Meditatie Scheiden doet pijn Vervolg' verhaal RAAD DAAD BeroepingS' EN U aarver. SGO WERK Bekeringsvrucht (1) Jongerenavond in Zeeland Ophalen oud papier Stellendam Jeugdmiddag bij SWO EIUVriDC^-^IElJWS lAET iWSEFRECORD PAGINA 5 VRIJDAG 8 FEBRUARI 2008 Gezien de nog .steeds loene- niende onkerkelijkheid zou je dal niet venvachten, maar het blijkt dat voortdiiiend minder iiensen meer geven. Want elk Blik op kerk en samentniing - Kerkbalans - Noodlijdende kerken Blijkbaar beell 'Religietis Erl- goed' velen in on.s land aange sproken. (;een wonder, terwijl moskeeën in steden en dorpen als paddenstoelen uit de grond veiiij/en, slaan oude kerken vaak op instorten en zijn grcjte pastorieën in onze tijd prak tisch onbewoonbaar, gezien de hoge kosten van ondel hond en verwarming. Vlak eina was ei de aktie 'Kerkbalans'. .Sinds 1972 is er aan hel begin van hel jaar een mas.sale geldwerving, waaraan behalve de Protestantse Kerk in Nederland ook andere ker ken, bijvoorbeeld de Rooms- Kalholieke, meedoen. Ieder jaar slaan we weer versteld van de bedragen die op deze wijze bij elkaar worden gebracht. jaar wordt er over de hele linie weer meer ingezameld. De aktie wordt met \eel tam tam geboerd. .N'iet alleen de kerkenraden krijgen van lexo- ren bericht, en niet alleen advertentie.s in allerlei bladen sporen aan tot gul geven, maar zelfs prominente hgnreii uit de kerken richten zich in radio- sp(jijes lot het publiek. Kii kennelijk heelt dat etlcctl Ook rand- en onkerkelijken hebben er wat voor over dat de kerk blijCt bestaan. Ze zien die kerk meestal niet van binnen, maar ze willen toch ook niet dat ze verdwijnt! Zoals ik al schreel, de akiie 'Kerkbalans' is nog niet /.o oud. Het is ook tamelijk uitzniider- lijk dat allerlei kerken samen werken inzake de geldwerving. Vroeger had bijvoorbeeld de Hervormde Kerk één lande lijke kollekle, die voor 'Nood lijdende kerken en personen'. Die kollekle was verplicht. dat wil zeggen dat alle lokale gemeenten die één keer per Daf vraag- en anlwoordrubriek slaat geheel len dienste van de lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus H, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen ivorden door deskundigen heanlxooord en zullen binnen enkele weken na de inzending ronipleel mei antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. lloe laiig kan een zuve/v/iegluig in de lucht blijven voor hi'liiaar heneden nioel? Antwoord: Dai is alliankelijk van de zgn. ihermiek. Dal is hiclit die o[)waails beweeg! door plaalseirjke verhilling bij het aariloppervlak. Hoven een zaïulvlakle zal de lui lil bij zon nig vvt'cr beter x'ervvarind wor den dan boven .stromend water ol vochtig giasland. De kunst van bet zweelvliegen is dus bel vinden van plekken met Ihermiek en je daar spiraalsge- wijze omboog Ie laten tlrijven. Daarna kan een piloot met een goede kijk op de weersomslan- diglieden in een glijvlucht een andere llieriiiiekbel opzoeken. Verliest hij leveel hoogte door (vergeefs) zoeken, dan moei hij nik'indelijk landen. Omdat er in 'l voorjaar en in de zomer meer lucht verwarmd wordt dan in de andere jaargelij- den, worden in de guiLstige seizoenen de langste vhichten geinaakl. Op 25 april 1972 zweelde bijvoorbeeld een zekere Hans Werner Grosse iu een AS\V-12 in 11 uur en 4?i minulen van l.iibeck aan de Oostzee naar Biarritz aan de Kran.s-Spaanse grens zonder lussenlaiiding, hemelsbreed een alsland van 1 160 km. TEGENWIND EN BENZINE Kan hel hlopl>en. dat een auto bij tegenwind veel meer benzine verbruikt dan als je, xcind mee ju'ht? Kun je daar iets aan doen door wijziging in de snelheid nf rijstijl? Antwoord: Er zijn melingen verricht bij windkrachl 5, dus een windsnelheid van circa 'M km/n. Daarbij steeg hel benzi- neverbruik bij een grote beiizi- iieslurjjer die bij windstil weer bij 100 kni/unr 20 liter per 100 km gebruikte (dus I op 5 liep) bij legenwiiid lot 25 liter (d.w.z. I op'4) bij die zeilde 100 km. Met de wind in de rug malen de onderzoekers een verbruik van 18 liter (1 op 5,8) op dat traject. Bij kleine auto's met meer gestroomlijnde carrosse rie is het verschil kleiner en bij de hoekige vrachtwagens nog veel groter. U kunt het hoge re benzineverbruik enigszin.s compenseren, door de snel heid lot 80 te verlagen. Rijdt II in omgekeerde richting, clan kunl 11 rustig wat sneller rijden dan normaal. In de regel hebt u de wind echter niet de gehele weg pal voor of'recht achter en is de windsnelheid niet con stant. HONDENWACHT In een hoek over een zeereis lus ik over de h(nulcnw(nhl. Hoe zijn die wachten eigenlijk verdeeld en hoe helen de andere? Antwoord: Kr zijn aan boord zes wachten van vier uur, waarbij beurtelings de kapilein en Ie, 2de, 3de .stuurman hel bevel voeren, de koers be|)a- leu, enz. Ook roergangers, werktuigkundigen enz. wis selen dan van dieii-st. In de regel hebben zij per etmaal twee keer 4 uur dienst en 8 uur rusl. Elke wacht duurde vroeger 8 glazen (zo genoemd jaar moesten houden. De ker kenraden kregen van tevoren bericht met de opwekking aan alle gemeenteleden om gul te geven. Uit de opbrengst van deze kollekte werden oude kerkgebouwen en pastorieën opgeknapt. Maar ook wedu wen en wezen \an overleden predikanten konden uit deze kas een toelage ontvangen. Tegen deze verplichte kollekte was ook wel bezwaar. Dat kwam met name uit de rechlersek- lor van de kerk. Daar heerste de vrees cJat op deze manier ook vrijzinnige gemeenten in stand werden gehouden. De hogere regionen van de kerk hadden esenwel sancties voor weigerachtige kerkenraden. Die mochten - in geval van een vacature - geen beroep uitbrengen. De kerkenraden hadden daar een noodmaatre gel op gevonden: ze benoem den een godsdienstonderwij zer en voor de bediening van de sacramenten vroegen ze een predikant uit een naburige gemeente. Later werd de schuld van zoveel jaren weer kwijtgeschol den. Waarnemer Op vrijdagavond 7 maart a.s. houdt Sportvisse- rij Goeree-Overflakkee (SGO) haar Algemene Ledenvergadering. Deze jaarlijkse vergadering vindt plaats in vereni gingsgebouw Melishof te Melissant. De zaal is om 19..'50 uur open, de vergadering begint fjm 20.00 uur. Al'le leden zijn hartelijk welkom. Eventu ele besluurskandidalen kun nen zich tot vrijdag 27 febru ari a.s. schriltelijk opgeven bij het secretariaal: Sporlvis.serij Goeree-C^verllakkee, Acacia 7, .'i247DA Dirksland, e-mail mario.nagtegaalCu'cliello.nl. SGO is een actieve vereniging en kan daarom nog steeds bestuursleden gebruiken. Het huidige bestuur bestaat uit 8 leden, maar dient - willen in de toekomst alle activiteiten optimaal geCcjiitinueerd kun nen worden - uitgebreid Ie worden tol 1bestuursleden. Bij deze roept SGO dan ook alle leden op om serieus na Ie denken over een besluurs- lunctie. Leden die wellicht niei direct een bestuursfunctie op zich willen nemen maar bin nen SCiO toch actief zouden willen worden, kunnen ook aantreden als commissielid, want ook commissieleden zijn er momenteel onvoldoencle. Kortom, er is te veel werk voor Ie weinig mensen. Voor meer informatie zie website www. sponvisserijgo.nl. PROrESTAXrSE KERK EX NEDERIAND Beroepen te Barendrecht {\\e\\. «ijkg. \an bijz. aard), ds. H. Markus te Rijssen, die bedankte voor Bodegraven; te Driebergen-Rijsenburg (»''j»' gemeente Grote Kerk), ds. J.T. Baai-t te Hoek van Holland; te Maarn-Maarsbergeii (piot. gem. i.w.), ds. S.J. Dingeman- se te Meppel; te Polsbroek en Vlist (hei-v.), ds. A. Goedvree te ,4rnemuiden; te Woerden (hei- vormd; wijkgemeente West), ds. {i. .Schouten te De Lier. Aangenomen naar .Valsnieer (hervormd; wijk Dorp), ds. E.J. Westerman te Nijkerker\een (pi); naar Sint-Maartensdijk (herv; wijkgem. Rehoboth). ds. j. Reehorst Ie Pic;rshil; naar Ijerkgaast (herv.)/Ids- kenhuizen (geref), ds. S.N. Cnossen-Hoekzema te Sneek/ IJsbrechtum (g.v. \'erpleegh C)e Lelanen). Bedankt voor Bodegraven (wijkgem. 2), ds. E Hoek te IJsselmtiiden-Gralhorst; voor Nieuw-Stadskanaal (herv. Oos- lerkadekerk), ds. W.G.P Bexe- lander te Alblasserdam; voor Zegveld (herv.), ds. F.J.K. van Santen te Noordhorn en Saak- sum. HERSTEED HERV KERK Beroepen te Nederhemert, ds. P. den (.)tiden te VVouterswoii- cle, die bedankte voor Hasselt/ Rouveen/ZwoUe e.o.; te Nij- kerk-Zwartebroek/Terschuur, ds. N. den Ouden te Cïeneni ui den. GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen te As.sen-Zuid, ds. J.H. Soepenberg te IJsselmui- deii; te Eindhoven-Best, kan didaat J.A. Francke te Zwolle; Ie Hattem-Noord, ds. A.J.van Zuijlekom ie Dordrecht; Ie Wezep (2e predikantsplaats), ds. Z.j.C. van Harten te Blije- H ol werd/E'erwerd-H al 1 ti m CHR. GEREE KERKEN Beroepen te Meppel, ds. W.|..'\. Ester Ie Kornliorn. Bedankt voor Rijnsburg en voor Utrecht-West, ds. PD.J. Buijs te Harderwijk. GEREE GEMEENTEN Beroepen te Biakel, ds. A.J. Gunst te Nieuwerkerk; te Oostkapelle, ds. L. Terlouw te Barendrecht; te Scherpenisse, ds. G. Hogchem te Barneveld; te Terwolde-De Vecht, ds. G. van Krimpen te Oud-Beijer- land. Bedankt voor Genemuiden, ds. G.A. van Dieren te Rijsseii- Noord. OUD GEREE GEMEENTEN Beroepen le Terneuzen. ds. C:.L. Onderdelinden te Olde- broek. OUD GER. GEM. IN NED. Beroepen te Kampen, ds. G. (Gerritsen te Stavenisse. hiat hem nog dit jaar. totdat di om hem gegraven en mest gelegd zal hebben..(Lukas 13:6-9) naaj' de oude zandlopers die in een half'uur leegliepen en dan werden omgedraaid). De hondenwacht was een 'hon- denbaan', want die duurde van O tol 4 uur 's morgens. Daar na volgden resp. de dagwachl van 4 tol 8 uur, de voorniid- dagwacht van 8 tot 12 uur, de achlermiddagwacht van 12 tol 16 u, de plalvoetwachl van 16 lol 20 u en de eerste wacht van 20 tol 24 uur. In het Klooster van Rilland. Hoofdweg 60 te Rilland-Batb, wordt zaterdag 9 februari een gezellige a\'ond voor jongeren gehouden, bedoeld om ker kelijke jongeren bij elkaar le brengen, aanvang 20.00 uur. Voor meer info, mail naar pjderooij(o;hotmaii.coni. Inleiding .Jtziis hoorde de ontstellende boodschap van de Galileërs. '^ij xvaren aan het olTeren in de tempel en terwijl ze dit deden wilde Pilalus hen laten arreste- c-n en doden in de tempel. Het waren waar.schijnlijk Zeloten die het juk van de Romeinen \;m zich afwilden gooien. Het was hel nieuws van de dag en het kwam ook Ghristus ter ore. Waarschijnlijk werd dit gebeu ren verwoord, opdat Ghristus het gezag van de Romeinen zou veroordelen. De vraag naar aanleiding van dit gebeu ren was, of deze Galileërs zon daars boxen de andere mensen geweest waren. üezell'de vraag werd gesteld v;iii hen die een toren in Siloam aan het bouwen waren. Er vond een bedrijfsongeval plaats, de toren viel op bouwvakkers. En achttien mensen kwamen om. U'aren deze bouwvakker schul denaars boven de mensen die in Jeruzalem woonden? Het antwoord van de Heere Jezus was duidelijk;Nee, zeker niet..." De conclusie uit dit bedrijfsongeval was: "Indien gij u niet bekeert zo zult gij allen desgelijks vergaan.." Merkwaardig Een eenzame vijgenboom staat in een wijngaard, zo begiiil de Heiland. Idier verwacht je geen vijgenboom. In een wijn- ga;ncl staan wijnstokken. Wat betekent die vijgeirboom in die wijngaard? Als de psalnidich- ter bericht dat de xt'ijngaard en de vijgenboom zijn getroffen (Psalni 105:33), dan" bedoelt hij dat er zich een ramp had voltrokken. Immers, zonder zorgen onder je wijnstok en vijgenboom zitten, is een teken \an wehaart en \'rede. -\ls de vijgenboiMTi zijn eerste \ruchten draagt en de wijn stok geurt dan is het lente, maar ook de tijd \an de liefde (Hooghed2;f3). Wanneer Israël zich \an de HEERE aflceert, zodat er geen druif aan de wijnstok blijft en geen vijg aan de vijgenboom en de bladeren verwelken, is dit een leken dat het volk van Israël niet luistert naar de stem van God (jeremia 8:13). Op het moment dal de vijgen boom \erwelkl en er geen druil' te bekennen is aan de wijnstok, gaat niet goed met het volk. De \ruchlen van de wijngaard en vijgenboom \'ormen de graad meter van het volksleven; voor spoed of tegenspoed. De twee vruchtbomen horen bij elkaar. Beeld van het volk Israël. Wel of geen vrucht? De eigenaar wil de boom omhakken. Terwijl de tuinman, de eigenaar van de wijngaard, beeld \'an het volk Israël, de boom wil beschermen. Het is het beeld van het volk Israël. Hier wordt de onvruchtbaar heid getypeerd. De grond van de wijngaard was goed. De onvruchtbaarheid was aan de boom te wijlen. De eigenaar zoekt vrucht. Daartoe heeft hij de boom ge]3lanl. Hel is mogelijk dat een vijgen boom de eerste twee jaar geen xruchlen draagt. Wordt er in hel derde jaar geen vrucht gexonden, clan slaat hel vast dat er in de toekomst hoogst waarschijnlijk geen vijg van te plukken zal zijn. Drie volle jai en geeft hij de boom de tijd. Drie is het getal van de laatste gelegenheid. Drie dagen ver- bliifrjona in de vis. Na drie dagen staatjezus op. Hij geeft de boom alle kans en wil die bejegenen en koesteren met geduld en volharding. Hij heeft niet meteen de bijl erin gezet. Wat is de vrucht van Israël? Israël is er om voor de HEERE hun God vruchten te dragen. Hel volk is er om tot een zegen te zijn voor de volkeren. De Israëliet heeft te leven tot eer van God. Er waren mensen, die lol geloof waren gekomen, tot bekering. Hun hart was toegewijd aam de HEERE. Momenten deden zich voor waarop hel volk zich tot de HEERE bekeerde. Denk aan Elia op de Karmel. Die gees telijke opwekking heeft zich nooit ten voile doorgezet. De uiterlijke vormen werden w;iargenomen. Het waren \'er- starde, versteende vormen. Op de feestdagen trokken de mensen op naar Jeruzalem. Massa's offerdieren werden er geslacht. Indrukwekkend. Hel s) nagogenbezoek was goed. De tenipelbelasting werd betaald. Godsdienstigheid is echter nog geen vrucht van bekering. De vrucht vandaag Hel gaal de HEERE niet om religie, niet om godsdienstig heid alleen. De profeet Micha laat zijn kritiek horen: 'Waar mee zal ik de HEERE tegen komen, en mij bukken voor de hoge God? Zal ik Hem legen- komen met brandoffers, met éénjarige kalveren? Zou de HEERE een welgevallen liet:i- ben aan duizenden van ram men, aan tienduizenden van oliebeken? Zal ik mijn eerst geborenen geven voor mijn overtreding en de vrucht van mijn buik voor de zonde van mijn ziel? Hij heeft u bekend gemaakt o mens! Wat goed is; en wat eist de HEERE van u, dan recht te doen en weldadig heid lief te hebben, en ootmoe dig te wandelen met uw Goei!' (Micha 6:6-8). Hel gaat om het wandelen met God. Omgang met God. Het komt aan op bekering, zodat je hart wordt geraakt. De wereld en al haar begeer lijkheid heeft dan niet meer de hoogste prioriteit. "Neem de wereld, geef mij Jezus, wereld- \reugd gaal ras \'oorbij". De slem van de Heere Jezus, Zijn Woord wordt allesbcslissend. Zijn verzoenend sterven, \\'ordt het rustpunt van uw h;irt. Hij vergeeft immers alle zonden. U kunt ontroerd onder de kerkdienst zitten, maar over je broeder en zuster roddelen onder de koflie na de kerk dienst. Op bijbelkring kun je zo goed meedoen en de dingen verwoorden, maar op je werk kun je je collega zo smerig neerzetten. Op uw' bidden valt niets aan te merken, in de ogen \'an mensen, maar onderlussen kun je je vrouw bedriegen. Hel geloof komt ook in de werken openbaar. Waar is het geU)of dan? Indien gij u niet bekeert Somineisdijk, ds. T.W. van Bennekom Hel is een verdrietig gegeven; één op de drie huwelijken ein digt in een scheiding. En de kinderen .scheiden mee. Het is vaak moeilijk om ook hen de aandacht te geven die ze juist zo nodig hebben. Deze kinde ren blijven vaak zitten met hun vragen, gevoelens van verwar- riniT, angst, boosheid, verdriet, schuld en niet kunnen en wil len kiezen lussen vader en moeder. Dit kan soms jaren duren. C,e\'oelens en \ragen waar kinderen vaak geen raad mee welen: Houdt papa nog wel van mij? Hoe moet ik zeggen dat ik dit weekend toch graag naar club wil? Hoe moet ik met mijn stiefbroerljes omgaan? Is hel mijn schuld dal mijn ouders ruzie hebben? Waarom zie ik oma zo weinig? H(je doen we dat met verjaardagen? E'n vra gen waar ouders mee kunnen zitten; Hoe vertellen we de kin deren dat we uit elkaar gaan? Hoe leggen we uit dal we er altijd voor ze zijn? Hoe moet ik mijn kinderen begeleiden ;ils ze net van de andere ouder \'andaan komen? Wal moet ik doen als hel kind niet naar de ene ouder wil? Mijn kind is ineens gaan bedplassen, is dat normaal? Is hel fiiut als we niet één lijn trekken? Bureau Klas- senwerk ontwikkelde in 2003 voor deze kinderen hel zoge naamde Kies-zorgplan (KIES slaat voor Kinderen In Echt scheiding Situatie). Daarna ontstonden er verschillende spel- en praatgroepen. Vanuil de Universiteit van Utrecht is er onderzoek gedaan naar de effecten van cTit programma. De belangrijkste resultaten zijn; Betere conimunicade tus sen kinderen en hun ouders, beter begrijpen van de schei ding, frecjuenter contact met de uitwonende ouder, zich pretdger voelen, beter kun nen omgaan met problemen zodat er voorkomen kan wor den dat de kinderen leer- en gedragsproblemen gaan ont wikkelen of depressief worden. Hel KIES-programma wordt gegeven door twee gecertili- ceeerde coaches aan een groep van maximaal 10 kinderen. De kinderen komen acht keer één uur bij elkaar. Op de bij eenkomsten doen de kinde ren oefeningen om te leren omgaan met de gex'cjlgen \an de echtscheiding. Dit gebeurt op diverse creatieve manieren, zoals spel, tekenen, schrijven en natuurlijk: pralen. Het pro gramma biedt de mogelijkheid tot herkenning bij elkaar, leren omgaan met de veranderde situatie, verwerking van er\'a- ringen en gevoelens, en ant woorden krijgen op \ragen. KIES kan gezien worden als een lotgenotencontact-groep: hulp door spelen en praten met kinderen in een zelfde situatie. KIES voorkomt dal problemen zich stapelen en de ontwikkeling verstoord raakt. Er is een ouderavond voor de groep begint, en ééntje daarna. Bureau JIP verzorgt de KIES-praat en spelgroep. Eli)' van Driel en Geertje van Rossum willen binnenkort een kindergroep (voor kinderen van groep 4 tot en met groep 8) en een jeugdgroep (voor 12- lot 18- Jarigen) starten. Heeft u belangstelling voor deze spel- en praatgroep, heeft u er vragen over, wilt u weten hoe het allemaal in zijn werk gaal, of wilt u kennismaken met de KIES-coachen, dan is de inloopinformalie-avond iets voor 11, vrijdag 15 februari in Gentrnm de Gocon, Zernike- weg 65 le Middelharnis van 20.00 tot 21.30 uur. De twee KIES-coachen, Elly van Driel en Cieertje van Rossum zul len u vertellen wat een KIES- groep voor u en uw kinderen kan doen. Er zal materiaal van de spel- en praatgroep liggen, algemene folders over echt scheiding, achtergrondinfor matie, kinderboeken. Ook zal Cocky Keijzer, scheidingsbe- middelaar van Empress, aan wezig zijn om u te woord le staan en informade le geven over echtscheiding via bemid- dehng. Loopt u deze avcjnd gewoon binnen en stel uw vra- De Financiële commissie van belopen Hervormd Jeugdwerk te Stellendam hoopt morgen, zaterdag 9 februari, weer oud papier op te halen. Het opha len begint om 9.00 uur vanaf de Molenkade, Nieuweweg en de Schoolstraat. Wilt ti liet papier tijdig en goed gebun deld langs de weg zetten? OOL'LGENSPLA.'V'F - Het bestuur van het jeugdwerk in Ooltgensplaat organiseert op woensdag 13 februari a.s. een creamiddag voor de jeugd in gebouw 't Centrum, Van Weelstraal 10. Hel thema is 'Valentijn'. De middag is voor alle kinderen van groep 1 t/m 8 en duurt van 13.30 lol 15.00 uur. Deelname kost 2 per kind. Voor meer informatie en aanmelden kun je contact opnemen met .\da Floor, lel. 632470, gen, de KIES-coachen zijn er voor iedereen die geïnteres seerd is; ouders, grootoii-ders, leerkrachten, hulpverleners en andere belangstellenden. 58- Ook zijn overal rond de huizen loop- graxen aangelegd, diepe duiven tus sen hoge witte muren, die met elkaar in verbinding staan. Het lijkt wel een beetje op een landschap waarin archaeologen voorhistorische fiiiida- inenten opgegraven hebben, die in de zou liggen te blikkeren. En de kin deren \'inden het heerlijk, want het geeft hun allerlei nieuwe ideeën voor iieeriijke spelletjes. Oveictag mag dit al een wonderlijk gezicht ople\'eien, maar 's a\'onds lijkt het bepaald op een sprookjeswereld. De maan is ondertussen vol gewor den en staat hoog naar dit wonderlijk schouwspel te glimlachen, alsof het hem aan ziju eigen onherbergzame gebieden herinnert. Het lokt de jon ge mensen uit hun huizen, en zelfs getrouwde mensen en kleine kinde ren komen n;i het eten nt^g een poos je naar buiten, hetzij om een eindje door de loopgraxen te wandelen, of om een sneeuwgevecht gade te slaan. Het duurt in de regel niet lang of zelfs de ouderen doen daar aan mee. Op een a\'ond zijn Bram en Eine, als gewoonlijk, naar hun vrienden in de stationsbuuit gegaan. Ook daar zijn de jongelui aangestoken door de alge mene uitgelatenheid, en al lachend en stoeiend verzeilen ze tot bij de schuur van Moerland. De grote deuren staan open en een der kerels ziet daar een .sjeesje staan. Dat behoort echter niet aan Moerland, maar aan WuUempje van Houten die, net als moeders ach terneef, een scharrelaar is. Omdat hij zelf geen schuur heeft, stalt hij zowel zijn hit als zijn sjees in die van Moer land. Toevallig is een zoon \'an Van Houte- nije ook bij de Jongens. Hij heeft ze niet allemaal, en hoewel hij dus niet op de vriendschap \an de andere jon- gen.s bogen kan, laten die hem maar als een hondje meelopen. Hij heeft de grootste schik om het wilde spel der anderen, maar hij heeft niet genoeg verstand om er zelf aan mee te doen. Hij beperkt er zich dus toe om zich geduiig op de knieën te slaan van het lachen. Opeens zegt een van de jon gens: Zeg, weetje wat amme es mossen doen? Me mossen es een ende gaen rien mie dat sjeesje van Van Outentje. Dat plan vinch dadelijk algemene bij- \'al. Dat mag toch wè, ee Bert? \raagt eeir van de kerels aan de halvegare. Beljaet.' Dat dieiike'k temissen wè. je'r mae niks anelpt. De anderen stel len hem gerust en vragen, tamelijk overbodig: Bi je gek, joan! Me ztin der niks an kapot elpen. i\ls op een afgesproken teken hollen ze met zijn allen de schuur in en in een oogwenk hebben ze de sjees de weg op gesjord. Een eindje verder passeren ze enkele meisjes van Maria's leeftijd. Een van de jongens nodigt hen uit voor een ritje, en onder luid geschater klimmen de meisjes in de sjees. Voort gaat het, de kant van 't dorp op. Vier jongens trekken het rij tuigje aan de bornen en twee duwen het vanachter. Bert van Houten draaft er, al lachend en zich op de knieën slaande, achteraan. Len van de meisjes is een vriendin \an Maria, en als ze voor haar huis komen, stelt ze voor even te stop pen. Ze wipt van de sjees en holt naar achter om Maria te gaan \'ragen of ze aan de pret deel komt nemen. Maria \'raagt eerst moeders toestem ming, die slechts aarzelend gegeven "ordt. Maar Fransje is ook in den uze. Kees en Arjaan zijn ergens bui len, en Wantje ligt al te slapen. Die \*as zo moe van het schaatsenrijden dat ze dadelijk na het eten al in de bedstee gekropen is. En vader is naar oom Jewannes. Meria, mag ik ok meerien? Ee, Poete, mag ik asjeblief ok mee? Ee, Poete? Nhieder staat op het punt nee te zeg gen, maar Maria is haar voor en zegt; Toe, laet 'n toch zeker meerien! Wat geef dat noe. Me kommen ommes zoa wee vroni! Ze is scliijnbaar nog steeds ;ian het boete doen tegenover Fransje. Die is zich al aan het aankleden. Dan zegt Moeder: Mae \erzichtig wezen, ee! En gin kattestreken uutaelen! Dat laatste is zijdelings voor Maria bedoeld. Fransje is in de wolken. Hij zit tussen Maria en haar vriendin in. Zijn hoge stem schettert boxen de kwinkslagen der kerels en meiden uit. Weldra pas seren ze het huis van Kees de Vis ser, en een poosje later zijn ze in het dorp. Dadelijk is het sjeesje omringd \an zingende en ho.ssende jongens en meiden. Met z'n allen rijden ze van de ene straat in de andere. Fransje voelt zich als een koning die op zijn gewil lige onderdanen neerkijkt. Zodra de jongens van de stations- buurt hun kans schoon zien, maken ze zich los uit het kluwen dorpenaais en rijden de terugweg op, bang dat het sjeesje de ruwe behandeling niet overleven zal. Maar bij de laatste hui zen is een klein winkeltje, waar nog een lichtje brandt. Een der jongens roept naar de meisjes: julder mochen oans wè es trakteren \'oe dat Fijne tochtje! O, da's goed! antwoordt Maria's vriendin. Ik ae centen bie me. Ik ok, voegt Maria daar aan toe. De andere heeft ook geld bij zich. De sjees wordt aan de kant van de weg gezet, en met zijn allen treden ze het winkel tje binnen. Dat is meteen zo vol, dat Fransje op de toonbank moet worden gezet, zal hij niet onder de voet gelo pen worden. Een oud vrouwtje komt vragen: En wat mossen juicier ehad aen? De jongens willen inacaronikoe- ken hebben, en de meisjes trakteren bovendien op stukken Kwatta. De oude vrouw geeft Fransje een zuurtje op de koop toe. Mae noe motten me daerom es naer iius! roept Maria. Fransje most aliaank op baede liggen. Bij hun huis gekomen wil Maria hem mee naar binnen nempn. Maar hij bedelt of hij met Bram en Eine mee mag om de sjees weg te brengen. Bram zegt tegen Maria: Och, laet 'n mae meegaen! Oans kommen toch ok zoa vrom. De jongens brengen eerst de twee andere meisjes op de plaats van hun bestemming en daarna zullen ze de sjees in de schuur van Moerland bren gen. Ze hebben allemaal ontzettend veel schik gehad, Bert en Fransje niet het minst. Maar die pret heeft lang niet zo'n plezierige afloop. Want als ze het erf van Moerland oprijden, zien ze daar een manrietje op hen staan wachten, dat Van Houtentje blijkt te zijn. Hij rent op hen toe en houdt de stoet tegen. (wordt veivolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 5