Uitvaartbegeleiding
Ouddorps project 'Kleding
voor kindertehuis in Lokichar
Kerk
diensten
Lege
4You
EIIAIIDEn-IIIEUWS
GS delen zorg
CDA-fractie
9 over
RTM bij
jaarvergadering
De Christen-
kustveiligheid vrouw
PvdA
Zuid-Holland:
'Verdwijnen
spoedeisende
hulp Dirksland
zorgelijk'
De Vereeniging
tot uitgave van
gereformeerde
geschriften
EIÜMIPEti-niEUWS
Vaag?
Project
Uw auto én caravan
W. H. Velema
DEN HAAG- Het CDA
Zuid-Holland heeft
met de antwoorden van
Gedeputeerde Staten
een gedegen visie ont
vangen op de gestelde
vragen over het onder
werp kust- en water-
veiligheid. GS geven
aan dat zij de zorg voor
kustveiligheid en de
financiering hiervan als
taak van de landelijke
overheid zien. Daarin
heeft de provincie een
coördinerende en con
trolerende taak.
Zondag 17 februari 2008
Derde Lijdenszondag
J.M.J. Kieviet
Se.S^e legers,
PAGINA 2
Ethiek
Een begeleider
L' hebt de titel toch wel goed
gelezen? Er staat niet uitvaart
leider, maar uitvaartbegelei
der.
Wat is het verschil tussen bei
de termen? In Van Dale, Groot
woordenboek der Nederland
se taal, komt het woord uit
vaartbegeleider niet eens voor,
althans niet in de dertiende
herziene druk (1999) die ik tot
mijn beschikking heb.
Een uitvaartleider is een
man of vrouw die een uitvaart
regelt en leidt. Men kan zeggen
een man (of vrouw) die bij een
begrafenis de leiding heeft.
De term boven deze column
bevat vier letters meer, name
lijk een uitvaartbegeleider.
Wat is het verschil tussen
beide?
Het verschil
Door contacten met mannen
vrouwen die bij een uitvaart
betrokken zijn, heb ik het ver
schil uitgelegd gekregen tussen
de ene term en de andere. Een
uitvaartbegeleider, zo werd
mij verteld, is iemand die een
begrafenis begeleidt. Waarin
verschilt diens taak dan van
een uitvaartleider?
Wel, er zijn tegenwoordig
tal van begrafenissen waarbij
geen predikant aanwezig is.
Zijn bijdrage wordt niet op
prijs gesteld - om welke reden
ook.
Toch wenst een familie aan
zo'n plechtigheid enige inhoud
te geven. Uiteraard kan de uit
vaartleider dat doen. Diens
werk beperkt zich dan meestal
tot wat ik nu maar met een
weinig sympathieke term de
'technische bezigheden' noem.
Dat wil zeggen: hij geeft aan
wanneer de aanwezigen moe
ten gaan staan bij het binnen
brengen of het uitdragen van
de kist. Hij geeft aanwijzingen
voor het vormen van de rouw
stoet en in welke volgorde
familie en andere genodigden
de rouwauto zullen volgen. Hij
geeft leiding aan het gebeuren
op het kerkhof Hij spreekt -
meestal - enkele woorden ter
afsluiting van de plechtigheid
bij het graf Tenslotte, voor
zover nodig, wijst hij op de
mogelijkheid om de familie na
afloop van de begrafenis in de
aula, in de kerk of waar ook,
nog te ontmoeten.
Er is heel wat aan
voorafgegaan
Uiteraard is er al heel wat
werk voorafgegaan aan het
moment van de uitvaart. Eigen
lijk alles wat er ligt tussen het
moment dat hij opgeroepen
wordt direct na het sterven en
het moment waarop de familie
naar kerk of aula en het kerk
hof gaat. Ieder die met een
uitvaart te maken heeft gehad
weet daar van.
In de meeste gevallen zal
de uitvaartleider (hetzij hij een
man of zij een vrouw is) elke
dag persoonlijk met de familie
contact hebben.
Ik heb dit voor velen beken
de patroon toch wat uitvoerig
beschreven omdat de taak van
een uitvaartbegeleider een
andere is, zo werd mij vanuit
de praktijk in bepaalde delen
van het land verteld.
Een uitvaartbegeleider
(hetzij man of vrouw) is
degene die bij de uitvaart in
overleg met de familie enke
le woorden spreekt. Woor
den waarin het leven van de
overledene wordt beschreven
en andere woorden, hetzij
een gedicht, een vers of een
korte impressie waarmee de
aandacht van de aanwezi
gen wordt gericht niet alleen
op het droevige gebeuren,
maar waarin zo mogelijk ook
andere perspectieven wor
den geopend. Men hoort ook
wel de naam uitvaartspreker
maar die term dekt niet hele
maal de werkzaamheden die
worden verricht.
De lezer zal misschien zeg
gen: U bent wat vaag in uw-
omschrijvingen. Dat is terecht
opgeinerkt. Laat ik het zo
mogen zeggen: De uitvaart
begeleider vult de lege plaats
op die er bij een begrafenis
ontstaat als de familie geen
behoefte heeft aan de aanwe
zigheid van een predikant.
Ook in zulke situaties - u
kunt ze in zekere zin als leeg
ten typeren - wil er toch iets
meer gezegd worden dan de
'technische regelingen' die een
uitvaardeider verwoordt.
Wat dan gezegd wordt is een
zaak van de uitvaartbegeleider.
Hij zal zijn woorden en zijn bij
drage kiezen na overleg met de
familie en afgestemd op wat hij
van de familie over de overle
dene heeft gehoord.
Geen dominee erbij - en
toch een korte stijlvolle, en als
u het wilt een zinvolle bijdrage
aan een waardige afscheidsbij-
eenkomst.
Ik ken mannen en vrouwen
die het leveren van zo'n bijdra
ge, die dus het werk van een
uitvaartbegeleider als hun taak
zien.
Een taak voor een
christen?
Nu komt het punt waarom
het mij eigenlijk in deze column
te doen is. Kan een man of
vrouw die zelf belijdend chris
ten is, deze taak vervullen? Ik
weet dat er in verschillende
delen van het land op dit punt
discussies gehouden worden;
soms zelfs verwijten gemaakt
worden aan christen-uitvaart
begeleiders.
Het verwijt komt dan
hierop neer: Je moet over
je geloof zwijgen. Je mag
niet over een bijbelwoord
spreken. Verwijzing naar de
Bijbel wordt door de familie
immers niet op prijs gesteld.
Anders zou men wel een
dominee uitgenodigd heb-
OUDDORP - Sinds 1970
is de GZB - de Gerefor
meerde Zendingsbond
- actief in Lokichar in
Kenia. Ouddorp onder
steunt al jaren met kle
ding het kindertehuis in
die plaats.
In de loop der jaren is de eerste
kleine medische post in Loki
char uitgegroeid tot een klein
ziekenhuis. Dit is voor velen
tot op grote afstand de enige
plaats waar medische zorg ver
kregen kan worden. Verder
werd er een kerk gebouwd
waar iedere zondag zo'n 150 tot
200 mensen bij elkaar komen.
Men begon in de schaduw van
een doornige kale boom met
een klein groepje belangstel
lenden. Dit groeide uit tot een
kerkelijke gemeente. "Gods
werk kreeg gestalte in de loop
der jaren".
Ook kwam er op de zendings-
post van Lokichar een wees
huis dat door de van Ouddorp
afkoinstige zendeling Aleman
halverwege de zeventigerjaren
werd opgericht. Door ziekten,
veeroverij en moordpartijen
van de Pokots waren veel jon
ge kinderen wees geworden
en zij werden in dit weeshuis
opgevangen. In de tachtiger
jaren werd duidelijk dat een
echt weeshuis voor Lokichar
niet meer geschikt was. Het
viel ook niet altijd mee om te
weten wie er nu wel of geen
wees was. Wel bleef duidelijk
dat een aantal kinderen in een
noodsituatie zat en geen kant
op kon. Sommigen waren
gehandicapt en hadden goede
voeding en onderwijs nodig.
Anderen waren gewoonweg in
de steek gelaten. Weer ande
ren waren echt wees en ble
ken geen mens te hebben. De
naam weeshuis veranderde
dan ook in kindertehuis en de
kerk bleef zorgen voor de kin
deren die hulp nodig hadden.
In het kindertehuis hebben nu
85 kinderen een thuis gevon
den. Ongeveer 20 kinderen
volgen voortgezet onderwijs
en de anderen gaan naar de
basisschool.
Christelijk streetó/ad op gereformeerde grondslag
Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v.
Verschijning: dinsdag huis-aan-huis
vrijdag abonnementen uitgave
Tei. (0187) 471020. Fax (0187) 485736
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijl<
ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE
Tel. (0187)471020
E-mail: algemeen@gebr-dewaal.com
Tarief per mm 0,36. Contracttarieven op aanvraag
Sluitingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
Sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 7.30 uur
Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke
advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk
worden gesteld.
Advertentie-verkoop: Gert VenA/eij, tel. (06) 50448359
e-mail: g.verweij@gebr-dewaal.com
REDACTIE
hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187) 471022
e-mail: j.villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf
van redenen worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden
automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vöór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
Postbank 167930
Rabobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108
Lid NNP
Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA).
Ouddorp wil meehelpen deze
kinderen en jongelui te steu
nen met het project 'Kleding
voor Kindertehuis Lokichar'.
Dit wordt al gedaan sinds
1975. De kleren die vorige jaar
verzameld werden zijn dan
ook natuurlijk voor dit project.
Er werden veel kleren ingeza
meld die door de vrijwilligers
verwerkt werden. Uiteindelijk
was de opbrengst over 2007
1.700,-. De organisatie wil
namens de kinderen van het
kindertehuis een ieder har
telijk dank zeggen voor het
medeleven. Ook dit jaar zijn
de zakken met kleding weer
van harte welkom. De contai
ner, waar de zaken met kleding
kunnen worden ingegooid aan
de Duinkerkerweg 6a, staat
dag en nacht geopend om de
kleren te ontvangen. De vol
gende kledingstukken kunnen
worden gebracht: draagbare
kinder boven- en onderkle-
ding; bruikbaar huishoudtex-
tiel, laken en dekens; schoenen
en laarzen. Daarnaast kan ook
oud geld in munt en papier
worden ingeleverd, evenals
Bijbels, boeken, postzegels,
speelgoed en zowel zwart-wit
als gekleurde ansichtkaarten.
Voor verdere informatie kan
men bellen naar de GZB-pro
jectverzamelaar Chris van Kop
pen, telefoon: 0187-681533.
in vertrouwde handen
ben! Men verwijt deze bege
leiders dan een verlooche
ning van hun geloof
Nu opnieuw de vraag: Kan
een overtuigd christen deze
taak vervullen, waarbij van
hem of haar verwacht wordt
dat hij juist in situaties van
dood en begraven over zijn
geloof zwijgt?
Een snel uitgesproken
visie
Er zullen lezers zijn die
gauw klaar zijn met hun ant
woord. Dat kun je als christen
niet doen. Dat moet je zelfs
niet willen. In zulke moeilijke
momenten wel spreken, maar
zwijgen over je geloof
Ik zou voorzichtig zijn met al
te snel neen te zeggen. U moet
zich de situatie goed indenken;
en dat naar twee kanten.
Naar de kant van de rouw
dragende familie. Zij hebben
behoefte aan steun, aan meele
vende begeleiding.
En naar de kant van de
begeleider. Wordt deze man
of vrouw gedwongen om zijn
geloof te verloochenen? Dat
zeker niet. Hij kan alleen niet
zeggen wat hij bij de begrafe
nis van een kerklid zou zeggen.
Dat hoeft hij ook niet te doen.
Dan doet de dominee dat!
Maar kan hij in droevige
situaties, in dagen van rouw,
door de manier waarop hij de
familie opvangt en met hen
omgaat, niet tot steun zijn?
Ik weet van een uitvaart
begeleider die met kinderen
van de overledene, sprekend
over diens verleden, een heel
gesprek gehad heeft over het
Evangelie. Dat gesprek vond
plaats in het sterfhuis en niet in
de aula van de begraafplaats.
Niettemin werden er - om het
zo maar eens te zeggen - sig
nalen van het Evangelie door
gegeven.
Ik weet wel, dit gebeurt niet
bij iedere uitvaart, maar het
komt voor.
De manier waarop
Bovendien, zal uit de manier
waarop de begeleider met
de familie omgaat en uit heel
het gebeuren niet iets kunnen
uitgaan van rust? De man of
\rouw heeft voor zichzelf in
het geloof een rustpunt, zo u
wilt een ankerplaats. Kan in de
momenten van omgang met de
familie daarvan, zelfs zonder
woorden, niet iets uitkomen en
zelfs overslaan op de familie?
En in het algemeen gespro
ken: zullen wij als christenen
niet vaker dienst verlenen,
zonder dat de bron van onze
dienstverlening uitvoerig ter
sprake komt? Kunnen wij door
onze wijze van doen ook niet
verwijzen naar het geheim
waaruit wij zelf leven?
Is een warme, respectvolle
en liefdevolle begeleiding van
zo'n rouwdragende familie,
zonder daarbij ons christelijk
geloof expliciet te verwoorden,
een verloochening van het
christelijk geloof?
Iemand die deze taak ver
vult zei mij: Ik doe hierbij niets
dat tegen mijn overtuiging
ingaat.
Kan deze hulpverlening in
dagen van rouw, ook zonder
een woord van het Evangelie,
niet een verwijzing zijn naar de
Bron waaruit wij zelf leven?
Het zal duidelijk zijn dat
een predikant nooit deze rol
van uitvaartbegeleider kan
vervullen.
Nog een vraag
En dan voeg ik hier zelf- op
grond van in gesprekken opge
dane ervaring - de vraag aan
toe: Heeft de kerk in een ver
der verleden soms niet mensen
laten zitten die nu om een uit
vaartbegeleider vragen?
Ten diepste gaat het hierbij
om situaties waarmee wij als
christenen in een geseculari
seerde samenleving te maken
krijgen.
GS benadrukken in hun ant
woord dat zij deze taak zeer
serieus nemen. Zij zien, samen
met het IPO (interprovinciaal
overleg), voorlopig geen heil in
de voorstellen van de Commis
sie Vellinga die de financiering
van de primaire waterkeringen
bij de waterschappen wil leg
gen. In het antwoord van GS
staat letterlijk dat de financie
ring van primaire waterkerin
gen een taak van het Rijk is en
moet blijven.
Eind december legden CDA
fractievoorzitter Hans Démoed
en CDA Statenlid Wiebrand
Dijkstra een zevental schrifte
lijke vragen voor aan GS. Met
deze vragen wilde het CDA
meer duidelijkheid hebben
over het GS standpunt op het
gebied van de zorg voor kust
veiligheid en de financiering
hiervan.
Het onderwerp kustveiligheid
heeft voortdurend aandacht
van het CDA Zuid-Holland.
Bij de verkiezingen in het
voorjaar van 2007 is met het
uitbrengen van een Manifest
Kustveiligheid een duidelijke
positie ingenomen. Voor het
CDA Zuid-Holland zijn kust
en waterveiligheid wezenlijke
punten waar de overheid een
primaire taak heeft. Fractie
voorzitter Hans Démoed is
dan ook erg blij met de ant
woorden van GS: "Wij zijn
ingenomen met deze antwoor
den van GS, dit geeft duide
lijkheid hoe de provincie haar
taak op dit belangrijke terrein
opvat."
MIDDELHARNIS - De Afde
ling Middelharnis/Sommels-
dijk van De Christenvrouw
hoopt woensdag 20 februari
jaarvergadering te houden.
De heer Versendaal uit Strij-
en, van de R.T.M., zal aan de
hand van een powerpoint-
presentatie beeldmateriaal
laten zien over hoe de 'tram'
vroeger over Goeree-Overflak
kee, Schouwen-Duiveland en
Voorne-Putten reed. Er zal ook
een verkooptafel met artikelen
(o.a. boeken en dvd's) van de
R.T.M. zijn. De aanvang van de
avond is 19.30 uur in het Her
vormd Verenigingsgebouw
'De Hoeksteen' aan de Ring in
Middelharnis. Ook gasten zijn
hartelijk welkom.
DEN HAAG - Minister Klink
van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport overweegt de finan
ciële toeslag voor ziekenhuizen
met een verzorgingsgebied tot
72.000 inwoners te schrappen.
Hierdoor dreigt de afdeling
Spoedeisende hulp in het Van
Weel Bethesda ziekenhuis in
Dirksland te verdwijnen. Voor
de PvdA Statenfractie is het
zeer verontrustend dat bewo
ners van Goeree-Overflakkee
voor spoedeisende hulp voort
aan naar Rotterdam of Spijke-
nisse zouden moeten uitwijken.
Zij doet dan ook een dringend
beroep op GS om Minister
Klink te overtuigen af te zien
van zijn voornemen,
ledere burger heeft recht op
goed bereikbare, 7 x 24 uur
spoedeisende hulp. PvdA Sta
tenlid Iris Meerts: 'Als de afde
ling spoedeisende hulp Dirks
land verdwijnt, moet voor
spoedeisende hulp eerst 50
kilometer worden gereisd. Dat
lijkt me - zeker in spitstijden
- een buitengewoon slechte
zaak'.
OUDDORP - Hersteld Herv.
Gem. Dorpskerk: 9.30 uur
ds. H. Lassche, bediening
Heihg Avondmaal en 18.30
uur ds. G. Meuleman, nabe-
trachting Heilig Avond
maal. Eben-Haëzer: 9.30 uur
geen dienst en 18.30 uur ds.
H. Lassche, nabetrachting
Heilig Avondmaal. Woens
dag 20 februari, Dorpskerk:
19.30 uur ds. N. R J. Klei-
berg. Achterberg - Herv.
Gem. Locatie mfg Dorpstien-
den: 9.45 uur ds. P. Ver-
nooij, Stolwijk en 18.00 uur
ds. L. de Wit - Geref. Kerk
10.00 uur ds. C. G. Kant en
18.30 uur ds. J. C. van Wes
tenbrugge - Ger. Gem. 9.30
uur leesdienst en 14.30 uur
ds. G. van Manen.
GOEDEREEDE - Herv. Gem.
10.00 uur ds. E. de Mots
en 18.30 uur ds. C. Door-
neweerd - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 uur kand. A. A.
F. van de Weg, Wezep en
18.00 uur ds. A. Kot, Hui
zen.
STELLENDAM - Herv. Gem.
10.00 uur ds. H. Talsma,
Middelburg en 17.00 uur
ds. J. C. van Trigt, Woer
den - Hersteld Herv. Gem.
10.00 en 18.00 uur ds. W.
M. van der Linden, v.m.
bediening Heilig Avond
maal en nam. dankzegging
Heilig Avondmaal - Geref.
Kerk 10.00 uur mevr. B.
Koppenaal en 18.30 uur ds.
C. G. Kant.
MELISSANT- Hersteld Herv.
Gem. 10.00 en 18.00 uur ds.
R Korteweg - Geref. Kerk
9.30 uur ds. C. Romkes -
Gen Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst - Ger. Gem.
in Ned. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem.
10.00 uur ds. G. van Meije-
ren en 18.00 uur kand. H.
S. Mosterd, Utrecht - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur
ds. J. Schipper - Zieken
huis: 14.30 uur ds. J. Wil-
lemsen.
HERKINGEN - Herv. Gem.
10.00 en 18.00 uur ds. J.
Maas, v.m. bediening Heilig
"AS'b'fidmaal e'fi'Aam. dank
zegging Heilig Avondmaal
- Hersteld Herv. Gem.
9.30 en 18.00 uur ds. A. van
Wijk, v.m. bediening Heilig
Avondmaal en nam. dank
zegging en nabetrachting
Heilig Avondmaal - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur
ds. R Blok.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem.
10.00 uur ds. R. W. van
Mourik, bediening Heilige
Doop en 18.00 uur ds. T. W.
van Bennekom - Lukaska-
pel HDG 10.30 uur ds. C.
Doorneweerd - Hersteld
Herv. Gem. 9.30 en 17.00
uur ds. L. M. Jongejan -
Exodus 10.00 uur ds. T.
Verduijn - Remonstrantse
Gem. 10.00 uur ds. E. van
Dunne - CAMA Gem. 10.00
uur H. ten Voorde.
MIDDELHARNIS - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. A. Bloe
mendal, Oud-Beijerland en
18.00 uur Prof. Dr. W. Bal-
ke, 's-Gravenhage - Geref.
Kerk 10.00 uur ds. L. J.
Lingen en 17.00 uur L. C.
van der Eijk - Ger. Gem.
9.30 en 18.00 uur ds. G.
van Manen - Chr. Geref.
Kerk 9.30 en 18.00 uur ds.
A. A. Egas - Geref. Kerk
(Vrijgemaakt) 9.30 uur ds.
Van Diggele en 17.00 uur
ds. Griffioen.
NIEUWE TONGE - Herv.
Gem. 9.30 uur ds. B. Jon-
geneel, Dussen-Hank en
18.00 uur ds. D. Boers,
Vierpolders - Hersteld
Herv. Gem. 9.30 en 18.00
uur ds. N. den Ouden,
Genemuiden, v.m. voorbe
reiding Heilig Avondmaal
- Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem.
10.00 uur ds. W. Meijer,
Yerseke en 18.00 uur ds. H.
G. van der Ziel - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur lees
dienst - Beréa Gem. 10.00
uur Steve Simons.
STAD a/h HARINGVLIET -
Herv. Gem. 10.00 uur ds,
H. van Oostende, Kapel-
Ie en 18.00 uur ds. H. J.
Catsburg - Geref. Kerk
10.00 uur ds. N. J. A. van
Exel en 18.00 uur ds. A. W.
Estié - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
DEN BOMMEL - Herv. Gem.
10.00 uur dr. O. J. v. d.
Ploeg, Capelle a/d IJssel en
18.00 uur ds. E. de Mots -
Geref. Kerk 9.30 uur geza
menlijke dienst in Oolt-
gensplaat en 18.00 uur ds.
J. H. Becker.
OOLTGENSPLAAT - Herv.
Gem. 9.30 uur ds. H. G.
van der Ziel, voorbereiding
Heilig Avondmaal en 18.00
Wel eens gehoord van de
vereniging die zich tooit met
bovenaangeduide naam? Gro
te kans van niet. Ze timmert
niet zo aan de weg. Ze zal geen
spotje via de STER-reclame
laten maken en geen commer
cial via radio 1 laten horeti.
Het is een bescheiden vereni
ging. Maar wel een oude. Let
eens op de spellingwijze. Heel
deftig: Vereeniging. Inderdaad
met dubbel e.
De Vereeniging tot uitgave van
C;ereformeerde Geschriften
werd opgericht op 19 novem
ber 1926, dus meer dan 80
jaar leden. En nog steeds is ze
actief Volgens de statuten is
het doel van de vereniging "het
verspreiden van geschriften,
zoals verhandelingen, preken
en onderwijsboekjes, van gere
formeerde inhoud. Allereerst
komen in aanmerking werken
van wijlen dr. H.F. Kohlbrug-
ge." Zo luidden de afspraken
van toen.
In de loop van al die jaren
heeft de vereniging al heel
wat geschriften gepubliceerd.
Inderdaad, veel (her)druk-
ken van de geschriften van
Kohlbrugge, een prediker die
bijna dertig jaar in het Duitse
EIberfeld stond. Hij over
leed in 1875. Hij heeft school
gemaakt. Veel predikanten,
met name in de Nederlandse
Hervormde Kerk, hebben in
hem een voorbeeld van de
bijbels-gereformeerde predi
king herkend. Het is vanuit
die kring dat de Vereeniging
destijds is opgericht. Geluk
kig worden ook heden ten
dage de nagelaten geschrif
ten van dr. Kohlbrugge nog
uitgegeven - en gelezen.
In de afgelopen jaren wer
den met name door de uitge
verijen De Groot Goudriaan
te Kampen en Den Hertog te
Houten veel nieuwe boeken
gepubliceerd met het nagela
ten werk van dr. Kohlbrugge.
Daarnaast is de genoemde
vereniging voortgegaan met
haar eigen werkzaamheden.
Daarbij werd ook historisch
bronnenonderzoek verricht
en is ernaar gestreefd het
werk van Kohlbrugge en zijn
leerlingen te plaatsen in de
historische context van hun
tijd.
Enkele voorbeelden van uit
gaven sinds 1986 zijn:
1. Wat zegt Kohlbrugge over
Genesis 3? Uitwerking van
de door Kohlbrugge gehou
den leerrede in de Her
vormde kerk van Vianen op
29 juni 1856, met een inlei
ding van ds. D. van Heyst.
2. De blijde zondagsviering.
Twee preken over Psalm
92, een deel van een paas-
preek over Mattheüs 28: 1
alsmede preekfragmenten
over Hebreeën 3: 10, 11 en
4:1-11.
3. De bron des levens. Schrift
uitleggingen over Johannes
4: 1-26, Lucas 7: 36-50 en
Lucas 17: 11-19.
VRIJDAG 15 FEBRUARI 2008
4. Kohlbrugge's uitleg van
Psalm 1.
Sinds 1995 is er een nieuwe
serie in de Kohlbrugge-reeks.
Enkele voorbeelden van deel
tjes in die serie zijn:
1. Gesprek over het zond-
vloedgebed: een herdruk van
Kohlbrugge's geschrift Histo-
risch-theologische gesprekken
tussen twee gereformeerde
predikanten, betrefi'ende het
lezen van het formulier bij
de bediening van de Heiligen
Doop.
3 en 4. Kohlbrugge als prediker
en pastor in zijn brieven, twee
delen. Deze tweedelige uitgave
bevat een verzameling van brie
ven van Kohlbrugge, die \()or
deze uitgave werden bewerkt
en van historische inleidingen
en annotaties voorzien.
De bovenstaande gegevens
ontleen ik aan een artikel
dat enkele jaren gelden ver
scheen in het landelijke kerk
blad Ecclesia. Daarin lees ik
ook het volgende: "Uit dit
alles moge blijken dat de
werkzaamheden van de ver
eniging in de zich telkens wij
zigende omstandigheden tot
op heden zijn voortgegaan.
De tijdsomstandigheden zijn
zowel sinds de 19'' eeuw alsook
sinds de 20er en 50er jaren
van de 20e eeuw beslissend
veranderd! De invloed van
de secularisatie op vrijwel alle
terreinen van het leven alsook
de toenemende invloed van
de islam stempelen en bepa
len steeds sterker het beeld
van de huidige samenleving.
De mens is van nature ech
ter in wezen altijd dezelfde
gebleven: zondaar voor God,
waarom Kohlbrugge's predi
king, altijd direct gericht tot
het hart van ieder mens die
zich zondaar weet voor God,
om hem/haar het volle heil in
Christus te verkondigen, ook
nu nog actueel is."
De aanleiding om aandacht te
geven aan die oude, maar nog
zo actieve, vereniging is de
recente verschijning van een
nieuw boekje. Onder titel Zalig
de armen van geest bevat het
een twaalftal preken van Th.
J. Locher. Deze man die leef
de van 1831-1882 wordt wel
genoemd "de leerling van Kohl
brugge die zijn leermeester het
best heeft begrepen." Locher
was een Zwitser van geboorte.
In 1864 werd hij bevestigd in
zijn eerste gemeente te Uitikon
in Zwitserland. In later jaren
diende hij de gemeenten van
Zevenhoven, Zelhem en Rol-
terdam-Charlois.
De preken in deze bundel zijn
door de heer T. van Es te .•Mblas-
serdam uit zijn particuliere col
lectie geselecteerd, bewerkt en
van een inleiding voorzien. Ds.
E. Mijnheer te Oene verzorgde
een kort historisch overzicht
van de weg en het werk van ds.
Th. J. Locher. Hij is een vrij
wel vergeten prediker, maar
nu wordt hem opnieuw stem
gegeven, zo lang nadat hij
gestorven is.
De Vereeniging is er niet op
tegen waneer er nieuwe begun
stigers of leden zouden toe
treden. Integendeel zelfs. De
minimumbijdrage voor begun
stigers is 5,00 en voor leden
12,00 per jaar. U kunt zich
schriftelijk aanmelden bij de
secretaris: ds. J.K. Vlasblom,
Aardamseweg 6, 2461 CC Ter
Aar. De leden ontvangen de
verschijnende publicaties gra
tis thuis. Neem, lees!
ik breng Jief ReformaforiscJi DagbJad rond. Ooi; op een keer op een
ia(erdagocli(end. ïjef vas uur in de taorgen. ik drukf^ k-^^aad de
wekker ui( en s^apfe sloom nxt mijn bed- kleedde me aan en liep
sfil naar b«neden om de res( nie( wakker (e maken. Toen ik naar
bui(en keek was ik nie( ecli; vrolijk (e noemen. lle( goo( tornaar! ik
rende naar de sdiuur om mijn regenpak fe iakn, ging de kran(en
(ellen, en deed 5e in mijn krSnfentas. Opeens sfond ik siïl, w-a(
een pracitig geluid!! In d« boom bij de buren, >&t een vogel liard (e
fluiten. 9ij (rok iict van de regen niefs aan. Hijn bui was gelijk
helemaal over. Toen ik naar mijn krantenwijk reed dacii( ik aan
mijn kleUferjuf. 2ij -heeft mij wel eens verfeld da( ook'de vogels (of
Gods eer iingen. 2e leerde mij een liedje, de eers(e regels gingen ^o;
'ijoor de vogels Singen weer. Va( doe jij? Ua( doe jij?' £n wa( deed ik?
ik was nie( (e genaken- Ifoe vaak Seuren we we] nie( Over }ie( weer?
£n wa( doen die vogels? 2ij singen (o( Gods eer! 2fi kan da( kleine
vogel(je een groo( voorbeeld voor ons si in.
B5RXifIiT£
uur ds. D. Breure, Bru-
chem-Kerkwijk - Hersteld
Herv. Gem. 9.00 uur ds. C.
Oorschot, Stellendam en
15.30 uur ds. A. Kot, Hui
zen - Geref. Kerk 9.30 uur
ds. Speelman en 18.00 uur
ds. De Jongh - Gen Gem.
9.30 en 18.00 uur lees
dienst.
LANGSTRAAT - Herv. Gem.
10.00 uur ds. Th. W. H. van
der Heijden, voorbereiding
Heilig Avondmaal.