kandidaat H.J.
Vazquez, Waterloseweg 56,
7311 JK Apeldoorn. Tel.
06-47193238; kandidaat J.G.
Kortleven, Nieuwe Maander-
buurtweg 5,6717 AM Ede. Tel.
0318-634727.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen te Ermelo, ds. M.
Karens te Werkendam; te Gro
ningen, ds. A.B. van der Hei
den te Benthuizen; te Hoofd
dorp, ds. J.J. Tanis te Kampen,
die bedankte voor Emme-
loord.
Bedankt voor Ridderkerk-
Slikkerveer, ds. A. Schreuder
te Rijssen-Zuid.
De vijgenboom in deze gelijke
nis staat niet in een bos en is
ei' niet \'oor de schaduw. Deze
boom is er om vrucht voort
Ie brengen. De eigenaar van
de boom maakt zijn besluit
bekend aan de eigenaar van de
wijngaard. Deze boom put de
grond uit door sappen te ont
trekken, maar er is geen vrucht
te bekennen. Vandaar het ver
zoek van de eigenaar van de
vijgenboom om de boom om
te hakken. De wijngaardenier
vindt dat het vonnis moet wor
den opgeschort: De eigenaar
van de wijngaard verzoekt de
baas van de boom om het nog
eenjaar aan te zien. Hij zal de
grond rond de boom oiuwoe-
len en mesl geven.
Het vierdejaar
Het is een bijzondere periode.
Volgens kenners van de vijgen
boom.is het haast uitgesloten
om nog vrucht te verwachten.
Men denkt tijdens deze bijzon
dere periode van uitstel aan de
lijd van Jezus omw'andeling.
Profeten en priesters hadden
het volk bearbeid. Dieper ging
het werk van Christus. Bij het
opwoeien van de bodem kun
nen we denken aan de verse
kracht van het Evangelie, aan
het roepende en lokkende
Woord dat Hij sprak. Hij was
met ontferming bewogen over
schapen die geen herder had
den. Hij kwam zijn ziel geven
tot een losprijs voor velen. Wat
een uiterste krachünspanning
om zondaren te bekeren. Van
daag is de bodem nog steeds
goed en vruchtbaai-, omdat
het werk van Christus over de
wereld wordt voortgezet.
Ook vandaag kunnen we
bewogenheid van de Heiland
horen en ervaren. Daar was
de goede hand van God in
ons volksleven. De reformatie
legde beslag op ons volk. De
Staten-Generaal vonden het
\'an het grootste belang dat in
elk huisgezin een bijbel was,
afgedrukt in de gangbare taal.
Kerken werden gebouwd. De
Nadere Refoiinatie heeft de
MIDDELHARNIS - Maan
dag 18 februari is er weer
een cursusavond geestelijke
vorming. Voor deze avond
is ds. A.A. Egas uit Middel
harnis uitgenodigd. Hij zal
een lezing houden met ais
thema: 'De zorg om de jeugd
van de Christelijke gemeente
in deze tijd'.
Iedereen wordt hartelijk uit
genodigd deze avond bij te
wonen die gehouden wordt
in verenigingsgebouw De
Hoeksteen aan de Ring te
Middelharnis. De aanvang is
19.45 uur, en de avond duurt
tot ongeveer 21.4,5 uur.
De kosten voor deze avond
zijn 3,-. Voor meer infor
matie kunt u terecht bij dhr.
A. van .Alphen, tel. 0187-
482197.
nadruk gelegd op de eenheid
van leer en leven. Waar zijn de
vruchten vandaag? Het stellen
van de vraag is al een antwoord
geven. Er zijn goede dingen
(5m dankbaar voor te zijn. Wie
de media volgt, schrikt van de
dingen die zomaar gebeuren.
Een mens is niet geroepen om
een sierboom te zijn. De roe
ping gaat uit om vruchtboom
te zijn. In veel levens wordt
veel tijd verspild.
Wie niet bedoeld worden
Sommige zieken of ouderen
voelen zich aangesproken
omdat hun leven zo weinig
vrucht kan dragen. Hier
denkt de Heere Jezus niet
aan. Hij denkt niet aan men
sen die geconfronteerd wor
den met wal ze niet (meer)
kunnen. Aan mensen die psy
chisch beschadigd zijn, geheel
of gedeeltelijk arbeidsonge
schikt, gehandicapten. Ze
denken soms: Wat heeft luijn
leven nog voor waarde, ik
ben maar tot last en ik kost de
maatschappij veel geld. Het is
het gevoel van vergeefsheid
en leegheid. Het kan soms
door alle beslommeringen
heen breken. Maar dat wordt
hier niet bedoeld.
Uitstel
Daar is de wijngaardenier, de
toezichthouder. Hij vraagt
om de boom nog rust te gun
nen. Hij zal zijn uiterste best
doen en zal cle grond nog eens
omspitten, opnieuw bemes
ten. De bijl kan er altijd nog
in. Hij houdt er rekening mee
dat hel nog iels kan worden
en dat de on\'rnchtbaarheid
niet van doorslaggevende aard
is. Geduld heeft hij, aandacht
voor wat onvruchtbaar, wat
zonder waarde is. De takken
zijn nog leeg.
Vruchtbaar leven
Mensen van tegen de 50 jaar
vragen zich nogal eens af wat
ze bereikt hebben? Het heeft te
tuaken met een midlife crisis.
Het antwoord is vaak teleur
stellend. Wat is er van de ide
alen terecht gekomen? Er is
niet bereikt wat ze verwacht
hadden. Wanneer de vruchten
ontbreken en er niets is ter ver
heerlijking van God, komt er
een eind van het geduld. Het
geduld van de eigenaar raakt
uitgeput.
We ontvangen een waarschu
wing vandaag door het Woord
van deze gelijkenis. Soms wordt
die waarschuwing ondersteund
door een ziekbed, het plotse
linge overlijden van een goede
bekende. Waarschuwingen
moetje niet in de wind slaan.
De eigenaar van de wijngaard
neemt het op voor de vijgen
boom. Hij lijkt op een advo
caat. Zo pleitte Abraham voor
het behoud van Sodom. De
eigenaar vertoont het beeld
van de Heere Jezus Chris
tus. Om Christus' wil is zal de
Rechter van de ganse aarde
recht doen en lankmoedig
zijn. Het is de voorbede van
Christus. Wij hebben een
Voorspraak bij de Vader,
Jezus Christus de Rechtvaar-
dige. Hij pleit. Dat is Hem op
het lijf geschreven. Zo'n pleit
bezorger is er. Ook als onze
kansen verkeken lijken te zijn.
Hij geeft ons nog een kans.
Hij laat Zijn Woord horen
dag voor dag. Zo legt hij mest
rondom onze levensboom. De
grond wordt omgewoeld. De
Heilige Geest werkt door het
Woord, bevruchtend. Het uit
stel is niet onbeperkt. Slechts
een jaar. De tijd gaal zo snel,
zeggen we legen elkaar. Ons
levenstempo ligt zo hoog.
Echter, onverwacht kan ons
levenseinde er zijn. Denk aan
de achttien bouwvakkers, die
tijdens een bedrijfsongeval
omkwamen. De dood wenkt
ieder uur. Christus roept elk
ogenblik om naar Zijn stem te
horen. "Voorwaar, voorwaar
zeg Ik u: De ure komt en is
nu, wanneer de doden zullen
horen de stem van de Zoon
van God, en die ze gehoord
hebben zullen leven" (Johan
nes 5:25). Wat een belofte!
Tragiek van Israël
Veel Israëlieten hebben die
kans niet gegrepen en het
woord van de Heiland gelaten
voor wat het was. Velen van het
volk verwierpen Hem. Toen
dit duidelijk werd heeft Jezus
twee dagen voor Zijn arresta
tie en dood een onvruchtbare
vijgenboom vervloekt (Markus
11:11). Het was vlak voor het
Pascha. Hij keek naar de voor
vijgen, klein vruchtjes die gelijk
met de bladeren verschenen.
Het oordeel heeft nog bijna
veertig jaar geduurd. De bijl is
gevallen voor Jeruzalem in het
jaar 70. Hel is geen definitief
einde. Nog krijgt Israël een
kans. Nog is er het heden van
de genade, ook voor Israël.
Vruchtbaar leven
God vindt ons leven geslaagd
als het voor Hem vrucht voort
brengt. Heden indien gij Zijn
Slem hoort, verhardt u niet,
maar laat u leiden tot geloof en
bekering. Vruchtbaar leven is:
als de vruchten van de Geest
zijïi te vinden die we lezen Gala
ten 5:22. Dietlrich Bonhoeflfer
schreef het 70 jaar geleden in
zijn boek 'Navolging'. "Wat bete
kent vrucht? Er zijn veel werken
van het vlees, maar er is maar
één vrucht van de Geest. Wer
ken worden verricht door men
senhand, de vrucht ontspruit
en gioeil zonder dat de boom
hel weel. Werken zijn dood,
de vrucht leeft en is de drager
van het zaad dat nieuwe vrucht
voortbrengt. Vrucht is altijd
hel heel wonderbaarlijke: niet
het gewilde, maar het gegroei
de. Wie haar draagt weel er
zo weinig van als de boom van
de vrucht. Hij weet alleen van
de kracht van Hem, uit wie hij
leeft. Hier is geen sprake van
eigen roem; hier is alleen de
altijd inniger vereniging met de
oorsprong, met Christus".
De vruchten zijn wat schaars.
De Wijngaardenier, Christus
leeft nog.
Sommelsdijk,
ds. T.W. van Bennekom
Het is een droom, een
doei, een nachtmerrie:
afvallen. Nadat velen op
1 januari het voornemen
hadden om af te vallen
is de komst van de lente
en daarna de zomer ook
weer een stok achter de
deur voor lijnen, balans-
dagen en meer sporten.
Maar wat als gewicht,
eten en afvallen een
obsessie worden? Door
de non-stop obsessie met
eten en gewicht kunnen
eetstoornissen enorme,
soms levensbedreigen
de, gevolgen voor de
persoon in kwestie heb
ben.
In Nederland lijden naar
schatting ongeveer 5500
mensen aan Anorexia Ner
vosa en 22.000 aan Boulimia
Nervosa. De schatting is dal
ongeveer 160.000 mensen
lijden aan de eetbuistoornis
(Binge Ealing Disorder).
Wanneer het vermoeden
bestaat dal iemand in de
omgeving een eetstoornis
heeft, is het belangrijk om
tijdig aan de bel te trekken.
Want hoe eerder een eet
stoornis als zodanig herkend
wordt, hoe beter de voor
uitzichten op herstel zijn.
Behandeling is gelukkig vaak
mogelijk.
Op donderdagavond 28
februari wordt door Context,
Centrum voor GGZ preventie
(onderdeel van Bavo Euro
poort) een lezing georgani
seerd over eetstoornissen in
de bibliotheek Middelharnis.
Mare Godschalk, deskundig
op het gebied van eetstoor
nissen en de behandeling
hiervan (PsyQ Rijnmond)
zal informatie geven over
eetstoornissen en behande
lingsmogelijkheden. Hierna
komen ervaringsdeskundi
gen aan het woord die hun
verhaal delen en is er ruim
tijd om vragen te stellen.
Om 19.30 zal de lezing aan
vangen en de avond zal om
21.30 worden afgesloten.
U kunt zich vooraf aanmel
den bij Context, centrum
voor GGZ preventie (Marie
ke Pernet), telefoon 010-
4933565 e mail m.perneKo)
context-ggzpreventie.nl of
bij Bibliotheek Middelharnis
Kerkepad 11 3241 CH Mid
delharnis via de site www.
bibliotheekzuidhollandse-
delta.nl
Aan de informatiebijeen
komst zijn geen kosten ver
bonden (financieel mogelijk
gemaakt door de Gemeenten
op Goeree Overflakkee).
■60-
Er is een onzichtbare, geruisloze
kracht aan het werk die als een leven
wekkende adem door de polder vaart
en tluistert: "De winter is voorbij
de zangtijd genaakt."
De lijsters, die al weken als verkleum
de, opgerolde bruine sokken door
de sneeuw gehipt hebben, vlijen hun
veren plat tegen hun veiniagerde
lichaampjes en trachten de honger-
brand binnen in hen te blussen door
onder de graspollen van de slootkant
naar wormen en insekten te zoeken.
Fransie heeft er met verbaasde ogen
naar staan kijken hoe ze zich hele
maal onder dat dode gras begraven.
Als hij ze niet had zien verdwijnen,
zou niets hun aanwezigheid verraden
dan de stukjes hooi en kleine kluitjes
grond die uit de dulfkant viiegen.
Het gezicht van die verdwijnende
vogels roept een oerinstinkt in hem
wakker dat hem regelrecht verbindt
met de halfnaakte, met dierenhui
den beklede heidenen die eeuwen
geleden rondwaarden in de moeras
sen die thans een deel uitmaken van
de verdronken gedeelten rond het
eiland. Hij heeft die drang al eerder
in zich gevoeld, vóór de barre winter
begon, toen hij zo graag een schote
visje wilde vangen. Maar deze keer is
die drang veel sterker. Hij ondergaat
hem als een geheel nieuwe ervaring.
die zijn hart onstuimig doet slaan en
het bloed in zijn slapen doet kloppen.
Hij zou meteen naar die vogel toe
willen vliegen, maar dal mysterieuze
instinkt waarschuwt hem tegelijker
tijd kalm aan te doen. Zijn gedach
ten jagen als vmde paarden door zijn
hoofd. Maar zijn sterke wit grijpt ze
fors en vastberaden bij de teugels en
dwingt ze in een ordelijk gelid. Hij wil
zo'n vogel vangen, en hij weet hoe hij
dat aan moet leggen.
Hij wacht tot hij er een met deinende
vlucht neer ziel strijken. Zijn ogen gra
veren de plaats waar de lijster gaal zit
ten scherp in zijn geheugen. Roerloos
en nauwelijks ademend blijft hij slaan
tol de vogel in 't gras en daarmee uit
't gezicht verdwenen is. Gelukkig zit
hij aan deze kant en niet te ver naar
beneden. Hij hoeft er niet eens voor
in den duif te kruipen, hoewel daar
geen gevaar by zou zitten, daar het ijs
onder de sneeuw nog sterk genoeg is.
Maar zo is het des te beter. Dan hoeft
hij ook zijn conscientie geen geweld
aan te doen.
Langzaam en geluidloos sluipt hij
naar de plaats die hij met zijn ogen
afgemeten en diep in zijn geheugen
geprent heeft. Hij is er nu vlak bij,
ongeveer een halve meter van de
slootkant. Daar moet hij eerst zijn
jagend hart tot kalmte dwingen. Zij
delings buigt hij zijn bovenlichaam
over de rand. Nauwelijks kan hij
een schreeuw van vreugde onder
drukken, want hij ziet nel de staart
van de lijster met een puntje tussen
het gras uitsteken. Hij zou die zelfs
niet ontdekt hebben, omdat de kleur
zoveel op de onmiddeuijke omge
ving lijkt, als de lijster geen kleine
rukbewegingen gemaakt had. Alles
hangt nu van Fransje's eerstvol
gende bewegingen af. Behoedzaam
trekt hij zijn hoofd terug en zinkt
geruisloos op zijn knieën. Daarna
gaat hij languit op zijn buik in de
sneeuw liggen, met zijn hoofd juist
boven de slootrand. Bevend brengt
hij zijn rechterhand omhoog. Dan
slaat hij toe, en zijn hand sluit zich
om het achterlijf van de niets ver
moedende vogel.
De lijster stoot een verschrikte slag
uit, met een geluid als van metaal. Hij
boort zijn ijzeidfaadachtige klauwtjes
in Fransje's pols. Maar die laat hem
niet meer los, al zou de vogel hem nog
zo'n pijn doen. Met een zwaai brengt
hij het diertje op de kant, vlak naast
zijn gezicht. Hij kijkt in de heldere
oogjes, naar het sierlijke kopje, de
sterke snavel, en de blozende borst.
En Fransje is meteen verliefd op dat
schone schepseltje. Moeilijk komt hij
overeind en pakt zijn schat beter \as.t.
met beide handen. Die moet hij aan
moeder laten zien.
Moeder is maar matig ingenomen met
zijn vangst. Ze vraagt: Wat mö je mie
dat erme stomme dier doen? Laet 'n
wee mae gauw wigvliegen.
Fransjeprotesteerlhevig, en niet enkel
omdat zijn jagersvreugde bedreigd
wordt, maar omdat hij geen afstand
meer van dal lieve diertje doen. Hij
wendt al zijn overredingskracht aan
om moeder van gedachten te doen
veianderen. Tenslotte zegt ze; Me
zun wè es zien wat a je vader der van
zeit.
Ondertussen is Fransje's brein aan
hel werken. De stappen die hij nemen
moet ontvouwen zich een voor een
voor zijn ogen, in een logische orde.
Poete, zetje de trap es rechte voe me?
vraagt hij lief.
Wat mö je op de zolder gaen doen?
Dae stae ommes dat ouwe veugelkoai-
tje achter de valle! Dae kan'k m'n veu-
gel in doen toet a vader tuus komt.
Dat vogelkooitje behoort aan vader.
Daar heeft hij vroeger kneutjes in
gehouden. Het staat nu achter het val-
luik tussen andere zelden gebruikte
voorwerpen. Ook daar oppert moe
der bezwaar tegen, want vader kan
beslist niet verdragen dat zijn kinde
ren aan zijn persoonlijke bezittingen
komen. Maar ze begrijpt tevens dat
Fransje die vogel maar moeilijk tot
vanavond in zijn handen kan houden.
Ze licht de ladder van zijn pin en zet
die schuin tegen de muur. Dan klimt
ze zelf naar boven en komt even later
terug met het kooitje. Met zenuwach
tige handen laat Fransje zijn schat
door het deurtje glippen. E)e lijster
fladdert eerst wild tegen de tralies en
zit daarna met uitgespreide staart en
vleugels en zwoegend borstje op de
bodem.
Ie mó eten aen! roept Fransje. Ie eit
zo'n onger! Hij rent naar de spinne
om een korst brood. Hij brokkelt die
in kleine stukjes door de tralies. En
drienken! voegt hij aan zijn eerste uit
roep toe. Hij trekt het glazen fontein
tje met het blauwe topje vantussen de
tralies uit en vult het met water.
Maar de bange lijster eet noch drinkt.
Fransje neemt het hem kwalijk dat hij
zijn goede gaven niet aanvaardt. Maar
moeder troost hem door te zeggen
dat de vogel later wel eten en drin
ken zal, als hij wat uitgerust en niet zo
bang meer is. Ze moeten hem maar
een poosje rustig alleen laten. Fransje
gaat mee in den uze. Maar elke twee
minuten gaat hij naar het achterhuis
om poolshoogte te nemen. De enige
beweging die hij zijn lijster ziet maken
is zijn veren uitschudden.
(wordt vervolgd)
t