lïis^' Groene School en Technische School gaan verder onder één naam: Edurafilta College Openbare Regionale school met kinderen uit alle dorpen van het eiland Op de RGO maak je snel vrienden... ^^m^^^^ Eén school tutee locaties, drie sectoren en zes interessante beroepswerelden Kastelein is decaan voor het vmbo, een collega ontfermt zich over de havo- en vwo-leerlingen. Het gaat om de helft van zijn werkweek, de andere helft staat hij voor de klas. "Ik geef Nederlands", ver telt hij in zijn werkkamer. "De combinatie van decanaat en lesgeven bevalt goed. Als docent, frontaal voor de klas, heb je een heel ander contact met de leerlingen dan als decaan. Dat is veel individueler. De drempel is vrij laag, leerlingen kun nen hier zo binnen komen vallen om vra gen te stellen over opleidingen en over hun mogelijkheden." De 'Prins Maurits' besteedt structurele aandacht aan de toekomst van de leerlin gen. Dat begint al in de tweede en derde klas, in klassikale vorm. André Kastelein noemt dat "het schip op een bepaalde koers brengen". "We nemen standaard een beroepskeuzetest af in de derde klas. Dat gebeurt in onze goed geoutilleerde mediatheek. Uit die test komt een be roepen top-50. Die is niet zaligmakend, maar de uitslag kan wel goed dienen als leidraad. In de derde klas voeren we ook individuele gesprekken over de vakken pakketkeuze. In de vierde klas gaan de gesprekken tot slot over het kiezen van de vervolgopleiding." "Waar het op aan komt", vervolgt de decaan, "is om de leerlingen een goed beeld te geven van zichzelf. Wie ben ik, wat kan ik, wat zijn mijn mogelijkheden? Ik kijk er vaak van op, dat er meestal een heel reëel zelfbeeld is en een goed beeld van de eigen mogelijkheden. Ook al is vaak nog onduidelijk wat ze precies wil len. Als decaan geef je dan een overzicht van de mogelijke vervolgopleidingen. Het is een uitdaging om de mogelijkhe den van de leerlingen en de mogelijke opleidingen bij elkaar te brengen. Je hoort over leerlingen die mislukken in het mbo. Dat ze voortijdig afhaken. Dat kan te maken hebben met een verkeerd beroepsbeeld of een foute keuze." De decaan probeert dat te voorkomen en moet daarbij uiteraard goed op de hoogte zijn van het aanbod, in het ge val van André Kastelein vooral het mbo- aanbod. Hij brengt regelmatig bezoeken aan de scholen in de omgeving om de laatste informatie over het hele scala aan opleidingen te weten te komen. De scholen waar de meeste vmbo-leerlingen vanuit Middelharnis naartoe gaan, zijn het Albeda College (in Rotterdam, maar ook in Oude-Tonge en Middelharnis), het Scheepvaart en Transportcollege, het Da Vinci College (vestiging in Middelharnis), het Zadkine College (in Rotterdam), de Regionale Opleidingscentra (ROC) in Zeeland en het Hoornbeeck College. De leerlingen bezoeken de open dagen van de mbo-scholen, maar de scholen zoeken de leerlingen ook zelf op. Maan dag 14 januari bijvoorbeeld was er een grote voorlichtingsbijeenkomst in de RGO in Middelharnis. Voor de leerlingen van alle vier de vmbo-scholen op Goe- ree-Overflakkee. VINGER AAN DE POLS De decaan helpt de leerling bij het ma ken van een keuze en geeft een advies. Om te beoordelen hoe advies en keuze zijn uitgepakt, organiseert de 'Prins Mau rits' in april altijd een terugkomdag voor de leerlingen van het vorige schooljaar. "Het is een soort reünie, je ziet je oud- klasgenoten weer. Maar de leerlingen vullen ook een enquêteformulier in waar in ze aangeven hoe de vervolgopleiding bevalt. Met de uitslag van die enquête gaat de decaan aan de slag; we probe ren de vinger aan de pols te houden." André Kastelein begeleidt ook de sta giaires van de beroepsgerichte en ge mengde vmbo-leerwegen. "Ze steken bijvoorbeeld hun licht op bij een zor ginstelling. Later kunnen ze daar de be roepsbegeleidende leerweg volgen: vier dagen werken en één dag naar school. Bij de afdeling mode en commercie or ganiseren de leerlingen jaarlijks een modeshow. Dan is er een professionele catwalk in de school om de eigen crea ties te tonen en alle ouders worden uit genodigd." De decaan van de 'Prins Maurits' noemt zijn werk niet onbelangrijk, maar brengt ook graag een relativering aan. "Veel leerlingen komen op 'een natuurlijke ma nier' tot een goede keus. Het is voor mij een kick als je een leerling die absoluut geen idee had over zijn vervolgopleiding, na twee jaar weer tegenkomt en zegt dat je een goed advies hebt gegeven. Vaak is het trouwens zo, dat het kwartje valt op de beroepsopleiding. Dan is de ballast van andere vakken weg en ben je puur beroepsgericht bezig. Je ziet leerlingen dan enorm doorgroeien." Henk uit Stad aan 't Haringvliet, Chimène uit Ooitgensplaat en Barbara uit Ouddorp zitten nu in de brugklas. Ze vonden het best wel eng om naar een nieuwe school te gaan, maar inmiddels is dat gevoel helemaal weg. "Het is eigenlijk nergens voor nodig om het eng te vinden, het is hier juist super leuk", zegt Henk. "Ik moet nu wel een half uurtje met de bus in plaats van 2 minuten met de fiets, maar dat is niet erg. Het is meestal wel gezellig in de bus", zegt Barbara. Chi mène heeft vier oudere zussen die allemaal naar de RGO zijn gegaan. "Dat zegt wel iets over dat we het hier leuk vinden. De school is niet te groot en niet te klein, het is gezellig en je leert snel leerlingen uit andere klas sen en dorpen kennen". SPANNENDE OVERSTAP "De kinderen die nu in groep 8 zitten staan nu voor een spannende keuze", zegt Elly Hanse, al vele jaren het brugklasgezicht van de RGO. "In deze periode gaan ze kiezen voor een middelbare school, en dat bepaalt toch hun leven voor de ko mende vier tot zes jaar." Alle scholen zet ten in deze periode hun beste beentje voor, en dat maakt het best moeilijk om te kiezen. Sowieso is de overstap naar die volgende school erg ingrijpend. Kinderen zijn opeens niet meer de groot ste en oudste, maar de kleinste en jong ste. Er zijn veel meer kinderen op school en in plaats van één of twee juffen of meesters heb je opeens zo'n beetje voor ieder vak een andere leraar. "En je hebt minstens tien vakken! Ga er maar aan staan!", merkt Elly Hanse op, "daarom vinden we het op de RGO erg belangrijk om de kinderen, zeker in de eerste weken van het schooljaar, goed op te vangen en te begeleiden." Veel vakken betekent ook veel boeken. "Minder boeken zou wel fijn zijn", zegt Thomas uit Nieuwe-Tonge, "maar geluk kig hebben we een kluisje dus hoefje niet alles de hele dag mee te sleuren". ICT-LESSP.N: LEUK EN BELANGRIJK In 2007 is op de RGO een tweede VMBO richting begonnen. Naast de sector ad ministratie kan nu ook voor de ICT mo gelijkheid worden gekozen. Lars stapte zelfs over van een andere school toen hij hierover hoorde, "Het is een goede keuze geweest want ik heb het super naar mijn zin. Computers zijn mijn grote hobby, ik ben daar graag mee bezig. Vrije opdrach ten zijn leuk, we maken nu een poster en dat wil ik later als werk ook gaan doen." Deze VMBO-opleiding begint in de derde klas. Brugklassers van alle afdelingen zijn natuurlijk vanaf het begin met compu ter bezig. In het eerste jaar heeft iedere brugklas een projectweek waarin het eer ste deel van het Europese ICT-paspoort kan worden behaald. Dennis Orgers, één van de begeleidende docenten, is enthousiast over deze aanpak. "We ha len nu erg hoge slagingspercentages, in sommige klassen zakt er zelfs niemand. De leerlingen beleven een intensieve ICT- week met aan het eind direct het examen. Het grote voordeel is dat alles dan goed in het hoofd zit". OPENBARE SCHOOL VOOR IEDEREEN De RGO is al negentig jaar lang de open bare middelbare school op Goeree-Over- flakkee. Elly Hanse: "We zijn trots op die traditie, en we staan ook vol achter het openbare karakter van onze school". De RGO vindt het belangrijk dat kinderen vanuit alle verschillende achtergronden elkaar op school ontmoeten. Op die ma nier leren kinderen eikaars ideeën ken nen en zal het respect voor elkaar toene men. "Maar ook het regionale karakter is belangrijk. Een ontmoetingsschool voor kinderen uit alle dorpen, zelfs van buiten ons eiland". j|U~^ffl»!^*^^*^^^ Door Adri van der Laan GOÈREE-OVERFLAKKEE - In de volksmond zullen de namen 'De Tech' en 'De Groen' nog wel even voort blijven bestaan als er ge sproken wordt over de Technische School en de Groene School in respectievelijk Middelharnis en Sommelsdijk. Maar vanaf 1 januari van dit jaar is dit verleden tijd want vanaf die datum zijn de scholen opgegaan in één school school met twee locaties: het Edudelta Col lege Middelharnis. Directeur Adrie Huijser geeft op het voorlopige kantoor aan de Voorstraat in Middelharnis uitleg over de nieuwe onderwijsinstelling, die over enkele jaren 'alles onder één dak krijgt' in een nog nieuw te bouwen complex. ECM locatie Langeweg, Sommelsdijk ECM locatie Schoolstraat, Middelharnis Sinds 2002 maken de Groene School en de Technische School al deel uit van de Edudelta Onderwijsgroep, de paraplu waaronder ook scholen in Goes en Barendrecht opereren. Deze samenwerking kreeg in de loop der ja ren een steeds vastere vorm. Zo werden met ingang van het schooljaar 2006-2007 de beide scholen samengebracht in een werkorganisa tie en per 1 mei van vorige jaar werd de sa menwerking verstevigd door de vorming van een werkmaatschappij. Toen werd ook een regiodirecteur, Adrie Huijser aangesteld. In dit nieuwe verband werd naast het VMBO, ook het MBO en Cursus Contractonderwijs (CBO) uit de regio Zuid-Holland Zuid toege voegd. Door de veranderingen en de samenwerking was het logisch dat er met ingang van 1 ja nuari van dit jaar voor één gezamenlijk naam werd gekozen het Edudelta College. Ondanks het samengaan van de scholen be nadrukt directeur Adrie Huijser dat zowel de leerlingen als de docenten niet bang behoe ven te zijn dat ze 'maar een nummer' worden. Door hun beperkte omvang stonden zowel de Technische School als de Groene School erom bekend dat er grote aandacht voor elkaar was doordat men elkaar bij naam en toenaam ken de en er korte lijnen waren. "Dit zal zeker niet veranderen want we blijven, landelijk gezien, een kleine school", aldus Huijser, VOORBEREIDING Het samengaan van de beide scholen is door de Edudeltagroep grondig voorbereid. "Je kunt niet zomaar een nieuwe naam op de ge vel plakken en dan verder gaan", aldus Adrie Huijser. Hij geeft aan dat bij de voorbereiding van de eenwording het personeel er uitge breid bij is betrokken. In verschillende com missies hebben zij hun mening kunnen ge ven en ze hebben zelf daadwerkelijk aan de voorbereiding van de samenvoeging deelge nomen. Adrie Huijser vindt dit noodzakelijk want hij begrijpt dat er bij de kleine teams van de beide scholen een sterke onderlinge band is. Hij is dan er dan ook zeer tevreden over dat vrijwel het voltallige personeel van de beide scholen "heel positief" tegenover de samenvoeging staat. "We zijn dan ook van begin af aan heel open te werk gegaan om te voorkomen dat er verschillende bloed groepen ontstaan tussen de beide scholen zou ontstaan". Het doel van het gezamen lijk optrekken van de beide scholen was niet uitsluitend een efficiëntere organisatie, maar het uiteindelijke doel was het leveren van een goed 'product' aan de leerlingen en cursisten dat is afgestemd op de moderne manier van onderwijs geven. "Wij willen onze leerlingen, deelnemers en cursisten een aantrekkelijke en krachtige leeromgeving bieden", aldus de directie. SECTOREN EN BEROEPSWERELDEN Met ingang van het schooljaar 2008-2009 zullen de veranderingen voor de eerstejaars leerlingen al merkbaar zijn. Onder de slogan 'Eén school, twee locaties, drie sectoren en zés zeer interessante beroepswerelden' gaat het nieuwe schooljaar van start. Voor drie van de vier sectoren die het VMBO kent kan men bij het Edudelta College terecht, dit zijn Economie, Natuur en Techniek. Onder Eco nomie: vallen de 'beroepswerelden' Voed sel Gezondheid en Toerisme Recreatie. Onder Natuur: Natuur Leefomgeving en onder de sector Techniek: Mobiliteit Ma chines, Bouwen Wonen en Energie Con structie. Het onderwijs van het Edudelta College is, er nog meer opgericht om aan te sluiten bij de wensen van het bedrijfsleven. Een voor beeld hiervan is het nieuwe vakgebied in stallatietechniek. Men heeft voor deze rich ting gekozen omdat er in de regio en in de petrochemische industrie in de Europoort een 'schreeuwende behoefte' is aan derge lijke goed opgeleide arbeidskrachten. Ook de richting Recreatie Toerisme zal met oog op de toeristische omgeving van de regio verder worden vormgegeven. LOCATIES Met ingang van het nieuwe schooljaar kan er als gevolg van de samenvoeging niet meer gekozen worden uit één bepaalde locatie omdat het lesprogramma over de beide loca ties - de Langeweg en de Schoolstraat - wordt verdeeld. De leerlingen van groep 8 van de basisscholen zullen dan ook beide locaties bezoeken. De directie raadt ook de ouders aan om tijdens de opendag van aanstaande zaterdag de beide locaties te bezoeken, zo dat men een goed beeld krijgt van het totale studieaanbod. Volgens directeur Adrie Huijser wil men bij het Edudelta College er alles aan doen om de leerlingen 'goed terecht' te laten komen na het vmbo. Alles wordt er dan ook aan gedaan om de leerlingen ook klaar te stomen voor het mbo; hiervoor zijn er goede samenwerkings verbanden met de ROC's/AOC's om de oplei- ding zo goed mogelijk te laten aansluiten op vervolgopleiding. Ook later kan men bij het Edudelta College terecht voor cursussen en trainingen om zich te laten bijscholen in een groot aantal vakgebieden en bedrijfscursus- sen op velerlei gebied. NIEUWBOUW Inmiddels zijn ook de plannen gestart voor nieuwbouw. Over enkele jaren zal er in de buurt van de Zuidelijke Randweg in Mid delharnis een nieuw schoolgebouw verrij zen waar het Edudelta College onderdak zal krijgen. Maar voordat het zover is wordt alles in het werk gesteld om vanuit de ver trouwde locaties aan de Langeweg en de Schoolstraat een modern onderwijsaanbod te realiseren. "Als er nieuwe investeringen nodig zijn dan blijven wij niet wachten op de nieuwbouw. Investeringen blijven we doen omdat we vinden dat dit nodig om het on derwijsaanbod bij de tijd te houden", aldus Adrie.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2008 | | pagina 15