Meditatie Vervolg verhaal RAAR DAAD BeroepingS' Collecte Werelddiaconaat voor Rwanda WERK EN U EIIAIlD^-niEUWS V venster De Heere stilde de golven GEBOORTESTEEN Jongerenavond in Zeeland Inzamelen hulpgoederen Uitslag hokkenshow PV De Reisduif Activiteiten Stichting KCE Schaakver. De Zwarte Pion Oliebollenverkoop PAGINA 5 VRIJDAG 1 FEBRUARI 2008 lilik op kerk en samenleving - Twee gedenkdagen - De tijd vliegt Deze week waren er twee jubi lea. Nou ja, wat je 'jubilea' noemt... ()p de laatste dag van januari werd onze vorstin, Koningin Beatrix, 70 jaar. En daags daarna, op de eerste van februari, was het 5.5 jaar gele den dat hel zuidwesten van ons land werd getroffen door de watersnood die aan meer dan IHOO mensen het leven heeft gekost. Hel is een beetje onvoorstel baar dat het allemaal zo lang geleden is... De generatie die de ramp heelt meegemaakt wordt voortdurend kleiner, laat staan zij die nog weten van de geboorte van onze komiigin... Straks zijn er geen bejaarden meer die nog kunnen s|)reken vanuit ervaring, 'lelkeiis blijkt weer dat bijvoorbeeld onze jongeren, wanneer hun iets over 'de ramp' wordt verteld, niet weten wat ze zich daarbij moeten voorstellen, lerwijl die ramp toch een gcvveldi- ge 'impact' heeft gehad, niet alleen op de bewoners van de eilanden, maar op lieel het Nederlandse volk... Om met het vieugdevolle feit te beginnen, we mogen dank baar zijn dat we in 'N'edeiland nog een koninklijk huis heb ben, en dat koningin Beatrix op een zeer deskundige wijze regeert, je ziel hel trouwens niet aan haar af, dat zij iiunid- dels tie leeftijd van de sterken heeh bereikt. Een zekere alslandelijkheid - zij laat altijd nog goed merken dal zij de koningin is - gaat gepaard met warme belang stellingen oprecht medeleven. Allerlei gissingen over haar e\entiieel altreden en opvol ging door haar zoon VVillem- .'\lexander laten we nu maar voor wat ze zijn. De koning (waarschijnlijk VVilleni IV) moet hel wel goed doen wil bij hel peil van zijn moeder berei ken. Dat sluit niet uit dat we soms kritiek mogen hebben op de leefwijze van de koningin - we denken dan vooral aan de zondag - de dankbaarheid mag overheersen en zij en haar huis hebben ons gebed meer dan nodig. De koningin - toen nog prin ses Beatrix - was nog maar 15 jaar toen de ramp zich voltrok. Wat dat ook nationaal heeft betekend laat zich nauwelijks in menselijke woorden uil- drukken. VVe hadden juisl de zogenaamde Marchallhulp - een Amerikaanse bijdrage aan ons land om de oorlog wat te boven te komen - afgebouwd en toen gebeurde dat. En dan pralen we nog niet over hel verlies van zoveel bezittingen, en over de dood van zoveel dieren en vooral mensen... De klap kwam hard aan, en het is nog altijd een wonder zoals veel nabestaanden dat hebben verwerkt. Maar dat de wonden bij velen hlij\en schrijnen, ook na 55 jaar, is wel zeker Van slachtofferhulp had niemand toen nog gehoord maar het zou toen wel op z'n plaats zijn geweest. Waarnemer Dae vraag- en anliuoordrubriek staal geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen oh velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie FAlanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantivoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. OUDSTE ADEL Ik las over een adellijke jamilit' xvaaniau tte slatnhimm teruggaat lot 1227. Wal is hel oudste adel lijke geslacht in ons laiul? Antwoord: Dal van de graien van Eimbiirg-Slirum, wam dat stamt al van Ehrenfried I, graaf in de Bonngau, Kell- schau en Blie.sgau, (lie leefde van 8()()-90-l. Een nakomeling van hem wei'd in 1065 heer van Berg. Diens kleinzoon Adoll (\078- 1152) staal te boek als graaf van Berg. Bij zijn nazaten i)evond zich een Dirk (1215- 1297) die van moederszijde een kleinzoon was van hertog Wal ram lil van Limburg. Hij vvertl vanaf 1246 graaf van Limburg, resideerde op hel kasteel aan de Lenne en verwierf de hof te .Stirheim (Stirum) in 1284. Hij nam de naam en het wapen van zijn moeder aan, toen zijn vader wegens moord op zijn neef, de aarl.sbisschop van Keulen, laigelbert I van Berg, was terechtgesteld. Door het huwelijk van Cieorg. die zich sinds 1508 graaf van lamburg en heer van Stirum noemde, met Ermgard van Wisch in 1539, verwierf hij het heer schap van Clelre en Zutphen. De Duitse keizer Leopold l verleende aan hun nakome ling Ollo de titel Ciraaf van het fleilige Roomse Rijk. Napo leon heeft die grafelijkheid geautori.seerd in 1812. Koning Willem I benoemde leden uit dil geslacht in de toenmalige ridderschappen van Hoil.md, C'.elderland, Groningen en Erieslaiid. Zoals u weet, kent onze Crondwel sinds 1848 geen adelstand meer. PINT EN ANKER In een oud hoek las ik over eoi wijnhandehuir en over de oude benamingen okshoofd, anker, sloop, mingel. enz. Kunt u mij vertellen om welke hoeveelheden het dan ging? Antwoord: Een okshoofd stond in de middeleeuwen reeds voor een biervat van gemiddeld 250 liter Het wooitl komt van het Eaigelse liogshead (een zwijns- hoolcl). Val staal voor zo'n 10(1 liter, anker voor ;W,8 liicr en sloop voor een zestiende anker. De mingel is de helft daarvan, of een iweeenderligste anker en de pint voor een vierenzes tigste anker ofwel 0,0 liter, maar ei'waren natuurlijk verschillen naar de streek. L^e barrique uit Erankrijk duidde (daar) een okshoofd van 225 liter aan, en de 'ton' die deze wijnhandelaar imponeerde, zal een Eranse tonneau geweest zijn, van 4 okshoofden, dus zo'n 900 liter In Duitsland kende men het Stnckfass of Euder van 900 lot circa 1200 liter Anker werd later de aanduiding voor 44 (soms 45) Hessen wijn. HARTIGE HAP \otge)is mijn vriendin kun je heter hillerhallen hij de borrel geven dan schaloi chips, enz., onidal die laatste veel meer calo rieën zouden bevatten. En daar geloof ik helemaid niets van. kunt u de juiste caloriegeludlen eens uil de doeken doen Antwoord: Een bitterbal komt gemiddeld op 170 kil()jou- les (40 kcal volgens de oude berekeningen) en 100 gram chips op circa 2270 kil()joules (voorheen 540 kilocalorieën). U kunt dus zeker dertien bil- terbalietjes tot u nemen voor u aan cfe voeding.swaarde van een onsje chips komt... In onze familie is hel gebruikelijk voor sieraden de stenen te kiezen dil' horen hij de maand van je geboorte. Maar ik ben hel lijstje van mijn overgrootouders kwijt geraakt. Welke steen hoort nu hij ivelke maand? Antwoord: Voor januari gra naat, februari ametliisl, maart aquamarijn of bloedsteen, april diamant, mei emerald, juni paarl, maansteen of alex- andriet. juli robijn, augustus sardonyx of cluysoliet (goud steen), september saffier (de echte blauwe), oktober opaal of toermalijn, november topaas en december turkois of zir- coon. In liet Klooster van Rilland, Hoofdweg 60 ie Rilland-Bath, wordt zaterdag 26 januari een gezellige avond voor jongeren gehouden, bedoeld om ker kelijke jongeren bij elkaar te brengen, aanvang 20.00 uur. Voor meer info, luail naar pjdeiooij((th(^l mail.com. MIDDELHARNIS - De Werk groep Oost-Europa houdt zaterdag 2 februari van 9.30- 11.30 uur weer een hulp- goedereninzameling op haar inzamelpunt aan Industrie weg 17 (tegenover Herncs- seroord) te Middelharnis. De werkgroep Middelharnis steunt een zigeunergemeente in Roemenië waar de armoede en ellende groot is. Zie voor meer infijrmatie website www. oosteuropa-werkgroep.ui. PROTESTANTSE KERK NEDERLAND Beroepen te Aalsmeer (hti- vornicl; wijk Dorp), ds. E.J- Westerman te Nijkerkerveeii (pt); te Bodegraven (herv.). ds. H. Markus te Rijssen (wijk- gem.3); Ie Bussum (prol. wijk' gemeente Oost i.w.; pt), os- H.W. \'an Beelen te Eemiies, die dil beroep heeft aange nomen; te Deventer (g.v. Sint Jozef), ds. A.G.J. van der Maas te Scharnegoulum, Bozum, die dil beroep heeft aangenomen: ie Genemuiden (herv wijkgem 2), ds. A.N. van der Wind te Hageslein; te Katwijk aan Zee (herv; wijkgem. Bethel), ds. E van den Bosch te Harderwijk; te Sint-Maartensdijk (herv.; wijkgem. Rehobolh), ds. J. Ree horst te Piershil; te Tjerkgaast (herv)/ldskenhuizen (geref), ds. S.N. Cnossen-Hoekzeina Ie Sneek/Ijsbrechtum (g.v ver- pleegh De Lelanen). Aangenomen naar Hasker- horne ca., ds. A.J. Verbeek te Ugchelen; naar Kootwijk/ Kootwijkerbroek (herv.), ds. Rj. den Admirant te Harder wijk, die bedankte voor Leer dam en voor Pullen. HERSTELD HERV KERK Beroepen te Zuilichem en Nieuwaal, ds. P. den Ouden te Woulerswoude, die bedankte voor Sirjansland. Aangenomen naar Monlfoorl, kandidaat A.T. van Andel te Urk, die bedankte voor Loon op Zand; naar Veenendaal, ds. H. van der Ziel te Poede- roijen. GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Den Ham, ds. Z.J.C, van Harten te Blije- H ol werd/Eer werd-Hallum; te Voorburg, kandidaat J.A. Erancke Ie Zwolle. CHR. GEREE KERKEN Beroepen te fiasselt, ds. J. Cierms te Broek op Langedijk. CEREE GEMEENTEN Beroepen te Emmeloord, ds. J.J. lanis te Kampen. Bedankt voor Aalst, ds. A.J. Gunst te Nieuwerkerk. GEREE GEM. fN NED. Beroepen te Vlaardingen, ds. A. van Voorden te De Beek/ Uddel. GVD GER. GEM. IN NED. Beroepen te Barneveld, ds. G. Gerritsen ie Slavenisse. SOMMELSIJK - Keurmeester P.C. Heyslek uit Nieuwendijk heeft zaterdagmorgen 19 janu ari jl. bij Poslduivenhüuders- vereniging De reisduif te Som- melsdijk alle tentoongestelde duiven gekeurd. De volgend deelnemers hebben gewon nen. In de categorie viertal len: I. J. van der Linde, 2. P van den Boogert, 3. P. de Jong. In de categorie schoonsten: D. Maliepaard (mooiste oude doffer), P van den Boogert (mooiste oude duivin), A. van der Linde (mooiste jonge dof fer) en A. van AJphen (mooiste jonge duivin). De winnende lotnummers van de grote ver loting zijn 0256, 0336, 0370. 0457, 0505, 0522, 0566, 0607, 0751. 0796 en 0799. 'G') heerst over de opgehlazenheiil der zee: wanneer haar haren zich verheffen, zo .still Gij ze'. (Psalm 89:10) -Jngsiig en dringend luidden ue klokken om de mensen op te roepen zich in veiligheid te brengen. Als dal nog kon! "ie niet tijdig kon vluchten, ^^as reddeloos verloren. Er «as nood. Er was doodsnood. Sommigen werden als in één ogenblik door hel woedende Hater meegesleurd. Anderen werden langzaam maar zeker (nermeeslerd - door water en koude. Luid en vergeefs werd om hulp geroepen. Wie weel wat er werd meegemaakt door hen die hulpeloos in een dak goot of in een boom de dood voor ogen zagen; die op een stukje dijk zaten, dat steeds verder afbrokkelde. Doornat - in de ijzige wind. Zo was hel op 1 februari 1953. En toen bet water zakte en verschrikkingen steeds weer zichtbaar werden, kwamen de vragen. De vragen aangaande Gods handelen. Daar komen wij nooit over uil- gedacht. We komen te staan \oor de verborgenheid \an de voorzienigheid van God. Maar dat betekent niet, dal er in de Schrift geen lijnen getrokken worden. Zo ook in de Psalm die spreekt over de macht van de zee: Psalm 89. De psalmist spreekt over 'de opgeblazenbeid' van de zee. Daarmee bedoelt hij haar hoogmoed. De zee wil grenzen overschrijden. Zij worth in hel Woord des Heeren niet gezien als een onpersoonlijke macht, als een louter Ie verklaren natuurgebeuren. Nee, zij wordt als getekend als een persoon lijke vijand, die heersen wil op een verbroken aarde. Immers, vóór de zondeval waren er geen vernietigende stormen. Er waaide een milde wind over de aarde; er was harmonie en vrede. Maar daarna werd het zo anders. Dat kwam openbaar ten tijde van de zondvloed. Ook toen kwam de ontzet tende kracht van het water openbaar. De dood waarde rond over deze aarde. Maar de wateren \loeiden ook weer weg. Er vloog een duifOver de drooggevallen aarde, l^at betekende niet, dat er geen doorlopende strijd overbleef legen het water. De zee is opge blazen; dat kunnen we ook met deze woorden weergeven: 'zij stuwt zichzelf omhoog'. Zo gebeurde hel letterlijk in 1953. De uateren kwamen naar boven. Over de dijken heen, over de huizen heen, over de mensen heen. En daartegen is niemand opgewassen! En waar ben je dan veilig? Waar is een schuilplaats? Voor velen was deze er niet. Zij hebben geworsteld met hel water - en daarin met de dood. E^n ener- lei overkwam ongelovigen én kinderen Ciods. Hadden de laalslen dan geen vrede, toen hun adem werd afgesneden door hel ijskoude water? Zeker wel! Maar de omstandigheden waaronder zij stierven, waren zeer aangrijpend. Dat brengt ons bij de diepgang van de woorden van de Psal mist. 'De Heere stilde de gol ven'. Het was niet alleen een natuurlijk verloop. Zo zouden we het kunnen noemen: 'De wind nam af en de polders vie len droog'. 'loen ging de mens aan het werk. Dal was goed, want zorgeloosheid wordl altijd afgewezen in 's Heeren Woorct. Zorgeloosheid kan immers een ramp verergeren. Maar als we al dal werk voor ons zien, blijft het woord van kracht: 'De Heere stilde de golven'. Toen zij zich verhieven. Nee, dal ziet niet alleen op die hoge water standen, veroorzaakt door de noordwester storm. In de woorden van de psalmist klinkt ook iels door van de opstandig heid, de woede van de golven. De Heere beteugelt ze. Dan konden die golven wel kinde ren Gods meeslepen de dood in, maar zij konden niet ver hinderen, dat diezelfde men sen werden opgenomen in de eeuwige heerlijkheid. Maar dan gaal het niet alleen om hel water, dat tijdens 'de ramp' over ons land slroomde. Zij zijn het beeld van dood en oordeel. Zij spreken van de machten die erop uit zijn om ons mee te slepen naar een eeuwig verderf Die verhef- lën zich, die willen hun ban den verbreken. En dan zegl de Heere legen hen: 'Stil! Ik ben sterker. Ik zal je overwin nen. Ik heb hel voor hel zeg gen!' En hoe komt deze macht openbaar? In hel werk van de Heere Jezus. We zien dal let terlijk voor ons, als de Heiland met Zijn angstige discipelen temidden van woedende gol ven verkeert. Dan bestraft Hij wind en water! Dat was een bittere strijd, ook al leek het de Heere zo gemakkelijk af te gaan. Die strijd kwam op zijn hevigst openbaar, loen Chris tus cloor de woedentle goh'eii besprongen werd in de nacht \'an Zijn lijden. Zijn lijden naar lichaam en ziel. loen kon Hij met recht instemmen met de w<x)rden van de psalmist: 'Al Uw golven en Uw baren zijn over Mij heengegaan'. En toen werden deze niet gestild. Ze sloegen in volle kracht over de Heiland heen, zodat Hij eron der bedoKen werd. Hij werd niet gered - maar verlaten. Maar juisl daardoor o\erwon Hij die demonische machten. En zo kunnen we belijden, dat de Heere er tóch was. in die donkere nacht. Dan is het mogelijk, mét ,Asa( te belijden: 'Uw weg was in de zee!' En niel er omhéén. Er kunnen veel stormen over ons le\en heenirekken. En uiteindelijk komt die laatste slorm: van de dood. Zullen we dan in Christus geborgen zijn? Een indringende vraag. Zul len wc veilig zijn, als we weg gevoerd worden uit dit leven? Die wateren van de dood kun nen ons angstig maken. Bid den we in die nood van hel leven om te mogen gaan in die 'ark des behouds'? In de nacht van 1 februari 1953 werden mensen gered door zich vast te klampen aan een stuk van bet dak of aan drijvend wrakhout. Vraag niel, wat een doodsangst dal toch betekende. In die red dende ark is het béter. Ook al wordt deze omstuwd door woedende golven. Gods Zoon is er immers? Zal deze ark ook eens ons een plaats bieden? En dan? Dan breekt de eeuwi ge rust aan temidden van een verloste schepping. Johannes zag er iets van. toen hij in ver bazing uitriep: 'En de zee was niet meer!' En zoals in de nacht van de ramp de klokken luid den, zo doen ze dal ook alle eeuwen door, als ze de roep \'an de Geest en de Bruid begelei den: 'Kom, Heere Jezus! Kom haastig!' Ds. W. Arkeraats, Werkendam De Stichting Kunst- en Cultuur Educatie Goeree-Overflakkee bezoekt volgende maand twee concerten in de Grote- of Sint Laurenskerk te Rotterdam. Op zaterdag 8 maart, aanvang 18.30 uur, zal een uitvoering worden bijgewoond van de Mattheüs Passion van J.S. Bach door het Holland Boys Choir, The Bach Choir en The Bach Orchestra o.l.v. Pieter Jan Leusink en m.ni.v. de solisten Robert Luis, Henk van Heijn,s- bergen, Miranda van Kralin gen, Sytse Buwalda, Marünus Leusink en Math Dirks. En op zaterdag 29 maart een uitvoeringvan Requiem Krö- nungsmesse van 'VV.A. Mozart, eveneens uitgevoerd door The Bach Choir Orchestra of the Netherlands en m.m.v. de solisten Miranda van Kralin- gen, Sytse Buwalda, Martinus Leusink en Math Diks. Voor beide concerten zijn nog kaarten verkrijgbaar. Belang stellenden kunnen zich nog opgeven, voor de Mattheüs Passion vóór 1 februari a.s, en voor het Mozart-concert vóór 1 maart. De reizen gaan alleen door bij voldoende deelname, en boe meer deelnemers er zijn des te meer drukt dat de prijs. De kosten bedragen maximaal €49,50 per concert. Voor bei- MIDDELHARNIS - Overzicht voor ronde 17 in de huishou delijke compeülie, gespeeld op 28 januari jl. Moedl - Loosjes (2)1-0 Verolme - iV Haan (2)1-0 Struik (2) - MourikV-i-V-i Van Prooijen - V.d. Staaij '/a-'/a A. Tieleman - Hennekes l-O Mulder (2) - Lesuis (3)0-1 Smit (3) - De Jager (2).... '/2-1/2 Visser- PeemauV-i-V-i Meiaard (2) - Lagendijk (3)1-0 Vis (2)- Neleman (2)0-1 Bom - W. Tieleman (3)i-O Wülters (3) - Noordijk (3).. 1-0 Becker (3) - V.d.Waal (2)0-1 Markwat (3) - Boeter (2) 0-1 Van der Velde (3) - Van Huizen (3)0-1 de concerten geldt gegaran deerd een mooie, gereserveer de plaats in hel middenvak. Bij voldoende deelnemers zal de reis levens op de bekende comfortabele wijze worden verzorgd. Opgeven kan bij het secreta riaat van de KCE: P. Hofs-de Bruijne, Staakweg 14, 3247 BV Dirksland, tel. 0187 601048, e-mail phofsdebruijneC" het- nel.iil. Zie ook website www. kcego.nl. Aanstaande zondag zal de Werelddiaconaatcollecte bestemd zijn voor de diaco- nessen in Rubengera, Rwan da. Deze groep van ruim 40 diaconessen steunen de ker ken in hun omgeving en dra gen bij aan het welzijn van de bevolking. Ze zijn sterk verbonden met de diacones sen in Amerongen, die in 1984 het diaconessenhuis in Rwanda hebben opgericht. De diaconessen van Rubergera hebben zich het lol aangetrok ken van kindeien op die van wege de genocide, aids en/of oorlog wees zijn geworden. De kinderen worden zoveel moge lijk binnen hun eigen (groot) familie opgevangen. Ook sleu- nen de diaconessen gezinnen die deze kinderen opvangen met programma's voor school geld en ontwikkeling. De gemeenschap van diaconessen verzorgt en huisvest die kinde ren die geen familie meer heb ben. Ook hebben zij een stuk braakliggend land geïrrigeerd. Ze stellen dit ter beschikking aan boeren, boerinnen, wees kinderen en sociaal zwakkere gezinnen om hen te trainen in betere landbouwmethoden. De zusters vragen onze steun bij bet opzetten van een tvainmgs- programnia voor duurzame landbouw en voedselzekerheid in de regio Rubengera. Ze wil len daarmee de zwakkeren in de gemeenschap toerusten en motiveren zelf hun levensstan daard en welzijn te verbeteren. Daarnaast ondersteunt Kerk in Actie de opbouw en toerusting van de zusters in de gemeen schap door mee te financieren aan het salaris van een predi kant die de gemeen.schap toe rust en pastoraal begeleidt. U kunt dil goede doel steu nen d.m.v. de collecte van a.s. zondag, of door geld over te maken op giro 456 van Kerk in Actie te Utrecht o.v.v. Land bouwprogramma Rwanda. .STELLENDAM - Op zater dag 9 februari worden op bet Oranjeplein in Stellendain weer oliebollen verkocht. De opbrengst is voor de (Gerefor meerde Kerk te Slellendam. De oliebollen worden ter plaatse gebakken door ervaren oliebollenbakkers. De verkoop start om 8.00 uur. -56- Die kan ze dan in een beker op de .scluHiwe of op hel kammeiiel zetten. In gedachten ziet hij ze al staan. Hij proeft reeds de trots die hem vervul len zal als iemand zal vragen waar Moeder die mooie pluimen gekregen heeft, en dan zal zeggen dat Fransje die voor haar geplukt heeft. Hij wrikt en rukt nel zo lang tot een der weer barstige vezels breekt, vlak bij de stijve knoop. Dat brengt hem op een idee. Hij houdt de stengel met beide handen tussen duim en vinger vast, juist onder en boven de knoop, en met een forse ruk knakt hij hem in tweeën. Ziezo, dat is er één. Hij buigt nu de ene stengel na de andere naar beneden en bij houdt niet eerder op tot hij een bos pluimen heeft die hij nauwelijks omklemmen kan. Daar gaat ecliler een hele tijd in zitten, en opeens liedenkt hij dal het al laat moet zijn. De lage zon heeft de hemel in brand ■gestoken, in 'iet westen hangt een gol vend wolkendek waar de zon prachti ge kleuren in getoverd heeft - bloed rood en oranje en paars en goud. Op de dunste plekken schijnt de hemel er door met een kleur van groene appels. Fran.sje heeft nog nooit zoiets schoons gezien. Die wolken doen hem deuken aan Maria's haar als ze het soms uitkamt en los op haar rug'laat hangen. Dan zijn er ook allemaal van die kleine glanzende golven in, net als bij die gekartelde wolken nu. De gedachte aan Maria geeft hem opeens tiaast. Hij glijdt terug naar zijn slee en met de pluimen in de ene hand en het touw in de andere volgt hij het sneemvpad terug naar de kraam. Maria zegt dat hij dadelijk de gunst op moet gaan zoeken, daar het tijd wordt om naar huis te gaan. Hij gaat naar de bocht van de baan en staat daar een poosje te wachten, in de hoop dat een der guust hem zal zien. Maar noch de jongens noch Wantje komen opdagen. Hij besluit dan maar langs de kant van de lange baan te gaan zoeken. Af en toe pas seren hem enkele schaaLsenrijders, hoewel er lang zoveel niet meer zijn als vanmiddag. Maar hoe hij ook zoekt en tuurt, hij kan de guust niet ontdekken. Hij weet niet hoe lang hij gelopen heeft, maar opeens bemerkt hij dat hij het einde van de lange baan bereikt heeft, onder aan de dijk. En nog steeds heeft hij hen niet gevonden. De wolken hebben al hun prachtige kleuren verloren en zien er nu uit als vuile vegen niet nog een vleugje rood en groen boven de horizont. Er slaat hem niets anders te doen dan langs de andere baan terug te keren. Zijn benen zijn moe van het sjouwen door de sneeuw en zijn armen en handen zijn stijf van hel trekken van de slee en het krampachtig vasthouden van de pluimen. In het toosten rijst een halve maan boven het verre dak van de boerderij waar vader werkt. Het begint al tame lijk donker te worden. Maar dat \ak hem nog niet zozeer op omdat het v.o geleidelijk gaat en de witte sneeuw sterk afsteekt tegen liet donkere ijs. Maar een grote ongerustheid ligt zwaar op zijn hart. Zo zullen ze alle- inaal stellig te laat thuis komen. Moeilijk sjokt hij verder. Zijn ogen doen zeer van het turen. Even over weegt hij om de namen van de jon gens te roepen, maar meteen \er- werpt hij die gedachte. Dat zou hem bang maken, en dat is hij nog niet. 'Alleen maar ongerust. Er rijden haast geen mensen meer voorbij. Alleen enkele hartstochtelijke liefhebbers van de nobele sport zijn nog beentje-over aan het oefenen. De baanvegers zijn er ook niet meer. Hij zal terug naar de kraam en Maria gaan, dan kan die hem mee naar huis nemen. Eindelijk bereikt hij de kraam. En daar stort zijn wereld ineen, want ook daar is geen mens meer te bekennen. E)e banken zijn achter de tafel gezet, en in een hoek staan wat kisten en manden te wachten op de eigenaar, die ze vanavond op komt halen. De vierkante donkere holte staart hem geheimzinnig en onheilspellend aan. En nu is Fransje voor het eerst echt bang. Maar het ergste is de welen- schap dat zowel Maria als de guust zonder hem naar huis zijn gegaan. Zijn hart bonst in zijn keel. Hij voelt zijn ogen branden van tranen die naar buiten willen persen. Hij beseft echter dal huilen hem niet kan baten. Niet hier, waar niemand hem horen of hel pen kan. Hij denkt aan Poete, en aan de veilige, gezellige woonkamer. Hij moet naar huis toe. Hij moei hier weg uit deze verlaten winterse wildernis, dit onherbergzame oord van koude onverschilligheid. Hij denkt aan de weg terug, de lange weg langs de boerderij naar de een zame weg die naar de stationsbuurt voert en dan uirioopt op de lange weg langs hun huis. Zijn benen kunnen haast niet meer. Maar hij moet. Dan denkt hij opeens aan de ganzen. Hij ziet ze reëels uit de donker te voor schijn komen en hoort ze achter hem aan komen en hem nascheiden. Hij voelt hun scherpe snavels al in zijn gat pikken en hem mee naar het gat in de paardeput trekken. Het koucle zweel breekt Item uit, en hij weel opeens heel zeker dat hij niet langs die weg terug zal gaan. En terug langs de lan ge baan naar de dijk, daar is ook geen sprake van. Want dan moet hij die lange omweg langs de dijk maken, de dijk met zijn vier rijen bomen, lerwijl vanachter elke boom iets gevaarlijks op hem af kan springen. Zijn besluit is al genomen, diep in zijn onderbewustzijn. Hij is al aan het lopen voor hel helemaal tot hem doordringt. Hij gaat langs de spoor baan naar huis, net zoals hij dat een paar uur geleden anderen heeft zien doen. Cielukkig weet hij niet dat dit verboden is en dat de veldwachter bij het station sommige van die overtre ders heeft opgewacht en beboet. Hij weet alleen dat hij naar huis moet, en dat hij langs de spoorbaan gaat. Hij is al op het gladde ijs en ziet de wit te berm van de dam een eindje verder voor zich uit. Maar opeens strompelt hij over een bobbel ijs. Hij slaat wild met zijn armen om zijn evenwicht te herstellen. Maar zijn moede benen kunnen het niet meer voor elkaar spelen, en met een kwak slaat hij languit achteiover. Zijn hoofd smakt met geweld tegen het staalharde ijs. De slee schiet met een vaart ergens tussen het riet. (wordt venolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 5