De Klepperstee reikt pnjs uit voor
beste idee gastgericht denken
mm m imwmwmmmi m mmw
full copy-service
EIIAtlDEri-niEUWA
De betekenis van de
brieven van Paulus
binnen het nieuw
testamentische getuigenis
Peuter
ochtend
bibliotheek
Middelharnis
Schaakver.
De Zwarte Pion
Gebr. de Waal BV Drukkerij
Langeweg 13
3245 KE Sommelsdijk
Postbus 27
3240 AA Middelharnis
Tel: (0187)47 10 20
Fax:(0187)48 57 36
dill Wii^^Jmr algemeen
gebr-dewaal.co
vvww.drukkerijdewaal.nl
Damvereniging
Dirksland
90 jaar geleden
2 tot 16 November 1917
A.ntirevolutionair
INHOCSIGNO VINCES
Orgaan
PLAATSELIJK HIEUWS
VARIA
een BOUWKNEGHT
en een ARBEIDER
beiden >;oed bekwaam vüor bun
werk. Dt laatste liefst mst werkend
gezin. Voor beiden is sea woning nabij
de Hofstede beschikbaar.
Zich aan te malden bij den Opzich
ter J. C BONS af bij M. DE HA.AS
te Sommelsdijk. 13183
iS08 191S
LEONIS VAN ALPHEN
JANNETJE CÖSNELIA ESSER
PUBLIKATIE VAN DE VERENIGING STREEKMUSEUM, KERKSTRAAT, SOMMELSDIJK. E.Bl.
PAGINA 4
VRIJDAG 16 NOVEMBER 2007
Paulus neemt alleen al door
het aantal brieven dat hij
schreef, een prominente
plaats in binnen het nieuw
testamentische getuigenis.
Wat is de betekenis van de
boodschap van zijn brieven?
Hoe verhoudt zich datgene
wat hij schreef over de recht
vaardiging met het getuige
nis van de brief van Jacobus?
Ik vraag in deze bijdrage
de aandacht voor een aan
tal belangwekkende studies
over Paulus die de laatste
jaren zijn verschenen.
Udo Schnelie is een toon
aangevend nieuwtestamen-
ticus en onderzoeker van de
brieven van Paulus. In 2005
verschenen een Engelse ver
taling van zijn in 2003 in het
Duits verschenen studie over
de apostel; een studie die de
vrucht is van het onderzoek
vanjaren. Schnelie aanvaardt
overigens niet het paulinisch
auteurschap van de brieven
aan Ef'eze, (<olossenzen, 2
Thessalonicen/.en en de pas
torale brieven. De redenen
die hij daarvoor aanvoert,
acht ik ontoereikend. De ver
schillen met de door hem wel
als echt aanvaarde brieven van
Paulus, laten zich verklaren
door het verschil in onder
werp, situatie en wellicht ook
een verschil in secretarissen
die Paulus' boodschap ver
woorden. Evenmin aanvaart
Schnelie zonder reserve de
historische betrouwbaarheid
van het boek Handelingen.
Dit zijn zaken die afbreuk
doen aan de waarde van zijn
studie.
Het tweede bezoek dat Paulus
in Galaten beschrijft, wordt
door Schnelie gelijk gesteld
met het aposlelconvent uit
Handelingen 15. De brief aan
de Galaten is naar zijn over-,
tuiging pas bij Paulus' derde
zendingsreis geschreven. Hij
gaat ervan uit dat de adres
santen niet alleen in de pro
vincie maar ook in de land
streek Galatië woonden. In
relatie daarmee meent hij dat
de rechtvaardigingsleer in uit
gewerkte vorm pas laat door
Paulus is geformuleerd. Deze
leer zou verband houden met
de crisis in de gemeenten van
Galatië. Schnelie gaat van een
reële tegenstelling tussen de
theologie van de moederge
meente in Jeruzalem en die
van Paulus uit. Ongetwijfeld
legde Jacobus andere accen
ten dan Paulus, maar dat
betekent nog niet dat wij van
een reële tegenstelling tussen
hen behoeven uit te gaan.
Zeker is dat de apostel Paulus
een zeer belangrijke plaats
heeft gehad in de eerste peri
ode van de geschiedenis van
de christelijke kerk. De chris
telijke kerk, die begon als een
stroming binnen het joden-
doin, werd al in de eerste eeuw
tot een stroming grotendeels
naast het jodendom. Deze
ontwikkeling ziet Schnelie
beginnen in Antiochië, waar
de volgelingen van Jezus
van Nazareth voor het eerst
christenen werden genoemd.
De vervolging van de christe
nen te Rome, waarvan joden
gevrijwaard waren, ziet hij als
een markeringspunt waaruit
blijkt dat de scheiding steeds
definitiever vormen aan was
gaan nemen.
De rechtvaardiging is voor
Schnelie allereerst een deel
hebben aan Christus. De doop
is daarvan het zichtbare sym
bool. De rechtvaardigings
leer in de brief aan Galaten
en de Romeinen heeft naar
zijn overtuiging een ander
accent. Hier valt de nadruk
op rechtvaardiging als vrij
spraak. Terecht'stelt Schnelie
cfat de rechtvaardiging altijd
ook een individueel aspect
heeft. Vragen heb ik bij zijn
visie dat de gedachte van
de rechtvaardiging als vrij
spraak pas een late, zij het
ook volgens Schnelie wezen
lijke, gedachte van Paulus
zou zijn. Impliciet is deze
gedachte al aanwezig in I
Thessalonicenzen 10. Alleen
Christus redt van de toeko
mende toorn. Bijval verdient
de relatie die Schnelie legt
tussen de leer van de zonde
en van de rechtvaardiging bij
Paulus. Opmerkelijk in het
licht van cie visie van menig
nieuwtestamenticus hierop
is dat Schnelie nadrukkelijk
naar voren brengt dat Pau
lus de dubbele predestinatie
betrokken op personen heeh
geleerd. Hij wijst er ook op
dat voor de apostel het geloof
geen zaak is die uit de mens
zelf voortkomt, maar een
volstrekte genadegave van
God is. Schnelie meent dat
er tussen de visie van "aulus
op het joodse volk in 1 Ihes-
salonicenzen en in Romeinen
een wezenlijke discrepantie
bestaat. Ik meen dat het hier
gaat om verschil van insteek.
In 1 Thessalonicenzen gaat
het over een (groiH) aantal
judese joden van wie Paulus
weet dat Clods toorn dehni-
tief over hen is gekomen. In
Romeinen 9-11 gaat het over
het lot van hetjoodse volk als
geheel. Dan getuigt Paulus
van de verwaciiting dat een
maal Israël door het geloof in
de HeereJezus Christusm de
zaligheid zal delen.
Apostle Paul: His Life and
Theology door Udo Schnelie,
Engelse vertaling M. Eugene
Boring; uitgave Baker Book-
house, Grand Rapids, Michi
gan 2005; ISBN 0-8010-
2796-9; hh. met stofomslag
695 pag Prijs 39,99.
Michael J. Gorman is als
nieuwtestamenticus verbon
den aan de universiteit van
Baltimore, Maryland. Op
een uitermate toegankelijke
wijze beschrijft hij de theolo
gie van de apostel Paulus. Hij
gaat ervan uit dat alle brie
ven die op Paulus naam staan
daadwerkelijk door hem zijn
geschreven met uitzondering
van l Timotheüs en Titus.
Ook in de laatste twee brieven
is naar zijn overtuiging pau
linisch materiaal verwerkt.
De verschillen tussen Efeze
en Colossenzen enerzijds en
de andere brieven van Pau
lus anderzijds verklaart hij
uit verschil in onderwerpen.
Daarnaast wijst hij op het feit
dat in de oudheid een secre
taris grote ruimte kon krij
gen in het verwoorden van
een brief. Gorman acht niet
onwaarschijnlijk dat Tychikus
niet alleen de drager van de
beide brieven was, maar ook
de secretaris.
Aan een bespreking van elk
van de brieven van Paulus
gaan een zestal inleidende
hoofdstukken vooraf. Gor
man laat zien dat Paulus
zijn roeping en optreden als
apostel vooral in licht van
Jesaja 40-66 heeft gezien. Als
navolger van Christus is Pau
lus niet alleen in zijn predi
king maarOok in zijn lijden
om Christus' wil een licht tot
verlichting van heidenen. In
Paulus' theologie zijn datge
ne wat God in Christus heeft
gedaan. Zijn openbaring van
de Zoon van God in Paulus
en Zijn reddende genade
geschonken aan de gemeen
ten aan wie Paulus schreef,
nauw met elkaar verbonden.
Al Paulus' brieven hebben
gemeenten op het oog. Dat
geldt ook voor de brief aan
Filemon die voorgelezen is
in de gemeente van Colosse,
en de pastorale brieven. In
de laatste brieven heeft Pau
lus via zijn medewerkers de
gemeenten op het oog. Via
zijn brieven oefent Paulus
zijn gezaghebbende apostel
schap uit. Impliciet vormen
zijn brieven zo al de aanzet
tot de vorming van de nieuw
testamentische canon.
Gorman laat zien dat wij om
Paulus' woordgebruik te ver
staan zowel zijn joodse ach
tergrond, en dan wel vooral
het Oude Testament, in ogen
schouw moeten nemen als
een seculier Romeinse ach
tergrond. Daarbij is het eerste
uiteraard belangrijker dan
het tweede. Zo moeten we het
woord 'evangelie' zowel in het
licht van Jesaja 40-66 verstaan
als de vreugdeboodschap van
de nieuwe exodus als tegen
de achtergrond van een pro
clamatie van de Romeinse
keizer. Gorman onderstreept
dat de theologie en geloofs
ervaring van Paulus een iri-
nitarisch karakter draagt. De
oudtestamentische belijde
nis van de ene God wordt in
Filippenzen 2 verbonden met
het gegeven dat de Naam
HEERE ook aan Jezus toe
komt. Eén kritische opmer
king maak ik uitdrukkelijk.
Wanneer de auteur meent
dat wij niet alleen over het
lijden van Christus maar ook
over het lijden van God Zelf
kunnen spreken is dat niet
terug te voeren op een zorg
vuldig lezen van het Nieuwe
Testament maar op beïnvloe
ding door het eigentijdse the
ologische klimaat.
Apostle of the Crucified Lord:
A Theological Introduction
to Paul his Letters door
Michael J. Gorman, uitgave
Eerdmans, Grand Rapids,
Michigan 2004; ISBN 978-
0-8028-3934-3; pb. 610 pag
Prijs 39.
N.T. "Wright, anglicaans bis
schop van Durham, is een
vooraanstaande conserva
tief nieuwtestamenticus. Hij
is vooral bekend door zijn
eigen visie op de betekenis
van de rechtvaardiging in de
brieven van Paulus. Naar zijn
overtuiging heeft de verlos
sing van de vloek van de wet
waarover Paulus spreekt in
zijn brieven, betrekking op
de vervuUing van de profe
tieën uit het Oude Testament
van een nieuwe uittocht. Deze
visie komt ook terug in zijn
jongste boek over de apostel
Paulus. Met andere joodse
tijdgenoten, zo stelt Wright,
was Paulus van mening dat
geestelijk de ballingschap niet
met de terugkeer uit Babel
was geëindigd. Naar de over
tuiging van Paulus zou de
geestelijke ballingschap van
Israël zijn wortels hebben in
de wetgeving op de Sinaï.
Ongetwijfeld heeft Paulus
een relatie gezien tussen het
werk van Christus en de oud-
testamendsche profetieën
van een nieuwe exodus. De
vraag is echter of dit thema
zo allesbeheersend is als
Wright voor waar gehouden
wil zien en in het oijzonder
of de vloek van de wet waar
over Paulus spreekt, uitslui
tend Israël zou betreffen. In
het licht van vooral de eerste
hoofdstukken van de brief
aan de Romeinen moeten we
die vraag ontkennend beant
woorden. Voor Wright heeft
de leer van de rechtvaardi
ging door het geloof louter
betekenis in het licht van de
voortgang van de heilsge
schiedenis. Probleem is niet
zozeer wat gesteld wordt, als
wel wat wordt ontkend. Zeker
zitten er heilshistorische
aspecten aan de wijze waarop
Paulus over de rechtvaar
diging door geloof spreekt,
maar dat is niet het enige en
zelfs niet het belangrijkste.
Kanttekeningen moeten
worden geplaatst bij Wright's
verstaan van de uitdrukking
'gerechtigheid Gods' in de
brieven van Paulus. Wright
wil deze uitspraak uitsluitend
verstaan in het kader van
Gods heilbrengend hande
len. De notie van gericht is
echter onmiskenbaar aanwe
zig. Gods heilbrengend han
delen heeft gestalte gekre
gen in het gericht dat Jezus
heeft getroffen. Door Zijn
veroordeling en vloek is er
vrijspraak. Voor Wright heeft
de rechtvaardiging door het
geloof alleen de notie van een
nieuwe relatie tot God. Die
notie is ongetwijfeld aanwe
zig, maar niet mmder die van
vrijspraak. De vrijspraak van
hen die in Christus voor God
rechtvaardig zijn, staat in het
teken van het laatste gericht.
Reeds nu mag de christen
weten dat hij in het laatste
gericht vrijspraak ontvangt.
Deze kritische kanttekenin
gen nemen niet weg dat
Wright in zijn jongste boek
een aantal waardevolle gege
vens aandraagt. Allereerst
noem ik dat hij een lans
breekt voor het paulinisch
auteurschap van de brieven
aan de gemeente van Efeze
en Colosse. Terecht stelt hij
dat het ontzeggen van deze
brieven aan Paulus ingege
ven wordt door een voorin
genomenheid ten aanzien
van het feit wat Paulus bood
schap zou moeten zijn, name
lijk de rechtvaardiging door
het geloof Ongetwijfeld is dit
een belangrijk thema in Pau
lus' theologie. Dat wil echter
niet zeggen dat dit het enige
thema is.
Paulus maakt in zijn brieven
duidelijk hoe het oudtesta
mentische getuigenis van de
eenheid van God in het licht
van de komst van Christus
naar deze wereld en de zen
ding van de Heilige Geest
moet worden verstaan. De
komst van Christus en de
zending van Gods Geest laten
het karakter van de ene God
zien. De ene God is de Drie
enige God. Wright laat zien
dat het kerkelijke dogma
aangaande de Drie-eenheid
in het verlengde ligt van de
nieuwtestamentische Schrift-
gegevens.
Paulus maakt in zijn brieven
ook duidelijk hoe de verkie
zing van Israël moet worden
verstaan. Het volk van God
valt niet zondermeer samen
met Israël. Uitverkorenen
zijn zij die door het geloof
in Christus voor God recht
vaardig zijn. De verkiezing
blijkt niet louter in het beho
ren tot het volk van Israël
maar in het geloof Daarbij
wordt dan ook nog eens de
etnische grens van Israël
overschreden. Dit alles ligt in
de lijn van de belofte dat in
Abrahams zaad de geslachten
van de wereld zullen worden
gezegd. De hoop die Paulus
voor Israël heeft, is dat Israël
niet in ongeloof zal volhar
den. De vooral sinds de Holo
caust in christelijke kring
feuite gedachte dat Israël
uiten het geloof in Jezus
Christus in de zaligheid zou
kunnen delen zou, zo zegt
Wright, terecht de ultieme
vorm van antisemitisme zijn.
Het zou namelijk betekenen
dat Israël in tegenstelling tot
de volkeren haar eigen Mes
sias mag miskennen.
Ten aanzien van de escha
tologie onderstreept Wright
dat de dood en opstanding
van Christus en de daaraan
verbonden uitstorting van
de Heilige Geest als escha
tologische en apocalyptische
gebeurtenissen kunnen wor
den gezien. Midden in de tijd
breekt de nieuwe scheppin^j
reeds aan. Paulus omschrijft
de dag die door de oudtes
tamentische profeten de daa
des HEEREN wordt genoemd
als de dag van de Heere Jezus
Christus. Dat onderstreept
c:)pnieuw de godheid van de
Heere Jezus Christus.
Paul.door N.T. Wright, uitgave
Fortress Press, Minneapolis
Minnesota 2005; ISBN 0-8006-
3766-6; hb. met stofomslag 195
pag. Prijs 25.
In dit eerste deel van zijn Bij
belse Theologie bespreekt
Stuhlmacher zowel het onder
wijs van de Heere Jezus Chris
tus als dat van Paulus. Niet alle
brieven die op naam van Paulus
staan betrekt Stuhlmacher in
zijn bespreking. Hij meent dat
een aantal brieven toegeschre
ven moeten worden aan de
paulinische school; een voor
onderstelling die ik niet deel.
Waardevol is de wijze waarop
Stuhlmachter de betekenis van
de rechtvaardiging door het
geloof bespreekt. Hij gaat niet
mee met het zogenaamde nieu
we perspectief dat de recht-
rvaardiging door het geloof
vooral sociologisch en cultureel
ziet. Het zou bij de rechtvaar
diging uitsluitend gaan om de
vraag waar de grenzen van de
christelijke gemeente liggen.
Stuhlmacher laat zien dat de
rechtvaardiging wel degelijk
betrekking heeft op de verhou
ding tot God. Rechtvaardiging
is vrijspraak in Gods gericht.
Jammer is dat Stuhlmacher de
tweede helft van Romeinen 7
betrekt op het vóór-christelijke
verleden van Paulus. In de lijn
van Luther ziet Stuhlmacher
werkelijk onderscheid tussen
Paulus en Jacobus. Ook daarin
moeten we hem niet volgen.
Men dient dit werk met onder
scheid te lezen. Dan kan men
er veel uit leren.
Biblische Theologie des Neuen
Testaments. Band 1: Grundle-
gung Von Jesus zu Paulus door
Peter Stuhlmacher, derde uit-
gebr. dr., uitgave Vandenhoeck
Ruprecht, Göttingen 2005;
JSBN 3-525-53146-X; pb. 417
pag. Prijs 46,90.
Dr. P. de Vries
'En nu lekker slapen, Sam'
van Amy Hest Anita
Jeram is het boek dat cen
traal staat op de komende
peuterochtend in de bibli
otheek te Middelharnis. De
peuterochtend wordt geor
ganiseerd in het kader van
Boekenpret voor peuters
van 2,5 tot 4 jaar met hun
(groot)ouders/verzorgers.
Na het voorlezen gaan de
kinderen op ontdekkings
tocht door de bibliotheek.
De peuterochtend is op
woensdag 28 november
van 9.30 tot 11.00 uur.
De toegang gratis. Vooraf
opgeven kan telefonisch
via nummer (0187) 485644
of via website www.biblio-
theekzuidhollandsedelta.
nl.
MIDDELHARNIS - Overzicht
voor ronde 10 in de huishou
delijke competitie, gespeeld op
12 november jl.
Mourik - Loosjes (2)l-Q
Verolme - Neleman (2)I-O
Struik (2) - Van Prooijen0-1
Boeter (2) - Peeman0-1
Van der Waal (2) - Moedt,. 0-1
Mulder (2) - Vd. Staaij.... 'A-'A
(na barrage 0-1)
Hennekes - De Haan (2) '/2-IA,
(na barrage 1-0)
Visser-A. Tieleman0-1
Deze partijen gelden ook voor
de beker. De acht winnaars
gaan door naar de '/t-finale,
die zal worden gespeeld op 18
februari a.s.
Verdere uitslagen:
Meiaard (2) - Markwat (3). 0-1
Vis (2)-De Jager (2)0-1
Noordijk (3) - Lagendijk (3) 0-1
W Tieleman (3) -
Lesuis (3)V-i-'A^
Smit (3) - Van Huizen (3)1-0
OUDDORP - Om zich als
recreatiebedrijf te kunnen
onderscheiden van andere
recreatiebedrijven heeft
ook De Klepperstee te Oud-
dorp een punt nodig waar
in ze moet uitblinken, want
elk park heeft een schoon
toilet, mooie speeltuinen,
een recreatieteam, etc.
"Datgene waarin wij ons ster
ker zouden kunnen onder
scheiden van andere parken
kunnen alleen wijzelf verwe
zenlijken. Hoe gaan wij om
met onze gast? Hoe gastvrien-
delijk en gastgericht zijn wij
eigenlijk? En last but not least:
hoe zit het met de service die
wij verlenen aan onze gasten?"
zegt adjunct-directeur Coby
van den Berg.
Bovengenoemde vraag werd
voorgelegd aan alle mede
werkers die werkzaam zijn op
recreatiepark De Klepperstee
te Ouddorp. Om de medewer-
Coby van den Berg, adjunct directeur, overlmndigt de remheque aan
Ijeontine Mierop (links).
kers te motiveren met ideeën
te komen, werd een wedstrijd
uitgeschreven waarbij de win
naar met het beste idee een
reischeque ter waarde van
€250 zou ontvangen.
De jury heeft bij de selectie
van de winnaar de volgende
criteria aangehouden: het idee
zelf de uitvoerbaarheid van
het idee, het te verwachten
resultaat vanuit de gast gezien
en de kosten/baten analyse
indien van toepassing.
Leontine Mierop, reeds enke
le jaren werkzaam als fulltime
medewerkster op het kantoor
in de functie van Hoofd Recep
tie, voldeed op alle fronten
aan de gestelde criteria. Om
die reden werd haar zater
dag 10 november jl. tijdens.
de jaarlijkse personecisavond
de reischeque ter waarde \an
250 overhandigd door Cobv
van den Berg.
Coby is blij dat er veel ideeën
zijn binnengekomen en bena
drukte in haar toespraak tot de
medewerkers dat het belang
rijk is betrokken te zijn bij de
onderneming waar je werkt.
Haar motto is: 'Teamwork,
verre doelen bereik je beter
samen!' Veel van de ingezon
den ideeën zullen worden toe
gepast en ze sprak de wens uil
dat de medewerkers blijven
meedenken.
Uitslagen van maandag 12
november jl.
Afdeling I:
M. van 't Geloof-A.Jelier 3-0
C. van Prooijen -
M. Poortvliet0-3
J. Knöps - H. Keuvelaar.... I-l
SOMMELSDIJK. Volgens d« regenmeter van
de Heer Human te Melissant, is in de maand
Aug!, deze» jaars gevallen 199Vj m.M. tegen
91 m.M. In 1916, in Sept. 28 m.M. tegen
78 m.M. in 1916, en in October 178 m.M.
tegea 80 m.M. In 1916.
Tir vergelplng wal dat zeggen wil diene,
dat dus tp elke vierkante meter in Augs.
dezei jaars gevallen U 199'/; liter water, dat
wordt op ledere Bunder of Hectare 1,995,000
liter water.
Wannter men 40.000 kilo suikerpeen per bun
der heeft is dit slecht» 26 wagenvrachten, en
wanneer deze watermassa moest worden ver
voerd zou daarvoor noodig wezen, ook gere
kend op 1500 kilo per wagenvracht, niet min
der dan 1339 wagenvrachten water per bunder.
Van het verbod bedoeld in art. 1 van
de verordening betreffende het kappen van
houtgewas (zie officieel gedeelte) Is door den
Commandant der Stelling van de Monden der
Maas en van het Haringvliet vrijstelling ver
leend aan hef bestuur dezer gemeente ten
opzichte van 19 boomen staande aan den
Enkelen Ring.
OOLTOENSPLAAT. Deze week is op bon
21 rijst, op bon 16 bak en braadvct en op
bon 14 gort verkrijgbaar.
Een openbare vergadering van den raad
dezer gemeente Is belegd tegen Woensdag
31 Oct. a.9, des namiddags ten 2 ure.
Blijkens publicatie wordt aan de politie
verordening toegevoegd, het is verboden
boomen, struiken, heesters enz. te rooien
zonder toestemming van den Sfelllngcom-
mandant, doch voor de 40 H.A. boschland
dezen zomer verkocht is toestemming ver
kregen.
Door de dochter van C. v. d. V. is een
zilveren horloge gevonden, hetwelk verleden
week was verloren door den militair Cam-
phens uit Nieuwe Tonge, thans In garnizoen
te Amersfoort.
Doof den heer R. Kiewiet is een roode
postduif gevangen met witte stuurpennen en
dito staart, aan den eenen poot een bruin
lederen ring en aan de andere poot een ge
wone witte ring gemerkt B j 3312.
Zaterdag zou door de militair A, D.
wonende te Rotterdam doch hier in garnizoen
een mand groenten per beurfschipper naar
zijn woonplaats worden vervoerd, aangezien
de mand niet te best was, werd door de ge
meenteveldwachter bemerkt dat zich daarin
ook aardappelen 25 K.Q. Bravo's bevonden,
benevens goederen aan het Rijk toebehoorende
en waarvoor hij geen vergunning had deze
te vervoeren. Procesverbaal werd tegen voor
noemde militair opgemaakt.
Vrijdag werd een koe van den slager
Buth naar de slachtplaats vervoerd, het beest
echter zeer wild zijnde wist aan zijn gelei
ders te ontsnappen en rende in woeste vaart
het dorp door, eindelijk wist men het dier
na een lang tijdsverloop met behulp van vele
bereidwillige handen te boelen en zoo te
vervoeren. Alles liep zonder persoonlijke on
gelukken af.
STELLENDAM. Deze week Is alhier ver
krijgbaar op rijstbon No. 32, 1 ons haver
mout, op rijstbon No. 33, 2 on» rijst en op
zeepbón No. 33, 2 ons zeep alles per persoon.
Door het ruwe weer Is op het Haring
vliet een ijzeren boot gezonken, behoorende
by den blazer K. L. 28. Men legde een bod
op de boot om ze bij goed weer te lichten.
Alhier is een lading steenkolen gearri
veerd, waarvan ieder 2 X 80 K.O. ontving
tegen den prijs van f 2.— per 80 K.Q.
Aan den buitendijk alhier is Zaterdag
een mijn aangespoeld welke Zondag d»or
laiHtalren onichadclljk Is gemaakt.
Van een welput staande achter de wo
ning van den heer F. v.d.Vlugt alhier, werd
de hals dosr den bliksem getroffen en in
tweeën gespleten.
Door A. de Jager alhier zijn opgevlicht
en aangebracht 10 vaten machineolie, 2 va
ten ipidtu» eenige kisten boter, vet en spek.
Eetwaren waren echter allen bedorven.
OOEDEREEDE. De vorige week Vrijdag i*
aan het Noorderstjand een mijn aangespoeld,
die Zaterdag met goed gevolg werd gede
monteerd.
Naar we uit goede bron vernemen za!
alhier een electrice centrale worden opgericht.
Al Is de cichorei drogerij nog niet vol
tooid, toch werd Zaterdag j.l. al cichorei aan
gevoerd.
Zaterdag en Maandag werd alhier we
derom kolen aan elk gezin verstrekt, 80 Kilo
if 2.-
Deze week is ep bon no. 13 een VaPond
gort verkrijgbaar.
Door een Noordzeevisscher werd een
baal veeren opgepikt en alhier aangebracht.
OUjDORP. Al weder een diefstal, in de
de vorige week. Bij Iemand aan den Molen
weg is de geheele wasch verdwenen en die
stond nog wel in het water.
Men meld ons later:
Door het krachtig optreden van de heer
A, Padmos werd hedennacht een (de dief
gepakt, waar onze gemeente sedert eenigen
tijd berucht door wordt.
Toen niej. K. Padmos dezen nacht gerucht
op haar erf hoorde belde zij haar broer, met
wien ze partic. telefonisch is verbonden, op,
en die het geluk had zekere W. B een be
rucht individu uit deze gemeente te pakken
te krijgen en onschadelijk te maken.
Hij zit reeds achter slot en grendel om
vertransporteerd te worden naar Rotterdam.
Op de najaars-veemarkt was 48 stuks
vee aangevoerdeen groot getal voor deze
plaats. De handel was levendig.
Door den hevigen wind zijn er in het
eind van de week, aan her Nodrderstrand
mijnen aangespoeld die Zaterdag en Zondag
tot ontploffing zijn gebracht. 24 vaten met
olie zijn aangespoeld, terwijl door de visschers
17 groote vaten zijn opgepikt. Om strandroof
tegen te gaan, wordt het geheele strand door
de kustwacht bewaakt. Een ieder zij gewaar
schuwd.
stokende Burgemeester. De burgemeester
/an een stad In het Noorden ontving dezer
Jagen het volgende rijmpje:
Edelachtbre burgervader,
Toe verklaar mij dit eens nader:
Dat, terwijl de heele stad
Zit te kleumen koud en nat,
leder op kantoor of school
Snakt naar turf of hout of kool,
Elk zijn anthraclet bewaart
Op 't bevel van hoager: „spaart",
Burgemeester op 't Stadhuls,
leder anibteaaar incluis.
Lekker ia de warmte leeft
En de brui aan 't sparen geeft 7
Vader, is dit In den haak
Vader is dit 's vader» taak 7
Of déze burgemeester oek met een rijmpje
ntwoerden zal Hbid.
Geirraagd tegen 1 Maart a.s. op de
HANSHOEVE onder Den Boirmel
Zoo de Heere wil en zij leven ho
pen onze geliefde Ouders
EN
op Maandag 12 November a.s. hunne
25-JARIOE ECHTVEREENIOINO
te herdenken.
Hunne dankbare Kinderen.
NIEUWE TONGE, November 1917.
Wanneer wij geen gebreken hadden, zou
den wij er niet zoo'n genoegen in vinden, ze
bij anderen te ontdekken.
Wie zich op de goede wijze bezighoudt
met de ellende van anderen, voelt de zijne
minder I
Er zou niet veel ondankbaarheid worden
gevonden, als er niet zooveel dank gezocht
werd.