Programmabegroting Middelharnis 2008 Middelharnis Inkomsten in 2008 Begroting 2008 Uitgaven in 2008 Bestuurskracht op Goeree-Overflakkee Beleidsvorming Optimaliseren dienstverlening Peuter speelzaal Buitengewoon Opsporingsambtenaar Jeugd en gezin Speel plaatsennota Economie Buurtsuper Onderhoud en beheer openbare ruimte Haven Woningbouw Structuurvisie Daltonschool Technische School en Groene School EIIAI1DEn.niElJW5 M Algemeen beield Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening Openbare orde en veiligheid Buurt- en kerngericht werken 1Houdt rekening met eltean fn h%\ ijifzomier met de kleinsten, j jj Verboden voor drugs. ^mÊ Economische zaken Verkeer, vervoer en waterstaat Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting Onderwijs PAGINA 10 VRIJDAG 30 NOVEMBER 2007 De gemeenteraad van Middelharnis heeft op donderdag 8 november de pro grammabegroting voor 2008 vastgesteld. De programmabegroting bestaat uit een beleldsbegroting en een financiële begroting. Op deze pagina wordt in hoofdlijnen toegelicht wat het college van B&W in 2008 in opdracht van de gemeenteraad gaat uitvoeren, hoeveel dit gaat kosten en hoe dit betaald wordt. De gemeenteraad heeft voor de komende jaren hoge ambities. Nog niet zo heel lang geleden is Middelharnis begonnen om van een beheer- naar een ontwikkelgemeente te groeien. Dit brengt verandering van organisatie en een toename van de activiteiten met zich mee. De totale lasten voor 2008 zijn geraamd op 44 miljoen euro. In onderstaand overzicht is terug te zien hoeveel geld aan welk beleidsonderwerp (per saldo) wordt besteed. Waar wordt het geld per saldo aan uitgegeven (bedragen in 1000) 5000 4500 4000 3500 3000 2500 2000 1500 1000 500 O onroerende zaakbelasting, de toeristen belasting, de hondenbelasting en de bouwleges. De hoogte van de belastin gen en de tarieven wordt door de gemeenteraad vastgesteld. Om alle plannen te kunnen uitvoeren is geld en extra personeel nodig. Hiertoe wordt in 2008 de onroerende zaakbelas ting met 9% (inclusief inflatie) verhoogd. De totale verhoging van de gemeentelij ke belastingen per saldo zal echter beperkt blijven, doordat de afvalstoffen heffing afneemt. Deze verlaging wordt gerealiseerd door de bestickering (regi stratie) van afvalcontainers. De gemeente krijgt meer dan 90% aan inkomsten van de hogere overheid. Dit geld komt voor het grootste deel uit het Gemeentefonds: een fonds waaruit alle gemeenten in ons land elk jaar een bepaald bedrag krijgen. Deze inkomsten mag de gemeente naar eigen inzicht be steden. Daarnaast ontvangt de gemeen te doeluitkeringen van het Rijk, uitkerin gen voor een vast omschreven doel zoals jeugdhulpverlening. Hoeveel een gemeente krijgt is afhankelijk van het aantal inwoners en de plaatselijke omstandigheden. Een gemeente int ook zelf belastingen en heffingen. Dit zijn onder andere de In 2007 is na besluit van de vier gemeentebesturen op Goeree-Overflakkee de bestuurs kracht van de gemeenten op het eiland onderzocht. Uit dit onderzoek is zowel de bestuurskracht van de individuele gemeenten als ook de toegevoegde waarde van de samenwerking van de vier gemeenten bekeken. Uit het onderzoek zijn in het kader van de samenwerking meerdere opties naar voren gekomen zoals: samenvoeging tot één gemeente, (niet vrijblijvende) intensievere samenwerking tussen de gemeenten en het zelfstandig verdergaan van de vier gemeen ten. Middelharnis ziet een samengaan met de andere gemeenten positief. In 2008 komt een en ander weer op de politieke agenda. Uit het bestuurskrachtonderzoek voor Middelharnis is gebleken dat het belang rijk is om op diverse terreinen beleid en een algemene strategische visie te ont wikkelen. De komende jaren wordt hierin fors geïnvesteerd. Op basis van een stra tegische visie en goed beleid kunnen bestaande initiatievern in goede banen worden geleid en kunnen nieuwe ontwik kelingen perspectief worden geboden. Alle inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen binnen de gemeente hebben er immers belang bij dat in Middelharnis een samenhangend, bestendig en toe komstgericht beleid wordt gevoerd. Een beleid dat tot stand komt op inzichtelijke wijze en waarbij niet alleen de gemeente met haar bestuurders en ambtenaren, maar juist ook de gemeenschap in zijn verscheidenheid betrokken is. Middelharnis in 2015-2020 Middelharnis ontwikkelt in dit kader in nauw overleg met inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen een toe komstvisie: Middelharnis in 2015- 2020. In deze visie wordt vastgesteld wat Mid delharnis in de nabije toekomst moet betekenen in de regio en wat nodig is om dit te kunnen realiseren. De toekomstvi sie is in het najaar van 2008 gereed. Twee jaar terug is de gemeente gestart met een organisatieverbeteringstraject, met als speerpunten het verbeteren van de dienstverlening. Het motto 'behandel de klant zoals u zelf behandeld wilt wor den' was en is nog steeds het uitgangs punt. De resultaten van dit traject begin nen in meerdere facetten zichtbaar te worden. Een intensieve verbouwing van het gemeentehuis heeft er onder meer toe geleid dat de gemeente haar inwo ners via de klantenbalie fysiek beter kan bedienen. Naast een fysieke verbetering wordt ook het digitale loket verder ont wikkeld en geoptimaliseerd (www.mid- delharnis.nl). In 2008 worden Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA' s) ingezet. Zij houden toezicht op de naleving van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), en kunnen waar nodig handhavend optreden. In de APV zijn de regels vastgelegd die tot de huis houding van de gemeente behoren. Dit zijn onder andere regels over de organisatie van evenementen, de exploitatie van horeca en parkeerexcessen. 'IMaufc" OP f- tJH'IGSTUDl^N: Tfd«18«.!"' i.J 8:00-22:00 uur TJjAMüSWtrKtri j,i 8:00 - 20:PO ijur Het is nl«t toegestaan harten deze tijden i/»/> ff^t ^t^f r-ir>h--jn a^hruik te m/^kpn. 2. Sk^tebaan alteen te gebruiken door skaters en 8MX-fietsers. 3. Voetballen alleen op het plein (niet bij de auto's). 4. Afval in de prullenbakken gooien. l Gebruikers helpen elkaar met het schoonmak- r van hêtpélil 6. Geen scooters, brommers en homien es net plein. [sanctie2.4.7 APV] m (geluids)overlasl of hinder veroonaken, in het bijasnte j voor de bewoners van de nabijgelegen woningen, ff jJ&, [sanctie: 2.4.7 APV} %iMfcis«w 8. Verboden alcohol te gebruiken [sanctie: 2.4.7APV) Het komende jaar wordt het buurt- en kerngericht werken verder ingevoerd, door onder andere buurtbudgetten beschikbaar te stel len. De komende jaren zal met elke buurt een dialoog worden opgestart. Hiermee wil de gemeente een veili ger en leefbaarder woonomgeving reali seren, de betrokken heid van de inwoners bij hun buurt vergro ten en de dienstverle ning verbeteren. Dit gebeurt in samen spraak met de inwo ners, al dan niet georganiseerd in een buurtcomité of belan genvereniging. De gemeente richt zich de komende jaren vooral op de totstandkoming van een jeugdbeleid, een integraal veilig heidsbeleid en een Centrum voor Jeugd en Gezin. De gemeenteraad heeft voor 2008 geld gereserveerd om de vestiging van een Jongeren Activiteitencentrum te realiseren. De procedures hiervoor wor den nog dit jaar opgestart. In de periode 1998 - 2008 is de 'Beleids nota Speelruimte Middelharnis' uitge voerd. In 2008 wordt deze nota geëvalu eerd en zal een nieuwe nota worden geschreven. In de nieuwe nota worden de resultaten uit het in 2007 gehouden leefbaarheidonderzoek meegenomen. In 2008 zal een begin worden gemaakt met de vernieuwing of plaatsing van speel toestellen. In 2008 staat een verbouwing van het Diekhuus op het programma. De peuter speelzaal, die nu in het Diekhuus is gevestigd, verdwijnt. Op de plaats van of in het Bakhuus in de Westplaat wordt een nieuwe peuterspeelzaal gereali seerd. De economische ontwikkeling van de gemeente rust op de volgende pijlers: recreatie, toerisme, waterport, bedrijfs matige ontwikkelingen, de dienstensec tor en de landbouw. Het stimuleren en ondersteunen van deze bedrijfstakken zijn de komende jaren de uitgangspun ten. In 2008 wordt de sierverlichting in het centrum gerenoveerd en in 2009 staat een uitbreiding van het bedrijven terrein Oostplaat op het programma. Het komende jaar wordt tevens gewerkt aan de ontwikkeling van een Economische visie. In 2007 vatte Stichting Zuidwester samen met Stichting Pameijer en Stichting Bavo- Europoort het plan op om de buurtsuper in Stad aan 't Haringvliet nieuw leven in te blazen. Zij gaan hierbij de eigen doel groep inzetten om de buurtsuper en de daaraan gekoppelde besteldienst te bemannen. Met dit initiatief komt een ele mentaire voorziening in de kern terug en dit bevordert de leefbaarheid. Dit heeft de gemeenteraad ertoe doen beslissen om bij het vaststellen van de begroting 2008 eenmalig geld te reserveren voor de buurtsuper in Stad aan 't Haringvliet. In het kader van beleidsvorming ligt er op het gebied van het beheer en onderhoud van de openbare ruimte (wegen, gebou wen, groenvoorziening, riolering, verlichting etc.) voor de gemeen te de komende jaren een taak. Voor een veilige en prettige leef omgeving dienen deze voorzieningen goed te worden onderhou den. Hiervoor zijn actuele beleids- en beheerplannen nodig. In deze plannen wordt antwoord gegeven op de vraag: welke acti viteiten moet de gemeente verrichten om de gewenste kwaliteit te bereiken en wat zijn hiervan de kosten? In 2007 is hiermee een start gemaakt. De plannen zijn in de loop van 2008 gereed. Naast beleidvorming wordt uiteraard ook fysiek onderhoud uitge voerd. In 2008 wordt verder gegaan met het aanpassen van de plantsoenen en het vervangen van oude versleten boomstructu ren in de diverse kernen. Daarnaast wordt vanuit de kernen een hondenpoeproute opgezet. En wordt een inhaalslag gemaakt op het gebied van beschoeiingen, oeverbescherming en baggerop- slag. In 2008 staat ook de ontwikkeling van een havennota op het programma. De haven wordt momenteel beheerd en onder houden zonder dat er een doorkijk is liaar de toekomst. Vooral de ontwikkelingen aan de noordrand van Middelharnis en Som- melsdijk en het kierbesluit hebben invloed op de verdere ont wikkeling en het beheer van de haven. Met het opstellen van een havennota wordt inzichtelijk gemaakt hoe de gemeente in de toekomst met de haven wil omgaan en welke kosten daarmee gemoeid gaan. De gemeente Middelharnis heeft de taak te voorzien in de woningbehoefte van haar inwoners. Dit betekent dat voor het behoud en de leefbaarheid van de dorps kernen, in alle kernen gebouwd moet kunnen worden. Daarbij is een verschei denheid aan woningbouw met aandacht voor onder andere levensloopbestendige woningen het uitgangspunt. De komende jaren zullen diverse wonin gen gerealiseerd worden. De plannen voor de Derde ring in de Westplaat ver keren in een ver gevorderd stadium. En in het voorjaar van 2008 worden onder andere het ontwerp bestemmingsplan voor Stad aan 't Haringvliet en De Lucard (Nieuwe Tonge) in procedure gebracht. In 2008 wordt tevens gestart met de structuurvisie Middelharnis-Noord. Tot 2010 is het woningbouwprogramma aan de noordkant van Middelharnis en Som- melsdijk gewaarborgd. Voor de periode daarna wordt een visie ontwikkeld, waar in diverse ontwikkelingen de aandacht krijgen. Zoals onder andere de uitbrei ding van de jachthaven, de toekomst van de huidige haven en het havenkanaal, de oostelijke ontsluiting van de Westplaat, de herinrichting Spuikwartier/Kerkepad etc. De Daltonschool krijgt het komende jaar middelen van de gemeente om een nieuw schoolgebouw te realiseren. Het nieuwe schoolgebouw wordt gebouwd aan de nabij gelegen Kastanjelaan. De nieuwbouw van de Daltonschool is onderdeel van het zoge noemde project Bomenbuurt. Dit project behelst een herinrichting van het gebied dat gelegen is tussen de Kastanjelaan, Berkenlaan en Lijsterbesweg. De huidige wonin gen en de schoolgebouwen worden gesloopt. Daan/oor in de plaats komen 53 nieuwe woningen en een nieuw gebouw voor de Daltonschool. De Technische school Middelharnis en de Groene School Sommelsdijk vallen sinds kort bestuurlijk onder de Edudelta Onderwijsgroep. Deze wil beide scholen en het Mbo- ondenwijs in één nieuw schoolgebouw onderbrengen. Venwacht wordt dat dit de door stroom van het Vmbo naar het Mbo zal bevorderen. De gemeente heeft nu middelen in de begroting opgenomen om het schoolbestuur in de gelegenheid te stellen de bouw voor te bereiden. De voorkeur van schoolbestuur en gemeente gaan uit naar een loca tie aan de Zuidelijke Randweg. De uitvoering van deze plannen neemt de nodige tijd in beslag. Naar verwachting is er voor de realisatie minimaal drie jaar nodig.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 10