Ethiek radicaal christendom nodig? Lege Kerk diensten Wat betekent r*rechtvaardiging in de vierschaar van het geweten'? EIIAIIDEtl-tllEUWS De praktijk van het bijbel- vertalen EIIIMlDgfi.MEIJWS Radicaal christendom J.M.J. Kieviet Zondag 10 februari 2008 Tweede Lijdenszondag Kerkdienst Ger. Gem. k PAGINA 2 VRIJDAG 8 FEBRUARI 2008 Hoeveel onzekerheden? Nu we al enkele jaren in de een-en-twinligste eeuw leven is bij velen in ons land de onze kerheid zeer toegenomen. Allerlei vragen kunnen we niet beantwoorden. In de wereld om ons heen raken we verbijs terd door wat zich afspeelt in diverse landen en werelddelen. Komt er ooit een einde aan de immense aidsepidemie met de huiveringwekkende kinder sterfte? Hoe ver gaat de opwar ming van de aarde steeds nog maar door en is die te beheer sen? Moeten we allerlei erfe- lijkheidsonderzoeken maar laten plaatsvinden? Kunnen we in het Westen de dreigende terreur van het gewelddadig moslim-extremisme aan? Maar in onze eigen kleinere kring worden we ook door onze kerheden gekweld. Mogelijk zijn er spanningen in ons huwe lijk of in dat van kinderen van ons? Blijven wij en zij bij elkaar? Blijven onze kinderen bewaard bij het Evangelie en nemen zij de fakkel van het geloof van ons over? Hoe zal het de kerk in ons land vergaan en blijft 'onze' gemeente in tact? Alleen maar terugzien? Er zijn er die vooral terug zien en het gevaar lopen het achter ons liggende verleden te gaan idealiseren. 'Vroeger was het...!'Ja, maar de Bijbel heeft het ook over vroeger, en dan niet alleen maar in positie ve zin. Hoe lang is het geleden dat Noach leefde, in welke tijd God zag, 'dat de boosheid van de mens menigvuldig was op de aarde, en al het gedithtsel van de gedachten van zijn hart te allen dagen alleen boos was'. Gen. 6:5. En wat verhaalt de Bijbel ook niet van verschrik kelijke gebeurtenissen in het ver verleden! Ook blij vooruitzien! Het is toch niet alleen maar kommer en kwel wat we aan schouwen en meemaken? Het werk van God gaat door! Nog dagelijks komen er bij die Jezus belijden als hun Heiland, in bin nen- en buitenland. God heeft naar deze wereld Hem als Zijn Zoon gezonden en Zijn kruis heeft op deze aarde gestaan, is er als het ware geplant. En door Zijn opstanding heeft Hij dood en graf, duivel en hel voorgoed overwonnen. We zijn dit jaar de lijdensweken weer ingegaan met het uitzicht op en het toe leven naar Pasen. En mogelijk zal een lezer(es) heel persoon lijk door Zijn genade kunnen getuigen en zingen: 'Maar blij vooruitzicht dat mij streelt!' En dat is geen heilsegoïsme maar geloofsgetuigenis, dat jaloers kan maken. Door allerlei mid delen, ook technische, ontvan gen we uit de handen van God bijkans ongekende mogelijkhe den ook anderen wereldwijd te bereiken met 'de goede bood schap'. Maar nu het heden We leven in het jaar 2008. We zien wel steeds meer een scheiding tussen, om zo te zeg gen 'christelijk en fatsoenlijk of beschaafd; tussen wat alge meen aanvaard wordt en de levensstijl door de Bijbel genor meerd en vanuit de Bijbel in praktijk gebracht'. Binnen de politieke partijen in ons land, die zich niet op de Bijbel base ren, leeft aan de ene kant de gedachte dat men daarbinnen echt tolerant, heel verdraag zaam is. Maar steeds minder begrip brengt men op voor een principieel stelling nemen vanuit bijbels-christelijk den ken. Hier en daar worden zelfs bijbelse principes en levensstijl vergeleken met of soms zelfs nagenoeg gelijk gesteld aan extreem islamitisch denken en handelen! In hoeveel plaatsen lijdt de viering van de Zondag onder de enorme druk van de zogeheten 'vier-en-twintig- uurseconomie', waarbij op veel rustdagen de winkels open zijn, 'koopzondagen' heten deze, ook zelfs in als algemeen bekeend staande christelijke dorpen of plaatsen. Bij veel ontwikkelingen zien we een radicalisering, een ver starring optreden, vooral als mensen, van welke overtui ging ook, denken dat zij zich waar moeten maken. En dat kan gevaarlijk worden en zijn Nu valt de term 'radicaal chris tendom'. Wat wordt daarmee bedoeld? Het woord 'radix' betekent 'wortel'. Het gaat dus om een christendom in de prak tijk, waarvan de wortel levend en krachtig is, die de groei en de voortgang bepaalt. Anders gezegd: een christendom zon der de levende Ghristus is eigen lijk niets, en verzandt in uiter lijkheden. Dat is de dood in de pot. Wie persoonlijk in Christus gelooft en uit Hem en uit Zijn werk leeft is gehoorzaam aan wat Hij zegt en volgt Hem ook na. Dan sluiten we ons niet op in ouderwetse patronen en eigen gevormde meningen. Daarop is ook best vanuit een levende en (h)echte verbondenheid met Christus kritiek te oefenen. Zelf heeft Hij toch ook Zijn volgelin gen gezegd en geleerd 'zonder Mij kunt ge niets doen?' De levenspraktijk Centraal staat in het leven van die in Hem gelooft, denk ik, de eredienst op de rustdag. Neen, niet in de zin van 'naar de kerk, naar de kerk, zei de dominee' maar om rond het Woord God te ontmoeten, bij Hem te kunnen bijtanken, en je geestelijke familie te ontmoe ten. Daarnaast is er ook thuis het elke dag lezen uit en gevoed Drs. W. Chr. Hovius worden door Zijn Woord met het gebed voor elkaar en voor ieder persoonlijk. Vroeger sprak men in dit verband ook wel van de 'huisgodsdienstoe- (ening'. Jammer genoeg lijkt er door de totaal verschillende schooluren van de kinderen en de jongeren, en door de diverse werktijden van de ouders een .soort cafetariasysteem te zijn ontstaan, ieder eet en drinkt op zijn of haar tijd. Gezamenlijk Bijbellezen en gebed vallen weg. Mogelijk kunnen gezinsleden met elkaar overleggen hoe en waar er nog echte ontmoeting met elkaar rond de Heere Jezus kan plaatsvinden. We kunnen elkaar daarbij ook helpen. In talrijke gemeenten zijn er ook gebedsbijeenkomsten en gebedsgroepen werkzaam, die wellicht een tegenwicht kun nen vormen, zonder nu alles te gaan organiseren. Ik hoop met een en ander u en jou te heb ben kimnen dienen. Laten we ons leven voor en met God niet laten afpakken want wanneer het daaraan gaat mankeren wordt het zo leeg en gejaagd. Het leven is te kostbaar dan dat we alleen maar opgaan in de dingen van de tijd. Ooit zei William Booth, de stichter van het Leger des Heils, tot iemand die hem interviewde zonder dat hij over het geloof mocht spreken, tenslotte 'Mijnheer, denk om uw ziel, U hebt er maar een'! De leer van de rechtvaardiging door het geloof alleen is het artikel waar de kerk mee staat of valt. Het karakter van onze godsdienst wordt bepaald door het antwoord dat wij geven op de vraag hoe een mens voor God kan bestaan. De Schrift leert ons dat de enige grond van onze zaligheid en rechtvaardiging het bloed en de verdiensten van Christus zijn. God spreekt een zondaar vrij van zijn schuld, omdat Hij hem de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus toe rekent. Het middel waardoor wij delen in Christus' gerechtig heid is het geloof Iedereen die in geloofde toevlucht neemt tot Christus, is rechtvaardig voor C;od. Zoals het onmogelijk is zonder geloof wel rechtvaardig voor God te zijn, zo is het ook onbestaanbaar met geloof niet rechtvaardig voor de Heere te zijn. In de tijd na de Reformatie werd de zekerheid van het geloof een aangelegen punt. Is nu elke christen ten alle tijde ten volle verzekerd van het feit dat hij het eigendom van Christus is? In overeenstemming met de Schrift wordt in de Dordtse Leerregels gesteld dat we zeker zijn naar de mate van ons geloof Hoe sterker ons geloof is, des te groter is ook de blijdschap en de zekerheid. Niet elke christen heeft de volle zekerheid van het geloof In verband daarmee vind je bij sommige godgeleerden de onderscheiding tussen de recht vaardiging voor de vierschaar van God en de rechtvaardiging in de vierschaar van het gewe ten. Zo maakt John Owen deze onderscheiding in het boek dat hij schreef over de rechtvaar diging. Hij bedoelt daarmee dat niet elke christen die door geloof met Christus is verbon den en daarmee rechtvaardig is in het aangezicht van God, ook die zekerheid in zijn eigen gewe ten gevoelt. Onder de rechtvaar diging in het geweten verstaat John Owen het proces waarbij er innerlijk de vreugde en de zekerheid ontstaat dat Christus de onze is en wij van Hem zijn. Owen wijst erop dat in dit proces de werkingen van Gods Geest in ons hart (de kenmerken van de wedergeboorte) en de verze geling van Gods Geest een beslis sende rol spelen. Omdat wij de werkingen van Gods Geest in ons hart ervaren en de onfeil bare kenmerken van genade bij onszelf waarnemen, ontstaat er de zekerheid dat ons geloof waarachüg is en wij het eigen dom van Christus zijn. Vanaf de negentiende eeuw heeft de uitdrukking "rechtvaardiging in de vierschaar van het geweten" in Nederland een toegespitste betekenis gekregen. Gebruikma kend van bepaalde gedachten van Comrie - op een wijze ove rigens waarin Comrie zichzelf niet herkend zou hebben - vond in het gezelschapsleven van de negentiende eeuw de gedachte ingang dat de rechtvaardiging in de vierschaar van het gewe ten een eenmalige crisiservaring Christelijk streel<biad op gereformeerde grondsiag Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v. Verschijning: dinsdag Inuis-aan-liuis vrijdag abonnementen uitgave Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE Tel. (0187)471020 E-mail: algemeen@gebr-dewaal.com Tarief per mm 0,36. Contracttarieven op aanvraag Sluitingstermijn zalfelijl^e advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur Sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 7.30 uur Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-verkoop: Gert Verweij, tel. (06) 50448359 e-mail: g.venw6ij@gebr-dewaal.com REDACTIE hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)471022 e-mail: j.villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vöór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven. REKENINGNUMIUIÉRS: Postbank 167930 Rabobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). is waarvan men de dag en het uur weet te noemen. In deze voorstellingswijze kan een mens pas zeker zijn van zijn recht vaardiging voor Ciod en mag hij daar pas mee vertroost worden als hij zo'n crisiservaring heeft meegemaakt. Voorafgaande aan deze crisiservaring, zo stelt men dan, kan er wel geloof zijn en een leven uit de beloften, maar er is nog geen leven uit Christus zelf Om tot deze crisiservaring te komen moet men met het leven uit het geloof en door de beloften vastlopen om uit Chris tus zelf te leren leven. Naar deze inzichten is men voorafgaande aan deze crisiservaring wel aan de zijde van God rechtvaardig, maar niet aan de zijde van een mens. Wat moeten wij van deze din gen zeggen? In feite worden zo het geloof en rechtvaardiging uit elkaar getrokken. Men kan door het geloof leven en toch niet rechtvaardig voor God zijn. Dat staat uiteindelijk haaks op de boodschap van de Reforma tie. De Reformatoren hebben ons geleerd dat een mens, hoe zwak zijn geloof ook mag zijn, in Christus voor God rechtvaardig is. Christus is niet het eindpunt, maar het beginpunt van de gees telijke loopbaan. Je vindt dat ook in de Redelijke Godsdienst van Brakel. Brakel stelt, als het gaat om de wedergeboorte, heel duidelijk dat de wedergeboorte plaatsvindt waar een mens voor het eerst in geloof tot Christus vlucht. De tegenstelling tussen het leven uit de beloften en het leven uit Christus is een volstrekt onbijbelse tegenstelling. Chris tus komt namelijk tot ons door de beloften van het Evangelie. Nergens in de Bijbel komen we tegen dat een mens vast moet lopen met het leven uit Gods beloften. Integendeel, het is zaak dat wij dat hoe langer hoe meer leren doen. Steeds weer hebben we te beoefenen dat de zalig heid ligt in het zien op Jezus. Daarin is sprake van een opwas. We leren daarbij steeds meer uit Christus en Zijn beloften te leven en mogen afzien van onszelf en de omstandigheden. Bij die opwas kunnen crisiservaringen een rol spelen, maar dat is niet noodzakelijk. Vele groten in het koninkrijk der hemelen hebben geen specifieke crisiservaringen gehad. Ik noem Brakel, Henry, Wulfert Floor en ook Newton. Anderen hebben wel van één of meerdere crisiservaringen in hun leven geweten, maar die vertonen niet de kenmerken van de rechtvaardiging van de vier schaar in het geweten. Ik noem Augustinus, Luther en Bimyan. Het mag ook wel tot nadenken stemmen dat de genoemde leer van de rechtvaardiging in de vierschaar van het geweten alleen onder christenen van Nederlandse afkomst bekend is. Nauw aan ons verwante groe pen in het buitenland weten er niet van af Ik denk aan de Strict Bapüst in Engeland en aan de Free Presbyterians in Schoüand. Onder laatstgenoemde groepe ring is een predikant die der gelijke inzichten huldigt, zelfs schorsingswaardig.De leer dat zij die wederomgeboren zijn tot een levende hoop een aparte crisiservaring nodig hebben om tot volkomen zekerheid te komen, acht men daar (terecht) strijdig met de rechtvaardiging door het geloof alleen. Ik weet dat meerdere achtenswaardige kinderen en knechten van God in sterkere of minder sterke mate het gevoelen van de recht vaardiging in de vierschaar van het geweten hebben aangehan gen. Sommigen mochten weten van een zeer nauwe omgang met God. Dat zegt echter nietj, dat hun inziclit met betrek-""' king tot deze zaak juist was. We moeten alle inzichten, door wie ook gehuldigd, toetsen aan het onfeilbare Woord van God. Kin deren van God kunnen falen, en hebben meer dan eens gefaald. De Heere daarentegen nooit. Aan deze zaak zitten trouwens meerdere kanten. Waarachtig geloof is een zaak van het hart. De Heere kan en wil crisiser varingen gebruiken om het geloof te bevestigen en te ver sterken. Het is echter wel van groot belang dat de beleving ook in bijbelse begrippen ver woord wordt. Daar ontbrak wel eens wat aan. Een gelovige die een crisiservaring heeft mee gemaakt, mag getuigen dat hij tot meer zekerheid is gekomen. Onjuist wordt het als hij zegt: Vóór die crisiservaring was ik nog niet rechtvaardig voor God, maar nu wel. Bijbels is te belij den dat men met meer zeker-, heid mag weten dat men recht vaardig voor God is en vrijge sproken in Zijn gericht. Petrus Datheen schreef een boekje met de titel 'Christelijke samenspraak tot troost van bekommerde hanen'. Daarin geeft hij gesprekken weer die hij zelf gehad heeft met een zekere Elisabeth de Graaf Deze dame kon niet geloven dat zij rechtvaardig voor God was. Zij struikelde immers nog zo veel en haar geloof was zo zwak. Datheen zei haar niet dat zij een crisiservaring nodig had om tot de begeerde zekerheid van het geloof te komen, maar wees er haar op dat de giond van onze zaligheid niet in het werk van Gods Geest in ons ligt en dat onze rechtvaardiging niet gebonden is aan een bepaalde mate van geloof Met andere woorden: Datheen troostte Eli sabeth met het feit dat zij reeds rechtvaardig voor God was en gaf haar daarin onderwijs. Dat is ook de lijn die wij in onze Cate chismus vinden. Als het gaat om de sleutelen van het hemelrijk lezen we met betrekking tot de verkondiging van het Woord het volgende. Vraag 84: Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des Heiligen Evangelies ontslo ten en toegesloten? Antwoord: Alzo, als, volgens het bevel van Christus, aan de gelovigen, allen en een iegelijk, verkondigd en openlijk betuigd wordt, dat hun, zo dikwijls als zij de beloftenis des Evangelies met een waar geloof aannemen, waarachüg- lijk al hun zonden van God, om der verdiensten van Christus' wil, vergeven zijn; daarentegen allen ongelovigen, en die zich niet van harte bekeren, verkon digd en betuigd wordt, dat de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis op hen ligt, zolang als zij zich niet bekeren; naar welk getuigenis des Evangelies God zal oordelen, beide in dit en in het toekomende leven." Ook hier zien we de samenhang tussen het leven uit het geloof in Gods beloften en het leven uit Christus. Menig voorstander van de geschetste leer van rechtvaar diging in de vierschaar van het geweten stelt dat christenen die wel wederomgeboren zijn maar geen weet hebben van de genoemde ervaring, uit hun bevinding en niet uit Christus leven. Men geeft hiermee blijk van een verward en innerlijk tegenstrijdig zicht op de bete kenis van de bevinding in het leven van een christen. Immers het geneesmiddel dat men deze wedergeboren christenen aanwijst, is niet het directe en gedurige zien op Jezus, maar het staan naar een heel bijzon dere bevinding. Men is zelf niet trouw aan het uitgangs punt dat een mens niet op zijn bevinding moet steunen. De leer van de rechtvaardiging in de vierschaar van het geweten houdt eenvoudige christenen in het donker en plaatst ande ren op een voetstuk. Zowel het een als het ander is fout. Feite lijk komen de voorstanders van de leer van de rechtvaardiging in vierschaar van het geweten heel dicht bij Rome uit. Rome stelt dat er geen zekerheid van het geloof mogelijk is tenzij men een bijzondere openbaring heeft gehad. Onze Dordtse vaderen hebben heel uitdrukkelijk afge wezen dat er een bijzondere ervaring nodig is om tot zeker heid van het geloof te komen. In hoofdstuk V, paragraaf 10 van de Dordtse Leerregels lezen we het volgende: "En diensvolgens spruit deze velzekerdheid niet uit enige bijzondere openbaring, zonder of buiten het Woord geschied, maar uit het geloof aan de beloften Gods, die Hij in zijn Woord zeer overvloedig tot onzen troost geopenbaard heeft; uit het getuigenis des Heiligen Geestes, die met onzen geest getuigt, dat wij kinderen en erf genamen Gods zijn (Romeinen 8 vers 16); eindelijk, uit de ern stige en heilige oefening van een goede consciënüe en van goede werken. En zo de uitverkorenen Gods deze vasten troost in deze wereld niet hadden, dat zij de ovei'winning behouden zullen, mitsgaders dit onbedriegelijk pand der eeuwige heerlijkheid, zo zouden zij de ellendigste van alle mensen zijn." Tegenover dit verwarde gevoelen wil ik de leer van de rechtvaardiging door het geloof en de betekenis die de bevinding daarbij heeft, nog eens kort weergeven. Waar de Heere ons door Zijn Woord en Geest in het hart raakt, wordt de vraag geboren: Hoe kan ik rechtvaardig verschijnen voor God? Door de wederbarende werking van Gods Geest wordt ons verstand verlicht in de ken nis van Christus, onze wil wordt vernieuwd en onze gevoelens worden gereinigd. We nemen de toevlucht tot Christus Die ons Vorige week kreeg ik een fol der van Wydiffe Bijbelvertalers in handen. Daarin worden enkele gegevens opgesomd die u misschien wel weet, maar waarvan het toch goed is om ze nog eens onder de aandacht te krijgen. Ongeveer 6.900 talen telt onze wereld, gespro ken door ongeveer 6,5 miljard mensen. In slechts een beperkt deel van deze talen is een com plete Bijbel beschikbaar. Wel geteld in 425 talen. Het hele Nieuwe Testament is te lezen in 1.100 talen. Dat is op zich zelf beschouwd een groot aan tal. Maar u begrijpt: het is nog verre van voldoende. Wycliffe Bijbelvertalers werkt op dit moment wereldwijd in ongeveer 1.300 talen. In nog tenminste 2.500 talen is drin gend een bijbelvertaling nodig. De organisatie streeft ernaar dat in het jaar 2025 in al die talen in ieder geval een vertaalproject is opgestart. In meer dan 70 lan den zijn bij elkaar zo'n 5.000 Wycliffe-mensen werkzaam in bijbelvertaalwerk, alfabetise- ringswerk en ander ondersteu nend werk. Daarnaast zijn nog vele duizenden locale mensen bij dit werk betrokken. Het is altijd weer bijzonder als er een (deel)vertaling in een locale taal beschikbaar komt, In de folder die ik noemde, zijn enkele uitspraken van blijde mensen weergegeven. "Het is net alsof liet eindelijk licht is geworden in mijn leven. Vroeger dacht ik altijd dat ik een barbaren- taal sprak. Nu weet ik dat mijn taal net zo uniek is als elke andere taal in de wereld" (een inwoner van Zuidoost-Azië, die de Bijbel in zijn moedertaal heeft gekre gen). "Toen ik de Bijbel voor het eerst in mijn eigen taal hoorde, luisterde en begreep ik het niet alleen... Het voelde alsof een glas heerlijk fris water mijn hart vulde" (een Afrikaanse man van wie hetzelfde geldt). "Soins snijdt een net vertaald Schriftwoord in onze taal in ons innerlijk. Het is scherp, het dringt door tot in onze meest verborgen gedachten en gevoelens" (een jonge vrouw uit India). Bij Wycliffe Bijbelvertcders Neder land kwam onlangs een boekje uit dat enkele getuigenissen over het bijbelvertaalwerk heeft gebundeld. Het is bij de organisatie gratis te verkrijgen. Aretta Loving, bijbelvertaal ster in Papoea Nieuw-Guinea, schreef het en het draagt de titel Zoeter dan Honing. Ik neem zomaar een enkele zinsnede uit het boekje over: "Ik heb bijna 20 jaar bij deze mensen gewerkt en als ik terugkijk, zie ik hoe God werkt door Zijn Woord, als het tenmin ste gelezen wordt in de taal die de mensen het beste kunnen begrijpen. Eerst waren er geen gelovigen, nu zijn er in totaal vier kerken plus verschillende verspreide groepjes gelovigen. En dat allemaal door dat we gewoon bij de mensen in het dorp woonden en daar hun taal en cultuur leerden kennen. Het bijbelvertaalwerk is een krachtig instrument wanneer de vertaler een wandelende vertaling is van Gods liefde voor mensen!" [24v.]. r^ het vertalen van de Bij hor, Ïlerlei culturen zijn ook Se boeketi in onze taa '-«ein'^riebergenzijn "verkiigbaar. Zelfs voor een kUn beiag. Ik noem hier ,„kele publicaties. Kven^ein prachtig boek over bijbelvertalen, eveneens in Paooea Nieuw-Gu.nea. Zmrfmg 3U,zoheethet.Hunver- aa laat duidelijk zien dat we nfeteenal'^'"°'"^""'.* L oeten hebben van de prak- Skvn het vertalen Het kost, af en toe zelfs letterlijk, bloed, ''eet en tranen. Veel obsta kels en vooroordelen moeten dikwijls overwonnen worden voordat de zware inspanning wordt beloond. Een vertaler moet diep inzicht hebben, met alleen in de taal maar ook in de cultuur van hen aan wie hij een Bijbel in de eigen taal zou wil len geven. Kees van der Ziel werkte twintig jaar lang onder de Karaïben in Zuid-Amerika. Hij schreef een boek dat mee neemt naar de kraamkamer van een bijbelvertaalproject. Kom uitje wigwam, zo heet het. Hij wil de lezer laten zien wat het allemaal inhoudt om het Evangelie zo te vertolken dat het gaat "spreken tot het hart van het Kara'i'bse Jeruzalem." Dit boekje geeft allerlei prakti sche voorbeelden van keuzen die in het vertalen gemaakt moeten worden. Ook een boekje over het werk in Papoea Nieuw-Guinea is dat van Arjen Lock. Het heet Het laatste vertaaljaar Het is de bundeling van bijna vijftig e-mails, geschreven in 2004 en 2005. Samen geven ze een beeld van wat er allemaal pas seerde in het jaar waarin de vertaling van het Abau Nieuwe Testament werd afgerond. De mails geven allerlei aspecten van het leven van de vertalers weer. Want dat concrete leven gaat ondertussen ook gewoon door. Een relaas van ziekte en beter worden, van sterven en overle ven, van zoeken en van vinden. Alles tegen de achtergrond van het vertaalwerk dat ondanks alles toch gereed mocht komen. Al met al: het werk van Wyclif fe Bijbelvertalers is onze steun meer dan waard. Het is werk aan de basis. Het is mensen brengen bij de Bron van het leven, bij de Bijbel dat Gods eigen Woord aan mensen is. Opdat allen Hem in hun eigen taal horen spreken! Enkele gegevens: Wycliffe Bij belvertalers Nederland, Postbus 150, 1970 AD Driebergen. Tel. 0343 - 51 74 44. E-mail: info(S> wycliffe.nl. Giro 64 31 00. Iets over de genoemde boe ken: - Aretta Loving, Zoeter dan Honing. Getuigenissen over het bijbelvertaalwerk. Paperback. 48 pag. Prijs: geen. - Johan en Janny Lotterman, Zending is een vak. Bijbelver- talen in Papoea Nieuw-Guinea. Paperback. 59 pag. Prijs €3,95. - Kees van der Ziel, Kom uit je ■wigiuam. In de kraamkamer van een bijbelvertaalproject bij de Karaïben. Paperback. 100 pag. Prijs 2,00. - Arjen Lock, Het laatste vertaal jaar Jungle Mail 2. Paperback. 104 pag. Prijs-€.4,95. aangeboden wordt om niet. Op giond van Zijn verdiensten ver klaart God ons rechtvaardig. Zij die door het geloof met Christus verbonden worden, ontvan gen ook het onderpand van de Heilige Geest. De Heilige Geest doet ons de troost en kracht van het Woord ervaren, verwekt in ons hart heimwee naar God en droefheid naar God. We bevin den onze eigen verlorenheid en verdoi-venheid. We mogen ook bevinden dat God de waar achtige is. Deze bevinding is geen grond van het geloof, maar wel een vrucht en bewijs ervan. Zij begeleidt het hele leven lang het leven van het geloof Tel kens weer bedreigt de christen het gevaar dat hij rijk wordt in zichzelf Wij moeten steeds weer leren om met alles wat wij van de Heere ondervinden een arme bedelaar te blijven. Dat neemt niet weg dat we bij nood en druk wel troost mogen putten uit vroegere bevinding/ondervin ding van de trouw van God. De psalmist zei; '"k Zal gedenken, hoe voor dezen ons de HEER' heeft gunst bewezen." Hier op aarde wandelen Gods kinde ren tot aan hun laatste adem tocht door het geloof Daarna mogen wij wandelen door aan schouwen. Dan is alle strijd en aanvechting voorgoed voorbij. Tenslotte is er nog een boek je dat ik in dit verband heel hartelijk kan aanbevelen. Het is geschreven door ds. Knight en de titel luidt De rechtvaardi ging van de goddeloze. Ds. Knight was een Engelse predikant. Zelf heb ik hem eenmaal op de Leicesterconferentie in Enge land ontmoet. Het is één van de ontmoetingen die ik niet snel zal vergeten. Vele jaren heeft ds. Knight een baptisten gemeente in Grand Rapids in Amerika gediend. Daar kwam hij met christenen van Neder landse afkomst in aanraking die de hierboven geschetste gevoe lens over de rechtvaardiging in de vierschaar van het geweten huldigden. Vanuit de Schrift en met citaten uit werken van tal van gereformeerde theologen zet Knight in het genoemde boekje de bijbelse leer van de rechtvaardiging uiteen. Moge datgene wat hier geschreven is tot bezinning en verduidelijking zijn. Dr.P.de Vries OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. j. G. Blom, Nieuwleusen en 18.30 uur ds. H. Lassche, voorbereiding Heilig Avond maal. Eben-Haezer: 9.30 u,,, ds. H. Lassche, voorbereidinjï Heilig Avondmaal en 18.30 uur ds. J. G. Blom, Nieuw leusen. Vrijdag 15 februari, Dorpskerk: 14.15 uur ds. h' Lassche, huwelijksbevesti ging bruidspaar Hikweert- Klijn - Herv. Gem. Lorntie mjg Dorpstienden: 9.45 uur kand dr. A. A. Teeuw, Ridderkerk en 18.00 uur ds. M. B. v. d. Akker, Nieuwerkerk a/d IK- sel - Geref. Kerk 10.00 uur ds. R C. Koster en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Oer. Gem 9.30 en 18.30 uur leesdiensi - Doopsgezinde Gein. uur drs. R. H. Hartkamp en 18.30 uur de heer W. fanis C;OEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. Jde Jong, Slie- dreciit en 18.30 uur ds. E. de Mots - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. W. van Estrik en 18.00 uur ds. W. M. van der Linden, Stellendam STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur kand. A. W. J. 'Jeu- nisse, Dordrecht en 17.00 uui ds. H. J. Catsburg - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. M. van der Linden, voorbe reiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. C. Oorschot - Geref. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur de heer A. Knoesten MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur kand. A. Donselaar, Oosterland en 18.00 uur kand. j. P Stoel, Spijk - Geref. Kerk 9.30 uui da. S. van Meggelen - Gtr, Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J.Wil- lemsen, v.m. viering Heilig Avondmaal en nam. nabe- trachting Heilig Avondmaal; 15.00 uur ds. G. van Meije- ren, viering Heilig Avond maal 'Vroonlande' - Oer. Gem. 10.00 uur (H.D.) en 18.00 uur ds. J. Schipper - Ziekenhuis: 14.30 uur de heer M. Diepeveen. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Maas, voor bereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. C:. Ktinz, Dordrecht - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. \an Wijk, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds,. E C. Hoek, Sint Annaland - Ger.Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.ÜQ Hur ds. O. J. .v. d Ploeg. Capelle a/d IJssel en te.«\ uur ds. R. W. van Moiink- Lukaskapel HDG lO.liO en 15.30 uur ds. T W. van Btii- nekom, nam. zangdieiist - Hersteld Herv. Gem. 9.:)0oi 17.00 uur ds. L. M. Jongcjan -Exodus 10.00 uur (H..A.)dv T. Verduijn - Remonstrantse Gem. 10.00 uur samenkomst - CAMA Gem. 10.00 uur de heer K. van Holten. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. H. Harkema, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avond maal - Geref. Kerk 10.00 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A. A. Egas - Geref Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur leesdienst en 17.00 uur ds. D. J. van Diggele. NIEUWE TONGE-Herv. Gem. kand. C. D. van Alphen, (iou- 'da en 18.00 uur ds. J. Maas - Hersteld Herv. Gem. 9.;i0 uur ds. H. J. Boer en 1(5.00 uur ds. H. Lassche, Ouddorp - Ger. Gem. 10.00 en 18.0Ü uur ds. R Blok. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. Versluis, Sint Annaland en 18.00 uur ds. L. de Wit - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Beréa Gem. 10.00 uur dienst. STAD a/h HARINGVLlEf - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. J. Catsbui^ en 18.00 uur ds, T. W. van Bennekom - Geref. Kerk 10.00 uur ds. H. IJzei- man en 18.00 uur ds. G. den Hartogh - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur ds. G. van Manen. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Doorne- weerd en 18.00 uur ds. A, Vos, Wijk en Aalburg - Geref. Kerk 10.00 uur ds. B. Oldenhuis en 18.00 uur ds. H. R de Goede. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. E. E Ver- gunst, Ridderkerk en 18.00 uur kand. A. van Kralingen, Ridderkerk - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Kot, Borssele en 17.00 uur ds. J. Joppe, Sint Maartensdijk - Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. W. A. Boer - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur lees dienst. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. B. E Bakelaai, Alphen a/d Rijn. NIEUWE TONGE - Dinsdag 12 februari 19.30 uur ds. C. J- Meeuse. *1 K

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 2