Meditatie Vervolg verhaal RAAD DAAD Beroepings- EN U Voor beroep bedankt Kleding- inzameling voor Oekraïne JWERK Doden die horen en leven Kansarme kinderen zoeken liefde en warmte Opbrengst speculaasactie Cursus Word en windows bij SWO 'Christus en geloven' Varen naar de wintervogels Dringend opslagruimte gezocht EIIAnCI^-l1IEUW5 »AET HOmS GEDRAG KORTE 8L0EMENVREUGDE Cursus Geestelijke Vorming: PAGINA 5 VRIJDAG 18 JANUARI 2008 Blik op kerk "'f en samenleving - Vandalisme - Mentaliteitsverandering? Nadat de kwade dampen van het vuurwerk zijn opgetrok ken is er in de eerste helft van januari het nodige over gezegd. Burgemeesters, corfi- missarisseii van politie, com missarissen van de koningin en andere hoogwaardigheids bekleders, ze hebben alle toe spraken gehouden en daarin een terugblik gegeven op de nacht van Oud en Nieuw. In eerste instantie was alles vrij rustig verlopen, maar wat later moest dat beeld worden bijgesteld... Niet minder dan 22 scholen werden in de as gelegd. Voeg daar nog eens bij de vele vernielingen aan bus hokjes, auto's, enz. De schade loopt dan ver in de miljoenen. Hel kwalijke van dit alles is nog dat politie en brandweer op tal van plaatsen werden gemoles teerd. Mensen die er zijn voor onze veiligheid en die waken over onze eigendommen kon den hun werk niet doen, moes ten soms zelfzorgen niet door een straatsteen of stoeptegel geraakt te worden. Het gevaar is groot dat we het verleden gaan idealise- len. Uiteraard is er altijd wat geweest in de nieuwjaarsnacht, de mensen vinden dit kenne lijk een hoogtepunt. Maar de laatste jaren loopt het toch wel de spuitgaten uit. Niet alleen de hoeveelheid vuurwerk (vol komen zinloos), maar vooral de agressie en het geweld zijn tot onvoorstelbare hoogten gestegen. De vraag dient zich aan: hoe komt dat, is er een oorzaak voor die toename van agressie en geweld?-" Dan denk ik, dat we moeten beginnen bij het begin. Adam heeft in het paradijs het gezag van zich afgeschud. En sinds dien is heel de mensheid één grote los-van-God-bevveging geworden. We willen niet dat Deze Koning over ons is... Daar ligt de oor zaak van alle kwaad. Soms wordt dat kwaad enigszins in toom gehouden. Maar - heeft één van onze voormannen terecht gezegd - waar de reli gie wegvalt, daar valt op den duur ook de beschaving weg. De mens van deze tijd duldt geen gezag meer bo\'en zich, doet alleen wat hem of haar het beste uitkomt. Die ander moet dan maar zien... VV'e zouden ook nog kunnen wijzen op de ontwrichting in de gezinnen. Van de ouders gaat te weinig uit, de kinderen weten ook niet meer hoe ze zich in de maatschappij moe ten gedragen. Vroeger gingen we een straatje om, wanneer we de politie zagen, tegenwoordig is de politie kennelijk de vij and die onze vrijheid bedreigt en met wie we de confrontatie aangaan... Er wordt nu allerwege geroe pen om strengere straO'en. Ik weet echter niet of dat zal hel pen. Bovendien, het zal niet eenvoudig zijn alle daders te achterhalen. Er moet - zo is het ook van diverse kanten gezegd - een mentaliteitsverandering komen. Onze jongeren moe ten anders gaan denken. Maar hoe bereik je zoiets? Er ligt een taak voor ouders, leraren en andere opvoeders. Maar er zal nog wel heel wat water door onze rivieren stromen vóór het zo ver is... Waarnemer Deze vraag- en anliuoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er koslenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus S, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen luorden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele iveken na de inzending compleet met antivoord in deze rubriek worden gepubliceerd. OOl.rCiENSPIv^.AT - Ds. P. Melis te Veen heeft bedankt voor het beroep dat de Gere formeerde Gemeente van Ooltgensplaat onlangs op hem heeft uitgebracht. KU-KLUX-KLAN Hoe oud is de zogenaamde Ku- Klux-Khin, wie zijn daar mee begonnen en wat xmllen ze e.iee.n- Antwoord: U weet, dat in de l9'-eeMW in de republiek der Vef. .S(a(en vati Noord-Amerika een btu'geroorlog uilbrak. Hel noorden wenste de alschaffmg van de slavernij en de zuide lijke stalen haelden economi sche belangen bij de .slavernij en streden voor handhaving. Op 26 april 1865 capitu leerde de laatste zuidelijke generaal en werden de legers van de opstandige staten ont bonden. Dat zinde een aantal veteranen uit deze strijd niet en een groep van hen stichtte in 186(), zogenaamd voor de grap, een geheim genoot schap. De naam is afgeleid van het Griekse woord ku klos (dat kring betekent) en het Schotse woord clan (oorspronkelijk stam of geslacht, maar later ook gebruikt voor familiekliek en onderonsjes). Weldra werd het een geduchte illegale orga nisatie, want vele zuiderlin gen gebruikten haar om de 'bevrijde' negers er onder te houden, de noorderlingen schrik aan te jagen en zich van legen.staiiders te ontdoen. De bestuurders dioegen l)ijnamen als Keizerlijke Tovenaar, Grote Titaan, Heilige Wreker, enz. en spraken van het 'Onzichtbare Keizerrijk' waarover zij heers ten. Tijdens nachtelijke (straf) expedities droegen de leden lange witte gewaden met hoge puntmutsen om niel herkend te worden. Onder hun gewa den droegen ze allerlei wapens mee. Ze gebruikten geheimtaal. Als gevolg van vele misdaden werden ze streng vervolgd. Ze zijn aan 't einde van de I yde eeuw vrijwel verdwenen. Maar in 1915 werd de KKK door kolonel William Simmons her opgericht, meer nationalistisch maar tegen negers, katholie ken, joden, socialisten, enz. In 1925 bleken er zo'n vijf miljoen Amerikanen in te zijn geor ganiseerd en hun dreigend teken (het brandende kruis) werd overal gezien. In 1927 verdween het geheime genoot schap om pas in 1944 te herle ven onder leiding van Samuel Green uit Atlanta. Ze iMchttè zich toen voornamelijk tegen de verlening van meer burger rechten aan de negers. Ook nu komen nog wel eens exces.sen voor, maar er wordt in de regel streng tegen opgetieden. Mijn hond wü geregeld op voor bijgaande honden af en is aan bar ongehoorzaam. Hoe houd ik Iwiii bij me als hij los mag lopen f Antwoord: Een hond heeft veel beweging nodig en u kunt het dier niet altijd aan de riem hou den, ook al is in veel gemeen ten het aanlijnen verplicht. Een hond luoet ook, op grond van zijn overgeërfde roedelge woonten, kennis maken met andere honden die hij ziet. Als u hem daarvan niet weer houdt, mag u hem daar later beslist niet bij storen. Terug roepen baat niet, want ontij dige aftocht bij het kennisma kingsritueel betekent een sma delijke afgang. Bedenk, dat de hond juist ter bescherming van zijn baas of de (familie)kudde de vijand gaat verkennen. Als die speurtocht goed afloopt, komt hij rustig lerug. Tol vech ten komt hel pas als de hond telkens verkeerde commando's kreeg, te kon is gehouden of in de war raakt door het men selijke gedrag. Het valt me telkens weer op, dal Iegelijk gekochte snijbloemen hij mijn vriendinnen langer goed blijven dan bij mij. Kan dat aan vochtgehalte oj rook in huis lig gen? De behandeling i.s verder 't zelfde. Antwoord: Gezien uw blief spoelt u de vazen wel om, maar reinigt u ze niet grondig na gebruik. Dat omspoelen is beslist onvoldoende, want er heeft telkens een rottingspro ces plaatsgevonden als steel en blad onder water stonden. Het vuil van het water hecht zich aan de binnenzijde van uw vazen, en het besmet het verse water. Was uw vazen dus telkens behoorlijk met zeep of afwasmiddel, spoel ze daarna nog eens goed om en kijk dan eens hoe lang uw snijbloemen blijven'Staan. Zonodig water bijvullen in die vaas, dan heeft het vochtgehalte in huis of een vleugje rook geen invloed. OOLTGENSP1-A.AT - Op donderdagavond 24 januari is er weer een kledinginzame- ling voor Oekraïne bij de fam. Saarloos, Weesmolenstraat 4 te Ooltgensplaat. De garage is open van 18.30-19.15 uur. Dezelfde avond gaat alles op transport, dus wie kleding wil brengen wordt verzocht dit op tijd te doen. Gaarne in geslo ten dozen en/of zakken aanle veren. Giften voor transport kosten zijn ook zeer welkom. PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen: Als zendingwer ker voor Namibië W.H. den Hartog te IJsselstein, te Arn hem (wijkgemeente Diacones- .senkerk), ds. M.A. Maan te Arnhem (studentenpred.), die dit beroep heeft aangenomen: te Bodegraven (wijkgem. 2), ds. F. Hoek te IJsselmuiden- Grafhorst; te Haskerhornec.a., ds. A.J. Verbeek te Ugchelen; te Kapelle-Biezelinge (geref.), kandidaat B. de Jong te Kam pen; als pred. bijz. opdr. (direc teur HGJB), kandidaat H.J. van Wijnen te Nieuwegein, die dit beroep heeft aangenomen; te Zegveld (herv.), ds. F.J.K. van Santen te Noordhorn en Saaksum. Aangenomen naar Kapelle- Biezelinge (geref.), kandidaat B. de Jong te Kampen; naar Koudekerk a/d Rijn/Hazers- woude-Rijndijk (herv.), kandi daat F.C. de Ronde te Koude kerk aan den Rijn. Bedankt voor Midwolda (geref), kandidaat A. Buizer- Tchiengang te Leeuwarden. HERSTELD HERV KERK Beroepen te Hasselt, Rouveen, Zwolle e.o., ds. R den Ouden te Wouterswoude; te Montfoort, kandidaat A.T. van Andel te Urk; te Veenendaal, ds. H. van der Ziel te Poederoijen. GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Driebergen-liij- senburg en te Vlissingen, kan didaat J.A. Francke te Zwolle; te Drogeham, ds. H.D. Bondt te Nunspeet (pt) en Heerde (pt); te Enumatil, ds. Z.J.C, van Harten te Blije-Holwerd/ Ferwerd-Halkim. CHR. GEREE KERKEN Aangenomen naar Amersfoort, ds. R.W.J. Soeters te Leeuwar den. GEREE GEMEENTEN Beroepen te Bodegraven, ds. W. Harinck te Woerden. Aangenomen naar Waarde, ds. M. Golverdingen te Boskoop. Bedankt voor Apeldoorn, ds. W. Harinck te Woerden; voor Elspeet, ds. M. Karens te Wer kendam; voor Emnieloord, ds. C.G. Vreugdenhil ie Vlis singen; voor Krabbendijke en voor Rhenen, ds. B.J. van Boven te De Valk-Wekerom; voor Rilland-Bath, ds. A.J. Gunst te Nieuwerkerk; voor Rotterdam-Zuidwijk, ds. J.S. van der Net te Houten; voor Scheveningen, ds. A.B. van der Heiden te Benlhuizen; voor Sint-Annaland, ds. W.J. Karels te Hardinxveld-Giessendam; voor Utrecht, ds. J. Driessen te Den Haag, 'Voorwaar, voonraar. zetr Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem van de Zaan van God, en die ze gehoord hebben, zullen leven. Johannes 5:25 1 ijdens een (heftig) gesprek niet de Joodse leiders spreekt Jt'zus de woorden die boven deze meditatie staan. Ze wor den plechtig ingeleid met: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ui' Eigenlijk gaat het om twee uit- 'oeptekens aan het begin van de zin. Wij zijn gewend om een of meer uitroeptekens aan het einde van een zin te zetten. Maar Jezus plaatst ze aan het begin. De woorden 'Voorwaar, voorwaar' duiden er op dat we beslist niet mogen missen wat nti volgt. üe ure komt, wanneer de doden zullen horen!'. Wie bedoelt de Heere met 'doden'? Op het eerste gehoor denken we al gauw aan mensen die gestorven zijn. Maar dat is niet juist. Het gaat hier om mensen die geestelijk dood zijn. Jezus zegt immers dat de ure komt en mi is dat de doden zul len horen. Nu, terwijl Christus spreekt. In de tekst stuiten we op de werkelijkheid dat wij van nature dood zijn. Mogelijk irri teert deze manier van zeggen ons. Het klinkt zo hard. Kan het niet wat tninder? Geestelijk doof of blind klinkt nog weer anders dan geestelijk dood. Toch heeft Jezus gelijk. We mis sen vanuit onszelf de antenne om Zijn Woord op te vangen. Vanuit Efeze 2 laat de Heilige Geest ons.weten dat het bepaald geen onschuldig dood-zijn is. dat weinig kwaad kan. Geeste lijk doden doen juist \eel kwaad doordat ze God negeren. Van daar dat Paulus spreekt o\'er dood 'door de misdaden en de zonden". Het is een actief dood- zijn, een vorm \an rebellie. In dit verband is het tekenend dat Jezus van de jongste zoon uit de gelijkenis niet allen zegt dat hij verloren was, maar ook dat hij dood was! In Gods taxatie ben je dood zolang je Christus niet kent. Maar het kan gelukkig verande ren! '...de doden zullen horen de stem van de Zoon van God en die ze gehoord hebben, zul len leven'. Dat is een enorme overgang. In vers 24 zegt Jezus datje dan bent overgegaan uit de dood in het leven. Eigenlijk staat er dat je verhuisd bent. Eerst woonde je in de dood, maar wie de stem \'an Christus gaat horen, koirit in het Leven (met een hoofdletter) te wonen. Wat een overgang! Wie Chris tus leert kennen, ontvangt voor eeuwig onderdak bij de Heere en behoort niet langer tot hel domein van de boze. Hoe voltrekt zich dit wonder? In de tekst geeft Jezus hel ant woord: doordat doden Zijn stem horen. Daar zit de kracht van het Woord achter, en ook het verborgen werk \'an de Hei lige Geest Die levend maakt. Daartoe heeft de Geest het ver- mocren omdat Hij het neemt uit de opstandingskracht van Christus. Ten diepste schuilt in de tekst het geheimenis van Pasen. Doden z»//c" horen. Dit wonder wordt door Christus beloofd. En zou Hij iets beloven en niet doen? En dan niet in een \'erre toekomst. Nee, 'de ure komt, en is nü\' Nu, halfjanuari 2008. Nü, terwijl u deze meditatie leest. Nü, terwijl u 's zondags de le^'ende N'erkondiging van het Woord hoort. Daar mogen we grote dingen van verwach ten. Doen we dat? Dan gaan we met verwachting naar de kerk. We bidden vurig om diensten waarin iets gebeurt. Want de prediking is maar niet een ver haaltje of een betoog waar je het wel of niet mee eens kunt zijn. We bevinden ons in de beiiandelkamer van de Geest waar een dode zonder ónder handen worden genomen. En dan zü dat ze horen en leven! Het is volstrekt aan de levende God te danken als ik Jezus' stem hoor Temidden van alle andere stemmen in de wereld en in de kerk. Stemmen die maar wat roepen, of stemmen die hele zinnige dingen zeg gen. OndertiLssen dreigt Jezus' stem overstemd te worden. Toch zijn er de eeuwen door mensen geweest die de stem van de Zoon van God horen. Christus weet Zich verstaan baar te maken in het le\'en \'an 'doden'. Heerlijk om de stem van Christus te hor'en. Hij ont maskert onze nood, zodat we verootmoedigd worden. Maar Hij spreekt ook van genade en verzoening, zodat we vertroost worden. Hoe meer we Zijn stem horen, hoe meer we ont dekken van Gods ontferming. Het horen datjezus in de tekst bedoelt, \'ernieuwt ook ons leven. Horen is tevens gehoor zamen. 'Mijn schapen horen Mijn stem, en zij volgen Mij'CJoh. 10:27). Mogelijk lopen we keer op keer tegen onze doodsheid aan. Het evangelie raakt ons niet. Er is geen drang om te bidden. Hoe leeg kunnen we innerlijk zijn! En we krijgen zelf ons hart' niet anders. Dat is om moe deloos van ie worden. Maar voor de Heere zijn we nooit té doods om er doorheen te bre ken. Laat het ons moed geven! Er is in Hem méér leven dan dat er dood in ons is. Daarom alleen is het dat doden horen en leven! ds. M.B.van den Akker, Nieuwerkerk aan den IJssel Pax-kinderhulp zoekt gastge zinnen voor kinderen uit ach- terstandsituades. Het meren deel van die kinderen komen uit gebroken gezinnen of uit een kindertehuis. Er is veel werkeloosheid, wat zich uil in agressiviteit, criminaUteit, drankmisbruik, enz. Veel kin deren hebben het nodig om even uil deze ellende weg te zijn. Deze kans krijgen ze tij dens een vakantie bij gezinnen in Nederland. Daar kunnen ze ervaren dat het ook anders kan, in de warmte en veiligheid van een gezin. Zo kan hun ver trouwen groeien in een betere toekomst. Is Uw belangstel ling gewekt, kijk dan op web site www.pax-kinderhulp.nl of neem contact op met Jann'y van Klaveren, e-mail: janny- vanklaveren@'casema.nl, tel. 071 8884102 of 06 40940521 OUDDORP - Zaterdag 17 november van het vorige jaar werd in de gemeente Goede- leede de jaarlijkse speculaas- acde van Scouting Jan Joos- ten uit Ouddorp gehouden. De netto opbrengst hiervan bedraagt 885,97. Dit bedrag komt geheel ten, goede aan de verdere renovatie van het club gebouw van de Scouting aan de Hofdijksweg te Ouddorp. Zie voor meer informatie website www.scoutingjanjoosten.nl. DEN BOMMEL - Op maan dagavond 4 februari gaat de SWO van start inet de compu tercursus 'Word en Windows' in gebouw 't Westerlicht, Oran jestraat 35a te Den Bommel. De cursus bestaat uit 8 lessen van 18.30 tot 20.00 uur Tijdens de cursus krijgt u het cursusboek in bruikleen. Deelname aan de cursus kost 122,50. U kunt zich aanmelden vóór 25 janu ari bij de SWO, tel.: 641344, e-mail: tsr(i:i)s-w-o.nl. MIDDELHARNIS - Op maandag 21 januari is er weer een cursusavond geestelijke vorming in verenigingsgebouw De Hoeksteen te Middelhar- nis, aanvang 19.45 uur Voor deze avond is ds. P. van der Kraan uit Bles- kensgraaf uitgenodigd. Hij zal een lezing houden met als thema 'Christus en geloven'. U wordt har telijk uitgenodigd deze avond bij te wonen. De entree bedraagt €3. Wie meer wil weten, kan bellen naar dhr A. van Alphen, tel. 0187-482197. Staatsbosbeheer organi seert ook in de winter van 2008 weer twee vaartoch ten. De eerste vaartocht is op zaterdag 26 januari en heeft als bestemming het Haringvliet/Hollands Diep. De tweede vaartocht is op zaterdag 2 februari en heeft als bestemming het Kram mer/Volkerak. Duizenden ganzen, eenden, zwanen en stellltipers overwin teren ook deze winter in het Haringvliet/Hollands Diep in het Krammer/Volkerak. Tij dens de twee vaarexcursies in een comfortabele rondvaart boot kunnen deze vogels uit gebreid worden bekeken. De boottocht voert langs de pla ten, slikken en grasgorzen die Staatsbosbeheer beheert en natuurlijk is ook de boswachter aan boord. Hij vertelt over de vogels en over de verschillen de natuurontwikkelingsplan nen. Ook het Kierbesluit voor de sluizen in de Haringvliet- dam komt ter sprake. Met een beetje geluk kan men ook de zeearend of de slechtvalk zien. De tochten zijn niet alleen inte ressant voor ervaren vogelaars, maar ook voov beginnende vogelkijkers. De rondvaart boot 'De Zilvermeeuw' vertrekt om 10.00 uur uit de haven bij Willemstad Vesting. De boot is om 16.00 uur weer terug in Willemstad. De rondvaartboot heeft een kleine keuken en een bar aan boord. Belangstellenden voor deel name aan de vaartochten van 26 januari en 2 februari dienen zich telefonisch aan te melden bij het Toeristen- Arrangemen tenbureau in Willemstad, tel.: DIRKSLAND - Al meer dan 20 jaar organiseren vrijwil ligers en personeelsleden van zorgcentrum Gelders- hof jaarlijks een rommel markt voor haar bewoners. In het afgelopen jaar echter is daar door gebrek aan opslag ruimte geen mogelijkheid voor geweest. Niet alleen werd hierdoor een gezellige gemist, maar ook de inkomsten ervan; De opbrengst komt ten goede aan de activiteitenbegeleiding van zorgcentrum Geldershof. Zo is men nu aan het spa ren voor een duofiets, zodat bewoners niet alleen binnen, in de gymzaal, kunnen bewe gen maar ook buiten. Om in 2008 weer een rommelmarkt te kunnen organiseren, is men zeer dringend op zoek naar een opslagruimte in Dirks- land, bijvoorbeeld een geïso leerde schuur of garagebox, e.d. Wie zo'n ruimte beschik baar heeft, wordt gevraagd contact te willen opnemen met Jannie Kievit, coördina tor activiteitenbegeleider van zorgcentrum Geldershof, tel. 0187-602055. 0168-476055. Deelname kost 15 per persoon. Een lunch pakket plus koffie of thee kost €7. Aanbevolen wordt goede win- terkleding aan te trekken en een verrekijker mee te nemen. De tochten zijn geschikt voor rolstoelgebruikers. 52- Het schijnt wel of de zon van koud vuur gemaakt is, want die \'erniag de hele dag niet de koude adem van de wind te verwarmen. Moeder laat een emmer water bij de vangpit leeg lopen en morst een gedeelte over het gietijzeren deksel, ^aast zienderogen bevriest dat tot waaierige varens. In den uze staat de sleekachel zo hard te snorren, dat de pot de hele dag rode wangen heeft. Maar als de deur naar het gangetje maar even open gaat, kruipt de koude tegen Fransje's benen op. Ook moeder moet de guust herhaaldelijk vermanen de deur ach ter zich dicht te doen. Reeds na twee dagen krioelen de hardbevroren plassen op de weiden van schaatsenrijdende kinderen. Arjaan en Kees gunnen zich nauwe lijks tijd oni hun oude kleren aan te doen als ze uit school komen. Dade lijk zijn ze er alweer vandoor, de ou^e schaatsen oin hun nek samengebon den. Ook W'aiuje heeft er een paar. En hoewel zij geen oude schoenen heeft haar zondagse inag ze voor dat doel niet dragen - gaat ook zij op haar klompen naar de weide. Daar tiekt ze een paar oude sokken over haar kou- sevoeten en trotseert blijmoedig alle pijnen en krainpen om zich aan de heerhjke sport over te geven. Fransje heeft niteraarcl geen schaat sen, maar hij zeurt niettemin om mee te mogen gaan. Na veel gediein staat moeder het tenslotte toe. Ze maant de jongens toe te zien dat hij zich niet aan de kant staat te verkleumen. Als Wantje een keer ongenadig op haar zitvlak valt en naar de kant stroinpelt om wat op haar verhaal te komen, zeurt hij of hij nu ook eens op kousen op haar schaatsen mag staan. Ariaan helpt hem en leidt hem langs de rand van de plas. Maar het blijkt te veel van diens evenwichtsvermogen te vergen om zowel Fransje als zich zelf op de been te houden, en weldra tuimelen ze over elkaar heen. Aijaan slaagt er gelukkig in om zijn broertje boven op zich te laten vallen, en dus bezeert deze zich niet. Maar hij krijgt de punt van een van Fransje's schaat sen in zijn buik en trekt een pijnlijk gezicht. Ze proberen het nog eens, maar Fransje kan onmogelijk zijn voeten recht blijven houden. Telkens zwikken ze pijnlijk opzij. Tenslotte staat hij met zijn ene been naast de schaats en stelt teleurgesteld vast dat schaatsenrijden nog veel ellendiger is dan met sneeuwbonken onder je klompen te lopen. Hij kan maar niet begrijpen hoe die grote guust zo vlug op die onwillige dingen vooruit kun nen komen en er zelfs een wild spel kiijgertje op kunnen spelen. Maar het geeft hein een heimelijke voldoe ning dat er geen enkele jongen van zijn leeftijd bij is. Er zijn wel enkele jongens van zijn grootte, maar een staat zich huilend in de verkleumde handen te blazen en om zijn grote broer te roepen. Dat doet Fransje in elk geval niet. In de Hontenissepolder ligt nog een overblijfsel van een voormalige zee arm die na de inpoldering, meer dan honderd jaar geleden, daar is blijven liggen als een stilstaand stuk rivier of, beter gezegd, eeil langweipig meer tje. Het strekt zich uit van de ene bin nendijk tot de volgende, behalve dan dat er een dam in gelegd is waar de spoorbaan over loopt. Reeds na drie dagen zijn zelfs de gaten in het midden dichtgevroren en enige waaghalzen durven het aan om zich enkele tientallen meters van de kant af te begeven, tot een angst aanjagend gekraak hen terug doet deinzen. Maar op zaterdag zijn twee mannen bezig paaltjes te zetten rond het gevaarlijjve middengedeelte. Als het zo blijft vriezen, zullen ze maan dag een ovale baan gereed inaken die een totale lengte van enige kilometers zal hebben. Bram en Eine hebben eveneens hun schaatsen voor de dag gehaald, hoe wel vader na het avondeten de Heere vraagt hen allen voor roekeloosheid te willen bewaren. Hij vertelt zijn gezin niet dat er vrijdag reeds verscheidene schaatsenrijders op het Hontenisse- gat waren. Hij heeft dat gezien omdat de boerderij waar hij werkt aan het gat grenst, en bovendien de meeste rijders, in plaats van de lange omweg langs de dijk te maken, over de dreef langs de hoeve gaan en de wei daar achter oversteken. De grote jongens weten dat ook, maar uit respekt voor vaders gezag zeggen zij er evenmin iets van. Als vader die zaterdagavond nog even naar buiten gaat voor het naar bed gaan, valt het hem op hoe donker het is. De sterren, die de hele week als koude diamanten aan de hemel heb ben staan flonkeren, zijn neigens te zien. De wind zit in een andere lioek en zucht klaaglijk door de doornhaag en de takken van de appelbomen daarachter, die aan hun huisbaas toe behoren. Me kriegen slecht weer, zegt hij tegen moeder als hij weer terug in den uze komt. Ik dienke van snièuw. De \olgende morgen vindt hij zijn vermoeden bevestigd, maar op een wijze die hij niet had kunnen be\roe- den. Wanneer hij de achterdeur, die naar binnen opent, naar zich toe- haalt, ziet hij zich geplaatst tegenover een muur van sneeuw die tot boven zijn knieën reikt. Het pleetje, dat een rechte hoek vormt met het ach- terhiiis, schijnt onwezenlijk in een blauwigwitte wereld te zweven, even als de blokvormige lange doornhaag daarachter die er als een tastende arm uit schijnt te steken tot waar hij in de grijze duisternis vervaagt. Ook de haag is de helft smaller dan anders en torst een sneeuwkussen van een halve meter dikte, dat nog net vaag afsteekt tegen het vlechtwerk van tak ken daarachter. Vaders ogen beginnen iets aan de duisternis te wennen en onderschei den met verbazing de grootte van de sneeuwvlokken die als plokken watten geruisloos neerdalen. Hij heeft nog nooit zoiets meegemaakt.- Een tijdlang staat hij er stil naar te staren. Onwillekeurig komt de tekst in zijn gedachten: Hij geeft sneeuw als wol. Maar hij was op pad om de konij nen te gaan voeren. Hij doet zijn klompen aan, die 's nachts altijd op een schone jutezak staan in de hoek naast de deur, en neemt een grote stap over de sneeuw die steil tegen de deur is opgestapeld. Hij heeft het ongemotiveerde idee dat hij daar achter vaste grond onder zijn voet zal vinden. (wordt venmlgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 5