Uitvaartbegeleiding Ouddorps project 'Kleding voor kindertehuis in Lokichar Kerk diensten Lege 4You EIIAIIDEn-IIIEUWS GS delen zorg CDA-fractie 9 over RTM bij jaarvergadering De Christen- kustveiligheid vrouw PvdA Zuid-Holland: 'Verdwijnen spoedeisende hulp Dirksland zorgelijk' De Vereeniging tot uitgave van gereformeerde geschriften EIÜMIPEti-niEUWS Vaag? Project Uw auto én caravan W. H. Velema DEN HAAG- Het CDA Zuid-Holland heeft met de antwoorden van Gedeputeerde Staten een gedegen visie ont vangen op de gestelde vragen over het onder werp kust- en water- veiligheid. GS geven aan dat zij de zorg voor kustveiligheid en de financiering hiervan als taak van de landelijke overheid zien. Daarin heeft de provincie een coördinerende en con trolerende taak. Zondag 17 februari 2008 Derde Lijdenszondag J.M.J. Kieviet Se.S^e legers, PAGINA 2 Ethiek Een begeleider L' hebt de titel toch wel goed gelezen? Er staat niet uitvaart leider, maar uitvaartbegelei der. Wat is het verschil tussen bei de termen? In Van Dale, Groot woordenboek der Nederland se taal, komt het woord uit vaartbegeleider niet eens voor, althans niet in de dertiende herziene druk (1999) die ik tot mijn beschikking heb. Een uitvaartleider is een man of vrouw die een uitvaart regelt en leidt. Men kan zeggen een man (of vrouw) die bij een begrafenis de leiding heeft. De term boven deze column bevat vier letters meer, name lijk een uitvaartbegeleider. Wat is het verschil tussen beide? Het verschil Door contacten met mannen vrouwen die bij een uitvaart betrokken zijn, heb ik het ver schil uitgelegd gekregen tussen de ene term en de andere. Een uitvaartbegeleider, zo werd mij verteld, is iemand die een begrafenis begeleidt. Waarin verschilt diens taak dan van een uitvaartleider? Wel, er zijn tegenwoordig tal van begrafenissen waarbij geen predikant aanwezig is. Zijn bijdrage wordt niet op prijs gesteld - om welke reden ook. Toch wenst een familie aan zo'n plechtigheid enige inhoud te geven. Uiteraard kan de uit vaartleider dat doen. Diens werk beperkt zich dan meestal tot wat ik nu maar met een weinig sympathieke term de 'technische bezigheden' noem. Dat wil zeggen: hij geeft aan wanneer de aanwezigen moe ten gaan staan bij het binnen brengen of het uitdragen van de kist. Hij geeft aanwijzingen voor het vormen van de rouw stoet en in welke volgorde familie en andere genodigden de rouwauto zullen volgen. Hij geeft leiding aan het gebeuren op het kerkhof Hij spreekt - meestal - enkele woorden ter afsluiting van de plechtigheid bij het graf Tenslotte, voor zover nodig, wijst hij op de mogelijkheid om de familie na afloop van de begrafenis in de aula, in de kerk of waar ook, nog te ontmoeten. Er is heel wat aan voorafgegaan Uiteraard is er al heel wat werk voorafgegaan aan het moment van de uitvaart. Eigen lijk alles wat er ligt tussen het moment dat hij opgeroepen wordt direct na het sterven en het moment waarop de familie naar kerk of aula en het kerk hof gaat. Ieder die met een uitvaart te maken heeft gehad weet daar van. In de meeste gevallen zal de uitvaartleider (hetzij hij een man of zij een vrouw is) elke dag persoonlijk met de familie contact hebben. Ik heb dit voor velen beken de patroon toch wat uitvoerig beschreven omdat de taak van een uitvaartbegeleider een andere is, zo werd mij vanuit de praktijk in bepaalde delen van het land verteld. Een uitvaartbegeleider (hetzij man of vrouw) is degene die bij de uitvaart in overleg met de familie enke le woorden spreekt. Woor den waarin het leven van de overledene wordt beschreven en andere woorden, hetzij een gedicht, een vers of een korte impressie waarmee de aandacht van de aanwezi gen wordt gericht niet alleen op het droevige gebeuren, maar waarin zo mogelijk ook andere perspectieven wor den geopend. Men hoort ook wel de naam uitvaartspreker maar die term dekt niet hele maal de werkzaamheden die worden verricht. De lezer zal misschien zeg gen: U bent wat vaag in uw- omschrijvingen. Dat is terecht opgeinerkt. Laat ik het zo mogen zeggen: De uitvaart begeleider vult de lege plaats op die er bij een begrafenis ontstaat als de familie geen behoefte heeft aan de aanwe zigheid van een predikant. Ook in zulke situaties - u kunt ze in zekere zin als leeg ten typeren - wil er toch iets meer gezegd worden dan de 'technische regelingen' die een uitvaardeider verwoordt. Wat dan gezegd wordt is een zaak van de uitvaartbegeleider. Hij zal zijn woorden en zijn bij drage kiezen na overleg met de familie en afgestemd op wat hij van de familie over de overle dene heeft gehoord. Geen dominee erbij - en toch een korte stijlvolle, en als u het wilt een zinvolle bijdrage aan een waardige afscheidsbij- eenkomst. Ik ken mannen en vrouwen die het leveren van zo'n bijdra ge, die dus het werk van een uitvaartbegeleider als hun taak zien. Een taak voor een christen? Nu komt het punt waarom het mij eigenlijk in deze column te doen is. Kan een man of vrouw die zelf belijdend chris ten is, deze taak vervullen? Ik weet dat er in verschillende delen van het land op dit punt discussies gehouden worden; soms zelfs verwijten gemaakt worden aan christen-uitvaart begeleiders. Het verwijt komt dan hierop neer: Je moet over je geloof zwijgen. Je mag niet over een bijbelwoord spreken. Verwijzing naar de Bijbel wordt door de familie immers niet op prijs gesteld. Anders zou men wel een dominee uitgenodigd heb- OUDDORP - Sinds 1970 is de GZB - de Gerefor meerde Zendingsbond - actief in Lokichar in Kenia. Ouddorp onder steunt al jaren met kle ding het kindertehuis in die plaats. In de loop der jaren is de eerste kleine medische post in Loki char uitgegroeid tot een klein ziekenhuis. Dit is voor velen tot op grote afstand de enige plaats waar medische zorg ver kregen kan worden. Verder werd er een kerk gebouwd waar iedere zondag zo'n 150 tot 200 mensen bij elkaar komen. Men begon in de schaduw van een doornige kale boom met een klein groepje belangstel lenden. Dit groeide uit tot een kerkelijke gemeente. "Gods werk kreeg gestalte in de loop der jaren". Ook kwam er op de zendings- post van Lokichar een wees huis dat door de van Ouddorp afkoinstige zendeling Aleman halverwege de zeventigerjaren werd opgericht. Door ziekten, veeroverij en moordpartijen van de Pokots waren veel jon ge kinderen wees geworden en zij werden in dit weeshuis opgevangen. In de tachtiger jaren werd duidelijk dat een echt weeshuis voor Lokichar niet meer geschikt was. Het viel ook niet altijd mee om te weten wie er nu wel of geen wees was. Wel bleef duidelijk dat een aantal kinderen in een noodsituatie zat en geen kant op kon. Sommigen waren gehandicapt en hadden goede voeding en onderwijs nodig. Anderen waren gewoonweg in de steek gelaten. Weer ande ren waren echt wees en ble ken geen mens te hebben. De naam weeshuis veranderde dan ook in kindertehuis en de kerk bleef zorgen voor de kin deren die hulp nodig hadden. In het kindertehuis hebben nu 85 kinderen een thuis gevon den. Ongeveer 20 kinderen volgen voortgezet onderwijs en de anderen gaan naar de basisschool. Christelijk streetó/ad op gereformeerde grondslag Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v. Verschijning: dinsdag huis-aan-huis vrijdag abonnementen uitgave Tei. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijl< ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE Tel. (0187)471020 E-mail: algemeen@gebr-dewaal.com Tarief per mm 0,36. Contracttarieven op aanvraag Sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur Sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 7.30 uur Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-verkoop: Gert VenA/eij, tel. (06) 50448359 e-mail: g.verweij@gebr-dewaal.com REDACTIE hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187) 471022 e-mail: j.villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vöór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). Ouddorp wil meehelpen deze kinderen en jongelui te steu nen met het project 'Kleding voor Kindertehuis Lokichar'. Dit wordt al gedaan sinds 1975. De kleren die vorige jaar verzameld werden zijn dan ook natuurlijk voor dit project. Er werden veel kleren ingeza meld die door de vrijwilligers verwerkt werden. Uiteindelijk was de opbrengst over 2007 1.700,-. De organisatie wil namens de kinderen van het kindertehuis een ieder har telijk dank zeggen voor het medeleven. Ook dit jaar zijn de zakken met kleding weer van harte welkom. De contai ner, waar de zaken met kleding kunnen worden ingegooid aan de Duinkerkerweg 6a, staat dag en nacht geopend om de kleren te ontvangen. De vol gende kledingstukken kunnen worden gebracht: draagbare kinder boven- en onderkle- ding; bruikbaar huishoudtex- tiel, laken en dekens; schoenen en laarzen. Daarnaast kan ook oud geld in munt en papier worden ingeleverd, evenals Bijbels, boeken, postzegels, speelgoed en zowel zwart-wit als gekleurde ansichtkaarten. Voor verdere informatie kan men bellen naar de GZB-pro jectverzamelaar Chris van Kop pen, telefoon: 0187-681533. in vertrouwde handen ben! Men verwijt deze bege leiders dan een verlooche ning van hun geloof Nu opnieuw de vraag: Kan een overtuigd christen deze taak vervullen, waarbij van hem of haar verwacht wordt dat hij juist in situaties van dood en begraven over zijn geloof zwijgt? Een snel uitgesproken visie Er zullen lezers zijn die gauw klaar zijn met hun ant woord. Dat kun je als christen niet doen. Dat moet je zelfs niet willen. In zulke moeilijke momenten wel spreken, maar zwijgen over je geloof Ik zou voorzichtig zijn met al te snel neen te zeggen. U moet zich de situatie goed indenken; en dat naar twee kanten. Naar de kant van de rouw dragende familie. Zij hebben behoefte aan steun, aan meele vende begeleiding. En naar de kant van de begeleider. Wordt deze man of vrouw gedwongen om zijn geloof te verloochenen? Dat zeker niet. Hij kan alleen niet zeggen wat hij bij de begrafe nis van een kerklid zou zeggen. Dat hoeft hij ook niet te doen. Dan doet de dominee dat! Maar kan hij in droevige situaties, in dagen van rouw, door de manier waarop hij de familie opvangt en met hen omgaat, niet tot steun zijn? Ik weet van een uitvaart begeleider die met kinderen van de overledene, sprekend over diens verleden, een heel gesprek gehad heeft over het Evangelie. Dat gesprek vond plaats in het sterfhuis en niet in de aula van de begraafplaats. Niettemin werden er - om het zo maar eens te zeggen - sig nalen van het Evangelie door gegeven. Ik weet wel, dit gebeurt niet bij iedere uitvaart, maar het komt voor. De manier waarop Bovendien, zal uit de manier waarop de begeleider met de familie omgaat en uit heel het gebeuren niet iets kunnen uitgaan van rust? De man of \rouw heeft voor zichzelf in het geloof een rustpunt, zo u wilt een ankerplaats. Kan in de momenten van omgang met de familie daarvan, zelfs zonder woorden, niet iets uitkomen en zelfs overslaan op de familie? En in het algemeen gespro ken: zullen wij als christenen niet vaker dienst verlenen, zonder dat de bron van onze dienstverlening uitvoerig ter sprake komt? Kunnen wij door onze wijze van doen ook niet verwijzen naar het geheim waaruit wij zelf leven? Is een warme, respectvolle en liefdevolle begeleiding van zo'n rouwdragende familie, zonder daarbij ons christelijk geloof expliciet te verwoorden, een verloochening van het christelijk geloof? Iemand die deze taak ver vult zei mij: Ik doe hierbij niets dat tegen mijn overtuiging ingaat. Kan deze hulpverlening in dagen van rouw, ook zonder een woord van het Evangelie, niet een verwijzing zijn naar de Bron waaruit wij zelf leven? Het zal duidelijk zijn dat een predikant nooit deze rol van uitvaartbegeleider kan vervullen. Nog een vraag En dan voeg ik hier zelf- op grond van in gesprekken opge dane ervaring - de vraag aan toe: Heeft de kerk in een ver der verleden soms niet mensen laten zitten die nu om een uit vaartbegeleider vragen? Ten diepste gaat het hierbij om situaties waarmee wij als christenen in een geseculari seerde samenleving te maken krijgen. GS benadrukken in hun ant woord dat zij deze taak zeer serieus nemen. Zij zien, samen met het IPO (interprovinciaal overleg), voorlopig geen heil in de voorstellen van de Commis sie Vellinga die de financiering van de primaire waterkeringen bij de waterschappen wil leg gen. In het antwoord van GS staat letterlijk dat de financie ring van primaire waterkerin gen een taak van het Rijk is en moet blijven. Eind december legden CDA fractievoorzitter Hans Démoed en CDA Statenlid Wiebrand Dijkstra een zevental schrifte lijke vragen voor aan GS. Met deze vragen wilde het CDA meer duidelijkheid hebben over het GS standpunt op het gebied van de zorg voor kust veiligheid en de financiering hiervan. Het onderwerp kustveiligheid heeft voortdurend aandacht van het CDA Zuid-Holland. Bij de verkiezingen in het voorjaar van 2007 is met het uitbrengen van een Manifest Kustveiligheid een duidelijke positie ingenomen. Voor het CDA Zuid-Holland zijn kust en waterveiligheid wezenlijke punten waar de overheid een primaire taak heeft. Fractie voorzitter Hans Démoed is dan ook erg blij met de ant woorden van GS: "Wij zijn ingenomen met deze antwoor den van GS, dit geeft duide lijkheid hoe de provincie haar taak op dit belangrijke terrein opvat." MIDDELHARNIS - De Afde ling Middelharnis/Sommels- dijk van De Christenvrouw hoopt woensdag 20 februari jaarvergadering te houden. De heer Versendaal uit Strij- en, van de R.T.M., zal aan de hand van een powerpoint- presentatie beeldmateriaal laten zien over hoe de 'tram' vroeger over Goeree-Overflak kee, Schouwen-Duiveland en Voorne-Putten reed. Er zal ook een verkooptafel met artikelen (o.a. boeken en dvd's) van de R.T.M. zijn. De aanvang van de avond is 19.30 uur in het Her vormd Verenigingsgebouw 'De Hoeksteen' aan de Ring in Middelharnis. Ook gasten zijn hartelijk welkom. DEN HAAG - Minister Klink van Volksgezondheid, Welzijn en Sport overweegt de finan ciële toeslag voor ziekenhuizen met een verzorgingsgebied tot 72.000 inwoners te schrappen. Hierdoor dreigt de afdeling Spoedeisende hulp in het Van Weel Bethesda ziekenhuis in Dirksland te verdwijnen. Voor de PvdA Statenfractie is het zeer verontrustend dat bewo ners van Goeree-Overflakkee voor spoedeisende hulp voort aan naar Rotterdam of Spijke- nisse zouden moeten uitwijken. Zij doet dan ook een dringend beroep op GS om Minister Klink te overtuigen af te zien van zijn voornemen, ledere burger heeft recht op goed bereikbare, 7 x 24 uur spoedeisende hulp. PvdA Sta tenlid Iris Meerts: 'Als de afde ling spoedeisende hulp Dirks land verdwijnt, moet voor spoedeisende hulp eerst 50 kilometer worden gereisd. Dat lijkt me - zeker in spitstijden - een buitengewoon slechte zaak'. OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. H. Lassche, bediening Heihg Avondmaal en 18.30 uur ds. G. Meuleman, nabe- trachting Heilig Avond maal. Eben-Haëzer: 9.30 uur geen dienst en 18.30 uur ds. H. Lassche, nabetrachting Heilig Avondmaal. Woens dag 20 februari, Dorpskerk: 19.30 uur ds. N. R J. Klei- berg. Achterberg - Herv. Gem. Locatie mfg Dorpstien- den: 9.45 uur ds. P. Ver- nooij, Stolwijk en 18.00 uur ds. L. de Wit - Geref. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. J. C. van Wes tenbrugge - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst en 14.30 uur ds. G. van Manen. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. de Mots en 18.30 uur ds. C. Door- neweerd - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur kand. A. A. F. van de Weg, Wezep en 18.00 uur ds. A. Kot, Hui zen. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. Talsma, Middelburg en 17.00 uur ds. J. C. van Trigt, Woer den - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. W. M. van der Linden, v.m. bediening Heilig Avond maal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Geref. Kerk 10.00 uur mevr. B. Koppenaal en 18.30 uur ds. C. G. Kant. MELISSANT- Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. R Korteweg - Geref. Kerk 9.30 uur ds. C. Romkes - Gen Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meije- ren en 18.00 uur kand. H. S. Mosterd, Utrecht - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Schipper - Zieken huis: 14.30 uur ds. J. Wil- lemsen. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Maas, v.m. bediening Heilig "AS'b'fidmaal e'fi'Aam. dank zegging Heilig Avondmaal - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. A. van Wijk, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dank zegging en nabetrachting Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. R Blok. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. R. W. van Mourik, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. T. W. van Bennekom - Lukaska- pel HDG 10.30 uur ds. C. Doorneweerd - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 17.00 uur ds. L. M. Jongejan - Exodus 10.00 uur ds. T. Verduijn - Remonstrantse Gem. 10.00 uur ds. E. van Dunne - CAMA Gem. 10.00 uur H. ten Voorde. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. Bloe mendal, Oud-Beijerland en 18.00 uur Prof. Dr. W. Bal- ke, 's-Gravenhage - Geref. Kerk 10.00 uur ds. L. J. Lingen en 17.00 uur L. C. van der Eijk - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A. A. Egas - Geref. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur ds. Van Diggele en 17.00 uur ds. Griffioen. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. B. Jon- geneel, Dussen-Hank en 18.00 uur ds. D. Boers, Vierpolders - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. N. den Ouden, Genemuiden, v.m. voorbe reiding Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. Meijer, Yerseke en 18.00 uur ds. H. G. van der Ziel - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst - Beréa Gem. 10.00 uur Steve Simons. STAD a/h HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds, H. van Oostende, Kapel- Ie en 18.00 uur ds. H. J. Catsburg - Geref. Kerk 10.00 uur ds. N. J. A. van Exel en 18.00 uur ds. A. W. Estié - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur dr. O. J. v. d. Ploeg, Capelle a/d IJssel en 18.00 uur ds. E. de Mots - Geref. Kerk 9.30 uur geza menlijke dienst in Oolt- gensplaat en 18.00 uur ds. J. H. Becker. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. H. G. van der Ziel, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 Wel eens gehoord van de vereniging die zich tooit met bovenaangeduide naam? Gro te kans van niet. Ze timmert niet zo aan de weg. Ze zal geen spotje via de STER-reclame laten maken en geen commer cial via radio 1 laten horeti. Het is een bescheiden vereni ging. Maar wel een oude. Let eens op de spellingwijze. Heel deftig: Vereeniging. Inderdaad met dubbel e. De Vereeniging tot uitgave van C;ereformeerde Geschriften werd opgericht op 19 novem ber 1926, dus meer dan 80 jaar leden. En nog steeds is ze actief Volgens de statuten is het doel van de vereniging "het verspreiden van geschriften, zoals verhandelingen, preken en onderwijsboekjes, van gere formeerde inhoud. Allereerst komen in aanmerking werken van wijlen dr. H.F. Kohlbrug- ge." Zo luidden de afspraken van toen. In de loop van al die jaren heeft de vereniging al heel wat geschriften gepubliceerd. Inderdaad, veel (her)druk- ken van de geschriften van Kohlbrugge, een prediker die bijna dertig jaar in het Duitse EIberfeld stond. Hij over leed in 1875. Hij heeft school gemaakt. Veel predikanten, met name in de Nederlandse Hervormde Kerk, hebben in hem een voorbeeld van de bijbels-gereformeerde predi king herkend. Het is vanuit die kring dat de Vereeniging destijds is opgericht. Geluk kig worden ook heden ten dage de nagelaten geschrif ten van dr. Kohlbrugge nog uitgegeven - en gelezen. In de afgelopen jaren wer den met name door de uitge verijen De Groot Goudriaan te Kampen en Den Hertog te Houten veel nieuwe boeken gepubliceerd met het nagela ten werk van dr. Kohlbrugge. Daarnaast is de genoemde vereniging voortgegaan met haar eigen werkzaamheden. Daarbij werd ook historisch bronnenonderzoek verricht en is ernaar gestreefd het werk van Kohlbrugge en zijn leerlingen te plaatsen in de historische context van hun tijd. Enkele voorbeelden van uit gaven sinds 1986 zijn: 1. Wat zegt Kohlbrugge over Genesis 3? Uitwerking van de door Kohlbrugge gehou den leerrede in de Her vormde kerk van Vianen op 29 juni 1856, met een inlei ding van ds. D. van Heyst. 2. De blijde zondagsviering. Twee preken over Psalm 92, een deel van een paas- preek over Mattheüs 28: 1 alsmede preekfragmenten over Hebreeën 3: 10, 11 en 4:1-11. 3. De bron des levens. Schrift uitleggingen over Johannes 4: 1-26, Lucas 7: 36-50 en Lucas 17: 11-19. VRIJDAG 15 FEBRUARI 2008 4. Kohlbrugge's uitleg van Psalm 1. Sinds 1995 is er een nieuwe serie in de Kohlbrugge-reeks. Enkele voorbeelden van deel tjes in die serie zijn: 1. Gesprek over het zond- vloedgebed: een herdruk van Kohlbrugge's geschrift Histo- risch-theologische gesprekken tussen twee gereformeerde predikanten, betrefi'ende het lezen van het formulier bij de bediening van de Heiligen Doop. 3 en 4. Kohlbrugge als prediker en pastor in zijn brieven, twee delen. Deze tweedelige uitgave bevat een verzameling van brie ven van Kohlbrugge, die \()or deze uitgave werden bewerkt en van historische inleidingen en annotaties voorzien. De bovenstaande gegevens ontleen ik aan een artikel dat enkele jaren gelden ver scheen in het landelijke kerk blad Ecclesia. Daarin lees ik ook het volgende: "Uit dit alles moge blijken dat de werkzaamheden van de ver eniging in de zich telkens wij zigende omstandigheden tot op heden zijn voortgegaan. De tijdsomstandigheden zijn zowel sinds de 19'' eeuw alsook sinds de 20er en 50er jaren van de 20e eeuw beslissend veranderd! De invloed van de secularisatie op vrijwel alle terreinen van het leven alsook de toenemende invloed van de islam stempelen en bepa len steeds sterker het beeld van de huidige samenleving. De mens is van nature ech ter in wezen altijd dezelfde gebleven: zondaar voor God, waarom Kohlbrugge's predi king, altijd direct gericht tot het hart van ieder mens die zich zondaar weet voor God, om hem/haar het volle heil in Christus te verkondigen, ook nu nog actueel is." De aanleiding om aandacht te geven aan die oude, maar nog zo actieve, vereniging is de recente verschijning van een nieuw boekje. Onder titel Zalig de armen van geest bevat het een twaalftal preken van Th. J. Locher. Deze man die leef de van 1831-1882 wordt wel genoemd "de leerling van Kohl brugge die zijn leermeester het best heeft begrepen." Locher was een Zwitser van geboorte. In 1864 werd hij bevestigd in zijn eerste gemeente te Uitikon in Zwitserland. In later jaren diende hij de gemeenten van Zevenhoven, Zelhem en Rol- terdam-Charlois. De preken in deze bundel zijn door de heer T. van Es te .•Mblas- serdam uit zijn particuliere col lectie geselecteerd, bewerkt en van een inleiding voorzien. Ds. E. Mijnheer te Oene verzorgde een kort historisch overzicht van de weg en het werk van ds. Th. J. Locher. Hij is een vrij wel vergeten prediker, maar nu wordt hem opnieuw stem gegeven, zo lang nadat hij gestorven is. De Vereeniging is er niet op tegen waneer er nieuwe begun stigers of leden zouden toe treden. Integendeel zelfs. De minimumbijdrage voor begun stigers is 5,00 en voor leden 12,00 per jaar. U kunt zich schriftelijk aanmelden bij de secretaris: ds. J.K. Vlasblom, Aardamseweg 6, 2461 CC Ter Aar. De leden ontvangen de verschijnende publicaties gra tis thuis. Neem, lees! ik breng Jief ReformaforiscJi DagbJad rond. Ooi; op een keer op een ia(erdagocli(end. ïjef vas uur in de taorgen. ik drukf^ k-^^aad de wekker ui( en s^apfe sloom nxt mijn bed- kleedde me aan en liep sfil naar b«neden om de res( nie( wakker (e maken. Toen ik naar bui(en keek was ik nie( ecli; vrolijk (e noemen. lle( goo( tornaar! ik rende naar de sdiuur om mijn regenpak fe iakn, ging de kran(en (ellen, en deed 5e in mijn krSnfentas. Opeens sfond ik siïl, w-a( een pracitig geluid!! In d« boom bij de buren, >&t een vogel liard (e fluiten. 9ij (rok iict van de regen niefs aan. Hijn bui was gelijk helemaal over. Toen ik naar mijn krantenwijk reed dacii( ik aan mijn kleUferjuf. 2ij -heeft mij wel eens verfeld da( ook'de vogels (of Gods eer iingen. 2e leerde mij een liedje, de eers(e regels gingen ^o; 'ijoor de vogels Singen weer. Va( doe jij? Ua( doe jij?' £n wa( deed ik? ik was nie( (e genaken- Ifoe vaak Seuren we we] nie( Over }ie( weer? £n wa( doen die vogels? 2ij singen (o( Gods eer! 2fi kan da( kleine vogel(je een groo( voorbeeld voor ons si in. B5RXifIiT£ uur ds. D. Breure, Bru- chem-Kerkwijk - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur ds. C. Oorschot, Stellendam en 15.30 uur ds. A. Kot, Hui zen - Geref. Kerk 9.30 uur ds. Speelman en 18.00 uur ds. De Jongh - Gen Gem. 9.30 en 18.00 uur lees dienst. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. Th. W. H. van der Heijden, voorbereiding Heilig Avondmaal.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 2