Meditatie
Vervolg
verhaal
RAAR
DAAD
BeroepingS'
Collecte Werelddiaconaat
voor Rwanda
WERK
EN U
EIIAIlD^-niEUWS
V venster
De Heere stilde de golven
GEBOORTESTEEN
Jongerenavond
in Zeeland
Inzamelen
hulpgoederen
Uitslag
hokkenshow
PV De Reisduif
Activiteiten
Stichting KCE
Schaakver.
De Zwarte Pion
Oliebollenverkoop
PAGINA 5
VRIJDAG 1 FEBRUARI 2008
lilik op kerk
en samenleving
- Twee gedenkdagen
- De tijd vliegt
Deze week waren er twee jubi
lea. Nou ja, wat je 'jubilea'
noemt... ()p de laatste dag
van januari werd onze vorstin,
Koningin Beatrix, 70 jaar. En
daags daarna, op de eerste van
februari, was het 5.5 jaar gele
den dat hel zuidwesten van ons
land werd getroffen door de
watersnood die aan meer dan
IHOO mensen het leven heeft
gekost.
Hel is een beetje onvoorstel
baar dat het allemaal zo lang
geleden is... De generatie die
de ramp heelt meegemaakt
wordt voortdurend kleiner, laat
staan zij die nog weten van de
geboorte van onze komiigin...
Straks zijn er geen bejaarden
meer die nog kunnen s|)reken
vanuit ervaring, 'lelkeiis blijkt
weer dat bijvoorbeeld onze
jongeren, wanneer hun iets
over 'de ramp' wordt verteld,
niet weten wat ze zich daarbij
moeten voorstellen, lerwijl
die ramp toch een gcvveldi-
ge 'impact' heeft gehad, niet
alleen op de bewoners van de
eilanden, maar op lieel het
Nederlandse volk...
Om met het vieugdevolle feit
te beginnen, we mogen dank
baar zijn dat we in 'N'edeiland
nog een koninklijk huis heb
ben, en dat koningin Beatrix
op een zeer deskundige wijze
regeert, je ziel hel trouwens
niet aan haar af, dat zij iiunid-
dels tie leeftijd van de sterken
heeh bereikt.
Een zekere alslandelijkheid -
zij laat altijd nog goed merken
dal zij de koningin is - gaat
gepaard met warme belang
stellingen oprecht medeleven.
Allerlei gissingen over haar
e\entiieel altreden en opvol
ging door haar zoon VVillem-
.'\lexander laten we nu maar
voor wat ze zijn. De koning
(waarschijnlijk VVilleni IV)
moet hel wel goed doen wil bij
hel peil van zijn moeder berei
ken. Dat sluit niet uit dat we
soms kritiek mogen hebben op
de leefwijze van de koningin
- we denken dan vooral aan
de zondag - de dankbaarheid
mag overheersen en zij en haar
huis hebben ons gebed meer
dan nodig.
De koningin - toen nog prin
ses Beatrix - was nog maar 15
jaar toen de ramp zich voltrok.
Wat dat ook nationaal heeft
betekend laat zich nauwelijks
in menselijke woorden uil-
drukken. VVe hadden juisl de
zogenaamde Marchallhulp -
een Amerikaanse bijdrage aan
ons land om de oorlog wat te
boven te komen - afgebouwd
en toen gebeurde dat. En dan
pralen we nog niet over hel
verlies van zoveel bezittingen,
en over de dood van zoveel
dieren en vooral mensen... De
klap kwam hard aan, en het
is nog altijd een wonder zoals
veel nabestaanden dat hebben
verwerkt. Maar dat de wonden
bij velen hlij\en schrijnen, ook
na 55 jaar, is wel zeker Van
slachtofferhulp had niemand
toen nog gehoord maar het
zou toen wel op z'n plaats zijn
geweest.
Waarnemer
Dae vraag- en anliuoordrubriek staal geheel ten dienste van de
lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen oh
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie FAlanden-Nieuws,
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen
beantivoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
OUDSTE ADEL
Ik las over een adellijke jamilit'
xvaaniau tte slatnhimm teruggaat
lot 1227. Wal is hel oudste adel
lijke geslacht in ons laiul?
Antwoord: Dal van de graien
van Eimbiirg-Slirum, wam
dat stamt al van Ehrenfried
I, graaf in de Bonngau, Kell-
schau en Blie.sgau, (lie leefde
van 8()()-90-l. Een nakomeling
van hem wei'd in 1065 heer van
Berg. Diens kleinzoon Adoll
(\078- 1152) staal te boek als
graaf van Berg. Bij zijn nazaten
i)evond zich een Dirk (1215-
1297) die van moederszijde een
kleinzoon was van hertog Wal
ram lil van Limburg. Hij vvertl
vanaf 1246 graaf van Limburg,
resideerde op hel kasteel aan
de Lenne en verwierf de hof te
.Stirheim (Stirum) in 1284. Hij
nam de naam en het wapen
van zijn moeder aan, toen
zijn vader wegens moord op
zijn neef, de aarl.sbisschop van
Keulen, laigelbert I van Berg,
was terechtgesteld. Door het
huwelijk van Cieorg. die zich
sinds 1508 graaf van lamburg
en heer van Stirum noemde,
met Ermgard van Wisch in
1539, verwierf hij het heer
schap van Clelre en Zutphen.
De Duitse keizer Leopold l
verleende aan hun nakome
ling Ollo de titel Ciraaf van het
fleilige Roomse Rijk. Napo
leon heeft die grafelijkheid
geautori.seerd in 1812. Koning
Willem I benoemde leden uit
dil geslacht in de toenmalige
ridderschappen van Hoil.md,
C'.elderland, Groningen en
Erieslaiid. Zoals u weet, kent
onze Crondwel sinds 1848
geen adelstand meer.
PINT EN ANKER
In een oud hoek las ik over eoi
wijnhandehuir en over de oude
benamingen okshoofd, anker,
sloop, mingel. enz. Kunt u mij
vertellen om welke hoeveelheden
het dan ging?
Antwoord: Een okshoofd stond
in de middeleeuwen reeds voor
een biervat van gemiddeld 250
liter Het wooitl komt van het
Eaigelse liogshead (een zwijns-
hoolcl). Val staal voor zo'n 10(1
liter, anker voor ;W,8 liicr en
sloop voor een zestiende anker.
De mingel is de helft daarvan,
of een iweeenderligste anker
en de pint voor een vierenzes
tigste anker ofwel 0,0 liter, maar
ei'waren natuurlijk verschillen
naar de streek. L^e barrique uit
Erankrijk duidde (daar) een
okshoofd van 225 liter aan, en
de 'ton' die deze wijnhandelaar
imponeerde, zal een Eranse
tonneau geweest zijn, van 4
okshoofden, dus zo'n 900 liter
In Duitsland kende men het
Stnckfass of Euder van 900 lot
circa 1200 liter Anker werd
later de aanduiding voor 44
(soms 45) Hessen wijn.
HARTIGE HAP
\otge)is mijn vriendin kun je
heter hillerhallen hij de borrel
geven dan schaloi chips, enz.,
onidal die laatste veel meer calo
rieën zouden bevatten. En daar
geloof ik helemaid niets van.
kunt u de juiste caloriegeludlen
eens uil de doeken doen
Antwoord: Een bitterbal komt
gemiddeld op 170 kil()jou-
les (40 kcal volgens de oude
berekeningen) en 100 gram
chips op circa 2270 kil()joules
(voorheen 540 kilocalorieën).
U kunt dus zeker dertien bil-
terbalietjes tot u nemen voor
u aan cfe voeding.swaarde van
een onsje chips komt...
In onze familie is hel gebruikelijk
voor sieraden de stenen te kiezen
dil' horen hij de maand van je
geboorte. Maar ik ben hel lijstje
van mijn overgrootouders kwijt
geraakt. Welke steen hoort nu hij
ivelke maand?
Antwoord: Voor januari gra
naat, februari ametliisl, maart
aquamarijn of bloedsteen,
april diamant, mei emerald,
juni paarl, maansteen of alex-
andriet. juli robijn, augustus
sardonyx of cluysoliet (goud
steen), september saffier (de
echte blauwe), oktober opaal of
toermalijn, november topaas
en december turkois of zir-
coon.
In liet Klooster van Rilland,
Hoofdweg 60 ie Rilland-Bath,
wordt zaterdag 26 januari een
gezellige avond voor jongeren
gehouden, bedoeld om ker
kelijke jongeren bij elkaar te
brengen, aanvang 20.00 uur.
Voor meer info, luail naar
pjdeiooij((th(^l mail.com.
MIDDELHARNIS - De Werk
groep Oost-Europa houdt
zaterdag 2 februari van 9.30-
11.30 uur weer een hulp-
goedereninzameling op haar
inzamelpunt aan Industrie
weg 17 (tegenover Herncs-
seroord) te Middelharnis.
De werkgroep Middelharnis
steunt een zigeunergemeente
in Roemenië waar de armoede
en ellende groot is. Zie voor
meer infijrmatie website www.
oosteuropa-werkgroep.ui.
PROTESTANTSE KERK
NEDERLAND
Beroepen te Aalsmeer (hti-
vornicl; wijk Dorp), ds. E.J-
Westerman te Nijkerkerveeii
(pt); te Bodegraven (herv.).
ds. H. Markus te Rijssen (wijk-
gem.3); Ie Bussum (prol. wijk'
gemeente Oost i.w.; pt), os-
H.W. \'an Beelen te Eemiies,
die dil beroep heeft aange
nomen; te Deventer (g.v. Sint
Jozef), ds. A.G.J. van der Maas
te Scharnegoulum, Bozum, die
dil beroep heeft aangenomen:
ie Genemuiden (herv wijkgem
2), ds. A.N. van der Wind te
Hageslein; te Katwijk aan Zee
(herv; wijkgem. Bethel), ds. E
van den Bosch te Harderwijk;
te Sint-Maartensdijk (herv.;
wijkgem. Rehobolh), ds. J. Ree
horst te Piershil; te Tjerkgaast
(herv)/ldskenhuizen (geref),
ds. S.N. Cnossen-Hoekzeina
Ie Sneek/Ijsbrechtum (g.v ver-
pleegh De Lelanen).
Aangenomen naar Hasker-
horne ca., ds. A.J. Verbeek
te Ugchelen; naar Kootwijk/
Kootwijkerbroek (herv.), ds.
Rj. den Admirant te Harder
wijk, die bedankte voor Leer
dam en voor Pullen.
HERSTELD HERV KERK
Beroepen te Zuilichem en
Nieuwaal, ds. P. den Ouden te
Woulerswoude, die bedankte
voor Sirjansland.
Aangenomen naar Monlfoorl,
kandidaat A.T. van Andel te
Urk, die bedankte voor Loon
op Zand; naar Veenendaal,
ds. H. van der Ziel te Poede-
roijen.
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Den Ham, ds.
Z.J.C, van Harten te Blije-
H ol werd/Eer werd-Hallum;
te Voorburg, kandidaat J.A.
Erancke Ie Zwolle.
CHR. GEREE KERKEN
Beroepen te fiasselt, ds. J.
Cierms te Broek op Langedijk.
CEREE GEMEENTEN
Beroepen te Emmeloord, ds.
J.J. lanis te Kampen.
Bedankt voor Aalst, ds. A.J.
Gunst te Nieuwerkerk.
GEREE GEM. fN NED.
Beroepen te Vlaardingen, ds.
A. van Voorden te De Beek/
Uddel.
GVD GER. GEM. IN NED.
Beroepen te Barneveld, ds. G.
Gerritsen ie Slavenisse.
SOMMELSIJK - Keurmeester
P.C. Heyslek uit Nieuwendijk
heeft zaterdagmorgen 19 janu
ari jl. bij Poslduivenhüuders-
vereniging De reisduif te Som-
melsdijk alle tentoongestelde
duiven gekeurd. De volgend
deelnemers hebben gewon
nen. In de categorie viertal
len: I. J. van der Linde, 2. P
van den Boogert, 3. P. de Jong.
In de categorie schoonsten:
D. Maliepaard (mooiste oude
doffer), P van den Boogert
(mooiste oude duivin), A. van
der Linde (mooiste jonge dof
fer) en A. van AJphen (mooiste
jonge duivin). De winnende
lotnummers van de grote ver
loting zijn 0256, 0336, 0370.
0457, 0505, 0522, 0566, 0607,
0751. 0796 en 0799.
'G') heerst over de opgehlazenheiil der zee:
wanneer haar haren zich verheffen, zo .still Gij ze'. (Psalm 89:10)
-Jngsiig en dringend luidden
ue klokken om de mensen op
te roepen zich in veiligheid
te brengen. Als dal nog kon!
"ie niet tijdig kon vluchten,
^^as reddeloos verloren. Er
«as nood. Er was doodsnood.
Sommigen werden als in één
ogenblik door hel woedende
Hater meegesleurd. Anderen
werden langzaam maar zeker
(nermeeslerd - door water en
koude. Luid en vergeefs werd
om hulp geroepen. Wie weel
wat er werd meegemaakt door
hen die hulpeloos in een dak
goot of in een boom de dood
voor ogen zagen; die op een
stukje dijk zaten, dat steeds
verder afbrokkelde. Doornat
- in de ijzige wind. Zo was hel
op 1 februari 1953. En toen bet
water zakte en verschrikkingen
steeds weer zichtbaar werden,
kwamen de vragen. De vragen
aangaande Gods handelen.
Daar komen wij nooit over uil-
gedacht. We komen te staan
\oor de verborgenheid \an de
voorzienigheid van God.
Maar dat betekent niet, dal
er in de Schrift geen lijnen
getrokken worden. Zo ook
in de Psalm die spreekt over
de macht van de zee: Psalm
89. De psalmist spreekt over
'de opgeblazenbeid' van de
zee. Daarmee bedoelt hij haar
hoogmoed. De zee wil grenzen
overschrijden. Zij worth in hel
Woord des Heeren niet gezien
als een onpersoonlijke macht,
als een louter Ie verklaren
natuurgebeuren. Nee, zij wordt
als getekend als een persoon
lijke vijand, die heersen wil op
een verbroken aarde. Immers,
vóór de zondeval waren er
geen vernietigende stormen.
Er waaide een milde wind over
de aarde; er was harmonie en
vrede. Maar daarna werd het
zo anders. Dat kwam openbaar
ten tijde van de zondvloed.
Ook toen kwam de ontzet
tende kracht van het water
openbaar. De dood waarde
rond over deze aarde. Maar
de wateren \loeiden ook weer
weg. Er vloog een duifOver de
drooggevallen aarde,
l^at betekende niet, dat er geen
doorlopende strijd overbleef
legen het water. De zee is opge
blazen; dat kunnen we ook
met deze woorden weergeven:
'zij stuwt zichzelf omhoog'. Zo
gebeurde hel letterlijk in 1953.
De uateren kwamen naar
boven. Over de dijken heen,
over de huizen heen, over de
mensen heen. En daartegen
is niemand opgewassen! En
waar ben je dan veilig? Waar
is een schuilplaats? Voor velen
was deze er niet. Zij hebben
geworsteld met hel water - en
daarin met de dood. E^n ener-
lei overkwam ongelovigen én
kinderen Ciods. Hadden de
laalslen dan geen vrede, toen
hun adem werd afgesneden
door hel ijskoude water? Zeker
wel! Maar de omstandigheden
waaronder zij stierven, waren
zeer aangrijpend.
Dat brengt ons bij de diepgang
van de woorden van de Psal
mist. 'De Heere stilde de gol
ven'. Het was niet alleen een
natuurlijk verloop. Zo zouden
we het kunnen noemen: 'De
wind nam af en de polders vie
len droog'. 'loen ging de mens
aan het werk. Dal was goed,
want zorgeloosheid wordl altijd
afgewezen in 's Heeren Woorct.
Zorgeloosheid kan immers een
ramp verergeren. Maar als
we al dal werk voor ons zien,
blijft het woord van kracht: 'De
Heere stilde de golven'. Toen
zij zich verhieven. Nee, dal ziet
niet alleen op die hoge water
standen, veroorzaakt door
de noordwester storm. In de
woorden van de psalmist klinkt
ook iels door van de opstandig
heid, de woede van de golven.
De Heere beteugelt ze. Dan
konden die golven wel kinde
ren Gods meeslepen de dood
in, maar zij konden niet ver
hinderen, dat diezelfde men
sen werden opgenomen in de
eeuwige heerlijkheid.
Maar dan gaal het niet alleen
om hel water, dat tijdens 'de
ramp' over ons land slroomde.
Zij zijn het beeld van dood en
oordeel. Zij spreken van de
machten die erop uit zijn om
ons mee te slepen naar een
eeuwig verderf Die verhef-
lën zich, die willen hun ban
den verbreken. En dan zegl
de Heere legen hen: 'Stil! Ik
ben sterker. Ik zal je overwin
nen. Ik heb hel voor hel zeg
gen!' En hoe komt deze macht
openbaar? In hel werk van de
Heere Jezus. We zien dal let
terlijk voor ons, als de Heiland
met Zijn angstige discipelen
temidden van woedende gol
ven verkeert. Dan bestraft Hij
wind en water! Dat was een
bittere strijd, ook al leek het
de Heere zo gemakkelijk af te
gaan. Die strijd kwam op zijn
hevigst openbaar, loen Chris
tus cloor de woedentle goh'eii
besprongen werd in de nacht
\'an Zijn lijden. Zijn lijden naar
lichaam en ziel. loen kon Hij
met recht instemmen met de
w<x)rden van de psalmist: 'Al
Uw golven en Uw baren zijn
over Mij heengegaan'. En toen
werden deze niet gestild. Ze
sloegen in volle kracht over de
Heiland heen, zodat Hij eron
der bedoKen werd. Hij werd
niet gered - maar verlaten.
Maar juisl daardoor o\erwon
Hij die demonische machten.
En zo kunnen we belijden,
dat de Heere er tóch was. in
die donkere nacht. Dan is het
mogelijk, mét ,Asa( te belijden:
'Uw weg was in de zee!' En niel
er omhéén.
Er kunnen veel stormen over
ons le\en heenirekken. En
uiteindelijk komt die laatste
slorm: van de dood. Zullen we
dan in Christus geborgen zijn?
Een indringende vraag. Zul
len wc veilig zijn, als we weg
gevoerd worden uit dit leven?
Die wateren van de dood kun
nen ons angstig maken. Bid
den we in die nood van hel
leven om te mogen gaan in die
'ark des behouds'? In de nacht
van 1 februari 1953 werden
mensen gered door zich vast te
klampen aan een stuk van bet
dak of aan drijvend wrakhout.
Vraag niel, wat een doodsangst
dal toch betekende. In die red
dende ark is het béter. Ook
al wordt deze omstuwd door
woedende golven. Gods Zoon
is er immers? Zal deze ark ook
eens ons een plaats bieden?
En dan? Dan breekt de eeuwi
ge rust aan temidden van een
verloste schepping. Johannes
zag er iets van. toen hij in ver
bazing uitriep: 'En de zee was
niet meer!' En zoals in de nacht
van de ramp de klokken luid
den, zo doen ze dal ook alle
eeuwen door, als ze de roep \'an
de Geest en de Bruid begelei
den: 'Kom, Heere Jezus! Kom
haastig!'
Ds. W. Arkeraats, Werkendam
De Stichting Kunst- en Cultuur
Educatie Goeree-Overflakkee
bezoekt volgende maand twee
concerten in de Grote- of Sint
Laurenskerk te Rotterdam.
Op zaterdag 8 maart, aanvang
18.30 uur, zal een uitvoering
worden bijgewoond van de
Mattheüs Passion van J.S. Bach
door het Holland Boys Choir,
The Bach Choir en The Bach
Orchestra o.l.v. Pieter Jan
Leusink en m.ni.v. de solisten
Robert Luis, Henk van Heijn,s-
bergen, Miranda van Kralin
gen, Sytse Buwalda, Marünus
Leusink en Math Dirks.
En op zaterdag 29 maart een
uitvoeringvan Requiem Krö-
nungsmesse van 'VV.A. Mozart,
eveneens uitgevoerd door The
Bach Choir Orchestra of
the Netherlands en m.m.v. de
solisten Miranda van Kralin-
gen, Sytse Buwalda, Martinus
Leusink en Math Diks.
Voor beide concerten zijn nog
kaarten verkrijgbaar. Belang
stellenden kunnen zich nog
opgeven, voor de Mattheüs
Passion vóór 1 februari a.s, en
voor het Mozart-concert vóór 1
maart.
De reizen gaan alleen door bij
voldoende deelname, en boe
meer deelnemers er zijn des
te meer drukt dat de prijs. De
kosten bedragen maximaal
€49,50 per concert. Voor bei-
MIDDELHARNIS - Overzicht
voor ronde 17 in de huishou
delijke compeülie, gespeeld op
28 januari jl.
Moedl - Loosjes (2)1-0
Verolme - iV Haan (2)1-0
Struik (2) - MourikV-i-V-i
Van Prooijen - V.d. Staaij '/a-'/a
A. Tieleman - Hennekes l-O
Mulder (2) - Lesuis (3)0-1
Smit (3) - De Jager (2).... '/2-1/2
Visser- PeemauV-i-V-i
Meiaard (2) -
Lagendijk (3)1-0
Vis (2)- Neleman (2)0-1
Bom - W. Tieleman (3)i-O
Wülters (3) - Noordijk (3).. 1-0
Becker (3) - V.d.Waal (2)0-1
Markwat (3) - Boeter (2) 0-1
Van der Velde (3) -
Van Huizen (3)0-1
de concerten geldt gegaran
deerd een mooie, gereserveer
de plaats in hel middenvak.
Bij voldoende deelnemers zal
de reis levens op de bekende
comfortabele wijze worden
verzorgd.
Opgeven kan bij het secreta
riaat van de KCE: P. Hofs-de
Bruijne, Staakweg 14, 3247 BV
Dirksland, tel. 0187 601048,
e-mail phofsdebruijneC" het-
nel.iil. Zie ook website www.
kcego.nl.
Aanstaande zondag zal de
Werelddiaconaatcollecte
bestemd zijn voor de diaco-
nessen in Rubengera, Rwan
da. Deze groep van ruim 40
diaconessen steunen de ker
ken in hun omgeving en dra
gen bij aan het welzijn van
de bevolking. Ze zijn sterk
verbonden met de diacones
sen in Amerongen, die in
1984 het diaconessenhuis in
Rwanda hebben opgericht.
De diaconessen van Rubergera
hebben zich het lol aangetrok
ken van kindeien op die van
wege de genocide, aids en/of
oorlog wees zijn geworden. De
kinderen worden zoveel moge
lijk binnen hun eigen (groot)
familie opgevangen. Ook sleu-
nen de diaconessen gezinnen
die deze kinderen opvangen
met programma's voor school
geld en ontwikkeling. De
gemeenschap van diaconessen
verzorgt en huisvest die kinde
ren die geen familie meer heb
ben. Ook hebben zij een stuk
braakliggend land geïrrigeerd.
Ze stellen dit ter beschikking
aan boeren, boerinnen, wees
kinderen en sociaal zwakkere
gezinnen om hen te trainen in
betere landbouwmethoden.
De zusters vragen onze steun bij
bet opzetten van een tvainmgs-
programnia voor duurzame
landbouw en voedselzekerheid
in de regio Rubengera. Ze wil
len daarmee de zwakkeren in
de gemeenschap toerusten en
motiveren zelf hun levensstan
daard en welzijn te verbeteren.
Daarnaast ondersteunt Kerk in
Actie de opbouw en toerusting
van de zusters in de gemeen
schap door mee te financieren
aan het salaris van een predi
kant die de gemeen.schap toe
rust en pastoraal begeleidt.
U kunt dil goede doel steu
nen d.m.v. de collecte van a.s.
zondag, of door geld over te
maken op giro 456 van Kerk
in Actie te Utrecht o.v.v. Land
bouwprogramma Rwanda.
.STELLENDAM - Op zater
dag 9 februari worden op bet
Oranjeplein in Stellendain
weer oliebollen verkocht. De
opbrengst is voor de (Gerefor
meerde Kerk te Slellendam.
De oliebollen worden ter
plaatse gebakken door ervaren
oliebollenbakkers. De verkoop
start om 8.00 uur.
-56-
Die kan ze dan in een beker op de
.scluHiwe of op hel kammeiiel zetten.
In gedachten ziet hij ze al staan. Hij
proeft reeds de trots die hem vervul
len zal als iemand zal vragen waar
Moeder die mooie pluimen gekregen
heeft, en dan zal zeggen dat Fransje
die voor haar geplukt heeft. Hij wrikt
en rukt nel zo lang tot een der weer
barstige vezels breekt, vlak bij de
stijve knoop. Dat brengt hem op een
idee. Hij houdt de stengel met beide
handen tussen duim en vinger vast,
juist onder en boven de knoop, en
met een forse ruk knakt hij hem in
tweeën. Ziezo, dat is er één. Hij buigt
nu de ene stengel na de andere naar
beneden en bij houdt niet eerder op
tot hij een bos pluimen heeft die hij
nauwelijks omklemmen kan. Daar
gaat ecliler een hele tijd in zitten,
en opeens liedenkt hij dal het al laat
moet zijn.
De lage zon heeft de hemel in brand
■gestoken, in 'iet westen hangt een gol
vend wolkendek waar de zon prachti
ge kleuren in getoverd heeft - bloed
rood en oranje en paars en goud. Op
de dunste plekken schijnt de hemel
er door met een kleur van groene
appels. Fran.sje heeft nog nooit zoiets
schoons gezien. Die wolken doen hem
deuken aan Maria's haar als ze het
soms uitkamt en los op haar rug'laat
hangen. Dan zijn er ook allemaal van
die kleine glanzende golven in, net als
bij die gekartelde wolken nu.
De gedachte aan Maria geeft hem
opeens tiaast. Hij glijdt terug naar
zijn slee en met de pluimen in de
ene hand en het touw in de andere
volgt hij het sneemvpad terug naar
de kraam. Maria zegt dat hij dadelijk
de gunst op moet gaan zoeken, daar
het tijd wordt om naar huis te gaan.
Hij gaat naar de bocht van de baan
en staat daar een poosje te wachten,
in de hoop dat een der guust hem
zal zien. Maar noch de jongens noch
Wantje komen opdagen. Hij besluit
dan maar langs de kant van de lange
baan te gaan zoeken. Af en toe pas
seren hem enkele schaaLsenrijders,
hoewel er lang zoveel niet meer zijn
als vanmiddag. Maar hoe hij ook
zoekt en tuurt, hij kan de guust niet
ontdekken.
Hij weet niet hoe lang hij gelopen
heeft, maar opeens bemerkt hij dat hij
het einde van de lange baan bereikt
heeft, onder aan de dijk. En nog
steeds heeft hij hen niet gevonden.
De wolken hebben al hun prachtige
kleuren verloren en zien er nu uit als
vuile vegen niet nog een vleugje rood
en groen boven de horizont. Er slaat
hem niets anders te doen dan langs
de andere baan terug te keren. Zijn
benen zijn moe van het sjouwen door
de sneeuw en zijn armen en handen
zijn stijf van hel trekken van de slee
en het krampachtig vasthouden van
de pluimen.
In het toosten rijst een halve maan
boven het verre dak van de boerderij
waar vader werkt. Het begint al tame
lijk donker te worden. Maar dat \ak
hem nog niet zozeer op omdat het v.o
geleidelijk gaat en de witte sneeuw
sterk afsteekt tegen liet donkere ijs.
Maar een grote ongerustheid ligt
zwaar op zijn hart. Zo zullen ze alle-
inaal stellig te laat thuis komen.
Moeilijk sjokt hij verder. Zijn ogen
doen zeer van het turen. Even over
weegt hij om de namen van de jon
gens te roepen, maar meteen \er-
werpt hij die gedachte. Dat zou hem
bang maken, en dat is hij nog niet.
'Alleen maar ongerust.
Er rijden haast geen mensen meer
voorbij. Alleen enkele hartstochtelijke
liefhebbers van de nobele sport zijn
nog beentje-over aan het oefenen.
De baanvegers zijn er ook niet meer.
Hij zal terug naar de kraam en Maria
gaan, dan kan die hem mee naar huis
nemen.
Eindelijk bereikt hij de kraam. En
daar stort zijn wereld ineen, want ook
daar is geen mens meer te bekennen.
E)e banken zijn achter de tafel gezet,
en in een hoek staan wat kisten en
manden te wachten op de eigenaar,
die ze vanavond op komt halen. De
vierkante donkere holte staart hem
geheimzinnig en onheilspellend aan.
En nu is Fransje voor het eerst echt
bang. Maar het ergste is de welen-
schap dat zowel Maria als de guust
zonder hem naar huis zijn gegaan.
Zijn hart bonst in zijn keel. Hij voelt
zijn ogen branden van tranen die naar
buiten willen persen. Hij beseft echter
dal huilen hem niet kan baten. Niet
hier, waar niemand hem horen of hel
pen kan. Hij denkt aan Poete, en aan
de veilige, gezellige woonkamer. Hij
moet naar huis toe. Hij moei hier weg
uit deze verlaten winterse wildernis,
dit onherbergzame oord van koude
onverschilligheid.
Hij denkt aan de weg terug, de lange
weg langs de boerderij naar de een
zame weg die naar de stationsbuurt
voert en dan uirioopt op de lange weg
langs hun huis. Zijn benen kunnen
haast niet meer. Maar hij moet. Dan
denkt hij opeens aan de ganzen. Hij
ziet ze reëels uit de donker te voor
schijn komen en hoort ze achter hem
aan komen en hem nascheiden. Hij
voelt hun scherpe snavels al in zijn gat
pikken en hem mee naar het gat in de
paardeput trekken. Het koucle zweel
breekt Item uit, en hij weel opeens
heel zeker dat hij niet langs die weg
terug zal gaan. En terug langs de lan
ge baan naar de dijk, daar is ook geen
sprake van. Want dan moet hij die
lange omweg langs de dijk maken, de
dijk met zijn vier rijen bomen, lerwijl
vanachter elke boom iets gevaarlijks
op hem af kan springen.
Zijn besluit is al genomen, diep in
zijn onderbewustzijn. Hij is al aan
het lopen voor hel helemaal tot hem
doordringt. Hij gaat langs de spoor
baan naar huis, net zoals hij dat een
paar uur geleden anderen heeft zien
doen. Cielukkig weet hij niet dat dit
verboden is en dat de veldwachter bij
het station sommige van die overtre
ders heeft opgewacht en beboet. Hij
weet alleen dat hij naar huis moet, en
dat hij langs de spoorbaan gaat.
Hij is al op het gladde ijs en ziet de wit
te berm van de dam een eindje verder
voor zich uit. Maar opeens strompelt
hij over een bobbel ijs. Hij slaat wild
met zijn armen om zijn evenwicht te
herstellen. Maar zijn moede benen
kunnen het niet meer voor elkaar
spelen, en met een kwak slaat hij
languit achteiover. Zijn hoofd smakt
met geweld tegen het staalharde ijs.
De slee schiet met een vaart ergens
tussen het riet.
(wordt venolgd)