Meditatie
Onderzoek naar inbraak
bij sportverenigingen
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
werk
Beroepings-
EN U
Huishoudboekje
2008 Dirksland
op orde
De naam Immanuël
EILAnDSrUllElJWS
WkET
PAGINA 5
VRIJDAG 21 DECEMBER 2007
Blik op kerk
en samenleving
- Kerkdienst op Kerst
- Oudejaarsavond
Op Kersle Kerstdag gaan vele
jongeren naar de kerk. Zelfs,
als we de voorlopige berich
ten mogen geloven, meer
dan in andere jaren. Er is een
enquête gehouden - waarover
wordt trouwens in dit land
gt'cn enquête gehouden en is
dat reprosentatiei:- Knfin, een
aantal jongeren kreeg zoniaar
op straat de vraag voorgelegd
of ze van plan waren niet Kerst
naar de kerk te gaan en velen
van hen - hoeveel moet u mij
niet vragen! - beantwoordden
die vraag positief.
Ik vraag me al, of we daar
blij mee moeten zijn, met die
onverwachte toeloop naar de
kerkdienst op F.erste Kerst
dag. Natuurlijk is het in eerste
instantie positief wanneer men
sen te horen krijgen dat het
met Kerst om iets anders gaat
dan om een paar vrije dagen en
om extra eten en drinken. .\'og
anders en beter gezegd, dat
het om Iemand anders gaat...
Om Hem Die naar deze wereld
gekomen is om te zoeken en
zalig te maken dat verloren
was. Afgezien van de vraag of
dat laatste in alle kerstpreken
te horen zal zijn...
Dat wordt niet zómaar gezegd
en geschreven... Hoe langer
hoe meer krijg je de indruk
dat Kerst voor de grote massa
van ons volk niets meer bete
kent. Een gewoon huiselijk
feest waarmee men de lange
winter doorkomt. En een paar
dagen waarop we extra lief
zijn voor elkaar en eens een
bezoekje brengen aan mensen
flie we mi.sschien het hele jaar
niet zien... Dat Kerstfeest het
geb(jortefeesl is van de Zoon
van (lod in ons menselijk vlees,
is bij de meesten totaal onbe
kend. Daarom mogen we blij
zijn als mensen, vooral jonge
mensen, tot de ontdekking
komen dat de kerkgang erbij
hoort...
Dat laatste, daar zit het nu juist
Üeze vraag- en anlwoordrxilrriek slaat geheel ten dienste van de
lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenruhriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek luorden gepubliceerd.
HOE STEMT Of KONINGIN?
Ji' hoort wel eens spreken over de
vermeende polilieki' (niertuiging
van de koningin. Volgens mij
moet zij hoven de partijen staan
en mag zij ook niet stemmen, dus
heejl haar voorkeur geen enkele
invloed.
Antwoord: Zij moei inderdaad
boven de jiartijen staan. Alle
leden van onze Kom'nklijke
i:iin\\\v die Nederlafidel' zijli
en <(e Mieiste leeftijd bereik
ten, hebben stemrecht. Ook
H.M. de koningin krijgt dus
een oproepingskaart om in het
dichtst bij/i jnde stemlokaal haar
stem uit te brengen. Vroeger
was daartoe een stembureautje
ingericht in het paleis Soest-
dijk. Daarvan maakte ook het
personeel gebruik. Nu er geen
opkomstplicht bij verkiezingen
meer bestaat, is iedereen vrij
om te komen of weg te lilijven,
ook de leden van hel Koninklijk
huis. Overigens kan de konin
gin ook haar voorkeiu' hebben
Ijij de benoeming van een kabi-
nelsformateur en -infortnateur
en bij benoeming of ontslag
van afzondeilijke ministers.
Verder is het mogelijk, dat zij
bepaalde wetten weigert te
ondertekenen. Koningin VVil-
lieluiina bijvoorbeeld heeft wel
degelijk de regeringspolitiek
beïnvloed door een categorisch
weigeren als zij hel ergens niet
mee eens was.
Df ZWEEPSLAG
Hoe kan een ziveep zo'n harde
kind gex>en en een tos iouivtje
nieir
Antwoord: Deskundigen die
het klappen van de zweep goed
kennen, verklapten ons, dat
met een zweep de geluidsbar
rière van de luchl kan worden
doorbroken als je met de stok
eerst een tik opwaarts geeft
en het koord in een golvende
beweging brengt. Als je dan
de stok met kracht neerslaat,
wordt de beweging ineens ver
sneld en als het uiteinde van
het koord met zo'n 1200 km
pm uur v<j<ji-tzwiept. kan de
luclu niet zo snel uit de weg.
De lucht ervoor wordt opge
stuwd en bij 1223 kin/u ont
staat een knal als deze lucht
plotseling het luchtledige ach
ter het koordeinde vult. Het
is hetzelfde effect doorbreken
van de geluidsbarrière door
een straaljager.
WISSELBADEN
Tegen ivinlerlenen werden mij
o.a. wisselbaden aangeraden.
Helaas tiiisi niemand hoe dal
jnecies moest en met welke lem-
j)e rat uren.
Antwoord: Het is inderdaad
lastig om tiw voeten om beur
ten onder een koude en hete
kraan van een wastafel te hou
den, zoals 11 probeerde. In een
ligbad zon dat wel kunnen,
maar clan kunt u de tempe
ratuur niet bijstellen. Neem
daarom twee teiltjes en zet die
op de grond voor een stoel. In
het ene giet u leidingwater, dat
tl met wat warm water mengt
tot het lussen 10 en 15 graden
C. is, en in het andere doet u
warm water waar u juist met
uw voeten in kunt. Begin altijd
mei hel vvarnie voetbad en
steek dan heel kort één voet in
't koude water, zodat de bloed-
op vast, denk ik... De kerkgang
ht'xjrl bij Kerst. Of - zoals een
jongere het uitdrukte; "Het is
voor mij geen Kerst als ik niet
naar de kerk geweest ben."
Voor de rest worden de dagen
naar eigen believen ingevuld.
Met misschien een bezoekje,
een ontmoeting, een beetje
meer aandacht voor de huisge
noten, enzovoorts. En die ene
kerkdienst op een heel jaar kan
er dan ook nog wel bij...
Eigenlijk is voor de grote massa
die ene kerkdienst verschoven
van de Oudejaarsavond naar
de Eerste Kerstdag. Vroe
ger - en nu praat ik over een
halve eeuw geleden - was het
Oudejaar voor vele mensen de
gelegenheid om naar de kerk
te gaan. Nietwaar, dan werd
je herinnerd aan de verganke
lijkheid van het bestaan. Dan
speelde de organist "Uren,
dagen, maanden jaren"... De
trouwe kerkgangers zeiden:
"Kijk eens, die mensen komen
in één a^ond hel hele jaar goed
maken". Want bij alle andere
diensten bleef hun plaats leeg.
Het is te vrezen dat velen van
daag op dezelfde manier over
Kerst denken...
Waarnemer
vaten samenkrimpen en dan
weer terug in 't warme badje.
Niet twee benen tegelijk, van
wege de rugspieren, maar
beurtelings één been. Hebt u
erg veel last van die winterte
nen, vet ze dan 's morgens en 's
avonds in, draag zo ruim moge
lijk schoeisel zodat uw tenen
niet tegen elkaar klemmen of
schuren, houd de nagels kort
i.v.m. de zwellingen.
JOSEPH SCHMIDT
Af en toe hoor ik Joseph Schmidt
nog wel eens zingen op de radio.
Kunt u iets overliem vertellen'?
Antwoord: De tenor Joseph
Schmidt werd op 6 maart 1904
in Davidende (Roemenië)
geboren. Hij was enige tijd
vt)orzanger in een synagoge,
studeerde daarna te VVenen en
debuteerde als zanger in Ber
lijn. Omdat hij jood was, ver
liet hij Duitsland toen Hitler er
de macht kreeg. In 1940 werd
hij tijdens een concertreis in
België verrast door de Duitse
inval. Hij vluchtte naar Zwit
serland, waar hij werd geïnter
neerd en op 16 november 942
in Gyrenbad overleed.
DIRKSIAND - De provincie
Zuid-Holland, die toezicht
houdt op de financiën van de
gemeente, heeft laten weten
dal de begroting 2008 van de
gemeente Dirksland leidt tot
een vermindering van het toe
zicht. De gemeente zat door
lagere rijksinkomsten enkele
jaren krap in de hnanciële
middelen. Dat heeft geleid tot
een verzwaring van het toe
zicht. De gemeente heeft in de
achterliggende jaren bezuini
gingsoperaties uitgevoerd en
de belastingen verhoogd. Ook
de rijksvergoeding loopt weer
op. Voor 2008 zijn de uitga
ven weer in evenwicht met de
inkomsten. De provincie zal de
gemeente in 2008 alleen ach
teraf in de gaten houden. Het
college is blij dat door samen
werking van de gemeenteraad,
het college en de ambtenaren
de financiën weer gezond zijn.
PROTESTANTSE KERKI^'
NEDERLAND
Beroepen te Benimel. ds. J-
Herweijer te Nijmegen (g-}-
verpleeghuis Mai-griel), Q'^
dit beroep heeft aangenomen;
te Kolder- en Dinxterveen
(herv.), kandidaat VV.L. Dekker
te Haren; te Leiden (Waalse
gemeente), ds. E VVeber te Bou-
logne-sur-Mer (Frankrijk), di^
dit beroep heeft aangenomen; te
Linschoten (herv.) en te Papen-
drecht (hen-ormd wijkgemeeiite
West), ds.B.J.D. Vim Vreeswijk
te Sluipwijk'; te Strijen (hen-
wijk 1ds. A. Goedvree te .^rne-
muiden; te Aduard (gerefds-
A.M.EL. Bodewes te Opende,
die dit beroep heeft aangeno
men; te Bodegiaven (gerefor
meerd; pt), kandidaat E.M. Post
te Amstelveen, die dit beroep
heeft aangenomen; te Boliies
(geref), ds. J. \'an der Neut
te Ridderkerk, die dit beroep
heeft aangenomen; te Echtener-
brug-Oosterzee, ds. A.C.J. van
Waard-Pieterse te Rekken, die
dit beroep heeft aangenomen;
te Ezinge, ds. G.M. Aiends-.Al-
kenia te Elim (Dr), die dit beroep
heeft aangenomen; te Fijnaart-
Heijningen-Standdaartbuiten
(herv), cis. G.J, Röben te Drach-
stercompagnie: te Maarland
(Loppersum, hervormd), ds. T.
Huisman te Santpoort, die dit
beroep heeft aangenomen; te
Midwolda (geref,), kandidaat ."V.
Buizer-Tchiengang te Leeuwar
den;, te Oudwoude-Westergeest
(herv.), ds. B.R de Boer te Hin-
deloopen (pt), die dit beroep
heeft aangenomen; te Tholen
(herv), ds. j.A.van den Berg
te Nieuw-Lekkerland; te Wad-
dinxveen (prot. gem, i.w.; wijk
Immanuëlkerk), ds. M.M.M.
Leydens te Burgh; te Warffum
(prot. i.w.), ds. H.A.H. Maat te
Burum (pt).
Aangenomen naar Gorinchem
(herv wijkgem. 3), ds. J. Flik-
weert te Rijssen; naar IJsselniui-
den-Gralhorst (hervormd; De
Hoeksteen), ds. A.H. van Veluw
te 's-Gravenzande; naar Kolder
en Dinxterveen (herv.), kandi
daat W.L. Dekker te Haren.
Bedankt voor Barendrecht
(herv. gem. BA Immanuëlkerk),
ds. A. \'an Lingen te Kinder
dijk-Middelweg (herv.); voor
Wapenveld (herv.), ds. W. Peene
te Veen; voor Nieuwerkerk aan
den IJs.sel (wijkgemeente 1), ds.
|.H. Lammers te Krimpen aan
den IJssel; voor Oud-Beijerland
(herv.), ds. A.A. Floor te Elburg
(herv.); voor 't Harde (herv),
ds. C;. van de Scheur te Veenen-
daal.
HERSTELD HERV KERK
Beroepen: te 's-Grevelduin-
Vrijhoeve-Capelle, ds. C.M.
Visser te Boven-Hardinxveld;
te Nijkerk i.c.m. Zwartebroek-
Terschuur, ds. C.J.P van der Bas
te Woudenberg.
Aangenomen: naar Apeldoorn,
ds. R. van Kooten te .Soest.
Bedankt: voor Barneveld e.o.,
ds. A. den Hartog te Kesteren.
Beroepbaar: kandidaat A."E van
Andel, Industrierondweg 1,8321
EA Urk. Tel. 06-55134798.
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen: te Almere-West en te
IJmuiden, ds. J.M. van Leeuwen
te Spakenburg-Zuid (miss. dienst
Congo); te Enschede-Noord, ds.
j. Boersma te Amersf()ort-De
Horsten; te Veenendaal-Oost,
ds. J. Holtland te Zeewolde.
Aangenomen naar Spakenburg-
Noord, ds. H. Pathuis te Olde-
hove.
Bedankt voor Veenendaal-West,
ds. A.A. Kramer te Zwolle-Ber-
kum.
"En zij zal een Zoon haren en Zijn Naam hnmanuel helen (jtsaja 7: 14b)
Hei is toch wonderbaar, hoe
<^'0d en de mensen verenigd
>\orden. Er is immers welbe
schouwd een kloof, die dit vol
strekt onmogelijk maakt. Deze
kloof is ontstaan door de zonde.
Sedert de zonde in de wereld
gekomen is door de moedwilli
ge ongehoorzaamheid \an één
mens, heeft de duivel zich tus
sen God en mensen geworpen.
Van Gods kant laat Zijn heilig
heid, laat Zijn onverbreekbare
Wet het niet toe, van 's mensen
kant laat zijn liefde tot de zonde
het niet toe, van Gods kant laat
Zijn haat tegen de zonde, van
s mensen kant laat zijn bittere
vijandschap tegen God en zijn
haat tegen Gods gerechtigheid
het niet toe, dat deze beiden
worden verenigd. Van Ciods
kant wordt betaling geëist voor
de misdaad en overtreding, van
's mensen kant is er een onme
telijke schuld, die de mens
niet wil erkennen, of die hij, al
geeft hij er ook iets van toe, wil
betalen met iets dat voor God
geen waarde heeft. Van Gods
kant is er toorn en vicjek, van
's meiLsen kant de dood naar
(!ods rechtvaardig vonnis. Hoe
worden die beiden verenigd,
die anders eenwig gescheiden
zouden moeten blijven, en hoe
blijven zij in eeuwige vrede
verenigd, nadat zij voor de
eeuwigheid verenigd zijn? Dit
geheimenis ligt in een naam,
die ik voor uw oren en har
ten blijmoedig uitspreek. Deze
naam is: Immanuël.
"Immanuël", dat betekent
in onze taal: God met ons.
"Immanuël" zegt ons dus dat
wij op de Middelaar mogen
zien. Niemand heeft ooit God
gezien, de eniggeboren Zoon
heeft het ons geopenbaard.
Wat zien wij dan? God met ons!
Het geloof durft het nauwe
lijks te geloven, en toch is het
\iaar. De heilige en recht\'aar-
dige Ciod is met de zondaar in
gemeenschap getreden. Hij is
met Zijn volk, hoe goddeloos,
hoe zondig, hoe onrein in zich
zelf het ook is, tevreden. Hij
is Zelf de eerste geweest. Dat
was Zijn geweldige liefde. Hij
heeft micfdelen gevonden om
de algehele vijandschap weg te
nemen. Er is geen kloof meei'
tussen God en de uitverkoren
zondaar. Het is alles van Gods
kant gekomen. Hij heeft Zich
zelf verheerlijkt; Hij heeft hier
in al Zijn deugden verheerlijkt.
Dat was Zijn welbehagen. Zijn
vrijmachtig welbehagen in
mensen; Hij .schonk Zijn vrede
uit vrije genade. Hij doodde
de vijandschap. Hij nam haar
geheel weg, al de zonden wierp
Hij achter Zijn rug, de gehele
schuld wierp Hij in de diepte
der zee; Hij hief de toorn en
de vloek op; Hij \er\vierp de
aanklachten van de duivel; Hij
vernietigde hem en de dood,
toen Hij Zich tot ons begaf, en
met Zijn lielHe. Zijn geweldige
liefde, werd Hij ons te sterk.
Dat betekent "Immanuël."
Welzalig het volk, dat juichen
kan!'Wat zou ons ook nog in de
weg staan, dat wij niet vrij en
blij zouden spelen en zingen:
"Immanuël!"
Immanuël, - laat dat ons wacht
woord zijn in het leven! Imma
nuël, - laat dat onze grond zijn
tegen het geweten dat ons aan
klaagt! Immanuël, - laat dat
onze troost zijn in nood, van
wege de zontlen, in lijden om
dei' gerechtigheid wil! Wees
niet bevreesd, o mijn ziel; wat
zijt gij toch onrustig in mij!, laat
zó een ieder die deze naam van
harte noemt, spreken. Imma
nuël zal het voorzien. Moeten
wij voor Gods rechterstoel \'er-
schijnen. Hij gaat met ons mee.
Hij blijft bij ons als een trouw
Pleitbezorger. Maakt de hel zich
op. Hij plaatst Zich tussen ons
en de hel, blust haar vlammen,
de vlammen der zonde, uit en
stopt haar de muil. Komen
er aanklachten tegen ons \'an
de kant van de aanklager. Hij
treedt voor ons in. Terwijl wij
slapen, waakt Hij over ons; als
wij wakker zijn, regeert Hij ons
door Zijn Geest tot alle goed.
In nood beveelt Hij Zijn enge
len aangaande ons, in lijden
droogt Hij ons de tranen van
de wangen. Een wolk- en vuur
kolom is Hij bij Zijn geliefde
olk dag en nacht. Immanuël is
Hij o\eral, waar wij ons bevin
den en zoals wij ons bevinden.
Hij ziel geen zonde in Jakob
en geen verkeerdheid in Isra
el. Hij reinigt ons x'oortdu-
rend in Zijn bloed. Moeien wij
ellende doormaken. Hij maakt
ons beproefd in de smeltkroes
van die ellende. Immanuël is
onze vrede, onze vreugde, ons
leven, onze schat.
Met de vergeving \an alle zon
den troost Hij Zijn volk tel
kens weer, totdat het Zijn uur
is, dat Hij ons niet langer in
dit Mesechsland en in Kedars
tenten wil laten blijven, maar
ons thuis wil hebben en in 's
Konings paleis brengen. Dan
zendt Hij speellieden en trom-
melslaagsters tot ons, en - wees
welkom, liefelijke eeuwigheid!
- Hijzelf is er ook. Immanuël
\'an de geboorte af, Immanuël
in de ouderdom. Immanuël bij
Zijn grijze dienaars. Immanuël
bij de zuigelingen, Immanuël
in hel leven, Immanuël in hel
sterven. Eeuwig, eeuwig zullen
wij in Zijn zalig licht, eeuwig
voor Zijn aangezicht Zijn naam
noemen; Immaiuiël.
dr. H.F. Kohlbrugge
CHR. GEREE KERKEN
Beroepen te Amersfoort, ds.
R.WJ. Soeters te Leeuwarden;
te Noordeloos, ds. P.DJ. Buijs te
Harderwijk.
Bedankt: voor Meppel, ds. B.
Reinders te Zwaagwesteinde.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen te Bodegiaven, ds.
A.T. Vergunst te Carterton
Nieuw Zeeland; te Borssele, ds.
C. van Krimpen te Oud-Beijer
land; te Ermelo en te Leerdam,
ds. A. Schot te Nunspeet; te Hil
versum, ds. M. Karens te Wer
kendam; te Nieuwdorp, ds. WJ.
Karels te Hardinxveld-Gies-
sendam; te Rotterdam-IJssel-
nionde, ds. A.H. Verhoef te St.
Catharines (Ontario-Canada);
te Apeldoorn, ds. W. Harinck
te Woerden; te Beekbergen, te
Krabbendijke en te Rhenen,
ds. B.J. van Boven te De Valk-
Wekerom; te Emmeloord en te
Moerkapelle, ds. CC. Vreug-
denhil te Vlissingen; te Rilland-
Bath, ds. AJ. Gunst te Nieuwer
kerk; te Rolterdam-Zuidwijk, ds.
J.S. van der Net te Houten; te
Scheveningen, ds. A.B. van der
Heiden te Benthuizen; te 's-Gra
venzande, ds. GJ. van Aalst te
Klaaswaal; te Sint-Annaland,
ds. WJ. Karels Ie Hardinxveld-
Giessendam; te Tricht-Gelder-
malsen, ds. CA. van Dieren te
Rijssen-Noord; te Waarde, ds.
M. Golverdingen te Boskoop,
die bedankte voor Leiderdorp
en voor Oudemirdum.
Bedankt voor Groningen en
voor Sioux Center (VS), ds. P
van Ruitenburg te Chilliwack
(Can.); voor Aalburg, ds. A.
Schot te Nunspeet; voor Clif
ton (New Jersey, USA) en \'oor
Meeuwen i.c.m. Sprang-Capel-
le, ds. C. van Krimpen te Oud-
Beijerland.
OUD GER. GEM. IN NED.
Bedankt: voor Kindei'dijk, ds.
T. Klok te Urk.
OOLTGENSPL.'VAT - De poli
tie onderzoekt de toedracht
van een inbraak in een twee
tal sportverenigingen in Oolt-
gensplaat. In de nacht van 17
op 18 december is er inge
broken bij voetbalvereniging
OFB en de aangrenzende ten
nisvereniging Ooltgensplaat.
De onbekende verdachte(n)
kwam(en) door middel van
het breken van een raam de
verenigingen binnen. 'J'ijdens
de inbraak zijn onder andere
een beamer, cv ketel, laptops
en diverse sportartikelen weg
genomen.
Opvallend was de grote
ravage die de onbekende
verdachte(n) achterliet(en).
De politie onderzoekt de toe-
dracht. Wanneer u getuige
bent geweest van dit incident
en/of anderszins informatie
heeft en hierover (nog) niet
met de politie heeft gespro
ken, wordt u verzocht te bel
len naar 0900-8844 (lokaal
tarief) of naar Meld Misdaad
anoniem, tel. 0800-7000.
-46-
Even schiet het door zijn gedachten
dat de familie De Visser die kaart mis
schien wel weer gestuurd heeft. Maar
dat kan moeder alleen maar vaststel
len. Hij draaft den uze in en roept:
Poete, kiek es wat a de post voe mien
ebrocht eit! VVien eit die moaie kaarte
nae inien estierd?
Moeder kijkt achter op de kaart en
leest: Afzender: Maria. Verder staat
er niets.op, behalve hun eigen adres.
Ze keen de kaan om en zegt: Da's
toch es een moaie kaartel Jie bin zo es
goedaf vandaege!
Maria, die 's zomers op het land
werkt, heeft in de winter uiteraard
geen werk, en is dus al blij dat ze
enkele halve dagen in de \veek voor de
vrouwe van d'oe\'e in de huishouding
werken kan. Daarom is ze vanmor
gen niet thuis, en omdat ze dat van
te voren ivist, heeft ze gistera\'ond na
de catechisatie op het dorp een kaart
gekocht en die op het postkantoor in
de bus gedaan, in de hoop dat Fransje
hem op zijn verjaardag zou krijgen.
Fransie's beker is zo vol, dat hij haast
bang is dat die nog over zal lopen.
Want vanmiddag komt Lebreure zijn
nieuwe broek nog brengen!
Na het eten schiet Fransje vlug in zijn
jas en rent naar buiten. Hij gaat mid
den op de weg staan en tuurt in de
richting van het dorp om te zien of
hij daar geen fiets aan ziet komen.
Het moet er een zijn met een grote
vierkante mand voor aan het stuur,
want dat betekent dat Lebreure daar
achter zit. Op het ogenblik is die de
enige mens ter wereld waar Fransje
belang in stelt. Want die man komt
straks de kroon zetten op al de vreug
den die hem vandaag al te beurt zijn
gevallen.
Hij staat met de handen in de zakken
van zijn jas. Hij voelt de grote, gladde
glazen knikker en zenuwachtig laaf
hij die telkens in en uit zijn zweterige
hand rollen. Eindelijk meent hij vaag
de witte vlek van de kleermakers-
mand te kunnen onderscheiden. Hij
tuurt zo intens, dat er allemaal kleine
wriemelende witte spatjes voor zijn
ogen gaan dansen. En het helpt niet
of hij al vlug een andere richting uit
kijkt, (vant zodra hij daarna weer zijn
aandacht vestigt op die bewegende
witte vlek, zijn die lastige, staartjes er
weer. Fransje zal geduld moeten heb
ben tot de fiets wat dichterbij is.
Ja hoor. Fransje heeft goed gezien -
het is inderdaad de kleermaker. Een
ogenblik later is hij vlak bij Fransje.
Hij licht zijn rechtervoet van de trap
per, steekt zijn been achteruit tot zijn
zwartleren pantoffel op de lange pin
komt te rusten die uit de as van het
achterwiel steekt, en springt dan eerst
op- en dan zijwaarts naast de fiets.
Zoa, broer! klinkt zijn stem, luid en
nasaal. Ik ae je moaien nieuwen broek
bie me, oor! Hij zet zijn fiets tegen de
muur, opent het zwarte zeildoek aan
de bovenkant van de mand, en licht er
dan een kleine bundel uit die in een
donkerblauwe lap gewikkeld is. Dan
snoert hij het zeildoek weer dicht.
Fransje is hem ondertussen vooruitge-
hold in den uze en kondigt aan: Dae
kom Lebreure mie m'n galgbroek!
De kleermaker is al aan het praten
voor hij in den uze is. Hij werpt het
blauwe bundeltje op een stoel en geeft
alle aanwezigen een hand. Dan gaat
hij op zijn gemak bij de tafel zitten en
roept tegen de rug van vader, die zich
weer aan het scheren is: Moai weertj'
ee Merien? Vader antwoordt met een
kromme mond en zonder zich om te
keren: Ja, 't is butengewoon voe dezen
fied van 't jaer!
Moeder gaat naar het kammenet om
liet lange stuk papier en wat geld te
halen. Deze keer geeft ze twee gulden
aan La Bruyère. die dat op zijn gemak
op het papier noteert, maar dan ook
dadelijk daarna het nieuwe bedrag
van Fransje's broek er aan toevoegt.
Fransje staat zijn ongeduld te verbij
ten. Gaat die man dat bundeltje nu
nooit opendoen?
Maria komt ook thuis, zodat het gehe
le gezin nu in den uze is. De meesten
luisteren maar half naar het gewau
wel van de praatzieke man. Maar
daar stoort hij zich in het geheel niet
aan. Arjaan en Kees zitten stiekem te
proesten om het woord Lappedief dat
ze elkaar over en weer toefluisteren.
Opeens keert de kleermaker zich
naar Fransje en roept: Broer, kom es
ier! En doe je bloes en je broek mae
es uut! Dan zunime es kieken of a je
nieuwen broek goed past!
Fransje kijkt hem stomverbaasd aan.
Hij neemt hem meteen twee dingen
ontzettend kwalijk in de eerste plaats
dal hij hem nu voor de tweede keer
broer genoemd heeft, een benaming
die hij gewoonweg haat omdat Pier
soriis zo genoemd wordt door diens
moeder; en in de tweede plaats - en
dat is nog veel erger - dat die man
zomaar doodleuk verlangt dat Fransje
in zijn onderbroek voor hem zal gaan
staan. Hij krijgt al een rode kleur bij
de gedachte alleen. Hij maakt geen
aanstalten om aan dat- bevel te vol
doen. Maar moeder, die het redelij
ke van dat verzoek inziet, en tevens
de beleefdheid in acht moet nemen,
begint Fransie's bloes open te maken.
Ze voelt hoe hij zich stijf houdt en in
stilte tegenwerkt, maar dan gebruikt
ook zij meer kracht en werpt hem
een strenge blik toe. Fransje zal zich
willoos mcjeten overgeven en zich die
vernedering moeten laten welgeval
len, wil hij de zo vurig begeerde galg
broek in zijn bezit krijgen.
La Bruyère heeft ondertussen ach
ter Fransje's rug de blauwe bundel
opengemaakt, en komt triomfantelijk
met een hoopje goed terug. Fransje
vergeet een ogenblik zijn onderbroek
en kijkt met verbaasde ogen naar
dat zwarte ding. En dan doet hij een
ontnuchterende ontdekking, name
lijk dat hij al die lijd zich een lichte
broek had voorgesteld, jsrecies zoals
Jan Blok er een droeg. Weer loopt
zijn hoofd vuurrood aan, en onwille
keurig drtikt hij zich wat stijver tus
sen moeders knieën terug. Maar de
kleermaker vouwt de broek open,
buigt zich voorover naar Fransje, en
houdt het kledingstuk vlak voor diens
voeten. Noe, steekje biènen der mae
es in! roept hij.
Fransje kijkt omlaag. Een walgelijke
stank slaat hem tegen viit het nieuwe
goed. Het maakt hem bijna misselijk.
Maar dat is het ergste niet. Hij heeft
in dat korte ogenblik iets gezien dat
hem met zulk een afkeer vervult, dat
zijn hart opeens als een steen in zijn
borst ligt. Hij werpt nogmaals een
blik op dat tergende gezicht aan zijn
voeten.
(wordl xiemolgd)