Vervolg'
verhaal
RAAD
DAAD
4Y0U
Het weer van volgende week..,
Overwegend droog
weekeinde
geëxplodeerde Meditatie
EIIAnDEn.|i|E|JW5
venster
Slachtoffer j
woning
overleden
Ophalen
oud papier
Herkingen
Damvereniging
Dirksland
Het gesprek tussen de Heere Jezus
en de Samaritaanse vrouw
EN
KNOPENTEUER
8M0DJE HALFOM
2ILVER2WAtiT
VERWIJOEREN KAARSVET
i
i.
PAGINA 5
VRIJDAG 25 JANUARI 2008
Blik i>p kerk
en samfnlniirifr
- Religieus Erfgoed
- Sieraad
We zijn ci l;iiig/;micrliaii(l ;iaii
gewend geraakt dal ecji bepaal
de dag, of een maand, of zelfs
een heel jaai- wordl gewijd aan
iels dal de genieensi lia|)pelijke
aandat hl vraagt. Zo is het jaar
2008 het jaar geworden van
het Religiens Krlgoed.
I>ai jaar is vorige week geopend
door l'ieler van VoUenliove, de
echtgenoot van l'riirses Mai-
griel. De kramen hebben oirs
uitvoerig ingelicht over die-
opening, dns ik ga dal nu niel
overdoen.
We welen waarschijnlijk ook
wat er met dal 'Religieus Krl
goed' is bedoeld. Hel zijn de
gezamenlijke kei ken, kloosters
en andere gebedshuizen waar
van vele hun betekenis heb
ben verloren en grote moeile
hebben om de kosten vooi-
hel onderhoud op Ie brengen.
Ze zijn gesloten ol worden
met sluiting bedreigd, of heb
ben een andere besteinming
gekregen. Om dat nu te voor
kómen is het 'Religieus Erf
goed' bedoeld. Bij de opening
heeft de heer Van VolIenh(j\f
leretbt opgerrjepen tot samen
werking om de (meestal oude)
kerken te behouden en er een
passende bestemming voor te
vinden.
Om een paar cijfers te noe
men, ooit stonden er in Neder
land ongeveer 19.000 kerken.
Daarvan zijn er op dit ogenblik
nog 9000 over. Maar de ver
wachting is dat op korte ter
mijn nog l.'jOO a 2000 kerken
aan de eredienst zullen wor
den onttrokken. Wanneer dat
monumenten betreft wordt
er meestal wel een andere
bestemming voor gevonden.
Zo niel, dan worden ze geslo
ten en gesloopt.
lóen kerk is dikwijls beeldbe
palend voor een stad of een
dorp. Zelfs mensen die geen
enkele binding meer hebben
met de kerk willen vaak toch
dal de kerk als gebouw behou
den blijft, omdat dat gebouw
karakteristiek is voor hun
woonplaats.
Kr zouden niteraard diverse
oorzaken te noemen zijn voor
het feit dat het aantal kerken in
ons land zo drastisch vermin
derd is. We denken dan aller
eerst aan de verregaande secu
larisatie. Ga maar eens kijken
in de noordelijke provincies,
Groningen, Kriesland, Noord-
Holland, op elk dorp stond wel
een kerk, die vroeger wellicht
vol zat, maar nu is diezelfde
kerk een bouwval. Ook het
SoW-proces, het samengaan
van Hervormden en (lerefor-
meerden, heeft vele kerken
'overcompleet' gemaakt. De
twee kerken samen hebben
nog maar enkele handenvol
kerkgangers, zodat één van
beiden verplicht was de deu
ren te sluiten.
Dat de oude gebouwen de
voorkeur genieten, is duidelijk.
Waar de Herv. Kerk meestal
een monument uit de Middel
eeuwen is, en de Ger. Kerk een
gebouw uit de 19e of 20e eeuw,
daar bleef in de regel de oudste
kerk in stand.
Wij, kinderen van de Refcjrma-
tie, zijn als het goed is, niet zo
gehecht aan een gebouw. Het
gaat om het Woord, en dat kan
ook in een schuur of in een
garage worden verkondigd.
Maar het oog wil ook wat, niet
waar?
Hier schiet me een verhaal te
binnen van de legendarische
Oud Gereformeerde ds. L.
Boone. In de 30er jaren van
de vorige eeuw bezocht de
Commissaris van Zeeland, ik
meen Jhr. Quarles van Ufford,
het dorp Sint-Philipsland. Hij
bezichtigde daarbij ook de
kerk van de O.G.G. Na afloop
zei hij: 'Nou, dominee, het
gebouw is misschien wel prak
tisch, maar veel sieraad is er
ook niet aan". Boone, gevat als
altijd, zei: "Dan ziet U het niet,
meneer. Want bet sieraad \an
deze kerk zijn verbroken har
ten en verslagen geesten".
'Waarnemer
STKl.LENDA.M - De man die
zondagavond 13 januari 200ö
in. zijn woning zwaar gewond
raakte toeij zijn huis aan de
Molenkade door een explosie
werd getroffen, is afgelopen
maandagmiddag - een dag
nadat hij 88 jaar was geworden
- in hel ziekenhuis overleden.
Hij is bezweken aan zijn ver
wondingen. De politie verricht
nog onderzoek naar de oor
zaak van de. explosie.
In Herkingen wordt mor
gen, zaterdag 26 januaii,
het oud papier weer opge
haald voor de Hervormde
gemeente. Het ophalen
begint om 9.00 uur. Wilt
u het papier (geen plastic
en drankenkartcjns, e.d.)
tijdig en goed gebundeld
aan de kant van de weg
zetten?
Uitslagen van maandag 21
januari jl.
Afdeling 1:
W Stolk-A.Jelier1-1
C.van Prooyen -
Joh. Wolfert3-0
D. Wolfert -
M. van 't Geloof3-0
H. Keuvelaar-J. Knöps.... 0-3
Een wereld van verdriet klinkt
er in door, als we spreken over
scheuren die getrokken wor
den. In huwelijk, familie en
kerk. Wonden worden soms
niet meer geheeld, de pijn
Hordt gedurig gevoeld. En als
u dit op uw le\'ensweg mee
maakt, weet u wat dit inhoudt.
En als het onmogelijk blijkt,
weer bij elkaar te komen?
In Israel waren ze er aan
gewend geraakt: die breuk
met de Samaritanen. Men bad
geleerd, 'er mee te leven'. Als
je maar zorgde, dat je elkaar
uit de buurt bleef Soms gaf
dat wat problemen, als tijdens
een reis door het land een
grote omweg gemaakt moest
worden. Je ging immers niet
door het land van de Samari
tanen?
De Heere Jezus doet bet nu
nét anders. Hij gaat wél door
dat land en zit onderweg -
vermoeid - bij de Jacobsbron.
Op historische grond dus.
En daar ontmoet de Heiland
die vrouw, die op een onge
bruikelijk tijdstip water komt
putten. Op het heetst van de
dag. Vaak wordt er van uit
gegaan, dat ze op die manier
andere mensen uit de stad
wilde ontlopen. Al staat dat er
niet met zoveel woorden.
Maar nu gaat ze de Heiland
ontmoeten. Op Zijn vraag of
ze voor Hem wat te drinken
heeft, reageert ze bevreemd.
Dat ligt voor de hand. 'Wilt
U met mij spreken?' Dat past
helemaal niet bij datgene,
waar we al zo lang mee ver
trouwd zijn!
'Wie gedronken znl hebben van het water dnt Ik hem geven zal. zal niet dorsten
tot in dei' eeuwigheid' (^fohannes 4)
De Heere gaat er helemaal
niet op in. Soms is dat ook
maar beter. Al te gemakkelijk
leidt het tot nieuwe verwijten
- en verwijdering. Hij draait
alles ineens om: Ik heb óók
water.' Levend water nog wel.
Verwonderlijk. Iemand, die
daar op het heetst van de dag
bij een bron zit en dan nog
wel zonder een emmer om
te putten... Iemand, die ken
nelijk dorst heeft en om water
vraagt... En dan biedt Hij
water aan. Onbegrijpelijk!
Of toch niet? De Heere
spreekt helemaal niet zo onbe
grijpelijk. Hij gebruikt heel
eenvoudig een beeld uit de
Schrift. Je kunt de Bijbel er
zo op naslaan: 'Gij zult water
scheppen met vreugde uit de
fonteinen des heils'. Zo sprak
Jesaja ervan.
Maar die vrouw denkt alleen
in aard.se verhoudingen. En
daar staat ze niet alleen in.
Hoe is het in ons hart? Wat
kunnen we vaak toch opper
vlakkig denken. We laten het
zo dikwijls na om ons in de
Schrift te verdiepen. Zeker,
daar hebben we hemels licht
bij nodig, onderwijs van de
Heilige Geest. Maar bidden
we daar ook om?
Intussen tekent de Heeie een
diepe nood. Die vrouw mist
het levende water! En wij van
nature óók. En dan kunnen
wij van alles hebben en rijk
zijn naar wereldse begrippen,
hel geeft geen vreugde en
troost voor leven en sterven.
En daarom is er altijd onrust.
We moeten altijd weer op weg
in onze soms heel moeilijke en
moeizame levensgang.
En dan biedt de Heere dat
levende water aan. Hij spreekt
die vrouw in de directe ont
moeting aan, tot ons spreekt
Hij door Zijn Woord. \\'ilt u
dat levende water hebben?
Maar dan ineens die wondere
vraag. Ga heen en roep uw
man! Dat brengt die vrouw-
in grote verlegenheid. Mijn
man? Ja, welke van de vijf
bedoelt U? Daar legt de Hee
re zomaar de nood van haar
leven bloot. Zijn Woord is
ontdekkend. Hebt u het licht
\an Zijn Woord ook over uw
leven zien schijnen? Ook over
die verborgen schuilhoeken?
Want het is een groot voor
recht, als we \'oor openbare
zonden bewaard blijven. Maar
als we onszelf meer en meer
leren kennen, weten we dat
het daar niet bij blijft.
Maar dat is geen reden voor
de Heere om zich van ons af
te keren. Integendeel. Juist
die zondaar, die maar in zijn
of baar leven ronddwaalt,
gaat Hij opzoeken. Maar het is
geen 'goedkope' genade. Het
is genade, die niet buiten de
belijdenis van zonden omgaat.
Geen zonden, waar we alleen
over praten, maar zonden die
we bewenen. Zonden, waar we
ons soms niet eens van bewust
zijn, maar waar we aan ont
dekt moeten worden.
En wat een wonder, dat de
Heere zulke mensen opzoekt.
Is het ons tot verwondering
geworden? En dan zien we
fie o\er\'loed van de genade.
die de Heiland aanbiedt. In
de beelden van het levende
water: 'Uit Zijn volheid heb
ben we ontvangen genade
voor genade'. Vrij weergege
ven: 'Genade, overvloeiende
x'oor de giootste der zonda
ren'.
Het heeft de Heiland wél Zijn
leven gekost. En in de scha
duwen van de dood, aan het
kruis, in de brandende zon,
heeft Hij het uitgeklaagd: 'Mij
dorst!' En dat. om ons het
levende water te geven.
En dan zien we Hem opnieuw,
als het Lam, staande als
geslacht. In de eeuwige heer
lijkheid. En we horen Johan
nes getuigen: "Zij zullen niet
meer hongeren en dorsten,
want het Lam zal hen leiden
aan de fonteinen van het
levende water'.
Waar scheuren in bet le\en
van mensen onderling soms
niet geheeld worden, kunnen
we nooit zeggen dat die breuk
tussen God en zondaar niet
hersteld kan worden. Dankzij
de Middelaar, die vooi- zonda
ren de weg tot de Vader baant,
die de wonden heelt en de tra
nen droogt.
Dat doet zingen:
'Gij zalft mijn hoofd.
Gij doet mijn hlijdschaj) groeien
en van Uw heil mijn beker
overvloeien
Het zalig goed,
mij door Uw gunst gegeven,
verlaat mij niet. maar volgt mij
al mijn leven'
Werkendam, ds. W. Arkeraats
Er IS de afgelopen week veel neerslag; gevallen in een groot
deel van Nederland en veel landerijen baadden dan tiok
in hel regenwater. Op de eilanden viel het ontzettend mee
met de walerperikelen en is deze maand tot op beden zelfs
aan de droge kam. Dirksland had een regentotaal (tot don
derdag) xan slechls 44 iiiillimelei-, legen zo'n 1 10 liter per
vierkante meter lokaal in Noord-Holland en op de Veluvve.
(ioedereede en Den Bommel zaten rond de 50 millimeter
januariregeii.
Inmiddels is deze maand aangekomen bij de allerzachtste
januari's van de afge/<)|)en hontleiel jaar en met nog een
kleine week te gaan is een notering bij de lauwste twee
louwmaanden vrijwel zeker een feit. Met andere woorden;
januari wordl na het klapstuk van vcnigjaar vrijwel record-
zachl. Verre van uniek is deze januariinildheid evenwel en
die is zeker niel volledig toe te schrijven aan het warmer
vvordende klimaat. In de afgelopen vier decennia leverde
de louwmaand ook wel eens zeer zachte lijdvakken op,
zoals in 197,5, 1983 en in 1993, toen hel op een avond bijna
15 graden werd op Goeree-Overflakkee. Op donderdag
gaf een slepend koulronl weer wal druilerigheid in onze
contreien, maar veel millimeters waren het niet.
De vrijdag zal mogelijk niel honderd procent regenloos
verlopen, maar veruil hel grootste dagdeel lijkt toch wel
droog Ie zullen zijn. Een biiz(Huler imponerend hogedruk-
gebied richting Klankrijk zal de weerkundige aandacht-
trekkei worden dezer dagen. In hel weekeinde wordt er
een ongehoord hoge luchtdruk van mogelijk 1045 milli
bar verwacht boven Bretagne. Storingen kunnen aan de
noordzijde van genoemd hogedrukgebied toch nog even
doordringen lot Noord-Nederland, maar het zuiclen en
zuidwesten komen er relatief hel beste vanaf onder invloed
van die bogedrukuitstraling vanuil de Franse regio. De
neerslagimpul.sen gaan er dan ook grotendeels uit op
zaterdag en zondag en het zou op de meeste plaatsen zells
helemaal dioog kunnen blijven. Veel zon komt er niet,
maar bet oogt verre van somber builen.
Bij een stevige aanlandige wind wordt aanhoudend mari
tieme en dus zachte lucht aangevoerd. In het tempera-
tuurbeleid verandert dus hoegenaamd niets de komende
dagen, maar die paar droge dagen zullen natuurlijk posi
tief worden gewaardeerd. Vanaf halverwege de komende
week wordl liet minder zacht en we zouden dan zelfs nog
een natte sneeuwvlok kunnen zien langskomen!
Weerman Mare Putto
Deze vraag- en antiuoordrubnek staat geheel ten dienste van de
lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriekvermeld. De vragen worden door deskundigen
heanlivoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
ANTI-GENESSMIDDSL
Ik kocht een. geneesmiddel legen
griej) en dat bevat o.a. paraceta
mol. Wat is dat voor stof'?
Antwoord: Paracetamol wordtin
veel pijnstillers verwerkt, maar
is geen geneesmiddel. Het is
een zusje van de meer gebruikte
pijnstiller Fenacetine die in veel
hoofdpijnpoeders en antigriep-
lablellen voorkomt en die oor
zaak kan zijn van het oplossen
van de rode bloedlichaampjes
en volgens vele artsen bij lang
durig gebruik kan leiden tot
ernstige nierbeschadigingen.
Paracetamol heeft een minder
nierbeschadigende bijwerking,
maar is daardoor minder sterk
werkzaam. 0\'erigens hoeft u
het gekochte geneesmiddel niet
te kopen als u bedoelde pijnsdl-
ler wilt gebruiken, want het is
goedkoper los bij de apotheek
\'erkrijgbaar. Merkproducten
zijn nu eenmaal duurder En
gaat bel om een gewoon 'griep
je', slik dan liever géén pijnstil
lers en grieponderdrukkers.
Uw lichaam behoort de strijd
met de ziektekiemen zelf uil te
vechten en als u die inwendige
oorlog onderdrukt door allerlei
middelen duurt hel ziektepro
ces langer clan u zou wensen, of
u denkt te vroeg weer genezen
Ie zijn. Is er sprake van echte
griep met koorts, raadpleeg
dan uw huisarts, want die kent
u en weet zo ongeveer wat u wel
en niet mag slikken!
Ik heb verschillende Perzische
tapijten, blijkbaar handgeknoopt,
maar het ene veel grover dan
hel andere. Ik stuur een paar
afgeknipte stukjes mee. Kunt
n zeggen uit welke plaatsen ze
komen
Antwoord: De echte Perzische
tapijten worden meestal inge
deeld naar de marktplaatsen
alwaar ze verhandeld worden.
Ze worden niel alleen onder
scheiden naar bel toegepaste
dessin, maar ook naar de kleu
ren, de gebruikte materialen
en de wijze van knopen. Gezien
het kameelhaar in de rand en
de ruilmolieven in rood en
blauw, het eerste stukje is van
een Hamadantapijt.
De productie van goedkope
tapijten is daar het grootst,
maar ze zijn heel wal grover
geknoopt dan de Bidzjar, die
zo fijn geknoopt zijn dal ze niel
eens gevouwen kunnen wor
den. Deze tapijten staan onder
invloed van de eeuwen oude
cultuur van de nomaden en
vooral van de Koerden. Ze zijn
onverwoestbaar. Het derde is
van een zeer fijne kwaliteit en
perfect van tekening.
Gezien bet aantal knopen
(meer dan 3000 per dm-) moet
hel een Kasjanlapijt zijn, maar
gezien bet materiaal stamt het
uit de Staatsknoperij. Het laat
ste, dat onzorgvuldig geverfd
werd, telt maar 950 knopen
per dm- en stamt o.i. uit Heriz.
Daarop wijzen ook de bonte
kleuren.
Als ik een 'broodje half om' koop
in zo'n broodjeszaak, ziet 't pekel
vlees er pramlig rood uit en is de
lever ook zichtbaar vers. Maar
maak ik zelf broodjes klaar, dan
wordt het rundvlees grijs en
verkleurt de lever Wat is hel
geheim
Antwoord: De mensen van
hel vak voegen er kleurenbe-
waarders aan toe, zoals ascor-
binezLiur en cilroenzuur en
kunnen betere koellechnieken
loepassen. De genoemde slof
fen zijn onschadelijk, dus u
kunt er rustig van eten. L^it in
tegenstelling K^t de middelen
die u in uw brief noemt en die
verboden zijn.
Als ik een zilveren hangertje
draag, krijg ik vlekken in mijn
hals. Is daar iets tegen te doen?
Het staat zo rcutr
Antwoord: Er zijn veel men
sen bij wie de huid enigszins
zwarl wordl bij het dragen van
zilveren polshorloges en zilve
ren sieraden. Bij uw hangertje
kunt u er wel iels legen doen.
U moet dan de onderzijde even
voorzien van een laag kleurloze
nagellak. Dit laagje zorgt voor
voldoende isolatie lussen het
metaal en uw gevoelige huid.
Tivee weken geleden stond in deze
rubriek een lip over het venvijde-
ren van kaarsvet op een mahonie
houten tafel. Een lezeres belde de
redactie met nog een goede tip.
Zij had goede enaringen met het
verwijderen van kaarsvet door
gebruik te maken van een haar-
föhn. Even de föh n op het gestolde
kaarsvet en het laat zich gemakke
lijk veruiijderen. Natuurlijk dtent
men het apparaat niet te lang op
dezelfde plaats te houden.
&n vreemd uoord: struisvogelpolitiek- Met is een corabmafie van
struisvogel en politie^. £en struisvogel is een opmerkelijk daer. yef
is niet êilleen de groofate en ^iwaarSfe vogel ter wereld, maar ook nog
een ioopvogej. £en vogzi dje nic( k<Sn vliegen dus. Maar, ^e Kunnen erg
iiard rennen: we] S5 km per uur. tfet mannetje Ijeeft iwarte veren, m<it
witte vleugels en Staart- tfet vrouwtje is bruin, l^og iets opvallends js
de verlioudmg van de liciiaamsdelen van een struisvogel. 2e J]ebben
een h^-l'^ kleine k'^'p, maar grote ogen- En, iiun lange nek verfegenwoor-
dagt bijna de ijelft van Jiun lidiaamslengte- Sen soort giraffe dus,
alleen dan jn vogelvorm- Ook bijsonder is ijet dat struisvogelman-
netjes een liarem liebben. Z'-'h^hh'-ri drie tot vijf vrouwtjes, waarvan er
één liet belangrijkste is- Dat vrouwtje broedt samen ra^t h^t mannetje
de eieren Ult-
ïl"u rest ons nog de poljtiek- Politiek IS een oud Grieks woord, wat oor
spronkelijk politeia iS- ijet iieeft veel betekenissen, onder andere deSe:
stSiM, staatsvorm, stads- of staatsbestuur, liet leven als burger jn een
samenleving, burgerlijke samenleving- Politiek is de (per definitie
onvolmaakte) wij^e waarop jn een samenleving de belangenversc-hil-
len van groepen en individuen tot tun reclit komen - meestal op basis
van onderljandelingen - op de verscilillende bestuurlijke en m&St-
scliappelijke niveaus- (W"at een praclitige V/ikipedia-im)- Tot ^o ver de
politiek- ï^a de combinatie nog'
Struisvogelpolitiek is een Uitdrukking die eigenlijk lielemaal met
klopt- Vant iet IS vernoemd naar de struisvogel inderdaad, die bij
gevaar :>ijn kop in lief >and iou steken. Dit is ecliter een fabeltje, want
de Struisvogel gaat languit op de grond liggen als er een vijand aan
komt, om niet gejien te worden, maar steekt met ïijn kop in liet sand.'
Bij de vermeende Struisvogelpolitiek is liet So dat men de consecfuen-
tKS van een bepaald beleid of gedrag niet onder ogen wil sien (de kop
m liet sand steekt) en vrolijk verder gaat op de ingeslagen weg. Nu,
men kan dan be(er languit op de grond vallen, en vervolgens weer
overeind krabbelen, om overnieuw te beginnen- Ifouden we gelijk de
leuke uitdrukking m stand-
Lin
-54-
Voor Fransje is hel alleen gewijde
taal die met de Heere in verband
staal. Ff et is een hele toer voor hem
om al die tijd stil te zitten. Zo nu en
dan kijkt hij uil zijn ooghoeken naar
buiten om ie zien of er nog meer
vogels voor de dag komen. Toch
hoort hij iedere keer de woorden
"dood" en "sterven", en dan moet
hij aan Verplanke denken. Hij tracht
zich diens uileinde voor te stellen en
hoe dat gaat als je opeens ophoudt
met leven. In gedachten staat hij bij
hel bed van Verplanke toe te zien
en op de overgang van leven naar
dood te wachten. Maar dan opeens
ligt Fransje zelf op bed en is het
Verplanke die naar lièm staat de kij
ken. Hij huivert. Hij wilde maar dal
het geen zondag was vandaag. Dan
kon hij naar buiten en in die bergen
sneeuw gaan spelen.
Vader is zijn preek niet met gebed
begonnen, en ook eindigt hij niel niet
geised. Hij gevoelt het als zijn plicht
om een preek te lezen, maar hij speelt
geen kerkje. .\]s hij ouderling was,
zou dat misschien iets anders zijn,
maar hij eigent zich geen rechten of
plichten toe die God hem niet zeire-
ven heelt.
Het blijft de hele dag sneeuwen en
dus leest vader nog tweemaal een
preek voor: s middags een catechis-
muspreek, en 's avonds weer een vrije
stof Dan eindigt hij de zondag met
het gebruikelijke lange gebed.
Tegen de avond loopt de wind naar
het noordoosten, en voor de tweede
keer voorspelt vader dat er slecht weer
op til is. De wind begint klaaglijk om
het huis te waaien en fluit door het
spiegat in het raamkozijn. Moeder
stopt er een stukje doek in en vader
hangt er bovendien zijn hoed voor.
Eine ziet toe dat hel zolderraampje
goed vast zit voor hij in bed kruipt,
want hij is niet van plan er vannacht
weer uit te gaan.
Fransje slaapt de hele nacht door en
hoort de bulderende wind, die in een
storm is overgegaan, niet. .Als hij de
volgende moigen beneden komt,
neemt hij zich voor na het eten dade
lijk in de diepe sneeuw te gaan spe
len. Maar hem staat een grote \er-
rassing te wachten. De wind heeft de
dikke sneeuwdeken aan lange flarden
gescheurd, die her- en derwaarts ais
witte duinen over de weg liggen. Op
sommige plekken is hel wegdek hele
maal kaal, terwijl vlak daarnaast de
sneeuw opgestapeld is tot hoge bulten
met kantige ruggen. .Al de takken van
de bomen hebben hun mooie witte
kamiuen verloren. Het valt Fransje
op dat het er buiten zo vreemd uit
ziet. Dan roept hij opeens in opperste
verbazing: Poete, den duif ist er nie
mi, kiek mae!
Inderdaad is cle diepe, wijde water
gang geheel gedempt. Fransje heeft
het gevoel dat hij nu zo maar hel land
op kan stappen. Hij zegt verrukt:
Poete, noe kumme zomae in 't land
lopen, kiek mae! Dat gae'k bediè-
mend es lekker doen.
Moeder schrikt hevig van die opmer
king. Met grote bezorgdheid in haar
stetn waarschuwt ze:
Fransje, ni'n kind, dat mag je vol
strekt nie doen, oor! je kun me over
die snièuw in den duif tópen, want
dae zak je deur en dan zienk je ièle-
nial nae beneen en in 't waeter, en dan
wor je levendig begraeven, net as de
mossen op 't dek!
Nu is het zijn beurt om te schrikken.
Maar het ziet er alleinaal zo veilig
en sollede uit, dat hij het toch wel
eens graag zou proberen, heel even
tjes maar, en voetje voor voetje. Zijn
gedachten beginnen reeds een plan te
^veven. Maar dan schiet hem opeens
de geschiedenis van het schotevisjes-
vangen te binnen, en ditmaal gebiedt
hij Satan achter hem te gaan.
De storm heeft de baanvegers in
Zoverre geholpen dat ze nu althans
niet het hele Honlenissegat hoeven te
vegen. Aan de ene kant van de lange
ovaal hoeven ze hoegenaamd niets te
doen, maar aan de andere zijde moe
ten ze verscheidene uidopers van de
sneeuwduinen opruimen, 's Maan-
dagsmiddags reeds trekken er hopen
mensen op uit om op de schoonge
veegde helft hun hart op te halen.
Het ijs is nu dik genoeg, en alle jon
gelui die geen werk hebben brengen
hun tijd door op de gladde baan.
Een aangetrouwde achterneef van
moeder, die in cle stationsbuurt woont
en een beetje een scharrelaar is, laadt
een hoop planken en palen en lap
pen zeildoek op zijn kar en rijdt er
mee naar het ffontenissegat. Niet te
ver van de kant maakt hij daar een
grote kraam van. Op zijn \olgende
rit neemt hij een groot roestig foi-
nuis, een lang tafelblad en schiagen,
en enige banken mee, en zijn winkel
is klaar. Op het dorp heeft hij horen
zeggen dat er reeds plannen beraamd
worden voor een ijsfeest. Hij wrijft
zich in de handen bij het vooruitzicht
het geld, dat dan in de regel los in de
zakken der mensen zit, in de zijne te
zien rollen.
Arjaan en Kees zijn eveneens vol van
het aanstaande ijsfeest. Op het school
plein worden er allerlei bijzonderhe
den van verteld. Elke middag laat
de bovenineester de school een uur
eerder uitgaan, zodat het trat krioelt
van de schoolguust. Vadei" heeft de
kinderen nu ook verlof gegeven om
op hel grote gat te gaan schaatsen,
en zodoende is Fransje de hele dag
alleen thuis. Hij zou dolgraag met de
jongens meegaan, maar moeder zegt
dat het veel te koud en te ver is. Maar
na een paar dagen wordt het hem
onverwachts toch toegestaan.
Moeders achterneef heeft het zo druk,
dat hij het werk niet alleen aankan.
Zij vrouw is in verwachting en staat
op alledag, dus die kan hem niet hel
pen. Maar hij heeft iemand anders op
het oog. Als hij haar krijgen kan, is
hij uit de brancl. Op een avond komt
hij vader en moeder opzoeken en
vraagt of Maria hem zou mogen hel
pen. Vader moet daar eeist even over
nadenken. Het is eigenlijk wel een
beetje raar, maar aan de andere kant
is het eerlijk werk, en hij kan er maar
moeilijk een godsdienstig bezwaar
tegen inbrengen. Tenslotte zegt hij: A
Meria 't zelf wil, dan vin ik het goed.
Maria ziet er wel een beetje tegen op
al die bekende en onbekende gezich
ten te moeten zien en te woord staan,
maar het lokt haar ook wel aan. Dus is
het afgesproken dat ze iedere middag
kraamjuffrouw zal zijn. En als Fransje
die eerste middag weer zeurt of hij
met Arjaan en Kees en Wantje mee
mag, vindt moeder het goed.
{wordt vervolgd)