Illl
BCCgCeCglX mw
Een lange
lucifer
Calculator
Gods liefde,
Gods gave.
Uw geloof? (1)
e KEUS
Damvereniging
Dirksland
Cursussen wei
devogel-
bescherming
Sommelsdijkse
middenstand
14^ Pallandt-
loop
Middelharnis
Wie draagt bij
aan Cultureel
erfgoed?
OJW gaat
schaatsen
EIÜVnE]El1.|1IELW5
Gods liefde tot de wereld
T.
Vrijwillige
weidevogelbescherming
Informatie
Ingezonden:
PAGINA 4
VRIJDAG 14 DECEMBER 2007
^-^-fc'-^ y ■o^'^^A/^^'^
Wanl alzo lief heeft God de wereld
gehad, dal Hij Zijn eniggeboren
Zoon gegeven heeft, opdat een
iegelijk die in Hem gelooft, niet
verderve, maar het eeuwige leven
hebbe.{]oh.2,:\&)
Weinig teksten zullen zo bekend
zijn als de tekst die hierboven
staat. De woorden klinken ons
waarschijnlijk heel vertrouwd
in de oren. We hebben ze vast
wei meer dan honderd keer
gehoord, gelezen, of zelfs ook
aangehaald. Maar hebben wij
er ooit bij stilgestaan wat een
enorme hoeveelheid godge
leerdheid deze tekst bevat?
Geen wonder dat Luther deze
tekst wel "de Bijbel in het klein"
noemt. Hebt u er ook bij stilge
staan welk woord het keerpunt
van de tekst is, en welke onge
looflijk ernstige vraag daaruit
naar voren komt? Ik bedoel
het woord "gelooft." De Heere
Jezus zegt: "Wie gelooft, zal
niet verloren gaan." Welnu,
gelooft u wel?
Godsdienstige vragen zijn zel
den populair. Ze maken de
mensen bang. Zij verplichten
hen om in hun binnenste te
kijken en om na te denken. De
handelaar die geen geld meer
heeft om te betalen vindt het
niet prettig dat zijn boekhou
ding wordt onderzocht. De
onbetrouwbare rentmeester
ziet niet graag dat zijn rekenin
gen worden nagekeken. En de
onbekeerde christen wil niet
graag gerichte vragen over zijn
ziel horen.
Maar godsdienstige vragen
zijn erg nuttig. De Heere Jezus
Christus stelde veel vragen
tijdens Zijn omwandeling op
aarde. De dienaar van Christus
moet zich er niet voor schamen
om hetzelfde te doen. Vragen
over dingen die noodzakelijk
zijn om het heil te verkrijgen.
Vr-agen-die het geweten onder
zoeken en mensen leren zich te
zien zoals God hen ziet. Zulke
vragen brengen vaak leven en
gezondheid voor zielen. Ik ken
weinig vragen die belangrijker
zijn dan de vraag die opkomt
uit onze tekst: Gelooft u wel?
De vraag die voor ons ligt, is
niet zo gemakkelijk te beant
woorden. Het gaat niet aan
om hem af te weren met een
luchtig antwoord: "Natuurlijk
geloof ik." Het ware geloof is
niet zo'n vanzelfsprekende
zaak als velen wel denken.
Ontelbaar veel protestanten
en rooms-katholieken zeggen
iedere zondag: "Ik geloof",
terwijl zé eigenlijk niets van
geloven afweten. Zij kunnen
niet uitleggen wat zij bedoe
len. Ze weten niet eens wat of
in wie zij geloven. Zij kunnen
geen rekenschap afleggen van
hun geloof Zo'n geloof is vol
komen waardeloos. Het kan
niet bevredigen, noch heilig
maken, noch redden. Om dui
delijk het belang van "gelo
ven" te kunnen zien, moeten
we de woorden van Christus
die boven dit hoofdstuk staan,
eens goed overdenken. Bij het
ontvouwen van deze woorden
hoop ik u te kunnen laten zien
hoe zwaarwegend de vraag:
"Gelooft u wel?" is.
Laten wij ten eerste stilstaan
bij Gods gevoelens tegenover
de wereld: Hij had haar lief
Er bestaat wel enig verschil van
mening over de uitgestrekt
heid van liefde die de Vader
voor de wereld had.' Lang
geleden al heb ik daarin partij
gekozen, en ik zal niet aarzelen
mijn visie hierop verder uit te
dragen. Ik geloof dat de Bijbel
ons leert dat Gods liefde zich
uitstrekt over het gehele men
selijke geslacht. "Zijn barm
hartigheden zijn over al Zijn
werken." (Ps. 145:9) Hij heeft
niet alleen de Joden lief, maar
ook de heidenen. Hij heeft niet
alleen zijn uitverkorenen lief.
Hij heeft heel de wereld lief
Maar wat voor soort liefde is het
waarmee de Vader de mens
heid liefheeft? Het kan geen
liefde van Zijn welbehagen
zijn, anders zou Hij ophouden
een volmaakt God te zijn. Hij is
immers "te rein van ogen, dan
dat Hij het kwade zou zien."
(Hab. 1:13) Nee, de wereld
wijde liefde waarvan Jezus
hier spreekt is een liefde van
Zijn medelijden. De liefde van
het medelijden is de liefde van
God in het algemeen die uit
gaat tot alle mensen. Hiervan
onderscheiden is de liefde van
het welbehagen, Zijn bijzonde
re liefde tot de uitverkorenen.
Maar hoewel de mens gevallen
is en God dagelijks beledigt,
blijft God vervuld met vrien
delijkheid tot hem. Ook al haat
hij de zonde als een rechtvaar
dig Rechter, toch is Hij in staat
om op een bepaalde manier
wndaren lief te hebben.' De leng
te en breedte van Zijn mede
lijden kunnen niet worden
gemeten naar onze beperkte
maatsta\en. Wij moeten niet
denken dat Clod is zoals wij.
Hij is rechtvaardig, heilig en
rein. En toch is het voor Hem
mogelijk om het hele menselijk
geslacht lief te hebben, "Zijn
barmhartigheden hebben geen
einde." (Klaagl. 3:22) Laten
wij eens een moment naden
ken hoe wonderlijk uitgebreid
deze liefde van God is. Kijk
eens naar de toestand van het
menselijk geslacht in elk deel
van de wereld en let eens op
de enorme goddeloosheid en
slechtheid waardoor de aarde
wordt verontreinigd. Kijk eens
naar de miljoenen heidenen
die hout en steen aanbidden en
in een tastbare geestelijke duis
ternis leven. Kijk eens naar de
miljoenen rooms-katholieken
die de waarheid onder mense
lijke tradities begraven hebben
en de eer die Christus toekomt
aan de kerk, de heiligen en de
priester geven. Kijk eens naar
de miljoenen protestanten die
tevreden zijn met een uiterlijke
godsdienst en niets weten van
het geloof en het leven van een
christen dan de naam alleen.
Kijk eens naar ons eigen land
in deze dagen en zie de zonden
waarvan zelfs een bevoorrecht
land als het onze is vervuld.
Kijk eens hoe ontheiliging van
de Sabbat, ontucht, liegen,
vloeken, trots, hebzucht en
ongeloof vanuit heel het land
als met luide stem tot God roe
pen. En bedenk daarbij dat
God de wereld liefheeftl Geen
wonder dat we geschreven
vinden dat Hij is: "barmhartig
en genadig, en lankmoedig en
groot van goedertierenheid
en waarheid." (Ex. 34:6) "De
Heere is lankmoedig over ons,
niet willende, dat enigen ver
loren gaan, maar dat zij allen
tot bekering komen." (2 Petr.
3:9) "Welke wil dat alle mensen
zalig worden, en tot kennis der
waarheid komen." (I Tim. 2:4)
Hij "heeft geen lust in de dood
van de goddeloze." (Ezech.
33:11) God koestert tegenover
geen mens op deze wereld een
absolute haat of beschouwt
hem met volslagen onverschil-
Ugheid.Zijn genade is net zoals
Zijn andere deugden. Het gaat
ons begrip te boven. God heeft
de wereld lief
Er zijn verschillende merk
waardige opvattingen over
Gods liefde in omloop. Het
is een kostbare waarheid die
satan met alle macht probeert
te verduisteren door haar
verkeerd voor te stellen en te
verdraaien. Laten wij daarom
proberen hier een helder zicht
op te krijgen en op onze hoede
zijn.
Hoed u voor de gedachte dat
God de Vader een boos en
toornig Wezen is, voor Wie een
zondaar alleen maar bang kan
zijn en voor Wie hij weg moet
vluchten naar Christus toe.
Houd dat verre van u als een
ongefundeerde en onschrif-
tuurlijke gedachte. Houd al de
eigenschappen van God hoog.
Niet alleen Zijn heihgheid en
rechtvaardigheid, maar ook
Zijn liefde. Er is nooit een
gebrek aan liefde voor zonda
ren bij een van de drie Perso
nen in het goddelijke Wezen.
Beslist niet! Zoals de Vader is,
zo is de Zoon en zo is de Hei
lige Geest. De Vader heeft lief,
de Zoon heeft lief en de Heilige
Geest heeft lief Toen Christus
op de aarde kwam is de liefde
van God tot de mensen "ver
schenen". (Titus 3:4) Het kruis
is het gevolg van de liefde van
de Vader en niet andersom. De
verlossing is het gevolg van het
medelijden van alle drie de god
delijke Personen. Het getuigt
van slappe en grove theologie
als men de Vader en de Zoon
tegenover elkaar stelt. Christus
stierf niet omdat God de Vader
de wereld haatte, maar omdat
Hij de wereld liefhad.
Hoed u ook voor de wijdver
breide leer dat Gods liefde
enkel en alleen voor Zijn uit
verkorenen zou zijn en dat
God de rest van het menselijk
geslacht voorbijgaat en aan
zichzelf overlaat. Deze gedach
te doorstaat de toets van de
Schrift ook niet. De vader van
de verloren zoon kan zeker
wel medelijden met hem heb
ben en hem liefhebben, ook op
het moment dat deze zijn eigen
begeerten volgt en weigert
naar huis terug te keren. De
Schepper van alle dingen kan
zeker het werk van Zijn han
den liefhebben met een liefde
van medelijden, zelfs wan
neer Zijn schepselen opstandig
tegen Hem zijn. Laten wij ons
weliswaar tot het laatste toe
verzetten tegen de leer van
de alverzoening - het is niet
waar dat alle mensen uiteinde
lijk zalig zullen worden, maar
laten we niet doorslaan naar de
andere kant, door te ontken
nen dat Gods medelijden voor
iedereen geldt. Het blijft waar
dat God de wereld liefheeft.
Zeker zullen wij ook de uitver
kiezing hoog houden. Het is
waar dat God de uitverkore
nen met een bijzondere liefde
liefheeft en in alle eeuwigheid
lief zal hebben, maar laten we
daarom geen enkele man of
vrouw uitsluiten van het ter
rein van Gods vriendelijkheid
en medelijden. We hebben niet
het recht om de woorden van
Jezus te beperken als Hij zegt:
"God heeft de wereld liefge
had." Het hart van God is veel
groter dan dat van een mens.
In zekere zin heeft de Vader
het gehele mensengeslacht lief
Ik houd onverkort vast aan de
leer van de uitverkiezing, zoals
de reformatorische belijdenis
van de Kerk van Engeland
daarover spreekt in artikel 17.
Ik ben trots op dat artikel als
een van de plechtankers van
mijn kerk. Ik verheug mij in de
waarheid dat God Zijn uitver
korenen heeft liefgehad met
een eeuwige liefde van voor
de grondlegging der wereld.
Maar dat is hier de vraag niet.
Het gaat hier om de vraag:
"Hoe ziet God het gehele men
sengeslacht?" Mijn antwoord is
zonder aarzelen, dat God het
liefheeft. God heeft de hele
wereld lief met een liefde van
medelijden.
Als er een lezer is die nog
nooit in alle ernst de dienst
van Christus op zich genomen
heeft en een verlangen heeft,
hoe gering ook, om dat nu te
doen, dan kan hij troost putten
uit de waarheid die voor hem
Hgt. Put er troost uit dat God de
Vader een God van oneindige
Jiefde en medelijden is. Deins
niet terug en aarzel niet bij de
gedachte dat God een toornig
Wezen is. Die onwillig zou zijn
om zondaren te ontvangen en
traag om te vergeven. Ontdek
vandaag dat juist de liefde de
lievelingsdeugd van de Vader
is. In Hem is volmaakte recht
vaardigheid, volmaakte rein
heid, volmaakte wijsheid, vol
maakte kennis en oneindige
macht. Maar boven dat alles
moet u nooit vergeten dat er in
de Vader een volmaakte liefde
en volmaakt medelijden is. Ga
vrijmoedigtot Hem, want Jezus
heeft een weg voor u gebaand.
Maar u mag ook vrijmoedig
heid putten uit het feit dat God
"de wereld heeft liefgehad."
Gods gave aan de wereld-
Thans wil ik met u stilstaan
bij Gods gave aan de wereld.
"Hij heeft Zijn eniggeboren Zoon
gegeven." De manier waarop
de Heere Jezus deze waarheid
uitdrukt, vraagt onze bijzon
dere aandacht. Het zou voor
de velen die tegenwoordig in
gezwollen taal van Gods liefde
spreken, goed zijn om scherp
op te letten hoe de Heere Jezus
de dingen hier zegt.
De liefde van God voor de
wereld is geen vaag, abstract
idee van genade dat we zomaar
moeten geloven zonder bewijs
dat het waar is. Het is een lief
de die zichtbaar geworden is in
een ontzaglijk geschenk. Het is
een liefde die ons voorgesteld
wordt in een tastbare, onmis
kenbare vorm. God de Vader
was er niet tevreden mee
om alleen maar in de hemel
medelijden en liefde te heb
ben met Zijn gevallen schep
selen op de aarde. Hij heeft
ons het machtigste bewijs van
Zijn liefde gegeven in een gift
van onuitsprekelijke waarde.
Hij heeft "ook Zijn eigen Zoon
niet gespaard, maar heeft Hem
voor ons allen overgegeven."
(Rom. 8:32) Hij heeft ons zo
liefgehad dat Hij ons Zijn enig
geboren Zoon, de Heere Jezus
Christus, heeft gegeven. Een
groter bewijs van de liefde
van de Vader kon niet worden
gegeven.
Er staat niet dat God de wereld
zo heeft liefgehad, dat Hij
een besluit nam om haar te
redden. Hij heeft de wereld
zo liefgehad dat Hij Chris
tus gegeven heeft., Zijn liefde
is niet ten koste gegaan van
Zijn heiligheid en rechtvaar
digheid. De liefde vloeit van
de hemel naar de aarde door
één uitzonderlijk kanaal. Zij
wordt de mensen voorgesteld
op één bijzondere manier. Zij
kan alleen gekend worden
door Jezus Christus, vanwege
Christus en in een onafscheid
bare verbintenis met het werk
van Christus. Laten wij vooral
roemen in Gods liefde. Laten
wij aan de hele wereld verkon
digen dat God liefde is. Maar
laten wij ook bedenken dat wij
niets weten van Gods liefde dat
ons troost kan bieden- als het
buiten Jezus Christus om is. Er
staat niet dat God de wereld zó
liefhad, dat Hij de hele wereld
in de hemel zal brengen, maar
dat Hij Christus gegeven heeft
tot zaligheid. Mensen die het
wagen op Gods liefde zonder
Jezus, bouwen op een funde
ring van zand.
Wie kan Gods gave op de juiste
waarde schatten, toen Hij Zijn
eniggeboren Zoon heeft gege
ven? Dat is eenvoudig niet in
te denken. Het gaat ons ver
stand te boven. Er zijn twee
dingen die door de mensen
niet te meten of te berekenen
zijn. Het eerste is de omvang
van het verlies van de man die
zijn ziel verliest. Het tweede is
de omvang van Gods gave toen
Hij Christus aan zondaren gaf
Hoewel Hij alle schatten van
de aarde en al de sterren van
de hemel tot Zijn beschikking
had, gaf Hij niet iets uit de
schepping om ons te verlossen.
Hoewel engelen, overheden
en machten in de hemel bereid
waren om Zijn wil te doen,
heeft Hij geen schepsel tot een
Verlosser gegeven. Hij gaf ons
Degene Die niemand minder
was dan Zijn eigen Metgezel,
God uit God, Zijn eniggeboren
Zoon. Als u niet zo zwaar tilt
aan de zonde en de nood van
mensen, moet u eens kijken
naar de Zaligmaker van men
sen. De zonde moet toch inder
daad wel uitzonderlijk zondig
zijn, wilde het nodig zijn dat de
Vader Zijn eniggeboren Zoon
gaf om de Vriend van zonda
ren te worden!
Hebben wij er ooit bij stilge
staan waarvoor de Vader Zijn
eniggeboren Zoon gegeven
heeft? Was het om met dank
baarheid ontvangen te worden
door een verloren en failliete
wereld? Was het om in konink
lijke majesteit op een herstelde
aarde te regeren en iedere vij
and onder Zijn voeten te leg
gen? Was het om als Koning
in de wereld te komen en Zijn
wetten te geven aan een gewil
lig en gehoorzaam volk? Neel
De Vader gaf Zijn Zoon om ver
worpenen veracht te worden
door de mensen. Om geboren
te worden uit een arme vrouw
en in armoede te leven, om
gehaat en vervolgd te worden,
belasterd en bespot. Om als een
overtreder veroordeeld te wor
den en de dood van een mis
dadiger te sterven. Nooit was
er zo'n liefde als deze! Nooit
zoveel neerbuigende goed
heid. Als er onder ons iemand
is die niet kan bukken en veel
kan verdragen en lijden voor
het goede, dan heeft hij niets
van Christus geleerd.' Met welk
doel gaf de Vader Zijn enig
geboren Zoon? Was het alleen
om een voorbeeld van zelfver
loochening en zelfopoffering
te stellen? Nee, het was voor
een veel hoger doel dan dit.
Hij gaf Hem als een offer voor
de zonde van de mensen en
een verzoening voor hun over
tredingen. Hij gaf Hem, opdat
Hij overgegeven zou worden
voor onze wandaden en om te
sterven voor de goddelozen.
Hij gaf Hem om onze onge
rechtigheden te dragen en te
lijden voor onze zonden. Hij de
Rechtvaardige voor de onrecht-
vaardigen. Hij gaf Hem, opdat
Hij een vloek zou worden voor
ons, opdat wij verlost zouden
worden van de vloek van de
wet. Hij gaf Hem, opdat Hij
Die geen zonde gekend heeft
voor ons tot zonde gemaakt
zou worden, opdat wij zouden
worden rechtvaardigheid Gods
in Hem. Hij gaf Hem om een
verzoening te zijn voor onze
zonden, en niet alleen voor de
onze, maar ook voor de zon
den der gehele wereld. Hij gaf
Hem tot een rantsoen voor
allen en om voor onze zware
schuld aan God voldoening te
geven door Zijn dierbaar bloed
(1 Petr. 3:18; Jak. 3:13; 2 Kor.
5:21; 1 Joh. 2:2; 1 Tim. 2:6;
1 Petr. 1:18, 19). Hij gaf Hem
om de Almachtige Vriend van
zondaren te worden, om hun
Borg en Plaatsbekleder te
zijn, om voor hen te doen wat
zij zelf nooit zouden kimnen
doen, te betalen wat zij nooit
zouden kunnen betalen. Alles
watjezus op de aarde deed en
alles wat hij leed was volgens
de bepaalde raad en voorken
nis van God. Het hoofddoel
waarvoor Hij leefde en stierf
was het verkrijgen van de eeu
wige verlossing van de mensen.
Verlies dat grote doel waarvoor
Christus gegeven werd nooit
uit het oog. Laat de verkeerde
opvattingen van de moderne
theologie, hoe aannemelijk ze
ook klinken, u niet verleiden de
oude paden te verlaten. Houd
het geloof vast dat eenmaal aan
de heiligen is overgeleverd.
Het geloof namelijk, dat Chris
tus heel in het bijzonder gege
ven is om voor zondaren te
sterven en door Zijn offer aan
het kruis voor hen verzoening
te bewerken. Als we dit grootse
leerstuk loslaten, blijft er in het
christelijk geloof weinig meer
over dat het waard is om voor
te strijden. Als Christus onze
zonden niet werkelijk "op het
hout gedragen heeft" als onze
Plaatsbekleder, betekent dat
het einde van alle duurzame
vrede (1 Petr. 2:24).
Laten uw gedachten over de
reikwijdte van Christus' verlos
sing niet beperkt en bekrom
pen zijn. Beschouw Hem als de
door de Vader gegeven Zalig
maker voor de hele wereld.
Zie Hem als de fontein tegen
alle zonde en onreinheid waar
iedere zondaar vrijmoedig
naar toe mag gaan om te drin
ken en te leven. Zie Hehi als de
PERFECTE
PASFOTO'S
OUDDORP - Watlstraot 35 3293 AS
T«I. (OiaT)é8léia Fok 683734
TE KOOP GEVRAAGD
een exempl. van het boek
Geschreven door
D. Hoogzand
Info: (0187) 60 13 42
(06) 38 65 79 43
Marieke is
hoofdsponsor
Ivoor C1,
s
Word ook hoofdsponsor
van de Hoofdcollecte
van Nederland
4 miljoen mensen in Nederland lijden
aan een hersenziekte of psychische
aandoening. Met uw hulp kunnen we
Doe net als Marieke en geef
in de laatste week van januari
guf aan de collectant
Giro 950, Den Haag
Vanwege voortdurende uitbreiding van v/erkzaomheden zijn v^e op zoek naar een
Functie-eisen:
- Fulltime functie, commercieel.
- Ervaring in de staalbouw.
- Opleiding MTS/HTS bouw of werktuigbouw.
- Ervaring met Excel en/of calculatieprogramma's.
- Zelfstandig en creatief.
Takenpakket:
- Uit de tekeningen van constructeur en architect sorteert u het staalwerk,
u bent alert op mogelijke vereenvoudigingen.
- U schat de arbeid en verzorgt een nette offerte.
- U houdt contact met de klant en voert prijsonderhandelingen.
- Steekproefsgewijs voert u nacalculatie uit.
Heeft u ervaring of denkt u zich dit vok in korte tijd eigen te maken, bel dan voor een
afspraak:
(0187) 68 47 21 of (06) 22 99 84 67, Eef Grinwis
Informatie over wat we maken en monteren vindt u op vw/w.staalbouwgoeree.nl.
Uitslag van dinsdag 11 decem-
1 ber jl.
Afdeling 1:
J. Knöps - W. Stolk3-0
J. Wolfert-
M. van 't Geloof3-0
M. Poortvliet - D. Wolfert.. 0-3
A. Jelier - H. Keuvelaar0-3
koperen slang midden in het
legerkamp opgericht, waarop
ieder mensenkind dat door
de zonde gebeten is mag zien
om genezen te worden. Zie in
Hem een medicijn van onge
ëvenaarde waarde, genoeg
voor de behoeften van de hele
wereld, dat vrijuit wordt aan
geboden aan de hele mens
heid. De weg naar de hemel
is al smal genoeg vanwege de
trots, hardheid, luiheid, luste
loosheid en het ongeloof van
de mensen. Maar pas op dat u
hem niet smaller maakt dan hij
in werkelijkheid is.
Ik erken vrijmoedig dat ik ster
ker dan wie ook vasthoud aan
de leer dat de verzoening parti
culier is. Ik geloof dat niemand
daadwerkelijk gered wordt dan
alleen Gods uitverkorenen.
Alleen zij worden bevrijd van
de schuld, de macht en de
gevolgen van de zonde. Maar
niet minder houd ik staande
dat Christus verzoeningswerk
genoegzaam is voor alle mensen.
In een bepaald opzicht heeft
Hij voor iedereen de dood
gesmaakt en de zonden van
de hele wereld op Zich geno
men (Hebr. 2:9; Joh. 1:29). Ik
durf niets af te doen van wat
mij duidelijke uitspraken van
de Schrift lijken. Ik durf geen
deur te .sluiten die God, naar
het mij toeschijnt, heeft open
gelaten. Ik durf niemand op
aarde te vertellen dat Christus
niets voor hem heeft gedaan
en dat hij geen grond heeft om
zich vrijmoedig tot Christus te
wenden voor zijn zaligheid. Ik
moet bij de uitspraken van de
Bijbel blijven. Christus is Gods
gave voor de hele wereld. Wat
een vrijgevige godsdienst is het
ware Christendom eigenlijk.
Gave, liefde en vrije genade
zijn de kenmerkende eigen
schappen van het zuivere
Evangelie. De Vader heeft de
wereld lief en geeft Zijn enig
geboren Zoon. De Zoon heeft
ons lief en geeft Zichzelf voor
ons. De Vader en de Zoon
samen geven de Heilige Geest
aan allen die daarom vragen.
Alle drie Personen in de heili
ge Drieëenheid geven "genade
voor genade" aan hen die gelo
ven, {slot volgt)
J.C. Ryle (1816-1900)
Landschapsbeheer Zuid-
Holland organiseert
komende winter twee
cursussen vrijwillige
weidevogelbescherming:
in Reeuwijk en Schiplui
den. De cursussen bestaan
uit drie avonden en een
excursie. De cursus is
bedoeld voor zowel (aan
komende) vrijwilligers als
agrariërs uit Zuid-Holland
die geïnteresseerd zijn in
weidevogels en mee wil
len helpen deze vogels te
beschermen.
De cursussen worden gehou
den in Reeuwijk op de dins
dagen 15, 22 en 29 januari
2008 en in Schipluiden op de
woensdagen 16, 23 en 30 janu
ari 2008.
Zuid-Holland is een weidevo
gelrijke provincie met soorten
ais kievit, grutto en tureluur.
Zo'n 80 van alle weidevo
gels in Zuid-Holland broedt op
gewoon boerenland. Zij wor
den o.a. bedreigd door de ver
dergaande verstedelijking en
de voorjaarswerkzaamheden
van boeren.
Veel veehouders willen wel
rekening houden met w eidevo-
gels, maar hebben vaak de ken
nis of de tijd niet om de nes
ten op te sporen. Vrijwilligers
kunnen hen daarbij helpen: zij
zoeken de nesten op en mar
keren deze, zodat de veehou
der er omheen kan maaien, of
ze plaatsen nestbeschermers
als het vee de wei in gaat. Met
deze samenwerking tussen
vrijwilliger en boer kunnen
veel nesten en dus weidevogels
gespaard worden!
In de cursus wordt ingegaan
op de verschillende soorten
weidevogels, hun gedrag en
de nesten en wordt aandacht
besteed aan de agrarische werk
zaamheden die van invloed zijn
op de weidevogelstand. Ook
de maatregelen die boeren
kunnen nemen om nesten van
weidevogels te sparen en het
werk van vrijwillige weidevo-
gelwachten komt aan de orde.
Op de excursie in april kunnen
de deelnemers 'de praktijk'
van de weidevogelbescher
ming zien: weidevogels, hun
nesten en de nestbescherming.
In het voorjaar kunnen de
deelnemers, eventueel samen
met ervaren weidevogelbe
schermers, zelf aan de slag met
weidevogelbescherming via de
22 lokale weidevogelgroepen.
Het beschermingswerk vraagt
vier uur per week aan tijd (of
meer) in de periode van eind
maart tot half juni.
De cursuskosten bedragen
24,50 inclusief koffie en
cursuspakket. Meer informatie
over de cursussen Weidevo
gelbescherming en een cur
susfolder met aanmeldingsfor
mulier is verkrijgbaar via de
website: www.landschapsbe-
heerzuidholland.nlofbij: Land
schapsbeheer Zuid-Holland,
tel.: 0182 - 68 36 66 of e-mail
info@zh.landschapsbeheer.nl
Hiermee wil ik even reageren
op het hoofdartikel in Eilan-
den-Nieuws van dinsdag 11
december jl.
Sommelsdijk is van oudsher
een dorp geweest met veel
handel en handelaren. Al
rond 1930 was er een mid
denstandsvereniging met
o.a. in het bestuur de heer
Th. Beekhoven, boekhandel
en drukkerij alhier. Met Sin
terklaas speelden de heren
J. Kersseboom en Saers voor
Sint en Piet. Zij gingen door
het hele dorp langs alle win
kels pn deelden uit aan de
kinderen. Met de opening
van de Haringvlietbrug orga
niseerden ze een beurs van
de middenstanders met een
grote tent op de W'urft. Dit is
even met hele grote stappen
door het verleden van de
eerste middenstandsvereni
ging Sommelsdijk, die later
als het ware is samengesmol
ten met de vereniging van
Middelharnis. Hierna kwam
w'el weer een soort splitsing.
Helaas telt Sommelstiijk niet
veel middenstandswinkels
meer. Maar het is nog steeds
een dorp dat zich goed op de
kaart weet te zetten.
Met dank voor de plaatsing,
Een 'Holle Bolle' Sommer-
dieker,
L. v.d. Marel-Kastelein
Kluut 18, Sommelsdijk
MIDDELHARNIS - Zater
dag 22 december is de 14"
editie van de Pallandtloop.
Deze loop wordt georgani
seerd door MSV AV Flak-
kee.
Deze keer gaat de loop onder
een nieuwe naam van start de
'Knöps Groep Pallandtloop'.
Tevens telt de fioofdafstand van
deze dag mee in het van Buu-
ren Rimning Circuit. Onder de
ingeschreven 134 deelnemers
scoren de atleten van AV Flak-
kee goed in het klassement.
Enkelen bezetten zelfs momen
teel een podiumplaats.
Verder kan iedereen voor deze
loop inschrijven. De start voor
de prestatieloop 8 km of 10 Em.
De KNAU-wedstrijd over 10
Em is om 13.00 uur. De lopers
van de 10 Em lopen twee ron
des. Het parkoers loopt over
rustige polderwegen rondom
het sportcomplex in de Van
Pallandtpolder. Voorafgaande
aan de wedstrijd zijn er diverse
jeugdlopen met afstanden van
500, 1000 en 2000 meter vanaf
half 12.
Voor elke deelnemer ligt een
leuke attentie klaar en na
afloop is het gezellig na praten
en wordt er een grote verlo
ting gehouden. Ook wordt er
een erwtensoepactie gehouden
na afloop een erwtensoepactie
voor de atletiekbaan in aanleg.
Meer informatie tel. 0187-
669525/ 485566 of via de site
van Flakkee www.avflakkee.nl.
Door de eeuwen heen heeft cul
tuur vele mensen met elkaar in
contact gebracht en niet voor
niets besteedt onze overheid
nu ook nog aandacht aan ons
culturele erfgoed als bindende
factor in onze maatschappij.
Ook in kleinere kring zien we
dit in bijvoorbeeld families waar
\'erschillende generaties samen
muziek maken, een gezamen
lijke hobby hebben of er voor
gelezen wordt uit boeken uit
oma's of nog oudere tijd. Naast
de vaderlandse canon over
onze geschiedenis maken ook
families of dorpen hun eigen
canon. In het kader van de boe
kenweek van 12-22 maart 2008
met het motto 'Van oude men-
schen... de derde leeftijd en de
letteren' wil een werkgroep in
de bibliotheek van Oude Ton-
ge, Ouddorp en Middelharnis
rond dit thema een bijeenkomst
organiseren. Te denken valt
aan een avond voor alle leef
tijden met verhalen, gedichten
en muziek, waarbij de nadruk
zal liggen op het samenbinden
de van ouderen en jongeren.
Heeft u iemand in uw familie
of kennissenkring die aan een
van deze bijeenkomsten zou
willen meewerken, dan kunt
u voor gedichten en verhalen
contact opnemen met Yvonne
Tanis-Broeren (tel. 683802,
e-mail: yvonnebroeren@gmail.
com) en voor muziek en andere
zaken of ideeën met Herman
Maas (tel. 611972, e-mail: her-
man_greet@hetnet.nl) Op de
foto ziet u opa Kropff met klein
dochter Marije Holleman.
n
MIDDELHARNIS - Mor
gen, zaterdag 15 december
is het weer zo ver, dan is het
de schaatsdag van het OJW.
Opgave kan via het nummer:
06-19859095. Het vervoer is
per bus en het is verzamelen
om kwart voor 12 bij De Hoek
steen aan de Ring in Middel
harnis. De bus vertrekt om
12.00 uur. Het OJW hoopt om
17.00 uur weer terug te zijn
voor een gezamenlijk hapje
eten. De kosten voor deze dag
zijn€ 12,50.