Meditatie Vervolg verhaal RAAD DAAD BeroepingS' eiiahd^-'iieuws :»MfeT" EN H WERK Kerstschikken Nieuwe helikopters voor Nederlandse politie Een vurig adventsverlangen perfect Plaatjes ruilbeurs Oud papier Goedereede Ophalen oud papier Ouddorp PAGINA 5 VRIJDAG 30 NOVEMBER 2007 Blik op kerk i en samenleving - Scheuringen - Welke kerk? Een- en andermaal schreef ik over het hcjnderdjarig bestaan van de Gereformeerde (iemeenten en over de twee scheuringen die gedurende deze eeuw in dat kerkgenoot schap hebben plaatsgevonden. Het moet gtzegd worden: scheuren is niet typisch iets dat de Ger. Gem. eigen is... Alle kerken in ons land hebben te maken met al'splitsingen. Een oude zegswijze leert het ons; één Nederlander is een geloof, twee Nederlanders is een kerk, drie Nederlanders is een scheu ring. Dat mag wal overdreven lijken, maar in de praktijk zien we dat weinig kerken eraan ontkomen zijn... Om maar een paar voorbeel den te noemen. De eerste afsplitsing van de Hervormde Kerk was de Afscheiding van 1834. Maar al spoedig viel deze kerk uiteen. De Doleren den van 1886 fuseerden met de Afgescheidenen in 1892, maar ook deze fusie was met restloos: enkele kerken gingen niet mee, en daaruit ontston den de Chr Gen Kerken. Die zijn tot heden bij elkaar geble ven, maar je moet niet vragen hoe... En de Her\ormden die er altijd prat op gingen dat ze bij alle wind van leer toch ble ven waar ze waren, hebben in 2004, ook een flink aantal leden zien vertrekken naar de Herstelden... Zo zouden we nog wel een poosje door kun nen gaan. De eerlijkheid gebiedt ons wel op te merken dat het gewone kerkvolk lang niet altijd weet waar het om gaat... Gemeen teleden hebben ergens de klok horen luiden, maar waar de kle pel hangt zouden ze niet direkt kunnen zeggen... Ook wat dat betreft is er in ons goede vader land niet veel veranderd. In de jaren van het Bestand (1609- 1621) woedde hier de strijd tussen de remonstranten en de contra-remonstranten. Eén van de voormannen van de Arminianen, Adriaen Simonsz, moet toen gezegd hebben dat de mensen meer hun keuze lieten bepalen 'uyt liefde tot de predicanten als uyt kennisse der waerheyt'. Dat zal in onze tijd niet veel anders zijn. Men sen hobbelen vaak achter een dominee aan, of vinden juist een gelegenheid zich van hem af te keren... Waar een scheu ring al niet goed \oor is... Intussen is het aan buitenstaan ders niet uit te leggen dat ker ken scheuren en groepen afha ken die toch dezelfde belijdenis hebben... Hier in Nederland is de Gereformeerde Gezindte over allerlei kerken en groepen verdeeld, maar allen beroepen zich op Schrift en Belijdenis. Die belijdenis bestaat dan uit de Drie Formulieren van Enig heid... Laat het laatste woord (eenheid) maar eens goed op ons inwerken. En - daarover zullen we het allemaal eens zijn - het is niet alleen niet te verklaren, maar het is ook niet te verdedigen. Zoveel kerken en groepen die denken de waarheid het dichtst te benaderen en intus sen elkaar fel bestrijden. Bui tenkerkelijken zeggen weleens: "Bij welke kerk moet ik me dan aanlsuiten?" En ik ben bang dat we met z'n allen het antwoord op die vraag schuldig moeten blijven... Waarnemer Deze vraag- en anlwoordrubrieh staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek "Vragenrubriekvermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele lueken na de inzending compleet met anlxuoord in deze rubriek worden gepubliceerd. MONTAGSKUNDlOe Hoe moeten nu de beroepen wor den aangeduid, waarin vrouwen werken? Ik las van een dame die 'directeur genoemd wordt en van een jonge tirouw die 'ver pleegkundige heel. Krijgen we dan 'yrwntagekundige' m plaats van een vromvelijke monteur, of montrice? En wordt het stuur- hundige nf sluunrmtw? Antwoord: Er is 'destijds een werkgroep neutralisering beroepsnanien aan het werk geweest op inilialief van Man Vrouw Maalschaijpij en met medewerking van allerlei instanties die dat probleem onderkennen. Met hel oog op diploma's, advertenties en sollicitaties is duidelijkheid gewenst, vooral omdal anders misverstanden ontstaan. Met secrelares.se duidt men immers een minder betaalde functie aan dan niet hel woord secie- taris! Het streven was om tol één neutrale aanduiding voor elk beroep te komen. Woorden als burgenieesler, voorzitter, socioloog, monteur, enz., zul len wel als neulraal (moeten) worden beschouwd, omdal ze algemeen gangbaar zijn en geen vrouwelijke vorm nodig hebben, aldus leden van de werkgroepen. IN DE NATTIGHEID Mijn kelder is zo nat, dal er drup pels op de muren slaan en onze schoenen er beschimmelen. Wal kunnen wij daar legen doen Antwoord: Als u zelf dat werk aankunt, moet u de natte muren afbikken en daarna behandelen met een waterke rende specie. Die is te koop in sommige doe-het-zelfzaken. Zo nodig moet u ook de vloer daarmee behandelen. Op die manier kan elke kelder droog gemaakt worden, zelfs wan neer het grondwater geregeld hoger komt dan de vloei'. Kunt u het zelf niet, dan zult u een handige kennis of een aanne mer moeten inschakelen. Uw schoenen kunt u overigens beier onderin een droge kle renkast plaatsen. DOOPPLAATJE Hoe kan ik een ouderwetse doop jurk inlijsten? Antwoord: M'S deze doopjurk schoon gewassen, gedroogd en gestreken is, legt u haar op een elfen gekleurde onder grond op karton of triplex, dat tevoren op de juiste maat is gebracht. De stof kan met walervrije lijm worden vastge hecht en mei een matig warme strijkbout worden vast- en plat gedrukt. Als de plooien geheel naar wens liggen, kunt u het gewaad bespuiten met blanke haarlak. Voor het afdekken kan een handige doe-'t-zelver een soort houten doos maken mei een glazen bovenplaal. De ■malen \an de opslaande ran den moeten evenredig zijn met de dikte van de vasigelijmde doopjurk. Een paar cm hoog is al voldoende. Kies onispie- KMTP Groei Bloei organi seert binnenkort weer het tra ditionele Kerstschikken. Op woensdagmiddag 12 december a.s. kunt u o.l.v. Ineke Vlug en Willy van de Graaf een Kerst- decorade maken in het zaaltje van Recreaüeterrein Het Oude Nieuwland' te Ouddorp, aan vang 14.00 uur. Deelnemers dienen zelf een snoeischaar en een mesje mee te nemen. Deelname kost 12,50 voor leden en 15,00 voor niet- leden van Groei Bloei, incl. materialen, koflie/thee met wat lekkers en een glaasje Glüh wein tot besluit. Opgeven kan tot 5 december bij Willy van .de Graaf, tel.: 0187-681027, e-mail: discograaf@hetnet.nl. Bij opga\'e dient levens het deelnamegeld te worden vol daan. Dat kan door overma king naar rekening nummer 3420.05.863 (Rabobank) t.n.v. KMTP, o.v.v. Kerstschikken. geld glas van voldoende dikte, zodat het een stootje kan velen. Zorg dat binnenzijde lijst en de glazen dekplaat volkomen schoon en droog zijn, alvorens de doos te sluiten. Desgewenst afwerken met latjes voor schil- derijlijsten die ii bij een lijs tenmaker kimt kopen, of lak ken in de gewenste kleur, een metalen ophangdraad beves tigen aan enkele krammen die aan de achterzijde worden bevestigd en u kunt iiw waar devolle wandversiering aan de muur hangen. STOPT HIJST? We zijn overgestapt op zilver- vliesrijst. Kan het zijn, dat die enigszins stoppend werkt Antwoord: Nee, dat is dan niet de rijst. Zilvervliesrijst bevat in het vlies wat vitaminen en voorts wat celstof of vezel. In het algemeen werkt ruwvezel iets laxerend. Daarom laxeert bruinbrood en stopt witbrood. PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te Nieuwerkerk a/d Ijssel (wijkgem. 1Oude Kerk), ds. J.H. Lammers te Krimpen aan den IJssel. Aangenomen naar Groot-Am- mers (herv.), ds. A. Bloemen dal te Oud Beijerland; naar Hendrik Ido .Ambacht (herv. wijkgem. De Ark), ds. E van Veldhuizen te Kralingen; naar Ijsselstein (hervormd. Kro nenburg), ds M.J. Tekeienbui-g te Sprang; naar Vaassen (her vormd wijk 2), ds. C.M. van der Leek-Vosmeer te Blijhani (herv.; pt). Bedankt voor Bodegraven (herv wijk 2), ds. J. Geene te Katwijk aan Zee; voor Ridder kerk (herv.), ds. A.N. van der Wind te Hagestein. HERSTELD HERV KERK Beroepen te Apeldoorn, ds. R- van Kooten te Soest. GEREE KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Gent (België), kandidaat Ph. R. G. de Coster te Gent (België). CHR. GEREE KERKEN Beroepen te Meppel, ds. B. Reinders te Zwaagwesteinde. Aangenomen naar Rotter dam-Zuid, ds. W.P. de Groot te 's-Gravenmoer; naar Urk (Eben-Haëzer), ds. A.C. Uitslag te Kerkwerve. Bedankt voor Nunspeet, ds. A. van der Zwan te Siiedrecht (Bethelkerk); voor Schevenin- gen, ds. K. Hoefnagel te Kat wijk aan Zee. GEREE GEMEENTEN Beroepen te Aalburg, ds. A. Schot te Nunspeet; te Katwijk aan Zee, ds. B.J. van Boven te De Valk-Wekerom; te Leider dorp en te Oudemirdum, ds. M. Golverdingen te Boskoop; te Meeuwen i.c.m. Sprang- Capelle, ds. C. van Krimpen te Oud-Beijerland; te Poortu- gaal, ds. B. van der Heiden te Alblasserdam; te Rotterdam- Alexanderpolder, ds. W. Viss- cher te Amersfoort. De Nederlandse politie krijgt in 2009 zes nieuwe helikopters. De helikopters van het merk Eurocopter, type EC-135, worden ondergebracht bij de Dienst Luchtvaartpolitie van het Korps landelijke politie diensten (KLPD). Directeur- generaal Veiligheid H.W.M. Schoof van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Konitikrijksrelaties heeft woensdag 28 november 2007 op Schiphol-Oost namens de Nederlandse staat het contract getekend. Met de opdracht is inclusief opleidingen bijna 45 miljoen euro gemoeid. De Eurocopters zijn cïe opvol gers van de huidige tweemo- torige Bölkow BO-105CB helikopters, die aan vervan ging toe zijn. De EC-135 is een tweemotorige helikopter, gebouwd door Eurocopter in Duitsland. Het toestel is ook in gebruik bij politiekorpsen "anneer wij geconfronteerd worden met noden en zorgen 'n lichamelijke of geestelijke zin, zeggen we soms: "Och, dat IS toch wat!" We horen van ver schrikkelijke rampen op deze Wereld. We zien in ons eigen land hoe het christendom afneemt en de islam groeit. Och, dat is toch wat!" En ver der dan deze woorden komt het vaak niet. We kunnen daar immers toch niets aan veran deren, zo wordt dan gedacht. De evangelist van het Oude Testament leert ons echter wat anders zeggen. Hij bidt zijn volk en een ieder die dit leest en hoort voor met als doel om het smeekgebed te leren mee bidden. Jesaja begint hoofdstuk 64 ook met het woordje "Och." Daarin wordt de zeer grote nood van Israël samengevat. De nood van de ballingschap, waarin het weggevoerde volk verkeert. Het land waarin ze gewoond hebben, het land van melk en honing, is verwoest. De steden zijn een woestijn geworden, Jeruzalem een verwoesting, en de heilige tempel is met vuur verbrand. En dat terwijl de Heere in het verleden zulke grote daden te midden van het volk heeft verricht! Het is één grote ellende en dat door eigen schuld. Jesaja zegt dat het komt omdat wij allen gezondigd hebben. Gods toorn over Zijn volk openbaart zich in Zijn straffen en de hemel lijkt gesloten. Vanuit die nood klinkt er een gebed op. Het is al in hoofd stuk 63 begonnen en wordt hier voortgezet. Het is een smeekgebed met een vurig verlangen. Een verlangen dat God de hemelen scheurt, dat Hij nederkomt, dat Hij door Zijn Goddelijk ingrijpen een eind maakt aan Israels nood. Wat een geweldige uitwerking zal dat hebben. Dan zullen Zijn tegenstanders ook ervaren wie Hij is. Van nature leven wij onder een gesloten hemel. Onze zonden zijn er de oorzaak van dat de hemel is dichtgegaan. De deur van het Vaderhuis is achter Och, dat Gij de hemelen scheurdet, dat Gij nederkwaamt. (Jesaja 64:1a) ons in het slot gevallen. Dat is onze eigen schuld. Moedwillig en \rijwillig hebben wij God de rug toegekeerd. Geschapen om onder een geopende hemel te leven, hebben wij de geslo ten hemel gewild en moeten daaronder leven. Buiten God en zonder Christus. Door de zondeval is de hemel gesloten en de hel geopend. Dat is onze nood en van nature zien we het niet als nood. Is het niet de grootste nood dat er geen nood is? Dat was ook ten tijde van Jesaja. .\ls de profeet om zich heen kijkt, dan lijkt het alsof niemand ermee zit: "Er is niemand, die Uw Naam aan roept, die zich opwekt, dat hij U aangrijpe". Men denkt dat er toch niets aan te veranderen is. Wie deze nood door de werking van de Heilige Geest kent voor eigen hart en leven, maar ook de nood van land en volk op het hart gebonden is, zegt niet: "Och, het is toch wat!", maar die bidt met Jesaja mee: "Och, dat Gij de hemelen scheurdet, dat Gij nederkwaamt." De profeet zegt niet: "Och, dat ik...", maar: "Och, dat Gij..." Van zichzelf heeft hij geen enkele verwachting. Hij heeft niets en het volk heeft niets waarmee het de Heere tege moet kan treden. Het heeft alleen zonde en schuld. Het mist alles. De weg tot de genade begint ook niet met 'hebben', maar met 'missen'. Al zijn hoop is alleen op de Heere gericht. Wij kunntn de hemel die wij hebben 'dichtgezondigd' op geen enkele wijze openen. Alleen Hij, Die de hemel en de aarde gemaakt heeft, kan deze ook openen en nederkomen. Gelukkig diegene die het zelf niet meer kan, die uitgewerkt is, die niet meer weet hoe het moet en die alleen nog maar zeggen kan: "Och, dat Gij..." Dan is er door al het onze een dikke streep gegaan. Dan zijn wij er achter gekomen dat wij met geen mogelijkheid, ook niet met onze goede werken, de hemel kunnen openen. In die weg wordt het gebed des te vuriger: "Och, dat Gij de U wilt uw complete huisstijl I algemeen* gedrukt tiebben? getx-dewaak full copy-service www.drukkerijdewaal.nl en ambulancediensten in het buitenland. Inmiddels heeft Eurocopter al meer dan hon derd helikopters van dit type afgeleverd voor politiediensten wereldwijd. De helikopters worden voorzien van waarne- mings- en opsporingsappara- tuur om 24 uur per dag te kun nen opereren. De helikopters zullen vooral worden ingezet in samenwerking met regio korpsen en andere diensten van het KLPD zoals de water- politie en de verkeerspolitie. Binnenkort verwacht het Ministerie van BZK ook een contract te kunnen tekenen voor de levering van twee gro tere helikopters. hemelen scheurdet." Jesaja kan niet pleiten op iets van het volk. Nee, want "wij allen zijn als een onreine, en al onze gerechtigheden als een wegwerpelijk kleed." Hij kan slechts pleiten op God als Schepper van de mens: "Wij allen zijn Uwer handen ïverk." Hij kan slecht pleiten op God als HEERE, als de God van het verbond: "Zie, aanschouw toch, wij allen zijn Uw volk." Smekend om verlossing door en pleitend op de HEERE Zelf klimt Jesaja's bede op. Zo maakt Hij Zijn vurige verlan gen bekend en bidt om Zijn komst. Zijn adventsbede is dat de gesloten hemel een geopen de wordt. Geliefde lezer(es), er is ver wachting voor een ieder die zo tot God roept! Misschien denkt een jongere wel: Ik heb al zo vaak gebeden. Is er dan ook voor mij verwachting? Zou de Heere mij wel willen horen? 'Nee', fluistert de satan in. 'Stop maar met bidden. Je - kunt er toch niets aan veran deren. Alles ligt al van eeuwig heid vast.' Maar Jesaja bidt het \oor en bid jij het maar na en houd maar aan. En als jouw bidden altijd nog lippentaai was, smeek de Heere maar om hartentaai. Jesaja weet het wat deze God doen zal degene die op Hem wacht. Degenen die het van Hem verwachten, zullen nooit beschaamd uitko men. Wat heeft de Heere op een heerlijke wijze dit gebed ver hoord in de geschiedenis van het volk Israël. Hij heeft het ten volle verhoord met Kerst. Toen heeft de Heere de hemel gescheurd en is Hij in Christus neder gekomen. In Christus, door Zijn verzoenend lijden en sterven is er een geopende hemel, is er verlossing en zahg- heid, voor een ieder die in Hem gelooft. Kennen we dit vurige advents verlangen? "Och, dat Gij de hemelen scheurdet, dat Gij nederkwaamt." Zijn we van wege eigen nood en de nood waarin anderen verkeren en dan bedoelen we vooral de zielenood - zo'n smekeling, zo'n pleiter aan Gods gena- detroon geworden? Hebben we een \urig verlangen naar een opwekking in ons vader land. Nee, dat kunnen wij niet bewerken. Dat kan de Heere alleen. Hij wil er wel oin gebe den zijn: "Op uw noodgeschrei deed Ik grote wond'ren." Wat wordt dit vurige advents verlangen heerlijk vervuld als Hij de hemel opent voor het hart en Hij Zichzelf als de Ver losser en Zaligmaker aan een in zichzelf verloren ziel komt te openbaren. .-Ms je het mag weten en geloven dat die verge ving der zonden, die eeuwige gerechtigheid en zaligheid niet alleen aan anderen geschon ken is, maar ook aan mij, uit louter genade, alleen om de verdienste van Christus' wil, omdat Hij niet werd verhoord en de hemel gesloten bleef op de kruisheuvel Golgotha. Voelt u de noodzaak van dit vurige adventsverlangen en de vervulling daarvan in ons per soonlijke leven? Want als de heinel voor ons gesloten blijft, als de Heere niet nederkomt ter verlossing, als Hij niet aan onze ziel wordt geopenbaard, dan wordt het straks eeuwig verblij- \en onder een gesloten hemel, dan geen verlossing meer, dan is het voor eeuwig verloren. Maar Gods Woord laat ons zien dat svaar er dit vurige verlan gen is, daar ook de vervulling komt. Dat kan ook niet anders. Want als de Heere door Zijn Heilige Geest het verlangen in het hart schenkt, zou Hij dan ook niet het andere werken? De Heere doet geen half werk! Dan kan na ontvangen genade de hemel soms van koper lij ken. Wat blijft het gebed van Jesaja dan onmisbaar. Hier blijft de Kerk hunkeren, met een heimwee naar huis, met een sterk verlangen naar Zijn tweede komst: "Och, dat Gij nederkwaamt." Bidden we al met Jesaja mee, voor het eerst of opnieuw? Sint-Maartensdijk, ds. J. Joppe MIDDELHARNIS-Wijkgroep Middelharnis-Zuid organiseert donderdag 6 december a.s. van 15.30-16.30 uur in het wijk- gebouw aan de Doetinchem- sestraat te Middelharnis een ruilbeuis voor Suske Wiske plaatjes. Deelname is gratis. De Stichting Koninklijke Fanfare Apollo haalt mor gen, zaterdag 1 december, in Goedereede en Goedereede- Havenhoofd weer oud papier en huishoudelijk karton op. Gelieve hel papier vóór 8.30 uur gebundeld gereed te zet ten. Morgen, zaterdag 1 december, komt de Kon. Beatrfxschool in Ouddorp weer langs de deur om oud papier op te halen. Ook in Plan Zuid en Oostdijk en omgeving zal opgehaald worden. Zet alles uiterlijk 8.30 uur goed zichtbaar, droog en goed gebundeld aan de straat. U mag ook Uw karton inleve ren.Vriendelijk verzoek is, met het oog op de vrijwilligertjes die helpen bij het ophalen, om de pakketten niet zwaar der te maken dan ten hoog ste tien kilo. Ook mensen die hun papier en karton tot nu toe in hun afvalbakken depo neerden worden uilgenodigd dit voortaan gereed te zetten, zodat zoveel mogelijk gerecy cled kan worden. Gelieve geen papier of karton bij de contai ners bij de gemeentewerken of op school neer te zetten. Als U het echt niet langer kunt bewa ren, kan het na telefonische afspraak worden ingeleverd. (Belt u dan: 682124, 683676 of 682490.) Ouders worden verzocht óm kinderen jonger dan 9 jaar niet met broertjes of zu.sjes mee te sturen om het papier op te halen. De organi satie zal niet aansprakelijk zijn als zich ongevallen voordoen, dus kinderen jonger dan 9 jaar die niet onder begeleiding van een ouder zijn, zullen naar huis worden gestuurd. De afrekeningen over de maand november zijn nog niet ontvangen. De opbrengst over de maand september was 18 containers, 64.660 kg, 5.476. De opbrengst over de maand oktober was 18 contai ners, 62.860 kg, 5.590. De tussenstand dit jaar t/m okto ber is 178 containers, 580.780 kg, €46.492,57. -41 Ze schijnt het prettig te vinden, want lachend geeft ze hem er twee terug, op iedere wang een. Maar dan zegt een der meisjes: Mae da's nie ièrlik, Fransje! Gans aen alemaele mae 'n and ehad. Kriegen oans ok gin kos? Fransje begint er zelf ook plezier in te krijgen. Hij loopt op hen toe en geeft elk een klinkende kus op de fluwelige wangen. En ik dan? Aiaagt Kees op gemaakt X'erongelijkte toon. Maar Fransje maakt geen aanstalten om aan dat ver zoek te voldoen. Hij vermoedt dat De Visser net zulke scherpe baardstop pels zal hebben als vader, en wellicht ruikt ook zijn mond naar pruimtabak. J'ei wè gliek ok, oor Fransje. Groate jongers kossen mekaren nie, ee? lacht De Visser. Dat gezegde streelt Fransje zeer, en hij houdt des te meer \'an de man. Ik kwamme julder bedanken voe die moaie kaarte. zegt Fransje. Ik ae 'n nog, kiek mae. Hij trekt de kaart voorzichrig uit zijn jaszak en toont hem aan het viertal. Da's maer een goeien, lacht het meisje dat hem binnen gelaten heeft. Mae je b^uuf toch nog wè een steutje zeker, ee? Ier, lae me je jas mae uutdoen en je musse of. Ze voegt de daad bij het woord en hangt zijn kleren op een stoel in de hoek van de kamer. Zumme wee een lekker kominetje sukelademelk drienken? vraagt de andere, terwijl ze opstaat om de beno digdheden te krijgen. Fransje knikt verlegen. De vrouwe vraagt hoe zijn vader en moeder en de andere guust het maken. Hij gevoelt zich echt thuis hier. Het is er zo gezellig. Hij zit op een stoel achter de tafel bij de grote ramen, en kijkt, om hen een plezier te doen, met grote aandacht naar zijn kaart. Onderwijl zit hij echter met een probleem te tobben. Hij weet van het voorlezen van de kaart dat de namen van de meisjes Maatje en Leentje zijn, maar hij vraagt zich af wie de een en wie de ander is. Juist dan zegt een der meisjes: Toe, Leentje, laet Fransje een steutje in dat groate boek kieken mie die gekleurde plaeten van 'n biebel. Fransje heeft net nog tijd om vast te stellen wie nu Leentje is, en de ande re dus Maatje, want door het voorstel van de laatste is hij zo blij verrast, dat zijn ogen schitteren. Heel voorzichtig wendt hij de bladen van het grote boek om tot hij bij de eerste plaat komt. Een heleboel bont gekleurde dieren staan zorgeloos en onbekommerd gegroepeerd om twee ongeklede mensen, die gedeeltelijk schuilgaan achter de schoonste bloe men, en vriendelijk op het gedartel rondom hen neerzien. Fransje weet dat dit Adam en Eva in het Paradijs zijn. Enkele bladzijden verder ziet hij twee hopen stenen. Van de ene stijgt een dunne rookpluim steil naar de hemel, terwijl van de andere een dikke, walmende rookko lom naar beneden slaat. Er staat een man met een heel boos gezicht bij, die neerziet op een andere man die lang uit aan zijn voeten ligt. Dat zijn Kain en Abel, weet Fransje. Hij zegt geen woord, maar kijkt lang en aandach tig naar elke plaat. Van verscheidene weet hij het verhaal nog niet, maar hij \'raagt niemand om uitleg. Maatje brengt hem zijn chocolade, en Leentje laat hem een koekje pak ken uit een nog bijna vol trommeltje. Fransje slaat dan juist de plaat op van Jakobs droom. Leentje kijkt even in het boek en vraagt: Weet je wien at dat is, Fransje? Dat is Jakob, antwoordt Fransje. Ie a stout ewist, en ie a deugend tegen z'n vader, en toen is 'n varevarre wig'elopen, en toen droomden ie van een trap mie engels. Hij geeft het verhaal haast woorde lijk weer zoals hij het van moeder gehoord heeft, en Leentje kijkt hem met open mond aan. De anderen heb ben eveneens geluisterd en verbazen zich al evenzeer over zijn kennis. Ze zet het trommeltje neer en gaat vlak naast Fransje staan. Ze slaat enkele bladzijden om en vraagt wat de vol gende plaat voorstelt. Weer doet hij een omstandig verhaal. Ditmaal is het over Jozef die door zijn broers in een kuil geworpen werd. Dan slaat het meisje een heleboel bladen tege- .lijk om en wijst naar de plaat van de kruisiging. Weer vertelt Fransje het hele verhaal, en hij staat in het bij zonder stil bij het gesprek tussen de ene moordenaar en Jezus. Terwijl hij dat doet, ziet hij meteen ook weer de lachrimpeltjes, al lijkt geen der beide moordenaars werkelijk op Verplanke. De twee andere vrouwen houden hun naaiwerk stil in hun schoot. Kees de Vissers pen heeft al een tijdje midden in een woord stilgestaan. Dan \Taagt de vrouwe; Ge oud bin jie. Fransje? Agauw wor ik vier jaer, antwoordt Fransje trots. Den lessen dag van de maend wor ik ef viere, ei moeder ezeid. Noe mö je ièst je sukelademelk mae es uutdrienken, raadt Maatje aan. M\en drinken hun kopje op hun gemak leeg. Fransje zorgt er voor dat hij niet slurpt, want dat is erg onfatsoenlijk heeft moeder hem geleerd. Hij knab belt genietend op het lekkere koekje. Opeens klinkt er een doordringend gerinkel in een hoek van de kamer tegen de gangmuur. Fransje schrikt ervan en denkt dat er ergens een wekker afloopt. Maar De Visser staat op en neemt een zwart chng van een klein kastje en houdt dat tegen zijn oor. Hij praat in een ander zwart ding dat aan het kastje vastzit. Fransje weet niet wat hij er van maken moet. Hij kijkt met grote vraagogen naar de vrouwe en de meisjes. Die moeten lachen om zijn verwonderd gezicht, maar ze houden zich stil en geven hem geen uitleg. Dan houdt De Vis ser op met praten en hangt het zwarte ding weer op zijn plaats. Waerom praat je tegen dat dienk? vraagt Fransje hem. Daar moeten ze allen om lachen. De Visser zegt: Dat is een telefoon. Fransje. Een man op 't durp ei tegen me epraat deur dat dienk, en ik ae terug epraat tegen um, deur dat are dienk. Dat gaat echter helemaal boven Fransje's bevatting, en hij vraagt zich af of De Visser hem een beetje voor de gek zit te houden. Maar uit beleefdheid zegt hij verder niets. Dan zegt De Visser dat hij even naar het dorp moet om een boodschap te gaan doen. In de gang zegt hij zachtjes tegen Leentje dat ze Fransje zolang bezig moeten houden tot hij terugkomt. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 5