Programmabegroting Middelharnis 2008
Middelharnis
Inkomsten in 2008
Begroting 2008
Uitgaven in 2008
Bestuurskracht
op Goeree-Overflakkee
Beleidsvorming
Optimaliseren dienstverlening
Peuter
speelzaal
Buitengewoon
Opsporingsambtenaar
Jeugd
en gezin
Speel
plaatsennota
Economie
Buurtsuper
Onderhoud en beheer openbare ruimte
Haven
Woningbouw
Structuurvisie
Daltonschool
Technische School
en Groene School
EIIAI1DEn.niElJW5
M
Algemeen beield
Sociale voorzieningen en
maatschappelijke dienstverlening
Openbare orde en veiligheid
Buurt- en
kerngericht
werken
1Houdt rekening met eltean fn h%\ ijifzomier met de kleinsten, j
jj Verboden voor drugs.
^mÊ
Economische zaken
Verkeer, vervoer en waterstaat
Ruimtelijke Ordening
en Volkshuisvesting
Onderwijs
PAGINA 10
VRIJDAG 30 NOVEMBER 2007
De gemeenteraad van Middelharnis heeft op donderdag 8 november de pro
grammabegroting voor 2008 vastgesteld. De programmabegroting bestaat uit
een beleldsbegroting en een financiële begroting. Op deze pagina wordt in
hoofdlijnen toegelicht wat het college van B&W in 2008 in opdracht van de
gemeenteraad gaat uitvoeren, hoeveel dit gaat kosten en hoe dit betaald wordt.
De gemeenteraad heeft voor de komende jaren hoge ambities. Nog niet zo heel lang
geleden is Middelharnis begonnen om van een beheer- naar een ontwikkelgemeente
te groeien. Dit brengt verandering van organisatie en een toename van de activiteiten
met zich mee.
De totale lasten voor 2008 zijn geraamd op 44 miljoen euro. In onderstaand overzicht
is terug te zien hoeveel geld aan welk beleidsonderwerp (per saldo) wordt besteed.
Waar wordt het geld per saldo aan uitgegeven
(bedragen in 1000)
5000
4500
4000
3500
3000
2500
2000
1500
1000
500
O
onroerende zaakbelasting, de toeristen
belasting, de hondenbelasting en de
bouwleges. De hoogte van de belastin
gen en de tarieven wordt door de
gemeenteraad vastgesteld.
Om alle plannen te kunnen uitvoeren is
geld en extra personeel nodig. Hiertoe
wordt in 2008 de onroerende zaakbelas
ting met 9% (inclusief inflatie) verhoogd.
De totale verhoging van de gemeentelij
ke belastingen per saldo zal echter
beperkt blijven, doordat de afvalstoffen
heffing afneemt. Deze verlaging wordt
gerealiseerd door de bestickering (regi
stratie) van afvalcontainers.
De gemeente krijgt meer dan 90% aan
inkomsten van de hogere overheid. Dit
geld komt voor het grootste deel uit het
Gemeentefonds: een fonds waaruit alle
gemeenten in ons land elk jaar een
bepaald bedrag krijgen. Deze inkomsten
mag de gemeente naar eigen inzicht be
steden. Daarnaast ontvangt de gemeen
te doeluitkeringen van het Rijk, uitkerin
gen voor een vast omschreven doel
zoals jeugdhulpverlening. Hoeveel een
gemeente krijgt is afhankelijk van het
aantal inwoners en de plaatselijke
omstandigheden.
Een gemeente int ook zelf belastingen en
heffingen. Dit zijn onder andere de
In 2007 is na besluit van de vier gemeentebesturen op Goeree-Overflakkee de bestuurs
kracht van de gemeenten op het eiland onderzocht. Uit dit onderzoek is zowel de
bestuurskracht van de individuele gemeenten als ook de toegevoegde waarde van de
samenwerking van de vier gemeenten bekeken.
Uit het onderzoek zijn in het kader van de samenwerking meerdere opties naar voren
gekomen zoals: samenvoeging tot één gemeente, (niet vrijblijvende) intensievere
samenwerking tussen de gemeenten en het zelfstandig verdergaan van de vier gemeen
ten. Middelharnis ziet een samengaan met de andere gemeenten positief. In 2008 komt
een en ander weer op de politieke agenda.
Uit het bestuurskrachtonderzoek voor
Middelharnis is gebleken dat het belang
rijk is om op diverse terreinen beleid en
een algemene strategische visie te ont
wikkelen. De komende jaren wordt hierin
fors geïnvesteerd. Op basis van een stra
tegische visie en goed beleid kunnen
bestaande initiatievern in goede banen
worden geleid en kunnen nieuwe ontwik
kelingen perspectief worden geboden.
Alle inwoners, bedrijven, verenigingen en
instellingen binnen de gemeente hebben
er immers belang bij dat in Middelharnis
een samenhangend, bestendig en toe
komstgericht beleid wordt gevoerd. Een
beleid dat tot stand komt op inzichtelijke
wijze en waarbij niet alleen de gemeente
met haar bestuurders en ambtenaren,
maar juist ook de gemeenschap in zijn
verscheidenheid betrokken is.
Middelharnis in 2015-2020
Middelharnis ontwikkelt in dit kader in
nauw overleg met inwoners, bedrijven,
verenigingen en instellingen een toe
komstvisie: Middelharnis in 2015- 2020.
In deze visie wordt vastgesteld wat Mid
delharnis in de nabije toekomst moet
betekenen in de regio en wat nodig is om
dit te kunnen realiseren. De toekomstvi
sie is in het najaar van 2008 gereed.
Twee jaar terug is de gemeente gestart
met een organisatieverbeteringstraject,
met als speerpunten het verbeteren van
de dienstverlening. Het motto 'behandel
de klant zoals u zelf behandeld wilt wor
den' was en is nog steeds het uitgangs
punt. De resultaten van dit traject begin
nen in meerdere facetten zichtbaar te
worden. Een intensieve verbouwing van
het gemeentehuis heeft er onder meer
toe geleid dat de gemeente haar inwo
ners via de klantenbalie fysiek beter kan
bedienen. Naast een fysieke verbetering
wordt ook het digitale loket verder ont
wikkeld en geoptimaliseerd (www.mid-
delharnis.nl).
In 2008 worden Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA' s) ingezet. Zij houden
toezicht op de naleving van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), en kunnen
waar nodig handhavend optreden. In de APV zijn de regels vastgelegd die tot de huis
houding van de gemeente behoren. Dit zijn onder andere regels over de organisatie
van evenementen, de exploitatie van horeca en parkeerexcessen.
'IMaufc" OP f- tJH'IGSTUDl^N:
Tfd«18«.!"' i.J 8:00-22:00 uur
TJjAMüSWtrKtri j,i 8:00 - 20:PO ijur
Het is nl«t toegestaan harten deze tijden
i/»/> ff^t ^t^f r-ir>h--jn a^hruik te m/^kpn.
2. Sk^tebaan alteen te gebruiken door skaters en 8MX-fietsers.
3. Voetballen alleen op het plein (niet bij de auto's).
4. Afval in de prullenbakken gooien.
l Gebruikers helpen elkaar met het schoonmak- r van hêtpélil
6. Geen scooters, brommers en homien es net plein.
[sanctie2.4.7 APV]
m (geluids)overlasl of hinder veroonaken, in het bijasnte j
voor de bewoners van de nabijgelegen woningen, ff jJ&,
[sanctie: 2.4.7 APV} %iMfcis«w
8. Verboden alcohol te gebruiken
[sanctie: 2.4.7APV)
Het komende jaar
wordt het buurt- en
kerngericht werken
verder ingevoerd,
door onder andere
buurtbudgetten
beschikbaar te stel
len. De komende
jaren zal met elke
buurt een dialoog
worden opgestart.
Hiermee wil de
gemeente een veili
ger en leefbaarder
woonomgeving reali
seren, de betrokken
heid van de inwoners
bij hun buurt vergro
ten en de dienstverle
ning verbeteren. Dit
gebeurt in samen
spraak met de inwo
ners, al dan niet
georganiseerd in een
buurtcomité of belan
genvereniging.
De gemeente richt zich de komende
jaren vooral op de totstandkoming van
een jeugdbeleid, een integraal veilig
heidsbeleid en een Centrum voor Jeugd
en Gezin. De gemeenteraad heeft voor
2008 geld gereserveerd om de vestiging
van een Jongeren Activiteitencentrum te
realiseren. De procedures hiervoor wor
den nog dit jaar opgestart.
In de periode 1998 - 2008 is de 'Beleids
nota Speelruimte Middelharnis' uitge
voerd. In 2008 wordt deze nota geëvalu
eerd en zal een nieuwe nota worden
geschreven. In de nieuwe nota worden
de resultaten uit het in 2007 gehouden
leefbaarheidonderzoek meegenomen. In
2008 zal een begin worden gemaakt met
de vernieuwing of plaatsing van speel
toestellen.
In 2008 staat een verbouwing van het
Diekhuus op het programma. De peuter
speelzaal, die nu in het Diekhuus is
gevestigd, verdwijnt. Op de plaats van of
in het Bakhuus in de Westplaat wordt
een nieuwe peuterspeelzaal gereali
seerd.
De economische ontwikkeling van de
gemeente rust op de volgende pijlers:
recreatie, toerisme, waterport, bedrijfs
matige ontwikkelingen, de dienstensec
tor en de landbouw. Het stimuleren en
ondersteunen van deze bedrijfstakken
zijn de komende jaren de uitgangspun
ten. In 2008 wordt de sierverlichting in
het centrum gerenoveerd en in 2009
staat een uitbreiding van het bedrijven
terrein Oostplaat op het programma. Het
komende jaar wordt tevens gewerkt aan
de ontwikkeling van een Economische
visie.
In 2007 vatte Stichting Zuidwester samen
met Stichting Pameijer en Stichting Bavo-
Europoort het plan op om de buurtsuper
in Stad aan 't Haringvliet nieuw leven in
te blazen. Zij gaan hierbij de eigen doel
groep inzetten om de buurtsuper en de
daaraan gekoppelde besteldienst te
bemannen. Met dit initiatief komt een ele
mentaire voorziening in de kern terug en
dit bevordert de leefbaarheid. Dit heeft de
gemeenteraad ertoe doen beslissen om
bij het vaststellen van de begroting 2008
eenmalig geld te reserveren voor de
buurtsuper in Stad aan 't Haringvliet.
In het kader van beleidsvorming ligt er op het gebied van het
beheer en onderhoud van de openbare ruimte (wegen, gebou
wen, groenvoorziening, riolering, verlichting etc.) voor de gemeen
te de komende jaren een taak. Voor een veilige en prettige leef
omgeving dienen deze voorzieningen goed te worden onderhou
den. Hiervoor zijn actuele beleids- en beheerplannen nodig. In
deze plannen wordt antwoord gegeven op de vraag: welke acti
viteiten moet de gemeente verrichten om de gewenste kwaliteit
te bereiken en wat zijn hiervan de kosten? In 2007 is hiermee een
start gemaakt. De plannen zijn in de loop van 2008 gereed.
Naast beleidvorming wordt uiteraard ook fysiek onderhoud uitge
voerd. In 2008 wordt verder gegaan met het aanpassen van de
plantsoenen en het vervangen van oude versleten boomstructu
ren in de diverse kernen. Daarnaast wordt vanuit de kernen een
hondenpoeproute opgezet. En wordt een inhaalslag gemaakt op
het gebied van beschoeiingen, oeverbescherming en baggerop-
slag.
In 2008 staat ook de ontwikkeling van een havennota op het
programma. De haven wordt momenteel beheerd en onder
houden zonder dat er een doorkijk is liaar de toekomst. Vooral
de ontwikkelingen aan de noordrand van Middelharnis en Som-
melsdijk en het kierbesluit hebben invloed op de verdere ont
wikkeling en het beheer van de haven.
Met het opstellen van een havennota wordt inzichtelijk gemaakt
hoe de gemeente in de toekomst met de haven wil omgaan en
welke kosten daarmee gemoeid gaan.
De gemeente Middelharnis heeft de taak
te voorzien in de woningbehoefte van
haar inwoners. Dit betekent dat voor het
behoud en de leefbaarheid van de dorps
kernen, in alle kernen gebouwd moet
kunnen worden. Daarbij is een verschei
denheid aan woningbouw met aandacht
voor onder andere levensloopbestendige
woningen het uitgangspunt.
De komende jaren zullen diverse wonin
gen gerealiseerd worden. De plannen
voor de Derde ring in de Westplaat ver
keren in een ver gevorderd stadium. En
in het voorjaar van 2008 worden onder
andere het ontwerp bestemmingsplan
voor Stad aan 't Haringvliet en De Lucard
(Nieuwe Tonge) in procedure gebracht.
In 2008 wordt tevens gestart met de
structuurvisie Middelharnis-Noord. Tot
2010 is het woningbouwprogramma aan
de noordkant van Middelharnis en Som-
melsdijk gewaarborgd. Voor de periode
daarna wordt een visie ontwikkeld, waar
in diverse ontwikkelingen de aandacht
krijgen. Zoals onder andere de uitbrei
ding van de jachthaven, de toekomst van
de huidige haven en het havenkanaal, de
oostelijke ontsluiting van de Westplaat,
de herinrichting Spuikwartier/Kerkepad
etc.
De Daltonschool krijgt het komende jaar middelen van de gemeente om een nieuw
schoolgebouw te realiseren. Het nieuwe schoolgebouw wordt gebouwd aan de nabij
gelegen Kastanjelaan. De nieuwbouw van de Daltonschool is onderdeel van het zoge
noemde project Bomenbuurt. Dit project behelst een herinrichting van het gebied dat
gelegen is tussen de Kastanjelaan, Berkenlaan en Lijsterbesweg. De huidige wonin
gen en de schoolgebouwen worden gesloopt. Daan/oor in de plaats komen 53 nieuwe
woningen en een nieuw gebouw voor de Daltonschool.
De Technische school Middelharnis en de Groene School Sommelsdijk vallen sinds
kort bestuurlijk onder de Edudelta Onderwijsgroep. Deze wil beide scholen en het Mbo-
ondenwijs in één nieuw schoolgebouw onderbrengen. Venwacht wordt dat dit de door
stroom van het Vmbo naar het Mbo zal bevorderen. De gemeente heeft nu middelen
in de begroting opgenomen om het schoolbestuur in de gelegenheid te stellen de bouw
voor te bereiden. De voorkeur van schoolbestuur en gemeente gaan uit naar een loca
tie aan de Zuidelijke Randweg. De uitvoering van deze plannen neemt de nodige tijd
in beslag. Naar verwachting is er voor de realisatie minimaal drie jaar nodig.