Israels oorlogen (i)
Arriva
^s
s
i
Laudando imponeert met
prachtige uitvoering 'Messiah'
'De Zwaluw' ontvangt
20.000 van Oranje Fonds
-^^.l
EDI
't w-SiSir...
Ingezonden:
m
Dam- en
schaakver.
Ontspanning
Over naasten
liefde
en parkeren
EIIIMlDEn.niEUW5
De onafhanhelijksheids-
oorlog (15 mei 1948 -
juli 1949)
A.baW
J Sg
J^^^^^\
^^S^^
w^^^.
p.««. Ij
d^m^}
Y ,^^^^SS^Ê\
^w"^
De Sinaï-oorlog
(29 oktober - 5 november
1956)
i
PAGINA 6
VRIJDAG 18 JANUARI 2008
Op 15 mei 1948 begon Israël opnieuw. Na bijna 1900
jaar van omzwervingen kregen de Joodse ballingen
weer een tehuis. Drie jaar nadat de geraamten uit de
concentratie-kampen tevoorschijn waren gekomen,
was Israël terug in het land dat God hun had gegeven.
Die landsbelofte had God maar liefst zesenveertig maal
gedaan (o.a. in Genesis 13 15 en in Psalm 105 8-11).
verzetsgroepen, die beschik
ten over wat verouderde
wapens. Alleen, deze groepen
waren prima georganiseerd,
zeer gedisciplineerd en goed
getraind. Bovendien, de Isra
eli's vochten uit lijfsbehoud. Ze
stonden met hun rug tegen de
muur. Ze konden - in tegen
stelling tot de Arabische lan
den - niet één oorlog verlie
zen.
Aanvankelijk weerstonden ze
de vijand, vervolgens drongen
ze de aan vallers terug. Alle Ara
bische legers - met uitzonde
ring van het leger van (Trans)
Jordanië - werden verslagen.
Jordanië bezette Samaria,
Judea en Oost-Jeruzalem.
Bij de wapenstilstandsover
eenkomsten van 1949 met
Egypte, Jordanië, Syrië en
Libanon werden de grenzen
vastgesteld op grond van de
frontlinies op dat moment. De
Westelijke Jordaanoever en
Oost-Jeruzalem kwamen aan
Jordanië. De Gazastrook bleef
bij Egypte. Het grondgebied
dat Israël toegewezen kreeg,
werd vergeleken bij de verde
ling van 1947, met 6400 km2
uitgebreid.
Het enige wat Israël moest
prijsgeven was Oost-Jeruza
lem. De verwoede strijd om
de Oude Stad eindigde met de
overgave van de Joodse wijk
aan eenheden van het Jor
daanse Arabische Legioen. De
Jordaniërs veranderden dit
deel van Jeruzalem door plun
dering en brandstichting in
een puinhoop. Maar liefst 58
synagogen werden vernield.
Ook de Joodse begraafplaats
op de Olijfberg moest het ont
gelden. Israël verloor in deze
oorlog bijna 4000 soldaten en
1700 burgers.
De nieuwe staat omvatte de
Negevwoestijn, de kustvlakte
langs de Middellandse Zee,
Galilea en een corridor naar
West-Jeruzalem. De UNO zou
toezicht houden op de naleving
van de gesloten bestanden.
Een geheim Israëlisch wapen
in deze oorlog was de 'David-
ka'. Het was een primitief
kanonnetje met weinig tref
zekerheid. Het kon door vier
man worden verplaatst en gaf
bij het afschieten een oorver
dovend geluid. De Arabieren
dachten dat de Joden atoom-
De Engehe premier Eden.
De Onafhankelijkheidsverkla
ring werd op 14 mei 1948 om
16.00 uur door David Ben
Goerion afgekondigd. Op die
dag vielen vijf Arabische buur
landen (Syrië, Libanon, Irak,
Jordanië en Egypte) Israël
binnen. Zij hadden gewei
gerd genoegen te nemen met
de verdeling van Palestina in
een Joodse en een Palestijnse
staat, waaraan de Verenigde
Naties in november 1947 hun
goedkeuring hadden gegeven.
Ze hadden voor de wapens
gekozen. Het grondgebied
van Israël omvatte niet meer
dan één procent van dat van
de vijanden. Azzam Pasha, de
secretaris-generaal van de Ara
bische Liga, zei: "Dit zal een
oorlog zijn van uitroeiing en
van een massale moord, waar
over gesproken zal worden als
over de Mongoolse slachtingen
en de kruis-tochten".
Deze uitroeiingsoorlog begon
met een luchtaanval van Egyp
te op Tel Aviv. De Jordaniërs
belegerden Jeruzalem en hun
troepen bereikten de Middel
landse Zee tot op 15 km. De
Arabische legers telden Veel
meer soldaten en waren veel
en veel beter uitgerust dan die
van Israël Alleen, de coördi
natie tussen die verschillende
legers liet veel te wensen over
en er heerste een groot gebrek
aan eenheid. Het effect van
hun aanvallen werd daardoor
verzwakt.
Het Israëhsche leger bestond
uit in het geheim opgeleide
De davidka, geheim hmdiscii wapen.
SOMMELSDIJK - Vereniging
Wijkgroep De Zwaluw krijgt
een bijdrage van 20.000
van het Oranje Fonds voor
de inrichting van het nieuwe
wijkgebouw. De vereniging
zal medio juni het nieuwe
wijkgebouw betrekken. De
vereniging zal in dit gebouw
haar gebruikelijke activiteiten
voortzetten en uitbreiden. Het
oude g:ebouw was inmiddels
dusdanig verouderd en bood
niet voldoende ruimte meer
aan de vele activiteiten die de
vereniging organiseert. Het
Oranje Fonds maakt dan ook
mogelijk dat de vereniging het
nieuwe centrum kan inrichten
zodat alle activiteiten voortge
zet kunnen worden.
De bouw van het wijkcentrum
fnaakt onderdeel uit van een
groot nieuwbouwproject aan
de Sperwer te Sommelsdijk.
In dit complex zullen naast
de wijkvereniging een peu
terspeelzaal, kantoor van de
woningbouwvereniging en 59
levensloopbestendige wonin
gen worden gerealiseerd. De
geplande oplevering is medio
mei 2008. Als alles volgens
plan loopt, zal de vereniging
de maand juni gebruiken om
het gebouw in te richten, zodat
de activiteiten daar direct kun
nen worden voortgezet.
Directeur Ronald van der
Giessen van het Oranje Fonds:
"Het Oranje Fonds bevordert
betrokkenheid in de samenle
ving. Door onze steun ontmoe
ten mensen elkaar of vinden
zij een nieuwe plek in de maat
schappij. We verwachten dat
onze bijdrage dit bijzondere
project een goede stimulans
geeft en zo onze doelstelling
helpt bereiken."
Het Oranje Fonds is het groot
ste, nationale fonds, op soci
aal gebied. Per jaar keert het
ongeveer 20 miljoen euro uit
aan organisaties en projecten
in Nederland, de Nederlandse
Antillen en Aruba. Hierdoor
bevordert het Oranje Fonds
betrokkenheid in de samenle
ving. Door onze steun ontmoe
ten mensen elkaar of vinden zij
een nieuwe plaats in de samen
leving. Het Oranje Fonds wordt
gesteund door de Nationale
Postcode Loterij en de Lotto.
De Prins van Oranje en Prin
ses Maxima zijn beschermpaar
van het Oranje Fonds.
HHMtfïin^M Z*. i
e Sm
sAOI Dl ^RABIP
w,«i»n.*iMii»
«e
Hairij
f -!
TiH-AviviB
JORDAME
/U^i^
r JtrWo,
K^^^^^^V^^
^^^^i^^r^^
fe»»g
F.OYPTl, ^W
liS
E «t<«tt«
SAOÊDi-ASABIt
P»iestinA tui l srac'l
Vetdcling.«pliiii rxw V.N' Nj wapenstüstami ss»!
I^ÉSË^ jseass stft*ï ,''i smwscw stmt ^:}^-y'^'4 «tswiatü!»*!* ismt
Grenzen 1948-1949.
bommen hadden en sloegen in
paniek op de vlucht.
Van de 640.000 Palestijnse
Arabieren, die in Israël woon
den zijn er - op advies van
hun leiders - 500.000 naar
de omliggende landen wegge
vlucht. Dat was het begin van
het vluchtelingenprobleem.
Israël had gehoopt dat de
gesloten wapenstilstandsover
eenkomsten tot officiële vre
desverdragen zouden leiden.
De Arabische landen weiger
den evenwel de staat Israël te
erkennen. Zij hielden vast aan
een volledige economische,
politieke en sociale boycot van
Israël. En zo duurde de oorlog
voort.
De tijd na 1949 kenmerkte zich
door oorlogszuchtige redevoe
ringen van Arabische leiders,
door een economische boycot
van Israël en door in heftig
heid toenemende grensinci
denten en terreuracties. Egyp
tische zelfmoordcommando's
opereerden aan Israels gren
zen. Kolonel Nasser, die in
1954 president van Egypte was
geworden, wierp zich op als de
leider van de Arabische Liga.
In 1954 dwong hij Engelse
troepen de strook bij het Suez-
kanaal te ontruimen en omdat
de Verenigde Staten weiger
den Egypte te helpen bij de
bouw van de v^soeandam
besloot Nasser in juh 1956 het
Suezkanaal te nationaliseren.
Daarmee haalde hij zich de
woede van Frankrijk en Enge
land op de hals, omdat hfet
kanaal in het bezit was van een
Frans-Engelse maatschappij.
Rusland schaarde zich in deze
kwestie achter het Egyptische
besluit.
Op een gegeven moment
werd door Nasser aan Israë
lische schepen de toegang tot
het Suezkanaal ontzegd. Deze
maatregel was in strijd met de
Conventie van Constantinopel
(van 1888) die vrije doortocht
voor ieder-een garandeerde.
Bovendien werd de Golf van
Eilat (Akaba) voor Israël afge
sloten.
Omdat de Verenigde Naties
niet ingrepen, besloot Israël het
heft in eigen hand te-nemen.
Op 29 oktober 1956 rukte het
Israëlische leger onder aan
voering van Moshe Dayan de
Sinaï binnen. Deze operatie,
die bekend staat als de 'Ope
ration Musketeer', begon met
de verovering van de Mitla-
pas door Israëlische parachu
tisten. Als een wervelwind joeg
de Joodse oorlogsmachine in
de richdng van het Suezka
naal, bezette de Gazastrook en
hief door de verovering van
de Egyptische militaire post
in Sharm el Sheik, gelegen op
de meest zuidelijke punt van
de Sinaïwoestijn aan de Rode
Zee, de blokkade van de Golf
van Eilat op.
Deze Israëlische operatie was
in het geheim aangemoedigd
door Engeland en Frankrijk,
die vanwege de nationalisa-
tie belemmering van de vrije
vaart door het Suezkanaal
vreesden. De beide landen
eisten in een ultimatum dat de
strijdende partijen - Egypte
en Israël - zich tot tien mijl
van het kanaal zouden terug
trekken. Israël voldeed aan die
eis. Egypte niet. Daarom ver
klaarden Engeland en Frank
rijk aan Egypte de oorlog.
Ze stuurden troepen naar de
kanaalzone en op 31 oktober
werd de Egyptische stad Port
Said vanaf vliegdekschepen
en luchthavens op Cyprus en
Malta gebombardeerd. Nasser
liet toen veertig schepen in het
Suezkanaal zinken, waardoor
de vaart erdoor totaal geblok
keerd was. Op 5 november
hadden Engeland en Frank
rijk diverse strategische pun
ten rond het kanaal in han
den. Onder druk van de Ver
enigde Staten, Rusland en de
Verenigde Naties kwam toen
al gauw een staakt-het-vuren
tot stand en twee weken later
trokken de westerse machten
hun troepen uit Egypte terug.
De Sinaï-oorlog had aan 1600
Egyptische en 215 geallieerde
soldaten het leven gekost.
Doordat uitlekte dat er tus
sen Israël aan de ene kant en
Engeland en Frankrijk aan
de andere kant een geheime
afspraak met betrekking tot
het Israëlische offensief was
gemaakt, waren de Arabieren
het vertrouwen in deze landen
kwijtgeraakt. Dat had de val
van de regering van premier
Eden in Engeland tot gevolg.
Op 6 november was de strijd
gestreden. Israël trok zich
uit de Sinaï en de Gazastrook
terug, nadat het de toezeg
ging had ontvangen dat een
VN-vredesiTiacht aan de Egyp-
tisch-Israëlische grens zou
worden gelegerd, die de beide
landen vaneen zou scheiden
en die daardoor de veiligheid
van Israël zou waarborgen en
de vrije doorvaart voor alle
schepen zou garanderen. Dii
was de eerste keer dat van een
vredesmacht van de Verenigde
Naties gebruik gemaakt werd.
(Wordt vervolgd)
vH
OUDDORP - Uitslagen van
maandag 14 januari jl.
Dammen (ronde 17):
J. van den Ouden -
A. van Huizen1-1
C. Mierop - J. van Koppen 3-0
C. Tanis - A. de Mik sr.0-3
H. Floresteijn - M. Appel3-0
Door remise behoudt Adam
van Huizen zijn koppositie in
de ranglijst.
Schaken (ronde 16):
A. Boulassouak -
E. Santifort1-0
J. Oomkes - K. d'Hond0-1
B. Faber-J. Vonk0-1
P. Derrez -
R. van der Wende0-1
M. Potters -
K. van der WendeV2-V2
H. van Meenen -
W Tanis-Koole1-0
Willem-Jan Tanis staat ruim
aan kop in de ranglijst, gevolgd
door Jaap Santifort, Bonne
Faber, Jan Vonk en Jan Verzij-
den. De strijd zal de komende
weken binnen dit vijftal in alle
hevigheid losbarsten. De wed
strijd tussen Faber en Vonk was
daar al een voorproefje op. In
een moeilijk pionneneindspel
wist Vonk deze partij naar zich
toe te trekken.
Meer informatie over dam- en
schaakclub Ontspanning is te
vinden op website www.desvn^
nl.
In deze rubriek l<unnen lezers hun zegje
doen afreageren op hetgeen ze in
dit blad gelezen hebben. Inzendingen
wogen geen grotere omvang hebben
dan ca. 400 woorden. De redactie
behoudt zich het recht voor om inge
zonden tekst in te korten of niet te
plaatsen. Tevens draagt de redactie
geen verantwoordelijkheid voorde
inhoud van wat lezers schrijven.
Naar aanleiding van de inzen
ding 'Naastenliefde' in Eilan-
den-Nieuws van 15 januari
jl. het volgende. Het lijkt me
niet terecht om de sluiting
van het nieuwe parkeerter
rein aan de Mozartsingel af te
wentelen op die ene klager:
ongetwijfeld verwoordt zijn
bezwaarschrift de mening van
meer bewoners in de Kleine
Boezem. Voorlopig heeft men
een punt, zo vindt de rech
ter Tijdens de voorlichtings
bijeenkomst in De Schakel,
april 2007, viel al te beluiste
ren dat men niet gerust was
over de gang van zaken. Het
parkeerterrein zou een tijde
lijke voorziening zijn, voor de
duur van 5 jaar. Over wat er
daarna gebeurt, konden zowel
zjekenhuisdirectie als gemeen
tebestuur geen duidelijkheid
verschaffen. Duidelijk is wel
dat voor het ziekenhuis de
grenzen in zicht zijn en dat
betreft niet'alleen parkeergele
genheid. De instelling is tot in
de wijde omtrek populair en
dat gaat nu wringen.
Voorlopig wordt er weer in de
wijken geparkeerd. Ook par
keerplaats Kattewacht, vrijge
komen
door de verhuizing van de
Cl 000 naar de Gelderse-
dijk, wordt goed benut. Goed
voor dik dertig
plaatsen, maar meer is nodig.
Misschien kan de Gerefor
meerde Gemeente soelaas bie
den: men beschikt er immers
over ruime parkeercapaciteit
die op werkdagen niet wordt
benut. "Over naastenliefde en
parkeren", zo staat boven dit
stukje: wie weet, wordt het
wat... Uw reacties of commen
taren zijn van harte welkom
op www.hartvandirksland.
nl of mail rechtstreeks naar
post(g'hartvandirksland.nl.
Jan Verbiest, Dirksland
In antwoord op mijn oproep in
de plaatselijke media om toch
vooral klachten en opmerkin
gen bij de provincie (en Arriva)
te melden kreeg ik de vraag of
deze in het vervolg naar het
centrale adres hwgo(a^pzh.
nl gestuurd kunnen worden.
Daarnaast ontving ik onder
staande antwoord op verschil
lende klachten:
"Onlangs verscheen in uw
medium de oproep bij de pro
vincie Zuid-Holland klachten
in te dienen tegen de inge
bruikname van de nieuwe
halte aan de provinciale weg
N215 te Nieuwe-Tonge. Meer
dere mensen hebben gehoor
gegeven aan deze oproep.
Op onze internetsite hebben
wij hierop de volgende reactie
gegeven: Sinds 1 januari ver
zorgt Arriva het busvervoer in
de Hoekse Waard en Goeree-
Overflakkee. Voor de reizigers
in dit gebied is er veel veran
derd: dfe bussen rijden anders,
zien er anders uit en rijden op
andere tijden. Er rijden bus
sen 's nachts en er rijden meer
bussen dan voorheen. Soms
leidt het ook tot aanpassingen
van halteplaatsen. In Nieuwe-
Tonge op de kruising tussen
de N215 en de Molendijk zijn
er nieuwe haltes bijgekomen.
Hierdoor rijden er minder
bussen door de kern van Nieu
we Tonge, waardoor de over
last en verkeersveiligheid in de
kern is verbeterd. Echter de
nieuwe situatie leidt bij de rei
zigers en inwoners van Nieuwe
Tonge ook tot ongerustheid en
klachten.
Voor zowel reizigers als auto
mobilisten is de nieuwe situatie
wennen. De bus stopt op een
plaats waarvan men het niet
gewend is en er maken meer
mensen gebruik van de over
steekplaats dan voorheen. Met
het plaatsen van borden wil de
provincie weggebruikers hier
op attent maken. En ook in het
aanpassen van de lijnen op de
weg maken we de situatie voor
de weggebruikers duidelijker.
Het blijft natuurlijk opletten.
Het is een druk kruispunt.
Toch blijkt uit de ongevallencij-
fers dat er in de periode 2002-
2006 één ongeval is gebeurd
zonder slachtoffers. De pro
vincie heeft de haltes volgens
de laatste normen voor ver
keersveiligheid aangelegd. Uit
de éérste observaties blijkt dat
door de stoppende en optrek
kende bussen automobilisten
hun snelheid aanpassen.
De voorzieningen voor de fiets
ontbreken nog. Graag hadden
we als provincie eind decem
ber nieuwe fietsenklemmen
geplaatst om klaar te zijn voor
de nieuwe dienstregeling. Dat
is niet gelukt. In de week van
14 januari worden tijdelijke
fietsvoorzieningen geplaatst,
zodat de reizigers hun fiets vei-
lig kunnen stallen.
De bushaltes langs de N215 zijn
tijdelijk. Medio 2008 wordt de
\2I5 opnieuw geasfalteerd en
dan komen er definitieve hal
tes op dezelfde locatie.
Het merendeel van de ont
vangen reacties was afkomstig
van automobilisten die vrezen
dat de bussen het uitzicht op
de N215 belemmeren. Het
betroffen niet enkel klachten.
Ook zijn positieve reacties bij
ons binnen gekomen, waar
onder de opmerking dat het
verkeer zich door de aanleg
van de bushaltes meer aan de
snelheid van 60 km/u houdt en
beter oplet bij het benaderen
van het kruispunt.
Bij het creëren van de halte
kommen is nog voordat deze
in gebruik zijn genomen door
zowel de provincie, Arriva als
de aannemer getoetst of het
zicht voor automobilisten die
vanuit de Molendijk danwei
Langeweg de N215 op willen
rijden niet belemmert wordt.
Dit blijkt niet het geval te zijn.
Het zicht voor de buschauffeur
bij het verlaten van de halte is
ook ruim voldoende.
Zoals reeds vermeld in het hier
boven aangehaalde bericht,
betreurt de provincie het dat
niet tijdig de fietsvoorzieningen
gerealiseerd konden worden.
Dit heeft te maken met de rela
tief lange levertermijn voor de
zgn. fietstulpen. In week 2 zijn
er tijdelijke fietsvoorzieningen
geplaatst. Aan de dorpszijde is
er een houten hek komen te
staan in de berm tussen voet
pad en weiland. Aan de tank-
stationzijde is achter de kleine
halte ook een houten hekwerk
ten behoeve van fietsparkeren.
Indien mogelijk en noodza
kelijk worden extra hejcken
geplaatst. Er worden geen par
keervoorzieningen voor auto's
aangebracht.
Op het kruispunt zijn twee
voetgangersoversteekplaatsen.
In week 2 zijn rood-wit gelei
dehekken aan weerszijde van
iedere opstelplaats geplaatst.
Deze hekken zijn voldoende
laag opdat het overzicht voor
het verkeer niet in gevaar kan
komen.
De aanwezige strepen langs
beide oversteekplaatsen zijn
voorzieq van een nieuwe Jaag
witte verf.
Er zijn reeds drie waarschu
wingsborden geplaatst ten
behoeve van het autoverkeer
met de tekst 'Verkeerssituatie
gewijzigd. Pas op! Bus stopt.'
Naast de eerder genoemde
vrees voor verkeersonveilige
situaties vinden enkele inwo
ners het vervelend dat de reis
tijd van huis naar de halte ver
lengd is. De provincie betreurt
dit. Echter, de provincie stelt
het lijnennet niet op dan wel
vast. Dit is een verantwoor
delijkheid van de vervoerder.
De provincie toetst of de ver
voerder zich aan de door de
provincie opgestelde conces
sievoorwaarden houdt. Arriva
voldoet in dit geval aan de
concessie-eisen wat betreft de
ontsluiting van woonkernen.
In feite is de ontsluiting van
Nieuwe-Tonge verbeterd ten
opzichte van de Connexxion-
periode. De provincie bena
drukt dat de bus niet verdwe
nen is uit de kern. Het speciaal
door Arriva ingestelde scholie-
rennet rijdt via de Ds. Went-
inkstraat. Naast deze lijn 626
kunt u gebruik maken van lijn
138 van Herkingen naar de
provinciale weg N215 (vv). In
vergelijking met de Connexxi-
on-periode rijdt lijn 138 door
de week langer door en rijdt
de lijn ook in het weekend.
Doordat er minder busverkeer
door de kern rijdt, is de ver
keersveiligheid in Nieuwe-Ton
ge toegenomen. De gemeente
Middelharnis beaamt dit en
heeft bestuurlijk aangegeven
hiermee tevreden te zijn.
De bustijden zijn per 1 janu
ari 2008 gewijzigd. Dit wordt
niet door iedere reiziger als
prettig ervaren, onder meer
omdat ingesleten reispatronen
gewijzigd moeten worden. De
dienstregelingwijziging heeft
de volgende oorzaak:
De buslijnen vormen samen
een netwerk met onderweg
allerlei aansluitingen op diver
se knooppunten. Knooppun
ten in de Hoeksche Waard
zijn bijvoorbeeld busstation
Heinenoord en Numansdorp/
A29. Op Goeree-Overflakkee
zijn belangrijke aansluitpun-
ten het busstation Oude-Ionge
(met aansluiting op lijnen naar
Zeeland en Noord-Brabant)
en Stellendam (met aanslui
tingen naar Hellevoetsluis en
Renesse). Ingaande 1 januari
2008 zijn de bustijden in Zee
land met ongeveer een kwar
tier verschoven. Omdat Arriva
de aansluitingen in Renesse en
Oude-Tonge wil blijven aanbie
den, heeft Arriva de bustijden
op Goeree-Overflakkee mee
moeten verschuiven.
Het voetgangersperron ter
hoogte van tankstation Nelisse
is niet toegankelijk voor rol
stoelgebruikers. Dj£ provincie
betreurt dit. Echter, medio
2008 wordt de N215 opnieuw
geasfalteerd. Dan wordt ook de
definitieve halte gerealiseerd.
Deze halte zal voldoen aan de
toegankelijkheidseisen.
Wij hopen dat u hiermee
begrip heeft gekregen voor de
keuzes die wij als verantwoor
delijke wegbeheerder hebben
gemaakt."
Maria Evers, Nieuwe-Tonge
MIDDELHARNIS - In een bomvolle Hervormde kerk van
Middelharnis heeft de Christelijke Oratoriumvereniging
'Laudando' zaterdagavond alweer een prestatie van for
maat geleverd: de integrale uitvoering van het beroemde
oratorium The Messiah van Georg Friedrich Handel. Hij
had in 1742 slechts drie weken nodig om het twee en een
half uur durende meesterwerk te componeren. Het drie
delige werk gaat over de Bijbelse Messias, zijn geboor
teaankondiging, dood, opstanding en hemelvaart en zijn
wederkomst. Vanaf het begin was het oratorium een laai
end succes. De dames werden destijds zelfs verzocht hun
hoepels uit hun rokken te laten zodat er meer mensen in
de zaal of kerk konden.
Door Conno Bochoven
Zulke drastische maatregelen werden bij de uitvoering in Mid
delharnis niet genomen, helaas moest wel een aantal mensen
teleurgesteld worden. De bijna 500 aanwezigen kregen beslist
waar voor hun geld. Het is uniek om op een eiland, waar men op
muzikaal en cultureel gebied toch wel wat gewend is, zo'n monu
mentaal oratoriumwerk live te kunnen meemaken. Het koor had
zich verzekerd van professionele solisten en de gedegen muzikale
begeleiding van het Randstedelijk Begeleidings Orkest Sinfonia.
Zonder de anderen tekort te willen doen, maakten vooral sopraan
Hieke Meppelink en bas Wiard Witholt indruk. Witholts komst
was lang onzeker, maar gelukkig was hij net op tijd hersteld van
een longontsteking. Eén van de hoogtepunten van de avond was
de door Meppelink met veel gevoel voor drama en loepzuiver
gezongen sopraan-aria 'I know that my Redeemer liveth'. Mar-
tine Straesser vertolkte trefzeker de altpartijen, tenor Jan van
Elsacker viel op door zijn hier en daar wat stotend gezongen soli.
Mooie mimiek voor het publiek, dat weer wel. Dirigent Rinus
Verhage heeft maandenlang met zijn koor gerepeteerd en eigen
lijk is het jammer dat het dan maar één keer gezongen wordt. De
musiceervreugde van het koor spatte er bij tijden vanaf, bijvoor
beeld in het bekende Hallelujahkoor. Daar kun je mee uitpakken,
en dat gebeurde dan ook. Kortom, Laudando heeft een unieke
en voortreffelijke uitvoering gegeven van een meesterwerk. Soms
zijn kleine dingen veelzeggend. Na een koorgedeelte boog alt
Straesser zich naar haar buurvrouw en fluisterde onmiskenbaar:
"mooi..." Een terecht compliment van iemand die met alle grote
namen gewerkt heeft. Even veelzeggend was het minutenlange
applaus van een dankbaar publiek.