Ethiekonderwijs aan theologiestudenten in Cuba Zuidwester krijgt kwaliteits certificaat uitgereikt Kerk diensten Lege Waar hoort u bij, van welke kerk bent u? Slechte aansluiting Arriva en Connexxion dupeert reizigers Goedereede Kees Kraaijenoord naar Ouddorp Jongerenavond Zaterdagavond- in Zeeland jeugdwerk Kerdienst Ger. Gem. EIIAtlDEII-tllEUWS Een waar geloof EIIAt1DEtl.niElJW^ Cuba Prof. Dr. H. Jochemsen Ingezonden: Zondag 27 januari 2008 J.M.J. Kieviet Ingezonden: I f PAGINA 2 VRIJDAG 25 JANUARI 2008 Ethiek Deze bijdrage in de rubriek Ethiek schrijf ik vanuit hartje Cuba, ongeveer 30 km ten oos ten van Santa Clara. Momen teel geef ik daar twee weken medische ethiek aan een pre dikantenopleiding van een Cubaans, protestants kerkge nootschap, Los Pinos Nuevos geheten (de Pino is een boom soort) met onder meer pres byteriaanse wortels. Deze kerk heeft inmiddels omstreeks 16000 leden op een bevolking van rond de 11 miljoen. We zijn hier door bemid deling en met financiële steun van de Spaanse Evan gelische Zending. Deze inter kerkelijke zendmgsorganisa- tie werkt jaren onder meer op Cuba. Momenteel vooral in de vorm van het voorzien in theologische literatuur aan predikanten en predikants opleidingen. Op uitnodi- fing van de leidmg van het erkgenootschap en van de opleiding heeft de SEZ mij gevraagd aan de opleiding, het seminarie, een cursus medische ethiek te geven aan al de studenten - ruim 30 - van de opleiding. Interessant is dat de openheid daarvoor dus bestaat. De kerken heb ben hier meer mogelijkhe den dan velen in Nederland denken. Dit gold ook voor mij voordat ik het land een klein beetje leerde kennen. Weliswaar nebben de (protes tantse, evangelische) kerken nog al eens te kampen met een overmaat aan bureaucra tische controles en drempels, maar van 'harde' vervolging is kennelijk geen sprake. De Heilige Geest werkt ook in Cuba. De bijbelgetrouwe kerken groeien. Dat doet de behoefte aan theologische vorming ook toenemen. Cursus De cursus waarmee ik afgelopen dinsdag begon, duurt DV tot en met vrijdag 1 februari. Twee weken van vier ochtenden met vier col leges elk - in het Spaans. De studenten vertrekken vrij dags na de lunch naar huis voor praktisch werk in hun eigen of een andere gemeen te, en komen 's maantlags weer terug naar het semina rie. Dinsciags beginnen dan de colleges. De middagen laat ik de stii- denten artikelen en' delen uit boeken bestuderen, samen vatten en becommentarië ren. In zekere zin gaat het om een experiment zowel voor de opleiding en de studen ten als voor mij. Medische ethiek is tot nu toe niet gege ven, zeker niet als afzonder lijk vak. Maar de vragen op cfat gebied komen ook hier steeds nadrukkelijker aan de orde. Abortus is hier volledig vrij. En, om iets heel anders te noemen, men is trots op de orgaantransplantaties die hier plaatsvinden. Kunstma tige voortplantingstechnie ken komen nog nauwelijks voor, maar kennis daarover komt natuurlijk het land bin nen. En kunstmatige insemi natie vindt in elk geval plaats in de veehouderij, waarmee ik maar wil zeggen dat de techniek aanwezig is. Hoe het met de ouderenzorg en de terminale zorg is gesteld, weet ik nog niet. De medische zorg is gratis voor de bevol king, maar het voorzienin genniveau is veelal erg laag. Hoe de arts-patient verhou ding hier is, hoop ik nog van de studenten-te horen. Hoe dan ook, het seminarie wil de toekomstige predikanten enige vorming geven in het omgaan met de vragen op dit gebied in het licht van Gods Woord. Eerste ervaringen De eerste twee ochtenden zitten erop als ik dit schrijf. Ik heb die vooral besteed aan meer algemene zaken als de ontwikkeling en de typering van de moderne geneeskun de en de verhouding geloof en wetenschap. Immers, de wetenschappelijk-technische ontwikkelingen in de genees kunde en de biologie zorgen voor een aanzienlijk deel van de ethische vragen in de medische ethiek. Verder ook over een bijbelse benadering van werela en leven door de vier hoofdpunten van de heilsgeschiedenis, schepping, zondeval, verlossing en vol tooiing te hanteren als per spectieven van waaruit een goed zicht krijgen op ont wikkelingen en dingen in de wereld en in ons leven. Ik pas dat nu vooral toe op leven, gezondheid, ziekte, dood en geneeskunde. Veel van wat ik heb gezegd, is nieuw voor de studenten, afgezien natuurlijk van de heilshistorische betekenis van de genoemde theologische noties op zichzelf. Het naden ken over geloof, wetenschap en cultuur is in de protestant se (evangelische) kerken hier geen gemeengoed. De mate rie is niet zo eenvoudig voor de studenten. Toch reageren de studenten in het algemeen enthousiast. Ze zijn leergierig en willen de stof begrijpen ook in de consequenties voor hun situatie. Dat levert soms aardige discussie op. Alternatieve geneeswijzen Onder meer over alterna tieve geneeskunde en de ver menging die soms optreedt met occulte praktijken. Veel mensen op het platteland gaan bij gezondheidsklach ten eerst naar een 'alternatie ve genezer', vaak - als ik het goed begrijp - een soort krui dendokter. Maar soms prakti seren die mensen ook zaken als helderziendheid. Derge lijke dingen komen onder meer voor in het kader van een Cubaans verschijnsel dat wordt aan geduid als santeria (een heilige is een santo). Dat is een vermenging van oude Afrikaanse godsdiensten die zijn meegekomen met de niensen die als slaven uit Afri ka werden aangevoerd, met het Rooms Katholicisme dat in vroeger tijden met geweld werd op gelegd. Vooral vrou wen lijfcen hierin een centra le rol te spelen. In elk geval in Havana zie je regelmatig vrouwen uit die beweging die herkenbaar zijn door nun speciale witte kleren en dikke sigaren. De evangelische kerken lijken van allerhande occulte praktijken gelukkig duide lijk afstand te nemen, zonder alles dat niet tot de reguliere geneeskunde behoort te ver oordelen. Net als in Neder land bestaan ook hierover deze dingen verschil van mening. Men wil hier de aanwe zigheid van een gastdocent zo goed mogelijk benutten. Dat betekent dat men voor het komende weekend een 'verkorte cursus' heeft geor ganiseerd voor predikanten en artsen van dit Kerkgenoot schap uit het hele land. Er worden ruim honderd men sen verwacht. Men vraagt van mij dat ik in een serie colleges/ lezingen ongeveer dezeltde onderwerpen behandel als in de cursus voor de studenten. Ik weet dus wat ik de komen de dagen te doen heb. Tege lijkertijd realiseer ik me heel goed dat het zonder de Heere een slag in de lucht blijft. Die vragen krijg ik nog wel eens te horen. Dan antwoord ik: 'Ik ben Hervormd geboren'. Maar ja, wat geef ik daarmee eigenlijk aan? Met Hervormd kun je alle kanten op gaan, dus vul ik aan: 'Rechtzinnig daarenboven'; dat is een Vrijzinnige manier van geloven. Maar toen ik nog jong was, is mij al geleerd: Een goed woord voor Hervormd is Gereformeerd. Dus behoor 'k ook tot de Gereformeerde kerk, en doe ik Gereformeerde Gemeentewerk. En de kerk is oud, da's zondermeer, dus ben ik eigenlijk ook Oud Gereformeerd. En ik ben christelijk, zo is me althans geleerd, dus ben ik ook Christelijk Gereformeerd. Ik kan ook zeggen, dat kan er ook mee door, dat ik tot een Christengemeente behoor. Christus bevrijdde mij, tot liefde en hoop, dus vast en zeker, Vrijgemaakt ben ik ook. Omdat men in mijn kerk ook aan dopen doet, past Baptistengemeente me ook wel goed. In mijn kerk komt ook jaarlijks 't Pinksterfeest voor, dus is het dat ik ook tot de Pinkstergemeente behoor. En omdat het steeds om het Evangelie gaat, kan Evangelische Gemeente ook geen kwaad. Kerken horen een eenheid te vormen, zegt iemand. Ja, dus ben ik lid van de Protestantse Kerk in Nederland U wilt er nog iets bij? Ongebroken dan. Hersteld? Dat is hetgeen wat echt telt. Ik vaar ook op 't Bijbels apostolisch gezag. Dat is de reden dat ik me ook Apostolisch noemen mag. Tenslotte is de kerk gewoon publiek: De kerk is algemeen, dus ben ik ook Katholiek. U weet nu bij welke kerk of gemeente ik behoor. Of komt mijn antwoord u verwarrend voor? U heeft gelijk! Die namen, wat een gedoe! Daarom wens ik u van harte toe dat op de vraag: 'Waar hoort u bij, van wie bent u?' uw antwoord zij: 'Van Christus ben ik, straks en nu!' De Belijdenisgroep van de Gereformeerde kerk te Middelharnis Het Evangelisch Werkverband (EW) start in 2008 met het 'Lucas 15' jaar. Misschien ken je het verhaal uit Lucas 15 wel: de zoon die met het geld van zijn vader vertrekt naar een ver land, in de problemen komt en vervolgens met knikkende knieën weer' terug naar 'huis gaat. Zijn vader staat te wach ten met open armen en zegt: 'Welkom thuis!' In het voorjaar van 2008 gaan Kees Kraay- enoord Band het hele land door. In samenwerking met het EW geven zij 20 concer ten: de 'Welkom Thuis Tour'. De Gereformeerde kerken van Stellendam en Ouddorp orga- In het Klooster van Rilland, Hoofdweg 60 te Rilland-Bath, wordt zaterdag 26 januari een gezellige avond voor jongeren gehouden, bedoeld om ker kelijke jongeren bij elkaar te brengen, aanvang 20.00 uur. Info: pjderooij(5)hotmail.com. niseren een concert van Kees Kraaijenoord op vrijdag 14 maart 2008 in sporthal 'Dorp- stienden' te Ouddorp. De deu ren gaan om 19.45 uur open, het concert begint om 20.00 uur. Toegangskaarten kosten 12,50 en zijn te reserveren via website www.lucasl5.nl. NIEUWE-TONGE - Zaterdag 2 februari staat er bij het Zater dagavondjeugdwerk in het gebouw van de postduivenver- eniging te Nieuwe-Tonge een bonte avond op het program ma. Als jullie spellen of ideeën hebben, kunnen jullie dit door geven aan Cora, tel. 651585, of Elizabeth, tel. (651391. De deu ren gaan open om 19.30 uur. MELISSANT - Dinsdag 29 januari 19.30 uur ds. G. van Manen. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v. Versct)ijning: dinsdag Inuis-aan-huis vrijdag abonnementen uitgave Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA MIddeltiarnis. Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE Tel. (0187)471020 E-mail: algemeen@gebr-dewaal.com Tarief per mm 0,36. Contracttarieven op aanvraag Sluitingstermijn zal(elijl<e advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur Siuitingstermijn overlijdensbericliten: dinsdag en vrijdag 7.30 uur Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-verl<oop: Gert Venweij, tel. (06) 50448359 e-mail: g.verweij@gebr-dewaal.com REDACTIE hoofdredacteur: J.Villerius, tel. (0187)471022 e-mail: j.villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). De heer van Weeperen overhandigt het certificaat aan Jan Leenden en Rien Koopman van Zuidwester Stichting Zuidwester, een organisatie voor zorg- en dienstverlening voor men sen met een verstandelijke beperking, heeft als één van de eerste organisaties in haar werkgebied het volledige HKZ-certificaat behaald. Op dinsdag 22 januari werd in Spijke- nisse het certificaat offi cieel overhandigd aan de kwaliteitsfunctionarissen van Zuidwester door de heer Van Weeperen van het Keurmerkinstituut. De heer van Weeperen bena drukte tijdens de feestelijke bijeenkomst, dat Zuidwester nu niet op haar lauweren kan rusten: "In september van dit jaar komen externe auditoren van het Keurmerkinstituut opnieuw bij u langs om te toet sen of er nog aan de kwaliteits eisen wordt voldaan." De afkorting HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoor deling in de Zorgsector. (ISO 9001) Externe auditoren van het Keurmerkinstituut heb ben de afgelopen maanden alle locaties van Zuidwester bezocht. Tijdens deze bezoeken werden gesprekken gevoerd met mede werkers en werden protocollen en procedures onderzocht. Met de uitkomst van deze gesprek ken en onderzoeken kon uit eindelijk maar één conclusie worden getrokken: Zuidwester verdient het certificaat van het HKZ keurmerk. "Het behalen van het certificaat betekent dat wij onze zaken op dit moment goed op orde hebben," zeggen kwaliteitsfijnctionarissen Jan Leenders en Rien Koopman van Zuidwester. "De komen de jaren zal Zuidwester met regelmaat opnieuw worden bezocht door externe audito ren. Telkens weer zullen wij worden getoetst of de kwaliteit nog steeds voldoet. Uiteraard blijft ons interne auditteam, dat bestaat uit medewerkers van Zuidwester, óók kritisch en continue de kwaliteit van onze zorg- en dienstverlening in de gaten houden." OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. Tj. de Jong, Staphorst en 18.30 uur leesdienst. Eben-Haëzer: 9.30 uur lees dienst en 18.30 uur ds. Tj. de Jong, Staphorst - Herv. Gem. Locatie mfg Dorpstien- den: 9.45 en 18.00 uur ds. C. Hoogerwerf, Blauwkapel - Geref. Kerk 10.00 uur ds. A. S. Rienstra en 18.30 uur ds. L. Kruger - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. P. R Thimm. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. de Mots en 18.30 uur ds. J. Willemsen - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. J. W. van STEULENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur ds. R. W. van Mourik, bevestiging ambts drager en 17.00 uur ds. A. van Lingen, Kinderdijk - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. W. M. van der Linden - Geref. Kerk 10.00 uur ds. R C. Koster en 18.30 uur de heer K. Baas. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Korteweg - Geref. Kerk 9.30 uur ds. D. de Jong - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Blok - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meije- ren, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. G. C. Vreugdenhil, Woerden - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. Schipper - Zie kenhuis: 14.30 uur ds. G. van Meijeren. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. Westland, Ridderkerk en 18.00 uur ds. C. Doorneweerd - Her steld Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. van Wijk en 18.00 uur kand. J. E Stoel, Spijk- Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur ds. J. M. D. de Heer SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. C. Kunz, Dordrecht en 18.00 uur ds. R. W. van Mourik - Lu- kaskapel HDG 10.30 uur ds. T. W. Van Bennekom - Hersteld Herv. Gem. 9.30 en 17.00 uur ds. R, P. van Rooijen, Houten - Exodus 10.00 uur ds. T. Verduijn - Remonstrantse Gem. 10.00 uur samenkomst - CAMA Gem. 10.00 uur de heer L. Post. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. Har- kema, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. L. Wüllschleger, Middelburg - Geref. Kerk 10.00 uur drs. E L. Renes en 17.00 uur ds. R J. van der Woel - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A. A. Egas - Geref. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur leesdienst en 17.00 uur ds. D. J. van Diggele. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. van Lingen, Kinderdijk en 18.00 uur ds. J. Maas-Her steld Herv. Gem. 9.30 uur kand. M. Diepeveen, Stel lendam en 18.00 uur ds. A. van Wijk, Herkingen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. J. M. D. de Heer OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. de Wit, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. A. Goed vree, Arnemuiden - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.30 uur ds. L. Blok - Beréa Gem. 10.00 uur de heer F. Ouweneel. STAD a/h HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. Bos, Serooskerke en 18.00 uur kand. M. de Wilde, Ridderkerk - Geref. Kerk 10.00 uur ds. W. A. Boer en 18.00 uur ds. A. W Estié - Ger. Gem. 10.00 uur ds. L. Blok en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Doorne weerd, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. Th. W H. van der Heijden - Geref. Kerk 10.00 uur de heer J. Anninga en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. H. G. van der Ziel, v.m. bediening Heilige Doop - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur kand. B. D. Bouman, Poortvliet en 18.00 uur ds. R C. Hoek, Sint Annaland - Geref. Kerk 9.30 uur de heer Knoester en 18.00 uur ds. J. C. van Westenbrugge - Ger. Gem. 9.30 uur lees dienst en 18.00 uur ds. L. Blok. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. D. Burger, Waddinxveen. "Het zaligmakende geloof is een geloven in Christus met het hart: "Indien gij met uw mond zult belijden de Heere Jezus en met uw hart geloven dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig umden. Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid" (Rom.l0:9-10). Er is geen sprake van een zaligmakend geloof in Christus, wanneer er geen echte liefde is tot Hem. Met 'echte liefde' bedoel ik een liefde die blijkt uit gehoorzaamheid. Christus erkent niemand als Zijn vrienden dan alleen degenen die alles doen wat Hij hun gebiedt (Joh. 15:14). Zoals ongeloof een vorm van opstand is, zo is het zaligmakende geloof een volledige onderwerping aan God. Daarom lezen we over de 'gehoorzaamheid des geloofs' (Rom. 16:26). Het zidigmakende geloof is voor de ziel wat gezond heid is voor het lichaam: een begin sel met een machtige werking. Het is vol van leven, altijd actief en brengt vruchten voort naar zijn aard" [49]. Het boek waar ik dit keer op wil wijzen, draagt de titel Een waar geloof Het wil een uiteen zetting bieden wat zulk een geloof inhoudt, waar het van daan komt, Wie het werkt en wat het meebrengt. Ook wordt door heel het boek heen aan gewezen wat het heel nadruk kelijk niet is, wat er misschien wel op lijkt, maar wat zó'n echt geloof niet is. Drs. E.J. Brou wer die al eerder het initiatief tot de (her)uitgave van waar devolle boeken uit de schat van de kerk tjer eeuwen verzorgde, heeft ook voor de verschijning van deze bundel gezorgd. Ik ben hem er dankbaar voor. De schrijver van dit boek heet te Arthur Walkington Pink. Hij leefde van 1886 tot 1952. In de zes pagina's tellende inleiding wordt de levensgeschiedenis van deze bijzondere man kort maar helder verteld - zijn weg en zijn werk. Pink was een kun dig theoloog, maar had nooit een academische opleiding. Hij was een talentvol prediker, maar had vele tientallen jaren lang geen gemeente. Hij redi geerde een maandblad, maar had slechts weinig lezers. Hij heeft zich bij geen enkele ker kelijke groepering aangeslo ten, maar wordt tegenwoordig door christenen in veel kerken gewaardeerd. De heer Brou wer besluit zijn inleiding met de opmerking dat A.W. Pink grote diepgang en inzicht in zowel de heilige Schrift als in het menselijk hart bezat. "Die diepgang en dat inzicht maken dat hij geschaard kan worden onder de grote theologen uit de kerkgeschiedenis." Ik sluit me daarbij aan. Met deze kant tekening, dat we bij Pink geen vrijblijvende beschouwingen aantreffen. Hij is steeds gericht op het putten uit de heilige Schrift met het oog op de prak tijk van het geestelijk leven. Pinks eigen godsdienstige ontwikkelingen hebben de inhoud van zijn geschriften gestempeld. Hij is zowel met het arminianisme als met het hypercalvinisme in aanraking gekomen. Van beide heeft hij nadrukkelijk afstand genomen. Tegenover de eerste stroming benadrukte hij de absolute soevereiniteit van God en de eenzijdigheid van Zijn onver plichte genade. Tegenover de tweede beweging accentueer de hij de plicht tot geloof en bekering als een- eis aan allen en een ieder. Door zijn afkeer van zowel de ene als de andere eenzijdigheid heeft hij velen van zijn tijdgenoten van zich vervreemd. Desondanks heeft Pink zijn bijbels-evenwichtige benadering consequent vol gehouden. De laatste tien jaren van zijn leven woonde hij in Stornoway, gelegen op de Schotse Buiten-hebriden. Daar overleed hij eenzaam en inmiddels onbekend. Maar hij spreekt nog nadat hij gestorven is. De uitgeverij The Banner of Truth, gevestigd in Edinburgh, heeft inmiddels veel van zijn pennenvruchten heruitgegeven. Onder meer Saving Faith, dat in 1932 voor het eerst verscheen en nu in onze taal verkrijgbaar is. Het zou heilzaam zijn als velen van de inhoud kennis zouden nemen. Pink zet op heldere wijze uiteen wat het kenmerk van het ware geloof is. Hij legt de nadruk op het komen tot Christ-us met het hart, zoals uit bovenstaand fragment blijkt. Daarbij schroomt Pink niet om 'het snode van het kostelijke te onderscheiden'. Het gaat immers om het ware geloof "Het komen tot Christus betekent niet alleen het opgeven van elk vals voorwerp van vertrouwen, maar het behelst ook het verzaken van alle anderen die concurreren om mijn hart. De eigenwillige wandel moet opgegeven worden. De verloren zoon kon niet tot zijn - vader komen en tegelijk in dat ver gelegen land blijven. Geliefde lezer, als u nog steeds het pad van zelfbe hagen bewandelt, bedriegt u uzelf als u denkt dat u al tot Christus gekomen bent" [47]. Het boek telt drie hoofd-on derdelen, na een inleiding over de tekenen der tijden. Pink geeft eerst een uiteenzetting over het zaligmakende geloof. Vervolgens beschrijft hij het komen tot Christus. Om daar na te wijzen op de zekerheid van het geloof. In het verband van dit laatste herinnert Pink zijn lezers aan de apostolische vermaning, gericht aan Gods kinderen, om hun roeping en verkiezing vast te maken. Hij spoort daarom aan tot zelfon derzoek. Een ware christen schuwt de toetsing van zijn of haar staat voor God niet. "De Schrift bevat vele geboden en waarschuwingen die ons aanspo ren tot de uiterste ijver in ons zelf onderzoek, of we reeds deel hebben aan Christus of niet, of de Geest in ons woont of niet. Dat wijst erop hoe moeilijk het is om een verzekerd vertrouwen daarin te krijgen, maar ook hoe groot het gevaar is dat we ons vergissen. Echter, de uitkomst zal zeker goed zijn als we de midde len ijverig en regelmatig voor dat doel aanwenden "[161]. Het boek besluit met de weer gave van een viertal gesprekken waarin de inhoud van dit boek nog eens op een wat andere wijze aan de orde komt. N.a.v.: A.W. Pink, Een waar geloof. Uitgeverij De Groot Goudriaan te Kampen. ISBN 90-6140-708-9. Hard cover. 213 pag. Prijs €19,90. Veel inwoners van Goeree- Overflakkee zijn voor werk of studie afhankelijk van de Randstad. Een aantal hiervan maakt gebruik van het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer van en naar het eiland is al van een bedenkelijk niveau voor zowel frequentie, aanslui tingen en reistijden. Voor een ritje naar een wille keurige locatie in Rotterdam vanuit Ouddorp met bus 'en metro moetje al zo'n twee uur uittrekken. Maar na 1 januari 2008 kan dit een half uur lan ger worden omdat er in Hel- levoetsluis moet worden gewis seld tussen twee vervoerders. GroenLinks vernam van reizi gers dat de bussen van Arriva wegreden in het zicht van de Connexxion bus en omge keerd. Het viel al uitgebreid te lezen. Op Goeree-Overflakkee heeft Arriva de diensten overge nomen van Connexxion. Dit verliep zeker niet vlekkeloos. Reizigers bleven aanvanke lijk letterlijk in de kou staan omdat chauffeurs de route onvoldoende kenden. Dat gaf niet bepaald de indruk dat de firma reizigers op de eerste plaats heeft staan. Recentelijk vernam GroenLinks dat in Hellevoetsluis de reiziger de dupe is van de rivaliteit tussen de firma's. De bussen rijden in het zicht van elkaar weg, de reizigers verbaasd en boos achterlatend. Omdat Goeree- Overflakkee als Arriva-enclave is ingesloten tussen Connexion netwerken lijkt het aanneme lijk dat aansluiting op meer dere plaatsen een probleem is geworden. Wij blijven de ontwikkelingen kritisch volgen. GroenLinks Goeree-Overflakkee

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 2