Illl BCCgCeCglX mw Een lange lucifer Calculator Gods liefde, Gods gave. Uw geloof? (1) e KEUS Damvereniging Dirksland Cursussen wei devogel- bescherming Sommelsdijkse middenstand 14^ Pallandt- loop Middelharnis Wie draagt bij aan Cultureel erfgoed? OJW gaat schaatsen EIÜVnE]El1.|1IELW5 Gods liefde tot de wereld T. Vrijwillige weidevogelbescherming Informatie Ingezonden: PAGINA 4 VRIJDAG 14 DECEMBER 2007 ^-^-fc'-^ y ■o^'^^A/^^'^ Wanl alzo lief heeft God de wereld gehad, dal Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.{]oh.2,:\&) Weinig teksten zullen zo bekend zijn als de tekst die hierboven staat. De woorden klinken ons waarschijnlijk heel vertrouwd in de oren. We hebben ze vast wei meer dan honderd keer gehoord, gelezen, of zelfs ook aangehaald. Maar hebben wij er ooit bij stilgestaan wat een enorme hoeveelheid godge leerdheid deze tekst bevat? Geen wonder dat Luther deze tekst wel "de Bijbel in het klein" noemt. Hebt u er ook bij stilge staan welk woord het keerpunt van de tekst is, en welke onge looflijk ernstige vraag daaruit naar voren komt? Ik bedoel het woord "gelooft." De Heere Jezus zegt: "Wie gelooft, zal niet verloren gaan." Welnu, gelooft u wel? Godsdienstige vragen zijn zel den populair. Ze maken de mensen bang. Zij verplichten hen om in hun binnenste te kijken en om na te denken. De handelaar die geen geld meer heeft om te betalen vindt het niet prettig dat zijn boekhou ding wordt onderzocht. De onbetrouwbare rentmeester ziet niet graag dat zijn rekenin gen worden nagekeken. En de onbekeerde christen wil niet graag gerichte vragen over zijn ziel horen. Maar godsdienstige vragen zijn erg nuttig. De Heere Jezus Christus stelde veel vragen tijdens Zijn omwandeling op aarde. De dienaar van Christus moet zich er niet voor schamen om hetzelfde te doen. Vragen over dingen die noodzakelijk zijn om het heil te verkrijgen. Vr-agen-die het geweten onder zoeken en mensen leren zich te zien zoals God hen ziet. Zulke vragen brengen vaak leven en gezondheid voor zielen. Ik ken weinig vragen die belangrijker zijn dan de vraag die opkomt uit onze tekst: Gelooft u wel? De vraag die voor ons ligt, is niet zo gemakkelijk te beant woorden. Het gaat niet aan om hem af te weren met een luchtig antwoord: "Natuurlijk geloof ik." Het ware geloof is niet zo'n vanzelfsprekende zaak als velen wel denken. Ontelbaar veel protestanten en rooms-katholieken zeggen iedere zondag: "Ik geloof", terwijl zé eigenlijk niets van geloven afweten. Zij kunnen niet uitleggen wat zij bedoe len. Ze weten niet eens wat of in wie zij geloven. Zij kunnen geen rekenschap afleggen van hun geloof Zo'n geloof is vol komen waardeloos. Het kan niet bevredigen, noch heilig maken, noch redden. Om dui delijk het belang van "gelo ven" te kunnen zien, moeten we de woorden van Christus die boven dit hoofdstuk staan, eens goed overdenken. Bij het ontvouwen van deze woorden hoop ik u te kunnen laten zien hoe zwaarwegend de vraag: "Gelooft u wel?" is. Laten wij ten eerste stilstaan bij Gods gevoelens tegenover de wereld: Hij had haar lief Er bestaat wel enig verschil van mening over de uitgestrekt heid van liefde die de Vader voor de wereld had.' Lang geleden al heb ik daarin partij gekozen, en ik zal niet aarzelen mijn visie hierop verder uit te dragen. Ik geloof dat de Bijbel ons leert dat Gods liefde zich uitstrekt over het gehele men selijke geslacht. "Zijn barm hartigheden zijn over al Zijn werken." (Ps. 145:9) Hij heeft niet alleen de Joden lief, maar ook de heidenen. Hij heeft niet alleen zijn uitverkorenen lief. Hij heeft heel de wereld lief Maar wat voor soort liefde is het waarmee de Vader de mens heid liefheeft? Het kan geen liefde van Zijn welbehagen zijn, anders zou Hij ophouden een volmaakt God te zijn. Hij is immers "te rein van ogen, dan dat Hij het kwade zou zien." (Hab. 1:13) Nee, de wereld wijde liefde waarvan Jezus hier spreekt is een liefde van Zijn medelijden. De liefde van het medelijden is de liefde van God in het algemeen die uit gaat tot alle mensen. Hiervan onderscheiden is de liefde van het welbehagen, Zijn bijzonde re liefde tot de uitverkorenen. Maar hoewel de mens gevallen is en God dagelijks beledigt, blijft God vervuld met vrien delijkheid tot hem. Ook al haat hij de zonde als een rechtvaar dig Rechter, toch is Hij in staat om op een bepaalde manier wndaren lief te hebben.' De leng te en breedte van Zijn mede lijden kunnen niet worden gemeten naar onze beperkte maatsta\en. Wij moeten niet denken dat Clod is zoals wij. Hij is rechtvaardig, heilig en rein. En toch is het voor Hem mogelijk om het hele menselijk geslacht lief te hebben, "Zijn barmhartigheden hebben geen einde." (Klaagl. 3:22) Laten wij eens een moment naden ken hoe wonderlijk uitgebreid deze liefde van God is. Kijk eens naar de toestand van het menselijk geslacht in elk deel van de wereld en let eens op de enorme goddeloosheid en slechtheid waardoor de aarde wordt verontreinigd. Kijk eens naar de miljoenen heidenen die hout en steen aanbidden en in een tastbare geestelijke duis ternis leven. Kijk eens naar de miljoenen rooms-katholieken die de waarheid onder mense lijke tradities begraven hebben en de eer die Christus toekomt aan de kerk, de heiligen en de priester geven. Kijk eens naar de miljoenen protestanten die tevreden zijn met een uiterlijke godsdienst en niets weten van het geloof en het leven van een christen dan de naam alleen. Kijk eens naar ons eigen land in deze dagen en zie de zonden waarvan zelfs een bevoorrecht land als het onze is vervuld. Kijk eens hoe ontheiliging van de Sabbat, ontucht, liegen, vloeken, trots, hebzucht en ongeloof vanuit heel het land als met luide stem tot God roe pen. En bedenk daarbij dat God de wereld liefheeftl Geen wonder dat we geschreven vinden dat Hij is: "barmhartig en genadig, en lankmoedig en groot van goedertierenheid en waarheid." (Ex. 34:6) "De Heere is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen ver loren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen." (2 Petr. 3:9) "Welke wil dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen." (I Tim. 2:4) Hij "heeft geen lust in de dood van de goddeloze." (Ezech. 33:11) God koestert tegenover geen mens op deze wereld een absolute haat of beschouwt hem met volslagen onverschil- Ugheid.Zijn genade is net zoals Zijn andere deugden. Het gaat ons begrip te boven. God heeft de wereld lief Er zijn verschillende merk waardige opvattingen over Gods liefde in omloop. Het is een kostbare waarheid die satan met alle macht probeert te verduisteren door haar verkeerd voor te stellen en te verdraaien. Laten wij daarom proberen hier een helder zicht op te krijgen en op onze hoede zijn. Hoed u voor de gedachte dat God de Vader een boos en toornig Wezen is, voor Wie een zondaar alleen maar bang kan zijn en voor Wie hij weg moet vluchten naar Christus toe. Houd dat verre van u als een ongefundeerde en onschrif- tuurlijke gedachte. Houd al de eigenschappen van God hoog. Niet alleen Zijn heihgheid en rechtvaardigheid, maar ook Zijn liefde. Er is nooit een gebrek aan liefde voor zonda ren bij een van de drie Perso nen in het goddelijke Wezen. Beslist niet! Zoals de Vader is, zo is de Zoon en zo is de Hei lige Geest. De Vader heeft lief, de Zoon heeft lief en de Heilige Geest heeft lief Toen Christus op de aarde kwam is de liefde van God tot de mensen "ver schenen". (Titus 3:4) Het kruis is het gevolg van de liefde van de Vader en niet andersom. De verlossing is het gevolg van het medelijden van alle drie de god delijke Personen. Het getuigt van slappe en grove theologie als men de Vader en de Zoon tegenover elkaar stelt. Christus stierf niet omdat God de Vader de wereld haatte, maar omdat Hij de wereld liefhad. Hoed u ook voor de wijdver breide leer dat Gods liefde enkel en alleen voor Zijn uit verkorenen zou zijn en dat God de rest van het menselijk geslacht voorbijgaat en aan zichzelf overlaat. Deze gedach te doorstaat de toets van de Schrift ook niet. De vader van de verloren zoon kan zeker wel medelijden met hem heb ben en hem liefhebben, ook op het moment dat deze zijn eigen begeerten volgt en weigert naar huis terug te keren. De Schepper van alle dingen kan zeker het werk van Zijn han den liefhebben met een liefde van medelijden, zelfs wan neer Zijn schepselen opstandig tegen Hem zijn. Laten wij ons weliswaar tot het laatste toe verzetten tegen de leer van de alverzoening - het is niet waar dat alle mensen uiteinde lijk zalig zullen worden, maar laten we niet doorslaan naar de andere kant, door te ontken nen dat Gods medelijden voor iedereen geldt. Het blijft waar dat God de wereld liefheeft. Zeker zullen wij ook de uitver kiezing hoog houden. Het is waar dat God de uitverkore nen met een bijzondere liefde liefheeft en in alle eeuwigheid lief zal hebben, maar laten we daarom geen enkele man of vrouw uitsluiten van het ter rein van Gods vriendelijkheid en medelijden. We hebben niet het recht om de woorden van Jezus te beperken als Hij zegt: "God heeft de wereld liefge had." Het hart van God is veel groter dan dat van een mens. In zekere zin heeft de Vader het gehele mensengeslacht lief Ik houd onverkort vast aan de leer van de uitverkiezing, zoals de reformatorische belijdenis van de Kerk van Engeland daarover spreekt in artikel 17. Ik ben trots op dat artikel als een van de plechtankers van mijn kerk. Ik verheug mij in de waarheid dat God Zijn uitver korenen heeft liefgehad met een eeuwige liefde van voor de grondlegging der wereld. Maar dat is hier de vraag niet. Het gaat hier om de vraag: "Hoe ziet God het gehele men sengeslacht?" Mijn antwoord is zonder aarzelen, dat God het liefheeft. God heeft de hele wereld lief met een liefde van medelijden. Als er een lezer is die nog nooit in alle ernst de dienst van Christus op zich genomen heeft en een verlangen heeft, hoe gering ook, om dat nu te doen, dan kan hij troost putten uit de waarheid die voor hem Hgt. Put er troost uit dat God de Vader een God van oneindige Jiefde en medelijden is. Deins niet terug en aarzel niet bij de gedachte dat God een toornig Wezen is. Die onwillig zou zijn om zondaren te ontvangen en traag om te vergeven. Ontdek vandaag dat juist de liefde de lievelingsdeugd van de Vader is. In Hem is volmaakte recht vaardigheid, volmaakte rein heid, volmaakte wijsheid, vol maakte kennis en oneindige macht. Maar boven dat alles moet u nooit vergeten dat er in de Vader een volmaakte liefde en volmaakt medelijden is. Ga vrijmoedigtot Hem, want Jezus heeft een weg voor u gebaand. Maar u mag ook vrijmoedig heid putten uit het feit dat God "de wereld heeft liefgehad." Gods gave aan de wereld- Thans wil ik met u stilstaan bij Gods gave aan de wereld. "Hij heeft Zijn eniggeboren Zoon gegeven." De manier waarop de Heere Jezus deze waarheid uitdrukt, vraagt onze bijzon dere aandacht. Het zou voor de velen die tegenwoordig in gezwollen taal van Gods liefde spreken, goed zijn om scherp op te letten hoe de Heere Jezus de dingen hier zegt. De liefde van God voor de wereld is geen vaag, abstract idee van genade dat we zomaar moeten geloven zonder bewijs dat het waar is. Het is een lief de die zichtbaar geworden is in een ontzaglijk geschenk. Het is een liefde die ons voorgesteld wordt in een tastbare, onmis kenbare vorm. God de Vader was er niet tevreden mee om alleen maar in de hemel medelijden en liefde te heb ben met Zijn gevallen schep selen op de aarde. Hij heeft ons het machtigste bewijs van Zijn liefde gegeven in een gift van onuitsprekelijke waarde. Hij heeft "ook Zijn eigen Zoon niet gespaard, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven." (Rom. 8:32) Hij heeft ons zo liefgehad dat Hij ons Zijn enig geboren Zoon, de Heere Jezus Christus, heeft gegeven. Een groter bewijs van de liefde van de Vader kon niet worden gegeven. Er staat niet dat God de wereld zo heeft liefgehad, dat Hij een besluit nam om haar te redden. Hij heeft de wereld zo liefgehad dat Hij Chris tus gegeven heeft., Zijn liefde is niet ten koste gegaan van Zijn heiligheid en rechtvaar digheid. De liefde vloeit van de hemel naar de aarde door één uitzonderlijk kanaal. Zij wordt de mensen voorgesteld op één bijzondere manier. Zij kan alleen gekend worden door Jezus Christus, vanwege Christus en in een onafscheid bare verbintenis met het werk van Christus. Laten wij vooral roemen in Gods liefde. Laten wij aan de hele wereld verkon digen dat God liefde is. Maar laten wij ook bedenken dat wij niets weten van Gods liefde dat ons troost kan bieden- als het buiten Jezus Christus om is. Er staat niet dat God de wereld zó liefhad, dat Hij de hele wereld in de hemel zal brengen, maar dat Hij Christus gegeven heeft tot zaligheid. Mensen die het wagen op Gods liefde zonder Jezus, bouwen op een funde ring van zand. Wie kan Gods gave op de juiste waarde schatten, toen Hij Zijn eniggeboren Zoon heeft gege ven? Dat is eenvoudig niet in te denken. Het gaat ons ver stand te boven. Er zijn twee dingen die door de mensen niet te meten of te berekenen zijn. Het eerste is de omvang van het verlies van de man die zijn ziel verliest. Het tweede is de omvang van Gods gave toen Hij Christus aan zondaren gaf Hoewel Hij alle schatten van de aarde en al de sterren van de hemel tot Zijn beschikking had, gaf Hij niet iets uit de schepping om ons te verlossen. Hoewel engelen, overheden en machten in de hemel bereid waren om Zijn wil te doen, heeft Hij geen schepsel tot een Verlosser gegeven. Hij gaf ons Degene Die niemand minder was dan Zijn eigen Metgezel, God uit God, Zijn eniggeboren Zoon. Als u niet zo zwaar tilt aan de zonde en de nood van mensen, moet u eens kijken naar de Zaligmaker van men sen. De zonde moet toch inder daad wel uitzonderlijk zondig zijn, wilde het nodig zijn dat de Vader Zijn eniggeboren Zoon gaf om de Vriend van zonda ren te worden! Hebben wij er ooit bij stilge staan waarvoor de Vader Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft? Was het om met dank baarheid ontvangen te worden door een verloren en failliete wereld? Was het om in konink lijke majesteit op een herstelde aarde te regeren en iedere vij and onder Zijn voeten te leg gen? Was het om als Koning in de wereld te komen en Zijn wetten te geven aan een gewil lig en gehoorzaam volk? Neel De Vader gaf Zijn Zoon om ver worpenen veracht te worden door de mensen. Om geboren te worden uit een arme vrouw en in armoede te leven, om gehaat en vervolgd te worden, belasterd en bespot. Om als een overtreder veroordeeld te wor den en de dood van een mis dadiger te sterven. Nooit was er zo'n liefde als deze! Nooit zoveel neerbuigende goed heid. Als er onder ons iemand is die niet kan bukken en veel kan verdragen en lijden voor het goede, dan heeft hij niets van Christus geleerd.' Met welk doel gaf de Vader Zijn enig geboren Zoon? Was het alleen om een voorbeeld van zelfver loochening en zelfopoffering te stellen? Nee, het was voor een veel hoger doel dan dit. Hij gaf Hem als een offer voor de zonde van de mensen en een verzoening voor hun over tredingen. Hij gaf Hem, opdat Hij overgegeven zou worden voor onze wandaden en om te sterven voor de goddelozen. Hij gaf Hem om onze onge rechtigheden te dragen en te lijden voor onze zonden. Hij de Rechtvaardige voor de onrecht- vaardigen. Hij gaf Hem, opdat Hij een vloek zou worden voor ons, opdat wij verlost zouden worden van de vloek van de wet. Hij gaf Hem, opdat Hij Die geen zonde gekend heeft voor ons tot zonde gemaakt zou worden, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem. Hij gaf Hem om een verzoening te zijn voor onze zonden, en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zon den der gehele wereld. Hij gaf Hem tot een rantsoen voor allen en om voor onze zware schuld aan God voldoening te geven door Zijn dierbaar bloed (1 Petr. 3:18; Jak. 3:13; 2 Kor. 5:21; 1 Joh. 2:2; 1 Tim. 2:6; 1 Petr. 1:18, 19). Hij gaf Hem om de Almachtige Vriend van zondaren te worden, om hun Borg en Plaatsbekleder te zijn, om voor hen te doen wat zij zelf nooit zouden kimnen doen, te betalen wat zij nooit zouden kunnen betalen. Alles watjezus op de aarde deed en alles wat hij leed was volgens de bepaalde raad en voorken nis van God. Het hoofddoel waarvoor Hij leefde en stierf was het verkrijgen van de eeu wige verlossing van de mensen. Verlies dat grote doel waarvoor Christus gegeven werd nooit uit het oog. Laat de verkeerde opvattingen van de moderne theologie, hoe aannemelijk ze ook klinken, u niet verleiden de oude paden te verlaten. Houd het geloof vast dat eenmaal aan de heiligen is overgeleverd. Het geloof namelijk, dat Chris tus heel in het bijzonder gege ven is om voor zondaren te sterven en door Zijn offer aan het kruis voor hen verzoening te bewerken. Als we dit grootse leerstuk loslaten, blijft er in het christelijk geloof weinig meer over dat het waard is om voor te strijden. Als Christus onze zonden niet werkelijk "op het hout gedragen heeft" als onze Plaatsbekleder, betekent dat het einde van alle duurzame vrede (1 Petr. 2:24). Laten uw gedachten over de reikwijdte van Christus' verlos sing niet beperkt en bekrom pen zijn. Beschouw Hem als de door de Vader gegeven Zalig maker voor de hele wereld. Zie Hem als de fontein tegen alle zonde en onreinheid waar iedere zondaar vrijmoedig naar toe mag gaan om te drin ken en te leven. Zie Hehi als de PERFECTE PASFOTO'S OUDDORP - Watlstraot 35 3293 AS T«I. (OiaT)é8léia Fok 683734 TE KOOP GEVRAAGD een exempl. van het boek Geschreven door D. Hoogzand Info: (0187) 60 13 42 (06) 38 65 79 43 Marieke is hoofdsponsor Ivoor C1, s Word ook hoofdsponsor van de Hoofdcollecte van Nederland 4 miljoen mensen in Nederland lijden aan een hersenziekte of psychische aandoening. Met uw hulp kunnen we Doe net als Marieke en geef in de laatste week van januari guf aan de collectant Giro 950, Den Haag Vanwege voortdurende uitbreiding van v/erkzaomheden zijn v^e op zoek naar een Functie-eisen: - Fulltime functie, commercieel. - Ervaring in de staalbouw. - Opleiding MTS/HTS bouw of werktuigbouw. - Ervaring met Excel en/of calculatieprogramma's. - Zelfstandig en creatief. Takenpakket: - Uit de tekeningen van constructeur en architect sorteert u het staalwerk, u bent alert op mogelijke vereenvoudigingen. - U schat de arbeid en verzorgt een nette offerte. - U houdt contact met de klant en voert prijsonderhandelingen. - Steekproefsgewijs voert u nacalculatie uit. Heeft u ervaring of denkt u zich dit vok in korte tijd eigen te maken, bel dan voor een afspraak: (0187) 68 47 21 of (06) 22 99 84 67, Eef Grinwis Informatie over wat we maken en monteren vindt u op vw/w.staalbouwgoeree.nl. Uitslag van dinsdag 11 decem- 1 ber jl. Afdeling 1: J. Knöps - W. Stolk3-0 J. Wolfert- M. van 't Geloof3-0 M. Poortvliet - D. Wolfert.. 0-3 A. Jelier - H. Keuvelaar0-3 koperen slang midden in het legerkamp opgericht, waarop ieder mensenkind dat door de zonde gebeten is mag zien om genezen te worden. Zie in Hem een medicijn van onge ëvenaarde waarde, genoeg voor de behoeften van de hele wereld, dat vrijuit wordt aan geboden aan de hele mens heid. De weg naar de hemel is al smal genoeg vanwege de trots, hardheid, luiheid, luste loosheid en het ongeloof van de mensen. Maar pas op dat u hem niet smaller maakt dan hij in werkelijkheid is. Ik erken vrijmoedig dat ik ster ker dan wie ook vasthoud aan de leer dat de verzoening parti culier is. Ik geloof dat niemand daadwerkelijk gered wordt dan alleen Gods uitverkorenen. Alleen zij worden bevrijd van de schuld, de macht en de gevolgen van de zonde. Maar niet minder houd ik staande dat Christus verzoeningswerk genoegzaam is voor alle mensen. In een bepaald opzicht heeft Hij voor iedereen de dood gesmaakt en de zonden van de hele wereld op Zich geno men (Hebr. 2:9; Joh. 1:29). Ik durf niets af te doen van wat mij duidelijke uitspraken van de Schrift lijken. Ik durf geen deur te .sluiten die God, naar het mij toeschijnt, heeft open gelaten. Ik durf niemand op aarde te vertellen dat Christus niets voor hem heeft gedaan en dat hij geen grond heeft om zich vrijmoedig tot Christus te wenden voor zijn zaligheid. Ik moet bij de uitspraken van de Bijbel blijven. Christus is Gods gave voor de hele wereld. Wat een vrijgevige godsdienst is het ware Christendom eigenlijk. Gave, liefde en vrije genade zijn de kenmerkende eigen schappen van het zuivere Evangelie. De Vader heeft de wereld lief en geeft Zijn enig geboren Zoon. De Zoon heeft ons lief en geeft Zichzelf voor ons. De Vader en de Zoon samen geven de Heilige Geest aan allen die daarom vragen. Alle drie Personen in de heili ge Drieëenheid geven "genade voor genade" aan hen die gelo ven, {slot volgt) J.C. Ryle (1816-1900) Landschapsbeheer Zuid- Holland organiseert komende winter twee cursussen vrijwillige weidevogelbescherming: in Reeuwijk en Schiplui den. De cursussen bestaan uit drie avonden en een excursie. De cursus is bedoeld voor zowel (aan komende) vrijwilligers als agrariërs uit Zuid-Holland die geïnteresseerd zijn in weidevogels en mee wil len helpen deze vogels te beschermen. De cursussen worden gehou den in Reeuwijk op de dins dagen 15, 22 en 29 januari 2008 en in Schipluiden op de woensdagen 16, 23 en 30 janu ari 2008. Zuid-Holland is een weidevo gelrijke provincie met soorten ais kievit, grutto en tureluur. Zo'n 80 van alle weidevo gels in Zuid-Holland broedt op gewoon boerenland. Zij wor den o.a. bedreigd door de ver dergaande verstedelijking en de voorjaarswerkzaamheden van boeren. Veel veehouders willen wel rekening houden met w eidevo- gels, maar hebben vaak de ken nis of de tijd niet om de nes ten op te sporen. Vrijwilligers kunnen hen daarbij helpen: zij zoeken de nesten op en mar keren deze, zodat de veehou der er omheen kan maaien, of ze plaatsen nestbeschermers als het vee de wei in gaat. Met deze samenwerking tussen vrijwilliger en boer kunnen veel nesten en dus weidevogels gespaard worden! In de cursus wordt ingegaan op de verschillende soorten weidevogels, hun gedrag en de nesten en wordt aandacht besteed aan de agrarische werk zaamheden die van invloed zijn op de weidevogelstand. Ook de maatregelen die boeren kunnen nemen om nesten van weidevogels te sparen en het werk van vrijwillige weidevo- gelwachten komt aan de orde. Op de excursie in april kunnen de deelnemers 'de praktijk' van de weidevogelbescher ming zien: weidevogels, hun nesten en de nestbescherming. In het voorjaar kunnen de deelnemers, eventueel samen met ervaren weidevogelbe schermers, zelf aan de slag met weidevogelbescherming via de 22 lokale weidevogelgroepen. Het beschermingswerk vraagt vier uur per week aan tijd (of meer) in de periode van eind maart tot half juni. De cursuskosten bedragen 24,50 inclusief koffie en cursuspakket. Meer informatie over de cursussen Weidevo gelbescherming en een cur susfolder met aanmeldingsfor mulier is verkrijgbaar via de website: www.landschapsbe- heerzuidholland.nlofbij: Land schapsbeheer Zuid-Holland, tel.: 0182 - 68 36 66 of e-mail info@zh.landschapsbeheer.nl Hiermee wil ik even reageren op het hoofdartikel in Eilan- den-Nieuws van dinsdag 11 december jl. Sommelsdijk is van oudsher een dorp geweest met veel handel en handelaren. Al rond 1930 was er een mid denstandsvereniging met o.a. in het bestuur de heer Th. Beekhoven, boekhandel en drukkerij alhier. Met Sin terklaas speelden de heren J. Kersseboom en Saers voor Sint en Piet. Zij gingen door het hele dorp langs alle win kels pn deelden uit aan de kinderen. Met de opening van de Haringvlietbrug orga niseerden ze een beurs van de middenstanders met een grote tent op de W'urft. Dit is even met hele grote stappen door het verleden van de eerste middenstandsvereni ging Sommelsdijk, die later als het ware is samengesmol ten met de vereniging van Middelharnis. Hierna kwam w'el weer een soort splitsing. Helaas telt Sommelstiijk niet veel middenstandswinkels meer. Maar het is nog steeds een dorp dat zich goed op de kaart weet te zetten. Met dank voor de plaatsing, Een 'Holle Bolle' Sommer- dieker, L. v.d. Marel-Kastelein Kluut 18, Sommelsdijk MIDDELHARNIS - Zater dag 22 december is de 14" editie van de Pallandtloop. Deze loop wordt georgani seerd door MSV AV Flak- kee. Deze keer gaat de loop onder een nieuwe naam van start de 'Knöps Groep Pallandtloop'. Tevens telt de fioofdafstand van deze dag mee in het van Buu- ren Rimning Circuit. Onder de ingeschreven 134 deelnemers scoren de atleten van AV Flak- kee goed in het klassement. Enkelen bezetten zelfs momen teel een podiumplaats. Verder kan iedereen voor deze loop inschrijven. De start voor de prestatieloop 8 km of 10 Em. De KNAU-wedstrijd over 10 Em is om 13.00 uur. De lopers van de 10 Em lopen twee ron des. Het parkoers loopt over rustige polderwegen rondom het sportcomplex in de Van Pallandtpolder. Voorafgaande aan de wedstrijd zijn er diverse jeugdlopen met afstanden van 500, 1000 en 2000 meter vanaf half 12. Voor elke deelnemer ligt een leuke attentie klaar en na afloop is het gezellig na praten en wordt er een grote verlo ting gehouden. Ook wordt er een erwtensoepactie gehouden na afloop een erwtensoepactie voor de atletiekbaan in aanleg. Meer informatie tel. 0187- 669525/ 485566 of via de site van Flakkee www.avflakkee.nl. Door de eeuwen heen heeft cul tuur vele mensen met elkaar in contact gebracht en niet voor niets besteedt onze overheid nu ook nog aandacht aan ons culturele erfgoed als bindende factor in onze maatschappij. Ook in kleinere kring zien we dit in bijvoorbeeld families waar \'erschillende generaties samen muziek maken, een gezamen lijke hobby hebben of er voor gelezen wordt uit boeken uit oma's of nog oudere tijd. Naast de vaderlandse canon over onze geschiedenis maken ook families of dorpen hun eigen canon. In het kader van de boe kenweek van 12-22 maart 2008 met het motto 'Van oude men- schen... de derde leeftijd en de letteren' wil een werkgroep in de bibliotheek van Oude Ton- ge, Ouddorp en Middelharnis rond dit thema een bijeenkomst organiseren. Te denken valt aan een avond voor alle leef tijden met verhalen, gedichten en muziek, waarbij de nadruk zal liggen op het samenbinden de van ouderen en jongeren. Heeft u iemand in uw familie of kennissenkring die aan een van deze bijeenkomsten zou willen meewerken, dan kunt u voor gedichten en verhalen contact opnemen met Yvonne Tanis-Broeren (tel. 683802, e-mail: yvonnebroeren@gmail. com) en voor muziek en andere zaken of ideeën met Herman Maas (tel. 611972, e-mail: her- man_greet@hetnet.nl) Op de foto ziet u opa Kropff met klein dochter Marije Holleman. n MIDDELHARNIS - Mor gen, zaterdag 15 december is het weer zo ver, dan is het de schaatsdag van het OJW. Opgave kan via het nummer: 06-19859095. Het vervoer is per bus en het is verzamelen om kwart voor 12 bij De Hoek steen aan de Ring in Middel harnis. De bus vertrekt om 12.00 uur. Het OJW hoopt om 17.00 uur weer terug te zijn voor een gezamenlijk hapje eten. De kosten voor deze dag zijn€ 12,50.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 4