Minister haalt
maximale
uit Visserijraad
Wethouder Visser over
WMO: ^Eerst een visie^
dan een beleid'
SGP NIEUWS in
Goedereede
P^^LITIE
erfect
EIIAnDE|l.niELW5
Gods liefde,
Gods gave.
Uw geloof? (slot)
Wat is geloven?
0900-8844
www.wielewaal.nl
ZORC JIJ DAT IK
ZORCELOeS NAAR
DE ZOO KAN?
Smal of breed
Uit het gemeentehuis
full copy-service
Woningbouw
Natuurplannen
Decembergroet
PAGINA 4
VRIJDAG 21 DECEMBER 2007
Want alzo liefheeft God de xuereld
gehad, dat Hij Zijn eniggeboren
Zoon gegeven heeft, opdat een
iegelijk die in Hem gelooft, niet
verdetiie, maar het eeuwige leven
hehhe. (]oh. 3:16)
Dan wil ik mi niet u doorne
men hoe een mens deel krijgt aan
de weldaad van Gods liefde en
de zaligheid van Christus. Er
staat dat iedereen die gelooft,
niet verloren zal gaan. Dit
punt is uiterst belangrijk. Het
is een van de grote doelstel
lingen van dit hoofdstuk om
u dat duidelijk te maken. God
heeft de wereld liefgehad. Hij
heeft Zijn Zoon gegeven "tot
een Zaligmaker der wereld."
(1 Joh. 4:14) En toch weten we
uit de Schrift dat vele mensen
in deze wereld nooit de hemel
bereiken. Hier is dan kennelijk
toch een beperking. Hier is de
poort nauw- en de weg smal.
Slechts enkelen uit het hele
menselijke geslacht delen in de
eeuwige weldaden van Chris
tus. Wie zijn dat dan? Christus
en Zijn weldaden zijn alleen
voor degenen die geloven. Dat
woord betekent in het Nieuwe
Testament eenvoudig 'vertrou
wen'. Vertrouwen en geloven
is dus hetzelfde. Deze leer is
duidelijk en onmiskenbaar in
de Schrift te vinden. Degenen
die niet vertrouwen of gelo
ven in Hem, hebben dus geen
deel aan Hem. Zonder geloof
is er geen zaligheid. We mogen
zeker niet veronderstellen dat
er mensen zalig worden alleen
vanwege het feit dat Christus
in het vlees gekomen is, of
omdat Hij nu in de hemel is.
Ook het kerklidmaatschap of
deelname aan het avondmaal
geven iemand geen deel aan
Christus. Al deze dingen zijn
volstrekt nutteloos voor ons als
wij niet geloven. Zonder geloof
dr vertrtkiwen van onze kant,
zullen al deze dingen tezamen
onze ziel niet redden. Wij moe
ten een persoonlijk geloof heb
ben in Christus, een persoon
lijke omgang met Hem, anders
zijn we voor eeuwig verloren.
Het is volkomen onjuist en
onschriftuuiiijk om te stellen
dat Christus in ieder mens is.
Christus wordt ongetwijfeld
iedereen aangeboden, maar
Hij is niet in iedereen. Hij
woont alleen in de harten van
degenen die geloof hebben en
helaas heeft niet iedereen dat.
Wie niet in de Zoon van God
gelooft, is nog in Zijn zonden.
"De toorn Gods blijft op Hem".
"Die niet zal geloofd hebben,
zal verdoemd worden", zegt de
Heere Jezus Christus in woor
den waarin dit vreselijk onder
scheid duidelijk aan de dag
treedt (Mark. 16:16, Joh. 3:36).
Maar Christus en al Zijn wel
daden zijn het eigendom van
ieder mensenkind dat gelooft.
Ieder die gelooft in de Zoon
van God en zijn ziel aan Hem
toevertrouwt, ontvangt meteen
vrijspraak, vergeving en recht
vaardiging en is niet langer
onderworpen aan het oordeel.
Zijn zonden, hoeveel het er
ook waren, worden direct weg
genomen door Christus' dier
baar bloed. Zijn ziel, hoe schul
dig zij ook is, wordt onmid
dellijk bekleed met Christus'
volmaakte gerechtigheid. Het
maakt iriets uit wat hij in het
verleden geweest is. Hij kan de
ergste zonden gedaan hebben
die men zich kan voorstellen.
Zijn verleden kan vele zwarte
bladzijden tellen. Maar gelooft
hij in de Zoon van God? Dat is
de vraag waar het om gaat. Als
hij gelooft, is hij gerechtvaar
digd van alle dingen voor het
aangezicht van God. Het geeft
helemaal niet dat hij niets mee
kan brengen om zichzelf aan
te bevelen, geen goede wer
ken, geen verbeteringen, geen
bekering en verandering van
leven. Maar gelooft hij nu. in
Christus? Dat is de vraag waar
het oin gaat. Als dat zo is wordt
hij meteen aangenomen. Dan
wordt hij om Christus' wil
rechtvaardig gerekend.
Maar wat is dit geloof, dat zo onge
looflijk belangrijk is? Wat is de
natuur van dit geloof dat een
mens zulke verbazende voor
rechten geeft? Wat is de aard
van dit geloof, dat zulke won
derlijke voorrechten schenkt.
Dat is een belangrijke vraag.
Ik vraag bijzondere aandacht
voor het antwoord, want
hier is een klip waarop velen
schipbreuk lijden. Er is niets
geheimzinnigs of moeilijks aan
het zahgmakende geloof De
moeilijkheden komen alleen
voort uit de trots en de eigen
gerechtigheid van een mens.
Het is juist de enorme een
voud van het rechtvaardigend
geloof waardoor duizenden
ten val komen. Zij kunnen het
niet begrijpen omdat zij niet
kunnen bukken.
Het geloof in Christus is méér
dan een verstandelijk toestem
men of geloven met het hoofd.
Want dat is niet meer dan het
geloof dat de duivelen ook
hebben. We kunnen geloven
dat er een goddelijk Persoon
Die Jezus Christus heette, zo'n
achttien honderd jaar geleden
leefde, stierf en weer opstond
en toch nooit zó geloven dat we
zalig worden. Natuurlijk moet
er enige kennis zijn voordat
we kunnen geloven. Er is geen
ware godsdienst te vinden in
onkunde. Maar kennis alleen is
niet het zaligmakende geloof.
Het geloof in Chi-istus is ook
meer dan wat gevoelens rond
C'hristus. Dit is vaak niet meer
dan een tijdelijke opwinding
die, net als de dauw in de
vroege morgen, spoedig weer
over gaat. We kunnen geraakt
zijn in het geweten en ons
aangetrokken voelen door het
Evangelie, zoals Herodes en
Felix. We kunnen zelfs beven
en wenen en veel liefde tonen
voor de waarheid en de belij
ders ervan. Maar toch kun
nen ons hart en onze wil al
die tijd onveranderd en in het
geheim verbonden blijven met
de wereld. Ongetwijfeld is er
geen zaligmakend geloof zon
der gevoel. Maar gevoel alleen
is nog geen geloof
Het ware geloof in Christus is
het volkomeii vertrouwen van
het hart, dat van zonde over
tuigd is, op Christus, als een
volkomen Zaligmaker Het is
de gecombineerde daad van
de hele mens, zijn hart, hoofd,
geweten en wil. Het is in het
begin vaak zo zwak en flauw
dat degene die het heeft er
niet van kan worden overtuigd
dat hij het bezit. En toch kan
dit geloof- net als het leven in
een pasgeboren kind - echt,
reddend en waar zijn. Op het
moinent dat het geweten over
tuigd is van zonde, het hoofd
ziet op Christus als de Enige
Die kan redden, het hart zich
vastklemt aan de hand die
Christus uitgestoken houdt, op
dat moment is het zaligmaken
de geloof er Op dat moment
gelooft een mens.
Het ware geloof in Christus is
zo ontzettend belangrijk dat
de Heilige Geest er in de Bij
bel vele beelden voor gebruikt
heeft om het te beschrijven. De
Heere kent de traagheid van
een mens om geestelijke zaken
te begrijpen. Daarom gebruikt
de Heere meerdere vormen
om het zo duidelijk mogelijk
uit te drukken. De man die niet
begrijpt wat "geloven" inhoudt
als het hem op één manier
wordt beschreven, begrijpt
het misschien op een andere
manier
(1) Geloven is het komen van
de ziel tot Christus. De Heere
Jezus zegt: "Die tot Mij komt
zal geenszins hongeren." (Joh.
6:35) "Komt herwaarts tot Mij,
allen die vermoeid en belast
zijt, en Ik zal u rust geven."
(Matth. 11:28) Christus is de
Almachtige Vriend, Advocaat
en Arts. Alle zondaren die hulp
nodig hebben, wordt bevolen
tot Hem te gaan. De gelovige
komt tot Hem door het geloof
en wordt gered.
(2) Geloven is het ontvangen
van Christus door de ziel. Pau-
lus zegt: "Gelijk gij dan Chris
tus Jezus, den Heere, hebt
aangenomen, wandelt alzo in
Hem" (Kol. 2:6). (De Engelse
tekst heeft hier "ontvangen"
in plaats van "aangenomen".)
Christus biedt aan om in het
hart te komen met verge
ving, genade en goedheid en
om daar als Vredestichter en
Koning te wonen. Hij zegt: "Ik
sta aan de deur en Ik klop."
(Openb. 3:20) De gelovige
hoort Zijn stem, opent de deur
en laat Christus binnen als zijn
Meester, Priester en Koning.
(3) Geloven is het bouwen van
de ziel op Christus. Paulus
zegt: u wordt "opgebouwd in
Hem." (Kol. 2:7) "Gebouwd
op het fundament der aposte
len en profeten, waarvan Jezus
Christus de uiterste Hoeksteen
is." (Ef 2:20) Christus is de
betrouwbare Hoeksteen, het
vaste fundament, dat alleen
het gewicht van een zondige
ziel kan dragen. De gelovige
plaatst zijn hoop voor alle eeu
wigheid op Hem en is veilig.
De aarde kan geschud worden
en te gronde gaan, maar hij
is gebouwd op de rots en zal
nooit vergaan.
(4) Geloven is het aandoen van
de ziel van Christus. Paulus
schrijft: "Want zovelen als gij
in Christus gedoopt zijt, hebt
gij Christus aangedaan." (Gal.
3:27) Christus is dat zuiver witte
gewaad dat God voor alle zon
daren beschikbaar heeft die de
hemel willen binnengaan. De
gelovige doet dit gewaad door
het geloof aan en is daardoor
ogenblikkelijk volmaakt en vrij
van elke smet in Gods ogen.
(5) Geloven is het zich vastklem
men van de ziel aan Christus.
Paulus zegt: "wij namelijk,
die de toevlucht genomen
hebben, om de voorgestelde
hoop vast te houden." (Hebr
6:18) Christus is die ware vrij-
stad, waar een mens die op de
vlucht is voor de bloedwreker
een veilig heenkomen kan
zoeken. Christus is het altaar
dat onschendbaarheid gaf aan
degene die het bij de hoorns
vatte. Christus is de almachtige
hand van genade, die God van
uit de hemel heeft uitgestoken
naar verloren zondaren die op
het punt staan onder te gaan.
De gelovige klemt zich aan die
hand vast door het geloof en
wordt zo verlost van de hel.
(6) Geloven is het eten van
Christus door de ziel. De Hee
re Jezus zegt: "Want Mijn vlees
is waarlijk Spijs. Die dit Brood
eet, zal in der eeuwigheid
leven." (Joh. 6:55, 58) Christus
is het goddelijke brood dat God
voor verhongerende zondaren
heeft bereid. Hij is dat brood
dat tegelijk leven, voeding en
genezing biedt. De gelovige
voedt zich met dit brood door
het geloof Zo wordt zijn hon
ger gestild. Zo wordt zijn ziel
gered van de dood.
(7) Geloven is het drinken van
Christus door de ziel. De Heere
Jezus zegt: "Mijn bloed is waar
lijk drank." (Joh. 6:55) Christus
is de fontein van het levende
water Die God heeft geopend
voor alle dorstige zondaren die
met zonden bevlekt zijn... God
Zelf nodigt hen: "die wil, neme
het water des levens om niet."
(Openb. 22:17) De gelovige
drinkt van het levende water
en zijn dorst wordt gelest.
(8) Geloven is de daad waardoor
de ziel zichzelf in bewaring geeft
aan Christus. Paulus zegt: "Hij
is machtig, mijn pand, bij Hem
weggelegd, te bewaren tot dien
dag." (2 Tim. 1:12) Christus is
aangesteld tot beschermer en
bewaarder van zielen. Het is
Zijn taak om alles wat aan Zijn
zorgen is toevertrouwd voor de
zonde, de dood, de hel en de
duivel te bewaren. De gelovige
geeft zijn ziel in handen van de
Almachtige Schatbewaarder.
Op die manier is hij verzekerd
tegen verlies tot in eeuwigheid.
Hij vertrouwt zichzelf aan Hem
toe en is veilig.
(9) Tenslotte is geloven ook
een zien op Christus. De apos
tel Paulus beschrijft de heili
gen als "ziende op den overste
Leidsman en Voleinder des
geloofs, Jezus." (Hebr. 12:2)
De nodiging van het Woord is,
"Wendt u naar Mij toe, wordt
behouden" (Jes. 45:22). (De
Engelse tekst heeft hier: "Ziet
op Mij" in plaats van "Wendt
u naar Mij toe".) Christus is
de koperen slang die God in
de wereld heeft opgericht ter
genezing van alle door de zon
de gebeten zielen die genezen
willen worden. De gelovige die
door het geloof op Hem ziet,
heeft leven, gezondheid en
geestelijke kracht.
Een algemene opmerking is
van toepassing op al de negen
uitdrukkingen die ik zojuist
heb genoemd. Zij geven ons
alle het eenvoudigste idee van
geloveii, of vertrouwen, dat
men zich maar kan wensen.
Niet één uitdrukking veron
derstelt iets geheimzinnigs,
groots, of verdienstelijks in
de daad van het geloven. Alle
beelden beschrijven het als iets
dat binnen het bereik ligt van
de zwakste zondaar en binnen
het begripsvermogen valt van
de meest onwetende en onge
leerde mens. Laten we een
ogenblik toegeven dat iemand
zegt dat hij niet kan begrijpen
wat het geloof in Christus is.
Laat hem dan eens letten op
de negen uitdrukkingen waar
mee het geloof in de Schrift
wordt beschreven. Hij moet
beslist toegeven dat komen
tot Christus, zien op Christus,
de ziel in bewaring geven bij
Christus, zich vastklemmen
aan Christus, allemaal een
voudige begrippen zijn. Laat
hem vervolgens ook bedenken
dat het komen, zien en toever
trouwen van de ziel aan Chris
tus andere woorden voor gelo
ven zijn. Als er een lezer is die
vrede voor zijn geweten zoekt
in zijn godsdienst, dan raad ik
hem aan om de geweldige leer
die ik gepoogd heb te behan
delen, goed tot zich door te
laten dringen en nooit meer
los te laten. Houd vast aan de
grote waarheid dat het zalig
makende ge\ooi'niets anders is
dan een eenvoudig vertrouwen in
Christus. Houd vast dat alleen
het geloof rechtvaardigt en dat
het enige wat u nodig hebt om
deel aan Christus te krijgen
het geloof is. Ongetwijfeld zijn
bekering, heiligheid en liefda
digheid uitstekende dingen.
Zij gaan altijd samen met het
ware geloof. Maar zij hebben
niets te maken met de rechtvaar-
digmaking. Daar is maar één
ding voor nodig, namelijk het
geloof. Het geloof is ongetwij
feld niet de enige genadegave
die in het hart van een ware
christen gevonden wordt.
Maar alleen het geloof geeft
hem een aandeel in Christus.
Waardeer die leer als de bij
zondere schat van het Chris
tendom. Als u haar loslaat of
er iets aan toevoegt, komt er
een einde aan de innerlijke
vrede. Acht deze leer hoog
vanwege de geschiktheid voor
de behoeften van een geval
len mens. Het brengt het heil
binnen het bereik van de laag
ste en slechtste zondaar, als
hij maar een hart en een wil
heeft om het te ontvangen.
Het vraagt geen goede wer
ken, gerechtigheid, verdien
sten, goedheid of waardigheid
van hem. Het eist niets van
een mens. Het berooft hem
van alle verontschuldigingen.
Het laat geen reden over voor
wanhoop. Zijn zonden kun
nen als scharlaken geweest
zijn. Maar gelooft hij? Dan is
er hoop. Acht deze leer hoog
voor zijn heerlijke eenvoud.
Het brengt het eeuwige leven
bij de armen, de onwetenden
en ongeletterden. Het vraagt
geen lange belijdeüis van
orthodoxe leerstellingen. Het
vraagt geen enorme hoeveel
heid hoofdkennis of een ver
trouwd zijn met geloofsarti
kelen en belijdenissen. Komt
iemand met al zijn onkunde
als een zondaar tot Christus?
Vertrouwt Hij zich geheel aan
Hem toe voor zijn redding?
Gelooft hij? Dan is er hoop.
Maar acht deze leer nog het
meest hoog vanwege de reik
wijdte van het aanbod. Het gaat
niet over "uitverkorenen" die
geloven, de rijken die geloven,
de nette mensen die geloven,
of de man van een bepaalde
richting in de kerk die gelooft.
Van hen wordt niet gezegd, dat
zij alleen zalig zullen worden.
Neen, er wordt een veel bre
der woord gebruikt: "een iege
lijk die gelooft, zal niet verloren
gaan." Het maakt niet uit wie
hij in het verleden geweest is,
wat zijn naam, status of nati
onaliteit is, welke kerkelijke
achtergrond hij heeft. "Een
iegelijk die gelooft" zal niet ver
loren gaan.
Dit is het Evangelie. Ik verbaas
mij er dan ook niet over dat
Paulus schrijft: "Doch al ware
het ook, dat wij, of een engel
uit de hemel u een Evangelie
verkondigden, buiten hetgeen
wij u verkondigd hebben, die
zij vervloekt." (Gal. 1:8)
J.C. Ryle (1816-1900)
Rotterdam-Rijnmond
Wijkteam Goeree-Overflakkee
Visserijcontrole
OOLTGENSPLAAT - De poü-
tie heeft een visserijcontrole
uitgevoerd in de haven van
Ooltensplaat. Dinsdagochtend
tussen negen uur en kwart
voor twaalf controleerden
politiemensen in samenwer
king met Staatsbosbeheer twee
vissersschepen. De controle
was gericht op visstroperij oj)
het Volkerak. Het bleek dat de
schepen teveel snoekbaars bij
zich hadden en een verboden
werpnet, dat nog nat was en
waar nog baarjes inzaten. De
vissers kregen een bekeuring
en pohtiemensen namen het
vissersnet in beslag. Omdat het
niet de eerste keer was dat de
vissers in overtreding waren,
zal bekeken worden of zij nog
in aanmerking komen voor
een schriftelijke toestemming.
Vuurwerk gevonden,
verdachte aangehouden
SOMMELSDIJK - Het vuur
werkteam van het politiedis
trict de Eilanden heeft maan
dagochtend een man aange
houden. Na een anonieme
tip werd een woning aan de
Halsjuk gecontroleerd. In de
schuur van de woning werden
rond half negen 60 zware vlin
ders aangetroffen. De eigenaar
van het vuurwerk, een 19-jari-
gè inwoner van Sommelsdijk,
is aangehouden en overge
bracht naar het politiebureau
voor verhoor. Het vuurwerk is
in beslag genomen en vernie
tigd.
Bromfietscontrole
SOMMELSDIJK - Politie
personeel van het district De
Eilanden hebben woensdag
middag een bromfietscontrole
gehouden bij politiebureau
Middelharnis. In totaal wer
den 11 bromfietsers uit Mid
delharnis en Sommelsdijk naar
de controlepost bij het politie
bureau gebracht. Een bestuur
der werd bekeurd omdat hij 81
km/uur reed.
VERPLEEGKUNDIGEN
GEZOCHT!
Stichting Wielewaal organiseert groeps-
vakanties en kinderthemaweken voor
kinderen en jongeren met een beperking.
Voor de medische zorg tijdens de
vakanties zijn we op zoek naar BIG-
geregistreerde verpleegkundigen of
artsen die zich vrijv/illig willen inzetten.
Ontdek zo éen andere kant van je
beroep! Kijk op:
V.
ofdtEcsceunddoor revaNdatiefonds
DEN HAAG - De vissector is
tevreden over de resultaten
die minister Verburg van
LNV voor de Nederlandse
vissers heeft bereikt in de
"Visserijraad die op 18 en
19 december werd gehou
den. In deze Raad werden
de vangstmogelijkheden
voor 2008 vastgesteld. Zo
getuigen de mogelijkheid
tot uitbreiding van het aan
tal beschikbaar gestelde
zeedagen voor de platvis-
vloot en het verhoogde
resultaat van de te vangen
horsmakreel van de sterke
inzet van de minister.
De sector is verheugd over het
besluit om de TAC (maximaal
toegestane vangsthoeveel-
heid) voor horsmakreel vast
te stellen op 170.000 ton. Dit
is conform het advies van de
Pelagische" Regionale Advies
raad (RAC). De tevredenheid
over de horsmakreel volgt op
de teleurstelling eerder deze
maand. Tijdens de onderhan-
dehngen tussep de Europese
Commissie en Noorwegen en
de kuststaten zijn voor haring,
blauwe wijting en makreel
namelijk forse dalingen over
eengekomen van respectieve
lijk -41%, -32% en -9%. In de
context van deze resultaten is
de verruiming van de vangst
mogelijkheden voor horsma
kreel een welkome aanvul
ling.
Het aantal zeedagen voor de
Noordzeevloot wordt met 10%
verminderd. Met het besluit
om een tussentijdse opho
ging van het aantal zeedagen
voor de platvisvloot moge
lijk te maken als er nog quota
beschikbaar zijn, erkennen de
Europese Visserijministers dat
de beschikbare vangstrechten
opgevist moeten kunnen wor
den. Hiervoor heeft de platvis-
sector zich jaren ingezet. Met
deze revolutionaire uitkomst
heeft de minister geschiede
nis geschreven. Tevens is afge
sproken dat vissers meer zee
dagen kunnen krijgen als ze
zelf maatregelen nemen om
ongewenste bijvangsten te ver
minderen. "De stimulans van
meer zeedagen voor discards
verminderende initiatieven is
een uitstekende stimulans om
meer verantwoord te vissen",
aldus Jan Odink, voorzitter
van het Productschap Vis.
De dalende vangstmogelijkhe
den van Noordzee schol (-2,5%)
en tong (15%) zijn conform de
afspraken uit het meerjarenbe-
heerplan dat per 1 januari in
werking zal treden. Dit plan is
gebaseerd op het principe van
Maximale Duurzame Oogst.
Wethouder Peter Visser.
MIDDELHARNIS - De
Wet Maatschappelijke
Ondersteuning (WMO)
gaat over de kwaliteit van
de samenleving en ver
eist een brede visie op die
samenleving vanuit de
gemeente. Dat is de reden
dat de gemeente Middel
harnis een eigen lijn volgt
en geen participant was
bij het afronden van de
beleidsvisie maatschappe
lijke ondersteuning Goe-
ree-Overflakkee 'Hand
reiking aan de samenle
ving'. Eerst een visie, dan
een beleid, is kort samen
gevat de mening van Mid
delharnis.
Door Kees van Rixxort
In 2006 besloten de vier eilan-
delijke gemeenten om de
WMO samen vorm te geven.
.In een kadernota kozen de
gemeenten voor een groei
model.Daarbij ging in eerste
instantie de aandacht vooral
uit naar de huishoudelijke
hulp, die per I januari 2007
geregeld moest zijn. Verder is
de burgerparticipatie van de
grond gekomen.
Na de introductie van de
WMO, begin 2007, is gestart
met het opstellen van een vier
jaarlijks richtinggevend plan,
een verplichting vanuit de wet
voor de gemeenten. Tijdens
dit proces haakte de gemeente
Middelharnis af De beleidsvi
sie is dus een stuk van alleen
de gemeenten Oostflakkee,
Dirksland en Goedereede. "Dit
neemt niet weg", melden B en
W van Dirksland in een voor
stel aan de gemeenteraad, "dat
de noodzaak van eilandelijke
samenwerking door alle pai"-
tijen wordt onderkend en er
op brede schaal intensief wordt
samengewerkt."
Wethouder Peter Visser (maat
schappelijke zaken, CDA) legt
uit waarom de gemeente Mid
delharnis een andere weg
heeft gekozen. "De WMO
gaat over de kwaliteit van de
samenleving, over meedoen
en zelfredzaamheid. Als je dat
breed bekijkt, zoals wij willen,
vallen ook bijvoorbeeld sport
en onderwijs daar onder. Het
is een discussiepunt, ook elders
in Nederland, of je de WMO
smal of breed moet interpre
teren. Op Goeree-Overflakkee
lopen de meningen niet paral
lel."
Volgens Visser is het beter om
eerst een visie te ontwikkelen
en daarna pas een beleid. "In
die visie moet staan hoe de
kwaliteit van de samenleving
nu is, hoe de gewenste kwali
teit is en wat je doet om daar
te komen. De gemeente Mid
delharnis heeft erg ingezet op
visieontwikkeling. Wij vinden
dat we op dit moment meer
belang hebben bij een visie
dan bij beleidsontwikkeling.
De andere gemeenten zeggen:
de wet schrijft voor datje een
beleidsplan moet maken."
Visser geeft toe dat het naar
buiten toe "een lastig verhaal"
is dat de vier gemeenten niet
gezamenlijk opereren. "Maar
het is geen drama." De wet
houder benadrukt dat er geen
diepgaande verschillen van
inzicht bestaan tussen Mid
delharnis en de andere drie
gemeenten op Goeree-Over
flakkee. "Het is meer een ver
schil in snelheden."
Zodra Middelharnis de visie
heeft uitgedacht en gefor
muleerd, kan het beleid weer
eilandelijk worden vormgege
ven. Peter Visser benadrukt
dat er ook dan verschillen per
gemeente mogelijk moeten
zijn. Situaties en 'problemen'
kunnen immers lokaal verschil
len en om toegespitste beleids
accenten vragen. "Een aantal
zaken pakje eilandelijk op, een
aantal plaatselijk. Denk bij het
laatste aan het buurtwerk en
de speelvelden.
ArrfiieJJbto Persintro Flalikpe
De wethouder vindt de WMO
"een interessante wet", die tege
moet komt aan ontwikkelingen
in de maatschappij die al lange
re tijd gaande zijn. "Iedereen is
verantwoordelijk voor zichzelf
Heb je hulp nodig, dan vraag
je die aan buren, familie, enzo
voorts. Lukt dat niet, dan biedt
de overheid een vangnet. Die
beweging is al jaren gaande en
de WMO is daar een uitvloeisel
van. Het betekent onder meer
dat de overheid anders moet
kijken naar de samenleving. Als
er iets niet goed gaat, dan moet
de overheid een voorziening
creëren, zodat mensen wel kun
nen meedoen of zelfredzaam
kunnen zijn. Dit betekent dat
de gemeente actiever naar de
samenleving moet kijken en uit
het gemeentehuis moet komen.
De gemeente Middelharnis
heeft een paar voorzichtige
stappen in die richting gezet."
U wilt uw
complete huisstijl
Gebr. de Waal bv
Drukkerij
Sommelsdijk
(0187)47 10 20
algemeen®
gebr-dewaal.com
gedrukt hebben?
www.drukkerijdewaal.nl
GOEDEREEEDE - Zoals
elk jaar geeft de SGP te
Goedereede een informa
tieblad uit, wat huis-aan-
huis in de gemeente Goede
reede wordt verspreid. In
de nieuwste uitgave wordt
ondermeer de aandacht
gevestigd op de dit jaar
afgeronde bestuurskracht-
metingen van de gemeen
ten op het eiland en de
plannen van Delta Natuur.
'Wij kiezen voor de versterking
van de. eilandelijke samen
werking. Samen met de SGP-
fracties van de andere drie
gemeenten op Goeree-Over-
iflakkee hebben we de voor- en
nadelen op een rijtje gezet.
Als voordeel kan genoemd
worden; sterkere ambtelijke
organisatie. De nadelen zijn
echter talrijker: grote afstand
bestuur-kiezers, vervaging
christelijke identiteit en groot
schaligere recreatie in onze
gemeenten, met alle gevolgen
van dien. Onze conclusie luidt
dat nauwere samenwerking
tussen de vier gemeenten op
het eiland geboden is. Kort
gezegd: vier gemeenten, maar
toch één. Deze SGP-nota is te
vinden op onze website www.
sgp-goedereede.nl onder frac
tie (eilandelijke thema's). Wij,
als SGP-fractie van Goederee
de, menen dat goede samen
werking de enige mogelijkheid
is om zo lang mogelijk zelfstan
dig te blijven. Terwijl daar
door toch gebruik kan worden
gemaakt van de schaalvergro
ting van het samenwerkings
verband', 'aldus fractievoorzit
ter Hans Klepper in het ope
ningsartikel.
Wethouder Admiraal geeft
in een interview de stand van
zaken weer m.b.t. de bouw
projecten in de gemeente en
in het bijzonder clie van Gron
den Breen. De SGP-Jongeren
steunen de bouwplannen van
de gemeente en staan daarom
volledig achter de idealen van
de initiatiefgroep 'Ouddorp
bouwtvoorjongenoud'.'Bljde
realisatie van dit project dient
echter wel rekening gehouden
te worden met de omwonen
den. Zo'n mooi project moet
voor alle inwoners van Oud
dorp naar tevredenheid inge
vuld worden', zo laten de SGP-
Jongeren te Goedereede via
het partijblad weten.
In een artikel: 'Cultuur-natuur
of natte natuur', laat de SGP-
fractie weten de plannen van
Delta Natuur niet te zien zit
ten. 'De fractie van de SGP
heeft vanaf het begin gezegd
tegen ontpolderen te zijn.
Vruchtbare grond omzetten
in een natuurgebied met eb
en vloed dat, volgens ons, toch
nooit echt goed gerealiseerd
wordt is onverantwoord. Ook
ethisch gezien kun je in een
tijd waarin, de wereldvoedsel
voorraad afneemt en de vraag
naar biobrandstof toeneemt,
dit niet verantwoorden', aldus
de fractie. 'De SGP is niet tegen
natuur, maar als we zien dat
we sinds de afsluiting van de
zeearmen de Haringvlietslui-
zen en de Brouwerdam begin
jaren zeventig, op ons eiland
meer dan 2.000 ha natuur
hebben gekregen, vinden we
het onverantwoord nog meer
cultuurgrond' op te offeren
voor natuur. Cultuur is volgens
de SGP ook natuur, zeker nu
er steeds milieuvriendelijker
wordt geproduceerd. De SGP-
fractie wil dan ook dat onze
overheid een heroverweging
maakt. De Zuiderdieppolder
is een cultuurgebied met een
mooie historie en moet dan
ook intact blijven'.
De fractie sluit af met een
decembergroet. Ze schrijft
ondermeer: 'In het ambtsge
bed waarmee de burgemeester
elke raadsvergadering afsluit
staan de woorden 'dat al onze
beraadslagingen en besluiten
mogen strekken in het waar
achtig belang van de gemeente
Goedereede'. Welke beshssin-
gen en beraadslagingen zijn
echt waardevol? Dat zijn beslis
singen die bijdragen aan de
samenleving van Goedereede.
De SGP wil dat doen met een
geopende Bijbel, het Woord
van God. Het waarachtig
belang voor ieder mens kun
nen we in het bijzonder vinden
in dat Woord van God. Nu we
het wonder van het Kerstevan
gelie herdenken, mogen we
een ieder die rijkdom van dat
Wonder hartelijk toewensen!'
De uitgave van SGP NIEUWS
is ook te vinden op www.sgp-
goedereede.nl