Ethiekonderwijs aan
theologiestudenten in Cuba
Zuidwester krijgt kwaliteits
certificaat uitgereikt
Kerk
diensten
Lege
Waar hoort u bij, van
welke kerk bent u?
Slechte aansluiting Arriva
en Connexxion dupeert
reizigers Goedereede
Kees
Kraaijenoord
naar Ouddorp
Jongerenavond Zaterdagavond-
in Zeeland jeugdwerk
Kerdienst
Ger. Gem.
EIIAtlDEII-tllEUWS
Een waar
geloof
EIIAt1DEtl.niElJW^
Cuba
Prof. Dr. H. Jochemsen
Ingezonden:
Zondag 27 januari 2008
J.M.J. Kieviet
Ingezonden:
I
f
PAGINA 2
VRIJDAG 25 JANUARI 2008
Ethiek
Deze bijdrage in de rubriek
Ethiek schrijf ik vanuit hartje
Cuba, ongeveer 30 km ten oos
ten van Santa Clara. Momen
teel geef ik daar twee weken
medische ethiek aan een pre
dikantenopleiding van een
Cubaans, protestants kerkge
nootschap, Los Pinos Nuevos
geheten (de Pino is een boom
soort) met onder meer pres
byteriaanse wortels. Deze kerk
heeft inmiddels omstreeks
16000 leden op een bevolking
van rond de 11 miljoen.
We zijn hier door bemid
deling en met financiële
steun van de Spaanse Evan
gelische Zending. Deze inter
kerkelijke zendmgsorganisa-
tie werkt jaren onder meer
op Cuba. Momenteel vooral
in de vorm van het voorzien
in theologische literatuur aan
predikanten en predikants
opleidingen. Op uitnodi-
fing van de leidmg van het
erkgenootschap en van de
opleiding heeft de SEZ mij
gevraagd aan de opleiding,
het seminarie, een cursus
medische ethiek te geven aan
al de studenten - ruim 30 -
van de opleiding. Interessant
is dat de openheid daarvoor
dus bestaat. De kerken heb
ben hier meer mogelijkhe
den dan velen in Nederland
denken. Dit gold ook voor
mij voordat ik het land een
klein beetje leerde kennen.
Weliswaar nebben de (protes
tantse, evangelische) kerken
nog al eens te kampen met
een overmaat aan bureaucra
tische controles en drempels,
maar van 'harde' vervolging
is kennelijk geen sprake. De
Heilige Geest werkt ook in
Cuba. De bijbelgetrouwe
kerken groeien. Dat doet de
behoefte aan theologische
vorming ook toenemen.
Cursus
De cursus waarmee ik
afgelopen dinsdag begon,
duurt DV tot en met vrijdag
1 februari. Twee weken van
vier ochtenden met vier col
leges elk - in het Spaans. De
studenten vertrekken vrij
dags na de lunch naar huis
voor praktisch werk in hun
eigen of een andere gemeen
te, en komen 's maantlags
weer terug naar het semina
rie. Dinsciags beginnen dan
de colleges.
De middagen laat ik de stii-
denten artikelen en' delen uit
boeken bestuderen, samen
vatten en becommentarië
ren.
In zekere zin gaat het om
een experiment zowel voor
de opleiding en de studen
ten als voor mij. Medische
ethiek is tot nu toe niet gege
ven, zeker niet als afzonder
lijk vak. Maar de vragen op
cfat gebied komen ook hier
steeds nadrukkelijker aan de
orde. Abortus is hier volledig
vrij. En, om iets heel anders
te noemen, men is trots op
de orgaantransplantaties die
hier plaatsvinden. Kunstma
tige voortplantingstechnie
ken komen nog nauwelijks
voor, maar kennis daarover
komt natuurlijk het land bin
nen. En kunstmatige insemi
natie vindt in elk geval plaats
in de veehouderij, waarmee
ik maar wil zeggen dat de
techniek aanwezig is. Hoe
het met de ouderenzorg en
de terminale zorg is gesteld,
weet ik nog niet. De medische
zorg is gratis voor de bevol
king, maar het voorzienin
genniveau is veelal erg laag.
Hoe de arts-patient verhou
ding hier is, hoop ik nog van
de studenten-te horen. Hoe
dan ook, het seminarie wil
de toekomstige predikanten
enige vorming geven in het
omgaan met de vragen op dit
gebied in het licht van Gods
Woord.
Eerste ervaringen
De eerste twee ochtenden
zitten erop als ik dit schrijf.
Ik heb die vooral besteed aan
meer algemene zaken als de
ontwikkeling en de typering
van de moderne geneeskun
de en de verhouding geloof
en wetenschap. Immers, de
wetenschappelijk-technische
ontwikkelingen in de genees
kunde en de biologie zorgen
voor een aanzienlijk deel
van de ethische vragen in de
medische ethiek. Verder ook
over een bijbelse benadering
van werela en leven door
de vier hoofdpunten van de
heilsgeschiedenis, schepping,
zondeval, verlossing en vol
tooiing te hanteren als per
spectieven van waaruit een
goed zicht krijgen op ont
wikkelingen en dingen in de
wereld en in ons leven. Ik pas
dat nu vooral toe op leven,
gezondheid, ziekte, dood en
geneeskunde.
Veel van wat ik heb gezegd,
is nieuw voor de studenten,
afgezien natuurlijk van de
heilshistorische betekenis van
de genoemde theologische
noties op zichzelf. Het naden
ken over geloof, wetenschap
en cultuur is in de protestant
se (evangelische) kerken hier
geen gemeengoed. De mate
rie is niet zo eenvoudig voor
de studenten. Toch reageren
de studenten in het algemeen
enthousiast. Ze zijn leergierig
en willen de stof begrijpen
ook in de consequenties voor
hun situatie. Dat levert soms
aardige discussie op.
Alternatieve geneeswijzen
Onder meer over alterna
tieve geneeskunde en de ver
menging die soms optreedt
met occulte praktijken. Veel
mensen op het platteland
gaan bij gezondheidsklach
ten eerst naar een 'alternatie
ve genezer', vaak - als ik het
goed begrijp - een soort krui
dendokter. Maar soms prakti
seren die mensen ook zaken
als helderziendheid. Derge
lijke dingen komen onder
meer voor in het kader van
een Cubaans verschijnsel dat
wordt aan geduid als santeria
(een heilige is een santo). Dat
is een vermenging van oude
Afrikaanse godsdiensten die
zijn meegekomen met de
niensen die als slaven uit Afri
ka werden aangevoerd, met
het Rooms Katholicisme dat
in vroeger tijden met geweld
werd op gelegd. Vooral vrou
wen lijfcen hierin een centra
le rol te spelen. In elk geval
in Havana zie je regelmatig
vrouwen uit die beweging
die herkenbaar zijn door nun
speciale witte kleren en dikke
sigaren.
De evangelische kerken
lijken van allerhande occulte
praktijken gelukkig duide
lijk afstand te nemen, zonder
alles dat niet tot de reguliere
geneeskunde behoort te ver
oordelen. Net als in Neder
land bestaan ook hierover
deze dingen verschil van
mening.
Men wil hier de aanwe
zigheid van een gastdocent
zo goed mogelijk benutten.
Dat betekent dat men voor
het komende weekend een
'verkorte cursus' heeft geor
ganiseerd voor predikanten
en artsen van dit Kerkgenoot
schap uit het hele land. Er
worden ruim honderd men
sen verwacht. Men vraagt van
mij dat ik in een serie colleges/
lezingen ongeveer dezeltde
onderwerpen behandel als in
de cursus voor de studenten.
Ik weet dus wat ik de komen
de dagen te doen heb. Tege
lijkertijd realiseer ik me heel
goed dat het zonder de Heere
een slag in de lucht blijft.
Die vragen krijg ik nog wel eens te horen.
Dan antwoord ik: 'Ik ben Hervormd geboren'.
Maar ja, wat geef ik daarmee eigenlijk aan?
Met Hervormd kun je alle kanten op gaan,
dus vul ik aan: 'Rechtzinnig daarenboven';
dat is een Vrijzinnige manier van geloven.
Maar toen ik nog jong was, is mij al geleerd:
Een goed woord voor Hervormd is Gereformeerd.
Dus behoor 'k ook tot de Gereformeerde kerk,
en doe ik Gereformeerde Gemeentewerk.
En de kerk is oud, da's zondermeer,
dus ben ik eigenlijk ook Oud Gereformeerd.
En ik ben christelijk, zo is me althans geleerd,
dus ben ik ook Christelijk Gereformeerd.
Ik kan ook zeggen, dat kan er ook mee door,
dat ik tot een Christengemeente behoor.
Christus bevrijdde mij, tot liefde en hoop,
dus vast en zeker, Vrijgemaakt ben ik ook.
Omdat men in mijn kerk ook aan dopen doet,
past Baptistengemeente me ook wel goed.
In mijn kerk komt ook jaarlijks 't Pinksterfeest voor,
dus is het dat ik ook tot de Pinkstergemeente behoor.
En omdat het steeds om het Evangelie gaat,
kan Evangelische Gemeente ook geen kwaad.
Kerken horen een eenheid te vormen, zegt iemand.
Ja, dus ben ik lid van de Protestantse Kerk in Nederland
U wilt er nog iets bij? Ongebroken dan. Hersteld?
Dat is hetgeen wat echt telt.
Ik vaar ook op 't Bijbels apostolisch gezag.
Dat is de reden dat ik me ook Apostolisch noemen mag.
Tenslotte is de kerk gewoon publiek:
De kerk is algemeen, dus ben ik ook Katholiek.
U weet nu bij welke kerk of gemeente ik behoor.
Of komt mijn antwoord u verwarrend voor?
U heeft gelijk! Die namen, wat een gedoe!
Daarom wens ik u van harte toe
dat op de vraag: 'Waar hoort u bij, van wie bent u?'
uw antwoord zij: 'Van Christus ben ik, straks en nu!'
De Belijdenisgroep van de Gereformeerde kerk te Middelharnis
Het Evangelisch Werkverband
(EW) start in 2008 met het
'Lucas 15' jaar. Misschien ken
je het verhaal uit Lucas 15 wel:
de zoon die met het geld van
zijn vader vertrekt naar een ver
land, in de problemen komt
en vervolgens met knikkende
knieën weer' terug naar 'huis
gaat. Zijn vader staat te wach
ten met open armen en zegt:
'Welkom thuis!' In het voorjaar
van 2008 gaan Kees Kraay-
enoord Band het hele land
door. In samenwerking met
het EW geven zij 20 concer
ten: de 'Welkom Thuis Tour'.
De Gereformeerde kerken van
Stellendam en Ouddorp orga-
In het Klooster van Rilland,
Hoofdweg 60 te Rilland-Bath,
wordt zaterdag 26 januari een
gezellige avond voor jongeren
gehouden, bedoeld om ker
kelijke jongeren bij elkaar te
brengen, aanvang 20.00 uur.
Info: pjderooij(5)hotmail.com.
niseren een concert van Kees
Kraaijenoord op vrijdag 14
maart 2008 in sporthal 'Dorp-
stienden' te Ouddorp. De deu
ren gaan om 19.45 uur open,
het concert begint om 20.00
uur. Toegangskaarten kosten
12,50 en zijn te reserveren
via website www.lucasl5.nl.
NIEUWE-TONGE - Zaterdag
2 februari staat er bij het Zater
dagavondjeugdwerk in het
gebouw van de postduivenver-
eniging te Nieuwe-Tonge een
bonte avond op het program
ma. Als jullie spellen of ideeën
hebben, kunnen jullie dit door
geven aan Cora, tel. 651585, of
Elizabeth, tel. (651391. De deu
ren gaan open om 19.30 uur.
MELISSANT - Dinsdag 29
januari 19.30 uur ds. G. van
Manen.
Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag
Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v.
Versct)ijning: dinsdag Inuis-aan-huis
vrijdag abonnementen uitgave
Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736
Postbus 8, 3240 AA MIddeltiarnis. Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE
Tel. (0187)471020
E-mail: algemeen@gebr-dewaal.com
Tarief per mm 0,36. Contracttarieven op aanvraag
Sluitingstermijn zal(elijl<e advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
Siuitingstermijn overlijdensbericliten: dinsdag en vrijdag 7.30 uur
Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke
advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk
worden gesteld.
Advertentie-verl<oop: Gert Venweij, tel. (06) 50448359
e-mail: g.verweij@gebr-dewaal.com
REDACTIE
hoofdredacteur: J.Villerius, tel. (0187)471022
e-mail: j.villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf
van redenen worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden
automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
Postbank 167930
Rabobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108
Lid NNP
Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA).
De heer van Weeperen overhandigt het certificaat aan Jan Leenden en Rien Koopman van Zuidwester
Stichting Zuidwester, een
organisatie voor zorg- en
dienstverlening voor men
sen met een verstandelijke
beperking, heeft als één
van de eerste organisaties
in haar werkgebied het
volledige HKZ-certificaat
behaald. Op dinsdag 22
januari werd in Spijke-
nisse het certificaat offi
cieel overhandigd aan de
kwaliteitsfunctionarissen
van Zuidwester door de
heer Van Weeperen van het
Keurmerkinstituut.
De heer van Weeperen bena
drukte tijdens de feestelijke
bijeenkomst, dat Zuidwester
nu niet op haar lauweren kan
rusten: "In september van dit
jaar komen externe auditoren
van het Keurmerkinstituut
opnieuw bij u langs om te toet
sen of er nog aan de kwaliteits
eisen wordt voldaan."
De afkorting HKZ staat voor
Harmonisatie Kwaliteitsbeoor
deling in de Zorgsector. (ISO
9001) Externe auditoren van
het Keurmerkinstituut heb
ben de afgelopen maanden alle
locaties van Zuidwester bezocht.
Tijdens deze bezoeken werden
gesprekken gevoerd met mede
werkers en werden protocollen
en procedures onderzocht. Met
de uitkomst van deze gesprek
ken en onderzoeken kon uit
eindelijk maar één conclusie
worden getrokken: Zuidwester
verdient het certificaat van het
HKZ keurmerk. "Het behalen
van het certificaat betekent dat
wij onze zaken op dit moment
goed op orde hebben," zeggen
kwaliteitsfijnctionarissen Jan
Leenders en Rien Koopman
van Zuidwester. "De komen
de jaren zal Zuidwester met
regelmaat opnieuw worden
bezocht door externe audito
ren. Telkens weer zullen wij
worden getoetst of de kwaliteit
nog steeds voldoet. Uiteraard
blijft ons interne auditteam,
dat bestaat uit medewerkers
van Zuidwester, óók kritisch en
continue de kwaliteit van onze
zorg- en dienstverlening in de
gaten houden."
OUDDORP - Hersteld Herv.
Gem. Dorpskerk: 9.30 uur
ds. Tj. de Jong, Staphorst
en 18.30 uur leesdienst.
Eben-Haëzer: 9.30 uur lees
dienst en 18.30 uur ds. Tj.
de Jong, Staphorst - Herv.
Gem. Locatie mfg Dorpstien-
den: 9.45 en 18.00 uur ds. C.
Hoogerwerf, Blauwkapel -
Geref. Kerk 10.00 uur ds. A.
S. Rienstra en 18.30 uur ds.
L. Kruger - Ger. Gem. 9.30
en 18.30 uur leesdienst -
Doopsgezinde Gem. 9.30 en
18.30 uur ds. P. R Thimm.
GOEDEREEDE - Herv. Gem.
10.00 uur ds. E. de Mots en
18.30 uur ds. J. Willemsen
- Hersteld Herv. Gem. 9.30
en 18.00 uur ds. J. W. van
STEULENDAM - Herv. Gem.
10.00 uur ds. R. W. van
Mourik, bevestiging ambts
drager en 17.00 uur ds. A.
van Lingen, Kinderdijk -
Hersteld Herv. Gem. 10.00
en 18.00 uur ds. W. M. van
der Linden - Geref. Kerk
10.00 uur ds. R C. Koster
en 18.30 uur de heer K.
Baas.
MELISSANT - Hersteld Herv.
Gem. 10.00 en 18.00 uur ds.
P. Korteweg - Geref. Kerk
9.30 uur ds. D. de Jong -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. P. Blok - Ger. Gem.
in Ned. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem.
10.00 uur ds. G. van Meije-
ren, bediening Heilige
Doop en 18.00 uur ds. G.
C. Vreugdenhil, Woerden
- Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur ds. J. Schipper - Zie
kenhuis: 14.30 uur ds. G.
van Meijeren.
HERKINGEN - Herv. Gem.
10.00 uur ds. W. Westland,
Ridderkerk en 18.00 uur
ds. C. Doorneweerd - Her
steld Herv. Gem. 9.30 uur
ds. A. van Wijk en 18.00 uur
kand. J. E Stoel, Spijk- Ger.
Gem. 10.00 uur leesdienst
en 14.30 uur ds. J. M. D. de
Heer
SOMMELSDIJK - Herv. Gem.
10.00 uur ds. G. C. Kunz,
Dordrecht en 18.00 uur
ds. R. W. van Mourik - Lu-
kaskapel HDG 10.30 uur
ds. T. W. Van Bennekom -
Hersteld Herv. Gem. 9.30
en 17.00 uur ds. R, P. van
Rooijen, Houten - Exodus
10.00 uur ds. T. Verduijn -
Remonstrantse Gem. 10.00
uur samenkomst - CAMA
Gem. 10.00 uur de heer L.
Post.
MIDDELHARNIS - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. H. Har-
kema, bediening Heilige
Doop en 18.00 uur ds. L.
Wüllschleger, Middelburg -
Geref. Kerk 10.00 uur drs. E
L. Renes en 17.00 uur ds. R
J. van der Woel - Ger. Gem.
9.30 en 18.00 uur leesdienst
- Chr. Geref. Kerk 9.30 en
18.00 uur ds. A. A. Egas -
Geref. Kerk (Vrijgemaakt)
9.30 uur leesdienst en 17.00
uur ds. D. J. van Diggele.
NIEUWE TONGE - Herv.
Gem. 9.30 uur ds. A. van
Lingen, Kinderdijk en
18.00 uur ds. J. Maas-Her
steld Herv. Gem. 9.30 uur
kand. M. Diepeveen, Stel
lendam en 18.00 uur ds. A.
van Wijk, Herkingen - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur ds.
J. M. D. de Heer
OUDE TONGE - Herv. Gem.
10.00 uur ds. L. de Wit,
bediening Heilige Doop
en 18.00 uur ds. A. Goed
vree, Arnemuiden - Ger.
Gem. 10.00 uur leesdienst
en 15.30 uur ds. L. Blok -
Beréa Gem. 10.00 uur de
heer F. Ouweneel.
STAD a/h HARINGVLIET
- Herv. Gem. 10.00 uur
ds. G. Bos, Serooskerke
en 18.00 uur kand. M. de
Wilde, Ridderkerk - Geref.
Kerk 10.00 uur ds. W. A.
Boer en 18.00 uur ds. A. W
Estié - Ger. Gem. 10.00 uur
ds. L. Blok en 18.00 uur
leesdienst.
DEN BOMMEL - Herv. Gem.
10.00 uur ds. C. Doorne
weerd, voorbereiding Heilig
Avondmaal en 18.00 uur ds.
Th. W H. van der Heijden
- Geref. Kerk 10.00 uur de
heer J. Anninga en 18.00
uur ds. A. S. Rienstra.
OOLTGENSPLAAT - Herv.
Gem. 9.30 en 18.00 uur
ds. H. G. van der Ziel, v.m.
bediening Heilige Doop -
Hersteld Herv. Gem. 9.00
uur kand. B. D. Bouman,
Poortvliet en 18.00 uur ds.
R C. Hoek, Sint Annaland
- Geref. Kerk 9.30 uur de
heer Knoester en 18.00 uur
ds. J. C. van Westenbrugge
- Ger. Gem. 9.30 uur lees
dienst en 18.00 uur ds. L.
Blok.
LANGSTRAAT - Herv. Gem.
10.00 uur ds. L. D. Burger,
Waddinxveen.
"Het zaligmakende geloof is een
geloven in Christus met het hart:
"Indien gij met uw mond zult
belijden de Heere Jezus en met uw
hart geloven dat God Hem uit de
doden opgewekt heeft, zo zult gij
zalig umden. Want met het hart
gelooft men ter rechtvaardigheid"
(Rom.l0:9-10). Er is geen sprake
van een zaligmakend geloof in
Christus, wanneer er geen echte
liefde is tot Hem. Met 'echte liefde'
bedoel ik een liefde die blijkt uit
gehoorzaamheid. Christus erkent
niemand als Zijn vrienden dan
alleen degenen die alles doen wat
Hij hun gebiedt (Joh. 15:14).
Zoals ongeloof een vorm van
opstand is, zo is het zaligmakende
geloof een volledige onderwerping
aan God. Daarom lezen we over
de 'gehoorzaamheid des geloofs'
(Rom. 16:26). Het zidigmakende
geloof is voor de ziel wat gezond
heid is voor het lichaam: een begin
sel met een machtige werking. Het
is vol van leven, altijd actief en
brengt vruchten voort naar zijn
aard" [49].
Het boek waar ik dit keer op
wil wijzen, draagt de titel Een
waar geloof Het wil een uiteen
zetting bieden wat zulk een
geloof inhoudt, waar het van
daan komt, Wie het werkt en
wat het meebrengt. Ook wordt
door heel het boek heen aan
gewezen wat het heel nadruk
kelijk niet is, wat er misschien
wel op lijkt, maar wat zó'n echt
geloof niet is. Drs. E.J. Brou
wer die al eerder het initiatief
tot de (her)uitgave van waar
devolle boeken uit de schat van
de kerk tjer eeuwen verzorgde,
heeft ook voor de verschijning
van deze bundel gezorgd. Ik
ben hem er dankbaar voor.
De schrijver van dit boek heet
te Arthur Walkington Pink. Hij
leefde van 1886 tot 1952. In de
zes pagina's tellende inleiding
wordt de levensgeschiedenis
van deze bijzondere man kort
maar helder verteld - zijn weg
en zijn werk. Pink was een kun
dig theoloog, maar had nooit
een academische opleiding.
Hij was een talentvol prediker,
maar had vele tientallen jaren
lang geen gemeente. Hij redi
geerde een maandblad, maar
had slechts weinig lezers. Hij
heeft zich bij geen enkele ker
kelijke groepering aangeslo
ten, maar wordt tegenwoordig
door christenen in veel kerken
gewaardeerd. De heer Brou
wer besluit zijn inleiding met
de opmerking dat A.W. Pink
grote diepgang en inzicht in
zowel de heilige Schrift als in
het menselijk hart bezat. "Die
diepgang en dat inzicht maken
dat hij geschaard kan worden
onder de grote theologen uit
de kerkgeschiedenis." Ik sluit
me daarbij aan. Met deze kant
tekening, dat we bij Pink geen
vrijblijvende beschouwingen
aantreffen. Hij is steeds gericht
op het putten uit de heilige
Schrift met het oog op de prak
tijk van het geestelijk leven.
Pinks eigen godsdienstige
ontwikkelingen hebben de
inhoud van zijn geschriften
gestempeld. Hij is zowel met
het arminianisme als met het
hypercalvinisme in aanraking
gekomen. Van beide heeft hij
nadrukkelijk afstand genomen.
Tegenover de eerste stroming
benadrukte hij de absolute
soevereiniteit van God en de
eenzijdigheid van Zijn onver
plichte genade. Tegenover de
tweede beweging accentueer
de hij de plicht tot geloof en
bekering als een- eis aan allen
en een ieder. Door zijn afkeer
van zowel de ene als de andere
eenzijdigheid heeft hij velen
van zijn tijdgenoten van zich
vervreemd. Desondanks heeft
Pink zijn bijbels-evenwichtige
benadering consequent vol
gehouden. De laatste tien
jaren van zijn leven woonde
hij in Stornoway, gelegen op
de Schotse Buiten-hebriden.
Daar overleed hij eenzaam en
inmiddels onbekend.
Maar hij spreekt nog nadat
hij gestorven is. De uitgeverij
The Banner of Truth, gevestigd
in Edinburgh, heeft inmiddels
veel van zijn pennenvruchten
heruitgegeven. Onder meer
Saving Faith, dat in 1932 voor
het eerst verscheen en nu in
onze taal verkrijgbaar is. Het
zou heilzaam zijn als velen
van de inhoud kennis zouden
nemen. Pink zet op heldere
wijze uiteen wat het kenmerk
van het ware geloof is. Hij legt
de nadruk op het komen tot
Christ-us met het hart, zoals uit
bovenstaand fragment blijkt.
Daarbij schroomt Pink niet om
'het snode van het kostelijke
te onderscheiden'. Het gaat
immers om het ware geloof
"Het komen tot Christus betekent
niet alleen het opgeven van elk
vals voorwerp van vertrouwen,
maar het behelst ook het verzaken
van alle anderen die concurreren
om mijn hart. De eigenwillige
wandel moet opgegeven worden.
De verloren zoon kon niet tot zijn
- vader komen en tegelijk in dat ver
gelegen land blijven. Geliefde lezer,
als u nog steeds het pad van zelfbe
hagen bewandelt, bedriegt u uzelf
als u denkt dat u al tot Christus
gekomen bent" [47].
Het boek telt drie hoofd-on
derdelen, na een inleiding over
de tekenen der tijden. Pink
geeft eerst een uiteenzetting
over het zaligmakende geloof.
Vervolgens beschrijft hij het
komen tot Christus. Om daar
na te wijzen op de zekerheid
van het geloof. In het verband
van dit laatste herinnert Pink
zijn lezers aan de apostolische
vermaning, gericht aan Gods
kinderen, om hun roeping en
verkiezing vast te maken. Hij
spoort daarom aan tot zelfon
derzoek. Een ware christen
schuwt de toetsing van zijn
of haar staat voor God niet.
"De Schrift bevat vele geboden en
waarschuwingen die ons aanspo
ren tot de uiterste ijver in ons zelf
onderzoek, of we reeds deel hebben
aan Christus of niet, of de Geest in
ons woont of niet. Dat wijst erop
hoe moeilijk het is om een verzekerd
vertrouwen daarin te krijgen, maar
ook hoe groot het gevaar is dat we
ons vergissen. Echter, de uitkomst
zal zeker goed zijn als we de midde
len ijverig en regelmatig voor dat
doel aanwenden "[161].
Het boek besluit met de weer
gave van een viertal gesprekken
waarin de inhoud van dit boek
nog eens op een wat andere
wijze aan de orde komt.
N.a.v.: A.W. Pink, Een waar
geloof. Uitgeverij De Groot
Goudriaan te Kampen.
ISBN 90-6140-708-9.
Hard cover. 213 pag.
Prijs €19,90.
Veel inwoners van Goeree-
Overflakkee zijn voor werk
of studie afhankelijk van
de Randstad. Een aantal
hiervan maakt gebruik van
het openbaar vervoer. Het
openbaar vervoer van en
naar het eiland is al van een
bedenkelijk niveau voor
zowel frequentie, aanslui
tingen en reistijden.
Voor een ritje naar een wille
keurige locatie in Rotterdam
vanuit Ouddorp met bus 'en
metro moetje al zo'n twee uur
uittrekken. Maar na 1 januari
2008 kan dit een half uur lan
ger worden omdat er in Hel-
levoetsluis moet worden gewis
seld tussen twee vervoerders.
GroenLinks vernam van reizi
gers dat de bussen van Arriva
wegreden in het zicht van de
Connexxion bus en omge
keerd.
Het viel al uitgebreid te lezen.
Op Goeree-Overflakkee heeft
Arriva de diensten overge
nomen van Connexxion. Dit
verliep zeker niet vlekkeloos.
Reizigers bleven aanvanke
lijk letterlijk in de kou staan
omdat chauffeurs de route
onvoldoende kenden. Dat gaf
niet bepaald de indruk dat de
firma reizigers op de eerste
plaats heeft staan. Recentelijk
vernam GroenLinks dat in
Hellevoetsluis de reiziger de
dupe is van de rivaliteit tussen
de firma's. De bussen rijden
in het zicht van elkaar weg,
de reizigers verbaasd en boos
achterlatend. Omdat Goeree-
Overflakkee als Arriva-enclave
is ingesloten tussen Connexion
netwerken lijkt het aanneme
lijk dat aansluiting op meer
dere plaatsen een probleem is
geworden.
Wij blijven de ontwikkelingen
kritisch volgen.
GroenLinks Goeree-Overflakkee