Meditatie
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
Beroepings-
EN U
Voor beroep
bedankt
Kleding-
inzameling
voor Oekraïne
JWERK
Doden die horen en leven
Kansarme
kinderen
zoeken liefde
en warmte
Opbrengst
speculaasactie
Cursus Word
en windows
bij SWO
'Christus en
geloven'
Varen naar de
wintervogels
Dringend
opslagruimte
gezocht
EIIAnCI^-l1IEUW5
»AET
HOmS GEDRAG
KORTE 8L0EMENVREUGDE
Cursus Geestelijke
Vorming:
PAGINA 5
VRIJDAG 18 JANUARI 2008
Blik op kerk "'f
en samenleving
- Vandalisme
- Mentaliteitsverandering?
Nadat de kwade dampen van
het vuurwerk zijn opgetrok
ken is er in de eerste helft
van januari het nodige over
gezegd. Burgemeesters, corfi-
missarisseii van politie, com
missarissen van de koningin
en andere hoogwaardigheids
bekleders, ze hebben alle toe
spraken gehouden en daarin
een terugblik gegeven op de
nacht van Oud en Nieuw. In
eerste instantie was alles vrij
rustig verlopen, maar wat
later moest dat beeld worden
bijgesteld... Niet minder dan
22 scholen werden in de as
gelegd. Voeg daar nog eens bij
de vele vernielingen aan bus
hokjes, auto's, enz. De schade
loopt dan ver in de miljoenen.
Hel kwalijke van dit alles is nog
dat politie en brandweer op tal
van plaatsen werden gemoles
teerd. Mensen die er zijn voor
onze veiligheid en die waken
over onze eigendommen kon
den hun werk niet doen, moes
ten soms zelfzorgen niet door
een straatsteen of stoeptegel
geraakt te worden.
Het gevaar is groot dat we
het verleden gaan idealise-
len. Uiteraard is er altijd wat
geweest in de nieuwjaarsnacht,
de mensen vinden dit kenne
lijk een hoogtepunt. Maar de
laatste jaren loopt het toch wel
de spuitgaten uit. Niet alleen
de hoeveelheid vuurwerk (vol
komen zinloos), maar vooral
de agressie en het geweld zijn
tot onvoorstelbare hoogten
gestegen.
De vraag dient zich aan: hoe
komt dat, is er een oorzaak
voor die toename van agressie
en geweld?-"
Dan denk ik, dat we moeten
beginnen bij het begin. Adam
heeft in het paradijs het gezag
van zich afgeschud. En sinds
dien is heel de mensheid één
grote los-van-God-bevveging
geworden.
We willen niet dat Deze Koning
over ons is... Daar ligt de oor
zaak van alle kwaad. Soms
wordt dat kwaad enigszins in
toom gehouden. Maar - heeft
één van onze voormannen
terecht gezegd - waar de reli
gie wegvalt, daar valt op den
duur ook de beschaving weg.
De mens van deze tijd duldt
geen gezag meer bo\'en zich,
doet alleen wat hem of haar het
beste uitkomt. Die ander moet
dan maar zien...
VV'e zouden ook nog kunnen
wijzen op de ontwrichting in
de gezinnen. Van de ouders
gaat te weinig uit, de kinderen
weten ook niet meer hoe ze
zich in de maatschappij moe
ten gedragen. Vroeger gingen
we een straatje om, wanneer we
de politie zagen, tegenwoordig
is de politie kennelijk de vij
and die onze vrijheid bedreigt
en met wie we de confrontatie
aangaan...
Er wordt nu allerwege geroe
pen om strengere straO'en. Ik
weet echter niet of dat zal hel
pen. Bovendien, het zal niet
eenvoudig zijn alle daders te
achterhalen.
Er moet - zo is het ook van
diverse kanten gezegd - een
mentaliteitsverandering
komen. Onze jongeren moe
ten anders gaan denken. Maar
hoe bereik je zoiets? Er ligt een
taak voor ouders, leraren en
andere opvoeders. Maar er zal
nog wel heel wat water door
onze rivieren stromen vóór het
zo ver is...
Waarnemer
Deze vraag- en anliuoordrubriek staat geheel ten dienste van de
lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
Postbus S, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenrubriek' vermeld. De vragen luorden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele iveken na de inzending
compleet met antivoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
OOl.rCiENSPIv^.AT - Ds. P.
Melis te Veen heeft bedankt
voor het beroep dat de Gere
formeerde Gemeente van
Ooltgensplaat onlangs op hem
heeft uitgebracht.
KU-KLUX-KLAN
Hoe oud is de zogenaamde Ku-
Klux-Khin, wie zijn daar mee
begonnen en wat xmllen ze e.iee.n-
Antwoord: U weet, dat in de
l9'-eeMW in de republiek der
Vef. .S(a(en vati Noord-Amerika
een btu'geroorlog uilbrak. Hel
noorden wenste de alschaffmg
van de slavernij en de zuide
lijke stalen haelden economi
sche belangen bij de .slavernij
en streden voor handhaving.
Op 26 april 1865 capitu
leerde de laatste zuidelijke
generaal en werden de legers
van de opstandige staten ont
bonden. Dat zinde een aantal
veteranen uit deze strijd niet
en een groep van hen stichtte
in 186(), zogenaamd voor de
grap, een geheim genoot
schap. De naam is afgeleid van
het Griekse woord ku klos (dat
kring betekent) en het Schotse
woord clan (oorspronkelijk
stam of geslacht, maar later
ook gebruikt voor familiekliek
en onderonsjes). Weldra werd
het een geduchte illegale orga
nisatie, want vele zuiderlin
gen gebruikten haar om de
'bevrijde' negers er onder te
houden, de noorderlingen
schrik aan te jagen en zich van
legen.staiiders te ontdoen. De
bestuurders dioegen l)ijnamen
als Keizerlijke Tovenaar, Grote
Titaan, Heilige Wreker, enz. en
spraken van het 'Onzichtbare
Keizerrijk' waarover zij heers
ten. Tijdens nachtelijke (straf)
expedities droegen de leden
lange witte gewaden met hoge
puntmutsen om niel herkend
te worden. Onder hun gewa
den droegen ze allerlei wapens
mee. Ze gebruikten geheimtaal.
Als gevolg van vele misdaden
werden ze streng vervolgd. Ze
zijn aan 't einde van de I yde
eeuw vrijwel verdwenen. Maar
in 1915 werd de KKK door
kolonel William Simmons her
opgericht, meer nationalistisch
maar tegen negers, katholie
ken, joden, socialisten, enz. In
1925 bleken er zo'n vijf miljoen
Amerikanen in te zijn geor
ganiseerd en hun dreigend
teken (het brandende kruis)
werd overal gezien. In 1927
verdween het geheime genoot
schap om pas in 1944 te herle
ven onder leiding van Samuel
Green uit Atlanta. Ze iMchttè
zich toen voornamelijk tegen
de verlening van meer burger
rechten aan de negers. Ook nu
komen nog wel eens exces.sen
voor, maar er wordt in de regel
streng tegen opgetieden.
Mijn hond wü geregeld op voor
bijgaande honden af en is aan bar
ongehoorzaam. Hoe houd ik Iwiii
bij me als hij los mag lopen f
Antwoord: Een hond heeft veel
beweging nodig en u kunt het
dier niet altijd aan de riem hou
den, ook al is in veel gemeen
ten het aanlijnen verplicht.
Een hond luoet ook, op grond
van zijn overgeërfde roedelge
woonten, kennis maken met
andere honden die hij ziet.
Als u hem daarvan niet weer
houdt, mag u hem daar later
beslist niet bij storen. Terug
roepen baat niet, want ontij
dige aftocht bij het kennisma
kingsritueel betekent een sma
delijke afgang. Bedenk, dat de
hond juist ter bescherming van
zijn baas of de (familie)kudde
de vijand gaat verkennen. Als
die speurtocht goed afloopt,
komt hij rustig lerug. Tol vech
ten komt hel pas als de hond
telkens verkeerde commando's
kreeg, te kon is gehouden of
in de war raakt door het men
selijke gedrag.
Het valt me telkens weer op, dal
Iegelijk gekochte snijbloemen hij
mijn vriendinnen langer goed
blijven dan bij mij. Kan dat aan
vochtgehalte oj rook in huis lig
gen? De behandeling i.s verder 't
zelfde.
Antwoord: Gezien uw blief
spoelt u de vazen wel om,
maar reinigt u ze niet grondig
na gebruik. Dat omspoelen is
beslist onvoldoende, want er
heeft telkens een rottingspro
ces plaatsgevonden als steel
en blad onder water stonden.
Het vuil van het water hecht
zich aan de binnenzijde van
uw vazen, en het besmet het
verse water. Was uw vazen dus
telkens behoorlijk met zeep of
afwasmiddel, spoel ze daarna
nog eens goed om en kijk dan
eens hoe lang uw snijbloemen
blijven'Staan. Zonodig water
bijvullen in die vaas, dan heeft
het vochtgehalte in huis of een
vleugje rook geen invloed.
OOLTGENSP1-A.AT - Op
donderdagavond 24 januari
is er weer een kledinginzame-
ling voor Oekraïne bij de fam.
Saarloos, Weesmolenstraat 4
te Ooltgensplaat. De garage
is open van 18.30-19.15 uur.
Dezelfde avond gaat alles op
transport, dus wie kleding wil
brengen wordt verzocht dit op
tijd te doen. Gaarne in geslo
ten dozen en/of zakken aanle
veren. Giften voor transport
kosten zijn ook zeer welkom.
PROTESTANTSE KERK IN
NEDERLAND
Beroepen: Als zendingwer
ker voor Namibië W.H. den
Hartog te IJsselstein, te Arn
hem (wijkgemeente Diacones-
.senkerk), ds. M.A. Maan te
Arnhem (studentenpred.), die
dit beroep heeft aangenomen:
te Bodegraven (wijkgem. 2),
ds. F. Hoek te IJsselmuiden-
Grafhorst; te Haskerhornec.a.,
ds. A.J. Verbeek te Ugchelen;
te Kapelle-Biezelinge (geref.),
kandidaat B. de Jong te Kam
pen; als pred. bijz. opdr. (direc
teur HGJB), kandidaat H.J.
van Wijnen te Nieuwegein, die
dit beroep heeft aangenomen;
te Zegveld (herv.), ds. F.J.K.
van Santen te Noordhorn en
Saaksum.
Aangenomen naar Kapelle-
Biezelinge (geref.), kandidaat
B. de Jong te Kampen; naar
Koudekerk a/d Rijn/Hazers-
woude-Rijndijk (herv.), kandi
daat F.C. de Ronde te Koude
kerk aan den Rijn.
Bedankt voor Midwolda
(geref), kandidaat A. Buizer-
Tchiengang te Leeuwarden.
HERSTELD HERV KERK
Beroepen te Hasselt, Rouveen,
Zwolle e.o., ds. R den Ouden te
Wouterswoude; te Montfoort,
kandidaat A.T. van Andel te
Urk; te Veenendaal, ds. H. van
der Ziel te Poederoijen.
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Driebergen-liij-
senburg en te Vlissingen, kan
didaat J.A. Francke te Zwolle;
te Drogeham, ds. H.D. Bondt
te Nunspeet (pt) en Heerde
(pt); te Enumatil, ds. Z.J.C,
van Harten te Blije-Holwerd/
Ferwerd-Halkim.
CHR. GEREE KERKEN
Aangenomen naar Amersfoort,
ds. R.W.J. Soeters te Leeuwar
den.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen te Bodegraven, ds.
W. Harinck te Woerden.
Aangenomen naar Waarde, ds.
M. Golverdingen te Boskoop.
Bedankt voor Apeldoorn, ds.
W. Harinck te Woerden; voor
Elspeet, ds. M. Karens te Wer
kendam; voor Emnieloord,
ds. C.G. Vreugdenhil ie Vlis
singen; voor Krabbendijke
en voor Rhenen, ds. B.J. van
Boven te De Valk-Wekerom;
voor Rilland-Bath, ds. A.J.
Gunst te Nieuwerkerk; voor
Rotterdam-Zuidwijk, ds. J.S.
van der Net te Houten; voor
Scheveningen, ds. A.B. van der
Heiden te Benlhuizen; voor
Sint-Annaland, ds. W.J. Karels
te Hardinxveld-Giessendam;
voor Utrecht, ds. J. Driessen te
Den Haag,
'Voorwaar, voonraar. zetr Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen
horen de stem van de Zaan van God, en die ze gehoord hebben, zullen leven.
Johannes 5:25
1 ijdens een (heftig) gesprek
niet de Joodse leiders spreekt
Jt'zus de woorden die boven
deze meditatie staan. Ze wor
den plechtig ingeleid met:
Voorwaar, voorwaar zeg Ik ui'
Eigenlijk gaat het om twee uit-
'oeptekens aan het begin van
de zin. Wij zijn gewend om
een of meer uitroeptekens aan
het einde van een zin te zetten.
Maar Jezus plaatst ze aan het
begin. De woorden 'Voorwaar,
voorwaar' duiden er op dat we
beslist niet mogen missen wat
nti volgt.
üe ure komt, wanneer
de doden zullen horen!'. Wie
bedoelt de Heere met 'doden'?
Op het eerste gehoor denken
we al gauw aan mensen die
gestorven zijn. Maar dat is niet
juist. Het gaat hier om mensen
die geestelijk dood zijn. Jezus
zegt immers dat de ure komt
en mi is dat de doden zul
len horen. Nu, terwijl Christus
spreekt. In de tekst stuiten we
op de werkelijkheid dat wij van
nature dood zijn. Mogelijk irri
teert deze manier van zeggen
ons. Het klinkt zo hard. Kan
het niet wat tninder? Geestelijk
doof of blind klinkt nog weer
anders dan geestelijk dood.
Toch heeft Jezus gelijk. We mis
sen vanuit onszelf de antenne
om Zijn Woord op te vangen.
Vanuit Efeze 2 laat de Heilige
Geest ons.weten dat het bepaald
geen onschuldig dood-zijn is.
dat weinig kwaad kan. Geeste
lijk doden doen juist \eel kwaad
doordat ze God negeren. Van
daar dat Paulus spreekt o\'er
dood 'door de misdaden en de
zonden". Het is een actief dood-
zijn, een vorm \an rebellie. In
dit verband is het tekenend dat
Jezus van de jongste zoon uit de
gelijkenis niet allen zegt dat hij
verloren was, maar ook dat hij
dood was! In Gods taxatie
ben je dood zolang je Christus
niet kent.
Maar het kan gelukkig verande
ren! '...de doden zullen horen
de stem van de Zoon van God
en die ze gehoord hebben, zul
len leven'. Dat is een enorme
overgang. In vers 24 zegt Jezus
datje dan bent overgegaan uit
de dood in het leven. Eigenlijk
staat er dat je verhuisd bent.
Eerst woonde je in de dood,
maar wie de stem \'an Christus
gaat horen, koirit in het Leven
(met een hoofdletter) te wonen.
Wat een overgang! Wie Chris
tus leert kennen, ontvangt voor
eeuwig onderdak bij de Heere
en behoort niet langer tot hel
domein van de boze.
Hoe voltrekt zich dit wonder?
In de tekst geeft Jezus hel ant
woord: doordat doden Zijn
stem horen. Daar zit de kracht
van het Woord achter, en ook
het verborgen werk \'an de Hei
lige Geest Die levend maakt.
Daartoe heeft de Geest het ver-
mocren omdat Hij het neemt
uit de opstandingskracht van
Christus. Ten diepste schuilt
in de tekst het geheimenis van
Pasen.
Doden z»//c" horen. Dit wonder
wordt door Christus beloofd.
En zou Hij iets beloven en niet
doen? En dan niet in een \'erre
toekomst. Nee, 'de ure komt,
en is nü\' Nu, halfjanuari 2008.
Nü, terwijl u deze meditatie
leest. Nü, terwijl u 's zondags
de le^'ende N'erkondiging van
het Woord hoort. Daar mogen
we grote dingen van verwach
ten. Doen we dat? Dan gaan we
met verwachting naar de kerk.
We bidden vurig om diensten
waarin iets gebeurt. Want de
prediking is maar niet een ver
haaltje of een betoog waar je
het wel of niet mee eens kunt
zijn. We bevinden ons in de
beiiandelkamer van de Geest
waar een dode zonder ónder
handen worden genomen. En
dan zü dat ze horen en leven!
Het is volstrekt aan de levende
God te danken als ik Jezus'
stem hoor Temidden van alle
andere stemmen in de wereld
en in de kerk. Stemmen die
maar wat roepen, of stemmen
die hele zinnige dingen zeg
gen. OndertiLssen dreigt Jezus'
stem overstemd te worden.
Toch zijn er de eeuwen door
mensen geweest die de stem
van de Zoon van God horen.
Christus weet Zich verstaan
baar te maken in het le\'en \'an
'doden'. Heerlijk om de stem
van Christus te hor'en. Hij ont
maskert onze nood, zodat we
verootmoedigd worden. Maar
Hij spreekt ook van genade en
verzoening, zodat we vertroost
worden. Hoe meer we Zijn
stem horen, hoe meer we ont
dekken van Gods ontferming.
Het horen datjezus in de tekst
bedoelt, \'ernieuwt ook ons
leven. Horen is tevens gehoor
zamen. 'Mijn schapen horen
Mijn stem, en zij volgen
Mij'CJoh. 10:27).
Mogelijk lopen we keer op keer
tegen onze doodsheid aan. Het
evangelie raakt ons niet. Er is
geen drang om te bidden. Hoe
leeg kunnen we innerlijk zijn!
En we krijgen zelf ons hart'
niet anders. Dat is om moe
deloos van ie worden. Maar
voor de Heere zijn we nooit té
doods om er doorheen te bre
ken. Laat het ons moed geven!
Er is in Hem méér leven dan
dat er dood in ons is. Daarom
alleen is het dat doden horen
en leven!
ds. M.B.van den Akker,
Nieuwerkerk aan den IJssel
Pax-kinderhulp zoekt gastge
zinnen voor kinderen uit ach-
terstandsituades. Het meren
deel van die kinderen komen
uit gebroken gezinnen of uit
een kindertehuis. Er is veel
werkeloosheid, wat zich uil
in agressiviteit, criminaUteit,
drankmisbruik, enz. Veel kin
deren hebben het nodig om
even uil deze ellende weg te
zijn. Deze kans krijgen ze tij
dens een vakantie bij gezinnen
in Nederland. Daar kunnen
ze ervaren dat het ook anders
kan, in de warmte en veiligheid
van een gezin. Zo kan hun ver
trouwen groeien in een betere
toekomst. Is Uw belangstel
ling gewekt, kijk dan op web
site www.pax-kinderhulp.nl of
neem contact op met Jann'y
van Klaveren, e-mail: janny-
vanklaveren@'casema.nl, tel.
071 8884102 of 06 40940521
OUDDORP - Zaterdag 17
november van het vorige jaar
werd in de gemeente Goede-
leede de jaarlijkse speculaas-
acde van Scouting Jan Joos-
ten uit Ouddorp gehouden.
De netto opbrengst hiervan
bedraagt 885,97. Dit bedrag
komt geheel ten, goede aan de
verdere renovatie van het club
gebouw van de Scouting aan de
Hofdijksweg te Ouddorp. Zie
voor meer informatie website
www.scoutingjanjoosten.nl.
DEN BOMMEL - Op maan
dagavond 4 februari gaat de
SWO van start inet de compu
tercursus 'Word en Windows'
in gebouw 't Westerlicht, Oran
jestraat 35a te Den Bommel. De
cursus bestaat uit 8 lessen van
18.30 tot 20.00 uur Tijdens de
cursus krijgt u het cursusboek
in bruikleen. Deelname aan de
cursus kost 122,50. U kunt
zich aanmelden vóór 25 janu
ari bij de SWO, tel.: 641344,
e-mail: tsr(i:i)s-w-o.nl.
MIDDELHARNIS - Op
maandag 21 januari is
er weer een cursusavond
geestelijke vorming in
verenigingsgebouw De
Hoeksteen te Middelhar-
nis, aanvang 19.45 uur
Voor deze avond is ds. P.
van der Kraan uit Bles-
kensgraaf uitgenodigd.
Hij zal een lezing houden
met als thema 'Christus
en geloven'. U wordt har
telijk uitgenodigd deze
avond bij te wonen. De
entree bedraagt €3. Wie
meer wil weten, kan bellen
naar dhr A. van Alphen,
tel. 0187-482197.
Staatsbosbeheer organi
seert ook in de winter van
2008 weer twee vaartoch
ten. De eerste vaartocht is
op zaterdag 26 januari en
heeft als bestemming het
Haringvliet/Hollands Diep.
De tweede vaartocht is op
zaterdag 2 februari en heeft
als bestemming het Kram
mer/Volkerak.
Duizenden ganzen, eenden,
zwanen en stellltipers overwin
teren ook deze winter in het
Haringvliet/Hollands Diep in
het Krammer/Volkerak. Tij
dens de twee vaarexcursies in
een comfortabele rondvaart
boot kunnen deze vogels uit
gebreid worden bekeken. De
boottocht voert langs de pla
ten, slikken en grasgorzen die
Staatsbosbeheer beheert en
natuurlijk is ook de boswachter
aan boord. Hij vertelt over de
vogels en over de verschillen
de natuurontwikkelingsplan
nen. Ook het Kierbesluit voor
de sluizen in de Haringvliet-
dam komt ter sprake. Met een
beetje geluk kan men ook de
zeearend of de slechtvalk zien.
De tochten zijn niet alleen inte
ressant voor ervaren vogelaars,
maar ook voov beginnende
vogelkijkers. De rondvaart
boot 'De Zilvermeeuw' vertrekt
om 10.00 uur uit de haven bij
Willemstad Vesting. De boot
is om 16.00 uur weer terug in
Willemstad. De rondvaartboot
heeft een kleine keuken en een
bar aan boord.
Belangstellenden voor deel
name aan de vaartochten van
26 januari en 2 februari dienen
zich telefonisch aan te melden
bij het Toeristen- Arrangemen
tenbureau in Willemstad, tel.:
DIRKSLAND - Al meer dan
20 jaar organiseren vrijwil
ligers en personeelsleden
van zorgcentrum Gelders-
hof jaarlijks een rommel
markt voor haar bewoners.
In het afgelopen jaar echter is
daar door gebrek aan opslag
ruimte geen mogelijkheid
voor geweest. Niet alleen werd
hierdoor een gezellige gemist,
maar ook de inkomsten ervan;
De opbrengst komt ten goede
aan de activiteitenbegeleiding
van zorgcentrum Geldershof.
Zo is men nu aan het spa
ren voor een duofiets, zodat
bewoners niet alleen binnen,
in de gymzaal, kunnen bewe
gen maar ook buiten. Om in
2008 weer een rommelmarkt
te kunnen organiseren, is men
zeer dringend op zoek naar
een opslagruimte in Dirks-
land, bijvoorbeeld een geïso
leerde schuur of garagebox,
e.d. Wie zo'n ruimte beschik
baar heeft, wordt gevraagd
contact te willen opnemen
met Jannie Kievit, coördina
tor activiteitenbegeleider van
zorgcentrum Geldershof, tel.
0187-602055.
0168-476055. Deelname kost
15 per persoon. Een lunch
pakket plus koffie of thee kost
€7.
Aanbevolen wordt goede win-
terkleding aan te trekken en
een verrekijker mee te nemen.
De tochten zijn geschikt voor
rolstoelgebruikers.
52-
Het schijnt wel of de zon van koud
vuur gemaakt is, want die \'erniag
de hele dag niet de koude adem van
de wind te verwarmen. Moeder laat
een emmer water bij de vangpit leeg
lopen en morst een gedeelte over het
gietijzeren deksel, ^aast zienderogen
bevriest dat tot waaierige varens. In
den uze staat de sleekachel zo hard
te snorren, dat de pot de hele dag
rode wangen heeft. Maar als de deur
naar het gangetje maar even open
gaat, kruipt de koude tegen Fransje's
benen op. Ook moeder moet de guust
herhaaldelijk vermanen de deur ach
ter zich dicht te doen.
Reeds na twee dagen krioelen de
hardbevroren plassen op de weiden
van schaatsenrijdende kinderen.
Arjaan en Kees gunnen zich nauwe
lijks tijd oni hun oude kleren aan te
doen als ze uit school komen. Dade
lijk zijn ze er alweer vandoor, de ou^e
schaatsen oin hun nek samengebon
den. Ook W'aiuje heeft er een paar.
En hoewel zij geen oude schoenen
heeft haar zondagse inag ze voor dat
doel niet dragen - gaat ook zij op haar
klompen naar de weide. Daar tiekt ze
een paar oude sokken over haar kou-
sevoeten en trotseert blijmoedig alle
pijnen en krainpen om zich aan de
heerhjke sport over te geven.
Fransje heeft niteraarcl geen schaat
sen, maar hij zeurt niettemin om mee
te mogen gaan. Na veel gediein staat
moeder het tenslotte toe. Ze maant
de jongens toe te zien dat hij zich niet
aan de kant staat te verkleumen.
Als Wantje een keer ongenadig op
haar zitvlak valt en naar de kant
stroinpelt om wat op haar verhaal te
komen, zeurt hij of hij nu ook eens op
kousen op haar schaatsen mag staan.
Ariaan helpt hem en leidt hem langs
de rand van de plas. Maar het blijkt te
veel van diens evenwichtsvermogen
te vergen om zowel Fransje als zich
zelf op de been te houden, en weldra
tuimelen ze over elkaar heen. Aijaan
slaagt er gelukkig in om zijn broertje
boven op zich te laten vallen, en dus
bezeert deze zich niet. Maar hij krijgt
de punt van een van Fransje's schaat
sen in zijn buik en trekt een pijnlijk
gezicht. Ze proberen het nog eens,
maar Fransje kan onmogelijk zijn
voeten recht blijven houden. Telkens
zwikken ze pijnlijk opzij. Tenslotte
staat hij met zijn ene been naast de
schaats en stelt teleurgesteld vast dat
schaatsenrijden nog veel ellendiger
is dan met sneeuwbonken onder je
klompen te lopen. Hij kan maar niet
begrijpen hoe die grote guust zo vlug
op die onwillige dingen vooruit kun
nen komen en er zelfs een wild spel
kiijgertje op kunnen spelen. Maar
het geeft hein een heimelijke voldoe
ning dat er geen enkele jongen van
zijn leeftijd bij is. Er zijn wel enkele
jongens van zijn grootte, maar een
staat zich huilend in de verkleumde
handen te blazen en om zijn grote
broer te roepen. Dat doet Fransje in
elk geval niet.
In de Hontenissepolder ligt nog een
overblijfsel van een voormalige zee
arm die na de inpoldering, meer dan
honderd jaar geleden, daar is blijven
liggen als een stilstaand stuk rivier of,
beter gezegd, eeil langweipig meer
tje. Het strekt zich uit van de ene bin
nendijk tot de volgende, behalve dan
dat er een dam in gelegd is waar de
spoorbaan over loopt.
Reeds na drie dagen zijn zelfs de
gaten in het midden dichtgevroren
en enige waaghalzen durven het aan
om zich enkele tientallen meters van
de kant af te begeven, tot een angst
aanjagend gekraak hen terug doet
deinzen. Maar op zaterdag zijn twee
mannen bezig paaltjes te zetten rond
het gevaarlijjve middengedeelte. Als
het zo blijft vriezen, zullen ze maan
dag een ovale baan gereed inaken die
een totale lengte van enige kilometers
zal hebben.
Bram en Eine hebben eveneens hun
schaatsen voor de dag gehaald, hoe
wel vader na het avondeten de Heere
vraagt hen allen voor roekeloosheid te
willen bewaren. Hij vertelt zijn gezin
niet dat er vrijdag reeds verscheidene
schaatsenrijders op het Hontenisse-
gat waren. Hij heeft dat gezien omdat
de boerderij waar hij werkt aan het
gat grenst, en bovendien de meeste
rijders, in plaats van de lange omweg
langs de dijk te maken, over de dreef
langs de hoeve gaan en de wei daar
achter oversteken. De grote jongens
weten dat ook, maar uit respekt voor
vaders gezag zeggen zij er evenmin
iets van.
Als vader die zaterdagavond nog even
naar buiten gaat voor het naar bed
gaan, valt het hem op hoe donker het
is. De sterren, die de hele week als
koude diamanten aan de hemel heb
ben staan flonkeren, zijn neigens te
zien. De wind zit in een andere lioek
en zucht klaaglijk door de doornhaag
en de takken van de appelbomen
daarachter, die aan hun huisbaas toe
behoren. Me kriegen slecht weer, zegt
hij tegen moeder als hij weer terug in
den uze komt. Ik dienke van snièuw.
De \olgende morgen vindt hij zijn
vermoeden bevestigd, maar op een
wijze die hij niet had kunnen be\roe-
den. Wanneer hij de achterdeur, die
naar binnen opent, naar zich toe-
haalt, ziet hij zich geplaatst tegenover
een muur van sneeuw die tot boven
zijn knieën reikt. Het pleetje, dat
een rechte hoek vormt met het ach-
terhiiis, schijnt onwezenlijk in een
blauwigwitte wereld te zweven, even
als de blokvormige lange doornhaag
daarachter die er als een tastende
arm uit schijnt te steken tot waar hij
in de grijze duisternis vervaagt. Ook
de haag is de helft smaller dan anders
en torst een sneeuwkussen van een
halve meter dikte, dat nog net vaag
afsteekt tegen het vlechtwerk van tak
ken daarachter.
Vaders ogen beginnen iets aan de
duisternis te wennen en onderschei
den met verbazing de grootte van
de sneeuwvlokken die als plokken
watten geruisloos neerdalen. Hij
heeft nog nooit zoiets meegemaakt.-
Een tijdlang staat hij er stil naar te
staren. Onwillekeurig komt de tekst
in zijn gedachten: Hij geeft sneeuw
als wol.
Maar hij was op pad om de konij
nen te gaan voeren. Hij doet zijn
klompen aan, die 's nachts altijd op
een schone jutezak staan in de hoek
naast de deur, en neemt een grote
stap over de sneeuw die steil tegen
de deur is opgestapeld. Hij heeft het
ongemotiveerde idee dat hij daar
achter vaste grond onder zijn voet
zal vinden.
(wordt venmlgd)