De Klepperstee reikt pnjs uit voor beste idee gastgericht denken mm m imwmwmmmi m mmw full copy-service EIIAtlDEri-niEUWA De betekenis van de brieven van Paulus binnen het nieuw testamentische getuigenis Peuter ochtend bibliotheek Middelharnis Schaakver. De Zwarte Pion Gebr. de Waal BV Drukkerij Langeweg 13 3245 KE Sommelsdijk Postbus 27 3240 AA Middelharnis Tel: (0187)47 10 20 Fax:(0187)48 57 36 dill Wii^^Jmr algemeen gebr-dewaal.co vvww.drukkerijdewaal.nl Damvereniging Dirksland 90 jaar geleden 2 tot 16 November 1917 A.ntirevolutionair INHOCSIGNO VINCES Orgaan PLAATSELIJK HIEUWS VARIA een BOUWKNEGHT en een ARBEIDER beiden >;oed bekwaam vüor bun werk. Dt laatste liefst mst werkend gezin. Voor beiden is sea woning nabij de Hofstede beschikbaar. Zich aan te malden bij den Opzich ter J. C BONS af bij M. DE HA.AS te Sommelsdijk. 13183 iS08 191S LEONIS VAN ALPHEN JANNETJE CÖSNELIA ESSER PUBLIKATIE VAN DE VERENIGING STREEKMUSEUM, KERKSTRAAT, SOMMELSDIJK. E.Bl. PAGINA 4 VRIJDAG 16 NOVEMBER 2007 Paulus neemt alleen al door het aantal brieven dat hij schreef, een prominente plaats in binnen het nieuw testamentische getuigenis. Wat is de betekenis van de boodschap van zijn brieven? Hoe verhoudt zich datgene wat hij schreef over de recht vaardiging met het getuige nis van de brief van Jacobus? Ik vraag in deze bijdrage de aandacht voor een aan tal belangwekkende studies over Paulus die de laatste jaren zijn verschenen. Udo Schnelie is een toon aangevend nieuwtestamen- ticus en onderzoeker van de brieven van Paulus. In 2005 verschenen een Engelse ver taling van zijn in 2003 in het Duits verschenen studie over de apostel; een studie die de vrucht is van het onderzoek vanjaren. Schnelie aanvaardt overigens niet het paulinisch auteurschap van de brieven aan Ef'eze, (<olossenzen, 2 Thessalonicen/.en en de pas torale brieven. De redenen die hij daarvoor aanvoert, acht ik ontoereikend. De ver schillen met de door hem wel als echt aanvaarde brieven van Paulus, laten zich verklaren door het verschil in onder werp, situatie en wellicht ook een verschil in secretarissen die Paulus' boodschap ver woorden. Evenmin aanvaart Schnelie zonder reserve de historische betrouwbaarheid van het boek Handelingen. Dit zijn zaken die afbreuk doen aan de waarde van zijn studie. Het tweede bezoek dat Paulus in Galaten beschrijft, wordt door Schnelie gelijk gesteld met het aposlelconvent uit Handelingen 15. De brief aan de Galaten is naar zijn over-, tuiging pas bij Paulus' derde zendingsreis geschreven. Hij gaat ervan uit dat de adres santen niet alleen in de pro vincie maar ook in de land streek Galatië woonden. In relatie daarmee meent hij dat de rechtvaardigingsleer in uit gewerkte vorm pas laat door Paulus is geformuleerd. Deze leer zou verband houden met de crisis in de gemeenten van Galatië. Schnelie gaat van een reële tegenstelling tussen de theologie van de moederge meente in Jeruzalem en die van Paulus uit. Ongetwijfeld legde Jacobus andere accen ten dan Paulus, maar dat betekent nog niet dat wij van een reële tegenstelling tussen hen behoeven uit te gaan. Zeker is dat de apostel Paulus een zeer belangrijke plaats heeft gehad in de eerste peri ode van de geschiedenis van de christelijke kerk. De chris telijke kerk, die begon als een stroming binnen het joden- doin, werd al in de eerste eeuw tot een stroming grotendeels naast het jodendom. Deze ontwikkeling ziet Schnelie beginnen in Antiochië, waar de volgelingen van Jezus van Nazareth voor het eerst christenen werden genoemd. De vervolging van de christe nen te Rome, waarvan joden gevrijwaard waren, ziet hij als een markeringspunt waaruit blijkt dat de scheiding steeds definitiever vormen aan was gaan nemen. De rechtvaardiging is voor Schnelie allereerst een deel hebben aan Christus. De doop is daarvan het zichtbare sym bool. De rechtvaardigings leer in de brief aan Galaten en de Romeinen heeft naar zijn overtuiging een ander accent. Hier valt de nadruk op rechtvaardiging als vrij spraak. Terecht'stelt Schnelie cfat de rechtvaardiging altijd ook een individueel aspect heeft. Vragen heb ik bij zijn visie dat de gedachte van de rechtvaardiging als vrij spraak pas een late, zij het ook volgens Schnelie wezen lijke, gedachte van Paulus zou zijn. Impliciet is deze gedachte al aanwezig in I Thessalonicenzen 10. Alleen Christus redt van de toeko mende toorn. Bijval verdient de relatie die Schnelie legt tussen de leer van de zonde en van de rechtvaardiging bij Paulus. Opmerkelijk in het licht van cie visie van menig nieuwtestamenticus hierop is dat Schnelie nadrukkelijk naar voren brengt dat Pau lus de dubbele predestinatie betrokken op personen heeh geleerd. Hij wijst er ook op dat voor de apostel het geloof geen zaak is die uit de mens zelf voortkomt, maar een volstrekte genadegave van God is. Schnelie meent dat er tussen de visie van "aulus op het joodse volk in 1 Ihes- salonicenzen en in Romeinen een wezenlijke discrepantie bestaat. Ik meen dat het hier gaat om verschil van insteek. In 1 Thessalonicenzen gaat het over een (groiH) aantal judese joden van wie Paulus weet dat Clods toorn dehni- tief over hen is gekomen. In Romeinen 9-11 gaat het over het lot van hetjoodse volk als geheel. Dan getuigt Paulus van de verwaciiting dat een maal Israël door het geloof in de HeereJezus Christusm de zaligheid zal delen. Apostle Paul: His Life and Theology door Udo Schnelie, Engelse vertaling M. Eugene Boring; uitgave Baker Book- house, Grand Rapids, Michi gan 2005; ISBN 0-8010- 2796-9; hh. met stofomslag 695 pag Prijs 39,99. Michael J. Gorman is als nieuwtestamenticus verbon den aan de universiteit van Baltimore, Maryland. Op een uitermate toegankelijke wijze beschrijft hij de theolo gie van de apostel Paulus. Hij gaat ervan uit dat alle brie ven die op Paulus naam staan daadwerkelijk door hem zijn geschreven met uitzondering van l Timotheüs en Titus. Ook in de laatste twee brieven is naar zijn overtuiging pau linisch materiaal verwerkt. De verschillen tussen Efeze en Colossenzen enerzijds en de andere brieven van Pau lus anderzijds verklaart hij uit verschil in onderwerpen. Daarnaast wijst hij op het feit dat in de oudheid een secre taris grote ruimte kon krij gen in het verwoorden van een brief. Gorman acht niet onwaarschijnlijk dat Tychikus niet alleen de drager van de beide brieven was, maar ook de secretaris. Aan een bespreking van elk van de brieven van Paulus gaan een zestal inleidende hoofdstukken vooraf. Gor man laat zien dat Paulus zijn roeping en optreden als apostel vooral in licht van Jesaja 40-66 heeft gezien. Als navolger van Christus is Pau lus niet alleen in zijn predi king maarOok in zijn lijden om Christus' wil een licht tot verlichting van heidenen. In Paulus' theologie zijn datge ne wat God in Christus heeft gedaan. Zijn openbaring van de Zoon van God in Paulus en Zijn reddende genade geschonken aan de gemeen ten aan wie Paulus schreef, nauw met elkaar verbonden. Al Paulus' brieven hebben gemeenten op het oog. Dat geldt ook voor de brief aan Filemon die voorgelezen is in de gemeente van Colosse, en de pastorale brieven. In de laatste brieven heeft Pau lus via zijn medewerkers de gemeenten op het oog. Via zijn brieven oefent Paulus zijn gezaghebbende apostel schap uit. Impliciet vormen zijn brieven zo al de aanzet tot de vorming van de nieuw testamentische canon. Gorman laat zien dat wij om Paulus' woordgebruik te ver staan zowel zijn joodse ach tergrond, en dan wel vooral het Oude Testament, in ogen schouw moeten nemen als een seculier Romeinse ach tergrond. Daarbij is het eerste uiteraard belangrijker dan het tweede. Zo moeten we het woord 'evangelie' zowel in het licht van Jesaja 40-66 verstaan als de vreugdeboodschap van de nieuwe exodus als tegen de achtergrond van een pro clamatie van de Romeinse keizer. Gorman onderstreept dat de theologie en geloofs ervaring van Paulus een iri- nitarisch karakter draagt. De oudtestamentische belijde nis van de ene God wordt in Filippenzen 2 verbonden met het gegeven dat de Naam HEERE ook aan Jezus toe komt. Eén kritische opmer king maak ik uitdrukkelijk. Wanneer de auteur meent dat wij niet alleen over het lijden van Christus maar ook over het lijden van God Zelf kunnen spreken is dat niet terug te voeren op een zorg vuldig lezen van het Nieuwe Testament maar op beïnvloe ding door het eigentijdse the ologische klimaat. Apostle of the Crucified Lord: A Theological Introduction to Paul his Letters door Michael J. Gorman, uitgave Eerdmans, Grand Rapids, Michigan 2004; ISBN 978- 0-8028-3934-3; pb. 610 pag Prijs 39. N.T. "Wright, anglicaans bis schop van Durham, is een vooraanstaande conserva tief nieuwtestamenticus. Hij is vooral bekend door zijn eigen visie op de betekenis van de rechtvaardiging in de brieven van Paulus. Naar zijn overtuiging heeft de verlos sing van de vloek van de wet waarover Paulus spreekt in zijn brieven, betrekking op de vervuUing van de profe tieën uit het Oude Testament van een nieuwe uittocht. Deze visie komt ook terug in zijn jongste boek over de apostel Paulus. Met andere joodse tijdgenoten, zo stelt Wright, was Paulus van mening dat geestelijk de ballingschap niet met de terugkeer uit Babel was geëindigd. Naar de over tuiging van Paulus zou de geestelijke ballingschap van Israël zijn wortels hebben in de wetgeving op de Sinaï. Ongetwijfeld heeft Paulus een relatie gezien tussen het werk van Christus en de oud- testamendsche profetieën van een nieuwe exodus. De vraag is echter of dit thema zo allesbeheersend is als Wright voor waar gehouden wil zien en in het oijzonder of de vloek van de wet waar over Paulus spreekt, uitslui tend Israël zou betreffen. In het licht van vooral de eerste hoofdstukken van de brief aan de Romeinen moeten we die vraag ontkennend beant woorden. Voor Wright heeft de leer van de rechtvaardi ging door het geloof louter betekenis in het licht van de voortgang van de heilsge schiedenis. Probleem is niet zozeer wat gesteld wordt, als wel wat wordt ontkend. Zeker zitten er heilshistorische aspecten aan de wijze waarop Paulus over de rechtvaar diging door geloof spreekt, maar dat is niet het enige en zelfs niet het belangrijkste. Kanttekeningen moeten worden geplaatst bij Wright's verstaan van de uitdrukking 'gerechtigheid Gods' in de brieven van Paulus. Wright wil deze uitspraak uitsluitend verstaan in het kader van Gods heilbrengend hande len. De notie van gericht is echter onmiskenbaar aanwe zig. Gods heilbrengend han delen heeft gestalte gekre gen in het gericht dat Jezus heeft getroffen. Door Zijn veroordeling en vloek is er vrijspraak. Voor Wright heeft de rechtvaardiging door het geloof alleen de notie van een nieuwe relatie tot God. Die notie is ongetwijfeld aanwe zig, maar niet mmder die van vrijspraak. De vrijspraak van hen die in Christus voor God rechtvaardig zijn, staat in het teken van het laatste gericht. Reeds nu mag de christen weten dat hij in het laatste gericht vrijspraak ontvangt. Deze kritische kanttekenin gen nemen niet weg dat Wright in zijn jongste boek een aantal waardevolle gege vens aandraagt. Allereerst noem ik dat hij een lans breekt voor het paulinisch auteurschap van de brieven aan de gemeente van Efeze en Colosse. Terecht stelt hij dat het ontzeggen van deze brieven aan Paulus ingege ven wordt door een voorin genomenheid ten aanzien van het feit wat Paulus bood schap zou moeten zijn, name lijk de rechtvaardiging door het geloof Ongetwijfeld is dit een belangrijk thema in Pau lus' theologie. Dat wil echter niet zeggen dat dit het enige thema is. Paulus maakt in zijn brieven duidelijk hoe het oudtesta mentische getuigenis van de eenheid van God in het licht van de komst van Christus naar deze wereld en de zen ding van de Heilige Geest moet worden verstaan. De komst van Christus en de zending van Gods Geest laten het karakter van de ene God zien. De ene God is de Drie enige God. Wright laat zien dat het kerkelijke dogma aangaande de Drie-eenheid in het verlengde ligt van de nieuwtestamentische Schrift- gegevens. Paulus maakt in zijn brieven ook duidelijk hoe de verkie zing van Israël moet worden verstaan. Het volk van God valt niet zondermeer samen met Israël. Uitverkorenen zijn zij die door het geloof in Christus voor God recht vaardig zijn. De verkiezing blijkt niet louter in het beho ren tot het volk van Israël maar in het geloof Daarbij wordt dan ook nog eens de etnische grens van Israël overschreden. Dit alles ligt in de lijn van de belofte dat in Abrahams zaad de geslachten van de wereld zullen worden gezegd. De hoop die Paulus voor Israël heeft, is dat Israël niet in ongeloof zal volhar den. De vooral sinds de Holo caust in christelijke kring feuite gedachte dat Israël uiten het geloof in Jezus Christus in de zaligheid zou kunnen delen zou, zo zegt Wright, terecht de ultieme vorm van antisemitisme zijn. Het zou namelijk betekenen dat Israël in tegenstelling tot de volkeren haar eigen Mes sias mag miskennen. Ten aanzien van de escha tologie onderstreept Wright dat de dood en opstanding van Christus en de daaraan verbonden uitstorting van de Heilige Geest als escha tologische en apocalyptische gebeurtenissen kunnen wor den gezien. Midden in de tijd breekt de nieuwe scheppin^j reeds aan. Paulus omschrijft de dag die door de oudtes tamentische profeten de daa des HEEREN wordt genoemd als de dag van de Heere Jezus Christus. Dat onderstreept c:)pnieuw de godheid van de Heere Jezus Christus. Paul.door N.T. Wright, uitgave Fortress Press, Minneapolis Minnesota 2005; ISBN 0-8006- 3766-6; hb. met stofomslag 195 pag. Prijs 25. In dit eerste deel van zijn Bij belse Theologie bespreekt Stuhlmacher zowel het onder wijs van de Heere Jezus Chris tus als dat van Paulus. Niet alle brieven die op naam van Paulus staan betrekt Stuhlmacher in zijn bespreking. Hij meent dat een aantal brieven toegeschre ven moeten worden aan de paulinische school; een voor onderstelling die ik niet deel. Waardevol is de wijze waarop Stuhlmachter de betekenis van de rechtvaardiging door het geloof bespreekt. Hij gaat niet mee met het zogenaamde nieu we perspectief dat de recht- rvaardiging door het geloof vooral sociologisch en cultureel ziet. Het zou bij de rechtvaar diging uitsluitend gaan om de vraag waar de grenzen van de christelijke gemeente liggen. Stuhlmacher laat zien dat de rechtvaardiging wel degelijk betrekking heeft op de verhou ding tot God. Rechtvaardiging is vrijspraak in Gods gericht. Jammer is dat Stuhlmacher de tweede helft van Romeinen 7 betrekt op het vóór-christelijke verleden van Paulus. In de lijn van Luther ziet Stuhlmacher werkelijk onderscheid tussen Paulus en Jacobus. Ook daarin moeten we hem niet volgen. Men dient dit werk met onder scheid te lezen. Dan kan men er veel uit leren. Biblische Theologie des Neuen Testaments. Band 1: Grundle- gung Von Jesus zu Paulus door Peter Stuhlmacher, derde uit- gebr. dr., uitgave Vandenhoeck Ruprecht, Göttingen 2005; JSBN 3-525-53146-X; pb. 417 pag. Prijs 46,90. Dr. P. de Vries 'En nu lekker slapen, Sam' van Amy Hest Anita Jeram is het boek dat cen traal staat op de komende peuterochtend in de bibli otheek te Middelharnis. De peuterochtend wordt geor ganiseerd in het kader van Boekenpret voor peuters van 2,5 tot 4 jaar met hun (groot)ouders/verzorgers. Na het voorlezen gaan de kinderen op ontdekkings tocht door de bibliotheek. De peuterochtend is op woensdag 28 november van 9.30 tot 11.00 uur. De toegang gratis. Vooraf opgeven kan telefonisch via nummer (0187) 485644 of via website www.biblio- theekzuidhollandsedelta. nl. MIDDELHARNIS - Overzicht voor ronde 10 in de huishou delijke competitie, gespeeld op 12 november jl. Mourik - Loosjes (2)l-Q Verolme - Neleman (2)I-O Struik (2) - Van Prooijen0-1 Boeter (2) - Peeman0-1 Van der Waal (2) - Moedt,. 0-1 Mulder (2) - Vd. Staaij.... 'A-'A (na barrage 0-1) Hennekes - De Haan (2) '/2-IA, (na barrage 1-0) Visser-A. Tieleman0-1 Deze partijen gelden ook voor de beker. De acht winnaars gaan door naar de '/t-finale, die zal worden gespeeld op 18 februari a.s. Verdere uitslagen: Meiaard (2) - Markwat (3). 0-1 Vis (2)-De Jager (2)0-1 Noordijk (3) - Lagendijk (3) 0-1 W Tieleman (3) - Lesuis (3)V-i-'A^ Smit (3) - Van Huizen (3)1-0 OUDDORP - Om zich als recreatiebedrijf te kunnen onderscheiden van andere recreatiebedrijven heeft ook De Klepperstee te Oud- dorp een punt nodig waar in ze moet uitblinken, want elk park heeft een schoon toilet, mooie speeltuinen, een recreatieteam, etc. "Datgene waarin wij ons ster ker zouden kunnen onder scheiden van andere parken kunnen alleen wijzelf verwe zenlijken. Hoe gaan wij om met onze gast? Hoe gastvrien- delijk en gastgericht zijn wij eigenlijk? En last but not least: hoe zit het met de service die wij verlenen aan onze gasten?" zegt adjunct-directeur Coby van den Berg. Bovengenoemde vraag werd voorgelegd aan alle mede werkers die werkzaam zijn op recreatiepark De Klepperstee te Ouddorp. Om de medewer- Coby van den Berg, adjunct directeur, overlmndigt de remheque aan Ijeontine Mierop (links). kers te motiveren met ideeën te komen, werd een wedstrijd uitgeschreven waarbij de win naar met het beste idee een reischeque ter waarde van €250 zou ontvangen. De jury heeft bij de selectie van de winnaar de volgende criteria aangehouden: het idee zelf de uitvoerbaarheid van het idee, het te verwachten resultaat vanuit de gast gezien en de kosten/baten analyse indien van toepassing. Leontine Mierop, reeds enke le jaren werkzaam als fulltime medewerkster op het kantoor in de functie van Hoofd Recep tie, voldeed op alle fronten aan de gestelde criteria. Om die reden werd haar zater dag 10 november jl. tijdens. de jaarlijkse personecisavond de reischeque ter waarde \an 250 overhandigd door Cobv van den Berg. Coby is blij dat er veel ideeën zijn binnengekomen en bena drukte in haar toespraak tot de medewerkers dat het belang rijk is betrokken te zijn bij de onderneming waar je werkt. Haar motto is: 'Teamwork, verre doelen bereik je beter samen!' Veel van de ingezon den ideeën zullen worden toe gepast en ze sprak de wens uil dat de medewerkers blijven meedenken. Uitslagen van maandag 12 november jl. Afdeling I: M. van 't Geloof-A.Jelier 3-0 C. van Prooijen - M. Poortvliet0-3 J. Knöps - H. Keuvelaar.... I-l SOMMELSDIJK. Volgens d« regenmeter van de Heer Human te Melissant, is in de maand Aug!, deze» jaars gevallen 199Vj m.M. tegen 91 m.M. In 1916, in Sept. 28 m.M. tegen 78 m.M. in 1916, en in October 178 m.M. tegea 80 m.M. In 1916. Tir vergelplng wal dat zeggen wil diene, dat dus tp elke vierkante meter in Augs. dezei jaars gevallen U 199'/; liter water, dat wordt op ledere Bunder of Hectare 1,995,000 liter water. Wannter men 40.000 kilo suikerpeen per bun der heeft is dit slecht» 26 wagenvrachten, en wanneer deze watermassa moest worden ver voerd zou daarvoor noodig wezen, ook gere kend op 1500 kilo per wagenvracht, niet min der dan 1339 wagenvrachten water per bunder. Van het verbod bedoeld in art. 1 van de verordening betreffende het kappen van houtgewas (zie officieel gedeelte) Is door den Commandant der Stelling van de Monden der Maas en van het Haringvliet vrijstelling ver leend aan hef bestuur dezer gemeente ten opzichte van 19 boomen staande aan den Enkelen Ring. OOLTOENSPLAAT. Deze week is op bon 21 rijst, op bon 16 bak en braadvct en op bon 14 gort verkrijgbaar. Een openbare vergadering van den raad dezer gemeente Is belegd tegen Woensdag 31 Oct. a.9, des namiddags ten 2 ure. Blijkens publicatie wordt aan de politie verordening toegevoegd, het is verboden boomen, struiken, heesters enz. te rooien zonder toestemming van den Sfelllngcom- mandant, doch voor de 40 H.A. boschland dezen zomer verkocht is toestemming ver kregen. Door de dochter van C. v. d. V. is een zilveren horloge gevonden, hetwelk verleden week was verloren door den militair Cam- phens uit Nieuwe Tonge, thans In garnizoen te Amersfoort. Doof den heer R. Kiewiet is een roode postduif gevangen met witte stuurpennen en dito staart, aan den eenen poot een bruin lederen ring en aan de andere poot een ge wone witte ring gemerkt B j 3312. Zaterdag zou door de militair A, D. wonende te Rotterdam doch hier in garnizoen een mand groenten per beurfschipper naar zijn woonplaats worden vervoerd, aangezien de mand niet te best was, werd door de ge meenteveldwachter bemerkt dat zich daarin ook aardappelen 25 K.Q. Bravo's bevonden, benevens goederen aan het Rijk toebehoorende en waarvoor hij geen vergunning had deze te vervoeren. Procesverbaal werd tegen voor noemde militair opgemaakt. Vrijdag werd een koe van den slager Buth naar de slachtplaats vervoerd, het beest echter zeer wild zijnde wist aan zijn gelei ders te ontsnappen en rende in woeste vaart het dorp door, eindelijk wist men het dier na een lang tijdsverloop met behulp van vele bereidwillige handen te boelen en zoo te vervoeren. Alles liep zonder persoonlijke on gelukken af. STELLENDAM. Deze week Is alhier ver krijgbaar op rijstbon No. 32, 1 ons haver mout, op rijstbon No. 33, 2 on» rijst en op zeepbón No. 33, 2 ons zeep alles per persoon. Door het ruwe weer Is op het Haring vliet een ijzeren boot gezonken, behoorende by den blazer K. L. 28. Men legde een bod op de boot om ze bij goed weer te lichten. Alhier is een lading steenkolen gearri veerd, waarvan ieder 2 X 80 K.O. ontving tegen den prijs van f 2.— per 80 K.Q. Aan den buitendijk alhier is Zaterdag een mijn aangespoeld welke Zondag d»or laiHtalren onichadclljk Is gemaakt. Van een welput staande achter de wo ning van den heer F. v.d.Vlugt alhier, werd de hals dosr den bliksem getroffen en in tweeën gespleten. Door A. de Jager alhier zijn opgevlicht en aangebracht 10 vaten machineolie, 2 va ten ipidtu» eenige kisten boter, vet en spek. Eetwaren waren echter allen bedorven. OOEDEREEDE. De vorige week Vrijdag i* aan het Noorderstjand een mijn aangespoeld, die Zaterdag met goed gevolg werd gede monteerd. Naar we uit goede bron vernemen za! alhier een electrice centrale worden opgericht. Al Is de cichorei drogerij nog niet vol tooid, toch werd Zaterdag j.l. al cichorei aan gevoerd. Zaterdag en Maandag werd alhier we derom kolen aan elk gezin verstrekt, 80 Kilo if 2.- Deze week is ep bon no. 13 een VaPond gort verkrijgbaar. Door een Noordzeevisscher werd een baal veeren opgepikt en alhier aangebracht. OUjDORP. Al weder een diefstal, in de de vorige week. Bij Iemand aan den Molen weg is de geheele wasch verdwenen en die stond nog wel in het water. Men meld ons later: Door het krachtig optreden van de heer A, Padmos werd hedennacht een (de dief gepakt, waar onze gemeente sedert eenigen tijd berucht door wordt. Toen niej. K. Padmos dezen nacht gerucht op haar erf hoorde belde zij haar broer, met wien ze partic. telefonisch is verbonden, op, en die het geluk had zekere W. B een be rucht individu uit deze gemeente te pakken te krijgen en onschadelijk te maken. Hij zit reeds achter slot en grendel om vertransporteerd te worden naar Rotterdam. Op de najaars-veemarkt was 48 stuks vee aangevoerdeen groot getal voor deze plaats. De handel was levendig. Door den hevigen wind zijn er in het eind van de week, aan her Nodrderstrand mijnen aangespoeld die Zaterdag en Zondag tot ontploffing zijn gebracht. 24 vaten met olie zijn aangespoeld, terwijl door de visschers 17 groote vaten zijn opgepikt. Om strandroof tegen te gaan, wordt het geheele strand door de kustwacht bewaakt. Een ieder zij gewaar schuwd. stokende Burgemeester. De burgemeester /an een stad In het Noorden ontving dezer Jagen het volgende rijmpje: Edelachtbre burgervader, Toe verklaar mij dit eens nader: Dat, terwijl de heele stad Zit te kleumen koud en nat, leder op kantoor of school Snakt naar turf of hout of kool, Elk zijn anthraclet bewaart Op 't bevel van hoager: „spaart", Burgemeester op 't Stadhuls, leder anibteaaar incluis. Lekker ia de warmte leeft En de brui aan 't sparen geeft 7 Vader, is dit In den haak Vader is dit 's vader» taak 7 Of déze burgemeester oek met een rijmpje ntwoerden zal Hbid. Geirraagd tegen 1 Maart a.s. op de HANSHOEVE onder Den Boirmel Zoo de Heere wil en zij leven ho pen onze geliefde Ouders EN op Maandag 12 November a.s. hunne 25-JARIOE ECHTVEREENIOINO te herdenken. Hunne dankbare Kinderen. NIEUWE TONGE, November 1917. Wanneer wij geen gebreken hadden, zou den wij er niet zoo'n genoegen in vinden, ze bij anderen te ontdekken. Wie zich op de goede wijze bezighoudt met de ellende van anderen, voelt de zijne minder I Er zou niet veel ondankbaarheid worden gevonden, als er niet zooveel dank gezocht werd.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 4