A VR. 25 JANUARI, 14.00 - 20.00 UUR ZA. 26 JANUARI, 10.00 - 14.00 UUR www.albeda.nl Open dag 2008 Wij kunnen jou helpen met kiezen k College HELLEVOETSLUIS OUDE TONGE MIODELHARNIS SPIJKENiSSE Project *Ben jij Gek?!' maakt psychische problemen onder jongeren bespreekbaar "'■""«"SS'i'Sïar Locatie De Swaef '^•^;,f^^''dag 26 januari 09.30 -12.30 uur FAZANTENLAAN - Administratief Medewerker - Basisjaar Elektrotechniek - Beveiliging - Brede assistentenopleiding AKA - Helpende Welzijn - Horeca Assistent - Kok/Gastheer/Gastvrouw - Verkoper - Diverse cursussen en functietrainingen MERCURIUSLAAN - Bank- en Verzekeringswezen - Bedrijfsadministratie - Beveiliging - Detailhandel - ICT - Recreatief Medewerker - Secretarieel KONINGIN JULIANAWEG - Assistent Constructiewerker/Lasser - Brede assistentenopleiding AKA - Cateringmedewerker B - Helpende Welzijn (niveau 2) - Horeca Assistent (niveau 1) - Sociaal Pedagogisch Werk (niveau 3 en 4) - Verkoper BOL op de winkelvloer (niveau 2) - Woonzorgserviceverlener (niveau 1) - Per februari 2008 start in- Middelharnis een SPW3-B,0L opleiding - Diverse cursussen en functietrainingen THORBECKELAAN - Autotechniek - Sport en Bewegen - SPW (niveau 3 en 4) KIJK VOOR DE OVERIGE LOCATIES OP ONZE WEBSITE. cllDOcIci WARTBURG COLLEGE Afdelingen: meren, ie Bouwtechniek («m fünhout, „metselen en schilderen, Elektrotechniek Metaaltechniek Voertuigentethniek •Basisvormingen bovenbouw VMBoawoo) basis-en kade^ oeroepsgerichte leerweg waeT.wartburg.nl www.wartburg.nl ÉCONOMIE t.bZONDHKIPSZORC HANDEL ICT^OPLEIDINGEN TECHNIEK WELZI|N ALBEDA ff^^ college MIDDELHARNIS - De laatste schoolwe ken van vorig jaar waren voor de SPW 4 studenten van het Albeda College in Middelharnis erg intensief. Zij hadden ervoor gekozen om aan het project 'Sen jij gek?!' uitgebreid aandacht te geven. Dit project heeft tot doe) om psychische problemen onder jongeren bespreekbaar te maken. Na afloop van het project waren de leerlingen heel te vreden want op verschillende gebieden was er 'winst' geboekt, zo ieggen twee leerlingen, Cherron Oostendorp en Ta- mar Nouwens uit. De leerlingen van de klas van het Albeda Collega die aan het project 'Ben jij Gek?l' hebben meegewerkt. Ven leerlingen van de opleiding Sociaal Peda gogisch Werk niveau vier kregen een tijdje te rug fiet idee om aan het project 'Ben jij Gek?!' te gaan werken. Dit project leek hen als jonge ren goed aan te sluiten bij hun studierichting en daarnaast zou het ook goed zijn om hun medeleerlingen met de problematiek kennis te laten maken. Want dat er een taboe ligt om het gesprek aan te gaan over psychische pro blemen onder jongeren is duidelijk. Volgens onderzoeken hebben enkele tienduizenden jongeren tussen de 16 en 25 jaar te maken met problemen als depressie, angststoor nis, anorexia, borderline, ADHD en zelfver- wonding. De SPW-leerlingen van het Albeda College vinden dat deze gegevens alle reden geven om het ondenwerp bespreekbaar te maken en achteraf kunnen ze constateren dat het bespreekbaar maken zéker is gelukt. PRATEN Zowel voor ouderen als voor jongeren is het heel belangrijk als er over psychische pro blemen gesproken wordt. Dit vindt ook het Fonds Psychische Gezondheid dat het mate riaal voor het project heeft aangeleverd voor het project. Dit materiaal bestond uit een mo biele tentoonstelling, posters, freecards, een computergame, zes korte films en een web site; www.benjijgek.nl. Met de materialen die het Fonds leverde zijn de leerlingen het gesprek aan gegaan; eerst de SPW'ers onderling en vervolgens met een aantal andere leerlingen van het Albeda Col lege. Ook de andere middelbare scholen in Middelharnis waren uitgenodigd om een deel van het project te mee te maken; behalve door de Groene School werd hierop echter niet gereageerd. Cherron en Tamar: "wij von den dit erg jammer, omdat we zo de middel bare scholen niet preventief hebben kunnen informeren over psychiatrische problemen". Wellicht lag dit aan de drukke tijd die er zo vlak voor de kerstvakantie op veel scholen is. ANDER ZIEKTEBEELD In die week kwam er elke dag een andere ziek tebeeld aan de orde: op de maandag ging het over angst en dwangstoornissen. "De leerlingen werden uitgenodigd om hun eigen angsten op te schrijven. Deze werden vervolgens in de groep besproken". Volgens Cherron en Tamar werd er geleerd wat het verschil is tussen 'ge zonde angst', die iedereen heeft, en angsten die langzamerhand het hele leven gaan beheersen. Tijdens de bespreking bleek dit laatste heel her kenbaar en dat sommigen hier ervaring mee hadden, hetzij persoonlijk of in hun familie- of vriendenkring. Op een andere dag ging het over 'depressiviteit'. Ook hier kwam weer het verschil aan de orde tussen 'een dipje' en depressiviteit. Hierbij werden, zoals ook bij de andere onder werpen, korte filmpjes getoond uit het dagelijks leven van jongeren waar depressiviteit in de vriendenkring of familie voorkomt. Aan de hand van games konden de jongeren interactief op de filmpjes reageren en aangeven wat hun reacties in bepaalde situaties zijn als ze geconfronteerd worden met psychische problemen in hun om geving. Deze filmpjes en games zijn nog te zien op de website www.benjijgek.nl. SCHIZOFRENIE Op vrijdag stond de ziekte schizofrenie centraal. Voor dit onderdeel waren werkbegeleiders van Delta Psychiatrisch centrum te Portugaal uitge nodigd. Zij informeerden de klassen in de vorm van gastlessen. Er werd een film gedraaid en ook was er in het computerlokaal een bandje te horen met 'stemmen'. Leerlingen konden een koptelefoon opzetten en zo ervaren wat mensen met schizofrenie meemaken. De be doeling van het project was dat de leerlingen meer begrip zouden krijgen voor jongeren met een psychische aandoening en voor dergelijke ziekten in het algemeen. Uit de reacties van de leerlingen blijkt dat dit zeker gelukt is; "Eerst vonden we iemand die bijvoorbeeld stemmen in zijn hoofd hoort gék! Na dit project zijn we er anders over gaan denken en nu kunnen we respect tonen voor zo iemand omdat we weten wat die persoon heeft en meemaakt". Of; "Ik vind deze mensen nu geen aanstellers meer, dit dacht ik eerst wel". VERDWIJNEND TABOE Ook de leerlingen die het project hebben voorbereid zijn tevreden: "Wij als klas hebben ondervonden dat het doel van het project ruimschoots is behaald. Leerlingen zijn ze ker anders gaan denken over psychiatrische problemen nu ze weten wat het inhoudt, en aan alle gesprekken die in de loop van de week in de wandelgangen werden gevoerd was duidelijk te merken dat het taboe op psychiatrie heel snel kan verdwijnen met be hulp van preventie". Ook de leraren bleken na afloop tevreden over het project, dat een voorbereiding van twee maanden kende. De tevredenheid van de docenten gold zowel het project als het organisatietalent van klas 4 TJ. Want alle afspraken en het inrichten van de tentoonstelling moesten natuurlijk door de leerlingen zelf worden georganiseerd. »^4»^üiaF

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 18