Israels oorlogen (i) Arriva ^s s i Laudando imponeert met prachtige uitvoering 'Messiah' 'De Zwaluw' ontvangt 20.000 van Oranje Fonds -^^.l EDI 't w-SiSir... Ingezonden: m Dam- en schaakver. Ontspanning Over naasten liefde en parkeren EIIIMlDEn.niEUW5 De onafhanhelijksheids- oorlog (15 mei 1948 - juli 1949) A.baW J Sg J^^^^^\ ^^S^^ w^^^. p.««. Ij d^m^} Y ,^^^^SS^Ê\ ^w"^ De Sinaï-oorlog (29 oktober - 5 november 1956) i PAGINA 6 VRIJDAG 18 JANUARI 2008 Op 15 mei 1948 begon Israël opnieuw. Na bijna 1900 jaar van omzwervingen kregen de Joodse ballingen weer een tehuis. Drie jaar nadat de geraamten uit de concentratie-kampen tevoorschijn waren gekomen, was Israël terug in het land dat God hun had gegeven. Die landsbelofte had God maar liefst zesenveertig maal gedaan (o.a. in Genesis 13 15 en in Psalm 105 8-11). verzetsgroepen, die beschik ten over wat verouderde wapens. Alleen, deze groepen waren prima georganiseerd, zeer gedisciplineerd en goed getraind. Bovendien, de Isra eli's vochten uit lijfsbehoud. Ze stonden met hun rug tegen de muur. Ze konden - in tegen stelling tot de Arabische lan den - niet één oorlog verlie zen. Aanvankelijk weerstonden ze de vijand, vervolgens drongen ze de aan vallers terug. Alle Ara bische legers - met uitzonde ring van het leger van (Trans) Jordanië - werden verslagen. Jordanië bezette Samaria, Judea en Oost-Jeruzalem. Bij de wapenstilstandsover eenkomsten van 1949 met Egypte, Jordanië, Syrië en Libanon werden de grenzen vastgesteld op grond van de frontlinies op dat moment. De Westelijke Jordaanoever en Oost-Jeruzalem kwamen aan Jordanië. De Gazastrook bleef bij Egypte. Het grondgebied dat Israël toegewezen kreeg, werd vergeleken bij de verde ling van 1947, met 6400 km2 uitgebreid. Het enige wat Israël moest prijsgeven was Oost-Jeruza lem. De verwoede strijd om de Oude Stad eindigde met de overgave van de Joodse wijk aan eenheden van het Jor daanse Arabische Legioen. De Jordaniërs veranderden dit deel van Jeruzalem door plun dering en brandstichting in een puinhoop. Maar liefst 58 synagogen werden vernield. Ook de Joodse begraafplaats op de Olijfberg moest het ont gelden. Israël verloor in deze oorlog bijna 4000 soldaten en 1700 burgers. De nieuwe staat omvatte de Negevwoestijn, de kustvlakte langs de Middellandse Zee, Galilea en een corridor naar West-Jeruzalem. De UNO zou toezicht houden op de naleving van de gesloten bestanden. Een geheim Israëlisch wapen in deze oorlog was de 'David- ka'. Het was een primitief kanonnetje met weinig tref zekerheid. Het kon door vier man worden verplaatst en gaf bij het afschieten een oorver dovend geluid. De Arabieren dachten dat de Joden atoom- De Engehe premier Eden. De Onafhankelijkheidsverkla ring werd op 14 mei 1948 om 16.00 uur door David Ben Goerion afgekondigd. Op die dag vielen vijf Arabische buur landen (Syrië, Libanon, Irak, Jordanië en Egypte) Israël binnen. Zij hadden gewei gerd genoegen te nemen met de verdeling van Palestina in een Joodse en een Palestijnse staat, waaraan de Verenigde Naties in november 1947 hun goedkeuring hadden gegeven. Ze hadden voor de wapens gekozen. Het grondgebied van Israël omvatte niet meer dan één procent van dat van de vijanden. Azzam Pasha, de secretaris-generaal van de Ara bische Liga, zei: "Dit zal een oorlog zijn van uitroeiing en van een massale moord, waar over gesproken zal worden als over de Mongoolse slachtingen en de kruis-tochten". Deze uitroeiingsoorlog begon met een luchtaanval van Egyp te op Tel Aviv. De Jordaniërs belegerden Jeruzalem en hun troepen bereikten de Middel landse Zee tot op 15 km. De Arabische legers telden Veel meer soldaten en waren veel en veel beter uitgerust dan die van Israël Alleen, de coördi natie tussen die verschillende legers liet veel te wensen over en er heerste een groot gebrek aan eenheid. Het effect van hun aanvallen werd daardoor verzwakt. Het Israëhsche leger bestond uit in het geheim opgeleide De davidka, geheim hmdiscii wapen. SOMMELSDIJK - Vereniging Wijkgroep De Zwaluw krijgt een bijdrage van 20.000 van het Oranje Fonds voor de inrichting van het nieuwe wijkgebouw. De vereniging zal medio juni het nieuwe wijkgebouw betrekken. De vereniging zal in dit gebouw haar gebruikelijke activiteiten voortzetten en uitbreiden. Het oude g:ebouw was inmiddels dusdanig verouderd en bood niet voldoende ruimte meer aan de vele activiteiten die de vereniging organiseert. Het Oranje Fonds maakt dan ook mogelijk dat de vereniging het nieuwe centrum kan inrichten zodat alle activiteiten voortge zet kunnen worden. De bouw van het wijkcentrum fnaakt onderdeel uit van een groot nieuwbouwproject aan de Sperwer te Sommelsdijk. In dit complex zullen naast de wijkvereniging een peu terspeelzaal, kantoor van de woningbouwvereniging en 59 levensloopbestendige wonin gen worden gerealiseerd. De geplande oplevering is medio mei 2008. Als alles volgens plan loopt, zal de vereniging de maand juni gebruiken om het gebouw in te richten, zodat de activiteiten daar direct kun nen worden voortgezet. Directeur Ronald van der Giessen van het Oranje Fonds: "Het Oranje Fonds bevordert betrokkenheid in de samenle ving. Door onze steun ontmoe ten mensen elkaar of vinden zij een nieuwe plek in de maat schappij. We verwachten dat onze bijdrage dit bijzondere project een goede stimulans geeft en zo onze doelstelling helpt bereiken." Het Oranje Fonds is het groot ste, nationale fonds, op soci aal gebied. Per jaar keert het ongeveer 20 miljoen euro uit aan organisaties en projecten in Nederland, de Nederlandse Antillen en Aruba. Hierdoor bevordert het Oranje Fonds betrokkenheid in de samenle ving. Door onze steun ontmoe ten mensen elkaar of vinden zij een nieuwe plaats in de samen leving. Het Oranje Fonds wordt gesteund door de Nationale Postcode Loterij en de Lotto. De Prins van Oranje en Prin ses Maxima zijn beschermpaar van het Oranje Fonds. HHMtfïin^M Z*. i e Sm sAOI Dl ^RABIP w,«i»n.*iMii» «e Hairij f -! TiH-AviviB JORDAME /U^i^ r JtrWo, K^^^^^^V^^ ^^^^i^^r^^ fe»»g F.OYPTl, ^W liS E «t<«tt« SAOÊDi-ASABIt P»iestinA tui l srac'l Vetdcling.«pliiii rxw V.N' Nj wapenstüstami ss»! I^ÉSË^ jseass stft*ï ,''i smwscw stmt ^:}^-y'^'4 «tswiatü!»*!* ismt Grenzen 1948-1949. bommen hadden en sloegen in paniek op de vlucht. Van de 640.000 Palestijnse Arabieren, die in Israël woon den zijn er - op advies van hun leiders - 500.000 naar de omliggende landen wegge vlucht. Dat was het begin van het vluchtelingenprobleem. Israël had gehoopt dat de gesloten wapenstilstandsover eenkomsten tot officiële vre desverdragen zouden leiden. De Arabische landen weiger den evenwel de staat Israël te erkennen. Zij hielden vast aan een volledige economische, politieke en sociale boycot van Israël. En zo duurde de oorlog voort. De tijd na 1949 kenmerkte zich door oorlogszuchtige redevoe ringen van Arabische leiders, door een economische boycot van Israël en door in heftig heid toenemende grensinci denten en terreuracties. Egyp tische zelfmoordcommando's opereerden aan Israels gren zen. Kolonel Nasser, die in 1954 president van Egypte was geworden, wierp zich op als de leider van de Arabische Liga. In 1954 dwong hij Engelse troepen de strook bij het Suez- kanaal te ontruimen en omdat de Verenigde Staten weiger den Egypte te helpen bij de bouw van de v^soeandam besloot Nasser in juh 1956 het Suezkanaal te nationaliseren. Daarmee haalde hij zich de woede van Frankrijk en Enge land op de hals, omdat hfet kanaal in het bezit was van een Frans-Engelse maatschappij. Rusland schaarde zich in deze kwestie achter het Egyptische besluit. Op een gegeven moment werd door Nasser aan Israë lische schepen de toegang tot het Suezkanaal ontzegd. Deze maatregel was in strijd met de Conventie van Constantinopel (van 1888) die vrije doortocht voor ieder-een garandeerde. Bovendien werd de Golf van Eilat (Akaba) voor Israël afge sloten. Omdat de Verenigde Naties niet ingrepen, besloot Israël het heft in eigen hand te-nemen. Op 29 oktober 1956 rukte het Israëlische leger onder aan voering van Moshe Dayan de Sinaï binnen. Deze operatie, die bekend staat als de 'Ope ration Musketeer', begon met de verovering van de Mitla- pas door Israëlische parachu tisten. Als een wervelwind joeg de Joodse oorlogsmachine in de richdng van het Suezka naal, bezette de Gazastrook en hief door de verovering van de Egyptische militaire post in Sharm el Sheik, gelegen op de meest zuidelijke punt van de Sinaïwoestijn aan de Rode Zee, de blokkade van de Golf van Eilat op. Deze Israëlische operatie was in het geheim aangemoedigd door Engeland en Frankrijk, die vanwege de nationalisa- tie belemmering van de vrije vaart door het Suezkanaal vreesden. De beide landen eisten in een ultimatum dat de strijdende partijen - Egypte en Israël - zich tot tien mijl van het kanaal zouden terug trekken. Israël voldeed aan die eis. Egypte niet. Daarom ver klaarden Engeland en Frank rijk aan Egypte de oorlog. Ze stuurden troepen naar de kanaalzone en op 31 oktober werd de Egyptische stad Port Said vanaf vliegdekschepen en luchthavens op Cyprus en Malta gebombardeerd. Nasser liet toen veertig schepen in het Suezkanaal zinken, waardoor de vaart erdoor totaal geblok keerd was. Op 5 november hadden Engeland en Frank rijk diverse strategische pun ten rond het kanaal in han den. Onder druk van de Ver enigde Staten, Rusland en de Verenigde Naties kwam toen al gauw een staakt-het-vuren tot stand en twee weken later trokken de westerse machten hun troepen uit Egypte terug. De Sinaï-oorlog had aan 1600 Egyptische en 215 geallieerde soldaten het leven gekost. Doordat uitlekte dat er tus sen Israël aan de ene kant en Engeland en Frankrijk aan de andere kant een geheime afspraak met betrekking tot het Israëlische offensief was gemaakt, waren de Arabieren het vertrouwen in deze landen kwijtgeraakt. Dat had de val van de regering van premier Eden in Engeland tot gevolg. Op 6 november was de strijd gestreden. Israël trok zich uit de Sinaï en de Gazastrook terug, nadat het de toezeg ging had ontvangen dat een VN-vredesiTiacht aan de Egyp- tisch-Israëlische grens zou worden gelegerd, die de beide landen vaneen zou scheiden en die daardoor de veiligheid van Israël zou waarborgen en de vrije doorvaart voor alle schepen zou garanderen. Dii was de eerste keer dat van een vredesmacht van de Verenigde Naties gebruik gemaakt werd. (Wordt vervolgd) vH OUDDORP - Uitslagen van maandag 14 januari jl. Dammen (ronde 17): J. van den Ouden - A. van Huizen1-1 C. Mierop - J. van Koppen 3-0 C. Tanis - A. de Mik sr.0-3 H. Floresteijn - M. Appel3-0 Door remise behoudt Adam van Huizen zijn koppositie in de ranglijst. Schaken (ronde 16): A. Boulassouak - E. Santifort1-0 J. Oomkes - K. d'Hond0-1 B. Faber-J. Vonk0-1 P. Derrez - R. van der Wende0-1 M. Potters - K. van der WendeV2-V2 H. van Meenen - W Tanis-Koole1-0 Willem-Jan Tanis staat ruim aan kop in de ranglijst, gevolgd door Jaap Santifort, Bonne Faber, Jan Vonk en Jan Verzij- den. De strijd zal de komende weken binnen dit vijftal in alle hevigheid losbarsten. De wed strijd tussen Faber en Vonk was daar al een voorproefje op. In een moeilijk pionneneindspel wist Vonk deze partij naar zich toe te trekken. Meer informatie over dam- en schaakclub Ontspanning is te vinden op website www.desvn^ nl. In deze rubriek l<unnen lezers hun zegje doen afreageren op hetgeen ze in dit blad gelezen hebben. Inzendingen wogen geen grotere omvang hebben dan ca. 400 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor om inge zonden tekst in te korten of niet te plaatsen. Tevens draagt de redactie geen verantwoordelijkheid voorde inhoud van wat lezers schrijven. Naar aanleiding van de inzen ding 'Naastenliefde' in Eilan- den-Nieuws van 15 januari jl. het volgende. Het lijkt me niet terecht om de sluiting van het nieuwe parkeerter rein aan de Mozartsingel af te wentelen op die ene klager: ongetwijfeld verwoordt zijn bezwaarschrift de mening van meer bewoners in de Kleine Boezem. Voorlopig heeft men een punt, zo vindt de rech ter Tijdens de voorlichtings bijeenkomst in De Schakel, april 2007, viel al te beluiste ren dat men niet gerust was over de gang van zaken. Het parkeerterrein zou een tijde lijke voorziening zijn, voor de duur van 5 jaar. Over wat er daarna gebeurt, konden zowel zjekenhuisdirectie als gemeen tebestuur geen duidelijkheid verschaffen. Duidelijk is wel dat voor het ziekenhuis de grenzen in zicht zijn en dat betreft niet'alleen parkeergele genheid. De instelling is tot in de wijde omtrek populair en dat gaat nu wringen. Voorlopig wordt er weer in de wijken geparkeerd. Ook par keerplaats Kattewacht, vrijge komen door de verhuizing van de Cl 000 naar de Gelderse- dijk, wordt goed benut. Goed voor dik dertig plaatsen, maar meer is nodig. Misschien kan de Gerefor meerde Gemeente soelaas bie den: men beschikt er immers over ruime parkeercapaciteit die op werkdagen niet wordt benut. "Over naastenliefde en parkeren", zo staat boven dit stukje: wie weet, wordt het wat... Uw reacties of commen taren zijn van harte welkom op www.hartvandirksland. nl of mail rechtstreeks naar post(g'hartvandirksland.nl. Jan Verbiest, Dirksland In antwoord op mijn oproep in de plaatselijke media om toch vooral klachten en opmerkin gen bij de provincie (en Arriva) te melden kreeg ik de vraag of deze in het vervolg naar het centrale adres hwgo(a^pzh. nl gestuurd kunnen worden. Daarnaast ontving ik onder staande antwoord op verschil lende klachten: "Onlangs verscheen in uw medium de oproep bij de pro vincie Zuid-Holland klachten in te dienen tegen de inge bruikname van de nieuwe halte aan de provinciale weg N215 te Nieuwe-Tonge. Meer dere mensen hebben gehoor gegeven aan deze oproep. Op onze internetsite hebben wij hierop de volgende reactie gegeven: Sinds 1 januari ver zorgt Arriva het busvervoer in de Hoekse Waard en Goeree- Overflakkee. Voor de reizigers in dit gebied is er veel veran derd: dfe bussen rijden anders, zien er anders uit en rijden op andere tijden. Er rijden bus sen 's nachts en er rijden meer bussen dan voorheen. Soms leidt het ook tot aanpassingen van halteplaatsen. In Nieuwe- Tonge op de kruising tussen de N215 en de Molendijk zijn er nieuwe haltes bijgekomen. Hierdoor rijden er minder bussen door de kern van Nieu we Tonge, waardoor de over last en verkeersveiligheid in de kern is verbeterd. Echter de nieuwe situatie leidt bij de rei zigers en inwoners van Nieuwe Tonge ook tot ongerustheid en klachten. Voor zowel reizigers als auto mobilisten is de nieuwe situatie wennen. De bus stopt op een plaats waarvan men het niet gewend is en er maken meer mensen gebruik van de over steekplaats dan voorheen. Met het plaatsen van borden wil de provincie weggebruikers hier op attent maken. En ook in het aanpassen van de lijnen op de weg maken we de situatie voor de weggebruikers duidelijker. Het blijft natuurlijk opletten. Het is een druk kruispunt. Toch blijkt uit de ongevallencij- fers dat er in de periode 2002- 2006 één ongeval is gebeurd zonder slachtoffers. De pro vincie heeft de haltes volgens de laatste normen voor ver keersveiligheid aangelegd. Uit de éérste observaties blijkt dat door de stoppende en optrek kende bussen automobilisten hun snelheid aanpassen. De voorzieningen voor de fiets ontbreken nog. Graag hadden we als provincie eind decem ber nieuwe fietsenklemmen geplaatst om klaar te zijn voor de nieuwe dienstregeling. Dat is niet gelukt. In de week van 14 januari worden tijdelijke fietsvoorzieningen geplaatst, zodat de reizigers hun fiets vei- lig kunnen stallen. De bushaltes langs de N215 zijn tijdelijk. Medio 2008 wordt de \2I5 opnieuw geasfalteerd en dan komen er definitieve hal tes op dezelfde locatie. Het merendeel van de ont vangen reacties was afkomstig van automobilisten die vrezen dat de bussen het uitzicht op de N215 belemmeren. Het betroffen niet enkel klachten. Ook zijn positieve reacties bij ons binnen gekomen, waar onder de opmerking dat het verkeer zich door de aanleg van de bushaltes meer aan de snelheid van 60 km/u houdt en beter oplet bij het benaderen van het kruispunt. Bij het creëren van de halte kommen is nog voordat deze in gebruik zijn genomen door zowel de provincie, Arriva als de aannemer getoetst of het zicht voor automobilisten die vanuit de Molendijk danwei Langeweg de N215 op willen rijden niet belemmert wordt. Dit blijkt niet het geval te zijn. Het zicht voor de buschauffeur bij het verlaten van de halte is ook ruim voldoende. Zoals reeds vermeld in het hier boven aangehaalde bericht, betreurt de provincie het dat niet tijdig de fietsvoorzieningen gerealiseerd konden worden. Dit heeft te maken met de rela tief lange levertermijn voor de zgn. fietstulpen. In week 2 zijn er tijdelijke fietsvoorzieningen geplaatst. Aan de dorpszijde is er een houten hek komen te staan in de berm tussen voet pad en weiland. Aan de tank- stationzijde is achter de kleine halte ook een houten hekwerk ten behoeve van fietsparkeren. Indien mogelijk en noodza kelijk worden extra hejcken geplaatst. Er worden geen par keervoorzieningen voor auto's aangebracht. Op het kruispunt zijn twee voetgangersoversteekplaatsen. In week 2 zijn rood-wit gelei dehekken aan weerszijde van iedere opstelplaats geplaatst. Deze hekken zijn voldoende laag opdat het overzicht voor het verkeer niet in gevaar kan komen. De aanwezige strepen langs beide oversteekplaatsen zijn voorzieq van een nieuwe Jaag witte verf. Er zijn reeds drie waarschu wingsborden geplaatst ten behoeve van het autoverkeer met de tekst 'Verkeerssituatie gewijzigd. Pas op! Bus stopt.' Naast de eerder genoemde vrees voor verkeersonveilige situaties vinden enkele inwo ners het vervelend dat de reis tijd van huis naar de halte ver lengd is. De provincie betreurt dit. Echter, de provincie stelt het lijnennet niet op dan wel vast. Dit is een verantwoor delijkheid van de vervoerder. De provincie toetst of de ver voerder zich aan de door de provincie opgestelde conces sievoorwaarden houdt. Arriva voldoet in dit geval aan de concessie-eisen wat betreft de ontsluiting van woonkernen. In feite is de ontsluiting van Nieuwe-Tonge verbeterd ten opzichte van de Connexxion- periode. De provincie bena drukt dat de bus niet verdwe nen is uit de kern. Het speciaal door Arriva ingestelde scholie- rennet rijdt via de Ds. Went- inkstraat. Naast deze lijn 626 kunt u gebruik maken van lijn 138 van Herkingen naar de provinciale weg N215 (vv). In vergelijking met de Connexxi- on-periode rijdt lijn 138 door de week langer door en rijdt de lijn ook in het weekend. Doordat er minder busverkeer door de kern rijdt, is de ver keersveiligheid in Nieuwe-Ton ge toegenomen. De gemeente Middelharnis beaamt dit en heeft bestuurlijk aangegeven hiermee tevreden te zijn. De bustijden zijn per 1 janu ari 2008 gewijzigd. Dit wordt niet door iedere reiziger als prettig ervaren, onder meer omdat ingesleten reispatronen gewijzigd moeten worden. De dienstregelingwijziging heeft de volgende oorzaak: De buslijnen vormen samen een netwerk met onderweg allerlei aansluitingen op diver se knooppunten. Knooppun ten in de Hoeksche Waard zijn bijvoorbeeld busstation Heinenoord en Numansdorp/ A29. Op Goeree-Overflakkee zijn belangrijke aansluitpun- ten het busstation Oude-Ionge (met aansluiting op lijnen naar Zeeland en Noord-Brabant) en Stellendam (met aanslui tingen naar Hellevoetsluis en Renesse). Ingaande 1 januari 2008 zijn de bustijden in Zee land met ongeveer een kwar tier verschoven. Omdat Arriva de aansluitingen in Renesse en Oude-Tonge wil blijven aanbie den, heeft Arriva de bustijden op Goeree-Overflakkee mee moeten verschuiven. Het voetgangersperron ter hoogte van tankstation Nelisse is niet toegankelijk voor rol stoelgebruikers. Dj£ provincie betreurt dit. Echter, medio 2008 wordt de N215 opnieuw geasfalteerd. Dan wordt ook de definitieve halte gerealiseerd. Deze halte zal voldoen aan de toegankelijkheidseisen. Wij hopen dat u hiermee begrip heeft gekregen voor de keuzes die wij als verantwoor delijke wegbeheerder hebben gemaakt." Maria Evers, Nieuwe-Tonge MIDDELHARNIS - In een bomvolle Hervormde kerk van Middelharnis heeft de Christelijke Oratoriumvereniging 'Laudando' zaterdagavond alweer een prestatie van for maat geleverd: de integrale uitvoering van het beroemde oratorium The Messiah van Georg Friedrich Handel. Hij had in 1742 slechts drie weken nodig om het twee en een half uur durende meesterwerk te componeren. Het drie delige werk gaat over de Bijbelse Messias, zijn geboor teaankondiging, dood, opstanding en hemelvaart en zijn wederkomst. Vanaf het begin was het oratorium een laai end succes. De dames werden destijds zelfs verzocht hun hoepels uit hun rokken te laten zodat er meer mensen in de zaal of kerk konden. Door Conno Bochoven Zulke drastische maatregelen werden bij de uitvoering in Mid delharnis niet genomen, helaas moest wel een aantal mensen teleurgesteld worden. De bijna 500 aanwezigen kregen beslist waar voor hun geld. Het is uniek om op een eiland, waar men op muzikaal en cultureel gebied toch wel wat gewend is, zo'n monu mentaal oratoriumwerk live te kunnen meemaken. Het koor had zich verzekerd van professionele solisten en de gedegen muzikale begeleiding van het Randstedelijk Begeleidings Orkest Sinfonia. Zonder de anderen tekort te willen doen, maakten vooral sopraan Hieke Meppelink en bas Wiard Witholt indruk. Witholts komst was lang onzeker, maar gelukkig was hij net op tijd hersteld van een longontsteking. Eén van de hoogtepunten van de avond was de door Meppelink met veel gevoel voor drama en loepzuiver gezongen sopraan-aria 'I know that my Redeemer liveth'. Mar- tine Straesser vertolkte trefzeker de altpartijen, tenor Jan van Elsacker viel op door zijn hier en daar wat stotend gezongen soli. Mooie mimiek voor het publiek, dat weer wel. Dirigent Rinus Verhage heeft maandenlang met zijn koor gerepeteerd en eigen lijk is het jammer dat het dan maar één keer gezongen wordt. De musiceervreugde van het koor spatte er bij tijden vanaf, bijvoor beeld in het bekende Hallelujahkoor. Daar kun je mee uitpakken, en dat gebeurde dan ook. Kortom, Laudando heeft een unieke en voortreffelijke uitvoering gegeven van een meesterwerk. Soms zijn kleine dingen veelzeggend. Na een koorgedeelte boog alt Straesser zich naar haar buurvrouw en fluisterde onmiskenbaar: "mooi..." Een terecht compliment van iemand die met alle grote namen gewerkt heeft. Even veelzeggend was het minutenlange applaus van een dankbaar publiek.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 6