Meditatie
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
BeroepingS'
eiiahd^-'iieuws
:»MfeT"
EN H
WERK
Kerstschikken
Nieuwe
helikopters
voor
Nederlandse
politie
Een vurig adventsverlangen
perfect
Plaatjes
ruilbeurs
Oud papier
Goedereede
Ophalen
oud papier
Ouddorp
PAGINA 5
VRIJDAG 30 NOVEMBER 2007
Blik op kerk i
en samenleving
- Scheuringen
- Welke kerk?
Een- en andermaal schreef
ik over het hcjnderdjarig
bestaan van de Gereformeerde
(iemeenten en over de twee
scheuringen die gedurende
deze eeuw in dat kerkgenoot
schap hebben plaatsgevonden.
Het moet gtzegd worden:
scheuren is niet typisch iets dat
de Ger. Gem. eigen is... Alle
kerken in ons land hebben te
maken met al'splitsingen. Een
oude zegswijze leert het ons;
één Nederlander is een geloof,
twee Nederlanders is een kerk,
drie Nederlanders is een scheu
ring. Dat mag wal overdreven
lijken, maar in de praktijk zien
we dat weinig kerken eraan
ontkomen zijn...
Om maar een paar voorbeel
den te noemen. De eerste
afsplitsing van de Hervormde
Kerk was de Afscheiding van
1834. Maar al spoedig viel
deze kerk uiteen. De Doleren
den van 1886 fuseerden met
de Afgescheidenen in 1892,
maar ook deze fusie was met
restloos: enkele kerken gingen
niet mee, en daaruit ontston
den de Chr Gen Kerken. Die
zijn tot heden bij elkaar geble
ven, maar je moet niet vragen
hoe... En de Her\ormden die
er altijd prat op gingen dat ze
bij alle wind van leer toch ble
ven waar ze waren, hebben
in 2004, ook een flink aantal
leden zien vertrekken naar de
Herstelden... Zo zouden we
nog wel een poosje door kun
nen gaan.
De eerlijkheid gebiedt ons wel
op te merken dat het gewone
kerkvolk lang niet altijd weet
waar het om gaat... Gemeen
teleden hebben ergens de klok
horen luiden, maar waar de kle
pel hangt zouden ze niet direkt
kunnen zeggen... Ook wat dat
betreft is er in ons goede vader
land niet veel veranderd. In de
jaren van het Bestand (1609-
1621) woedde hier de strijd
tussen de remonstranten en
de contra-remonstranten. Eén
van de voormannen van de
Arminianen, Adriaen Simonsz,
moet toen gezegd hebben dat
de mensen meer hun keuze
lieten bepalen 'uyt liefde tot de
predicanten als uyt kennisse
der waerheyt'. Dat zal in onze
tijd niet veel anders zijn. Men
sen hobbelen vaak achter een
dominee aan, of vinden juist
een gelegenheid zich van hem
af te keren... Waar een scheu
ring al niet goed \oor is...
Intussen is het aan buitenstaan
ders niet uit te leggen dat ker
ken scheuren en groepen afha
ken die toch dezelfde belijdenis
hebben... Hier in Nederland is
de Gereformeerde Gezindte
over allerlei kerken en groepen
verdeeld, maar allen beroepen
zich op Schrift en Belijdenis.
Die belijdenis bestaat dan uit
de Drie Formulieren van Enig
heid... Laat het laatste woord
(eenheid) maar eens goed op
ons inwerken.
En - daarover zullen we het
allemaal eens zijn - het is niet
alleen niet te verklaren, maar
het is ook niet te verdedigen.
Zoveel kerken en groepen
die denken de waarheid het
dichtst te benaderen en intus
sen elkaar fel bestrijden. Bui
tenkerkelijken zeggen weleens:
"Bij welke kerk moet ik me dan
aanlsuiten?" En ik ben bang dat
we met z'n allen het antwoord
op die vraag schuldig moeten
blijven...
Waarnemer
Deze vraag- en anlwoordrubrieh staat geheel ten dienste van de
lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek
"Vragenrubriekvermeld. De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele lueken na de inzending
compleet met anlxuoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
MONTAGSKUNDlOe
Hoe moeten nu de beroepen wor
den aangeduid, waarin vrouwen
werken? Ik las van een dame
die 'directeur genoemd wordt en
van een jonge tirouw die 'ver
pleegkundige heel. Krijgen we
dan 'yrwntagekundige' m plaats
van een vromvelijke monteur, of
montrice? En wordt het stuur-
hundige nf sluunrmtw?
Antwoord: Er is 'destijds een
werkgroep neutralisering
beroepsnanien aan het werk
geweest op inilialief van Man
Vrouw Maalschaijpij en met
medewerking van allerlei
instanties die dat probleem
onderkennen. Met hel oog
op diploma's, advertenties en
sollicitaties is duidelijkheid
gewenst, vooral omdal anders
misverstanden ontstaan. Met
secrelares.se duidt men immers
een minder betaalde functie
aan dan niet hel woord secie-
taris! Het streven was om tol
één neutrale aanduiding voor
elk beroep te komen. Woorden
als burgenieesler, voorzitter,
socioloog, monteur, enz., zul
len wel als neulraal (moeten)
worden beschouwd, omdal
ze algemeen gangbaar zijn en
geen vrouwelijke vorm nodig
hebben, aldus leden van de
werkgroepen.
IN DE NATTIGHEID
Mijn kelder is zo nat, dal er drup
pels op de muren slaan en onze
schoenen er beschimmelen. Wal
kunnen wij daar legen doen
Antwoord: Als u zelf dat werk
aankunt, moet u de natte
muren afbikken en daarna
behandelen met een waterke
rende specie. Die is te koop in
sommige doe-het-zelfzaken.
Zo nodig moet u ook de vloer
daarmee behandelen. Op die
manier kan elke kelder droog
gemaakt worden, zelfs wan
neer het grondwater geregeld
hoger komt dan de vloei'. Kunt
u het zelf niet, dan zult u een
handige kennis of een aanne
mer moeten inschakelen. Uw
schoenen kunt u overigens
beier onderin een droge kle
renkast plaatsen.
DOOPPLAATJE
Hoe kan ik een ouderwetse doop
jurk inlijsten?
Antwoord: M'S deze doopjurk
schoon gewassen, gedroogd
en gestreken is, legt u haar op
een elfen gekleurde onder
grond op karton of triplex,
dat tevoren op de juiste maat
is gebracht. De stof kan met
walervrije lijm worden vastge
hecht en mei een matig warme
strijkbout worden vast- en plat
gedrukt. Als de plooien geheel
naar wens liggen, kunt u het
gewaad bespuiten met blanke
haarlak. Voor het afdekken
kan een handige doe-'t-zelver
een soort houten doos maken
mei een glazen bovenplaal. De
■malen \an de opslaande ran
den moeten evenredig zijn met
de dikte van de vasigelijmde
doopjurk. Een paar cm hoog
is al voldoende. Kies onispie-
KMTP Groei Bloei organi
seert binnenkort weer het tra
ditionele Kerstschikken. Op
woensdagmiddag 12 december
a.s. kunt u o.l.v. Ineke Vlug en
Willy van de Graaf een Kerst-
decorade maken in het zaaltje
van Recreaüeterrein Het Oude
Nieuwland' te Ouddorp, aan
vang 14.00 uur. Deelnemers
dienen zelf een snoeischaar
en een mesje mee te nemen.
Deelname kost 12,50 voor
leden en 15,00 voor niet-
leden van Groei Bloei, incl.
materialen, koflie/thee met wat
lekkers en een glaasje Glüh
wein tot besluit. Opgeven kan
tot 5 december bij Willy van
.de Graaf, tel.: 0187-681027,
e-mail: discograaf@hetnet.nl.
Bij opga\'e dient levens het
deelnamegeld te worden vol
daan. Dat kan door overma
king naar rekening nummer
3420.05.863 (Rabobank) t.n.v.
KMTP, o.v.v. Kerstschikken.
geld glas van voldoende dikte,
zodat het een stootje kan velen.
Zorg dat binnenzijde lijst en
de glazen dekplaat volkomen
schoon en droog zijn, alvorens
de doos te sluiten. Desgewenst
afwerken met latjes voor schil-
derijlijsten die ii bij een lijs
tenmaker kimt kopen, of lak
ken in de gewenste kleur, een
metalen ophangdraad beves
tigen aan enkele krammen
die aan de achterzijde worden
bevestigd en u kunt iiw waar
devolle wandversiering aan de
muur hangen.
STOPT HIJST?
We zijn overgestapt op zilver-
vliesrijst. Kan het zijn, dat die
enigszins stoppend werkt
Antwoord: Nee, dat is dan niet
de rijst. Zilvervliesrijst bevat
in het vlies wat vitaminen en
voorts wat celstof of vezel. In
het algemeen werkt ruwvezel
iets laxerend. Daarom laxeert
bruinbrood en stopt witbrood.
PROTESTANTSE KERK IN
NEDERLAND
Beroepen te Nieuwerkerk a/d
Ijssel (wijkgem. 1Oude Kerk),
ds. J.H. Lammers te Krimpen
aan den IJssel.
Aangenomen naar Groot-Am-
mers (herv.), ds. A. Bloemen
dal te Oud Beijerland; naar
Hendrik Ido .Ambacht (herv.
wijkgem. De Ark), ds. E van
Veldhuizen te Kralingen; naar
Ijsselstein (hervormd. Kro
nenburg), ds M.J. Tekeienbui-g
te Sprang; naar Vaassen (her
vormd wijk 2), ds. C.M. van
der Leek-Vosmeer te Blijhani
(herv.; pt).
Bedankt voor Bodegraven
(herv wijk 2), ds. J. Geene te
Katwijk aan Zee; voor Ridder
kerk (herv.), ds. A.N. van der
Wind te Hagestein.
HERSTELD HERV KERK
Beroepen te Apeldoorn, ds. R-
van Kooten te Soest.
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Gent (België),
kandidaat Ph. R. G. de Coster
te Gent (België).
CHR. GEREE KERKEN
Beroepen te Meppel, ds. B.
Reinders te Zwaagwesteinde.
Aangenomen naar Rotter
dam-Zuid, ds. W.P. de Groot
te 's-Gravenmoer; naar Urk
(Eben-Haëzer), ds. A.C. Uitslag
te Kerkwerve.
Bedankt voor Nunspeet, ds.
A. van der Zwan te Siiedrecht
(Bethelkerk); voor Schevenin-
gen, ds. K. Hoefnagel te Kat
wijk aan Zee.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen te Aalburg, ds. A.
Schot te Nunspeet; te Katwijk
aan Zee, ds. B.J. van Boven te
De Valk-Wekerom; te Leider
dorp en te Oudemirdum, ds.
M. Golverdingen te Boskoop;
te Meeuwen i.c.m. Sprang-
Capelle, ds. C. van Krimpen
te Oud-Beijerland; te Poortu-
gaal, ds. B. van der Heiden te
Alblasserdam; te Rotterdam-
Alexanderpolder, ds. W. Viss-
cher te Amersfoort.
De Nederlandse politie krijgt
in 2009 zes nieuwe helikopters.
De helikopters van het merk
Eurocopter, type EC-135,
worden ondergebracht bij de
Dienst Luchtvaartpolitie van
het Korps landelijke politie
diensten (KLPD). Directeur-
generaal Veiligheid H.W.M.
Schoof van het Ministerie
van Binnenlandse Zaken
en Konitikrijksrelaties heeft
woensdag 28 november 2007
op Schiphol-Oost namens de
Nederlandse staat het contract
getekend. Met de opdracht
is inclusief opleidingen bijna
45 miljoen euro gemoeid.
De Eurocopters zijn cïe opvol
gers van de huidige tweemo-
torige Bölkow BO-105CB
helikopters, die aan vervan
ging toe zijn. De EC-135 is
een tweemotorige helikopter,
gebouwd door Eurocopter in
Duitsland. Het toestel is ook
in gebruik bij politiekorpsen
"anneer wij geconfronteerd
worden met noden en zorgen
'n lichamelijke of geestelijke
zin, zeggen we soms: "Och, dat
IS toch wat!" We horen van ver
schrikkelijke rampen op deze
Wereld. We zien in ons eigen
land hoe het christendom
afneemt en de islam groeit.
Och, dat is toch wat!" En ver
der dan deze woorden komt
het vaak niet. We kunnen daar
immers toch niets aan veran
deren, zo wordt dan gedacht.
De evangelist van het Oude
Testament leert ons echter wat
anders zeggen. Hij bidt zijn
volk en een ieder die dit leest
en hoort voor met als doel om
het smeekgebed te leren mee
bidden.
Jesaja begint hoofdstuk 64 ook
met het woordje "Och." Daarin
wordt de zeer grote nood van
Israël samengevat. De nood
van de ballingschap, waarin
het weggevoerde volk verkeert.
Het land waarin ze gewoond
hebben, het land van melk en
honing, is verwoest. De steden
zijn een woestijn geworden,
Jeruzalem een verwoesting, en
de heilige tempel is met vuur
verbrand. En dat terwijl de
Heere in het verleden zulke
grote daden te midden van het
volk heeft verricht!
Het is één grote ellende en dat
door eigen schuld. Jesaja zegt
dat het komt omdat wij allen
gezondigd hebben. Gods toorn
over Zijn volk openbaart zich
in Zijn straffen en de hemel
lijkt gesloten.
Vanuit die nood klinkt er een
gebed op. Het is al in hoofd
stuk 63 begonnen en wordt
hier voortgezet. Het is een
smeekgebed met een vurig
verlangen. Een verlangen dat
God de hemelen scheurt, dat
Hij nederkomt, dat Hij door
Zijn Goddelijk ingrijpen een
eind maakt aan Israels nood.
Wat een geweldige uitwerking
zal dat hebben. Dan zullen Zijn
tegenstanders ook ervaren wie
Hij is.
Van nature leven wij onder een
gesloten hemel. Onze zonden
zijn er de oorzaak van dat de
hemel is dichtgegaan. De deur
van het Vaderhuis is achter
Och, dat Gij de hemelen scheurdet, dat Gij nederkwaamt. (Jesaja 64:1a)
ons in het slot gevallen. Dat is
onze eigen schuld. Moedwillig
en \rijwillig hebben wij God
de rug toegekeerd. Geschapen
om onder een geopende hemel
te leven, hebben wij de geslo
ten hemel gewild en moeten
daaronder leven. Buiten God
en zonder Christus. Door de
zondeval is de hemel gesloten
en de hel geopend. Dat is onze
nood en van nature zien we
het niet als nood. Is het niet
de grootste nood dat er geen
nood is? Dat was ook ten tijde
van Jesaja. .\ls de profeet om
zich heen kijkt, dan lijkt het
alsof niemand ermee zit: "Er
is niemand, die Uw Naam aan
roept, die zich opwekt, dat hij
U aangrijpe". Men denkt dat
er toch niets aan te veranderen
is.
Wie deze nood door de werking
van de Heilige Geest kent voor
eigen hart en leven, maar ook
de nood van land en volk op
het hart gebonden is, zegt niet:
"Och, het is toch wat!", maar
die bidt met Jesaja mee: "Och,
dat Gij de hemelen scheurdet,
dat Gij nederkwaamt."
De profeet zegt niet: "Och, dat
ik...", maar: "Och, dat Gij..."
Van zichzelf heeft hij geen
enkele verwachting. Hij heeft
niets en het volk heeft niets
waarmee het de Heere tege
moet kan treden. Het heeft
alleen zonde en schuld. Het
mist alles. De weg tot de genade
begint ook niet met 'hebben',
maar met 'missen'. Al zijn hoop
is alleen op de Heere gericht.
Wij kunntn de hemel die wij
hebben 'dichtgezondigd' op
geen enkele wijze openen.
Alleen Hij, Die de hemel en de
aarde gemaakt heeft, kan deze
ook openen en nederkomen.
Gelukkig diegene die het zelf
niet meer kan, die uitgewerkt
is, die niet meer weet hoe het
moet en die alleen nog maar
zeggen kan: "Och, dat Gij..."
Dan is er door al het onze een
dikke streep gegaan. Dan zijn
wij er achter gekomen dat wij
met geen mogelijkheid, ook
niet met onze goede werken,
de hemel kunnen openen. In
die weg wordt het gebed des
te vuriger: "Och, dat Gij de
U wilt uw
complete huisstijl
I algemeen*
gedrukt tiebben? getx-dewaak
full copy-service
www.drukkerijdewaal.nl
en ambulancediensten in het
buitenland. Inmiddels heeft
Eurocopter al meer dan hon
derd helikopters van dit type
afgeleverd voor politiediensten
wereldwijd. De helikopters
worden voorzien van waarne-
mings- en opsporingsappara-
tuur om 24 uur per dag te kun
nen opereren. De helikopters
zullen vooral worden ingezet
in samenwerking met regio
korpsen en andere diensten
van het KLPD zoals de water-
politie en de verkeerspolitie.
Binnenkort verwacht het
Ministerie van BZK ook een
contract te kunnen tekenen
voor de levering van twee gro
tere helikopters.
hemelen scheurdet."
Jesaja kan niet pleiten op iets
van het volk. Nee, want "wij
allen zijn als een onreine, en
al onze gerechtigheden als
een wegwerpelijk kleed." Hij
kan slechts pleiten op God als
Schepper van de mens: "Wij
allen zijn Uwer handen ïverk."
Hij kan slecht pleiten op God
als HEERE, als de God van
het verbond: "Zie, aanschouw
toch, wij allen zijn Uw volk."
Smekend om verlossing door
en pleitend op de HEERE
Zelf klimt Jesaja's bede op. Zo
maakt Hij Zijn vurige verlan
gen bekend en bidt om Zijn
komst. Zijn adventsbede is dat
de gesloten hemel een geopen
de wordt.
Geliefde lezer(es), er is ver
wachting voor een ieder die
zo tot God roept! Misschien
denkt een jongere wel: Ik heb
al zo vaak gebeden. Is er dan
ook voor mij verwachting?
Zou de Heere mij wel willen
horen? 'Nee', fluistert de satan
in. 'Stop maar met bidden. Je -
kunt er toch niets aan veran
deren. Alles ligt al van eeuwig
heid vast.' Maar Jesaja bidt het
\oor en bid jij het maar na en
houd maar aan. En als jouw
bidden altijd nog lippentaai
was, smeek de Heere maar
om hartentaai. Jesaja weet het
wat deze God doen zal degene
die op Hem wacht. Degenen
die het van Hem verwachten,
zullen nooit beschaamd uitko
men.
Wat heeft de Heere op een
heerlijke wijze dit gebed ver
hoord in de geschiedenis van
het volk Israël. Hij heeft het
ten volle verhoord met Kerst.
Toen heeft de Heere de hemel
gescheurd en is Hij in Christus
neder gekomen. In Christus,
door Zijn verzoenend lijden
en sterven is er een geopende
hemel, is er verlossing en zahg-
heid, voor een ieder die in
Hem gelooft.
Kennen we dit vurige advents
verlangen? "Och, dat Gij de
hemelen scheurdet, dat Gij
nederkwaamt." Zijn we van
wege eigen nood en de nood
waarin anderen verkeren en
dan bedoelen we vooral de
zielenood - zo'n smekeling,
zo'n pleiter aan Gods gena-
detroon geworden? Hebben
we een \urig verlangen naar
een opwekking in ons vader
land. Nee, dat kunnen wij niet
bewerken. Dat kan de Heere
alleen. Hij wil er wel oin gebe
den zijn: "Op uw noodgeschrei
deed Ik grote wond'ren."
Wat wordt dit vurige advents
verlangen heerlijk vervuld als
Hij de hemel opent voor het
hart en Hij Zichzelf als de Ver
losser en Zaligmaker aan een
in zichzelf verloren ziel komt
te openbaren. .-Ms je het mag
weten en geloven dat die verge
ving der zonden, die eeuwige
gerechtigheid en zaligheid niet
alleen aan anderen geschon
ken is, maar ook aan mij, uit
louter genade, alleen om de
verdienste van Christus' wil,
omdat Hij niet werd verhoord
en de hemel gesloten bleef op
de kruisheuvel Golgotha.
Voelt u de noodzaak van dit
vurige adventsverlangen en de
vervulling daarvan in ons per
soonlijke leven? Want als de
heinel voor ons gesloten blijft,
als de Heere niet nederkomt ter
verlossing, als Hij niet aan onze
ziel wordt geopenbaard, dan
wordt het straks eeuwig verblij-
\en onder een gesloten hemel,
dan geen verlossing meer, dan
is het voor eeuwig verloren.
Maar Gods Woord laat ons zien
dat svaar er dit vurige verlan
gen is, daar ook de vervulling
komt. Dat kan ook niet anders.
Want als de Heere door Zijn
Heilige Geest het verlangen in
het hart schenkt, zou Hij dan
ook niet het andere werken?
De Heere doet geen half werk!
Dan kan na ontvangen genade
de hemel soms van koper lij
ken. Wat blijft het gebed van
Jesaja dan onmisbaar. Hier
blijft de Kerk hunkeren, met
een heimwee naar huis, met
een sterk verlangen naar Zijn
tweede komst: "Och, dat Gij
nederkwaamt." Bidden we al
met Jesaja mee, voor het eerst
of opnieuw?
Sint-Maartensdijk,
ds. J. Joppe
MIDDELHARNIS-Wijkgroep
Middelharnis-Zuid organiseert
donderdag 6 december a.s. van
15.30-16.30 uur in het wijk-
gebouw aan de Doetinchem-
sestraat te Middelharnis een
ruilbeuis voor Suske Wiske
plaatjes. Deelname is gratis.
De Stichting Koninklijke
Fanfare Apollo haalt mor
gen, zaterdag 1 december, in
Goedereede en Goedereede-
Havenhoofd weer oud papier
en huishoudelijk karton op.
Gelieve hel papier vóór 8.30
uur gebundeld gereed te zet
ten.
Morgen, zaterdag 1 december,
komt de Kon. Beatrfxschool in
Ouddorp weer langs de deur
om oud papier op te halen.
Ook in Plan Zuid en Oostdijk
en omgeving zal opgehaald
worden. Zet alles uiterlijk 8.30
uur goed zichtbaar, droog en
goed gebundeld aan de straat.
U mag ook Uw karton inleve
ren.Vriendelijk verzoek is, met
het oog op de vrijwilligertjes
die helpen bij het ophalen,
om de pakketten niet zwaar
der te maken dan ten hoog
ste tien kilo. Ook mensen die
hun papier en karton tot nu
toe in hun afvalbakken depo
neerden worden uilgenodigd
dit voortaan gereed te zetten,
zodat zoveel mogelijk gerecy
cled kan worden. Gelieve geen
papier of karton bij de contai
ners bij de gemeentewerken of
op school neer te zetten. Als U
het echt niet langer kunt bewa
ren, kan het na telefonische
afspraak worden ingeleverd.
(Belt u dan: 682124, 683676
of 682490.) Ouders worden
verzocht óm kinderen jonger
dan 9 jaar niet met broertjes
of zu.sjes mee te sturen om het
papier op te halen. De organi
satie zal niet aansprakelijk zijn
als zich ongevallen voordoen,
dus kinderen jonger dan 9
jaar die niet onder begeleiding
van een ouder zijn, zullen naar
huis worden gestuurd.
De afrekeningen over de
maand november zijn nog
niet ontvangen. De opbrengst
over de maand september was
18 containers, 64.660 kg,
5.476. De opbrengst over de
maand oktober was 18 contai
ners, 62.860 kg, 5.590. De
tussenstand dit jaar t/m okto
ber is 178 containers, 580.780
kg, €46.492,57.
-41
Ze schijnt het prettig te vinden, want
lachend geeft ze hem er twee terug,
op iedere wang een. Maar dan zegt
een der meisjes: Mae da's nie ièrlik,
Fransje! Gans aen alemaele mae 'n
and ehad. Kriegen oans ok gin kos?
Fransje begint er zelf ook plezier in te
krijgen. Hij loopt op hen toe en geeft
elk een klinkende kus op de fluwelige
wangen.
En ik dan? Aiaagt Kees op gemaakt
X'erongelijkte toon. Maar Fransje
maakt geen aanstalten om aan dat ver
zoek te voldoen. Hij vermoedt dat De
Visser net zulke scherpe baardstop
pels zal hebben als vader, en wellicht
ruikt ook zijn mond naar pruimtabak.
J'ei wè gliek ok, oor Fransje. Groate
jongers kossen mekaren nie, ee? lacht
De Visser. Dat gezegde streelt Fransje
zeer, en hij houdt des te meer \'an de
man.
Ik kwamme julder bedanken voe
die moaie kaarte. zegt Fransje. Ik ae
'n nog, kiek mae. Hij trekt de kaart
voorzichrig uit zijn jaszak en toont
hem aan het viertal.
Da's maer een goeien, lacht het meisje
dat hem binnen gelaten heeft. Mae je
b^uuf toch nog wè een steutje zeker,
ee? Ier, lae me je jas mae uutdoen en
je musse of. Ze voegt de daad bij het
woord en hangt zijn kleren op een
stoel in de hoek van de kamer.
Zumme wee een lekker kominetje
sukelademelk drienken? vraagt de
andere, terwijl ze opstaat om de beno
digdheden te krijgen. Fransje knikt
verlegen. De vrouwe vraagt hoe zijn
vader en moeder en de andere guust
het maken. Hij gevoelt zich echt thuis
hier. Het is er zo gezellig. Hij zit op
een stoel achter de tafel bij de grote
ramen, en kijkt, om hen een plezier
te doen, met grote aandacht naar zijn
kaart. Onderwijl zit hij echter met een
probleem te tobben. Hij weet van het
voorlezen van de kaart dat de namen
van de meisjes Maatje en Leentje zijn,
maar hij vraagt zich af wie de een en
wie de ander is. Juist dan zegt een der
meisjes: Toe, Leentje, laet Fransje een
steutje in dat groate boek kieken mie
die gekleurde plaeten van 'n biebel.
Fransje heeft net nog tijd om vast te
stellen wie nu Leentje is, en de ande
re dus Maatje, want door het voorstel
van de laatste is hij zo blij verrast, dat
zijn ogen schitteren.
Heel voorzichtig wendt hij de bladen
van het grote boek om tot hij bij de
eerste plaat komt. Een heleboel bont
gekleurde dieren staan zorgeloos en
onbekommerd gegroepeerd om twee
ongeklede mensen, die gedeeltelijk
schuilgaan achter de schoonste bloe
men, en vriendelijk op het gedartel
rondom hen neerzien.
Fransje weet dat dit Adam en Eva in
het Paradijs zijn. Enkele bladzijden
verder ziet hij twee hopen stenen. Van
de ene stijgt een dunne rookpluim
steil naar de hemel, terwijl van de
andere een dikke, walmende rookko
lom naar beneden slaat. Er staat een
man met een heel boos gezicht bij, die
neerziet op een andere man die lang
uit aan zijn voeten ligt. Dat zijn Kain
en Abel, weet Fransje. Hij zegt geen
woord, maar kijkt lang en aandach
tig naar elke plaat. Van verscheidene
weet hij het verhaal nog niet, maar hij
\'raagt niemand om uitleg.
Maatje brengt hem zijn chocolade,
en Leentje laat hem een koekje pak
ken uit een nog bijna vol trommeltje.
Fransje slaat dan juist de plaat op van
Jakobs droom. Leentje kijkt even in
het boek en vraagt: Weet je wien at
dat is, Fransje?
Dat is Jakob, antwoordt Fransje. Ie
a stout ewist, en ie a deugend tegen
z'n vader, en toen is 'n varevarre
wig'elopen, en toen droomden ie van
een trap mie engels.
Hij geeft het verhaal haast woorde
lijk weer zoals hij het van moeder
gehoord heeft, en Leentje kijkt hem
met open mond aan. De anderen heb
ben eveneens geluisterd en verbazen
zich al evenzeer over zijn kennis. Ze
zet het trommeltje neer en gaat vlak
naast Fransje staan. Ze slaat enkele
bladzijden om en vraagt wat de vol
gende plaat voorstelt. Weer doet hij
een omstandig verhaal. Ditmaal is
het over Jozef die door zijn broers in
een kuil geworpen werd. Dan slaat
het meisje een heleboel bladen tege-
.lijk om en wijst naar de plaat van de
kruisiging. Weer vertelt Fransje het
hele verhaal, en hij staat in het bij
zonder stil bij het gesprek tussen de
ene moordenaar en Jezus. Terwijl hij
dat doet, ziet hij meteen ook weer de
lachrimpeltjes, al lijkt geen der beide
moordenaars werkelijk op Verplanke.
De twee andere vrouwen houden hun
naaiwerk stil in hun schoot. Kees de
Vissers pen heeft al een tijdje midden
in een woord stilgestaan. Dan \Taagt
de vrouwe; Ge oud bin jie. Fransje?
Agauw wor ik vier jaer, antwoordt
Fransje trots. Den lessen dag van de
maend wor ik ef viere, ei moeder
ezeid.
Noe mö je ièst je sukelademelk mae es
uutdrienken, raadt Maatje aan. M\en
drinken hun kopje op hun gemak
leeg. Fransje zorgt er voor dat hij niet
slurpt, want dat is erg onfatsoenlijk
heeft moeder hem geleerd. Hij knab
belt genietend op het lekkere koekje.
Opeens klinkt er een doordringend
gerinkel in een hoek van de kamer
tegen de gangmuur. Fransje schrikt
ervan en denkt dat er ergens een
wekker afloopt. Maar De Visser staat
op en neemt een zwart chng van een
klein kastje en houdt dat tegen zijn
oor. Hij praat in een ander zwart ding
dat aan het kastje vastzit. Fransje weet
niet wat hij er van maken moet. Hij
kijkt met grote vraagogen naar de
vrouwe en de meisjes. Die moeten
lachen om zijn verwonderd gezicht,
maar ze houden zich stil en geven
hem geen uitleg. Dan houdt De Vis
ser op met praten en hangt het zwarte
ding weer op zijn plaats.
Waerom praat je tegen dat dienk?
vraagt Fransje hem. Daar moeten ze
allen om lachen. De Visser zegt: Dat
is een telefoon. Fransje. Een man op
't durp ei tegen me epraat deur dat
dienk, en ik ae terug epraat tegen um,
deur dat are dienk. Dat gaat echter
helemaal boven Fransje's bevatting,
en hij vraagt zich af of De Visser hem
een beetje voor de gek zit te houden.
Maar uit beleefdheid zegt hij verder
niets.
Dan zegt De Visser dat hij even naar
het dorp moet om een boodschap
te gaan doen. In de gang zegt hij
zachtjes tegen Leentje dat ze Fransje
zolang bezig moeten houden tot hij
terugkomt.
(wordt vervolgd)