A
VR. 25 JANUARI, 14.00 - 20.00 UUR
ZA. 26 JANUARI, 10.00 - 14.00 UUR
www.albeda.nl
Open dag 2008
Wij kunnen jou helpen met kiezen
k
College
HELLEVOETSLUIS
OUDE TONGE
MIODELHARNIS
SPIJKENiSSE
Project *Ben jij Gek?!' maakt psychische problemen
onder jongeren bespreekbaar
"'■""«"SS'i'Sïar
Locatie De Swaef
'^•^;,f^^''dag 26 januari
09.30 -12.30 uur
FAZANTENLAAN
- Administratief Medewerker
- Basisjaar Elektrotechniek
- Beveiliging
- Brede assistentenopleiding AKA
- Helpende Welzijn
- Horeca Assistent
- Kok/Gastheer/Gastvrouw
- Verkoper
- Diverse cursussen en functietrainingen
MERCURIUSLAAN
- Bank- en Verzekeringswezen
- Bedrijfsadministratie
- Beveiliging
- Detailhandel
- ICT
- Recreatief Medewerker
- Secretarieel
KONINGIN JULIANAWEG
- Assistent Constructiewerker/Lasser
- Brede assistentenopleiding AKA
- Cateringmedewerker B
- Helpende Welzijn (niveau 2)
- Horeca Assistent (niveau 1)
- Sociaal Pedagogisch Werk
(niveau 3 en 4)
- Verkoper BOL op de winkelvloer
(niveau 2)
- Woonzorgserviceverlener (niveau 1)
- Per februari 2008 start in- Middelharnis
een SPW3-B,0L opleiding
- Diverse cursussen en functietrainingen
THORBECKELAAN
- Autotechniek
- Sport en Bewegen
- SPW (niveau 3 en 4)
KIJK VOOR DE OVERIGE LOCATIES OP ONZE WEBSITE.
cllDOcIci
WARTBURG COLLEGE
Afdelingen:
meren,
ie
Bouwtechniek («m
fünhout, „metselen en schilderen,
Elektrotechniek
Metaaltechniek
Voertuigentethniek
•Basisvormingen bovenbouw
VMBoawoo) basis-en kade^
oeroepsgerichte leerweg
waeT.wartburg.nl www.wartburg.nl
ÉCONOMIE t.bZONDHKIPSZORC HANDEL
ICT^OPLEIDINGEN TECHNIEK WELZI|N
ALBEDA
ff^^ college
MIDDELHARNIS - De laatste schoolwe
ken van vorig jaar waren voor de SPW
4 studenten van het Albeda College in
Middelharnis erg intensief. Zij hadden
ervoor gekozen om aan het project
'Sen jij gek?!' uitgebreid aandacht te
geven. Dit project heeft tot doe) om
psychische problemen onder jongeren
bespreekbaar te maken. Na afloop van
het project waren de leerlingen heel te
vreden want op verschillende gebieden
was er 'winst' geboekt, zo ieggen twee
leerlingen, Cherron Oostendorp en Ta-
mar Nouwens uit.
De leerlingen van de klas van het Albeda Collega die aan
het project 'Ben jij Gek?l' hebben meegewerkt.
Ven leerlingen van de opleiding Sociaal Peda
gogisch Werk niveau vier kregen een tijdje te
rug fiet idee om aan het project 'Ben jij Gek?!'
te gaan werken. Dit project leek hen als jonge
ren goed aan te sluiten bij hun studierichting
en daarnaast zou het ook goed zijn om hun
medeleerlingen met de problematiek kennis
te laten maken. Want dat er een taboe ligt om
het gesprek aan te gaan over psychische pro
blemen onder jongeren is duidelijk. Volgens
onderzoeken hebben enkele tienduizenden
jongeren tussen de 16 en 25 jaar te maken
met problemen als depressie, angststoor
nis, anorexia, borderline, ADHD en zelfver-
wonding. De SPW-leerlingen van het Albeda
College vinden dat deze gegevens alle reden
geven om het ondenwerp bespreekbaar te
maken en achteraf kunnen ze constateren dat
het bespreekbaar maken zéker is gelukt.
PRATEN
Zowel voor ouderen als voor jongeren is het
heel belangrijk als er over psychische pro
blemen gesproken wordt. Dit vindt ook het
Fonds Psychische Gezondheid dat het mate
riaal voor het project heeft aangeleverd voor
het project. Dit materiaal bestond uit een mo
biele tentoonstelling, posters, freecards, een
computergame, zes korte films en een web
site; www.benjijgek.nl.
Met de materialen die het Fonds leverde zijn
de leerlingen het gesprek aan gegaan; eerst
de SPW'ers onderling en vervolgens met een
aantal andere leerlingen van het Albeda Col
lege. Ook de andere middelbare scholen in
Middelharnis waren uitgenodigd om een deel
van het project te mee te maken; behalve
door de Groene School werd hierop echter
niet gereageerd. Cherron en Tamar: "wij von
den dit erg jammer, omdat we zo de middel
bare scholen niet preventief hebben kunnen
informeren over psychiatrische problemen".
Wellicht lag dit aan de drukke tijd die er zo
vlak voor de kerstvakantie op veel scholen is.
ANDER ZIEKTEBEELD
In die week kwam er elke dag een andere ziek
tebeeld aan de orde: op de maandag ging het
over angst en dwangstoornissen. "De leerlingen
werden uitgenodigd om hun eigen angsten
op te schrijven. Deze werden vervolgens in de
groep besproken". Volgens Cherron en Tamar
werd er geleerd wat het verschil is tussen 'ge
zonde angst', die iedereen heeft, en angsten die
langzamerhand het hele leven gaan beheersen.
Tijdens de bespreking bleek dit laatste heel her
kenbaar en dat sommigen hier ervaring mee
hadden, hetzij persoonlijk of in hun familie- of
vriendenkring. Op een andere dag ging het over
'depressiviteit'. Ook hier kwam weer het verschil
aan de orde tussen 'een dipje' en depressiviteit.
Hierbij werden, zoals ook bij de andere onder
werpen, korte filmpjes getoond uit het dagelijks
leven van jongeren waar depressiviteit in de
vriendenkring of familie voorkomt. Aan de hand
van games konden de jongeren interactief op de
filmpjes reageren en aangeven wat hun reacties
in bepaalde situaties zijn als ze geconfronteerd
worden met psychische problemen in hun om
geving. Deze filmpjes en games zijn nog te zien
op de website www.benjijgek.nl.
SCHIZOFRENIE
Op vrijdag stond de ziekte schizofrenie centraal.
Voor dit onderdeel waren werkbegeleiders van
Delta Psychiatrisch centrum te Portugaal uitge
nodigd. Zij informeerden de klassen in de vorm
van gastlessen. Er werd een film gedraaid en
ook was er in het computerlokaal een bandje
te horen met 'stemmen'. Leerlingen konden
een koptelefoon opzetten en zo ervaren wat
mensen met schizofrenie meemaken. De be
doeling van het project was dat de leerlingen
meer begrip zouden krijgen voor jongeren met
een psychische aandoening en voor dergelijke
ziekten in het algemeen. Uit de reacties van de
leerlingen blijkt dat dit zeker gelukt is; "Eerst
vonden we iemand die bijvoorbeeld stemmen
in zijn hoofd hoort gék! Na dit project zijn we
er anders over gaan denken en nu kunnen we
respect tonen voor zo iemand omdat we weten
wat die persoon heeft en meemaakt". Of; "Ik
vind deze mensen nu geen aanstellers meer, dit
dacht ik eerst wel".
VERDWIJNEND TABOE
Ook de leerlingen die het project hebben
voorbereid zijn tevreden: "Wij als klas hebben
ondervonden dat het doel van het project
ruimschoots is behaald. Leerlingen zijn ze
ker anders gaan denken over psychiatrische
problemen nu ze weten wat het inhoudt, en
aan alle gesprekken die in de loop van de
week in de wandelgangen werden gevoerd
was duidelijk te merken dat het taboe op
psychiatrie heel snel kan verdwijnen met be
hulp van preventie". Ook de leraren bleken
na afloop tevreden over het project, dat een
voorbereiding van twee maanden kende. De
tevredenheid van de docenten gold zowel
het project als het organisatietalent van klas
4 TJ. Want alle afspraken en het inrichten van
de tentoonstelling moesten natuurlijk door de
leerlingen zelf worden georganiseerd.
»^4»^üiaF