Ethiek radicaal
christendom nodig?
Lege
Kerk
diensten
Wat betekent
r*rechtvaardiging
in de
vierschaar van
het geweten'?
EIIAIIDEtl-tllEUWS
De praktijk
van het bijbel-
vertalen
EIIIMlDgfi.MEIJWS
Radicaal christendom
J.M.J. Kieviet
Zondag 10 februari 2008
Tweede Lijdenszondag
Kerkdienst Ger. Gem.
k
PAGINA 2
VRIJDAG 8 FEBRUARI 2008
Hoeveel onzekerheden?
Nu we al enkele jaren in de
een-en-twinligste eeuw leven is
bij velen in ons land de onze
kerheid zeer toegenomen.
Allerlei vragen kunnen we niet
beantwoorden. In de wereld
om ons heen raken we verbijs
terd door wat zich afspeelt in
diverse landen en werelddelen.
Komt er ooit een einde aan de
immense aidsepidemie met de
huiveringwekkende kinder
sterfte? Hoe ver gaat de opwar
ming van de aarde steeds nog
maar door en is die te beheer
sen? Moeten we allerlei erfe-
lijkheidsonderzoeken maar
laten plaatsvinden? Kunnen
we in het Westen de dreigende
terreur van het gewelddadig
moslim-extremisme aan?
Maar in onze eigen kleinere
kring worden we ook door onze
kerheden gekweld. Mogelijk
zijn er spanningen in ons huwe
lijk of in dat van kinderen van
ons? Blijven wij en zij bij elkaar?
Blijven onze kinderen bewaard
bij het Evangelie en nemen zij
de fakkel van het geloof van ons
over? Hoe zal het de kerk in
ons land vergaan en blijft 'onze'
gemeente in tact?
Alleen maar terugzien?
Er zijn er die vooral terug
zien en het gevaar lopen het
achter ons liggende verleden
te gaan idealiseren. 'Vroeger
was het...!'Ja, maar de Bijbel
heeft het ook over vroeger, en
dan niet alleen maar in positie
ve zin. Hoe lang is het geleden
dat Noach leefde, in welke tijd
God zag, 'dat de boosheid van
de mens menigvuldig was op
de aarde, en al het gedithtsel
van de gedachten van zijn hart
te allen dagen alleen boos was'.
Gen. 6:5. En wat verhaalt de
Bijbel ook niet van verschrik
kelijke gebeurtenissen in het
ver verleden!
Ook blij vooruitzien!
Het is toch niet alleen maar
kommer en kwel wat we aan
schouwen en meemaken? Het
werk van God gaat door! Nog
dagelijks komen er bij die Jezus
belijden als hun Heiland, in bin
nen- en buitenland. God heeft
naar deze wereld Hem als Zijn
Zoon gezonden en Zijn kruis
heeft op deze aarde gestaan, is
er als het ware geplant. En door
Zijn opstanding heeft Hij dood
en graf, duivel en hel voorgoed
overwonnen. We zijn dit jaar
de lijdensweken weer ingegaan
met het uitzicht op en het toe
leven naar Pasen. En mogelijk
zal een lezer(es) heel persoon
lijk door Zijn genade kunnen
getuigen en zingen: 'Maar blij
vooruitzicht dat mij streelt!' En
dat is geen heilsegoïsme maar
geloofsgetuigenis, dat jaloers
kan maken. Door allerlei mid
delen, ook technische, ontvan
gen we uit de handen van God
bijkans ongekende mogelijkhe
den ook anderen wereldwijd te
bereiken met 'de goede bood
schap'.
Maar nu het heden
We leven in het jaar 2008.
We zien wel steeds meer een
scheiding tussen, om zo te zeg
gen 'christelijk en fatsoenlijk
of beschaafd; tussen wat alge
meen aanvaard wordt en de
levensstijl door de Bijbel genor
meerd en vanuit de Bijbel in
praktijk gebracht'. Binnen de
politieke partijen in ons land,
die zich niet op de Bijbel base
ren, leeft aan de ene kant de
gedachte dat men daarbinnen
echt tolerant, heel verdraag
zaam is. Maar steeds minder
begrip brengt men op voor
een principieel stelling nemen
vanuit bijbels-christelijk den
ken. Hier en daar worden zelfs
bijbelse principes en levensstijl
vergeleken met of soms zelfs
nagenoeg gelijk gesteld aan
extreem islamitisch denken en
handelen! In hoeveel plaatsen
lijdt de viering van de Zondag
onder de enorme druk van
de zogeheten 'vier-en-twintig-
uurseconomie', waarbij op veel
rustdagen de winkels open
zijn, 'koopzondagen' heten
deze, ook zelfs in als algemeen
bekeend staande christelijke
dorpen of plaatsen.
Bij veel ontwikkelingen zien
we een radicalisering, een ver
starring optreden, vooral als
mensen, van welke overtui
ging ook, denken dat zij zich
waar moeten maken. En dat
kan gevaarlijk worden en zijn
Nu valt de term 'radicaal chris
tendom'. Wat wordt daarmee
bedoeld? Het woord 'radix'
betekent 'wortel'. Het gaat dus
om een christendom in de prak
tijk, waarvan de wortel levend
en krachtig is, die de groei en
de voortgang bepaalt. Anders
gezegd: een christendom zon
der de levende Ghristus is eigen
lijk niets, en verzandt in uiter
lijkheden. Dat is de dood in de
pot. Wie persoonlijk in Christus
gelooft en uit Hem en uit Zijn
werk leeft is gehoorzaam aan
wat Hij zegt en volgt Hem ook
na. Dan sluiten we ons niet op in
ouderwetse patronen en eigen
gevormde meningen. Daarop
is ook best vanuit een levende
en (h)echte verbondenheid met
Christus kritiek te oefenen. Zelf
heeft Hij toch ook Zijn volgelin
gen gezegd en geleerd 'zonder
Mij kunt ge niets doen?'
De levenspraktijk
Centraal staat in het leven
van die in Hem gelooft, denk
ik, de eredienst op de rustdag.
Neen, niet in de zin van 'naar
de kerk, naar de kerk, zei de
dominee' maar om rond het
Woord God te ontmoeten, bij
Hem te kunnen bijtanken, en
je geestelijke familie te ontmoe
ten. Daarnaast is er ook thuis
het elke dag lezen uit en gevoed
Drs. W. Chr. Hovius
worden door Zijn Woord met
het gebed voor elkaar en voor
ieder persoonlijk. Vroeger
sprak men in dit verband ook
wel van de 'huisgodsdienstoe-
(ening'. Jammer genoeg lijkt
er door de totaal verschillende
schooluren van de kinderen en
de jongeren, en door de diverse
werktijden van de ouders een
.soort cafetariasysteem te zijn
ontstaan, ieder eet en drinkt op
zijn of haar tijd. Gezamenlijk
Bijbellezen en gebed vallen weg.
Mogelijk kunnen gezinsleden
met elkaar overleggen hoe en
waar er nog echte ontmoeting
met elkaar rond de Heere Jezus
kan plaatsvinden. We kunnen
elkaar daarbij ook helpen.
In talrijke gemeenten zijn er
ook gebedsbijeenkomsten en
gebedsgroepen werkzaam, die
wellicht een tegenwicht kun
nen vormen, zonder nu alles te
gaan organiseren. Ik hoop met
een en ander u en jou te heb
ben kimnen dienen. Laten we
ons leven voor en met God niet
laten afpakken want wanneer
het daaraan gaat mankeren
wordt het zo leeg en gejaagd.
Het leven is te kostbaar dan
dat we alleen maar opgaan in
de dingen van de tijd.
Ooit zei William Booth,
de stichter van het Leger des
Heils, tot iemand die hem
interviewde zonder dat hij
over het geloof mocht spreken,
tenslotte 'Mijnheer, denk om
uw ziel, U hebt er maar een'!
De leer van de rechtvaardiging
door het geloof alleen is het
artikel waar de kerk mee staat
of valt. Het karakter van onze
godsdienst wordt bepaald door
het antwoord dat wij geven op
de vraag hoe een mens voor God
kan bestaan. De Schrift leert ons
dat de enige grond van onze
zaligheid en rechtvaardiging
het bloed en de verdiensten van
Christus zijn. God spreekt een
zondaar vrij van zijn schuld,
omdat Hij hem de volkomen
genoegdoening, gerechtigheid
en heiligheid van Christus toe
rekent. Het middel waardoor
wij delen in Christus' gerechtig
heid is het geloof Iedereen die
in geloofde toevlucht neemt tot
Christus, is rechtvaardig voor
C;od. Zoals het onmogelijk is
zonder geloof wel rechtvaardig
voor God te zijn, zo is het ook
onbestaanbaar met geloof niet
rechtvaardig voor de Heere te
zijn.
In de tijd na de Reformatie
werd de zekerheid van het
geloof een aangelegen punt. Is
nu elke christen ten alle tijde ten
volle verzekerd van het feit dat
hij het eigendom van Christus
is? In overeenstemming met
de Schrift wordt in de Dordtse
Leerregels gesteld dat we zeker
zijn naar de mate van ons geloof
Hoe sterker ons geloof is, des te
groter is ook de blijdschap en de
zekerheid.
Niet elke christen heeft de
volle zekerheid van het geloof
In verband daarmee vind je
bij sommige godgeleerden de
onderscheiding tussen de recht
vaardiging voor de vierschaar
van God en de rechtvaardiging
in de vierschaar van het gewe
ten. Zo maakt John Owen deze
onderscheiding in het boek dat
hij schreef over de rechtvaar
diging. Hij bedoelt daarmee
dat niet elke christen die door
geloof met Christus is verbon
den en daarmee rechtvaardig is
in het aangezicht van God, ook
die zekerheid in zijn eigen gewe
ten gevoelt. Onder de rechtvaar
diging in het geweten verstaat
John Owen het proces waarbij
er innerlijk de vreugde en de
zekerheid ontstaat dat Christus
de onze is en wij van Hem zijn.
Owen wijst erop dat in dit proces
de werkingen van Gods Geest
in ons hart (de kenmerken van
de wedergeboorte) en de verze
geling van Gods Geest een beslis
sende rol spelen. Omdat wij de
werkingen van Gods Geest in
ons hart ervaren en de onfeil
bare kenmerken van genade
bij onszelf waarnemen, ontstaat
er de zekerheid dat ons geloof
waarachüg is en wij het eigen
dom van Christus zijn. Vanaf
de negentiende eeuw heeft de
uitdrukking "rechtvaardiging in
de vierschaar van het geweten"
in Nederland een toegespitste
betekenis gekregen. Gebruikma
kend van bepaalde gedachten
van Comrie - op een wijze ove
rigens waarin Comrie zichzelf
niet herkend zou hebben - vond
in het gezelschapsleven van de
negentiende eeuw de gedachte
ingang dat de rechtvaardiging
in de vierschaar van het gewe
ten een eenmalige crisiservaring
Christelijk streel<biad op gereformeerde grondsiag
Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v.
Verschijning: dinsdag Inuis-aan-liuis
vrijdag abonnementen uitgave
Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE
Tel. (0187)471020
E-mail: algemeen@gebr-dewaal.com
Tarief per mm 0,36. Contracttarieven op aanvraag
Sluitingstermijn zalfelijl^e advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
Sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 7.30 uur
Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke
advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk
worden gesteld.
Advertentie-verkoop: Gert Verweij, tel. (06) 50448359
e-mail: g.venw6ij@gebr-dewaal.com
REDACTIE
hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)471022
e-mail: j.villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf
van redenen worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden
automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vöór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven.
REKENINGNUMIUIÉRS:
Postbank 167930
Rabobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108
Lid NNP
Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA).
is waarvan men de dag en het
uur weet te noemen. In deze
voorstellingswijze kan een mens
pas zeker zijn van zijn recht
vaardiging voor Ciod en mag hij
daar pas mee vertroost worden
als hij zo'n crisiservaring heeft
meegemaakt. Voorafgaande aan
deze crisiservaring, zo stelt men
dan, kan er wel geloof zijn en
een leven uit de beloften, maar
er is nog geen leven uit Christus
zelf Om tot deze crisiservaring
te komen moet men met het
leven uit het geloof en door de
beloften vastlopen om uit Chris
tus zelf te leren leven. Naar deze
inzichten is men voorafgaande
aan deze crisiservaring wel aan
de zijde van God rechtvaardig,
maar niet aan de zijde van een
mens.
Wat moeten wij van deze din
gen zeggen? In feite worden zo
het geloof en rechtvaardiging
uit elkaar getrokken. Men kan
door het geloof leven en toch
niet rechtvaardig voor God zijn.
Dat staat uiteindelijk haaks op
de boodschap van de Reforma
tie. De Reformatoren hebben
ons geleerd dat een mens, hoe
zwak zijn geloof ook mag zijn, in
Christus voor God rechtvaardig
is. Christus is niet het eindpunt,
maar het beginpunt van de gees
telijke loopbaan. Je vindt dat
ook in de Redelijke Godsdienst
van Brakel. Brakel stelt, als het
gaat om de wedergeboorte, heel
duidelijk dat de wedergeboorte
plaatsvindt waar een mens voor
het eerst in geloof tot Christus
vlucht. De tegenstelling tussen
het leven uit de beloften en het
leven uit Christus is een volstrekt
onbijbelse tegenstelling. Chris
tus komt namelijk tot ons door
de beloften van het Evangelie.
Nergens in de Bijbel komen we
tegen dat een mens vast moet
lopen met het leven uit Gods
beloften. Integendeel, het is zaak
dat wij dat hoe langer hoe meer
leren doen. Steeds weer hebben
we te beoefenen dat de zalig
heid ligt in het zien op Jezus.
Daarin is sprake van een opwas.
We leren daarbij steeds meer uit
Christus en Zijn beloften te leven
en mogen afzien van onszelf en
de omstandigheden. Bij die
opwas kunnen crisiservaringen
een rol spelen, maar dat is niet
noodzakelijk. Vele groten in het
koninkrijk der hemelen hebben
geen specifieke crisiservaringen
gehad. Ik noem Brakel, Henry,
Wulfert Floor en ook Newton.
Anderen hebben wel van één
of meerdere crisiservaringen in
hun leven geweten, maar die
vertonen niet de kenmerken van
de rechtvaardiging van de vier
schaar in het geweten. Ik noem
Augustinus, Luther en Bimyan.
Het mag ook wel tot nadenken
stemmen dat de genoemde
leer van de rechtvaardiging in
de vierschaar van het geweten
alleen onder christenen van
Nederlandse afkomst bekend is.
Nauw aan ons verwante groe
pen in het buitenland weten er
niet van af Ik denk aan de Strict
Bapüst in Engeland en aan de
Free Presbyterians in Schoüand.
Onder laatstgenoemde groepe
ring is een predikant die der
gelijke inzichten huldigt, zelfs
schorsingswaardig.De leer dat
zij die wederomgeboren zijn tot
een levende hoop een aparte
crisiservaring nodig hebben
om tot volkomen zekerheid te
komen, acht men daar (terecht)
strijdig met de rechtvaardiging
door het geloof alleen. Ik weet
dat meerdere achtenswaardige
kinderen en knechten van God
in sterkere of minder sterke
mate het gevoelen van de recht
vaardiging in de vierschaar van
het geweten hebben aangehan
gen. Sommigen mochten weten
van een zeer nauwe omgang
met God. Dat zegt echter nietj,
dat hun inziclit met betrek-""'
king tot deze zaak juist was. We
moeten alle inzichten, door wie
ook gehuldigd, toetsen aan het
onfeilbare Woord van God. Kin
deren van God kunnen falen, en
hebben meer dan eens gefaald.
De Heere daarentegen nooit.
Aan deze zaak zitten trouwens
meerdere kanten. Waarachtig
geloof is een zaak van het hart.
De Heere kan en wil crisiser
varingen gebruiken om het
geloof te bevestigen en te ver
sterken. Het is echter wel van
groot belang dat de beleving
ook in bijbelse begrippen ver
woord wordt. Daar ontbrak wel
eens wat aan. Een gelovige die
een crisiservaring heeft mee
gemaakt, mag getuigen dat hij
tot meer zekerheid is gekomen.
Onjuist wordt het als hij zegt:
Vóór die crisiservaring was ik
nog niet rechtvaardig voor God,
maar nu wel. Bijbels is te belij
den dat men met meer zeker-,
heid mag weten dat men recht
vaardig voor God is en vrijge
sproken in Zijn gericht.
Petrus Datheen schreef een
boekje met de titel 'Christelijke
samenspraak tot troost van
bekommerde hanen'. Daarin
geeft hij gesprekken weer die
hij zelf gehad heeft met een
zekere Elisabeth de Graaf Deze
dame kon niet geloven dat zij
rechtvaardig voor God was. Zij
struikelde immers nog zo veel
en haar geloof was zo zwak.
Datheen zei haar niet dat zij een
crisiservaring nodig had om tot
de begeerde zekerheid van het
geloof te komen, maar wees
er haar op dat de giond van
onze zaligheid niet in het werk
van Gods Geest in ons ligt en
dat onze rechtvaardiging niet
gebonden is aan een bepaalde
mate van geloof Met andere
woorden: Datheen troostte Eli
sabeth met het feit dat zij reeds
rechtvaardig voor God was en
gaf haar daarin onderwijs. Dat is
ook de lijn die wij in onze Cate
chismus vinden. Als het gaat om
de sleutelen van het hemelrijk
lezen we met betrekking tot de
verkondiging van het Woord het
volgende. Vraag 84: Hoe wordt
het hemelrijk door de prediking
des Heiligen Evangelies ontslo
ten en toegesloten? Antwoord:
Alzo, als, volgens het bevel van
Christus, aan de gelovigen, allen
en een iegelijk, verkondigd en
openlijk betuigd wordt, dat hun,
zo dikwijls als zij de beloftenis
des Evangelies met een waar
geloof aannemen, waarachüg-
lijk al hun zonden van God, om
der verdiensten van Christus'
wil, vergeven zijn; daarentegen
allen ongelovigen, en die zich
niet van harte bekeren, verkon
digd en betuigd wordt, dat
de toorn Gods en de eeuwige
verdoemenis op hen ligt, zolang
als zij zich niet bekeren; naar
welk getuigenis des Evangelies
God zal oordelen, beide in dit
en in het toekomende leven."
Ook hier zien we de samenhang
tussen het leven uit het geloof in
Gods beloften en het leven uit
Christus.
Menig voorstander van de
geschetste leer van rechtvaar
diging in de vierschaar van het
geweten stelt dat christenen
die wel wederomgeboren zijn
maar geen weet hebben van de
genoemde ervaring, uit hun
bevinding en niet uit Christus
leven. Men geeft hiermee blijk
van een verward en innerlijk
tegenstrijdig zicht op de bete
kenis van de bevinding in het
leven van een christen. Immers
het geneesmiddel dat men
deze wedergeboren christenen
aanwijst, is niet het directe en
gedurige zien op Jezus, maar
het staan naar een heel bijzon
dere bevinding. Men is zelf
niet trouw aan het uitgangs
punt dat een mens niet op zijn
bevinding moet steunen. De
leer van de rechtvaardiging in
de vierschaar van het geweten
houdt eenvoudige christenen
in het donker en plaatst ande
ren op een voetstuk. Zowel het
een als het ander is fout. Feite
lijk komen de voorstanders van
de leer van de rechtvaardiging
in vierschaar van het geweten
heel dicht bij Rome uit. Rome
stelt dat er geen zekerheid van
het geloof mogelijk is tenzij men
een bijzondere openbaring heeft
gehad. Onze Dordtse vaderen
hebben heel uitdrukkelijk afge
wezen dat er een bijzondere
ervaring nodig is om tot zeker
heid van het geloof te komen. In
hoofdstuk V, paragraaf 10 van
de Dordtse Leerregels lezen we
het volgende: "En diensvolgens
spruit deze velzekerdheid niet
uit enige bijzondere openbaring,
zonder of buiten het Woord
geschied, maar uit het geloof
aan de beloften Gods, die Hij in
zijn Woord zeer overvloedig tot
onzen troost geopenbaard heeft;
uit het getuigenis des Heiligen
Geestes, die met onzen geest
getuigt, dat wij kinderen en erf
genamen Gods zijn (Romeinen
8 vers 16); eindelijk, uit de ern
stige en heilige oefening van een
goede consciënüe en van goede
werken. En zo de uitverkorenen
Gods deze vasten troost in deze
wereld niet hadden, dat zij de
ovei'winning behouden zullen,
mitsgaders dit onbedriegelijk
pand der eeuwige heerlijkheid,
zo zouden zij de ellendigste van
alle mensen zijn."
Tegenover dit verwarde
gevoelen wil ik de leer van
de rechtvaardiging door het
geloof en de betekenis die de
bevinding daarbij heeft, nog
eens kort weergeven. Waar de
Heere ons door Zijn Woord en
Geest in het hart raakt, wordt
de vraag geboren: Hoe kan ik
rechtvaardig verschijnen voor
God? Door de wederbarende
werking van Gods Geest wordt
ons verstand verlicht in de ken
nis van Christus, onze wil wordt
vernieuwd en onze gevoelens
worden gereinigd. We nemen
de toevlucht tot Christus Die ons
Vorige week kreeg ik een fol
der van Wydiffe Bijbelvertalers
in handen. Daarin worden
enkele gegevens opgesomd
die u misschien wel weet, maar
waarvan het toch goed is om ze
nog eens onder de aandacht
te krijgen. Ongeveer 6.900
talen telt onze wereld, gespro
ken door ongeveer 6,5 miljard
mensen. In slechts een beperkt
deel van deze talen is een com
plete Bijbel beschikbaar. Wel
geteld in 425 talen. Het hele
Nieuwe Testament is te lezen
in 1.100 talen. Dat is op zich
zelf beschouwd een groot aan
tal. Maar u begrijpt: het is nog
verre van voldoende.
Wycliffe Bijbelvertalers werkt
op dit moment wereldwijd in
ongeveer 1.300 talen. In nog
tenminste 2.500 talen is drin
gend een bijbelvertaling nodig.
De organisatie streeft ernaar dat
in het jaar 2025 in al die talen in
ieder geval een vertaalproject is
opgestart. In meer dan 70 lan
den zijn bij elkaar zo'n 5.000
Wycliffe-mensen werkzaam in
bijbelvertaalwerk, alfabetise-
ringswerk en ander ondersteu
nend werk. Daarnaast zijn nog
vele duizenden locale mensen
bij dit werk betrokken.
Het is altijd weer bijzonder als
er een (deel)vertaling in een
locale taal beschikbaar komt,
In de folder die ik noemde,
zijn enkele uitspraken van
blijde mensen weergegeven.
"Het is net alsof liet eindelijk licht
is geworden in mijn leven. Vroeger
dacht ik altijd dat ik een barbaren-
taal sprak. Nu weet ik dat mijn taal
net zo uniek is als elke andere taal
in de wereld" (een inwoner van
Zuidoost-Azië, die de Bijbel in
zijn moedertaal heeft gekre
gen). "Toen ik de Bijbel voor het
eerst in mijn eigen taal hoorde,
luisterde en begreep ik het niet
alleen... Het voelde alsof een glas
heerlijk fris water mijn hart vulde"
(een Afrikaanse man van wie
hetzelfde geldt). "Soins snijdt een
net vertaald Schriftwoord in onze
taal in ons innerlijk. Het is scherp,
het dringt door tot in onze meest
verborgen gedachten en gevoelens"
(een jonge vrouw uit India).
Bij Wycliffe Bijbelvertcders Neder
land kwam onlangs een boekje
uit dat enkele getuigenissen
over het bijbelvertaalwerk
heeft gebundeld. Het is bij de
organisatie gratis te verkrijgen.
Aretta Loving, bijbelvertaal
ster in Papoea Nieuw-Guinea,
schreef het en het draagt de
titel Zoeter dan Honing. Ik neem
zomaar een enkele zinsnede uit
het boekje over: "Ik heb bijna 20
jaar bij deze mensen gewerkt en als
ik terugkijk, zie ik hoe God werkt
door Zijn Woord, als het tenmin
ste gelezen wordt in de taal die de
mensen het beste kunnen begrijpen.
Eerst waren er geen gelovigen, nu
zijn er in totaal vier kerken plus
verschillende verspreide groepjes
gelovigen. En dat allemaal door
dat we gewoon bij de mensen in het
dorp woonden en daar hun taal
en cultuur leerden kennen. Het
bijbelvertaalwerk is een krachtig
instrument wanneer de vertaler
een wandelende vertaling is van
Gods liefde voor mensen!" [24v.].
r^ het vertalen van de Bij
hor, Ïlerlei culturen zijn ook
Se boeketi in onze taa
'-«ein'^riebergenzijn
"verkiigbaar. Zelfs voor een
kUn beiag. Ik noem hier
,„kele publicaties.
Kven^ein prachtig boek
over bijbelvertalen, eveneens in
Paooea Nieuw-Gu.nea. Zmrfmg
3U,zoheethet.Hunver-
aa laat duidelijk zien dat we
nfeteenal'^'"°'"^""'.* L
oeten hebben van de prak-
Skvn het vertalen Het kost,
af en toe zelfs letterlijk, bloed,
''eet en tranen. Veel obsta
kels en vooroordelen moeten
dikwijls overwonnen worden
voordat de zware inspanning
wordt beloond. Een vertaler
moet diep inzicht hebben, met
alleen in de taal maar ook in de
cultuur van hen aan wie hij een
Bijbel in de eigen taal zou wil
len geven.
Kees van der Ziel werkte
twintig jaar lang onder de
Karaïben in Zuid-Amerika.
Hij schreef een boek dat mee
neemt naar de kraamkamer
van een bijbelvertaalproject.
Kom uitje wigwam, zo heet het.
Hij wil de lezer laten zien wat
het allemaal inhoudt om het
Evangelie zo te vertolken dat
het gaat "spreken tot het hart
van het Kara'i'bse Jeruzalem."
Dit boekje geeft allerlei prakti
sche voorbeelden van keuzen
die in het vertalen gemaakt
moeten worden.
Ook een boekje over het werk
in Papoea Nieuw-Guinea is
dat van Arjen Lock. Het heet
Het laatste vertaaljaar Het is
de bundeling van bijna vijftig
e-mails, geschreven in 2004
en 2005. Samen geven ze een
beeld van wat er allemaal pas
seerde in het jaar waarin de
vertaling van het Abau Nieuwe
Testament werd afgerond. De
mails geven allerlei aspecten
van het leven van de vertalers
weer. Want dat concrete leven
gaat ondertussen ook gewoon
door.
Een relaas van ziekte en beter
worden, van sterven en overle
ven, van zoeken en van vinden.
Alles tegen de achtergrond van
het vertaalwerk dat ondanks
alles toch gereed mocht
komen.
Al met al: het werk van Wyclif
fe Bijbelvertalers is onze steun
meer dan waard. Het is werk
aan de basis. Het is mensen
brengen bij de Bron van het
leven, bij de Bijbel dat Gods
eigen Woord aan mensen is.
Opdat allen Hem in hun eigen
taal horen spreken!
Enkele gegevens: Wycliffe Bij
belvertalers Nederland, Postbus
150, 1970 AD Driebergen. Tel.
0343 - 51 74 44. E-mail: info(S>
wycliffe.nl. Giro 64 31 00.
Iets over de genoemde boe
ken:
- Aretta Loving, Zoeter dan
Honing. Getuigenissen over het
bijbelvertaalwerk. Paperback.
48 pag. Prijs: geen.
- Johan en Janny Lotterman,
Zending is een vak. Bijbelver-
talen in Papoea Nieuw-Guinea.
Paperback. 59 pag.
Prijs €3,95.
- Kees van der Ziel, Kom uit je
■wigiuam. In de kraamkamer
van een bijbelvertaalproject bij
de Karaïben. Paperback. 100
pag. Prijs 2,00.
- Arjen Lock, Het laatste vertaal
jaar Jungle Mail 2. Paperback.
104 pag. Prijs-€.4,95.
aangeboden wordt om niet. Op
giond van Zijn verdiensten ver
klaart God ons rechtvaardig. Zij
die door het geloof met Christus
verbonden worden, ontvan
gen ook het onderpand van de
Heilige Geest. De Heilige Geest
doet ons de troost en kracht van
het Woord ervaren, verwekt in
ons hart heimwee naar God en
droefheid naar God. We bevin
den onze eigen verlorenheid
en verdoi-venheid. We mogen
ook bevinden dat God de waar
achtige is. Deze bevinding is
geen grond van het geloof, maar
wel een vrucht en bewijs ervan.
Zij begeleidt het hele leven lang
het leven van het geloof Tel
kens weer bedreigt de christen
het gevaar dat hij rijk wordt in
zichzelf Wij moeten steeds weer
leren om met alles wat wij van de
Heere ondervinden een arme
bedelaar te blijven. Dat neemt
niet weg dat we bij nood en druk
wel troost mogen putten uit
vroegere bevinding/ondervin
ding van de trouw van God. De
psalmist zei; '"k Zal gedenken,
hoe voor dezen ons de HEER'
heeft gunst bewezen." Hier op
aarde wandelen Gods kinde
ren tot aan hun laatste adem
tocht door het geloof Daarna
mogen wij wandelen door aan
schouwen. Dan is alle strijd en
aanvechting voorgoed voorbij.
Tenslotte is er nog een boek
je dat ik in dit verband heel
hartelijk kan aanbevelen. Het
is geschreven door ds. Knight
en de titel luidt De rechtvaardi
ging van de goddeloze. Ds. Knight
was een Engelse predikant.
Zelf heb ik hem eenmaal op de
Leicesterconferentie in Enge
land ontmoet. Het is één van
de ontmoetingen die ik niet
snel zal vergeten. Vele jaren
heeft ds. Knight een baptisten
gemeente in Grand Rapids in
Amerika gediend. Daar kwam
hij met christenen van Neder
landse afkomst in aanraking die
de hierboven geschetste gevoe
lens over de rechtvaardiging in
de vierschaar van het geweten
huldigden. Vanuit de Schrift en
met citaten uit werken van tal
van gereformeerde theologen
zet Knight in het genoemde
boekje de bijbelse leer van de
rechtvaardiging uiteen. Moge
datgene wat hier geschreven is
tot bezinning en verduidelijking
zijn. Dr.P.de Vries
OUDDORP - Hersteld Herv.
Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds.
j. G. Blom, Nieuwleusen en
18.30 uur ds. H. Lassche,
voorbereiding Heilig Avond
maal. Eben-Haezer: 9.30 u,,,
ds. H. Lassche, voorbereidinjï
Heilig Avondmaal en 18.30
uur ds. J. G. Blom, Nieuw
leusen. Vrijdag 15 februari,
Dorpskerk: 14.15 uur ds. h'
Lassche, huwelijksbevesti
ging bruidspaar Hikweert-
Klijn - Herv. Gem. Lorntie mjg
Dorpstienden: 9.45 uur kand
dr. A. A. Teeuw, Ridderkerk
en 18.00 uur ds. M. B. v. d.
Akker, Nieuwerkerk a/d IK-
sel - Geref. Kerk 10.00 uur
ds. R C. Koster en 18.30 uur
ds. C. G. Kant - Oer. Gem
9.30 en 18.30 uur leesdiensi
- Doopsgezinde Gein.
uur drs. R. H. Hartkamp en
18.30 uur de heer W. fanis
C;OEDEREEDE - Herv. Gem.
10.00 uur ds. Jde Jong, Slie-
dreciit en 18.30 uur ds. E. de
Mots - Hersteld Herv. Gem.
9.30 uur ds. J. W. van Estrik
en 18.00 uur ds. W. M. van
der Linden, Stellendam
STELLENDAM - Herv. Gem.
10.00 uur kand. A. W. J. 'Jeu-
nisse, Dordrecht en 17.00 uui
ds. H. J. Catsburg - Hersteld
Herv. Gem. 10.00 uur ds. W.
M. van der Linden, voorbe
reiding Heilig Avondmaal en
18.00 uur ds. C. Oorschot -
Geref. Kerk 10.00 uur ds. C.
G. Kant en 18.30 uur de heer
A. Knoesten
MELISSANT - Hersteld Herv.
Gem. 10.00 uur kand. A.
Donselaar, Oosterland en
18.00 uur kand. j. P Stoel,
Spijk - Geref. Kerk 9.30 uui
da. S. van Meggelen - Gtr,
Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Gem. in
Ned. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem.
10.00 en 18.00 uur ds. J.Wil-
lemsen, v.m. viering Heilig
Avondmaal en nam. nabe-
trachting Heilig Avondmaal;
15.00 uur ds. G. van Meije-
ren, viering Heilig Avond
maal 'Vroonlande' - Oer.
Gem. 10.00 uur (H.D.) en
18.00 uur ds. J. Schipper -
Ziekenhuis: 14.30 uur de
heer M. Diepeveen.
HERKINGEN - Herv. Gem.
10.00 uur ds. J. Maas, voor
bereiding Heilig Avondmaal
en 18.00 uur ds. C:. Ktinz,
Dordrecht - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 uur ds. A. \an
Wijk, voorbereiding Heilig
Avondmaal en 18.00 uur ds,.
E C. Hoek, Sint Annaland -
Ger.Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem.
10.ÜQ Hur ds. O. J. .v. d Ploeg.
Capelle a/d IJssel en te.«\
uur ds. R. W. van Moiink-
Lukaskapel HDG lO.liO en
15.30 uur ds. T W. van Btii-
nekom, nam. zangdieiist -
Hersteld Herv. Gem. 9.:)0oi
17.00 uur ds. L. M. Jongcjan
-Exodus 10.00 uur (H..A.)dv
T. Verduijn - Remonstrantse
Gem. 10.00 uur samenkomst
- CAMA Gem. 10.00 uur de
heer K. van Holten.
MIDDELHARNIS - Herv.
Gem. 10.00 en 18.00 uur ds.
H. Harkema, v.m. bediening
Heilig Avondmaal en nam.
dankzegging Heilig Avond
maal - Geref. Kerk 10.00 en
17.00 uur ds. L. J. Lingen
- Ger. Gem. 9.30 en 18.00
uur ds. G. van Manen - Chr.
Geref. Kerk 9.30 en 18.00
uur ds. A. A. Egas - Geref
Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur
leesdienst en 17.00 uur ds. D.
J. van Diggele.
NIEUWE TONGE-Herv. Gem.
kand. C. D. van Alphen, (iou-
'da en 18.00 uur ds. J. Maas
- Hersteld Herv. Gem. 9.;i0
uur ds. H. J. Boer en 1(5.00
uur ds. H. Lassche, Ouddorp
- Ger. Gem. 10.00 en 18.0Ü
uur ds. R Blok.
OUDE TONGE - Herv. Gem.
10.00 uur ds. E. Versluis, Sint
Annaland en 18.00 uur ds. L.
de Wit - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst - Beréa
Gem. 10.00 uur dienst.
STAD a/h HARINGVLlEf -
Herv. Gem. 10.00 uur ds. H.
J. Catsbui^ en 18.00 uur ds,
T. W. van Bennekom - Geref.
Kerk 10.00 uur ds. H. IJzei-
man en 18.00 uur ds. G. den
Hartogh - Ger. Gem. 10.00
uur leesdienst en 14.30 uur
ds. G. van Manen.
DEN BOMMEL - Herv. Gem.
10.00 uur ds. C. Doorne-
weerd en 18.00 uur ds. A,
Vos, Wijk en Aalburg - Geref.
Kerk 10.00 uur ds. B.
Oldenhuis en 18.00 uur ds.
H. R de Goede.
OOLTGENSPLAAT - Herv.
Gem. 9.30 uur ds. E. E Ver-
gunst, Ridderkerk en 18.00
uur kand. A. van Kralingen,
Ridderkerk - Hersteld Herv.
Gem. 10.00 uur ds. J. Kot,
Borssele en 17.00 uur ds. J.
Joppe, Sint Maartensdijk -
Geref. Kerk 9.30 en 18.00
uur ds. W. A. Boer - Ger.
Gem. 9.30 en 18.00 uur lees
dienst.
LANGSTRAAT - Herv. Gem.
10.00 uur ds. B. E Bakelaai,
Alphen a/d Rijn.
NIEUWE TONGE - Dinsdag
12 februari 19.30 uur ds. C.
J- Meeuse.
*1 K