Echtpaar De Jong
60 jaar samen
Kerk
diensten
Lege
4You
Kerkelijke onderscheiding
voor Piet Meinster
Het geloof is
niet vanzelf
sprekend, maar
wel eenvoudig
EiUtlDEII-niEUWS
Gedolven
schatten
EIÜWDEti-lilEÜWS
Uw auto én caravan
Zondag 3 februari 2008
Eerste Lijdenszondag
PAGINA 2
VRIJDAG 1 FEBRUARI 2008
Hel tijdstip van de wedergeboorte
Waar de Heilige Geest ons
wederbaart, leren wij vanuit
de nood van onze zonde en
schuld zien op Christus. Ik geef
graag de prachtige omschrij
ving door van de inwendige
roeping die in de Shorter Cate
chism, die toegevoegd is aan de
Westminster Confession of Faith,
wordt gegeven. Wij lezen daar
als antwoord op de vraag: "Wat
is de inwendige roeping?" het
volgende: "De inwendige roe
ping is het werk van Gods Geest,
waardoor Hij ons overtuigt
van onze zonde en ellende, ons
verstand verlicht in de kennis
van Christus en onze wil ver
nieuwt, en ons zo overreedt en
in staat stelt Christus te omhel
zen. Die ons in het Evangelie
vrij wordt aangeboden." Dat
betekent echter niet dat wij het
tijdstip moeten kunnen aange
ven waarop wij voor het eerst
op Christus leerden zien. Wie
dat stelt, voegt iets toe aan de
bijbelse eis van geloof en beke
ring. Het is niet zonder reden
dat wij van het overgrote deel
van de bijbelheiligen niet weten
wanneer hun geestelijke loop
baan begon. Waar het om gaat,
is dat de geestelijk strijd wordt
gestreden. De eerste daden van
geloof zijn vaak zo zwak dat wij
ze er niet voor durven houden.
Ook hier geldt het woord van
de Heere Jezus Christus: "Gij
zult het na dezen verstaan." Wij
kunnen trouwens van de man
nen van de Nadere Reformatie
en van de Schotse en Engelse
puriteinen leren dat het niet
nodig is te weten wanneer men
wederomgeboren werd, d.w.z.
wanneer men door de Heilige
Geest met het zaligmakend en
rechtvaardigend geloof werd
begiftigd. Men hoeft hiervoor
slechts na te lezen wat Brakel
in De Redelijke Godsdienst en
Boston in De viervoudige staat
over de wedergeboorte heb
ben geschreven. Wij behoeven
niet te weten wanneer de Zon
der gerechtigheid in ons leven
is opgegaan, als wij maar gene
zing hebben gevonden onder
de schaduw van Zijn vleugels
en het daarom daar ook tel
kens weer zoeken. Het feit dat
wij het tijdstip van onze weder
geboorte niet behoeven te ken
nen, mag ook niet worden aan
gegrepen om wedergeboorte
en geloof van elkaar te schei
den. Door de wederbarende
werking van Gods Geest leren
wij de toevlucht te nemen tot
Christus. Vervolgens gaat de
Heilige Geest ons ook van het
eeuwige leven verzekeren. Dat
noemen we het getuigenis van
de Heilige Geest. In het leven
van de ene christen is dit getui
genis helderder dan in dat van
de ander. Trouwens het is ook
bij een en dezelfde christen
niet altijd even krachtig. In
ieder geval is altijd de bede
nodig: "Och schonk Gij mij
de hulp van Uwe Geest." Als
wij opnieuw gebo"ren worden,
schiet er een arm mens over
die zich aan Christus vastklemt
en het alleen van God en Zijn
genade verwacht.
Standen in de genade
Niet alle geloof is even sterk.
In de Dordtse Leerregels
wordt betuigd: "Van deze
hun eeuwige en onverander
lijke verkiezing ter zaligheid
worden de uitverkorenen te
Zijner tijd, hoewel bij onder
scheidene trappen en met
ongelijke mate, verzekerd."
Als het geloof gewerkt wordt,
is het veelal zwak en in ieder
geval nog ongeoefend. Het is
ongetwijfeld waar dat iemands
kennis van de christelijke leer
heel gering kan zijn, terwijl
hij toch reeds waarachtig op
Christus vertrouwt. We kun
nen er echter ook verzekerd
van zijn dat iedereen die iets
van de genade van Christus
kent, begeert toe te nemen in
de kennis van de bijbelse leer.
Ook in de mate van geloofs
vertrouwen zijn er tussen
Gods kinderen grote verschil
len. In dit verband wordt wel
de uitdrukking 'standen in de
genade' gebruikt. Ik heb daar
op zich geen bezwaar tegen,
maar wij moeten het gebruik
van deze uitdrukking niet tot
norm van rechtzinnigheid ver
heffen. Grote theologen zoals
Calvijn, Luther, Brakel, Boston
en Kohlbrugge hebben deze
uitdrukking niet of slechts in
de marge gebruikt, terwijl zij
wel degelijk wisten van een
verschil in geloofskracht en
geloofssterkte en in hun eigen
leven niet vreemd waren aan
twijfel, strijd en aanvechting.
En dat is toch de zaak waar het
in dit verband om gaat. Zelf heb
ik een lichte reserve tegen deze
uitdrukking, omdat onwille
keurig door het gebruik ervan
aan een aantal nuances in het
geestelijke leven geen recht
wordt gedaan. Ik zal duidelijk
maken wat ik bedoel. Had men
de hoofdman over honderd
die tot Christus kwam met de
vraag of Deze zijn knecht wilde
genezen, gevraagd of hij een
groot geloof had, dan weet ik
zeker dat hij zelfs de vraag niet
had begrepen. Toch heeft de
Heere Jezus dat nu juist van
het geloof van die man gezegd.
Ook is het mogelijk dat wij er
voor onszelf van overtuigd zijn
dat wij bekommerde christe
nen zijn, terwijl wij de bijbel
se kenmerken van een zwak
geloof missen. Mij spreekt
de Christenreis van Bunyan
onder andere zo aan, omdat
Bunyan een man die bevestigd
is in de genade als Christen
aan zijn staat laat twijfelen in
de Doodsjordaan, terwijl Hoop
die in zijn leven vaak zo wankel
moedig was. Christen dan juist
ondersteunt en bemoedigt. In
ieder geval is het waar dat er
in het geloof sprake is van vari
ëteit. Variëteit die samenhangt
met levensgang, achtergrond,
karakter en nog wel andere
factoren. Er is ook het gevaar
van verachtering in de genade
en wij dienen op te wassen in
de genade en kennis van Jezus.
Wanneer deze zaken in de pre
diking niet aan de orde komen,
is er in het beste geval sprake
van een zeer bedenkelijke een
zijdigheid.
De vastheid van het geloof en de
wasdom van het geloof
Aan de ene kant is het zo dat de
zwakste gelovige de volle zalig
heid bezit. In één van zijn pre
ken over de brief aan de Gala
ten zei Calvijn het zo: "Ook als
zij nauwelijks drie woorden
verstaan met betrekking tot
het geloof, aannemend dat zij
de hoofdbeginselen van het
geloof verstaan en een grove,
hoewel beperkte kennis van
de kracht van de Heere Jezus
Christus hebben, doet dit niet
ter zake, Aan de andere kant
mag niemand menen dat hij
uitgeleerd is als het gaat om
God en goddelijke zaken.
Heel verhelderend vind ik de
wijze waarop in ons Avond-
maalsformulier de zaak van
geloof en geloofszekerheid aan
de orde wordt gesteld. Spre
kend over het geloof wordt
betuigd dat wij de gewisse
beloften Gods dienen te gelo-
Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag
Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v.
Versctiijning: dinsdag huis-aan-huis
vrijdag abonnementen uitgave
Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736
Postbus a, 3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE
Tel. (0187)471020
E-mail: algemeen@gebr-dewaal.com
Tarief per mm 0,36. Contracttarieven op aanvraag
Sluitingstermijn zakelijl<e advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
Sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 7.30 uur
Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke
advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk
worden gesteld.
Advertentie-verkoop: Gert Verweij, tel. (06) 50448359
e-mail: g.verweij@gebr-dewaal.com
REDACTIE
hoofdredacteur J. Villerius, tel. (0187) 471022
e-mail: j.villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf
van redenen worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden
automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóör 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
Postbank 167930
Rabobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108
Lid NNP
Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA).
NIEUWE TONGE - Op 22
januari 1948 gaven Johan
de Jong en Aagje van der
Laan elkaar het jawoord in
Stellendam. Johan is 85 en
Aagje 79 en ze wonen nu
aan de Westdijk in Nieuwe-
Tonge. Zaterdag 26 januari
werd het zestigjarig huwe
lijksfeest op gepaste wijze
gevierd met familie en
vrienden.
Door één onzer verslaggevers
Zelf vinden ze het niet zo bij
zonder dat ze al zestig jaar bij
elkaar zijn en een interview
voor de krant een beetje over
dreven, maar ze genieten van
alle aandacht en van de vele
felicitaties. Johan en Aagje
kunnen zich hun trouwdag
nog goed herinneren. "Het
was nét zo van dat grauwe,
natte en winderige weer als we
nu hebben", vertelt Aagje. "In
die tijd was alles op de bon dus
hadden we niet zo veel. Ik had
een trouwjurk van oudroze en
Johan een blauw pak gekocht
met bonnen. Als ik zie wat
we hadden op ons zestigjarig
huwelijksfeest dan hadden we
op onze trouwdag zeker nog
niet de helft!"
Johan was landarbeider en had
zijn wieg staan in Nieuwe-Ton-
ge. Aagje is geboren en geto
gen Stellendamse. Ze had een
betrekking als dienstmeisje, in
Nieuwe-Tonge. Ze ontmoetten
elkaar op het dorp. Eenmaal
getrouwd trok het echtpaar
in bij de ouders van Johan, in
afwachting van hun huisje in
Battenoord. Zoon Jan werd
geboren. "Het huis in Bat
tenoord was niet groot maar
je was gewoon blij als je wat
had!", meent Aagje.
Zoon Arie was net vier maan
den toen het noodlot in 1953
toesloeg. Gelukkig stond het
huisje in Battenoord achter
de dijk. "Het water kwam bij
ons wat later en hadden we
genoeg tijd om weg te komen."
Johan was brandweerman en
moest ter plekke hulp bieden.
"Ik ben toen met een kind
van vier maanden op de arm,
kind aan de hand en één tas
over het gors naar Herkin
gen gelopen." Toen had de
Grevelingen nog eb en vloed
en kon Aagje over het droog
gevallen gors naar Herkingen
lopen. Daar werd ze opge
vangen en daarna zat ze met
haar twee jongens een tijdje in
Rotterdam. Het huisje in Bat
tenoord had de watersnood
ramp niet overleefd en werd
ook niet meer opgebouwd. Er
werden nieuwe woningen in
Nieuwe-Tonge gebouwd, het
gezin De Jong kreeg er één
toegewezen en ging wonen in
de Kerkstraat. Het gezin was
compleet met de geboorte van
hun derde zoon Wim. In 1956
beslist Johan om bloembollen
te telen en kopen ze een huis
aan de Klinkerlandseweg. "Dat
was een huis met grote schuur
en stukje land", legt Aagje uit.
De bollen moesten gedroogd
en gepeld. "In de zomer had
den we tulpen en gladiolen in
de herfst." Het was altijd hard
werken. Ook Aagje hielp mee
bij het bollen pellen maar ze
hadden ook hulp van seizoen
arbeiders. In die tijd waren er
nog veel buurtwinkels in Nieu
we-Tonge. "Het stikte hier van
de winkels, als je nu ziet wat
er van over is gebleven. Door
de komst van de supermarkt
moesten veel kleine winkeltjes
sluiten, maar ik ben blij dat we
nog steeds een supermarkt op
het dorp hebben!"
Eind jaren tachtig besloten
ze alles te verkopen. "Van de
drie zonen wilde niemand het
overnemen en dat was maar
goed ook want er is nu geen
droge boterham te verdienen
in de bollen." Ze verhuisden
naar de Van Borselenstraat.
De gezondheid van Johan ging
sterk achteruit. Hij kreeg een
hersenbloeding en later een
hartinfarct. Aagje is ook niet
goed ter been. "We moesten
wel verhuizen! Maar ik vond
het verhuizen heel erg, we
woonden zo fijn aan de Van
Borselenstraat. We hadden
goede buurvriendschappen,
we deden veel samen zoals
boodschappen doen."
In april vorig jaar verhuisde het
echtpaar De Jong naar de West-
dijk. "In het begin vond ik het
hier vreselijk en ik miste mijn
buurtjes heel erg", zegt Aagje.
Maar langzamerhand vonden
beiden hun draai aan de West-
dijk. Ze krijgen regelmatig visi
te van hun zes kleinkinderen
en vier achterkleinkinderen.
"We proberen zo lang mogelijk
op ons zelf te blijven", verzekert
Aagje. "Oud worden willen we
allemaal, maar oud wezen dat is
heel wat anders!"
ven dat ons onze zonden alleen
om Christus' wil vergeven zijn.
Vervolgens komt naar voren
dat dit niet betekent dat onze
kennis en ons vertrouwen vol
komen dienen te zijn. Integen
deel. Zaak is dat wij mogen
weten dat wij de dood in ons
zelf hebben gevonden en het
leven buiten onszelf in Christus
zoeken. En dit is toch een zaak
die zelfs voor de allerkleinste
in de genade geldt. Het ware
geloof zou je, wanneer het nog
zwak is, met de knop van een
bloem kunnen vergelijken. Het
is gericht op Christus, maar het
is alles nog zo ten dele. Daarom
is het van belang dat in de pre
diking Christus als volkomen
Zaligmaker wordt aangewezen.
Dat wil God gebruiken om de
bloemknop open te laten gaan.
Van nature is Christus voor ons
als het ware achter een gordijn
verborgen. Het is de taak van
dienaren van het Woord dat
gordijn in de prediking weg
te schuiven, terwijl de Heilige
Geest het deksel, het gordijn'
dat op ons hart ligt, moet weg
schuiven. Het blijft uiteindelijk
Gods werk. Hij werkt toch het
willen en het werken in ons
naar Zijn welbehagen. Als wij
mogen geloven in Jezus als de
Zaligmaker in Wiens wonden
ook voor ons troost en verge
ving is, hebben vlees en bloed
ons dat niet geopenbaard,
maar onze Vader Die in de
hemelen is.
De toe-eigening van Christus
Hoe worden wij Christus
deelachtig? Hoe leren wij nu
uit Christus' gerechtigheid
leven? Ik geef een citaat door
van Calvijn: "En de gestreng
heid van dat onderzoek moet
zover gaan, totdat het ons tot
een volkomen verslagenheid
gebracht heeft, en ons op
deze wijze toebereid heeft tot
het ontvangen van Christus'
genade. Want hij vergist zich
die meent dat hij in staat is om
die te genieten, indien hij niet
eerst de hoogheid van zijn hart
heeft neergeworpen." Het gaat
Calvijn hier niet om de standen
in de genade, maar om datge
ne wat alle ware christenen, of
hun geloof nu sterk is of zwak,
aan elkaar verbindt: alleen als
wij gestorven zijn aan de wet
en aan onszelf, zullen wij pas
in waarheid uit Christus leven.
Als God ons zalig maakt baant
Hij voor ons een weg, waar
geen weg is. Hoe treffend is dat
in Psalm 68 vers 11 (berijmd)
verwoord: 'U zullen, als op
Mozes' beê, Wanneer uw pad
loopt door de zee. Geen golven
overstromen'. Deze les, die in
beginsel in de wedergeboorte
wordt geleerd, moet ons vervol
gens telkens opnieuw worden
bijgebracht. Luther zegt in zijn
uitleg van Psalm 51 dat hij die
meent alles te hebben verstaan
van de rechtvaardiging door
het geloof alleen er nog niets
van heeft verstaan.
De onmogelijkheid en de eenvoud
van het geloof
Tenslotte: Het ware geloof is
allesbehalve een vanzelfspre
kende zaak. Dat geldt zowel
voor de oorsprong als de
beoefening ervan. Wie gelooft
dat het heel vanzelfsprekend
en natuurlijk is dat zijn zonden
hem vergeven zijn, heeft het
nog nooit geloofd. Het ware
geloof is immers een gave Gods
dat volstrekt buiten de moge
lijkheden van de natuurlijke
mens ligt. De oproep tot geloof
en bekering mag daarom nooit
losgemaakt worden van het feit
dat het geloof een gave Gods is
en de wedergeboorte een een
zijdig wonder van Gods vrije
genade. Wie waarlijk gelooft,
weet dat hij het eerst niet kon
en niet wilde en dat dit ver
anderd is dankzij Gods vrije
gunst die eeuwig Hem bewoog.
Datgene waar het ware geloof
zich op richt, namelijk op Gods
Woord en Christus, is ook zeer
omvattend. In Job 26 vers 14
lezen wij: "Ziet, dit zijn maar
uiterste einden Zijner wegen;
en wat een klein stukje der zaak
in vertrouwde handen
hebben wij van Hem gehoord?
Wie zou dan den donder Zijner
mogendheden verstaan?" En
toch geldt dat het kleinste kind,
ja zelfs een mongooltje, de zaak
waar het omgaat kan bevat
ten. God verbergt het immers
menigmaal aan de wijzen en
verstandigen en openbaart
het aan kinderen. Hoe menig
maal heb ik mensen bij wie na
een bange worsteling het licht
opging in de duisternis en die
door geloof op het Lam Gods
mochten zien, horen betuigen:
"Ik wist niet dat het zo een
voudig was." Zalig worden is
bij mensen onmogelijk, maar
mogelijk bij God. Hij spreekt
en het is er, Hij gebiedt en het
staat er Van de boodschap van
zonde en genade, van oordeel
en vrijspraak wordt dan ook
in Psalm 116 vers 3 (berijmd)
gezongen: D' eenvoudigen wil
God steeds gadeslaan, 'k Was
uitgeteerd maar Hij zag op mij
neder. Keer, mijne ziel, tot uwe
ruste weder: Gij zijt verlost;
God heeft u welgedaan!
Ds. P. de Vries
OUDDORP - Hersteld Herv.
Gem. Dorpskerk: 9.30 uur
ds. H. Lassche, bediening
Heihge Doop en 18.30 uur
leesdienst. Eben-Haëzer: 9.30
uur leesdienst en 18.30 uur
ds. H. Lassche. Woensdag
6 februari, Dorpskerk: 19.30
uur ds. H. Lassche - Herv.
Gem. Locatie mfg Dorpstien-
den: 9.45 uur kand. E C. H.
Kleinbloesem, Goudswaard
en 18.00 uur de heer T.
R. Rietveld, Ridderkerk -
Geref. Kerk 10.00 uur ds.
C. G. Kant en 18.30 uur ds.
G. den Hartogh - Ger. Gem.
9.30 en 18.30 uur ds. R Blok
- Doopsgezinde Gem. 9.30
en 18.30 uur ds. O. Lohuis.
GOEDEREEDE - Herv. Gem.
10.00 uur ds. E. de Mots,
bediening Heilige Doop
en 18.30 uur ds. T. W. van
Binnekom - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 uur ds. J. W van
Estrik en 18.00 uur ds. C.
Oorschot, Stellendam.
STELLENDAM - Herv. Gem.
10.00 uur ds. G. van Meije-
ren en 17.00 uur kand. A.
van Kralingen, Ridderkerk
- Hersteld Herv. Gem.
10.00 uur ds. W M. van der
Linden, bediening Heilige
Doop en 18.00 uur ds. L.
W Ch. Ruijgrok, Monster -
Geref. Kerk 10.00 uur ds. A.
Rienstra en 18.30 uur ds. C.
G. Kant.
MELISSANT - Hersteld Herv.
Gem. 10.00 en 18.00 uur ds.
P. Korteweg - Geref. Kerk
9.30 uur ds. R C. Koster -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst - Ger. Gem.
in Ned. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem.
10.00 uur ds. J. Willem-
sen, voorbereiding Heilig
Avondmaal en 18.00 uur ds.
G. van Meijeren, leerdienst
Onze Vader-Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur ds. J. Schipper
- Ziekenhuis: 14.30 uur ds.
C. G. Kant.
HERKINGEN - Herv. Gem.
10.00 uur ds. P. van Harten,
Ridderkerk en 18.00 uu rds.
M. B. V. d. Akker, Nieuwer-
kerk a/d IJssel - Hersteld
Herv. Gem. 9.30 uur ds.
H. J. Boer, Nieuwe Tonge
en 18.30 uur kand. M. Die-
peveen, Stellendam - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem.
10.00 uur ds. R. W. van Mou-
rik, themapreek en 18.00 uur
Prof. dr. W. Balke, Den Haag
- Lukaskapel HDG 10.30
uur ds. Th. W H. van der
Heijden - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 en 17.00 uur ds.
L. M. Jongejan - Exodus
10.00 uur Theo van Teijlin-
gen - Remonstrantse Gem.
10.00 uur ds. J. F. Klijnsma
- CAMA Gem. 10.00 uur de
heer E. de Water.
MIDDELHARNIS - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. H. Har-
kema, herdenking ramp
en voorbereiding Heilig
Avondmaal en 18.00 uur ds.
E. de Mots - Geref. Kerk
10.00 uur ds. L.J. Lingenen
17.00 uur ds. U.G.M. Doe-
dens - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. G. van Manen
- Chr. Geref. Kerk 9.30 en
18.00 uur ds. M. J. Kater-
Geref. Kerk (Vrijgemaakt)
9.30 uur (H.A.) en 17.00
uur ds. D. J. van Diggele.
NIEUWE TONGE - Herv.
Gem. 9.30 uur ds. J. Maas,
bediening Heilige IDoop en
18.00 uur ds. J. R J. Voets,
Wijk bij Heusden - Hersteld
Herv. Gem. 9.30 uur kand.
N. A. Donselaar, Oosterland
en 18.00 uur ds. C. Gielen,
Poortvliet - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem.
10.00 uur ds. L. de Wit en
18.00 uur ds. C. H. Hoo-
gendoorn, Waverveen - Ger.
Gem. 10.00 uur leesdienst
en 15.00 uur ds. C. de Jong
ste - Beréa Gem. 10.00 uur
de heer H. Scheermeijer.
STAD a/h HARINGVLIET -
Herv. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. H. J. Catsburg, v.m.
bevestiging ambtsdragers -
Geref Kerk 10.00 uur ds.
A. van der Zwaag en 18.00
uur ds. A. S. Rienstra - Ger.
Gem. 10.00 uur leesdienst
en 14.30 uur ds. J. Schip
per.
DEN BOMMEL - Herv. Gem.
10.00 en 18.00 uur ds. C.
Doorneweerd, v.m. bedie
ning Heilig Avondmaal en
nam. dankzegging Heilig
Avondmaal - Geref. Kerk
10.00 en 18.00 üur ds. J.
Schep.
OOLTGENSPLAAT - Herv.
Gem. 9.30 uur ds. C. J.
van der Plas, Zwijndrecht
en 18.00 uur ds. H. G. van
der Ziel - Hersteld Herv.
Gem. 11.00 uur ds. W. van
Vlastuin, Katwijk aan Zee
Uitgeverij De Groot Goudri-
aan geeft sinds enige tijd kleine
kleurige boekjes uit, in een ste
vig kaft en met een mooie lay
out, waarin 'schatten' uit vorige
eeuwen opnieuw getoond wor
den. Die schatten zijn gedol
ven uit de geschriften van al
lang overleden zogenaamde
oudvaders, zowel van eigen als
van vreemde bodem. De (naar
mijn weten) laatstelijk uitge
komen boekjes verwijzen naar
een Nederlandse en een Schol-
se oude schrijver. Hun namen
zijn respectievelijk Wilhelmus a
Brakel en Samuel Rutherford.
De eerstgenoemde was predi
kant ondermeer in Leeuwar
den en in Rotterdam. Hij stierf
in 1711. De laatstgenoemde
leefde een halve eeuw eerder;
hij overleed in 1661. Hij is
vooral bekend geworden door
zijn warme pastorale brieven,
gericht aan zijn gemeente toen
hij zijn dagen moest slijten in
ballingschap.
Uit beide boekjes neem ik nu
een gedeelte oven
"We zullen nu enige beweegrede
nen nemen en argumenten noemen
om u te overreden tot de liefde van
Christus en om aan Hem onder
trouwd te zijn. Hebt u geen gemeen
schap met de Heere Jezus? Behoort
u niet tot de maagden die aan Hem
ondertrouwd zijn? Dan moet u zich
in een huwelijk met Hem begeven.
Kies Hem met een toegenegen hart.
Besteed uw liefde aan Hem. Want
het is geen dood geloof, dat u aan
Hem ondertrouwt; maar dat door
de liefde gewerkt wordt. Zoals u de
wereld hebt liefgehad, bemin zo de
Heere Jezus, om Hemzelf. Zet alleen
op Hem uw dierbaarste genegenhe
den. Johannes was de vriend van
de Bruidegom om goed van Hem
te spreken. Het belangrijkste werk
van de predikdienst is zielen voor
Christus te winnen en zodoende
kuise maagden aan Christus voor
te stellen. Dit zal nu mijn werk zijn
en dit is gepast in deze boze tijden
van verval. Ik zal daarom mijn
aanspraak richten tot:
1. Hen, die Christus nog nooit lief
gehad hebben, hoewel zij Hem wel
uiterlijk met de-mond belijden.
2. Hen, die gezocht hebben naar
die liefde, maar naar hun eigen
gevoel niet zover hebben kunnen
komen.
3. Hen, die Christus wet bemind
hebben, maar hun genegenheden
en liefde zijn opgedroogd en hun
ongerechtigheid is weer vermenig
vuldigd."
N.a.v.: Wilhelmus a Brakel, De
tien maagden. Preek over Mat-
theüs 25: 1-13. Vertaald door
J. van den Brink. Uitgeverij De
Groot Goudriaan te Kampen
ISBN 90-6140-911-3. 144 pag
Prijs 9,90.
"En ik ben de Zijne. Deze eigen
schap van het verbond is wederke
rig. Als zij zegt en erkent dat Hij
van haar is, en dus dat Christus
aan haar verbonden is door Zijn
belofte, erkent zij dat zij aan Hem
verbonden is en rechtens de Zijne is.
Massa's mensen in de wereld spelen
met Hem. Zij willen dal Christus
dichtbij hen is, maar zelf willen
zij niet gebonden zijn. Zij beden
ken een eigen verbond en zeggen:
"Christus stierf voor allen. God is
barmhartig voor allen en God zal
alle christelijke zielen verlossen
van de hel.Zij denken dat God en
Christus dicht genoeg bij hen zijn,
maar intussen zijn zij losbandig en
leven zij als honden en varkens in
hun vuil. Deze mensen wensen dat
Christus Zich bij het sluiten van
het verbond ah een kind gedraagt
en dat Hij uitzonderlijk dom is.
Maar wanneer het evangelie
hen begint te vertellen wat hun
aandeel is, dat zij zichzelf moeten
verloochenen, hun lusten moeten
kruisigen en Christus' zware kruis
moeten opnemen, deinzen zij terug.
Dit zijn chiistenen met gevoelige
voeten die naar de wet en naar het
evangelie wandelen zolang zij er
zacht op voortgaan als op een bed
rozen en hun voeten niet bezeren.
Maar wanneer een doom van het
gebod hen aanraakt, doen zij een
stap terug. Het kan niet zo zijn dat
u Gods wet heeft en er zoveel van
neemt als u van pas komt. Geef
uzelf aan Christus, zoals Hij Zich
zelf gaf ah de uwe en de verbinte
nis heeft ondertekend. Onderteken
uw deel van de verbintenis om de
Zijne te zijn, zoals Hij de uwe is.
Neem daarom de wet en deze zoete
Zaligmaker samen, verplicht uzelf
de Zijne te zijn, zoah Hij verplicht
is de uwe te zijn.
N.a.v.: Samuel Rutherford.
De hemelse begroetingen van
Christus en de duif en hun aan
gename onderhoud. Een preek
voor de bediening van het Hei
lig Avondmaal te Anwoth anno
1630, over Hooglied 2: 14-17.
Vertaald door Hans Schuttel.
Uitgeverij De Groot Goudri
aan te Kampen. ISBN 90-6140-
698-3. 79 pag. Prijs 9,90.
J.M.J. Kieviet
ik h^h Mïi broerfje van l. Als de rzsf naar scliool is, pakt mijn moe
der Soms de kinderbijbel en lees( mijn broerye erui( voor. Fa h-t
e(en vroeg mijn moeder op een keer: J^llben {>o Jjeef Jjij) v?je Jjeeff jou
geiïïaak6 £n kï] antwoordde io kinderlijk: de ifeere, rubie buikie
maakf, rubie liandjes maakf, oogjes maakt, ifeere Ijenie], en Jlij t/ees
naar boven, tfeere hief. (lief)
Ue w&fm allemaal Sfil. Waf mooi, ^o klein. Ue peggen h^t vaak: Ve
moefen bidden voor een geloof als een kind.' W'e (wijfekn ^o vaak,
en M Jiebben veel vragen. £r Sif ook een jongere in de kerk, die
>ing( io mooi mee/ ijij komt boven iedereen ui(. v/ij vragen ons
vaak af of v/e wej psalmen kunnen dingen. Haar de Ifeere «il alfijd
geëerd v/orden, ook al iijn wij :^ondaren. lje( bo^ daf ik ieb gedaan.
2ie da( ifeere (oei akt aan. Scioon mijn Sonden vele iijn Haak om
5ews wil mij rein.
DEN BOMMEL - De heer
Piet Meinster is medio januari
officieel afgetreden als ouder
ling kerkrentmeester van de
Hervormde Gemeente te Den
Bommel. De heer Meinster
heeft zich 25 jaar lang verdien
stelijk gemaakt voor de kerk.
Hij is in 1983 begonnen als
notabel, daarna is hij al snel
kerkvoogd geworden. Sinds
het jaar 2000 vervulde Mein
ster het ambt van ouderling
kerkrentmeester Tevens is hij
vele jaren secretaris geweest
van dit college. In zijn loop
tijd heeft hij veel meegemaakt,
zoals de vernieuwbouw van
verenigingsgebouw Bij de
Bron, wat een hoogtepunt was.
Het grootste dieptepunt vond
Meinster de verkoop van de
oude pastorie, het onderhoud
van dit pand was door de ker
kelijke gemeente niet meer op
te brengen. De heer Meinster
heeft uit handen van ds. Door
neweerd een onderscheiding
uiigercikt gekregen van de
PKN in de vorm van een zil
veren draaginsigne. Daarnaast
reikte de voorzitter van het
College van Kerkrentmeesters
tijdens zijn laatstgehouden ver
gadering de daarbij behorende
oorkonde uit.
en 16.00 uur ds. C. Gielen,
Poortvliet, herbevestiging
ambtsdrager - Geref. Kerk
9.30 uur ds. Ezinag en 18.00
uur ds. L. J. Lingen - Ger,
Gem. 9.30 en 18.00 uur
leesdienst.
LANGSTRAAT - Herv. Gem.
10.00 uur ds. H. G. van der
Ziel.