Echtpaar De Jong 60 jaar samen Kerk diensten Lege 4You Kerkelijke onderscheiding voor Piet Meinster Het geloof is niet vanzelf sprekend, maar wel eenvoudig EiUtlDEII-niEUWS Gedolven schatten EIÜWDEti-lilEÜWS Uw auto én caravan Zondag 3 februari 2008 Eerste Lijdenszondag PAGINA 2 VRIJDAG 1 FEBRUARI 2008 Hel tijdstip van de wedergeboorte Waar de Heilige Geest ons wederbaart, leren wij vanuit de nood van onze zonde en schuld zien op Christus. Ik geef graag de prachtige omschrij ving door van de inwendige roeping die in de Shorter Cate chism, die toegevoegd is aan de Westminster Confession of Faith, wordt gegeven. Wij lezen daar als antwoord op de vraag: "Wat is de inwendige roeping?" het volgende: "De inwendige roe ping is het werk van Gods Geest, waardoor Hij ons overtuigt van onze zonde en ellende, ons verstand verlicht in de kennis van Christus en onze wil ver nieuwt, en ons zo overreedt en in staat stelt Christus te omhel zen. Die ons in het Evangelie vrij wordt aangeboden." Dat betekent echter niet dat wij het tijdstip moeten kunnen aange ven waarop wij voor het eerst op Christus leerden zien. Wie dat stelt, voegt iets toe aan de bijbelse eis van geloof en beke ring. Het is niet zonder reden dat wij van het overgrote deel van de bijbelheiligen niet weten wanneer hun geestelijke loop baan begon. Waar het om gaat, is dat de geestelijk strijd wordt gestreden. De eerste daden van geloof zijn vaak zo zwak dat wij ze er niet voor durven houden. Ook hier geldt het woord van de Heere Jezus Christus: "Gij zult het na dezen verstaan." Wij kunnen trouwens van de man nen van de Nadere Reformatie en van de Schotse en Engelse puriteinen leren dat het niet nodig is te weten wanneer men wederomgeboren werd, d.w.z. wanneer men door de Heilige Geest met het zaligmakend en rechtvaardigend geloof werd begiftigd. Men hoeft hiervoor slechts na te lezen wat Brakel in De Redelijke Godsdienst en Boston in De viervoudige staat over de wedergeboorte heb ben geschreven. Wij behoeven niet te weten wanneer de Zon der gerechtigheid in ons leven is opgegaan, als wij maar gene zing hebben gevonden onder de schaduw van Zijn vleugels en het daarom daar ook tel kens weer zoeken. Het feit dat wij het tijdstip van onze weder geboorte niet behoeven te ken nen, mag ook niet worden aan gegrepen om wedergeboorte en geloof van elkaar te schei den. Door de wederbarende werking van Gods Geest leren wij de toevlucht te nemen tot Christus. Vervolgens gaat de Heilige Geest ons ook van het eeuwige leven verzekeren. Dat noemen we het getuigenis van de Heilige Geest. In het leven van de ene christen is dit getui genis helderder dan in dat van de ander. Trouwens het is ook bij een en dezelfde christen niet altijd even krachtig. In ieder geval is altijd de bede nodig: "Och schonk Gij mij de hulp van Uwe Geest." Als wij opnieuw gebo"ren worden, schiet er een arm mens over die zich aan Christus vastklemt en het alleen van God en Zijn genade verwacht. Standen in de genade Niet alle geloof is even sterk. In de Dordtse Leerregels wordt betuigd: "Van deze hun eeuwige en onverander lijke verkiezing ter zaligheid worden de uitverkorenen te Zijner tijd, hoewel bij onder scheidene trappen en met ongelijke mate, verzekerd." Als het geloof gewerkt wordt, is het veelal zwak en in ieder geval nog ongeoefend. Het is ongetwijfeld waar dat iemands kennis van de christelijke leer heel gering kan zijn, terwijl hij toch reeds waarachtig op Christus vertrouwt. We kun nen er echter ook verzekerd van zijn dat iedereen die iets van de genade van Christus kent, begeert toe te nemen in de kennis van de bijbelse leer. Ook in de mate van geloofs vertrouwen zijn er tussen Gods kinderen grote verschil len. In dit verband wordt wel de uitdrukking 'standen in de genade' gebruikt. Ik heb daar op zich geen bezwaar tegen, maar wij moeten het gebruik van deze uitdrukking niet tot norm van rechtzinnigheid ver heffen. Grote theologen zoals Calvijn, Luther, Brakel, Boston en Kohlbrugge hebben deze uitdrukking niet of slechts in de marge gebruikt, terwijl zij wel degelijk wisten van een verschil in geloofskracht en geloofssterkte en in hun eigen leven niet vreemd waren aan twijfel, strijd en aanvechting. En dat is toch de zaak waar het in dit verband om gaat. Zelf heb ik een lichte reserve tegen deze uitdrukking, omdat onwille keurig door het gebruik ervan aan een aantal nuances in het geestelijke leven geen recht wordt gedaan. Ik zal duidelijk maken wat ik bedoel. Had men de hoofdman over honderd die tot Christus kwam met de vraag of Deze zijn knecht wilde genezen, gevraagd of hij een groot geloof had, dan weet ik zeker dat hij zelfs de vraag niet had begrepen. Toch heeft de Heere Jezus dat nu juist van het geloof van die man gezegd. Ook is het mogelijk dat wij er voor onszelf van overtuigd zijn dat wij bekommerde christe nen zijn, terwijl wij de bijbel se kenmerken van een zwak geloof missen. Mij spreekt de Christenreis van Bunyan onder andere zo aan, omdat Bunyan een man die bevestigd is in de genade als Christen aan zijn staat laat twijfelen in de Doodsjordaan, terwijl Hoop die in zijn leven vaak zo wankel moedig was. Christen dan juist ondersteunt en bemoedigt. In ieder geval is het waar dat er in het geloof sprake is van vari ëteit. Variëteit die samenhangt met levensgang, achtergrond, karakter en nog wel andere factoren. Er is ook het gevaar van verachtering in de genade en wij dienen op te wassen in de genade en kennis van Jezus. Wanneer deze zaken in de pre diking niet aan de orde komen, is er in het beste geval sprake van een zeer bedenkelijke een zijdigheid. De vastheid van het geloof en de wasdom van het geloof Aan de ene kant is het zo dat de zwakste gelovige de volle zalig heid bezit. In één van zijn pre ken over de brief aan de Gala ten zei Calvijn het zo: "Ook als zij nauwelijks drie woorden verstaan met betrekking tot het geloof, aannemend dat zij de hoofdbeginselen van het geloof verstaan en een grove, hoewel beperkte kennis van de kracht van de Heere Jezus Christus hebben, doet dit niet ter zake, Aan de andere kant mag niemand menen dat hij uitgeleerd is als het gaat om God en goddelijke zaken. Heel verhelderend vind ik de wijze waarop in ons Avond- maalsformulier de zaak van geloof en geloofszekerheid aan de orde wordt gesteld. Spre kend over het geloof wordt betuigd dat wij de gewisse beloften Gods dienen te gelo- Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v. Versctiijning: dinsdag huis-aan-huis vrijdag abonnementen uitgave Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus a, 3240 AA Middelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE Tel. (0187)471020 E-mail: algemeen@gebr-dewaal.com Tarief per mm 0,36. Contracttarieven op aanvraag Sluitingstermijn zakelijl<e advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur Sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 7.30 uur Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-verkoop: Gert Verweij, tel. (06) 50448359 e-mail: g.verweij@gebr-dewaal.com REDACTIE hoofdredacteur J. Villerius, tel. (0187) 471022 e-mail: j.villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóör 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). NIEUWE TONGE - Op 22 januari 1948 gaven Johan de Jong en Aagje van der Laan elkaar het jawoord in Stellendam. Johan is 85 en Aagje 79 en ze wonen nu aan de Westdijk in Nieuwe- Tonge. Zaterdag 26 januari werd het zestigjarig huwe lijksfeest op gepaste wijze gevierd met familie en vrienden. Door één onzer verslaggevers Zelf vinden ze het niet zo bij zonder dat ze al zestig jaar bij elkaar zijn en een interview voor de krant een beetje over dreven, maar ze genieten van alle aandacht en van de vele felicitaties. Johan en Aagje kunnen zich hun trouwdag nog goed herinneren. "Het was nét zo van dat grauwe, natte en winderige weer als we nu hebben", vertelt Aagje. "In die tijd was alles op de bon dus hadden we niet zo veel. Ik had een trouwjurk van oudroze en Johan een blauw pak gekocht met bonnen. Als ik zie wat we hadden op ons zestigjarig huwelijksfeest dan hadden we op onze trouwdag zeker nog niet de helft!" Johan was landarbeider en had zijn wieg staan in Nieuwe-Ton- ge. Aagje is geboren en geto gen Stellendamse. Ze had een betrekking als dienstmeisje, in Nieuwe-Tonge. Ze ontmoetten elkaar op het dorp. Eenmaal getrouwd trok het echtpaar in bij de ouders van Johan, in afwachting van hun huisje in Battenoord. Zoon Jan werd geboren. "Het huis in Bat tenoord was niet groot maar je was gewoon blij als je wat had!", meent Aagje. Zoon Arie was net vier maan den toen het noodlot in 1953 toesloeg. Gelukkig stond het huisje in Battenoord achter de dijk. "Het water kwam bij ons wat later en hadden we genoeg tijd om weg te komen." Johan was brandweerman en moest ter plekke hulp bieden. "Ik ben toen met een kind van vier maanden op de arm, kind aan de hand en één tas over het gors naar Herkin gen gelopen." Toen had de Grevelingen nog eb en vloed en kon Aagje over het droog gevallen gors naar Herkingen lopen. Daar werd ze opge vangen en daarna zat ze met haar twee jongens een tijdje in Rotterdam. Het huisje in Bat tenoord had de watersnood ramp niet overleefd en werd ook niet meer opgebouwd. Er werden nieuwe woningen in Nieuwe-Tonge gebouwd, het gezin De Jong kreeg er één toegewezen en ging wonen in de Kerkstraat. Het gezin was compleet met de geboorte van hun derde zoon Wim. In 1956 beslist Johan om bloembollen te telen en kopen ze een huis aan de Klinkerlandseweg. "Dat was een huis met grote schuur en stukje land", legt Aagje uit. De bollen moesten gedroogd en gepeld. "In de zomer had den we tulpen en gladiolen in de herfst." Het was altijd hard werken. Ook Aagje hielp mee bij het bollen pellen maar ze hadden ook hulp van seizoen arbeiders. In die tijd waren er nog veel buurtwinkels in Nieu we-Tonge. "Het stikte hier van de winkels, als je nu ziet wat er van over is gebleven. Door de komst van de supermarkt moesten veel kleine winkeltjes sluiten, maar ik ben blij dat we nog steeds een supermarkt op het dorp hebben!" Eind jaren tachtig besloten ze alles te verkopen. "Van de drie zonen wilde niemand het overnemen en dat was maar goed ook want er is nu geen droge boterham te verdienen in de bollen." Ze verhuisden naar de Van Borselenstraat. De gezondheid van Johan ging sterk achteruit. Hij kreeg een hersenbloeding en later een hartinfarct. Aagje is ook niet goed ter been. "We moesten wel verhuizen! Maar ik vond het verhuizen heel erg, we woonden zo fijn aan de Van Borselenstraat. We hadden goede buurvriendschappen, we deden veel samen zoals boodschappen doen." In april vorig jaar verhuisde het echtpaar De Jong naar de West- dijk. "In het begin vond ik het hier vreselijk en ik miste mijn buurtjes heel erg", zegt Aagje. Maar langzamerhand vonden beiden hun draai aan de West- dijk. Ze krijgen regelmatig visi te van hun zes kleinkinderen en vier achterkleinkinderen. "We proberen zo lang mogelijk op ons zelf te blijven", verzekert Aagje. "Oud worden willen we allemaal, maar oud wezen dat is heel wat anders!" ven dat ons onze zonden alleen om Christus' wil vergeven zijn. Vervolgens komt naar voren dat dit niet betekent dat onze kennis en ons vertrouwen vol komen dienen te zijn. Integen deel. Zaak is dat wij mogen weten dat wij de dood in ons zelf hebben gevonden en het leven buiten onszelf in Christus zoeken. En dit is toch een zaak die zelfs voor de allerkleinste in de genade geldt. Het ware geloof zou je, wanneer het nog zwak is, met de knop van een bloem kunnen vergelijken. Het is gericht op Christus, maar het is alles nog zo ten dele. Daarom is het van belang dat in de pre diking Christus als volkomen Zaligmaker wordt aangewezen. Dat wil God gebruiken om de bloemknop open te laten gaan. Van nature is Christus voor ons als het ware achter een gordijn verborgen. Het is de taak van dienaren van het Woord dat gordijn in de prediking weg te schuiven, terwijl de Heilige Geest het deksel, het gordijn' dat op ons hart ligt, moet weg schuiven. Het blijft uiteindelijk Gods werk. Hij werkt toch het willen en het werken in ons naar Zijn welbehagen. Als wij mogen geloven in Jezus als de Zaligmaker in Wiens wonden ook voor ons troost en verge ving is, hebben vlees en bloed ons dat niet geopenbaard, maar onze Vader Die in de hemelen is. De toe-eigening van Christus Hoe worden wij Christus deelachtig? Hoe leren wij nu uit Christus' gerechtigheid leven? Ik geef een citaat door van Calvijn: "En de gestreng heid van dat onderzoek moet zover gaan, totdat het ons tot een volkomen verslagenheid gebracht heeft, en ons op deze wijze toebereid heeft tot het ontvangen van Christus' genade. Want hij vergist zich die meent dat hij in staat is om die te genieten, indien hij niet eerst de hoogheid van zijn hart heeft neergeworpen." Het gaat Calvijn hier niet om de standen in de genade, maar om datge ne wat alle ware christenen, of hun geloof nu sterk is of zwak, aan elkaar verbindt: alleen als wij gestorven zijn aan de wet en aan onszelf, zullen wij pas in waarheid uit Christus leven. Als God ons zalig maakt baant Hij voor ons een weg, waar geen weg is. Hoe treffend is dat in Psalm 68 vers 11 (berijmd) verwoord: 'U zullen, als op Mozes' beê, Wanneer uw pad loopt door de zee. Geen golven overstromen'. Deze les, die in beginsel in de wedergeboorte wordt geleerd, moet ons vervol gens telkens opnieuw worden bijgebracht. Luther zegt in zijn uitleg van Psalm 51 dat hij die meent alles te hebben verstaan van de rechtvaardiging door het geloof alleen er nog niets van heeft verstaan. De onmogelijkheid en de eenvoud van het geloof Tenslotte: Het ware geloof is allesbehalve een vanzelfspre kende zaak. Dat geldt zowel voor de oorsprong als de beoefening ervan. Wie gelooft dat het heel vanzelfsprekend en natuurlijk is dat zijn zonden hem vergeven zijn, heeft het nog nooit geloofd. Het ware geloof is immers een gave Gods dat volstrekt buiten de moge lijkheden van de natuurlijke mens ligt. De oproep tot geloof en bekering mag daarom nooit losgemaakt worden van het feit dat het geloof een gave Gods is en de wedergeboorte een een zijdig wonder van Gods vrije genade. Wie waarlijk gelooft, weet dat hij het eerst niet kon en niet wilde en dat dit ver anderd is dankzij Gods vrije gunst die eeuwig Hem bewoog. Datgene waar het ware geloof zich op richt, namelijk op Gods Woord en Christus, is ook zeer omvattend. In Job 26 vers 14 lezen wij: "Ziet, dit zijn maar uiterste einden Zijner wegen; en wat een klein stukje der zaak in vertrouwde handen hebben wij van Hem gehoord? Wie zou dan den donder Zijner mogendheden verstaan?" En toch geldt dat het kleinste kind, ja zelfs een mongooltje, de zaak waar het omgaat kan bevat ten. God verbergt het immers menigmaal aan de wijzen en verstandigen en openbaart het aan kinderen. Hoe menig maal heb ik mensen bij wie na een bange worsteling het licht opging in de duisternis en die door geloof op het Lam Gods mochten zien, horen betuigen: "Ik wist niet dat het zo een voudig was." Zalig worden is bij mensen onmogelijk, maar mogelijk bij God. Hij spreekt en het is er, Hij gebiedt en het staat er Van de boodschap van zonde en genade, van oordeel en vrijspraak wordt dan ook in Psalm 116 vers 3 (berijmd) gezongen: D' eenvoudigen wil God steeds gadeslaan, 'k Was uitgeteerd maar Hij zag op mij neder. Keer, mijne ziel, tot uwe ruste weder: Gij zijt verlost; God heeft u welgedaan! Ds. P. de Vries OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. H. Lassche, bediening Heihge Doop en 18.30 uur leesdienst. Eben-Haëzer: 9.30 uur leesdienst en 18.30 uur ds. H. Lassche. Woensdag 6 februari, Dorpskerk: 19.30 uur ds. H. Lassche - Herv. Gem. Locatie mfg Dorpstien- den: 9.45 uur kand. E C. H. Kleinbloesem, Goudswaard en 18.00 uur de heer T. R. Rietveld, Ridderkerk - Geref. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. G. den Hartogh - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. R Blok - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. O. Lohuis. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. de Mots, bediening Heilige Doop en 18.30 uur ds. T. W. van Binnekom - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. W van Estrik en 18.00 uur ds. C. Oorschot, Stellendam. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meije- ren en 17.00 uur kand. A. van Kralingen, Ridderkerk - Hersteld Herv. Gem. 10.00 uur ds. W M. van der Linden, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. L. W Ch. Ruijgrok, Monster - Geref. Kerk 10.00 uur ds. A. Rienstra en 18.30 uur ds. C. G. Kant. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Korteweg - Geref. Kerk 9.30 uur ds. R C. Koster - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Willem- sen, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. G. van Meijeren, leerdienst Onze Vader-Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Schipper - Ziekenhuis: 14.30 uur ds. C. G. Kant. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. van Harten, Ridderkerk en 18.00 uu rds. M. B. V. d. Akker, Nieuwer- kerk a/d IJssel - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur ds. H. J. Boer, Nieuwe Tonge en 18.30 uur kand. M. Die- peveen, Stellendam - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. R. W. van Mou- rik, themapreek en 18.00 uur Prof. dr. W. Balke, Den Haag - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. Th. W H. van der Heijden - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 17.00 uur ds. L. M. Jongejan - Exodus 10.00 uur Theo van Teijlin- gen - Remonstrantse Gem. 10.00 uur ds. J. F. Klijnsma - CAMA Gem. 10.00 uur de heer E. de Water. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. Har- kema, herdenking ramp en voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. E. de Mots - Geref. Kerk 10.00 uur ds. L.J. Lingenen 17.00 uur ds. U.G.M. Doe- dens - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. G. van Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. M. J. Kater- Geref. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur (H.A.) en 17.00 uur ds. D. J. van Diggele. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. Maas, bediening Heilige IDoop en 18.00 uur ds. J. R J. Voets, Wijk bij Heusden - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur kand. N. A. Donselaar, Oosterland en 18.00 uur ds. C. Gielen, Poortvliet - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. de Wit en 18.00 uur ds. C. H. Hoo- gendoorn, Waverveen - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur ds. C. de Jong ste - Beréa Gem. 10.00 uur de heer H. Scheermeijer. STAD a/h HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. H. J. Catsburg, v.m. bevestiging ambtsdragers - Geref Kerk 10.00 uur ds. A. van der Zwaag en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur ds. J. Schip per. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. C. Doorneweerd, v.m. bedie ning Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Geref. Kerk 10.00 en 18.00 üur ds. J. Schep. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. C. J. van der Plas, Zwijndrecht en 18.00 uur ds. H. G. van der Ziel - Hersteld Herv. Gem. 11.00 uur ds. W. van Vlastuin, Katwijk aan Zee Uitgeverij De Groot Goudri- aan geeft sinds enige tijd kleine kleurige boekjes uit, in een ste vig kaft en met een mooie lay out, waarin 'schatten' uit vorige eeuwen opnieuw getoond wor den. Die schatten zijn gedol ven uit de geschriften van al lang overleden zogenaamde oudvaders, zowel van eigen als van vreemde bodem. De (naar mijn weten) laatstelijk uitge komen boekjes verwijzen naar een Nederlandse en een Schol- se oude schrijver. Hun namen zijn respectievelijk Wilhelmus a Brakel en Samuel Rutherford. De eerstgenoemde was predi kant ondermeer in Leeuwar den en in Rotterdam. Hij stierf in 1711. De laatstgenoemde leefde een halve eeuw eerder; hij overleed in 1661. Hij is vooral bekend geworden door zijn warme pastorale brieven, gericht aan zijn gemeente toen hij zijn dagen moest slijten in ballingschap. Uit beide boekjes neem ik nu een gedeelte oven "We zullen nu enige beweegrede nen nemen en argumenten noemen om u te overreden tot de liefde van Christus en om aan Hem onder trouwd te zijn. Hebt u geen gemeen schap met de Heere Jezus? Behoort u niet tot de maagden die aan Hem ondertrouwd zijn? Dan moet u zich in een huwelijk met Hem begeven. Kies Hem met een toegenegen hart. Besteed uw liefde aan Hem. Want het is geen dood geloof, dat u aan Hem ondertrouwt; maar dat door de liefde gewerkt wordt. Zoals u de wereld hebt liefgehad, bemin zo de Heere Jezus, om Hemzelf. Zet alleen op Hem uw dierbaarste genegenhe den. Johannes was de vriend van de Bruidegom om goed van Hem te spreken. Het belangrijkste werk van de predikdienst is zielen voor Christus te winnen en zodoende kuise maagden aan Christus voor te stellen. Dit zal nu mijn werk zijn en dit is gepast in deze boze tijden van verval. Ik zal daarom mijn aanspraak richten tot: 1. Hen, die Christus nog nooit lief gehad hebben, hoewel zij Hem wel uiterlijk met de-mond belijden. 2. Hen, die gezocht hebben naar die liefde, maar naar hun eigen gevoel niet zover hebben kunnen komen. 3. Hen, die Christus wet bemind hebben, maar hun genegenheden en liefde zijn opgedroogd en hun ongerechtigheid is weer vermenig vuldigd." N.a.v.: Wilhelmus a Brakel, De tien maagden. Preek over Mat- theüs 25: 1-13. Vertaald door J. van den Brink. Uitgeverij De Groot Goudriaan te Kampen ISBN 90-6140-911-3. 144 pag Prijs 9,90. "En ik ben de Zijne. Deze eigen schap van het verbond is wederke rig. Als zij zegt en erkent dat Hij van haar is, en dus dat Christus aan haar verbonden is door Zijn belofte, erkent zij dat zij aan Hem verbonden is en rechtens de Zijne is. Massa's mensen in de wereld spelen met Hem. Zij willen dal Christus dichtbij hen is, maar zelf willen zij niet gebonden zijn. Zij beden ken een eigen verbond en zeggen: "Christus stierf voor allen. God is barmhartig voor allen en God zal alle christelijke zielen verlossen van de hel.Zij denken dat God en Christus dicht genoeg bij hen zijn, maar intussen zijn zij losbandig en leven zij als honden en varkens in hun vuil. Deze mensen wensen dat Christus Zich bij het sluiten van het verbond ah een kind gedraagt en dat Hij uitzonderlijk dom is. Maar wanneer het evangelie hen begint te vertellen wat hun aandeel is, dat zij zichzelf moeten verloochenen, hun lusten moeten kruisigen en Christus' zware kruis moeten opnemen, deinzen zij terug. Dit zijn chiistenen met gevoelige voeten die naar de wet en naar het evangelie wandelen zolang zij er zacht op voortgaan als op een bed rozen en hun voeten niet bezeren. Maar wanneer een doom van het gebod hen aanraakt, doen zij een stap terug. Het kan niet zo zijn dat u Gods wet heeft en er zoveel van neemt als u van pas komt. Geef uzelf aan Christus, zoals Hij Zich zelf gaf ah de uwe en de verbinte nis heeft ondertekend. Onderteken uw deel van de verbintenis om de Zijne te zijn, zoals Hij de uwe is. Neem daarom de wet en deze zoete Zaligmaker samen, verplicht uzelf de Zijne te zijn, zoah Hij verplicht is de uwe te zijn. N.a.v.: Samuel Rutherford. De hemelse begroetingen van Christus en de duif en hun aan gename onderhoud. Een preek voor de bediening van het Hei lig Avondmaal te Anwoth anno 1630, over Hooglied 2: 14-17. Vertaald door Hans Schuttel. Uitgeverij De Groot Goudri aan te Kampen. ISBN 90-6140- 698-3. 79 pag. Prijs 9,90. J.M.J. Kieviet ik h^h Mïi broerfje van l. Als de rzsf naar scliool is, pakt mijn moe der Soms de kinderbijbel en lees( mijn broerye erui( voor. Fa h-t e(en vroeg mijn moeder op een keer: J^llben {>o Jjeef Jjij) v?je Jjeeff jou geiïïaak6 £n kï] antwoordde io kinderlijk: de ifeere, rubie buikie maakf, rubie liandjes maakf, oogjes maakt, ifeere Ijenie], en Jlij t/ees naar boven, tfeere hief. (lief) Ue w&fm allemaal Sfil. Waf mooi, ^o klein. Ue peggen h^t vaak: Ve moefen bidden voor een geloof als een kind.' W'e (wijfekn ^o vaak, en M Jiebben veel vragen. £r Sif ook een jongere in de kerk, die >ing( io mooi mee/ ijij komt boven iedereen ui(. v/ij vragen ons vaak af of v/e wej psalmen kunnen dingen. Haar de Ifeere «il alfijd geëerd v/orden, ook al iijn wij :^ondaren. lje( bo^ daf ik ieb gedaan. 2ie da( ifeere (oei akt aan. Scioon mijn Sonden vele iijn Haak om 5ews wil mij rein. DEN BOMMEL - De heer Piet Meinster is medio januari officieel afgetreden als ouder ling kerkrentmeester van de Hervormde Gemeente te Den Bommel. De heer Meinster heeft zich 25 jaar lang verdien stelijk gemaakt voor de kerk. Hij is in 1983 begonnen als notabel, daarna is hij al snel kerkvoogd geworden. Sinds het jaar 2000 vervulde Mein ster het ambt van ouderling kerkrentmeester Tevens is hij vele jaren secretaris geweest van dit college. In zijn loop tijd heeft hij veel meegemaakt, zoals de vernieuwbouw van verenigingsgebouw Bij de Bron, wat een hoogtepunt was. Het grootste dieptepunt vond Meinster de verkoop van de oude pastorie, het onderhoud van dit pand was door de ker kelijke gemeente niet meer op te brengen. De heer Meinster heeft uit handen van ds. Door neweerd een onderscheiding uiigercikt gekregen van de PKN in de vorm van een zil veren draaginsigne. Daarnaast reikte de voorzitter van het College van Kerkrentmeesters tijdens zijn laatstgehouden ver gadering de daarbij behorende oorkonde uit. en 16.00 uur ds. C. Gielen, Poortvliet, herbevestiging ambtsdrager - Geref. Kerk 9.30 uur ds. Ezinag en 18.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger, Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. G. van der Ziel.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 2