lïis^'
Groene School en Technische School gaan verder onder één naam: Edurafilta College
Openbare Regionale school met kinderen
uit alle dorpen van het eiland
Op de RGO maak je snel vrienden...
^^m^^^^
Eén school tutee locaties,
drie sectoren en zes
interessante beroepswerelden
Kastelein is decaan voor het vmbo, een
collega ontfermt zich over de havo- en
vwo-leerlingen. Het gaat om de helft van
zijn werkweek, de andere helft staat hij
voor de klas. "Ik geef Nederlands", ver
telt hij in zijn werkkamer. "De combinatie
van decanaat en lesgeven bevalt goed.
Als docent, frontaal voor de klas, heb je
een heel ander contact met de leerlingen
dan als decaan. Dat is veel individueler.
De drempel is vrij laag, leerlingen kun
nen hier zo binnen komen vallen om vra
gen te stellen over opleidingen en over
hun mogelijkheden."
De 'Prins Maurits' besteedt structurele
aandacht aan de toekomst van de leerlin
gen. Dat begint al in de tweede en derde
klas, in klassikale vorm. André Kastelein
noemt dat "het schip op een bepaalde
koers brengen". "We nemen standaard
een beroepskeuzetest af in de derde klas.
Dat gebeurt in onze goed geoutilleerde
mediatheek. Uit die test komt een be
roepen top-50. Die is niet zaligmakend,
maar de uitslag kan wel goed dienen als
leidraad. In de derde klas voeren we ook
individuele gesprekken over de vakken
pakketkeuze. In de vierde klas gaan de
gesprekken tot slot over het kiezen van
de vervolgopleiding."
"Waar het op aan komt", vervolgt de
decaan, "is om de leerlingen een goed
beeld te geven van zichzelf. Wie ben ik,
wat kan ik, wat zijn mijn mogelijkheden?
Ik kijk er vaak van op, dat er meestal een
heel reëel zelfbeeld is en een goed beeld
van de eigen mogelijkheden. Ook al is
vaak nog onduidelijk wat ze precies wil
len. Als decaan geef je dan een overzicht
van de mogelijke vervolgopleidingen.
Het is een uitdaging om de mogelijkhe
den van de leerlingen en de mogelijke
opleidingen bij elkaar te brengen. Je
hoort over leerlingen die mislukken in
het mbo. Dat ze voortijdig afhaken. Dat
kan te maken hebben met een verkeerd
beroepsbeeld of een foute keuze."
De decaan probeert dat te voorkomen
en moet daarbij uiteraard goed op de
hoogte zijn van het aanbod, in het ge
val van André Kastelein vooral het mbo-
aanbod. Hij brengt regelmatig bezoeken
aan de scholen in de omgeving om de
laatste informatie over het hele scala
aan opleidingen te weten te komen. De
scholen waar de meeste vmbo-leerlingen
vanuit Middelharnis naartoe gaan, zijn
het Albeda College (in Rotterdam, maar
ook in Oude-Tonge en Middelharnis), het
Scheepvaart en Transportcollege, het Da
Vinci College (vestiging in Middelharnis),
het Zadkine College (in Rotterdam), de
Regionale Opleidingscentra (ROC) in
Zeeland en het Hoornbeeck College.
De leerlingen bezoeken de open dagen
van de mbo-scholen, maar de scholen
zoeken de leerlingen ook zelf op. Maan
dag 14 januari bijvoorbeeld was er een
grote voorlichtingsbijeenkomst in de
RGO in Middelharnis. Voor de leerlingen
van alle vier de vmbo-scholen op Goe-
ree-Overflakkee.
VINGER AAN DE POLS
De decaan helpt de leerling bij het ma
ken van een keuze en geeft een advies.
Om te beoordelen hoe advies en keuze
zijn uitgepakt, organiseert de 'Prins Mau
rits' in april altijd een terugkomdag voor
de leerlingen van het vorige schooljaar.
"Het is een soort reünie, je ziet je oud-
klasgenoten weer. Maar de leerlingen
vullen ook een enquêteformulier in waar
in ze aangeven hoe de vervolgopleiding
bevalt. Met de uitslag van die enquête
gaat de decaan aan de slag; we probe
ren de vinger aan de pols te houden."
André Kastelein begeleidt ook de sta
giaires van de beroepsgerichte en ge
mengde vmbo-leerwegen. "Ze steken
bijvoorbeeld hun licht op bij een zor
ginstelling. Later kunnen ze daar de be
roepsbegeleidende leerweg volgen: vier
dagen werken en één dag naar school.
Bij de afdeling mode en commercie or
ganiseren de leerlingen jaarlijks een
modeshow. Dan is er een professionele
catwalk in de school om de eigen crea
ties te tonen en alle ouders worden uit
genodigd."
De decaan van de 'Prins Maurits' noemt
zijn werk niet onbelangrijk, maar brengt
ook graag een relativering aan. "Veel
leerlingen komen op 'een natuurlijke ma
nier' tot een goede keus. Het is voor mij
een kick als je een leerling die absoluut
geen idee had over zijn vervolgopleiding,
na twee jaar weer tegenkomt en zegt dat
je een goed advies hebt gegeven. Vaak is
het trouwens zo, dat het kwartje valt op
de beroepsopleiding. Dan is de ballast
van andere vakken weg en ben je puur
beroepsgericht bezig. Je ziet leerlingen
dan enorm doorgroeien."
Henk uit Stad aan 't Haringvliet,
Chimène uit Ooitgensplaat en
Barbara uit Ouddorp zitten nu in
de brugklas. Ze vonden het best
wel eng om naar een nieuwe
school te gaan, maar inmiddels is
dat gevoel helemaal weg. "Het
is eigenlijk nergens voor nodig
om het eng te vinden, het is hier
juist super leuk", zegt Henk. "Ik
moet nu wel een half uurtje met
de bus in plaats van 2 minuten
met de fiets, maar dat is niet
erg. Het is meestal wel gezellig
in de bus", zegt Barbara. Chi
mène heeft vier oudere zussen
die allemaal naar de RGO zijn
gegaan. "Dat zegt wel iets over
dat we het hier leuk vinden. De
school is niet te groot en niet te
klein, het is gezellig en je leert
snel leerlingen uit andere klas
sen en dorpen kennen".
SPANNENDE OVERSTAP
"De kinderen die nu in groep 8 zitten staan
nu voor een spannende keuze", zegt Elly
Hanse, al vele jaren het brugklasgezicht
van de RGO. "In deze periode gaan ze
kiezen voor een middelbare school, en
dat bepaalt toch hun leven voor de ko
mende vier tot zes jaar." Alle scholen zet
ten in deze periode hun beste beentje
voor, en dat maakt het best moeilijk om
te kiezen. Sowieso is de overstap naar die
volgende school erg ingrijpend.
Kinderen zijn opeens niet meer de groot
ste en oudste, maar de kleinste en jong
ste. Er zijn veel meer kinderen op school
en in plaats van één of twee juffen of
meesters heb je opeens zo'n beetje voor
ieder vak een andere leraar.
"En je hebt minstens tien vakken! Ga er
maar aan staan!", merkt Elly Hanse op,
"daarom vinden we het op de RGO erg
belangrijk om de kinderen, zeker in de
eerste weken van het schooljaar, goed op
te vangen en te begeleiden."
Veel vakken betekent ook veel boeken.
"Minder boeken zou wel fijn zijn", zegt
Thomas uit Nieuwe-Tonge, "maar geluk
kig hebben we een kluisje dus hoefje niet
alles de hele dag mee te sleuren".
ICT-LESSP.N: LEUK EN BELANGRIJK
In 2007 is op de RGO een tweede VMBO
richting begonnen. Naast de sector ad
ministratie kan nu ook voor de ICT mo
gelijkheid worden gekozen. Lars stapte
zelfs over van een andere school toen hij
hierover hoorde, "Het is een goede keuze
geweest want ik heb het super naar mijn
zin. Computers zijn mijn grote hobby, ik
ben daar graag mee bezig. Vrije opdrach
ten zijn leuk, we maken nu een poster en
dat wil ik later als werk ook gaan doen."
Deze VMBO-opleiding begint in de derde
klas. Brugklassers van alle afdelingen zijn
natuurlijk vanaf het begin met compu
ter bezig. In het eerste jaar heeft iedere
brugklas een projectweek waarin het eer
ste deel van het Europese ICT-paspoort
kan worden behaald. Dennis Orgers,
één van de begeleidende docenten, is
enthousiast over deze aanpak. "We ha
len nu erg hoge slagingspercentages, in
sommige klassen zakt er zelfs niemand.
De leerlingen beleven een intensieve ICT-
week met aan het eind direct het examen.
Het grote voordeel is dat alles dan goed
in het hoofd zit".
OPENBARE SCHOOL VOOR IEDEREEN
De RGO is al negentig jaar lang de open
bare middelbare school op Goeree-Over-
flakkee. Elly Hanse: "We zijn trots op die
traditie, en we staan ook vol achter het
openbare karakter van onze school". De
RGO vindt het belangrijk dat kinderen
vanuit alle verschillende achtergronden
elkaar op school ontmoeten. Op die ma
nier leren kinderen eikaars ideeën ken
nen en zal het respect voor elkaar toene
men. "Maar ook het regionale karakter is
belangrijk. Een ontmoetingsschool voor
kinderen uit alle dorpen, zelfs van buiten
ons eiland".
j|U~^ffl»!^*^^*^^^
Door Adri van der Laan
GOÈREE-OVERFLAKKEE - In de volksmond zullen de namen 'De
Tech' en 'De Groen' nog wel even voort blijven bestaan als er ge
sproken wordt over de Technische School en de Groene School in
respectievelijk Middelharnis en Sommelsdijk. Maar vanaf 1 januari
van dit jaar is dit verleden tijd want vanaf die datum zijn de scholen
opgegaan in één school school met twee locaties: het Edudelta Col
lege Middelharnis. Directeur Adrie Huijser geeft op het voorlopige
kantoor aan de Voorstraat in Middelharnis uitleg over de nieuwe
onderwijsinstelling, die over enkele jaren 'alles onder één dak krijgt'
in een nog nieuw te bouwen complex.
ECM locatie Langeweg, Sommelsdijk
ECM locatie Schoolstraat, Middelharnis
Sinds 2002 maken de Groene School en de
Technische School al deel uit van de Edudelta
Onderwijsgroep, de paraplu waaronder ook
scholen in Goes en Barendrecht opereren.
Deze samenwerking kreeg in de loop der ja
ren een steeds vastere vorm. Zo werden met
ingang van het schooljaar 2006-2007 de beide
scholen samengebracht in een werkorganisa
tie en per 1 mei van vorige jaar werd de sa
menwerking verstevigd door de vorming van
een werkmaatschappij. Toen werd ook een
regiodirecteur, Adrie Huijser aangesteld. In
dit nieuwe verband werd naast het VMBO,
ook het MBO en Cursus Contractonderwijs
(CBO) uit de regio Zuid-Holland Zuid toege
voegd.
Door de veranderingen en de samenwerking
was het logisch dat er met ingang van 1 ja
nuari van dit jaar voor één gezamenlijk naam
werd gekozen het Edudelta College.
Ondanks het samengaan van de scholen be
nadrukt directeur Adrie Huijser dat zowel de
leerlingen als de docenten niet bang behoe
ven te zijn dat ze 'maar een nummer' worden.
Door hun beperkte omvang stonden zowel de
Technische School als de Groene School erom
bekend dat er grote aandacht voor elkaar was
doordat men elkaar bij naam en toenaam ken
de en er korte lijnen waren. "Dit zal zeker niet
veranderen want we blijven, landelijk gezien,
een kleine school", aldus Huijser,
VOORBEREIDING
Het samengaan van de beide scholen is door
de Edudeltagroep grondig voorbereid. "Je
kunt niet zomaar een nieuwe naam op de ge
vel plakken en dan verder gaan", aldus Adrie
Huijser. Hij geeft aan dat bij de voorbereiding
van de eenwording het personeel er uitge
breid bij is betrokken. In verschillende com
missies hebben zij hun mening kunnen ge
ven en ze hebben zelf daadwerkelijk aan de
voorbereiding van de samenvoeging deelge
nomen. Adrie Huijser vindt dit noodzakelijk
want hij begrijpt dat er bij de kleine teams
van de beide scholen een sterke onderlinge
band is. Hij is dan er dan ook zeer tevreden
over dat vrijwel het voltallige personeel van
de beide scholen "heel positief" tegenover
de samenvoeging staat. "We zijn dan ook
van begin af aan heel open te werk gegaan
om te voorkomen dat er verschillende bloed
groepen ontstaan tussen de beide scholen
zou ontstaan". Het doel van het gezamen
lijk optrekken van de beide scholen was niet
uitsluitend een efficiëntere organisatie, maar
het uiteindelijke doel was het leveren van een
goed 'product' aan de leerlingen en cursisten
dat is afgestemd op de moderne manier van
onderwijs geven. "Wij willen onze leerlingen,
deelnemers en cursisten een aantrekkelijke
en krachtige leeromgeving bieden", aldus de
directie.
SECTOREN EN BEROEPSWERELDEN
Met ingang van het schooljaar 2008-2009
zullen de veranderingen voor de eerstejaars
leerlingen al merkbaar zijn. Onder de slogan
'Eén school, twee locaties, drie sectoren en
zés zeer interessante beroepswerelden' gaat
het nieuwe schooljaar van start. Voor drie
van de vier sectoren die het VMBO kent kan
men bij het Edudelta College terecht, dit zijn
Economie, Natuur en Techniek. Onder Eco
nomie: vallen de 'beroepswerelden' Voed
sel Gezondheid en Toerisme Recreatie.
Onder Natuur: Natuur Leefomgeving en
onder de sector Techniek: Mobiliteit Ma
chines, Bouwen Wonen en Energie Con
structie.
Het onderwijs van het Edudelta College is,
er nog meer opgericht om aan te sluiten bij
de wensen van het bedrijfsleven. Een voor
beeld hiervan is het nieuwe vakgebied in
stallatietechniek. Men heeft voor deze rich
ting gekozen omdat er in de regio en in de
petrochemische industrie in de Europoort
een 'schreeuwende behoefte' is aan derge
lijke goed opgeleide arbeidskrachten. Ook de
richting Recreatie Toerisme zal met oog op
de toeristische omgeving van de regio verder
worden vormgegeven.
LOCATIES
Met ingang van het nieuwe schooljaar kan er
als gevolg van de samenvoeging niet meer
gekozen worden uit één bepaalde locatie
omdat het lesprogramma over de beide loca
ties - de Langeweg en de Schoolstraat - wordt
verdeeld. De leerlingen van groep 8 van de
basisscholen zullen dan ook beide locaties
bezoeken. De directie raadt ook de ouders
aan om tijdens de opendag van aanstaande
zaterdag de beide locaties te bezoeken, zo
dat men een goed beeld krijgt van het totale
studieaanbod.
Volgens directeur Adrie Huijser wil men bij
het Edudelta College er alles aan doen om de
leerlingen 'goed terecht' te laten komen na
het vmbo. Alles wordt er dan ook aan gedaan
om de leerlingen ook klaar te stomen voor het
mbo; hiervoor zijn er goede samenwerkings
verbanden met de ROC's/AOC's om de oplei-
ding zo goed mogelijk te laten aansluiten op
vervolgopleiding. Ook later kan men bij het
Edudelta College terecht voor cursussen en
trainingen om zich te laten bijscholen in een
groot aantal vakgebieden en bedrijfscursus-
sen op velerlei gebied.
NIEUWBOUW
Inmiddels zijn ook de plannen gestart voor
nieuwbouw. Over enkele jaren zal er in de
buurt van de Zuidelijke Randweg in Mid
delharnis een nieuw schoolgebouw verrij
zen waar het Edudelta College onderdak
zal krijgen. Maar voordat het zover is wordt
alles in het werk gesteld om vanuit de ver
trouwde locaties aan de Langeweg en de
Schoolstraat een modern onderwijsaanbod
te realiseren. "Als er nieuwe investeringen
nodig zijn dan blijven wij niet wachten op de
nieuwbouw. Investeringen blijven we doen
omdat we vinden dat dit nodig om het on
derwijsaanbod bij de tijd te houden", aldus
Adrie.