Vervolg' verhaal RAAD DAAD 4Y0U Het weer van volgende week.., Overwegend droog weekeinde geëxplodeerde Meditatie EIIAnDEn.|i|E|JW5 venster Slachtoffer j woning overleden Ophalen oud papier Herkingen Damvereniging Dirksland Het gesprek tussen de Heere Jezus en de Samaritaanse vrouw EN KNOPENTEUER 8M0DJE HALFOM 2ILVER2WAtiT VERWIJOEREN KAARSVET i i. PAGINA 5 VRIJDAG 25 JANUARI 2008 Blik i>p kerk en samfnlniirifr - Religieus Erfgoed - Sieraad We zijn ci l;iiig/;micrliaii(l ;iaii gewend geraakt dal ecji bepaal de dag, of een maand, of zelfs een heel jaai- wordl gewijd aan iels dal de genieensi lia|)pelijke aandat hl vraagt. Zo is het jaar 2008 het jaar geworden van het Religiens Krlgoed. I>ai jaar is vorige week geopend door l'ieler van VoUenliove, de echtgenoot van l'riirses Mai- griel. De kramen hebben oirs uitvoerig ingelicht over die- opening, dns ik ga dal nu niel overdoen. We welen waarschijnlijk ook wat er met dal 'Religieus Krl goed' is bedoeld. Hel zijn de gezamenlijke kei ken, kloosters en andere gebedshuizen waar van vele hun betekenis heb ben verloren en grote moeile hebben om de kosten vooi- hel onderhoud op Ie brengen. Ze zijn gesloten ol worden met sluiting bedreigd, of heb ben een andere besteinming gekregen. Om dat nu te voor kómen is het 'Religieus Erf goed' bedoeld. Bij de opening heeft de heer Van VolIenh(j\f leretbt opgerrjepen tot samen werking om de (meestal oude) kerken te behouden en er een passende bestemming voor te vinden. Om een paar cijfers te noe men, ooit stonden er in Neder land ongeveer 19.000 kerken. Daarvan zijn er op dit ogenblik nog 9000 over. Maar de ver wachting is dat op korte ter mijn nog l.'jOO a 2000 kerken aan de eredienst zullen wor den onttrokken. Wanneer dat monumenten betreft wordt er meestal wel een andere bestemming voor gevonden. Zo niel, dan worden ze geslo ten en gesloopt. lóen kerk is dikwijls beeldbe palend voor een stad of een dorp. Zelfs mensen die geen enkele binding meer hebben met de kerk willen vaak toch dal de kerk als gebouw behou den blijft, omdat dat gebouw karakteristiek is voor hun woonplaats. Kr zouden niteraard diverse oorzaken te noemen zijn voor het feit dat het aantal kerken in ons land zo drastisch vermin derd is. We denken dan aller eerst aan de verregaande secu larisatie. Ga maar eens kijken in de noordelijke provincies, Groningen, Kriesland, Noord- Holland, op elk dorp stond wel een kerk, die vroeger wellicht vol zat, maar nu is diezelfde kerk een bouwval. Ook het SoW-proces, het samengaan van Hervormden en (lerefor- meerden, heeft vele kerken 'overcompleet' gemaakt. De twee kerken samen hebben nog maar enkele handenvol kerkgangers, zodat één van beiden verplicht was de deu ren te sluiten. Dat de oude gebouwen de voorkeur genieten, is duidelijk. Waar de Herv. Kerk meestal een monument uit de Middel eeuwen is, en de Ger. Kerk een gebouw uit de 19e of 20e eeuw, daar bleef in de regel de oudste kerk in stand. Wij, kinderen van de Refcjrma- tie, zijn als het goed is, niet zo gehecht aan een gebouw. Het gaat om het Woord, en dat kan ook in een schuur of in een garage worden verkondigd. Maar het oog wil ook wat, niet waar? Hier schiet me een verhaal te binnen van de legendarische Oud Gereformeerde ds. L. Boone. In de 30er jaren van de vorige eeuw bezocht de Commissaris van Zeeland, ik meen Jhr. Quarles van Ufford, het dorp Sint-Philipsland. Hij bezichtigde daarbij ook de kerk van de O.G.G. Na afloop zei hij: 'Nou, dominee, het gebouw is misschien wel prak tisch, maar veel sieraad is er ook niet aan". Boone, gevat als altijd, zei: "Dan ziet U het niet, meneer. Want bet sieraad \an deze kerk zijn verbroken har ten en verslagen geesten". 'Waarnemer STKl.LENDA.M - De man die zondagavond 13 januari 200ö in. zijn woning zwaar gewond raakte toeij zijn huis aan de Molenkade door een explosie werd getroffen, is afgelopen maandagmiddag - een dag nadat hij 88 jaar was geworden - in hel ziekenhuis overleden. Hij is bezweken aan zijn ver wondingen. De politie verricht nog onderzoek naar de oor zaak van de. explosie. In Herkingen wordt mor gen, zaterdag 26 januaii, het oud papier weer opge haald voor de Hervormde gemeente. Het ophalen begint om 9.00 uur. Wilt u het papier (geen plastic en drankenkartcjns, e.d.) tijdig en goed gebundeld aan de kant van de weg zetten? Uitslagen van maandag 21 januari jl. Afdeling 1: W Stolk-A.Jelier1-1 C.van Prooyen - Joh. Wolfert3-0 D. Wolfert - M. van 't Geloof3-0 H. Keuvelaar-J. Knöps.... 0-3 Een wereld van verdriet klinkt er in door, als we spreken over scheuren die getrokken wor den. In huwelijk, familie en kerk. Wonden worden soms niet meer geheeld, de pijn Hordt gedurig gevoeld. En als u dit op uw le\'ensweg mee maakt, weet u wat dit inhoudt. En als het onmogelijk blijkt, weer bij elkaar te komen? In Israel waren ze er aan gewend geraakt: die breuk met de Samaritanen. Men bad geleerd, 'er mee te leven'. Als je maar zorgde, dat je elkaar uit de buurt bleef Soms gaf dat wat problemen, als tijdens een reis door het land een grote omweg gemaakt moest worden. Je ging immers niet door het land van de Samari tanen? De Heere Jezus doet bet nu nét anders. Hij gaat wél door dat land en zit onderweg - vermoeid - bij de Jacobsbron. Op historische grond dus. En daar ontmoet de Heiland die vrouw, die op een onge bruikelijk tijdstip water komt putten. Op het heetst van de dag. Vaak wordt er van uit gegaan, dat ze op die manier andere mensen uit de stad wilde ontlopen. Al staat dat er niet met zoveel woorden. Maar nu gaat ze de Heiland ontmoeten. Op Zijn vraag of ze voor Hem wat te drinken heeft, reageert ze bevreemd. Dat ligt voor de hand. 'Wilt U met mij spreken?' Dat past helemaal niet bij datgene, waar we al zo lang mee ver trouwd zijn! 'Wie gedronken znl hebben van het water dnt Ik hem geven zal. zal niet dorsten tot in dei' eeuwigheid' (^fohannes 4) De Heere gaat er helemaal niet op in. Soms is dat ook maar beter. Al te gemakkelijk leidt het tot nieuwe verwijten - en verwijdering. Hij draait alles ineens om: Ik heb óók water.' Levend water nog wel. Verwonderlijk. Iemand, die daar op het heetst van de dag bij een bron zit en dan nog wel zonder een emmer om te putten... Iemand, die ken nelijk dorst heeft en om water vraagt... En dan biedt Hij water aan. Onbegrijpelijk! Of toch niet? De Heere spreekt helemaal niet zo onbe grijpelijk. Hij gebruikt heel eenvoudig een beeld uit de Schrift. Je kunt de Bijbel er zo op naslaan: 'Gij zult water scheppen met vreugde uit de fonteinen des heils'. Zo sprak Jesaja ervan. Maar die vrouw denkt alleen in aard.se verhoudingen. En daar staat ze niet alleen in. Hoe is het in ons hart? Wat kunnen we vaak toch opper vlakkig denken. We laten het zo dikwijls na om ons in de Schrift te verdiepen. Zeker, daar hebben we hemels licht bij nodig, onderwijs van de Heilige Geest. Maar bidden we daar ook om? Intussen tekent de Heeie een diepe nood. Die vrouw mist het levende water! En wij van nature óók. En dan kunnen wij van alles hebben en rijk zijn naar wereldse begrippen, hel geeft geen vreugde en troost voor leven en sterven. En daarom is er altijd onrust. We moeten altijd weer op weg in onze soms heel moeilijke en moeizame levensgang. En dan biedt de Heere dat levende water aan. Hij spreekt die vrouw in de directe ont moeting aan, tot ons spreekt Hij door Zijn Woord. \\'ilt u dat levende water hebben? Maar dan ineens die wondere vraag. Ga heen en roep uw man! Dat brengt die vrouw- in grote verlegenheid. Mijn man? Ja, welke van de vijf bedoelt U? Daar legt de Hee re zomaar de nood van haar leven bloot. Zijn Woord is ontdekkend. Hebt u het licht \an Zijn Woord ook over uw leven zien schijnen? Ook over die verborgen schuilhoeken? Want het is een groot voor recht, als we \'oor openbare zonden bewaard blijven. Maar als we onszelf meer en meer leren kennen, weten we dat het daar niet bij blijft. Maar dat is geen reden voor de Heere om zich van ons af te keren. Integendeel. Juist die zondaar, die maar in zijn of baar leven ronddwaalt, gaat Hij opzoeken. Maar het is geen 'goedkope' genade. Het is genade, die niet buiten de belijdenis van zonden omgaat. Geen zonden, waar we alleen over praten, maar zonden die we bewenen. Zonden, waar we ons soms niet eens van bewust zijn, maar waar we aan ont dekt moeten worden. En wat een wonder, dat de Heere zulke mensen opzoekt. Is het ons tot verwondering geworden? En dan zien we fie o\er\'loed van de genade. die de Heiland aanbiedt. In de beelden van het levende water: 'Uit Zijn volheid heb ben we ontvangen genade voor genade'. Vrij weergege ven: 'Genade, overvloeiende x'oor de giootste der zonda ren'. Het heeft de Heiland wél Zijn leven gekost. En in de scha duwen van de dood, aan het kruis, in de brandende zon, heeft Hij het uitgeklaagd: 'Mij dorst!' En dat. om ons het levende water te geven. En dan zien we Hem opnieuw, als het Lam, staande als geslacht. In de eeuwige heer lijkheid. En we horen Johan nes getuigen: "Zij zullen niet meer hongeren en dorsten, want het Lam zal hen leiden aan de fonteinen van het levende water'. Waar scheuren in bet le\en van mensen onderling soms niet geheeld worden, kunnen we nooit zeggen dat die breuk tussen God en zondaar niet hersteld kan worden. Dankzij de Middelaar, die vooi- zonda ren de weg tot de Vader baant, die de wonden heelt en de tra nen droogt. Dat doet zingen: 'Gij zalft mijn hoofd. Gij doet mijn hlijdschaj) groeien en van Uw heil mijn beker overvloeien Het zalig goed, mij door Uw gunst gegeven, verlaat mij niet. maar volgt mij al mijn leven' Werkendam, ds. W. Arkeraats Er IS de afgelopen week veel neerslag; gevallen in een groot deel van Nederland en veel landerijen baadden dan tiok in hel regenwater. Op de eilanden viel het ontzettend mee met de walerperikelen en is deze maand tot op beden zelfs aan de droge kam. Dirksland had een regentotaal (tot don derdag) xan slechls 44 iiiillimelei-, legen zo'n 1 10 liter per vierkante meter lokaal in Noord-Holland en op de Veluvve. (ioedereede en Den Bommel zaten rond de 50 millimeter januariregeii. Inmiddels is deze maand aangekomen bij de allerzachtste januari's van de afge/<)|)en hontleiel jaar en met nog een kleine week te gaan is een notering bij de lauwste twee louwmaanden vrijwel zeker een feit. Met andere woorden; januari wordl na het klapstuk van vcnigjaar vrijwel record- zachl. Verre van uniek is deze januariinildheid evenwel en die is zeker niel volledig toe te schrijven aan het warmer vvordende klimaat. In de afgelopen vier decennia leverde de louwmaand ook wel eens zeer zachte lijdvakken op, zoals in 197,5, 1983 en in 1993, toen hel op een avond bijna 15 graden werd op Goeree-Overflakkee. Op donderdag gaf een slepend koulronl weer wal druilerigheid in onze contreien, maar veel millimeters waren het niet. De vrijdag zal mogelijk niel honderd procent regenloos verlopen, maar veruil hel grootste dagdeel lijkt toch wel droog Ie zullen zijn. Een biiz(Huler imponerend hogedruk- gebied richting Klankrijk zal de weerkundige aandacht- trekkei worden dezer dagen. In hel weekeinde wordt er een ongehoord hoge luchtdruk van mogelijk 1045 milli bar verwacht boven Bretagne. Storingen kunnen aan de noordzijde van genoemd hogedrukgebied toch nog even doordringen lot Noord-Nederland, maar het zuiclen en zuidwesten komen er relatief hel beste vanaf onder invloed van die bogedrukuitstraling vanuil de Franse regio. De neerslagimpul.sen gaan er dan ook grotendeels uit op zaterdag en zondag en het zou op de meeste plaatsen zells helemaal dioog kunnen blijven. Veel zon komt er niet, maar bet oogt verre van somber builen. Bij een stevige aanlandige wind wordt aanhoudend mari tieme en dus zachte lucht aangevoerd. In het tempera- tuurbeleid verandert dus hoegenaamd niets de komende dagen, maar die paar droge dagen zullen natuurlijk posi tief worden gewaardeerd. Vanaf halverwege de komende week wordl liet minder zacht en we zouden dan zelfs nog een natte sneeuwvlok kunnen zien langskomen! Weerman Mare Putto Deze vraag- en antiuoordrubnek staat geheel ten dienste van de lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriekvermeld. De vragen worden door deskundigen heanlivoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. ANTI-GENESSMIDDSL Ik kocht een. geneesmiddel legen griej) en dat bevat o.a. paraceta mol. Wat is dat voor stof'? Antwoord: Paracetamol wordtin veel pijnstillers verwerkt, maar is geen geneesmiddel. Het is een zusje van de meer gebruikte pijnstiller Fenacetine die in veel hoofdpijnpoeders en antigriep- lablellen voorkomt en die oor zaak kan zijn van het oplossen van de rode bloedlichaampjes en volgens vele artsen bij lang durig gebruik kan leiden tot ernstige nierbeschadigingen. Paracetamol heeft een minder nierbeschadigende bijwerking, maar is daardoor minder sterk werkzaam. 0\'erigens hoeft u het gekochte geneesmiddel niet te kopen als u bedoelde pijnsdl- ler wilt gebruiken, want het is goedkoper los bij de apotheek \'erkrijgbaar. Merkproducten zijn nu eenmaal duurder En gaat bel om een gewoon 'griep je', slik dan liever géén pijnstil lers en grieponderdrukkers. Uw lichaam behoort de strijd met de ziektekiemen zelf uil te vechten en als u die inwendige oorlog onderdrukt door allerlei middelen duurt hel ziektepro ces langer clan u zou wensen, of u denkt te vroeg weer genezen Ie zijn. Is er sprake van echte griep met koorts, raadpleeg dan uw huisarts, want die kent u en weet zo ongeveer wat u wel en niet mag slikken! Ik heb verschillende Perzische tapijten, blijkbaar handgeknoopt, maar het ene veel grover dan hel andere. Ik stuur een paar afgeknipte stukjes mee. Kunt n zeggen uit welke plaatsen ze komen Antwoord: De echte Perzische tapijten worden meestal inge deeld naar de marktplaatsen alwaar ze verhandeld worden. Ze worden niel alleen onder scheiden naar bel toegepaste dessin, maar ook naar de kleu ren, de gebruikte materialen en de wijze van knopen. Gezien het kameelhaar in de rand en de ruilmolieven in rood en blauw, het eerste stukje is van een Hamadantapijt. De productie van goedkope tapijten is daar het grootst, maar ze zijn heel wal grover geknoopt dan de Bidzjar, die zo fijn geknoopt zijn dal ze niel eens gevouwen kunnen wor den. Deze tapijten staan onder invloed van de eeuwen oude cultuur van de nomaden en vooral van de Koerden. Ze zijn onverwoestbaar. Het derde is van een zeer fijne kwaliteit en perfect van tekening. Gezien bet aantal knopen (meer dan 3000 per dm-) moet hel een Kasjanlapijt zijn, maar gezien bet materiaal stamt het uit de Staatsknoperij. Het laat ste, dat onzorgvuldig geverfd werd, telt maar 950 knopen per dm- en stamt o.i. uit Heriz. Daarop wijzen ook de bonte kleuren. Als ik een 'broodje half om' koop in zo'n broodjeszaak, ziet 't pekel vlees er pramlig rood uit en is de lever ook zichtbaar vers. Maar maak ik zelf broodjes klaar, dan wordt het rundvlees grijs en verkleurt de lever Wat is hel geheim Antwoord: De mensen van hel vak voegen er kleurenbe- waarders aan toe, zoals ascor- binezLiur en cilroenzuur en kunnen betere koellechnieken loepassen. De genoemde slof fen zijn onschadelijk, dus u kunt er rustig van eten. L^it in tegenstelling K^t de middelen die u in uw brief noemt en die verboden zijn. Als ik een zilveren hangertje draag, krijg ik vlekken in mijn hals. Is daar iets tegen te doen? Het staat zo rcutr Antwoord: Er zijn veel men sen bij wie de huid enigszins zwarl wordl bij het dragen van zilveren polshorloges en zilve ren sieraden. Bij uw hangertje kunt u er wel iels legen doen. U moet dan de onderzijde even voorzien van een laag kleurloze nagellak. Dit laagje zorgt voor voldoende isolatie lussen het metaal en uw gevoelige huid. Tivee weken geleden stond in deze rubriek een lip over het venvijde- ren van kaarsvet op een mahonie houten tafel. Een lezeres belde de redactie met nog een goede tip. Zij had goede enaringen met het verwijderen van kaarsvet door gebruik te maken van een haar- föhn. Even de föh n op het gestolde kaarsvet en het laat zich gemakke lijk veruiijderen. Natuurlijk dtent men het apparaat niet te lang op dezelfde plaats te houden. &n vreemd uoord: struisvogelpolitiek- Met is een corabmafie van struisvogel en politie^. £en struisvogel is een opmerkelijk daer. yef is niet êilleen de groofate en ^iwaarSfe vogel ter wereld, maar ook nog een ioopvogej. £en vogzi dje nic( k<Sn vliegen dus. Maar, ^e Kunnen erg iiard rennen: we] S5 km per uur. tfet mannetje Ijeeft iwarte veren, m<it witte vleugels en Staart- tfet vrouwtje is bruin, l^og iets opvallends js de verlioudmg van de liciiaamsdelen van een struisvogel. 2e J]ebben een h^-l'^ kleine k'^'p, maar grote ogen- En, iiun lange nek verfegenwoor- dagt bijna de ijelft van Jiun lidiaamslengte- Sen soort giraffe dus, alleen dan jn vogelvorm- Ook bijsonder is ijet dat struisvogelman- netjes een liarem liebben. Z'-'h^hh'-ri drie tot vijf vrouwtjes, waarvan er één liet belangrijkste is- Dat vrouwtje broedt samen ra^t h^t mannetje de eieren Ult- ïl"u rest ons nog de poljtiek- Politiek IS een oud Grieks woord, wat oor spronkelijk politeia iS- ijet iieeft veel betekenissen, onder andere deSe: stSiM, staatsvorm, stads- of staatsbestuur, liet leven als burger jn een samenleving, burgerlijke samenleving- Politiek is de (per definitie onvolmaakte) wij^e waarop jn een samenleving de belangenversc-hil- len van groepen en individuen tot tun reclit komen - meestal op basis van onderljandelingen - op de verscilillende bestuurlijke en m&St- scliappelijke niveaus- (W"at een praclitige V/ikipedia-im)- Tot ^o ver de politiek- ï^a de combinatie nog' Struisvogelpolitiek is een Uitdrukking die eigenlijk lielemaal met klopt- Vant iet IS vernoemd naar de struisvogel inderdaad, die bij gevaar :>ijn kop in lief >and iou steken. Dit is ecliter een fabeltje, want de Struisvogel gaat languit op de grond liggen als er een vijand aan komt, om niet gejien te worden, maar steekt met ïijn kop in liet sand.' Bij de vermeende Struisvogelpolitiek is liet So dat men de consecfuen- tKS van een bepaald beleid of gedrag niet onder ogen wil sien (de kop m liet sand steekt) en vrolijk verder gaat op de ingeslagen weg. Nu, men kan dan be(er languit op de grond vallen, en vervolgens weer overeind krabbelen, om overnieuw te beginnen- Ifouden we gelijk de leuke uitdrukking m stand- Lin -54- Voor Fransje is hel alleen gewijde taal die met de Heere in verband staal. Ff et is een hele toer voor hem om al die tijd stil te zitten. Zo nu en dan kijkt hij uil zijn ooghoeken naar buiten om ie zien of er nog meer vogels voor de dag komen. Toch hoort hij iedere keer de woorden "dood" en "sterven", en dan moet hij aan Verplanke denken. Hij tracht zich diens uileinde voor te stellen en hoe dat gaat als je opeens ophoudt met leven. In gedachten staat hij bij hel bed van Verplanke toe te zien en op de overgang van leven naar dood te wachten. Maar dan opeens ligt Fransje zelf op bed en is het Verplanke die naar lièm staat de kij ken. Hij huivert. Hij wilde maar dal het geen zondag was vandaag. Dan kon hij naar buiten en in die bergen sneeuw gaan spelen. Vader is zijn preek niet met gebed begonnen, en ook eindigt hij niel niet geised. Hij gevoelt het als zijn plicht om een preek te lezen, maar hij speelt geen kerkje. .\]s hij ouderling was, zou dat misschien iets anders zijn, maar hij eigent zich geen rechten of plichten toe die God hem niet zeire- ven heelt. Het blijft de hele dag sneeuwen en dus leest vader nog tweemaal een preek voor: s middags een catechis- muspreek, en 's avonds weer een vrije stof Dan eindigt hij de zondag met het gebruikelijke lange gebed. Tegen de avond loopt de wind naar het noordoosten, en voor de tweede keer voorspelt vader dat er slecht weer op til is. De wind begint klaaglijk om het huis te waaien en fluit door het spiegat in het raamkozijn. Moeder stopt er een stukje doek in en vader hangt er bovendien zijn hoed voor. Eine ziet toe dat hel zolderraampje goed vast zit voor hij in bed kruipt, want hij is niet van plan er vannacht weer uit te gaan. Fransje slaapt de hele nacht door en hoort de bulderende wind, die in een storm is overgegaan, niet. .Als hij de volgende moigen beneden komt, neemt hij zich voor na het eten dade lijk in de diepe sneeuw te gaan spe len. Maar hem staat een grote \er- rassing te wachten. De wind heeft de dikke sneeuwdeken aan lange flarden gescheurd, die her- en derwaarts ais witte duinen over de weg liggen. Op sommige plekken is hel wegdek hele maal kaal, terwijl vlak daarnaast de sneeuw opgestapeld is tot hoge bulten met kantige ruggen. .Al de takken van de bomen hebben hun mooie witte kamiuen verloren. Het valt Fransje op dat het er buiten zo vreemd uit ziet. Dan roept hij opeens in opperste verbazing: Poete, den duif ist er nie mi, kiek mae! Inderdaad is cle diepe, wijde water gang geheel gedempt. Fransje heeft het gevoel dat hij nu zo maar hel land op kan stappen. Hij zegt verrukt: Poete, noe kumme zomae in 't land lopen, kiek mae! Dat gae'k bediè- mend es lekker doen. Moeder schrikt hevig van die opmer king. Met grote bezorgdheid in haar stetn waarschuwt ze: Fransje, ni'n kind, dat mag je vol strekt nie doen, oor! je kun me over die snièuw in den duif tópen, want dae zak je deur en dan zienk je ièle- nial nae beneen en in 't waeter, en dan wor je levendig begraeven, net as de mossen op 't dek! Nu is het zijn beurt om te schrikken. Maar het ziet er alleinaal zo veilig en sollede uit, dat hij het toch wel eens graag zou proberen, heel even tjes maar, en voetje voor voetje. Zijn gedachten beginnen reeds een plan te ^veven. Maar dan schiet hem opeens de geschiedenis van het schotevisjes- vangen te binnen, en ditmaal gebiedt hij Satan achter hem te gaan. De storm heeft de baanvegers in Zoverre geholpen dat ze nu althans niet het hele Honlenissegat hoeven te vegen. Aan de ene kant van de lange ovaal hoeven ze hoegenaamd niets te doen, maar aan de andere zijde moe ten ze verscheidene uidopers van de sneeuwduinen opruimen, 's Maan- dagsmiddags reeds trekken er hopen mensen op uit om op de schoonge veegde helft hun hart op te halen. Het ijs is nu dik genoeg, en alle jon gelui die geen werk hebben brengen hun tijd door op de gladde baan. Een aangetrouwde achterneef van moeder, die in cle stationsbuurt woont en een beetje een scharrelaar is, laadt een hoop planken en palen en lap pen zeildoek op zijn kar en rijdt er mee naar het ffontenissegat. Niet te ver van de kant maakt hij daar een grote kraam van. Op zijn \olgende rit neemt hij een groot roestig foi- nuis, een lang tafelblad en schiagen, en enige banken mee, en zijn winkel is klaar. Op het dorp heeft hij horen zeggen dat er reeds plannen beraamd worden voor een ijsfeest. Hij wrijft zich in de handen bij het vooruitzicht het geld, dat dan in de regel los in de zakken der mensen zit, in de zijne te zien rollen. Arjaan en Kees zijn eveneens vol van het aanstaande ijsfeest. Op het school plein worden er allerlei bijzonderhe den van verteld. Elke middag laat de bovenineester de school een uur eerder uitgaan, zodat het trat krioelt van de schoolguust. Vadei" heeft de kinderen nu ook verlof gegeven om op hel grote gat te gaan schaatsen, en zodoende is Fransje de hele dag alleen thuis. Hij zou dolgraag met de jongens meegaan, maar moeder zegt dat het veel te koud en te ver is. Maar na een paar dagen wordt het hem onverwachts toch toegestaan. Moeders achterneef heeft het zo druk, dat hij het werk niet alleen aankan. Zij vrouw is in verwachting en staat op alledag, dus die kan hem niet hel pen. Maar hij heeft iemand anders op het oog. Als hij haar krijgen kan, is hij uit de brancl. Op een avond komt hij vader en moeder opzoeken en vraagt of Maria hem zou mogen hel pen. Vader moet daar eeist even over nadenken. Het is eigenlijk wel een beetje raar, maar aan de andere kant is het eerlijk werk, en hij kan er maar moeilijk een godsdienstig bezwaar tegen inbrengen. Tenslotte zegt hij: A Meria 't zelf wil, dan vin ik het goed. Maria ziet er wel een beetje tegen op al die bekende en onbekende gezich ten te moeten zien en te woord staan, maar het lokt haar ook wel aan. Dus is het afgesproken dat ze iedere middag kraamjuffrouw zal zijn. En als Fransje die eerste middag weer zeurt of hij met Arjaan en Kees en Wantje mee mag, vindt moeder het goed. {wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 5