Wetenschap, schepping en ethiek Gemeente Oostflakkee voert nieuwe vergaderstructuur in Lege Afvalcontainers van de straat Vijf generaties in Ouddorpse familie Het weer van volgende week... Middecemberwintertj e bijna voorbij Kerstoratorium Hart en Stem EIIAIIDEII-niEUWS Kerstfeest- viering CBS Het Kompas Abonnements- I tarieven 2008 Gezang op de geboorte van onze Heiland Griend sleept Tevara EIIAI1DQ1.I1IEUW5 Gespannen Cultuur en geloof Ethiek Prof. dr. H. Jochemsen Vergaderstructuur Evaluatie van vernieuwing De kerkdiensten kunt u vinden op pagina 14 Uw auto én caravan Acties KNRM Kind, komt Gij ditmaal in ons hart J.M.J. Kieviet Tijdens de afgelopen jaarwisselingen is geble ken dat veel inwoners en bedrijven de minicontai ners en bedrijfsafvalcon- tainers op de straat laten staan. Al deze containers zijn een gemakkelijk te verkrijgen 'brandstof' voor vreugdevuren. PAGINA 2 VRIJDAG 21 DECEMBER 2007 Ethiek Twee boeken Naast het boek der Schrif tuur, de bijbel, vertelt ook het boek der natuur ons over God de Schepper, en de wetenschap kan ons helpen om de letters van dat boek te spellen. Dat was een belangrijke gedachte in de inaugurale rede van prof. dr. G. van den Brink die hij vorige week vrijdag in Leiden hield. Hij deed dit aan de hand van artikel twee van de Nederlandse Geloofsbelij denis waarin die twee 'boeken' genoemd worden. Van den Brink sluit daarbij aan bij een oude christelijke traditie. Het is toe te juichen dat deze gedachte van Gods openbaring in de natuur opnieuw voor het voedicht komt. Terecht merkte Van den Brink op dat lange tijd deze notie ook in de protestantse kerken, die de Nederlandse Geloofsbelijdenis als belijdenisgeschrift hebben, weinig aandacht heeft gekre gen. Vaak is die openbaring van God in de schepping sterk gerelativeerd. Opnieuw stem ik in met Van den Brink als hij stelt dat de invloed van Karl Barth daaraan mede debet is. Men kan erkennen dat Bar th in zijn historische situatie reden had accenten te leggen zoals hij ze legde. Namelijk in zijn terechte verzet tegen een theologie waarin God wel erg nauw bij menselijk gevoelen en bij historische tradities aansloot weer het Woord en Christus centraal stellen. Maar door te ontkennen dat God zich ook in deze wereld en in de geschie denis kan openbaren, kwam deze wereld als het ware los van God te staan. We moeten mijns inziens dan ook stellen dat de invloed van de theologie van Barth op termijn seculari serend gewerkt heeft. Naar ik aanneem tegengesteld aan wat Barth beoogde. Tegelijkertijd moeten we misschien wel zeg gen dat Barth vooral heeft uit gesproken wat steeds meer de ervaring van de kerk is gewor den. Namelijk dat het steeds moeilijker bleek om Gods aan wezigheid in de schepping en in de geschiedenis nog te erva ren. Dit brengt mij op een punt waarop ik in gesprek zou willen gaan met Van den Brink. Hij stelt, in navolging van weten schapshistorici, dat het geloof in God als de Schepper juist voor de christenwetenschap pers in de eerste bloeiperiode van de moderne wetenschap, de 16° en 17" eeuw, een motief was voor de wetenschapsbe oefening. Daardoor zouden de sporen van de Schepper, zijn macht en wijsheid, zicht baar gemaakt kunnen worden. Deze harmonische, zelfs sym biotische relatie tussen chris telijk geloof en wetenschap is onder meer verdedigd door de wetenschapshistoricus R. Hooykaas, en Van den Brink haalt die visie met instemming aan. Mijns inziens ligt de verhou ding tussen christendom en (moderne) wetenschap gecom pliceerder. In de 17= eeuw had den kerk en geloof nog zoveel invloed op het leven en den ken van de mensen dat ze de wereld als schepping ervoe ren. De opkomende weten schap reikte een denkwijze en benadering aan om die schep ping nader te bestuderen en daarin de hand van de Schep per te zien. Men kwam niet op basis van de wetenschap tot de erkenning van de Schepper, men beoefende op basis van het geloof in de schepping de wetenschap en zag vervolgens daarin Gods werk. Anders gezegd, de door het christen dom gestempelde cultuur waarin de wereld als schepping gezien en ervaren werd, vorm de de context waarin de weten schap beoefend werd. Maar in de moderne wetenschapsbe oefening zit een element dat seculariserend zou blijken te werken. Dat is het zogenaam de methodische atheïsme; dit is een benadering van de werkelijkheid waarin men de dingen probeert te verklaren 'alsof God niet bestaat', dus in termen van oorzaak en gevolg op het vlak van de zintuiglijk waarneembare werkelijkheid. Dit was aanvankelijk door de (meeste) wetenschappers niet bedoeld om Gods bestaan te ontkennen; ook niet om te weerspreken dat God de wereld geschapen had en nog onder hield. Dat bewijst het werk van genoemde 17'' eeuwse weten schapsbeoefenaars wel. Maar deze methode bracht wel mee dat God in de verklaringen en modellen niet meer voorkwam. Het schijnbare succes van de wetenschappelijke verklarin gen en de daarop gebaseerde technische vooruitgang bracht velen ertoe die modellen als de meest juiste visie op de wereld te zien. Daarin speelt God dus geen rol. Het aanhangen van een wereldbeeld waarin God niet voorkomt, heeft ertoe geleid dat de werkelijkheid niet langer ervaren werd als Gods schepping en dat daarin sporen van Gods werk niet werden opgemerkt. Ik denk dat onze relatie tot de werkelijkheid sterk bepaald wordt door de cultuur en door de overheersende cultus daar in. Cultuur is niet maar iets dat we aan- en uitdoen als kleren. Ons leven is belichaamde cul tuur. Ook voor de verwoor ding van ons geloof en voor onze geloofsbeleving zijn we aangewezen op de mogelijkhe den die de cultuur ons biedt. Het Christendom heeft de heidense mens in een andere relatie gebracht tot de werke lijkheid. Ook die mensen die niet tot een persoonlijk geloof in Christus kwamen. Maar evenzo heeft de secularisade van de cultuur, die is versterkt door een verzelfstandiging van het wetenschappelijke wereld beeld, weer een andere rela tie tot de werkelijkheid doen opkomen. Een relatie waarin de werkelijkheid niet zo maar als schepping ervaren kan wor den. Ook niet door mensen die wel in Christus geloven en uit Gods Woord willen leven. Het kost zogezegd een bewuste daad van geloof en een bewust verbinden van resultaten van wetenschap met het bijbels spreken over de schepping en de Schepper. Hierin ligt het gelijk van de gedachte dat alleen wie gelooft in de God van de bijbel ook de wereld als schepping kan zien, ook al was de ervaring in de tijd van Gui- do de Bres, de opsteller van de Nederlandse Geloofsbelijde nis, nog anders. En kan ook nu de ervaring in andere culturen nog anders zijn. Ontwerp De relatie tussen christe lijk geloof en wetenschapsbe oefening is dus complex. Ze sluiten elkaar niet principieel uit, zoals velen wel denken. Maar een harmonische ver houding zoals die gedurende een periode in onze geschiede nis werd ervaren, is ook niet vanzelfsprekend, vanwege het genoemde methodische uit gangspunt. Wat ik wel met Van den Brink kan instemmen, is dat de nieuwe wetenschappe lijke ontdekkingen in de kos mologie en natuurkunde die aangeven dat het bestaan van mensen fysisch gezien uiterst onwaarschijnlijk is, een verwij zing zijn naar een intelligent ontwerp. Een ontwerp dat met behulp van de wetenschap waarneerabaar, maar niet ver klaarbaar is. Maar waarvoor zij die in de Schepper geloven wel een verklaring hebben, al ligt die verklaring op een ander vlak dan de wetenschapsbeoe fening zelf. Deze discussie heeft beteke nis voor de ethiek. Een fun damenteel discussiepunt in de hedendaagse ethiekbeoe- fening betreft de vraag of de wereld waar wij leven gezien moet worden als een volledig toevallig tot stand gekomen geheel van materie en ener gie, of dat in deze wereld, in de natuur en in menselijke verhoudingen, structuren en ordeningen aanwezig zijn die ook iets zeggen over hoe het leven is bedoeld. Als in de wer kelijkheid ook iets kenbaar is van hoe het is bedoeld, dan dient in onze omgang met de wereld die bedoeling gerespec teerd te worden. Bijvoorbeeld over de man-vrouw verhou ding en ouders-kind verhou ding. Daarmee moet de ethiek dan rekening houden. Als de wereld slechts een toevallig geheel van materialen en losse individuen is, dan kunnen we daarmee omgaan naar belie ven. Alles wordt dan puur een middel in de hand van mensen om het gewenste leven te reali seren. Alles komt in het platte vlak van wat men ziet als genot en geluk. Het zal duidelijk zijn dat het geloof in de schepping bete kent dat er gegeven ordenin gen zijn, ook al zijn die door menselijke schuld verstoord, waarmee we moeten rekenen om aan mens en natuur zo goed mogelijk recht te doen. Maar het bovengenoemde seculariseringsproces brengt wel mee dat het steeds moei lijker wordt om het heilzame karakter van de ordeningen en normen die God in de schep ping gelegd heeft te herken nen en als heilzaam te ervaren. Soms maakt het niet erkennen ervan op langere termijn dui delijk dat ze toch gelden. Denk bijvoorbeeld aan de negatieve psychische gevolgen die soms (vaak?) ervaren worden na een abortus provocatus. Deze situatie houdt een oproep in aan christenen om te proberen Gods aanwijzingen voor het leven voor te houden en te verhelderen en daaraan in ons leven met Gods hulp gestalte te gaan geven. Geluk kig dat er naast de kerken ook grotere groepen zijn zoals de Nederlandse Patiënten Ver eniging, die op het gebied van de gezondheidszorg daarop gericht zijn. OUDDORP - De Chr. Gem. Zangvereniging 'Hart en Stem', o.l.v. Jan Bezuijen hoopt, morgen zaterdag 22 december, weer een kerst zangavond te geven. Zij zullen dan het kerstoratori um 'Een Nieuw Begin' van Johan Bredewout uitvoe ren. Dit stuk, dat dateert uit 2002, met teksten van Hans de Ruiter wordt voor het eerst hier op dit eiland gezongen. De componist van dit stuk Johan Bredewout studeerde aan het conservatorium te Zwolle. Hij behaalde daar in 1983 zijn diploma B voor piano en in 1984 het diploma 'Uitvoerend Musicus' (Gum Laude) voor orgel - met onder scheiding voor artistieke eigen schappen. Verder gaf hij medewerking aan vele concerten en deed mee aan radio- en televisie programma's. Ook werkte hij mee aan talrijke cd-opnamen, niet alleen als begeleider, maar ook als solist op orgel en piano en als componist en arran geur. Johan is dirigent van vier koren en organist van de St. Nicolaaskerk in Vollenhove en houdt zich tevens bezig met het schrijven van koormuziek, al dan niet met orkestbegelei ding. Voor dit laatste heeft dan ook de dirigent van het koor Jan Bezuijen gekozen en is er naast de begeleiding van het koor door piano en kistorgel ook een samengesteld orkest van (oud) leerUngen van de muziekschool te beluisteren. Dit orkest bestaat uit de vol gende instrumenten: dwars fluit, hobo, viool, fagot, cello, trompet, hoorn, (bas) trom bone, accordeon, contrabas en slagwerk. Tussen het gezongen stuk wor den ook enkele teksten uit het evangelie van Lucas gelezen. Natuurlijk hopen ook de kin deren van het Chr. kinderkoor Jong Begonnen', o.l.v. Simone Voortman hun medewerking aan deze avond te geven. De avond wordt gehouden in het M.F.G. Dorpstienden te Ouddorp en begint om 19.30 uur. De toegangsprijs bedraagt 6.50 voor volwassenen en is gratis voor kinderen t/m 12 jaar. OOSTFLAKKEE - Vanaf 1 januari 2008 vergadert de gemeenteraad van de gemeente Oostflakkee vol gens een nieuwe struc tuur. De gemeenteraad komt dan drie keer per maand in gezamenlijkheid bijeen. De gemeente past de vergaderstructuur aan na diverse evaluaties van het dualisme. Zij hoopt op die manier de doorloop snelheid te verhogen en bovenal de burgers meer bij de politiek te betrekken. Sinds 2002 worden gemeen ten in Nederland aangestuurd volgens een dualistisch stelsel. Dit vereist een andere manier van werken en er zijn sinds dien dan ook een aantal wijzi gingen doorgevoerd binnen de gemeente. Deze vernieuwin gen zijn een aantal keer geëva lueerd en één van de uitkom sten is dat de vergaderstruc tuur moet worden aangepast. Dit komt voort uit de wens om efficiënter en effectiever te gaan vergaderen en de inwo ners een prominentere rol te geven in de besluitvorming. De gemeenteraad heeft dan ook op 13 december besloten om de vergaderstructuur te veranderen. Tot nu toe heeft de gemeenteraad gewerkt met drie thema-commissies en één gemeenteraadsvergadering per maand. Vanaf 2008 ver vallen de thema-commissies en wordt er maandelijks een beoordelings vergadering gehouden. Dit is een openbare, informatieve raadsvergadering die onder meer bedoeld is om raadsleden en burgers meer Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v. Verschijning: dinsdag huis-aan-huis vrijdag abonnementen uitgave Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8, 3240 AA MIddelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE Tel. (0187)471020 E-mail: algemeen@gebr-dewaal.com Tarief per mm 0,35. Contracttarieven op aanvraag Sluitingstermijn zal<elijl<e advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur Sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 7.30 uur Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-verl(oop: Gert Verweij, tel. (06) 50448359 e-mail: g.verweij@gebr-dewaal.com REDACTIE hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)471022 e-mail: j.villerlus@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 31 december. Wijzigingen graag twee weken voor Ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). met elkaar in gesprek te laten komen. Wanneer dit zinvol is, wordt deze vergadering op de locatie gehouden, met andere woorden in één van de kernen, zodat de beraadslaging daad werkelijk dichtbij het onder werp wordt gevoerd. Daarnaastvindtertwee keerper maand een gemeenteraadsver gadering plaats. Deze gemeen teraadsvergadering heeft een oordeelvormend gedeelte en een besluitvormend gedeelte. De gemeenteraad hoopt dat de vergaderingen interessanter worden voor burgers omdat oordeelvorming en besluitvor ming in één vergadering plaats gaan vinden. Sowieso kunnen burgers gebruik blijven maken van het inspraakrecht tijdens al de raadsvergaderingen. De gemeenteraad heeft beslo ten deze vergaderstructuur na een halfjaar te evalueren om te bezien of de doelstellin gen zijn behaald. Wilt u meer informatie over dit onderwerp dan kunt u contact opnemen met de griffier, mevrouw J.ET. van Eerten- van Kempen via telefoonnummer 0187- 647100. Het vergaderschema voor 2008 is te vinden op web site www.oostflakkee.nl. STELLENDAM - Op vrijdag 21 december hoopt C.B.S. Het Kompas met de leerlingen van groep 3 t/m 8 het Kerstfeest te vieren in de Hervormde kerk, Bosschieterstraat 2. De aan vang is om 19.00 uur. Iedereen is welkom. BEZORG-ABONNEMENT (vrijdag) Jaarabonnement.32,00 POST-ABONNEMENT (dinsdag vrijdag) Jaarabonnement..66,00 Betaling De betaling van uw abon- nementsgeld is per accept- giro of via de machtiging voor incasso. Acceptgiro De abonnees waarvan wij géén incasso machtiging hebben, ontvangen een acceptgiro. Graag met deze acceptgiro betalen. Wilt u op een andere wijze betalen, vermeld dan het betalingskenmerk van de acceptgiro LET OP! Beslist niet betalen voor- dat u een acceptgiro ont- vangen heeft. Machtiging Bij de abonnees die ons een incassomachtiging heb- ben gegeven zal het bedrag D.V. 10 januari 2008 van hun bankrekening worden afgeschreven. in vertrouwde handen op, Sions reine jeugd! Bedrijf nu ware vreugd Terwijl ons is geboren Het Kind, het wonder Kind Daar in de ziele vindt Dat eertijds was verloren. Het was de droefste stond. Wanneer Gods heilverbond Door Adam werd geschonden. Het was de blijdste dag Die ooit de wereld zag Als Christus werd gezonden. Hoe kon het ooit geschiên God in het vlees te zien, Had God niet uitverkoren Een uitgelezen Kerk Als tot een wonderwerk. Die anders was verloren? Als God is met de mens, Dinsdag 18 december om 15.00 uur werd de beman ning van KNRM Station Oud dorp gealarmeerd door het Kustwacht Centrum voor een melding vaartuig met stuur/ motorproblemen op de Greve- lingen. Volgens de Kustwacht- post Ouddorp betrof het een kajuitjacht dat in de omgeving van de haveningang van Port Marina te kampen had met motorstoring. Op het moment van de alarmering was een deel van de bemanning van de Griend net begonnen aan een oefening, en was men onder weg naar de Brouwersdam. In de Springersdiephaven werd de reddingboot Griend te water gelaten, waarna men het jacht, de Tevara met één persoon aan boord, naar Port Manna sleep te. De geplande oefening werd na deze actie alsnog gehouden. Dat is de hoogste wens Die iemand kan geworden. Nu spreekt dit heilig Pand Tot al het ganse land: Gods liefde zal volharden. Jacob Cats (1577-1660) Kind, komt Gij ditmaal in ons hart om alle duisternis en smart en alle zonde en plagen op eenmaal te verjagen? Ach Heer, wij zijn zo boos gezind. Wij hebben 't kwaad alleen bemind. En Uwe ster wil schijnen alleenlijk voor de reinen. Bedek onze ogen voor een wijl En dan - doorlicht ze met Uw heil, en 't hart, dat Uw geboden belacht, ai, wil het doden. Wie weet, zijn nare donkerheid wordt glanzend licht, als Gij er schreit. Want Gij komt zonder vrezen, daar, waar geen mens wil wezen. O Kind, dat glimlacht zacht en teer, wij zien Uw ster, wij zien U weer. O Jezus, wil ons horen: word nu in ons geboren. Willem de Mérode (1887 - 1939) Uit: C. Bregman en LA. Kole (red.). Kind, komt Gij ditmaal in ons hart. Een bundel kerstverhalen en -gedichten voor alle leeftij den. Kampen 1984. OUDDORP - Eind oktober werd Rebecca Duifhuizen gebo ren. Met haar geboorte was zij de vijfde generatie in haar fami lie en kennissen vonden dit een foto waard voor in de krant. Op de foto heeft de 97-jarige mevrouw G. de Vogel-Hameet- man de acht weken oude Rebec ca op haar schoot. Verder op de foto haar dochter, de 76-jarige mevrouw E. Bezuijen-de Vogel met haar zoon J. Bezuijen die 45 jaar is en de moeder van Rebecca, de 23-jarige mevrouw E. Duifliuizen-Bezuijen. Een vijfsterrenhogedrukgebied wist ook de afgelopen dagen nog van geen wijken en zorgde ervoor dat de mid- decemberkou een stroperig karakter kreeg en niet par does het veld ruimde. De luchtdruk, vaak boven de 1040 millibar, was gemiddeld over de periode van een week bijna recordhoog. Inmiddels ligt het accent van de hogedruk boven het oos ten van Europa en dat houdt in dat we een meer zuidelijke stroming krijgen met geleidelijk minder koude aanvoer. Afgelopen dagen bevond de warme lucht (5 tot 9 graden) zich op slechts enkele honderden meters hoogte boven Nederland, dus de koude plaklaag was maar flinterdun. Zicht op een doorzettende winter is er - de schaatsliefheb bers ten spijt - niet, en richting Kerst wordt het eerder milder dan kouder, waarbij zelfs de dubbele temperatuur- cijfers alweer in het vizier komen. Tevens wordt het dan wisselvalliger (wat sneeuwvlokken op kerstavond?) en neemt de wind toe, maar of het tot een vliegende storm komt met Kerst - zoals de inmiddels beruchte weerprofeet Corbyn uit Engeland alweer be(z) weert - is zeer onzeker. Wel is het zeer waarschijnlijk dat we vanaf zondag tenminste een week geen winters weer zullen meemaken. Een klassieke westcirculatie stelt zich mogelijk in en zo'n weerpatroon kan geruime tijd aanhouden. De kans op een milde januari, sowieso al erg groot in Nederland, lijkt dan ook weer goed mogelijk. We hebben al een paar koude nachten gehad op de eilan den, waarin het tot bijna -5 graden kwam, en zeer gunstig was het dat we ook enkele ijsdagen (kwik het hele etmaal onder nul) konden noteren. Sommige ijsclubs gingen woensdag dan ook open en men kan hier zeker tot en met zaterdag prima uit de voeten. Overdaggeraakthetkwikvanafvrijdagmiddagsteedsgemak- kelijkerbovenhetnulpunt,maarindenachtnaarzaterdagmet name kan het nog even flink vriezen op Goeree-Overflakkee. Zaterdagmiddag is al een graad of 3-4 mogelijk, maar omdat de lucht droog is komt er weinig of geen water op het ijs en kan er nog best aardig geschaatst worden op die paar natuurijsbanen. Op enige hoogte wordt het warmer, zoals al gezegd, en als er wat luchtmenging komt met het restant kou aan de grond (of vanaf zee lekt wat mildheid binnen) kan het kwik zomaar tot 5-6 graden oplopen zondagmiddag. Weerman Mare Putto Elk jaar worden de gemeen ten hierdoor geconfronteerd met een flinke schadepost van verbrandde mini- en bedrijfs- afvalcontainers en opruimkos- ten van de 'vreugdevuren'. Deze kosten worden door de gemeenten doorberekend aan alle inwoners via de gemeente lijke heffingen. Om deze vorm van overlast en de daarbij onnodige kos ten te voorkomen doen de vier gemeentebesturen een oproep aan alle inwoners om in de periode van zaterdag 29 december 2007 vanaf 18.00 uur tot dinsdag 1 januari 2008- 18.00 uur geen mini containers en/of bedrijfscon- tainers onnodig aan de straat te laten staan. In de gehele gemeente Goe- dereede worden op maandag 31 december 2007 de groene restafval containers geleegd. De bewoners worden gevraagd om deze containers na de ledi ging zo snel mogelijk van de straat te halen. In de AfvalstofFenverordening en de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente is opgenomen dat deze afval containers niet permanent op de openbare weg geplaatst mogen worden. Tijdens de genoemde periode kan hand havend worden opgetreden tegen overtredingen van deze regels.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 2