Wetenschap,
schepping en ethiek
Gemeente Oostflakkee voert
nieuwe vergaderstructuur in
Lege
Afvalcontainers van de straat
Vijf generaties
in Ouddorpse familie
Het weer van volgende week...
Middecemberwintertj e
bijna voorbij
Kerstoratorium
Hart en Stem
EIIAIIDEII-niEUWS
Kerstfeest-
viering CBS
Het Kompas
Abonnements- I
tarieven 2008
Gezang op de
geboorte van
onze Heiland
Griend sleept
Tevara
EIIAI1DQ1.I1IEUW5
Gespannen
Cultuur en geloof
Ethiek
Prof. dr. H. Jochemsen
Vergaderstructuur
Evaluatie
van vernieuwing
De kerkdiensten
kunt u vinden
op pagina 14
Uw auto én caravan
Acties KNRM
Kind, komt Gij ditmaal
in ons hart
J.M.J. Kieviet
Tijdens de afgelopen
jaarwisselingen is geble
ken dat veel inwoners en
bedrijven de minicontai
ners en bedrijfsafvalcon-
tainers op de straat laten
staan. Al deze containers
zijn een gemakkelijk te
verkrijgen 'brandstof'
voor vreugdevuren.
PAGINA 2
VRIJDAG 21 DECEMBER 2007
Ethiek
Twee boeken
Naast het boek der Schrif
tuur, de bijbel, vertelt ook het
boek der natuur ons over God
de Schepper, en de wetenschap
kan ons helpen om de letters
van dat boek te spellen.
Dat was een belangrijke
gedachte in de inaugurale rede
van prof. dr. G. van den Brink
die hij vorige week vrijdag in
Leiden hield. Hij deed dit aan
de hand van artikel twee van
de Nederlandse Geloofsbelij
denis waarin die twee 'boeken'
genoemd worden. Van den
Brink sluit daarbij aan bij een
oude christelijke traditie.
Het is toe te juichen dat deze
gedachte van Gods openbaring
in de natuur opnieuw voor
het voedicht komt. Terecht
merkte Van den Brink op dat
lange tijd deze notie ook in de
protestantse kerken, die de
Nederlandse Geloofsbelijdenis
als belijdenisgeschrift hebben,
weinig aandacht heeft gekre
gen. Vaak is die openbaring
van God in de schepping sterk
gerelativeerd. Opnieuw stem
ik in met Van den Brink als hij
stelt dat de invloed van Karl
Barth daaraan mede debet is.
Men kan erkennen dat Bar
th in zijn historische situatie
reden had accenten te leggen
zoals hij ze legde. Namelijk in
zijn terechte verzet tegen een
theologie waarin God wel erg
nauw bij menselijk gevoelen en
bij historische tradities aansloot
weer het Woord en Christus
centraal stellen. Maar door te
ontkennen dat God zich ook in
deze wereld en in de geschie
denis kan openbaren, kwam
deze wereld als het ware los
van God te staan. We moeten
mijns inziens dan ook stellen
dat de invloed van de theologie
van Barth op termijn seculari
serend gewerkt heeft. Naar ik
aanneem tegengesteld aan wat
Barth beoogde. Tegelijkertijd
moeten we misschien wel zeg
gen dat Barth vooral heeft uit
gesproken wat steeds meer de
ervaring van de kerk is gewor
den. Namelijk dat het steeds
moeilijker bleek om Gods aan
wezigheid in de schepping en
in de geschiedenis nog te erva
ren. Dit brengt mij op een punt
waarop ik in gesprek zou willen
gaan met Van den Brink. Hij
stelt, in navolging van weten
schapshistorici, dat het geloof
in God als de Schepper juist
voor de christenwetenschap
pers in de eerste bloeiperiode
van de moderne wetenschap,
de 16° en 17" eeuw, een motief
was voor de wetenschapsbe
oefening. Daardoor zouden
de sporen van de Schepper,
zijn macht en wijsheid, zicht
baar gemaakt kunnen worden.
Deze harmonische, zelfs sym
biotische relatie tussen chris
telijk geloof en wetenschap is
onder meer verdedigd door
de wetenschapshistoricus R.
Hooykaas, en Van den Brink
haalt die visie met instemming
aan.
Mijns inziens ligt de verhou
ding tussen christendom en
(moderne) wetenschap gecom
pliceerder. In de 17= eeuw had
den kerk en geloof nog zoveel
invloed op het leven en den
ken van de mensen dat ze de
wereld als schepping ervoe
ren. De opkomende weten
schap reikte een denkwijze en
benadering aan om die schep
ping nader te bestuderen en
daarin de hand van de Schep
per te zien. Men kwam niet op
basis van de wetenschap tot de
erkenning van de Schepper,
men beoefende op basis van
het geloof in de schepping de
wetenschap en zag vervolgens
daarin Gods werk. Anders
gezegd, de door het christen
dom gestempelde cultuur
waarin de wereld als schepping
gezien en ervaren werd, vorm
de de context waarin de weten
schap beoefend werd. Maar in
de moderne wetenschapsbe
oefening zit een element dat
seculariserend zou blijken te
werken. Dat is het zogenaam
de methodische atheïsme;
dit is een benadering van de
werkelijkheid waarin men de
dingen probeert te verklaren
'alsof God niet bestaat', dus in
termen van oorzaak en gevolg
op het vlak van de zintuiglijk
waarneembare werkelijkheid.
Dit was aanvankelijk door de
(meeste) wetenschappers niet
bedoeld om Gods bestaan te
ontkennen; ook niet om te
weerspreken dat God de wereld
geschapen had en nog onder
hield. Dat bewijst het werk van
genoemde 17'' eeuwse weten
schapsbeoefenaars wel. Maar
deze methode bracht wel mee
dat God in de verklaringen en
modellen niet meer voorkwam.
Het schijnbare succes van de
wetenschappelijke verklarin
gen en de daarop gebaseerde
technische vooruitgang bracht
velen ertoe die modellen als de
meest juiste visie op de wereld
te zien. Daarin speelt God dus
geen rol. Het aanhangen van
een wereldbeeld waarin God
niet voorkomt, heeft ertoe
geleid dat de werkelijkheid
niet langer ervaren werd als
Gods schepping en dat daarin
sporen van Gods werk niet
werden opgemerkt.
Ik denk dat onze relatie tot
de werkelijkheid sterk bepaald
wordt door de cultuur en door
de overheersende cultus daar
in. Cultuur is niet maar iets dat
we aan- en uitdoen als kleren.
Ons leven is belichaamde cul
tuur. Ook voor de verwoor
ding van ons geloof en voor
onze geloofsbeleving zijn we
aangewezen op de mogelijkhe
den die de cultuur ons biedt.
Het Christendom heeft de
heidense mens in een andere
relatie gebracht tot de werke
lijkheid. Ook die mensen die
niet tot een persoonlijk geloof
in Christus kwamen. Maar
evenzo heeft de secularisade
van de cultuur, die is versterkt
door een verzelfstandiging van
het wetenschappelijke wereld
beeld, weer een andere rela
tie tot de werkelijkheid doen
opkomen. Een relatie waarin
de werkelijkheid niet zo maar
als schepping ervaren kan wor
den. Ook niet door mensen die
wel in Christus geloven en uit
Gods Woord willen leven. Het
kost zogezegd een bewuste
daad van geloof en een bewust
verbinden van resultaten van
wetenschap met het bijbels
spreken over de schepping
en de Schepper. Hierin ligt
het gelijk van de gedachte dat
alleen wie gelooft in de God
van de bijbel ook de wereld als
schepping kan zien, ook al was
de ervaring in de tijd van Gui-
do de Bres, de opsteller van de
Nederlandse Geloofsbelijde
nis, nog anders. En kan ook nu
de ervaring in andere culturen
nog anders zijn.
Ontwerp
De relatie tussen christe
lijk geloof en wetenschapsbe
oefening is dus complex. Ze
sluiten elkaar niet principieel
uit, zoals velen wel denken.
Maar een harmonische ver
houding zoals die gedurende
een periode in onze geschiede
nis werd ervaren, is ook niet
vanzelfsprekend, vanwege het
genoemde methodische uit
gangspunt. Wat ik wel met Van
den Brink kan instemmen, is
dat de nieuwe wetenschappe
lijke ontdekkingen in de kos
mologie en natuurkunde die
aangeven dat het bestaan van
mensen fysisch gezien uiterst
onwaarschijnlijk is, een verwij
zing zijn naar een intelligent
ontwerp. Een ontwerp dat
met behulp van de wetenschap
waarneerabaar, maar niet ver
klaarbaar is. Maar waarvoor zij
die in de Schepper geloven wel
een verklaring hebben, al ligt
die verklaring op een ander
vlak dan de wetenschapsbeoe
fening zelf.
Deze discussie heeft beteke
nis voor de ethiek. Een fun
damenteel discussiepunt in
de hedendaagse ethiekbeoe-
fening betreft de vraag of de
wereld waar wij leven gezien
moet worden als een volledig
toevallig tot stand gekomen
geheel van materie en ener
gie, of dat in deze wereld, in
de natuur en in menselijke
verhoudingen, structuren en
ordeningen aanwezig zijn die
ook iets zeggen over hoe het
leven is bedoeld. Als in de wer
kelijkheid ook iets kenbaar is
van hoe het is bedoeld, dan
dient in onze omgang met de
wereld die bedoeling gerespec
teerd te worden. Bijvoorbeeld
over de man-vrouw verhou
ding en ouders-kind verhou
ding. Daarmee moet de ethiek
dan rekening houden. Als de
wereld slechts een toevallig
geheel van materialen en losse
individuen is, dan kunnen we
daarmee omgaan naar belie
ven. Alles wordt dan puur een
middel in de hand van mensen
om het gewenste leven te reali
seren. Alles komt in het platte
vlak van wat men ziet als genot
en geluk.
Het zal duidelijk zijn dat het
geloof in de schepping bete
kent dat er gegeven ordenin
gen zijn, ook al zijn die door
menselijke schuld verstoord,
waarmee we moeten rekenen
om aan mens en natuur zo
goed mogelijk recht te doen.
Maar het bovengenoemde
seculariseringsproces brengt
wel mee dat het steeds moei
lijker wordt om het heilzame
karakter van de ordeningen en
normen die God in de schep
ping gelegd heeft te herken
nen en als heilzaam te ervaren.
Soms maakt het niet erkennen
ervan op langere termijn dui
delijk dat ze toch gelden. Denk
bijvoorbeeld aan de negatieve
psychische gevolgen die soms
(vaak?) ervaren worden na een
abortus provocatus.
Deze situatie houdt een
oproep in aan christenen om te
proberen Gods aanwijzingen
voor het leven voor te houden
en te verhelderen en daaraan
in ons leven met Gods hulp
gestalte te gaan geven. Geluk
kig dat er naast de kerken ook
grotere groepen zijn zoals de
Nederlandse Patiënten Ver
eniging, die op het gebied van
de gezondheidszorg daarop
gericht zijn.
OUDDORP - De Chr. Gem.
Zangvereniging 'Hart en
Stem', o.l.v. Jan Bezuijen
hoopt, morgen zaterdag 22
december, weer een kerst
zangavond te geven. Zij
zullen dan het kerstoratori
um 'Een Nieuw Begin' van
Johan Bredewout uitvoe
ren. Dit stuk, dat dateert
uit 2002, met teksten van
Hans de Ruiter wordt voor
het eerst hier op dit eiland
gezongen.
De componist van dit stuk
Johan Bredewout studeerde
aan het conservatorium te
Zwolle. Hij behaalde daar
in 1983 zijn diploma B voor
piano en in 1984 het diploma
'Uitvoerend Musicus' (Gum
Laude) voor orgel - met onder
scheiding voor artistieke eigen
schappen.
Verder gaf hij medewerking
aan vele concerten en deed
mee aan radio- en televisie
programma's. Ook werkte hij
mee aan talrijke cd-opnamen,
niet alleen als begeleider, maar
ook als solist op orgel en piano
en als componist en arran
geur. Johan is dirigent van
vier koren en organist van de
St. Nicolaaskerk in Vollenhove
en houdt zich tevens bezig met
het schrijven van koormuziek,
al dan niet met orkestbegelei
ding.
Voor dit laatste heeft dan ook
de dirigent van het koor Jan
Bezuijen gekozen en is er
naast de begeleiding van het
koor door piano en kistorgel
ook een samengesteld orkest
van (oud) leerUngen van de
muziekschool te beluisteren.
Dit orkest bestaat uit de vol
gende instrumenten: dwars
fluit, hobo, viool, fagot, cello,
trompet, hoorn, (bas) trom
bone, accordeon, contrabas en
slagwerk.
Tussen het gezongen stuk wor
den ook enkele teksten uit het
evangelie van Lucas gelezen.
Natuurlijk hopen ook de kin
deren van het Chr. kinderkoor
Jong Begonnen', o.l.v. Simone
Voortman hun medewerking
aan deze avond te geven.
De avond wordt gehouden in
het M.F.G. Dorpstienden te
Ouddorp en begint om 19.30
uur. De toegangsprijs bedraagt
6.50 voor volwassenen en
is gratis voor kinderen t/m 12
jaar.
OOSTFLAKKEE - Vanaf
1 januari 2008 vergadert
de gemeenteraad van de
gemeente Oostflakkee vol
gens een nieuwe struc
tuur. De gemeenteraad
komt dan drie keer per
maand in gezamenlijkheid
bijeen. De gemeente past
de vergaderstructuur aan
na diverse evaluaties van
het dualisme. Zij hoopt op
die manier de doorloop
snelheid te verhogen en
bovenal de burgers meer bij
de politiek te betrekken.
Sinds 2002 worden gemeen
ten in Nederland aangestuurd
volgens een dualistisch stelsel.
Dit vereist een andere manier
van werken en er zijn sinds
dien dan ook een aantal wijzi
gingen doorgevoerd binnen de
gemeente. Deze vernieuwin
gen zijn een aantal keer geëva
lueerd en één van de uitkom
sten is dat de vergaderstruc
tuur moet worden aangepast.
Dit komt voort uit de wens
om efficiënter en effectiever te
gaan vergaderen en de inwo
ners een prominentere rol te
geven in de besluitvorming.
De gemeenteraad heeft dan
ook op 13 december besloten
om de vergaderstructuur te
veranderen. Tot nu toe heeft
de gemeenteraad gewerkt met
drie thema-commissies en één
gemeenteraadsvergadering
per maand. Vanaf 2008 ver
vallen de thema-commissies
en wordt er maandelijks een
beoordelings vergadering
gehouden. Dit is een openbare,
informatieve raadsvergadering
die onder meer bedoeld is om
raadsleden en burgers meer
Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag
Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v.
Verschijning: dinsdag huis-aan-huis
vrijdag abonnementen uitgave
Tel. (0187) 471020. Fax (0187) 485736
Postbus 8, 3240 AA MIddelharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE
Tel. (0187)471020
E-mail: algemeen@gebr-dewaal.com
Tarief per mm 0,35. Contracttarieven op aanvraag
Sluitingstermijn zal<elijl<e advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
Sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 7.30 uur
Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke
advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk
worden gesteld.
Advertentie-verl(oop: Gert Verweij, tel. (06) 50448359
e-mail: g.verweij@gebr-dewaal.com
REDACTIE
hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)471022
e-mail: j.villerlus@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf
van redenen worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden
automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 31 december.
Wijzigingen graag twee weken voor Ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
Postbank 167930
Rabobank Goeree-Overflakkee 3420.01.108
Lid NNP
Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA).
met elkaar in gesprek te laten
komen. Wanneer dit zinvol is,
wordt deze vergadering op de
locatie gehouden, met andere
woorden in één van de kernen,
zodat de beraadslaging daad
werkelijk dichtbij het onder
werp wordt gevoerd.
Daarnaastvindtertwee keerper
maand een gemeenteraadsver
gadering plaats. Deze gemeen
teraadsvergadering heeft een
oordeelvormend gedeelte en
een besluitvormend gedeelte.
De gemeenteraad hoopt dat de
vergaderingen interessanter
worden voor burgers omdat
oordeelvorming en besluitvor
ming in één vergadering plaats
gaan vinden. Sowieso kunnen
burgers gebruik blijven maken
van het inspraakrecht tijdens
al de raadsvergaderingen.
De gemeenteraad heeft beslo
ten deze vergaderstructuur
na een halfjaar te evalueren
om te bezien of de doelstellin
gen zijn behaald. Wilt u meer
informatie over dit onderwerp
dan kunt u contact opnemen
met de griffier, mevrouw J.ET.
van Eerten- van Kempen
via telefoonnummer 0187-
647100. Het vergaderschema
voor 2008 is te vinden op web
site www.oostflakkee.nl.
STELLENDAM - Op vrijdag
21 december hoopt C.B.S. Het
Kompas met de leerlingen van
groep 3 t/m 8 het Kerstfeest te
vieren in de Hervormde kerk,
Bosschieterstraat 2. De aan
vang is om 19.00 uur. Iedereen
is welkom.
BEZORG-ABONNEMENT
(vrijdag)
Jaarabonnement.32,00
POST-ABONNEMENT
(dinsdag vrijdag)
Jaarabonnement..66,00
Betaling
De betaling van uw abon-
nementsgeld is per accept-
giro of via de machtiging
voor incasso.
Acceptgiro
De abonnees waarvan wij
géén incasso machtiging
hebben, ontvangen een
acceptgiro. Graag met deze
acceptgiro betalen.
Wilt u op een andere wijze
betalen, vermeld dan het
betalingskenmerk van de
acceptgiro
LET OP!
Beslist niet betalen voor-
dat u een acceptgiro ont-
vangen heeft.
Machtiging
Bij de abonnees die ons
een incassomachtiging heb-
ben gegeven zal het bedrag
D.V. 10 januari 2008 van
hun bankrekening worden
afgeschreven.
in vertrouwde handen
op, Sions reine jeugd!
Bedrijf nu ware vreugd
Terwijl ons is geboren
Het Kind, het wonder Kind
Daar in de ziele vindt
Dat eertijds was verloren.
Het was de droefste stond.
Wanneer Gods heilverbond
Door Adam werd geschonden.
Het was de blijdste dag
Die ooit de wereld zag
Als Christus werd gezonden.
Hoe kon het ooit geschiên
God in het vlees te zien,
Had God niet uitverkoren
Een uitgelezen Kerk
Als tot een wonderwerk.
Die anders was verloren?
Als God is met de mens,
Dinsdag 18 december om
15.00 uur werd de beman
ning van KNRM Station Oud
dorp gealarmeerd door het
Kustwacht Centrum voor een
melding vaartuig met stuur/
motorproblemen op de Greve-
lingen. Volgens de Kustwacht-
post Ouddorp betrof het een
kajuitjacht dat in de omgeving
van de haveningang van Port
Marina te kampen had met
motorstoring. Op het moment
van de alarmering was een
deel van de bemanning van de
Griend net begonnen aan een
oefening, en was men onder
weg naar de Brouwersdam. In
de Springersdiephaven werd
de reddingboot Griend te water
gelaten, waarna men het jacht,
de Tevara met één persoon aan
boord, naar Port Manna sleep
te. De geplande oefening werd
na deze actie alsnog gehouden.
Dat is de hoogste wens
Die iemand kan geworden.
Nu spreekt dit heilig Pand
Tot al het ganse land:
Gods liefde zal volharden.
Jacob Cats (1577-1660)
Kind, komt Gij ditmaal in ons hart
om alle duisternis en smart
en alle zonde en plagen
op eenmaal te verjagen?
Ach Heer, wij zijn zo boos gezind.
Wij hebben 't kwaad alleen bemind.
En Uwe ster wil schijnen
alleenlijk voor de reinen.
Bedek onze ogen voor een wijl
En dan - doorlicht ze met Uw heil,
en 't hart, dat Uw geboden
belacht, ai, wil het doden.
Wie weet, zijn nare donkerheid
wordt glanzend licht, als Gij
er schreit.
Want Gij komt zonder vrezen,
daar, waar geen mens wil wezen.
O Kind, dat glimlacht zacht en teer,
wij zien Uw ster, wij zien U weer.
O Jezus, wil ons horen:
word nu in ons geboren.
Willem de Mérode (1887 - 1939)
Uit: C. Bregman en LA. Kole
(red.). Kind, komt Gij
ditmaal in ons hart. Een
bundel kerstverhalen en
-gedichten voor alle leeftij
den. Kampen 1984.
OUDDORP - Eind oktober
werd Rebecca Duifhuizen gebo
ren. Met haar geboorte was zij
de vijfde generatie in haar fami
lie en kennissen vonden dit een
foto waard voor in de krant.
Op de foto heeft de 97-jarige
mevrouw G. de Vogel-Hameet-
man de acht weken oude Rebec
ca op haar schoot. Verder op de
foto haar dochter, de 76-jarige
mevrouw E. Bezuijen-de Vogel
met haar zoon J. Bezuijen die
45 jaar is en de moeder van
Rebecca, de 23-jarige mevrouw
E. Duifliuizen-Bezuijen.
Een vijfsterrenhogedrukgebied wist ook de afgelopen
dagen nog van geen wijken en zorgde ervoor dat de mid-
decemberkou een stroperig karakter kreeg en niet par
does het veld ruimde. De luchtdruk, vaak boven de 1040
millibar, was gemiddeld over de periode van een week
bijna recordhoog.
Inmiddels ligt het accent van de hogedruk boven het oos
ten van Europa en dat houdt in dat we een meer zuidelijke
stroming krijgen met geleidelijk minder koude aanvoer.
Afgelopen dagen bevond de warme lucht (5 tot 9 graden)
zich op slechts enkele honderden meters hoogte boven
Nederland, dus de koude plaklaag was maar flinterdun.
Zicht op een doorzettende winter is er - de schaatsliefheb
bers ten spijt - niet, en richting Kerst wordt het eerder
milder dan kouder, waarbij zelfs de dubbele temperatuur-
cijfers alweer in het vizier komen.
Tevens wordt het dan wisselvalliger (wat sneeuwvlokken
op kerstavond?) en neemt de wind toe, maar of het tot
een vliegende storm komt met Kerst - zoals de inmiddels
beruchte weerprofeet Corbyn uit Engeland alweer be(z)
weert - is zeer onzeker. Wel is het zeer waarschijnlijk dat
we vanaf zondag tenminste een week geen winters weer
zullen meemaken.
Een klassieke westcirculatie stelt zich mogelijk in en zo'n
weerpatroon kan geruime tijd aanhouden. De kans op een
milde januari, sowieso al erg groot in Nederland, lijkt dan
ook weer goed mogelijk.
We hebben al een paar koude nachten gehad op de eilan
den, waarin het tot bijna -5 graden kwam, en zeer gunstig
was het dat we ook enkele ijsdagen (kwik het hele etmaal
onder nul) konden noteren. Sommige ijsclubs gingen
woensdag dan ook open en men kan hier zeker tot en met
zaterdag prima uit de voeten.
Overdaggeraakthetkwikvanafvrijdagmiddagsteedsgemak-
kelijkerbovenhetnulpunt,maarindenachtnaarzaterdagmet
name kan het nog even flink vriezen op Goeree-Overflakkee.
Zaterdagmiddag is al een graad of 3-4 mogelijk, maar
omdat de lucht droog is komt er weinig of geen water op
het ijs en kan er nog best aardig geschaatst worden op die
paar natuurijsbanen.
Op enige hoogte wordt het warmer, zoals al gezegd, en
als er wat luchtmenging komt met het restant kou aan de
grond (of vanaf zee lekt wat mildheid binnen) kan het kwik
zomaar tot 5-6 graden oplopen zondagmiddag.
Weerman Mare Putto
Elk jaar worden de gemeen
ten hierdoor geconfronteerd
met een flinke schadepost van
verbrandde mini- en bedrijfs-
afvalcontainers en opruimkos-
ten van de 'vreugdevuren'.
Deze kosten worden door de
gemeenten doorberekend aan
alle inwoners via de gemeente
lijke heffingen.
Om deze vorm van overlast
en de daarbij onnodige kos
ten te voorkomen doen de
vier gemeentebesturen een
oproep aan alle inwoners om
in de periode van zaterdag 29
december 2007 vanaf 18.00
uur tot dinsdag 1 januari
2008- 18.00 uur geen mini
containers en/of bedrijfscon-
tainers onnodig aan de straat
te laten staan.
In de gehele gemeente Goe-
dereede worden op maandag
31 december 2007 de groene
restafval containers geleegd.
De bewoners worden gevraagd
om deze containers na de ledi
ging zo snel mogelijk van de
straat te halen.
In de AfvalstofFenverordening
en de Algemene Plaatselijke
Verordening van de gemeente
is opgenomen dat deze afval
containers niet permanent op
de openbare weg geplaatst
mogen worden. Tijdens de
genoemde periode kan hand
havend worden opgetreden
tegen overtredingen van deze
regels.