Bang voor zout Fiakkee? Welnee! Belangstelling kweken en duurzame toekomst bevorderen Vervolg verhaal Jaar van het Religieus Erfgoed: Opening nieuwe locatie Albeda College eiiahdeh-hieuws Ingezonden: Kerken, kloosters, synagogen, moskeeën Ophalen oud papier Nieuwe-Tonge Nieuwe bestemming Database i i - J PAGINA 6 DINSDAG 22 JANUARI 2008 Het zal u wel opgevallen zijn dat de laatste maanden een hevige discussie is ontbrand over de Zuiderdieppolder. De vereniging Natuur en Landschap Goeree-Over- flakkee is van mening dat de informade over het plan in de pers zeer onvolledig is geweest. Zo konden kre ten ontstaai) als 'Fiakkee wordt onder water gezet' en 'Tegen ontpoldering op Fiakkee'. Ook zijn er meer dan 5.000 mensen van Goe- ree-Overflakkee die hun handtekening hebben gezet om de plannen tegen te houden. Dit betekent echter ook, dat zo'n 40.000 mensen zich, ondanks de intensieve campagne, niet achter de tegenbeweging geschaard hebben. De mening van deze mensen dreigt te wor den ondergesneeuwd. Het geheel ligt volgens ons genuanceerd. Daarom zet ten we hieronder de zaken duidelijk op een rij. Wat is er nu aan de hand? Rijk en Provincie hebben besloten in hel kader van Natura 2000 de Zuiderdieppolder een nieuwe bestemming te geven. Het is de bedoeling dat deze polder op een zeer bijzondere wijze wordt ingericht. Door het Kierbesluit, waarbij de Haring- vlietsluizen op een kier komen te staan, wordt een deel van het Haringvliet zout-brak. De invloed van eb en vloed wordt weer enigszins merkbaar, zoals dat ook dagelijks twee keer aan de zeekant gebeurt. Het inge laten zoute water zal ook zijn invloed hebben op natuurge bied de Scheelhoek, ondanks dat dit natuurgebied iets hoger ligt en intact blijft. In het gebied eromheen zal zout water binnengelaten worden via een sluisopening, zodat van ontpoldering dus geen sprake is. Op deze plek zal een prach tig en vrijwel uniek natuurge bied met open water, slikken, gorzen en niet overstioomde delen ontstaan met veel kan sen voor planten en dieren. Waarom zijn Rijk en Provincie tot dit besluit gekomen zijn? En hoe zit het met onze veilig heid? Men kan namelijk wel stellen dat wij op Goeree-Over- flakkee op dit punt een verle den hebben. Het is natuurlijk onbestaanbaar djit in het voor noemde besluit geen rekening met onze veiligheid wordt gehouden. Integendeel, zeker in deze tijd zal onze kust onder houden, versterkt en verbeterd worden. Voortdurend wordt gewerkt aan strand, dijken en duinen. Nee, onze veiligheid zal door dit 'zoute' voornemen niet in gevaar worden gebracht. Een flink aantal mensen heeft de petitie van Werkgroep Zoet Fiakkee ondertekend, met wel licht in hun achterhoofd het idee dat Goeree-Overflakkee geheel dan wel gedeeltelijk aan de zee wordt teruggegeven. In het hele plan zal echter geen buitendijk weggehaald wor den 1 En terecht. Wel zal 400 ha nieuwe, bijzondere, zeldza me, natte en robuuste natuur ontstaan. Heel belangrijk is ook dat de waterkwaliteit verbeterd gaat worden. De kwaliteit van het water in rivier, monding, pol ders en zee zal moeten gaan voldoen aan de Europese Kaderrichtlijn Water. Al in 2015 moet dat geregeld zijn. De compenserende maatrege len voor het ontstaan van een deels zout Zuiderdiep, moet zorgen voor deze verlDetering van de kwaliteit van het water. Het gevaar van de verzilüng van de landbouwgrond achter de dijk worden bestreden door een buffer in de vorm van een zoetwaterreservoir in het nieu we natuurgebied en de druk van het water uit het nieuwe zoetwaterkanaal aan de noord kant van het eiland. De afvoer van het brakke water, dat nu op diverse plaatsen op het eiland naar boven komt, zal nog ver beterd worden. Het argument dat zoet water schaars is, is ongetwijfeld waar, maar daarom worden in het plan een nieuw zoetwaterka naal en een zoetwaterboezem in het vooruitzicht gesteld. Dit verhoogt juist de reserve aan zoet water en kan eventueel dienen voor opvang van over- Nederland is ongekend rijk aan religieus erfgoed. Het varieert van kerken, synagogen, kloosters en kapellen tot abdijen, moskeeën en begraafplaatsen. Door de ont kerkelijking staat het religieus erfgoed echter onder zware druk. Religieuze gemeenschappen hebben grote moeite om de kosten te dragen van hun historische gebouwen en kunstcollecties. Steeds meer kerken en kloosters sluiten hun deuren. Van de circa 19.000 ker ken die ooit in Nederland gebouwd zijn, bestaan er op dit moment nog ongeveer 7.000. Anderzijds waarderen veel mensen kerken, kloosters, pastorieën en abdijen als beeldbepalend voor een stad of een dorp, terwijl begraafplaatsen en kloostertuinen monumentale oases van rust vormen. Door Kees van Rixoort Het jaar 2008 is uitgeroepen tot Jaar van het Religieus Erf goed. Pieter van Vollenhoven verrichtte op donderdag 17 januari de officiële opening in Utrecht. Daar, onder het Claveisel van het Domplein, évinden zich de restanten van een van de eerste ste nen kerken in Nederland: de Heilige Kruiskapel. Met het luiden van een klok in een reconstructie van deze kapel, gemaakt van 35.000 kilo ijs, ging hetjaar van het Religieus Erfgoed van start. Doel van het themajaar is de belangstelling voor en ken nis van het religieus erfgoed in Nederland te vergroten en Nederland telt momenteel zo'n 4.220 kerkgebouwen 'in functie'. In de komende decennia komen honderden ker ken vrij door ontkerkelijking en samenvoeging van gemeen ten en parochies. Voor een ander deel van de kerkgebou wen geldt dat de kerkgenootschappen steeds meer moeite zullen hebben om de kosten van dagelijks gebruik te dra gen, laat staan gelden te genereren die noodzakelijk zijn voor duurzame instandhouding. In Nederland zijn 190 zelfstandige religieuze instituten gevestigd, die sterk variëren in ledental en geschiedenis. Sommige kloostergemeenschappen dateren uit de vroege middeleeuwen. Als gevolg van secularisatie is een groot aan tal kloosters gesloten of veranderd in bezinningscentra, gas tenverblijven of opvangcentra voor vluchtelingen. Nederland telt ruim 150 synagogen. Slechts 45 bezitten nog een religieuze functie als plaats van gebed en studie van de joodse gemeenschap. De oudste en grootste synagoge staat in Amsterdam: de zeventiende-eeuwse Portugese Syna goge. De circa 850.000 moslims in Nederland bezoeken ongeveer 450 moskeeën. In veel gevallen gaat het om omgebouwde schoolgebouwen, woningen en winkelpanden. (Bron: www.20008re.nl) Interieur Hervormde kerk Dirksland. een duurzame toekomst van dit erfgoed te bevorderen. Een duurzame toekomst is lang niet altijd vanzelfsprekend. Gaat het om monumenten - circa 4.000 gebouwen - dan is er na enig zoeken nog wel een nieuwe bestemming te vinden, maar niet-bescherm- de gebouwen verdwijnen vaak onder de slopershamer, zeker in stads- en dorpskernen waar de druk op de schaarse ruimte groot is. Anderzijds groeit de belang stelling voor geschiedenis, en cultuur. De komst van nieuwe Nederlanders met andere levensovertuigingen brengt jiieuwe invloeden in religi- j^us bouwen met zich mee, die uitnodigen tot reflectie en dialoog. Naast de gebou wen behoren kerkmeubilair, boeken, gewaden, kerkorgels, klokken, beeldhouwwerken en schilderingen tot de natio nale schatkamer van geschie denis en kunst. Twaalf maanden lang vindt in het hele land een groot en afwisselend activiteiten programma plaats om een breed publiek nader met religieus erfgoed kennis te laten maken. De activitei ten variëren van wandel- en fietstochten tot concerten, festivals, open dagen en evenementen. Voor jong en oud, religieus of niet, geïn teresseerd in kunst, cultuur en geschiedenis. De organi satie eni coördinatie van dit programma gebeurt vanuit de provinciale Steunpunten Monumentenzorg en Arche ologie en de provinciale Erf- goedhuizen. Naast het publieksactiviteiten programma in de provincies organiseert de Stichting 2008 Jaar van het Religieus Erfgoed in samenwerking met diverse partners enkele landelijke projecten. Bijvoorbeeld: de ontwikkeling van een publiek- stoegankelijke database met uitgebreide informatie over bijna 18.000 religieuze gebou wen en plekken in Nederland (www.reliwiki.nl)Daarnaast staan er vrijwilligersdagen op het programma voor het enorme aantal betrokken en enthousiaste mensen dat religieus erfgoed in stand en toegankelijk houdt. Verder komt er een educatief pro gramma - titel: Rituelen - en een muziekprogramma dat interculturele ontmoetingen tot stand moet brengen op bij zondere religieuze locaties. De afsluiting van het themajaar is gepland in Zeeland, waar zich in plaatsen als Middelburg, Veere en Zierikzee een kost baar deel van het Nederlandse religieus erfgoed bevindt. Tij dens het nationale symposium Onroerend Religieus Erfgoed wordt een aanzet gegeven tot de ontwikkeling van een plan van aanpak tot behoud van het religieus erfgoed. Meer informatie over hetjaar van het Religieus Erfgoed is te vinden op website www.2008re. nl. tollig water, Een bijkomend belangrijk voordeel is ook nog dat de boerenbedrijven op de rest van het eilancl bij hun bedrijfsvoering zullen kunnen beschikken over water van betere kwaliteit. In het plan is ook ruimte voor veel recreatie. Er zal een net werk van wandel-, fiets- en ruiterpaden worden aange legd tussen Stellendam, het kanaal van Dirksland en zo mogelijk het havenkanaal van Middelharnis. Het nu afgeslo ten gebied 'de Scheelhoek' zal worden opengesteld. Op diverse plaatsen komen uit kijkpunten en schuilhutten om van de nieuwe en oude natuur te genieten. Ook het zoetwaterkanaal en een aan te leggen zoetwaterpias zal worden benut voor recreatie. Deze recreatiepias kan worden gebruikt door roeiers, kano- ers en (sport)vissers. Vanuit Stellendam kan weer gevaren worden via het Kiekgat naar het Havenhoofd. Verder zul len picknickplaatsen en kam- peerplekjes worden aangelegd en er wordt ruimte gereser veerd voor mountainbikers. Dit geheel kan een belangrijke economische impuls voor de streek zijn, maar vooral voor ons als inwoners wordt het een gebied waar wij kunnen genieten van rust en natuur en we kunnen wandelen, fietsen, varen, paardrijden en vissen. Tot zover in het kort de plan nen zoals die er nu liggen. In onze ogen met brede en voor uitziende blik opgesteld. Het eiland zal een 900 ha groot uniek natuurgebied krijgen, omdat aansluiüng met de eilan den in het Haringvliet en 't Kiekgat ontstaat. De waterkwa liteit zal verbeteren en vooral het unieke zoet/zoute gebied is vanuit biologisch oogpunt van belang voor soortenrijk dom en als kraamkamer voor diverse levensvormen. Ook voor recreanten geeft dat een veel hogere belevingswaarde. Als vereniging zijn wij dan ook zeer verbaasd dat er zoveel weerstand tegen deze plan nen zou zijn. Alle commotie die de laatste tijd ontstaan is in de pers, door handtekenin genacties en raamaffiches, ver sterkt het beeld dat iedereen tegen het plan is. Naar onze mening is dat een te eenzijdig beeld. Neemt niet weg dat we begrijpen dat de plannen voor de agrariërs ter plekke zeer ingrijpend zijn. Wij zijn dan ook zeker voorstander van een goede compensatie voor deze bedrijven, laat daar geen twij fel over bestaan. Als vereniging voor Natuur en Landschap Goeree-Overflak kee spreken we de hoop uit, dat we met dit stuk meer dui delijkheid hebben gegeven, de angst hebben kunnen wegne men voor een Zout Fiakkee en wensen onze bestuurders veel wijsheid toe. Vereniging voor Natuur en Landschapsbescherming Goeree-Ovetflakkee Zaterdagmorgen 26 januari a.s. zullen vrijwilligers van de Hersteld Hervormde gemeen te van Nieuwe-Tonge het oud Capier weer ophalen. Gelieve et papier uiterlijk 9.00 uur aan de weg te zetten. MIDDELHARNIS - Op donderdag 24 januari is er de officiële opening van een nieuwe locatie van het Albeda College aan de Pas cal 40. In het gebouw van Webego is door het Albeda College ruimte gehuurd om het competentiegericht onderwijs en leren in een contextrijke omgeving ver der vorm te gaan geven. Vanaf september 2007 wordt hier een brede Arbeidmarkt gekwalificeerde assistenten opleiding (AKA) aangebo den. Ook worden er verschil lende functietrainingen gege ven waaronder het Europees Computer Rijbewijs, (ECDL) en Typevaardigheid. Vanaf januari wordt het Veiligheids- certificaat (VCA) aangebo den en in de loop van het jaar is het mogelijk om ook de cursus Heftruck Basis te volgen. Daarnaast zijn er meer dere funcdetrainingen en beroepsgerichte trajecten in ontwikkeling. Het Albeda College hoopt hiermee het onderwijsaanbod op Goeree Overflakkee op een volwaar dige manier aan te vullen. De' officiële opening vindt plaats op donderdag 24 januari. Op vrijdag 25 januari kunnen belangstellenden de locatie bezoeken; van 14.00 tot 16.00 uur is er open huis. -53- Maar als hij zijn gewicht overbrengt op het op niets steunende been, knakt hij zijwaarts voorover en vak zo groot als hij is languit in de woflige mas sa. Zijn pijp is daarbij uit zijn mond gevlogen. Hij voelt de sneeuw koud en nat boven zich toesluiten. Met een ruk strompelt hij overeind en staat de sneeuw van zich af te slaan. Maar in zijn val heeft hij ook zijn ene klomp verloren. Die moet hij eerst zoeken, evenals zijn pijp. Weer graait hij in de sneeuw en vindt de klomp meteen, maar de pijp kan hij nergens vinden. Die zal straks wel weer te voorschijn komen als hij met de schop een pad geruimd heeft. Maar de schop is in het schuurtje achter de groentetuin. Hij overweegt of hij maar wachten zal met de konijnen te voeren tot het wat lichter is, maar daar hij nu toch natte voeten heeft, en een pad moet maken, besluit hij om maar meteen door de diepe sneeuw te waden. Even later maakt hij een vierkante ruimte in de hoek bij de deur en graaft vandaar een kanaal achterom het huis naar de weg. Daar gekomen, is hij geheel buiten adem. Hij beseft dat het zo geen doen zal zijn om naar de kerk te gaan. Dat spijt hem erg, want hij ziet altijd met verlangen naar de zondag uit, ook al worden dan meestal alleen maar leesdiensten gehouden. Hij waadt door het voor tuintje en opent de blinden. Zijn hoed en schouders zijn al bedekt met een laag sneeuw. Na zich nogmaals afge- klopt te hebben, gaat hij terug in den uze. Moeder is ondertussen opgestaan en is net van plan om de jongens wakker te roepen, daar vader zo lang buiten gebleven is. Maar hij zegt dat ze de guust nog maar wat moet laten sla pen, daar ze vanmorgen niet naar de kerk zullen kunnen. Tijdens het ontbijt vraagt Fransje waar de vogels nu eten moeten vin den met zoveel sneeuw op de grond. Vader is juist van plan te zeggen, dat die zich wel zullen redden, ter wijl hij ten bewijze even naar bui ten kijkt. Maar dan valt het hem op dat hij de hele morgen nog geen enkele mus heeft horen tjilpen. Dan dringt het opeens tot hem door dat al de huismussen levend begraven zijn onder de dakpannen, waar ze 's nachts schuiling zoeken. Fransje vraagt waarom de mussen dan niet weggevlogen zijn toen het begon te sneeuwen, waarop vader antwoordt dat ze de hele nacht geslapen heb ben en het pas ontdekten toen het al te laat was en ze niet meer door die zware laag sneeuw heen konden komen. Fransje vindt dat heel erg. Hij vraagt ongerust of er nu in de hele wereld geen enkele mosse meer overgebleven is. Gelukkig kan vader hem troosten door te zeggen dat er op de boerderijen nog genoeg zijn, omdat ze daar in hooiklampen en onder afdaken de nacht doorbren gen. Als de sneeuw weg is, komen die vanzelf weer naar de huizen van de mensen om broodkruimels. Fransje kijkt door het raam naar de bergen sneeuw in het tuintje en op de weg. Het heggetje is hoegenaamd niet meer te zien. Het is veranderd in een witte dijk in een zee van wit water. Zelfs het kleinste takje van de olmen voor het huis draagt een hoge kam van witte wol. De grote boerenschu ren in de polder schijnen weggezakt te zijn, daar er niets van te zien is dan de zwartgeteerde muren. EJe witte daken daarboven hebben zich opge lost in de algemene grijsheid van de winterwereld rondom. Opeens hoort hij het verontruste slaan van een lijs- te,-^ die met rofielig vleugelgeklap vergeefs naar houvast zoekt op het sneeuwbedekte heggetje. Alil daer ei je nog een veugell roept hij verheugd. Poete, magge'k 'n koste broad geven? Vader zegt dat hij die dan achter op het straatje moet gooi en, want in het tuintje zakt de korst in de sneeuw, en dan hebben de vogels er nog niets aan. Er komt geen enkele kerkganger voorbij. Moeder vreest dat er niet veel mensen in de kerk zullen zijn van daag, behalve dan misschien dege nen die er vlak in de buurt wonen. Maar al kunnen ze niet naar de kerk, dat wil nog niet zeggen dat ze de sab bat dan niet zullen vieren. Zodra de tafel schoon is, haalt vader een oud dik boek uit het kammenet en zit er een poosje in te bladeren. Het papier is bruingevlekt, alsof iemand er koffie op gemorst heeft, en de regels staan heel dicht op elkaar. Hier en daar staan donkere plaatjes, waar Fransje niets van maken kan, want het zijn alleftiaal krullen en bladeren rondom het hoofd van een mens of de kop van een raar beest. Vader heeft blijkbaar iets gevonden dat hij geschikt acht, want hij schraapt zijn keel en zegt tegen de jongens die in een boek zitten te lezen: Jongers, je boeken dicht, en luusteren. Krans je, zü je stille zitten? Dan begint hij te lezen. Het is een preek van Bernardus Smytegelt, "in zijn leeven ghetrouw Bedienaer des Euangehums te Mid- delburgh", over de tekst.: ."Hij sal ons gheleiden totter doodt toe (Psalm XLVIII: 15)". Even verderop in de preek komt deze passage voor: Spant u nogh een weinig in. Tot- ter doodt toe te leiden, dat heeft driederlei zin. Eerst, zeit Godt, ik leide u tot de doodt, dat is, ik zal u leiden zoo lang als gij leeft tot uw doodbedt toe. Ten tweeden, op uw doodtbedt zal ik uw leidsman zijn, als ghij daar met de doodt legt en worstelt. Ten derden, als gij den doodt ondergaan hebt, dan zal ik u over en agter de doodt nogh lei den. Is 't dan nog niet genoeg? Ik zeg, tot aan de doodt, in de doodt, als gij gepasseert zult wezen, na de doodt zal ik uw leidsman wezen als ik u in die naare valleije süere, zelt Godt, ik zal digte bij u wezen; daar zal niemand meer in uw herte malen als ik; gij zult nergens meer aan denken als aan- de genade Godts in Christus. Geen der giote guust vindt deze stijl raar, want ze hebben die van kindsbeen gehoord.- Van al de leespreken die ze in de kerk horen, houden ze hel meest van die van Smijtegelt, omdat ze een voudig, duidelijk, en vooral kort zijn, en misschien ook wel omdat er vaak (inver- valste Zeeuwse woorden en uitdrukkin gen in voorkomen. (wank vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 6